daNpy | dinsdag 30 april 2019 @ 22:14 |
![]() Hoe lang droogt houtlijm? Draai ik een kraan los als ik met de klok mee draai? Mag een wasmachine en een wasdroger op dezelfde elektrische groep? Kan ik latex buiten gebruiken? Mag ik spaanplaatschroeven ook in ander hout gebruiken? Welke kleur elektrische draad is ook alweer de aarde? ![]() Dit soort korte vraagjes kom je vaak tegen als je gaat klussen. Het is niet altijd de moeite waard om er een compleet topic voor te openen, maar je wilt ook niet blijven zitten met je vraag. Voor al dat soort vragen is er dit Korte Klus Kwesties topic! Probeer zo duidelijk mogelijk je vraag te formuleren, en posten maar! En let op, er bestaan geen domme vragen maar wel domme antwoorden ![]() Vorige topic: K&W / Korte Klus Kwesties deel 24 - Voor al uw kleine klusvraagjes! | |
Vonkenboer | dinsdag 30 april 2019 @ 22:20 |
![]() ![]() | |
bleiblei | dinsdag 30 april 2019 @ 22:55 |
Als je nog schilderstape hebt liggen, de zaagsnede intapen helft ook enorm in "kartels". Maar als het blad bot is, helpt niets ![]() | |
Borkydude | woensdag 1 mei 2019 @ 18:56 |
Er wordt gestuct bij ons, maar op twee plekken zit nog een oude afgezaagde koperleiding in de muur. Kan hier overheen gestuct worden of gaat dit op termijn problemen geven? | |
Vonkenboer | woensdag 1 mei 2019 @ 19:04 |
Zelf zou ik hem in ieder geval zo laag mogelijk bij de grond afzagen; en de rest dan weg laten stucen. | |
seekelot | woensdag 1 mei 2019 @ 19:13 |
De zaagsnede eerst voorsnijden met een scherp mes, natuurlijk net tegen de goede kant van de zaagsnede en daar waar de tanden uit het hout komen. Dat helpt nog het meest tegen rafelige randjes. En zelfs dan, zaag moet scherp zijn. | |
NedKelly | woensdag 1 mei 2019 @ 19:25 |
Ik heb gespoten muren met zo'n korrel erop. Er zit inmiddels al een laag of 6 verf overheen, en ik ga weer opnieuw verven. De muur is niet strak glad, maar de korrel is niet echt meer heel erg aanwezig vanwege al die verflagen. Moet ik nu toch nog een roller voor ruwe ondergrond gebruiken of kan ik inmiddels overstappen naar eentje voor gladde ondergrond? Bij de laatste muur die ik geverfd heb ben ik niet zo tevreden over het resultaat en ik heb het idee dat het door de roller voor ruwe ondergrond komt (ik zie afdrukken van de vachtroller). | |
daNpy | woensdag 1 mei 2019 @ 21:39 |
Ik heb een Festo afkortzaag voor plinten gehuurd voor het weekend ![]() | |
Gieliovd | woensdag 1 mei 2019 @ 22:23 |
Geen roller voor gladde ondergrond pakken dat wordt hem niet, je kunt wel een laagpolige vacht roller pakken. | |
FranticDJ | woensdag 1 mei 2019 @ 23:49 |
Er bestaan van die 'stekkertjes' waarbij je een een draad kan aftakken. Je plaatst deze over de originele draad heen en de draad waarmee je wil aftakken prop je er ook in. Je klikt 'm dicht en de draden zijn 'gelast'. Vage omschrijving, maar hoe heten die dingen? Edit: https://www.allekabels.nl(...)81692/kabelklem.html hier noemen ze 't een kabelklem.. Maar heet dat echt zo :s? Vind het nogal een generieke/vage naam. | |
Vonkenboer | donderdag 2 mei 2019 @ 06:13 |
Aftakverbinder / insteekhuls | |
NedKelly | donderdag 2 mei 2019 @ 06:41 |
Ik bedoelde: als ik in de winkel sta, dan liggen die vachtrollers in 2 bakken verdeeld: voor gladde ondergrond en ruwe ondergrond. Beide zijn vachtrollers. Voor gladde ondergrond zie ik dat de vacht korter is. Dat bedoel je met laagpolig toch? (als ik google op laagpolige vachtroller krijg ik niet echt resultaten daarop) | |
jajablahblah | donderdag 2 mei 2019 @ 07:02 |
Lasklem? | |
lipje | donderdag 2 mei 2019 @ 08:19 |
![]() | |
Claudia_x | donderdag 2 mei 2019 @ 08:23 |
Je kunt het altijd proberen. In het ergste geval dekt de verf niet goed. Maar ik denk dat je probleem niet met de roller zelf te maken heeft. Bij een enigszins grove muur zou ik liever een roller met een wat langere vacht nemen omdat die meer verf opneemt en voor een betere dekking zorgt. Dat je de afdrukken van de roller in je vorige verflaag ziet, heeft er misschien mee te maken dat je niet genoeg nat-in-nat hebt gewerkt. Dus: baan opzetten en baan ernaast overlappend opzetten. En natuurlijk altijd goed en gelijkmatig uitrollen. Als de verf al begint te drogen en je maakt een nieuwe aanzet, dan ga je afdrukken zien. En het lijkt me dat dat risico groter wordt als je een roller neemt die minder verf afgeeft (dus een roller voor gladde ondergronden gebruiken op een ruwe ondergrond). Disclaimer: ik ben geen verf-expert. ![]() | |
FranticDJ | donderdag 2 mei 2019 @ 08:23 |
![]() | |
daNpy | donderdag 2 mei 2019 @ 09:13 |
Als het niet hoeft, niet gebruiken als je het mij vraagt. | |
FranticDJ | donderdag 2 mei 2019 @ 09:15 |
Is voor een zwakstroom installatie.. dit gaat wat sneller dan 100 aftakkingen om de 50cm solderen ![]() | |
daNpy | donderdag 2 mei 2019 @ 09:15 |
En toch is solderen een mooiere oplossing vind ik ![]() | |
FranticDJ | donderdag 2 mei 2019 @ 09:16 |
Dan mag jij komen solderen ![]() | |
daNpy | donderdag 2 mei 2019 @ 09:17 |
Neem een stagiaire ![]() | |
CoolGuy | donderdag 2 mei 2019 @ 16:27 |
Ennnnn onze vloer in de woonkamer is weer opgekalefaterd. Oud: Nieuw: 2 kasten (oa tv dressoir) kan nog niet op z'n plek, maar dat komt morgen. Dan is de keuken ook weer leeg en dan is alles weer normaal ![]() | |
#ANONIEM | donderdag 2 mei 2019 @ 18:23 |
Dan zal het daar in ieder geval niet aan liggen. | |
Tom_ | donderdag 2 mei 2019 @ 18:43 |
Scotch locks, al ben ik er geen fan van. ![]() | |
PerryVogelbekdier | donderdag 2 mei 2019 @ 18:57 |
Als het niet perse zo'n ding hoeft te zijn... Wago lasklem ![]() Hartstikke stevig ook! Liever zou ik het solderen, maar zo'n lasklem is echt sterk | |
FranticDJ | donderdag 2 mei 2019 @ 19:16 |
De wago lasklem ken ik, maar de draad waarvan afgetakt moet worden ligt er al en heeft heel weinig 'slack' dus door knippen en een Wago er tussen is geen optie ![]() | |
avotar | vrijdag 3 mei 2019 @ 08:02 |
"mooie" klus aanstaande dit weekend. De trap wordt volgende gestoffeerd, het laatste open eindje na de verhuizing van een paar weken terug. Dus buiten het schilderen van het trapgat en de zijkanten van de (dichte) trap, moet ik hem ook nog kaal gaan maken. Momenteel zit er linoleum op geplakt ![]() De beitel ligt klaar, maar nog meer tips? | |
jpajs | vrijdag 3 mei 2019 @ 08:59 |
Water Cola Verfafbijt Driehoek krabbers Trap in zijn geheel vervangen | |
Gieliovd | vrijdag 3 mei 2019 @ 09:34 |
Verhitten met verfafbrander. | |
avotar | vrijdag 3 mei 2019 @ 09:53 |
Ik vond dat ze er best wel overheen konden stofferen. Zij niet. | |
avotar | vrijdag 3 mei 2019 @ 09:53 |
Kun je het er dan makkelijker afschrapen? | |
qajariaq | vrijdag 3 mei 2019 @ 11:51 |
Water en licht gezuurd suikerwater zal niet veel doen. Verhitten van echte linoleum (lijnolieproduct) maakt je het vloeibaarder dus een kleefbende als je al niet de bende in de fik steekt; andere kunststoffen zullen op vergelijkbare wijze reageren. Ik zou eens beginnen met er een plamuurmes tussen de tegels en de trap te rammen, dan maak je minder schade dan met een beitel en het gaat waarschijnlijk nog makkelijker ook. | |
whY... | vrijdag 3 mei 2019 @ 12:20 |
Ik ben het denk ik met je eens, als je schoon kan werken zonder kleefzooi overal zou ik daar ook voor kiezen. Ook als je de restjes gaat schuren, goed koelen tussendoor anders maak je er een pasta van... | |
baskick | vrijdag 3 mei 2019 @ 18:44 |
Heb geduld, dit gaat mogelijk veel, heel veel tijd kosten. Ik ben dagen bezig geweest. Alle hierboven genoemde opties geprobeerd, uitgezonderd compleet vervangen. | |
lipje | vrijdag 3 mei 2019 @ 18:55 |
Verfafbijt en de driehoekkrabber doen het meeste werk. | |
Claudia_x | vrijdag 3 mei 2019 @ 23:25 |
Vraag over elektriciteit: we zouden een aansluiting voor een ledstrip krijgen in een nis en er steekt nu een enkele stroomdraad uit. Iemand een idee hoe we daar een ledstrip op aan kunnen sluiten? | |
Vonkenboer | zaterdag 4 mei 2019 @ 09:07 |
Het zouden er in ieder geval twee draden moeten zijn. Een blauwe en een zwarte. Die draden kun je dan weer verbinden met een lasdop of een kroonsteen aan je ledstrip. | |
Claudia_x | zaterdag 4 mei 2019 @ 09:09 |
Ja precies, dan ben ik dus niet gek. Dan mag de aannemer er even naar kijken. | |
Vonkenboer | zaterdag 4 mei 2019 @ 09:53 |
Dan zit er nu zeker alleen een zwarte draad in de buis ? Dan loopt deze waarschijnlijk na een inbouwdoos ergens in de muur. En is de bedoeling dat je een kabel of snoer door die buis naar de inbouwdoos in de wand trekt. Maar dat is iets voor de aannemer om uit te zoeken.. ![]() | |
jpajs | zaterdag 4 mei 2019 @ 12:49 |
Foto's zeggen honderd keer meer dan het getuur in den glazen bol. Kan ook een twee aderig kabeltje zijn met twee stroom draadjes. ![]() | |
bluemoon23 | zaterdag 4 mei 2019 @ 20:27 |
oftewel de zwarte draad die er nu inzit is alleen een trekdraad.... | |
Vonkenboer | zondag 5 mei 2019 @ 13:40 |
Pcies dat ![]() | |
Miniem | zondag 5 mei 2019 @ 19:30 |
Mijn inductiekookplaat doet raar. 2 van de 4 pitten schieten nog aan en worden warm. De andere 2 niet. Maar het display doet helemaal niks meer dus ik kan niet zien op welke stand deze staan. Nu is er waarschijnlijk dus een zekering kapot? Is dat heel lastig om te vervangen? Kan er ook niet bij, iemand een idee hoe ik dat bovenste frontje kan verwijderen? Dan kan ik eens kijken. ![]() [ Bericht 15% gewijzigd door Miniem op 05-05-2019 20:15:15 ] | |
Vonkenboer | zondag 5 mei 2019 @ 20:02 |
Is het fornuis en de oven een vaste combinatie die op elkaar aangesloten is ? | |
Miniem | zondag 5 mei 2019 @ 20:13 |
Is geen combinatie. Is een losse inductiekookplaat van Etna. Oven is een ander merk. ![]() | |
Makrolon | zondag 5 mei 2019 @ 21:36 |
Kijk eens in je groepenkast, is niet een van de 2 automaten van je kookgroep er uit geklapt? | |
daNpy | zondag 5 mei 2019 @ 21:40 |
Godnondeju een fijn zaagje ![]() Je voelt niet eens wanneer je in het hout zit ![]() | |
Piles | zondag 5 mei 2019 @ 21:42 |
Kun je de plaat er niet gewoon uittillen? Ligt er meestal los in volgens mij. Maar beter eerst je meterkast checken idd. | |
Bastoenie | zondag 5 mei 2019 @ 22:00 |
Normaal lees ik alleen en post ik hier niet. Maar zijn er mensen hier met ervaring met zelf spackwerk bijwerken? Nieuwbouw van 4 jaar oud nu. Plafonds en aantal wanden gespacked. Bij kanaalplaatvloer en aansluiting muur hebben ze de spleet dichtgesmeerd. Door het werken daarvan is het gebarsten en breekt het voor een deel af. Ik wil dit eventueel zelf opvullen en dan met spuitbus erbij, maar is dat wat? Heb nog een soortgelijke plek en een behoorlijke scheur in de muur. Anders moet ik offertes gaan opvragen. | |
Sheffield | zondag 5 mei 2019 @ 22:31 |
Ik zou ook eerst de meterkast checken. Als tweede zou ik kijken of de plaat er los in ligt (is best zwaar en kan ook plakken vanwege het vet). Om er echt onder te komen moet je denk ik eerst de oven weghalen, waarschijnlijk maar een paar schroefjes (bereikbaar als je de deur open hebt) waarna je de oven naar voren kan schuiven. Dan kun je kijken hoe verder. [ Bericht 0% gewijzigd door Sheffield op 05-05-2019 22:37:07 ] | |
Miniem | maandag 6 mei 2019 @ 07:15 |
Net gekeken, de schakelaars staan gewoon netjes omhoog. | |
Miniem | maandag 6 mei 2019 @ 07:17 |
Goede tip, thnx. | |
Nismo91 | maandag 6 mei 2019 @ 07:25 |
Wij moeten alles van de muur af halen ivm stukadoor, nu hebben wij rolluiken, hoe zorg ik dat deze open blijven staan als ik de houders van de muur af haal ? ![]() | |
lipje | maandag 6 mei 2019 @ 08:50 |
Knoopje in het koord? Of een wasknijper/dichtbundel oid.. | |
avotar | maandag 6 mei 2019 @ 09:13 |
Handen kapot, rug kapot, humeur kapot, maar het is volbracht. Niet glad om over heen te schilderne, maar vlak genoeg om te stofferen. Hopelijk gebruiken ze lekker veel lijm, zodat ik ditzelfde geintje over 20 jaar weer kan gaan doen. ![]() | |
Nismo91 | maandag 6 mei 2019 @ 11:49 |
Hè dat is nog best een strak plan ! Thanks. | |
Makrolon | maandag 6 mei 2019 @ 12:27 |
Zet ze van de kookgroep eens uit en weer aan, het wil wel eens gebeuren dat ie inwendig uitschakelde maar dat het schakelaartje aan de buitenkant blijft hangen | |
Vonkenboer | maandag 6 mei 2019 @ 12:50 |
Dat wil inderdaad wel eens voorkomen ![]() | |
FranticDJ | maandag 6 mei 2019 @ 13:16 |
Iets wat bij heel veel breakers voor 380/400v normaal is ![]() | |
Miniem | maandag 6 mei 2019 @ 20:04 |
Ging de inductieplaat vanavond weer eens testen toen ik thuiskwam. Nog voordat ik de kookgroep uit had gezet... En hij deed het ineens weer. Heel raar. ![]() | |
MellyShum | dinsdag 7 mei 2019 @ 10:28 |
Ik wil de ventilatie van mijn kruipruimte gaan veranderen. Hierdoor ga ik de bestaande openingen in de bakstenen muur dicht maken. Maar waarmee kan ik dat nou het beste doen? Metselmortel of voegmortel? Of iets heel anders? | |
FranticDJ | dinsdag 7 mei 2019 @ 11:34 |
Zorgwet dat je voldoende ventilatie ervoor terug krijgt ![]() Hoe groot zijn de openingen? Eventueel een (stuk) baksteen erin metselen. | |
MellyShum | dinsdag 7 mei 2019 @ 15:45 |
![]() Het zijn open stootvoegen. Dit idee: ![]() | |
FranticDJ | dinsdag 7 mei 2019 @ 16:36 |
Dicht pruttelen met metselcement mengsel. Let wel op dat 't je kruipruimte ventilatie is. En zeker nieuwe ventilatie voorzien ![]() Mocht het je spouw ventilatie zijn, dan zal je deze ook op een hoger punt moeten voorzien. Bij mij was de tuin ook opgehoogd door de vorige eigenaren, waarbij ze voor 't gemak de ventilatieroosters dicht hadden gekwakt met stabilisé (zandcement mengsel wat voornamelijk door onze zuiderburen gebruikt wordt voor tuinbestrating). Dus ik zat voornamelijk daardoor met een verrote houten vloer (tot dikke betonrot aan toe in de betonnen balken ![]() | |
MellyShum | dinsdag 7 mei 2019 @ 17:08 |
![]() Is alleen water toevoegen en klaar zo te zien. Het is zeker weten de kruipruimteventilatie ![]() Twee van de vier plekken met openingen zijn hier ook half dichtgemaakt. Met de nieuwe ventilatie wordt het straks alleen maar beter ![]() De aanbouw aan de achterkant heeft niet eens ventilatieopeningen. Die gaan er ook gemaakt worden. Het zal wel iets met onkunde/tijdsgeest zijn denk ik? Dat mensen zich niet gerealiseerd hebben hoe belangrijk ventilatie is. Zeker in een tijd waarin juist alles potdicht werd gemaakt, want isoleren!!!! (jaren 80). Dank voor het meedenken ![]() | |
Gieliovd | dinsdag 7 mei 2019 @ 19:18 |
Zijn er hier mensen met ervaring met zwembaden, buitenzwembaden in het bijzonder? Ik probeer hem aan kant te krijgen. Ik was net met de automatische stofzuiger bezig maar hij komt niet op druk en de druk zingt erg, de pomp vind het niet leuk. Ik heb het vermoeden dat de pomp veel te sterk is voor die stofzuiger maar kan dat ook? Hij borrelt ook wat lucht, terwijl er eigenlijk nergens lucht lekkage is. | |
FranticDJ | dinsdag 7 mei 2019 @ 19:22 |
zuigt die pomp wel zelf aan? M’n pa heeft iets vergelijkbaars voor z’n goudvissen on steroïds. Maar die zuigt niet zelf aan, moet ie eerst vol laten lopen met water. Edit: of is t zo’n unit die aan een steel zit, waarbij de pomp feitelijk onder water zit? Dan zou ik de waaier even controleren.. [ Bericht 6% gewijzigd door FranticDJ op 07-05-2019 19:32:31 ] | |
Gieliovd | dinsdag 7 mei 2019 @ 19:44 |
Het is een pomp die boven waterniveau staat maar wel zelfaanzuigend is. Ik zorg dat na het reinigen van het filtermandje in de pomp er altijd water in staat, maar hij trekt vrolijk de leiding van het bad naar de pomp zelf vol water. Het is zo'n leip ding dat zichzelf door het bad trekt: ![]() De pomp en waaier zijn wel in orde, hij zuigt als een idioot. Zonder stofzuiger is de druk op 't filter netjes 1,5 Bar en als ik die stofzuiger eraan hang dan zwiept hij heen en weer rond 0,6 Bar ofzo. | |
FranticDJ | dinsdag 7 mei 2019 @ 19:50 |
Buizen/zuigmond enzo zijn wel vrij neem ik aan? Zou wel kunnen dat de pomp overgedimensioneerd is, maar als die af fabriek bij elkaar horen mag je aannemen (jaja) dat die op elkaar berekend zijn. Ik heb, uit je verhaal, eerder de indruk dat ie niet lekker aanzuigt door valse lucht of een obstructie.. | |
Gieliovd | dinsdag 7 mei 2019 @ 19:56 |
Yep, dat is allemaal vrij. Het is een 1500 Watt pomp terwijl als ik de papieren op Internet een beetje lees, er max. de helft aan vermogen voor het filter mag, maar ik kan de juiste gegevens niet vinden. Ik heb dus het idee dat hij niet bij het filter hoort. Er is geen sprake van bij elkaar horen vanaf fabriek haha. Net hier komen wonen - geen idee. Het idee dat ik heb is dat die stofzuiger welke om/om een klepje opent bij de zuigmond, een te grote weerstand geeft. De diameter van de zuigmond is ongeveer 1/3 van de zuig van de skimmer/slang. Die pomp blijft wel zuigen, dus ik denk dat hij door de grote trek dan ergens lucht vandaan haalt. Waar - geen idee. Hoe dan ook komt er als ik er over nadenk dus lucht in. Ik zie ook bubbels in de retour slang en in het bad. | |
FranticDJ | dinsdag 7 mei 2019 @ 20:50 |
Zou je makkelijk met twee T stukken van de pers naar de zuig een bypass kunnen maken? Liefst met een (regelbare terugslag) klep er tussen ![]() [ Bericht 24% gewijzigd door FranticDJ op 07-05-2019 21:04:43 ] | |
Makrolon | dinsdag 7 mei 2019 @ 21:04 |
Decadente boel hier hoor ![]() ![]() En ja ik ben jaloers :p | |
bluemoon23 | woensdag 8 mei 2019 @ 00:25 |
je ziet ook veel bij oudere huizen met dat soort ventilatieopeningen dat ze er een houten plank/plaatje voor hebben gezet "Tegen de tocht" ![]() | |
seekelot | woensdag 8 mei 2019 @ 12:49 |
Zou dit wat zijn, voor 1 gat in een beton vloer? Er staat welliswaar alleen voor baksteen e.d. maar als het maar om 1 gat gaat en ik giet er ook nog water bij... https://www.toolstation.nl/mexco-diamantboor-droog/p47481 Zo'n boor huren is nogal een dure grap. | |
Vonkenboer | woensdag 8 mei 2019 @ 12:54 |
En als nou voor dat ene gat even een diamant zaag en boor bedrijfje uit de buurt laat komen; dan zit je niet te kloten met gereedschap wat er niet voor geschikt is; hoef je niks te huren en duur te betalen. En het kost vaak echt niet de hoofdprijs. | |
seekelot | woensdag 8 mei 2019 @ 13:16 |
Waar zit ik met mijn hoofd! Er komt al een boor bedrijf volgende maandag! Die zal ik even vragen om dit extra gat te boren. Ik zit zo in de doehetzelf sfeer dat ik even deze link had gemist. Is trouwens niet echt goedkoop hoor, twee gaten komen ze voor, 220 euro. En ja ik heb meerdere offertes aangevraagd. De tijden dat ze voor een appel en een ei langs kwamen zijn echt wel voorbij. | |
Vonkenboer | woensdag 8 mei 2019 @ 13:27 |
![]() Beetje regio gebonden denk ik; in het westen van het land zou het inderdaad wel niet zo meer werken. | |
FranticDJ | woensdag 8 mei 2019 @ 13:48 |
Bij ons boren ze een gaatje voor een appel en een ei. Maarja, hij woont in de straat ![]() | |
icecreamfarmer_NL | maandag 13 mei 2019 @ 12:01 |
Twee korte vraagjes, Ik heb Plieger spiegelklemmen Nu zijn er ondertussen al 4 gescheurd waarbij 2x de spiegel naar beneden kwam. Gisteren tijdens het schoonmaken braak weer het lipje af maar gelukkig had ik er 3 gemonteerd onder zodat de badkamer deze keer niet vol met glas lag. Het viel mij op dat ze allemaal op de linkerhoek scheuren en vervolgens afbreken. De middelste had ook al een scheur maar was gelukkig nog niet gebroken. De rechtse van de 3 hangt er al een jaar en daar is niets mis mee. Ik heb ze gewoon met schroeven gemonteerd en niet te strak aangedraaid. Iemand enig idee wat hier fout gaat? Tweede vraag is korter: wat is een steviger alternatief voor de zwaar metalen opbergrekken van de DHZ ze zijn goedkoop maar het is ook troep. Iemand ideeën? | |
jpajs | maandag 13 mei 2019 @ 12:52 |
Waarom gebruik je geen metalen ?? ![]() | |
icecreamfarmer_NL | maandag 13 mei 2019 @ 13:16 |
Kans op roest (antical) en die van plastic zouden beter moeten zijn plus de plastic zijn ook 2x zo duur. Maar ik denk idd dat het metalen klemmen gaan worden. | |
mien-moeke | maandag 13 mei 2019 @ 18:22 |
Eerste waar ik aan denk: te vast gedraaid. Daar kunnen die kunststof dingen erg slecht tegen. Ik zou voor metaal gaan en Antikal lekker weggooien. Glasex werkt, bij mij althans, uitstekend, zolang je de aanslag niet te erg laat worden tussen schoonmaakbeurten in. | |
FranticDJ | maandag 13 mei 2019 @ 22:46 |
Het was precies dat dus. Toch wel 'bijzonder' dat dit in '95ish al toegepast werd.. Had verwacht dat dit pas iets post 2000 was. Interessant, maar was dus wel een stuk minder gekut dan ik had verwacht. Kende het soort messing koppeling ook niet.. ![]() Viel me wel op dat deze leiding een (heel) stuk flexibeler is dan wat er tegenwoordig in de handel is te krijgen. Wees gerust: ik heb ze niet in een onmogelijke hoek gebogen, heb ze netjes horizontaal plat gebogen in de vloer en met een pers koppeling en een stuk nieuwe leiding de boel omgelegd naar de nieuwe radiator locatie. Wel irritant dat er trouwens nauwelijks haakse mat zwarte onderblokken voor het 1 pijps systeem te vinden zijn. We hebben er een aantal via internet besteld, maar kregen een geborsteld aluminium, een RVS en een verchroomde. Maar we lijken ondertussen wel beet te hebben. [ Bericht 6% gewijzigd door FranticDJ op 13-05-2019 22:53:56 ] | |
icecreamfarmer_NL | dinsdag 14 mei 2019 @ 08:32 |
Dat is het dus niet want daar heb ik de 3de keer wel voor gezorgd. Ja ik ben alleen dus maak niet elke week de douche niet compleet schoon dus dan is antikal nodig. | |
kovenant | dinsdag 14 mei 2019 @ 09:14 |
een hoop schoonmaak producten kunnen plastic materialen uit laten drogen waardoor er snel kans op schade ontstaat. | |
nanuk | dinsdag 14 mei 2019 @ 09:44 |
Azijn kan ook. Maar wat je ook gebruikt, naspoelen moet toch. Ik heb nog nooit roest gehad op dergelijke klemmetjes. | |
SQ | dinsdag 14 mei 2019 @ 09:46 |
En wat dan nog, als ze na 3 jaar gaan roesten en je ze moet vervangen ben je alsnog veel goedkoper uit dan elke 3 maanden een nieuw plastic klemmetje kopen ![]() | |
jpajs | dinsdag 14 mei 2019 @ 10:28 |
Antikal is ook niet goedkoop. Zou eens uitrekenen wat de kosten er van zijn. Misschien een idee om dan jaarlijks klemmetjes en spiegel te vervangen. Scheelt heel veel schoonmaken.......... | |
NedKelly | dinsdag 14 mei 2019 @ 17:21 |
Je douchekop staat toch niet op de spiegel? Dan is antikal op die plek toch niet nodig. (als je dat spul al perse nodig vindt). | |
icecreamfarmer_NL | dinsdag 14 mei 2019 @ 18:19 |
Het is mijn scheerspiegel dus hij staat vlak bij de douche en ik doe de condens er af met natte handen. | |
icecreamfarmer_NL | dinsdag 14 mei 2019 @ 18:21 |
Kreeg telkens nieuwe plus de plastic variant is mooier. Maar heb nu beneden 3 metalen klemmen. | |
qajariaq | dinsdag 14 mei 2019 @ 18:21 |
Condens is kalkvrij | |
NedKelly | dinsdag 14 mei 2019 @ 18:33 |
Voortaan met een handdoekje (of washandje) en je probleem is opgelost? Föhn werkt trouwens nog beter, maar wellicht heb je die niet voorhanden. | |
lipje | dinsdag 14 mei 2019 @ 20:20 |
Bouw dan een elektrische verwarming erachter. Blijft je spiegel mooi schoon en hoef je niet meer met natte handen een zichtplekje te creeeren. | |
icecreamfarmer_NL | dinsdag 14 mei 2019 @ 22:04 |
Ik doe het tijdens het douchen. Spiegel is 1m van douchekop. | |
Claudia_x | woensdag 15 mei 2019 @ 09:24 |
Vraag over gordijnrails: ik wil op zolder gordijnen ophangen om de bergruimte in de hoeken uit het zicht te krijgen. Ik zat te denken aan het ophangen van een rail aan de gording. Hoe kan ik dat het beste doen? Ik weet dat er clips voor het ophangen van deurtjes aan schuine kappen zijn, maar kan ik die ook gebruiken voor gordijnrails? Of moet ik dan zelf een extra lat monteren? Vragen, vragen. Andere oplossingen zijn ook welkom. Ik overweeg bijvoorbeeld een gordijnroede of staaldraad in plaats van gordijnrails te gebruiken. De gording ziet er ongeveer zo uit: ![]() | |
FranticDJ | woensdag 15 mei 2019 @ 10:21 |
Ik denk dar houten blokjes onder de juiste hoek zagen en aan je gording bevestigen (en daar dan je rails aan) het goedkoopst is. Ik zou zelf overigens alles aftimmeren en uitneembare panelen (met van die kastmagneten) plaatsen. Gordijnen wordt een enorm stofnest.. | |
Burdie | woensdag 15 mei 2019 @ 16:35 |
Vraagje! Wij hebben een oud huis (jaren 30) en de riolering kwam oorspronkelijk uit op een beerput. De beerput is intussen opgeheven en vanaf die locatie is de afvoer uit huis doorgelust naar het riool in de straat. Op de plek van de beerput staat nu een schuur. Nou ruik ik soms een rioollucht in het toilet, in de keuken en in de schuur. Dat wil ik oplossen. Wat is mijn te volgen actieplan? Loodgieter vragen om met een camera te inspecteren? Of iets anders? En wat zou de loodgieter dan kunnen vinden? Is er iets wat ik zelf kan doen? Zie ik iets over het hoofd? | |
FranticDJ | woensdag 15 mei 2019 @ 16:37 |
Staat je toilet regelmatig droog? Klinkt als een sifon die niet echt lekker werkt.. | |
Burdie | woensdag 15 mei 2019 @ 19:22 |
Nee, die staat nooit droog. | |
Claudia_x | woensdag 15 mei 2019 @ 19:53 |
Dank voor de tip! | |
SQ | woensdag 15 mei 2019 @ 19:57 |
Je kunt ook rolgordijntjes pakken Claudia. Oogt ook wat strakker. Wat ga je verder nog op die zolder doen trouwens? Want het oogt niet erg ruim, dus als het alleen berging wordt zou ik die moeite niet nemen denk ik. | |
Burdie | donderdag 16 mei 2019 @ 08:52 |
Zoiets lijkt me ook handig & netjes: ![]() | |
SQ | donderdag 16 mei 2019 @ 09:13 |
Ja? Ik zie die suggestie zo vaak voorbij komen en mij lijkt het dus vreselijk onhandig. Je kunt die bakken alleen tot die schuine rand vullen anders passen ze niet meer, dat moet je haast met een timmermansoog doen. Ik zie het voor me dat ik die bakken uit frustratie door mijn dakbeschot heen zou rammen ![]() Daarbij moet je altijd die bak er helemaal uit trekken om te kunnen zien wat er in zit. Third, het kost veel tijd om ze te bouwen. Neh. | |
FranticDJ | donderdag 16 mei 2019 @ 09:18 |
En die bakken over een plankenvloer rijden is vaak niet zo smooth ![]() | |
Burdie | donderdag 16 mei 2019 @ 09:23 |
Je koopt ze zo bij de bouwmarkt voor nog geen twee tientjes per stuk. Het leek mij juist wel handig als je veel klein/los spul wilt opbergen. Ik dacht overigens zelf tzt zoiets te gaan maken: ![]() | |
Erik | donderdag 16 mei 2019 @ 09:24 |
Storemax heeft hier een mooi (en betaalbaar) systeem voor. Verkrijgbaar bij de Gamma. Zou ik eerder doen dan de gordijnen, stuk strakker en minder stof. | |
FranticDJ | donderdag 16 mei 2019 @ 11:53 |
Ah! Wist niet dat ze dat al kant en klaar hadden.. goed om te weten.. | |
daNpy | donderdag 16 mei 2019 @ 12:04 |
Eerst lezen :/ | |
daNpy | donderdag 16 mei 2019 @ 12:05 |
En blieblie maar opscheppen met zijn dikke zaag ![]() ![]() | |
SQ | donderdag 16 mei 2019 @ 12:11 |
Nja, als het nou nodig zou zijn, maar wij hebben een dedicated bergzolder, dus we kunnen ongelimiteerd zooi neerflikkeren, geen ziel die zich er aan ergert ![]() Kan ie zn dikke zaag mooi gebruiken voor het zagen van dikke palen voor weer zo'n dikke veranda ![]() | |
Claudia_x | donderdag 16 mei 2019 @ 12:35 |
Het valt nog wel mee met de hoeveelheid ruimte. Het is onze slaapkamer, er komt een leesplek en misschien ook nog wel een bureau. Dus een nette oplossing is belangrijk. Een meubelmaker deurtjes laten maken zou de voorkeur hebben, maar ik vrees dat dat heel prijzig wordt. Voordeel van een gordijn is dat we ook de glazen verbinding met de verdieping eronder kunnen afsluiten. ![]() | |
SQ | donderdag 16 mei 2019 @ 14:07 |
Oh, het was niet je eigen foto ![]() ![]() Ja nee, nu snap ik het. | |
baskick | zondag 19 mei 2019 @ 22:52 |
Camera- of rookdetectie lijkt me de route, ja. | |
valentijn101 | dinsdag 21 mei 2019 @ 16:36 |
Grasmaaier vraag. Grasmaaier start niet met warme motor. Ik heb een nieuwe benzine grasmaaier gekocht (Rhodos BM510SD) met startfunctie. Nu wilde het ding niet met de startknop starten en dat ging helaas niet (starte wel makkelijk met het aantrekkoord) en ging niet meer aan als de motor warm was. Dus na 3 uur gebruik terug gebracht voor reparatie. Nu heb ik hem net terug met een nieuwe accu en hij starte meteen toen ik de sleutel omdraaide. ![]() Maar zodra ik hem stopzette om de kat te aaien en weer verder wilde maaien was het weer mis. Niet met sleutel te starten en ook niet aan te trekken ![]() Ik ga hem dus morgen weer terug brengen. Maar weet iemand waar dit aan ligt? Heb ik gewoon een slechte maaier? Is hij niet goed afgesteld? [ Bericht 2% gewijzigd door valentijn101 op 21-05-2019 16:47:20 ] | |
Glider76 | woensdag 22 mei 2019 @ 21:07 |
Gewoon vragen of ze dat zwart willen doen. Heb diverse malen zo'n betonboorder hier gaten laten boren en vraagt dan ongeveer 50 euro per gat. Moet ie ook nog van 15 km ver komen. Dat soort tussendoor klusjes doen ze graag zonder rekening. | |
Thinkk-Pinkk | woensdag 22 mei 2019 @ 21:12 |
In ons vorige huis hebben wij het storemax systeem gebruikt. Is dat misschien wat? | |
SQ | woensdag 22 mei 2019 @ 21:25 |
Ik denk dat je storemax moet kopen, Claudia ![]() | |
Thinkk-Pinkk | woensdag 22 mei 2019 @ 21:34 |
Heb ik iets gemist over storemax? ![]() | |
SQ | woensdag 22 mei 2019 @ 21:36 |
Nee hoor, maar je bent de derde die het oppert hier ![]() | |
Thinkk-Pinkk | woensdag 22 mei 2019 @ 21:38 |
Oh oops ![]() ![]() | |
Gieliovd | woensdag 22 mei 2019 @ 21:45 |
Hier ook goede ervaring mee, Hornbach. | |
Borkydude | donderdag 23 mei 2019 @ 14:37 |
Hierbij een gaar oud kozijn wat opgeknapt dient te worden. Die tegels gaan er met beitel niet af. Wat is de beste optie om dit weer mooi te maken? Links ook een tegel plakken, plank hout erop lijmen/schroeven en gewoon schilderen?![]() | |
archito | donderdag 23 mei 2019 @ 15:06 |
Als je nog een tegel hebt liggen kan dat, ik zou dat gat links gewoon volsmeren met een willekeurige plamuur o.i.d. die je nog hebt liggen. Vervolgens een houten vensterbankje erop montagekitten. Ik vind het wel mooi als de vensterbank een paar cm uitsteekt t.o.v. de muur en ook iets breder is dan het kozijn. Rechts komt dan een hoekje in de vensterbank. | |
seekelot | donderdag 23 mei 2019 @ 16:09 |
Is dat vlak naast de douche? Dan zou ik een natuursteen plaatje halen. kan je bij een lokale grafstenenboer op maat laten maken. Het bestaande zooitje even vlak afsmeren met cement en dan dat plaatje er op. Dan afkitten als het droog is. | |
Borkydude | donderdag 23 mei 2019 @ 17:50 |
Het is de oude douche, toekomstige wasruimte. Zal dus niet heel nat worden. Montagekit en vensterbank is een goed plan! Cement moet ik nog halen. Ook om gaten in betonnen vloer te dichten. Welke cement raden jullie aan daarvoor? | |
seekelot | donderdag 23 mei 2019 @ 17:55 |
Ik heb bij de Hornbach 16 in 1 mortel gekocht. Kost iets meer maar is voor heel veel klus, vul en metsel dingen geschikt, is sterk en vaak zonder primen te gebruiken. Wel goed de gebruiks aanwijzing lezen. | |
Borkydude | vrijdag 24 mei 2019 @ 12:11 |
Wat is het verschil tussen Polymax en montagekit en welke zou je waarom gebruiken? | |
Messina | vrijdag 24 mei 2019 @ 12:16 |
Polymax is een productnaam van Bison, die zegt: "" Universele montagelijm en afdichtingskit." Dus je vraagt eigenlijk "Wat is het verschil tussen montagekit en montagekit?" | |
whY... | vrijdag 24 mei 2019 @ 12:19 |
Ik zag de vraag meer als wat is het verschil tussen Sikkens en Gamma huismerk, maar dan met kit? Ik denk deels een marketing verschil, en wellicht ook kwaliteitsverschil. Hoe snel het droog is, hoe lang het goed blijft. Verder ben ik geen expert dus het echte antwoord moet nog komen. | |
Borkydude | vrijdag 24 mei 2019 @ 12:24 |
Goed punt, maar Bison verkoopt beide. Wellicht gewoon niches vullen dus. | |
seekelot | vrijdag 24 mei 2019 @ 13:06 |
Bison Montagekit is neopreen rubber. Bison Polymax is SMP Polymeer. Ander stofje dus. | |
Messina | vrijdag 24 mei 2019 @ 15:59 |
![]() Alleen de "Direct Vast" variant. ![]() | |
seekelot | vrijdag 24 mei 2019 @ 17:38 |
Ik had die bruine tube montagekit opgezocht, de originele waar mijn vader alle schrootjes nog mee geplakt heeft. Neopreen rubber. | |
MellyShum | vrijdag 24 mei 2019 @ 19:41 |
Hoe kan ik het beste de kieren tussen het deurkozijn en de koplatten dichten voor ik de boel ga schilderen? Op sommige plekken is het echt maar een minimale kier (nageldikte), op andere plekken 1 a 2 milimeter. | |
seekelot | vrijdag 24 mei 2019 @ 20:41 |
Acrylkit zou ik gebruiken. | |
MellyShum | zaterdag 25 mei 2019 @ 08:08 |
Dank je. | |
Miniem | zondag 26 mei 2019 @ 15:26 |
De klep van mijn brievenbus is gebroken. Is niet te maken denk ik? Zo niet, Iemand een tip voor een vervangende? Heb je dan zoiets nodig? https://www.karwei.nl/ass(...)HEAQYEyABEgLNsPD_BwE ![]() | |
Messina | zondag 26 mei 2019 @ 16:41 |
Wil je een exacte kopie? ![]() | |
Miniem | zondag 26 mei 2019 @ 17:05 |
Thnx, duur ding overigens ![]() Straks gaat die klep weer kapot bij het scharnier. Vind het maar dun materiaal. | |
Borkydude | maandag 27 mei 2019 @ 08:11 |
Kan er iemand een goede ondervloer aanraden? Geluidsisolatie (onderburen) en egalisatie (paar mm) is belangrijk. | |
Sjoerdfoto | maandag 27 mei 2019 @ 09:17 |
rubberen ondervloer. | |
daNpy | maandag 27 mei 2019 @ 09:20 |
Den braven Acryl anti crack zijn wij mee aan het smeren. kitcentrum.nl ![]() | |
_mido | dinsdag 28 mei 2019 @ 00:05 |
Ik wil de ventilator die mijn badkamer afzuigt gaan schakelen met een timer. Het gaat om zo'n simpel ding die gewoon aan en uit gaat:![]() Ik dacht dat simpel te doen met een mechanische timer uit de schakelmateriaalserie van mij keuze, Berker Q1 met zo'n draaiknop erop: ![]() Maar gruwelbaarlijk, wat maakt dat ding een leven zeg! Alsof je een opgevoerde kookwerker in je wand inbouwt. Dat leek me niet lekker douchen met zon'n tikkende tijdklok naast je. Ik ben dus op zoek naar een andere mogelijkheid, het liefst met een pulsdrukker die na elke push een in te stellen aantal minuten de ventilator stroom geeft. Hoe giet ik dat in het vat? Via een tweakers topic kwam ik hier uit maar ik heb geen idee wat dit is, hoe dat werkt en hoe ik zoiets aan moet sluiten | |
Vonkenboer | dinsdag 28 mei 2019 @ 06:13 |
Dergelijke tijdrelais zijn niet geschikt om ingebouwd te worden in een inbouwdoos. Die zijn echt voor in verdelers en grote schakelkasten. Het klopt dat die timers een rot herrie maken. Die werken mechanisch zeg maar. | |
Hanschje | dinsdag 28 mei 2019 @ 08:52 |
Heb je niet meer aan zoiets? https://www.theben-nederland.nl/nl/inbouw-1849-c/ | |
_mido | dinsdag 28 mei 2019 @ 09:19 |
Nou hoeft het wat mij betreft niet in een inbouwdoos hoor. Die ventilator hangt op zolder achter het knieschot en daar is ruimte genoeg om iets op te hangen. Dat ziet er wel handig uit inderdaad. Eens even kijken waar ik dat kan vinden en of dat een beetje te combineren is met de Berker Q1. | |
Claudia_x | dinsdag 28 mei 2019 @ 11:06 |
Nog dank voor het meedenken! Ik wil alleen geen Storemax; vind het niet zo mooi. Ik heb chique gordijnen op het oog waarvan ik heb begrepen dat ze ideaal zijn omdat ze vochtregulerend en isolerend zijn en bovendien stof aantrekken. Mijn plan nu is om roedes te installeren. Die kan ik zelf op maat zagen en tegen de schuine wand bevestigen. De wandbevestiging kan ik in hoogte verstellen, dus ik heb goede hoop dat het lukt om de roedes net onder/achter de gording te laten vallen. | |
Miniem | donderdag 30 mei 2019 @ 18:56 |
Ik heb voor mijn schoonvader een set led spotjes gekocht met een driver deze vormt om van netstroom naar 10v. Echter zaten er al spotjes in met een driver, alleen naar 12V. Ik kan er niet achter komen om die drivers te vervangen want de enige openingen zijn deze waar de gaten van de spotjes zitten. De schroefgaten van deze platen zitten allemaal dicht geplamuurd en geverfd. Kan ik deze spotjes aansluiten op 12v of brand het dan door? Nieuw: ![]() Oud: ![]() | |
Tuindier | vrijdag 31 mei 2019 @ 16:32 |
Bij het opknappen van de bovenverdieping wil ik de oude stopcontacten en lichtknoppen vervangen door allemaal dezelfde nieuwe. Moet ik dan het binnenwerk ook vervangen, of past alleen een nieuwe buitenkant ook? Er is nu van alles door elkaar gebruikt op de verschillende kamers. | |
Gieliovd | vrijdag 31 mei 2019 @ 16:51 |
Als het merk binnenwerk identiek is, kun je vaak bij een gerenommeerd merk de opbouw wel vervangen. | |
Makrolon | vrijdag 31 mei 2019 @ 17:56 |
Binnenwerk ook nieuw. Of ze moeten nu al overal t zelfde merk en type gebruikt hebben en aeen andere kleuren oid | |
Vonkenboer | zaterdag 1 juni 2019 @ 13:11 |
Vaak is het binnenwerk na jaren gebruik wel versleten. Contacten kunnen slecht contact gaan maken. Dat is zeker iets om rekening mee te houden. Zou zelf iig. beide gewoon vervangen ![]() | |
Vonkenboer | zaterdag 1 juni 2019 @ 13:12 |
Voor de levensduur van de verlichting is het in ieder geval niet aan te raden. Ben er bang voor dat dit niet lang meegaat als je het aansluit op 12V ipv 10V ![]() | |
Miniem | zaterdag 1 juni 2019 @ 13:40 |
Is er geen oplossing voor om het te veranderen naar 10v dan? | |
Vonkenboer | zaterdag 1 juni 2019 @ 15:39 |
Kun je de trafo niet vervangen voor de drivers ? Vaak zijn die dingen zo groot dat ze wel door het gat passen waar de verlichting ook inzit. | |
Gieliovd | zaterdag 1 juni 2019 @ 17:44 |
Sowieso veel beter. | |
Miniem | zaterdag 1 juni 2019 @ 20:44 |
Ik zie achter de gaten niks zitten behalve 3 aderige stroomdraden. Deze geven echter 12v af aangezien de halogeen lamp die erin zit 12v is. Ergens zal er voor die lampen dus ook een trafo/driver zitten... | |
archito | maandag 3 juni 2019 @ 14:59 |
Tussen 2 muren en onder een bestaande dakligger (met golfplaatdak) ga ik een nieuwe schuurwand maken. Ik wil dit in de vorm van een schutting met verticale delen en een dubbele poort doen: 200cm vast deel, 2x poort 90cm, 50cm vast deel. Het idee is om tegen beide wanden een houten staander te bevestigen d.m.v. slagpluggen. Links en rechts van de dubbele poort moet ook een staander komen die aan de bovenzijde is bevestigd aan de dakligger en aan de onderzijde in de grond moet komen. Hoe zouden jullie dit aanpakken? Ik zat er nu aan te denken om hardhouten palen van 3 meter en 70x70mm te gebruiken die ik gewoon ingraaf met eventueel snelbeton erbij. Een betonpoer met draadeind lijkt me overdreven voor deze constructie en hardhout zal niet snel gaan rotten lijkt mij. Is 70x70 hardhout stevig genoeg om een douglas poort aan te hangen van 90x240cm? | |
bleiblei | maandag 3 juni 2019 @ 15:55 |
Hoe ver kan je die draden eruit trekken? Ik heb hier thuis de driver ook gewoon los bovenop de gipsplaat gelegd door het gat van de halogeenlamp heen. Dus bij mij zou je gewoon de driver naar buiten trekken als je voorzichtig gaat hengelen. | |
warhamstr | maandag 10 juni 2019 @ 12:19 |
Klein kort vraagje; Voor boven ons fornuis hebben we een motorloze wasemkap bedacht (lees: tweedehands voor bijna niks op de kop getikt.) Nu begrijp ik dat zo'n kap eigenlijk op de MV aangesloten hoort te worden? Punt is dat die MV al volledig zit weggewerkt boven het plafond. Dus zonder breken komen we daar niet meer bij... ![]() In het kort: Mag ik de afzuiging regelen doormiddel van een buisventilator? | |
Vonkenboer | maandag 10 juni 2019 @ 12:54 |
En die dan wel aansluiten op het kanaal van de mechanische ventilatie ? Dat gaat voor nogal wat onbalans in je systeem zorgen. Of ga je je kooklucht door het filter van de motorloze afzuigkap zo je ruimte in blazen ? | |
warhamstr | maandag 10 juni 2019 @ 12:59 |
Neeh, die kooklucht gaat dan door nog geen meter buis recht naar boven. Het dak uit (aanbouw met plat dak, al voorzien van een doorvoer) | |
Vonkenboer | maandag 10 juni 2019 @ 13:01 |
In dat geval denk ik dat in jullie geval een echte afzuigkap veel meer gemak en minder geluidsoverlast op gaat leveren dan het ombouwen van een motorloze afzuigkap met een buisventilator. ![]() | |
warhamstr | maandag 10 juni 2019 @ 13:13 |
I know, maar 1m breed RVS kap is beetje duur | |
Vonkenboer | maandag 10 juni 2019 @ 13:16 |
Vraag mij af of een gemiddelde buisventilator wel tegen vet e.d. kan... ![]() | |
warhamstr | maandag 10 juni 2019 @ 13:51 |
Ja, daar zit ik ook een beetje mee. Er zitten wel filters in de kap zelf. Maar of dat afdoende is? | |
qajariaq | maandag 10 juni 2019 @ 14:38 |
Ik zou bij gebruik dan wel ergens een ventilatiegaatje open zetten. Anders heb je kans dat de wc lucht uit de mechanische ventilatie door onderdruk de kamer in waait of andersom dat de MV lucht door je wasemkap naar binnen trekt. | |
warhamstr | maandag 10 juni 2019 @ 15:10 |
Ik gaat het met dit fannetje proberen. https://www.hornbach.nl/m(...)/articleCode/5612093 En sparen voor een complete kap. | |
derLudolf | woensdag 12 juni 2019 @ 19:07 |
Een plug houdt het meeste met een zo dik mogelijke schroef er in, dus een 5mm schroef in een 6mm plug is beter dan een 4mm schroef. Maar als ik een 6mm schroef heb, kan ik dan het beste een 8mm of een 10mm plug pakken als ik een zo'n sterk mogelijk bevestiging wil. Denk zelf 8mm? | |
Makrolon | woensdag 12 juni 2019 @ 19:52 |
Ja, 6mm in 10mm plug gaat er niet super strak in vind ik altijd. Daar moet eigenlijk 8mm in. Als ik wil dat iets stevig vast zit pak ik altijd zo groot mogelijke schroef in kleine plug, behalve als ik denk dat het materiaal de uitzetting van de plug misschien niet aan kan. | |
VASND | donderdag 13 juni 2019 @ 21:11 |
Bij het slopen van een zachtboard plafond kwam dit als tweede laag naar voren, iemand hier een idee wat het is? Het lijkt een soort netje met ijzerdraad. Daar boven op bolletjes zilverkleurige isolatie? (foto gekanteld, rechts een zachtboard plaat vol stof, links draagbalk). ![]() [ Bericht 14% gewijzigd door VASND op 13-06-2019 21:57:36 ] | |
Gieliovd | donderdag 13 juni 2019 @ 21:49 |
Ziet eruit als stucwerk op gaas? | |
seekelot | vrijdag 14 juni 2019 @ 06:54 |
Ja, steengaas met stucwerk. Ken ik heeeel goed. Eerst wordt dat gaas tegen de balken gespijkerd. Dan smeert de stucadoor zijn gips er tegen aan. Daardoor drukt hij gips door de mazen heen, vandaar die bolletjes bovenop. Als dat droog is wordt het heel stevig. Ook leuk om te slopen.... [ Bericht 72% gewijzigd door seekelot op 14-06-2019 07:52:42 ] | |
VASND | vrijdag 14 juni 2019 @ 10:32 |
Weer wat geleerd ![]() | |
Gieliovd | vrijdag 14 juni 2019 @ 10:57 |
60 tot 80 kuub inhoud (60 als ik een tussenwandje ga zetten tussen slaap- en badkamer), redelijke isolatie, veel ramen maar in de toekomst ook rolluiken... geïsoleerd plat dak op de noordkant, achter de "grote kap" dus niet erg veel in de zon. Airco: 9000 of 12000 BTU? Volgens de berekeningen zit ik er precies tussenin.... die 12.000 moduleert natuurlijk wat minder terug, dus minimale vermogen is wat hoger. Wat zouden jullie doen? | |
amaranta | vrijdag 14 juni 2019 @ 14:15 |
Ik heb nog wel een korte klus kwestie. Wij hebben een voeg in de badkamer die kapot is. Nu zag ik dat je van Alabastine een soort voegen herstel spul hebt. Maar volgens mijn man kan het ook wel met plamuur. Mij maakt het niet zo uit. Als het maar niet zichtbaar is. Wat is wijsheid? Ik ga niet de hele badkamer opnieuw voegen want ik wil ook niet te veel kosten maken. https://www.alabastine.nl/product/voegen-reparatie/ ![]() | |
daNpy | vrijdag 14 juni 2019 @ 15:22 |
Kitten? | |
SQ | vrijdag 14 juni 2019 @ 15:26 |
Ik zou t ook kitten ja. Het is zo te zien bij de rand van je bad, dat geeft nou eenmaal frictie. Kit vangt dat beter op dan voegsel. | |
Thinkk-Pinkk | vrijdag 14 juni 2019 @ 15:31 |
Ik zou het ook kitten. Is trouwens ook mocht het ooit niet netjes meer zijn makkelijker te vervangen. | |
amaranta | vrijdag 14 juni 2019 @ 15:35 |
Hmm witte kit hebben we denk ik nog wel.. | |
Makrolon | vrijdag 14 juni 2019 @ 15:49 |
Wel siliconenkit gebruiken. | |
qajariaq | vrijdag 14 juni 2019 @ 18:11 |
Geen echt verstand van, wel ideeën over. Neem die kleine maar, als je de ruimte iets terug kan koelen dan wordt de luchtvochtigheid al minder en krijg je het minder snel benauwd. Veel kantoren hebben een zgn topkoeling, dus een paar graden koeler houden dan de buitenlucht zonder een absolute temperatuur na te streven. Bijkomend voordeel is dat de klap ook niet zo groot als je van binnen naar buiten gaat of andersom. | |
mime_negert | zaterdag 15 juni 2019 @ 07:30 |
Ik wil een tuinslanghaspel ophangen en vroeg me af hoe ik het beste kon boren. In de voeg of de baksteen zelf? En hoe kun je het beste aftekenen op een donkerrode steen, zodat je het ook duidelijk ziet. Voorboren met een klein diameter is ook beter? Eigenlijk allemaal beginners vragen ![]() | |
Makrolon | zaterdag 15 juni 2019 @ 07:36 |
In de baksteen zelf. Normaal zie je een potlood wel op een baksteen, anders een geel aftekenpotlood halen. Gewoon in een keer met 6mm boren. Voorboren is niet nodig | |
Sheffield | zaterdag 15 juni 2019 @ 07:40 |
Ik zou in de steen doen. Aftekenen kan desnoods door even schilderstape te plakken en daarop af te tekenen. Voorboren kan, maar is niet echt noodzakelijk, aangezien je denk ik met boortje 6 of 8 aan de gang gaat. [ Bericht 0% gewijzigd door Sheffield op 16-06-2019 11:18:10 ] | |
jpajs | zaterdag 15 juni 2019 @ 09:07 |
Liever sanitair kit die blijft langer schimmel vrij....... en dan een merk als braven of zo. | |
Borkydude | zondag 16 juni 2019 @ 08:29 |
We hebben nu een gat in de vloer tussen twee verdiepingen, die is gemaakt om de cv-leiding er door te laten gaan. Ongeveer 8 bij 3 centimeter. Wat is de beste manier om dit op te vullen? | |
Nico987 | zondag 16 juni 2019 @ 08:39 |
welko materiaal is de vloer. waar zit het gaat? mijn eerste gedachte is pur | |
Borkydude | zondag 16 juni 2019 @ 08:40 |
De vloer is beton en het zit aan de rand van de kamer, vlakbij de radiator. | |
Gieliovd | zondag 16 juni 2019 @ 08:53 |
De beste manier is mantelbuis en beton storten. De makkelijke weg is (brandwerend) PUR schuim. | |
Borkydude | zondag 16 juni 2019 @ 08:54 |
Kan dat PUR tegen de warmte van die leidingen? /noob | |
Claudia_x | zondag 16 juni 2019 @ 08:58 |
En gebruik de kit alsjeblieft niet als die al een tijdje geopend is. Ik heb dat ooit in de badkamer gedaan en heb er spijt van gekregen. | |
Claudia_x | zondag 16 juni 2019 @ 08:59 |
Ik zie op plaatjes ook altijd dat er in baksteen zelf wordt geboord. Waarom is dat? | |
bleiblei | zondag 16 juni 2019 @ 09:01 |
Ja, Pur kan daar tegen. Wordt ook gebruikt om verwarmingbuizen te isoleren. | |
bleiblei | zondag 16 juni 2019 @ 09:03 |
Kans dat je een baksteen uit elkaar drukt is kleiner dan dat je 2 bakstenen uit elkaar drukt op de voeg. Daarnaast zei mijn schoonvader ooit tegen mij, als je iets op hangt, gewoon midden op de tegel of in de baksteen. Dan ziet ziet eruit alsof het hoort, ipv. Een tijdelijke klus oplossing is. | |
blomke | zondag 16 juni 2019 @ 09:09 |
Ondergrond eerst grondig schoonmaken met azijn/chloor, drogen en kitten. | |
blomke | zondag 16 juni 2019 @ 09:10 |
Ribbelstuk om de buizen Mal aan de onderzijde maken en opvullen met zand cement | |
blomke | zondag 16 juni 2019 @ 09:13 |
Werkt prima. Wel een soort van Nelsonkap erop zetten, tegen inregenen. | |
blomke | zondag 16 juni 2019 @ 09:14 |
Allemaal prima. Als die ventilator echt vet is, kan je 'm met soda schoonmaken. | |
mime_negert | zondag 16 juni 2019 @ 09:38 |
Bedankt voor de snelle antwoorden. | |
jappas | maandag 17 juni 2019 @ 11:10 |
Bij onze achterdeur/schuurdeur zit ik (eigenlijk al sinds we ons huis kochten enkele jaren terug) met een vervelend iets. Als het kouder en vochtiger lijkt al het hout uit te zetten (ook de deur klemt iets) en komen de planken naar voren. Dit zijn van die planken die in/op elkaar vallen en zijn op 4 punten vastgezet met kleine spijkertjes. De werking van het hout trekt deze mee uit de achterliggende latten volgens mij. Zie ook de foto's, dat legt hopelijk beter uit. ![]() ![]() Omdat ook het verfwerk slechter wordt en onderaan afbladdert (vocht wederom?) wil ik eigenlijk eerst dit herstellen en daarna schilderen. - Hoe zet ik die planken goed vast, rekening houdend met de werking? - Helpt verfkeuze nog qua werking van het hout? Ik lees over vocht regulerende verf (EPS waarbij ook geen grondverf nodig is), maar er zit nu nog een onbekend soort laag verf onder. Die wil ik ontvetten, opschuren en in 1 of 2 lagen weer een paar jaar klaar zijn. Hopelijk hebben jullie een paar goede tips ![]() | |
warhamstr | maandag 17 juni 2019 @ 11:24 |
En @Vonkenboer en @qajariaq, Bedankt voor jullie input. Het problem is opgelost door een andere afzuigkap van hetzelfde model maar mét motor van Marktplaats te trekken ![]() Soms moet je geluk hebben ![]() (Ik ben nog wel aan het stoeien geweest om die ander kap te voorzien van de genoemde ventilator. Dat had gaan werken, maar ik denk dat het gekozen fannetje voor het mooi te weinig lucht had verplaatst. Als ik hem vergelijk met de 'nieuwe' was die een stuk zwakker. En had natuurlijk maar één stand.) | |
jpajs | maandag 17 juni 2019 @ 12:17 |
Ga er even vanuit dat het altijd dezelfde delen zijn. Zou ze er uit halen en een paar 2 á 3 mm van de veer en borst afschaven. In de grondverf zetten en één keer aflakken. Dan terug plaatsen en bevestigen met stalen of rvs koploze spijkers. Alles dicht plamuren en afschilderen. | |
seekelot | maandag 17 juni 2019 @ 13:41 |
Hout werkt voornamelijk in de breedte en nauwelijks in de lengte. Als het hout vochtig wordt wordt het dus breder. Daar moet wel ruimte voor zijn, anders zoekt het hout wel ruimte. De planken zitten dus te dicht op elkaar. Er is geen verfsysteem die dit tegengaat, hoogstens een beetje vertraagd. Nou ja, misschien als je het helemaal in de epoxy doopt? Dus, zoals Jpajs al schreef, ruimte maken. | |
jappas | maandag 17 juni 2019 @ 14:20 |
Ik dacht misschien wat te winnen als dat vocht sneller uit die planken kan ![]() De veer is als ik het goed begrijp het uitstekende stuk van de plank. Wat is de borst dan precies? ![]() En jullie raden eerst schilderen en dan pas terugplaatsen aan? Kan het ook andersom? Anders zit ik met zo'n gat in mijn huis. De binnenzijde is een beetje isolatie en dan gipsplaat ![]() | |
seekelot | maandag 17 juni 2019 @ 14:50 |
Ik zou denk ik niets aan de planken zelf veranderen maar ze iets verder uit elkaar zetten. Dan zal je de onderste of de bovenste iets smaller moeten zagen. Er moet gewoon in de totale breedte van alle planken bij elkaar een cm of 2 meer ruimte komen. En eerst schilderen of niet zou ik zo niet weten. Als je ze schildert terwijl ze nog vrij nat zijn, dan komt in een droge periode een stukje onbehandeld hout te voorschijn bij elke veer en groef verbinding. Maar als je ze eerst schildert dan weet ik niet of je de veer nog in de groef krijgt. | |
Makrolon | maandag 17 juni 2019 @ 16:21 |
Waarom vervang je het hout niet door keralit? Hoef je nooit meer te schilderen. | |
_mido | dinsdag 18 juni 2019 @ 00:02 |
Is een lichter kleurtje een optie? Je wil niet weten hoe groot het temperatuurverschil is tussen licht en donker schilderwerk. Lichter wordt minder warm en zal dan ook minder uitzetten al zal je altijd een ongeverfd randje te zien krijgen als je eerst monteert en dan pas schildert. Ik zou het eerst dunnetjes in de primer zetten, dan monteren en dan aflakken. | |
archito | dinsdag 18 juni 2019 @ 08:00 |
De vorige bewoners hadden bedacht dat het een goed idee was om onderstaande golfplaten aan te sluiten op het boeiboord door plastic tegen het boeiboord aan te schroeven. (ja echt, schroeven ![]() Over een paar jaar moet het dak vervangen worden. Hoe kan ik dit voor een paar jaar netjes en niet al te duur oplossen? Ik dacht aan het boeiboord plaatselijk wegzagen en een betonplex stuk erin zetten. Daarna iets van lood of loodvervanger onder het boeiboord steken of met een klemprofiel erop schroeven? Die paal kan ik dan ook meteen verwijderen en afwerken met lood. ![]() [ Bericht 6% gewijzigd door archito op 18-06-2019 08:36:26 ] | |
seekelot | dinsdag 18 juni 2019 @ 09:09 |
Hout reageert niet heel erg op temperatuur verschillen, dat is meer voor metaal en kunststof. Hout reageert op verschillen in luchtvochtigheid. | |
Borkydude | dinsdag 25 juni 2019 @ 16:12 |
Discussie tussen onze schilder en aannemer: kun je cv-leidingen meespuiten met latex of gaat dat stuk als de leidingen warm worden? | |
seekelot | dinsdag 25 juni 2019 @ 17:03 |
Geen idee, maar ik zou naar de schilder luisteren. Het is zijn vak. | |
Vonkenboer | dinsdag 25 juni 2019 @ 17:34 |
Wat zijn de twee standpunten dan ? Ik zou zeggen luisteren naar het advies van de schilder. | |
Piles | dinsdag 25 juni 2019 @ 18:04 |
Met wie heb je de overeenkomst voor het schilderwerk? Daar claim je je garantie als het stuk gaat, dus die bepaalt. | |
avotar | woensdag 26 juni 2019 @ 11:22 |
Mijn ervaring is dat de niet-watergedragen variant prima blijft zitten. Waterbasis heb ik geen ervaring mee. | |
koentjuh18 | dinsdag 2 juli 2019 @ 14:40 |
De afvoer van de wastafel is netjes achter tegels weggewerkt. Nu is bij het demonteren van de sifon (verstopt) de pvc buis afgebroken. Hij komt via een 90 graden stuk uit mijn muur. (https://www.wildkamp.nl/p(...)eEAQYDSABEgKCkfD_BwE). Het lijmstuk van de bocht is afgebroken. Het heeft niet mijn voorkeur om de tegel van de muur te halen om zo vanaf de rechte afvoerbuis met een sokje de afvoer weer op te bouwen. Zou ik met een inwendig sokje de bocht kunnen koppelen met de chromen afvoerbuis van de sofon? Of is daar te weinig ruimte voor de in de bocht? Help ![]() | |
vannelle | dinsdag 2 juli 2019 @ 17:11 |
Welk stukje van het lijmstukje? De voorste of het stuk wat nog in de muur zit? Hoe dan ook denk ik niet dat er een inwendig sokje is in die maat. Kleinste wat er bij mijn weten is is van 40 naar 32 mm. | |
koentjuh18 | dinsdag 2 juli 2019 @ 18:19 |
Het voorste stuk, wat dus bij vervangen altijd leidt tot het slopen van zeker 1 tegel. Misschien maar wat improviseren met lijm en kit.. | |
seekelot | dinsdag 2 juli 2019 @ 20:42 |
Even een vraag die je niet verder helpt maar die ik toch graag stel want ik zit zelf straks met hetzelfde, hoe zou je die chroom buis in die 90 graden lijmmof hebben gemonteerd, water en stank dicht? Ik dacht dat dat alleen met een manchet mof kon? En ik zou toch gaan hakken, je bent er nu toch mee bezig en als straks je kit en duct tape oplossing gaat lekken dan heb je er dan helemaal geen zin meer in. | |
kalinhos | zaterdag 6 juli 2019 @ 00:04 |
Ik heb een vraag over stroom naar buiten toe. Mijn vraag is eigenlijk vooral: is dit goed afgewerkt (nu ik het type bedenk ik me dat ik er nog geel/groen Isolatietape over moet doen ![]() Ik heb een apart groep laten maken voor stroom in de tuin. Vanaf die groep gaat een kabel richting een lasdoos in mijn kruipruimte. Ik heb een grondkabel gekocht die ik er op heb aangesloten. Die grondkabel graaf ik, nadat ik m voor alle zekerheid nog in een grijxe pvc buis stop, op40-50cm onder de grond in (daarna krijg je steen en daar kom ik niet doorheen) en dan laat ik m uitkomen in een andere lasdoos 14 meter verderop in de tuin en vanaf daar ga ik dan stopcontact en lichtschakelaar etc aanleggen. Kan dat, of mis ik een stap? Ik heb de grondkabel als volgt aangesloten. Aangezien de aarde een aardlitze is, heb ik moeten kiezen voor WAGO flexibele klemmen. Blauw en bruin lijken me prima in orde. Als ik een groen/geel tapeje om de aarde heen tape, ben ik er dan? Of moet ik bv nog meer aardlitze vrij maken (en indien ja, hoeveel cm), of heb ik juist teveel litze vrijgemaakt en moet ik iets inkorten? Heel mn kruipruimte ligt een halve meter hoog van die grijze isolatieballetjes. Die dingen komen letterlijk overal op je lichaam terecht dus ik kom liever niet al te graag beneden. ![]() [ Bericht 14% gewijzigd door kalinhos op 06-07-2019 00:14:15 ] | |
Makrolon | zaterdag 6 juli 2019 @ 08:02 |
Persoonlijk had ik m iets ruimer gehouden, maar dat is alleen omdat t makkelijker werkt. Dit is niet verkeerd ofzo. Voor t mooie moet je m nog aftapen idd, maar dat zal wel krap worden denk ik ![]() | |
InTrePidIvity | dinsdag 9 juli 2019 @ 21:57 |
Mijn voordeur klemt in de linkerbovenhoek (zie onderstaande gedramatiseerde illustratie). Dat is ook de enige plek waar hij klemt, de rest loopt nog goed (in tegenstelling tot hoe het misschien op de illustratie lijkt).![]() De deur klemt al enige tijd en het zou misschien door het warmere weer kunnen komen, maar hij klemt nu dusdanig dat je echt flink kracht moet zetten om 'm open te trekken/duwen. Het kozijn en de bovenkant van de deur beginnen ook steeds meer in te slijten. Ik wilde dus onderzoeken of ik 'm zelf zou kunnen stellen, maar er zitten scharnieren in die allemaal gelijk zijn aan onderstaande afbeelding. Met mijn lekenblik zie ik nergens een mogelijkheid om iets te stellen, zie ik iets over het hoofd? Hoe kan ik mijn deur ontklemmen? ![]() | |
bleiblei | dinsdag 9 juli 2019 @ 22:00 |
Ja, dat lijkt mij goed zat. Er vanuit gaande dat je nooit water in je kruipruimte hebt staan. | |
kalinhos | woensdag 10 juli 2019 @ 08:57 |
Kheb een vraag ovwr het omdraaien van terrastegels. In mijn achtertuin ligt ongeveer 19m2 aan grindtegels , afmetingen 60*40. Ik vind ze niet enorm mooi en belangrijker nog, het loopt niet fijn op blote voeten. Nou heb ik er 2 omgedraaid, en eigenlijk ziet dat wr best prima uit, de onderkant is lichtgrijs. Kan ik ze zomaar direct 1 op 1 omdraaien (tegel eruit, omdraaien, tegel erin) of moet ik ze er eerst uithalen allemaal en dan met zo'n trilplaat te werk gaan en ze pas daarna erin leggen? Ik had de eerste 2 nu gedaan in een kwartiertje en t ziet er op zich prima uit, maar ik wil natuurlijk niet dat t over 6 weken gaat inzakken ofzo. | |
usernaamvergeten | woensdag 10 juli 2019 @ 10:16 |
Als alleen de bovenhoek aanloop niet aan de scharnieren gaan lopen kutten, gewoon een stukje afschaven. | |
bitowner | zondag 14 juli 2019 @ 11:38 |
Hi, ik heb een probleem met een frontje van mijn keuken. Waar normaal een la zit, zit op deze plek alleen een frontje. In dit plankje zitten gaatjes die in een bolletje zouden moeten vallen welke bevestigd zit aan de binnenkant van het kastje. Echter zijn 3 van de 4 bolletjes afgebroken, plaatjes ter verduidelijking: 1. bevestiging aan de binnenkant ![]() 2. stukje plastic waar dus 1 van de 2 bolletjes is afgebroken ![]() 3. frontje met gaatjes ![]() Iemand enig idee hoe dit heet? Of nog beter waar ik deze stukjes plastic kan kopen? | |
daNpy | zondag 14 juli 2019 @ 12:03 |
Kun je het merk van de keuken a herhalen, en met de fabrikant contact opnemen? Het verhaal is verder te vaag voor mij om te kunnen helpen. Of je moet er gewoon een klein blokje hout in zetten en de boel vast schroeven, klaar ![]() | |
FranticDJ | zondag 14 juli 2019 @ 15:17 |
Kijk eens bij meubelbeslagonline | |
Messina | zondag 14 juli 2019 @ 16:44 |
Als je er niet vaak bij hoeft:![]() ![]() | |
Gieliovd | dinsdag 16 juli 2019 @ 10:01 |
Montagekit ![]() | |
Attitude | dinsdag 16 juli 2019 @ 12:41 |
Hi Paar weken geleden hebben we de rubberen ringetjes van de kraan vervangen, zodat het goed afsluit. We hebben hier nog 'ouderwetse ' kranen met warm links en koud rechts. Maar bij vervangen van rubberen ringetjes is er iets niet goed gegaan denk ik. Bij warm water: kwart slag draaien en gelijk water. Bij koud water: 2 hele ronden draaien en dan water. ( dit is vervelend, meerdere malen mijn handen verbrand.... ) Maar hoe kan dit? En hoe lost ik dit op? | |
Vonkenboer | woensdag 17 juli 2019 @ 18:24 |
Ik heb geen idee eigenlijk maar de rubberen ringen pasten wel gewoon goed ? | |
Attitude | woensdag 17 juli 2019 @ 18:31 |
Ja. Voorheen deed alles goed en naar behoren. De rubberen ring, precies dezelfde en verder niets gedaan. En nu worden we gek van de kraan. Warm krijg je meteen en koud moet je verder opendraaien. Ik vind het zo raar hier dat ik zou denken dat ik iets verkeerd gedaan hebt maar zoveel kan er niet fout gaan bij vervangen van alleen een ringetje. | |
vannelle | woensdag 17 juli 2019 @ 18:43 |
Misschien dat je van de koude kraan het binnenwerk wat verder er in kunt draaien. Moet de kraan wel open staan anders heb je die ruimte niet. Als dat niet helpt weet ik het eerlijk gezegd ook niet meer. | |
Zolderkamer | woensdag 17 juli 2019 @ 19:02 |
![]() Dan pak je hem er zo voor weg als je erbij moet.. ze zijn er in verschillende sterktes.. | |
Hermsen | donderdag 18 juli 2019 @ 17:10 |
Graag wil ik in mijn meterkast een extra groep plaatsen. Er zitten al te veel groepen achter de aardlekschakelaar, dus wil er een extra aardlekschakelaar bij plaatsen. Hoe kan ik dit het beste doen? | |
Makrolon | donderdag 18 juli 2019 @ 18:57 |
Niet veilig want je kan de spanning er niet af halen... Maar wat je moet doen is de groep rechts los gooien, op die 2 draden sluit je een nieuwe aardlekschakelaar aan. Dan bestel je bij Elektramat 2 twin aansluitsnoeren 6mm2 mee. Vanuit de aardlekschakelaar ga je met de aansluitsnoeren naar de groep die je los gekoppeld hebt en je nieuwe groep. Veiligste manier is met een geïsoleerde tang en schroevendraaier eerst de draden uit het aansluitblok onderin de groepenkast te halen, en die dan als laatst weer terug te plaatsen op dezelfde manier. Maar nogmaals, een echt veilige methode is er niet zonder het zegel te verbreken. (Aan de leeftijd van je groepenkast te zien zal je ook geen automaat als hoofdschakelaar hebben.) | |
Hermsen | donderdag 18 juli 2019 @ 19:13 |
Bedankt voor de snelle reactie Makrolon. Overzichtsfoto van de hele situatie, waarbij er wel een mogelijkheid is om het systeem volledig spanningslooste maken is (onder de meter zit een schakelaar). Dus veilig werken gaat wel lukken. | |
lipje | donderdag 18 juli 2019 @ 19:13 |
Plaats die er dan gelijk bij ![]() | |
Makrolon | donderdag 18 juli 2019 @ 21:21 |
Wat? De hoofdzekering? Dat moet je netbeheerder doen. Maar er zit toch een automaat zie ik. | |
Makrolon | donderdag 18 juli 2019 @ 21:21 |
Top, dan moet t goed komen! | |
Vonkenboer | donderdag 18 juli 2019 @ 22:11 |
Nee, een 2 polige hoofdschakelaar ![]() ![]() | |
Makrolon | donderdag 18 juli 2019 @ 22:40 |
Ja, alleen als je het om de veiligheid doet kan je beter onder spanning 2 draadjes uit t aansluit blok halen en later weer terug doen dan de 2 draden vanuit de meter uit t aansluitblok halen en onder spanning in de hoofdschakelaar stoppen. Daarbij vind ik dat als je daar aan gaat beginnen je gewoon een hele nieuwe kast moet halen :p | |
Vonkenboer | vrijdag 19 juli 2019 @ 06:29 |
Dat is waar; dat zou ook het advies zijn wat ik zou geven ![]() Dan is ook alles weer up-to-date | |
wootahH | vrijdag 19 juli 2019 @ 08:54 |
mijn deur-op-deur koelkast is overleden. kan ik ook een sleepdeur model plaatsen? in mijn keuken deur zitten geen gaten voor een normale kast-deur scharnier. | |
lipje | vrijdag 19 juli 2019 @ 16:10 |
Nee een hoofdschakelaar. Dat zijn hoofdzekering een automaat is is handig voor hem. | |
Vonkenboer | zondag 21 juli 2019 @ 14:03 |
Volgens mij is dat niet één op één uit te wisselen met elkaar. | |
Tom_ | zondag 21 juli 2019 @ 22:20 |
Heeft iemand ervaring met het gebruik van een steenknipper? Ik heb zo'n kleine (max 33cm lengte, 120cm hoogte) gehuurd om de betonklinkers (30x20x6) snel op maat te kunnen maken zonder het lawaai en stof van een slijper/zaag. Nu zijn er een hoop filmpjes te vinden over het gebruik, maar geen enkele laat het resultaat van het knippen zien. Van wat ik er nu mee knip moet ik nog best veel eraf bikken om het te laten passen, doe ik iets verkeerd of is dit normaal? ![]() | |
Zolderkamer | zondag 21 juli 2019 @ 22:57 |
Is het blad hol door slijtage misschien? Lijkt wel of ie de buitenkanten eerst pakt, in het midden zet ie alleen maar een lijntje.. Je moet het blad zo ver naar beneden draaien dat ie net wel/geen speling heeft iig.. | |
Tom_ | zondag 21 juli 2019 @ 23:33 |
Ik heb hem een mm of 5 erboven afgesteld zoals in de instructies staat. Heb er nu pas 2 stuks mee geknipt en wil er morgen een aantal achter elkaar doen, maak ik die tafel eens goed schoon en controleer ik of het blad goed recht is. Maar dit moet wel beter kunnen dus, moet je ze in principe na het knippen meteen kunnen leggen? | |
Zolderkamer | maandag 22 juli 2019 @ 00:23 |
![]() Als het een oudje is zou ik iets minder doen, dan zit er al veel speling op het ding zelf.. | |
whY... | maandag 22 juli 2019 @ 09:18 |
Ik heb wel het idee dat slijpen altijd een mooier resultaat geeft. Heb mijn tuin aangelegd met en zonder steenknipper. Slijpen duurt namelijk veel langer, herrie en stof, maar het is net een schonere snede. Wat jij laat zien kan wel iets mooier met een stenenknipper, maar het scheelt ook of het een gebakken klinker is of beton. Door het grind in beton kan het ook een beetje gaan wijken. | |
FranticDJ | maandag 22 juli 2019 @ 15:06 |
Ik moet een nieuw vloertje leggen op mn bergzolder. De balken worden uitgeracheld op 60cm HOH. Plaatdikte 18mm, wat zal ik aan rachels pakken? Dacht aan 50x50. Twijfel alleen nog tussen underlayment of OSB. Laatste is aanzienlijk goedkoper ![]() | |
bleiblei | maandag 22 juli 2019 @ 15:24 |
50x50 is wel erg minimaal. Hoeveel overspan je en hoeveel gewicht wil je er op kwijt? Snap ook de term rachels niet in deze context. Bedoel je draagbalken of komt het onder de draagbalken te hangen op er gipsplaat tegenaan te schroeven? Qua plaatmateriaal werkt OSB perfect. | |
FranticDJ | maandag 22 juli 2019 @ 15:33 |
De draagbalken zijn eh beste units die ook 60 hoh liggen. Maar lopen leidingen kris Kras overheen. Dus dat moet wat opgehoogd worden. Vandaar dat ik wat balk/Rachel werk er haaks op wil leggen om dat op te hogen. En daar komt het plaat materiaal dan weer haaks op te liggen.. Komt niet meer dan een kerstboom/lege koffer/onderhoudsmonteur voor de cv ketel op. | |
Gieliovd | maandag 22 juli 2019 @ 17:14 |
Nice zo'n monteur op voorraad. Ophogen kan toch prima met ieder hoog genoeg latje? De HOH maat niet te groot anders gaat het veren. | |
FranticDJ | maandag 22 juli 2019 @ 17:27 |
De dames zitten in de kelder ![]() Ja leek mij ook, vandaar dat ik dacht aan 50x50 want daar heb ik nog een buts van liggen.. en 60cm hoh leek me wel voldoende.. Kan er altijd nog 30 hoh van maken.. | |
Surveillance-Fiets | maandag 22 juli 2019 @ 18:36 |
![]() | |
Dunnevandale | maandag 22 juli 2019 @ 19:24 |
Dit gaat het mooist met een lamellenknipper,dat ding wat jij gebruikt is eigenlijk alleen geschikt voor klinkers. Wat jij ermee wilt knippen zijn tegels. | |
derLudolf | maandag 22 juli 2019 @ 22:32 |
Kunnen Agnes platen buiten onder een afdak? Of zijn er soort gelijke platen voor, die tegen vochtigheid kunnen? | |
FranticDJ | dinsdag 23 juli 2019 @ 02:17 |
Er zijn wel badkamerplaten met een waterdichte folie erover te krijgen, maar die zijn afaik maar ‘1 kant op’ waterdicht. Dwz aan de ‘afgewerkte’ zijde. De rest is gewoon spaanplaat. Ik zou er zelf niet aan beginnen. Buiten zou ik een kunststof alternatief nemen. | |
Vonkenboer | dinsdag 23 juli 2019 @ 06:23 |
Denk niet dat ze lang mooi blijven, om de reden dat frantic ook al zegt ![]() | |
Tom_ | dinsdag 23 juli 2019 @ 10:06 |
Na een paar knippogingen met wisselend succes het ding maar weer teruggebracht naar de verhuurder, het lukte me niet netjes daarmee. Nu de tegels afgemeten en de eerste ondiepe snede gemaakt met m'n haakse slijper op geleiderail, daarna met de 230mm slijper helemaal doorgeslepen. Jammer van het lawaai en de rotzooi, maar het resultaat was mooi strak. ![]() | |
bleiblei | dinsdag 23 juli 2019 @ 10:10 |
Misschien dat jullie ideeën hebben... Ik zoek een soort plaatmateriaal waar je makkelijk in kan schroeven en waterbestendig is (komt in de badkamer). Waar ik het voor wil gebruiken is om een inbouwkraan vast te zetten. Achter een muurtje van gipsblokken. Dat muurtje is ook weer gelijk de rand van een plantenbak. Oh, en het liefst iets wat gewoon bij de bouwmarkt te halen is ![]() Mijn gevoel zegt dat watervast gelijmd multiplex op ten duur ellende op gaat leveren. Fermacell weet ik niet hoe goed je daar nu in kan schroeven. Misschien een soort kunststof plaat van dit materiaal? ![]() | |
RB42 | dinsdag 23 juli 2019 @ 10:21 |
Ik denk dat watervast verlijmd multiplex beter tegen water kan dan je gipsblokken, dus ik zou voor multiplex gaan ![]() | |
FranticDJ | dinsdag 23 juli 2019 @ 10:35 |
Wedi plaat. Heb je alleen wel die speciale schroeven/pluggen voor nodig.. https://www.google.com/ur(...)wRijQ--ZY3W7vNed1-Qf Fijn materiaal om mee te werken iig. Je haalt 't niet bij de gamma ofzo, maar iedere 'niet-Gamma' bouwmarkt heeft t wel. (bouwcenter oa) [ Bericht 7% gewijzigd door FranticDJ op 23-07-2019 10:46:08 ] | |
bleiblei | dinsdag 23 juli 2019 @ 10:57 |
Mja, dat Wedi is mooi spul, maar wel weer tyfus duur. Ben ik zo 50 euro verder voor een klein Plaatje, speciale kit, schroeven en pluggen. Ik ga dan denk ik toch voor multiplex en dan smeer ik er wel van dat schonox afdichtingsspul overheen. Dan zit het ook goed dicht. Thanks! | |
Insertname | donderdag 25 juli 2019 @ 09:19 |
Goedemorgen, Ik wil graag een gordijn ophangen aan een stalen deurkozijn. Hoe kan ik de schroeven hierin bevestigen? Moet ik dat met een speciale plug doen aangezien de kozijnen volgens mij hol zijn. Alvast bedankt voor het meedenken | |
Zolderkamer | donderdag 25 juli 2019 @ 09:25 |
Normaal hang je die boven een kozijn dus aan de muur/wand zeg maar.. Maar als het niet anders is: In een kokerprofiel zou ik dan gewoon twee gaatjes boren en er een stukje draadeind met twee moeren doorheen doen.. | |
SQ | donderdag 25 juli 2019 @ 09:25 |
in een aluminium kozijn boren? Is daar een absolute noodzaak voor? Want anders zou ik daar niet aan beginnen. | |
Zolderkamer | donderdag 25 juli 2019 @ 09:26 |
Eerst koffie.. dan nog eens lezen ![]() | |
SQ | donderdag 25 juli 2019 @ 09:30 |
Nou vertel, wat zie ik over het hoofd. Stalen kozijnen zijn naar mijn weten iig niet hol en daar in boren is helemaal hel op aarde, dus ik ging er gemakshalve even van uit dat ie aluminium bedoelt. | |
Zolderkamer | donderdag 25 juli 2019 @ 09:36 |
Nou als er staal staat ga ik uit van een een stalen kozijn.. zoals in huurhuizen vaak zitten.. Daar kun je prima een gaatje in boren met een ijzerboortje.. heb je verder niets speciaals voor nodig.. Beetje snijolie als je zuinig op je boortjes bent misschien.. Als ie niet hol is dan zit er iets van steen achter en ga je verder met een steenboor.. dan kan er ook een plug in.. of je pakt na de steenlaag weer de ijzerboor en boort door de andere kant van het kozijn.. Ik zie die hel niet helemaal.. | |
SQ | donderdag 25 juli 2019 @ 09:38 |
Misschien zit ik iets te veel met klassieke stalen kozijnen in mijn hoofd dan, vergeef me, ik heb altijd in oude huizen gewoond ![]() Maar zeker in een huurhuis ga je niet boren in metalen kozijnen toch? ![]() | |
Zolderkamer | donderdag 25 juli 2019 @ 09:40 |
In dikkere oude kozijnen is ook wel te boren met een ijzerboortje, dat is een beetje dikker maar niet harder.. al ben je met een steenboor dan wel een half jaartje zoet ja.. Maar dat huurhuis kan inmiddels ook verkocht zijn.. was maar als voorbeeldje.. | |
Insertname | donderdag 25 juli 2019 @ 10:03 |
Het gaat om een binnenkozijn van een jaren '70 huis. Ik vermoed dat deze hol is. | |
Zolderkamer | donderdag 25 juli 2019 @ 10:10 |
Dan zou ik idd gewoon met draadeinden of lange boutjes werken | |
bleiblei | donderdag 25 juli 2019 @ 11:47 |
Als ik 3/4 messing schroefkoppelingen in de badkamer in de muur wil weg stuccen. Hoe moet ik ze dan vastdraaien? Knelkoppelingen hoor je niet te gebruiken in de muur. Maar we hebben inbouwkranen met schroefdraad. Een warmteservice-buurman zei; gebruik geen PTFE tape, maar loctite. Daar had ik alleen nog nooit van gehoord in de context van waterleiding aansluiten. En welke locatie zou ik dan moeten hebben? Weten jullie dit misschien? Handleidingen van de kranen, leveren geen antwoord op, helaas. | |
Zolderkamer | donderdag 25 juli 2019 @ 11:54 |
Loctite is enkel een merknaam.. net als Bizon bijv. Gewoon even informeren bij Loctite.. die weten welke van hun producten geschikt zijn voor de toepassing die je ze voorlegt.. ![]() Vaak zijn er producten met overlappende toepassingen dus zonder advies is het lastig bepalen.. | |
exlurker | donderdag 25 juli 2019 @ 11:55 |
Hier word Loctite 55 gebruikt , dat is een afdichtingskoord van Henkel | |
Zolderkamer | donderdag 25 juli 2019 @ 11:56 |
Loctite is een merknaam van Henkel.. ![]() | |
bleiblei | donderdag 25 juli 2019 @ 11:56 |
Ja, vandaar de vraag welk product van Loctite ik moet hebben. Maar de autocorrect screwed up ![]() | |
Zolderkamer | donderdag 25 juli 2019 @ 11:59 |
Het kan best zijn dat ze drie producten hebben die alle drie geschikt zijn.. Lastig te zeggen als je de eigenschappen van het assortiment niet van haver tot gort kent.. U kunt voor technische vragen, ook bellen naar het nummer +31306073852 https://www.henkel-adhesi(...)-merken/loctite.html | |
exlurker | donderdag 25 juli 2019 @ 11:59 |
![]() google is je beste vriend | |
bleiblei | donderdag 25 juli 2019 @ 12:04 |
Ah, dat lijkt zo te lezen in de productomschrijving precies op wat ik zoek ![]() Ik ken het merk met name van de producten om moeren te borgen, dus zat in die hoek te denken qua product. | |
Zolderkamer | donderdag 25 juli 2019 @ 12:08 |
En waarom geen 576 of 549 of 582 oa? Dat zijn ook schroefdraadafdichtingsmiddelen.. ![]() Hier staan 2 pagina's van die reut.. ![]() https://www.henkel-adhesi(...)hroefdraadafdichting | |
FranticDJ | donderdag 25 juli 2019 @ 15:17 |
Aanrader hoor ![]() En het is gewoon te halen bij de Gamma ![]() | |
vannelle | donderdag 25 juli 2019 @ 18:43 |
Jij gaat er constant van uit dat de gaten door en door geboord moeten worden maar hoe zie je het dan voor je aan de andere kant van het kozijn? Zit daar ineens een moer waardoor de deur of het raam niet meer dicht kan als er in dat gedeelte van het kozijn is geboord. Klein beetje voorboren en dan schroeven met een iets dikkere schroef of een zelftapper gebruiken lijkt me een stuk beter. Is ook stevig genoeg voor dit doel. | |
Zolderkamer | donderdag 25 juli 2019 @ 18:52 |
Zelftappers en gordijnen.. Kan maar daar komt later speling in... zo dikwandig is een kozijn niet.. Enne waarom zou de deur niet meer dicht kunnen dan? Je kan ook iets minder aanvallend posten btw.. | |
vannelle | donderdag 25 juli 2019 @ 19:04 |
Als het aanvallend over kwam dan mijn excuses want zo bedoelde ik het absoluut niet. Een kozijn is idd dunwandig maar als dit de enige manier van bevestigen is zou ik in 1e instantie dit wel proberen, een meer rigoreuze manier kan later altijd nog als dit niet blijkt te houden. Maar stiekem is dit sterker dan veel mensen denken. En dat van die deur: Ik had al getypt: "Als er in dat gedeelte van het kozijn geboord wordt" en ging ik er eigenlijk van uit dat je begreep dat ik het over het gedeelte heb waar de deur tegen het kozijn komt als de deur dicht is. En ook al is dat niet het geval dan zou ik toch eerder kiezen voor een minder radicale manier die wat makkelijker ongedaan gemaakt kan worden of te upgraden. En nogmaals, ik bedoel dit absoluut niet aanvallend, ik heb alleen maar een andere mening. ![]() Edit: Ik begrijp eigenlijk ook niet waarom er op het kozijn gemonteerd moet worden, kan dat absoluut niet anders TS? | |
xaban06 | zondag 28 juli 2019 @ 20:30 |
Ons 6 jaar oude koelkast heeft onder de groentebak (een plas) water. We hebben de afvoer gecontroleerd, hier is een stukje plastic uitgekomen ![]() Als het hiermee niet opgelost is, wat kan het nog meer zijn? Is er een manier (behalve met het blote oog kijken) om te kijken of deur wel goed afsluit? | |
FranticDJ | zondag 28 juli 2019 @ 20:38 |
Stoepkrijt op je rubber en dan dicht drukken. | |
lipje | zondag 28 juli 2019 @ 23:37 |
Goed spul idd. ![]() Wij hebben ook loctite 766 gebruikt, maar das meer een soort kit die afdicht | |
koentjuh18 | dinsdag 30 juli 2019 @ 10:45 |
Wat is goed, degelijk vul materiaal voor houten buiten kozijnen? Ik heb wat plekjes die reparatie behoeven alvorens ik kan verven. [ Bericht 1% gewijzigd door koentjuh18 op 30-07-2019 11:03:08 ] | |
Zolderkamer | dinsdag 30 juli 2019 @ 10:46 |
Epoxy.. Maar niet huilen hoor.. ![]() ![]() | |
koentjuh18 | dinsdag 30 juli 2019 @ 11:03 |
Thx en fixed ![]() Nog voorkeuren voor specifiek merk? [ Bericht 3% gewijzigd door koentjuh18 op 30-07-2019 11:11:12 ] | |
Zolderkamer | dinsdag 30 juli 2019 @ 11:15 |
Nee ik zou het wel bij een bouwhandel of verfzaak halen en niet bij de bouwmarkt.. Daar zit meestal verschil tussen.. | |
Vonkenboer | dinsdag 30 juli 2019 @ 12:01 |
Wij hebben ervaarden daar ook heel veel verschil in. | |
Zolderkamer | dinsdag 30 juli 2019 @ 12:12 |
![]() ![]() Dit soort dingen... zoek het verschil...
| |
FranticDJ | dinsdag 30 juli 2019 @ 15:57 |
vol |