Ja die bestaan echt, ik heb zo'n sufkut in de familie... Die kwam op bezoek om terloops te vertellen dat ik een ouwe strontbak rijdt en hij zich een nieuwe Golf had gekocht.quote:Op donderdag 1 juli 2021 10:27 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Het probleem is een stuk minder als je jouw auto niet meer voor de deur kan parkeren , maar ergensine ene kelder of aan de rand van de wijk
Het is allemaal showen aan de buren met hun stukje BMW of Mercedes ijzer
hoe groter de auto hoe groter de piemel
Klopt, ikken ook zo iemandquote:Op donderdag 1 juli 2021 11:20 schreef Watuntrik het volgende:
[..]
Ja die bestaan echt, ik heb zo'n sufkut in de familie... Die kwam op bezoek om terloops te vertellen dat ik een ouwe strontbak rijdt en hij zich een nieuwe Golf had gekocht.En hij was bloed serieus en apetrots en dat ik in mijn broek stond te pissen van het lachen kon 'm geen moer schelen.
Maar dat er mensen opgevoed worden en of ruimte krijgen om zo te denken mag je de drang naar economische groei zoals wij dat kennen en hoe dit in beauty magazines wordt aangeprezen voor aanrekenen. Want binnen 100.000 km moet die nieuwe Golf ook weer een onbetrouwbare ouwe strontbak zijn en een nieuwe gekocht kunnen worden.
Never read beauty magazines, they only make you feel ugly.
Het is gewoon een kwestie van maatschappelijke opvoeding waar het de mist in gaat... Maar de consument heropvoeden om zich te realiseren dat ze eigenlijk debiel bezig zijn gaat ten koste van winst. Een groot percentage staat voor de kat zijn k onnodig met de auto in de file, zomaar omdat het kan. Die zou je eruit kunnen plukken en een groot deel van het probleem mee oplossen. Maar nee, we moeten gewoon debiel bezig blijven en winst genereren en dit moet nu dan maar op dezelfde manier elektrisch.
Goeie oplossing is elektrische fiets... Die dingen zijn geweldig... Ikzelf rijdt minder dan 1000 km p/j in de auto en doe voor de rest alles op de fiets. En voor lange afstanden straal van 30km op de elektrische fiets. Verder hoef ik niet echt van huis. En als ik op die fiets mijn ogen de kost geeft en automobilisten eens goed bekijk. Zie ik 75% debielen in een killer koekblik die rijden alsof ze de duivel op de hielen hebben. Richting aangeven en remmen doet blijkbaar pijn. Vermeend onnodig remmen zelfs nog pijnlijker want dat resulteerd in middelvingers, overige handgebaren en scheldkanonades.
Ik woon in een straat waar 30km p/u is toegestaan, waar meer dan 75% aanzienlijk harder rijdt... De straat is beklinkert en zo hoor je met bandengeluid de snelheid van de auto, dus ik hoef niet te kijken. Het gaat 7% berg op met lullig onoverzichtelijk bochtje. Zowel op als af het gaat maar door. Ergste is het zijn ook voor meer dan 75% mensen die in die wijk wonen. En ze realiseren zich allemaal niet dat dit in hun aangeleerde gewoonte Russisch roulette is. Ze wanen zich allemaal veilig in een blikken geleid projectiel van + 800kg. En gaan er van uit dat er niets op de weg staat of ligt aan de andere kant van de bocht, want gisteren lag er toch ook niets?quote:Op donderdag 1 juli 2021 11:26 schreef fathank het volgende:
Waar woon je? In Caïro?
Hier rijdt 95% gewoon normaal, op een debiele uitzondering na. Niemand is perfect in de auto, net zo min als jij op je electrische fiets.
gewoon afsluiten zulke stratenquote:Op donderdag 1 juli 2021 11:45 schreef Watuntrik het volgende:
[..]
Ik woon in een straat waar 30km p/u is toegestaan, waar meer dan 75% aanzienlijk harder rijdt... De straat is beklinkert en zo hoor je met bandengeluid de snelheid van de auto, dus ik hoef niet te kijken. Het gaat 7% berg op met lullig onoverzichtelijk bochtje. Zowel op als af het gaat maar door. Ergste is het zijn ook voor meer dan 75% mensen die in die wijk wonen. En ze realiseren zich allemaal niet dat dit in hun aangeleerde gewoonte Russisch roulette is. Ze wanen zich allemaal veilig in een blikken geleid projectiel van + 800kg. En gaan er van uit dat er niets op de weg staat of ligt aan de andere kant van de bocht, want gisteren lag er toch ook niets?
Onder de streep dat men in zulk projectiel de vrijheid krijgt en zelf als normaal wordt geacht om imperfect te handelen is op zich al debiel. Auto rijden is echt een debiel gebruik, per definitie eigenlijk totale onnatuurlijke waanzin. Wat zich inmiddels niemand meer realiseert.
Ik doe het zelf ook, auto rijden dan, daar niet van... Maar ik realiseer me wel dat het eigenlijk een hele rare totaal van de pot gerukt gebruik is.
Hoe groter de auto hoe kleiner de piemel toch?quote:Op donderdag 1 juli 2021 10:27 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Het probleem is een stuk minder als je jouw auto niet meer voor de deur kan parkeren , maar ergensine ene kelder of aan de rand van de wijk
Het is allemaal showen aan de buren met hun stukje BMW of Mercedes ijzer
hoe groter de auto hoe groter de piemel
Grappig want de stijging van verkeersongelukken komt juist door alle mensen op elektrische fietsen die zichzelf onschendbaar wanen terwijl ze reactievermogen van stront hebben en toch iedereen voorbij scheuren.quote:Op donderdag 1 juli 2021 11:20 schreef Watuntrik het volgende:
Goeie oplossing is elektrische fiets... Die dingen zijn geweldig... Ikzelf rijdt minder dan 1000 km p/j in de auto en doe voor de rest alles op de fiets. En voor lange afstanden straal van 30km op de elektrische fiets. Verder hoef ik niet echt van huis. En als ik op die fiets mijn ogen de kost geeft en automobilisten eens goed bekijk.
Correct! Dat kan ik beamen, ik heb zelf al meer dan 10 jaar een Mercedes W123 280CE Automaat met Wackeldackel uit 1982, maar wel nog steeds maar een klein piemeltje. Ik heb 'm ook niet bewust gekocht met het idee dat ie dan groter zou worden. Maar misschien is het een genetische aanleg van kleine piemel waarom dit altijd mijn favoriete auto is geweest.En het niet kon laten om een aan te schaffen. Dat weet ik niet...quote:Op donderdag 1 juli 2021 11:41 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Het kopen van een auto maakt echt je piemel niet langer![]()
Ja die zijn er inderdaad ook, met name de oudjes die nu weer massaal de weg op gaan en kunnen fietsen als een jonge god. En de automibilist moet nog aan het idee wennen dat oma op haar E-bike met 25km/h de berg op scheurt en denkt dat is maar fietser dat haal ik nog wel.quote:Op donderdag 1 juli 2021 12:59 schreef YoshiBignose het volgende:
Grappig want de stijging van verkeersongelukken komt juist door alle mensen op elektrische fietsen die zichzelf onschendbaar wanen terwijl ze reactievermogen van stront hebben en toch iedereen voorbij scheuren.
Ik denk dat als auto's autonoom worden en de maatschappij verder automatiseert we steeds dichterbij komen. Dat gaat niet in een paar jaar tijd, maar binnen de volgende 10 jaar verwacht ik wel grote stappen.quote:Op donderdag 1 juli 2021 15:52 schreef spectrumanalyser het volgende:
Ik weet vrij zeker dat autobezit nog lang niet voorbij is.
Men denkt veel te makkelijk over deelauto's. Er is een fors aantal incidenten met de elektrische car2go's.
Omdat een deelauto niet aan een particulier toebehoort kan het zomaar gebeuren dat een flink beschadigde auto een lange tijd in de straat blijft staan. Niemand die 'm gebruikt omdat ie schade heeft, niemand die dat meld.
ik zie dat niet gebeuren. zal wel na mijn tijd komen, misschien.quote:Op donderdag 1 juli 2021 16:41 schreef Solstice1 het volgende:
[..]
Ik denk dat als auto's autonoom worden en de maatschappij verder automatiseert we steeds dichterbij komen. Dat gaat niet in een paar jaar tijd, maar binnen de volgende 10 jaar verwacht ik wel grote stappen.
Ik weet niet hoeveel het uitmaakt, ik tank wat het goedkoopst is.quote:Op dinsdag 29 juni 2021 13:25 schreef Watuntrik het volgende:
Het zal nog wel even duren en staat behoorlijk op losse schroeven.Maar de gedachtegoed is wel een politieke trend... Ik rijd zelf een Oldtimer en loop al sinds de introductie van E5 met het voorgevoel rond dat ik nog een tijd meemaak dat voor mijn type verbrandingsmotor geen brandstof meer verkrijgbaar zal zijn. Ik moet voor Ethanol vrije benzine al uitwijken naar Duitsland, omdat in verband met vraag en aanbod binnen een te grote straal in Nederland geen tankstations die dit verkopen te vinden zijn. Alles is E10 of E5. Al is E5 rijden vooralsnog geen probleem, maar ook dit zal ooit verdwijnen wanneer de E5 motoren zo goed als allemaal afgeschreven zijn.
Dat is op zich niet de stelling van dit topic.quote:Maar om compleet over te stappen op elektrisch rijden is economisch qua infrastructuur een veel te grote omschakeling. Iets wat nog erg lang gaat duren... Op accu's gaan rijden is qua grondstoffen van gelijke orde en uitputtend. Dat wordt het ene gat graven om het andere te dichten. Om motoren aan te drijven met inductieve stroom onder het wegdek bv. is qua infrastructuur niet op korte termijn te realiseren, ga maar eens het gehele wegennet daarop aanpassen.
Nadeel van OV is dat het je vaak haalt van een plek waar je niet bent en brengt naar een plek waar je niet moet zijn. Er zitten daardoor nogal wat overstapmomenten in en dat is wat mij tegenhoudt om het te gebruiken.quote:Neem bv de spoorwegen, dit is inmiddels de minst economische manier van transport geworden die je maar kunt bedenken. Maar onze afhankelijkheid en hoe het dusdanig verweven is in onze infrastructuur, is het alleen financieel al niet haalbaar en ondenkbaar om dat gehele netwerk te verbouwen naar een duurzamer systeem. De mensheid heeft zich met het in gebruik nemen van deze techniek van transporteren onwetend in zijn eigen voet geschoten, er is geen weg terug en we hangen er aan vast. Ooit hyper modern en een eureka voor de industriële revolutie, maar inmiddels nooit echt aangepast noch gemoderniseerd en het netwerk heeft zich dusdanig uitgebreid dat het een een ouderwets economisch gedrocht is geworden waar we het maar mee moeten doen. Met alle waarschijnlijkheid mee moeten blijven doen.
Ehm, ja, op zich. Maar ook niet echt het onderwerp van dit topicquote:Vooral in zo'n landje als Nederland is er geen ruimte, je kunt niet zomaar even het gehele wegennet en spoorwegennet zo ingrijpend aanpassen. En om naast het bestaande netwerk een nieuwe modern netwerk te bouwen voordat het oude uit gebruik genomen zou kunnen worden is geen plaats voor.
Dat zou maar op een manier kunnen, alles platgooien en opnieuw beginnen.
Bij het starten van dit topic (en inmiddels reeks) heb ik vooral gedacht aan autonoom rijdende auto's.quote:Op donderdag 1 juli 2021 15:52 schreef spectrumanalyser het volgende:
Ik weet vrij zeker dat autobezit nog lang niet voorbij is.
Men denkt veel te makkelijk over deelauto's. Er is een fors aantal incidenten met de elektrische car2go's.
Omdat een deelauto niet aan een particulier toebehoort kan het zomaar gebeuren dat een flink beschadigde auto een lange tijd in de straat blijft staan. Niemand die 'm gebruikt omdat ie schade heeft, niemand die dat meld.
Maar vooral de groep ouderen > 65 jaar , de groep die komende jaren steeds groter zal worden, zullen er sneller voor kiezen om de eigen auto aan de kant te zetten en voortaan een FSD auto te bestellenquote:Op donderdag 1 juli 2021 17:12 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
100% geen autobezit zie ik zelf ook niet direct gebeuren maar er is zeker een groep die weinig rijdt, geen parkeerruimte heeft of nooit een auto gehad heeft (of zelfs geen rijbewijs) die hier gebruik van zal maken.
Indien je een auto rijdt van bouwjaar voordat E benzine werd ingevoerd loop je het risico dat je motor en of brandstof systeem hier defect van raakt. Ethanol blijkt agressief te zijn voor bepaalde soorten materiaal voor afdichtingen in en om het motorblok. Daarnaast is benzine met ethanol minder lang houdbaar en het trekt vocht aan en ontleed zich bij lang stilstaan. Zo krijg je water in de tank en het brandstofsysteem. Dan heb je dus een probleem indien je stalen benzinetank hebt of stalen of corrosie gevoelige onderdelen in het brandstof systeem. Het gaat roesten en dus ook vervuilen.quote:Op donderdag 1 juli 2021 17:04 schreef TheFreshPrince het volgende:
Ik weet niet hoeveel het uitmaakt, ik tank wat het goedkoopst is
Je kan natuurlijk denken aan "level 4" waarbij de autonome auto bepaalde wegen en lastige situaties vermijdt. Je zal dan niet altijd voor de deur kunnen uitstappen maar het is al een stuk beter dan OV.quote:Op donderdag 1 juli 2021 17:47 schreef Watuntrik het volgende:
[..]
Indien je een auto rijdt van bouwjaar voordat E benzine werd ingevoerd loop je het risico dat je motor en of brandstof systeem hier defect van raakt. Ethanol blijkt agressief te zijn voor bepaalde soorten materiaal voor afdichtingen in en om het motorblok. Daarnaast is benzine met ethanol minder lang houdbaar en het trekt vocht aan en ontleed zich bij lang stilstaan. Zo krijg je water in de tank en het brandstofsysteem. Dan heb je dus een probleem indien je stalen benzinetank hebt of stalen of corrosie gevoelige onderdelen in het brandstof systeem. Het gaat roesten en dus ook vervuilen.
Dus is je auto niet uitgevoerd met een E compatibel motor/brandstof systeem kun je defect rijden met de nodige onkosten van dien. Nu is E5 eventueel nog te doen, maar E10 is echt uit de boze voor niet E motoren.
Excuus voor de offtopic reacties, maar autonoom rijdende auto's in de toekomst... Prototypes bestaan al,
Tram zonder is er al, maar die hoeft alleen maar te remmen en op te trekken. Maar een feilloos autonoom system zonder geleide rails? Om het zo intelligent en veilig te krijgen dat dit commercieel ingezet zou kunnen worden tussen alle overige wegpiraten. Ben ik bang dat dit toch nog heel erg lang gaat duren.
dat zou je denken. de realiteit is anders. Ouderen geven niet zomaar het autorijden of autobezit op.quote:Op donderdag 1 juli 2021 17:15 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Maar vooral de groep ouderen > 65 jaar , de groep die komende jaren steeds groter zal worden, zullen er sneller voor kiezen om de eigen auto aan de kant te zetten en voortaan een FSD auto te bestellen
nee dat is niet waarquote:Op donderdag 1 juli 2021 18:23 schreef spectrumanalyser het volgende:
[..]
dat zou je denken. de realiteit is anders. Ouderen geven niet zomaar het autorijden of autobezit op.
als het qua veiligheid niet meer gaat dan moeten kinderen het hun vader of moeder aandringen te stoppen.
kortom; in het verkeer zul je vaker ouderen tegenkomen.
het zijn eerder jongeren die geen interesse hebben in autobezit. ze halen op latere leeftijd het rijbewijs.
er gaan niet meer zo veel ouderen naar een bejaardenhuis. ouderen hebben veel tijd, gaan ergens ver weg fietsen. zie autootjes rondom met grote schades, die worden niet opgelapt maar het autootje gaat om de dag nog wel op pad. een visje halen, naar de familie, noem maar op.quote:Op donderdag 1 juli 2021 18:26 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
nee dat is niet waar
de oudere die door blijft rijden is omdat de auto nog nodig is om naar de kleinkinderen te kunnen gaan een FSD car zal dan een uitkomst zijn , ook omdat de auto nog zo weinig gebruikt wordt
de auto is op die leeftijd geen statussymbool meer , ook om dat ie vaak in de kelder van het bejaardenhuis staat
Ja nou en waarom ook nietquote:Op donderdag 1 juli 2021 18:34 schreef spectrumanalyser het volgende:
[..]
er gaan niet meer zo veel ouderen naar een bejaardenhuis. ouderen hebben veel tijd, gaan ergens ver weg fietsen. zie autootjes rondom met grote schades, die worden niet opgelapt maar het autootje gaat om de dag nog wel op pad. een visje halen, naar de familie, noem maar op.
ik heb weleens een omstander horen vragen "Is het nog wel verstandig voor u om te gaan rijden?"
er wonen hier mensen met rollator die auto blijven rijden.
het is juist andersom. de keuring is slechts een medische keuring. over de rijvaardigheid worden geen vragen gesteld.quote:Op donderdag 1 juli 2021 19:03 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Ja nou en waarom ook niet
er zijn ook jongeren die niet kunnen rijden en er is een keuring he vanaf 75 jaar
veel ouderen komen nooit door de keuring heen meer , terwijl ze best kunnen rijden
En ook die medische keuring is een wassen neus die slechts bureaucratisch is...quote:Op donderdag 1 juli 2021 19:06 schreef spectrumanalyser het volgende:
het is juist andersom. de keuring is slechts een medische keuring. over de rijvaardigheid worden geen vragen gesteld.
tuurlijk niet, daar voor was het rijbewijsquote:Op donderdag 1 juli 2021 19:06 schreef spectrumanalyser het volgende:
[..]
het is juist andersom. de keuring is slechts een medische keuring. over de rijvaardigheid worden geen vragen gesteld.
Welke animatie sciencefictionfilm was het ook alweer? Alles autonoom en alle gebruikers lijdend aan obesitas.quote:Op donderdag 1 juli 2021 18:05 schreef TheFreshPrince het volgende:
Je kan natuurlijk denken aan "level 4" waarbij de autonome auto bepaalde wegen en lastige situaties vermijdt. Je zal dan niet altijd voor de deur kunnen uitstappen maar het is al een stuk beter dan OV.
In de USA is dat wat makkelijker met het vrij eenvoudig opgezette wegennet, vele stopborden, etc.
Ik denk dat je Wall-E bedoelt. Ik hoop dat de automatisering van de maatschappij mij meer ruimte geeft om te sporten eigenlijk.quote:Op donderdag 1 juli 2021 21:10 schreef Watuntrik het volgende:
[..]
Welke animatie sciencefictionfilm was het ook alweer? Alles autonoom en alle gebruikers lijdend aan obesitas.
Ik ben het echt vergeten maar die film past perfect in jou verhaal.
Iedereen terug op de fiets en lokaal aan de slag zou een gezondere oplossing zijn.En natuurlijk ook het einde van autobezit.
Auto? The end or the begining?
Yes dat was 'm inderdaad, Wall-E wel de ster maar niet de boodschap... Dankjewel!quote:
Das een mooie geautomatiseerd sporten!?... Autonomische fitnesstoestellen?quote:Op donderdag 1 juli 2021 23:45 schreef Solstice1 het volgende:
Ik hoop dat de automatisering van de maatschappij mij meer ruimte geeft om te sporten eigenlijk.
Nee, doordat werk verder weggeautomatiseerd wordt en daar hopelijk op een gegeven moment een basisinkomen tegenover staat of je in ieder geval minder hoeft te werken om rond te komen zou je meer aan familie en sporten en andere leuke dingen toekomen.quote:Op donderdag 1 juli 2021 23:56 schreef Watuntrik het volgende:
[..]
Yes dat was 'm inderdaad, Wall-E wel de ster maar niet de boodschap... Dankjewel!
[..]
Das een mooie geautomatiseerd sporten!?... Autonomische fitnesstoestellen?
Ik weet niet precies wat je vraag is maar als je vraagt of FSD bèta 10 een bèta is, ja dat is het.quote:Op zondag 12 september 2021 12:22 schreef spectrumanalyser het volgende:
Heb je nog een software-update nodig als de Tesla een bocht niet herkendt?
Bij autonome auto's die ingezet worden als TaaS verwacht ik daarover geen gezemel. De bekleding van stoelen en interieur zullen vaker van materialen gemaakt worden die makkelijk schoon te maken zijn.quote:Op woensdag 18 augustus 2021 18:38 schreef spectrumanalyser het volgende:
met een vriendin ben ik eens gaan kijken naar de nadelen van een deelauto. We hebben gekeken bij meerdere deelauto-projecten wat structurele, terugkerende problemen zijn.
Nu zijn er de volgende voorbeelden van klachten die terugkomen;
• Een volgende klant maakt melding van haren in de auto. 25 euro schoonmaakkosten, voor een losgelaten haar.
Dat is in de situatie van een autonome auto geen issue, die rijdt zelf van klant naar klant.quote:• Auto door een vorige klant niet goed afgesloten, waardoor de accu leeg was. Maar de nieuwe klant krijgt daar de schuld van. de kosten worden niet vergoed, het is dan niet mogelijk om de auto af te melden.
Zie eerste punt. En als dat vaak gebeurt nadat jij een autonoom voertuig gebruikt, dan zullen daar wel gevolgen aan hangen. Mogelijk kan men beelden terugkijken in geval van vernieling of vervuiling van een voertuig.quote:• Auto is zeer smerig, een zwijnenstal.
Een autonome auto rijdt direct door naar de volgende klant (of servicedepot) dus geen issue.quote:• Auto blijkt niet op de plek te staan, waar deze voor gereserveerd stond.
Dat lijkt me prima in een app te verwerken, zo'n auto logt daarnaast zelf ook zijn ritten dus dat kan je over elkaar heen leggen en bijna automatiseren.quote:iets wat wel veel voorkomt is een slechte klantenservice. Als je door vertraging of een incident niet op tijd bent, moet je wel de kans krijgen om dit door te kunnen geven.
Je weet dat dit voorbeeld Autopilot is en geen FSD?quote:Op zondag 12 september 2021 12:48 schreef spectrumanalyser het volgende:
Hopelijk bij de volgende software-update kan de auto de bocht wel nemen.
De autoschadehersteller is iedereen erg dankbaar voor deze fomo-gadget.
Dit is wel de allerslechtste reactie die je kunt krijgen als je net je dure auto in de prak gereden hebt.quote:Op zondag 12 september 2021 13:04 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Je weet dat dit voorbeeld Autopilot is en geen FSD?
Het zijn 2 verschillende producten met een geheel eigen prijskaartje.quote:Op zondag 12 september 2021 13:09 schreef spectrumanalyser het volgende:
[..]
Dit is wel de allerslechtste reactie die je kunt krijgen als je net je dure auto in de prak gereden hebt.
Ja maar meneer, u had Autopilot. Met het nieuwe product zal dit echt niet gebeuren hoor!
Klopt, het faalt nog vaak genoeg.quote:Op zondag 12 september 2021 13:37 schreef Tourniquet het volgende:
Die FSD testfilmpjes zijn echt wel gaaf om te zien. Elke update is weer beter. Als blijft het af en toe nog wel spannend, zoals hier op 6:40:![]()
![]()
Klopt, ben daarom ook heel benieuwd hoe zo'n systeem als dit over een jaar of 5-10 presteert. Die filmpjes drukken m'n neus ook weer op de feiten hoe belabberd de Amerikaanse wegen zijn qua belijning, onderhoud en ontwerp.quote:Op zondag 12 september 2021 13:43 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Klopt, het faalt nog vaak genoeg.
Het ligt er deels ook wel uit in welk gebied gereden wordt. Tesla heeft nu nog beperkte rekencapaciteit en kan niet alle situaties / steden in kaart brengen en daarop trainen, dus werkt het in bepaalde wijken / steden beter.
Daarom werken ze aan DOJO, waarmee ze gigantisch veel meer rekencapaciteit krijgen om hun AI te verbeteren.
De tijdlijn van Musk wanneer het klaar is kan je wel met een korreltje zout nemen maar dat ze vooruit gaan is inmiddels wel duidelijk, vergeleken met de eerste bèta's is dit echt een grote verbetering.
Klopt, Sandy Munro had een 1 op 1 met Elon Musk begin dit jaar en haalde dat ook aan.quote:Op zondag 12 september 2021 13:47 schreef Tourniquet het volgende:
[..]
Klopt, ben daarom ook heel benieuwd hoe zo'n systeem als dit over een jaar of 5-10 presteert. Die filmpjes drukken m'n neus ook weer op de feiten hoe belabberd de Amerikaanse wegen zijn qua belijning, onderhoud en ontwerp.
Ja, alleen wel storend dat de auto zich kennelijk niets aantrekt van de maximale en geadviseerde snelheden, tot dat 45 mph is, dan kan hij zich er min of meer wel aan houden (omdat hij niet echt harder kan door het overige verkeer).quote:
Volgens mij kan je de maximumsnelheid zelf instellen met het rechterdraaiwiel op het stuur.quote:Op maandag 13 september 2021 19:50 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ja, alleen wel storend dat de auto zich kennelijk niets aantrekt van de maximale en geadviseerde snelheden, tot dat 45 mph is, dan kan hij zich er min of meer wel aan houden (omdat hij niet echt harder kan door het overige verkeer).
Ik doe voorlopig nog wel even zelf gas, remmen, schakelen en sturen in mijn midlifcrisisspeeltje met benzinemotorquote:Op maandag 13 september 2021 19:58 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Volgens mij kan je de maximumsnelheid zelf instellen met het rechterdraaiwiel op het stuur.
Of hij nu nog borden negeert weet ik niet maar als je het gas zelf intrapt kan je er natuurlijk ook overheen.
Lijkt me niet iets wat uiteindelijk een probleem zal blijven in FSD, zeker niet omdat het ook borden leest (en anders kan terugvallen op een database).
Dit is en blijft natuurlijk een testversie, onder alle gevallen ben je zelf nog verantwoordelijk voor de veiligheid en snelheid.
Vanaf 10.1 of 10.2 gaan ze ook meer "stacks" samenvoegen, nu heb je op de snelweg bijvoorbeeld nog andere software dan op lokale wegen of bij het inparkeren. Dat moet uiteindelijk allemaal 1 versie zijn, met hetzelfde "brein" dat rijdt.
Hoe indrukwekkend de vorderingen ook zijn, dat lijkt me voorlopig wel het veiligstquote:Op maandag 13 september 2021 20:05 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ik doe voorlopig nog wel even zelf gas, remmen, schakelen en sturen in mijn midlifcrisisspeeltje met benzinemotor
quote:Deelauto's worden nauwelijks gebruikt: verwachte populariteit is uitgebleven
Deelauto’s zouden leiden tot minder autobezit, maar niets is minder waar. Ze worden nauwelijks gebruikt. Bijna een miljoen mensen hebben zich ooit ingeschreven bij een deelautodienst, maar 80 procent gebruikt vervolgens nooit zo’n deelauto.
[..]
Een verklaring voor het gebrek aan belangstelling voor deelauto's is de prijs, vermoedt Marco van Burgsteden van Crow. Wie bijvoorbeeld met een Greenwheels-auto een dagje naar een vriend wil die 100 kilometer verderop woont is bijna 120 euro kwijt. ,,Maar de verborgen kosten van het bezit van een eigen auto zijn ook hoog. Als je één keer in de maand die rit moet maken, is een deelauto al voordeliger. De op het eerste gezicht hoge kosten van het gebruik van een deelauto maken dat zo’n voertuig niet zomaar voor ieder klein ritje wordt gebruikt.’’
Ik denk dat het bedoelde ritje eens per week met de deelauto al voordeliger is dan een auto bezitten. Maar zo voelt het niet natuurlijk.quote:Op maandag 1 november 2021 09:35 schreef spectrumanalyser het volgende:
Een verklaring voor het gebrek aan belangstelling voor deelauto's is de prijs, vermoedt Marco van Burgsteden van Crow. Wie bijvoorbeeld met een Greenwheels-auto een dagje naar een vriend wil die 100 kilometer verderop woont is bijna 120 euro kwijt. ,,Maar de verborgen kosten van het bezit van een eigen auto zijn ook hoog. Als je één keer in de maand die rit moet maken, is een deelauto al voordeliger. De op het eerste gezicht hoge kosten van het gebruik van een deelauto maken dat zo’n voertuig niet zomaar voor ieder klein ritje wordt gebruikt.’’
Nee, ik geloof dat Lyft ook links en rechts ingehaald wordt. Maar wat dat aangaat kan ik ook alleen maar wat youtube-kanalen na papegaaien waar wellicht mensen achter zitten met eigen belangen.quote:Op donderdag 11 november 2021 00:58 schreef Tijn het volgende:
Ja, hoe gaat het met die zelfrijdende auto's eigenlijk? Ik zag net dit plaatje dat Lyft had gemaakt eind 2016:
[ afbeelding ]
Zitten ze een beetje op schema?
Dat.quote:Op woensdag 17 november 2021 08:10 schreef daNpy het volgende:
25.000 euro schade als een catalysator van 1500 gestolen/ beschadigd wordt?
Crimineel gedrag maar dat bedrag is met 10 hele dikke pennen geschreven.
Zo'n Pripus is gewoon hybride. En daar zal de ICE ook aan uitstoot moeten voldoen gok ik.quote:Op woensdag 17 november 2021 08:13 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Dat.
Daarnaast zit er onder zo'n elektrische zelfrijdende auto vast geen katalysator meer
Dat soort schema's wordt zelden gehaald, Pareto haalt ze altijd weer in.quote:Op donderdag 11 november 2021 00:58 schreef Tijn het volgende:
Ja, hoe gaat het met die zelfrijdende auto's eigenlijk? Ik zag net dit plaatje dat Lyft had gemaakt eind 2016:
[ afbeelding ]
Zitten ze een beetje op schema?
Hmm?quote:Op woensdag 17 november 2021 08:14 schreef daNpy het volgende:
[..]
Zo'n Pripus is gewoon hybride. En daar zal de ICE ook aan uitstoot moeten voldoen gok ik.
Die elektromotoren zit lekker veel koper in. Dat is ook wat waardquote:Op woensdag 17 november 2021 08:17 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Hmm?
Wat ik bedoel: die zelfrijdende auto's zijn straks allemaal elektrisch, die hebben geen katalysator meer.
Ja, alleen lukt dichtlassen en terugrijden dan niet echtquote:Op woensdag 17 november 2021 08:18 schreef daNpy het volgende:
[..]
Die elektromotoren zit lekker veel koper in. Dat is ook wat waard
Met 11 auto's die allen 2000 tot 2500 euro schade hebben is dat best wel een reëel bedrag denk ik.quote:Op woensdag 17 november 2021 08:10 schreef daNpy het volgende:
25.000 euro schade als een catalysator van 1500 gestolen/ beschadigd wordt?
Crimineel gedrag maar dat bedrag is met 10 hele dikke pennen geschreven.
Ah, zo had ik het niet gelezen idd.quote:Op woensdag 17 november 2021 08:31 schreef qajariaq het volgende:
Met 11 auto's die allen 2000 tot 2500 euro schade hebben is dat best wel een reëel bedrag denk ik.
Netjes hoor, ik vind dergelijke ritjes erg inspannend omdat je werkelijk overal rekening mee moet houden. Alleen niet zo netjes om die andere auto te blokkeren terwijl er ruimte zat was iets naar voren te rijden.quote:
Als autonoom rijden toegelaten wordt, zal een verzekeringsmaatschappij dat op zich niet zo makkelijk meer kunnen weigeren lijkt me. Als er minder ongevallen zijn, zullen ze het zelfs aanmoedigen.quote:Op donderdag 6 januari 2022 13:20 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Netjes hoor, ik vind dergelijke ritjes erg inspannend omdat je werkelijk overal rekening mee moet houden. Alleen niet zo netjes om die andere auto te blokkeren terwijl er ruimte zat was iets naar voren te rijden.
Hoe zit het eigenlijk met de aansprakelijkheid, in een beta is de chauffeur uiteraard volledig aansprakelijk voor schade. Maar is al uitgevochten hoe dat uiteindelijk geregeld gaat worden?
een zelfrijdende auto zou gewoon wraak kunnen nemenquote:Op woensdag 17 november 2021 08:31 schreef qajariaq het volgende:
Een zelfrijdende taxi heeft ongetwijfeld een tracking systeem. Een evt dief of vandaal is dan wel weer op te sporen.
[..]
Een verzekeringsmaatschappij zal altijd gaan voor de makkelijkste manier om niet te hoeven betalen. En een particulier aansprakelijk stellen is veel makkelijker dan een bedrijf aansprakelijk stellen. Dus ga er maar rekening mee houden dat jij als 'bestuurder' gewoon aansprakelijk blijft.quote:Op vrijdag 7 januari 2022 17:34 schreef TheFreshPrince het volgende:
Als autonoom rijden toegelaten wordt, zal een verzekeringsmaatschappij dat op zich niet zo makkelijk meer kunnen weigeren lijkt me. Als er minder ongevallen zijn, zullen ze het zelfs aanmoedigen.
In level 4 en 5 voertuigen zit niet eens meer noodzakelijk een stuur en pedalen en je bent dus ook geen bestuurder.quote:Op zaterdag 8 januari 2022 10:13 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Een verzekeringsmaatschappij zal altijd gaan voor de makkelijkste manier om niet te hoeven betalen. En een particulier aansprakelijk stellen is veel makkelijker dan een bedrijf aansprakelijk stellen. Dus ga er maar rekening mee houden dat jij als 'bestuurder' gewoon aansprakelijk blijft.
Dat is allemaal simpelweg niet relevant. Als de wetgever niet vastlegt dat jij als 'bestuurder' van een autonome auto gevrijwaard bent van aansprakelijkheid, zal de verzekeraar altijd eerst achter jou aankomen. Jij bent de zwakste partij namelijk. Succes!quote:Op zaterdag 8 januari 2022 10:18 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
In level 4 en 5 voertuigen zit niet eens meer noodzakelijk een stuur en pedalen en je bent dus ook geen bestuurder.
In feite kan zo'n voertuig zelfstandig je oma thuis brengen of je kinderen van 8 en 10 naar school brengen.
Het is dus niet meer dan logisch dat autofabrikanten de verzekering zelf regelen of dat verzekeraars daar op inspringen. Als jij geen bestuurder bent, is de auto het. De verantwoordelijkheid bij een ongeval zal dus naar de fabrikant verschuiven.
Los daarvan (zoals de TT ook al suggereert) verwacht ik dat autobezit afneemt naarmate autonome auto's de markt veroveren. Met name in grote steden is er weinig reden om een auto en een dure parkeerplek te hebben als je ieder moment van de dag kan beschikken over persoonlijk vervoer. Dat zal niet gelden als je dagelijks met een auto vol gereedschap naar klanten moet maar om je boodschappen te doen gaat dat prima.
Voordeel is ook dat je de auto kan afstemmen op je wensen. Wil je naar de Ikea om een kast te kopen?
Ga je op de heenweg in een kleine auto (of met het OV) en je rijdt terug in een SUV / station / busje dat qua grootte past bij wat je hebt aangeschaft.
Oké, die mening mag je uiteraard hebben.quote:Op zaterdag 8 januari 2022 10:25 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Dat is allemaal simpelweg niet relevant. Als de wetgever niet vastlegt dat jij als 'bestuurder' van een autonome auto gevrijwaard bent van aansprakelijkheid, zal de verzekeraar altijd eerst achter jou aankomen. Jij bent de zwakste partij namelijk. Succes!
Als je een beetje verstand hebt van hoe verzekeraars werken, dan is dat de best onderbouwde mening. Maar jij mag uiteraard proberen een andere mening vol te houden.quote:Op zaterdag 8 januari 2022 10:27 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Oké, die mening mag je uiteraard hebben.
Aa de andere kant als je B2B zaken afhandelt kan het natuurlijk wel heel vlot gaan en het is voor de fabrikant ook een incentive om het veiliger te maken.quote:Op zaterdag 8 januari 2022 10:25 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Dat is allemaal simpelweg niet relevant. Als de wetgever niet vastlegt dat jij als 'bestuurder' van een autonome auto gevrijwaard bent van aansprakelijkheid, zal de verzekeraar altijd eerst achter jou aankomen. Jij bent de zwakste partij namelijk. Succes!
Dat is nu in veel steden al net zo, en daar zijn nu ook al meer dan genoeg deelauto-opties voorhanden. Bijvoorbeeld in Utrecht kan je zo goed als overal binnen loopafstand verschillende deelautos vinden. En toch heeft het overgrote deel van de inwoners nog steeds een auto. Waarom?quote:Op zaterdag 8 januari 2022 10:18 schreef TheFreshPrince het volgende:
Los daarvan (zoals de TT ook al suggereert) verwacht ik dat autobezit afneemt naarmate autonome auto's de markt veroveren. Met name in grote steden is er weinig reden om een auto en een dure parkeerplek te hebben als je ieder moment van de dag kan beschikken over persoonlijk vervoer. Dat zal niet gelden als je dagelijks met een auto vol gereedschap naar klanten moet maar om je boodschappen te doen gaat dat prima.
Voordeel is ook dat je de auto kan afstemmen op je wensen. Wil je naar de Ikea om een kast te kopen?
Ga je op de heenweg in een kleine auto (of met het OV) en je rijdt terug in een SUV / station / busje dat qua grootte past bij wat je hebt aangeschaft.
Een deelauto waar je naartoe moet lopen en die er ook niet altijd zal staan is wat anders dan een grote pool auto's waarvan ééntje naar je voordeur toe komt rijden. Zeker als je feitelijk nooit mis grijpt dan is dat echt wel veel handiger dan een deelauto.quote:Op zondag 9 januari 2022 13:39 schreef knoopie het volgende:
[..]
Dat is nu in veel steden al net zo, en daar zijn nu ook al meer dan genoeg deelauto-opties voorhanden. Bijvoorbeeld in Utrecht kan je zo goed als overal binnen loopafstand verschillende deelautos vinden. En toch heeft het overgrote deel van de inwoners nog steeds een auto. Waarom?
Objectief heb je helemaal gelijk, maar in de praktijk trekken mensen zich weinig aan van objectieve argumenten aan als het om autobezit gaat. Dat lijkt me overduidelijk als je ziet hoeveel mensen uitgeven aan weinig praktische dingen zoals snellere modellen, of zelfs modellen die net zo langzaam zijn maar er alleen maar sneller uit zien.
Daarnaast vergeet je voor het gemak dat veel mensen kleine kinderen hebben, en daardoor ook elke keer heel wat ‘gereedschap’ van en naar een deelauto zouden moeten slepen. Met één kleine plus kinderstoeltje is dat nog wel te doen, maar zodra je twee kinderen hebt die nog in een stoeltje moeten en je ook nog boodschappen bij je hebt kom je al snel handen te kort. Dan maakt het al dan niet autonoom zijn ook weinig uit. Wij hebben jarenlang geen auto gehad, maar met een tweede kind was dat simpelweg niet meer leuk als je in je eentje weg wilde gaan.
Dat lost de twee eerder genoemde problemen nog steeds niet op. Heel veel mensen zijn niet rationeel als het om auto’s gaat. Anders zouden ze geen geld uitgeven aan een AMG Badge. En ook als een auto vanzelf naar mij toe komt rijden, dan moet ik nog steeds twee stoeltjes en twee kinderen én alle overige rotzooi er naartoe slepen.quote:Op zondag 9 januari 2022 14:14 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Een deelauto waar je naartoe moet lopen en die er ook niet altijd zal staan is wat anders dan een grote pool auto's waarvan ééntje naar je voordeur toe komt rijden. Zeker als je feitelijk nooit mis grijpt dan is dat echt wel veel handiger dan een deelauto.
Precies. Waar moet ik anders de fietsendrager neer leggen?quote:Wat wel een ding is dat je geen trekhaak hebt en geen dakdragers. Plus dat een auto ook een soort van rijdend schuurtje is natuurlijk. Maar ik zou snel om zijn als het financieel voordeliger is.
De komende 20 jaar zie ik dat nog geen werkelijkheid worden.quote:Op zaterdag 18 mei 2019 09:06 schreef TheFreshPrince het volgende:
bron: https://tweakers.net/nieuws/152926/zweeds-bedrijf-test-zelfrijdende-vrachtwagen-op-openbare-weg.html
[..]
Hoewel het project nog een lange weg te gaan heeft, ook wel een indicatie dat het misschien niet zo slim meer is om nu nog de opleiding tot professioneel chauffeur te gaan doen.
Ook Volvo is bezig met iets vergelijkbaars:
Wanneer iets beschikbaar komt is altijd een kwestie van hoe hard de ontwikkelingen gaan.quote:Op donderdag 20 januari 2022 12:40 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
De komende 20 jaar zie ik dat nog geen werkelijkheid worden.
Het is niet alleen of het theoretisch kan maar of het gebruikt kan worden in de praktijk.quote:Op donderdag 20 januari 2022 12:47 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Wanneer iets beschikbaar komt is altijd een kwestie van hoe hard de ontwikkelingen gaan.
Maar je zal ergens moeten beginnen.
Ik zie vaak kritiek op de huidige werking van Tesla FSD (niet te verwarren met Autopilot) maar ik denk dan "zonder die leerfase komt er geen perfectie".
Of dat nu wel of niet gaat gebeuren, het overgrote deel zijn simpele ritten met goederen.quote:Op donderdag 20 januari 2022 13:05 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Het is niet alleen of het theoretisch kan maar of het gebruikt kan worden in de praktijk.
Dat ze zulke treintjes gaan gebruiken om bloemen van Aalsmeer naar Frankfurt te vervoeren zie ik nog wel gebeuren.
1 menselijke chauffeur/operator en dan een paar volgwagens.
Dat ze een vrachtwagen geladen met waterstof of een brede kraan van 80 ton autonoom laten rijden zie ik niet zo snel gebeuren.
Maar goed al die nieuwe technieken maken het wel veiliger natuurlijk.
Computer kan ingrijpen als de chauffeur niet oplet.
Uit ervaring kan ik je vertellen dat de chauffeur vaker moet ingrijpen bij de computer dan de andersom.quote:Op donderdag 20 januari 2022 13:31 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Of dat nu wel of niet gaat gebeuren, het overgrote deel zijn simpele ritten met goederen.
En als de computer ingrijpt als een chauffeur niet oplet, dan zal een chauffeur misschien minder goed opletten en blijf je altijd met de discussie zitten "was het de fout van de chauffeur of de AI".
Daarom begrijp ik wel dat men echt level 4/5 autonomie nastreeft en daarmee de chauffeur geheel buiten spel zet.
Dat is helemaal niet zo'n discussiepunt, de verantwoordelijkheid / aansprakelijkheid ligt bij autonome voertuigen bij de producent van het autonome systeem.quote:Op donderdag 20 januari 2022 13:52 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Uit ervaring kan ik je vertellen dat de chauffeur vaker moet ingrijpen bij de computer dan de andersom.
Het zijn tot nu toe hulpmiddelen en ze kunnen niet anticiperen.
Een voertuig die van de linkse baan al remmend naar rechts gaat naar de uitvoegstrook is voor de computer vaak een reden om de vrachtwagen dan maar stil te zetten op de ring van Rotterdam.
Je snapt zelf ook wel wat dan de gevolgen zijn.
Die discussie hoeft niet gevoerd te worden want de chauffeur is altijd verantwoordelijk.
Dat is ook een groot discussiepunt met autonome vrachtwagens, wie neemt de verantwoordelijkheid?
O serieus?quote:Op donderdag 20 januari 2022 14:10 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Dat is helemaal geen discussiepunt, de verantwoordelijkheid ligt bij autonome voertuigen bij de producent van het autonome systeem.
Zal zo'n vaart niet lopen.quote:Op vrijdag 21 januari 2022 08:02 schreef NightDancert het volgende:
Dit topic is in 2015 gestart en ik heb niet het idee dat er veel veranderd is als het gaat om autobezit.
Zeker wel, het percentage autobezit neemt af door de groei van (private) lease.quote:Op vrijdag 21 januari 2022 08:02 schreef NightDancert het volgende:
Dit topic is in 2015 gestart en ik heb niet het idee dat er veel veranderd is als het gaat om autobezit.
quote:Mijn stelling: met de komst van de zelfrijdende auto zal autobezit overbodig worden en zal er ook een eind komen aan het beroep "chauffeur" of aan "openbaar vervoer" zoals we het nu kennen.
Uiteraard, als een ongeval (mede) veroorzaakt is door slecht onderhoud dan zal de eigenaar mede schuldig zijn, als ze in de garage een wiel niet goed vastzetten zal de garage mede schuldig zijn.quote:Op donderdag 20 januari 2022 14:12 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
O serieus?
Dat wist ik nog niet, heb je daar een link van?
Omdat er nog zoveel andere factoren meespelen zoals onderhoud lijkt het mij een beetje raar om direct de verantwoordelijkheid bij de producent neer te leggen.
Toename van het aantal auto's betekent nog geen toename van het autobezit.quote:Op vrijdag 21 januari 2022 10:07 schreef spectrumanalyser het volgende:
Voorlopig neemt het autobezit alleen maar toe. Per dag stijgt het autobezit in Den Haag met 12 per dag.
https://www.pzc.nl/auto/e(...)oe-kan-dat~ad43a2c7/
Achja, dat je een auto op lease-basis hebt is in de volksmond gewoon autobezit.quote:Op vrijdag 21 januari 2022 10:20 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Toename van het aantal auto's betekent nog geen toename van het autobezit.
Percentueel is het autobezit juist afgenomen en is er meer (private) lease dan bijvoorbeeld 10 jaar geleden.
In absolute cijfers is het autobezit licht toegenomen maar minder snel dan (private) lease.
Maar niet echt relevant: in de OP gaat het om de afname van autobezit door autonome voertuigen en zolang er geen autonome voertuigen rondrijden, is dat ook nog geen factor.
Zo heb ik dat nooit gezien, simpelweg omdat het geen bezit is.quote:Op vrijdag 21 januari 2022 10:41 schreef spectrumanalyser het volgende:
[..]
Achja, dat je een auto op lease-basis hebt is in de volksmond gewoon autobezit.
Private lease zou met de opkomst van elektrisch rijden wel eens een extra boost kunnen krijgen, aangezien sommige mensen huiverig zijn over de prijs of levensduur van een accu en dat risico liever bij een leasemaatschappij leggen.quote:Ik twijfel of het een trend is die qua groei doorzet. Het komt voor dat mensen na een leasecontract een leuk tweedehandsje zoeken. Bij een leaseauto daalt de maximale hypotheek die je kunt krijgen.
De prijzen van private lease zijn ook wel fors gestegen. De 199 euro Fiat 500-deal van de Mediamarkt is niet meer.
Ja ok maar dat is dan jouw mening neem ik aan en nog niet wettelijk vastgelegd?quote:Op vrijdag 21 januari 2022 09:58 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Uiteraard, als een ongeval (mede) veroorzaakt is door slecht onderhoud dan zal de eigenaar mede schuldig zijn, als ze in de garage een wiel niet goed vastzetten zal de garage mede schuldig zijn.
Maar in de gevallen waarin een volledig autonoom rijdende auto een ongeval veroorzaakt, zal de fabrikant daarop aangesproken worden. En daarbij ga ik uiteraard uit van autonome auto's die geen stuurwiel meer hebben, dus echt autonoom.
Overigens zal in veel gevallen de fabrikant ook de uitbater en eigenaar kunnen zijn van het wagenpark, dus ook verantwoordelijk voor het onderhoud (zie OP).
Ik verwacht dat autonome auto's vooral als TaaS ingezet zullen worden en dus vaak geheel zonder inzittende zullen rondrijden naar hun volgende klant.quote:Op vrijdag 21 januari 2022 11:44 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Ja ok maar dat is dan jouw mening neem ik aan en nog niet wettelijk vastgelegd?
quote:Wie is aansprakelijk bij een ongeluk met een zelfrijdende auto?
De regels voor aansprakelijkheid die gelden voor normale auto's gelden ook bij testen met zelfrijdende auto's.
De bestuurder is verantwoordelijk, als hij zelf het voertuig bestuurt. Maar als het systeem niet goed werkt, is de producent verantwoordelijk. De wetgeving is voor de testfase voldoende. De Rijksoverheid kijkt waar veranderingen of aanvullingen nodig zijn in de toekomst. Een eerste stap is om testen mogelijk te maken zonder een mens in het voertuig.
De testaanvrager moet goed verzekerd zijn voor de gevolgen van schade tijdens het testen. Dat moet hij aantonen als hij een ontheffing voor de test aanvraagt bij de RDW. De RDW neemt een bepaling over de aansprakelijkheidsverzekering op in de ontheffing.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |