abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_199752621
Interessante video die prima in dit topic past.
pi_199757242
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 juni 2021 10:45 schreef TheFreshPrince het volgende:
Interessante video die prima in dit topic past.
Jammer dat zijn model in het begin een beetje mis gaat door een medicijn een vaccin te noemen. Verder een heel duidelijk en goed verhaal.
pi_200125221
Het zal nog wel even duren en staat behoorlijk op losse schroeven. :) Maar de gedachtegoed is wel een politieke trend... Ik rijd zelf een Oldtimer en loop al sinds de introductie van E5 met het voorgevoel rond dat ik nog een tijd meemaak dat voor mijn type verbrandingsmotor geen brandstof meer verkrijgbaar zal zijn. Ik moet voor Ethanol vrije benzine al uitwijken naar Duitsland, omdat in verband met vraag en aanbod binnen een te grote straal in Nederland geen tankstations die dit verkopen te vinden zijn. Alles is E10 of E5. Al is E5 rijden vooralsnog geen probleem, maar ook dit zal ooit verdwijnen wanneer de E5 motoren zo goed als allemaal afgeschreven zijn.

Maar om compleet over te stappen op elektrisch rijden is economisch qua infrastructuur een veel te grote omschakeling. Iets wat nog erg lang gaat duren... Op accu's gaan rijden is qua grondstoffen van gelijke orde en uitputtend. Dat wordt het ene gat graven om het andere te dichten. Om motoren aan te drijven met inductieve stroom onder het wegdek bv. is qua infrastructuur niet op korte termijn te realiseren, ga maar eens het gehele wegennet daarop aanpassen.

Neem bv de spoorwegen, dit is inmiddels de minst economische manier van transport geworden die je maar kunt bedenken. Maar onze afhankelijkheid en hoe het dusdanig verweven is in onze infrastructuur, is het alleen financieel al niet haalbaar en ondenkbaar om dat gehele netwerk te verbouwen naar een duurzamer systeem. De mensheid heeft zich met het in gebruik nemen van deze techniek van transporteren onwetend in zijn eigen voet geschoten, er is geen weg terug en we hangen er aan vast. Ooit hyper modern en een eureka voor de industriėle revolutie, maar inmiddels nooit echt aangepast noch gemoderniseerd en het netwerk heeft zich dusdanig uitgebreid dat het een een ouderwets economisch gedrocht is geworden waar we het maar mee moeten doen. Met alle waarschijnlijkheid mee moeten blijven doen.

Vooral in zo'n landje als Nederland is er geen ruimte, je kunt niet zomaar even het gehele wegennet en spoorwegennet zo ingrijpend aanpassen. En om naast het bestaande netwerk een nieuwe modern netwerk te bouwen voordat het oude uit gebruik genomen zou kunnen worden is geen plaats voor.

Dat zou maar op een manier kunnen, alles platgooien en opnieuw beginnen.

[ Bericht 0% gewijzigd door Watuntrik op 29-06-2021 13:32:35 ]
pi_200149234
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 juni 2021 13:25 schreef Watuntrik het volgende:
[..]
Maar om compleet over te stappen op elektrisch rijden is economisch qua infrastructuur een veel te grote omschakeling. Iets wat nog erg lang gaat duren... Op accu's gaan rijden is qua grondstoffen van gelijke orde en uitputtend. Dat wordt het ene gat graven om het andere te dichten.
[..]
Dat is wel een hele klassieke denkfout die je maakt.
Elektrisch rijden is nu al heel snel schoner dan benzine of diesel. Na 30k kilometer is een elektrische auto al schoner.
Het oppopmen, raffineren en transporteren van brandstoffen kost enorm veel energie waar je miljoenen elektrische auto's op kan laten rijden.
Er zitten in sommige modellen accu's nauwelijks schaarse stoffen meer. Daarnaast gebruik je deze stoffen en kunnen deze hergebruikt worden. Bij fossiele brandstoffen worden diezelfde zeldzame stoffen juist verbruikt.
Eigenlijk is elk alternatief op een elektrische auto vele malen slechter voor het milieu.

Het enige probleem voor velen is dat er een periode zal zijn dat het voor de meeste niet meer mogelijk om prive een auto te bezitten. Daarna zullen de meesten gaan rijden in deelauto's. Slechts een klein deel van se bevolking zal (net zoals vroeger) kunnen blijven rijden in een prive auto.
pi_200152640
quote:
0s.gif Op woensdag 30 juni 2021 22:38 schreef Fisherman het volgende:

[..]

Dat is wel een hele klassieke denkfout die je maakt.
Elektrisch rijden is nu al heel snel schoner dan benzine of diesel. Na 30k kilometer is een elektrische auto al schoner.
Het oppopmen, raffineren en transporteren van brandstoffen kost enorm veel energie waar je miljoenen elektrische auto's op kan laten rijden.
Tja, het is maar de vraag wie er een klassieke denkfout maakt.
Het fabriceren van laadpalen, het plaatsen van laadpalen en fabriceren van stroomkabels en aanleggen daarvan kost ook een hoop energie. Het fabriceren en aanleggen van nieuwe hoogspanning transportkabels kost ook een hoop energie.
Aangezien je graag wereldwijd denkt (gezien de miljoenen elektrische auto's) moet je ook wereldwijd kijken hoe de stroom voor die elektrische auto's wordt opgewekt. In b.v. Amerika moet in een flink aantal staten je 80.000 kilometer rijden met een elektrische auto om het verlies aan Co2 bij de productie weer goed te maken. Dat omdat daar nu nog steenkolen centrales gebruikt worden.
In China is het helemaal erg. Die bouwden (in 2020) en bouwen nog steeds grote aantallen kolencentrales.
Zie: https://businessam.be/ond(...)ieve-lust-is-waarom/
  donderdag 1 juli 2021 @ 09:50:20 #198
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_200152739
quote:
0s.gif Op woensdag 30 juni 2021 22:38 schreef Fisherman het volgende:

[..]

Dat is wel een hele klassieke denkfout die je maakt.
Elektrisch rijden is nu al heel snel schoner dan benzine of diesel. Na 30k kilometer is een elektrische auto al schoner.
Het oppopmen, raffineren en transporteren van brandstoffen kost enorm veel energie waar je miljoenen elektrische auto's op kan laten rijden.
Er zitten in sommige modellen accu's nauwelijks schaarse stoffen meer. Daarnaast gebruik je deze stoffen en kunnen deze hergebruikt worden. Bij fossiele brandstoffen worden diezelfde zeldzame stoffen juist verbruikt.
Eigenlijk is elk alternatief op een elektrische auto vele malen slechter voor het milieu.

Het enige probleem voor velen is dat er een periode zal zijn dat het voor de meeste niet meer mogelijk om prive een auto te bezitten. Daarna zullen de meesten gaan rijden in deelauto's. Slechts een klein deel van se bevolking zal (net zoals vroeger) kunnen blijven rijden in een prive auto.
over 10 jaar is er self driving vervoer, de je met een app kunt bestellen , gewoon simpel persoonlijk vervoer voor een prijs van een duppie per km , met starttarief van een tien euro


Dat gaat er echt komen , als je de huidige lijn doortrekt in ontwikkelingen , net zo zeker als de mobiele telefoon

Of de toekomst elektrisch is of waterstof daar zijn de meningen over verdeeld,
Toyota zet vol in op waterstof
en dat zijn geen domme jongens

Voor de aanmaak van waterstof is wel LNG nodig dat dan weer wel
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_200152759
quote:
0s.gif Op woensdag 30 juni 2021 22:38 schreef Fisherman het volgende:
Het enige probleem voor velen is dat er een periode zal zijn dat het voor de meeste niet meer mogelijk om prive een auto te bezitten. Daarna zullen de meesten gaan rijden in deelauto's. Slechts een klein deel van se bevolking zal (net zoals vroeger) kunnen blijven rijden in een prive auto.
Ik weet niet of dit een probleem is of dat er een probleem van wordt gemaakt. Ik kan me die tijd nog wel herinneren. Spelen op straat in een wijk met alleen maar werkende mensen en toen waren er hooguit 20 auto's in de hele wijk te vinden die we gebruikten om ons achter te verstoppen. Of we deden stoeprandje met de bal en dat je even moest stoppen voor een passerende auto was voor een kind een rariteit waar met verbazing naar gekeken werd. Mijn pa had geen auto, niet eens een rijbewijs en nooit gehad. Hij zag er het nut niet van in. Deed alles te voet, op de fiets en voor de lange afstanden had hij een brommer. Weer en wind deerde hem geen reet. Hetzelfde gold voor mij, had een schoolvriendje uit het dorp 25km verderop. Pa, starte daar echt de brommer niet voor... Ik kreeg maar1 keuze, pak maar de fiets. En wanneer je niet beter weet is het echt geen probleem en de normaalste zaak van de wereld.

En dan voorstellen het was een tijd die bekend staat als de welvaartsperiode van Nederland met een ongekende economische groei. En waar is die groei goed voor geweest?

Kom ik nu in die zelfde wijk is er geen vrij stoeprandje meer te vinden, laat staan spelende kinderen op straat.. Delen van de stoep die vrij zijn, zijn in en uitritten geworden. De rest staat bomvol met auto's, zowel links als rechts. Vroeger 20 in de gehele wijk nu >50 in 1 straat van 200 meter. Kinderen zitten allemaal opgesloten achter een Ipad.

Kijk ik nu naar mijn buren, de helft minder kinderen, maar 2 auto's, 2 motoren en een scooter. En als de jongens moeten voetballen of naar de sportschool dan wordt de auto van de plaats gehaald. Vriendjes af an aan alles met de auto. Denk er eens over na,met de auto naar de sportschool om daar dan een ½ uur gaan warm fietsen op een Spinner. :') :D En met de auto terug na de cool down op dezelfde Spinner. _O-

Laats vroeg mijn maat, vrouw in ik moeten vroeg weg maar voor dochter van 16 (SIOS) begint pas om 11.30 uur school. Kan ik haar bij jou droppen, ze moet naar station. Daar woon ik 10 minuten wandelen vandaan. Nu komt de dijenkletser, ik zeg OK geen probleem. Vraagt die kleine muts verkapt met ontevreden toon "Moet ik nu dan naar het station lopen?" 10 minuten wandelen voor een student op de SIOS is een probleem. _O- :W

Een schat van een kind, ik steek mijn hand voor in het vuur, wel beetje erg verwend maar kan er niets aan doen en is product van de opvoeding. Ook zo'n gezin, 2 kinderen 2 auto's 2 scooters. Maar zelfs op de scooter naar school is ondenkbaar.

Met alle respect het probleem ligt geheel ergens anders dan bij de verbrandingsmotor. -O- Voor zo ver klassieke denkfout.

We zijn onzelf economisch kapot aan het groeien... Minder winst wordt gezien als verlies.

[ Bericht 1% gewijzigd door Watuntrik op 01-07-2021 10:00:03 ]
  donderdag 1 juli 2021 @ 10:27:25 #200
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_200153153
quote:
0s.gif Op donderdag 1 juli 2021 09:53 schreef Watuntrik het volgende:

[..]

Ik weet niet of dit een probleem is of dat er een probleem van wordt gemaakt. Ik kan me die tijd nog wel herinneren. Spelen op straat in een wijk met alleen maar werkende mensen en toen waren er hooguit 20 auto's in de hele wijk te vinden die we gebruikten om ons achter te verstoppen. Of we deden stoeprandje met de bal en dat je even moest stoppen voor een passerende auto was voor een kind een rariteit waar met verbazing naar gekeken werd. Mijn pa had geen auto, niet eens een rijbewijs en nooit gehad. Hij zag er het nut niet van in. Deed alles te voet, op de fiets en voor de lange afstanden had hij een brommer. Weer en wind deerde hem geen reet. Hetzelfde gold voor mij, had een schoolvriendje uit het dorp 25km verderop. Pa, starte daar echt de brommer niet voor... Ik kreeg maar1 keuze, pak maar de fiets. En wanneer je niet beter weet is het echt geen probleem en de normaalste zaak van de wereld.

En dan voorstellen het was een tijd die bekend staat als de welvaartsperiode van Nederland met een ongekende economische groei. En waar is die groei goed voor geweest?

Kom ik nu in die zelfde wijk is er geen vrij stoeprandje meer te vinden, laat staan spelende kinderen op straat.. Delen van de stoep die vrij zijn, zijn in en uitritten geworden. De rest staat bomvol met auto's, zowel links als rechts. Vroeger 20 in de gehele wijk nu >50 in 1 straat van 200 meter. Kinderen zitten allemaal opgesloten achter een Ipad.

Kijk ik nu naar mijn buren, de helft minder kinderen, maar 2 auto's, 2 motoren en een scooter. En als de jongens moeten voetballen of naar de sportschool dan wordt de auto van de plaats gehaald. Vriendjes af an aan alles met de auto. Denk er eens over na,met de auto naar de sportschool om daar dan een ½ uur gaan warm fietsen op een Spinner. :') :D En met de auto terug na de cool down op dezelfde Spinner. _O-

Laats vroeg mijn maat, vrouw in ik moeten vroeg weg maar voor dochter van 16 (SIOS) begint pas om 11.30 uur school. Kan ik haar bij jou droppen, ze moet naar station. Daar woon ik 10 minuten wandelen vandaan. Nu komt de dijenkletser, ik zeg OK geen probleem. Vraagt die kleine muts verkapt met ontevreden toon "Moet ik nu dan naar het station lopen?" 10 minuten wandelen voor een student op de SIOS is een probleem. _O- :W

Een schat van een kind, ik steek mijn hand voor in het vuur, wel beetje erg verwend maar kan er niets aan doen en is product van de opvoeding. Ook zo'n gezin, 2 kinderen 2 auto's 2 scooters. Maar zelfs op de scooter naar school is ondenkbaar.

Met alle respect het probleem ligt geheel ergens anders dan bij de verbrandingsmotor. -O- Voor zo ver klassieke denkfout.

We zijn onzelf economisch kapot aan het groeien... Minder winst wordt gezien als verlies.
Het probleem is een stuk minder als je jouw auto niet meer voor de deur kan parkeren , maar ergensine ene kelder of aan de rand van de wijk

Het is allemaal showen aan de buren met hun stukje BMW of Mercedes ijzer
hoe groter de auto hoe groter de piemel
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_200153684
quote:
0s.gif Op donderdag 1 juli 2021 10:27 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

Het probleem is een stuk minder als je jouw auto niet meer voor de deur kan parkeren , maar ergensine ene kelder of aan de rand van de wijk

Het is allemaal showen aan de buren met hun stukje BMW of Mercedes ijzer
hoe groter de auto hoe groter de piemel
Ja die bestaan echt, ik heb zo'n sufkut in de familie... Die kwam op bezoek om terloops te vertellen dat ik een ouwe strontbak rijdt en hij zich een nieuwe Golf had gekocht. _O- En hij was bloed serieus en apetrots en dat ik in mijn broek stond te pissen van het lachen kon 'm geen moer schelen.

Maar dat er mensen opgevoed worden en of ruimte krijgen om zo te denken mag je de drang naar economische groei zoals wij dat kennen en hoe dit in beauty magazines wordt aangeprezen voor aanrekenen. Want binnen 100.000 km moet die nieuwe Golf ook weer een onbetrouwbare ouwe strontbak zijn en een nieuwe gekocht kunnen worden.

Never read beauty magazines, they only make you feel ugly.

Het is gewoon een kwestie van maatschappelijke opvoeding waar het de mist in gaat... Maar de consument heropvoeden om zich te realiseren dat ze eigenlijk debiel bezig zijn gaat ten koste van winst. Een groot percentage staat voor de kat zijn k onnodig met de auto in de file, zomaar omdat het kan. Die zou je eruit kunnen plukken en een groot deel van het probleem mee oplossen. Maar nee, we moeten gewoon debiel bezig blijven en winst genereren en dit moet nu dan maar op dezelfde manier elektrisch.

Goeie oplossing is elektrische fiets... Die dingen zijn geweldig... Ik zelf rij minder dan 1000 km p/j in de auto en doe voor de rest alles op de fiets. En voor lange afstanden straal van 30km op de elektrische fiets. Verder hoef ik niet echt van huis. En als ik op die fiets mijn ogen de kost geeft en automobilisten eens goed bekijk. Zie ik 75% debielen in een killer koekblik die rijden alsof ze de duivel op de hielen hebben. Richting aangeven en remmen doet blijkbaar pijn. Vermeend onnodig remmen zelfs nog pijnlijker want dat resulteerd in middelvingers, overige handgebaren en scheldkanonades.

[ Bericht 0% gewijzigd door Watuntrik op 02-07-2021 00:40:07 ]
  donderdag 1 juli 2021 @ 11:26:55 #202
157922 fathank
Wie baas is bakt koekjes.
pi_200153741
Waar woon je? In Caļro?

Hier rijdt 95% gewoon normaal, op een debiele uitzondering na. Niemand is perfect in de auto, net zo min als jij op je electrische fiets.
Behulpzaam als een waterkraan.
Op woensdag 29 april 2015 16:30 schreef seto het volgende:
als je niet #teamhenk bent ben je gewoon een *weggeFopt*homo
  donderdag 1 juli 2021 @ 11:41:45 #203
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_200153885
quote:
0s.gif Op donderdag 1 juli 2021 11:20 schreef Watuntrik het volgende:

[..]

Ja die bestaan echt, ik heb zo'n sufkut in de familie... Die kwam op bezoek om terloops te vertellen dat ik een ouwe strontbak rijdt en hij zich een nieuwe Golf had gekocht. _O- En hij was bloed serieus en apetrots en dat ik in mijn broek stond te pissen van het lachen kon 'm geen moer schelen.

Maar dat er mensen opgevoed worden en of ruimte krijgen om zo te denken mag je de drang naar economische groei zoals wij dat kennen en hoe dit in beauty magazines wordt aangeprezen voor aanrekenen. Want binnen 100.000 km moet die nieuwe Golf ook weer een onbetrouwbare ouwe strontbak zijn en een nieuwe gekocht kunnen worden.

Never read beauty magazines, they only make you feel ugly.

Het is gewoon een kwestie van maatschappelijke opvoeding waar het de mist in gaat... Maar de consument heropvoeden om zich te realiseren dat ze eigenlijk debiel bezig zijn gaat ten koste van winst. Een groot percentage staat voor de kat zijn k onnodig met de auto in de file, zomaar omdat het kan. Die zou je eruit kunnen plukken en een groot deel van het probleem mee oplossen. Maar nee, we moeten gewoon debiel bezig blijven en winst genereren en dit moet nu dan maar op dezelfde manier elektrisch.

Goeie oplossing is elektrische fiets... Die dingen zijn geweldig... Ikzelf rijdt minder dan 1000 km p/j in de auto en doe voor de rest alles op de fiets. En voor lange afstanden straal van 30km op de elektrische fiets. Verder hoef ik niet echt van huis. En als ik op die fiets mijn ogen de kost geeft en automobilisten eens goed bekijk. Zie ik 75% debielen in een killer koekblik die rijden alsof ze de duivel op de hielen hebben. Richting aangeven en remmen doet blijkbaar pijn. Vermeend onnodig remmen zelfs nog pijnlijker want dat resulteerd in middelvingers, overige handgebaren en scheldkanonades.
Klopt, ikken ook zo iemand

ik fiets langs hem en hij stond buiten en we praten over iets
Terloops wees hij op zijn auto een Alfa Romea zei hij

Zei me niet veel, ik ken het verschil niet tussen een Opel en eene andere auto , ze lijken allemaal op elkaar
Later hoorde ik van mijn zus dat zijn versnellingsbak in elkaar was gelopen

Het kopen van een auto maakt echt je piemel niet langer *) :+
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_200153936
quote:
14s.gif Op donderdag 1 juli 2021 11:26 schreef fathank het volgende:
Waar woon je? In Caļro?

Hier rijdt 95% gewoon normaal, op een debiele uitzondering na. Niemand is perfect in de auto, net zo min als jij op je electrische fiets.
Ik woon in een straat waar 30km p/u is toegestaan, waar meer dan 75% aanzienlijk harder rijdt... De straat is beklinkert en zo hoor je met bandengeluid de snelheid van de auto, dus ik hoef niet te kijken. Het gaat 7% berg op met lullig onoverzichtelijk bochtje. Zowel op als af het gaat maar door. Ergste is het zijn ook voor meer dan 75% mensen die in die wijk wonen. En ze realiseren zich allemaal niet dat dit in hun aangeleerde gewoonte Russisch roulette is. Ze wanen zich allemaal veilig in een blikken geleid projectiel van + 800kg. En gaan er van uit dat er niets op de weg staat of ligt aan de andere kant van de bocht, want gisteren lag er toch ook niets?

Onder de streep dat men in zulk projectiel de vrijheid krijgt en zelf als normaal wordt geacht om imperfect te handelen is op zich al debiel. Auto rijden is echt een debiel gebruik, per definitie eigenlijk totale onnatuurlijke waanzin. Wat zich inmiddels niemand meer realiseert.

Ik doe het zelf ook, auto rijden dan, daar niet van... Maar ik realiseer me wel dat het eigenlijk een hele rare totaal van de pot gerukt gebruik is.
  donderdag 1 juli 2021 @ 12:45:45 #205
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_200154582
quote:
0s.gif Op donderdag 1 juli 2021 11:45 schreef Watuntrik het volgende:

[..]

Ik woon in een straat waar 30km p/u is toegestaan, waar meer dan 75% aanzienlijk harder rijdt... De straat is beklinkert en zo hoor je met bandengeluid de snelheid van de auto, dus ik hoef niet te kijken. Het gaat 7% berg op met lullig onoverzichtelijk bochtje. Zowel op als af het gaat maar door. Ergste is het zijn ook voor meer dan 75% mensen die in die wijk wonen. En ze realiseren zich allemaal niet dat dit in hun aangeleerde gewoonte Russisch roulette is. Ze wanen zich allemaal veilig in een blikken geleid projectiel van + 800kg. En gaan er van uit dat er niets op de weg staat of ligt aan de andere kant van de bocht, want gisteren lag er toch ook niets?

Onder de streep dat men in zulk projectiel de vrijheid krijgt en zelf als normaal wordt geacht om imperfect te handelen is op zich al debiel. Auto rijden is echt een debiel gebruik, per definitie eigenlijk totale onnatuurlijke waanzin. Wat zich inmiddels niemand meer realiseert.

Ik doe het zelf ook, auto rijden dan, daar niet van... Maar ik realiseer me wel dat het eigenlijk een hele rare totaal van de pot gerukt gebruik is.
gewoon afsluiten zulke straten
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_200154781
quote:
0s.gif Op donderdag 1 juli 2021 10:27 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

Het probleem is een stuk minder als je jouw auto niet meer voor de deur kan parkeren , maar ergensine ene kelder of aan de rand van de wijk

Het is allemaal showen aan de buren met hun stukje BMW of Mercedes ijzer
hoe groter de auto hoe groter de piemel
Hoe groter de auto hoe kleiner de piemel toch?

Ik reed een tijdje hierin dus zal wel een grote lul moeten hebben:



Maar heb ook iets van 10 BMW's gereden in m'n leven dus op die momenten was mijn piemel kleiner :')

quote:
0s.gif Op donderdag 1 juli 2021 11:20 schreef Watuntrik het volgende:

Goeie oplossing is elektrische fiets... Die dingen zijn geweldig... Ikzelf rijdt minder dan 1000 km p/j in de auto en doe voor de rest alles op de fiets. En voor lange afstanden straal van 30km op de elektrische fiets. Verder hoef ik niet echt van huis. En als ik op die fiets mijn ogen de kost geeft en automobilisten eens goed bekijk.
Grappig want de stijging van verkeersongelukken komt juist door alle mensen op elektrische fietsen die zichzelf onschendbaar wanen terwijl ze reactievermogen van stront hebben en toch iedereen voorbij scheuren.
Facts don't care about your feelings
pi_200154882
quote:
0s.gif Op donderdag 1 juli 2021 11:41 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

Het kopen van een auto maakt echt je piemel niet langer *) :+
Correct! Dat kan ik beamen, ik heb zelf al meer dan 10 jaar een Mercedes W123 280CE Automaat met Wackeldackel uit 1982, maar wel nog steeds maar een klein piemeltje. Ik heb 'm ook niet bewust gekocht met het idee dat ie dan groter zou worden. Maar misschien is het een genetische aanleg van kleine piemel waarom dit altijd mijn favoriete auto is geweest.En het niet kon laten om een aan te schaffen. Dat weet ik niet...

Nee zonder gekheid, heb voor zo'n grote ketel gekozen omdat ik door blijvend letsel alleen nog maar automaat kan rijden. En ben wel lange lul met kleine piemel maar mis beenruimte en krijg kramp in een Fiat Panda.

Ik ben niet auto afhankelijk en het is meer voor de heb dan voor te rijden, ik tank mar 2 x per jaar vol... Vind auto rijden zelf helemaal niet meer zo leuk. Met al die ringwegen met elke 300 m een rotonde al die drempels. En de drukte op de weg en vloeiend meerijden ben ik overwegend een stoorfactor met m'n oude lullen rijstijl. Met het verkeer meevloeien varanderd m'n oldtimertje in een zuipschuit. Het is meer emotionele overweging dat ik haar niet weg doe. Het enige praktische doel is kijk er naar plezier en onderhouden en vertroetelen van nostalgische technieken. In de tijd dat ik nog wel eens stukje ging toeren deed ik dat helemaal alleen midden in de nacht, heerlijk rustig genieten en luisteren naar het geronk van een dikke 6 pitter, Das Maschinengewehr de troetelnaam van de M110 en haar specifieke geluid. Volgend jaar wordt ze 40 O+

BTW ringwegen, met regelmaat rotondes, drempels en de noodzaak daarvan zegt toch al genoeg. Het verkeer omleiden en afremmen, dat doe je toch niet voor de lol. Dat doe je omdat het onverantwoorde idiote vorm aan het aannemen is. Want doe je dit niet rijdt zich teveel te pletter.

Ik benijd de mensen i.i.g. niet die elke dag de weg op moeten, auto afhankelijk zijn en zich uren lang tussen alle andere debiele potentiele moordenaars moeten scharen en met 100 kmh achter elkaar aanjagen. Liever nog nar duitsland daar kan dat her en der onbeperkt zo snel als maar kan.

[ Bericht 1% gewijzigd door Watuntrik op 01-07-2021 13:15:16 ]
pi_200156135
quote:
0s.gif Op donderdag 1 juli 2021 12:59 schreef YoshiBignose het volgende:
Grappig want de stijging van verkeersongelukken komt juist door alle mensen op elektrische fietsen die zichzelf onschendbaar wanen terwijl ze reactievermogen van stront hebben en toch iedereen voorbij scheuren.
Ja die zijn er inderdaad ook, met name de oudjes die nu weer massaal de weg op gaan en kunnen fietsen als een jonge god. En de automibilist moet nog aan het idee wennen dat oma op haar E-bike met 25km/h de berg op scheurt en denkt dat is maar fietser dat haal ik nog wel.

De cijfers zullen nog wel meer toenemen ook buiten het verkeer om, met de toenemende populariteit van E- ATB.
En die nieuwe rage is niet leuk onder de 500 Watt. En dan met liefst met groepje van 5 man op zondag tussen de wandelaars door het bos. Zulke confrontaties was 20 jaar terug al schering en inslag zonder E-motor. En nu worden het er meer en ook nog eens sneller. :P
  donderdag 1 juli 2021 @ 15:40:06 #209
38243 NoComment
Cruisin' in the pow...
pi_200156904
Ik denk dat autobezit nog lang niet voorbij is. Deelauto's zijn allemaal leuk en aardig, maar feit blijft dat er twee enorme piekmomenten zitten op de dag waarop een heel groot deel van de bevolking een auto nodig heeft. En die willen dat ding gewoon voor de deur hebben staan en s'ochtends kunnen instappen, of dat nou om 07:00, 07:13 of 07.52 is naar gelang hoever ze zich verslapen hebben.. Het idee dat er dan nog iemand bij zou kunnen komen (iemand oppikken die toch dezelfde kant op moet) lijkt me echt niks, laat me maar lekker s'ochtens met rust en m'n herrie luisteren :P

Zo'n soort 'taxiservice' met autonome auto's zal vast wel succesvol kunnen zijn, maar dan meer in de grotere steden waar een parkeerplek sowieso al een luxe is. Zal ook enorm afhangen van de prijs, want ik kan me niet voorstellen dat dat goedkoop wordt en dan is een Uber wellicht net zo makkelijk/goedkoop. Autonome auto's an sich is ook nog wel een iets wat nog jaren kan duren voor ze zonder chauffeur rondrijden, parkeren en zichzelf aan de laadpaal hangen. Wel een voordeel van een autonome auto in de stad, je hoeft geen parkeerplek meer te hebben want hij kan gewoon rondjes blijven rijden :)
Life's like music, get the rhythm..
pi_200157043
Ik weet vrij zeker dat autobezit nog lang niet voorbij is.

Men denkt veel te makkelijk over deelauto's. Er is een fors aantal incidenten met de elektrische car2go's.
Omdat een deelauto niet aan een particulier toebehoort kan het zomaar gebeuren dat een flink beschadigde auto een lange tijd in de straat blijft staan. Niemand die 'm gebruikt omdat ie schade heeft, niemand die dat meld.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
pi_200157613
quote:
0s.gif Op donderdag 1 juli 2021 15:52 schreef spectrumanalyser het volgende:
Ik weet vrij zeker dat autobezit nog lang niet voorbij is.

Men denkt veel te makkelijk over deelauto's. Er is een fors aantal incidenten met de elektrische car2go's.
Omdat een deelauto niet aan een particulier toebehoort kan het zomaar gebeuren dat een flink beschadigde auto een lange tijd in de straat blijft staan. Niemand die 'm gebruikt omdat ie schade heeft, niemand die dat meld.
Ik denk dat als auto's autonoom worden en de maatschappij verder automatiseert we steeds dichterbij komen. Dat gaat niet in een paar jaar tijd, maar binnen de volgende 10 jaar verwacht ik wel grote stappen.
pi_200157707
quote:
0s.gif Op donderdag 1 juli 2021 16:41 schreef Solstice1 het volgende:

[..]

Ik denk dat als auto's autonoom worden en de maatschappij verder automatiseert we steeds dichterbij komen. Dat gaat niet in een paar jaar tijd, maar binnen de volgende 10 jaar verwacht ik wel grote stappen.
ik zie dat niet gebeuren. zal wel na mijn tijd komen, misschien.

voorlopig zie ik slechts zeer boze bestuurders in auto's met rijhulp-systemen.
Zodra je met je fietswiel bewegingen maakt om de weg op te rijden dan grijpt ADAS in, tot grote boosheid van de automobilist.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
pi_200157886
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 juni 2021 13:25 schreef Watuntrik het volgende:
Het zal nog wel even duren en staat behoorlijk op losse schroeven. :) Maar de gedachtegoed is wel een politieke trend... Ik rijd zelf een Oldtimer en loop al sinds de introductie van E5 met het voorgevoel rond dat ik nog een tijd meemaak dat voor mijn type verbrandingsmotor geen brandstof meer verkrijgbaar zal zijn. Ik moet voor Ethanol vrije benzine al uitwijken naar Duitsland, omdat in verband met vraag en aanbod binnen een te grote straal in Nederland geen tankstations die dit verkopen te vinden zijn. Alles is E10 of E5. Al is E5 rijden vooralsnog geen probleem, maar ook dit zal ooit verdwijnen wanneer de E5 motoren zo goed als allemaal afgeschreven zijn.
Ik weet niet hoeveel het uitmaakt, ik tank wat het goedkoopst is.

quote:
Maar om compleet over te stappen op elektrisch rijden is economisch qua infrastructuur een veel te grote omschakeling. Iets wat nog erg lang gaat duren... Op accu's gaan rijden is qua grondstoffen van gelijke orde en uitputtend. Dat wordt het ene gat graven om het andere te dichten. Om motoren aan te drijven met inductieve stroom onder het wegdek bv. is qua infrastructuur niet op korte termijn te realiseren, ga maar eens het gehele wegennet daarop aanpassen.
Dat is op zich niet de stelling van dit topic.

De stelling is dat autobezit door zelfrijdende auto's in de toekomst gaat afnemen.
Daarbij zie je nu ook dat (private) lease snel marktaandeel verovert, er worden steeds minder nieuwe auto's direct verkocht aan particulieren.

quote:
Neem bv de spoorwegen, dit is inmiddels de minst economische manier van transport geworden die je maar kunt bedenken. Maar onze afhankelijkheid en hoe het dusdanig verweven is in onze infrastructuur, is het alleen financieel al niet haalbaar en ondenkbaar om dat gehele netwerk te verbouwen naar een duurzamer systeem. De mensheid heeft zich met het in gebruik nemen van deze techniek van transporteren onwetend in zijn eigen voet geschoten, er is geen weg terug en we hangen er aan vast. Ooit hyper modern en een eureka voor de industriėle revolutie, maar inmiddels nooit echt aangepast noch gemoderniseerd en het netwerk heeft zich dusdanig uitgebreid dat het een een ouderwets economisch gedrocht is geworden waar we het maar mee moeten doen. Met alle waarschijnlijkheid mee moeten blijven doen.
Nadeel van OV is dat het je vaak haalt van een plek waar je niet bent en brengt naar een plek waar je niet moet zijn. Er zitten daardoor nogal wat overstapmomenten in en dat is wat mij tegenhoudt om het te gebruiken.
Binnen de stad zal dat waarschijnlijk fijner werken (tram / metro) maar hier op het "platteland" duidelijk niet.

quote:
Vooral in zo'n landje als Nederland is er geen ruimte, je kunt niet zomaar even het gehele wegennet en spoorwegennet zo ingrijpend aanpassen. En om naast het bestaande netwerk een nieuwe modern netwerk te bouwen voordat het oude uit gebruik genomen zou kunnen worden is geen plaats voor.

Dat zou maar op een manier kunnen, alles platgooien en opnieuw beginnen.
Ehm, ja, op zich. Maar ook niet echt het onderwerp van dit topic ;)
pi_200157977
quote:
0s.gif Op donderdag 1 juli 2021 15:52 schreef spectrumanalyser het volgende:
Ik weet vrij zeker dat autobezit nog lang niet voorbij is.

Men denkt veel te makkelijk over deelauto's. Er is een fors aantal incidenten met de elektrische car2go's.
Omdat een deelauto niet aan een particulier toebehoort kan het zomaar gebeuren dat een flink beschadigde auto een lange tijd in de straat blijft staan. Niemand die 'm gebruikt omdat ie schade heeft, niemand die dat meld.
Bij het starten van dit topic (en inmiddels reeks) heb ik vooral gedacht aan autonoom rijdende auto's.
Dan is schade natuurlijk altijd een verhaal dat de verhuurder zelf moet oplossen aangezien je geen schade kan rijden in een auto die je niet zelf bestuurt. Een ander kan wel schade rijden maar de kans is groot dat er 6 camera's meedraaien rond zo'n auto dus denken dat je daarmee wegkomt is ook niet zo'n goed idee :+

Uiteraard is gehele autonoom rijden (level 5) nog ver weg maar het blijft indrukwekkend om die taxi-dienst van Waymo te zien rijden. Afgezien van blunders zoals met pionnen bij wegwerkzaamheden waar de auto van ellende maar stil bleef staan omdat hij er niet meer uit kwam, zie je ook dat daar weer van geleerd wordt.

100% geen autobezit zie ik zelf ook niet direct gebeuren maar er is zeker een groep die weinig rijdt, geen parkeerruimte heeft of nooit een auto gehad heeft (of zelfs geen rijbewijs) die hier gebruik van zal maken.
  donderdag 1 juli 2021 @ 17:15:37 #216
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_200158021
quote:
0s.gif Op donderdag 1 juli 2021 17:12 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

100% geen autobezit zie ik zelf ook niet direct gebeuren maar er is zeker een groep die weinig rijdt, geen parkeerruimte heeft of nooit een auto gehad heeft (of zelfs geen rijbewijs) die hier gebruik van zal maken.
Maar vooral de groep ouderen > 65 jaar , de groep die komende jaren steeds groter zal worden, zullen er sneller voor kiezen om de eigen auto aan de kant te zetten en voortaan een FSD auto te bestellen
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_200158586
quote:
0s.gif Op donderdag 1 juli 2021 17:04 schreef TheFreshPrince het volgende:
Ik weet niet hoeveel het uitmaakt, ik tank wat het goedkoopst is
Indien je een auto rijdt van bouwjaar voordat E benzine werd ingevoerd loop je het risico dat je motor en of brandstof systeem hier defect van raakt. Ethanol blijkt agressief te zijn voor bepaalde soorten materiaal voor afdichtingen in en om het motorblok. Daarnaast is benzine met ethanol minder lang houdbaar en het trekt vocht aan en ontleed zich bij lang stilstaan. Zo krijg je water in de tank en het brandstofsysteem. Dan heb je dus een probleem indien je stalen benzinetank hebt of stalen of corrosie gevoelige onderdelen in het brandstof systeem. Het gaat roesten en dus ook vervuilen.

Dus is je auto niet uitgevoerd met een E compatibel motor/brandstof systeem kun je defect rijden met de nodige onkosten van dien. Nu is E5 eventueel nog te doen, maar E10 is echt uit de boze voor niet E motoren.

:)

Excuus voor de offtopic reacties, maar autonoom rijdende auto's in de toekomst... Prototypes bestaan al,
Tram zonder is er al, maar die hoeft alleen maar te remmen en op te trekken. Maar een feilloos autonoom system zonder geleide rails? Om het zo intelligent en veilig te krijgen dat dit commercieel ingezet zou kunnen worden tussen alle overige wegpiraten. Ben ik bang dat dit toch nog heel erg lang gaat duren.
pi_200158812
quote:
0s.gif Op donderdag 1 juli 2021 17:47 schreef Watuntrik het volgende:

[..]

Indien je een auto rijdt van bouwjaar voordat E benzine werd ingevoerd loop je het risico dat je motor en of brandstof systeem hier defect van raakt. Ethanol blijkt agressief te zijn voor bepaalde soorten materiaal voor afdichtingen in en om het motorblok. Daarnaast is benzine met ethanol minder lang houdbaar en het trekt vocht aan en ontleed zich bij lang stilstaan. Zo krijg je water in de tank en het brandstofsysteem. Dan heb je dus een probleem indien je stalen benzinetank hebt of stalen of corrosie gevoelige onderdelen in het brandstof systeem. Het gaat roesten en dus ook vervuilen.

Dus is je auto niet uitgevoerd met een E compatibel motor/brandstof systeem kun je defect rijden met de nodige onkosten van dien. Nu is E5 eventueel nog te doen, maar E10 is echt uit de boze voor niet E motoren.

:)

Excuus voor de offtopic reacties, maar autonoom rijdende auto's in de toekomst... Prototypes bestaan al,
Tram zonder is er al, maar die hoeft alleen maar te remmen en op te trekken. Maar een feilloos autonoom system zonder geleide rails? Om het zo intelligent en veilig te krijgen dat dit commercieel ingezet zou kunnen worden tussen alle overige wegpiraten. Ben ik bang dat dit toch nog heel erg lang gaat duren.
Je kan natuurlijk denken aan "level 4" waarbij de autonome auto bepaalde wegen en lastige situaties vermijdt. Je zal dan niet altijd voor de deur kunnen uitstappen maar het is al een stuk beter dan OV.
In de USA is dat wat makkelijker met het vrij eenvoudig opgezette wegennet, vele stopborden, etc.
pi_200159012
quote:
0s.gif Op donderdag 1 juli 2021 17:15 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

Maar vooral de groep ouderen > 65 jaar , de groep die komende jaren steeds groter zal worden, zullen er sneller voor kiezen om de eigen auto aan de kant te zetten en voortaan een FSD auto te bestellen
dat zou je denken. de realiteit is anders. Ouderen geven niet zomaar het autorijden of autobezit op.
als het qua veiligheid niet meer gaat dan moeten kinderen het hun vader of moeder aandringen te stoppen.
kortom; in het verkeer zul je vaker ouderen tegenkomen.

het zijn eerder jongeren die geen interesse hebben in autobezit. ze halen op latere leeftijd het rijbewijs.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
  donderdag 1 juli 2021 @ 18:26:37 #220
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_200159049
quote:
0s.gif Op donderdag 1 juli 2021 18:23 schreef spectrumanalyser het volgende:

[..]

dat zou je denken. de realiteit is anders. Ouderen geven niet zomaar het autorijden of autobezit op.
als het qua veiligheid niet meer gaat dan moeten kinderen het hun vader of moeder aandringen te stoppen.
kortom; in het verkeer zul je vaker ouderen tegenkomen.

het zijn eerder jongeren die geen interesse hebben in autobezit. ze halen op latere leeftijd het rijbewijs.
nee dat is niet waar

de oudere die door blijft rijden is omdat de auto nog nodig is om naar de kleinkinderen te kunnen gaan een FSD car zal dan een uitkomst zijn , ook omdat de auto nog zo weinig gebruikt wordt

de auto is op die leeftijd geen statussymbool meer , ook om dat ie vaak in de kelder van het bejaardenhuis staat
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_200159126
quote:
0s.gif Op donderdag 1 juli 2021 18:26 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

nee dat is niet waar

de oudere die door blijft rijden is omdat de auto nog nodig is om naar de kleinkinderen te kunnen gaan een FSD car zal dan een uitkomst zijn , ook omdat de auto nog zo weinig gebruikt wordt

de auto is op die leeftijd geen statussymbool meer , ook om dat ie vaak in de kelder van het bejaardenhuis staat
er gaan niet meer zo veel ouderen naar een bejaardenhuis. ouderen hebben veel tijd, gaan ergens ver weg fietsen. zie autootjes rondom met grote schades, die worden niet opgelapt maar het autootje gaat om de dag nog wel op pad. een visje halen, naar de familie, noem maar op.
ik heb weleens een omstander horen vragen "Is het nog wel verstandig voor u om te gaan rijden?"

er wonen hier mensen met rollator die auto blijven rijden.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
pi_200159177
Ik verwacht eigenlijk dat jongeren de "early adopters" zullen zijn.

Van wie tussen nu en de afgelopen 5 jaar geboren is zal waarschijnlijk bijna niemand nog een rijbewijs halen.
Dat kan nog een wat gewaagde uitspraak lijken en dat besef ik ook wel.
pi_200159242
De tijd dat je meteen een rijschool zocht op de dag dat je 18 bent geworden is wel voorbij, ja.
op die dag kwam toen de Nokia 3210 op de markt, in mijn geval. Ik ben helemaal geen "Early adopter", ik noem dat liever Fear of missing out (FOMO) dat je alles maar meteen moet kopen, alles wat maar nieuw is. Heb dan ook pas enkele jaren later mijn Nokia 3210 gekocht.

Er is wel een verschuiving naar motoren. De vraag naar motorrijles stijgt harder dan autorijles.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
  donderdag 1 juli 2021 @ 19:03:23 #224
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_200159427
quote:
0s.gif Op donderdag 1 juli 2021 18:34 schreef spectrumanalyser het volgende:

[..]

er gaan niet meer zo veel ouderen naar een bejaardenhuis. ouderen hebben veel tijd, gaan ergens ver weg fietsen. zie autootjes rondom met grote schades, die worden niet opgelapt maar het autootje gaat om de dag nog wel op pad. een visje halen, naar de familie, noem maar op.
ik heb weleens een omstander horen vragen "Is het nog wel verstandig voor u om te gaan rijden?"

er wonen hier mensen met rollator die auto blijven rijden.
Ja nou en waarom ook niet

er zijn ook jongeren die niet kunnen rijden en er is een keuring he vanaf 75 jaar
veel ouderen komen nooit door de keuring heen meer , terwijl ze best kunnen rijden
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')