Hoewel het project nog een lange weg te gaan heeft, ook wel een indicatie dat het misschien niet zo slim meer is om nu nog de opleiding tot professioneel chauffeur te gaan doen.quote:Zweeds bedrijf test zelfrijdende vrachtwagen op openbare weg
In Zweden is Einride begonnen met het testen van zijn zelfrijdende vrachtwagen op de openbare weg. De elektrisch aangedreven Einride T-Pod truck werkt in de stad Jönköping dagelijks een aantal korte ritten af op een lage snelheid in een industriezone.
De tests van de zelfrijdende T-Pod truck zullen een jaar in beslag nemen. In die periode rijdt de vrachtwagen dagelijks een traject van zo'n driehonderd meter, van een warenhuis naar een vrachtterminal. Volgens Einride, het Zweedse bedrijf achter het project, is het de eerste keer dat een zelfrijdende truck zonder back-upchauffeur door de overheid wordt toegelaten op de openbare weg.
Hoewel de vrachtwagen een topsnelheid heeft van 85km/u rijdt hij tijdens de test amper 5km/u; hogere snelheden staat het Zweedse transportagentschap Transportstyrelsen op dit moment niet toe. Een andere beperking is dat de tests alleen uitgevoerd mogen worden op een openbare weg in een industriezone. In de cabine van de T-Pod is geen plaats voor een chauffeur. De vrachtwagen kan eventueel wel vanop afstand bijgestuurd worden via een mobiel netwerk. Er zit een 200kWh-accu in en die zou goed zijn voor een bereik van 200km.
Bij het pilotproject in Jönköping wordt samengewerkt met een logistiek bedrijf. De twee bedrijven overwegen om in andere landen nog een aantal gelijkaardige projecten op te starten. Volgens Einride heeft de technologie van de T-Pod truck de potentie om de CO₂-uitstoot door vrachtvervoer op termijn met negentig procent te verminderen.
Ze hebben wel camera's rondom én het lijkt me ook niet zo moeilijk om dat op afstand in de gaten te houden. Dankzij GPS kan je gelijk de locatie doorgeven aan politie.quote:Op zaterdag 18 mei 2019 09:31 schreef totalvamp het volgende:
lekker makkelijk overvallen dat soort transporten. gewoon inboxen en de boel leeghalen, niemand in de buurt.
quote:Fatale crash Uber-auto kwam doordat software overstekende voetganger niet zag
De zelfrijdende Volvo XC90-auto van Uber die in maart vorig jaar in de VS betrokken was bij een fataal ongeluk met een voetganger, bleek software aan boord te hebben die onvoldoende in staat was om rekening te houden met voetgangers die op onbedoelde plekken de weg oversteken.
De Amerikaanse National Transportation Safety Board meldt in een vrijgegeven document dat dat de Uber-auto niet de software aan boord had om te reageren op voetgangers die aan jaywalking doen, oftewel voetgangers die op 'onwettige wijze' een weg oversteken op een plek waar bijvoorbeeld geen zebrapad of oversteekplaats is.
Binnen twee weken publiceert de NTSB zijn volledige rapport over de crash van 18 maart 2018, waarbij in het Amerikaanse Tempe een 49-jarige vrouw om het leven kwam toen ze in het donker de weg overstak op een plek waar geen overgang was. Ze had een fiets aan de hand toen ze weg overstak.
Dat laatste bleek ook een noodlottig element. De Volvo-auto reed nog 70km/u toen de vrouw werd aangereden. Toen de auto haar detecteerde, op 5,6 seconden voor de impact, werd de vrouw als een voertuig aangeduid. Vervolgens verandert het brein van de auto dat in 'overige' en weer terug naar voertuig; dat patroon herhaalde zich nog twee keer. Pas op 1,2 seconden voor de crash herkende het systeem de situatie correct.
Met die resterende 1,2 seconden speling had het systeem de remmen kunnen activeren, maar technici van Uber bleken een ingebouwd Volvo-remsysteem te hebben uitgeschakeld. De automaker gaf eerder aan dat dat systeem het ongeluk wellicht zelfs had kunnen voorkomen. Uber-technici hadden dit uitgeschakeld, omdat het onveilig zou zijn als de auto twee actieve softwaresystemen zou hebben die parallel aan elkaar opereren.
Het NTSB-rapport bevestigt verder dat er een vertraging van een seconde in de software was ingebouwd tussen het detecteren van een situatie waarin een crash waarschijnlijk is en het reageren daarop. Uber had dit gedaan, omdat het bedrijf bang was voor teveel false positives. Tijdens de 1,2 seconden voor de impact leidde dat ertoe dat de auto niet de remmen activeerde, omdat het de aard van het gevaar eerst verifieerde. De aanwezige bestuurder van de Volvo keek op dat moment niet op de weg. Met 0,2 seconden te gaan gaf de auto een geluidswaarschuwing, waarna de bestuurder het stuur ter hand nam, maar ze remde pas een seconde nadat de botsing al had plaatsgevonden.
In het onderzoeksrapport staat dat Uber inmiddels veranderingen heeft doorgevoerd aan zijn veiligheidsprogramma. Verder heeft het bedrijf de training van veiligheidschauffeurs aangescherpt en rijden er nu steeds twee personen in de zelfrijdende auto's.
Inderdaad, nu ik veel met de autopilot rijdt valt dat eigenlijk pas op. Man.. 60km wegen met strepen aan de zijkant... BLOED irritant.quote:Op vrijdag 26 april 2019 09:17 schreef VEM2012 het volgende:
is ook dat door communicatie van auto naar auto er simpelweg minder onverwachte situaties ontstaan. De typische situatie, waar de eerste voor een konijntje remt, de tweede iets agressiever op de rem trapt en de derde daardoor niet meer op tijd kan remmen, dat zou verleden tijd moeten zijn. De tweede en derde krijgen namelijk direct die informatie door, dat de eerste geremd heeft.
Dan moeten natuurlijk wel in de toekomst alle auto's van alle merken een eenduidig communicatieprotocol hebben om dat optimaal te kunnen benutten.
toen was er ook nog geen navigatiesoftware ?quote:Op woensdag 15 juli 2020 10:01 schreef funnywell het volgende:
Zal nog wel even duren, hier hebben ze een busbaan aangelegd met spoelen, want die bus zou zelf gaan rijden. Nu 22 jaar later nog niks.
Het mooiste is dat die zelfrijdende bus van straks geen spoelen nodig heeftquote:Op woensdag 15 juli 2020 10:01 schreef funnywell het volgende:
Zal nog wel even duren, hier hebben ze een busbaan aangelegd met spoelen, want die bus zou zelf gaan rijden. Nu 22 jaar later nog niks.
bron: https://tweakers.net/nieuws/172388/amazon-dochter-zoox-heeft-groen-licht-voor-tests-zelfrijdende-autos-op-wegen-vs.htmlquote:Amazon-dochter Zoox heeft groen licht voor tests zelfrijdende auto's op wegen VS
Zoox, het bedrijf dat zelfrijdende auto's maakt en sinds drie maanden eigendom is van Amazon, heeft toestemming om zelfrijdende auto's te testen op specifieke wegen in Californië. Het mag dat doen zonder dat er een persoon in de wagen moet zitten.
Zoox prototypeZoox heeft toestemming om twee zelfrijdende auto's los te laten op specifieke straten om het Zoox-hoofdkwartier heen. Dat ligt tussen San Francisco en Silicon Valley in. Mogelijk gaat Zoox hierbij zijn zelf ontworpen auto gebruiken. Die is volledig elektrisch en heeft stuurwielen voor en achter, zo is te zien op de Zoox-website.
Amazon nam het zes jaar oude Zoox in juni over voor een bedrag van naar verluidt meer dan een miljard euro en maakte daarmee zijn entree op de markt van zelfrijdende auto's. De concurrentie daar bestaat uit bedrijven als Alphabet-bedrijf Waymo, Uber, Tesla, Lyft en meer.
oudere mensen wachten op de zelfrijdende auto, zowel figuurlijk als letterlijk en dat hoeft niet persee eigendom te zijn ,, het OV is onwennig voor veel ouderenquote:Op maandag 21 september 2020 17:34 schreef Captain_Ghost het volgende:
Interessant topic..
Als je mij even vraagt wat ik een zelfrijdend auto vind. vind ik wel handig, straks kan ik lekker uitgaan met drank op.
Een zelfrijdend auto is zeker ideaal voor stedelijke gebied. En drukke routes.. Maar dan houdt het verder op.
Denk aan de filmpje i-robot. Will Smith rijdt in zelfrijdend auto. Lekker relax.. maar toch besluit ie auto op handmatig te zetten. En rijdt zelf.. Zoiets zouden ik wel acceptable vinden. Wel moet je alsnog een rijbewijs halen!..
Wanneer de zelfrijdend populair wordt, zal OV (tram, bus etc) uiteindelijk uitsterven.. behalve voor de snelle treinen die 200 kan.. Voor de grote afstanden tussen diverse steden.
Autobezit neemt juist sterk af. Het is steeds meer (private)lease.quote:Op dinsdag 22 september 2020 10:29 schreef De_Onnoembare het volgende:
Vooralsnog is het autobezit geëxplodeerd afgelopen half jaar.
Dat kan spannend worden.quote:Op dinsdag 22 september 2020 10:42 schreef spectrumanalyser het volgende:
Het zal interessant worden als auto's met rijassistentie technologieën wat ouder worden.
Dat de tweede of derde eigenaar denkt zelf een schade te kunnen verhelpen, de voorbumper of voorruit te kunnen vervangen, zonder de camera-systemen te kalibreren.
dan ga je pas bizarre ongelukken krijgen.
Aan de andere kant kan je wel altijd de auto voor de deur krijgen die past bij wat je gaat doen.quote:Op dinsdag 22 september 2020 10:50 schreef qajariaq het volgende:
Het lijkt mij heerlijk om gewoon naar wens gehaald en gebracht te kunnen worden. Autorijden is niet echt mijn hobby en nu al rij ik regelmatig mee met anderen en vrijwel nooit andersom.
Echter zijn er best wel wat nadelen om niet zelf een auto te hebben. Bijvoorbeeld dat ik zo nu en dan een kano wil vervoeren of tijdens een verbouwing met een aanhanger plus auto vol rotzooi naar de gemeentewerf wil. Dat soort ritjes wordt toch wel lastiger denk ik. Om nog maar te zwijgen over een paar daagjes wat zwerven aan de andere kant van het land waarbij regelmatig korte ritjes worden gedaan en ik de auto als bagage opslag wil gebruiken. Dat worden dat toch wel duurdere dagen.
Je betaalt natuurlijk btw over je abonnement en btw per gereden kilomter. Inclusief spitsheffing als je tussen 07:00 en 09:00 jezelf naar je werk laat rijden.quote:Op dinsdag 22 september 2020 11:08 schreef spectrumanalyser het volgende:
hoe gaat de overheid dan de schatkist vullen, als het autobezit zo zou afnemen.
dit jaar (2020) is er in ieder geval een piek in autobezit.
ik denk zomaar dat het tarief op den duur het reguliere autobezit overstijgt.
Belastingen zijn altijd onderhevig geweest aan veranderingen.quote:Op dinsdag 22 september 2020 11:08 schreef spectrumanalyser het volgende:
hoe gaat de overheid dan de schatkist vullen, als het autobezit zo zou afnemen.
dit jaar (2020) is er in ieder geval een piek in autobezit.
ik denk zomaar dat het tarief op den duur het reguliere autobezit overstijgt.
Zoiets. In principe betalen bedrijven als Waymo dan de belastingen en rekenen dat gewoon door in de kilometerprijs.quote:Op dinsdag 22 september 2020 11:11 schreef fathank het volgende:
[..]
Je betaalt natuurlijk btw over je abonnement en btw per gereden kilomter. Inclusief spitsheffing als je tussen 07:00 en 09:00 jezelf naar je werk laat rijden.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |