Ik denk dat dit per gemeente verschilt en wat voor ambtenaar je hebt.quote:Op vrijdag 5 april 2019 11:18 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
[..]
Je zou ook denken dat (als ze blijkbaar toch op je rekening mee kunnen kijken) ze prima kunnen zien dat dergelijke transacties incidenteel en minimaal zijn en er dus waarschijnlijk geen verdienmodel achter zit. Gek hoor, ik betwijfel ook of dergelijke mierenneukerige controles wel echt rendabel zijn om uit te voeren.
Als hij maar 20% loonwaarde heeft wel.quote:Op vrijdag 5 april 2019 12:35 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Als hij voor 40 uur zou werken had ie die 350e niet hoeven inleveren.
Nee, hij werkt die uren dan gewoon en de jumbo betaalt hem die uit. Hoe Jumbo dat geregeld heeft met het UWV is voor hem dan niet belangrijk, het UWV betaalt hem dan niet.quote:Op vrijdag 5 april 2019 12:37 schreef Aquarii het volgende:
[..]
Als hij maar 20% loonwaarde heeft wel.
Het gaat om een eenmalig cadeautje.quote:Op vrijdag 5 april 2019 09:39 schreef Faux. het volgende:
Zo lastig te begrijpen is de actie van uwv toch niet? We dragen als samenleving bij aan die jongen omdat hij kwetsbaarder is en het voor hem moeilijker is een goed inkomen te vinden. Als er dan toch wat extra geld zijn kant op komt, vind ik het niet onredelijk dat hij dat dan weer terugbetaalt aan de samenleving
Nee, want de werkgever betaalt maar 20%, de rest wordt aangevuld door het UWV. Het aantal uren dat iemand werkt is niet relevant, hij mag die bonus houden als zijn Wajong-uitkering niet tot uitbetaling komt vanwege de hoogte van zijn inkomsten uit arbeid.quote:Op vrijdag 5 april 2019 12:41 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Nee, hij werkt dan gewoon die uren en de jumbo betaalt hem die uit. Hoe Jumbo dat geregeld heeft met het UWV is voor hem dan niet belangrijk, het UWV betaalt hem dan niet.
Dit is er een serieus probleem wat zich voornamelijk afspeelt bij statushouders.quote:Op vrijdag 5 april 2019 09:40 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
En maar afvragen waarom men in een uitkering liever niet wil werken.
Maar waarom krijgt iemand met PDD-NOS een Wajong en betaalt Jumbo niet zijn volledige salaris na x aantal jaar?quote:Op vrijdag 5 april 2019 09:50 schreef manny het volgende:
- Overheid helpt iemand al 12,5 aan werk door financieel te helpen
Ah, ik begrijp het. Dan vind ik het trouwens wel echt schandalig dat het UWV die bonus vordert, naar die logica zou iedere bonus van een netto-ontvanger gevorderd moeten worden.quote:Op vrijdag 5 april 2019 12:43 schreef Aquarii het volgende:
[..]
Nee, want de werkgever betaalt maar 20%, de rest wordt aangevuld door het UWV. Het aantal uren dat iemand werkt is niet relevant, hij mag die bonus houden als zijn Wajong-uitkering niet tot uitbetaling komt vanwege de hoogte van zijn inkomsten uit arbeid.
Dan kan je de schuld toch beter bij het UWV leggen? Er gaat zoveel mis daar.quote:Op vrijdag 5 april 2019 09:53 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Precies, en daar krijgen ze dan nu eenmalig 350 euro + wat rente voor terug. Lijkt me voor Klaas-Jan een goeie deal, aangezien het alternatief is dat hij het helemaal zelf mag uitzoeken, en blijkbaar kan hij dat niet.
In de OP heeft men het toch echt over fifty/ fifty.quote:Op vrijdag 5 april 2019 12:43 schreef Aquarii het volgende:
Nee, want de werkgever betaalt maar 20%, de rest wordt aangevuld door het UWV. Het aantal uren dat iemand werkt is niet relevant, hij mag die bonus houden als zijn Wajong-uitkering niet tot uitbetaling komt vanwege de hoogte van zijn inkomsten uit arbeid.
quote:De werkgever en het UWV betalen beide de helft van zijn loon.
Ik vind dat de Jumbo hem na een x aantal jaar toch een fulltime contract met fulltime salaris hoort te geven.quote:Op vrijdag 5 april 2019 10:06 schreef Sunshine1982 het volgende:
[..]e
Ik vind het geen enkel probleem om bij te dragen aan iemand als deze man. Hij is ondanks zijn beperking toch lekker bezig en al best lang ook. Van mij had hij die 350 lekker mogen houden.
Draai het om, voor het normale loon houdt een supermarkt niet een "vakkenvuller" in dienst tot z'n 31e. Dan ben je op je 20e al "te duur".quote:Op vrijdag 5 april 2019 12:47 schreef Vollenhoven het volgende:
[..]
Maar waarom krijgt iemand met PDD-NOS een Wajong en betaalt Jumbo niet zijn volledige salaris na x aantal jaar?
Jeugdlonen gaan gelukkig weer behoorlijk omhoog per 1 juli 2019. Om dit soort ontslagen te voorkomen.quote:Op vrijdag 5 april 2019 12:52 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Draai het om, voor het normale loon houdt een supermarkt niet een "vakkenvuller" in dienst tot z'n 31e. Dan ben je op je 20e al "te duur".
En ander werk zal ook niet voor het oprapen liggen voor hem.
Lijkt me een prima oplossing zo.
Ik vind het niet redelijker klinken als je het omdraait. Dan wordt het namelijk duidelijk dat de overheid de supermarkt aan het subsidiëren is en niet de burger met een beperking.quote:Op vrijdag 5 april 2019 12:52 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Draai het om, voor het normale loon houdt een supermarkt niet een "vakkenvuller" in dienst tot z'n 31e. Dan ben je op je 20e al "te duur".
En ander werk zal ook niet voor het oprapen liggen voor hem.
Lijkt me een prima oplossing zo.
Ik noemde het maar als voorbeeld, maar bij 50% heb je met hetzelfde te maken.quote:Op vrijdag 5 april 2019 12:51 schreef AchJa het volgende:
[..]
In de OP heeft men het toch echt over fifty/ fifty.
[..]
Roger.quote:Op vrijdag 5 april 2019 12:57 schreef Aquarii het volgende:
Ik noemde het maar als voorbeeld, maar bij 50% heb je met hetzelfde te maken.
nee, dat doen ze niet volgens mij, hij zal misschien hetzelfde aantal uren aanwezig zijn, maar het werk dat hij verzet is niet hetzelfde, niemand zou hem dus voor een vol salaris aannemen. Hij zal (als Jumbo en UWV beiden de helft betalen) slechts voor 50% productief zijn. Prima oplossing dus om deze man lekker bezig te houden en van straat af, en de uitkering met 50% te verlagen.quote:Op vrijdag 5 april 2019 12:56 schreef PiyeReloaded het volgende:
[..]
Ik vind het niet redelijker klinken als je het omdraait. Dan wordt het namelijk duidelijk dat de overheid de supermarkt aan het subsidiëren is en niet de burger met een beperking.
De verhouding waarin UWV en de Jumbo zijn loon betalen zegt natuurlijk niets over zijn productiviteit he.quote:Op vrijdag 5 april 2019 13:23 schreef Noudanzeg het volgende:
[..]
nee, dat doen ze niet volgens mij, hij zal misschien hetzelfde aantal uren aanwezig zijn, maar het werk dat hij verzet is niet hetzelfde, niemand zou hem dus voor een vol salaris aannemen. Hij zal (als Jumbo en UWV beiden de helft betalen) slechts voor 50% productief zijn. Prima oplossing dus om deze man lekker bezig te houden en van straat af, en de uitkering met 50% te verlagen.
Aangezien de hoogte van het minimumloon voor tieners nogal laag ligt lijkt me dat Wajongers zelfs relatief duur zijn vergeleken met de vele jongeren die er de kassa's bestieren en de vakken vullen.quote:
misschien omdat ze voor het volledige salaris ook iemand kunnen krijgen die beter is.quote:Op vrijdag 5 april 2019 12:47 schreef Vollenhoven het volgende:
[..]
Maar waarom krijgt iemand met PDD-NOS een Wajong en betaalt Jumbo niet zijn volledige salaris na x aantal jaar?
Ik betwijfel ten zeerste dat die jongen zijn pdd-nos hem minder productief maakt dan andere werknemers. Ik kan me goed voorstellen dat hij meer moeite heeft een baan te vinden (vanwege de sollicitatieprocedure) en meer inwerktijd nodig heeft (omdat hij blijkbaar trager van begrip is), maar na een tijdje daar werken minder productief? Dat lijkt me onwaarschijnlijk.quote:Op vrijdag 5 april 2019 13:23 schreef Noudanzeg het volgende:
[..]
nee, dat doen ze niet volgens mij, hij zal misschien hetzelfde aantal uren aanwezig zijn, maar het werk dat hij verzet is niet hetzelfde, niemand zou hem dus voor een vol salaris aannemen. Hij zal (als Jumbo en UWV beiden de helft betalen) slechts voor 50% productief zijn. Prima oplossing dus om deze man lekker bezig te houden en van straat af, en de uitkering met 50% te verlagen.
wacht maar als ze dit op gaan vallen dat ineens niemand meer een extra's krijgt bij het lang in dienst zij n...quote:Op vrijdag 5 april 2019 09:48 schreef AchJa het volgende:
[..]
En bij 25 en 40 jaar niet...![]()
Maar goed, elk bedrijf gaat nu gewoon zwart betalen, probleem opgelost.
Het gaat om het UWV.quote:Op vrijdag 5 april 2019 14:33 schreef RAVW het volgende:
[..]
wacht maar als ze dit op gaan vallen dat ineens niemand meer een extra's krijgt bij het lang in dienst zij n...
dan komen ze wel met een aanslag van 500 euro op jaar basis , met de melding dat uit hun gegeven blijkt dat er een XXX bedrag zwart is uit betaald en hier op geen belasting is gerekend en dat je te veel heb gehad ..
dus jij moet dan maar gaan bewijzen dat je het niet heb gehad ... de bewijslast bij de belasting is omgekeerd daar moet je je onschuld bewijzen
Vakkenvullen en beterquote:Op vrijdag 5 april 2019 14:15 schreef manny het volgende:
[..]
misschien omdat ze voor het volledige salaris ook iemand kunnen krijgen die beter is.
Dit dus.quote:Op vrijdag 5 april 2019 14:24 schreef PiyeReloaded het volgende:
[..]
Ik betwijfel ten zeerste dat die jongen zijn pdd-nos hem minder productief maakt dan andere werknemers. Ik kan me goed voorstellen dat hij meer moeite heeft een baan te vinden (vanwege de sollicitatieprocedure) en meer inwerktijd nodig heeft (omdat hij blijkbaar trager van begrip is), maar na een tijdje daar werken minder productief? Dat lijkt me onwaarschijnlijk.
Als je dan kijkt naar hoe supermarkten omgaan met mensen die te oud worden, dan denk ik dat ze het er bij zo'n wajonger er dik uithalen. Die Jumbo heeft er ook niet vier rondlopen omdat ze van die goeie gasten zijn. Een hartstikke ervaren kracht voor een half salaris? Ik kan me voorstellen dat ze heel blij met hem zijn.
Het UWV is niet de Belastingdienst en naar mijn ervaring is zwart geld zo goed als ontraceerbaar. Dan vergeet ik ook nog het punt dat het UWV en de Belastingdienst totaal de mankracht en geld mist om dit soort misstanden te gaan onderzoeken.quote:Op vrijdag 5 april 2019 14:33 schreef RAVW het volgende:
[..]
wacht maar als ze dit op gaan vallen dat ineens niemand meer een extra's krijgt bij het lang in dienst zij n...
dan komen ze wel met een aanslag van 500 euro op jaar basis , met de melding dat uit hun gegeven blijkt dat er een XXX bedrag zwart is uit betaald en hier op geen belasting is gerekend en dat je te veel heb gehad ..
dus jij moet dan maar gaan bewijzen dat je het niet heb gehad ... de bewijslast bij de belasting is omgekeerd daar moet je je onschuld bewijzen
en daarin tegen vind ik het gewoon raar dat de 100% is ingenomen .. want ik hoor mensne zeggen , werken loont ... ja maar niet in nederland ,
Natuurlijk loont werken. Elke cent die je zelf verdient hoef je niet bij de overheid je handje op te houden. Draag je bij aan het land ipv van een sociaal vangnet te profiteren. Draag je bij aan jezelf, je eigenwaarde, je zelfstandigheid, je werkervaring, je arbeidsethos. Als je puur en alleen naar de getalletjes op je bankrekening kijkt, heb je een punt. Maar dan heb je wel erg weinig begrepen van de meerwaarde van werk.quote:Op vrijdag 5 april 2019 14:33 schreef RAVW het volgende:
en daarin tegen vind ik het gewoon raar dat de 100% is ingenomen .. want ik hoor mensne zeggen , werken loont ... ja maar niet in nederland ,
Natuurlijk niet, bedrijven zijn nooit verantwoordelijk voor de staat van de samenleving.quote:Op vrijdag 5 april 2019 09:40 schreef Speekselklier het volgende:
12.5 jaar met een uitkering bij de Jumbo werken?
Kwam de jumbo jn al die jaren niet op het idee om die jongen volledig in dienst te nemen of een loonsverhoging te geven zodat die Wajong niet meer nodig was?
quote:Op vrijdag 5 april 2019 11:41 schreef MaGNeT het volgende:
Ik moest wel lachten om een post van een user van een tijdje geleden
Ze zat in de bijstand, ze kreeg een controle of ze niet samenwoonde dus tandenborstels tellen, wasmand controleren op mannenondergoed, herenschoenen in de gang, etc.
En dat terwijl haar lesbische vriendin gewoon gezellig bij haar op de bank zat
ik mis de overeenkomst.quote:Op zaterdag 6 april 2019 11:33 schreef Boezeidekoe het volgende:
We betalen Polen die al lang niet meer in Nederland zijn nog maanden WW maar deze jongen mag zijn welverdiende bonus niet houden. Heb je nu je zin, Rob Jetten?
quote:Op vrijdag 5 april 2019 16:39 schreef Vollenhoven het volgende:
[..]
Dit dus.
Ik heb het zelf ook een tijdje gedaan toen ik 15 was en ik vond het vreselijk. Ik kon er totaal niks van, net zoals de meeste en dan had je er toch een paar tussen lopen die vreselijk snel waren en er blijkbaar ook nog lol in hadden.
Je doet een beetje malquote:Op vrijdag 5 april 2019 16:35 schreef Vollenhoven het volgende:
[..]
Vakkenvullen en beter
Je moet toch echt twee handen missen, als je een pak melk niet in een vak kan leggen
Dat spreekt elkaar idd tegen maar ik bedoelde juist dat zelfs als je er niks van kan, iedereen kan vakkenvullen.quote:
Heeft niks met Jetten te maken, laat die haat gaan.quote:Op zaterdag 6 april 2019 11:33 schreef Boezeidekoe het volgende:
We betalen Polen die al lang niet meer in Nederland zijn nog maanden WW maar deze jongen mag zijn welverdiende bonus niet houden. Heb je nu je zin, Rob Jetten?
Haha mooie posts dit. Alsof Rob Jetten gaat reageren.quote:Op zaterdag 6 april 2019 11:33 schreef Boezeidekoe het volgende:
Zorgbehoeftigen die hulp krijgen cadeautjes noemenquote:Op zaterdag 6 april 2019 15:02 schreef Ixnay het volgende:
Die Wajonger krijgt iedere maand al een cadeau van de belastingbetaler.
Nu krijgt de belastingbetaler een cadeau van hem.
Voorwaarde voor mij als Nederlander om in aanmerking te komen voor een WW-uitkering is dat ik in Nederland verblijf en ter beschikking sta van de Nederlandse arbeidsmarkt.quote:Op zaterdag 6 april 2019 14:09 schreef Speekselklier het volgende:
[..]
ik mis de overeenkomst.
die pool heeft ook ww-premie betaald.
Wat heeft dit met Polen en Jetten te maken? Het is al een eeuwigheid zo dat je maar een maximum bedrag naast je wajong mag bijverdienen. Met die bonus ging het persoon in kwestie er dus overheen. Dat had hij kunnen zien aankomen. Beter is het om in een dergelijk geval met je baas af te spreken dat je bonus niet in geld wordt uitgekeerd.quote:Op zaterdag 6 april 2019 11:33 schreef Boezeidekoe het volgende:
Inderdaad. Laat die man ook eens een extraatje hebben.quote:Op vrijdag 5 april 2019 09:31 schreef HSG het volgende:
12,5 jaar gewerkt daar en vervolgens je cadeau inleveren. Ik snap dat er regels zijn maar je kunt ook te ver gaan.
Dankbaarheid. Dat vind ik het minimale dat ik verwacht van hun.quote:Op zaterdag 6 april 2019 22:17 schreef Vollenhoven het volgende:
[..]
Zorgbehoeftigen die hulp krijgen cadeautjes noemen
UWV zijn ook trutten. Willen ze mensen aansporen tot werken gaan ze alle kleine extra's afpakken.quote:Op vrijdag 5 april 2019 09:39 schreef Faux. het volgende:
Zo lastig te begrijpen is de actie van uwv toch niet? We dragen als samenleving bij aan die jongen omdat hij kwetsbaarder is en het voor hem moeilijker is een goed inkomen te vinden. Als er dan toch wat extra geld zijn kant op komt, vind ik het niet onredelijk dat hij dat dan weer terugbetaalt aan de samenleving
Ik keek laatst voor de grap NPO en zag datquote:Op vrijdag 5 april 2019 16:39 schreef Vollenhoven het volgende:
[..]
Dit dus.
Ik heb het zelf ook een tijdje gedaan toen ik 15 was en ik vond het vreselijk. Ik kon er totaal niks van, net zoals de meeste en dan had je er toch een paar tussen lopen die vreselijk snel waren en er blijkbaar ook nog lol in hadden.
Deze jongen heeft een maximum. Door die bonus komt hij over het maximum heen.quote:Op woensdag 10 april 2019 04:08 schreef Zomaar-een-Chinees het volgende:
[..]
UWV zijn ook trutten. Willen ze mensen aansporen tot werken gaan ze alle kleine extra's afpakken.
Zoveel stelt een 350 euro toch ook weer niet voor in de wereld van normale werkenden. Waarom kan UWV geen bedrag instellen dat je mag bijverdienen. Dan voelt een minima zich ook wat beter. Anders leeft die persoon letterlijk van maand naar maand omdat ze alles (zeg 250 euro vrij te besteden) op moet maken aan normale dingen. Waar anderen niet naar hoeven omkijken.
quote:
Wat bedoel je daarmee. Wajong betekent een maximum minima-loon. En als hij ervoor werkt en minimum-loon krijgt is het nog iets wranger. Dan had ie net zo goed thuis kunnen blijven.quote:Op woensdag 10 april 2019 06:41 schreef Fer het volgende:
[..]
Deze jongen heeft een maximum. Door die bonus komt hij over het maximum heen.
Hij krijgt een bepaalde hoeveelheid wajong, daarnaast mag hij een beperkt bedrag bijverdienen. Verdient hij teveel bij, dan wordt de wajong gekort.quote:Op woensdag 10 april 2019 09:45 schreef Zomaar-een-Chinees het volgende:
[..]
Wat bedoel je daarmee. Wajong betekent een maximum minima-loon. En als hij ervoor werkt en minimum-loon krijgt is het nog iets wranger. Dan had ie net zo goed thuis kunnen blijven.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |