abonnementen ibood.com bol.com Coolblue
  Admin zaterdag 6 april 2019 @ 09:12:25 #26
2589 crew  yvonne
Moeder van het internet
pi_186063322
registreer om deze reclame te verbergen
Wat een werk ^O^

Leuk om te lezen.
FOK!s eigen obsessieve haatheks
pi_186125282
Eurovisie Songfestival 1957 - Frankfurt-am-Main, Duitsland

pPdQ3bb.png

Welkom bij weer een nieuwe Nexum review! Neview? Nexview? Nexus-review? (shoutout naar Krea). Ik weet het niet joh. Laten we het maar Nexum review houden!

Deze keer reizen we van het eerste festival in Lugano, naar Frankfurt in Duitsland. Toen der tijd nog West-Duitsland zelfs!

Het tweede songfestival in de geschiedenis, maar wel het eerste festival dat we volledig in beeld kunnen meemaken. De charisma van de artiesten op de grijs-witte schermen spatte er van af! (Eigenlijk niet, maar let's pretend ;))

De regel dat het winnende land het jaar er op mag hosten, bestond nog niet. Eigenlijk was het de bedoeling dat elk land omstebeurten het festival zou organiseren, maar door het groeiende aantal landen werd dit helaas onmogelijk.

Dit jaar debuteerden het Verenigd Koninkrijk, Denemarken & Oostenrijk. Denemarken maakte al gauw een spetterende indruk door de langste zoen ooit op het songfestival (14 seconden) uit te voeren. Dat is nog eens een debuut _O_

Opmerkelijk was de verschillen in lengtes van de liedjes. Zo duurde de Britse inzending maar minder dan 2 minuten, terwijl de Italiaanse inzending maar liefst 5 minuten doorging. Na dit festival werd dus ook de bekende ''3 minuten'' regel ingesteld!

Goed, genoeg gepraat. Door naar de hoogtepunten *O*

De hoogtepunten

Nederland: Corry Brokken - Net als toen

Onze eerste winnaar voor Nederland! En terecht. Oh, wat een prachtlied. _O_ ''Zit niet zo suf met die eeuwige krant''. Dan heb je me gelijk. Wat is dit eigenlijk toch een beledigend lied. Dit is basically Corry die even in 4 minuten verteld hoe saai ze haar relatie wel niet vind. Je voelt voor d'r. Kom op Corry's man, ze is een pracht van een vrouw, geef d'r eens wat meer aandacht!

Frankrijk: Paule Desjardins - La belle amour

Prachtige stem! Je wordt echt meegetrokken met dit lied. Ze heeft veel charisma, dit is *O*

Denemarken: Birthe Wilke & Gustav Winckler - Skibet skal sejle i nat

HALLO! DIE ZOEN! HALLO! ZOEN! HALLO! Ja. Maar laat die zoen even weg, en dit is nog steeds een heel mooi lied. Deze 2 hebben chemie samen. Dat voel je. En de Deense taal komt hier echt heel goed tot z'n recht. _O_

Dit waren de hoogtepunten, maar afgezien van deze hoogtepunten vond ik dit een erg matig jaar. Oostenrijk's debuut was niet al te best, want ze mijn laatste plaats. Verenigd Koninkrijk doet het nog aardig met plek nummer 5. Voor de rest waren de liedjes niet veel bijzonder.

5Q6997U.png

See you next time in Hilversum! *O*

Groetjes,
Nexus/Nexum whatever who cares
''Darling, you can't let everything seem so dark blue''
  dinsdag 9 april 2019 @ 20:15:05 #28
213134 Momo
Geen puntjes
pi_186125376
Leuk :)
pi_186126691
Inderdaad geen hoogstaand jaar, hoewel Nederland buitengewoon sterk uit de hoek kwam. Het is spijtig dat de Belgen dit hoogtepunt uit hun voorronde niet stuurden:

De Sahara is zonder meer erg droog.
pi_186126965
Holy shit, dit gaat een fulltime baan voor je worden. Succes en ik ga meelezen!
Op maandag 5 september 2016 23:16 schreef -Deluzion- het volgende:
En ik antwoord liever niet op Fascination. aka Alex Vause.
  Eurovisie Songfestival Queen / Moderator dinsdag 9 april 2019 @ 21:32:43 #31
163650 crew  Greys
Nee.
pi_186127080
Heel leuk Nexum! _O_

"Kom op Corry's man!" :D

En ik moest lachen om je afzender Nexum/Nexus, met dank aan @Kreator _O-
Koutist in opleiding.
pi_186127762
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 april 2019 21:15 schreef Fred_B het volgende:
Inderdaad geen hoogstaand jaar, hoewel Nederland buitengewoon sterk uit de hoek kwam. Het is spijtig dat de Belgen dit hoogtepunt uit hun voorronde niet stuurden:

Met prachtige staging *O*
Life can be a bitch, so like it..
pi_186127789
Leuk Nexum, dit doe je goed.
En Net als toen, heeft 1 van de prachtigste Nederlandstalige teksten ooit O+
pi_186132650
Leuk Nexum en met Corry's saaie leven is het allemaal goed gekomen, ze is later getrouwd met een man die 17 jaar jonger was. :+
pi_186133417
M'n twee favorieten voor 1956 staan onderaan je lijstje. :D
pi_186134090
Leuk om dit te lezen! :)
  woensdag 10 april 2019 @ 11:20:36 #37
357663 Aoibhin
Salvadorable
pi_186134452
Heerlijk om te lezen weer Nexum! Je beschrijft het ook echt heel leuk! O+
Op maandag 13 mei 2019 16:16 schreef Guanabana het volgende:
Vind het een rustgevend iets dat je er altijd van op aan kan dat Aoibhin hier is. :P
pi_186135104
quote:
0s.gif Op woensdag 10 april 2019 10:07 schreef Arth_NL het volgende:
M'n twee favorieten voor 1956 staan onderaan je lijstje. :D
Ja, over mijn smaak. Dat is echt een 360 van (bijna) iedereens smaak hier. Daar moet je even aan wennen 😘

(zul je ook wel zien wanneer ik bij de meer recentere jaren kom en ik ItaliŽ vrijwel altijd ergens onderaan heb staan 😳)
pi_186135701
quote:
0s.gif Op woensdag 10 april 2019 11:57 schreef Nexum het volgende:

[..]

(zul je ook wel zien wanneer ik bij de meer recentere jaren kom en ik ItaliŽ vrijwel altijd ergens onderaan heb staan 😳)
Oei, ItaliŽ is met Frankrijk veruit mijn favoriete ESF-land dus dat wordt leuk. :D
pi_186136648
quote:
0s.gif Op woensdag 10 april 2019 12:35 schreef Arth_NL het volgende:

[..]

Oei, ItaliŽ is met Frankrijk veruit mijn favoriete ESF-land dus dat wordt leuk. :D
Tis niet dat ik ze haat! Ik kan vaak wel inzien waarom ItaliŽ kwaliteit stuurt naar het songfestival. Maar voor mij persoonlijk zijn veel van hun inzendingen te gedateerd. + het is gewoon niet mijn genre. Ik hou meer van pop & dance.
pi_186157108
Is het niet een beetje ironisch om te klagen over gedateerde inzendingen terwijl je net de festivals van 1956 en 1957 gereviewed hebt? ;)

Ik zie een score bij je rating staan. Ik neem aan dat je die als een soort algemeen rapportcijfer voor ieder nummer bepaalt?
pi_186157188
quote:
0s.gif Op donderdag 11 april 2019 15:25 schreef Sableheart het volgende:
Is het niet een beetje ironisch om te klagen over gedateerde inzendingen terwijl je net de festivals van 1956 en 1957 gereviewed hebt? ;)

Ik zie een score bij je rating staan. Ik neem aan dat je die als een soort algemeen rapportcijfer voor ieder nummer bepaalt?
Ik denk niet dat ik helemaal begrijp wat die twee met elkaar te maken hebben. Ik vind ItaliŽ hedendaags gedateerde nummers hebben. In de jaren 50/60/etc kan ik het niet gedateerd noemen want ik ken geen muziek van de jaren 40 en ervoor.

Ja klopt, dat is een soort rapportcijfer!
pi_186370088
Eurovisie Songfestival 1958 - Hilversum, Nederland

PYXdZ4H.png

Welkom terug bij een nieuwe Nexum review! Dit keer reizen we naar Hilversum voor het allereerste songfestival op Nederlandse bodem *O*

Dit is het jaar dat Zweden debuteert, het land dat we nu eigenlijk als Eurovisie royalty zien. Hun debuut was ook zeker niet onsuccesvol, want ze werden 4e! ^O^

Daarnaast was het ook het eerste, en gelijk ook het enige jaar dat het Verenigd Koninkrijk er niet bij was! Waarom zullen we nooit weten, waarschijnlijk om hun matige resultaat het jaar ervoor. Dit is dan ook gelijk het eerste en enige songfestival waar er geen enkele inzending in het Engels te horen was. Echte landstalen _O_ _O_

Ook was dit het eerste jaar waar de regel van kracht ging dat het winnende land het jaar erop het festival zou organiseren. Natuurlijk was dit in de praktijk niet altijd zo, dat zien we ook in de komende jaren, want sommige landen hebben geen zin om 2 x in een korte tijd te hosten (looking at you Nederland en IsraŽl :P)

De winst ging dit jaar naar Frankrijk, hun eerste songfestival zege! Zeer onterecht, want naar het testbeeld op de televisie staren is nog interessanter dan dit nietszeggende nummer. Maar goed, VIVA LA FRANCE! *O*

Door naar de hoogtepunten:

De hoogtepunten

Zwitserland: Lys Assia - Giorgio

Daar hebben we Lys Assia weer! R.I.P. onze songfestival queen. Al de 3e keer op rij dat ze meedoet voor Zwitserland. Gelukkig zijn we hierna van d'r af! *O* (grapje, #JeSuisLys)

''zucht... wordt weer een saaie ballade'' waren mijn eerste woorden. 5 seconden later:
''AAH WAT EEN LEUKE INTRO''
''ZO VROLIJK''
''FEELGOOD''
''WAAROM HEEFT DIT NIET GEWONNEN :(''

Nee maar zonder dollen. Dit is gewoon echt heel leuk, en gewoon goed. Dit voelt zelfs best wel modern voor de jaren 50. Maar wie ben ik, heb HELEMAAL geen verstand van jaren 50 muziek. Misschien is dit wel super ouderwets. Maar dit voelt echt heel fresh. Super leuk lied _O_

Duitsland: Margot Hielscher - FŁr zwei Groschen Musik

Wat ik vooral heel tof vind aan dit lied is dat er zoveel verschillende instrumenten in lijken te zitten, maar ze vormen wel samen een hele mooie in elkaar gezette melodie dat door het hele lied super goed klinkt. Dit begon rustig, dus je verwachte dat voor 3 minuten, en toen gingen we opeens veel sneller, dus ik was positief verrast. *O*

Denemarken: Raquel Rastenni - Jeg rev et blad ud af min dagbog

Dagbog? Dagboek? Props? Ja hoor! Ze gebruikt props. Een dagboek. Oh wat leuk, hier word ik vrolijk van.

De structuur van dit lied is echt perfect. Het ''flowt'' heel lekker (in hoeverre dat kan voor een lied uit de jaren 50 _O-). Het eerste couplet is zelfs licht dansbaar. De melodie is heel prettig, alles aan dit lied tikt de boxen. Goede inzending *O*

Conclusie

By far het beste jaar tot nu toe. Denk ook dat dit het beste jaar van de jaren 50 is. Maar ik heb 1959 nog te gaan natuurlijk! Nee, maar al met al was dit echt een goed jaar. Vele goeie inzendingen, Zweden hun debuut was ook heel mooi (met een best wel dromerig lied) en ItaliŽ heeft zelfs in hun lied een hit gehad, want Volare ging de jaren daarna viral in flink wat landen. Vet leuk *O*

9VroEWX.png

Tot de volgende keer in Lugano! oh nee wacht Lys won niet.. pff... nou tot de volgende keer in Cannes dan maar! :'(
pi_186370295
quote:
0s.gif Op maandag 22 april 2019 21:31 schreef Nexum het volgende:
Gelukkig zijn we hierna van d'r af!
_O-
pi_186370314
Weer wat geleerd: breng een prop mee en je maakt Nexum blij
pi_186370435
Nexum, van jouw top 3 vind ik Denemarken met haar prop, de leukste.
Zelf vind ik Frankrijk wel goed. Refrein blijft hangen, verder Nederland en ItaliŽ.
pi_186370773
Zwitserland en ItaliŽ zijn hier mijn favorieten. Al vind ik bij Volare uiteraard het origineel van Andre Hazes wel beter. En Nederland werd hier wel heel erg ondergewaardeerd door de jury.
De Sahara is zonder meer erg droog.
pi_186963934
Nu dat alle heisa voorbij is (alhoewel, het wordt hier gehouden, dus eigenlijk hebben we nog heisa :D), kan ik dit weer gaan oppakken! Heb ik ook lekker wat te doen in de tussentijd _O_
pi_186994112
goed te zien dat je dit niet hebt opgegeven!

goede keuzes voor de nummers 1 en 2!

Het verraste me wel een beetje dat je mijn derde keuze niet eens ter sprake bracht. Volare schijnt internationaal wel wat gedaan te hebben. De eerste keer dat ik het in Eurovisie context hoorde kon ik het refrein al meezingen, en dat was toch echt ruim 50 jaar nadat hij was uitgebracht.
pi_186994675
quote:
0s.gif Op maandag 20 mei 2019 22:48 schreef Sableheart het volgende:
goed te zien dat je dit niet hebt opgegeven!

goede keuzes voor de nummers 1 en 2!

Het verraste me wel een beetje dat je mijn derde keuze niet eens ter sprake bracht. Volare schijnt internationaal wel wat gedaan te hebben. De eerste keer dat ik het in Eurovisie context hoorde kon ik het refrein al meezingen, en dat was toch echt ruim 50 jaar nadat hij was uitgebracht.
Tja, dat is mijn smaak. Je zult zien dat in de jaren die nog moeten komen inzendingen die door iedereen als heel goed worden gezien, ik waarschijnlijk gewoon okť vind. Ik heb een afwijkende smaak _O-
abonnementen ibood.com bol.com Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')