abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_201321962
quote:
0s.gif Op zondag 12 september 2021 13:43 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Klopt, het faalt nog vaak genoeg.

Het ligt er deels ook wel uit in welk gebied gereden wordt. Tesla heeft nu nog beperkte rekencapaciteit en kan niet alle situaties / steden in kaart brengen en daarop trainen, dus werkt het in bepaalde wijken / steden beter.

Daarom werken ze aan DOJO, waarmee ze gigantisch veel meer rekencapaciteit krijgen om hun AI te verbeteren.

De tijdlijn van Musk wanneer het klaar is kan je wel met een korreltje zout nemen maar dat ze vooruit gaan is inmiddels wel duidelijk, vergeleken met de eerste bèta's is dit echt een grote verbetering.
Klopt, ben daarom ook heel benieuwd hoe zo'n systeem als dit over een jaar of 5-10 presteert. Die filmpjes drukken m'n neus ook weer op de feiten hoe belabberd de Amerikaanse wegen zijn qua belijning, onderhoud en ontwerp. :P
pi_201321985
quote:
0s.gif Op zondag 12 september 2021 13:47 schreef Tourniquet het volgende:

[..]
Klopt, ben daarom ook heel benieuwd hoe zo'n systeem als dit over een jaar of 5-10 presteert. Die filmpjes drukken m'n neus ook weer op de feiten hoe belabberd de Amerikaanse wegen zijn qua belijning, onderhoud en ontwerp. :P
Klopt, Sandy Munro had een 1 op 1 met Elon Musk begin dit jaar en haalde dat ook aan.
Elon ging daar op in (vanaf 9:40)

pi_201339195
Deze vond ik wel grappig :P

  maandag 13 september 2021 @ 19:50:42 #249
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_201343316
quote:
0s.gif Op maandag 13 september 2021 14:27 schreef TheFreshPrince het volgende:
Deze vond ik wel grappig :P

Ja, alleen wel storend dat de auto zich kennelijk niets aantrekt van de maximale en geadviseerde snelheden, tot dat 45 mph is, dan kan hij zich er min of meer wel aan houden (omdat hij niet echt harder kan door het overige verkeer).
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_201343458
quote:
0s.gif Op maandag 13 september 2021 19:50 schreef Leandra het volgende:

[..]
Ja, alleen wel storend dat de auto zich kennelijk niets aantrekt van de maximale en geadviseerde snelheden, tot dat 45 mph is, dan kan hij zich er min of meer wel aan houden (omdat hij niet echt harder kan door het overige verkeer).
Volgens mij kan je de maximumsnelheid zelf instellen met het rechterdraaiwiel op het stuur.
Of hij nu nog borden negeert weet ik niet maar als je het gas zelf intrapt kan je er natuurlijk ook overheen.
Lijkt me niet iets wat uiteindelijk een probleem zal blijven in FSD, zeker niet omdat het ook borden leest (en anders kan terugvallen op een database).

Dit is en blijft natuurlijk een testversie, onder alle gevallen ben je zelf nog verantwoordelijk voor de veiligheid en snelheid.

Vanaf 10.1 of 10.2 gaan ze ook meer "stacks" samenvoegen, nu heb je op de snelweg bijvoorbeeld nog andere software dan op lokale wegen of bij het inparkeren. Dat moet uiteindelijk allemaal 1 versie zijn, met hetzelfde "brein" dat rijdt.
  maandag 13 september 2021 @ 20:05:16 #251
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_201343587
quote:
0s.gif Op maandag 13 september 2021 19:58 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Volgens mij kan je de maximumsnelheid zelf instellen met het rechterdraaiwiel op het stuur.
Of hij nu nog borden negeert weet ik niet maar als je het gas zelf intrapt kan je er natuurlijk ook overheen.
Lijkt me niet iets wat uiteindelijk een probleem zal blijven in FSD, zeker niet omdat het ook borden leest (en anders kan terugvallen op een database).

Dit is en blijft natuurlijk een testversie, onder alle gevallen ben je zelf nog verantwoordelijk voor de veiligheid en snelheid.

Vanaf 10.1 of 10.2 gaan ze ook meer "stacks" samenvoegen, nu heb je op de snelweg bijvoorbeeld nog andere software dan op lokale wegen of bij het inparkeren. Dat moet uiteindelijk allemaal 1 versie zijn, met hetzelfde "brein" dat rijdt.
Ik doe voorlopig nog wel even zelf gas, remmen, schakelen en sturen in mijn midlifcrisisspeeltje met benzinemotor :D
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_201343861
quote:
0s.gif Op maandag 13 september 2021 20:05 schreef Leandra het volgende:

[..]
Ik doe voorlopig nog wel even zelf gas, remmen, schakelen en sturen in mijn midlifcrisisspeeltje met benzinemotor :D
Hoe indrukwekkend de vorderingen ook zijn, dat lijkt me voorlopig wel het veiligst :+
pi_201645132
Voor wie het ontgaan is:

Tesla heeft in de USA onlangs z'n "request FSD bèta" knop geopend voor het grote publiek mits ze gekozen hebben voor de FSD optie (zo'n 11% van het totaal aantal verkochte Tesla's).

Tot nu toe reden er in heel de USA maar 2000 betàtesters rond.

Vermoedelijk heeft Tesla nu meer rekencapaciteit om meer data te kunnen analyseren en zijn ze redelijk tevreden met de vorderingen van FSD bèta 10.x en durven ze het aan om meer mensen uit te nodigen.

Tesla zit uiteraard niet te wachten op problemen, daarom monitoren ze na je aanvraag een week lang je rijgedrag en bij een vrijwel perfecte score kom je in aanmerking en voegen ze iedere dag 1.000 testers toe.

Als je teveel risico neemt (stuur te lang loslaten of "stunts" uithaalt) kunnen ze je bèta deelname ieder moment weer intrekken en dat is logisch.

Pas zodra DOJO (zelf ontwikkelde AI / machine learning chips) grootschalig uitgerold wordt zullen ze voldoende capaciteit hebben om echt grote sprongen te maken, momenteel gebruiken ze hiervoor nog Nvidia GPU's (zover ik weet).
pi_201755121
FSD bèta 10.2 is uit.

Deze videomaker is net toegelaten tot het bèta programma en was wel enthousiast in z'n reacties :+

pi_201980983
https://www.ad.nl/auto/de(...)itgebleven~a11b929a/

quote:
Deelauto's worden nauwelijks gebruikt: verwachte populariteit is uitgebleven

Deelauto’s zouden leiden tot minder autobezit, maar niets is minder waar. Ze worden nauwelijks gebruikt. Bijna een miljoen mensen hebben zich ooit ingeschreven bij een deelautodienst, maar 80 procent gebruikt vervolgens nooit zo’n deelauto.

[..]

Een verklaring voor het gebrek aan belangstelling voor deelauto's is de prijs, vermoedt Marco van Burgsteden van Crow. Wie bijvoorbeeld met een Greenwheels-auto een dagje naar een vriend wil die 100 kilometer verderop woont is bijna 120 euro kwijt. ,,Maar de verborgen kosten van het bezit van een eigen auto zijn ook hoog. Als je één keer in de maand die rit moet maken, is een deelauto al voordeliger. De op het eerste gezicht hoge kosten van het gebruik van een deelauto maken dat zo’n voertuig niet zomaar voor ieder klein ritje wordt gebruikt.’’
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
pi_201981864
quote:
0s.gif Op maandag 1 november 2021 09:35 schreef spectrumanalyser het volgende:
Een verklaring voor het gebrek aan belangstelling voor deelauto's is de prijs, vermoedt Marco van Burgsteden van Crow. Wie bijvoorbeeld met een Greenwheels-auto een dagje naar een vriend wil die 100 kilometer verderop woont is bijna 120 euro kwijt. ,,Maar de verborgen kosten van het bezit van een eigen auto zijn ook hoog. Als je één keer in de maand die rit moet maken, is een deelauto al voordeliger. De op het eerste gezicht hoge kosten van het gebruik van een deelauto maken dat zo’n voertuig niet zomaar voor ieder klein ritje wordt gebruikt.’’
Ik denk dat het bedoelde ritje eens per week met de deelauto al voordeliger is dan een auto bezitten. Maar zo voelt het niet natuurlijk.

Behalve dat ik wel vaker dan eens per week in de auto zit blijft de spontaniteit voor autogebruik bij een deelauto ook wat achter. Ik woon op een dorp, er is geen deelauto te vinden in de wijde omgeving.

In de stad zal dat anders zijn. Toch zit je ook met andere beperkingen zoals beschikbaarheid op dat moment en er b.v. geen dakdragers op mogen zetten.

Ik denk dat stadslui die zonder auto kunnen eerder wat meer tijd nemen voor OV dan de directe kosten voor een deelauto. Toch voorspel ik als er een zelfrijdende auto op afspraak voor de deur staat dat het prive autobezit wel rap gaat afnemen.
  zondag 7 november 2021 @ 21:15:13 #257
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_202077752
Dat zeker als je en auti huurt bij Hertz straks dan krijg je een zelfrijdende Auto , dan blijf je dat doen denk ik
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
  donderdag 11 november 2021 @ 00:58:27 #258
12221 Tijn
Powered by MS Paint
pi_202119603
Ja, hoe gaat het met die zelfrijdende auto's eigenlijk? Ik zag net dit plaatje dat Lyft had gemaakt eind 2016:



Zitten ze een beetje op schema? :+
pi_202127337
quote:
10s.gif Op donderdag 11 november 2021 00:58 schreef Tijn het volgende:
Ja, hoe gaat het met die zelfrijdende auto's eigenlijk? Ik zag net dit plaatje dat Lyft had gemaakt eind 2016:

[ afbeelding ]

Zitten ze een beetje op schema? :+
Nee, ik geloof dat Lyft ook links en rechts ingehaald wordt. Maar wat dat aangaat kan ik ook alleen maar wat youtube-kanalen na papegaaien waar wellicht mensen achter zitten met eigen belangen.
pi_202213240
Kijktip: "Kees van der spek grijpt katalysatordief in de kraag".
https://www.rtl.nl/progra(...)epakt?nodeId=5267670

Een jongedame huurt 11x in 4 weken een Toyota Prius Hybrid. Ze zegt dat ze haar ouders wilt bezoeken. In werkelijkheid zet ze de auto klaar voor handlangers, die de katalysator open slijpen en de edelmetalen eruit vissen. vervolgens lassen ze het stuk uitlaat dicht en brengt de dame de auto terug. schade 25.000 euro

Autodelen is soms letterlijk het in stukken delen van de auto. Ik zou m'n auto nooit uitlenen aan een onbekende. Een deelauto die net gebruikt is door een drugsverslaafde pas ik ook voor.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
  woensdag 17 november 2021 @ 08:10:30 #261
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_202214249
25.000 euro schade als een catalysator van 1500 gestolen/ beschadigd wordt?

Crimineel gedrag maar dat bedrag is met 10 hele dikke pennen geschreven.
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_202214260
quote:
0s.gif Op woensdag 17 november 2021 08:10 schreef daNpy het volgende:
25.000 euro schade als een catalysator van 1500 gestolen/ beschadigd wordt?

Crimineel gedrag maar dat bedrag is met 10 hele dikke pennen geschreven.
Dat.

Daarnaast zit er onder zo'n elektrische zelfrijdende auto vast geen katalysator meer ;)
  woensdag 17 november 2021 @ 08:14:48 #263
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_202214270
quote:
0s.gif Op woensdag 17 november 2021 08:13 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Dat.

Daarnaast zit er onder zo'n elektrische zelfrijdende auto vast geen katalysator meer ;)
Zo'n Pripus is gewoon hybride. En daar zal de ICE ook aan uitstoot moeten voldoen gok ik.
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_202214278
quote:
10s.gif Op donderdag 11 november 2021 00:58 schreef Tijn het volgende:
Ja, hoe gaat het met die zelfrijdende auto's eigenlijk? Ik zag net dit plaatje dat Lyft had gemaakt eind 2016:

[ afbeelding ]

Zitten ze een beetje op schema? :+
Dat soort schema's wordt zelden gehaald, Pareto haalt ze altijd weer in.

Bij Tesla zie ik per versie ook vorderingen maar perfect is het nog zeker niet.
pi_202214291
quote:
0s.gif Op woensdag 17 november 2021 08:14 schreef daNpy het volgende:

[..]
Zo'n Pripus is gewoon hybride. En daar zal de ICE ook aan uitstoot moeten voldoen gok ik.
Hmm?

Wat ik bedoel: die zelfrijdende auto's zijn straks allemaal elektrisch, die hebben geen katalysator meer.
  woensdag 17 november 2021 @ 08:18:29 #266
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_202214297
quote:
0s.gif Op woensdag 17 november 2021 08:17 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Hmm?

Wat ik bedoel: die zelfrijdende auto's zijn straks allemaal elektrisch, die hebben geen katalysator meer.
Die elektromotoren zit lekker veel koper in. Dat is ook wat waard :9
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_202214307
quote:
0s.gif Op woensdag 17 november 2021 08:18 schreef daNpy het volgende:

[..]
Die elektromotoren zit lekker veel koper in. Dat is ook wat waard :9
Ja, alleen lukt dichtlassen en terugrijden dan niet echt :P
pi_202214388
Een zelfrijdende taxi heeft ongetwijfeld een tracking systeem. Een evt dief of vandaal is dan wel weer op te sporen.

quote:
0s.gif Op woensdag 17 november 2021 08:10 schreef daNpy het volgende:
25.000 euro schade als een catalysator van 1500 gestolen/ beschadigd wordt?

Crimineel gedrag maar dat bedrag is met 10 hele dikke pennen geschreven.
Met 11 auto's die allen 2000 tot 2500 euro schade hebben is dat best wel een reëel bedrag denk ik.
  woensdag 17 november 2021 @ 09:59:53 #269
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_202215191
quote:
0s.gif Op woensdag 17 november 2021 08:31 schreef qajariaq het volgende:
Met 11 auto's die allen 2000 tot 2500 euro schade hebben is dat best wel een reëel bedrag denk ik.
Ah, zo had ik het niet gelezen idd.
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_203062041
quote:
Netjes hoor, ik vind dergelijke ritjes erg inspannend omdat je werkelijk overal rekening mee moet houden. Alleen niet zo netjes om die andere auto te blokkeren terwijl er ruimte zat was iets naar voren te rijden.

Hoe zit het eigenlijk met de aansprakelijkheid, in een beta is de chauffeur uiteraard volledig aansprakelijk voor schade. Maar is al uitgevochten hoe dat uiteindelijk geregeld gaat worden?
pi_203081378
quote:
0s.gif Op donderdag 6 januari 2022 13:20 schreef qajariaq het volgende:

[..]
Netjes hoor, ik vind dergelijke ritjes erg inspannend omdat je werkelijk overal rekening mee moet houden. Alleen niet zo netjes om die andere auto te blokkeren terwijl er ruimte zat was iets naar voren te rijden.

Hoe zit het eigenlijk met de aansprakelijkheid, in een beta is de chauffeur uiteraard volledig aansprakelijk voor schade. Maar is al uitgevochten hoe dat uiteindelijk geregeld gaat worden?
Als autonoom rijden toegelaten wordt, zal een verzekeringsmaatschappij dat op zich niet zo makkelijk meer kunnen weigeren lijkt me. Als er minder ongevallen zijn, zullen ze het zelfs aanmoedigen.

Tesla is bezig met z'n eigen verzekering uitrollen, dat is nog weer een andere optie.


In de publieke opinie zal autonoom rijden wel aardig wat tijd nodig hebben voor acceptatie.
Als er een ongeluk gebeurt, wordt dat breed uitgemeten en is het "zie je wel!" maar een voorkomen ongeval haalt het nieuws niet, simpelweg omdat het niet gebeurd is.
Alleen de statistieken kunnen dan overtuigen.

----

Wel interessant om te zien hoe verschillende bedrijven vol inzetten op lidar, camera's en radar en Tesla alleen nog maar (relatief goedkope) camera's gebruikt (die niet echt in het zicht vallen):







En dan Tesla...

  zaterdag 8 januari 2022 @ 03:24:53 #273
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_203089098
quote:
0s.gif Op woensdag 17 november 2021 08:31 schreef qajariaq het volgende:
Een zelfrijdende taxi heeft ongetwijfeld een tracking systeem. Een evt dief of vandaal is dan wel weer op te sporen.
[..]

een zelfrijdende auto zou gewoon wraak kunnen nemen
There are no things, but as a consequence there are as many things as we like
  zaterdag 8 januari 2022 @ 10:13:15 #274
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_203090653
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 januari 2022 17:34 schreef TheFreshPrince het volgende:

Als autonoom rijden toegelaten wordt, zal een verzekeringsmaatschappij dat op zich niet zo makkelijk meer kunnen weigeren lijkt me. Als er minder ongevallen zijn, zullen ze het zelfs aanmoedigen.
Een verzekeringsmaatschappij zal altijd gaan voor de makkelijkste manier om niet te hoeven betalen. En een particulier aansprakelijk stellen is veel makkelijker dan een bedrijf aansprakelijk stellen. Dus ga er maar rekening mee houden dat jij als 'bestuurder' gewoon aansprakelijk blijft.

Mag jij vervolgens proberen je schade bij Tesla te verhalen. _O-
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
pi_203090721
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 januari 2022 10:13 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]
Een verzekeringsmaatschappij zal altijd gaan voor de makkelijkste manier om niet te hoeven betalen. En een particulier aansprakelijk stellen is veel makkelijker dan een bedrijf aansprakelijk stellen. Dus ga er maar rekening mee houden dat jij als 'bestuurder' gewoon aansprakelijk blijft.
In level 4 en 5 voertuigen zit niet eens meer noodzakelijk een stuur en pedalen en je bent dus ook geen bestuurder.
In feite kan zo'n voertuig zelfstandig je oma thuis brengen of je kinderen van 8 en 10 naar school brengen.
Afgezien van een noodknop (die het voertuig op een veilige manier zal proberen te stoppen / parkeren) heb je geen invloed op het rijgedrag.

Het is dus niet meer dan logisch dat autofabrikanten de verzekering zelf regelen of dat verzekeraars daar op inspringen. Als jij geen bestuurder bent, is de auto het. De verantwoordelijkheid bij een ongeval zal dus naar de fabrikant verschuiven.

Los daarvan (zoals de TT ook al suggereert) verwacht ik dat autobezit afneemt naarmate autonome auto's de markt veroveren. Met name in grote steden is er weinig reden om een auto en een dure parkeerplek te hebben als je ieder moment van de dag kan beschikken over persoonlijk vervoer. Dat zal niet gelden als je dagelijks met een auto vol gereedschap naar klanten moet maar om je boodschappen te doen gaat dat prima.

Voordeel is ook dat je de auto kan afstemmen op je wensen. Wil je naar de Ikea om een kast te kopen?

Ga je op de heenweg in een kleine auto (of met het OV) en je rijdt terug in een SUV / station / busje dat qua grootte past bij wat je hebt aangeschaft.

[ Bericht 1% gewijzigd door TheFreshPrince op 08-01-2022 10:23:55 ]
  zaterdag 8 januari 2022 @ 10:25:17 #276
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_203090831
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 januari 2022 10:18 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
In level 4 en 5 voertuigen zit niet eens meer noodzakelijk een stuur en pedalen en je bent dus ook geen bestuurder.
In feite kan zo'n voertuig zelfstandig je oma thuis brengen of je kinderen van 8 en 10 naar school brengen.

Het is dus niet meer dan logisch dat autofabrikanten de verzekering zelf regelen of dat verzekeraars daar op inspringen. Als jij geen bestuurder bent, is de auto het. De verantwoordelijkheid bij een ongeval zal dus naar de fabrikant verschuiven.

Los daarvan (zoals de TT ook al suggereert) verwacht ik dat autobezit afneemt naarmate autonome auto's de markt veroveren. Met name in grote steden is er weinig reden om een auto en een dure parkeerplek te hebben als je ieder moment van de dag kan beschikken over persoonlijk vervoer. Dat zal niet gelden als je dagelijks met een auto vol gereedschap naar klanten moet maar om je boodschappen te doen gaat dat prima.

Voordeel is ook dat je de auto kan afstemmen op je wensen. Wil je naar de Ikea om een kast te kopen?

Ga je op de heenweg in een kleine auto (of met het OV) en je rijdt terug in een SUV / station / busje dat qua grootte past bij wat je hebt aangeschaft.
Dat is allemaal simpelweg niet relevant. Als de wetgever niet vastlegt dat jij als 'bestuurder' van een autonome auto gevrijwaard bent van aansprakelijkheid, zal de verzekeraar altijd eerst achter jou aankomen. Jij bent de zwakste partij namelijk. Succes! ^O^
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
pi_203090866
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 januari 2022 10:25 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]
Dat is allemaal simpelweg niet relevant. Als de wetgever niet vastlegt dat jij als 'bestuurder' van een autonome auto gevrijwaard bent van aansprakelijkheid, zal de verzekeraar altijd eerst achter jou aankomen. Jij bent de zwakste partij namelijk. Succes! ^O^
Oké, die mening mag je uiteraard hebben.
  zaterdag 8 januari 2022 @ 10:38:13 #278
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_203090987
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 januari 2022 10:27 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Oké, die mening mag je uiteraard hebben.
Als je een beetje verstand hebt van hoe verzekeraars werken, dan is dat de best onderbouwde mening. Maar jij mag uiteraard proberen een andere mening vol te houden.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
pi_203091210
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 januari 2022 10:25 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]
Dat is allemaal simpelweg niet relevant. Als de wetgever niet vastlegt dat jij als 'bestuurder' van een autonome auto gevrijwaard bent van aansprakelijkheid, zal de verzekeraar altijd eerst achter jou aankomen. Jij bent de zwakste partij namelijk. Succes! ^O^
Aa de andere kant als je B2B zaken afhandelt kan het natuurlijk wel heel vlot gaan en het is voor de fabrikant ook een incentive om het veiliger te maken.
pi_203108795
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 januari 2022 10:18 schreef TheFreshPrince het volgende:
Los daarvan (zoals de TT ook al suggereert) verwacht ik dat autobezit afneemt naarmate autonome auto's de markt veroveren. Met name in grote steden is er weinig reden om een auto en een dure parkeerplek te hebben als je ieder moment van de dag kan beschikken over persoonlijk vervoer. Dat zal niet gelden als je dagelijks met een auto vol gereedschap naar klanten moet maar om je boodschappen te doen gaat dat prima.

Voordeel is ook dat je de auto kan afstemmen op je wensen. Wil je naar de Ikea om een kast te kopen?

Ga je op de heenweg in een kleine auto (of met het OV) en je rijdt terug in een SUV / station / busje dat qua grootte past bij wat je hebt aangeschaft.
Dat is nu in veel steden al net zo, en daar zijn nu ook al meer dan genoeg deelauto-opties voorhanden. Bijvoorbeeld in Utrecht kan je zo goed als overal binnen loopafstand verschillende deelautos vinden. En toch heeft het overgrote deel van de inwoners nog steeds een auto. Waarom?

Objectief heb je helemaal gelijk, maar in de praktijk trekken mensen zich weinig aan van objectieve argumenten aan als het om autobezit gaat. Dat lijkt me overduidelijk als je ziet hoeveel mensen uitgeven aan weinig praktische dingen zoals snellere modellen, of zelfs modellen die net zo langzaam zijn maar er alleen maar sneller uit zien.
Daarnaast vergeet je voor het gemak dat veel mensen kleine kinderen hebben, en daardoor ook elke keer heel wat ‘gereedschap’ van en naar een deelauto zouden moeten slepen. Met één kleine plus kinderstoeltje is dat nog wel te doen, maar zodra je twee kinderen hebt die nog in een stoeltje moeten en je ook nog boodschappen bij je hebt kom je al snel handen te kort. Dan maakt het al dan niet autonoom zijn ook weinig uit. Wij hebben jarenlang geen auto gehad, maar met een tweede kind was dat simpelweg niet meer leuk als je in je eentje weg wilde gaan.
Op donderdag 7 juli 2022 12:47 schreef LordofLeaves het volgende:
Bij deze ben jij de marimba van KLB. :P
pi_203109310
quote:
1s.gif Op zondag 9 januari 2022 13:39 schreef knoopie het volgende:

[..]
Dat is nu in veel steden al net zo, en daar zijn nu ook al meer dan genoeg deelauto-opties voorhanden. Bijvoorbeeld in Utrecht kan je zo goed als overal binnen loopafstand verschillende deelautos vinden. En toch heeft het overgrote deel van de inwoners nog steeds een auto. Waarom?

Objectief heb je helemaal gelijk, maar in de praktijk trekken mensen zich weinig aan van objectieve argumenten aan als het om autobezit gaat. Dat lijkt me overduidelijk als je ziet hoeveel mensen uitgeven aan weinig praktische dingen zoals snellere modellen, of zelfs modellen die net zo langzaam zijn maar er alleen maar sneller uit zien.
Daarnaast vergeet je voor het gemak dat veel mensen kleine kinderen hebben, en daardoor ook elke keer heel wat ‘gereedschap’ van en naar een deelauto zouden moeten slepen. Met één kleine plus kinderstoeltje is dat nog wel te doen, maar zodra je twee kinderen hebt die nog in een stoeltje moeten en je ook nog boodschappen bij je hebt kom je al snel handen te kort. Dan maakt het al dan niet autonoom zijn ook weinig uit. Wij hebben jarenlang geen auto gehad, maar met een tweede kind was dat simpelweg niet meer leuk als je in je eentje weg wilde gaan.
Een deelauto waar je naartoe moet lopen en die er ook niet altijd zal staan is wat anders dan een grote pool auto's waarvan ééntje naar je voordeur toe komt rijden. Zeker als je feitelijk nooit mis grijpt dan is dat echt wel veel handiger dan een deelauto.

Wat wel een ding is dat je geen trekhaak hebt en geen dakdragers. Plus dat een auto ook een soort van rijdend schuurtje is natuurlijk. Maar ik zou snel om zijn als het financieel voordeliger is.
pi_203109428
quote:
0s.gif Op zondag 9 januari 2022 14:14 schreef qajariaq het volgende:

[..]
Een deelauto waar je naartoe moet lopen en die er ook niet altijd zal staan is wat anders dan een grote pool auto's waarvan ééntje naar je voordeur toe komt rijden. Zeker als je feitelijk nooit mis grijpt dan is dat echt wel veel handiger dan een deelauto.
Dat lost de twee eerder genoemde problemen nog steeds niet op. Heel veel mensen zijn niet rationeel als het om auto’s gaat. Anders zouden ze geen geld uitgeven aan een AMG Badge. En ook als een auto vanzelf naar mij toe komt rijden, dan moet ik nog steeds twee stoeltjes en twee kinderen én alle overige rotzooi er naartoe slepen.
quote:
Wat wel een ding is dat je geen trekhaak hebt en geen dakdragers. Plus dat een auto ook een soort van rijdend schuurtje is natuurlijk. Maar ik zou snel om zijn als het financieel voordeliger is.
Precies. Waar moet ik anders de fietsendrager neer leggen?
Op donderdag 7 juli 2022 12:47 schreef LordofLeaves het volgende:
Bij deze ben jij de marimba van KLB. :P
pi_203282383
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 mei 2019 09:06 schreef TheFreshPrince het volgende:
bron: https://tweakers.net/nieuws/152926/zweeds-bedrijf-test-zelfrijdende-vrachtwagen-op-openbare-weg.html
[..]
Hoewel het project nog een lange weg te gaan heeft, ook wel een indicatie dat het misschien niet zo slim meer is om nu nog de opleiding tot professioneel chauffeur te gaan doen.

Ook Volvo is bezig met iets vergelijkbaars:

De komende 20 jaar zie ik dat nog geen werkelijkheid worden.
pi_203282506
quote:
0s.gif Op donderdag 20 januari 2022 12:40 schreef Candymannetje het volgende:

[..]
De komende 20 jaar zie ik dat nog geen werkelijkheid worden.
Wanneer iets beschikbaar komt is altijd een kwestie van hoe hard de ontwikkelingen gaan.
Maar je zal ergens moeten beginnen.

Ik zie vaak kritiek op de huidige werking van Tesla FSD (niet te verwarren met Autopilot) maar ik denk dan "zonder die leerfase komt er geen perfectie".
pi_203282760
quote:
0s.gif Op donderdag 20 januari 2022 12:47 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Wanneer iets beschikbaar komt is altijd een kwestie van hoe hard de ontwikkelingen gaan.
Maar je zal ergens moeten beginnen.

Ik zie vaak kritiek op de huidige werking van Tesla FSD (niet te verwarren met Autopilot) maar ik denk dan "zonder die leerfase komt er geen perfectie".
Het is niet alleen of het theoretisch kan maar of het gebruikt kan worden in de praktijk.
Dat ze zulke treintjes gaan gebruiken om bloemen van Aalsmeer naar Frankfurt te vervoeren zie ik nog wel gebeuren.
1 menselijke chauffeur/operator en dan een paar volgwagens.
Dat ze een vrachtwagen geladen met waterstof of een brede kraan van 80 ton autonoom laten rijden zie ik niet zo snel gebeuren.
Maar goed al die nieuwe technieken maken het wel veiliger natuurlijk.
Computer kan ingrijpen als de chauffeur niet oplet.
pi_203283222
quote:
0s.gif Op donderdag 20 januari 2022 13:05 schreef Candymannetje het volgende:

[..]
Het is niet alleen of het theoretisch kan maar of het gebruikt kan worden in de praktijk.
Dat ze zulke treintjes gaan gebruiken om bloemen van Aalsmeer naar Frankfurt te vervoeren zie ik nog wel gebeuren.
1 menselijke chauffeur/operator en dan een paar volgwagens.
Dat ze een vrachtwagen geladen met waterstof of een brede kraan van 80 ton autonoom laten rijden zie ik niet zo snel gebeuren.
Maar goed al die nieuwe technieken maken het wel veiliger natuurlijk.
Computer kan ingrijpen als de chauffeur niet oplet.
Of dat nu wel of niet gaat gebeuren, het overgrote deel zijn simpele ritten met goederen.

En als de computer ingrijpt als een chauffeur niet oplet, dan zal een chauffeur misschien minder goed opletten en blijf je altijd met de discussie zitten "was het de fout van de chauffeur of de AI".

Daarom begrijp ik wel dat men echt level 4/5 autonomie nastreeft en daarmee de chauffeur geheel buiten spel zet.
pi_203283509
quote:
0s.gif Op donderdag 20 januari 2022 13:31 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Of dat nu wel of niet gaat gebeuren, het overgrote deel zijn simpele ritten met goederen.

En als de computer ingrijpt als een chauffeur niet oplet, dan zal een chauffeur misschien minder goed opletten en blijf je altijd met de discussie zitten "was het de fout van de chauffeur of de AI".

Daarom begrijp ik wel dat men echt level 4/5 autonomie nastreeft en daarmee de chauffeur geheel buiten spel zet.
Uit ervaring kan ik je vertellen dat de chauffeur vaker moet ingrijpen bij de computer dan de andersom.
Het zijn tot nu toe hulpmiddelen en ze kunnen niet anticiperen.
Een voertuig die van de linkse baan al remmend naar rechts gaat naar de uitvoegstrook is voor de computer vaak een reden om de vrachtwagen dan maar stil te zetten op de ring van Rotterdam.
Je snapt zelf ook wel wat dan de gevolgen zijn.
Die discussie hoeft niet gevoerd te worden want de chauffeur is altijd verantwoordelijk.
Dat is ook een groot discussiepunt met autonome vrachtwagens, wie neemt de verantwoordelijkheid?
pi_203283639
Al met al zie ik autonoom rijden er wel komen maar ik geloof niet dat er sprake is van einde wagenbezit.
Misschien over een jaar of 50.
pi_203283749
quote:
0s.gif Op donderdag 20 januari 2022 13:52 schreef Candymannetje het volgende:

[..]
Uit ervaring kan ik je vertellen dat de chauffeur vaker moet ingrijpen bij de computer dan de andersom.
Het zijn tot nu toe hulpmiddelen en ze kunnen niet anticiperen.
Een voertuig die van de linkse baan al remmend naar rechts gaat naar de uitvoegstrook is voor de computer vaak een reden om de vrachtwagen dan maar stil te zetten op de ring van Rotterdam.
Je snapt zelf ook wel wat dan de gevolgen zijn.
Die discussie hoeft niet gevoerd te worden want de chauffeur is altijd verantwoordelijk.
Dat is ook een groot discussiepunt met autonome vrachtwagens, wie neemt de verantwoordelijkheid?
Dat is helemaal niet zo'n discussiepunt, de verantwoordelijkheid / aansprakelijkheid ligt bij autonome voertuigen bij de producent van het autonome systeem.

Daarom hebben ze er ook alle belang bij dat het goed werkt.
pi_203283774
quote:
0s.gif Op donderdag 20 januari 2022 14:10 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Dat is helemaal geen discussiepunt, de verantwoordelijkheid ligt bij autonome voertuigen bij de producent van het autonome systeem.
O serieus?
Dat wist ik nog niet, heb je daar een link van?
Omdat er nog zoveel andere factoren meespelen zoals onderhoud lijkt het mij een beetje raar om direct de verantwoordelijkheid bij de producent neer te leggen.
pi_203295539
Dit topic is in 2015 gestart en ik heb niet het idee dat er veel veranderd is als het gaat om autobezit.
pi_203296256
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 januari 2022 08:02 schreef NightDancert het volgende:
Dit topic is in 2015 gestart en ik heb niet het idee dat er veel veranderd is als het gaat om autobezit.
Zal zo'n vaart niet lopen.
In theorie kan alles maar in de praktijk brengen is een heel ander verhaal.
Komt meer bij kijken dan alleen wat plannen.
pi_203296645
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 januari 2022 08:02 schreef NightDancert het volgende:
Dit topic is in 2015 gestart en ik heb niet het idee dat er veel veranderd is als het gaat om autobezit.
Zeker wel, het percentage autobezit neemt af door de groei van (private) lease.

Uiteraard gaat het in de OP met om autonoom rijden maar dat is nog in ontwikkeling, dus logisch dat dat nu nog geen invloed heeft.

Quote uit de OP:

quote:
Mijn stelling: met de komst van de zelfrijdende auto zal autobezit overbodig worden en zal er ook een eind komen aan het beroep "chauffeur" of aan "openbaar vervoer" zoals we het nu kennen.
pi_203296759
quote:
0s.gif Op donderdag 20 januari 2022 14:12 schreef Candymannetje het volgende:

[..]
O serieus?
Dat wist ik nog niet, heb je daar een link van?
Omdat er nog zoveel andere factoren meespelen zoals onderhoud lijkt het mij een beetje raar om direct de verantwoordelijkheid bij de producent neer te leggen.
Uiteraard, als een ongeval (mede) veroorzaakt is door slecht onderhoud dan zal de eigenaar mede schuldig zijn, als ze in de garage een wiel niet goed vastzetten zal de garage mede schuldig zijn.

Maar in de gevallen waarin een volledig autonoom rijdende auto een ongeval veroorzaakt, zal de fabrikant daarop aangesproken worden. En daarbij ga ik uiteraard uit van autonome auto's die geen stuurwiel meer hebben, dus echt autonoom.

Overigens zal in veel gevallen de fabrikant ook de uitbater en eigenaar kunnen zijn van het wagenpark, dus ook verantwoordelijk voor het onderhoud (zie OP).
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')