Interessante ontwikkeling als deze van de grond komt. Is goedkoper, duurzaam en kan worden aangesloten op het huidige aardgasinfrastructuur.quote:Kachelproducent uit Apeldoorn: cv-ketel op waterstof duurzamer én goedkoper dan warmtepomp
Niet alleen een warmtepomp kan verwarming op aardgas vervangen. De waterstofketel komt eraan. Goedkoper én duurzamer, zegt kachelproducent Remeha uit Apeldoorn.
We moeten van het aardgas af en massaal aan de warmtepomp, waarvoor we eerst ons huis drastisch voor een lieve som dienen te isoleren. Die indruk kan ontstaan als je de klimaatdiscussies volgt. Niet helemaal waar, zegt Remeha. De Apeldoornse ketelproducent presenteert deze week een goedkoper én duurzamer alternatief: de waterstofketel.
Je beseft je dat het gros van de wereldbevolking in delta's woont of in anderszins laaggelegen gebieden? Weinig aan de hand zegt 'ie dan... ok man.quote:Op zondag 10 februari 2019 12:02 schreef Vallon het volgende:
Je hoeft geen rekenwonder te zijn om idiote stijgingen, te korrelen, zelfs als dat meters zijn, is er globaal weinig aan de hand,
Dat water komt er omdat er een gigantische bult ijs smelt. Daarnaast heb je ook nog zoiets als 'uitzettingscoëfficiënt', waardoor de zelfde hoeveelheid water meer ruimte in gaat nemen wanneer de temperatuur ervan oploopt. Dit sorteert een significante effect.quote:OK; Nederland wordt nog meer waterland en halve grotere polder. Voor meer stijging, wereldwijd, laat staan 10 meter is er simpelweg te weinig water.
Jij hebt misschien 'een paar ton' om jouw plekje op een berg veilig te stellen. Dat geldt niet voor iedereen. We hebben het hier niet over problemen die aangepraat zijn.quote:Dat er andere gevolgens zijn, is dan vooral een kwestie van willen aanpassen aan die omstandigheden.
Om daar miljarden mensen complexen voor aan te praten is mij te veel van het goede. En Ja, ik verzuip dan maar zoek voor een paar ton wel een plekje ergens op een berg.
Trek jij je ook het leed aan van die van hier wat naar een voedselbank mogen gaan?quote:Op zondag 10 februari 2019 14:48 schreef Isdatzo het volgende:
Vertel dat maar eens aan de mensen in Bangladesh of Calcutta.
Ja.quote:Op zondag 10 februari 2019 15:09 schreef john2406 het volgende:
[..]
Trek jij je ook het leed aan van die van hier wat naar een voedselbank mogen gaan?
Zeker weten daar die nog wat hebben dat mogen inzetten voor het klimaat, althans ik vermoed dat het de opzet is?quote:Op zondag 10 februari 2019 15:17 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Ja.
Je punt is? Dat er verschillende problemen op verschillende schalen spelen wil niet zeggen dat je maar je schouders op moet halen.
Daarnaast zou het goed kunnen dat een stijgende zeespiegel resulteert in meer Nederlanders die afhankelijk worden van de voedselbank.
Rot op met je onleesbare bagger!!quote:Op zondag 10 februari 2019 15:20 schreef john2406 het volgende:
[..]
Zeker weten daar die nog wat hebben dat mogen inzetten voor het klimaat, althans ik vermoed dat het de opzet is?
Wat mij betreft zolang er hier nog honger wordt geleden, die eerst als wat rest evt de rest?
En dan vooral die 70 procent industrie eerst, maar goed die worden meer als schadeloos gesteld, of die ook energie gaan winnen uit hun afval?
dat heet empathie. Dat is iets wat de meeste mensen hebben en af en toe erg handig kan zijn. Probeer het ook eens zou ik zeggen.quote:Op zondag 10 februari 2019 15:09 schreef john2406 het volgende:
[..]
Trek jij je ook het leed aan van die van hier wat naar een voedselbank mogen gaan?
af en toe is zijn google translate stuk vermoed ikquote:
De laatste keer dat ik dat deed was ik ¤2000 kwijt, dat heb ik dus maar van mijn lijstje geschrapt.quote:Op zondag 10 februari 2019 16:28 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
dat heet empathie. Dat is iets wat de meeste mensen hebben en af en toe erg handig kan zijn. Probeer het ook eens zou ik zeggen.
ik vroeg al om een berekening van deze user hiervoor, maar ik heb nog niks vernomen helaas.quote:Op zondag 10 februari 2019 14:48 schreef Isdatzo het volgende:
Dat water komt er omdat er een gigantische bult ijs smelt. Daarnaast heb je ook nog zoiets als 'uitzettingscoëfficiënt', waardoor de zelfde hoeveelheid water meer ruimte in gaat nemen wanneer de temperatuur ervan oploopt. Dit sorteert een significante effect.
Hoe kom je erbij dat er te weinig water zou zijn? Is dat ergens op gebaseerd of komt dat gewoon uit je dikke duim?
het hoeft geen geld te kosten hoorquote:Op zondag 10 februari 2019 16:31 schreef halfway het volgende:
[..]
De laatste keer dat ik dat deed was ik ¤2000 kwijt, dat heb ik dus maar van mijn lijstje geschrapt.
FF Biervilten. Niet om mijn (on)gelijk maar kijken hoe en wat we (cq ik dan) over spreken.quote:Op zondag 10 februari 2019 16:33 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
ik vroeg al om een berekening van deze user hiervoor, maar ik heb nog niks vernomen helaas.
Dichtheid ijs 917 kg/m3
dichtheid zout water 1024 kg/m3
toch een toename van 12% en dan heb je nog het dichtheidsverschil bij verschillende temperaturen.
Op antartica is de ijsdikte gemiddeld 2,2 km en op sommige plekken zelfs 4,7 km.
Het landoppervlakte is 14 miljoen km2 en dat is groter dan europa.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Ik zal dan niet verzuipen maar idd worden geplet en kan pootjebaden in mijn verder droge berghut.
Los daarvan is dat ook weer niet zo heel dramatisch als dat wordt voorgesteld, wat WIJ in NL sws niet gaan tegenhouden.
Zelf denk ik dat we onze energie beter kunnen steken in ons aan(te)passen en gaan investeren in woonboten of drijvende steden.
Voordat al het ijs smelt, ben je 2000-5000 jaar verder en zal de gemiddelde temperatuur (met bijkomende extremen) van gemiddeld matig 14°C, stijgen naar tropisch 27°C. bron: NG
Bij die temperatuur zal de lucht meer waterdamp bevatten, wat los van stijging mij onverwacht, een veel groter klimaateffect zal hebben dan een beetje CO2.
Ja veel, delta's komen daarmee (wij, heel ver) onder water te liggen, de landkaarten zullen opnieuw worden uitgetekend en we zullen iets van 10-15% gecultiveerd gebied kwijtraken waarbij ongeveer 1 miljard mensen zullen moeten verkassen.
Die kunnen dan gezellig op de lijn Hannover-Essen-Waterloo, pootje gaan baden.
Zie ook floodmap.
Gek genoeg zal de USA, China maar ook Afrika in die projectie niet zo fors worden overspoeld, als ik dan zou denken. Kennelijk ligt er behoorlijk wat land boven de 60m.
Nogmaals, het is toegegeven best fors en zeker dat er de komende paar honderd 100 jaar dan een flink (Europees) probleem gaat ontstaan. Mits AL het ijs smelt in een dan (10/20x) versneld tempo.
Zal vast wel weer ergens een slag (mis)slaan. De stijging voor de komende 50-100 jaar, schat ik niet veel hoger dan zeg 5-10m, wat op zichzelf mij nog wel behapbaar lijkt. Daarna wordt het een "call Houston" probleem.
[ Bericht 1% gewijzigd door Vallon op 10-02-2019 19:34:59 ]"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
quote:Nederland wil in 2050 van het aardgas af zijn. Maar hoe? Omdat zonne- of windenergie lastig opgeslagen kan worden, lijken dat (nog) geen geschikte alternatieven. Daar kan waterstof bij helpen: een unieke eigenschap van de deeltjes maakt dat waterstof energie kan opslaan en transporteren. En toch: Nederland durft de stap niet te zetten. Het is hoog tijd voor een deltaplan.
Regisseur Rob van Hattum houdt zich al sinds de jaren tachtig bezig met waterstof. Hij zag dat een overstap op waterstofgas werd omschreven als de sleutel tot een soepele energietransitie, maar dat er in praktijk op grote schaal weinig stappen werden gezet. Dat moet, en kan, anders: een ‘deltaplan waterstof’ zet pas écht zoden aan de dijk.
Er wordt al druk geëxperimenteerd met waterstof, door grote en kleine partijen. De Gasunie onderzoekt hoe ze duurzame groene waterstof uit zonne-energie kunnen produceren en netbeheerder Tennet wil energie opslaan in de Noordzee (op zogenaamde waterstofeilanden). Shell ontwikkelt waterstof-pompstations, omdat de grootschalige introductie van schone-waterstof-auto’s steeds dichterbij lijkt te komen. Ook op gemeenteniveau zijn ze bezig: het Zuid-Hollandse dorp Stad aan ’t Haringvliet wil in 2025 volledig overschakelen op groene waterstof, en de provincie Groningen schetst vol goede moed een plan voor een nieuwe, aardgasvrije toekomst met waterstof.
Ik heb alleen interesse in duurzame efficiente waterstofproductie, de rest is bijzaak.quote:Op zondag 10 februari 2019 20:19 schreef Tourniquet het volgende:
Vanavond NPO2 om 21:05 Tegenlicht over waterstof:
https://www.vpro.nl/progr(...)plan-waterstof.html#
[..]
Juist niet. Windenergie en zonne-energie zijn juist veel nuttiger omdat deze kunnen helpen bij het produceren van duurzame energie die je effectief op kunt slaan. Zo ga je verspilling juist tegen. Ik vond het een hoopvolle uitzending.quote:Op maandag 11 februari 2019 00:39 schreef MaGNeT het volgende:
Afijn: het gaat om CV-ketels op waterstof en zolang waterstof van aardgas / via elektrolyse wordt gemaakt is het onverstandig om als energiedrager in te zetten. Je gooit dan alleen maar rendement weg.
Dat geldt alleen voor momenten dat er overproductie is.quote:Op maandag 11 februari 2019 02:30 schreef Dutchguy het volgende:
[..]
Juist niet. Windenergie en zonne-energie zijn juist veel nuttiger omdat deze kunnen helpen bij het produceren van duurzame energie die je effectief op kunt slaan. Zo ga je verspilling juist tegen. Ik vond het een hoopvolle uitzending.
Die nadelen/uitdagingen zouden toch bij iemand als Ad van Wijk van de TU Delft ook wel bekend moeten zijn zou je zeggen?quote:Op maandag 11 februari 2019 11:22 schreef MaGNeT het volgende:
Heb de uitzending van Tegenlicht ook net gekeken, het is een reclamefilmpje, er wordt niet ingegaan op eerder genoemde nadelen / uitdagingen als rendementsverlies, levensduur fuel cell, benodigde grondstoffen voor fuel cell (platinum), etc.
En als je een eerlijke vergelijking wil met all electric oplossingen, dan zal je dat ook moeten meenemen.
Ad van Wijk is al jaren dé "waterstof hosanna roeper".quote:Op maandag 11 februari 2019 11:43 schreef Tourniquet het volgende:
[..]
Die nadelen/uitdagingen zouden toch bij iemand als Ad van Dijk van de TU Delft ook wel bekend moeten zijn zou je zeggen?
https://www.volkskrant.nl(...)-vandaan-~bd2acf2c4/
https://www.omgevingsweb.nl/nieuws/waarom-groene-waterstof
Ach, de een roept 1+1=25.. wat maakt het uit?quote:Op maandag 11 februari 2019 12:06 schreef john2406 het volgende:
Ach de een roept waterstof en de ander roept warmtepomp, wat maakt het uit?
Het aantal uren met stroom-overschot zal uiteraard wel héél fors groeien naarmate er steeds meer productie van groene energie komt. Zo'n installatie zal er dus jaarlijks tientallen, zo niet honderden "duurzame" draaiuren bij krijgen. Kwestie van tijd.quote:Op maandag 11 februari 2019 11:56 schreef MaGNeT het volgende:
Interessant artikel dat ook wat uitdagingen belicht als het gaat om waterstof:
https://www.wattisduurzaam.nl/15443/energie-beleid/tien-peperdure-misverstanden-over-wondermiddel-waterstof
Alleen al het idee om productie overschotten om te gaan zetten in waterstof is een dure aangelegenheid. Er is zo'n 150 uur per jaar een overschot uit wind en zonne-energie, om daar een dure installatie voor neer te zetten die van stroom waterstof maakt?
Dit hoor je inderdaad vaker en is wat mij betreft een drogredenering en valt onder de noemer: “met hagel schieten”.quote:Op maandag 11 februari 2019 12:48 schreef Ivo1985 het volgende:
We moeten simpelweg niet op één paard wedden waar het om de energietransitie gaat. Zoals voor een woning geldt dat je niet alléén duurzaam moet verwarmen (maar bovenal ook moet isoleren), moet je voor de energievoorziening niet alléén op windenergie inzetten.
Dank voor de link. Zo bezien was de uitzending inderdaad wat eenzijdig belicht. Wat meer tegenlicht was niet verkeerd geweest.quote:Op maandag 11 februari 2019 11:56 schreef MaGNeT het volgende:
Interessant artikel dat ook wat uitdagingen belicht als het gaat om waterstof:
https://www.wattisduurzaam.nl/15443/energie-beleid/tien-peperdure-misverstanden-over-wondermiddel-waterstof
Een ieder wekt dadelijk stroom op, wat doet men met die stroom die men niet afnemen doet, of accu of men draait er waterstof op/van of iets anders?quote:Op maandag 11 februari 2019 13:34 schreef MaGNeT het volgende:
Ik ben op zich ook niet tegen waterstof maar als je het onder de streep bekijkt denk ik niet dat het energetisch en dus ook financieel rendabel is. En dat is toch wel belangrijk, wil je iets van de grond krijgen.
Overigens is bufferen / opslag sowieso nog niet rendabel, dat geldt ook voor accu's. Het zal echter in beide gevallen wel besparen op centrales die standby moeten staan. Dat zijn complexe berekeningen, daar waag ik me niet aan, heb niet alle cijfers.
Op het moment dat de overheid met belastingverlagingen / subsidies gaat werken dan zal het zeker gaan werken. Shell ziet ook wel graag brandstoffen die per liter/kilo af te rekenen zijn.
Dat krijg je als je een programma maakt en geen critici aan het woord laatquote:Op maandag 11 februari 2019 16:13 schreef Tourniquet het volgende:
[..]
Dank voor de link. Zo bezien was de uitzending inderdaad wat eenzijdig belicht. Wat meer tegenlicht was niet verkeerd geweest.
En waarom is dat "met hagel schieten"? We gebruiken al eeuwenlang een mix van verschillende energiebronnen. Ik zie niet in waarom we in de toekomst ons volledig moeten concentreren op één oplossing.quote:Op maandag 11 februari 2019 13:15 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Dit hoor je inderdaad vaker en is wat mij betreft een drogredenering en valt onder de noemer: “met hagel schieten”.
Tekenend voor deze tijd, laten we maar vanalles doen.
De echte oplossing zal helder en eenlijnig zijn.
Optie is natuurlijk thuis waterstof maken voor 10.000km.quote:Op maandag 11 februari 2019 16:34 schreef MaGNeT het volgende:
Voor mij zal waterstof het niet gaan winnen van all electric:
- elektrische auto kan ik deels thuis laden met zelf opgewekte stroom, vandaag al genoeg opgewekt voor 185km en het is nog maar februari
- warmtepomp draait deels op zelf opgewekte stroom, warm water vandaag geheel opgewekt met zonnepanelen, verwarming draait deel van de dag geheel op zonnepanelen en het is nog maar februari
Ik zal dus gek zijn om te verwarmen met duur waterstof of duur waterstof te tanken.
En dan moet ik ook nog "even" een compressor aanschaffen die >700 bar kan maken om de fuel cell te vullenquote:Op maandag 11 februari 2019 17:12 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Optie is natuurlijk thuis waterstof maken voor 10.000km.
Moeten de fuelcells wel beter dan nu.
quote:Fill Your Hydrogen Car At Home? Only If You Are A Bond villain
Since children can generate hydrogen for science fairs using nine-volt batteries, it should be easy for adults to generate it to fill their fuel cell cars at home, right? Not so fast. For very rich people with a taste for needlessly convoluted solutions it might make sense, but not for anyone else.
Let’s break this down.
Can you generate hydrogen at home? Yes, it’s possible to generate hydrogen in a science fair kind of way by electrolysing water. A liter of water will get you about 111 grams of hydrogen if you can capture it all. You would probably need one of these industrial electrolysis units to actually get pure enough hydrogen for your car. That’s one parking space in your garage gone.
A kilogram of hydrogen is the fuel cell car equivalent to a gallon of gas. The Mirai holds five kilograms. Getting enough hydrogen would require electrolyzing 45 liters or about 12 gallons of water to get enough hydrogen to fill the tank. That’s very reasonable. It would take about 167 KWH of electricity for the basic electrolysis so it would cost about $20 USD at 12 cents per KWH (the US average).
So far so good.
The volume is a problem though. Those five kilograms of hydrogen as a room temperature gas would have a volume of 6,175 liters. That’s about 6 cubic meters or about 212 cubic feet. You would need a big honking hydrogen storage tank attached to your science fair project. There goes another parking spot.
Then you would need to get it into your car. That requires both compressing it and cooling it. That’s an entire process in and of itself with its own set of machinery and automated controls.
Filling a Toyota Mirai tank to get full range requires H70 compression which is 700 bar or 70 MPa. A bar is a unit of pressure that equates to air at sea level, so you are looking at 700 atmospheres of pressure, which is quite a bit above most home compressors. They tend to tap out around 14 atmospheres.
There’s there’s the small pair of problems of hydrogen molecules both being incredibly tiny and highly flammable. The first part means that you have to manufacture all of this equipment to incredibly tight tolerances. Home compressors need not apply because they work with that incredibly thick substance we call air. The second means that you need to have negative pressure back ups and exhausts to the outside built into the system as well or there’s a good chance of having a fair amount of flammable gas in your garage.
A Toyota Mirai needs to know exactly what pressure and temperature of hydrogen it is getting so it can safely receive the right amount of hydrogen. This requires computer interlocks, otherwise you would have troubles up to and including blowing a gasket on 700 atmospheres of pressure and filling your garage with flammable hydrogen. You’d end up with something that looks like this. There goes a third parking spot in your garage.
The pumping, cooling and computer chunks of all of this are why H70 hydrogen fueling stations cost a minimum of $500,000 USD. And they don’t make the hydrogen, they get it delivered.
So could you generate hydrogen at home to fill your car?
Sure. If you have about a million US to spend on it, a three-car garage just for the hydrogen processing facilities and it’s far enough way from the house and neighbors that the sound of pumps capable of creating 700 atmospheres of pressure doesn’t cause problems. If you are rich enough to consider this, you can probably afford a few acres. Maybe you don’t even mind walking a couple of minutes through your grounds to get to your isolated garage.
Or you could get a just get a battery electric car and spend a couple of hundred bucks to have an outlet installed for it to plug into. And since the biggest electric car battery available is 100 KWH with about the same range as the Mirai (and much better performance), it would only cost about $12 to fill it up.
bron: https://cleantechnica.com/2017/06/13/fill-hydrogen-car-home-bond-villain/
Je moet ook een lucht/gasdroger, atex veiligheid en argon blusinstallatie hebben. Oh ja en een koelinstallatie.quote:Op maandag 11 februari 2019 17:14 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
En dan moet ik ook nog "even" een compressor aanschaffen die >700 bar kan maken om de fuel cell te vullen
Een droger, een waterstof sensor, veiligheidsmarkeringen, atex keuring, argon blusmiddel is nog wel te betalen. Koelinstallatie voor het vulsysteem is alleen nodig bij fast-fill. De compressor kan gewoon luchtgekoeld.quote:Op maandag 11 februari 2019 17:18 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Je moet ook een lucht/gasdroger, atex veiligheid en argon blusinstallatie hebben. Oh ja en een koelinstallatie.
Maar dan heb je ook wat.
Actieradius van 1000 km, geen laadpalen nodig want net als nu een centraal tankpunt en binnen 3 minuten kunnen tanken zouden toch wel fijne dingen zijn.quote:Op maandag 11 februari 2019 16:34 schreef MaGNeT het volgende:
Voor mij zal waterstof het niet gaan winnen van all electric:
- elektrische auto kan ik deels thuis laden met zelf opgewekte stroom, vandaag al genoeg opgewekt voor 185km en het is nog maar februari
- warmtepomp draait deels op zelf opgewekte stroom, warm water vandaag geheel opgewekt met zonnepanelen, verwarming draait deel van de dag geheel op zonnepanelen en het is nog maar februari
Ik zal dus gek zijn om te verwarmen met duur waterstof of duur waterstof te tanken.
vs elektrisch:quote:Op maandag 11 februari 2019 17:50 schreef Dutchguy het volgende:
[..]
Actieradius van 1000 km, geen laadpalen nodig want net als nu een centraal tankpunt en binnen 3 minuten kunnen tanken zouden toch wel fijne dingen zijn.
Nope, artikel maar even lezen.quote:Op maandag 11 februari 2019 12:48 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Het aantal uren met stroom-overschot zal uiteraard wel héél fors groeien naarmate er steeds meer productie van groene energie komt. Zo'n installatie zal er dus jaarlijks tientallen, zo niet honderden "duurzame" draaiuren bij krijgen. Kwestie van tijd.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |