Ssssht, ik ben te arm om de rechten voor deze titel te betalenquote:Op woensdag 3 april 2019 20:17 schreef Kreator het volgende:
Zit er geen copyright op die titel?.
Garpje, Nexus. Ben benieuwd! Succes en sterkte en dingen.
Groetjes,
Neview
We zullen het nooit echt weten omdat dit het enige jaar is dat de jurystemmen niet openlijk zijn getoond. De stemming gebeurde achter gesloten deuren. Maar ja, het werd volgens mij wel hevig gespeculeerd destijds.quote:Op woensdag 3 april 2019 22:47 schreef DecoAoreste het volgende:
Is dat serieus zo, dat Zwitserland won omdat ze op zichzelf stemden en mochten stemmen voor LuxemburgWat lelijk. Corruptie is blijkbaar van alle tijden.
Geniaal idee btw. Dit topic ga ik volgen
En ook dat er geen nr 2, 3 etc was.quote:Op woensdag 3 april 2019 22:50 schreef Nexum het volgende:
[..]
We zullen het nooit echt weten omdat dit het enige jaar is dat de jurystemmen niet openlijk zijn getoond. De stemming gebeurde achter gesloten deuren. Maar ja, het werd volgens mij wel hevig gespeculeerd destijds.
Zo sprak Nexum alsof hij er zelf bij betrokken wasquote:Op woensdag 3 april 2019 22:50 schreef Nexum het volgende:
[..]
We zullen het nooit echt weten omdat dit het enige jaar is dat de jurystemmen niet openlijk zijn getoond. De stemming gebeurde achter gesloten deuren. Maar ja, het werd volgens mij wel hevig gespeculeerd destijds.
Zegggggquote:Op woensdag 3 april 2019 21:50 schreef Nexum het volgende:
Maar ik denk dat ik voor een groot deel spreek als ik zeg dat deze verschrikkelijk ouderwetse liedjes het nu niet meer goed zouden doen. Alhoewel, Amar Pelos Dois won ook.
(Geintje, Greys haat me niet)
Met prachtige stagingquote:Op dinsdag 9 april 2019 21:15 schreef Fred_B het volgende:
Inderdaad geen hoogstaand jaar, hoewel Nederland buitengewoon sterk uit de hoek kwam. Het is spijtig dat de Belgen dit hoogtepunt uit hun voorronde niet stuurden:
Ja, over mijn smaak. Dat is echt een 360 van (bijna) iedereens smaak hier. Daar moet je even aan wennen 😘quote:Op woensdag 10 april 2019 10:07 schreef Arth_NL het volgende:
M'n twee favorieten voor 1956 staan onderaan je lijstje.
Oei, Italië is met Frankrijk veruit mijn favoriete ESF-land dus dat wordt leuk.quote:Op woensdag 10 april 2019 11:57 schreef Nexum het volgende:
[..]
(zul je ook wel zien wanneer ik bij de meer recentere jaren kom en ik Italië vrijwel altijd ergens onderaan heb staan 😳)
Tis niet dat ik ze haat! Ik kan vaak wel inzien waarom Italië kwaliteit stuurt naar het songfestival. Maar voor mij persoonlijk zijn veel van hun inzendingen te gedateerd. + het is gewoon niet mijn genre. Ik hou meer van pop & dance.quote:Op woensdag 10 april 2019 12:35 schreef Arth_NL het volgende:
[..]
Oei, Italië is met Frankrijk veruit mijn favoriete ESF-land dus dat wordt leuk.
Ik denk niet dat ik helemaal begrijp wat die twee met elkaar te maken hebben. Ik vind Italië hedendaags gedateerde nummers hebben. In de jaren 50/60/etc kan ik het niet gedateerd noemen want ik ken geen muziek van de jaren 40 en ervoor.quote:Op donderdag 11 april 2019 15:25 schreef Sableheart het volgende:
Is het niet een beetje ironisch om te klagen over gedateerde inzendingen terwijl je net de festivals van 1956 en 1957 gereviewed hebt?
Ik zie een score bij je rating staan. Ik neem aan dat je die als een soort algemeen rapportcijfer voor ieder nummer bepaalt?
Tja, dat is mijn smaak. Je zult zien dat in de jaren die nog moeten komen inzendingen die door iedereen als heel goed worden gezien, ik waarschijnlijk gewoon oké vind. Ik heb een afwijkende smaakquote:Op maandag 20 mei 2019 22:48 schreef Sableheart het volgende:
goed te zien dat je dit niet hebt opgegeven!
goede keuzes voor de nummers 1 en 2!
Het verraste me wel een beetje dat je mijn derde keuze niet eens ter sprake bracht. Volare schijnt internationaal wel wat gedaan te hebben. De eerste keer dat ik het in Eurovisie context hoorde kon ik het refrein al meezingen, en dat was toch echt ruim 50 jaar nadat hij was uitgebracht.
Hier gaat mijn hart sneller van kloppen..maar ja het zijn bij mij dan ook jeugdherinneringen en geen oude meuk.quote:Op woensdag 12 juni 2019 22:39 schreef Nexum het volgende:
Eurovisie Songfestival 1961-1967
[ afbeelding ]
''Huh'' zul je nu denken. Ja. Ik zal het eventjes allemaal uitileggen![]()
Ik heb het geprobeerd. Echt waar. Ik ben er voor gaan zitten, de liedjes van 1961. Ik kwam er moeilijk doorheen. Liedjes van 1962 hetzelfde verhaal. Ik had moeite de liedjes echt goed te reviewen want eigenlijk klonk alles (op een enkeling na) hetzelfde en vond ik het merendeel gewoon echt slaapverwekkend. No disrespect naar de jaren 60, was vast een geweldige tijd, maar qua Eurovisiemuziek was het gewoon echt bagger![]()
TOEN had ik op Twitter een gesprek met 2 mensen die ook elk jaar hebben gekeken en die zeiden ook dat begin en midden jaren 60 inderdaad niet heel veel aan is. Maar vanaf 1968 gaat de kwaliteit in inzendingen wel erg omhoog dus ik moest niet opgeven. En dat doe ik ook niet.![]()
Ik heb dus besloten om gewoon 1 grote post te maken van de inzendingen van 1961 tot 1967. Vanaf 1968 pak ik het dus gewoon zoals gewoonlijk op (toevallig ook het eerste jaar dat in kleur is uitgezonden, dat is nog eens leuk).
Zoals ik al in het begin van mijn post aangaf klonken veel liedjes in deze jaren hetzelfde. Allemaal zeer dramatisch met hetzelfde Disney deuntje en de UK lijkt bijna elk jaar swingmuziek te sturen. Daar worden we niet vrolijk van![]()
Maar er zaten wel een paar pareltjes bij![]()
Luxemburg 1965: France Gall - Poupée de cire, poupée de son
Entertainment met de hoofdletter E. Dit was van wat ik heb gelezen een best wel controversiële winnaar voor die tijd, want het was de eerste winnaar die afweek van de traditionele ''chanson'' formule.
Gewoon echt een heel goed lied. Het is catchy, het blijft hangen, France's charisma spat er van af. Een recept voor succes. Blinkt echt uit in een zee van saaie liedjes![]()
Italië 1964: Gigliola Cinquetti - "Non ho l'età"
Prachtig. Eén van de weinige Italiaanse inzendingen die ik kan waarderen, dus dat ik dit als #1 heb is echt heel zeldzaam![]()
Een hele mooie opening van 3 seconden die je gelijk binnentrekt....en dan langzaam bewandelen we een hele mooie route van pianomuziek en Gigliola's prachtige stem. Een pareltje voor die tijd![]()
![]()
Verenigd Koninkrijk 1967: Sandie Shaw - "Puppet on a String"
ZO VROLIJK. ZO CATCHY. En wil je wat leuks weten? Sandie vond dit dus blijkbaar 10 x niks. Ze vond het lied verschrikkelijk. Maar blijkbaar vind ze dat niet meer want in 2007 heeft ze er nog een nieuwe versie van gereleased![]()
Conclusie
De jaren 60 komt moeilijk op gang met teveel treurige ballades die niet met z'n tijd meegaan. Gelukkig zitten er elk jaar wel een inzending tussen die er uit springt, maar veel zijn het er niet. Ik hoop dat de jaren 70 wat leuker worden
quote:Op donderdag 13 juni 2019 09:07 schreef ato het volgende:
Je vergeet 1960![]()
Vond je zeker helemaal verschrikkelijk.
Van dat jaar vind ik Rudi Carrel, Nederland wel leuk.
1962:VK en Frankrijk 1961 ook meer dan prima, Nederland 1962 leuk,
1963:Denemarken (best modern voor dat jaar), Zwitserland en Luxemburg (jonge Nana Mouskouri) zijn best goed.
1964:Italië, Nederland en Oostenrijk vind ik goed.
1965:Nederland, Luxemburg, VK en Ierland vind ik goed.
1966:Oostenrijk, Joegoslavië (luister even terug, want het lijkt wat op Eres tu), Luxemburg vind ik pareltjes.
1967:Luxemburg (jonge Vickey Leandros), Monaco en VK zijn goede en ik vind België ook nog te pruimen.
Maar ook voor mij zijn het matige jaren.
Er zitten best wel pareltjes tussen hoor.quote:Op donderdag 13 juni 2019 09:51 schreef DecoAoreste het volgende:
Heel begrijpelijk dat je gek wordt van al die oubollige zooiIk zou dat ook niet meer trekken na een tijdje.
Ben benieuwd naar de modernere jaren
Oh, Poupée de Cire Poupée de Son vind ik met afstand het beste van de jaren '60 uiteraard. Ook mooi als je een compilatie van winnaars luistert altijd: eerst 8 keer saaie meuk en dan ineens zo'n heerlijk popnummertje tussendoor.
Kan gebeuren..quote:Op donderdag 13 juni 2019 10:58 schreef Nexum het volgende:
[..]![]()
Dit is echt erg. Ik dacht dat ik die al gepost had![]()
VET STOM DIT![]()
![]()
Ik weet niet hoor, in 1963 hadden de Beatles ook al hun eerste plaat uit, Bob Dylan timmerde aan de weg, Elvis Presley was al jaren een grote ster. Alles van de ESF's tot en met 1964 klinkt verhoudingsgewijs gewoon vooroorlogs.quote:Op donderdag 13 juni 2019 11:21 schreef ato het volgende:
Voor mij is dit zeker de beste van de jaren 60 t/m 67.
Luister toch eventjes, goede live uitvoering en best wel modern voor die tijd.
Smaken verschillen natuurlijk, maar ik vind het wel een fris en modern liedje voor die tijd.quote:Op donderdag 13 juni 2019 13:07 schreef DecoAoreste het volgende:
[..]
Ik weet niet hoor, in 1963 hadden de Beatles ook al hun eerste plaat uit, Bob Dylan timmerde aan de weg, Elvis Presley was al jaren een grote ster. Alles van de ESF's tot en met 1964 klinkt verhoudingsgewijs gewoon vooroorlogs.
Ik geef wel toe dat het zeker niet de slechtste of oubolligste winnaar is uit die tijd. Maar het ESF liep wel mijlenver achter op de actualiteit.quote:Op donderdag 13 juni 2019 13:11 schreef ato het volgende:
[..]
Smaken verschillen natuurlijk, maar ik vind het wel een fris en modern liedje voor die tijd.
Ik ben benieuwd, ik moet het ook nog doen.quote:Op donderdag 13 juni 2019 13:16 schreef DecoAoreste het volgende:
[..]
Ik geef wel toe dat het zeker niet de slechtste of oubolligste winnaar is uit die tijd. Maar het ESF liep wel mijlenver achter op de actualiteit.
Ik moet ooit ook maar eens een top-67 maken van alle ESF-winnaars, ben benieuwd waar dit soort nummers dan uitkomen
De enige keer dat ik blij ben dat de (Noorse) jury een fout heeft gemaakt, anders won dat, voor mij, saaie Zwitserland. Ook grappig dat dat jaar alle andere Scandinavische landen (+ Finland en Nederland) zonder punten laatste werden, terwijl Denemarken er uit springt als winnaar.quote:Op donderdag 13 juni 2019 11:21 schreef ato het volgende:
Voor mij is dit zeker de beste van de jaren 60 t/m 67.
Luister toch eventjes, goede live uitvoering en best wel modern voor die tijd.
Dickie Rock, heldquote:Op donderdag 13 juni 2019 22:17 schreef Fred_B het volgende:
Dit is toch de periode van vergeten helden als Lill-Babs, Dickie Rock en Conny Froboess, die allemaal te weinig kregen van de jury.
Ik was even aan het terug kijken, Joegoslavië is inderdaad vermakelijk.quote:Op dinsdag 18 juni 2019 21:01 schreef Fred_B het volgende:
UK had uiteraard altijd moeten winnen. Desnoods Frankrijk als alternatief.
Joegoslavië en Noorwegen waren niet briljant, maar wel bijzonder vermakelijk
Noorwegen is gewoon een zenuwachtige zanger die aan een vriend moet uitleggen dat hij echt weg moet, omdat hij anders de bus mist. Dat is toch een stuk origineler thema dan zo'n Loving You Is A Losing Gamequote:Op dinsdag 18 juni 2019 21:18 schreef ato het volgende:
[..]
Ik was even aan het terug kijken, Joegoslavië is inderdaad vermakelijk.
Noorwegen was de voorloper van 'niemand heeft nog tijd?'
Echt waar Fred?quote:Op dinsdag 18 juni 2019 23:16 schreef Fred_B het volgende:
[..]
Noorwegen is gewoon een zenuwachtige zanger die aan een vriend moet uitleggen dat hij echt weg moet, omdat hij anders de bus mist. Dat is toch een stuk origineler thema dan zo'n Loving You Is A Losing Game
Het is misschien moeilijk te geloven, maar het Joegoslavische lied heeft nog in de Nederlandse Top 40 gestaan.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |