Klopt, ben daarom ook heel benieuwd hoe zo'n systeem als dit over een jaar of 5-10 presteert. Die filmpjes drukken m'n neus ook weer op de feiten hoe belabberd de Amerikaanse wegen zijn qua belijning, onderhoud en ontwerp.quote:Op zondag 12 september 2021 13:43 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Klopt, het faalt nog vaak genoeg.
Het ligt er deels ook wel uit in welk gebied gereden wordt. Tesla heeft nu nog beperkte rekencapaciteit en kan niet alle situaties / steden in kaart brengen en daarop trainen, dus werkt het in bepaalde wijken / steden beter.
Daarom werken ze aan DOJO, waarmee ze gigantisch veel meer rekencapaciteit krijgen om hun AI te verbeteren.
De tijdlijn van Musk wanneer het klaar is kan je wel met een korreltje zout nemen maar dat ze vooruit gaan is inmiddels wel duidelijk, vergeleken met de eerste bèta's is dit echt een grote verbetering.
Klopt, Sandy Munro had een 1 op 1 met Elon Musk begin dit jaar en haalde dat ook aan.quote:Op zondag 12 september 2021 13:47 schreef Tourniquet het volgende:
[..]
Klopt, ben daarom ook heel benieuwd hoe zo'n systeem als dit over een jaar of 5-10 presteert. Die filmpjes drukken m'n neus ook weer op de feiten hoe belabberd de Amerikaanse wegen zijn qua belijning, onderhoud en ontwerp.
Ja, alleen wel storend dat de auto zich kennelijk niets aantrekt van de maximale en geadviseerde snelheden, tot dat 45 mph is, dan kan hij zich er min of meer wel aan houden (omdat hij niet echt harder kan door het overige verkeer).quote:
Volgens mij kan je de maximumsnelheid zelf instellen met het rechterdraaiwiel op het stuur.quote:Op maandag 13 september 2021 19:50 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ja, alleen wel storend dat de auto zich kennelijk niets aantrekt van de maximale en geadviseerde snelheden, tot dat 45 mph is, dan kan hij zich er min of meer wel aan houden (omdat hij niet echt harder kan door het overige verkeer).
Ik doe voorlopig nog wel even zelf gas, remmen, schakelen en sturen in mijn midlifcrisisspeeltje met benzinemotorquote:Op maandag 13 september 2021 19:58 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Volgens mij kan je de maximumsnelheid zelf instellen met het rechterdraaiwiel op het stuur.
Of hij nu nog borden negeert weet ik niet maar als je het gas zelf intrapt kan je er natuurlijk ook overheen.
Lijkt me niet iets wat uiteindelijk een probleem zal blijven in FSD, zeker niet omdat het ook borden leest (en anders kan terugvallen op een database).
Dit is en blijft natuurlijk een testversie, onder alle gevallen ben je zelf nog verantwoordelijk voor de veiligheid en snelheid.
Vanaf 10.1 of 10.2 gaan ze ook meer "stacks" samenvoegen, nu heb je op de snelweg bijvoorbeeld nog andere software dan op lokale wegen of bij het inparkeren. Dat moet uiteindelijk allemaal 1 versie zijn, met hetzelfde "brein" dat rijdt.
Hoe indrukwekkend de vorderingen ook zijn, dat lijkt me voorlopig wel het veiligstquote:Op maandag 13 september 2021 20:05 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ik doe voorlopig nog wel even zelf gas, remmen, schakelen en sturen in mijn midlifcrisisspeeltje met benzinemotor
quote:Deelauto's worden nauwelijks gebruikt: verwachte populariteit is uitgebleven
Deelauto’s zouden leiden tot minder autobezit, maar niets is minder waar. Ze worden nauwelijks gebruikt. Bijna een miljoen mensen hebben zich ooit ingeschreven bij een deelautodienst, maar 80 procent gebruikt vervolgens nooit zo’n deelauto.
[..]
Een verklaring voor het gebrek aan belangstelling voor deelauto's is de prijs, vermoedt Marco van Burgsteden van Crow. Wie bijvoorbeeld met een Greenwheels-auto een dagje naar een vriend wil die 100 kilometer verderop woont is bijna 120 euro kwijt. ,,Maar de verborgen kosten van het bezit van een eigen auto zijn ook hoog. Als je één keer in de maand die rit moet maken, is een deelauto al voordeliger. De op het eerste gezicht hoge kosten van het gebruik van een deelauto maken dat zo’n voertuig niet zomaar voor ieder klein ritje wordt gebruikt.’’
Ik denk dat het bedoelde ritje eens per week met de deelauto al voordeliger is dan een auto bezitten. Maar zo voelt het niet natuurlijk.quote:Op maandag 1 november 2021 09:35 schreef spectrumanalyser het volgende:
Een verklaring voor het gebrek aan belangstelling voor deelauto's is de prijs, vermoedt Marco van Burgsteden van Crow. Wie bijvoorbeeld met een Greenwheels-auto een dagje naar een vriend wil die 100 kilometer verderop woont is bijna 120 euro kwijt. ,,Maar de verborgen kosten van het bezit van een eigen auto zijn ook hoog. Als je één keer in de maand die rit moet maken, is een deelauto al voordeliger. De op het eerste gezicht hoge kosten van het gebruik van een deelauto maken dat zo’n voertuig niet zomaar voor ieder klein ritje wordt gebruikt.’’
Nee, ik geloof dat Lyft ook links en rechts ingehaald wordt. Maar wat dat aangaat kan ik ook alleen maar wat youtube-kanalen na papegaaien waar wellicht mensen achter zitten met eigen belangen.quote:Op donderdag 11 november 2021 00:58 schreef Tijn het volgende:
Ja, hoe gaat het met die zelfrijdende auto's eigenlijk? Ik zag net dit plaatje dat Lyft had gemaakt eind 2016:
[ afbeelding ]
Zitten ze een beetje op schema?
Dat.quote:Op woensdag 17 november 2021 08:10 schreef daNpy het volgende:
25.000 euro schade als een catalysator van 1500 gestolen/ beschadigd wordt?
Crimineel gedrag maar dat bedrag is met 10 hele dikke pennen geschreven.
Zo'n Pripus is gewoon hybride. En daar zal de ICE ook aan uitstoot moeten voldoen gok ik.quote:Op woensdag 17 november 2021 08:13 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Dat.
Daarnaast zit er onder zo'n elektrische zelfrijdende auto vast geen katalysator meer
Dat soort schema's wordt zelden gehaald, Pareto haalt ze altijd weer in.quote:Op donderdag 11 november 2021 00:58 schreef Tijn het volgende:
Ja, hoe gaat het met die zelfrijdende auto's eigenlijk? Ik zag net dit plaatje dat Lyft had gemaakt eind 2016:
[ afbeelding ]
Zitten ze een beetje op schema?
Hmm?quote:Op woensdag 17 november 2021 08:14 schreef daNpy het volgende:
[..]
Zo'n Pripus is gewoon hybride. En daar zal de ICE ook aan uitstoot moeten voldoen gok ik.
Die elektromotoren zit lekker veel koper in. Dat is ook wat waardquote:Op woensdag 17 november 2021 08:17 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Hmm?
Wat ik bedoel: die zelfrijdende auto's zijn straks allemaal elektrisch, die hebben geen katalysator meer.
Ja, alleen lukt dichtlassen en terugrijden dan niet echtquote:Op woensdag 17 november 2021 08:18 schreef daNpy het volgende:
[..]
Die elektromotoren zit lekker veel koper in. Dat is ook wat waard
Met 11 auto's die allen 2000 tot 2500 euro schade hebben is dat best wel een reëel bedrag denk ik.quote:Op woensdag 17 november 2021 08:10 schreef daNpy het volgende:
25.000 euro schade als een catalysator van 1500 gestolen/ beschadigd wordt?
Crimineel gedrag maar dat bedrag is met 10 hele dikke pennen geschreven.
Ah, zo had ik het niet gelezen idd.quote:Op woensdag 17 november 2021 08:31 schreef qajariaq het volgende:
Met 11 auto's die allen 2000 tot 2500 euro schade hebben is dat best wel een reëel bedrag denk ik.
Netjes hoor, ik vind dergelijke ritjes erg inspannend omdat je werkelijk overal rekening mee moet houden. Alleen niet zo netjes om die andere auto te blokkeren terwijl er ruimte zat was iets naar voren te rijden.quote:
Als autonoom rijden toegelaten wordt, zal een verzekeringsmaatschappij dat op zich niet zo makkelijk meer kunnen weigeren lijkt me. Als er minder ongevallen zijn, zullen ze het zelfs aanmoedigen.quote:Op donderdag 6 januari 2022 13:20 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Netjes hoor, ik vind dergelijke ritjes erg inspannend omdat je werkelijk overal rekening mee moet houden. Alleen niet zo netjes om die andere auto te blokkeren terwijl er ruimte zat was iets naar voren te rijden.
Hoe zit het eigenlijk met de aansprakelijkheid, in een beta is de chauffeur uiteraard volledig aansprakelijk voor schade. Maar is al uitgevochten hoe dat uiteindelijk geregeld gaat worden?
een zelfrijdende auto zou gewoon wraak kunnen nemenquote:Op woensdag 17 november 2021 08:31 schreef qajariaq het volgende:
Een zelfrijdende taxi heeft ongetwijfeld een tracking systeem. Een evt dief of vandaal is dan wel weer op te sporen.
[..]
Een verzekeringsmaatschappij zal altijd gaan voor de makkelijkste manier om niet te hoeven betalen. En een particulier aansprakelijk stellen is veel makkelijker dan een bedrijf aansprakelijk stellen. Dus ga er maar rekening mee houden dat jij als 'bestuurder' gewoon aansprakelijk blijft.quote:Op vrijdag 7 januari 2022 17:34 schreef TheFreshPrince het volgende:
Als autonoom rijden toegelaten wordt, zal een verzekeringsmaatschappij dat op zich niet zo makkelijk meer kunnen weigeren lijkt me. Als er minder ongevallen zijn, zullen ze het zelfs aanmoedigen.
In level 4 en 5 voertuigen zit niet eens meer noodzakelijk een stuur en pedalen en je bent dus ook geen bestuurder.quote:Op zaterdag 8 januari 2022 10:13 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Een verzekeringsmaatschappij zal altijd gaan voor de makkelijkste manier om niet te hoeven betalen. En een particulier aansprakelijk stellen is veel makkelijker dan een bedrijf aansprakelijk stellen. Dus ga er maar rekening mee houden dat jij als 'bestuurder' gewoon aansprakelijk blijft.
Dat is allemaal simpelweg niet relevant. Als de wetgever niet vastlegt dat jij als 'bestuurder' van een autonome auto gevrijwaard bent van aansprakelijkheid, zal de verzekeraar altijd eerst achter jou aankomen. Jij bent de zwakste partij namelijk. Succes!quote:Op zaterdag 8 januari 2022 10:18 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
In level 4 en 5 voertuigen zit niet eens meer noodzakelijk een stuur en pedalen en je bent dus ook geen bestuurder.
In feite kan zo'n voertuig zelfstandig je oma thuis brengen of je kinderen van 8 en 10 naar school brengen.
Het is dus niet meer dan logisch dat autofabrikanten de verzekering zelf regelen of dat verzekeraars daar op inspringen. Als jij geen bestuurder bent, is de auto het. De verantwoordelijkheid bij een ongeval zal dus naar de fabrikant verschuiven.
Los daarvan (zoals de TT ook al suggereert) verwacht ik dat autobezit afneemt naarmate autonome auto's de markt veroveren. Met name in grote steden is er weinig reden om een auto en een dure parkeerplek te hebben als je ieder moment van de dag kan beschikken over persoonlijk vervoer. Dat zal niet gelden als je dagelijks met een auto vol gereedschap naar klanten moet maar om je boodschappen te doen gaat dat prima.
Voordeel is ook dat je de auto kan afstemmen op je wensen. Wil je naar de Ikea om een kast te kopen?
Ga je op de heenweg in een kleine auto (of met het OV) en je rijdt terug in een SUV / station / busje dat qua grootte past bij wat je hebt aangeschaft.
Oké, die mening mag je uiteraard hebben.quote:Op zaterdag 8 januari 2022 10:25 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Dat is allemaal simpelweg niet relevant. Als de wetgever niet vastlegt dat jij als 'bestuurder' van een autonome auto gevrijwaard bent van aansprakelijkheid, zal de verzekeraar altijd eerst achter jou aankomen. Jij bent de zwakste partij namelijk. Succes!
Als je een beetje verstand hebt van hoe verzekeraars werken, dan is dat de best onderbouwde mening. Maar jij mag uiteraard proberen een andere mening vol te houden.quote:Op zaterdag 8 januari 2022 10:27 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Oké, die mening mag je uiteraard hebben.
Aa de andere kant als je B2B zaken afhandelt kan het natuurlijk wel heel vlot gaan en het is voor de fabrikant ook een incentive om het veiliger te maken.quote:Op zaterdag 8 januari 2022 10:25 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Dat is allemaal simpelweg niet relevant. Als de wetgever niet vastlegt dat jij als 'bestuurder' van een autonome auto gevrijwaard bent van aansprakelijkheid, zal de verzekeraar altijd eerst achter jou aankomen. Jij bent de zwakste partij namelijk. Succes!
Dat is nu in veel steden al net zo, en daar zijn nu ook al meer dan genoeg deelauto-opties voorhanden. Bijvoorbeeld in Utrecht kan je zo goed als overal binnen loopafstand verschillende deelautos vinden. En toch heeft het overgrote deel van de inwoners nog steeds een auto. Waarom?quote:Op zaterdag 8 januari 2022 10:18 schreef TheFreshPrince het volgende:
Los daarvan (zoals de TT ook al suggereert) verwacht ik dat autobezit afneemt naarmate autonome auto's de markt veroveren. Met name in grote steden is er weinig reden om een auto en een dure parkeerplek te hebben als je ieder moment van de dag kan beschikken over persoonlijk vervoer. Dat zal niet gelden als je dagelijks met een auto vol gereedschap naar klanten moet maar om je boodschappen te doen gaat dat prima.
Voordeel is ook dat je de auto kan afstemmen op je wensen. Wil je naar de Ikea om een kast te kopen?
Ga je op de heenweg in een kleine auto (of met het OV) en je rijdt terug in een SUV / station / busje dat qua grootte past bij wat je hebt aangeschaft.
Een deelauto waar je naartoe moet lopen en die er ook niet altijd zal staan is wat anders dan een grote pool auto's waarvan ééntje naar je voordeur toe komt rijden. Zeker als je feitelijk nooit mis grijpt dan is dat echt wel veel handiger dan een deelauto.quote:Op zondag 9 januari 2022 13:39 schreef knoopie het volgende:
[..]
Dat is nu in veel steden al net zo, en daar zijn nu ook al meer dan genoeg deelauto-opties voorhanden. Bijvoorbeeld in Utrecht kan je zo goed als overal binnen loopafstand verschillende deelautos vinden. En toch heeft het overgrote deel van de inwoners nog steeds een auto. Waarom?
Objectief heb je helemaal gelijk, maar in de praktijk trekken mensen zich weinig aan van objectieve argumenten aan als het om autobezit gaat. Dat lijkt me overduidelijk als je ziet hoeveel mensen uitgeven aan weinig praktische dingen zoals snellere modellen, of zelfs modellen die net zo langzaam zijn maar er alleen maar sneller uit zien.
Daarnaast vergeet je voor het gemak dat veel mensen kleine kinderen hebben, en daardoor ook elke keer heel wat ‘gereedschap’ van en naar een deelauto zouden moeten slepen. Met één kleine plus kinderstoeltje is dat nog wel te doen, maar zodra je twee kinderen hebt die nog in een stoeltje moeten en je ook nog boodschappen bij je hebt kom je al snel handen te kort. Dan maakt het al dan niet autonoom zijn ook weinig uit. Wij hebben jarenlang geen auto gehad, maar met een tweede kind was dat simpelweg niet meer leuk als je in je eentje weg wilde gaan.
Dat lost de twee eerder genoemde problemen nog steeds niet op. Heel veel mensen zijn niet rationeel als het om auto’s gaat. Anders zouden ze geen geld uitgeven aan een AMG Badge. En ook als een auto vanzelf naar mij toe komt rijden, dan moet ik nog steeds twee stoeltjes en twee kinderen én alle overige rotzooi er naartoe slepen.quote:Op zondag 9 januari 2022 14:14 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Een deelauto waar je naartoe moet lopen en die er ook niet altijd zal staan is wat anders dan een grote pool auto's waarvan ééntje naar je voordeur toe komt rijden. Zeker als je feitelijk nooit mis grijpt dan is dat echt wel veel handiger dan een deelauto.
Precies. Waar moet ik anders de fietsendrager neer leggen?quote:Wat wel een ding is dat je geen trekhaak hebt en geen dakdragers. Plus dat een auto ook een soort van rijdend schuurtje is natuurlijk. Maar ik zou snel om zijn als het financieel voordeliger is.
De komende 20 jaar zie ik dat nog geen werkelijkheid worden.quote:Op zaterdag 18 mei 2019 09:06 schreef TheFreshPrince het volgende:
bron: https://tweakers.net/nieuws/152926/zweeds-bedrijf-test-zelfrijdende-vrachtwagen-op-openbare-weg.html
[..]
Hoewel het project nog een lange weg te gaan heeft, ook wel een indicatie dat het misschien niet zo slim meer is om nu nog de opleiding tot professioneel chauffeur te gaan doen.
Ook Volvo is bezig met iets vergelijkbaars:
Wanneer iets beschikbaar komt is altijd een kwestie van hoe hard de ontwikkelingen gaan.quote:Op donderdag 20 januari 2022 12:40 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
De komende 20 jaar zie ik dat nog geen werkelijkheid worden.
Het is niet alleen of het theoretisch kan maar of het gebruikt kan worden in de praktijk.quote:Op donderdag 20 januari 2022 12:47 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Wanneer iets beschikbaar komt is altijd een kwestie van hoe hard de ontwikkelingen gaan.
Maar je zal ergens moeten beginnen.
Ik zie vaak kritiek op de huidige werking van Tesla FSD (niet te verwarren met Autopilot) maar ik denk dan "zonder die leerfase komt er geen perfectie".
Of dat nu wel of niet gaat gebeuren, het overgrote deel zijn simpele ritten met goederen.quote:Op donderdag 20 januari 2022 13:05 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Het is niet alleen of het theoretisch kan maar of het gebruikt kan worden in de praktijk.
Dat ze zulke treintjes gaan gebruiken om bloemen van Aalsmeer naar Frankfurt te vervoeren zie ik nog wel gebeuren.
1 menselijke chauffeur/operator en dan een paar volgwagens.
Dat ze een vrachtwagen geladen met waterstof of een brede kraan van 80 ton autonoom laten rijden zie ik niet zo snel gebeuren.
Maar goed al die nieuwe technieken maken het wel veiliger natuurlijk.
Computer kan ingrijpen als de chauffeur niet oplet.
Uit ervaring kan ik je vertellen dat de chauffeur vaker moet ingrijpen bij de computer dan de andersom.quote:Op donderdag 20 januari 2022 13:31 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Of dat nu wel of niet gaat gebeuren, het overgrote deel zijn simpele ritten met goederen.
En als de computer ingrijpt als een chauffeur niet oplet, dan zal een chauffeur misschien minder goed opletten en blijf je altijd met de discussie zitten "was het de fout van de chauffeur of de AI".
Daarom begrijp ik wel dat men echt level 4/5 autonomie nastreeft en daarmee de chauffeur geheel buiten spel zet.
Dat is helemaal niet zo'n discussiepunt, de verantwoordelijkheid / aansprakelijkheid ligt bij autonome voertuigen bij de producent van het autonome systeem.quote:Op donderdag 20 januari 2022 13:52 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Uit ervaring kan ik je vertellen dat de chauffeur vaker moet ingrijpen bij de computer dan de andersom.
Het zijn tot nu toe hulpmiddelen en ze kunnen niet anticiperen.
Een voertuig die van de linkse baan al remmend naar rechts gaat naar de uitvoegstrook is voor de computer vaak een reden om de vrachtwagen dan maar stil te zetten op de ring van Rotterdam.
Je snapt zelf ook wel wat dan de gevolgen zijn.
Die discussie hoeft niet gevoerd te worden want de chauffeur is altijd verantwoordelijk.
Dat is ook een groot discussiepunt met autonome vrachtwagens, wie neemt de verantwoordelijkheid?
O serieus?quote:Op donderdag 20 januari 2022 14:10 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Dat is helemaal geen discussiepunt, de verantwoordelijkheid ligt bij autonome voertuigen bij de producent van het autonome systeem.
Zal zo'n vaart niet lopen.quote:Op vrijdag 21 januari 2022 08:02 schreef NightDancert het volgende:
Dit topic is in 2015 gestart en ik heb niet het idee dat er veel veranderd is als het gaat om autobezit.
Zeker wel, het percentage autobezit neemt af door de groei van (private) lease.quote:Op vrijdag 21 januari 2022 08:02 schreef NightDancert het volgende:
Dit topic is in 2015 gestart en ik heb niet het idee dat er veel veranderd is als het gaat om autobezit.
quote:Mijn stelling: met de komst van de zelfrijdende auto zal autobezit overbodig worden en zal er ook een eind komen aan het beroep "chauffeur" of aan "openbaar vervoer" zoals we het nu kennen.
Uiteraard, als een ongeval (mede) veroorzaakt is door slecht onderhoud dan zal de eigenaar mede schuldig zijn, als ze in de garage een wiel niet goed vastzetten zal de garage mede schuldig zijn.quote:Op donderdag 20 januari 2022 14:12 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
O serieus?
Dat wist ik nog niet, heb je daar een link van?
Omdat er nog zoveel andere factoren meespelen zoals onderhoud lijkt het mij een beetje raar om direct de verantwoordelijkheid bij de producent neer te leggen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |