abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_186638599

Crowdfunding is hot!! In 2018 is in Nederland 329 miljoen euro opgehaald middels crowdfunding. Dat betekent opnieuw flinke groei van het fenomeen ten opzichte van het voorgaande jaar, toen de teller nog bleef steken op 223 miljoen euro. Crowdfunding maakte vorig jaar de realisatie van meer dan 8700 projecten en ondernemingsplannen mogelijk. En dat in een jaar dat crowdfunding ook onder een vergrootglas is komen te liggen omdat de risico's onderschat werden..

Vormen van crowdfunding
Er zijn 4 vormen van crowdfunding:
• Lening crowdfunding
• Aandelen crowdfunding
• Schenking / Donatie crowdfunding
• Aanschaf (nog te ontwikkelen) product / reward crowdfunding

Dit topic gaat voornamelijk over crowdfunding op basis van een lening die wordt terugbetaald.

Met crowdfunding betalen meerdere (soms honderden mensen) mee aan de lening van een bedrijf of particulier. Omdat er bij crowdfunding geen tussenkomst is van een financiële instelling zijn de kosten vaak lager en de rendementen over de investering over het algemeen hoger. Het risico is dat bedrijven 'omvallen' en je het geld kwijt bent.

Crowdfundingplatformen leningen
Geldvoorelkaar (GVE), leningen voor MKB en particulieren.
Collin Crowdfund (CCF), leningen voor MKB met crowdfundcoach.
Funding Circle (FNC), leningen voor MKB.
Horeca Crowdfunding Nederland (HCN), leningen voor horeca.
Samen In Geld (SIG), investeren in vastgoed met hypothecaire zekerheid.
Investormatch (IVM), kosteloos investeren in MKB projecten.
Waarde voor je Geld (WvjG), leningen met een christelijk normen- en waardenkader voor het MKB.
Capital Circle (CC), leningen voor MKB.
Crowd Real Estate (CRE), investeren in vastgoed met hypothecaire zekerheid.
Lendahand (LDH), opkomende economieën met rentes van tussen 3 - 6%.
Kapitaal Op Maat (KOM), leningen voor MKB.
All4funding (A4F), inspirerend investeren
Knab crowdfunding (KNAB), investeren met een knab bankrekening
New Funding, investeren in vastgoed met hypothecaire zekerheid.
Duurzaam Investeren, combinatie van maatschappelijk en financieel rendement.
Lenderspender, peer-to-peer lending
October, hét platform voor MKB-financieringen in continentaal Europa
NLinvesteert, een platform voor zakelijke financiering waaronder crowdfunding
Crowd About Now (CAN), leningen voor food, horeca, retail.
Crowdpartners, investeren in het mkb
Crowdbricks, investeren in onroerend goed
NPEX, handel in aandelen en obligaties van MKB-bedrijven.
Zonnepanelen Delen, investeren in ZonneDelen van collectieve zonne-energieprojecten.
One Planet Crowd, groene investeringen, vorm: leningen, donaties, rewards, etc.
Green Crowd, markt plaats voor de financiering van duurzame-energie-projecten.
Voordegroei, leningen voor MKB.
Bouwaandeel (BAD), investeren in vastgoed met hypothecaire zekerheid.
Lendico, kredieten MKB.
Aygo!Dutch (AGD), leningen voor MKB.

Resultaten crowdfundingplatformen
Via onderstaande links zijn de rapportages van de crowdfundingplatforms te raadplegen.
Geldvoorelkaar
Collin Crowdfund
Funding Circle
Kapitaal Op Maat
Lendahand
Investormatch
Horeca Crowdfunding Nederland
Waardevoorjegeld
Crowd About Now
Knab Crowdfunding
Capital Circle
Lenderspender
Oneplanetcrowd
The Dutch Deal
Voordegroei

Exitstrategieën platformen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Scorings-matrix exit/continuïteitsstrategie van CF platformen per 11-12-2017:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Andere crowdfundingplatformen
SPOILER
Buitenlandse platformen
SPOILER
Risico
SPOILER
Zekerheden
SPOILER
Effectieve rente
SPOILER
Belastingen en de belastingdienst
SPOILER
Kan ik wat aan het CF uitlenen overhouden?
SPOILER
Projecten met problemen
SPOILER
Cijfers en statistieken
SPOILER
Punt van orde:
We hebben gemerkt dat elk platform helaas wel eens een betaling een paar dagen te laat doet. Dit is vervelend, maar mag de discussies niet gaan overheersen. We hebben daarom besloten alleen achterstanden van meer dan 3 werkdagen hier op het forum te melden.

Disclaimer: de informatie in dit topic is hoogstens informatief. Informeer je altijd goed zelf voordat je investeert. Aan de informatie kunnen geen rechten worden ontleend.
pi_186638700
quote:
0s.gif Op zondag 5 mei 2019 22:06 schreef impact9 het volgende:

[..]

Al bekend wat die overige schuld van 260k is?
SPOILER
pi_186639822
quote:
0s.gif Op zondag 5 mei 2019 22:19 schreef Horsemen het volgende:

[..]

SPOILER
Die zijn dus de sjaak als het mis gaat met dit bedrijfje. Niet fijn voor de familie maar wel goed om te weten.
Pecunia non olet
pi_186640037
quote:
0s.gif Op zondag 5 mei 2019 20:16 schreef djh77 het volgende:

[..]

Project sluit op 17:04. Dus misschien stond hij al vanaf 17:04 open.
Als het bedoeld was voor de innercrowd dan is dat niet gelukt want er was nog niets geïnvesteerd.
Pecunia non olet
pi_186642816
Heeft iemand ook een uitnodiging voor een event van Cruise Travel (via GvE) ontvangen een week of twee geleden? Ik heb mij een paar keer proberen aan te melden, maar geen enkele reactie/bevestiging mogen ontvangen. Iemand anders misschien wel?
pi_186644341
Maar liefst 38% van de investering-inschrijvingen niet op tijd (binnen 72 uur) betaald bij ivm:

[ Bericht 7% gewijzigd door djh77 op 06-05-2019 11:43:32 ]
pi_186646356
quote:
1s.gif Op zondag 5 mei 2019 18:42 schreef obligataire het volgende:
Project Friesland A4F staat inmiddels open voor investeringen.
Meegenomen. Vervolgens wel de hypotheekinfo opgevraagd, ik overwoog een hogere inleg omdat de rente/risico verhouding hoog lijkt. Jammer weer dat de inschrijving Rabo 250k blijkt te zijn. De hypotheek is dus 150k (volgens A4F), inschrijving is 250k.
pi_186646849
quote:
0s.gif Op zondag 5 mei 2019 23:41 schreef obligataire het volgende:

[..]

Als het bedoeld was voor de innercrowd dan is dat niet gelukt want er was nog niets geïnvesteerd.
Denk dat het handmatig open gezet moest worden en deze persoon Voetballiefhebber is. Ik zat ook de bekerfinale te kijken😀
pi_186646884
quote:
14s.gif Op maandag 6 mei 2019 12:09 schreef gaanmetdiebanaan het volgende:

[..]

Meegenomen. Vervolgens wel de hypotheekinfo opgevraagd, ik overwoog een hogere inleg omdat de rente/risico verhouding hoog lijkt. Jammer weer dat de inschrijving Rabo 250k blijkt te zijn. De hypotheek is dus 150k (volgens A4F), inschrijving is 250k.
Hoe weet je dat de inschrijving hypotheek 250K is? Ik had begrepen 200K. (150K + 35%)

Als de inschrijving inderdaad 250k is trek ik me waarschijnlijk terug. Wie kan hier opheldering over geven?

[ Bericht 3% gewijzigd door NaRegenDeZon op 06-05-2019 12:56:15 ]
pi_186647614
quote:
0s.gif Op maandag 6 mei 2019 12:32 schreef NaRegenDeZon het volgende:
Als de inschrijving inderdaad 250k is trek ik me waarschijnlijk terug. Wie kan hier opheldering over geven?
Dan nog is er toch nog steeds sprake van voldoende overwaarde om de crowdfundlening ruimschoots te kunnen dekken?
pi_186647686
quote:
0s.gif Op maandag 6 mei 2019 13:05 schreef OpDieFiets het volgende:

[..]

Dan nog is er toch nog steeds sprake van voldoende overwaarde om de crowdfundlening ruimschoots te kunnen dekken?
Lijkt me ook. Daarnaast: de familie zal de familielening ook niet graag zien verdampen en zullen nog eerder bijspringen om de lening van a4f extra te lenen aan het echtpaar dan dat de woning verkocht wordt.
Of er nu 150 of 250 staat ingeschreven.... de lening is 150. Als de ondernemers die hadden willen verhogen hadden ze beter de 60k vanuit de hypotheek kunnen ophalen dan bij de crowd.
pi_186647693
quote:
0s.gif Op maandag 6 mei 2019 13:05 schreef OpDieFiets het volgende:

[..]

Ja, en als er nu nog maar 150K open staat dan durft ik het wel aan tegen 8%
pi_186647910
De professor heeft weer een mooi stukje geschreven op Twitter

"Dalend rendement crowdfunding 2019"

https://eur01.safelinks.p(...)es%2F0%3D&reserved=0

SPOILER
Ik moet zeggen dat ik het er in grote lijnen wel mee eens ben.
pi_186648268
quote:
14s.gif Op maandag 6 mei 2019 12:09 schreef gaanmetdiebanaan het volgende:

[..]

quote:
0s.gif Op maandag 6 mei 2019 12:32 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]

Hoe weet je dat de inschrijving hypotheek 250K is? Ik had begrepen 200K. (150K + 35%)

Wat een gezeur weer! :G

Als het op deze manier moet ben ik heel snel klaar met dit platform.

Is de inschrijving nu ¤130k, ¤150k, ¤200k of ¤250k en zijn deze bedragen incl. of excl. de eventuele 35/40% voor rente en kosten??? In het ergste geval kan de inschrijving dan oplopen tot ¤350k incl. eventuele rente en kosten! Verder is van belang of de geldnemer aan A4F heeft verklaart dat er binnen de Rabo hypotheek niet meer bijgeleend zal worden.

Ik hoop dat A4F hier snel duidelijkheid over zal verschaffen.
pi_186648343
quote:
14s.gif Op maandag 6 mei 2019 13:36 schreef Horsemen het volgende:

[..]

[..]

Wat een gezeur weer! :G

Als het op deze manier moet ben ik heel snel klaar met dit platform.

Is de inschrijving nu ¤130k, ¤150k, ¤200k of ¤250k en zijn deze bedragen incl. of excl. de eventuele 35/40% voor rente en kosten??? In het ergste geval kan de inschrijving dan oplopen tot ¤350k incl. eventuele rente en kosten! Verder is van belang of de geldnemer aan A4F heeft verklaart dat er binnen de Rabo hypotheek niet meer bijgeleend zal worden.

Ik hoop dat A4F hier snel duidelijkheid over zal verschaffen.
Geheel mee eens! Wanneer leren de platformen eens secuur over dit soort essentiële info te communiceren. Lijkt me toch niet al te moeilijk voor serieuze partijen in de financiële branche!
pi_186648469
quote:
14s.gif Op maandag 6 mei 2019 13:36 schreef Horsemen het volgende:
De inschrijving in het hypotheekregister is 250k (ik heb een kadaster opvraging gedaan) en dat is altijd inclusief kosten Rabo. Ik zie geen pos/neg hypotheekverklaring dus er lijkt in theorie nog wel enige ruimte om bij te lenen bij de Rabo onder de 1e hypotheek. Dat is voor mij in ieder geval reden om mijn bijdrage niet te verhogen, maar verder vind ik het risico nog steeds ok.
pi_186648524
quote:
14s.gif Op maandag 6 mei 2019 13:45 schreef gaanmetdiebanaan het volgende:

[..]

De inschrijving in het hypotheekregister is 250k (ik heb een kadaster opvraging gedaan) en dat is altijd inclusief kosten Rabo. Ik zie geen pos/neg hypotheekverklaring dus er lijkt in theorie nog wel enige ruimte om bij te lenen bij de Rabo onder de 1e hypotheek. Dat is voor mij in ieder geval reden om mijn bijdrage niet te verhogen, maar verder vind ik het risico nog steeds ok.
Dank voor het opvragen en de informatie ^O^

Het zou toch wel op zijn plaats zijn als A4F in de pitch van het project of per mail hier verduidelijking over geeft en met het werkelijke verhaal op de proppen komt.
pi_186648534
Hypotheekregister: https://docdro.id/9P2IwGv
pi_186649845
Gevraagd bedrag KoM lening World Ice Festivals gehalveerd:

quote:
World Ice Festivals B.V. biedt investeerders een rentepercentage aan van 10% met aanvullende zekerheden. Investeert u mee om de resterende 38% te financieren?
World Ice Festivals B.V. (WIF) heeft de horeca voor het evenement in Maastricht afgekocht en heeft een lucratieve deal kunnen sluiten met een horeca-ondernemer voor Maastricht en komende evenementen. Op basis hiervan is het doelbedrag aangepast naar ¤ 150.000.

Op dit moment heeft het project van de ondernemers Gert Bakker en Frans van Eck al 62% van haar fundingdoel bereikt.

Met de aanpassing van het doelbedrag blijven de reeds aangeboden zekerheden volledig in stand. Daarnaast bieden de ondernemers een aanvullende zekerheid met een waarde van ca. ¤ 50.000. Daarmee is de dekkingswaarde van de zekerheden significant toegenomen.

De Nederlandse Spoorwegen (NS) heeft een aanvraag ingediend voor 3.000 kaarten. Dit correspondeert met een opbrengst van ca. ¤ 50.000. De opbrengst van de eerste 3.000 aan de NS verkochte kaarten worden verpand aan de Stichting Zekerheden Kapitaal op Maat. Dit betekent dat zodra deze gelden door WIF zijn ontvangen, deze worden overgeboekt naar de bankrekening van de Stichting Zekerheden Kapitaal op Maat. De Stichting Zekerheden zal dit bedrag onder zich houden en slechts vrijgeven als WIF aan haar verplichtingen jegens NS en de investeerders via Kapitaal op Maat heeft voldaan.

U kunt meer lezen over dit project en de geboden zekerheden via deze link

Met vriendelijke groet,

Kapitaal Op Maat B.V.
pi_186649999
quote:
14s.gif Op maandag 6 mei 2019 15:05 schreef Horsemen het volgende:
Gevraagd bedrag KoM lening World Ice Festivals gehalveerd:
[..]

Ik vat het even in twee woorden samen: raar verhaal.
pi_186650072
quote:
0s.gif Op maandag 6 mei 2019 15:12 schreef OpDieFiets het volgende:

[..]

Ik vat het even in twee woorden samen: raar verhaal.
Ik vat het in drie letters samen: KoM. O-)

(Verpanding op een ingediende aanvraag om kaarten te mogen kopen. Dat zijn nog eens sterke zekerheden.)
pi_186650415
Lekker schreeuwende kop ook in de e-mail.

Geen haar op mijn hoofd die er aan denkt daar in te investeren.
pi_186650471
quote:
0s.gif Op maandag 6 mei 2019 15:33 schreef dyna18 het volgende:
Lekker schreeuwende kop ook in de e-mail.

Geen haar op mijn hoofd die er aan denkt daar in te investeren.
had even 10 seconden gekeken maar bij nader inzien ook gevalletje van doe maar niet :X
pi_186651111
als ik offertes kon verpanden was ik al multimiljonair geweest :Y
pi_186652515
quote:
14s.gif Op maandag 6 mei 2019 15:16 schreef Horsemen het volgende:

[..]

Ik vat het in drie letters samen: KoM. O-)

(Verpanding op een ingediende aanvraag om kaarten te mogen kopen. Dat zijn nog eens sterke zekerheden.)
Vanavond weer een rondje betalingen van Ome KOM. Ben benieuwd of het weer net zo compleet is als vorige maand.
Pecunia non olet
pi_186652574
quote:
0s.gif Op maandag 6 mei 2019 17:14 schreef obligataire het volgende:
Vanavond weer een rondje betalingen van Ome KOM. Ben benieuwd of het weer net zo compleet is als vorige maand.
En anders stel je gewoon een vraag per email en krijg je nooit antwoord #Centrum Market
pi_186653651
Montagebedrijf op Collin direct
https://www.collincrowdfund.nl/joa-montage-b-v/
pi_186654614
quote:
0s.gif Op maandag 6 mei 2019 18:27 schreef djh77 het volgende:
Mobiele apps op ccf/Knab
https://www.collincrowdfund.nl/jmango-holding/
Indrukwekkend al die CV's _O_ Maar of het garantie is voor succes?

Die bloemenhandel spreekt me nog het meeste aan.
Pecunia non olet
pi_186656811
quote:
0s.gif Op maandag 6 mei 2019 10:19 schreef djh77 het volgende:
Maar liefst 38% van de investering-inschrijvingen niet op tijd (binnen 72 uur) betaald bij ivm:
[ afbeelding ]
Het schoot mij ook gisterenavond laat ook nog te binnen om te betalen. Reden: weekend.

Edit: nu volgeschreven.

[ Bericht 2% gewijzigd door Jaco078 op 06-05-2019 20:48:41 ]
pi_186656895
Zie het bij FNC ook weleens : Hoe kan de winst groter zijn dan de omzet? Bijv. Als er onroerend goed met winst verkocht is of Agio?
pi_186657845
quote:
0s.gif Op maandag 6 mei 2019 17:14 schreef obligataire het volgende:

[..]

Bij mij staan er voor morgen 10 betalingen gepland, de resterende 4 zijn blijkbaar (weer) later. Zolang ze binnen een paar dagen alsnog betalen vind ik het prima.
pi_186659205
quote:
0s.gif Op maandag 6 mei 2019 20:40 schreef Jaco078 het volgende:
Zie het bij FNC ook weleens : Hoe kan de winst groter zijn dan de omzet? Bijv. Als er onroerend goed met winst verkocht is of Agio?
Laat betalende klanten misschien? Je maakt voorzieningen voor dubieuze debiteuren die procentueel hoger worden naarmate de schuld langer uitstaat. En dan betalen ze na 2 jaar opeens een flinke mep, en moeten al die voorzieningen aangepast worden.
pi_186660085
quote:
0s.gif Op maandag 6 mei 2019 19:10 schreef obligataire het volgende:

[..]

Die bloemenhandel spreekt me nog het meeste aan.
Ik citeer even 3 zinnen uit de Mango aanvraag:

"Aandeelhouders en investeerders hebben 98% van de investeringen in de afgelopen jaren voor hun rekening genomen met een totaalbedrag van ¤ 19.000.000,- inclusief de ruim ¤ 12.000.000,- achtergestelde leningen."

"Voor 2019 bedraagt de verwachte omzet ¤ 1.226.000,- met een netto cashflowoverschot van ¤ 23.000,-."

"De ontwikkeling in het jaar 2018 is conform de eerdere prognose gelopen en heeft geresulteerd in een operationeel verlies van ¤2.200.000,-"

Conclusie, in 2018 was de omzet lager dan 1.2 mio met een verlies van 2.2 mio. In 2019 wordt er dus opeens ruim 2 mio aan kosten bespaard.
Tevens is er in totaal 19 mio (!!) geinvesteerd en dan verwachten ze nu pas een omzet van 1.2?....
pi_186660411
quote:
0s.gif Op maandag 6 mei 2019 19:10 schreef obligataire het volgende:

[..]

Doet denken aan die eettent in Alkmaar met 4 directie leden met opgeklopte CV s die na 6 maanden de deuren sloot.
pi_186662225
quote:
1s.gif Op maandag 6 mei 2019 22:37 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]

Doet denken aan die eettent in Alkmaar met 4 directie leden met opgeklopte CV s die na 6 maanden de deuren sloot.
Geld verbrassen, daar zijn dit soort heren meestal erg goed in.
En botsende ego's.

Geef mij dan die nuchtere hardwerkende Friezen van a4f maar.
Pecunia non olet
pi_186664841
Even tussendoor hijsen we de vlag voor concrete matter via IVM, welke gisteren volledig is afgelost! :)
pi_186664914
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 mei 2019 08:43 schreef crowdiefunder het volgende:
Even tussendoor hijsen we de vlag voor concrete matter via IVM, welke gisteren volledig is afgelost! :)
Inderdaad, hulde voor dit topbedrijf *O*
Pecunia non olet
pi_186665572
quote:
0s.gif Op maandag 6 mei 2019 21:10 schreef Crowdfunder99 het volgende:

[..]

Bij mij staan er voor morgen 10 betalingen gepland, de resterende 4 zijn blijkbaar (weer) later. Zolang ze binnen een paar dagen alsnog betalen vind ik het prima.
Vanmorgen 10 (van de 14) betalingen via KOM ontvangen.
pi_186666744
Vandaag geen nieuw aangekondigde projecten bij FNC.
Sowieso weinig nieuwe projecten daar, de laatste weken.
Ik denk dat ze daar een beetje geschrokken zijn van de enorme hoeveelheid projecten met betaal issues.
Hun afdeling recovery en incasso maakt zoveel overuren dat ze de rem er maar ff opgezet hebben, lijkt mij.
pi_186666980
Heb net mijn admin bijgewerkt van de betalingen van SIG en wat schetst de verbazing (niet): het saldo klopt niet.
In dit geval: 1 termijn in mijn voordeel...
De simpele optelling van alle transacties leert dat de fout zit in de optelling tot het Huidige eWallet saldo.
pi_186667239
quote:
0s.gif Op maandag 6 mei 2019 22:25 schreef impact9 het volgende:

[..]

Ik citeer even 3 zinnen uit de Mango aanvraag:

"Aandeelhouders en investeerders hebben 98% van de investeringen in de afgelopen jaren voor hun rekening genomen met een totaalbedrag van ¤ 19.000.000,- inclusief de ruim ¤ 12.000.000,- achtergestelde leningen."

"Voor 2019 bedraagt de verwachte omzet ¤ 1.226.000,- met een netto cashflowoverschot van ¤ 23.000,-."

"De ontwikkeling in het jaar 2018 is conform de eerdere prognose gelopen en heeft geresulteerd in een operationeel verlies van ¤2.200.000,-"

Conclusie, in 2018 was de omzet lager dan 1.2 mio met een verlies van 2.2 mio. In 2019 wordt er dus opeens ruim 2 mio aan kosten bespaard.
Tevens is er in totaal 19 mio (!!) geinvesteerd en dan verwachten ze nu pas een omzet van 1.2?....
Heb net nog eens ter leering en vermaak de pitch van JMango360 van oct 2018 en die van de huidige lening nagelezen. Er zijn me nog wel meer alarmerende zaken opgevallen.

Uit de eerste lening:
De looptijd is 60 maanden waarvan de eerste zes maanden aflossingsvrij. Vanaf de zevende maand geldt een lineaire maandelijkse aflossing in 54 maanden. De rente bedraagt 8,5% gedurende de gehele looptijd.

In die 6 maanden na tot stand komen van de lening is kennerlijk 750k verbrand. Nu er afgelost moet gaan worden wordt er wederom 750K opgehaald.

Door deze investeringen is er sprake van een licht negatief eigen vermogen. De sterke betrokkenheid van de aandeelhouders en investeerders en hun vertrouwen in het bedrijf is veelzeggend. Het break-even punt is dichtbij (naar verwachting 2019) en uit de gedetailleerde scenario´s blijkt dat er geen additionele liquiditeitsbehoefte meer zal zijn. .

Leve de gedetailleerde scenario's die blijkbaar niet gedetailleerd genoeg waren. Immiers 6 maanden later is de de knip weer leeg!

Uit de eerste pitch:
** Er is overeengekomen dat JMango360 op 31-12-2020 de mogelijkheid heeft tot het doen van extra aflossingen. Hierbij geldt een minimum af te lossen bedrag van ¤ 200.000,- tegen een extra vergoeding van drie maanden rente aan de investeerders van Collin Crowdfund. Deze extra aflossing zal de maandelijkse aflossingen gedurende de resterende looptijd verlagen.
en uit de tweede pitch
** Er is overeengekomen dat JMango360 op 31-12-2020 de verplichting heeft tot het doen van extra aflossingen. Hierbij geldt een minimum af te lossen bedrag van ¤ 200.000,- tegen een extra vergoeding van drie maanden rente aan de investeerders van Collin Crowdfund. Deze extra aflossing zal de maandelijkse aflossingen gedurende de resterende looptijd verlagen.

Van een vrijblijvende extra aflossing naar een verplichte extra aflossing op 31-12-2020. Wat een optimisme dat op dat moment dit bedrijf nog bestaat en in staat is om dit geld op te hoesten met een geprognosticeerde solvabiliteit in 2020 van 10% op een balans van 1 miljoen.

Wanneer zal lening 3 gepubliceerd worden? :)

[ Bericht 0% gewijzigd door NaRegenDeZon op 07-05-2019 11:44:59 ]
pi_186667549
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 mei 2019 10:35 schreef bleyenburg het volgende:
Vandaag geen nieuw aangekondigde projecten bij FNC.
Sowieso weinig nieuwe projecten daar, de laatste weken.
Ik denk dat ze daar een beetje geschrokken zijn van de enorme hoeveelheid projecten met betaal issues.
Hun afdeling recovery en incasso maakt zoveel overuren dat ze de rem er maar ff opgezet hebben, lijkt mij.
Laten we het even aankijken. Dit is wellicht wat snel om nu te beoordelen.
pi_186668260
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 mei 2019 11:13 schreef Jaco078 het volgende:

[..]

Laten we het even aankijken. Dit is wellicht wat snel om nu te beoordelen.
Of ze hanteren een strengere selectie procedure. Snap trouwens nog steeds niet waarom er veel zijn zonder 2018 cijfers, lijkt me dat deze bewust achterwegen gelaten worden..?
pi_186668590
Ik doelde dus idd op een mogelijke strengere selectie procedure.
Ofwel, ze zijn er wellicht achter gekomen dat hun gebruik van algoritmes tot wat ongewenste en ongezonde neveneffecten leidt.
pi_186672185
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 mei 2019 12:02 schreef bleyenburg het volgende:
Ik doelde dus idd op een mogelijke strengere selectie procedure.
Ofwel, ze zijn er wellicht achter gekomen dat hun gebruik van algoritmes tot wat ongewenste en ongezonde neveneffecten leidt.
De nadruk lag vooral op volume, bedrijven kregen afgelopen jaren vele mailings toegestuurd waarin snel geld zonder lastige vragen werd aangeboden. Cijfers niet verplicht.
Een geschenk uit de hemel voor vele kneus bedrijven die nergens terecht kunnen voor krediet. Vroeg of laat wreekt zich dat. En dan heb ik het nog niet over het echte gajes dat gauw geld leent en vervolgens onderduikt. Als de economie daadwerkelijk in recessie/depressie zou komen, dan vallen de FNC projecten om als rotte appels van de boom vrees ik.
Pecunia non olet
pi_186672330
Beleggingspand zonder hypothecaire zekerheid tegen 4% (aflossingsvrij) |:(
https://www.geldvoorelkaa(...)roject.aspx?id=19663
pi_186672419
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 mei 2019 14:45 schreef djh77 het volgende:
Beleggingspand zonder hypothecaire zekerheid tegen 4% (aflossingsvrij)
https://www.geldvoorelkaa(...)roject.aspx?id=19663
En toch zal ook dit gewoon weer lukken, ik wens de investeerders veel plezier :-)
pi_186672771
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 mei 2019 14:48 schreef Frandderouw het volgende:

[..]

En toch zal ook dit gewoon weer lukken, ik wens de investeerders veel plezier :-)
Wat zou nou de reden zijn om geen eerste hypotheek te geven op het aan te kopen pand, waar blijkbaar geen hypotheek op zit, maar slechts een negatieve hypotheekverklaring?
Ik blijf er ver van weg, 4% is mij veel te weinig, met of zonder hypotheek.
Op GvE neem ik eigenlijk nagenoeg niks meer mee, alleen zo af en toe nog een project met 1e hypotheek en rente boven de 6%.
Voornaamste reden hiervoor: gebrek aan recovery op defaults. Hierin presteert GvE veruit het slechtste in mijn portefeuille!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')