abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_213062729
quote:
14s.gif Op dinsdag 2 april 2024 13:50 schreef SEMTEX het volgende:
Iemand deze docu al gezien? Ik vond hem erg goed:
Gaat dus over de gebreken aan de 737 MAX, hoe de top van BOEING signalen van een productielijn manager (klokkenluider Ed Pierson), negeerde, de kwalijke rol van de FAA en nabestaanden van twee vluchten.
[..]
Na deze documentaire ga je Ed Pierson wel geloven...
En dan komen alleen de ernstige dingen nog in de media. Bij Alaska Airlines hebben ze na de uitgewaaide deur alle 737 toestellen onderzocht en was er een schrikbarende lijst aan gebreken. Het verschil tussen problemen met Airbus en Boeing vliegtuigen (de 777 is ook berucht en 787 blijft maar herzien moeten worden) is ondertussen enorm.
pi_213062775
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 april 2024 17:00 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Dat is heel normaal in de VS, als je er niet mee akkoord gaat wordt je ontslagen. Dan zit je ook onbetaald thuis, maar hoef je ook niet meer terug te komen als het weer beter gaat. Ze hebben daar geen ontslagbescherming.
In Europa zou dit onacceptabel geacht worden en in Nederland is er nog een mogelijkheid dat ze dan tijdelijk in de WW worden 'geparkeerd' wegens de omstandigheden. Evengoed zou dan alsnog van Boeing verwacht worden het loon tot 100% aan te vullen.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_213062966
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 april 2024 17:08 schreef Digi2 het volgende:

[..]
In Europa zou dit onacceptabel geacht worden en in Nederland is er nog een mogelijkheid dat ze dan tijdelijk in de WW worden 'geparkeerd' wegens de omstandigheden. Evengoed zou dan alsnog van Boeing verwacht worden het loon tot 100% aan te vullen.
Ze hebben wel weinig sociale voorzieningen, maar het salaris van de goedbetaalde beroepen is dan ook al gauw het dubbele van wat het hier is. Je wordt geacht er zelf voor te sparen.

Daarentegen is het salaris van de slecht betaalde beroepen daar nog veel slechter dan hier. Ok, bruto is het niet veel minder, maar zij moeten ook zelf sparen en de kosten voor levensonderhoud is in de EU lager dan in de dichtbevolkte staten van de VS. Ziektekostenverzekering is bijvoorbeeld heel duur. Alhoewel Nederland er hier wel uitspringt wat woonkosten betreft, natuurlijk.
  woensdag 3 april 2024 @ 10:27:03 #254
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_213069250
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 april 2024 17:05 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
En dan komen alleen de ernstige dingen nog in de media. Bij Alaska Airlines hebben ze na de uitgewaaide deur alle 737 toestellen onderzocht en was er een schrikbarende lijst aan gebreken. Het verschil tussen problemen met Airbus en Boeing vliegtuigen (de 777 is ook berucht en 787 blijft maar herzien moeten worden) is ondertussen enorm.
Dat krijg je dus als kwaliteitscontrole een ondergeschoven kindje wordt en medewerkers van de montage maar steeds harder moeten werken om onmogelijke targets te halen, als ik Ed Pierson moet geloven.
Kierkegaard: Life Can Only Be Understood Backwards, But It Must Be Lived Forwards
pi_213094700
Alaska Airlines krijgt 160 miljoen dollar van Boeing voor losgeschoten paneel
https://nos.nl/l/2515536

Boeing heeft 160 miljoen dollar betaald aan Alaska Airlines als "eerste compensatie" voor een incident in januari waarbij een vliegtuig een rompdeel kwijtraakte. Dat meldt de Amerikaanse luchtvaartmaatschappij.

Vanwege het verlies van het paneel moest het 737 Max-vliegtuig van Alaska Airlines een noodlanding maken. Het toestel werd veilig aan de grond gezet met 174 passagiers en zes bemanningsleden aan boord. De vliegmaatschappij hield alle 737 Max 9-vliegtuigen vervolgens tijdelijk aan de grond.

De 160 miljoen dollar van Boeing staat volgens Alaska Airlines gelijk aan de inkomsten die de vliegmaatschappij misliep in het eerste kwartaal als gevolg van het incident. Alaska Airlines zegt nog aanvullende compensatie van Boeing te verwachten. De voorwaarden van deze betalingen zouden vertrouwelijk zijn.
When the student is ready, the teacher will appear.
When the student is truly ready, the teacher will disappear.
pi_213107553
quote:
Nieuw onderzoek naar Boeing na brand in vliegtuigmotor

De Amerikaanse luchtvaartautoriteit FAA is een nieuw onderzoek naar vliegtuigfabrikant Boeing gestart. Donderdag ontstond vlak voor het opstijgen brand in de motor van een toestel van de Amerikaanse maatschappij Southwest Airlines.

De brand werd kort voor het opstijgen ontdekt op het vliegveld van Lubbock in de staat Texas. Het vliegtuig, een Boeing 737-800, stond bijna klaar op de startbaan toen de piloot ontdekte dat de remmen oververhit waren en dat er een brand in de motor woedde. De 154 passagiers zijn uiteindelijk met een ander toestel naar hun bestemming gebracht.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_213131618
Het houdt maar niet op :{
quote:
Motorkap valt van Boeing-vliegtuig tijdens opstijgen, toestel keert terug

Een Boeing 737 keerde zondag terug naar Denver International Airport, nadat het toestel de motorkap had verloren tijdens het opstijgen. Het losgeraakte onderdeel raakte daarbij de vleugelklep.
Zaterdag, dus voor het incident met de motorkap, maakte de Amerikaanse luchtvaartautoriteit FAA bekend opnieuw een onderzoek te starten naar Boeing. Donderdag ontstond namelijk vlak voor het opstijgen brand in de motor van een toestel van een Boeing 737 van de Amerikaanse maatschappij Southwest Airlines.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
  zondag 7 april 2024 @ 22:18:58 #258
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_213131770
quote:
0s.gif Op zondag 7 april 2024 22:04 schreef Digi2 het volgende:
Het houdt maar niet op :{
[..]

De beelden _O- _O-
twitter
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
  zondag 7 april 2024 @ 23:27:51 #259
344884 monkyyy
Myers-Briggs: INTJ
pi_213132463
If it's Boeing, I'm not going
You can learn anything, the secret lies in discipline.
"What the mind can conceive and believe, it can achieve"
You will make mistakes. Forgive yourself. Move on. Start rebuilding.
pi_213133837
When the student is ready, the teacher will appear.
When the student is truly ready, the teacher will disappear.
  maandag 8 april 2024 @ 09:16:53 #261
46705 Kleffe_Dop
Sic Mundus Creatus Est
pi_213133909


Er wordt nu wel heel panisch gereageerd op alles wat met een Boeing toestel gebeurt. Geen medelijden met Boeing hier, maar het is denk ik wel belangrijk om eea in perspectief te blijven zien.
De turbofans die onder de vleugels hangen zijn niet gefabriceerd door Boeing en krijgen ook geen onderhoud van Boeing. Ergo; Boeing toestellen zijn dus ook niet de enige die hier last van hebben.
Zo kende de A320 familie in November 2018 zijn 45ste(!!) engine cowling incident, zie foto hierboven, een Airbus A320-214 van Frontier Airlines.

De belangrijkste reden voor dit soort incidenten?
"A common safety issue among these incidents is the fact that the cowl doors were not closed and latched following maintenance. This was not detected by the engineers, nor by flight crew members during the walk-around check. "

Dus ja, Boeing verdient alle ellende die ze nu over zich heen krijgen. Maar dit is er niet één van.

[ Bericht 1% gewijzigd door Kleffe_Dop op 08-04-2024 09:30:32 ]
  maandag 8 april 2024 @ 09:49:40 #262
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_213134205
quote:
84s.gif Op zondag 7 april 2024 22:18 schreef Starhopper het volgende:

[..]
De beelden _O- _O- [ x ]
Och jezus jongens, ik zou me rot geschrokken zijn. Een 737-800 is weer een MAX he? Ed Pierson blijft maar gelijk krijgen.
Kierkegaard: Life Can Only Be Understood Backwards, But It Must Be Lived Forwards
  maandag 8 april 2024 @ 09:50:39 #263
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_213134219
quote:
85s.gif Op zondag 7 april 2024 23:27 schreef monkyyy het volgende:
If it's Boeing, I'm not going
Ik heb menig transatlantische vlucht in een Dreamliner gevlogen. Fantastische vliegtuigen en betrouwbaar. Ik zou me alleen wel twee keer bedenken om in een MAX te stappen nu.
Kierkegaard: Life Can Only Be Understood Backwards, But It Must Be Lived Forwards
  maandag 8 april 2024 @ 09:52:00 #264
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_213134241
quote:
0s.gif Op maandag 8 april 2024 09:16 schreef Kleffe_Dop het volgende:
[ afbeelding ]

Er wordt nu wel heel panisch gereageerd op alles wat met een Boeing toestel gebeurt. Geen medelijden met Boeing hier, maar het is denk ik wel belangrijk om eea in perspectief te blijven zien.
De turbofans die onder de vleugels hangen zijn niet gefabriceerd door Boeing en krijgen ook geen onderhoud van Boeing. Ergo; Boeing toestellen zijn dus ook niet de enige die hier last van hebben.
Tja, maar je moet er evengoed kwaliteitscontrole op doen. Het is te makkelijk om je ervan af te maken met ' ze worden door partij X geproduceerd, dus ik trek mijn handen ervan af'
Kierkegaard: Life Can Only Be Understood Backwards, But It Must Be Lived Forwards
  maandag 8 april 2024 @ 10:35:00 #265
46705 Kleffe_Dop
Sic Mundus Creatus Est
pi_213134600
quote:
2s.gif Op maandag 8 april 2024 09:49 schreef SEMTEX het volgende:

[..]
Och jezus jongens, ik zou me rot geschrokken zijn. Een 737-800 is weer een MAX he? Ed Pierson blijft maar gelijk krijgen.
De 737-800 is van de "NG" serie (Next Generation), productiejaren 1996-2019.
Niet uit de MAX serie dus.

quote:
2s.gif Op maandag 8 april 2024 09:52 schreef SEMTEX het volgende:

[..]
Tja, maar je moet er evengoed kwaliteitscontrole op doen. Het is te makkelijk om je ervan af te maken met ' ze worden door partij X geproduceerd, dus ik trek mijn handen ervan af'
Alleen moet in dit geval de kwaliteitscontrole plaatsvinden vanuit de partij die het onderhoud aan de turbofans doet, die zijn daar ook toe bevoegd. Je kan niet verwachten dat Boeing (of Airbus, of Embraer) bij elke vorm van onderhoud een mannetje over de schouder mee heeft kijken, dit zou tienduizenden vacatures betekenen per direct.
En daarnaast zoals eerder gezegd; de turbofans zijn niet van Boeing of Airbus zelf, die worden kant en klaar geleverd door o.a. Rolls-Royce, General Electric, Pratt & Whitney, Safran, CFM International etc.
pi_213135206
quote:
2s.gif Op maandag 8 april 2024 09:52 schreef SEMTEX het volgende:

[..]
Tja, maar je moet er evengoed kwaliteitscontrole op doen. Het is te makkelijk om je ervan af te maken met ' ze worden door partij X geproduceerd, dus ik trek mijn handen ervan af'
Motoren worden na x uur gebruikt te zijn nagekeken door technisch personeel deze doen daarna de kappen dicht vervolgens maken piloten voordat ze vertrekken ook nog een rondje om het vliegtuig om te controleren of het onderhoudspersoneel o.a de kappen wel goed dicht gemaakt hebben.

Dit is echt een fout die komt door onderhoudspersoneel die zich niet aan procedures gehouden hebben en vervolgens piloten die zich ook niet aan de procedure gehouden hebben..

Moet Boeing dan ook zulk onderhoud gaan doen dan gaat vliegen echt onbetaalbaar worden. :D
  maandag 8 april 2024 @ 11:45:40 #267
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_213135601
quote:
0s.gif Op maandag 8 april 2024 11:21 schreef Basp1 het volgende:

[..]
Motoren worden na x uur gebruikt te zijn nagekeken door technisch personeel deze doen daarna de kappen dicht vervolgens maken piloten voordat ze vertrekken ook nog een rondje om het vliegtuig om te controleren of het onderhoudspersoneel o.a de kappen wel goed dicht gemaakt hebben.

Dit is echt een fout die komt door onderhoudspersoneel die zich niet aan procedures gehouden hebben en vervolgens piloten die zich ook niet aan de procedure gehouden hebben..

Moet Boeing dan ook zulk onderhoud gaan doen dan gaat vliegen echt onbetaalbaar worden. :D
Als je Ed Pierson dus hoort, krijgt het personeel van de directie steeds minder / te weinig tijd voor de juiste checks en/of maken ze te lange uren waardoor vermoeidheid en fouten ontstaan.
Kierkegaard: Life Can Only Be Understood Backwards, But It Must Be Lived Forwards
pi_213135717
quote:
2s.gif Op maandag 8 april 2024 11:45 schreef SEMTEX het volgende:

[..]
Als je Ed Pierson dus hoort, krijgt het personeel van de directie steeds minder / te weinig tijd voor de juiste checks en/of maken ze te lange uren waardoor vermoeidheid en fouten ontstaan.
Maar dit is nu gebeurt bij een vliegtuig wat allang en breed uitgeleverd is en dus gewoon door laksigheid van de onderhoudsmonteur daar ter plekke en daarna ook nog eens piloten die hun check niet gedaan hebben.

Ga jij ook je autofabrikant de schuld geven als na een onderhoudsbeurt met vervangen van banden bij de garage de wielmoeren niet goed op spanning zijn gebracht?
  maandag 8 april 2024 @ 11:59:42 #269
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_213135731
quote:
0s.gif Op maandag 8 april 2024 11:58 schreef Basp1 het volgende:

Ga jij ook je autofabrikant de schuld geven als na een onderhoudsbeurt met vervangen van banden bij de garage de wielmoeren niet goed op spanning zijn gebracht?
Nee, maar ik kijk ook niet alleen naar dit toestel, maar naar alle meldingen van de laatste tijd, waar wel recent uitgeleverde toestellen bij zaten.
Kierkegaard: Life Can Only Be Understood Backwards, But It Must Be Lived Forwards
  maandag 8 april 2024 @ 12:05:53 #270
168739 Red_85
'echt wel'
pi_213135799
quote:
2s.gif Op maandag 8 april 2024 11:59 schreef SEMTEX het volgende:

[..]
Nee, maar ik kijk ook niet alleen naar dit toestel, maar naar alle meldingen van de laatste tijd, waar wel recent uitgeleverde toestellen bij zaten.
Hou op hoor. Als een toestel zo lang in een vloot zit bij een maatschappij, kan je de fabrikant niet echt meer aankijken.

Maar het is natuurlijk veel lekkerder om op de bandwagon mee te gaan.
Leer van de posts naar je toe, want die spreken de waarheid itt jij.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_213136010
quote:
2s.gif Op maandag 8 april 2024 11:59 schreef SEMTEX het volgende:

[..]
Nee, maar ik kijk ook niet alleen naar dit toestel, maar naar alle meldingen van de laatste tijd, waar wel recent uitgeleverde toestellen bij zaten.
Dan is het voor een mede discussie genoten nogal vreemd dat je op een post reageerde die juist niets met recent uitgeleverde toestellen te maken heeft. Maar juist over de achtergrond van het incident met opengeklapte motor delen. ;)
  maandag 8 april 2024 @ 12:49:09 #272
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_213136227
quote:
0s.gif Op maandag 8 april 2024 12:05 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Hou op hoor. Als een toestel zo lang in een vloot zit bij een maatschappij, kan je de fabrikant niet echt meer aankijken.

Maar het is natuurlijk veel lekkerder om op de bandwagon mee te gaan.
Leer van de posts naar je toe, want die spreken de waarheid itt jij.
Ik zit niet in een bandwagon. Nogmaals: ik ben een absolute fan van de Boeing 787 Dreamliner en gun Boeing rust, maar ik denk dat ze ook eens met de neuzen op de fouten moeten worden gedrukt en minder blind gaan voor het grote geld.

quote:
0s.gif Op maandag 8 april 2024 12:29 schreef Basp1 het volgende:

[..]
Dan is het voor een mede discussie genoten nogal vreemd dat je op een post reageerde die juist niets met recent uitgeleverde toestellen te maken heeft. Maar juist over de achtergrond van het incident met opengeklapte motor delen. ;)
Ik vind het adhv foto's en filmpjes ook wat vroeg om te concluderen dat Boeing hier geen schuld aan zou hebben. De laatste twee gevallen zijn allebei Southwest toestellen: slecht onderhoud kan ook nog een issue zijn. De NTSB gaat zich hier vast wel over buigen.

[ Bericht 3% gewijzigd door SEMTEX op 08-04-2024 14:20:46 ]
Kierkegaard: Life Can Only Be Understood Backwards, But It Must Be Lived Forwards
pi_213153679
quote:
Luchtvaartautoriteit onderzoekt opnieuw mogelijk probleem bij Boeing

De Amerikaanse luchtvaartautoriteit FAA opent opnieuw een onderzoek naar de werkwijze van Boeing. Dit keer rond de productie van de 787 Dreamliner.

Een klokkenluider beweert dat de vliegtuigfabrikant zijn zorgen over de veiligheid van de vliegtuigen negeerde, wat de FAA bevestigde na berichtgeving van The New York Times. Boeing verkeert al in een crisis door veiligheidszorgen rond de 737 MAX 9.

Boeing-ingenieur Sam Salehpour beweert dat de romp van de 787 Dreamliner zwakker kan worden doordat medewerkers handigheidjes gebruiken om verschillende onderdelen sneller aan elkaar te bevestigen. Ze deden dit om nieuwe exemplaren van het vliegtuig op tijd te kunnen afleveren. Boeing zou Salehpours zorgen over de risico's van die aangepaste productiemethode hebben genegeerd.

Boeing zegt dat de klokkenluider "onjuiste" beweringen doet die geen recht doen aan "het uitgebreide werk dat Boeing heeft gedaan om de kwaliteit en langdurige veiligheid van het vliegtuig" te garanderen. Wel erkent de fabrikant tegenover The New York Times het productieproces te hebben aangepast.
Als deze productiemethode wijziging door de FAA als ongeoorloofd wordt beschouwd dan gaat dit grote gevolgen hebben :{
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
  woensdag 10 april 2024 @ 00:10:35 #274
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_213154586
Niet mijn Dreamliner 😢
Kierkegaard: Life Can Only Be Understood Backwards, But It Must Be Lived Forwards
pi_213154614
quote:
9s.gif Op woensdag 10 april 2024 00:10 schreef SEMTEX het volgende:
Niet mijn Dreamliner 😢
Ja, die blijft maar herzien moeten worden. Te flexibele vleugels, metaalkrullen tussen de vleugel en benzinetank, problemen met de bliksemafleiders, de standaard dingen zoals te weinig vastgedraaide bouten en rommel in de loze ruimtes, enz. Er staan er regelmatig meer geparkeerd dan er rondvliegen. Ze hebben er nog geen cent aan verdiend.
  woensdag 10 april 2024 @ 09:35:30 #276
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_213156069
quote:
0s.gif Op woensdag 10 april 2024 00:16 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Ja, die blijft maar herzien moeten worden. Te flexibele vleugels, metaalkrullen tussen de vleugel en benzinetank, problemen met de bliksemafleiders, de standaard dingen zoals te weinig vastgedraaide bouten en rommel in de loze ruimtes, enz. Er staan er regelmatig meer geparkeerd dan er rondvliegen. Ze hebben er nog geen cent aan verdiend.
Toch raar. Ik heb er twee lange intercontintentale vluchten mee gehad, volkomen veilig. In het ontwerp zijn de motoren niet te zwaar gemaakt waardoor software moet ingrijpen (zoals bij de MAX), dus het ontwerp is op zich goed, maar als ik jou zo lees zijn het vooral weer de kwaliteit en afwerking die te wensen over laten.

Ik mag trouwens ook graag Aircrash Investigation kijken. Toevallig waren er twee afleveringen achter elkaar een Boeing 777 het lijdend voorwerp hier . Dat ding is ook grotendeels software en bij een van de twee waren de piloten niet voldoende live getraind op het toestel en was 1 van de toestellen de MH370 en helaas gedoomed door de piloot die op zelfmoordmissie was, maar verder hoor je weinig over de 777 qua crashes.
Kierkegaard: Life Can Only Be Understood Backwards, But It Must Be Lived Forwards
  woensdag 10 april 2024 @ 09:48:02 #277
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_213156174
Even los van hoe triest dit verhaal sowieso al is, soms is het toch wel tekenend dat dingen pas echt een probleem zijn als europa of de VS er last van hebben. NOS artikel van vandaag zegt bijvoorbeeld:
quote:
De crisis bij Boeing begon in januari, toen een 737 Max 9-toestel van Alaska Airlines een rompdeel had verloren tijdens een vlucht.
https://nos.nl/artikel/25(...)-naar-boeing-toestel

Dat in 2018 en 2019 twee toestellen neerstortten vanwege vergelijkbare 'productiemethoden', waarbij in totaal ruim driehonderd mensen omkwamen, was niet in 'het westen' dus toen begon de crisis nog niet, natuurlijk.
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
  woensdag 10 april 2024 @ 10:26:00 #278
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_213156488
quote:
18s.gif Op woensdag 10 april 2024 09:48 schreef De_Hertog het volgende:
Even los van hoe triest dit verhaal sowieso al is, soms is het toch wel tekenend dat dingen pas echt een probleem zijn als europa of de VS er last van hebben. NOS artikel van vandaag zegt bijvoorbeeld:
[..]
https://nos.nl/artikel/25(...)-naar-boeing-toestel

Dat in 2018 en 2019 twee toestellen neerstortten vanwege vergelijkbare 'productiemethoden', waarbij in totaal ruim driehonderd mensen omkwamen, was niet in 'het westen' dus toen begon de crisis nog niet, natuurlijk.
1 was een Ethiopian vlucht meen ik me te herinneren van de documentaire 'Flight / Risk'. De families waren aanwezig bij de hearing van die zaak met foto's van hun familieleden. Indrukwekkend.
Kierkegaard: Life Can Only Be Understood Backwards, But It Must Be Lived Forwards
pi_213162664
Oei klokkenluiders worden fysiek bedreigd bij Boeing hoor ik net op de tv. Wat een vreselijk bedrijf .
pi_213162682
Klokkeluider zei dat bij de fabricage mensen gewoon op onderdelen sprongen om ze vast te krijgen. Lekker veilig .
pi_213202145
quote:
Er zijn problemen bij de bouw van nieuwe toestellen, de 787 Dreamliner en de 777. Monteurs zouden allerlei handigheidjes bedenken om onderdelen sneller aan elkaar te bevestigen. "Ik heb mensen letterlijk zien springen op de vliegtuigonderdelen om ervoor te zorgen dat ze zouden passen", zei ingenieur en klokkenluider Sam Salehpour deze week.

https://nos.nl/l/2516682
When the student is ready, the teacher will appear.
When the student is truly ready, the teacher will disappear.
  zondag 14 april 2024 @ 11:39:06 #282
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_213204363
quote:
2s.gif Op maandag 8 april 2024 12:49 schreef SEMTEX het volgende:

[..]
Ik zit niet in een bandwagon. Nogmaals: ik ben een absolute fan van de Boeing 787 Dreamliner en gun Boeing rust, maar ik denk dat ze ook eens met de neuzen op de fouten moeten worden gedrukt en minder blind gaan voor het grote geld.
[..]
Ik vind het adhv foto's en filmpjes ook wat vroeg om te concluderen dat Boeing hier geen schuld aan zou hebben. De laatste twee gevallen zijn allebei Southwest toestellen: slecht onderhoud kan ook nog een issue zijn. De NTSB gaat zich hier vast wel over buigen.
ik ook , ruime seats , snel en geluidloos

Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
  zondag 14 april 2024 @ 11:43:16 #283
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_213204400
quote:
0s.gif Op woensdag 10 april 2024 19:44 schreef quirina het volgende:
Klokkeluider zei dat bij de fabricage mensen gewoon op onderdelen sprongen om ze vast te krijgen. Lekker veilig .
gezeur, dan is vliegen nog altijd 1000 keer veiliger dan autorijden
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_213204422
quote:
0s.gif Op zondag 14 april 2024 11:43 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
gezeur, dan is vliegen nog altijd 1000 keer veiliger dan autorijden
Laten we dat dan vooral zo houden ;)
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_213205097
quote:
0s.gif Op zondag 14 april 2024 11:39 schreef michaelmoore het volgende:
ruime seats
Seat Alhambra is een ruime Seat :Y
De Seat Tarraco ook.
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
  zondag 14 april 2024 @ 14:40:20 #286
46705 Kleffe_Dop
Sic Mundus Creatus Est
pi_213206887
quote:
0s.gif Op zondag 14 april 2024 11:39 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
ik ook , ruime seats , snel en geluidloos

[ afbeelding ]
Echter mag je voor de ruime zitplaatsen toch vooral de airline bedanken, daar heeft Boeing of Airbus niks mee van doen.
Luchtvaartmaatschappijen bepalen zelf wat voor soort en hoeveel stoelen ze erin zetten en van welke interieur fabrikant ze gebruik maken.

Bij een LCC zoals Scoot word je gewoon als sardientjes in hun 787's geduwd.

pi_213208447
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 april 2024 17:05 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
En dan komen alleen de ernstige dingen nog in de media. Bij Alaska Airlines hebben ze na de uitgewaaide deur alle 737 toestellen onderzocht en was er een schrikbarende lijst aan gebreken. Het verschil tussen problemen met Airbus en Boeing vliegtuigen (de 777 is ook berucht en 787 blijft maar herzien moeten worden) is ondertussen enorm.
De 777 zijn gewoon goede bakken, vanaf de 787 begon het gezeik bij Boeing...
Mijn blog over o.a. leven met OCD (dwang) | <a href="https://mdj-stek.nl" target="_blank" rel="nofollow norererer noopener" >https://mdj-stek.nl</a>
pi_213212970
quote:
2s.gif Op woensdag 10 april 2024 09:35 schreef SEMTEX het volgende:

[..]
Toch raar. Ik heb er twee lange intercontintentale vluchten mee gehad, volkomen veilig. In het ontwerp zijn de motoren niet te zwaar gemaakt waardoor software moet ingrijpen (zoals bij de MAX), dus het ontwerp is op zich goed, maar als ik jou zo lees zijn het vooral weer de kwaliteit en afwerking die te wensen over laten.

Ik mag trouwens ook graag Aircrash Investigation kijken. Toevallig waren er twee afleveringen achter elkaar een Boeing 777 het lijdend voorwerp hier . Dat ding is ook grotendeels software en bij een van de twee waren de piloten niet voldoende live getraind op het toestel en was 1 van de toestellen de MH370 en helaas gedoomed door de piloot die op zelfmoordmissie was, maar verder hoor je weinig over de 777 qua crashes.
N=2 is natuurlijk niet relevant, op basis daarvan kan je niet concluderen dat een toestel volkomen veilig is. Er zijn ook hordes aan mensen die tientallen zo niet honderden vluchten in een 737 MAX hebben gemaakt en zonder kleerscheuren weer veilig op de grond kwamen te staan. Niet dat ik problemen heb met een 787, ik vind het een fijn toestel om in te vliegen, maar wanneer ik de keuze zou hebben vloog ik liever in een 747, A350 of A380. 777 is ook een prima kist, maar die vind ik aanzienlijk minder comfortabel.

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 14-04-2024 23:24:44 ]
pi_213213524
quote:
2s.gif Op woensdag 10 april 2024 09:35 schreef SEMTEX het volgende:

[..]
Toch raar. Ik heb er twee lange intercontintentale vluchten mee gehad, volkomen veilig. In het ontwerp zijn de motoren niet te zwaar gemaakt waardoor software moet ingrijpen (zoals bij de MAX), dus het ontwerp is op zich goed, maar als ik jou zo lees zijn het vooral weer de kwaliteit en afwerking die te wensen over laten.

Ik mag trouwens ook graag Aircrash Investigation kijken. Toevallig waren er twee afleveringen achter elkaar een Boeing 777 het lijdend voorwerp hier . Dat ding is ook grotendeels software en bij een van de twee waren de piloten niet voldoende live getraind op het toestel en was 1 van de toestellen de MH370 en helaas gedoomed door de piloot die op zelfmoordmissie was, maar verder hoor je weinig over de 777 qua crashes.
Zoals @J.B. ook al zegt, is een vliegtuig niet volkomen veilig omdat jij er 2 intercontinentale vluchten mee hebt overleefd. Dat kan ook gebeuren als je veel geluk hebt, terwijl meer dan 95% van de vluchten neerstort.

De luxe zegt ook helemaal niets over de veiligheid. Ok, misschien voelde het daardoor beter aan en was je er daarom van overtuigd dat het en geweldig en veilig vliegtuig was. Heb je ook wel eens in een Airbus 380 gevlogen?

Wees liever blij, dat de kwaliteit van de Boeing vliegtuigen nog zodanig is, dat het "soms" fout gaat, in plaats dat ze bij bosjes uit de lucht vallen. En dat de meeste passagiers dus op hun bestemming aankomen. Waaronder jij.
  maandag 15 april 2024 @ 10:10:50 #290
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_213215080
quote:
0s.gif Op maandag 15 april 2024 02:33 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Zoals @:J.B. ook al zegt, is een vliegtuig niet volkomen veilig omdat jij er 2 intercontinentale vluchten mee hebt overleefd. Dat kan ook gebeuren als je veel geluk hebt, terwijl meer dan 95% van de vluchten neerstort.

De luxe zegt ook helemaal niets over de veiligheid. Ok, misschien voelde het daardoor beter aan en was je er daarom van overtuigd dat het en geweldig en veilig vliegtuig was. Heb je ook wel eens in een Airbus 380 gevlogen?
Ja, in november nog. Ook fijne bakken. En ik weet dat mijn twee veilige vluchten niks zeggen. Behalve die accu's die veel te heet werden in het begin van de lancering, zijn er geen echt grote rampen met een 787 geweest toch?
Kierkegaard: Life Can Only Be Understood Backwards, But It Must Be Lived Forwards
pi_213313270
Former Boeing Manager Says Workers Mishandled Parts to Meet Deadlines

Een stukje uit de nyt met een interview van een voormalige kwaliteits man die de focus bij boeing steeds meer zag verschuiven naar output vs kwaliteit.
pi_213392837
Second Boeing Whistleblower Dies Suddenly
https://www.newsweek.com/(...)dden-illness-1896401
When the student is ready, the teacher will appear.
When the student is truly ready, the teacher will disappear.
pi_213449809
Van teletekst:

quote:
"Controles overgeslagen bij Boeing"

De Amerikaanse luchtvaartinspectie
FAA gaat opnieuw onderzoek doen bij
vliegtuigbouwer Boeing.Aanleiding is
een melding dat vereiste controles op
de 787 Dreamliner niet worden gedaan.

Een medewerker zag dat een controle op
de verbinding tussen de vleugels en de
romp niet werd uitgevoerd,maar wel als
voltooid werd genoteerd.Eerder deed de
FAA ook onderzoek na meldingen over
assemblagefouten bij de 787 Dreamliner.

Dit jaar zijn er al diverse problemen
geweest met toestellen van Boeing.Ook
in de ruimtevaart loopt het stroef.
Vannacht werd een langverwachte eerste
ruimtevlucht afgeblazen vanwege een
technisch mankement.
Dit is geen specifiek Boeing probleem, het komt daar alleen wat meer in de picture vanwege het soort product en de controle van luchtvaarinstanties.
Maar je ziet het overal dat spreadsheetmanagers de dienst uitmaken. Aandeelhouderswaarde en de resultaten van volgend kwartaal (of zelfs al volgende maand) gaan boven alles.

Voor de wereld economie is het niet goed dat je alleen nog maar bij Airbus terecht kunt voor een vliegtuig maar je zou wensen dat die tent volledig failliet gaat als afschrikwekkend voorbeeld.
-
  dinsdag 7 mei 2024 @ 10:56:38 #294
122053 Stoney3K
Flatsehats!
pi_213450195
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 mei 2024 10:23 schreef quo_ het volgende:
Van teletekst:
[..]Maar je ziet het overal dat spreadsheetmanagers de dienst uitmaken. Aandeelhouderswaarde en de resultaten van volgend kwartaal (of zelfs al volgende maand) gaan boven alles.
Dit is bij Boeing dan ook al het probleem sinds ze min of meer overgenomen zijn door McDonnell-Douglas.
Hier had uw advertentie kunnen staan! -- On a hot summer night, would you offer your throat to the wolf with the red roses?
pi_213480133
quote:
Oud-inspecteur doet boekje open over Boeing: 'Toestellen boordevol gebreken'
https://nos.nl/l/2519836

Een voormalig medewerker van Spirit AeroSystems, dat onder meer rompen voor vliegtuigbouwer Boeing maakt, zegt dat er geregeld vliegtuigdelen met "wel zeker 200 gebreken" de fabriek hebben verlaten. Volgens klokkenluider Santiago Paredes was Boeing hier altijd van op de hoogte. Paredes heeft al eerder melding gemaakt bij instanties, maar treedt nu voor het eerst naar buiten met een interview bij de BBC en CBS.

Paredes werkte van 2010 tot 2022 bij Spirit als kwaliteitsmedewerker. Hij is een van de medewerkers die moesten controleren of er geen gebreken aan onderdelen waren, voor ze naar Boeing gingen, waar de toestellen werden afgebouwd.

Spirit AeroSystems bouwt rompen voor de Boeing-types 737 en 787 en de cockpit voor bijna alle Boeing-vliegtuigen. Het bedrijf in de Amerikaanse staat Kansas was ooit onderdeel van Boeing, maar in 2005 ging het verder als eigen bedrijf. Daardoor kon het zijn bestand uitbreiden door bijvoorbeeld ook Airbus als klant aan te nemen. De grootste klant bleef echter altijd Boeing.

Slechte cultuur
Dat is volgens Paredes ook een van de redenen waarom de onderdelen met gebreken de fabriek konden verlaten. De leiding van Spirit bleef na de verkoop door Boeing aan en bleef dezelfde cultuur handhaven, zegt Paredes. Volgens hem was de cultuur altijd al slecht en werd dit na de verkoop alleen maar erger.

Zo werd hij bijvoorbeeld onder druk gezet door de leiding om minder strenge controles uit te voeren. "Ze focusten niet op de kwaliteit van de onderdelen, maar vooral op het financiële plaatje en de cijfers. Ik denk dat dit daardoor kon gebeuren."

In de twaalf jaar dat hij er werkte is hij naar eigen zeggen gewend geraakt aan tientallen defecten per vliegtuigdeel. "Ik ontdekte veel ontbrekende bevestigingsmiddelen, veel verborgen gebreken en soms zelfs ontbrekende onderdelen", aldus de klokkenluider tegen de Amerikaanse nieuwszender en Engelse omroep.

[…]
When the student is ready, the teacher will appear.
When the student is truly ready, the teacher will disappear.
pi_213480163
quote:
2s.gif Op donderdag 9 mei 2024 15:19 schreef Aether het volgende:

[..]

RIP die krijgt binnen nu en 2 maanden een hartaanval en overlijd.
pi_213480215
quote:
0s.gif Op donderdag 9 mei 2024 15:22 schreef Scorpie het volgende:

[..]
RIP die krijgt binnen nu en 2 maanden een hartaanval en overlijd.
Swampy leefde ook nog vijf jaar.

Aether in NWS / Meerdere Europese landen sluiten luchtruim voor Boeing MAX
When the student is ready, the teacher will appear.
When the student is truly ready, the teacher will disappear.
pi_213494231
quote:
2s.gif Op donderdag 9 mei 2024 15:19 schreef Aether het volgende:

[..]

Deze persoon is in 2010 bij spirit gaan werken in 2005 is spirit afgesplitst van Boeing, en toch doet deze persoon blijkbaar de volgende bewering.
"Volgens hem was de cultuur altijd al slecht en werd dit na de verkoop alleen maar erger."

Deze persoon heeft een roddelbron en weet niets uit eigen ervaringen van de jaren voor verkoop en ook niets uit de eerste 5 jaar na verkoop. Dit maakt het verhaaltje voor mij wel wat dubieus. :P
  vrijdag 10 mei 2024 @ 09:07:22 #299
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_213494287
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 maart 2019 01:04 schreef trein2000 het volgende:
Iets zegt mij dat ze met een Airbus iets anders hadden gedaan.
Oh wow, did history prove you wrong...
  vrijdag 10 mei 2024 @ 09:12:27 #300
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_213494321
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 mei 2024 09:01 schreef Basp1 het volgende:

[..]
Deze persoon is in 2010 bij spirit gaan werken in 2005 is spirit afgesplitst van Boeing, en toch doet deze persoon blijkbaar de volgende bewering.
"Volgens hem was de cultuur altijd al slecht en werd dit na de verkoop alleen maar erger."

Deze persoon heeft een roddelbron en weet niets uit eigen ervaringen van de jaren voor verkoop en ook niets uit de eerste 5 jaar na verkoop. Dit maakt het verhaaltje voor mij wel wat dubieus. :P
Na, dat meerdere Boeing klokkenluiders plots overlijden, en de vele vele kwaliteitsissues die er gevonden zijn geven aan dat hier veel rook en vuur is.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')