abonnement Unibet Coolblue
pi_186452941


Zonnepanelen, je ziet ze steeds vaker en hoort er steeds meer over.
In dit topic bespreken we alles wat met zonnepanelen te maken heeft. Van het paneel zelf, tot stekkers. Vragen over alles wat te maken heeft met het zonnepanelen kunnen natuurlijk altijd hier gesteld worden !



Een zonnepaneel of fotovoltaïsch paneel, kortweg PV-paneel is een paneel dat zonne-energie omzet in elektriciteit. Hiertoe wordt een groot aantal fotovoltaïsche cellen op een paneel gemonteerd. De zonne-energie die zo wordt opgevangen is een vorm van duurzame energie, met andere voor- en nadelen dan energieopwekking met fossiele brandstoffen.

Een zonnepaneel moet niet worden verward met een zonnecollector. Deze is op een ander principe gebaseerd, namelijk opwarming van een stromend medium, meestal water.

In de praktijk werkt men meestal met standaard panelen van bijvoorbeeld 60 vierkante zonnecellen van elk 156 mm zijde, wat overeenkomt met een afmeting van het paneel van ongeveer 1,6 m².

Deze panelen zijn opgebouwd uit 3 busbars, elk met 2 rijen cellen. Een standaard paneel is 100 cm bij 165 cm +/-.

Tegenwoordig zien we steeds vaker andere modellen verschijnen. Zo heeft Dunne Film een aparte afmeting. TSMC gebruikt 67cm bij 165cm en Solar Frontier gebruikt 100cm bij 125cm.



Fotovoltaïsche zonnepanelen benutten zonlicht of daglicht, waarbij door de absorptie van fotonen in de zonnecellen een spanning ontstaat die wordt gebruikt om elektriciteit op te wekken.

De wijze waarop silicium is verwerkt bepaalt de kwaliteit van het paneel. Er zijn drie soorten, te weten: monokristallijn, polykristallijn en amorf (ook wel Dunne Film genoemd).

o Monokristallijn: De zonnecellen in een monokristallijn zonnepaneel bestaan uit één kristal. Het oppervlak van monokristallijne zonnecellen heeft geordende elektroden en is egaal zwart. Deze zonnepanelen hebben het hoogste rendement. Monokristallijne zonnepanelen hebben enkele procenten meer opbrengst dan polykristallijne. Deze panelen zijn duurder, maar hebben een hoger rendement per oppervlakte. De beste keuze voor het behalen van een maximale rendement en bij een beperkte ruimte.

o Polykristallijn: In een polykristallijn zonnepaneel bevinden zich zonnecellen die bestaan uit meerdere grove kristallen. Een polykristallijne zonnecel vertoont een soort gebroken schervenpatroon. De polykristallijne zonnepanelen zijn gunstig geprijsd en bieden een redelijk hoog rendement, hoewel minder rendement dan monokristallijne zonnepanelen. Wanneer er genoeg ruimte op een dak aanwezig is, is dit de beste keuze.

o Amorf: In een dunne-filmzonnepaneel wordt amorf silicium gebruikt. Amorfe zonnepanelen bevatten geen kristallen maar poeder. Hierdoor zijn ze zeer buigzaam. Deze panelen zijn beter geschikt in minder-licht situaties zoals Oost of West, lage helling of hoge helling.



Omvormers

De meeste zonnepanelen worden via een omvormer (inverter) aan het elektriciteitsnet gekoppeld. Systemen die aan het elektriciteitsnet zijn gekoppeld sluizen de energie die niet wordt gebruikt, door naar het energiebedrijf, dit heet salderen. In dat geval loopt de verbruiksmeter achteruit (bij Slimme Meters is er een extra telwerk voor saldering) zolang in huis minder elektriciteit wordt gebruikt dan het zonnepaneel levert. Systemen die aan het elektriciteitsnet gekoppeld worden, zijn netgekoppelde decentrale opwekkers.

De omvormer converteert de gelijkspanning van de zonnepanelen naar de wisselspanning van het lichtnet. Daarbij moet de fase gelijk zijn. Is het lichtnet uitgevallen, dan kan de omvormer niet werken. Netgekoppelde opwekkers kunnen dus niet dienen om een stroomstoring te overbruggen.

Door naast zonnepanelen ook een warmtepomp aan te schaffen bespaart je niet alleen op je energie, maar op uw gasrekening.

Micro-omvormers
Dit product wordt eigenlijk maar door 1 producent gemaakt, Enphase. Er zijn anderen, maar Enphase is de absolute koploper met dit product.
Het voordeel van Enphase is dat ze 20 jaar garantie hebben en er geen (grote) string omvormer meer in huis hangt. Om te kunnen monitoren is er wel een zogenaamde Envoy nodig. Het management systeem van Enphase.
In normale situaties is deze oplossing echter duurder dan optimizers, daarom zie je dit (in Nederland) dan ook niet vaak. Bij kleine systemen (tot een paneel of 8) is de prijs gelijk of iets lager dan een stringomvormer met optimizers.

Parallel of Serie geschakeld
Afhankelijk van de situatie kies je voor parallel of serie geschakeld.
Een normale string omvormer is altijd serie geschakeld, er worden strings gemaakt waarin elk paneel gekoppeld is, of meerdere strings afhankelijk van het aantal panelen.

Parallel geschakeld betekend niets meer dan dat elk paneel zelfstandig en alleen kan werken. De panelen worden nog steeds in strings opgebouwd maar zijn nu niet meer afhankelijk van elkaar. Als 1 paneel schaduw krijgt, of om welke reden dan ook minder opwekt, dan werken de andere panelen gewoon door.
Parallel schakelen kan op 2 manieren, optimizers (op een normale string omvormer) of Micro-omvormers.

Optimizers
In de optimizer wereld zijn 2 grote jongens. De meest bekende is SolarEdge.
Hier koop je een omvormer én optimizers van SolarEdge, deze kunnen niet gemixt worden met andere merken, SolarEdge omvormers werken ook niet zonder optimizers.
De andere is Tigo Energy. Deze optimizers zijn inzetbaar op elke omvormer (behalve SolarEdge).

Er zijn behoorlijk wat verschillen tussen Tigo en SolarEdge.
SolarEdge werkt in de regel iets mooier, en dankzij hun nieuwe HD Wave lijn zijn ze ook een stuk meer concurrerend qua prijs. Voorheen was het goedkoper om met Tigo te werken doordat de omvormer keuze vrij was, en er dus gekozen kon worden voor een goedkope omvormer.
De prijs van de optimizers is nagenoeg gelijk.

Bij Tigo energy is er echter ook een management unit nodig en een gateway per dakvlak.
Deze kosten (bij 1 dak) al snel 225 euro ex. BTW.



Een aantal basis begrippen
o Vermogen (W, watt)
Het vermogen van een zonnepanelen wordt uitgedrukt in watt. 1 watt is de hoeveelheid stroom die geproduceerd of verbruikt wordt per seconde. Het wattage van een zonnepanelen geeft het vermogen weer dat een zonnepaneel in 1 uur kan opwekken.
o Piek vermogen (Wp, wattpiek)
Wattpiek, ook wel Wp, is het maximale vermogen van het zonnepaneel. Dit vermogen geeft aan hoeveel watt een zonepaneel onder ideale omstandigheden per seconde kan produceren. Gemiddeld is het vermogen van een zonnepaneel tussen de 260-300Wp.
o Kilowattuur (kWh)
Kilowattuur is eenheid in stroom die gebruikt wordt bij zowel verbruik als productie. Een gemiddeld gezin in een rijtjeswoning gebruikt zo'n 3.500kWh.
1kWh staat gelijk aan 1000W gedurende 1 uur.
o Poly (Multi)
Meerdere kristallen van silicium in 1 cel
o Mono
1 enkel kristal in 1 cel
o CIS (CIGS) (ook wel Dunne Film genoemd)
Copper Indium Selenide (Copper Indium Galliumselenide)
o Salderen
The terug leveren van stroom tegen vergoeding aan de energiemaatschappij (op dit moment in Nederland onbeperkt en onbelast toegestaan)
o Prijs per Wp
Een vergelijkingsmiddel voor het vermogen ten opzichte van de investering. De prijs per Wp wordt berekend door de totale investering (incl. of excl. BTW) te delen door het vermogen van de totale installatie in Wp. Bijvoorbeeld: een investering van ¤ 5.000 excl. BTW voor een installatie van 3500WP heeft een prijs per Wp van ¤ 1,43
o Prijs per kWh
Een vergelijkingsmiddel voor de opbrengst ten optzichte van de investering. De prijs per kWh wordt berekend door de totale investering (incl. of excl. BTW) te delen door het de geschatte opbrengst van de totale installatie in kWh. Bijvoorbeeld: een investering van ¤ 5.000 excl. BTW voor een installatie van 3500kWh heeft een prijs per kWh van ¤ 1,43
Door de prijs per kWh te delen met uw huidige energietarief, berekend u ook gelijk de terugverdientijd. Bijvoorbeeld: Prijs per kWh die u betaalt: ¤ 0,20. ¤ 1,43 gedeeld door ¤ 0,20 = 7.15 jaar.



Zonnepanelen kunnen op vrijwel elk dak gemonteerd worden, op elke situatie is wel een oplossing te verzinnen.

De meest voorkomende zijn:
Schuin dak
Dakpannen (met dakhaken of geschroefd)
Bitumen (geschroefd)
Staal (bijvoorbeeld van der Valk)
Golfplaat (stokschroefen)
Riet (in riet gedekt)
In-dak systeem (in plaat van dakpannen)
In-pan systeem (komt bijna niet voor)

Plat dak
Losse rijen (landscape of portrait), bijvoorbeeld Solar Construct, Esdec Flatfix Fusion, Ubbink bakken.
Maatwerkframe, hierbij worden de rijen doorgebouwd de hoogte in, om geen ruimte te verliezen op het dak. De helling is lager en het frame wordt op maat gebouwd (de kosten zijn wat hoger). Wordt veel gebruikt wanneer de ruimte beperkt is en er zo veel mogelijk stroom nodig is
Oost-West, bij een (voornamelijk) schaduw vrij dak kan er ook gekozen worden voor oost-west opstellingen. Hierbij gaat het rendement per paneel omlaag, maar kan het dak maximaal benut worden omdat de rijen tegen elkaar aanstaan. Oost-west wordt meestal landscape gemonteerd, maar kan ook portrait.

Veld opstellingen
In principe hetzelfde als plat, maar de grond dient enigszins afgewerkt te zijn. Dit kan door middel van grind (een soort perkje) waarop de frames (of bakken) komen te staan.
Ook kunnen er palen de grond in geslagen worden, waarop de rails en later de panelen gemonteerd worden. Deze zijn ook weer in tientallen opties te verkrijgen, de meest luxe is met meedraaiende panelen (zon-volgend).



Garanties
Een van de meest gestelde vragen is de garantie, en dit is ook zeker belangrijk. Maar staar je niet blind op iemand die 20 jaar garantie biedt op iets wat niet stuk gaat (normaal).
De markt-standaard garanties zijn als volgt:
Zonnepanelen 10-12 jaar product garantie, 25-30 jaar opbrengst garantie
Omvormers 5-12 jaar (SMA en ABB gebruiken 5, de rest voornamelijk 10, SolarEdge 12)
Optimizers 10-12 jaar (Tigo 10, SolarEdge 12)
Bekabeling 25 jaar
Montage systeem 20-25 jaar
Micro-Omvormers 20 jaar
Installatie zelf (door installateur) 1-5 jaar, deze wordt voornamelijk gebruikt voor lekkage bij dak/gevel doorvoer. Hier kom je al snel achter, dus langere garantie zegt hier vrij weinig.
Het verzakken van het systeem komt eerder door het dak (of storm) dan door de manier van monteren. Dus deze garantie claimen is meestal niet zo maar gedaan.

Garantie verlengen gebeurd nog wel eens op omvormers. Dit is ook het enige product wat gegarandeerd kapot gaat naar verloop van tijd. In de regel gaan omvormers 10-12 jaar mee. Langer kan altijd, maar net als bij een CV vervang je deze liever voordat hij kapot gaat. Dan zit je namelijk tijdelijk zonder.
Afhankelijk van het merk is verlengen goedkoop of prijzig. Voor SMA is het best duur (beginnen bij 5 jaar, verlengen naar 15-20 is dan 75% van de prijs van een nieuwe omvormer ongeveer).
SolarEdge begint bij 12, dus verlengen naar 15 is niet bijzonder duur. Reken op 200 euro.


Herkomst producten
Het nummer 1 land, je raad het al, is China. De meeste producten komen hier vandaan en zij hebben met stip de nummer 1 positie als fabrikant.
Ook Duitse merken laten hun panelen voornamelijk in China maken en zetten het laatste deel in Duitsland in elkaar om de sticker "Fabricated in Germany" te kunnen gebruiken. Dit maakt het geen Duits paneel.

Er zijn maar een handje vol grote merken die volledig in Duitsland worden gemaakt. En die panelen zijn niet (omdat ze Duits zijn) beter dan die uit China komen.
De grootste/beste merken komen voornamelijk uit China, dus Chinees is helemaal geen probleem.

Het nummer 1 merk is overigens Sunpower (USA) (ook veruit de duurste) voor panelen en SMA (DE) voor omvormers.
I solemnly swear i'm up to no good
  zaterdag 27 april 2019 @ 10:09:13 #2
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_186453275
Waarop is gebaseerd dat Sunpower en SMA de beste merken zijn? Hier https://www.solarreviews.(...)-is-the-best-in-2018bijvoorbeeld wordt gezegd dan LG en Panasonic ook erg goed zijn.

En dat in China gefabriceerde panelen minimaal net zo goed zijn als in Duitsland geproduceerde (welke zijn dat eigenlijk)? Dit klinkt aannemelijk, maar is puur gevoelsmatig. En waarom is dit relevant? Volgens mij worden LG, Panasonic en Sunpower niet in zowel China als Duitsland geproduceerd.

Edit: hier https://www.hesolarllc.com/panasonic-vs-sunpower-vs-lg/ scoort LG blijkbaar beter dan Sunpower.

[ Bericht 22% gewijzigd door leolinedance op 27-04-2019 10:27:12 ]
pi_186454268
Kunnen jullie mij op weg helpen met het berekenen van de besparing per jaar bij aanschaf zonnepanelen?

We gebruiken ongeveer 2500 kwh per jaar. Als ik dat snel invul op bijvoorbeeld de Nuon site kom ik op 12 panelen die 2650 kwh op zouden kunnen brengen. Kosten 4360 ex btw, dat verdient zich volgens de site in 8 jaar terug. 545 euro per jaar.

Ik ben vooral geïnteresseerd in de energiebelasting met de nieuwe regeling. Die vergoeding wordt geleidelijk afgebouwd tot 0 in 2031.

Op Gaslicht vind ik dat 32% van de kWh prijs bestaat uit belasting. Is het ook zo simpel te beredeneren dat de opbrengst na 2031 100%-32%= 0.68 x 545 euro is? Dus 370 euro per jaar? Ik reken voor het gemak even niet met prijswijziging in kwh.

Ook ben ik benieuwd of er een kans bestaat dat energiemaatschappijen stoppen met de mogelijkheid tot teruglevering, en dat je zelf moet gaan opslaan. Heb iets gelezen over accu's en die zijn erg duur.
pi_186454275
quote:
1s.gif Op zaterdag 27 april 2019 10:09 schreef leolinedance het volgende:
Waarop is gebaseerd dat Sunpower en SMA de beste merken zijn? Hier https://www.solarreviews.(...)-is-the-best-in-2018bijvoorbeeld wordt gezegd dan LG en Panasonic ook erg goed zijn.

En dat in China gefabriceerde panelen minimaal net zo goed zijn als in Duitsland geproduceerde (welke zijn dat eigenlijk)? Dit klinkt aannemelijk, maar is puur gevoelsmatig. En waarom is dit relevant? Volgens mij worden LG, Panasonic en Sunpower niet in zowel China als Duitsland geproduceerd.

Edit: hier https://www.hesolarllc.com/panasonic-vs-sunpower-vs-lg/ scoort LG blijkbaar beter dan Sunpower.
Sunpower is nou eenmaal de koploper in efficiency, ze zitten nu volgens mij al boven de 23% (vorig jaar 22,8%). En dat is met stip nummer 1.

Als je het hele paneel gaat ontleden zit LG wellicht net iets beter, met iets minder degradatie na 10-25 jaar en een betere yield per m2.

Sunpower wordt gewoon gezien als hét merk. Als er iemand bij ons komt met een specifieke wens voor merk, wordt die het meest genoemd.

Is natuurlijk een groot stuk marketing en het behalen van de hoogste efficiency.

Persoonlijk zou ik nooit een van die top 3 kiezen, ik kijk dan ook alleen naar ¤/m2 en ¤/kWh en dan komen die merken niet eens in de top 100.

Laat ik het simpel zeggen, wat maakt jou het uit dat het paneel op je dak het beste (of top 3) van de wereld is. Als je dat feit belangrijk vindt, rijdt je waarschijnlijk ook in een Tesla, Mercedes S of BMW 7 (om eens wat te roepen).
Geld is vaak geen rol bij zulke keuzes, je wilt gewoon het beste hebben.

Bij 95% van de markt is geld echter wel een rol. En dan kijk je eerst naar mogelijkheden op het dak. Hoeveel past er, hoeveel stroom is er nodig en wat is het budget.

Als ik 15 Jinko Solar op je dak zet voor 4500 euro met een vermogen van 4650wp en een opwek van pakweg 4000kWh (86% dus niet pal zuid).
Of ik pak 13 Sunpower 360 dus 4680wp voor 6000 euro met een opwek van 4200kWh op hetzelfde dak. Wat is dan je voordeel?
1500 euro meer betalen voor 200kWh (á 44 euro per jaar).

Meerprijs in jaren is dus 34 jaar extra.

Het kan gewoon niet uit.

Als je maar 6 panelen kwijt kunt, zou ik alsnog 6 gewone panelen pakken.
Tegen de tijd dat je Sunpower of LG hebt terug verdiend, koop je normaal al weer nieuwe panelen (na een jaar of 20-25). Het is goedkoper om dat beetje extra stroom gewoon te kopen.
Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Het voelt toch vreemd, Bambino niet als ts.
pi_186454411
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 april 2019 11:08 schreef Harry_Turtle het volgende:
Kunnen jullie mij op weg helpen met het berekenen van de besparing per jaar bij aanschaf zonnepanelen?

We gebruiken ongeveer 2500 kwh per jaar. Als ik dat snel invul op bijvoorbeeld de Nuon site kom ik op 12 panelen die 2650 kwh op zouden kunnen brengen. Kosten 4360 ex btw, dat verdient zich volgens de site in 8 jaar terug. 545 euro per jaar.

Ik ben vooral geïnteresseerd in de energiebelasting met de nieuwe regeling. Die vergoeding wordt geleidelijk afgebouwd tot 0 in 2031.

Op Gaslicht vind ik dat 32% van de kWh prijs bestaat uit belasting. Is het ook zo simpel te beredeneren dat de opbrengst na 2031 100%-32%= 0.68 x 545 euro is? Dus 370 euro per jaar? Ik reken voor het gemak even niet met prijswijziging in kwh.

Ook ben ik benieuwd of er een kans bestaat dat energiemaatschappijen stoppen met de mogelijkheid tot teruglevering, en dat je zelf moet gaan opslaan. Heb iets gelezen over accu's en die zijn erg duur.
Er zijn hierover 1001 meningen. Maar hier is de mijne. (let wel, ik verkoop zonnepanelen dus heb er een andere kijk op dan een normale consument).

Wat de overheid gaat doen de komende 10 jaar is niet te voorspellen. Ze hebben nu het plan weer aangepast maar dat doen ze elk jaar. Wie weet zeggen ze volgend jaar ineens, we kappen er mee.

Ik zou dat dus geen factor laten worden in de keuze voor zonnepanelen.

Het komt er op neer dat wat er ook gebeurd de komende 8 jaar, je de zonnepanelen wel terug verdient. Daar maken wij ons niet druk over.

Die vergoeding wordt misschien afgebouwd, maar wie zegt dat er niks voor terug komt, of dat je energiemaatschappij iets bij gaat leggen om jouw als opwekker te houden. Niemand weet nog wat er gebeurd.

Inhoudelijk:
12 panelen met 2650kWh lijkt mij ontzettend laag, wellicht door je dak?
Zelfs op pal oost kom ik met 12 panelen al op 2790kWh (met 12x 310wp).

Panelen kosten bij nuon 4360ex. Met welk materiaal? SMA? SolarEdge?

12 panelen zonder schaduw met een omnik omvormer zit ik al lager inc. btw. Ik kom op zo'n 4200 inc. (nog wel even afhankelijk waar je woont, wij zitten in Twente).

Komt er SolarEdge bij, dan is dat een meerprijs van zo'n 825 euro inc.
SMA is wellicht 400 inc extra.

Als het pal oost zou zijn, zonder schaduw, kom ik dus op 613 euro per jaar besparing.
Terugverdientijd van 5.7 jaar.
Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Het voelt toch vreemd, Bambino niet als ts.
  zaterdag 27 april 2019 @ 11:20:32 #6
392884 Sunri5e
Watch the sunrise
pi_186454583
Hier zojuist 13x 315wp panelen laten leggen op een plat dak pal op het zuiden met Goodwe omvormer. Prijs was 3500 euro ex btw.
pi_186454677
Dank voor je snelle antwoord, ons dak ligt pal op het westen. Sochtends weinig zon maar in de middag en avond is het feest. Woon ook aan het water dus licht genoeg. ik zie de meerwaarde wel.
Trina solar 295 panelen heb ik zo snel even ingetikt, die hadden op de site de kortste terugverdientijd.
Woon overigens in de kop van Overijssel.
pi_186454749
Hier komen er 10 van 310wp te liggen met een growatt omvormer. Tuin op het zuidwesten of zuid-zuid- westen.. Zoiets iig :@ geen optimizers.

¤3250,- ex BTW
I solemnly swear i'm up to no good
  zaterdag 27 april 2019 @ 11:32:11 #9
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_186454857
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 april 2019 11:08 schreef bambino het volgende:

[..]

Sunpower is nou eenmaal de koploper in efficiency, ze zitten nu volgens mij al boven de 23% (vorig jaar 22,8%). En dat is met stip nummer 1.

Als je het hele paneel gaat ontleden zit LG wellicht net iets beter, met iets minder degradatie na 10-25 jaar en een betere yield per m2.

Sunpower wordt gewoon gezien als hét merk. Als er iemand bij ons komt met een specifieke wens voor merk, wordt die het meest genoemd.

Is natuurlijk een groot stuk marketing en het behalen van de hoogste efficiency.

Persoonlijk zou ik nooit een van die top 3 kiezen, ik kijk dan ook alleen naar ¤/m2 en ¤/kWh en dan komen die merken niet eens in de top 100.

Laat ik het simpel zeggen, wat maakt jou het uit dat het paneel op je dak het beste (of top 3) van de wereld is. Als je dat feit belangrijk vindt, rijdt je waarschijnlijk ook in een Tesla, Mercedes S of BMW 7 (om eens wat te roepen).
Geld is vaak geen rol bij zulke keuzes, je wilt gewoon het beste hebben.

Bij 95% van de markt is geld echter wel een rol. En dan kijk je eerst naar mogelijkheden op het dak. Hoeveel past er, hoeveel stroom is er nodig en wat is het budget.

Als ik 15 Jinko Solar op je dak zet voor 4500 euro met een vermogen van 4650wp en een opwek van pakweg 4000kWh (86% dus niet pal zuid).
Of ik pak 13 Sunpower 360 dus 4680wp voor 6000 euro met een opwek van 4200kWh op hetzelfde dak. Wat is dan je voordeel?
1500 euro meer betalen voor 200kWh (á 44 euro per jaar).

Meerprijs in jaren is dus 34 jaar extra.

Het kan gewoon niet uit.

Als je maar 6 panelen kwijt kunt, zou ik alsnog 6 gewone panelen pakken.
Tegen de tijd dat je Sunpower of LG hebt terug verdiend, koop je normaal al weer nieuwe panelen (na een jaar of 20-25). Het is goedkoper om dat beetje extra stroom gewoon te kopen.
Dat ze niet rendabel zijn was mij wel duidelijk. Ging er meer om hoe 'nummer 1' en 'beste' in de OP worden gedefinieerd.

Er staat dat de beste merken uit China komen, maar de top 3 (Panasonic, LG en Sunpower) komt er al niet vandaan. Dat vind ik onduidelijk.
  zaterdag 27 april 2019 @ 11:34:03 #10
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_186454928
quote:
1s.gif Op zaterdag 27 april 2019 11:24 schreef Harry_Turtle het volgende:
Dank voor je snelle antwoord, ons dak ligt pal op het westen. Sochtends weinig zon maar in de middag en avond is het feest. Woon ook aan het water dus licht genoeg. ik zie de meerwaarde wel.
Trina solar 295 panelen heb ik zo snel even ingetikt, die hadden op de site de kortste terugverdientijd.
Woon overigens in de kop van Overijssel.
Tip: kijk niet alleen naar de tvt maar ook naar opbrengst over bijvoorbeeld 10/15 jaar (hoe lang je er denkt te wonen) en de garantievoorwaarden.
pi_186455167
Hier 2620W Sunpower op een plat dak. Haal altijd wel 2600Kwh per jaar.

Maar wellicht met de kennis van nu, had ik misschien wel goedkopere panelen genomen en dan meer vermogen op een oost-west ligging.
.
pi_186455571
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 april 2019 11:34 schreef leolinedance het volgende:

[..]

Tip: kijk niet alleen naar de tvt maar ook naar opbrengst over bijvoorbeeld 10/15 jaar (hoe lang je er denkt te wonen) en de garantievoorwaarden.
wat moet je je hierbij voorstellen dan? Dat je na 9 jaar nog garantie krijgt, omdat dat op papier staat? Dat je moet aantonen dat na 11 jaar je nog x% opbrengst heb tov het eerste jaar bij een wisselende zon elk jaar? En dat je daarmee teruggaat naar de installateur, die dan al failliet kan zijn?
Ik zou dan maar alvast een rechtbijstandverzekring afsluiten en speciaal letten of ze dit dekken en naar de rechter willen gaan.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_186457079
quote:
1s.gif Op zaterdag 27 april 2019 11:24 schreef Harry_Turtle het volgende:
Dank voor je snelle antwoord, ons dak ligt pal op het westen. Sochtends weinig zon maar in de middag en avond is het feest. Woon ook aan het water dus licht genoeg. ik zie de meerwaarde wel.
Trina solar 295 panelen heb ik zo snel even ingetikt, die hadden op de site de kortste terugverdientijd.
Woon overigens in de kop van Overijssel.
Met die 12x295 panelen haal je bijna zeker wel meer dan die 2650Kw.

Ik zelf heb 12x275 op het Oosten liggen. Berekende opbrengst volgens offerte kwam op 2310 KW uit. Maar het 1e jaar had ik al 2565 en het 2e jaar 2732 Kw aan opbrengst. Ruim boven de berekende opbrengst dus.

Mijn hoogste piek haal ik zomers rond 12:30. Vanaf dat tijdstip loopt het alleen maar terug omdat de zon er dan niet echt meer goed op schijnt.

nu zou het bij jou zo kunnen zijn dat het vanaf 12:30 pas echt begint te komen en zou het wellicht om het even zijn. Maar je hebt al panelen met een hogere opbrengst.

De onvoorspelbare factor is het weer. Stel dat we een zomer krijgen met s'ochtens zon en elke middag regen en bewolking....maar dit kan net zo goed andersom zijn.

Mijn terugverdientijd is minder gunstig omdat ik veel minder verbruik dan mijn opbrenst. Wel heb ik nu PowerPeers als energiemaatschappi welke 11 cent de kilowat terugleververgoeding geeft en nog eens 4 cent erbij als dit rechtsstreeks naar een andere powerpeer klant gaat.

Ik heb in November 2016 4800 euro hiervoor betaalt. En kreeg daarna nog de btw terug.
pi_186457161
Mijn beste maand is altijd mei vanwege de temperatuur en de bewolking. In de maand mei schijnt er gemiddeld minder bewolking te zijn omdat april/mei relatief droge maanden zijn met de gemiddelde juiste temperatuur. In april is het nog niet lang genoeg licht voor een hoge opbrengst en is er meer bewolking gemiddeld. Februari is ook relatief droog en weinig bewolking, echter is de tijd dat het licht is te kort.

Ik heb al gemerkt dat de opbrengst afhangt van, in onderstaande volgorde van relevantie.
- bewolking
- buitentemperatuur
- daglengte dat het buiten licht is
- als laatste schijnt de zonhoogte en zonsterkte ook relevant te zijn, maar dit zie ik amper terug.
Ik heb 2kWp en in de zomer op een heldere dag kan mijn maximale vermogen net zo hoog zijn als in de winter op een heldere dag.

Is is mijn ervaring, bij andere zou het weer anders kunnen zijn.

[ Bericht 20% gewijzigd door sjorsie1982 op 27-04-2019 13:13:55 ]
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_186457321
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 april 2019 13:00 schreef Glider76 het volgende:
Wel heb ik nu PowerPeers als energiemaatschappi welke 11 cent de kilowat terugleververgoeding geeft en nog eens 4 cent erbij als dit rechtsstreeks naar een andere powerpeer klant gaat.
Hoe wordt dit bepaald?
Stroom kiest altijd de weg van de minste weerstand, dus je buren gebruiken jouw teruggeleverde stroom. Meten ze dat zo?
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_186457589
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 april 2019 13:10 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Hoe wordt dit bepaald?
Stroom kiest altijd de weg van de minste weerstand, dus je buren gebruiken jouw teruggeleverde stroom. Meten ze dat zo?
Hoe ze dat nu precies bepalen weet ik ook niet helemaal. In ieder geval kun je 5 opwekkers selecteren, dus heb er 5 in mijn omgeving gekozen. Anderen kunnen dus ook mij weer kiezen als hun opwekker.

Als ik dan stroom over heb en hun tekort krijg ik er nog eens 4 cent bij. Anders gaat het gewoon het net in en krijg ik 11 cent ervoor.

Het is natuurlijk niet zo dat mijn kilowatje over het net helemaal naar die ene verbruiker gaat.

Tot nu toe heb ik 52 euro aan saldering gekregen en 18 euro extra als opwekker. Mijn 3 grootste afnemers zitten in Borne, Zaandam en Gorsel. Terwijl ik zelf in Flevonland woon. Snap ook niet hoe dat werkt.

Hoe dan ook kwamen ze gewoon als goedkoopste uit de bus bij gaslicht.com. Hiervoor had ik Nuon en Essent met maar 6 cent per kilowat maar vanwege lage maandelijkse vaste kosten waren ze nog steeds gunstiger als maatschappijen die meer teruglevergoeding geven. Voor dit jaar was dat niet zo.

Powerpeers is behoorlijk duur in zijn maandelijkse vaste lasten.
pi_186458032
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 april 2019 13:24 schreef Glider76 het volgende:

[..]

Hoe ze dat nu precies bepalen weet ik ook niet helemaal. In ieder geval kun je 5 opwekkers selecteren, dus heb er 5 in mijn omgeving gekozen. Anderen kunnen dus ook mij weer kiezen als hun opwekker.

Als ik dan stroom over heb en hun tekort krijg ik er nog eens 4 cent bij. Anders gaat het gewoon het net in en krijg ik 11 cent ervoor.

Het is natuurlijk niet zo dat mijn kilowatje over het net helemaal naar die ene verbruiker gaat.

Tot nu toe heb ik 52 euro aan saldering gekregen en 18 euro extra als opwekker. Mijn 3 grootste afnemers zitten in Borne, Zaandam en Gorsel. Terwijl ik zelf in Flevonland woon. Snap ook niet hoe dat werkt.

Hoe dan ook kwamen ze gewoon als goedkoopste uit de bus bij gaslicht.com. Hiervoor had ik Nuon en Essent met maar 6 cent per kilowat maar vanwege lage maandelijkse vaste kosten waren ze nog steeds gunstiger als maatschappijen die meer teruglevergoeding geven. Voor dit jaar was dat niet zo.

Powerpeers is behoorlijk duur in zijn maandelijkse vaste lasten.
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 april 2019 13:10 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Hoe wordt dit bepaald?
Stroom kiest altijd de weg van de minste weerstand, dus je buren gebruiken jouw teruggeleverde stroom. Meten ze dat zo?
Door de gebruikers zelf.

Jij mag als PP klant zelf 5 mensen kiezen (+5 landelijke opwekkers zoals bijvoorbeeld het Thialf stadion).

Als jij die 5 gekozen hebt krijg jij, op het moment dat jij stroom nodig hebft én 1 van die 5 stroom aan het terug leveren is van hen stroom.

Nu kan je dit uit gaan pluizen en die klanten helpen door naar je eigen zonnepanelen te kijken.
Liggen die op zuid, kies dan een klant die ze op oost of west heeft liggen (en omdat je 5 kan kiezen, neem beide 2 + 1 random).
Dan heb je meer kans dat je stroom van hen af kan nemen waardoor zij 4 cent extra krijgen voor die stroom.

Ik ben nu net mijn 2e jaar in gegaan en heb inmiddels 15 afnemers. 2 daarvan ken ik, mijn vader en mijn collega.
Een paar zitten in mijn regio, maar een stuk of 8-10 zitten random door het land.

Je kan PP zelf laten kiezen, dus ik denk dat die mensen dat gedaan hebben waardoor ik in dat lijstje kom. Ik verwacht dat hier ook een of andere slimme formule achter zit die kijkt naar wat nuttig is, ondanks dat het PP 4 cent kost heeft PP er ook baat bij om dit te laten werken. Daardoor krijgt een klant meer geld voor zijn stroom (en alleen PP doet dit) waardoor ze misschien langer klant blijven.

Ik heb er maar een paar bij zitten die veel afnemen, de grootste is 555kWh uit Woudrichem en 368kWh uit Zierikzee (ik zit in Twente).

Die 2 alleen is toch 37 euro wat ik voor niks doen er bij krijg.
In totaal had ik jaar 1 1566kWh, en het is niet 4 cent maar zelfs 0,0484 (dus bijna 5). Dankzij de btw.
Die 1566 levert dus 75.79 euro op.

En die uit Woudrichem koopt dus niet fysiek mijn stroom, die is namelijk al weg voor het de straat uit is naar al mijn buren toe. Maar het gaat puur om het verrekenen er van.

Ik heb trouwens plekken vrij, dus als iemand wil dat ik hem of haar toevoeg als afnemer dan doe ik dat natuurlijk graag (in ruil dat zij mij ook als afnemer erin zetten :) )
Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Het voelt toch vreemd, Bambino niet als ts.
pi_186459112
Hier ook nog een powerpeers klant.

Voor geïnteresseerd in mensen die in de winter overdag wat terugleveren, want ik heb een warmtepomp.

's winters (november-maart) lever ik dan ook zelf nagenoeg niets terug. Zomers is mijn teruglevering groot. De extra 4,84 cent per kWh die je terug levert is leuk meegenomen. Het eerste jaar kreeg ik een leuke welkomstbonus. Nu ben ik het tweede jaar gebleven omdat ik inmiddels aardig wat afnemers heb in de zomer en Powerpeers nog een nieuw aanbod met cash-korting deed als ik wederom een jaarcontract sloot.

De extra vergoeding voor teruglevering en de cash korting zijn voldoende om niet opnieuw over te stappen. Zeker omdat ik nu in het tweede jaar al veel afnemers heb. En zonder afname van gas zijn de welkomst kortingen van de meeste aanbieders toch tamelijk beperkt.
pi_186459398
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 april 2019 15:14 schreef Ivo1985 het volgende:
Voor geïnteresseerd in mensen die in de winter overdag wat terugleveren, want ik heb een warmtepomp.
is dat in NL uberhaupt mogelijk mits het pand bewoond is?
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_186459477
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 april 2019 15:14 schreef Ivo1985 het volgende:
Hier ook nog een powerpeers klant.

Voor geïnteresseerd in mensen die in de winter overdag wat terugleveren, want ik heb een warmtepomp.

's winters (november-maart) lever ik dan ook zelf nagenoeg niets terug. Zomers is mijn teruglevering groot. De extra 4,84 cent per kWh die je terug levert is leuk meegenomen. Het eerste jaar kreeg ik een leuke welkomstbonus. Nu ben ik het tweede jaar gebleven omdat ik inmiddels aardig wat afnemers heb in de zomer en Powerpeers nog een nieuw aanbod met cash-korting deed als ik wederom een jaarcontract sloot.

De extra vergoeding voor teruglevering en de cash korting zijn voldoende om niet opnieuw over te stappen. Zeker omdat ik nu in het tweede jaar al veel afnemers heb. En zonder afname van gas zijn de welkomst kortingen van de meeste aanbieders toch tamelijk beperkt.
Ik zit in precies hetzelfde schuitje :)

Ik stuur je even een dm hoe je mij kan vinden op powerpeers. Als jij mij toevoegt in je lijstje dan voeg ik jou ook toe :)
Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Het voelt toch vreemd, Bambino niet als ts.
pi_186459491
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 april 2019 15:30 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

is dat in NL uberhaupt mogelijk mits het pand bewoond is?
Natuurlijk. Er zijn altijd dagen waarop er stroom over blijft. Echter zal dat bij hem zelf dan vaak ook het geval zijn (tenzij andere kant van het land, dan kan het daar net bewolkt zijn).
Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Het voelt toch vreemd, Bambino niet als ts.
pi_186459503
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 april 2019 15:35 schreef bambino het volgende:

[..]

Natuurlijk. Er zijn altijd dagen waarop er stroom over blijft. Echter zal dat bij hem zelf dan vaak ook het geval zijn (tenzij andere kant van het land, dan kan het daar net bewolkt zijn).
in de winter hebben we het over...
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_186459530
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 april 2019 15:36 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

in de winter hebben we het over...
Ik ook.

Ook in de winter zijn er mooiere dagen. En zeker als het een milde winter is wanneer de woning al op temperatuur is, dan vreet de warmtepomp weinig stroom en blijft er wat over.
Juist op dat moment zijn er veel mensen die dan stroom te kort hebben en daar kan ik dan dus aan verkopen.
Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Het voelt toch vreemd, Bambino niet als ts.
pi_186460202
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 april 2019 13:54 schreef bambino het volgende:

[..]

[..]

Door de gebruikers zelf.

Jij mag als PP klant zelf 5 mensen kiezen (+5 landelijke opwekkers zoals bijvoorbeeld het Thialf stadion).

Als jij die 5 gekozen hebt krijg jij, op het moment dat jij stroom nodig hebft én 1 van die 5 stroom aan het terug leveren is van hen stroom.

Nu kan je dit uit gaan pluizen en die klanten helpen door naar je eigen zonnepanelen te kijken.
Liggen die op zuid, kies dan een klant die ze op oost of west heeft liggen (en omdat je 5 kan kiezen, neem beide 2 + 1 random).
Dan heb je meer kans dat je stroom van hen af kan nemen waardoor zij 4 cent extra krijgen voor die stroom.

Ik ben nu net mijn 2e jaar in gegaan en heb inmiddels 15 afnemers. 2 daarvan ken ik, mijn vader en mijn collega.
Een paar zitten in mijn regio, maar een stuk of 8-10 zitten random door het land.

Je kan PP zelf laten kiezen, dus ik denk dat die mensen dat gedaan hebben waardoor ik in dat lijstje kom. Ik verwacht dat hier ook een of andere slimme formule achter zit die kijkt naar wat nuttig is, ondanks dat het PP 4 cent kost heeft PP er ook baat bij om dit te laten werken. Daardoor krijgt een klant meer geld voor zijn stroom (en alleen PP doet dit) waardoor ze misschien langer klant blijven.

Ik heb er maar een paar bij zitten die veel afnemen, de grootste is 555kWh uit Woudrichem en 368kWh uit Zierikzee (ik zit in Twente).

Die 2 alleen is toch 37 euro wat ik voor niks doen er bij krijg.
In totaal had ik jaar 1 1566kWh, en het is niet 4 cent maar zelfs 0,0484 (dus bijna 5). Dankzij de btw.
Die 1566 levert dus 75.79 euro op.

En die uit Woudrichem koopt dus niet fysiek mijn stroom, die is namelijk al weg voor het de straat uit is naar al mijn buren toe. Maar het gaat puur om het verrekenen er van.

Ik heb trouwens plekken vrij, dus als iemand wil dat ik hem of haar toevoeg als afnemer dan doe ik dat natuurlijk graag (in ruil dat zij mij ook als afnemer erin zetten :) )
Hier sinds juli 2017 ook klant van Powerpeers. Je kan echt zien dat zij in het aantal klanten hard zijn gegroeid.

In sept 2017 heb ik 92kwh gedeeld, in sept 2018 was dit al 222kwh.
Okt 2017 95kwh, in okt 2018: 185kwh
Nov 2017 54kwh, in nov 2018: 100kwh.

Dus meer dan een verdubbeling.

Vorig jaar in totaal 1962kwh gedeeld met anderen waardoor ik 4ct per kwh extra kreeg. Toch 78 euro bovenop de 11ct.

Als bron kies ik vooral windmolens, aangezien bij zonnige dagen ik zelf wel genoeg op wek.
Maar ik kan 't mis hebben...
  zaterdag 27 april 2019 @ 16:45:57 #25
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_186460901
Hebben jullie allemaal zo’n overschot na salderen nog? Want neem aan dat je alleen verkoopt wat je zelf niet nodig hebt om te salderen?
Of snap ik het nu niet helemaal? :@

Na alles met elkaar te salderen hadden wij afgelopen jaar uiteindelijk een overschot van 175kWh. Niet heel veel dus.
Ik heb je lief mijn hele leven
pi_186461326
quote:
1s.gif Op zaterdag 27 april 2019 16:45 schreef laziness het volgende:
Hebben jullie allemaal zo’n overschot na salderen nog? Want neem aan dat je alleen verkoopt wat je zelf niet nodig hebt om te salderen?
Of snap ik het nu niet helemaal? :@

Na alles met elkaar te salderen hadden wij afgelopen jaar uiteindelijk een overschot van 175kWh. Niet heel veel dus.
Overschot van wel 2k kWh. Maar ook als je niet meer opwekt dan je verbruikt kan je stroom delen. Immers in de zomer wek je meer op dan je verbruikt, dat verkoop je direct. Salderen staat daar los van.
Maar ik kan 't mis hebben...
  zaterdag 27 april 2019 @ 17:06:33 #27
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_186461387
quote:
1s.gif Op zaterdag 27 april 2019 17:03 schreef Patroon het volgende:

[..]

Overschot van wel 2k kWh. Maar ook als je niet meer opwekt dan je verbruikt kan je stroom delen. Immers in de zomer wek je meer op dan je verbruikt, dat verkoop je direct. Salderen staat daar los van.
Ah dat vroeg ik me dus af. Of het invloed had op mijn salderen.... maar niet dus.
Ik heb je lief mijn hele leven
pi_186462221
Kan iemand me helpen. Afgelopen week papieren van de Belastingdienst binnengehaald voor de btw-aangifte. (een losse brief met wachtwoord en een losse met mijn gebruikersnaam)
Nu heb ik ingelogd en mijn rekeningnummer gewijzigd (of tenminste wijziging ingestuurd)
maar ik zie nergens een knop btw aangifte.

Komt deze nog? of wordt deze aangifte voor mij klaar gezet of hoe gaat dit? iemand ervaring?

P.s. Ik hoef alleen aangifte te doen vanwege mijn zonnepanelen (ben dus een particulier die inmiddels als ondernemer is geregistreerd bij de Belastingdienst. )
pi_186466971
We zijn er inmiddels uit dat we zonnepanelen gaan laten installeren.

Ik ga offertes opvragen, iemand tips voor merken/types zonnepanelen of misschien zelfs aanbieders( mag via pm). Ik heb de inleiding/faq van dit topic gelezen.

Zit nu wat te Googlen maar elke aanbieder heeft tot nu toe andere merken en types. Weet niet waar ik op moet letten :(

In een notendop:
2500 kWh verbruik
12 ? panelen
Tuin op het westen

Ik verwacht tussen 4 en 5k aan aanschafkosten incl btw, wil uiteraard de beste koop binnen dat budget.
pi_186467166
Waarom neem je niet panelen met meer kwh? Dan hoef je er minder te leggen.
I solemnly swear i'm up to no good
pi_186467277
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 april 2019 22:01 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:
Waarom neem je niet panelen met meer kwh? Dan hoef je er minder te leggen.
Ik heb er te weinig verstand van om er iets zinnigs over te roepen. 12 panelen is een getal dat ik van de Nuon site heb gehaald. Vul gerust aan.
pi_186467439
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 april 2019 22:06 schreef Harry_Turtle het volgende:

[..]

Ik heb er te weinig verstand van om er iets zinnigs over te roepen. 12 panelen is een getal dat ik van de Nuon site heb gehaald. Vul gerust aan.
Bij ons leggen ze er 10 maar dan van 310wp. Dan wek je meer op met minder panelen of met hetzelfde hoeveelheid panelen veel meer op.
I solemnly swear i'm up to no good
pi_186467507
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 april 2019 22:13 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:

[..]

Bij ons leggen ze er 10 maar dan van 310wp. Dan wek je meer op met minder panelen of met hetzelfde hoeveelheid panelen veel meer op.
Helder.
Welk merk heb je gekozen en waarom?
pi_186467653
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 april 2019 22:16 schreef Harry_Turtle het volgende:

[..]

Helder.
Welk merk heb je gekozen en waarom?
Ik ken het verder niet maar op de offerte staat URE 310wp en een growatt offerte. Panelen zijn zwart,

Wij hebben maar plek voor 10 panelen dus ik vond 310 per paneel wel fijn. En de prijs vond ik ook prima :)
I solemnly swear i'm up to no good
pi_186473062
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 april 2019 18:02 schreef Legwieh het volgende:
Kan iemand me helpen. Afgelopen week papieren van de Belastingdienst binnengehaald voor de btw-aangifte. (een losse brief met wachtwoord en een losse met mijn gebruikersnaam)
Nu heb ik ingelogd en mijn rekeningnummer gewijzigd (of tenminste wijziging ingestuurd)
maar ik zie nergens een knop btw aangifte.

Komt deze nog? of wordt deze aangifte voor mij klaar gezet of hoe gaat dit? iemand ervaring?

P.s. Ik hoef alleen aangifte te doen vanwege mijn zonnepanelen (ben dus een particulier die inmiddels als ondernemer is geregistreerd bij de Belastingdienst. )
Hier is geen direct antwoord op zonder meer info.

Welke datum heb je ingevuld bij "Datum plaatsing zonnepanelen" op het formulier opgaaf zonnepaneelhouders?

Die datum is namelijk leidend.

Is dat 1 april of later, dan krijg je de aangifte pas in juli (een paar dagen er voor eigenlijk).
Is dat maart of eerder, dan had je bij brief 1 (vaststelling belastingplicht) een roze papieren aangifte moeten krijgen.

Ik doe een paar honderd aanmeldingen / aangiftes per jaar, dus alles wat je daar over wilt weten kan ik je waarschijnlijk wel vertellen :)
Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Het voelt toch vreemd, Bambino niet als ts.
pi_186473209
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 april 2019 22:16 schreef Harry_Turtle het volgende:

[..]

Helder.
Welk merk heb je gekozen en waarom?
Ik maak natuurlijk graag een offerte voor je. Dan moet je me ff een pm sturen met je NAW en email.

Om alvast wat te roepen.
Dak op pal west, 10 panelen 310wp (wij werken met Jinko Solar) en als er geen schaduw is gebruiken we met 10 panelen een Omniksol 3.0TL3

Merk panelen hoef je in principe niet veel op te letten, er zit zo weinig risico.

Omvormer zit wel degelijk verschil in. Hier boven werd al Growatt genoemd, dat is qua kwaliteit ongeveer gelijk aan Omnik. Beide zijn Chinees, beide 10 jaar garantie, beide hebben standaard Wifi.

Wij vinden Omnik wat gelikter. Betere service, Nederlandse help desk (ik dacht in Zoetermeer) en als er wel iets kapot gaat hebben we meestal binnen een week een nieuwe in huis. Dat is bij sommige merken wel anders (SolarEdge duurt meestal wat langer, al is die service verder uitstekend, Delta is traag en ABB ook).
SMA en Omnik zijn beide normaal binnen 1 week in huis.

Afijn.

10 panelen, incl montage en incl btw teruggave geregeld:
ex. btw 3230 euro
inc. btw 3908 euro

Heb wel rekening gehouden dat je op ongeveer 1 uur rijden van ons af zit.

Als je offerte dus op papier en op naam wilt, dan even pm met details :)
Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Het voelt toch vreemd, Bambino niet als ts.
  zondag 28 april 2019 @ 13:14:00 #37
142116 ThaBrain
Baka desu ne?
pi_186475493
Nou ik kom hier ook even kijken. We zijn momenteel bezig met het regelen van een hypotheek voor een huis waar we in juli in zullen trekken. Ik zou graag zonnepanelen willen en ben me dan ook momenteel aan het inlezen.Ik sta ook op het punt om wat offertes te gaan aanvragen.

De voorkant van het huis ligt op het westen (met een tikje naar het zuiden), met een dakkapel en een schoorsteen en volgens mij verder weinig schaduw. De achterkant van het huis ligt op het oosten (met een tikje naar het noorden), met dakkapel en verder geen schaduw.

We verbruiken nu rond de 2400 kWh. De verwachting is dat dit in de toekomst meer wordt, dus daar zou ik wel rekening mee willen houden. Er zijn een aantal daken in de straat met een stuk of 9 panelen per dak, maar die zijn oostgericht. Is het westen niet beter?

Zijn er misschien tips voor bedrijven die in de regio Nijmegen de panelen komen plaatsen?
Qua offertes verwacht ik ook tussen de 4 en 5k incl BTW uit te gaan geven.
pi_186475910
quote:
0s.gif Op zondag 28 april 2019 13:14 schreef ThaBrain het volgende:
Nou ik kom hier ook even kijken. We zijn momenteel bezig met het regelen van een hypotheek voor een huis waar we in juli in zullen trekken. Ik zou graag zonnepanelen willen en ben me dan ook momenteel aan het inlezen.Ik sta ook op het punt om wat offertes te gaan aanvragen.

De voorkant van het huis ligt op het westen (met een tikje naar het zuiden), met een dakkapel en een schoorsteen en volgens mij verder weinig schaduw. De achterkant van het huis ligt op het oosten (met een tikje naar het noorden), met dakkapel en verder geen schaduw.

We verbruiken nu rond de 2400 kWh. De verwachting is dat dit in de toekomst meer wordt, dus daar zou ik wel rekening mee willen houden. Er zijn een aantal daken in de straat met een stuk of 9 panelen per dak, maar die zijn oostgericht. Is het westen niet beter?

Zijn er misschien tips voor bedrijven die in de regio Nijmegen de panelen komen plaatsen?
Qua offertes verwacht ik ook tussen de 4 en 5k incl BTW uit te gaan geven.
Ik zou niet teveel kijken naar je verbruik, ik heb ook 2,5 tot 3x meer liggen dan dat ik (inclusief warmtepomp) per jaar verbruik. Wat ik overhoud verkoop ik voor 11 cent per kWh aan GreenChoice.

Zuid heeft uiteraard het hoogste rendement maar oost-west geeft weer een mooiere spreiding over de dag waardoor je eigen verbruik hoger is. "Eigen verbruik" is wat je direct uit je panelen verbruikt, nog voor het je meter bereikt. Dat deel saldeer je dus 100% (ook als het salderen is afgebouwd).

Het beste dak voor zonnepanelen is het dak dat jij tot je beschikking hebt, kijk dus naar de mogelijkheden en schiet niet te snel iets af. Ook als de terugverdientijd door een wat minder gunstige ligging 3 jaar langer is, blijft het "gratis" stroom waar je nog 25 jaar of langer plezier van hebt.

Maar... alles valt of staat natuurlijk met je beschikbare budget... voor mij was het een no-brainer. Op m'n spaarrekening kreeg ik 0,3% rente en betaalde ik meer dan dat aan de belastingdienst, op m'n dak krijg ik 15% rendement en een prettig gevoel als ik m'n energierekening zie ;)

Op onderstaande grafiek zie je de richting en hoek van het dak en de opbrengst die je kan verwachten. Een dak op het oosten met een hoek van 50 graden doet dan zo'n 70 tot 80% per jaar. Een dak op het noorden onder een hoek van 50 graden zo'n 50 tot 55% per jaar, etc.



Als het bewolkt is doen alle panelen ongeveer hetzelfde op een dag, dus dan zijn extra panelen op andere dakvlakken (waar anders niets zou liggen) heel fijn om je dagopbrengst toch nog wat op te krikken:



En op een zonnige dag doet zuid het toch wel het beste. Mijn "oost" is wat meer "noord-oost" dus dat geeft iets minder goed resultaat dan op oost.



[ Bericht 3% gewijzigd door TheFreshPrince op 28-04-2019 13:46:43 ]
pi_186476081
Iedere keer weer jaloers op die opstelling van je ;(
Ik zeg maar zoo, dat is korter dan dierentuin
  zondag 28 april 2019 @ 14:06:27 #40
142116 ThaBrain
Baka desu ne?
pi_186476353
quote:
0s.gif Op zondag 28 april 2019 13:40 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Ik zou niet teveel kijken naar je verbruik, ik heb ook 2,5 tot 3x meer liggen dan dat ik (inclusief warmtepomp) per jaar verbruik. Wat ik overhoud verkoop ik voor 11 cent per kWh aan GreenChoice.

Zuid heeft uiteraard het hoogste rendement maar oost-west geeft weer een mooiere spreiding over de dag waardoor je eigen verbruik hoger is. "Eigen verbruik" is wat je direct uit je panelen verbruikt, nog voor het je meter bereikt. Dat deel saldeer je dus 100% (ook als het salderen is afgebouwd).

Het beste dak voor zonnepanelen is het dak dat jij tot je beschikking hebt, kijk dus naar de mogelijkheden en schiet niet te snel iets af. Ook als de terugverdientijd door een wat minder gunstige ligging 3 jaar langer is, blijft het "gratis" stroom waar je nog 25 jaar of langer plezier van hebt.

Maar... alles valt of staat natuurlijk met je beschikbare budget... voor mij was het een no-brainer. Op m'n spaarrekening kreeg ik 0,3% rente en betaalde ik meer dan dat aan de belastingdienst, op m'n dak krijg ik 15% rendement en een prettig gevoel als ik m'n energierekening zie ;)

Op onderstaande grafiek zie je de richting en hoek van het dak en de opbrengst die je kan verwachten. Een dak op het oosten met een hoek van 50 graden doet dan zo'n 70 tot 80% per jaar. Een dak op het noorden onder een hoek van 50 graden zo'n 50 tot 55% per jaar, etc.

[ afbeelding ]

Als het bewolkt is doen alle panelen ongeveer hetzelfde op een dag, dus dan zijn extra panelen op andere dakvlakken (waar anders niets zou liggen) heel fijn om je dagopbrengst toch nog wat op te krikken:

[ afbeelding ]

En op een zonnige dag doet zuid het toch wel het beste. Mijn "oost" is wat meer "noord-oost" dus dat geeft iets minder goed resultaat dan op oost.

[ afbeelding ]
Bedankt voor de info! Ik heb je die plaatjes wel vaker zien posten :) (waar die Waves niet allemaal goed voor zijn geweest (ik ben een lurker daar)).

Budget voor de panelen zou uit ons bouwdepot komen (hoogte nog vast te stelen).We hebben nog allerlei andere dingen te doen dus geen onbeperkt budget.
  zondag 28 april 2019 @ 14:09:13 #41
82396 nils7
De forumkrokodil
pi_186476411
April heeft het verlies van de eerste maanden (tov 2018) goed gemaakt gelukkig :-)
N/A
Disclaimer: ik ben geen expert maar shitposter, dit is geen advies en aan deze post zijn geen rechten te ontlenen
  zondag 28 april 2019 @ 14:50:18 #42
466657 EasyLife
Live Cheap, Live Easy
pi_186477305
quote:
0s.gif Op zondag 28 april 2019 14:09 schreef nils7 het volgende:
April heeft het verlies van de eerste maanden (tov 2018) goed gemaakt gelukkig :-)
Alleen afgelopen dagen wat minder. Heb dus niet veel gemist behalve begin April? Ik zou ze half April krijgen maar is naar 3 Mei verschoven, vrijdag dus. Daarna gaan we volop zonnen! ;)
  zondag 28 april 2019 @ 14:57:38 #43
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_186477495
quote:
0s.gif Op zondag 28 april 2019 14:09 schreef nils7 het volgende:
April heeft het verlies van de eerste maanden (tov 2018) goed gemaakt gelukkig :-)
2018 was een extreem uitzonderlijk jaar qua zonuren. Desondanks ligt 2019 momenteel voor qua opbrengst. Ben benieuwd hoe dit verder gaat.
Ik heb je lief mijn hele leven
pi_186477621
Deze maand is inderdaad een zeer goede maand. Bovendien wordt voor morgen en overmorgen ook nog 6 à 7 uur zon per dag voorspeld. Ik hoop dan voornamelijk op zonnige ochtend-uren met mijn opstelling gericht op Zuidoost.
pi_186478317
quote:
0s.gif Op zondag 28 april 2019 13:51 schreef Asschen_sukar het volgende:
Iedere keer weer jaloers op die opstelling van je ;(
Jaloezie is afgunst. Nergens voor nodig.
Maar ik kan 't mis hebben...
pi_186479016
quote:
0s.gif Op zondag 28 april 2019 15:27 schreef Patroon het volgende:

[..]

Jaloezie is afgunst. Nergens voor nodig.
Er is zoveel in het leven niet nodig
Ik zeg maar zoo, dat is korter dan dierentuin
pi_186479274
quote:
0s.gif Op zondag 28 april 2019 10:21 schreef bambino het volgende:

[..]

Hier is geen direct antwoord op zonder meer info.

Welke datum heb je ingevuld bij "Datum plaatsing zonnepanelen" op het formulier opgaaf zonnepaneelhouders?

Die datum is namelijk leidend.

Is dat 1 april of later, dan krijg je de aangifte pas in juli (een paar dagen er voor eigenlijk).
Is dat maart of eerder, dan had je bij brief 1 (vaststelling belastingplicht) een roze papieren aangifte moeten krijgen.

Ik doe een paar honderd aanmeldingen / aangiftes per jaar, dus alles wat je daar over wilt weten kan ik je waarschijnlijk wel vertellen :)
Ze vroegen om factuur datum, die heb ik ingevuld was inderdaad 1-4 haha. Ff wachten dan dus.
pi_186479350
Is het trouwens normaal dat mijn zonnepanelen maar zo kort op een dag pieken. Bij een geheel onbewolkte dag ziet mijn grafiek er als volgt uit.

pi_186480648
quote:
0s.gif Op zondag 28 april 2019 16:10 schreef Legwieh het volgende:
Is het trouwens normaal dat mijn zonnepanelen maar zo kort op een dag pieken. Bij een geheel onbewolkte dag ziet mijn grafiek er als volgt uit.

[ afbeelding ]
Als je panelen op 1 richting liggen heb je meer een piek dan wanneer ze gespreid liggen.
Maar de schaalverdeling van de uren zit vrij dicht bij elkaar in je grafiek, dan lijkt het ook veel steiler.

Om het verschil te laten zien van diezelfde dag:

In de App:


In PV-Output:



[ Bericht 6% gewijzigd door TheFreshPrince op 28-04-2019 17:17:47 ]
pi_186480971
Met SolarEdge registreren bij PVOutput is overigens een eitje, je vult de API-key uit de SolarEdge portal in bij PVOutput en je zet er nog wat aanvullende info bij over het aantal panelen, het aantal, etc en het werkt.

Betaalde registratie is ook wel de moeite waard, dan zijn je statistieken veel beter.

En mocht je dat doen, meld je dan ook even aan bij het FOK! team :)

https://pvoutput.org/listteam.jsp?tid=1406
pi_186481379
quote:
0s.gif Op zondag 28 april 2019 14:50 schreef EasyLife het volgende:

[..]

Alleen afgelopen dagen wat minder. Heb dus niet veel gemist behalve begin April? Ik zou ze half April krijgen maar is naar 3 Mei verschoven, vrijdag dus. Daarna gaan we volop zonnen! ;)
Heb vrijdag nog een nieuw record qua opbrengst gehad. Alleen dit weekend is het mager ;(

@MaGNeT weet je toevallig ook hoe ik de data van m'n growatt automatisch doorgestuurd krijg? Die heeft geen api voor zover ik weet.
Ik zeg maar zoo, dat is korter dan dierentuin
pi_186482647
quote:
1s.gif Op zondag 28 april 2019 17:48 schreef Asschen_sukar het volgende:

[..]

Heb vrijdag nog een nieuw record qua opbrengst gehad. Alleen dit weekend is het mager ;(

@:magnet weet je toevallig ook hoe ik de data van m'n growatt automatisch doorgestuurd krijg? Die heeft geen api voor zover ik weet.
Nee, ik heb ook het idee dat het wat ingewikkelder is.

https://forum.pvoutput.or(...)r-to-pvoutput/552/17
pi_186483168
quote:
0s.gif Op zondag 28 april 2019 19:05 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Nee, ik heb ook het idee dat het wat ingewikkelder is.

https://forum.pvoutput.or(...)r-to-pvoutput/552/17
-O-

Zoveel gedoe is wat extra statistiek me ook weer niet waard :P
Ik zeg maar zoo, dat is korter dan dierentuin
pi_186483205
quote:
0s.gif Op zondag 28 april 2019 19:38 schreef Asschen_sukar het volgende:

[..]

-O-

Zoveel gedoe is wat extra statistiek me ook weer niet waard :P
Dat is inderdaad wel een dingetje om rekening mee te houden als je gek bent op statistieken.
Er zijn merken die dat een stuk beter voor elkaar hebben, met een extern bereikbare API.
pi_186485153
Ahw maar ik ben gek op statestieken maar krijg een Growatt. Mijn man is developer misschien kan hij wel wat maken tzt. eens vragen aan hem.
I solemnly swear i'm up to no good
pi_186485193
quote:
0s.gif Op zondag 28 april 2019 21:01 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:
Ahw maar ik ben gek op statestieken maar krijg een Growatt
Er zit vast wel een app bij :P

En anders bellen of ze toch nog een ander merk kunnen leveren :+

quote:
Mijn man is developer misschien kan hij wel wat maken tzt. eens vragen aan hem.
Niet vragen of hij het wil doen maar zeggen "oh, maar dat kan jij vast niet".

Dan zegt hij "Niet? Oh, let jij maar eens op!"

:+
pi_186485353
quote:
1s.gif Op zondag 28 april 2019 21:01 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:
Ahw maar ik ben gek op statestieken maar krijg een Growatt. Mijn man is developer misschien kan hij wel wat maken tzt. eens vragen aan hem.
Als hij het tegen die tijd geregeld heeft, zie ik de tools graag in mn mail :P

En er zit inderdaad een app van growat bij. Shinephone, wellicht dat je die kan verbouwen als je handig bent met apps.
Ik zeg maar zoo, dat is korter dan dierentuin
pi_186485940
Mijn man zit niet in apps. Maar hij zei dat hij zich inderdaad al ingelezen had om er een pi aan te knopen enzo. Dus misschien wordt het nog wat.

Mijn man heeft 100 jaar geleden die leuke poll gemaakt die je hier op fok regelmatig ziet verschijnen _O-
I solemnly swear i'm up to no good
  zondag 28 april 2019 @ 21:52:38 #59
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_186486422
quote:
1s.gif Op zondag 28 april 2019 21:33 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:
Mijn man zit niet in apps. Maar hij zei dat hij zich inderdaad al ingelezen had om er een pi aan te knopen enzo. Dus misschien wordt het nog wat.

Mijn man heeft 100 jaar geleden die leuke poll gemaakt die je hier op fok regelmatig ziet verschijnen _O-
als je er eenmaal een pi aan hebt geknoopt wil je niet anders meer.
Tot nooit .......
pi_186486513
quote:
1s.gif Op zondag 28 april 2019 21:01 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:
Ahw maar ik ben gek op statestieken maar krijg een Growatt. Mijn man is developer misschien kan hij wel wat maken tzt. eens vragen aan hem.
Ik heb ook een Growatt en dat zit een app bij die op mijn Iphone werkt. Met statistiekjes en dergelijke. Ik kijk er dagelijks op.

Maar uiteindelijk wil je zien hoeveel je per dag hebt opgewekt en per maand/jaar enz. maar veel meer dan dat doe ik er niet mee.

Ik zie voor mijzelf geen noodzaak om dit nog op andere manieren uit te kunnen lezen.
pi_186486741
quote:
0s.gif Op zondag 28 april 2019 21:56 schreef Glider76 het volgende:

[..]

Ik heb ook een Growatt en dat zit een app bij die op mijn Iphone werkt. Met statistiekjes en dergelijke. Ik kijk er dagelijks op.

Maar uiteindelijk wil je zien hoeveel je per dag hebt opgewekt en per maand/jaar enz. maar veel meer dan dat doe ik er niet mee.

Ik zie voor mijzelf geen noodzaak om dit nog op andere manieren uit te kunnen lezen.
Oh ik heb waarschijnlijk wel genoeg aan zo'n app.. Mijn man daarentegen :+
I solemnly swear i'm up to no good
pi_186493162
Volgens mij bestaan er ook wel van die luxe kWh meters in de meterkast, waar je dan weer data uit kan halen. Dan zie je ook nog eens de netto opbrengst wat bij de meter aankomt (AC) en de omvormer zelf laat opwek zien in DC.
Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Het voelt toch vreemd, Bambino niet als ts.
pi_186493198
quote:
0s.gif Op maandag 29 april 2019 10:44 schreef bambino het volgende:
Volgens mij bestaan er ook wel van die luxe kWh meters in de meterkast, waar je dan weer data uit kan halen. Dan zie je ook nog eens de netto opbrengst wat bij de meter aankomt (AC) en de omvormer zelf laat opwek zien in DC.
En anders "simpele" met puls, die lees ik ook weer uit in Domoticz.

pi_186493277
quote:
0s.gif Op maandag 29 april 2019 10:48 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

En anders "simpele" met puls, die lees ik ook weer uit in Domoticz.

[ afbeelding ]
Ik heb een USB-PI kabel gekocht op alie express. Deze zit vanaf de slimme meter rechtstreeks in mijn RaspPI. Ook mijn omvormer is aangesloten op mijn PI en zo weer op PVoutput.

https://pvoutput.org/list.jsp?userid=52053
Maar ik kan 't mis hebben...
pi_186493296
quote:
0s.gif Op maandag 29 april 2019 10:53 schreef Patroon het volgende:

[..]

Ik heb een USB-PI kabel gekocht op alie express. Deze zit vanaf de slimme meter rechtstreeks in mijn RaspPI. Ook mijn omvormer is aangesloten op mijn PI en zo weer op PVoutput.

https://pvoutput.org/list.jsp?userid=52053
Let niet op de teksten en het pijltje, ik hergebruik deze even.
Maar ook hier een P1 kabeltje (al monitor ik die alleen intern, niet via PVOutput).



Die rode buis rechts is overigens voor de glasvezelkabel tussen woning en garage (die ik met 2 goedkope mediaconverters van TP-Link gekoppeld heb).

Ik heb 2 patchkasten die zo gekoppeld zijn:

Zolder woning (links hangt nog een Pi-hole als adblocker voor het netwerk):


Zolder garage:


[ Bericht 4% gewijzigd door TheFreshPrince op 29-04-2019 16:11:19 ]
pi_186493342
quote:
0s.gif Op maandag 29 april 2019 10:55 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Let niet op de teksten en het pijltje, ik hergebruik deze even.
Maar ook hier een P1 kabeltje (al monitor ik die alleen intern, niet via PVOutput).

[ afbeelding ]
Waarom van die brede groepen voor PV en warmtepomp? Ben geen elektricien, maar zo plaatsen wij het in ieder geval nooit.
Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Het voelt toch vreemd, Bambino niet als ts.
pi_186493376
quote:
0s.gif Op maandag 29 april 2019 10:58 schreef bambino het volgende:

[..]

Waarom van die brede groepen voor PV en warmtepomp? Ben geen elektricien, maar zo plaatsen wij het in ieder geval nooit.
Je bedoelt die 3-fase automaten?
pi_186493400
quote:
0s.gif Op maandag 29 april 2019 11:01 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Je bedoelt die 3-fase automaten?
Heb jij dan 3x35 / 3x40a aansluiting? Je hoofdschakelaar is 40a.
Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Het voelt toch vreemd, Bambino niet als ts.
pi_186493404
quote:
0s.gif Op maandag 29 april 2019 10:58 schreef bambino het volgende:

[..]

Waarom van die brede groepen voor PV en warmtepomp? Ben geen elektricien, maar zo plaatsen wij het in ieder geval nooit.
Geen disrespect maar jij plaatst zonnepanelen en weet niet wat een drie fase groep is?
Laat die handjes wapperen!
pi_186493430
quote:
0s.gif Op maandag 29 april 2019 11:02 schreef Gieliovd het volgende:

[..]

Geen disrespect maar jij plaatst zonnepanelen en weet niet wat een drie fase groep is?
Maar daar zit het verschil in, ik plaats dit niet. Ik verkoop het. En nee, 3-fase groepen heb ik zelf nog niet zo vaak gezien en herken het dus niet.
Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Het voelt toch vreemd, Bambino niet als ts.
pi_186493493
quote:
0s.gif Op maandag 29 april 2019 11:02 schreef bambino het volgende:

[..]

Heb jij dan 3x35 / 3x40a aansluiting? Je hoofdschakelaar is 40a.
Hoofdschakelaar is 3x C25 automaat.

Dat 40A / 30mA ding is m'n aardlek.
  maandag 29 april 2019 @ 11:09:39 #72
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_186493504
quote:
0s.gif Op maandag 29 april 2019 11:04 schreef bambino het volgende:

[..]

Maar daar zit het verschil in, ik plaats dit niet. Ik verkoop het. En nee, 3-fase groepen heb ik zelf nog niet zo vaak gezien en herken het dus niet.
Dat herken ik. Bij ons komt ook altijd eerst de verkoper om te vertellen dat alles wat we willen mogelijk is met hun systemen. Na aankoop komen de hoofdschuddende techneuten.
Tot nooit .......
pi_186493522




Zo ziet her er bij mij uit.

Ik heb 16 "normale" groepen voor de woning, waarvan 1 ongebruikt en 2 een dubbele kookgroep zijn.
Dan heb ik 3 automaten voor 2x een PV installatie en de warmtepomp installatie.

Die warmtepomp automaat is boven bij de warmtepomp verdeeld in 3 groepen. Binnen unit, buiten unit, elektrisch element.

Alles op 1x35A (althans dat was het, ik denk dat het nu 1x40a is).
Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Het voelt toch vreemd, Bambino niet als ts.
pi_186493547
quote:
1s.gif Op maandag 29 april 2019 11:09 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

Dat herken ik. Bij ons komt ook altijd eerst de verkoper om te vertellen dat alles wat we willen mogelijk is met hun systemen. Na aankoop komen de hoofdschuddende techneuten.
Daarom wel blij dat mijn installateur ZZP'er is, die maakt offerte én voert het zelf uit :+
  maandag 29 april 2019 @ 11:12:59 #75
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_186493562
mij boeit voor dat pv2.0 ding wat is dat?
Tot nooit .......
pi_186493571
Patchkasten uiteraard zelf gedaan, na 20 jaar ICT moest ik dat kunnen :+
  maandag 29 april 2019 @ 11:13:49 #77
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_186493579
quote:
0s.gif Op maandag 29 april 2019 11:12 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Daarom wel blij dat mijn installateur ZZP'er is, die maakt offerte én voert het zelf uit :+
het is vooral op mijn werk. Mijn manager mag het lekker oplossen.
Tot nooit .......
pi_186493592
quote:
0s.gif Op maandag 29 april 2019 11:13 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

het is vooral op mijn werk. Mijn manager mag het lekker oplossen.
:P
pi_186493598
quote:
1s.gif Op maandag 29 april 2019 11:09 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

Dat herken ik. Bij ons komt ook altijd eerst de verkoper om te vertellen dat alles wat we willen mogelijk is met hun systemen. Na aankoop komen de hoofdschuddende techneuten.
Maar ook daar zit weer verschil in, ik kom in principe bijna nooit bij de klanten thuis. Dat doet mijn collega (en dat is de eigenaar). Die is ingenieur en heeft uiteraard wel verstand van dit soort dingen.

Overigens maken wij in 95% van de gevallen foto's welke mee gaan in de opdracht folder. Dus de jongens weten van te voren hoe het er uit ziet.

Maar ik snap wat je bedoeld, en het komt wellicht knullig over. Maar ik heb van meterkast behalve mijn eigen gewoon weinig tot geen verstand van. En al helemaal niet als het 3-fase is.
Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Het voelt toch vreemd, Bambino niet als ts.
pi_186493633
quote:
0s.gif Op maandag 29 april 2019 11:12 schreef Speekselklier het volgende:
mij boeit voor dat pv2.0 ding wat is dat?
Dat is een management unit van de optimizers. Ik heb geen SolarEdge maar de concurrent Tigo Energy.

Die werkt dus met alle omvormers en gebruikt in plaats van SolarEdge die een regel unit in de omvormer heeft een apart kastje waarop de optimizer binnen komen via weer een ander kastje (gateway) die onder de panelen zit.

Dus vanaf de panelen lopen niet alleen string kabels, maar ook 1 kabeltje vanaf de gateway(s).
Die gateways lezen de panelen draadloos uit en sturen het naar de MMU (management unit). En die geeft het weer door aan internet waardoor ik het online in kan zien.
Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Het voelt toch vreemd, Bambino niet als ts.
pi_186493636
quote:
0s.gif Op maandag 29 april 2019 11:14 schreef bambino het volgende:

[..]

Maar ook daar zit weer verschil in, ik kom in principe bijna nooit bij de klanten thuis. Dat doet mijn collega (en dat is de eigenaar). Die is ingenieur en heeft uiteraard wel verstand van dit soort dingen.

Overigens maken wij in 95% van de gevallen foto's welke mee gaan in de opdracht folder. Dus de jongens weten van te voren hoe het er uit ziet.

Maar ik snap wat je bedoeld, en het komt wellicht knullig over. Maar ik heb van meterkast behalve mijn eigen gewoon weinig tot geen verstand van. En al helemaal niet als het 3-fase is.
Heel spannend is het ook niet volgens mij, je hebt "gewoon" 2 extra draden om rekening mee te houden :+
pi_186493693
quote:
0s.gif Op maandag 29 april 2019 11:16 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Heel spannend is het ook niet volgens mij, je hebt "gewoon" 2 extra draden om rekening mee te houden :+
Nee, dat snap ik. Dat alles 5 aders heeft in plaats van 3. Maar wat ik niet snap is al jouw aardlek 40A zijn, en op de hoofdschakelaar staat ook 40A.
Als jouw zekeringen dan 3x25A zijn zoals je zegt, dan zou dat betekenen dat als er iets mis gaat tussen de 25-40A dat die als eerste klappen.

Maar je zal het wel goed geregeld hebben, maar dat stukje begrijp ik gewoon niet. Is niet mijn tak van sport.

Ik heb dus 1x40A (denk ik, anders 35). En mijn hoofdschakelaar is dus 40A.
Mijn aardlek zijn ook 40A en mijn groepen zijn bijna allemaal 16A.
De warmtepomp en panelen hebben een automaat van 25A en de warmtepomp is daaronder verdeeld in 16/16/C20

Dus als er ergens iets mis gaat, dan klapt de zwakste schakel (dus alleen de groep waar het mis gaat). Als het goed is!

Zover begrijp ik het althans, of denk ik het te begrijpen.
Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Het voelt toch vreemd, Bambino niet als ts.
pi_186493709
quote:
0s.gif Op maandag 29 april 2019 11:16 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Heel spannend is het ook niet volgens mij, je hebt "gewoon" 2 extra draden om rekening mee te houden :+
En ik moet de pun nog ff benutten.

400v is een stuk spannender dan 230v :D
Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Het voelt toch vreemd, Bambino niet als ts.
  maandag 29 april 2019 @ 11:24:45 #84
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_186493751
quote:
0s.gif Op maandag 29 april 2019 11:21 schreef bambino het volgende:

[..]

Nee, dat snap ik. Dat alles 5 aders heeft in plaats van 3. Maar wat ik niet snap is al jouw aardlek 40A zijn, en op de hoofdschakelaar staat ook 40A.
Als jouw zekeringen dan 3x25A zijn zoals je zegt, dan zou dat betekenen dat als er iets mis gaat tussen de 25-40A dat die als eerste klappen.

Maar je zal het wel goed geregeld hebben, maar dat stukje begrijp ik gewoon niet. Is niet mijn tak van sport.

Ik heb dus 1x40A (denk ik, anders 35). En mijn hoofdschakelaar is dus 40A.
Mijn aardlek zijn ook 40A en mijn groepen zijn bijna allemaal 16A.
De warmtepomp en panelen hebben een automaat van 25A en de warmtepomp is daaronder verdeeld in 16/16/C20

Dus als er ergens iets mis gaat, dan klapt de zwakste schakel (dus alleen de groep waar het mis gaat). Als het goed is!

Zover begrijp ik het althans, of denk ik het te begrijpen.
voor de aardlek en de hoofdschakelaar is het Ampere niet van belang voor het eruit klappen, daar reageren ze niet op. Je zou het niet verwachten, maar een aardlekschakelaar reageerd op 'aardlekkage'. (en een HS reageert helemaal nergens op) Je mag rustig een 100ALS en een 500A HS gebruiken als je het kan betalen (of andersom, zolang ze maar groter zijn dan je hoofdaansluiting).

[ Bericht 1% gewijzigd door Speekselklier op 29-04-2019 11:30:16 ]
Tot nooit .......
pi_186493827
quote:
0s.gif Op maandag 29 april 2019 11:21 schreef bambino het volgende:

[..]

Nee, dat snap ik. Dat alles 5 aders heeft in plaats van 3. Maar wat ik niet snap is al jouw aardlek 40A zijn, en op de hoofdschakelaar staat ook 40A.
Oh, je bedoelt de "hoofdschakelaar" met het opschrift "hoofdschakelaar" :+

Ja, die is 40A en dat is zwaar genoeg. Het is geen automaat / zekering. Hij schakelt alleen alles aan of uit dus mag nog wel zwaarder zijn. Zie het als een extra "werkschakelaar". De installateur koopt die rechter kast overigens compleet voorbedraad in. De 2 linker kasten heeft hij zelf ingericht.

quote:
Als jouw zekeringen dan 3x25A zijn zoals je zegt, dan zou dat betekenen dat als er iets mis gaat tussen de 25-40A dat die als eerste klappen.

Maar je zal het wel goed geregeld hebben, maar dat stukje begrijp ik gewoon niet. Is niet mijn tak van sport.

Ik heb dus 1x40A (denk ik, anders 35). En mijn hoofdschakelaar is dus 40A.
Mijn aardlek zijn ook 40A en mijn groepen zijn bijna allemaal 16A.
De warmtepomp en panelen hebben een automaat van 25A en de warmtepomp is daaronder verdeeld in 16/16/C20

Dus als er ergens iets mis gaat, dan klapt de zwakste schakel (dus alleen de groep waar het mis gaat). Als het goed is!

Zover begrijp ik het althans, of denk ik het te begrijpen.


[ Bericht 2% gewijzigd door TheFreshPrince op 29-04-2019 11:40:49 ]
pi_186494066
quote:
1s.gif Op maandag 29 april 2019 11:24 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

voor de aardlek en de hoofdschakelaar is het Ampere niet van belang voor het eruit klappen, daar reageren ze niet op. Je zou het niet verwachten, maar een aardlekschakelaar reageerd op 'aardlekkage'. (en een HS reageert helemaal nergens op) Je mag rustig een 100ALS en een 500A HS gebruiken als je het kan betalen (of andersom, zolang ze maar groter zijn dan je hoofdaansluiting).
En het zien van die logica is voor mijn logisch. En omdat ik daar tegen aan hik zal ik me nooit vol gaan inlezen in hoe het werkt en blijf je in deze cycle :D

Gelukkig heb ik er zelfs met mijn werk bijna nooit mee te maken. En zo wel dan is het een appje naar collega die verteld hoe en wat.
Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Het voelt toch vreemd, Bambino niet als ts.
  Moderator maandag 29 april 2019 @ 14:17:04 #87
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_186496166
quote:
1s.gif Op maandag 29 april 2019 11:24 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

voor de aardlek en de hoofdschakelaar is het Ampere niet van belang voor het eruit klappen, daar reageren ze niet op. Je zou het niet verwachten, maar een aardlekschakelaar reageerd op 'aardlekkage'. (en een HS reageert helemaal nergens op) Je mag rustig een 100ALS en een 500A HS gebruiken als je het kan betalen (of andersom, zolang ze maar groter zijn dan je hoofdaansluiting).
Daar wil ik dit plaatje dan nog aan toevoegen voor wat betreft de werking van een aardlekschakelaar.



Het weglekken van de elektrische stroom via de randaarde is natuurlijk een signaal dat er iets in het elektrische systeem verkeerd is. Hiervoor is de aardlekschakelaar. De aardlekschakelaar vergelijkt de elektrische stroom die het huis binnenkomt met de elektrische stroom die het huis weer verlaat. Die zou even groot moeten zijn. Als dit niet het geval is, lekt er stroom weg en gaat de schakelaar automatisch uit.

Bron : https://www.4nix.nl/aardlekschakelaarnbsp.html
  maandag 29 april 2019 @ 17:30:27 #88
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_186499285
prachtige uitleg. was jij soms mijn leraar theoretische elektriciteitsleer?
Tot nooit .......
  Moderator maandag 29 april 2019 @ 17:44:17 #89
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_186499479
quote:
0s.gif Op maandag 29 april 2019 17:30 schreef Speekselklier het volgende:
prachtige uitleg. was jij soms mijn leraar theoretische elektriciteitsleer?
Haha, nee dat denk ik niet.
Maar het is wel wat erg in jip en janneke taal uitgelegd ;)
pi_186521570
66 dakhaken en 54 meter rail verder en de rails liggen.

Helaas tijd op, dus later weer door... Maar het wordt wat :7

Straks "eventjes" 27 panelen het dak op sjouwen en monteren :@
Laat die handjes wapperen!
pi_186521729
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 april 2019 18:12 schreef Gieliovd het volgende:
66 dakhaken en 54 meter rail verder en de rails liggen.

Helaas tijd op, dus later weer door... Maar het wordt wat :7

Straks "eventjes" 27 panelen het dak op sjouwen en monteren :@
Lekker zwaar he :+
pi_186522227
Hallo, kantoor pikkie, aangenaam...

Sinds de grote verbouwing klaar, is de spiermassa ook wat aan het slinken _O-
Laat die handjes wapperen!
pi_186522264
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 april 2019 18:46 schreef Gieliovd het volgende:
Hallo, kantoor pikkie, aangenaam...

Sinds de grote verbouwing klaar, is de spiermassa ook wat aan het slinken _O-
Maar straks als alles op het dak ligt en je ziet de opgewekte kWh's voorbij vliegen, dan weet je dat het de moeite waard was O+
pi_186527101
Hell yes zin in.

Vandaag zouden de montage clips geleverd worden. Nope.

Omvormer zou al geleverd zijn. Nope.

Dussss.

Maar de rails liggen er mooi bij :7
Laat die handjes wapperen!
  vrijdag 3 mei 2019 @ 08:35:46 #95
466657 EasyLife
Live Cheap, Live Easy
pi_186579878
Ze zijn hier begonnen, steiger staat inmiddels, omvormer hangt al (alles in een dikke 35 minuten).

Als ze zo door gaan zijn ze om 11:00 alweer vertrokken.
  vrijdag 3 mei 2019 @ 13:03:59 #96
466657 EasyLife
Live Cheap, Live Easy
pi_186584141
Hoppa, ik ben aan het verdienen! 8-)

Half 12 waren ze alweer klaar. Ben erg tevreden.
pi_186584165
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 mei 2019 13:03 schreef EasyLife het volgende:
Hoppa, ik ben aan het verdienen! 8-)

Half 12 waren ze alweer klaar. Ben erg tevreden.
Top! Moet nog wel wat te oogsten zijn vandaag.
  vrijdag 3 mei 2019 @ 13:16:16 #98
466657 EasyLife
Live Cheap, Live Easy
pi_186584329
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 mei 2019 13:05 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Top! Moet nog wel wat te oogsten zijn vandaag.
Eerste kWh is teruggeleverd.
pi_186584447
Hier liggen ze er ook op
Hoop gezeik geweest en nog steeds niet helemaal klaar. Maar het werkt
pi_186584531
Ik ga straks op het garagedak en uitbouw 9 panelen bij leggen. Ik heb daar plattedak montage voor nodig en nu zag ik deze:

https://www.warmteservice(...)-plat-dak/p/07505000

Die heb je in sets voor 2 panelen en 3 panelen.
Ik heb straks een rij van 2-5-2, dus zou dan 3x een set van 2 en 1x een set van 3 moeten kopen. Dat kost dan 310 euro incl btw.

Iemand een idee of dit een goed systeem is?

Maar ik kan 't mis hebben...
  vrijdag 3 mei 2019 @ 13:40:36 #101
466657 EasyLife
Live Cheap, Live Easy
pi_186584747
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 mei 2019 13:22 schreef ferrari_rood het volgende:
Hier liggen ze er ook op
Hoop gezeik geweest en nog steeds niet helemaal klaar. Maar het werkt
Zelf gedaan? Ik heb het laten doen, 8 panelen, ze waren in dik 3 uur klaar.
  vrijdag 3 mei 2019 @ 13:50:31 #102
35098 Metalfreak
Maar bijt niet
pi_186584874
Ik ben het zelf ook aan het overwegen. Maar wat er nu aangegeven wordt is dat er maximaal 7 panelen op het dak zouden passen vanwege de vorm van het dak en de aanwezigheid van een dakraam in de meest zonnige dakkant. Is dat dan evengoed nog lonend? Mij lijkt van wel, maar ik moet even wat goede argumenten hebben om vriendinlief te overtuigen :P

En wat zouden jullie dan doen 300Wp panelen of 270Wp panelen? Dat scheelt in totaal dan 500 euro...
Don't let my username fool you...
pi_186584948
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 mei 2019 13:40 schreef EasyLife het volgende:

[..]

Zelf gedaan? Ik heb het laten doen, 8 panelen, ze waren in dik 3 uur klaar.
Laten doen
  vrijdag 3 mei 2019 @ 13:59:52 #104
286949 Thinkk-Pinkk
Tickety-boo
pi_186584994
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 mei 2019 13:50 schreef Metalfreak het volgende:
Ik ben het zelf ook aan het overwegen. Maar wat er nu aangegeven wordt is dat er maximaal 7 panelen op het dak zouden passen vanwege de vorm van het dak en de aanwezigheid van een dakraam in de meest zonnige dakkant. Is dat dan evengoed nog lonend? Mij lijkt van wel, maar ik moet even wat goede argumenten hebben om vriendinlief te overtuigen :P

En wat zouden jullie dan doen 300Wp panelen of 270Wp panelen? Dat scheelt in totaal dan 500 euro...
300wp. Zoveel scheelt het namelijk niet.
I solemnly swear i'm up to no good
  vrijdag 3 mei 2019 @ 14:00:21 #105
286949 Thinkk-Pinkk
Tickety-boo
pi_186584997
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 mei 2019 13:56 schreef ferrari_rood het volgende:

[..]

Laten doen
Maar ze liggen niet goed? Dan laat je ze toch blijven tot ze er fatsoenlijk op liggen?
I solemnly swear i'm up to no good
  vrijdag 3 mei 2019 @ 14:02:52 #106
35098 Metalfreak
Maar bijt niet
pi_186585026
Leveren zonnepanelen eigenlijk ook meerwaarde op voor je huis. Stel, wij willen ineens over twee jaar verhuizen omdat we ons droomhuis tegenkomen, is het dan nog steeds een goede investering?
Don't let my username fool you...
pi_186585064
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 mei 2019 14:00 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:

[..]

Maar ze liggen niet goed? Dan laat je se toch blijven tot ze er fatsoenlijk op liggen?
Ze liggen wel goed maar er missen nog kapjes.
Ze zouden dinsdag tussen 08:30-09:45 komen. Wij waren er zelf niet dus mijn vader kwam. Ze waren er pas om 13:05 zonder bericht. moet je vooral mijn vader hebben. Die keer ervoor waren ze ook al te laat ook zonder bericht en hadden ze het niet afgemaakt vanwege het weer. Dat is een discussiepunt natuurlijk. Die keer daarvoor werd er 's morgens afgebeld.

Ik vind dat geen manier van zaken doen.
pi_186585073
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 mei 2019 14:02 schreef Metalfreak het volgende:
Leveren zonnepanelen eigenlijk ook meerwaarde op voor je huis. Stel, wij willen ineens over twee jaar verhuizen omdat we ons droomhuis tegenkomen, is het dan nog steeds een goede investering?
Je kunt ze ook meenemen
  vrijdag 3 mei 2019 @ 14:08:03 #109
35098 Metalfreak
Maar bijt niet
pi_186585091
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 mei 2019 14:06 schreef ferrari_rood het volgende:

[..]

Je kunt ze ook meenemen
Dat doet geen mens toch of wel? Ik kruip in elk geval het dak niet op.
Don't let my username fool you...
  vrijdag 3 mei 2019 @ 14:17:17 #110
286949 Thinkk-Pinkk
Tickety-boo
pi_186585232
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 mei 2019 14:06 schreef ferrari_rood het volgende:

[..]

Ze liggen wel goed maar er missen nog kapjes.
Ze zouden dinsdag tussen 08:30-09:45 komen. Wij waren er zelf niet dus mijn vader kwam. Ze waren er pas om 13:05 zonder bericht. moet je vooral mijn vader hebben. Die keer ervoor waren ze ook al te laat ook zonder bericht en hadden ze het niet afgemaakt vanwege het weer. Dat is een discussiepunt natuurlijk. Die keer daarvoor werd er 's morgens afgebeld.

Ik vind dat geen manier van zaken doen.
Oh wauw welk bedrijf is dat? Mag in DM.
I solemnly swear i'm up to no good
pi_186585245
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 mei 2019 14:08 schreef Metalfreak het volgende:

[..]

Dat doet geen mens toch of wel? Ik kruip in elk geval het dak niet op.
Hier zie ik er weleens bij staan ter overname
  vrijdag 3 mei 2019 @ 14:27:56 #112
466657 EasyLife
Live Cheap, Live Easy
pi_186585380
Zonde, hier waren ze er precies op tijd, met 3 man, boel allemaal zeer snel en professioneel gedaan.

Vergeleken met rest van het land schijnt de zon hier wel aardig!

[ Bericht 27% gewijzigd door EasyLife op 03-05-2019 15:27:25 ]
pi_186587293
Het is maar dat je het weet.

Hier in Denemarken is er geen belangstelling meer voor zonnepanelen. Men wacht af op nieuwe ontwikkelingen die er mogelijk gaan komen, zoals meer windenergie en warmtepompen. Of anderszins. De toevoeging aan de elektriciteit van zonnepanelen als bron is 2,3%.

Voor wat betreft windenergie zijn de gemeentes op de terugweg. Het rendement is veel te laag en de burger - ja daar wordt naar geluisterd - wil de horizonvervuiling niet meer hebben.

Er zijn inmiddels veel -en dat aantal groeit- gemeentes die een verbod hebben afgekondigd op het plaatsen van nog windmolens. Ook ondersteund door de linkse partijen. Ik zie hier dan ook nauwelijks nog een vrachtauto rijden met windmolens als vracht.

https://ing.dk/artikel/fo(...)solceller-dag-210300

https://www.bolius.dk/saa(...)ler-i-danmark-48130/
Emigreer...als je van een rijk gevuld leven houdt...in vrijheid.
pi_186589092
Ik heb net ook extra rails besteld! Dan gaan er 6 panelen af en 12 bij op, brengt het totaal op 18x 240 wp.
Dit keer maar eventjes steiger tegen de garage aan, vorige keer met ladder was een beetje eng. :+

Als iemand nog interesse heeft in een setje van 6 240wp panelen met een sma omvormer? Alleen nog wat kabeltjes en rails halen en je hebt een goedkoop setje op je dak liggen!
pi_186589113
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 mei 2019 17:59 schreef Makrolon het volgende:
Ik heb net ook extra rails besteld! Dan gaan er 6 panelen af en 12 bij op, brengt het totaal op 18x 240 wp.

Als iemand nog interesse heeft in een setje van 6 240wp panelen met een sma omvormer? Alleen nog wat kabeltjes en rails halen en je hebt een goedkoop setje op je dak liggen!
Wel een leuke voor V&A denk ik :)
Mijn dak ligt vol :+
pi_186589126
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 mei 2019 18:00 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Wel een leuke voor V&A denk ik :)
Mijn dak ligt vol :+
Ja als niemand ze hier wil gaan ze op marktplaats, ben ik ze zo kwijt :)
  vrijdag 3 mei 2019 @ 18:14:11 #117
286949 Thinkk-Pinkk
Tickety-boo
pi_186589325
Is 't al juni? Ik wil mijn panelen.
I solemnly swear i'm up to no good
pi_186589415
quote:
1s.gif Op vrijdag 3 mei 2019 17:59 schreef Makrolon het volgende:
Ik heb net ook extra rails besteld! Dan gaan er 6 panelen af en 12 bij op, brengt het totaal op 18x 240 wp.
Dit keer maar eventjes steiger tegen de garage aan, vorige keer met ladder was een beetje eng. :+

Als iemand nog interesse heeft in een setje van 6 240wp panelen met een sma omvormer? Alleen nog wat kabeltjes en rails halen en je hebt een goedkoop setje op je dak liggen!
Wat vraag je ervoor?
pi_186598522
Bij mij hebben ze er ook 4 afspraken over gedaan om het geheel aangesloten te krijgen. Deels overmacht maar niet minder vervelend.
  zaterdag 4 mei 2019 @ 07:44:37 #120
466657 EasyLife
Live Cheap, Live Easy
pi_186600338
Shhh vannacht in slaap gevallen met de tv aan, maar lever sinds 06:30 alweer terug. Knallen met die meter haha! 😆
pi_186602956
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 mei 2019 00:52 schreef Mathijz het volgende:
Bij mij hebben ze er ook 4 afspraken over gedaan om het geheel aangesloten te krijgen. Deels overmacht maar niet minder vervelend.
Hier lag het er in 3 dagen op.
Maar het ging ook om 68 panelen, 2 omvormers en vele meters aan AC en DC kabel ;)

Daarnaast is ook de meterkast vervangen en later nog de warmtepomp in werking gesteld. Als laatste moest ik wachten op het bedrijf die het gat in m'n composiet werkblad grotere maakte zodat de inductiekookplaat er in kon.

Begin december de gaskraan dichtgedraaid en het gas opgezegd bij Eneco ^O^

(overigens zei de medewerker van Eneco dat ik m'n gas niet kon opzeggen vóór ik de meter had laten weghalen... na wat aandringen bleek het natuurlijk prima mogelijk)
  zaterdag 4 mei 2019 @ 21:36:38 #122
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_186614452
@MaGNeT,
ik wilde wat s0 metertjes uitlezen met domoticz/pi.

dat doe jij ook al, zag ik op een van je meterkast fotos, volgens mij. ik dacht aan deze 'S0 Pulse Counter Module (5 Poorten)'.
http://www.smartmeterdashboard.nl/webshop

voordeel tegenover gpio vind ik dat er 5 tegelijk op de usb zitten in plaats van 5 losse.

Hoe doe jij het en/of heb jij een betere in gedachte?
Tot nooit .......
pi_186615070
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 mei 2019 21:36 schreef Speekselklier het volgende:
@:magnet,
ik wilde wat s0 metertjes uitlezen met domoticz/pi.

dat doe jij ook al, zag ik op een van je meterkast fotos, volgens mij. ik dacht aan deze 'S0 Pulse Counter Module (5 Poorten)'.
http://www.smartmeterdashboard.nl/webshop

voordeel tegenover gpio vind ik dat er 5 tegelijk op de usb zitten in plaats van 5 losse.

Hoe doe jij het en/of heb jij een betere in gedachte?
Exact die gebruik ik, van dezelfde webshop. Is eenvoudig toe te voegen in Domoticz.

Gebruik wel een afgeschermd draadje per S0 meter, anders krijg je hele vage pieken in je grafiek...
  zaterdag 4 mei 2019 @ 22:19:42 #124
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_186615469
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 mei 2019 22:04 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Exact die gebruik ik, van dezelfde webshop. Is eenvoudig toe te voegen in Domoticz.

Gebruik wel een afgeschermd draadje per S0 meter, anders krijg je hele vage pieken in je grafiek...
bij komt de module in de groepenkast, NAAST de metertjes. Het zal dus wel meevallen, maar ik zal voor de zekerhed je advies opvolgen.
Tot nooit .......
pi_186615886
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 mei 2019 22:19 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

bij komt de module in de groepenkast, NAAST de metertjes. Het zal dus wel meevallen, maar ik zal voor de zekerhed je advies opvolgen.
Hij zit bij mij ook naast de metertjes (60cm kabel) maar ondanks dat had ik met 2-aderige telefoonkabel (solid copper) toch rare pieken. Toen overgegaan op afgeschermde kabel (wat op diverse plekken al werd aangeraden) en nu is het signaal mooi stabiel.
pi_186624308
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 mei 2019 18:20 schreef ferrari_rood het volgende:

[..]

Wat vraag je ervoor?
Voor 800 mag t setje weg
pi_186624429
quote:
0s.gif Op zondag 5 mei 2019 11:54 schreef Makrolon het volgende:

[..]

Voor 800 mag t setje weg
Ga het aan mijn ouders doorgeven
Hoe oud zijn ze?
  zondag 5 mei 2019 @ 12:12:11 #128
263650 douche-eendje
met pulletjes
pi_186624639
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 mei 2019 14:02 schreef Metalfreak het volgende:
Leveren zonnepanelen eigenlijk ook meerwaarde op voor je huis. Stel, wij willen ineens over twee jaar verhuizen omdat we ons droomhuis tegenkomen, is het dan nog steeds een goede investering?
De WOZwaarde kan omhoog gaan.
https://www.eigenhuis.nl/(...)-of-niet-in-de-woz#/
  zondag 5 mei 2019 @ 15:10:05 #130
263650 douche-eendje
met pulletjes
pi_186628106
quote:
Hmmm ok. Hier stonden ze wel in ons WOZrapport vermeld :X
pi_186628776
quote:
17s.gif Op zondag 5 mei 2019 15:10 schreef douche-eendje het volgende:

[..]

Hmmm ok. Hier stonden ze wel in ons WOZrapport vermeld :X
Bezwaar aantekenen als het meegeteld is.
pi_186630315
quote:
1s.gif Op zondag 5 mei 2019 12:00 schreef ferrari_rood het volgende:

[..]

Ga het aan mijn ouders doorgeven
Hoe oud zijn ze?
Top, t setje komt uit 2012. Heb de factuur er bij.
pi_186647907
quote:
Wat is er “WTF”? Dat de specs op die panelen niet kloppen? Dat poly panelen het iets beter doen bij diffuus licht? Dat de poly panelen een rij cellen breder zijn en dus per m2 slechter presteren?
pi_186647934
quote:
0s.gif Op maandag 6 mei 2019 13:19 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Wat is er “WTF”? Dat de specs op die panelen niet kloppen? Dat poly panelen het iets beter doen bij diffuus licht? Dat de poly panelen een rij cellen breder zijn en dus per m2 slechter presteren?
Ik dacht altijd dat Mono beter was
pi_186647993
quote:
0s.gif Op maandag 6 mei 2019 13:20 schreef ZetaOS het volgende:

[..]

Ik dacht altijd dat Mono beter was
Dat is het toch ook? Die poly panelen zijn 1 rij breder.

Zou je de mono panelen net zo groot maken dan heb je (57Watt / 3) x 4 = 76 Watt voor de mono panelen tegenover 70 voor de poly panelen.

De panelen op je dak zijn doorgaans 1,65m2, dus gelijk formaat.

edit: in de comments is een enkeling ook wakker

[ Bericht 3% gewijzigd door TheFreshPrince op 06-05-2019 13:29:54 ]
pi_186648113
Poly panelen op 1m65 formaat zijn blijven steken op ~275Wp.

Mono panelen zoals van Panasonic, SunPower, BenQ en LG zitten al op 330 tot 370Wp op dat oppervlak (waarbij LG 1,7m2 is).
pi_186653143
quote:
1s.gif Op maandag 6 mei 2019 13:27 schreef MaGNeT het volgende:
Poly panelen op 1m65 formaat zijn blijven steken op ~275Wp.

Mono panelen zoals van Panasonic, SunPower, BenQ en LG zitten al op 330 tot 370Wp op dat oppervlak (waarbij LG 1,7m2 is).
Ah duidelijk, thanks.

Ben alvast aan het inlezen en kijken voor als het nieuwe huis af is (duur nog wel ff).
Wil het liefst zo goed mogelijk spul hebben, hopelijk heb ik dan veel opbrengst zodat ik er een miner voor "free" bij kan laten draaien.
pi_186653262
quote:
0s.gif Op maandag 6 mei 2019 17:51 schreef ZetaOS het volgende:

[..]

Ah duidelijk, thanks.

Ben alvast aan het inlezen en kijken voor als het nieuwe huis af is (duur nog wel ff).
Wil het liefst zo goed mogelijk spul hebben, hopelijk heb ik dan veel opbrengst zodat ik er een miner voor "free" bij kan laten draaien.
"Zo goed mogelijk" zou je uitkomen op SunPower, Panasonic of LG.
Maar dan ben je per paneel ook ruim 2x duurder uit dan met JaSolar, Trina, Q-Cell, PhonoSolar, TaleSun, Ure, Denim, etc.

Het mooiste is een prijs per Wp van zo'n ¤1,00 tot 1,10 excl. BTW voor de gehele installatie. Dan zit je op een prima terugverdientijd van zo'n 7 jaar.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik heb nu panelen op het zuiden, westen, oosten en zelfs op het noorden voor een maximale spreiding van de opbrengst over een dag. De opbrengst zal vanwege de ligging zo'n 16.000kWh per jaar zijn. Vanwege m'n warmtepomp, 2 patchkasten met 4 NAS'en, m'n NUC die PIVX aan het staken is en nog wat andere apparatuur zit ik op zo'n 6000 tot 7000kWh verbruik per jaar (maar geen aardgas!) en lever ik nog ruim 9.000kWh terug tegen ¤0,11
Dat zorgt voor een negatieve stroomrekening van zo'n ¤80 per maand.

Op zich klopt dat niet helemaal, een deel van de opgewekte stroom verbruik ik direct, dus dat blijft ook ná het salderingstijdperk intern gesaldeerd. Maar voor het rekenwerk maar even weggelaten. Verbruik bij GreenChoice is dus eigenlijk nog 2500 kWh per jaar lager omdat ik dat deel dagelijks opsnoep en dat komt nooit langs de meter, gemiddeld zo'n 7kWh per dag.

Op dagen als vandaag, met schijtweer, doen alle panelen het even goed (of slecht) omdat je diffuus licht hebt.
Op mooie dagen is zuid uiteraard het beste dakvlak.

Als het heel mei zulk weer blijft, zou m'n jaaropbrengst ook best wel eens 1000kWh lager kunnen uitvallen. Niet zo'n probleem, er ligt zat op het dak 8-)

[ Bericht 2% gewijzigd door TheFreshPrince op 06-05-2019 18:30:32 ]
  maandag 6 mei 2019 @ 18:54:19 #140
466657 EasyLife
Live Cheap, Live Easy
pi_186654296
Heb ik eindelijk panelen krijg je een week regen.
pi_186654302
quote:
0s.gif Op maandag 6 mei 2019 18:54 schreef EasyLife het volgende:
Heb ik eindelijk panelen krijg je een week regen.
Spoelen ze mooi schoon iig :P
  maandag 6 mei 2019 @ 18:59:24 #142
466657 EasyLife
Live Cheap, Live Easy
pi_186654418
quote:
0s.gif Op maandag 6 mei 2019 18:54 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Spoelen ze mooi schoon iig :P
Ze zijn net nieuw, toch nog 49 watt momenteel 😂
pi_186659634
quote:
0s.gif Op maandag 6 mei 2019 17:59 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

"Zo goed mogelijk" zou je uitkomen op SunPower, Panasonic of LG.
Maar dan ben je per paneel ook ruim 2x duurder uit dan met JaSolar, Trina, Q-Cell, PhonoSolar, TaleSun, Ure, Denim, etc.

Het mooiste is een prijs per Wp van zo'n ¤1,00 tot 1,10 excl. BTW voor de gehele installatie. Dan zit je op een prima terugverdientijd van zo'n 7 jaar.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik heb nu panelen op het zuiden, westen, oosten en zelfs op het noorden voor een maximale spreiding van de opbrengst over een dag. De opbrengst zal vanwege de ligging zo'n 16.000kWh per jaar zijn. Vanwege m'n warmtepomp, 2 patchkasten met 4 NAS'en, m'n NUC die PIVX aan het staken is en nog wat andere apparatuur zit ik op zo'n 6000 tot 7000kWh verbruik per jaar (maar geen aardgas!) en lever ik nog ruim 9.000kWh terug tegen ¤0,11
Dat zorgt voor een negatieve stroomrekening van zo'n ¤80 per maand.

Op zich klopt dat niet helemaal, een deel van de opgewekte stroom verbruik ik direct, dus dat blijft ook ná het salderingstijdperk intern gesaldeerd. Maar voor het rekenwerk maar even weggelaten. Verbruik bij GreenChoice is dus eigenlijk nog 2500 kWh per jaar lager omdat ik dat deel dagelijks opsnoep en dat komt nooit langs de meter, gemiddeld zo'n 7kWh per dag.

Op dagen als vandaag, met schijtweer, doen alle panelen het even goed (of slecht) omdat je diffuus licht hebt.
Op mooie dagen is zuid uiteraard het beste dakvlak.

Als het heel mei zulk weer blijft, zou m'n jaaropbrengst ook best wel eens 1000kWh lager kunnen uitvallen. Niet zo'n probleem, er ligt zat op het dak 8-)
Ik heb volgens mij wel eens een foto gezien, mooie boerderij met een miljoen panelen :-) right, of ben ik in de war met een andere user.

Ik denk niet dat ik 68 panelen kan plaatsen zo, maar 25~30 moet wel lukken denk ik.
pi_186660291
quote:
0s.gif Op maandag 6 mei 2019 22:09 schreef ZetaOS het volgende:

[..]

Ik heb volgens mij wel eens een foto gezien, mooie boerderij met een miljoen panelen :-) right, of ben ik in de war met een andere user.

Ik denk niet dat ik 68 panelen kan plaatsen zo, maar 25~30 moet wel lukken denk ik.
Valt mee :P Geen boerderij ;)

Vrijstaande woning met garage.
Panelen zijn 1,65 lang en 1 meter breed, dus de maten zijn dan wel te achterhalen.

  maandag 6 mei 2019 @ 22:53:35 #145
286949 Thinkk-Pinkk
Tickety-boo
pi_186660844
Laten jullie eens in de zoveel tijd je panelen wassen door zo'n bedrijf?
I solemnly swear i'm up to no good
pi_186660935
quote:
0s.gif Op maandag 6 mei 2019 22:53 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:
Laten jullie eens in de zoveel tijd je panelen wassen door zo'n bedrijf?
Voorlopig spoelen ze nog wel schoon door de regen.
Misschien koop ik ooit een telescoopsteel en doe ik het zelf maar ze moeten aardig vies zijn voor je het merkt in de opbrengst.
  maandag 6 mei 2019 @ 23:02:42 #147
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_186661064
quote:
0s.gif Op maandag 6 mei 2019 22:53 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:
Laten jullie eens in de zoveel tijd je panelen wassen door zo'n bedrijf?
Hier in de wijk worden ze allemaal centraal 1x per jaar schoon gemaakt.
Maar hier hebben dan ook alle 1000 huizen panelen liggen ;)
Ik heb je lief mijn hele leven
  maandag 6 mei 2019 @ 23:30:06 #148
286949 Thinkk-Pinkk
Tickety-boo
pi_186661693
Ah ja mijn schoonouders laten het ook eens per jaar doen. En vinden dat dat echt niet zelf kan want dat moet met van dat speciale water wat niet vlekt ofzo :?
I solemnly swear i'm up to no good
  maandag 6 mei 2019 @ 23:39:08 #149
466657 EasyLife
Live Cheap, Live Easy
pi_186661857
Mn ouders laten t ook elk jaar doen, moet idd met osmose water ofzo, of dat zeggen ze gewoon om eraan te verdienen :’)
  maandag 6 mei 2019 @ 23:40:09 #150
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_186661882
quote:
0s.gif Op maandag 6 mei 2019 22:53 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:
Laten jullie eens in de zoveel tijd je panelen wassen door zo'n bedrijf?
Elke ochtend dat de zon wordt verwacht klim ik op het dak met een potje groene zeep en een tandenborsteltje.
Tot nooit .......
pi_186661894
quote:
0s.gif Op maandag 6 mei 2019 23:30 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:
Ah ja mijn schoonouders laten het ook eens per jaar doen. En vinden dat dat echt niet zelf kan want dat moet met van dat speciale water wat niet vlekt ofzo :?
Dat klopt op zich, demi water, osmose water.

Maar wat ook werkt is regenwater. Moet je het wel opvangen eerst ;)
  maandag 6 mei 2019 @ 23:46:46 #152
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_186661990
quote:
0s.gif Op maandag 6 mei 2019 23:40 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Dat klopt op zich, demi water, osmose water.

Maar wat ook werkt is regenwater. Moet je het wel opvangen eerst ;)
Of de tip die ik volgens mij van jou kreeg, je panelen schoonmaken in de regen. Ik heb zo'n telescoopstok met watertoevoer dus denk dat ik dat echt een keer ga doen. Liefst in de zomer straks, in zwembroek :P
pi_186662005
quote:
0s.gif Op maandag 6 mei 2019 23:46 schreef leolinedance het volgende:

[..]

Of de tip die ik volgens mij van jou kreeg, je panelen schoonmaken in de regen. Ik heb zo'n telescoopstok met watertoevoer dus denk dat ik dat echt een keer ga doen. Liefst in de zomer straks, in zwembroek :P
Uiteindelijk is dat idd de beste manier, gratis vlekvrij reinigen.

Je zou een bedrijf kunnen beginnen “Speedo PV cleaning BV”.
  maandag 6 mei 2019 @ 23:50:09 #154
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_186662036
quote:
0s.gif Op maandag 6 mei 2019 23:46 schreef leolinedance het volgende:
Of de tip die ik volgens mij van jou kreeg, je panelen schoonmaken in de regen. Ik heb zo'n telescoopstok met watertoevoer dus denk dat ik dat echt een keer ga doen. Liefst in de zomer straks, in zwembroek :P
Ik waste altijd mijn auto in de regen iedereen verklaarde me voor gek.
Maar twee dagen later zag ik ze met emmers water slepen om hun auto schoon te krijgen.

ik had alleen een spons en een beetje shampoo
Tot nooit .......
  maandag 6 mei 2019 @ 23:52:01 #155
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_186662064
quote:
1s.gif Op maandag 6 mei 2019 23:47 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Uiteindelijk is dat idd de beste manier, gratis vlekvrij reinigen.

Je zou een bedrijf kunnen beginnen “Speedo PV cleaning BV”.
:o _O-
  maandag 6 mei 2019 @ 23:54:42 #156
466657 EasyLife
Live Cheap, Live Easy
pi_186662101
Ik kom mn dak nooit op zonder enorme ladder, dus dat gaat niet werken.
  maandag 6 mei 2019 @ 23:58:37 #157
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_186662145
quote:
0s.gif Op maandag 6 mei 2019 23:54 schreef EasyLife het volgende:
Ik kom mn dak nooit op zonder enorme ladder, dus dat gaat niet werken.
Met een stok van 9 meter en een trapje kom je een heel eind. Maar ik haal de top volgens mij ook niet.
  dinsdag 7 mei 2019 @ 00:06:24 #158
466657 EasyLife
Live Cheap, Live Easy
pi_186662246
quote:
0s.gif Op maandag 6 mei 2019 23:58 schreef leolinedance het volgende:

[..]

Met een stok van 9 meter en een trapje kom je een heel eind. Maar ik haal de top volgens mij ook niet.
Niet met een plat dak :D

Of er moet een bocht in die stok zitten.
  dinsdag 7 mei 2019 @ 00:11:44 #159
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_186662306
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 mei 2019 00:06 schreef EasyLife het volgende:

[..]

Niet met een plat dak :D

Of er moet een bocht in die stok zitten.
Nee dan inderdaad niet :D
pi_186662678
quote:
0s.gif Op maandag 6 mei 2019 22:31 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Valt mee :P Geen boerderij ;)

Vrijstaande woning met garage.
Panelen zijn 1,65 lang en 1 meter breed, dus de maten zijn dan wel te achterhalen.

[ afbeelding ]
Epic opstelling, leuk dat je per paneel de opbrengst kan zien.
pi_186664278
quote:
0s.gif Op maandag 6 mei 2019 23:30 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:
Ah ja mijn schoonouders laten het ook eens per jaar doen. En vinden dat dat echt niet zelf kan want dat moet met van dat speciale water wat niet vlekt ofzo :?
Ik spuit wel eens wat over de panelen als ik m'n auto heb gewassen of als ik de dakterras beetje schoonspuit. Ik heb een waterontharder in huis, dus kalkvrij water en dus ook geen kalkvlekken. Niet op de douchewanden en ramen, dus ook niet op de panelen :)
  dinsdag 7 mei 2019 @ 08:28:55 #162
286949 Thinkk-Pinkk
Tickety-boo
pi_186664676
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 mei 2019 07:51 schreef athlonkmf het volgende:

[..]

Ik spuit wel eens wat over de panelen als ik m'n auto heb gewassen of als ik de dakterras beetje schoonspuit. Ik heb een waterontharder in huis, dus kalkvrij water en dus ook geen kalkvlekken. Niet op de douchewanden en ramen, dus ook niet op de panelen :)
Dat scheelt wel natuurlijk :) water hier is ontzettend hard.
I solemnly swear i'm up to no good
  dinsdag 7 mei 2019 @ 08:49:45 #163
23460 Deepfreeze
"koud hé"
pi_186664904
Wij hebben een telescoopsteel van 11 meter. Wel een klusje voor 2 man (eentje tilt, de andere mikt), maar het werkt. En dan doen we het vlak voor een regenbui, dan spoelt het kalk wel weer weg.
Ik denk dat we het een stuk of 4 keer per jaar doen.
  dinsdag 7 mei 2019 @ 08:50:30 #164
13899 marzman
RE5PECT
pi_186664917
quote:
0s.gif Op maandag 6 mei 2019 23:46 schreef leolinedance het volgende:

[..]

Of de tip die ik volgens mij van jou kreeg, je panelen schoonmaken in de regen. Ik heb zo'n telescoopstok met watertoevoer dus denk dat ik dat echt een keer ga doen. Liefst in de zomer straks, in zwembroek :P
Met onweer met een lange metalen bezemsteel.
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 mei 2019 07:51 schreef athlonkmf het volgende:

[..]

Ik spuit wel eens wat over de panelen als ik m'n auto heb gewassen of als ik de dakterras beetje schoonspuit. Ik heb een waterontharder in huis, dus kalkvrij water en dus ook geen kalkvlekken. Niet op de douchewanden en ramen, dus ook niet op de panelen :)
Dat is met zout toch? Zout lijkt me nog slechter voor electronica dan kalk.
Onder deze lijn niet schrijven
pi_186665016
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 mei 2019 08:50 schreef marzman het volgende:

[..]

Met onweer met een lange metalen bezemsteel.
[..]

Dat is met zout toch? Zout lijkt me nog slechter voor electronica dan kalk.
dus geen zonnepanelen als je langs strand woont?
panelen zijn toplaag van glas met een ingelijmd panelen systeem wat rondom dicht zit.
anders zou je ook problemen met regen hebben
pi_186665328
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 mei 2019 08:50 schreef marzman het volgende:

Dat is met zout toch? Zout lijkt me nog slechter voor electronica dan kalk.
Ehm... nee.. er wordt onthard met een tank met hars. Als deze wordt verzadigt, dan wordt de kalk weer weggespoeld met zout water. Spoelen gebeurt 's nachts en spoelwater gaat direct riool in.
Er komt dus geen zout water uit de kranen.
  dinsdag 7 mei 2019 @ 09:28:37 #167
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_186665464
quote:
1s.gif Op maandag 6 mei 2019 23:47 schreef MaGNeT het volgende:
..Je zou een bedrijf kunnen beginnen “Speedo PV cleaning BV”.
Wel een gele speedo dan :P
Nooit meer vies dankzij Dries :P
pi_186666147
De ochtend begon fantastisch, tot 9:45 niets dan zon en al een dikke 17,75kWh opgewekt.

Maar... toen kwam er een dikke wolk :D

https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=70798&sid=62890
  dinsdag 7 mei 2019 @ 10:05:26 #169
466657 EasyLife
Live Cheap, Live Easy
pi_186666179
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 mei 2019 10:03 schreef MaGNeT het volgende:
De ochtend begon fantastisch, tot 9:45 niets dan zon en al een dikke 17,75kWh opgewekt.

Maar... toen kwam er een dikke wolk :D

https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=70798&sid=62890
Hier nog volop zon, alleen enkele kleine wolkjes.

Maar niet lang meer zo te zien:
https://www.buienradar.nl/home/satelliet
  dinsdag 7 mei 2019 @ 10:16:45 #170
80187 bambino
Mr.Busy
pi_186666400
quote:
0s.gif Op maandag 6 mei 2019 22:53 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:
Laten jullie eens in de zoveel tijd je panelen wassen door zo'n bedrijf?
Ik ben klant bij Powerpeers en ik probeer 1x per jaar een klant aan te brengen, dan krijg je namelijk een gratis schoonmaak. Ze zijn vorige maand weer geweest en vorig jaar maart ook.

Het doet bijna niks, je merkt het waarschijnlijk pas als je 5-10 jaar niks gedaan hebt.

quote:
0s.gif Op maandag 6 mei 2019 23:30 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:
Ah ja mijn schoonouders laten het ook eens per jaar doen. En vinden dat dat echt niet zelf kan want dat moet met van dat speciale water wat niet vlekt ofzo :?
Het mag met kraanwater, maar dat moet het niet warm en zonnig zijn (panelen zijn dan heet dus water droogt heel snel op en dan krijg je kalk vlekken, ook als je net als ik een waterontharder hebt).

Met kraanwater moet je dus altijd ook droogmaken, zo goed als mogelijk.
Paneel kan beter iets stoffig zijn, dan dat er kalk vlekken zijn.

3 weken terug, 3 dagen nadat de panelen gereinigd waren, kwamen de bomen hier naast in bloei en lag er overal stuifmeel achtige stof op de panelen. Ik heb optimizers dus ik kan precies zien wat ze per paneel doen. Toen heb ik 1 paneel waar ik het makkelijkste bij kan met een droge doek behandeld om stof vrij te maken. Rest van de dag deed dat paneel minder dan het paneel er naast of boven. Dus met stof was het zelfs beter.

En het water wat schoonmaakbedrijven gebruiken is osmose water. Dat is mineraal vrij en mag je dus op laten drogen.

quote:
0s.gif Op maandag 6 mei 2019 23:40 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

Elke ochtend dat de zon wordt verwacht klim ik op het dak met een potje groene zeep en een tandenborsteltje.
Ik snap de sarcasme, maar even voor de duidelijkheid voor andere users. Nooit maar dan ook nooit zeep of een ander goedje gebruiken bij het schoonmaken van panelen. Water, het liefst handwarm of koud óf osmose water gebruiken, thats it.

En uiteraard nooit met een harde borstel. Speciale borstels die je ook op de auto mag gebruiken is prima, of dwijl achtige stof / zachte doek/spons etc.
Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Het voelt toch vreemd, Bambino niet als ts.
  dinsdag 7 mei 2019 @ 10:20:24 #171
80187 bambino
Mr.Busy
pi_186666491
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 mei 2019 07:51 schreef athlonkmf het volgende:

[..]

Ik spuit wel eens wat over de panelen als ik m'n auto heb gewassen of als ik de dakterras beetje schoonspuit. Ik heb een waterontharder in huis, dus kalkvrij water en dus ook geen kalkvlekken. Niet op de douchewanden en ramen, dus ook niet op de panelen :)
Zie reactie hierboven.

Pak maar eens een water tester.
Je hebt een waterontharder, niet een kalkvrije water machine.
Er is nog steeds kalk aanwezig en de panelen merken dat. Jij ziet het niet, maar het beïnvloed de panelen wel degelijk.

Mocht je er bij kunnen, maak ze nog maar een keer schoon (per paneel) en direct droog maken. Dan doen de panelen het beter.

Let overigens met droog maken altijd op dat je een schone doek hebt. Doek met stukjes zand erin veroorzaakt schade aan het paneel (minimaal, maar genoeg voor refractie van licht).

Je moet een paneel zien als een spiegel, zodra je er een licht krasje of vlekje op hebt, kan je jezelf op dat plekje minder goed zien.
Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Het voelt toch vreemd, Bambino niet als ts.
pi_186666828
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 mei 2019 10:20 schreef bambino het volgende:

[..]

Pak maar eens een water tester.
Je hebt een waterontharder, niet een kalkvrije water machine.
Er is nog steeds kalk aanwezig en de panelen merken dat. Jij ziet het niet, maar het beïnvloed de panelen wel degelijk.

Onzichtbaar kalk bij een dH1 zal de lichtopvang zodanig beinvloeden dat de productie achteruitloopt.....
Kan ik besparen op watertesters zullen we dan maar zeggen...

Ik neem mijn verlies wel dan.

quote:
0s.gif Op dinsdag 7 mei 2019 10:20 schreef bambino het volgende:

Je moet een paneel zien als een spiegel, zodra je er een licht krasje of vlekje op hebt, kan je jezelf op dat plekje minder goed zien.
https://www.zonnepanelen.net/reinigen/ het is geen autolak dat je moet gaan detailen... als mijn autoruit vlekvrij vrij zicht geeft, dan moeten de PV cellen niet zeuren.
pi_186670505
Er zit bij mij vogelpoep op hier en daar. Toch maar even schoonmaken? Je kan er niet echt lekker bij, zeg maar.
  dinsdag 7 mei 2019 @ 14:45:44 #174
286949 Thinkk-Pinkk
Tickety-boo
pi_186672342
Zo onze meter is vervangen. Dan kunnen we ook daadwerkelijk gaan terugleveren.
I solemnly swear i'm up to no good
  dinsdag 7 mei 2019 @ 15:03:06 #175
382904 Gieliovd
Klustijger
pi_186672801
Haha, gelukkig! Bij jullie wel!

Bij mij kwam de monteur van Dynniq gisteren.... hij sloopte alles van de muur en kwam vervolgens met het oordeel "tja dit gaat hem niet worden, ik kan het niet vervangen, die gasmeter kan ik niet vervangen dus dan kan ik niets vervangen".

Redenen: de gasmeter zit met Loctite vast, er moet een speciaal verloopje tussen".

Op de vraag of hij dan alleen de KWh meter wilde doen was het antwoord ook nee, want de gas- en KWh meter communiceren met elkaar en dan kan er niet één vervangen worden.

I call bullshit.

Vanaf mijn werk maar moeten escaleren naar het kantoor dat hij er wél een nieuwe meter op mocht hangen, maar dat is geen slimme maar wel een "nieuwe".... prima, ik kan ook terugleveren!

Gasmeter, slimme meter.. "dat kan nog wel ff duren".

Waarom stuur ik dan foto's op, ze zeggen zelf "dan voorkomen we voor verrassingen te komen te staan". Dusss.

Maar ja, terugleveren kan, maar ik kan niet opwekken. de omvormer wordt nóg 2 weken later geleverd. Denken ze. Voor 25% meer kan ik wel een ABB merk omvormer krijgen, maar ja die heeft weer 5 in plaats van 10 jaar garantie dus liever niet.

Dus het is me weer niet echt gegund...

Maar goed, de panelen liggen ook nog niet. Daar heb ik toch ff een maatje voor nodig en gelukkig komen die dit weekend *O*
Laat die handjes wapperen!
  dinsdag 7 mei 2019 @ 15:10:06 #176
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_186672936
ik heb ook een slimme stroommeter en een domme gasmeter. geplaats door stedin. Jaarlijks een briefje waarin ze vragen om de gasstand. Stroom lezen ze uit...
Tot nooit .......
  dinsdag 7 mei 2019 @ 15:32:01 #177
382904 Gieliovd
Klustijger
pi_186673339
On-mogelijk... aldus Dynniq.
Laat die handjes wapperen!
pi_186674134
Hier ook een slimme stroommeter en domme gasmeter.
De stroommeter is een paar maanden terug geplaats vanwege 'afkeur' oude meter.

De monteur vond het wel vreemd dat hij niet beide moest doen in de hele buurt maar de enige reden waarom hij het vreemd vond was omdat de gasmeter ook vrij oud is en hij vermoedde dat die binnenkort ook wel vervangen zou moeten gaan worden en de installatiekosten er dan twee keer zouden zijn. Maar goed, allemaal opdracht van Liander dus zal mij een zorg zijn, ik zie ze wel terug voor de gasmeter een keer.
  dinsdag 7 mei 2019 @ 19:18:02 #179
286949 Thinkk-Pinkk
Tickety-boo
pi_186677781
Onze panelen komen morgen al! En ik heb nog helemaal geen nieuwe dakpan geregeld. Waar haal ik die nu weer vandaan
I solemnly swear i'm up to no good
  dinsdag 7 mei 2019 @ 19:19:35 #180
286949 Thinkk-Pinkk
Tickety-boo
pi_186677848
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 mei 2019 15:03 schreef Gieliovd het volgende:
Haha, gelukkig! Bij jullie wel!

Bij mij kwam de monteur van Dynniq gisteren.... hij sloopte alles van de muur en kwam vervolgens met het oordeel "tja dit gaat hem niet worden, ik kan het niet vervangen, die gasmeter kan ik niet vervangen dus dan kan ik niets vervangen".

Redenen: de gasmeter zit met Loctite vast, er moet een speciaal verloopje tussen".

Op de vraag of hij dan alleen de KWh meter wilde doen was het antwoord ook nee, want de gas- en KWh meter communiceren met elkaar en dan kan er niet één vervangen worden.

I call bullshit.

Vanaf mijn werk maar moeten escaleren naar het kantoor dat hij er wél een nieuwe meter op mocht hangen, maar dat is geen slimme maar wel een "nieuwe".... prima, ik kan ook terugleveren!

Gasmeter, slimme meter.. "dat kan nog wel ff duren".

Waarom stuur ik dan foto's op, ze zeggen zelf "dan voorkomen we voor verrassingen te komen te staan". Dusss.

Maar ja, terugleveren kan, maar ik kan niet opwekken. de omvormer wordt nóg 2 weken later geleverd. Denken ze. Voor 25% meer kan ik wel een ABB merk omvormer krijgen, maar ja die heeft weer 5 in plaats van 10 jaar garantie dus liever niet.

Dus het is me weer niet echt gegund...

Maar goed, de panelen liggen ook nog niet. Daar heb ik toch ff een maatje voor nodig en gelukkig komen die dit weekend *O*
Gasmeter is hier idd ook meegenomen. Maar wat slordig zeg :o
I solemnly swear i'm up to no good
pi_186678412
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 mei 2019 19:18 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:
Onze panelen komen morgen al! En ik heb nog helemaal geen nieuwe dakpan geregeld. Waar haal ik die nu weer vandaan
Nieuwe dakpan voor het geval er een paar breken (bij mij gingen er een stuk of 6 stuk waarvan 1 al stuk was toen we er naar keken :+ ) bedoel je?

Als er 1 breekt kan je kan voor nood eerst dakpannen van een andere plek van het dak halen (waar geen panelen gaan komen) en dan later daar weer nieuwe dakpannen leggen.

Als er eenmaal een paneel ligt kan je er niet meer goed bij.

Gebroken dakpan kan je tijdelijk fixen met wat kit tot je een nieuwe vervanger hebt. Veel panelenboeren hebben standaard wel kit bij zich en anders zelf wat regelen bij de bouwmarkt.
  dinsdag 7 mei 2019 @ 19:40:49 #182
286949 Thinkk-Pinkk
Tickety-boo
pi_186678485
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 mei 2019 19:38 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Nieuwe dakpan voor het geval er een paar breken (bij mij gingen er een stuk of 6 stuk waarvan 1 al stuk was toen we er naar keken :+ ) bedoel je?

Als er 1 breekt kan je kan voor nood eerst dakpannen van een andere plek van het dak halen (waar geen panelen gaan komen) en dan later daar weer andere dakpannen leggen.

Als er eenmaal een paneel ligt kan je er niet meer goed bij.

Gebroken dakpan kan je tijdelijk fixen met wat kit tot je nieuwe vervangers hebt.
Nee wij hebben een pijpje op het dak zitten die weg moet. Oh man ze zouden pas in juni komen en wij zijn familie last moment _O-
I solemnly swear i'm up to no good
pi_186678509
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 mei 2019 19:40 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:

[..]

Nee wij hebben een pijpje op het dak zitten die weg moet. Oh man ze zouden pas in juni komen en wij zijn familie last moment _O-
Oh, je bedoelt zo'n ventilatiepan, er zat hier ook een buis in de weg idd.



Maar je hebt wel reserve dakpannen?
  dinsdag 7 mei 2019 @ 19:44:44 #184
286949 Thinkk-Pinkk
Tickety-boo
pi_186678597
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 mei 2019 19:41 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Oh, je bedoelt zo'n ventilatiepan, er zat hier ook een buis in de weg idd.

[ afbeelding ]

Maar je hebt wel reserve dakpannen?
Nee ook niet. Maar toko voor dakpannen zit hier vlakbij. Ik hoop dat ze zo'n ding op voorraad hebben.

Maar welk bedrijf belt er dan ook om 17:30 voor de volgende dag :+
I solemnly swear i'm up to no good
pi_186678618
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 mei 2019 19:44 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:

[..]

Nee ook niet. Maar toko voor dakpannen zit hier vlakbij. Ik hoop dat ze zo'n ding op voorraad hebben.

Maar welk bedrijf belt er dan ook om 17:30 voor de volgende dag :+
Het is wat kortdag :+

Gezien de weersverwachting ben ik benieuwd hoever ze gaan komen morgen.

Er komt een beste bak water aan uit Frankrijk, zo te zien.
https://www.wetteronline.de/
  dinsdag 7 mei 2019 @ 20:04:18 #186
286949 Thinkk-Pinkk
Tickety-boo
pi_186679227
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 mei 2019 19:45 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Het is wat kortdag :+

Gezien de weersverwachting ben ik benieuwd hoever ze gaan komen morgen.

Er komt een beste bak water aan uit Frankrijk, zo te zien.
https://www.wetteronline.de/
Daarom beginnen ze ook al om kwart over 7 :+
I solemnly swear i'm up to no good
  dinsdag 7 mei 2019 @ 21:56:24 #187
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_186682801
Waarom hebben velen hier vrijwillig zo'n slimme meter laten installeren? Ik doe er juist alles aan om de oude draaischijfmeter zo lang mogelijk te houden. Zo lang die meters in omloop zijn kan het salderen volgens mij niet worden aangepakt.

Ja, ik ben mij er bewust van dat het er vroeg of laat wel van gaat komen.
Maar dan liever zo laat mogelijk :P
pi_186682881
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 mei 2019 21:56 schreef leolinedance het volgende:
Waarom hebben velen hier vrijwillig zo'n slimme meter laten installeren? Ik doe er juist alles aan om de oude draaischijfmeter zo lang mogelijk te houden. Zo lang die meters in omloop zijn kan het salderen volgens mij niet worden aangepakt.

Ja, ik ben mij er bewust van dat het er vroeg of laat wel van gaat komen.
Maar dan liever zo laat mogelijk :P
Salderen zou vanaf 2023 afgebouwd gaan worden en voor die tijd oude meters vervangen door meters met een extra telwerk (slim of gewoon digitaal).

En of je het dan nu direct laat doen of over een paar jaar weer thuis moet blijven voor het wisselen van die meter...
  dinsdag 7 mei 2019 @ 22:03:25 #189
466657 EasyLife
Live Cheap, Live Easy
pi_186683010
M'n buurman is er helemaal op tegen, heeft niet eens panelen, nee ik wil dat ding niet, dan kunnen jullie alles zien, hij gelooft ook dat er camera's zitten in alle nieuwe LED lantaarnpalen.
pi_186683137
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 mei 2019 22:03 schreef EasyLife het volgende:
M'n buurman is er helemaal op tegen, heeft niet eens panelen, nee ik wil dat ding niet, dan kunnen jullie alles zien, hij gelooft ook dat er camera's zitten in alle nieuwe LED lantaarnpalen.
Ah, psychoses zijn wel vervelend denk ik.
  dinsdag 7 mei 2019 @ 22:08:12 #191
286949 Thinkk-Pinkk
Tickety-boo
pi_186683151
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 mei 2019 21:56 schreef leolinedance het volgende:
Waarom hebben velen hier vrijwillig zo'n slimme meter laten installeren? Ik doe er juist alles aan om de oude draaischijfmeter zo lang mogelijk te houden. Zo lang die meters in omloop zijn kan het salderen volgens mij niet worden aangepakt.

Ja, ik ben mij er bewust van dat het er vroeg of laat wel van gaat komen.
Maar dan liever zo laat mogelijk :P
Wij konden met de vorige niet terugleveren :)
I solemnly swear i'm up to no good
  dinsdag 7 mei 2019 @ 22:17:31 #192
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_186683674
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 mei 2019 22:08 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:

[..]

Wij konden met de vorige niet terugleveren :)
Had je een draaischijfmeter die niet terugdraaide?
  dinsdag 7 mei 2019 @ 22:24:14 #193
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_186683964
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 mei 2019 21:59 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Salderen zou vanaf 2023 afgebouwd gaan worden en voor die tijd oude meters vervangen door meters met een extra telwerk (slim of gewoon digitaal).

En of je het dan nu direct laat doen of over een paar jaar weer thuis moet blijven voor het wisselen van die meter...
Eén van de redenen dat het vooralsnog 2023 is geworden, is omdat het voor die tijd onmogelijk is al die meters te vervangen. Hoe meer mensen het nu uitstellen, hoe onmogelijker het t.z.t. wordt om het op tijd geregeld te hebben. Echt íedere meter moet vervangen zijn voordat deze nieuwe regeling in kan gaan, dat is nog niet zo eenvoudig. Er zouden ook best nog wel eens wat mensen kunnen gaan procederen in 2022 als ze aan de beurt zijn bijvoorbeeld :P

Of mensen die de afspraak blijven afzeggen of de monteur niet binnen laten. En zo zijn er nog wel meer vertragingstactieken te bedenken :D

quote:
0s.gif Op dinsdag 7 mei 2019 22:03 schreef EasyLife het volgende:
M'n buurman is er helemaal op tegen, heeft niet eens panelen, nee ik wil dat ding niet, dan kunnen jullie alles zien, hij gelooft ook dat er camera's zitten in alle nieuwe LED lantaarnpalen.
Daar heb je er al één dus :P
  dinsdag 7 mei 2019 @ 22:31:00 #194
286949 Thinkk-Pinkk
Tickety-boo
pi_186684212
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 mei 2019 22:17 schreef leolinedance het volgende:

[..]

Had je een draaischijfmeter die niet terugdraaide?
Nee zo'n stom ding van Oxxio.
I solemnly swear i'm up to no good
pi_186684232
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 mei 2019 22:24 schreef leolinedance het volgende:

[..]

Eén van de redenen dat het vooralsnog 2023 is geworden, is omdat het voor die tijd onmogelijk is al die meters te vervangen. Hoe meer mensen het nu uitstellen, hoe onmogelijker het t.z.t. wordt om het op tijd geregeld te hebben. Echt íedere meter moet vervangen zijn voordat deze nieuwe regeling in kan gaan, dat is nog niet zo eenvoudig. Er zouden ook best nog wel eens wat mensen kunnen gaan procederen in 2022 als ze aan de beurt zijn bijvoorbeeld :P

Of mensen die de afspraak blijven afzeggen of de monteur niet binnen laten. En zo zijn er nog wel meer vertragingstactieken te bedenken :D
[..]

Daar heb je er al één dus :P
Dan draaien ze het gewoon om. Je kan dan alleen nog salderen met een slimme meter ofzo.
Maar ik kan 't mis hebben...
pi_186684639
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 mei 2019 22:31 schreef Patroon het volgende:

[..]

Dan draaien ze het gewoon om. Je kan dan alleen nog salderen met een slimme meter ofzo.
Dat wordt sowieso lastig want een Ferraris saldeert 100% :P

Maar met afbouw van het salderen zullen die eruit moeten.

Overigens heb ik wel eens het idee dat mensen denken dat die meter van hen is en niet van de netbeheerder ;)
pi_186684725
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 mei 2019 22:24 schreef leolinedance het volgende:

[..]

Of mensen die de afspraak blijven afzeggen of de monteur niet binnen laten. En zo zijn er nog wel meer vertragingstactieken te bedenken :D
[..]

Stroomkabel kan bij de stoep ook gewoon losgekoppeld worden, moet je eens zien hoe snel ze dan open doen :+
  dinsdag 7 mei 2019 @ 23:02:05 #198
466657 EasyLife
Live Cheap, Live Easy
pi_186685648
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 mei 2019 22:42 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Stroomkabel kan bij de stoep ook gewoon losgekoppeld worden, moet je eens zien hoe snel ze dan open doen :+
Laatst nog gebeurt bij de buren aan de andere kant, ja ik woon in een apart straatje 😂
pi_186686487
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 mei 2019 22:03 schreef EasyLife het volgende:
M'n buurman is er helemaal op tegen, heeft niet eens panelen, nee ik wil dat ding niet, dan kunnen jullie alles zien, hij gelooft ook dat er camera's zitten in alle nieuwe LED lantaarnpalen.
Haha, zo`n man altijd in zijn verhaal voeren, voor de lolz.
Vertel meer please :P
  dinsdag 7 mei 2019 @ 23:35:45 #200
466657 EasyLife
Live Cheap, Live Easy
pi_186686625
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 mei 2019 23:29 schreef ZetaOS het volgende:

[..]

Haha, zo`n man altijd in zijn verhaal voeren, voor de lolz.
Vertel meer please :P
Hij staat de hele dag voor z'n hekje en weet alles wat er in de buurt gebeurt.

Altijd als je naar buiten gaat met de hond lopen ofzo, komt ie ook toevallig naar buiten... moiiii buurman. Loop je met de hond de tegengestelde richting, keert ie om, niet te ontwijken.
pi_186686776
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 mei 2019 23:35 schreef EasyLife het volgende:

[..]

Hij staat de hele dag voor z'n hekje en weet alles wat er in de buurt gebeurt.

Altijd als je naar buiten gaat met de hond lopen ofzo, komt ie ook toevallig naar buiten... moiiii buurman. Loop je met de hond de tegengestelde richting, keert ie om, niet te ontwijken.
Altijd gaaf zo`n baasje die alles van de buurt weet. Weetje wat je moet doen zo`n 3 dollar camera op eBay bestellen en zeggen dat die uit de lantarenpaal viel of zo. Daarna wel vertellen dat het een grapjes was natuurlijk


[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 07-05-2019 23:42:54 ]
  dinsdag 7 mei 2019 @ 23:49:03 #202
466657 EasyLife
Live Cheap, Live Easy
pi_186686906
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 mei 2019 23:42 schreef ZetaOS het volgende:

[..]

Altijd gaaf zo`n baasje die alles van de buurt weet. Weetje wat je moet doen zo`n 3 dollar camera op eBay bestellen en zeggen dat die uit de lantarenpaal viel of zo. Daarna wel vertellen dat het een grapjes was natuurlijk
[ afbeelding ]
Zou hem nog liever liquideren dan een grapje uithalen, heb m'n bel al afgesloten omdat ie 3x per dag aanbelt om iets te vertellen. Ja staan rare mensen bij je auto, ja dit dat, rot op man.

En van die opmerkingen waar je niks mee kan, ziet ie de hele dag dat ze bezig zijn met zonnepanelen, en dan: "of heb je zonnepanelen?"

Ja.

WTF... gast, dat zie je toch de hele dag, altijd van die domme opmerkingen. Regent het, geen lekker weertje he.

Nee.

Ga weg.
pi_186687772
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 mei 2019 23:49 schreef EasyLife het volgende:

[..]

Zou hem nog liever liquideren dan een grapje uithalen, heb m'n bel al afgesloten omdat ie 3x per dag aanbelt om iets te vertellen. Ja staan rare mensen bij je auto, ja dit dat, rot op man.

En van die opmerkingen waar je niks mee kan, ziet ie de hele dag dat ze bezig zijn met zonnepanelen, en dan: "of heb je zonnepanelen?"

Ja.

WTF... gast, dat zie je toch de hele dag, altijd van die domme opmerkingen. Regent het, geen lekker weertje he.

Nee.

Ga weg.
Geen easy life.
  woensdag 8 mei 2019 @ 01:25:13 #204
466657 EasyLife
Live Cheap, Live Easy
pi_186687968
quote:
0s.gif Op woensdag 8 mei 2019 00:53 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Geen easy life.
Dat is ook meer m'n doel, met een plots ontslag, daarna een vriendin die er vandoor ging met een ander en geen inkomen of uitkering was het niet echt easy de afgelopen maanden ;)
pi_186689175
Nu weer over zonnepanelen praten? :+
  woensdag 8 mei 2019 @ 07:12:21 #206
286949 Thinkk-Pinkk
Tickety-boo
pi_186689196
quote:
0s.gif Op woensdag 8 mei 2019 07:06 schreef Makrolon het volgende:
Nu weer over zonnepanelen praten? :+
Ik zit op die monteurs te wachten het regent alleen al wel.
I solemnly swear i'm up to no good
pi_186689210
Hoe hebben ze bij jullie de dakdoorvoer van de kabels geregeld? Binnenkort komen ze bij ons plaatsen, conform nen1010 nu lees ik dit https://www.installatie.n(...)epanelen-luchtdicht/ en dat is juist het punt waar ik geen informatie voor had ingewonnen. Broodje aap om iets te verkopen? Of terecht nieuws?
  woensdag 8 mei 2019 @ 07:18:00 #208
382904 Gieliovd
Klustijger
pi_186689217
Ik zeg onzin. Ik ga gewoon een speedboor 20 erdoor halen, draad erdoor en dan beetje pur erin spuiten.

Daarmee is de constructie van de UNIDEK plaat weer hersteld naar hoe het was...
Laat die handjes wapperen!
pi_186689477
Bij ons worden vandaag ook de panelen geplaatst, 8 stuks meer kunnen we niet kwijt op ons dak, hier nog wel droog.
pi_186689745
quote:
0s.gif Op woensdag 8 mei 2019 07:16 schreef Freakie1 het volgende:
Hoe hebben ze bij jullie de dakdoorvoer van de kabels geregeld?
1 ventilatiepijp is vervangen door zo'n ventilatiepan. De kabels zijn langs de ventilatiepan naar binnen geleid.
  woensdag 8 mei 2019 @ 08:43:41 #211
35098 Metalfreak
Maar bijt niet
pi_186689914
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 mei 2019 22:03 schreef EasyLife het volgende:
M'n buurman is er helemaal op tegen, heeft niet eens panelen, nee ik wil dat ding niet, dan kunnen jullie alles zien, hij gelooft ook dat er camera's zitten in alle nieuwe LED lantaarnpalen.
Denken die mensen echt dat ze interessant genoeg zijn om gevolgd te worden? :P

En zouden die echt het idee hebben dat er mensen een fulltime baan hebben om te kijken wat iedereen aan het doen is?
Don't let my username fool you...
  woensdag 8 mei 2019 @ 09:04:56 #212
286949 Thinkk-Pinkk
Tickety-boo
pi_186690168
Ze hebben de hoofdzekering laten klappen :+
I solemnly swear i'm up to no good
pi_186690181
quote:
0s.gif Op woensdag 8 mei 2019 09:04 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:
Ze hebben de hoofdzekering laten klappen :+
Oh nice :{

Is het een automaat? Of moet de netbeheerder erbij komen?
  woensdag 8 mei 2019 @ 09:07:19 #214
286949 Thinkk-Pinkk
Tickety-boo
pi_186690195
quote:
0s.gif Op woensdag 8 mei 2019 09:06 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Oh nice :{

Is het een automaat? Of moet de netbeheerder erbij komen?
Nee is zo'n stop... Weet niet hoe ze dat gaan fixen.
I solemnly swear i'm up to no good
  woensdag 8 mei 2019 @ 09:10:26 #215
286949 Thinkk-Pinkk
Tickety-boo
pi_186690225
Ah ze hebben zelf zegels bij. Dat scheelt weer :+
I solemnly swear i'm up to no good
pi_186690303
quote:
0s.gif Op woensdag 8 mei 2019 09:10 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:
Ah ze hebben zelf zegels bij. Dat scheelt weer :+
:7
  woensdag 8 mei 2019 @ 09:18:59 #217
286949 Thinkk-Pinkk
Tickety-boo
pi_186690333
quote:
0s.gif Op woensdag 8 mei 2019 09:16 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

:7
Moeten ze alleen wel zo'n nieuwe stop bij hebben :+
I solemnly swear i'm up to no good
  woensdag 8 mei 2019 @ 09:21:24 #218
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_186690352
quote:
0s.gif Op woensdag 8 mei 2019 09:10 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:
Ah ze hebben zelf zegels bij. Dat scheelt weer :+
Dat wordt omlussen en plantjes kweken *O*
  woensdag 8 mei 2019 @ 09:21:27 #219
382904 Gieliovd
Klustijger
pi_186690353
Dat is best knap... de hoofdzekering laten klappen. Ik zou maar alle waardevolle spullen uit de stopcontacten halen.
Laat die handjes wapperen!
  Moderator woensdag 8 mei 2019 @ 09:52:29 #220
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_186690796
quote:
0s.gif Op woensdag 8 mei 2019 09:04 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:
Ze hebben de hoofdzekering laten klappen :+
Nou, lekker dan.
Zou voordat ze alles weer inschakelen wel even alle stekkers uit de wandcontactdozen halen.

Je weet nooit waar nog sluiting kan zitten...
pi_186690972
quote:
0s.gif Op woensdag 8 mei 2019 09:10 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:
Ah ze hebben zelf zegels bij. Dat scheelt weer :+
Gelijk extra sterke stoppen ingezet als service?
  woensdag 8 mei 2019 @ 10:40:13 #222
286949 Thinkk-Pinkk
Tickety-boo
pi_186691547
Het was iets met een draad die los schoot en toen net de 0 aantikte.. Ofzoiets. Ik heb er echt 0 verstand van :+
Ze hebben het iig gefixt.
I solemnly swear i'm up to no good
  woensdag 8 mei 2019 @ 10:50:38 #223
286949 Thinkk-Pinkk
Tickety-boo
pi_186691699


Ze liggen erop.
I solemnly swear i'm up to no good
pi_186691744
quote:
0s.gif Op woensdag 8 mei 2019 10:50 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:
[ afbeelding ]

Ze liggen erop.
Gaan ze de dakhaak van dat rechter paneel nog afstellen? Of blijft dat zo?

Bij een oud dak kan je wat hoogteverschil verwachten, mijn installateur legde er verticaal een rechte lat overheen om te zien of er hoogteverschil in zat vóór hij de panelen er op legde :P

De garage was de westkant lastig, ondanks dat hij uit 2003 is, is 1 balk van het dak wat afwijkend waardoor het een aardige puzzel was om het strak te krijgen, zit nog 5mm hoogteverschil maar dat zie je vanaf de grond alleen als je er op let :P

[ Bericht 5% gewijzigd door TheFreshPrince op 08-05-2019 11:01:55 ]
  woensdag 8 mei 2019 @ 10:54:33 #225
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_186691762
quote:
0s.gif Op woensdag 8 mei 2019 09:10 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:
Ah ze hebben zelf zegels bij. Dat scheelt weer :+
post ff een foto van het zegel. Je bent de eerste waar een niet bevoegd zegel is geplaatst, waar de netbeheerder dan jaren later achter komt.
(ik zei de gek)

zeker in relatie met de service 'zwaardere stop'.
Tot nooit .......
  woensdag 8 mei 2019 @ 11:03:08 #226
286949 Thinkk-Pinkk
Tickety-boo
pi_186691891
quote:
0s.gif Op woensdag 8 mei 2019 10:53 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Gaan ze de dakhaak van dat rechter paneel nog afstellen? Of blijft dat zo?
Nee die gaan ze zo nog even recht zetten.
I solemnly swear i'm up to no good
  woensdag 8 mei 2019 @ 11:04:16 #227
286949 Thinkk-Pinkk
Tickety-boo
pi_186691911
quote:
1s.gif Op woensdag 8 mei 2019 10:54 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

post ff een foto van het zegel. Je bent de eerste waar een niet bevoegd zegel is geplaatst, waar de netbeheerder dan jaren later achter komt.
(ik zei de gek)

zeker in relatie met de service 'zwaardere stop'.
Ze hebben met enexis gebeld.
I solemnly swear i'm up to no good
pi_186692091
quote:
0s.gif Op woensdag 8 mei 2019 11:03 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:

[..]

Nee die gaan ze zo nog even recht zetten.
Ah gelukkig :P Anders zit je nog 25 jaar naar een scheef paneel te kijken :+
  woensdag 8 mei 2019 @ 11:18:34 #229
466657 EasyLife
Live Cheap, Live Easy
pi_186692156
quote:
0s.gif Op woensdag 8 mei 2019 11:15 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Ah gelukkig :P Anders zit je nog 25 jaar naar een scheef paneel te kijken :+
Verschrikkelijk haha.
  woensdag 8 mei 2019 @ 11:44:34 #230
286949 Thinkk-Pinkk
Tickety-boo
pi_186692554
Alles ligt recht en werkt.

Enexis komt binnenkort de zegel vervangen :)
I solemnly swear i'm up to no good
pi_186692608
quote:
0s.gif Op woensdag 8 mei 2019 11:44 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:
Alles ligt recht en werkt.

Enexis komt binnenkort de zegel vervangen :)
quote:
1s.gif Op woensdag 8 mei 2019 10:54 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

post ff een foto van het zegel. Je bent de eerste waar een niet bevoegd zegel is geplaatst, waar de netbeheerder dan jaren later achter komt.
(ik zei de gek)

zeker in relatie met de service 'zwaardere stop'.
Maar even serieus. Blijkbaar hebben de monteurs zelfs zegels geplaatst en nu gaat enexis de zegels vervangen?
Hoe herken je dan of een zegel "echt" is?
  Moderator woensdag 8 mei 2019 @ 12:21:39 #232
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_186693188
quote:
0s.gif Op woensdag 8 mei 2019 11:47 schreef athlonkmf het volgende:

[..]


[..]

Maar even serieus. Blijkbaar hebben de monteurs zelfs zegels geplaatst en nu gaat enexis de zegels vervangen?
Hoe herken je dan of een zegel "echt" is?
Zegels en tang hebben een registratie nummer.
  woensdag 8 mei 2019 @ 12:25:20 #233
286949 Thinkk-Pinkk
Tickety-boo
pi_186693231
De eerste stroom is iig verdient *O*

We krijgen ergens van de week een mailtje met daarin spul voor een app.

Zijn er nog meer leuke dingen waarmee je wat extra dingen kan bijhouden ofzo? Ik ben gek op statestieken :@ :+
I solemnly swear i'm up to no good
pi_186693610
Hier is alles goed gegaan en de meter draait terug ondanks dat er geen zon is *O*



Half negen begonnen ze en om 10 uur zaten ze aan de koffie en waren ze klaar. Mijn man had de kabel van de omvormer naar de meterkast zelf al getrokken dus dat scheelde weer voor de mannen. Ze hebben een c16 zekeringsautomaat erin gezet ?.

Nu de app nog werkende krijgen |:(
pi_186693617
quote:
0s.gif Op woensdag 8 mei 2019 12:48 schreef Sorella het volgende:
Hier is alles goed gegaan en de meter draait terug ondanks dat er geen zon is *O*



Nu de app nog werkende krijgen |:(
Nice!!!

2 meter panelen zo te zien?

Gaat goed hier met de PV-setjes.

edit: en ja, dit is een quote uit het RR topic :D
pi_186693686
1 m. 60 panelen, ons huis is niet zo breed en we wilden niet op de muur met de buren gaan zitten.
De boom geeft geen schaduw daar hebben we opgelet dus we hebben geen extra optimizers genomen.
pi_186693699
quote:
0s.gif Op woensdag 8 mei 2019 12:55 schreef Sorella het volgende:
1 m. 60 panelen, ons huis is niet zo breed en we wilden niet op de muur met de buren gaan zitten
Ah ok, ze lijken langer :P
pi_186693742
quote:
0s.gif Op woensdag 8 mei 2019 12:21 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Zegels en tang hebben een registratie nummer.
Eentje met QR-code heb ik gekregen toen de meter was vervangen door een slimme meter?
  woensdag 8 mei 2019 @ 13:02:07 #239
286949 Thinkk-Pinkk
Tickety-boo
pi_186693761
Kijk zijn er sowieso weer twee kleine energie centrales bijgekomen vandaag *O*
I solemnly swear i'm up to no good
  woensdag 8 mei 2019 @ 13:21:13 #240
466657 EasyLife
Live Cheap, Live Easy
pi_186694076
quote:
0s.gif Op woensdag 8 mei 2019 13:02 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:
Kijk zijn er sowieso weer twee kleine energie centrales bijgekomen vandaag *O*
Nu nog allemaal over op gas, want dat is beter voor het milieu!
  Moderator woensdag 8 mei 2019 @ 13:22:44 #241
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_186694098
quote:
0s.gif Op woensdag 8 mei 2019 13:00 schreef athlonkmf het volgende:

[..]

Eentje met QR-code heb ik gekregen toen de meter was vervangen door een slimme meter?
Dat zou kunnen natuurlijk; geen idee hoe je dat verder allemaal kunt achterhalen. :)
pi_186694233
quote:
0s.gif Op woensdag 8 mei 2019 13:21 schreef EasyLife het volgende:

[..]

Nu nog allemaal over op gas, want dat is beter voor het milieu!
:?
  woensdag 8 mei 2019 @ 13:36:32 #243
286949 Thinkk-Pinkk
Tickety-boo
pi_186694325
quote:
0s.gif Op woensdag 8 mei 2019 13:21 schreef EasyLife het volgende:

[..]

Nu nog allemaal over op gas, want dat is beter voor het milieu!
Uh :?
I solemnly swear i'm up to no good
pi_186694480
Naja, uiteindelijk draait mijn warmtepomp nu ook deels op stroom gemaakt van kolen en gas natuurlijk (al heb ik bij GreenChoice "100% groene stroom").

Maar!

Volgens PV-Output heb ik 29kWh opgewekt vandaag, volgens m'n slimme meter is er 18,3kWh teruggeleverd. Dat betekent dat mijn warmtepomp (warm water), wasmachine, vaatwasser, computer, vriezer en koelkast tezamen toch zo'n 10,7kWh rechtstreeks uit m'n zonnepanelen hebben verbruikt.

Als ik dat iedere dag zou redden, dan zou dat over de levensduur al ruim 90.000kWh schelen.
pi_186694526
quote:
0s.gif Op woensdag 8 mei 2019 13:47 schreef MaGNeT het volgende:
Naja, uiteindelijk draait mijn warmtepomp nu ook deels op stroom gemaakt van kolen en gas natuurlijk (al heb ik bij GreenChoice "100% groene stroom").

Maar!

Volgens PV-Output heb ik 29kWh opgewekt vandaag, volgens m'n slimme meter is er 18,3kWh teruggeleverd. Dat betekent dat mijn warmtepomp (warm water), wasmachine, vaatwasser, computer, vriezer en koelkast tezamen toch zo'n 10,7kWh rechtstreeks uit m'n zonnepanelen hebben verbruikt.
Praat me er niet van. Het is enigszins belachelijk dat de warmtepomp weer aan het werk moet in mei...


Vorig stookseizoen eindigde in april.

quote:
0s.gif Op woensdag 8 mei 2019 13:22 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Dat zou kunnen natuurlijk; geen idee hoe je dat verder allemaal kunt achterhalen. :)
ach nee. onder QRcode staan heel kleine cijfertjes...
pi_186694558
Hm wat is PV ?
pi_186694602
quote:
0s.gif Op woensdag 8 mei 2019 13:52 schreef Sorella het volgende:
Hm wat is PV ?
quote:
Een fotovoltaïsche cel, (Engels: Photovoltaics) ook wel PV-cel genoemd, is het bekendste en meest toegepaste type zonnecel.
In de praktijk gebruikt als een afkorting voor zonnepaneel.
  woensdag 8 mei 2019 @ 14:00:07 #248
466657 EasyLife
Live Cheap, Live Easy
pi_186694673
quote:
0s.gif Op woensdag 8 mei 2019 13:31 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

:?
Haha dat doen ze in Duitsland toch? Krijg je nu subsidie als je over gaat op gas.

https://www.dagelijksesta(...)land-wil-van-gas-af/

quote:
NIJMEGEN - Het voor de muziek uitlopen van het kabinet met de energietransitie wordt nergens zo duidelijk als aan de oostgrens: Nijmeegse 'gasverlaters' ontvangen 650 euro premie, terwijl in het naburige Duitse Kranenburg bijna 900 euro subsidie klaar ligt voor wie overstapt op aardgas. In beide landen klinkt onbegrip: wat nou Europees beleid?
https://www.limburger.nl/(...)-je-overstapt-op-gas

quote:
Nederlanders worden gestimuleerd om van het gas af te gaan, maar in de buurlanden gebeurt het omgekeerde. Nieuwe huizen krijgen hier geen gas meer, in Duitsland ontvang je een bonus van 750 euro als je op gas overstapt.
pi_186694739
quote:
0s.gif Op woensdag 8 mei 2019 13:55 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

[..]

In de praktijk gebruikt als een afkorting voor zonnepaneel.
Dank u :)
pi_186694741
quote:
0s.gif Op woensdag 8 mei 2019 14:00 schreef EasyLife het volgende:

[..]

Haha dat doen ze in Duitsland toch? Krijg je nu subsidie als je over gaat op gas.

https://www.dagelijksesta(...)land-wil-van-gas-af/
[..]

https://www.limburger.nl/(...)-je-overstapt-op-gas
[..]

Nieuwe woningen in Duitsland krijgen ook veelal geen aardgas, warmtepompen hebben ook al een aardig marktaandeel.
Het gaat voornamelijk om oude woningen van de stookolie af te krijgen, dan is gas een schoner alternatief.


quote:
Wärmepumpen werden heute bereits in jedem dritten Neubau installiert. Ein Trend, der durch die Vorgaben der Energieeinsparverordnung (EnEV) und die steigenden Ansprüche an ein modernes Heizsystem zustande kommt. Denn Wärmepumpen bieten Häuslebauern, den sogenannten Bauherren, mehr als nur eine Heizung:

- Wärmepumpen erfüllen problemlos die Vorgaben der Energieeinsparverordnung
- Wärmepumpen heizen sehr energieeffizient. Sie erzeugen mit einer Kilowattstunde Strom je nach Jahresarbeitszahl drei bis fünf Kilowattstunden Wärme.
- Wärmepumpen betreiben aktiven Klimaschutz, denn sie heizen mit Umweltwärme und der Stromanteil wird auch immer erneuerbarer.
- Wärmepumpen können nicht nur heizen, sondern im Sommer auch kühlen. Außerdem nehmen sie nicht viel Platz im Haus in Anspruch.
- Wärmepumpen machen unabhängig vom Rohstoffimport und können in Kombination mit einer Solaranlage den Grad der Eigenversorgung zu erhöhen.
pi_186696011
binnekort wordt onze 30 jaar oude zonneboiler gedemonteerd, dak ge-herisoleerd en krijgen we 8 300WP panelen 2 zonneboiler panelen met een 200 liter vat.
pi_186696103
quote:
2s.gif Op woensdag 8 mei 2019 15:20 schreef kovenant het volgende:
binnekort wordt onze 30 jaar oude zonneboiler gedemonteerd, dak ge-herisoleerd en krijgen we 8 300WP panelen 2 zonneboiler panelen met een 200 liter vat.
Ik zou die zonneboiler laten zitten. Die van ons was door subsidie nagenoeg kosteloos, maar anders kan dat financieel echt niet uit. Kan je beter kiezen voor een warmtepompboiler.
Maar ik kan 't mis hebben...
pi_186696317
quote:
0s.gif Op woensdag 8 mei 2019 15:26 schreef Patroon het volgende:

[..]

Ik zou die zonneboiler laten zitten. Die van ons was door subsidie nagenoeg kosteloos, maar anders kan dat financieel echt niet uit. Kan je beter kiezen voor een warmtepompboiler.
Die met de subsidie ook nog eens nagenoeg gratis is.

Maar inderdaad, ik heb ook bewust niet voor zonneboilers of heatpipes gekozen. Warmtepomp is all-electric, zonnepanelen leveren de stroom, overschot kan ik terugleveren, tekort kan ik afnemen.
pi_186696520
onze huidige zonneboiler is een ontzettend fijn ding, die willen we dus ook wel vervangen hebben.
we hebben bewust niet voor de zonneboiler naar terugverdien tijd gekeken.
op zonneboiler zit nog steeds een behoorlijke subsidie trouwens.
en met 4 personen in huis verbruiken we al het opgewarmde water.
pi_186696698
quote:
2s.gif Op woensdag 8 mei 2019 15:50 schreef kovenant het volgende:
onze huidige zonneboiler is een ontzettend fijn ding, die willen we dus ook wel vervangen hebben.
we hebben bewust niet voor de zonneboiler naar terugverdien tijd gekeken.
op zonneboiler zit nog steeds een behoorlijke subsidie trouwens.
en met 4 personen in huis verbruiken we al het opgewarmde water.
Maar dan heb je geen idee wat een warmtepompboiler is. Die zorgt (net als je zonneboiler) voor warm water. Het kost wat meer stroom, maar dat wek je wel op (ideaal als straks salderen eraf gaat. Voordeel van een warmtepompboiler is dat je ook gewoon "gratis" warm water hebt in de winter, waar een zonneboiler nagenoeg niets doet. Een warmtepompboiler is wat anders dan een warmtepomp voor je radiatoren he.

Wij hebben een 175L vat, maar in wintermaanden doet dat ding gewoon niet veel en staat pal op zuid. Zelfs met 2 personen verbruiken wij met beide een keer avond en ochtend douchen dat vat wel op. Dat is in de zomer ideaal. Vat avonds op 80 graden, daar kunnen we avonds en ochtends op douchen en dan wordt hij weer opgewarmd.

Maar juist met 4 mensen heb je gewoon meer aan den warmtepompboiler, omdat je dan gewoon sneller weer 60+ graden water hebt.
Maar ik kan 't mis hebben...
pi_186696950
ik moet zeggen dat ik daar niet uitgebreid naar heb gekeken inderdaad en dat komt voornamelijk omdat we "blind staren" op wat we hadden en omdat het zo goed bevalt.
(en geen van de partijen hebben een aanbod gedaan voor een warmtepompboiler)

zie wel wat nadelen die van tafel worden geveegd thuis.
koude lucht uitstoot en geluids productie.
pi_186697121
quote:
2s.gif Op woensdag 8 mei 2019 16:21 schreef kovenant het volgende:
ik moet zeggen dat ik daar niet uitgebreid naar heb gekeken inderdaad en dat komt voornamelijk omdat we "blind staren" op wat we hadden en omdat het zo goed bevalt.
(en geen van de partijen hebben een aanbod gedaan voor een warmtepompboiler)

zie wel wat nadelen die van tafel worden geveegd thuis.
koude lucht uitstoot en geluids productie.
Ja het is qua werking wel wat anders dan een stille zonneboiler. Hangt er dus wel vanaf waar je hem neerzet. Koude luchtuitstoot en aanvoer kan vanaf buiten. Dan heb je niet dat hij warme lucht uit je woning trekt en koude lucht wordt afgevoerd naar buiten. Het is dus ook niet voor elke situatie ideaal, maar wel het overwegen waard.
Maar ik kan 't mis hebben...
pi_186697610
quote:
0s.gif Op woensdag 8 mei 2019 16:31 schreef Patroon het volgende:

[..]

Ja het is qua werking wel wat anders dan een stille zonneboiler. Hangt er dus wel vanaf waar je hem neerzet. Koude luchtuitstoot en aanvoer kan vanaf buiten. Dan heb je niet dat hij warme lucht uit je woning trekt en koude lucht wordt afgevoerd naar buiten. Het is dus ook niet voor elke situatie ideaal, maar wel het overwegen waard.
Je hebt mn interesse wel gewekt voor deze optie.
ik ga er verder in zoeken en afwegen.
voor nu sta ik nog 99% achter huidige keuze.
pi_186697646
quote:
2s.gif Op woensdag 8 mei 2019 16:58 schreef kovenant het volgende:

[..]

Je hebt mn interesse wel gewekt voor deze optie.
ik ga er verder in zoeken en afwegen.
voor nu sta ik nog 99% achter huidige keuze.
Hier staat meer informatie: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1791799

Bij tweakers hebben veel gekozen voor een Atlantic Explorer. Dat ding kost in België inclusief verzending even veel als je aan subsidie er voor krijgt. Succes!

https://www.esanico.be/nl/hernieuwbare-energie/warmtepompboilers/
Maar ik kan 't mis hebben...
  woensdag 8 mei 2019 @ 17:24:35 #260
286949 Thinkk-Pinkk
Tickety-boo
pi_186698010
2,6 opgewekt nu. Gezien het echt ontzettend schijtweer is.. Valt het mij nog niet tegen.
I solemnly swear i'm up to no good
pi_186699289
In totaal 3,1 kw opgewekt vanaf 10 uur vanochtend tot nu en dat op een regenachtige dag :)

Maar de mannen hadden haast ondanks dat ze te vroeg klaar waren. Hele middag bezig geweest om die app aan het werk te krijgen hebben ze het e-mailadres verkeerd ingevuld maar eer dat je daar achter bent ;(, de knuppels.
  woensdag 8 mei 2019 @ 18:39:24 #262
286949 Thinkk-Pinkk
Tickety-boo
pi_186699454
quote:
0s.gif Op woensdag 8 mei 2019 18:33 schreef Sorella het volgende:
In totaal 3,1 kw opgewekt vanaf 10 uur vanochtend tot nu en dat op een regenachtige dag :)

Maar de mannen hadden haast ondanks dat ze te vroeg klaar waren. Hele middag bezig geweest om die app aan het werk te krijgen hebben ze het e-mailadres verkeerd ingevuld maar eer dat je daar achter bent ;(, de knuppels.
Oh dat is wel balen. Uiteindelijk nog opgelost?
I solemnly swear i'm up to no good
pi_186699571
quote:
0s.gif Op woensdag 8 mei 2019 18:39 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:

[..]

Oh dat is wel balen. Uiteindelijk nog opgelost?
Gelukkig wel :) en nu schijnt het zonnetje ook nog even en meteen een piek in de app.

3.3 kw en 0.73 cent bespaard (das niet veel)
  woensdag 8 mei 2019 @ 18:59:34 #264
286949 Thinkk-Pinkk
Tickety-boo
pi_186699972
quote:
0s.gif Op woensdag 8 mei 2019 18:44 schreef Sorella het volgende:

[..]

Gelukkig wel :) en nu schijnt het zonnetje ook nog even en meteen een piek in de app.

3.3 kw en 0.73 cent bespaard (das niet veel)
Ik kan helaas nog niet in de app kijken. Moet wachten tot we die app gegevens krijgen. Ergens deze week in de mail werd gezegd.

Jullie hebben 8 panelen toch? Hoeveel wp per paneel?

Hier helaas geen zon -O-
I solemnly swear i'm up to no good
  woensdag 8 mei 2019 @ 19:24:38 #265
286949 Thinkk-Pinkk
Tickety-boo
pi_186700704
Hoe deden jullie dat eigenlijk met je voorschot? Ik zit er aan te denken om het maar gewoon te laten lopen en dan krijg ik straks gewoon een sloot geld terug.
I solemnly swear i'm up to no good
pi_186700772
Hier staat de teller van vandaag op 5,25 kWh. Wel balen dat er deze week flink wat verstookt is door de warmtepomp.

Dit frisse weer met veel bewolking heeft afgelopen week al wel voor de hoogste pieken gezorgd, 2446W met een set van 2700WP.

Op een zonnige zomerdag komt de piek niet hoger dan zo'n 2200W.
pi_186704881
quote:
0s.gif Op woensdag 8 mei 2019 19:24 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:
Hoe deden jullie dat eigenlijk met je voorschot? Ik zit er aan te denken om het maar gewoon te laten lopen en dan krijg ik straks gewoon een sloot geld terug.
Zo heb ik het ook gedaan ja. En dan kan ik voor volgend jaar een beetje beter inschatten wat een goed voorschot bedrag is.
Ik zeg maar zoo, dat is korter dan dierentuin
  woensdag 8 mei 2019 @ 21:24:22 #268
286949 Thinkk-Pinkk
Tickety-boo
pi_186704938
quote:
0s.gif Op woensdag 8 mei 2019 21:22 schreef Asschen_sukar het volgende:

[..]

Zo heb ik het ook gedaan ja. En dan kan ik voor volgend jaar een beetje beter inschatten wat een goed voorschot bedrag is.
Mja mijn contract loopt nu in oktober af. Dat is niet heel handig want dan kan ik nog geen inschatting maken van wat de winter doet met die panelen.
I solemnly swear i'm up to no good
pi_186705176
quote:
0s.gif Op woensdag 8 mei 2019 21:24 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:

[..]

Mja mijn contract loopt nu in oktober af. Dat is niet heel handig want dan kan ik nog geen inschatting maken van wat de winter doet met die panelen.
Weinig :P

Ik had in april op 2 topdagen opgeteld meer opbrengst dan in heel december bij elkaar.
  woensdag 8 mei 2019 @ 21:34:31 #270
286949 Thinkk-Pinkk
Tickety-boo
pi_186705345
quote:
1s.gif Op woensdag 8 mei 2019 21:30 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Weinig :P

Ik had in april op 2 topdagen opgeteld meer opbrengst dan in heel december bij elkaar.
Ja ik vind het lastig. Want heb geen zin om volgend jaar bij te betalen haha.
I solemnly swear i'm up to no good
  woensdag 8 mei 2019 @ 21:36:32 #271
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_186705413
quote:
0s.gif Op woensdag 8 mei 2019 21:24 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:

[..]

Mja mijn contract loopt nu in oktober af. Dat is niet heel handig want dan kan ik nog geen inschatting maken van wat de winter doet met die panelen.
Je weet toch je jaarverbruik? Neem 85% of zo van je totale WP aan panelen en je weet ongeveer wat je op jaarbasis minimaal opwekt. Dan weet je ook hoeveel verbruik er nog overblijft waarin je voorschot moet voorzien. Vergeet alleen vastrecht, belastingen en je gas niet ook mee te nemen in je voorschot bedrag ;)
Ik heb je lief mijn hele leven
pi_186705518
quote:
0s.gif Op woensdag 8 mei 2019 19:24 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:
Hoe deden jullie dat eigenlijk met je voorschot? Ik zit er aan te denken om het maar gewoon te laten lopen en dan krijg ik straks gewoon een sloot geld terug.
Ik heb hem net iets naar beneden gezet. Kregen elk jaar iets terug. Dus eventueel moeten we iets bijbetalen.
  woensdag 8 mei 2019 @ 21:46:13 #273
286949 Thinkk-Pinkk
Tickety-boo
pi_186705890
quote:
1s.gif Op woensdag 8 mei 2019 21:36 schreef laziness het volgende:

[..]

Je weet toch je jaarverbruik? Neem 85% of zo van je totale WP aan panelen en je weet ongeveer wat je op jaarbasis minimaal opwekt. Dan weet je ook hoeveel verbruik er nog overblijft waarin je voorschot moet voorzien. Vergeet alleen vastrecht, belastingen en je gas niet ook mee te nemen in je voorschot bedrag ;)
Ik woon hier nog maar zes weken. Weet nog niet wat dit huis qua gas verbruik doet enzo. Vorige bewoners waren nooit thuis terwijl wij kantoor thuis hebben. Sus daar valt niet echt mee te vergelijken.

Denk dat we voorlopig het bedrag maar gewoon laten staan.
I solemnly swear i'm up to no good
pi_186705973
quote:
0s.gif Op woensdag 8 mei 2019 21:46 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:

[..]

Ik woon hier nog maar zes weken. Weet nog niet wat dit huis qua gas verbruik doet enzo. Vorige bewoners waren nooit thuis terwijl wij kantoor thuis hebben. Sus daar valt niet echt mee te vergelijken.

Denk dat we voorlopig het bedrag maar gewoon laten staan.
Energieverbruik vorig huis +10 a 20%- 85% van je panelen opbrengst. Dan moet je redelijk safe zitten lijkt mij.
  woensdag 8 mei 2019 @ 21:51:41 #275
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_186706087
Toch best makkelijk een energierekening zonder gas dus :+
Ik heb je lief mijn hele leven
  woensdag 8 mei 2019 @ 21:54:00 #276
286949 Thinkk-Pinkk
Tickety-boo
pi_186706178
Mja dat vorige huis was nieuwbouw.. Daar verbruikte we bijna niks aan gas _O- ah joh maakt niet uit hebben we weer een zakcentje straks :+
I solemnly swear i'm up to no good
pi_186707383
quote:
0s.gif Op woensdag 8 mei 2019 18:59 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:

[..]

Ik kan helaas nog niet in de app kijken. Moet wachten tot we die app gegevens krijgen. Ergens deze week in de mail werd gezegd.

Jullie hebben 8 panelen toch? Hoeveel wp per paneel?

Hier helaas geen zon -O-
300 wp per paneel

Wij laten het voorschot ook door lopen en zien eind december wel wat we terug krijgen.
Onze zoon is in december het huis uitgegaan dus geen idee wat ons verbruik wordt. Wij schatten 2500 dus met mazzel spelen we kiet.
pi_186715060
We mochten het eerste jaar ook niet zo heel laag van de energie maatschappij. Denk iets van 75% van eerder. Nu betalen we nog wel iets, geloof voor ca 500(voorspelling verbruik ca 3600, levering 3400), maar vorig jaar kregen we juist extra terug ivm overschot(2800 verbruik, 3600 terug :?
).
Liever iets terug krijgen dan een dikke eindrekening.
  donderdag 9 mei 2019 @ 08:09:24 #279
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_186715136
quote:
1s.gif Op donderdag 9 mei 2019 07:59 schreef Deepfreeze het volgende:
Liever iets terug krijgen dan een dikke eindrekening.
Mwah geef mij maar aan het einde van de rit een dikke eindrekening.
Er zijn het afgelopen jaar meerdere partjien faiiliet gegaan en dan ben je je maandelijkse voorschot gewoon kwijt. (en volgen mij ook je teruggeleverde stroom als het in oktober gebeurt)

radar

Ik heb eigenlijk geen idee hoe teruggeleverde stroom wordt verrekend. Is dat misschien ook stiekum een voorschot? In dat geval heb je alsnog een dure winter. Wel opvallend dat de laatste energiebedrijven in het najaar failliet gingn.

[ Bericht 4% gewijzigd door Speekselklier op 09-05-2019 08:31:57 ]
Tot nooit .......
pi_186715762
Ik zeg ook iets.. Ik ga niet het volle verbruik betalen en dan terug krijgen.. Maar we zitten dit jaar bij Nuon.. Die valt ook niet om denk ik zomaar ;)
We zitten nu op het laagste wat we bij hun kunnen aan voorschot (68 voor gas en electra)

[edit na administratie nakijken]
Net even het overzicht van maart bekeken. 190 geleverd en 187 terug geleverd. Dus maar 3 kwh om te betalen. Kost me 0,68 euro.. En dan 2,91 vaste kosten. De kosten zit bij ons in het gas. De schatting is ca 1200 euro voor gas(dat is ruim) en 400 voor energie, maar dan moet de teruglevering er nog af. In praktijk verbruiken we geen energie en krijgen nog de energiekorting terug a 300 euro en een beetje teruglevering. Dus we zouden dan voor 900 euro verbruiken, en betalen dik 800 per jaar. Die extra teruglevering en minder gasverbruik zou het verschil ongeveer moeten maken. Dat is tientjeswerk..

We zijn eind november overgestapt. Dus we hebben de hoge levering aan gas/energie al gekregen van Nuon, maar moeten dat nog betalen in voorschotten de komende maanden.

[ Bericht 12% gewijzigd door Deepfreeze op 09-05-2019 09:30:23 ]
pi_186716368
De energieleverancieren zijn wel blij met t geld wat ze van iedereen met een hoog voorschot mogen lenen tegen 0 procent denk ik :D
pi_186716553
quote:
0s.gif Op donderdag 9 mei 2019 09:44 schreef Makrolon het volgende:
De energieleverancieren zijn wel blij met t geld wat ze van iedereen met een hoog voorschot mogen lenen tegen 0 procent denk ik :D
Toen de rente hoog was misschien :P
  donderdag 9 mei 2019 @ 09:58:59 #283
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_186716603
quote:
0s.gif Op donderdag 9 mei 2019 09:11 schreef Deepfreeze het volgende:
Ik zeg ook iets.. Ik ga niet het volle verbruik betalen en dan terug krijgen.. Maar we zitten dit jaar bij Nuon.. Die valt ook niet om denk ik zomaar ;)
Grootte zegt niet zo veel he, zegt alleen iets over de klap als hij omvalt.
Grote bedrijven hebben grote schulden.

Als je in november overstapt, lopen dan je jaarrekeningen van november tot november? Of krijg je in de gebruikelijke maand een jaarekening?

Ik zit bij Eneco en krijg in mei mijn jaarrekening. Maar ik wil overstappen naar EasyEnergie in het najaar. Ik dacht eigenlijk nog gewoon in mei de jaarrekeneningen te krijgen.

De iets oudere onder ons herinneren zich misschien Enron (amerika) nog wel.
Die was zo groot, daar passen alle Energiebedrijven van Nederland in.
Tot nooit .......
pi_186716959
quote:
0s.gif Op donderdag 9 mei 2019 09:58 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

Grootte zegt niet zo veel he, zegt alleen iets over de klap als hij omvalt.
Grote bedrijven hebben grote schulden.

Als je in november overstapt, lopen dan je jaarrekeningen van november tot november? Of krijg je in de gebruikelijke maand een jaarekening?

Ik zit bij Eneco en krijg in mei mijn jaarrekening. Maar ik wil overstappen naar EasyEnergie in het najaar. Ik dacht eigenlijk nog gewoon in mei de jaarrekeneningen te krijgen.

De iets oudere onder ons herinneren zich misschien Enron (amerika) nog wel.
Die was zo groot, daar passen alle Energiebedrijven van Nederland in.
Wij krijgen inderdaad de eindrekening in het najaar. We komen ergens anders vandaan. Daar hadden we een jaarrekenening van midden november tot midden november. En dan een eindafrekening over die 2 laatste weken. Nu van 30 nov19-30nov20.
  donderdag 9 mei 2019 @ 10:26:57 #285
382904 Gieliovd
Klustijger
pi_186717059
Ik betaalde altijd te veel. Maatschappij failliet....

Welkomst bonus weg.
Te veel betaalde voorschot weg.

Overgenomen door een ander... En lekker factureren over de reeds betaalde maanden. Ik was al overgestapt maar ze bleven facturen sturen over meterstanden die ze geschat hadden. Die standen had ik nog niet eens op de meter staan 4 maanden na overstap.

Incasso geblokkeerd en vriendelijk verzocht hun shit op orde te krijgen. Man man man betaal nou maar te weinig. Dat is veel beter.

Maar ja ik ook Nuon hier en ik mag nog niet lager dan 252 in de maand. Ik ga straks 7000 opwekken en 3000 verbruiken dus ik ga wel ff met ze in gesprek.
Laat die handjes wapperen!
pi_186717115
quote:
0s.gif Op donderdag 9 mei 2019 10:26 schreef Gieliovd het volgende:
Ik betaalde altijd te veel. Maatschappij failliet....

Welkomst bonus weg.
Te veel betaalde voorschot weg.

Overgenomen door een ander... En lekker factureren over de reeds betaalde maanden. Ik was al overgestapt maar ze bleven facturen sturen over meterstanden die ze geschat hadden. Die standen had ik nog niet eens op de meter staan 4 maanden na overstap.

Incasso geblokkeerd en vriendelijk verzocht hun shit op orde te krijgen. Man man man betaal nou maar te weinig. Dat is veel beter.

Maar ja ik ook Nuon hier en ik mag nog niet lager dan 252 in de maand. Ik ga straks 7000 opwekken en 3000 verbruiken dus ik ga wel ff met ze in gesprek.
Is het dan sowieso niet handiger om over te stappen? Bij GreenChoice krijg je 11 cent per kWh die je teruglevert. Bij Nuon 7 cent?
pi_186717440
quote:
0s.gif Op donderdag 9 mei 2019 10:26 schreef Gieliovd het volgende:
Ik betaalde altijd te veel. Maatschappij failliet....

Welkomst bonus weg.
Te veel betaalde voorschot weg.

Overgenomen door een ander... En lekker factureren over de reeds betaalde maanden. Ik was al overgestapt maar ze bleven facturen sturen over meterstanden die ze geschat hadden. Die standen had ik nog niet eens op de meter staan 4 maanden na overstap.

Incasso geblokkeerd en vriendelijk verzocht hun shit op orde te krijgen. Man man man betaal nou maar te weinig. Dat is veel beter.

Maar ja ik ook Nuon hier en ik mag nog niet lager dan 252 in de maand. Ik ga straks 7000 opwekken en 3000 verbruiken dus ik ga wel ff met ze in gesprek.
Goede tip. Wij betalen 60 euro en zal gemiddeld op 50 euro ofzo komen. Heb maand bedrag maar op laagste stand gezet 38 euro. Betaal liever achteraf wat terug om bovenstaand reden. Bedankt.
Maar ik kan 't mis hebben...
  donderdag 9 mei 2019 @ 11:13:00 #288
382904 Gieliovd
Klustijger
pi_186717771
quote:
0s.gif Op donderdag 9 mei 2019 10:31 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Is het dan sowieso niet handiger om over te stappen? Bij GreenChoice krijg je 11 cent per kWh die je teruglevert. Bij Nuon 7 cent?
Ja, sowieso wel. Ik heb alleen nog een contract lopen bij de Nuon dus ff kijken hoe en wat als de panelen eenmaal liggen.

En de omvormer binnen is }:|
Laat die handjes wapperen!
pi_186718621
quote:
0s.gif Op donderdag 9 mei 2019 11:13 schreef Gieliovd het volgende:

[..]

Ja, sowieso wel. Ik heb alleen nog een contract lopen bij de Nuon dus ff kijken hoe en wat als de panelen eenmaal liggen.

En de omvormer binnen is }:|
Bij Nuon krijg je ¤280 voor je overschot (indien ¤0,07 per kWh).
Bij GreenChoice krijg je ¤440 voor je overschot (indien ¤0,11 per kWh).

Dus als je boete < ¤160 dan kan overstappen al uit :+
En je kan ook met alleen elektrisch overstappen he, dat scheelt je de helft van de boete.

En misschien wil GreenChoice de boete wel betalen óf er is misschien een leuke overstapbonus op Gaslicht.com
pi_186719073
Powerpeers 15ct per kwh. Vastrecht wel hoger.
Maar ik kan 't mis hebben...
pi_186719150
quote:
1s.gif Op donderdag 9 mei 2019 12:30 schreef Patroon het volgende:
Powerpeers 15ct per kwh. Vastrecht wel hoger.
Maar die 15ct is toch alleen als je peers hebt ofzo? Ik vond het wat een vage toko.

Sowieso lever ik teveel terug voor PowerPeers dus heb het zelf niet echt uitgezocht :@
pi_186719339
quote:
0s.gif Op donderdag 9 mei 2019 11:13 schreef Gieliovd het volgende:

[..]

Ja, sowieso wel. Ik heb alleen nog een contract lopen bij de Nuon dus ff kijken hoe en wat als de panelen eenmaal liggen.

En de omvormer binnen is }:|
Heb je geen slimme meter?
Want dan geef je als meterstand gewoon zon meterstand op dat je rond nul uit komt. Je werkelijke stand is dan lager, maar dit trek je dan volgend jaar bij Greenchoice weer recht :p
pi_186720377
quote:
0s.gif Op donderdag 9 mei 2019 12:35 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Maar die 15ct is toch alleen als je peers hebt ofzo? Ik vond het wat een vage toko.

Sowieso lever ik teveel terug voor PowerPeers dus heb het zelf niet echt uitgezocht :@
Ja alleen 4ct bovenop de standaard 11ct wanneer je naar een ander stroom levert (als ware, want in feite kan dat niet direct). Dit was bij mij vorig jaar 82,5% van mijn totale teruglevering. (2361kwh teruggeleverd waarvan ik 1949kwh 15ct kreeg en voor 413kwh 11ct)
Maar ik kan 't mis hebben...
  donderdag 9 mei 2019 @ 14:29:42 #294
439068 speedfightrage
Stroom bzzt bzzt
pi_186721041
quote:
0s.gif Op donderdag 9 mei 2019 10:31 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Is het dan sowieso niet handiger om over te stappen? Bij GreenChoice krijg je 11 cent per kWh die je teruglevert. Bij Nuon 7 cent?
Let goed op het vastrecht. Heb je een laag verbruik in gas en stroom dan kan je beter een laag vastrecht hebben. Sommigen reken gewoon 7 euro per product per maand. Dan kan je beter een laag tarief terug krijgen, ik betaal bij energiedirect 1 euro per product per maand. Dan moet een 'goedkopere' energiemaatschappij al 130 euro aan vastrecht goed maken...
pi_186721937
quote:
0s.gif Op donderdag 9 mei 2019 14:29 schreef speedfightrage het volgende:

[..]

Let goed op het vastrecht. Heb je een laag verbruik in gas en stroom dan kan je beter een laag vastrecht hebben. Sommigen reken gewoon 7 euro per product per maand. Dan kan je beter een laag tarief terug krijgen, ik betaal bij energiedirect 1 euro per product per maand. Dan moet een 'goedkopere' energiemaatschappij al 130 euro aan vastrecht goed maken...
Maar als je duizenden kWh per jaar teruglevert gaat het ook om interessante bedragen ;)
pi_186722767
Daar hoef ik niet bang voor te zijn met mijn 10 paneeltjes :') maar! Ik ben er echt wel ontzettend blij mee.
I solemnly swear i'm up to no good
  donderdag 9 mei 2019 @ 16:06:50 #297
392884 Sunri5e
Watch the sunrise
pi_186722825
Hier sinds kort bij PureEnergie. En daarnaast aangesloten op stadsverwarming van Nuon. Wat een oplichterij is dat laatste zeg. We betalen 140 euro in de maand voor warmte. We wonen in een nieuwbouwhuis (2 jaar oud), alleen ik en mijn partner en we werken allebei full-time. Echt bizar hoe duur dat is.
pi_186722894
quote:
0s.gif Op donderdag 9 mei 2019 16:06 schreef Sunri5e het volgende:
Hier sinds kort bij PureEnergie. En daarnaast aangesloten op stadsverwarming van Nuon. Wat een oplichterij is dat laatste zeg. We betalen 140 euro in de maand voor warmte. We wonen in een nieuwbouwhuis (2 jaar oud), alleen ik en mijn partner en we werken allebei full-time. Echt bizar hoe duur dat is.
Ja klopt. Mijn broer en zijn vrouw heeft ook stadsverwarming. Nieuwbouwhuis van 5 jaar oud ofzo? Betalen ook ongeveer dat bedrag...niet normaal, met een huis van 2-5 jaar oud en vloerverwarming zou je nagenoeg geen energiekosten hoeven te betalen...
Maar ik kan 't mis hebben...
  donderdag 9 mei 2019 @ 16:15:44 #299
392884 Sunri5e
Watch the sunrise
pi_186723004
quote:
0s.gif Op donderdag 9 mei 2019 16:11 schreef Patroon het volgende:

[..]

Ja klopt. Mijn broer en zijn vrouw heeft ook stadsverwarming. Nieuwbouwhuis van 5 jaar oud ofzo? Betalen ook ongeveer dat bedrag...niet normaal, met een huis van 2-5 jaar oud en vloerverwarming zou je nagenoeg geen energiekosten hoeven te betalen...
Hier ook vloerverwarming. Slaat echt helemaal nergens op. Het wordt tijd dat die markt opengegooid wordt. Ik betaal nog meer dan mijn moeder die in een half jaren 70 hoekwoning woont en de thermostaat altijd op standje sambal heeft staan.
pi_186723105
quote:
0s.gif Op donderdag 9 mei 2019 16:15 schreef Sunri5e het volgende:

[..]

Hier ook vloerverwarming. Slaat echt helemaal nergens op. Het wordt tijd dat die markt opengegooid wordt. Ik betaal nog meer dan mijn moeder die in een half jaren 70 hoekwoning woont en de thermostaat altijd op standje sambal heeft staan.
Klopt. Voor 140 euro aan gas per maand kan je heel wat verstoken.
Maar ik kan 't mis hebben...
pi_186723867
quote:
0s.gif Op donderdag 9 mei 2019 16:06 schreef Sunri5e het volgende:
Hier sinds kort bij PureEnergie. En daarnaast aangesloten op stadsverwarming van Nuon. Wat een oplichterij is dat laatste zeg. We betalen 140 euro in de maand voor warmte. We wonen in een nieuwbouwhuis (2 jaar oud), alleen ik en mijn partner en we werken allebei full-time. Echt bizar hoe duur dat is.
Kan je die troep er niet uit halen?
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')