Hier kun je alles kwijt over sollicitaties, werksituaties, belastingen, (handelen op) de beurs, hypotheken, beleggingen en salarissen, arbeidscontracten of geschillen met je (huis)baas. Alles over werk, geldzaken en recht dus.
Crowdfunding is hot!! In 2018 is in Nederland 329 miljoen euro opgehaald middels crowdfunding. Dat betekent opnieuw flinke groei van het fenomeen ten opzichte van het voorgaande jaar, toen de teller nog bleef steken op 223 miljoen euro. Crowdfunding maakte vorig jaar de realisatie van meer dan 8700 projecten en ondernemingsplannen mogelijk. En dat in een jaar dat crowdfunding ook onder een vergrootglas is komen te liggen omdat de risico's onderschat werden..
Vormen van crowdfunding Er zijn 4 vormen van crowdfunding: • Lening crowdfunding • Aandelen crowdfunding • Schenking / Donatie crowdfunding • Aanschaf (nog te ontwikkelen) product / reward crowdfunding
Dit topic gaat voornamelijk over crowdfunding op basis van een lening die wordt terugbetaald.
Met crowdfunding betalen meerdere (soms honderden mensen) mee aan de lening van een bedrijf of particulier. Omdat er bij crowdfunding geen tussenkomst is van een financiële instelling zijn de kosten vaak lager en de rendementen over de investering over het algemeen hoger. Het risico is dat bedrijven 'omvallen' en je het geld kwijt bent.
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Scorings-matrix exit/continuïteitsstrategie van CF platformen per 11-12-2017:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Andere crowdfundingplatformen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Buitenlandse platformen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Risico
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Zekerheden
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Effectieve rente
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Belastingen en de belastingdienst
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Kan ik wat aan het CF uitlenen overhouden?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Projecten met problemen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Cijfers en statistieken
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Punt van orde: We hebben gemerkt dat elk platform helaas wel eens een betaling een paar dagen te laat doet. Dit is vervelend, maar mag de discussies niet gaan overheersen. We hebben daarom besloten alleen achterstanden van meer dan 3 werkdagen hier op het forum te melden.
Disclaimer: de informatie in dit topic is hoogstens informatief. Informeer je altijd goed zelf voordat je investeert. Aan de informatie kunnen geen rechten worden ontleend.
Heeft iemand ook een uitnodiging voor een event van Cruise Travel (via GvE) ontvangen een week of twee geleden? Ik heb mij een paar keer proberen aan te melden, maar geen enkele reactie/bevestiging mogen ontvangen. Iemand anders misschien wel?
Meegenomen. Vervolgens wel de hypotheekinfo opgevraagd, ik overwoog een hogere inleg omdat de rente/risico verhouding hoog lijkt. Jammer weer dat de inschrijving Rabo 250k blijkt te zijn. De hypotheek is dus 150k (volgens A4F), inschrijving is 250k.
Meegenomen. Vervolgens wel de hypotheekinfo opgevraagd, ik overwoog een hogere inleg omdat de rente/risico verhouding hoog lijkt. Jammer weer dat de inschrijving Rabo 250k blijkt te zijn. De hypotheek is dus 150k (volgens A4F), inschrijving is 250k.
Hoe weet je dat de inschrijving hypotheek 250K is? Ik had begrepen 200K. (150K + 35%)
Als de inschrijving inderdaad 250k is trek ik me waarschijnlijk terug. Wie kan hier opheldering over geven?
[ Bericht 3% gewijzigd door NaRegenDeZon op 06-05-2019 12:56:15 ]
Op maandag 6 mei 2019 12:32 schreef NaRegenDeZon het volgende: Als de inschrijving inderdaad 250k is trek ik me waarschijnlijk terug. Wie kan hier opheldering over geven?
Dan nog is er toch nog steeds sprake van voldoende overwaarde om de crowdfundlening ruimschoots te kunnen dekken?
Dan nog is er toch nog steeds sprake van voldoende overwaarde om de crowdfundlening ruimschoots te kunnen dekken?
Lijkt me ook. Daarnaast: de familie zal de familielening ook niet graag zien verdampen en zullen nog eerder bijspringen om de lening van a4f extra te lenen aan het echtpaar dan dat de woning verkocht wordt. Of er nu 150 of 250 staat ingeschreven.... de lening is 150. Als de ondernemers die hadden willen verhogen hadden ze beter de 60k vanuit de hypotheek kunnen ophalen dan bij de crowd.
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Ik moet zeggen dat ik het er in grote lijnen wel mee eens ben.
Hoe weet je dat de inschrijving hypotheek 250K is? Ik had begrepen 200K. (150K + 35%)
Als de inschrijving inderdaad 250k is trek ik me waarschijnlijk terug. Wie kan hier opheldering over geven?
Wat een gezeur weer!
Als het op deze manier moet ben ik heel snel klaar met dit platform.
Is de inschrijving nu ¤130k, ¤150k, ¤200k of ¤250k en zijn deze bedragen incl. of excl. de eventuele 35/40% voor rente en kosten??? In het ergste geval kan de inschrijving dan oplopen tot ¤350k incl. eventuele rente en kosten! Verder is van belang of de geldnemer aan A4F heeft verklaart dat er binnen de Rabo hypotheek niet meer bijgeleend zal worden.
Ik hoop dat A4F hier snel duidelijkheid over zal verschaffen.
Als het op deze manier moet ben ik heel snel klaar met dit platform.
Is de inschrijving nu ¤130k, ¤150k, ¤200k of ¤250k en zijn deze bedragen incl. of excl. de eventuele 35/40% voor rente en kosten??? In het ergste geval kan de inschrijving dan oplopen tot ¤350k incl. eventuele rente en kosten! Verder is van belang of de geldnemer aan A4F heeft verklaart dat er binnen de Rabo hypotheek niet meer bijgeleend zal worden.
Ik hoop dat A4F hier snel duidelijkheid over zal verschaffen.
Geheel mee eens! Wanneer leren de platformen eens secuur over dit soort essentiële info te communiceren. Lijkt me toch niet al te moeilijk voor serieuze partijen in de financiële branche!
Op maandag 6 mei 2019 13:36 schreef Horsemen het volgende: Is de inschrijving nu ¤130k, ¤150k, ¤200k of ¤250k en zijn deze bedragen incl. of excl. de eventuele 35/40% voor rente en kosten??? In het ergste geval kan de inschrijving dan oplopen tot ¤350k incl. eventuele rente en kosten! Verder is van belang of de geldnemer aan A4F heeft verklaart dat er binnen de Rabo hypotheek niet meer bijgeleend zal worden.
De inschrijving in het hypotheekregister is 250k (ik heb een kadaster opvraging gedaan) en dat is altijd inclusief kosten Rabo. Ik zie geen pos/neg hypotheekverklaring dus er lijkt in theorie nog wel enige ruimte om bij te lenen bij de Rabo onder de 1e hypotheek. Dat is voor mij in ieder geval reden om mijn bijdrage niet te verhogen, maar verder vind ik het risico nog steeds ok.
De inschrijving in het hypotheekregister is 250k (ik heb een kadaster opvraging gedaan) en dat is altijd inclusief kosten Rabo. Ik zie geen pos/neg hypotheekverklaring dus er lijkt in theorie nog wel enige ruimte om bij te lenen bij de Rabo onder de 1e hypotheek. Dat is voor mij in ieder geval reden om mijn bijdrage niet te verhogen, maar verder vind ik het risico nog steeds ok.
Dank voor het opvragen en de informatie
Het zou toch wel op zijn plaats zijn als A4F in de pitch van het project of per mail hier verduidelijking over geeft en met het werkelijke verhaal op de proppen komt.
Gevraagd bedrag KoM lening World Ice Festivals gehalveerd:
quote:
World Ice Festivals B.V. biedt investeerders een rentepercentage aan van 10% met aanvullende zekerheden. Investeert u mee om de resterende 38% te financieren? World Ice Festivals B.V. (WIF) heeft de horeca voor het evenement in Maastricht afgekocht en heeft een lucratieve deal kunnen sluiten met een horeca-ondernemer voor Maastricht en komende evenementen. Op basis hiervan is het doelbedrag aangepast naar ¤ 150.000.
Op dit moment heeft het project van de ondernemers Gert Bakker en Frans van Eck al 62% van haar fundingdoel bereikt.
Met de aanpassing van het doelbedrag blijven de reeds aangeboden zekerheden volledig in stand. Daarnaast bieden de ondernemers een aanvullende zekerheid met een waarde van ca. ¤ 50.000. Daarmee is de dekkingswaarde van de zekerheden significant toegenomen.
De Nederlandse Spoorwegen (NS) heeft een aanvraag ingediend voor 3.000 kaarten. Dit correspondeert met een opbrengst van ca. ¤ 50.000. De opbrengst van de eerste 3.000 aan de NS verkochte kaarten worden verpand aan de Stichting Zekerheden Kapitaal op Maat. Dit betekent dat zodra deze gelden door WIF zijn ontvangen, deze worden overgeboekt naar de bankrekening van de Stichting Zekerheden Kapitaal op Maat. De Stichting Zekerheden zal dit bedrag onder zich houden en slechts vrijgeven als WIF aan haar verplichtingen jegens NS en de investeerders via Kapitaal op Maat heeft voldaan.
U kunt meer lezen over dit project en de geboden zekerheden via deze link
Op maandag 6 mei 2019 17:14 schreef obligataire het volgende: Vanavond weer een rondje betalingen van Ome KOM. Ben benieuwd of het weer net zo compleet is als vorige maand.
En anders stel je gewoon een vraag per email en krijg je nooit antwoord #Centrum Market
Op maandag 6 mei 2019 10:19 schreef djh77 het volgende: Maar liefst 38% van de investering-inschrijvingen niet op tijd (binnen 72 uur) betaald bij ivm: [ afbeelding ]
Het schoot mij ook gisterenavond laat ook nog te binnen om te betalen. Reden: weekend.
Edit: nu volgeschreven.
[ Bericht 2% gewijzigd door Jaco078 op 06-05-2019 20:48:41 ]
Vanavond weer een rondje betalingen van Ome KOM. Ben benieuwd of het weer net zo compleet is als vorige maand.
Bij mij staan er voor morgen 10 betalingen gepland, de resterende 4 zijn blijkbaar (weer) later. Zolang ze binnen een paar dagen alsnog betalen vind ik het prima.
Laat betalende klanten misschien? Je maakt voorzieningen voor dubieuze debiteuren die procentueel hoger worden naarmate de schuld langer uitstaat. En dan betalen ze na 2 jaar opeens een flinke mep, en moeten al die voorzieningen aangepast worden.
Indrukwekkend al die CV's Maar of het garantie is voor succes?
Die bloemenhandel spreekt me nog het meeste aan.
Ik citeer even 3 zinnen uit de Mango aanvraag:
"Aandeelhouders en investeerders hebben 98% van de investeringen in de afgelopen jaren voor hun rekening genomen met een totaalbedrag van ¤ 19.000.000,- inclusief de ruim ¤ 12.000.000,- achtergestelde leningen."
"Voor 2019 bedraagt de verwachte omzet ¤ 1.226.000,- met een netto cashflowoverschot van ¤ 23.000,-."
"De ontwikkeling in het jaar 2018 is conform de eerdere prognose gelopen en heeft geresulteerd in een operationeel verlies van ¤2.200.000,-"
Conclusie, in 2018 was de omzet lager dan 1.2 mio met een verlies van 2.2 mio. In 2019 wordt er dus opeens ruim 2 mio aan kosten bespaard. Tevens is er in totaal 19 mio (!!) geinvesteerd en dan verwachten ze nu pas een omzet van 1.2?....
Op dinsdag 7 mei 2019 08:43 schreef crowdiefunder het volgende: Even tussendoor hijsen we de vlag voor concrete matter via IVM, welke gisteren volledig is afgelost!
Bij mij staan er voor morgen 10 betalingen gepland, de resterende 4 zijn blijkbaar (weer) later. Zolang ze binnen een paar dagen alsnog betalen vind ik het prima.
Vanmorgen 10 (van de 14) betalingen via KOM ontvangen.
Vandaag geen nieuw aangekondigde projecten bij FNC. Sowieso weinig nieuwe projecten daar, de laatste weken. Ik denk dat ze daar een beetje geschrokken zijn van de enorme hoeveelheid projecten met betaal issues. Hun afdeling recovery en incasso maakt zoveel overuren dat ze de rem er maar ff opgezet hebben, lijkt mij.
Heb net mijn admin bijgewerkt van de betalingen van SIG en wat schetst de verbazing (niet): het saldo klopt niet. In dit geval: 1 termijn in mijn voordeel... De simpele optelling van alle transacties leert dat de fout zit in de optelling tot het Huidige eWallet saldo.
"Aandeelhouders en investeerders hebben 98% van de investeringen in de afgelopen jaren voor hun rekening genomen met een totaalbedrag van ¤ 19.000.000,- inclusief de ruim ¤ 12.000.000,- achtergestelde leningen."
"Voor 2019 bedraagt de verwachte omzet ¤ 1.226.000,- met een netto cashflowoverschot van ¤ 23.000,-."
"De ontwikkeling in het jaar 2018 is conform de eerdere prognose gelopen en heeft geresulteerd in een operationeel verlies van ¤2.200.000,-"
Conclusie, in 2018 was de omzet lager dan 1.2 mio met een verlies van 2.2 mio. In 2019 wordt er dus opeens ruim 2 mio aan kosten bespaard. Tevens is er in totaal 19 mio (!!) geinvesteerd en dan verwachten ze nu pas een omzet van 1.2?....
Heb net nog eens ter leering en vermaak de pitch van JMango360 van oct 2018 en die van de huidige lening nagelezen. Er zijn me nog wel meer alarmerende zaken opgevallen.
Uit de eerste lening: De looptijd is 60 maanden waarvan de eerste zes maanden aflossingsvrij. Vanaf de zevende maand geldt een lineaire maandelijkse aflossing in 54 maanden. De rente bedraagt 8,5% gedurende de gehele looptijd.
In die 6 maanden na tot stand komen van de lening is kennerlijk 750k verbrand. Nu er afgelost moet gaan worden wordt er wederom 750K opgehaald.
Door deze investeringen is er sprake van een licht negatief eigen vermogen. De sterke betrokkenheid van de aandeelhouders en investeerders en hun vertrouwen in het bedrijf is veelzeggend. Het break-even punt is dichtbij (naar verwachting 2019) en uit de gedetailleerde scenario´s blijkt dat er geen additionele liquiditeitsbehoefte meer zal zijn. .
Leve de gedetailleerde scenario's die blijkbaar niet gedetailleerd genoeg waren. Immiers 6 maanden later is de de knip weer leeg!
Uit de eerste pitch: ** Er is overeengekomen dat JMango360 op 31-12-2020 de mogelijkheid heeft tot het doen van extra aflossingen. Hierbij geldt een minimum af te lossen bedrag van ¤ 200.000,- tegen een extra vergoeding van drie maanden rente aan de investeerders van Collin Crowdfund. Deze extra aflossing zal de maandelijkse aflossingen gedurende de resterende looptijd verlagen. en uit de tweede pitch ** Er is overeengekomen dat JMango360 op 31-12-2020 de verplichting heeft tot het doen van extra aflossingen. Hierbij geldt een minimum af te lossen bedrag van ¤ 200.000,- tegen een extra vergoeding van drie maanden rente aan de investeerders van Collin Crowdfund. Deze extra aflossing zal de maandelijkse aflossingen gedurende de resterende looptijd verlagen.
Van een vrijblijvende extra aflossing naar een verplichte extra aflossing op 31-12-2020. Wat een optimisme dat op dat moment dit bedrijf nog bestaat en in staat is om dit geld op te hoesten met een geprognosticeerde solvabiliteit in 2020 van 10% op een balans van 1 miljoen.
Wanneer zal lening 3 gepubliceerd worden?
[ Bericht 0% gewijzigd door NaRegenDeZon op 07-05-2019 11:44:59 ]
Op dinsdag 7 mei 2019 10:35 schreef bleyenburg het volgende: Vandaag geen nieuw aangekondigde projecten bij FNC. Sowieso weinig nieuwe projecten daar, de laatste weken. Ik denk dat ze daar een beetje geschrokken zijn van de enorme hoeveelheid projecten met betaal issues. Hun afdeling recovery en incasso maakt zoveel overuren dat ze de rem er maar ff opgezet hebben, lijkt mij.
Laten we het even aankijken. Dit is wellicht wat snel om nu te beoordelen.
Laten we het even aankijken. Dit is wellicht wat snel om nu te beoordelen.
Of ze hanteren een strengere selectie procedure. Snap trouwens nog steeds niet waarom er veel zijn zonder 2018 cijfers, lijkt me dat deze bewust achterwegen gelaten worden..?
Ik doelde dus idd op een mogelijke strengere selectie procedure. Ofwel, ze zijn er wellicht achter gekomen dat hun gebruik van algoritmes tot wat ongewenste en ongezonde neveneffecten leidt.
Op dinsdag 7 mei 2019 12:02 schreef bleyenburg het volgende: Ik doelde dus idd op een mogelijke strengere selectie procedure. Ofwel, ze zijn er wellicht achter gekomen dat hun gebruik van algoritmes tot wat ongewenste en ongezonde neveneffecten leidt.
De nadruk lag vooral op volume, bedrijven kregen afgelopen jaren vele mailings toegestuurd waarin snel geld zonder lastige vragen werd aangeboden. Cijfers niet verplicht. Een geschenk uit de hemel voor vele kneus bedrijven die nergens terecht kunnen voor krediet. Vroeg of laat wreekt zich dat. En dan heb ik het nog niet over het echte gajes dat gauw geld leent en vervolgens onderduikt. Als de economie daadwerkelijk in recessie/depressie zou komen, dan vallen de FNC projecten om als rotte appels van de boom vrees ik.
En toch zal ook dit gewoon weer lukken, ik wens de investeerders veel plezier :-)
Wat zou nou de reden zijn om geen eerste hypotheek te geven op het aan te kopen pand, waar blijkbaar geen hypotheek op zit, maar slechts een negatieve hypotheekverklaring? Ik blijf er ver van weg, 4% is mij veel te weinig, met of zonder hypotheek. Op GvE neem ik eigenlijk nagenoeg niks meer mee, alleen zo af en toe nog een project met 1e hypotheek en rente boven de 6%. Voornaamste reden hiervoor: gebrek aan recovery op defaults. Hierin presteert GvE veruit het slechtste in mijn portefeuille!
Sinds enkele jaren organiseren wij open dagen voor onze investeerders. Vanwege de vele aanmeldingen en positieve ervaringen, nodigen wij u graag opnieuw uit op ons kantoor. Bent u benieuwd hoe het er bij Collin aan toe gaat? Reageer dan op onze uitnodiging. Hoe? Zie onder aan dit artikel.
Wij zijn gevestigd te Oisterwijk (nabij Tilburg) in de voormalige Koninklijke Lederfabriek, nu de Leerfabriek KVL. Hier is onze Servicedesk gevestigd, beleven wij de livegangen en lopen onze Crowdfund Coaches geregeld binnen. De (halve) open dag zal dinsdag 21 mei plaatsvinden van 09.45 tot 14 uur
Bent u geïnteresseerd om kennis te maken met onze mensen en zou u onze inspirerende bedrijfslocatie een willen bekijken? Stuur dan een mail naar administratie@collincrowdfund.nl met als onderwerp ‘Open Dag Collin’. Na ontvangst van uw aanmelding versturen wij de uitnodiging.
https://www.funda.nl/koop(...)9857-krijtwal-17-13/ Adres: Krijtwal 17-13 Postcode: 3432 ZT Plaatsnaam: Nieuwegein WOZ-waarde i Identificatie: 035602722380 Peildatum WOZ-waarde 01-01-2018 164.000 euro 01-01-2017 146.000 euro 01-01-2016 137.000 euro 01-01-2015 100.000 euro
Kenmerken i Bouwjaar: 1989 Gebruiksdoel: woonfunctie Oppervlakte: 51 m²
Zonder hypo dekking laat ik hem zeker lopen.
Aflossing van de lening zal na 5 jaar geschieden uit de verkoopopbrengst van het appartement dan wel door herfinanciering wanneer wij besluiten de verkoop nog even uit te stellen. Over 5 jaar de boel gewoon aflossen is ook een optie.
[ Bericht 13% gewijzigd door peterc op 07-05-2019 16:14:50 ]
Willen jullie mee kijken en een seintje geven als 1. de monkey town en 2. de sofie-bloemetjes opengaan bij Collin Direct?
En 3. de SK shop. Normaal heb ik niet veel met mode maar denk dat dit wel een serieus bedrijfje is. Aardige cijfers. En een vrouwelijke eigenaar, dat is ook vaak een aanbeveling .
Willen jullie mee kijken en een seintje geven als 1. de monkey town en 2. de sofie-bloemetjes opengaan bij Collin Direct?
Monkey Town heeft een dramatische current ratio. Op papier een stevig eigen vermogen, maar dat zal vooral de (hele specifieke en moeilijk herbruikbare) inventaris zijn en die is vast aan iedereen en zijn moeder verpand en/of onder eigendomsvoorbehoud geleverd.
Monkey Town heeft een dramatische current ratio. Op papier een stevig eigen vermogen, maar dat zal vooral de (hele specifieke en moeilijk herbruikbare) inventaris zijn en die is vast aan iedereen en zijn moeder verpand en/of onder eigendomsvoorbehoud geleverd.
Er staan ook 81K 'overige activa' op de balans. Wat zou dat zijn? In principe (m.i.) hoort alles ofwel onder vaste activa, ofwel onder vlottende activa te staan.
De extra ¤210K aan personeelskosten hebben zo te zien ook geleid tot extra omzet, dus de extra kosten hebben zich gelukkig wel terugverdiend. ¤60K voor 12 FTE klinkt veel, maar rekening houdend met vakantiegeld, sociale lasten en pensioenlasten zijn de salarissen al een stuk meer modaal. En het salaris van de directie zal het gemiddelde wel omhoog halen. De website ziet er trouwens strak uit, wat ik ook niet anders had verwacht van een reclame- en communicatiebureau.
Op dinsdag 7 mei 2019 22:08 schreef djtiesto8 het volgende: De extra ¤210K aan personeelskosten hebben zo te zien ook geleid tot extra omzet, dus de extra kosten hebben zich gelukkig wel terugverdiend. ¤60K voor 12 FTE klinkt veel, maar rekening houdend met vakantiegeld, sociale lasten en pensioenlasten zijn de salarissen al een stuk meer modaal. En het salaris van de directie zal het gemiddelde wel omhoog halen. De website ziet er trouwens strak uit, wat ik ook niet anders had verwacht van een reclame- en communicatiebureau.
Heb je ook wel gelijk in. Voor de rest zag ik ook niet echt rare dingen. Site idd ook prima, heb hem bescheiden mee genomen.
https://www.funda.nl/koop(...)9857-krijtwal-17-13/ Adres: Krijtwal 17-13 Postcode: 3432 ZT Plaatsnaam: Nieuwegein WOZ-waarde i Identificatie: 035602722380 Peildatum WOZ-waarde 01-01-2018 164.000 euro 01-01-2017 146.000 euro 01-01-2016 137.000 euro 01-01-2015 100.000 euro
Kenmerken i Bouwjaar: 1989 Gebruiksdoel: woonfunctie Oppervlakte: 51 m²
Zonder hypo dekking laat ik hem zeker lopen.
Aflossing van de lening zal na 5 jaar geschieden uit de verkoopopbrengst van het appartement dan wel door herfinanciering wanneer wij besluiten de verkoop nog even uit te stellen. Over 5 jaar de boel gewoon aflossen is ook een optie.
Locatie is mij bekend. Vrij dichtbij mijn werk. Zit redelijk in het centrum van Nieuwegein, maar niet pal in het centrum. Buurt er om heen ben ik zeker niet kapot van. ¤ 700 huur per maand lees ik. Dat is een redelijk normaal bedrag. Al is de aanschaf van 195k weer veel te hoog. Bij geen hypo dekking zie je hier niets meer van terug.
Het stuk in de FD schetst wel de huidige situatie.
Je ziet steeds meer herfinancieringen, 2e tranche, enz. Vervroegde aflossingen zonder of met een kleine boeterente. Meer crowdfundplatformen, concurrentie en minder selectief in het aanbod. Banken die de krenten uit de pap halen, en de crowd met de rotte appels achterlaten. Zodra het minder met de economie gaat, ben ik bang voor heel veel faillissementen.
Dankzij dit forum worden vaak de goede projecten er uit gefilterd, waardoor het rendement op niveau blijft.
Op woensdag 8 mei 2019 09:06 schreef Gijsbertus het volgende: Al is de aanschaf van 195k weer veel te hoog. Bij geen hypo dekking zie je hier niets meer van terug.
Hoewel het algemene beeld dat het artikel schetst denk ik juist is, heb ik wel een beetje moeite met dat consequente gebruik van het woord "beloofd". Voorzover ik weet is mij nog nooit een bepaald rendement "beloofd", door geen enkel platform.
Locatie is mij bekend. Vrij dichtbij mijn werk. Zit redelijk in het centrum van Nieuwegein, maar niet pal in het centrum. Buurt er om heen ben ik zeker niet kapot van. ¤ 700 huur per maand lees ik. Dat is een redelijk normaal bedrag. Al is de aanschaf van 195k weer veel te hoog. Bij geen hypo dekking zie je hier niets meer van terug.
Geen hypotheek, slechts 4% en aflossingsvrij. Dat project steken ze maar waar de zon niet schijnt
Hoewel het algemene beeld dat het artikel schetst denk ik juist is, heb ik wel een beetje moeite met dat consequente gebruik van het woord "beloofd". Voorzover ik weet is mij nog nooit een bepaald rendement "beloofd", door geen enkel platform.
En ik heb ook zo het vermoeden dat een groot deel van de investeerders hun spreiding ook echt niet op orde heeft. Daargelaten dat de rendementen wel dalen.
Ik weet niet waarom ze dit appartement hebben gekozen als verhuurobject, maar met 700 huur zit je op 4,3% bruto rendement. Dat is nogal laag, en als ze dan tegen meer dan 4% zouden moeten lenen zakt het rendement op eigen vermogen nog verder in. Rare keuze die ze hebben gemaakt.
Ik weet niet waarom ze dit appartement hebben gekozen als verhuurobject, maar met 700 huur zit je op 4,3% bruto rendement. Dat is nogal laag, en als ze dan tegen meer dan 4% zouden moeten lenen zakt het rendement op eigen vermogen nog verder in. Rare keuze die ze hebben gemaakt.
Kan het zijn dat ze hopen op stijging van zowel de waarde als de huren in de toekomst?
Ik kan mij voorstellen dat voor beginnende verhuurders het bij je eerste pand fijn is als je uit de kosten (incl onderhoud) kan komen en vandaaruit verder kijkt.
Klopt. Maar bij (gedwongen) verkoop wordt er van de 195k niks overgehouden. Het is geen Amsterdam, Utrecht of Rotterdam waar je boven de 200k kan verkopen.
Klopt. Maar bij (gedwongen) verkoop wordt er van de 195k niks overgehouden. Het is geen Amsterdam, Utrecht of Rotterdam waar je boven de 200k kan verkopen.
voor de goede orde de 195k is natuurlijk all in, hut stond te koop voor 185k, dus stel vraagprijs = koopprijs + kosten koper + finan.kst GVE + ... = OK = 195k Plus maar 40k lening, maar dan de opmerking in de pitch inzake over 5 jaar herfinanciering of verkoop. Je doet zoiets niet voor 5jr denk ik dan
Dat hoeft ook niet. 50k is voldoende om alle investeerders tevreden te stellen.
True . Maar dat is juist niet opgenomen in de zekerheden.
Hoofdelijke aansprakelijkheid --> aanmerkelijk belang in stamrecht BV Stamrecht BV gelden "even" wegsluizen mocht het fout gaan gaat de belastingdienst wel iets van vinden. Ik ben er niet zo bang voor tbh
Het lijkt erop dat collin direct leningen met hypothecaire zekerheid (gelukkig) niet worden uitgeboekt binnen de normale termijn van 2 dagen. Het stallenproject is 29 april volgeschreven, maar de gelden zijn nog niet uitgeboekt. Ik neem aan dat gewacht wordt tot de hypotheek is gevestigd
Op woensdag 8 mei 2019 11:27 schreef djh77 het volgende: Het lijkt erop dat collin direct leningen met hypothecaire zekerheid (gelukkig) niet worden uitgeboekt binnen de normale termijn van 2 dagen. Het stallenproject is 29 april volgeschreven, maar de gelden zijn nog niet uitgeboekt. Ik neem aan dat gewacht wordt tot de hypotheek is gevestigd
Op woensdag 8 mei 2019 11:27 schreef djh77 het volgende: Het lijkt erop dat collin direct leningen met hypothecaire zekerheid (gelukkig) niet worden uitgeboekt binnen de normale termijn van 2 dagen. Het stallenproject is 29 april volgeschreven, maar de gelden zijn nog niet uitgeboekt. Ik neem aan dat gewacht wordt tot de hypotheek is gevestigd
Mijn conclusie is dat dergelijke projecten dus binnen de voorwaarden niet geschikt zijn als “direct” lening.
Mijn conclusie is dat dergelijke projecten dus binnen de voorwaarden niet geschikt zijn als “direct” lening.
Kan inderdaad zo zijn. Ik vind het persoonlijk wel fijn dat er collin projecten zijn met zekerheden waarbij er 100 ipv 500 euro geïnvesteerd kan worden. Ik vind het wel prima.
Kan inderdaad zo zijn. Ik vind het persoonlijk wel fijn dat er collin projecten zijn met zekerheden waarbij er 100 ipv 500 euro geïnvesteerd kan worden. Ik vind het wel prima.
Collin heeft de spelregels aangepast en dan is het wel wenselijk dat ze er zich ook zelf aan houden. Dat verwachten ze namelijk ook van ons als investeerders. Er zijn voordelen en nadelen aan het Collin “direct” systeem. Als een project niet binnen deze voorwaarden valt moet je hem niet aanbieden.
Dat was precies de reden waarom ik bij KNAB projecten meepakte. Ik kan dan een betere spreiding handhaven. Tot op heden nog steeds blij met die keuze.
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Kijk zo kan het ook Apart dat de bank zo meewerkingsgezind is
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Kijk zo kan het ook Apart dat de bank zo meewerkingsgezind is
Dat ging niet vanzelf. Daar zijn meerdere mailtjes van diverse investeerders aan vooraf gegaan. Echter men was zeer meedenkend met de investeerder wat tot dit resultaat heeft geleid. Er ligt bovendien de toezegging dat men bij soortgelijke pitches naast de resterende hypotheekschuld ook bij het kadaster het hypothecaire inschrijvingsbedrag opgevraagd en publiceert, zodat dit soort vervelende zaken niet meer voor kunnen komen.
[ Bericht 1% gewijzigd door NaRegenDeZon op 08-05-2019 13:39:52 ]
Ook Ronald Kleverlaan doet nog even zijn plasje over de recent verschenen artikelen over crowdfunding.
quote:
Netto rendement crowdfunding richting 3-4% WWW.LINKEDIN.COM – Deel Volgens een analyse van Lex van Teeffelen dalen de nettorendementen bij bedrijfsleningen op crowdfunding platformen naar 5%. Is dit erg? Ik vind het wel meevallen en het geeft een reëel beeld van de huidige ontwikkelingen in de markt nu leningportefeuilles volwassener worden. Het netto rendement lijkt nu uit te komen op lange termijn rond de 3-4%, voor beleggers die goed spreiden. Voor individuele personen zal dit afhankelijk zijn van het platform dat gebruikt wordt, de spreiding, maar natuurlijk ook macro-economische ontwikkeling, zoals een mogelijke recessie. Natuurlijk zijn dit niet de percentages van 7-8% (of hoger) die ondernemers betalen, maar het kan nog altijd een goed onderdeel zijn binnen een gebalanceerde beleggingsportefeuille. Ook zorgt het voor de broodnodige extra investeringen voor het mkb. Te gunstige rendementen voorspiegelen? Vanmorgen verscheen echter een artikel in het FD met als kop “Crowdfundingplatforms spiegelen te gunstige rendementen voor”. Hier slaat de auteur de plank volledig mis en ik ben het ook niet eens met de analyses en een aantal uitspraken die hierin worden gedaan, waaronder enkele feitelijke onjuistheden. Ten eerste weet elke (professionele) belegger dat er een verschil is tussen een bruto en netto rendement (rente minus kosten en met aftrek van eventuele afschrijvingen). Dat wordt als kop van het artikel nu bijna als “misleiding” gepresenteerd. Natuurlijk kan er meer transparantie plaatsvinden, maar ook de AFM heeft in februari al geconcludeerd dat dit de goede kant op gaat. En in vergelijking met andere (alternatieve) financiers, Venture Capital fondsen en banken, zijn crowdfunding platformen een stuk transparanter in het vermelden van defaults en rendementen. Verder wordt er gewaarschuwd dat de alleen “slechte” leningen over zullen blijven, o.a. omdat “goede” ondernemers boetevrij kunnen aflossen. Dat is feitelijk incorrect. Ook bij crowdfunding platformen (net als bij banken) zul je gewoon een aanvullende vergoeding moeten betalen bij vervroegd aflossen. Al met al een zwak en tendentieus artikel wat geen recht doet aan de positieve groei van crowdlending in Nederland. Natuurlijk is het belangrijk om kritisch te blijven en extra transparantie kan zeker helpen, maar op deze manier wordt een goed ontwikkelende markt alleen maar negatief in het daglicht gezet en het vertrouwen beschaamt, terwijl deze financieringsvorm nog steeds een steeds belangrijkere rol gaat spelen in de financiering van mkb bedrijven.
Ook in dit (terechte) artikel staan helaas onjuistheden. Dhr. Kleverlaan schrijft namelijk
quote:
“Verder wordt er gewaarschuwd dat de alleen “slechte” leningen over zullen blijven, o.a. omdat “goede” ondernemers boetevrij kunnen aflossen. Dat is feitelijk incorrect. Ook bij crowdfunding platformen (net als bij banken) zul je gewoon een aanvullende vergoeding moeten betalen bij vervroegd aflossen.”
Helaas gaat dit momenteel niet op bij sommige platformen zoals Funding Circle en Geld voor elkaar. Met name GvE heeft een aantal maanden geleden ingevoerd dat bij sommige leningen boetevrij mag worden afgelost. Een hele slechte zaak.
Gelukkig is GvE dit momenteel aan het heroverwegen. Hopelijk zien ze snel het licht zodat de investeerders weer enige compensatie krijgen bij een vervroegde aflossing van de (vaak betere) projecten.
Ziet er op het eerste gezicht wel aardig uit. Eigen geld 75K achtergestelde lening verkopende partij van 75K. Dit laatste kan natuurlijk ook gemakkelijk met een goodwill van 195K en wat mij betreft had de achtergestelde lening van verkoper nog wat hoger en de lening bij GvE wat lager mogen zijn met dit bedrag aan goodwill.
Op dinsdag 7 mei 2019 10:35 schreef bleyenburg het volgende: Vandaag geen nieuw aangekondigde projecten bij FNC. Sowieso weinig nieuwe projecten daar, de laatste weken. Ik denk dat ze daar een beetje geschrokken zijn van de enorme hoeveelheid projecten met betaal issues. Hun afdeling recovery en incasso maakt zoveel overuren dat ze de rem er maar ff opgezet hebben, lijkt mij.
Via FNC worden maandelijks miljoenen (besloten) gefinancierd door institutionele investeerders. Het kan ook zijn dat deze vorm van financiering op dit moment even wat interessanter is dan crowdfunding en er meer projecten besloten worden gefund.
[ Bericht 1% gewijzigd door djh77 op 08-05-2019 15:22:15 ]
Ziet er op het eerste gezicht wel aardig uit. Eigen geld 75K achtergestelde lening verkopende partij van 75K. Dit laatste kan natuurlijk ook gemakkelijk met een goodwill van 195K en wat mij betreft had de achtergestelde lening van verkoper nog wat hoger en de lening bij GvE wat lager mogen zijn met dit bedrag aan goodwill.
Ik heb forse twijfels: - paar dagen sluiting in 2018 ivm een lekkage kost 44k omzet?? of was de omzet anders ook gedaald - de omzet stijgt wel erg fors, als dit zo eenvoudig is te realiseren waarom deden de huidige eigenaren het dan niet. - Goodwill van 195k in combinatie met de 100k voor de inventaris vind ik fors - beperkte Horeca ervaring, de huidige bediening wordt op internet over het algemeen als positief ervaren behouden zij dat ook? - twijfel anno 2019 in het algemeen over Horeca gezien zowel een gebrek aan goed personeel mn voor de keuken als de toekomst. Is de omzetstijging wel te realiseren.
[ Bericht 0% gewijzigd door ML45 op 08-05-2019 16:41:15 ]
Op woensdag 8 mei 2019 12:49 schreef djh77 het volgende: Zowel project spoorsingel als schoonbroodstraat van SiG is vandaag uit het niets weer zo'n 25k per project bijgestort #fundingzekerheid?
Zo iets dergelijks is het zeker. SiG wil hier geen uitspraak over doen maar aangezien we dit al bij zo veel projecten hebben zien gebeuren kan het onmogelijk toeval zijn. Klaarblijkelijk worden er afspraken gemaakt met een of enkele investeerders.
Op woensdag 8 mei 2019 16:23 schreef quepos het volgende: Ziet iemand iets zitten wat binnenkort online komt bij Crowdrealestate.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Die ga ik wel meepakken denk ik .........spreiding over 83 appartementen, 6% en 36 maanden looptijd. Het percentage doet een hoge LTV vermoeden......maar we zullen zien als de pitch te lezen is.
De getaxeerde marktwaarde is ¤ 4.800.000,- met een markthuur van ¤ 154.250,–. De getaxeerde executiewaarde bedraagt ¤ 4.100.000,- per peildatum 26 september 2018;
Op woensdag 8 mei 2019 19:24 schreef brulaap112 het volgende: De getaxeerde marktwaarde is ¤ 4.800.000,- met een markthuur van ¤ 154.250,–. De getaxeerde executiewaarde bedraagt ¤ 4.100.000,- per peildatum 26 september 2018;
Bizar slechte investering?
Dat is inderdaad niet veel; slechts zo'n 3% rendement o.b.v. de getaxeerde marktwaarde. De eigenaar van de sneakers op ccf/knab zou beter dit onroerend goed kunnen verkopen dan een lening aangaan via Collin/Knab/hypotheekfonds. Dat kost hem 7% op jaarbasis aan rente. Dit aangezien de gevraagde lening van in totaal ¤4.180.000 bijna gelijk is aan de waarde van dit onroerend goed (¤4.800.000) (= niet al het onroerend goed wat is vermeld in de pitch). Of zie ik nu wat over het hoofd?
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Oke.... Weet uiteraard niet of dit dezelfde meneer is;)
[ Bericht 3% gewijzigd door impact9 op 09-05-2019 09:57:37 ]
Op donderdag 9 mei 2019 10:46 schreef Mynheer007 het volgende: Hoewel de recovery bij GvE nog steeds dramatisch en intransparant is, beginnen er nu wel langzamerhand wat aflossingen binnen druppelen.
Weet iemand of deze recovery ook meegenomen wordt in de rendementscijfers in mijn GvE?
Nope staat er ook bij onderaan in de statistieken:
Wanneer een geldlener niet aan zijn betalingsverplichtingen voldoet, drukt dat het rendement voor de investeerders. Hoe sneller wordt overgegaan tot afboeking, hoe lager het rendement. Om inzicht te geven in dat drukkend effect in de portefeuille, worden voor deze berekeningen projecten met betaalachterstanden fictief afgeboekt na 90 dagen of na 365 dagen default. De uitkomsten ziet u hierboven. Op dit moment laten de meeste platforms alleen het 365d rendement zien. Geldvoorelkaar.nl geeft op advies van de AFM ook het 90d rendement weer. Beide berekeningen houden geen rekening met eventuele incassomaatregelen of recovery. De werkelijkheid pakt dan ook vaak gunstiger uit voor de investeerder.
Nope staat er ook bij onderaan in de statistieken:
Wanneer een geldlener niet aan zijn betalingsverplichtingen voldoet, drukt dat het rendement voor de investeerders. Hoe sneller wordt overgegaan tot afboeking, hoe lager het rendement. Om inzicht te geven in dat drukkend effect in de portefeuille, worden voor deze berekeningen projecten met betaalachterstanden fictief afgeboekt na 90 dagen of na 365 dagen default. De uitkomsten ziet u hierboven. Op dit moment laten de meeste platforms alleen het 365d rendement zien. Geldvoorelkaar.nl geeft op advies van de AFM ook het 90d rendement weer. Beide berekeningen houden geen rekening met eventuele incassomaatregelen of recovery. De werkelijkheid pakt dan ook vaak gunstiger uit voor de investeerder.
Dat had ik inderdaad ook gelezen, maar dat kun je op meerdere manieren interpreteren. Als recovery nog op gang komt dan zal het rendement nog verbeteren, en ze willen niet voorspellen in hoeverre dat zal gebeuren. Echter, dit zegt mijnsinziens niet dat wanneer recovery op gang komt, dit niet in de cijfers wordt verwerkt
Die ga ik wel meepakken denk ik .........spreiding over 83 appartementen, 6% en 36 maanden looptijd. Het percentage doet een hoge LTV vermoeden......maar we zullen zien als de pitch te lezen is.
Ik ben benieuwd hoe ze dit aanpakken. Ik zit in het eerste project met ook 83 appartementen. Ik heb sterk het vermoeden dat het om dezelfde appartrmenten gaat en aangezien de rente gelijk is vraag ik me af of project 1 priority heeft over project 2. Projec1 is overigens al een 2e hypotheek
Ik ben benieuwd hoe ze dit aanpakken. Ik zit in het eerste project met ook 83 appartementen. Ik heb sterk het vermoeden dat het om dezelfde appartrmenten gaat en aangezien de rente gelijk is vraag ik me af of project 1 priority heeft over project 2. Projec1 is overigens al een 2e hypotheek
Zelfde appartementen zou heel apart zijn. Zullen er niet gewoon meerdere dezelfde appartementencomplexen bij elkaar staan.
Op woensdag 8 mei 2019 12:49 schreef djh77 het volgende: Zowel project spoorsingel als schoonbroodstraat van SiG is vandaag uit het niets weer zo'n 25k per project bijgestort #fundingzekerheid?
Op woensdag 8 mei 2019 14:04 schreef Horsemen het volgende: Ook Ronald Kleverlaan doet nog even zijn plasje over de recent verschenen artikelen over crowdfunding. [..]
Ook in dit (terechte) artikel staan helaas onjuistheden. Dhr. Kleverlaan schrijft namelijk [..]
Helaas gaat dit momenteel niet op bij sommige platformen zoals Funding Circle en Geld voor elkaar. Met name GvE heeft een aantal maanden geleden ingevoerd dat bij sommige leningen boetevrij mag worden afgelost. Een hele slechte zaak.
Gelukkig is GvE dit momenteel aan het heroverwegen. Hopelijk zien ze snel het licht zodat de investeerders weer enige compensatie krijgen bij een vervroegde aflossing van de (vaak betere) projecten.
Reactie GvE:
quote:
Gisteren verscheen een artikel in het FD, waarin werd gesteld dat crowdfundingplatformen te gunstige rendementen voorspiegelen aan hun investeerders. Op het artikel werd kritisch gereageerd, waaronder door Ronald Kleverlaan, expert in alternatieve financieringsvormen.
'Er is een verschil tussen bruto en netto rendement' Kleverlaan stelt onder andere dat in het FD-artikel onterecht geen onderscheid wordt gemaakt tussen bruto en netto rendement. "Iedere belegger weet dat hier een verschil tussen is. Dat wordt in de kop van het artikel nu bijna als 'misleiding' gepresenteerd."
Vanochtend werd dit statement in het FD genuanceerd: "Sommige crowdfundingplatforms zoals Funding Circle en Geldvoorelkaar.nl houden zich wel aan de eis van de Autoriteit Financiële Markten (AFM) om de nettorendementen weer te geven." - in tegenstelling tot platforms die hier niet transparant in zijn.
Reactie Geldvoorelkaar.nl Bij Geldvoorelkaar.nl zijn we transparant in het presenteren van rendementen. Wij houden hierbij de aanbevelingen van de AFM aan. Dit betekent dat we leningen met een achterstand van 90 dagen volledig afboeken in de rendementsberekening. In de praktijk zal het rendement hoger liggen: door recovery en verhaalacties hoeft naar verwachting 30% minder afgeboekt te worden. Deze scenario's worden separaat weergegeven op onze statistiekpagina.
Het gemiddelde rendement op de portefeuille van Geldvoorelkaar.nl is bruto 7,22% en netto 4,32%. Onze statistiek wordt regelmatig geüpdatet. U kunt de rendementen aflezen van onze homepage.
Zo juist nabetaling vanuit FundingCircle ontvangen, circa 60% van wat er bij normale maandbetaling uitbetaald wordt. Hoewel de betalingsspecificatie nog niet beschikbaar is, zag ik op de site dat er een vervroegde aflossing tussen moet zitten. Hoop dat de rest dan achterstallig is, dan loopt het weer een beetje in.
De nadruk lag vooral op volume, bedrijven kregen afgelopen jaren vele mailings toegestuurd waarin snel geld zonder lastige vragen werd aangeboden. Cijfers niet verplicht. Een geschenk uit de hemel voor vele kneus bedrijven die nergens terecht kunnen voor krediet. Vroeg of laat wreekt zich dat. En dan heb ik het nog niet over het echte gajes dat gauw geld leent en vervolgens onderduikt. Als de economie daadwerkelijk in recessie/depressie zou komen, dan vallen de FNC projecten om als rotte appels van de boom vrees ik.
Op donderdag 9 mei 2019 20:17 schreef FNC het volgende: [..] Aangezien de verzameling van leningen van Funding Circle goed gediversifieerd is en daarmee een goede weerspiegeling van het Nederlandse MKB-landschap is, kunnen we verwachten dat de ondernemingen aan wie onze investeerders uitlenen gelijkmatig zullen reageren.
Laten we het hopen. Ik wil best aannemen dat de leningen van FNC goed zijn verdeeld over de diverse sectoren van het (MKB)bedrijfsleven. Maar of ze ook qua financiële gezondheid een dwarsdoorsnede zijn van het bedrijfsleven waag ik toch te betwijfelen.
Laten we het hopen. Ik wil best aannemen dat de leningen van FNC goed zijn verdeeld over de diverse sectoren van het (MKB)bedrijfsleven. Maar of ze ook qua financiële gezondheid een dwarsdoorsnede zijn van het bedrijfsleven waag ik toch te betwijfelen.
Misschien wel de dwarsdoorsnede van een bepaald segment van het MKB (kleinere bedrijven, geen actuele cijfers e.d.).
Op donderdag 9 mei 2019 19:15 schreef Jaco078 het volgende: 4%-appartement zat toch nog snel vol op GVE. Heb m niet meegenomen, Netto rente echt te laag zonder 1e hypotheek.
Was te verwachten bij zo n laag bedrag. Is 4% het minimum of kan het nog lager..?
Adres: Willem van de Veldelaan 8 Postcode: 4383 TX Plaatsnaam: Vlissingen WOZ-waarde i Identificatie: 071800001578 Peildatum WOZ-waarde 01-01-2018 67.000 euro 01-01-2017 64.000 euro 01-01-2016 63.000 euro 01-01-2015 63.000 euro
Kenmerken i Bouwjaar: 1956 Gebruiksdoel: woonfunctie Oppervlakte: 58 m²
Adres: Willem van de Veldelaan 8 Postcode: 4383 TX Plaatsnaam: Vlissingen WOZ-waarde i Identificatie: 071800001578 Peildatum WOZ-waarde 01-01-2018 67.000 euro 01-01-2017 64.000 euro 01-01-2016 63.000 euro 01-01-2015 63.000 euro
Kenmerken i Bouwjaar: 1956 Gebruiksdoel: woonfunctie Oppervlakte: 58 m²
Pffff, 110K investeren in een pand dat een paar jaar geleden amper de helft waard was, deze ga ik niet meenemen of iemand moet er nog heel anders over denken?