… waarna het al snel weer over de dagelijkse dingen gaat. Er is animo voor een apart topic waarin we meer de diepte in kunnen, echter wel met de nodige mitsen en maren:quote:Op dinsdag 30 april 2019 17:44 schreef Roomsnoes het volgende:
Wat ik in de diverse topics wel fijn en leuk lezen vind, is dat er zo nu en dan een opvoeduitdaging de groep in wordt gegooid, en daar dan begeleiding/visies/ideetjes voor worden gegeven. Ik ben zelf vaak zo tot andere inzichten gekomen. Niet beter, of meer correct, maar anders. Alsof iemand even met je meekijkt ofzo.
Andersom is het óók niet de bedoeling dat de ander zich na een discussie zonder oordelen alsnog bekritiseerd of aangevallen voelt. Als je daar gevoelig voor bent, dan is dit misschien niet het juiste topic voor je.quote:Op dinsdag 30 april 2019 16:41 schreef Stormqueen het volgende:
Voorbeeld:
Niet "Ik zie altijd van die moeders die hun kinderen de hele dag voor de tv zetten, dat is echt slecht, ik snap niet dat ze dat doen."
Wel: "Ik ben benieuwd hoe andere ouders denken over beeldschermtijd. Welke afwegingen maak jij en waarom?"
Ik ben nu al de draad kwijt.quote:Op zondag 5 mei 2019 07:23 schreef Omentielvo het volgende:
Mooi topic.
en voed met een mix van Rie/oo op.
Ja, lijkt me een goed plan!quote:Op zondag 5 mei 2019 10:28 schreef elamanilo het volgende:
Misschien ter verduidelijking in de OP al die afkortingen opnemen?!
Zie: https://www.thecut.com/20(...)-of-human-touch.htmlquote:In the 1990s, researchers discovered a naturally occurring, and heartbreaking, large-scale case of touch deprivation in kids: In Romania, where national policies on childbearing led to a skyrocketing birth rate, thousands of unwanted children were raised in crowded orphanages with little to no physical human contact. Harvard researchers Mary Carlson and Felton Earls, who traveled to Romania to examine the effects of this type of environment, later described “the muteness, blank facial expressions, social withdrawal, and bizarre stereotypic movements” they observed.
Developmental psychologist Tiffany Field, director of the Touch Research Institute at the University of Miami School of Medicine, has made her own research trips to Romanian orphanages; the children she saw there, she says, were physically and mentally stunted, with heights and weights well below normal for their age. “They were extremely mentally delayed on cognitive tests,” she recalls, “and they walked around behaving like children you’d see with severe autism. They didn’t make eye contact, they didn’t talk, they didn’t smile … these are kids who may get touch on a regular basis, but not enough.”
(dagelijks) kussen en knuffelen staat niet gelijk aan veel liefde.quote:Op zondag 5 mei 2019 13:03 schreef Cryptocoryne het volgende:
Ik moet eerlijk zeggen dat ik nooit heb nagedacht over de beste opvoedmethode voor mijn kinderen. Ik klooi maar wat aan![]()
Even een korte vraag om mijn mening met die van jullie te vergelijken.
Kinderen die dagelijks knuffels en kusjes van hun ouders krijgen zijn beter af dan kinderen die weinig liefde van hun ouders krijgen?
Nee ik bedoel gewoon aan je kind laten voelen dat je van hem of haar houdt, ze complimenten geven als ze iets goeds gedaan hebben, dat soort dingen.quote:Op zondag 5 mei 2019 13:11 schreef Budabuddumbam het volgende:
[..]
(dagelijks) kussen en knuffelen staat niet gelijk aan veel liefde.
Je kan liefde ook op andere manieren uiten, bovendien heeft niet iedereen de zelfde behoefte aan kusjes of knuffels en is het kind afhankelijk of die genegenheid gewenst is. en ik denk dat iedereen zijn kind liefde wil geven.
Ik denk dat je niet kan zeggen geen kusjes is weinig liefde.
Maar ieder kind heeft liefde nodig, niet altijd dagelijkse kussen en knuffels om dat te ervaren.
Over dat complimenten geven, daar is uit onderzoek over gebleken dat als je je kind heel vaak complimenteert dit weer kan leiden tot faalangst. Je kunt een kind er overbewust van maken voor prestaties.quote:Op zondag 5 mei 2019 13:18 schreef Cryptocoryne het volgende:
[..]
Nee ik bedoel gewoon aan je kind laten voelen dat je van hem of haar houdt, ze complimenten geven als ze iets goeds gedaan hebben, dat soort dingen.
Dat een kind weet dat er van hem/haar gehouden wordt lijkt mij inderdaad heel belangrijk.quote:Op zondag 5 mei 2019 13:18 schreef Cryptocoryne het volgende:
[..]
Nee ik bedoel gewoon aan je kind laten voelen dat je van hem of haar houdt, ze complimenten geven als ze iets goeds gedaan hebben, dat soort dingen.
Ik vind opvoeden ook best lastig. Ook nooit echt over nagedacht destijds.quote:Op zondag 5 mei 2019 13:25 schreef Franny_G het volgende:
[..]
Over dat complimenten geven, daar is uit onderzoek over gebleken dat als je je kind heel vaak complimenteert dit weer kan leiden tot faalangst. Je kunt een kind er overbewust van maken voor prestaties.
Het is denk ik zoals met veel dingen: zoeken naar wat werkt, voor jou als ouder en voor het kind. Zoals buda ook schrijft: de een is meer van knuffels en kusjes dan de ander.
En ik heb een dochter van 5 die nu, als ik zeg dat ik van haar houd, zegt: "Jaahaa, mama, dat wéét ik.".
Dat het lastig is, lijkt me ook best logisch. Ik denk dat er maar weinig mensen zijn die het moeiteloos af gaat. Een levend wezen verzorgen en grootbrengen en is al heel wat. Daarnaast zijn er allerlei onderzoeken die a of juist b als beste uit zouden wijzen en zijn er hordes mensen die een mening hebben over hoe JIJ het doet. Want zij doen het anders en dus beter.quote:Op zondag 5 mei 2019 13:37 schreef Cryptocoryne het volgende:
[..]
Ik vind opvoeden ook best lastig. Ook nooit echt over nagedacht destijds.
Leuk!quote:Op zondag 5 mei 2019 19:31 schreef Roomsnoes het volgende:
Verder vind ik opvoeden echt zo gaafIk vind het echt zo fantastisch om te zien hoe die koters opgroeien, samen spelen, samen ruziën en weer vriendjes worden.
quote:Op zondag 5 mei 2019 19:31 schreef Roomsnoes het volgende:
Verder vind ik opvoeden echt zo gaafIk vind het echt zo fantastisch om te zien hoe die koters opgroeien, samen spelen, samen ruziën en weer vriendjes worden.
Mooi contrast jouw laatste paragraaf met hoe ik het beleef @Roomsnoesquote:Op zondag 5 mei 2019 19:31 schreef Roomsnoes het volgende:
Ge-ni-aal!!!!quote:Op zondag 5 mei 2019 19:55 schreef Brighteyes het volgende:
Waar ik wel trots op ben is onze snoepkist. Daar zit een cijferslot op en de kinderen hebben de code en wij niet. En dat gaat prima, ze pakken nooit zonder het ons te vragen. (En ik kan hem niet leeg vreten, daar was het slot voor nodig.)
Het doet me wat om over jouw pijn te horen. Wat doet specifiek pijn? Ik snap het als je dat liever neit online wil delen, maar ik ben benieuwd.quote:Op zondag 5 mei 2019 19:55 schreef Brighteyes het volgende:
[..]
Mooi contrast jouw laatste paragraaf met hoe ik het beleef @:Roomsnoes
Ik vind opvoeden echt de hel. Zo veel moeilijker dan ik ooit verwacht had en in alle eerlijkheid weet ik niet of ik het nog eens zou doen als ik de keuze had.
Ik hou met heel mijn hart van ze en zou ze never nooit willen missen. Maar er zijn zo veel dingen die pijn, ècht diepe hartpijn, doen. Dat vind ik heel moeilijk.
Al die prachtige methodes en invullingen, ik heb veel gelezen maar het lukt niet het hier in te vullen en te interpreteren, het werkt gewoon niet, staat te ver af van onze persoonlijkheden voor mijn gevoel.
Waar ik wel trots op ben is onze snoepkist. Daar zit een cijferslot op en de kinderen hebben de code en wij niet. En dat gaat prima, ze pakken nooit zonder het ons te vragen. (En ik kan hem niet leeg vreten, daar was het slot voor nodig.)
Oh, en we hebben nog nooit drama’s gehad in de supermarkt of aan tafel.
Overigens zou ik nog wel 10 baby’s willen!Maar ja, het is net als met kittens en puppy’s.
Heeft dat niet met de cadeautjes voor de baby te maken?quote:Op zondag 5 mei 2019 19:52 schreef douche-eendje het volgende:
Ik vind het als bijna-moeder mooi om te zien hoe jullie het ouderschap en opvoeden beleven.
Voor ons merk ik al dat we nu al tegen wat dingen aanlopen; zo lijkt het voor de omgeving heel belangrijk om nu al te weten of we een zoon of een dochter krijgen. Wij willen juist de focus leggen op eigen identiteit en (leeftijdsgebonden) interesse, en niet de maatschappelijke verwachtingen die aan een bepaald geslacht verbonden zitten. Verder hoop ik straks vooral veel liefde en aandacht mee te mogen geven in de opvoeding, de behoefte van mijn kind in ontwikkeling te voorzien en kaders te stellen die nodig zijn. Ow, en ik vind het spannend en soms ook wel eng, dat hele avontuur wat ons te wachten staat.
Dat is van hetzelfde laken een pak. Baby's met een piemel hebben niet significant andere cadeaus nodig dan baby's met een vulva. Dat komt nog steeds neer op maatschappelijke verwachtingen over roze en poppen voor meisjes en blauw en auto's voor jongens.quote:Op maandag 6 mei 2019 06:16 schreef Cryptocoryne het volgende:
[..]
Heeft dat niet met de cadeautjes voor de baby te maken?
Als dat zo is, zou ik dat juist jammer vinden. Er zijn naast roze en blauw genoeg andere kleuren in de wereld en maakt het nou echt zoveel uit voor een pasgeborene?quote:Op maandag 6 mei 2019 06:16 schreef Cryptocoryne het volgende:
[..]
Heeft dat niet met de cadeautjes voor de baby te maken?
quote:Op maandag 6 mei 2019 06:55 schreef lunapuella het volgende:
[..]
Dat is van hetzelfde laken een pak. Baby's met een piemel hebben niet significant andere cadeaus nodig dan baby's met een vulva. Dat komt nog steeds neer op maatschappelijke verwachtingen over roze en poppen voor meisjes en blauw en auto's voor jongens.
Dit.quote:Op zondag 5 mei 2019 19:55 schreef Brighteyes het volgende:
[..]
Ik vind opvoeden echt de hel. Zo veel moeilijker dan ik ooit verwacht had en in alle eerlijkheid weet ik niet of ik het nog eens zou doen als ik de keuze had.
En dit trouwens. M.n. mijn zoon is nu, door school, steeds meer doordrongen van enorme verschillen tussen jongens en meisjes en wat bij hen past. Dat vind ik best lastig. Wij blijven dus met zijn allen zo hard mogelijk voorleven dat wij zelf dat onderscheid veel minder maken.quote:Op maandag 6 mei 2019 06:55 schreef lunapuella het volgende:
[..]
Dat is van hetzelfde laken een pak. Baby's met een piemel hebben niet significant andere cadeaus nodig dan baby's met een vulva. Dat komt nog steeds neer op maatschappelijke verwachtingen over roze en poppen voor meisjes en blauw en auto's voor jongens.
En toch willen mensen die verdeling maken! Op mijn werk vragen regelmatig mensen over een effen paars, groen of grijs setje of het voor een jongen of een meisje is. Ze vinden een speelgoedje van ongekleurd hout voor meisjes, of juist voor jongens en als er ook maar iets bloemigs op staat, is het voor meisjes. Zelfs de dieren zijn onderverdeeld. Die tweedeling zit blijkbaar heel diep ingebakken.quote:Op maandag 6 mei 2019 07:09 schreef douche-eendje het volgende:
[..]
Als dat zo is, zou ik dat juist jammer vinden. Er zijn naast roze en blauw genoeg andere kleuren in de wereld en maakt het nou echt zoveel uit voor een pasgeborene?
Speelgoed gericht op ontdekken, een knuffel of kleertjes in een 'neutrale' kleur, voorleesboeken etc; er is genoeg te vinden zonder een 'stereotype' kleur.
Klopt. Maar mensen doen het toch wel.quote:Op maandag 6 mei 2019 07:09 schreef douche-eendje het volgende:
[..]
Als dat zo is, zou ik dat juist jammer vinden. Er zijn naast roze en blauw genoeg andere kleuren in de wereld en maakt het nou echt zoveel uit voor een pasgeborene?
Speelgoed gericht op ontdekken, een knuffel of kleertjes in een 'neutrale' kleur, voorleesboeken etc; er is genoeg te vinden zonder een 'stereotype' kleur.
Ik zou voor een binkie geen jurkje (kleur maakt niet zoveel uit) als kraamcadeau kopen bijvoorbeeld.quote:Op maandag 6 mei 2019 06:55 schreef lunapuella het volgende:
[..]
quote:Op maandag 6 mei 2019 07:56 schreef Vanyel het volgende:
[..]
Dit.
Wij hebben een ontzettend zorgintensief kind en een 'gewoon'. Ik weet niet of ik hetzelfde zou voelen als ze allebei enigszins gewoon zouden zijn, maar als ik alles van tevoren geweten had, zou zeker een andere keus gemaakt hebben.
Dat betekent, vreemd genoeg, inderdaad absoluut niet dat ik niet van ze hou.
Mensen doen het toch wel, maar dat hoeft niet te zeggen dat het bij mij niks doet binnen mijn visie van opvoeden. Als mijn kind op een gegeven moment een voorkeur heeft voor voor roze glitter of vrachtwagens, prima, lekker stimuleren die hap want daar ligt dan interesse en heeft het kind behoefte aanquote:Op maandag 6 mei 2019 12:35 schreef Cryptocoryne het volgende:
[..]
Klopt. Maar mensen doen het toch wel.
Doe ik ook nooit. Maar ik koop voor een meisje ook geen jurkje. Ik geef altijd een prentenboek, want dat is onafhankelijk van het geslacht leuk, het is iets wat je langer dan een paar weken kan gebruiken en ook meerdere kinderen mee kan gaanquote:Op maandag 6 mei 2019 12:37 schreef Cryptocoryne het volgende:
[..]
Ik zou voor een binkie geen jurkje (kleur maakt niet zoveel uit) als kraamcadeau kopen bijvoorbeeld.
Je kunt je afvragen of jongetjes onderling zo stoeien omdat dat in hun natuur zit, of omdat er met jongetjes van baby af aan anders wordt omgegaan en mee wordt gestoeid, OMDAT het jongetjes zijnquote:Op maandag 6 mei 2019 12:16 schreef Omentielvo het volgende:
Qua speelgoed laat ik mijn dochter helemaal vrij in haar keus. Ze is momenteel helemaal dol op haar hatchimalbaby en knutselen. Buiten is ze dol op fietsen of steppen.
Qua kleding heb ik zeker bij baby's wel onderscheid tussen jongens en meisjesbaby. Voor een jongetjesbaby zou ik bijvoorbeeld nooit een rokje of jurk kopen.
Verder vraag ik mij m.b.t. jongens en meisjes soms echt af wat nurture is en nature is.
Als ik bijvoorbeeld kijk naar hoe jongetjes stoeien onderling. Op die manier zie ik meisjes dat niet doen. En zo zijn er voor mij wel meer dingen waar jongens en meisjes in verschillen. En die verschillen vind ik zelf ook leuk om te zien.
Als ik voor een ander speelgoed of kleding koop houd ik rekening met wat de ouders leuk vinden.
Dat vind ik een interessante. Vrouwlief stoeit tussendoor vaak met onze oudste dochter. Dat vindt ze geweldig en zodra ze kans ziet, stoeit zij ook met anderen zoals mij, haar opa, haar tante, haar grote neef. Nooit als de ander geen aanleiding maakt om te stoeien dus ze is er wel afwachtend in, maar als de ander laat merken te willen stoeien dan springt ze er zo bovenopquote:Op maandag 6 mei 2019 15:29 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Je kunt je afvragen of jongetjes onderling zo stoeien omdat dat in hun natuur zit, of omdat er met jongetjes van baby af aan anders wordt omgegaan en mee wordt gestoeid, OMDAT het jongetjes zijn
Daar kun je niet echt voor zorgen, dat is het rottige. De dood en sterfelijkheid zijn onderdeel van het bestaan, daar hoort angst ook bij, al is het wel te hopen dat die angst binnen de perken blijft.quote:Op maandag 6 mei 2019 16:36 schreef Roomsnoes het volgende:
hoe kan ik er voor zorgen dat ik haar wel vertel dat mijn ouders vroeg zijn overleden, maar dat ze niet bang wordt dat wij ineens weg zijn?
Wij vertellen al heel lang dat ze ons altijd even moet laten weten als ze ergens anders heen gaat. Dat als iemand zegt puppy's te hebben en zij wil ze zien, dat wij dat dan even moeten weten. Want anders zijn we haar kwijt, en dat is niet handig en maken we ons zorgen.quote:Op maandag 6 mei 2019 16:38 schreef _NIKKI_ het volgende:
Wat ik wel heel lastig vind is haar te informeren over volwassenen die het niet zo goed bedoelen. Want wat vertel je wel en wat niet? Hoe zorg je dat je kind weerbaar is zonder het gelijk bang te maken? Mogen ze niet mee met een oud vrouwtje die om hulp vraagt bij het verwisselen van de autoband? Of geldt dat alleen voor de meneer die thuis kleine puppy's heeft? Ik blijf het een lastig onderwerp vinden.
O, zeker! Er zijn zeker verschillen en die mogen er ook zijn. Maar van een heleboel verschillen is de vraag nurture of nature volgens mij helemaal niet zo gemakkelijk te beantwoorden en stoppen we er met nurture geheel onbewust toch best nog wel wat in.quote:Op maandag 6 mei 2019 16:25 schreef Franny_G het volgende:
Is het niet ook invloed van testosteron waardoor jongens zeker in bepaalde fases fysieker zijn en bijv meer naar bewegende objecten neigen? Ik las daar laatst een keer iets over van een onderzoek bij baby's. Meisjes reageren sterker op gezichten, jongens op bewegende objecten. Er zijn natuurlijke verschillen tussen jongens en meisjes. Generaliseren is alleen lastig en ook vrij onmogelijk omdat er nu eenmaal in die beide groepen zoveel onderlinge verschillen zijn.
Ik denk zelf dat het stoeien wat ik bedoel door de testeron komt.quote:Op maandag 6 mei 2019 17:12 schreef miss_sly het volgende:
[..]
O, zeker! Er zijn zeker verschillen en die mogen er ook zijn. Maar van een heleboel verschillen is de vraag nurture of nature volgens mij helemaal niet zo gemakkelijk te beantwoorden en stoppen we er met nurture geheel onbewust toch best nog wel wat in.
Dit hebben wij ook aangegeven. Zelfs als het een bekende is die zegt dat papa en mama 'het al weten' moeten ze toch naar huis komen. Deze boodschap laten we af en toe de revue passeren, maar ik zou oprecht niet weten wat ze doen als ze in zo'n situatie terecht zouden komen.quote:Op maandag 6 mei 2019 17:11 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Wij vertellen al heel lang dat ze ons altijd even moet laten weten als ze ergens anders heen gaat. Dat als iemand zegt puppy's te hebben en zij wil ze zien, dat wij dat dan even moeten weten. Want anders zijn we haar kwijt, en dat is niet handig en maken we ons zorgen.
En daarbij hebben we ook gezegd dat als een (onbekende) volwassene haar om hulp vraagt (ook dat oude vrouwtje) dat ze dan ons maar even moet roepen. Want wat kan een kind nou doen om een volwassene te helpen? Dat kan een andere volwassene veel beter en dat willen wij natuurlijk altijd!
Maar goed, bij ons is inmiddels ook het woord kinderlokker al langs geweest en seksueel misbruik besproken. En dat er volwassenen zijn die een belangstelling voor kinderen hebben die niet passend is. Dat ze ons daar altijd van op de hoogte moet stellen en dat ze daar geen geheim over mag hebben. Dat een geheim waar je je rot over voelt, gedeeld moet worden. Alles ondervangen kun je natuurlijk nooit, helaas. Maar zaken feitelijk en zonder te veel emotie vertellen (hoe moeilijk ook als het over zo'n onderwerp gaat) geeft ze informatie en maakt ze niet zo snel bang. Tenminste, zo werkt het bij onze bijna tienjarige.
Ik vond dat filmpje echt heel erg slecht. De man sprak eerst een tijdje met de ouder, dat was duidelijk een prettig gesprek, dat straalden ze uit. Daarna sprak de man met het kind, in het zicht van de ouder. Toen hij vroeg om mee te gaan, gingen die kinderen mee, vanwege bovenstaande en waarschijnlijk ook omdat de ouder zag dat het kind met de man meeging.quote:Op maandag 6 mei 2019 18:13 schreef Omentielvo het volgende:
Er was een tijdje geleden een filmpje daarover. Die meneer vroeg vooraf toestemming aan de ouders. En bijna elk kind ging mee.
Dit kan ook komen omdat ze de meneer met hun ouders hadden zien praten.
Het feel good waar we het over hadden is voor mij wel weg.quote:Op maandag 6 mei 2019 19:40 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Het is geheel off topic, maar dat was niet waar het filmpje over ging. Het filmpje was gemaakt om aan te tonen dat kinderen met onbekenden mee zouden gaan. En dat laat dit filmpje dus juist niet zien, in mijn ogen.
Dat hebben wij ook vaak. Dan zegt man "als je nu niet ophoudt, dan moet je op de gang". Ik ben daar zelf niet van, maar ik vind het erg belangrijk om hem ook eea uit te laten vogelen. Zolang hij imo niet over de grenzen van het kind gaat, dan ga ik mee in wat hij zegt. Hij vindt het opvoeden denk ik wel lastig hier en daar, en heeft heel simpel veel minder ervaring dan ik. Maar hij is ook wat te trots/eigenwijs om om hulp te vragen.quote:Op maandag 6 mei 2019 19:36 schreef krijgerrtje het volgende:
Wat ik wel lastig vind is dat Vriend en ik niet helemaal op 1 lijn zitten. Hij is een stuk strenger dan ik en ik merk dat ik vaker denk aan het ‘pick your battles’ principe. Dus het valt me op dat hij heel vaak ‘nee’ of ‘niet doen’ zegt op dingen die ík door de vingers zou kijken. Zoals bijvoorbeeld op d’r knieën op de stoel zitten in plaats van rechtop, of over de bank heen kruipen in plaats van er omheen lopen etc. Vaak vrij onbenullige dingen, maar op het moment dat hij ‘nee’ zegt, voel ik me als het ware verplicht om er in mee te gaan om zo wel een soort eenheid te vormen, ook al sta ik er niet achter. Hoe doen jullie dit?
Met betrekking tot stoeien en testosteron zat in 'Man Made' wel een leuk experimentje. Het testosteron van verschillende beroepsgroepen (advocaten, rugbyers, balletdansers, advocaten, verplegers, queerartiesten en politiemannen) werd gemeten:quote:Op maandag 6 mei 2019 16:25 schreef Franny_G het volgende:
Is het niet ook invloed van testosteron waardoor jongens zeker in bepaalde fases fysieker zijn en bijv meer naar bewegende objecten neigen? Ik las daar laatst een keer iets over van een onderzoek bij baby's. Meisjes reageren sterker op gezichten, jongens op bewegende objecten. Er zijn natuurlijke verschillen tussen jongens en meisjes. Generaliseren is alleen lastig en ook vrij onmogelijk omdat er nu eenmaal in die beide groepen zoveel onderlinge verschillen zijn.
Ik kies mn battles ook met meneer.quote:Op maandag 6 mei 2019 19:36 schreef krijgerrtje het volgende:
Wat een fijn topic dit. Hoewel je het rationeel wel weet, is het toch weer fijn om te horen dat die ‘andere moeders ook maar wat doen’. Hier ook niet ingelezen in theorieën. Een aantal opmerkingen uit diverse topics zijn me altijd bijgebleven. Een hele belangrijke (voor mijzelf) is dat ik nooit ‘sssht, stil maar’ zeg om te troosten. Is ze verdrietig, dan knuffelen we en praten we erover -mits ze dat wil-. Een andere inderdaad om haar gevoel er ook te laten mogen zijn (goeie zin krijger), dat ze best boos/verdrietig/gefrustreerd mag zijn als een klasgenootje niet kan spelen, als ze die lekkere koekjes uit de winkel niet meekriigt of als ze geen tv mag kijken ‘s ochtends. Ik merk dat ze, net als ik, best een temperament heeft. Boos worden en niet weten wat je met die agressie aan moet. Vooralsnog vertel ik haar dat ze dan het beste in een kussen mag slaan of schreeuwen, zodat ze niet met deuren/spullen gaat smijten. Maar misschien hebben jullie daar nog andere ideeën voor?
Wat ik wel lastig vind is dat Vriend en ik niet helemaal op 1 lijn zitten. Hij is een stuk strenger dan ik en ik merk dat ik vaker denk aan het ‘pick your battles’ principe. Dus het valt me op dat hij heel vaak ‘nee’ of ‘niet doen’ zegt op dingen die ík door de vingers zou kijken. Zoals bijvoorbeeld op d’r knieën op de stoel zitten in plaats van rechtop, of over de bank heen kruipen in plaats van er omheen lopen etc. Vaak vrij onbenullige dingen, maar op het moment dat hij ‘nee’ zegt, voel ik me als het ware verplicht om er in mee te gaan om zo wel een soort eenheid te vormen, ook al sta ik er niet achter. Hoe doen jullie dit?
Ik vind opvoeden soms ook echt hel. Nu helemaal met een puber van 13 en een pre puber van bijna 10. Vooral met de puber weet ik soms niet wat/hoe ik het moet doen. Moet ik bepaald gedrag negeren? Moet ik beeldschermstraf inzetten, moet ik bovenop haar huiswerk zitten of moet ik het loslaten. ik twijfel soms enorm aan of ik het wel goed doe, of ik het anders moet doen.quote:Op zondag 5 mei 2019 19:55 schreef Brighteyes het volgende:
[..]
Ik hou met heel mijn hart van ze en zou ze never nooit willen missen.
Om even de andere kant te belichten: toen ik een jaar of 6 was had ik een buurmeisje van een jaar of 12 dat graag allerlei wilde verhalen vertelde aan de jongere kinderen in de straat. Ik genoot daar enorm van, en keek steeds uit naar de volgende keer dat ik haar weer zou zien. Tot mijn vader een keer uitlegde dat het simpelweg niet waar kon zijn wat ze die dag had verteld (ze zou een week geleden een ernstig ongeluk gehad hebben op straat, met veel bloed en uitpuilende ingewandenquote:Op maandag 6 mei 2019 16:30 schreef Franny_G het volgende:
Even iets anders. Mijn kleuter van 5 vertelde me vandaag een beetje achteloos dat ze een vriendinnetje in haar klas allerlei verhalen vertelt die niet waar zijn.
Zo zijn we deze vakantie in het museum voor Oudheden geweest en zij heeft daar bij dat vriendinnetje van gemaakt dat ze naar Egypte is geweest, en daar spannende avonturen bij verzonnen.
Ze heeft grote verbeeldingskracht en heeft ook wel in de gaten dat sommige kinderen sneller meegaan in die verhalen dan anderen. Ze zei ook letterlijk: Ja maar L gelooft altijd alles wat ik vertel."
Ik weet dat kinderen op deze leeftijd vrij onschuldig wat heen en weer kunnen schuiven tussen waarheid en fictie, maar toch lijkt me dit niet zo handig. Hoe leg ik dat haar nu op een goede manier uit?
Leuk, dat boek heb ik ook! Ik heb er vorig jaar een begin in gemaakt maar toen was mijn jongste nog niet geboren en mijn oudste pas 1,5. Bleek toen dus nog niet zo effectiefquote:Op dinsdag 7 mei 2019 09:01 schreef Deepfreeze het volgende:
HowToTalkToKids heeft me wel bewuster gemaakt van de manier waarop ik dingen zeg/vraag. Maar ook dat staat niet zover van mijn natuur af.
Er is ook een deel 2. en eentje over rivaliteit tussen broers en zussen.quote:Op dinsdag 7 mei 2019 09:20 schreef Schanu het volgende:
[..]
Leuk, dat boek heb ik ook! Ik heb er vorig jaar een begin in gemaakt maar toen was mijn jongste nog niet geboren en mijn oudste pas 1,5. Bleek toen dus nog niet zo effectiefMaar ik ga hem dit weekend maar weer eens uit de kast opdiepen want het was wel interessant leesvoer met volgens mij handige handvatten inderdaad.
Mijne deed dat ook, totdat hij een keer teruggebeten werd. Toen begreep hij dat het pijn doet en niet leuk is. Praten erover hielp hier niet.quote:Op donderdag 9 mei 2019 00:40 schreef Adrian4 het volgende:
Ok, help.
Situatie: een bijna peuter die andere kindjes pijn doet en vooral bijt. Thuis is het zijn broer, maar op het KDV ook andere kindjes
Hoe zouden jullie dit aanpakken?
Ik heb heel veel nagedacht. Kevin heeft heel heel heel veel energie en is vaak erg enthousiast en wordt dan lomp. Hij kan van 0 naar boos in standje 10 als hij zijn zin niet krijgt. Daarnaast beet zijn broer ook heel veel, maar alleen Kevin. Ik denk dat daardoor hij denkt dat het er een beetje bij hoort.
We hebben gesprek gehad met KDV, en eigenlijk komt het er op neer dat zij het ook niet weten. We hanteren wel dezelfde aanpak: duidelijk zeggen dat het niet mag en uit de situatie halen door hem apart te zetten. Ze zeggen daar dat boos worden juist het tegenovergestelde effect heeft, maar ik schiet wel eens uit mijn slof als ik hem zie bijten.
Ik ben eigenlijk een beetje geschrokken van het gesprek, omdat ze hebben aangegeven dat ouders hun kind daar bij het KDV weg willen halen, omdat Kevin het kind bijt.
Dit maakt dat ik mezelf echt zo’n faalmoeder vind. Ik kan er wel om huilen.
Eigenlijk ook wel omdat het voor mij een beetje uit de lucht komt vallen dat hij zo veel bijt. Thuis bijt hij wel hoor, maar dus vooral broerlief en ik heb hem nog nooit andere kindjes zien bijten.
Weten jullie iets wat wij kunnen doen? Ze zeggen dat we met dit naar het CB moeten gaan voor advies , maar dat lijkt mij niet zo zinvol.
Beide broers komen wel nu in een aparte groep bij het KDV, omdat ze vaak met zijn tweeën optrekken tegen de rest. Dit vind ik heel fijn, omdat ik dit zelf ook merk. Misschien geeft dit Kevin ook wel wat rust.
Sorry maar dit vind ik een beetje tegenstrijdig. Zijn broer bijten telt niet mee ofzo?quote:Op donderdag 9 mei 2019 00:40 schreef Adrian4 het volgende:
Eigenlijk ook wel omdat het voor mij een beetje uit de lucht komt vallen dat hij zo veel bijt. Thuis bijt hij wel hoor, maar dus vooral broerlief en ik heb hem nog nooit andere kindjes zien bijten.
Nee op beide vragen, dank voor het aangeven.quote:Op vrijdag 10 mei 2019 11:49 schreef Roomsnoes het volgende:
In die situatie die je vertelt van koningsdag. Ik maak er uit op dat hij mee wilde spelen maar dat het niet goed lukte. Heb je geprobeerd om hem te leren meespelen? Want een spel benaderen is niet altijd makkelijk. Kregen die oudere kinderen de mogelijkheid om zich af te zonderen?
De reden is eigenlijk om Willem lekker te laten spelen zonder tussenkomst van Kevin, omdat hij toch vaak wordt meegetrokken door Kevin. Het is ook niet verkeerd om ze uit elkaar te halen, want ze zijn wel erg verknocht aan elkaar. Het met zijn tweetjes tegen de rest idee. Ik denk dat het nite verkeerd is hoor, ben alleen bang dat het niet de oplossing is.quote:Ik verbaas me een klein beetje over de oplossing van het kdv om hem in een andere groep te plaatsen. Wat is de reden daartoe? Kent hij de medewerkers daar? Voelt hij zich veilig daar?
Lieve Schanuquote:Op maandag 6 mei 2019 13:38 schreef Schanu het volgende:
...
Ik lees het hier meer: kinderen maken je zo kwetsbaar. Dat maakt mij meteen ook heel bang. Ik leef soms in angst over wat mijn meiden kan overkomen, vrees voor hun kwetsbaarheid, dub over het hoe ik ze weerbaar(der) kan maken in deze maatschappij. De grens tussen beschermen en overbeschermen, behoeden en bang maken. Ik weet hem maar moeilijk te vinden, ben ook gevormd door mijn eigen verleden waardoor ik niet goed weet of ik af kan gaan op mijn gevoel en intuïtie in dezen of dat ik daarvoor zelf al teveel ben gevormd.
Kijkende naar mijn eigen moeder, ze deed zo erg haar best maar heeft zoveel steken laten vallen. Hoe vaak ze wel heeft geroepen dat ze nooit moeder had moeten worden, omdat ze gewoonweg geen moedermateriaal bleek te zijn. Daar kwam ze pas achter toen ze al kinderen had. Tja, weet je dat op voorhand echt, of je moedermateriaal bent?
En ze heeft ook veel goed gedaan, maar mijn zus heeft al het contact met onze ouders verbroken en beschuldigt mijn moeder zelfs van haar eigen gebreken. Juist nu ik zelf moeder ben, breekt mijn hart soms als ik daar aan denk. Want mijn moeder heeft het nooit kwaad bedoeld, ondanks wel 'kwaad' gedaan, en toch wordt het haar allemaal verweten. Hoe bang mij dat maakt dat mijn kinderen later hetzelfde bij mij gaan doen, dat ze niet door het handelen heen kunnen kijken om de goede bedoelingen erachter te zien.
...
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:Op vrijdag 10 mei 2019 19:00 schreef Tele6 het volgende:
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |