abonnement Unibet Coolblue
  zaterdag 27 april 2019 @ 18:34:54 #51
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_186462689
- weg, compleet irrelevant -

[ Bericht 93% gewijzigd door Sounddragon op 28-04-2019 13:50:51 ]
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
pi_186923783
bron: https://tweakers.net/nieuws/152926/zweeds-bedrijf-test-zelfrijdende-vrachtwagen-op-openbare-weg.html

quote:
Zweeds bedrijf test zelfrijdende vrachtwagen op openbare weg
In Zweden is Einride begonnen met het testen van zijn zelfrijdende vrachtwagen op de openbare weg. De elektrisch aangedreven Einride T-Pod truck werkt in de stad Jönköping dagelijks een aantal korte ritten af op een lage snelheid in een industriezone.

De tests van de zelfrijdende T-Pod truck zullen een jaar in beslag nemen. In die periode rijdt de vrachtwagen dagelijks een traject van zo'n driehonderd meter, van een warenhuis naar een vrachtterminal. Volgens Einride, het Zweedse bedrijf achter het project, is het de eerste keer dat een zelfrijdende truck zonder back-upchauffeur door de overheid wordt toegelaten op de openbare weg.

Hoewel de vrachtwagen een topsnelheid heeft van 85km/u rijdt hij tijdens de test amper 5km/u; hogere snelheden staat het Zweedse transportagentschap Transportstyrelsen op dit moment niet toe. Een andere beperking is dat de tests alleen uitgevoerd mogen worden op een openbare weg in een industriezone. In de cabine van de T-Pod is geen plaats voor een chauffeur. De vrachtwagen kan eventueel wel vanop afstand bijgestuurd worden via een mobiel netwerk. Er zit een 200kWh-accu in en die zou goed zijn voor een bereik van 200km.

Bij het pilotproject in Jönköping wordt samengewerkt met een logistiek bedrijf. De twee bedrijven overwegen om in andere landen nog een aantal gelijkaardige projecten op te starten. Volgens Einride heeft de technologie van de T-Pod truck de potentie om de CO₂-uitstoot door vrachtvervoer op termijn met negentig procent te verminderen.

Hoewel het project nog een lange weg te gaan heeft, ook wel een indicatie dat het misschien niet zo slim meer is om nu nog de opleiding tot professioneel chauffeur te gaan doen.

Ook Volvo is bezig met iets vergelijkbaars:

pi_186924054
lekker makkelijk overvallen dat soort transporten. gewoon inboxen en de boel leeghalen, niemand in de buurt.
pi_186924073
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 mei 2019 09:31 schreef totalvamp het volgende:
lekker makkelijk overvallen dat soort transporten. gewoon inboxen en de boel leeghalen, niemand in de buurt.
Ze hebben wel camera's rondom én het lijkt me ook niet zo moeilijk om dat op afstand in de gaten te houden. Dankzij GPS kan je gelijk de locatie doorgeven aan politie.
pi_189812737
Nu ruim 1,5 jaar na het ongeluk met een zelfrijdende UBER vs voetganger is er een eindrappport:

Het betreffende document: https://www.documentcloud.org/documents/6540547-629713.html

bron: https://tweakers.net/nieuws/159540/fatale-crash-uber-auto-kwam-doordat-software-overstekende-voetganger-niet-zag.html

quote:
Fatale crash Uber-auto kwam doordat software overstekende voetganger niet zag
De zelfrijdende Volvo XC90-auto van Uber die in maart vorig jaar in de VS betrokken was bij een fataal ongeluk met een voetganger, bleek software aan boord te hebben die onvoldoende in staat was om rekening te houden met voetgangers die op onbedoelde plekken de weg oversteken.

De Amerikaanse National Transportation Safety Board meldt in een vrijgegeven document dat dat de Uber-auto niet de software aan boord had om te reageren op voetgangers die aan jaywalking doen, oftewel voetgangers die op 'onwettige wijze' een weg oversteken op een plek waar bijvoorbeeld geen zebrapad of oversteekplaats is.

Binnen twee weken publiceert de NTSB zijn volledige rapport over de crash van 18 maart 2018, waarbij in het Amerikaanse Tempe een 49-jarige vrouw om het leven kwam toen ze in het donker de weg overstak op een plek waar geen overgang was. Ze had een fiets aan de hand toen ze weg overstak.

Dat laatste bleek ook een noodlottig element. De Volvo-auto reed nog 70km/u toen de vrouw werd aangereden. Toen de auto haar detecteerde, op 5,6 seconden voor de impact, werd de vrouw als een voertuig aangeduid. Vervolgens verandert het brein van de auto dat in 'overige' en weer terug naar voertuig; dat patroon herhaalde zich nog twee keer. Pas op 1,2 seconden voor de crash herkende het systeem de situatie correct.

Met die resterende 1,2 seconden speling had het systeem de remmen kunnen activeren, maar technici van Uber bleken een ingebouwd Volvo-remsysteem te hebben uitgeschakeld. De automaker gaf eerder aan dat dat systeem het ongeluk wellicht zelfs had kunnen voorkomen. Uber-technici hadden dit uitgeschakeld, omdat het onveilig zou zijn als de auto twee actieve softwaresystemen zou hebben die parallel aan elkaar opereren.

Het NTSB-rapport bevestigt verder dat er een vertraging van een seconde in de software was ingebouwd tussen het detecteren van een situatie waarin een crash waarschijnlijk is en het reageren daarop. Uber had dit gedaan, omdat het bedrijf bang was voor teveel false positives. Tijdens de 1,2 seconden voor de impact leidde dat ertoe dat de auto niet de remmen activeerde, omdat het de aard van het gevaar eerst verifieerde. De aanwezige bestuurder van de Volvo keek op dat moment niet op de weg. Met 0,2 seconden te gaan gaf de auto een geluidswaarschuwing, waarna de bestuurder het stuur ter hand nam, maar ze remde pas een seconde nadat de botsing al had plaatsgevonden.

In het onderzoeksrapport staat dat Uber inmiddels veranderingen heeft doorgevoerd aan zijn veiligheidsprogramma. Verder heeft het bedrijf de training van veiligheidschauffeurs aangescherpt en rijden er nu steeds twee personen in de zelfrijdende auto's.
pi_189813152
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 april 2019 09:17 schreef VEM2012 het volgende:
is ook dat door communicatie van auto naar auto er simpelweg minder onverwachte situaties ontstaan. De typische situatie, waar de eerste voor een konijntje remt, de tweede iets agressiever op de rem trapt en de derde daardoor niet meer op tijd kan remmen, dat zou verleden tijd moeten zijn. De tweede en derde krijgen namelijk direct die informatie door, dat de eerste geremd heeft.

Dan moeten natuurlijk wel in de toekomst alle auto's van alle merken een eenduidig communicatieprotocol hebben om dat optimaal te kunnen benutten.
Inderdaad, nu ik veel met de autopilot rijdt valt dat eigenlijk pas op. Man.. 60km wegen met strepen aan de zijkant... BLOED irritant.
pi_190687996
https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/zelfrijdende-auto-rij-nog-maar-even-zelf~b25499ab

Interessant artikel waarin o.a. gesteld wordt dat de "grote revolutie van de autonoom rijdende auto" niet komt of op z'n minst nog wel even op zich laat wachten.

Het hoort zeker thuis in deze topicreeks :)

Waymo zal het er niet mee eens zijn ;)
pi_194014638
Ook Tesla maakt vorderingen met z'n autopilot.

Het komt nog niet in de buurt van zelfstandig rijden maar de laatste software updates lijken wel grote sprongen te maken:




[ Bericht 24% gewijzigd door TheFreshPrince op 10-07-2020 00:57:18 ]
pi_194096232
Zal nog wel even duren, hier hebben ze een busbaan aangelegd met spoelen, want die bus zou zelf gaan rijden. Nu 22 jaar later nog niks.
  woensdag 15 juli 2020 @ 10:25:48 #61
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_194096556
quote:
0s.gif Op woensdag 15 juli 2020 10:01 schreef funnywell het volgende:
Zal nog wel even duren, hier hebben ze een busbaan aangelegd met spoelen, want die bus zou zelf gaan rijden. Nu 22 jaar later nog niks.
toen was er ook nog geen navigatiesoftware ?
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
pi_194096689
quote:
0s.gif Op woensdag 15 juli 2020 10:01 schreef funnywell het volgende:
Zal nog wel even duren, hier hebben ze een busbaan aangelegd met spoelen, want die bus zou zelf gaan rijden. Nu 22 jaar later nog niks.
Het mooiste is dat die zelfrijdende bus van straks geen spoelen nodig heeft ;)
pi_195156034
quote:
Amazon-dochter Zoox heeft groen licht voor tests zelfrijdende auto's op wegen VS
Zoox, het bedrijf dat zelfrijdende auto's maakt en sinds drie maanden eigendom is van Amazon, heeft toestemming om zelfrijdende auto's te testen op specifieke wegen in Californië. Het mag dat doen zonder dat er een persoon in de wagen moet zitten.

Zoox prototypeZoox heeft toestemming om twee zelfrijdende auto's los te laten op specifieke straten om het Zoox-hoofdkwartier heen. Dat ligt tussen San Francisco en Silicon Valley in. Mogelijk gaat Zoox hierbij zijn zelf ontworpen auto gebruiken. Die is volledig elektrisch en heeft stuurwielen voor en achter, zo is te zien op de Zoox-website.

Amazon nam het zes jaar oude Zoox in juni over voor een bedrag van naar verluidt meer dan een miljard euro en maakte daarmee zijn entree op de markt van zelfrijdende auto's. De concurrentie daar bestaat uit bedrijven als Alphabet-bedrijf Waymo, Uber, Tesla, Lyft en meer.
bron: https://tweakers.net/nieuws/172388/amazon-dochter-zoox-heeft-groen-licht-voor-tests-zelfrijdende-autos-op-wegen-vs.html
bron: https://www.dmv.ca.gov/portal/news-and-media/dmv-authorizes-zoox-to-test-driverless-vehicles-in-portion-of-foster-city/




[ Bericht 11% gewijzigd door TheFreshPrince op 19-09-2020 23:17:28 ]
pi_195182647
Hersenscheet:

Met de toename van elektrische en hybride auto's zal je een generatie krijgen die in grote meerderheid niet meer afrijdt in een schakelauto.

Op het moment dat er meer zelfrijdende voertuigen bijkomen dan zal je een generatie krijgen die in grote meerderheid niet eens meer een rijbewijs haalt...
pi_195182842
Interessant topic..

Als je mij even vraagt wat ik een zelfrijdend auto vind. vind ik wel handig, straks kan ik lekker uitgaan met drank op.
Een zelfrijdend auto is zeker ideaal voor stedelijke gebied. En drukke routes.. Maar dan houdt het verder op.

Denk aan de filmpje i-robot. Will Smith rijdt in zelfrijdend auto. Lekker relax.. maar toch besluit ie auto op handmatig te zetten. En rijdt zelf.. Zoiets zouden ik wel acceptable vinden. Wel moet je alsnog een rijbewijs halen!..

Wanneer de zelfrijdend populair wordt, zal OV (tram, bus etc) uiteindelijk uitsterven.. behalve voor de snelle treinen die 200 kan.. Voor de grote afstanden tussen diverse steden.
Al die ontdekkingsreizen door mensen, ze hebben nooit tegenhouden door domheid van mensen
  maandag 21 september 2020 @ 19:00:43 #66
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_195184417
quote:
0s.gif Op maandag 21 september 2020 17:34 schreef Captain_Ghost het volgende:
Interessant topic..

Als je mij even vraagt wat ik een zelfrijdend auto vind. vind ik wel handig, straks kan ik lekker uitgaan met drank op.
Een zelfrijdend auto is zeker ideaal voor stedelijke gebied. En drukke routes.. Maar dan houdt het verder op.

Denk aan de filmpje i-robot. Will Smith rijdt in zelfrijdend auto. Lekker relax.. maar toch besluit ie auto op handmatig te zetten. En rijdt zelf.. Zoiets zouden ik wel acceptable vinden. Wel moet je alsnog een rijbewijs halen!..

Wanneer de zelfrijdend populair wordt, zal OV (tram, bus etc) uiteindelijk uitsterven.. behalve voor de snelle treinen die 200 kan.. Voor de grote afstanden tussen diverse steden.
oudere mensen wachten op de zelfrijdende auto, zowel figuurlijk als letterlijk en dat hoeft niet persee eigendom te zijn ,, het OV is onwennig voor veel ouderen
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
pi_195194735
Vooralsnog is het autobezit geëxplodeerd afgelopen half jaar.
Iedereen mag cojona krijgen!!!!!
pi_195194916
Het zal interessant worden als auto's met rijassistentie technologieën wat ouder worden.
Dat de tweede of derde eigenaar denkt zelf een schade te kunnen verhelpen, de voorbumper of voorruit te kunnen vervangen, zonder de camera-systemen te kalibreren.
dan ga je pas bizarre ongelukken krijgen.

er is momenteel een piek in de tweedehands autoverkoop. niemand die met een mondkapje in het OV wilt.
ook bij rijscholen is de drukte merkbare.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
pi_195195015
quote:
10s.gif Op dinsdag 22 september 2020 10:29 schreef De_Onnoembare het volgende:
Vooralsnog is het autobezit geëxplodeerd afgelopen half jaar.
Autobezit neemt juist sterk af. Het is steeds meer (private)lease.



En uiteraard schets ik een scenario waarbij er eerst autonoom rijdende auto's moeten bestaan.

Alleen al vanwege de hoge aanschafprijs is bezit daarvan niet echt een optie, verwacht ik.
Zoiets kan alleen uit als je zo'n auto als veredelde taxi inzet, waarbij je die hogere aanschaf weer dik uitspaart aan kosten van een chauffeur.

quote:
0s.gif Op dinsdag 22 september 2020 10:42 schreef spectrumanalyser het volgende:
Het zal interessant worden als auto's met rijassistentie technologieën wat ouder worden.
Dat de tweede of derde eigenaar denkt zelf een schade te kunnen verhelpen, de voorbumper of voorruit te kunnen vervangen, zonder de camera-systemen te kalibreren.
dan ga je pas bizarre ongelukken krijgen.
Dat kan spannend worden.
pi_195195044
Het lijkt mij heerlijk om gewoon naar wens gehaald en gebracht te kunnen worden. Autorijden is niet echt mijn hobby en nu al rij ik regelmatig mee met anderen en vrijwel nooit andersom.

Echter zijn er best wel wat nadelen om niet zelf een auto te hebben. Bijvoorbeeld dat ik zo nu en dan een kano wil vervoeren of tijdens een verbouwing met een aanhanger plus auto vol rotzooi naar de gemeentewerf wil. Dat soort ritjes wordt toch wel lastiger denk ik. Om nog maar te zwijgen over een paar daagjes wat zwerven aan de andere kant van het land waarbij regelmatig korte ritjes worden gedaan en ik de auto als bagage opslag wil gebruiken. Dat worden dat toch wel duurdere dagen.
pi_195195104
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 september 2020 10:50 schreef qajariaq het volgende:
Het lijkt mij heerlijk om gewoon naar wens gehaald en gebracht te kunnen worden. Autorijden is niet echt mijn hobby en nu al rij ik regelmatig mee met anderen en vrijwel nooit andersom.

Echter zijn er best wel wat nadelen om niet zelf een auto te hebben. Bijvoorbeeld dat ik zo nu en dan een kano wil vervoeren of tijdens een verbouwing met een aanhanger plus auto vol rotzooi naar de gemeentewerf wil. Dat soort ritjes wordt toch wel lastiger denk ik. Om nog maar te zwijgen over een paar daagjes wat zwerven aan de andere kant van het land waarbij regelmatig korte ritjes worden gedaan en ik de auto als bagage opslag wil gebruiken. Dat worden dat toch wel duurdere dagen.
Aan de andere kant kan je wel altijd de auto voor de deur krijgen die past bij wat je gaat doen.

Woon-werk verkeer? Een kleine 2-zitter is dan goed genoeg.
Op vakantie? Ruime MPV
Naar het stort of kringloop? Een busje

Je zou verwachten dat de markt uiteindelijk wel inspringt op de vraag.
Maar in het begin verwacht ik vooral een vloot van allemaal dezelfde auto's die eerst de beroepsgroep in het personenvervoer werkloos maakt.

Is dat een goede ontwikkeling? Ik denk dat het niet te voorkomen is, net als dat het paard moest wijken voor de auto.
pi_195195362
hoe gaat de overheid dan de schatkist vullen, als het autobezit zo zou afnemen.
dit jaar (2020) is er in ieder geval een piek in autobezit.

ik denk zomaar dat het tarief op den duur het reguliere autobezit overstijgt.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
  dinsdag 22 september 2020 @ 11:11:41 #73
157922 fathank
Wie baas is bakt koekjes.
pi_195195419
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 september 2020 11:08 schreef spectrumanalyser het volgende:
hoe gaat de overheid dan de schatkist vullen, als het autobezit zo zou afnemen.
dit jaar (2020) is er in ieder geval een piek in autobezit.

ik denk zomaar dat het tarief op den duur het reguliere autobezit overstijgt.
Je betaalt natuurlijk btw over je abonnement en btw per gereden kilomter. Inclusief spitsheffing als je tussen 07:00 en 09:00 jezelf naar je werk laat rijden.
Behulpzaam als een waterkraan.
Op woensdag 29 april 2015 16:30 schreef seto het volgende:
als je niet #teamhenk bent ben je gewoon een *weggeFopt*homo
pi_195195598
volgens dat principe zou dan honderd man bij elkaar voor 1 auto aan wegenbelasting inleggen.

het lijkt mij dat als je zo'n programma kostendekkend hebt, dat dit alleen voordelig is voor mensen die een enkele keer een auto nodig hebben.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
pi_195195667
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 september 2020 11:08 schreef spectrumanalyser het volgende:
hoe gaat de overheid dan de schatkist vullen, als het autobezit zo zou afnemen.
dit jaar (2020) is er in ieder geval een piek in autobezit.

ik denk zomaar dat het tarief op den duur het reguliere autobezit overstijgt.
Belastingen zijn altijd onderhevig geweest aan veranderingen.

De overheid zal ook altijd wel weer een manier vinden om de begroting rond te krijgen.

Minder auto's betekent overigens niet minder kilometers. Als mensen die voorheen géén auto (of rijbewijs) hadden ineens wel een auto "on demand" kunnen krijgen, zou je een toename van het aantal verreden kilometers kunnen krijgen.

quote:
14s.gif Op dinsdag 22 september 2020 11:11 schreef fathank het volgende:

[..]

Je betaalt natuurlijk btw over je abonnement en btw per gereden kilomter. Inclusief spitsheffing als je tussen 07:00 en 09:00 jezelf naar je werk laat rijden.
Zoiets. In principe betalen bedrijven als Waymo dan de belastingen en rekenen dat gewoon door in de kilometerprijs.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')