abonnement Unibet Coolblue
pi_184759364
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 februari 2019 20:14 schreef xzaz het volgende:

[..]

Mua is ook niet zo, alleen heb ik vaak een gefundeerde mening die menig poster hier niet aanstaat. Fake news.
Dan komt er nu een rij nieuwsberichten en links van de massademonstraties door kinderen in Nederland tegen kinderarbeid?
  vrijdag 1 februari 2019 @ 20:17:40 #202
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_184759368
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 februari 2019 20:13 schreef rutger05 het volgende:
De voorjaarsvakantie komt eraan en dat geeft ruim gelegenheid voor deze kinderen om zonder schoolverzuim te demonstreren.

Ik wacht met nieuwsgierigheid het enthousiasme en de opkomst van de demonstrerende scholieren af in deze periode.
Een type demonstratie is een staking. Dat heb je niet wanneer er vakantie is en dus heeft de demonstratie minder effect.
  vrijdag 1 februari 2019 @ 20:19:18 #203
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_184759406
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 februari 2019 20:17 schreef LorneMalvo het volgende:

[..]

Dan komt er nu een rij nieuwsberichten en links van de massademonstraties door kinderen in Nederland tegen kinderarbeid?
Dat is mijn hele punt; kinderen MOCHTEN niet demonstreren om iets duidelijk te maken omdat ze moesten werken. Een groot deel van Nederland vond het ook niet gek dat kinderen moesten werken omdat de armoede groot was. Als je kinderen de keuze had gegeven waren ze zeker niet als 11 jarige varkens gaan slachten.

Met andere woorden: kinderen moet je altijd de vrijheid geven om te demonstreren. Een vorm daarvan is een staking waarbij er macht wordt uitgeoevend(in dit geval het niet volgen van les).
pi_184759431
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 februari 2019 20:17 schreef xzaz het volgende:

[..]

Een type demonstratie is een staking. Dat heb je niet wanneer er vakantie is en dus heeft de demonstratie minder effect.
Niet mee eens.

De scholieren staken en demonstreren niet tegen scholen. Er is geen reden te bedenken waarom hun demonstreren in de voorjaarsvakantie dan minder effect zou hebben.
pi_184759440
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 februari 2019 20:19 schreef xzaz het volgende:

[..]

Dat is mijn hele punt; kinderen MOCHTEN niet demonstreren om iets duidelijk te maken omdat ze moesten werken. Een groot deel van Nederland vond het ook niet gek dat kinderen moesten werken omdat de armoede groot was. Als je kinderen de keuze had gegeven waren ze zeker niet als 11 jarige varkens gaan slachten.
Mochten. Ah ja dat mogen ze nu ook niet. Goed vergelijkbaar ook. Het klimaat en kinderarbeid.
  vrijdag 1 februari 2019 @ 20:20:58 #206
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_184759445
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 februari 2019 20:20 schreef rutger05 het volgende:

[..]

Niet mee eens.

De scholieren staken en demonstreren niet tegen scholen. Er is geen reden te bedenken waarom hun demonstreren in de voorjaarsvakantie dan minder effect zou hebben.
Het is irrelevant waartegen ze demonstreren op welke manier dan ook.
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 februari 2019 20:20 schreef LorneMalvo het volgende:

[..]

Mochten. Ah ja dat mogen ze nu ook niet. Goed vergelijkbaar ook. Het klimaat en kinderarbeid.
Elke vergelijking gaat mank, het zit hem in de opmerkingen 'kinderen mogen niet staken en moeten.....'

... gewoon lekker werken
.... gewoon lekker naar school gaan
pi_184759463
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 februari 2019 20:19 schreef xzaz het volgende:

[..]


Met andere woorden: kinderen moet je altijd de vrijheid geven om te demonstreren. Een vorm daarvan is een staking waarbij er macht wordt uitgeoevend(in dit geval het niet volgen van les).
Niet dus.
pi_184759469
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 februari 2019 20:20 schreef xzaz het volgende:

[..]

Het is irrelevant waartegen ze demonstreren op welke manier dan ook.
Wat bedoel je nu precies te vertellen? Je reactie is zeer onduidelijk.
  vrijdag 1 februari 2019 @ 20:22:00 #209
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_184759470
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 februari 2019 20:21 schreef LorneMalvo het volgende:

[..]

Niet dus.
Oneens.
  vrijdag 1 februari 2019 @ 20:22:24 #210
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_184759476
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 februari 2019 20:21 schreef rutger05 het volgende:

[..]

Wat bedoel je nu precies te vertellen? Je reactie is zeer onduidelijk.
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 februari 2019 20:20 schreef xzaz het volgende:

[..]

Het is irrelevant waartegen ze demonstreren op welke manier dan ook.

[..]

Elke vergelijking gaat mank, het zit hem in de opmerkingen 'kinderen mogen niet staken en moeten.....'

... gewoon lekker werken
.... gewoon lekker naar school gaan
pi_184759486
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 februari 2019 20:17 schreef xzaz het volgende:

[..]

Een type demonstratie is een staking. Dat heb je niet wanneer er vakantie is en dus heeft de demonstratie minder effect.
Ja kinderen zitten inderdaad liever op school dan dat ze vrije tijd hebben, daarom maakt protesteren op een vrije dag minder indruk :')!
  vrijdag 1 februari 2019 @ 20:24:03 #212
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_184759504
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 februari 2019 20:23 schreef MadJackthePirate het volgende:

[..]

Ja kinderen zitten inderdaad liever op school dan dat ze vrije tijd hebben, daarom maakt protesteren op een vrije dag minder indruk :')!
Waar heb je het nou over over een demonstratie een protest of een staking?

Snap je het uberhaupt wel of zeg je gewoon maar wat?
pi_184759552
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 februari 2019 20:24 schreef xzaz het volgende:

[..]

Waar heb je het nou over over een demonstratie een protest of een staking?

Snap je het uberhaupt wel of zeg je gewoon maar wat?
Dat wat die kinderen doen, met je debiele 'snap je uh het wel?!' :')
  vrijdag 1 februari 2019 @ 20:27:29 #214
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_184759579
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 februari 2019 20:26 schreef MadJackthePirate het volgende:

[..]

Dat wat die kinderen doen
Wat die kinderen doen is een demonstratie en dan de soort staking waarbij ze zich niet op school melden. Gaat hier de leerplicht voor of het recht om te demonstreren. Voor mij het recht om te demonstreren.
pi_184759589
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 februari 2019 20:27 schreef xzaz het volgende:

[..]

Wat die kinderen doen is een demonstratie en dan de soort staking waarbij ze niet op school melden. Gaat hier de leerplicht voor of het recht om te demonstreren. Voor mij het recht om te demonstreren.
Fijn voor je, daar had ik het niet over. Lees het nog maar eens door
  vrijdag 1 februari 2019 @ 20:28:58 #216
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_184759608
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 februari 2019 20:28 schreef MadJackthePirate het volgende:

[..]

Fijn voor je, daar had ik het niet over. Lees het nog maar eens door
Al gedaan maar gezien je je zinsopbouw nog steeds niet heb veranderd is er voor mij geen kaas van te maken.
  vrijdag 1 februari 2019 @ 20:30:05 #217
250282 fluitbekzeenaald2.0
Oi u luzi chervona kalyna
pi_184759636
Voor wie zich afvraagt "of dit wel zomaar mag":

quote:
Veel mensen vragen zich op sociale media af of dit spijbelen voor het klimaat wel zomaar kan. Mag dat officieel wel? Ja, zegt de VO-raad, de vereniging van scholen in het voortgezet onderwijs. De keuze om de afwezigheid van de leerling te melden ligt namelijk bij de school.

Pas als een scholier in vier weken tijd meer dan 16 uur afwezig is moet de school de absentie verplicht melden bij de leerplichtambtenaar. Bij een eenmalige staking op 7 februari is hier nog geen sprake van.
Bron
Fluitbekzeenaalden zijn verwant aan de zeenaalden, de zeepaardjes en de trompetzeenaalden.
Van die laatste groep onderscheiden ze zich door de draadvormige verlenging van de middelste staartvinstralen (die bij de trompetzeenaalden ontbreken).
pi_184759656
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 februari 2019 20:28 schreef xzaz het volgende:

[..]

Al gedaan maar gezien je je zinsopbouw nog steeds niet heb veranderd is er voor mij geen kaas van te maken.
Sarcasme, kinderen ruilen liever een schooldag dan een vrije dag in voor X onderwerp
  vrijdag 1 februari 2019 @ 20:32:12 #219
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_184759693
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 februari 2019 20:30 schreef MadJackthePirate het volgende:

[..]

Sarcasme, kinderen ruilen liever een schooldag dan een vrije dag in voor X onderwerp
Je snapt dat wanneer de schooldag er niet is (dus op een vrije dag) het een demonstratie is maar geen staking toch?

Slob komt juist in actie omdat het een staking is. Als ze dit op een vrije dag hadden gedaan had er niemand naar gekraaid.
  vrijdag 1 februari 2019 @ 20:33:39 #220
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_184759731
Ook mooi; zaterdag, op je vrije dag op het werk komen en meer loon eisen _O- _O- _O-
pi_184759798
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 februari 2019 20:32 schreef xzaz het volgende:

[..]

Je snapt dat wanneer de schooldag er niet is (dus op een vrije dag) het een demonstratie is maar geen staking toch?

Slob komt juist in actie omdat het een staking is. Als ze dit op een vrije dag hadden gedaan had er niemand naar gekraaid.
Ah zo, denk alleen dat het bij de rest van Nederland meer indruk maakt op de vrije dag. Maar ik snap je punt
pi_184759891
Zo af en toe een dag vrij zouden we niet zo hysterisch over moeten doen. Maar scholen die vervolgens op ideologische basis gaan bepalen welke demonstratiereden wel of niet bestraft gaat worden lijkt mij zeer onwenselijk.



:')

Wat ik ook nogal idioot vind is het gewicht wat de media en voornamelijk linkse intelligentsia hieraan geven. We laten kinderen met hele goede redenen niet stemmen en hun mening over een van 's werelds meest ingewikkelde problemen lijkt mij zeer irrelevant. Ouders kunnen ze van alles wijsmaken als ze klein zijn en van de politieke ideeën die ik had als puber is nog maar weinig over. Dat ze een mening hebben en uiten is helemaal top, maar volwassenen die net doen alsof je daarom maar je school zou moeten laten verslonzen zijn imho haast crimineel bezig.
  vrijdag 1 februari 2019 @ 20:57:43 #223
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_184760267
Het is weer ene discussie die lang kan/gata duren. Gelukkig is er een wet die paal en perk stelt.
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 februari 2019 20:01 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
[..]Jouw rechten zijn ook wettelijk verkregen.
Yep en ik strijd er elke dag voor om ze
te behouden.
quote:
[..]
Weer dat neerbuigende. Alsof ouders allemaal van die orakels zijn ook.
[..]
Dat kunnen veel volwassenen ook helemaal niet, dat probeer ik je nou juist uit te leggen. Scholieren (je hebt het consequent over kinderen, maar een leeftijd van bijvoorbeeld 6 of 16 is natuurlijk een hele wereld van verschil) zijn vaak prima in staat een mening te vormen over allerlei zaken.[..]
Niks neerbuigends, juist ik strijd er voor dat kinderen de gelegenheid hebben te leren, om zich een mening te vormen die zij (eenmaal volwassen) kunnen proberen te verwezenlijken.
quote:
Er is een leerplicht dus ze bepalen dat niet helemaal zelf, dat weet je zelf ook wel. En nogmaals, ook jouw rechten heb je gekregen. Je hebt er geen oorlog voor gevoerd.
Dat, wat ik doe/heb gedaan, laat ik maar even in het midden. Los daarvan is het niet persé nodig dat je wel of (n)iets hebt gedaan om rechten te hebben. Rechten staan - gelukkig - los van je bijdrage.

quote:
[..]Als leraren gaan staken kunnen leerlingen geen les volgen. Als die leerplicht zo belangrijk is, waarom mogen leraren dan staken?[..]
Het is één dag hè :') Ga nou niet doen alsof de jeugd moet opgroeien op straat zeg.
Ik vind sws dat ambtenaren en gelijkgestelden, sws niet mogen staken. Dat staat trouwens ook zo in de wet. Wanneer de dienstverlening wordt aangetast, is staken als snel onrechtmatig. Leraren mogen trouwens ook niet (zo maar) staken. Wanneer ambtenaren het niet eens zijn met het (door hun uitgevoerde) overheidsbeleid, nemen ze maar ontslag of voeren actie in hun vrije tijd.

Eén dag voor mijn part 10, geen les zal op de lange duur niet uitmaken. Dat is ook niet waar het om gaat. Jouw argument is er één van "Maakt het wat uit wanneer van mij ¤100 wordt gestolen?", "Die ene keer dat ik 180 rij? , welnee..... is het daarom goed... natuurlijk niet.
Het gaat om grenzen die gerespecteerd dienen te worden.

Het toestaan van onwettig gedrag - overtreden leerplichtwet - is sws een signaal dat niet strookt met fase waarin kinderen opgroeien en juist de regels moeten leren.
Kinderen horen niet ingezet te worden voor beleidsacties die (sws alleen) hun ouders aangaan. Hoogstens kunnen zij, hopelijk uit vrije wil, thuis hun ouders solidair "ondersteunen" bij of in acties.
Wanneer kinderen met "18" zg. volwassen zijn, kunnen zij nog een jaar of 70 strijden voor hun idealen.

Ik vraag mij wel af "waarom" kinderen zg. stakingsrecht zouden moeten hebben ? Wat is het doel of reden daarachter ? Of wordt bedoeld, dat ze moeten oefenen ? Wat is het hogere leerdoel van staken tijdens schooltijd ?

Ik snap de emotie (leuk, gezellig, spannend, samen weg, solidair) vanuit het kind en kan alleen maar "raden" naar onderliggende motieven waarom ouders wegblijven van school een goed middel vinden iets te willen bereiken.

Dat allemaal gezegd hebbend, snap ik hele goed dat sommige ouders vinden dat hun kind bijzonder is en meer of andere rechten heeft... dat is dan voor eigen rekening.
Hoe dan om te gaan met kinderen die dat "recht" niet krijgen van hun ouders. Moeten die dan op school blijven, terwijl de rest op stakingsexcursie gaat ?

[ Bericht 0% gewijzigd door Vallon op 01-02-2019 21:05:19 ]
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
  vrijdag 1 februari 2019 @ 21:02:11 #224
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_184760371
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 februari 2019 20:05 schreef xzaz het volgende:
Volgens de meeste mensen hier hadden kinderen in de tijd van kinderarbeit maar lekker 'in hun eigen tijd moeten demonstreren'.

Te triest voor woorden.
Je mixt zaken.
Het kind is "wettig" gezien onmondig en kan zelf niet handelen. Ouders en anderen hebben er - terecht - voor gezorgd en voor gevochten, dat kinderen niet geëxploiteerd mogen worden.
Op het moment dat kinderen onder de leerplichtwet vallen worden zij (hopelijk) juist beschermd tegen ouderlijke willekeur. In de resterende (vrije) tijd kunnen zij met hun ouders doen wat legaal is.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
  vrijdag 1 februari 2019 @ 21:14:24 #225
250282 fluitbekzeenaald2.0
Oi u luzi chervona kalyna
pi_184760634
quote:
12s.gif Op vrijdag 1 februari 2019 20:57 schreef Vallon het volgende:

[..]

Niks neerbuigends, juist ik strijd er voor dat kinderen de gelegenheid hebben te leren, om zich een mening te vormen die zijn wanneer eenmaal volwassen dan kunnen proberen te verwezenlijken.
Die mening hebben ze dus al.
quote:
[..]

Dat, wat ik doe/heb gedaan, laat ik maar even in het midden. Los daarvan is het niet persé nodig dat je wel of (n)iets hebt gedaan om rechten te hebben. Rechten staan - gelukkig - los van je bijdrage.
Nee precies, dat zeg ik dus ook.
quote:
[..]

Ik vind sws dat ambtenaren en gelijkgestelden, sws niet mogen staken. Dat staat trouwens ook zo in de wet. Wanneer de dienstverlening wordt aangetast, is staken als snel onrechtmatig. Leraren mogen trouwens ook niet (zo maar) staken. Wanneer ambtenaren het niet eens zijn met het (door hun uitgevoerde) overheidsbeleid, nemen ze maar ontslag of voeren actie in hun vrije tijd.
Is het nou iets wat je vindt of is het een feit? Want volgens mij hebben leraren wel vaker gestaakt. En dat ging dan meestal om geld of vrije tijd. Je zou kunnen beargumenteren dat de toekomst van de mensheid belangrijker is, maar dat klinkt misschien wat pretentieus.
quote:
Eén dag voor mijn part 10, geen les zal op de lange duur niet uitmaken. Dat is ook niet waar het om gaat. Jouw argument is er één van "Maakt het wat uit wanneer van mij ¤100 wordt gestolen?", "Die ene keer dat ik 180 rij? , welnee..... is het daarom goed... natuurlijk niet.
Het gaat om grenzen die gerespecteerd dienen te worden.

Het toestaan van onwettig gedrag - overtreden leerplichtwet - is sws een signaal dat niet strookt met fase waarin kinderen opgroeien en juist de regels moeten leren.
Kinderen horen niet ingezet te worden voor beleidsacties die (sws alleen) hun ouders aangaan. Hoogstens kunnen zij, hopelijk uit vrije wil, thuis hun ouders solidair "ondersteunen" bij of in acties.
Wanneer kinderen met "18" zg. volwassen zijn, kunnen zij nog een jaar of 70 strijden voor hun idealen.
Tsja. Jij vindt dat schoolgaande jeugd zonder enige uitzondering de regels moet volgen en de bek moet houden. Daar leren ze volgzaamheid van, handig als ze later groot zijn. Ik denk er anders over.
quote:
Ik vraag mij wel af "waarom" kinderen zg. stakingsrecht zouden moeten hebben ? Wat is het doel of reden daarachter ? Of wordt bedoeld, dat ze moeten oefenen ? Wat is het hogere leerdoel van staken tijdens schooltijd ?
Wat is het doel van demonstreren voor wie dan ook?
quote:
Ik snap de emotie (leuk, gezellig, spannend, samen weg, solidair) vanuit het kind en kan alleen maar "raden" naar onderliggende motieven waarom ouders wegblijven van school een goed middel vinden iets te willen bereiken.

Dat allemaal gezegd hebbend, snap ik hele goed dat sommige ouders vinden dat hun kind bijzonder is en meer of andere rechten heeft... dat is dan voor eigen rekening.
Hoe dan om te gaan met kinderen die dat "recht" niet krijgen van hun ouders. Moeten die dan op school blijven, terwijl de rest op stakingsexcursie gaat ?
Als ouder en als school kun je het verbieden. Dat is jammer, maar zo zit dit in elkaar. Dat is in elk geval geen reden om het landelijk te verbieden (wat ook helemaal niet kan).
Fluitbekzeenaalden zijn verwant aan de zeenaalden, de zeepaardjes en de trompetzeenaalden.
Van die laatste groep onderscheiden ze zich door de draadvormige verlenging van de middelste staartvinstralen (die bij de trompetzeenaalden ontbreken).
  vrijdag 1 februari 2019 @ 21:39:48 #226
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_184761183
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 februari 2019 21:14 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
Is het nou iets wat je vindt of is het een feit? Want volgens mij hebben leraren wel vaker gestaakt. En dat ging dan meestal om geld of vrije tijd. Je zou kunnen beargumenteren dat de toekomst van de mensheid belangrijker is, maar dat klinkt misschien wat pretentieus.
Ik vind het en het is een feit dat kinderen niet het recht hebben tijdens schooltijd te demonstreren.
De diepere reden, als duidelijk, is dat hiermee ook voorkomen wordt dat zij worden geëxploiteerd.

quote:
1s.gif Op vrijdag 1 februari 2019 21:14 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
Tsja. Jij vindt dat schoolgaande jeugd zonder enige uitzondering de regels moet volgen en de bek moet houden. Daar leren ze volgzaamheid van, handig als ze later groot zijn. Ik denk er anders over.
Nee, die 10 of 12 jaar leren zij zich - hopelijk - een eigen mening te vormen, daarna mogen daar zo nodig voor strijden. Kinderen kunnen mij niet tegendraads genoeg zijn waarbij ik de grenzen van het betamelijke bepaal.
Omgekeerd, moeten de kinderen dan volgzaam gaan mee demonstreren voor het klimaat als dat georganiseerd door hun opvoeders.... hoe weet jij dat zij niet meelopen, of sociaal daartoe worden gedwongen ?
Dat is nooit zeker te stellen en daarom liever in de ze groeifase niet dan het wel toe staan.
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 februari 2019 21:14 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
Wat is het doel van demonstreren voor wie dan ook?
Kenbaar maken dat je iets steunt, het ergens niet mee eens bent en hopelijk constructieve voorstellen hebt. Dat kan ook prima in je eigen tijd zonder dat je daardoor je school, je ouders, je medeleerlingen in problemen brengt door bewust de "leerplichtwet" te overtreden.

Los daarvan wat is dan de grens voor demonstreren door kinderen.
Mag dat dan op/voor alle onderwerpen, of alleen waar "er toestemming"( van wie dan) is ?
Mogen kinderen wegblijven van school als parkeren te duur is, mama/papa te weinig verdiend of alleen wanneer het policorrect is ?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik chargeer om duidelijk te krijgen waar je (door wie) dan de grens kan/gaat trekken ?

[ Bericht 1% gewijzigd door Vallon op 01-02-2019 21:45:03 ]
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
  zaterdag 2 februari 2019 @ 15:52:32 #227
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_184774360
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 februari 2019 14:27 schreef LorneMalvo het volgende:

[..]

Iedereen mag vinden wat 'ie wil, zo lang jij het er maar mee eens bent. Anders zijn ze dom etc etc.

[..]

Ik weet niet of je je eigen argumentatie helpt door je als 12-jarige op te stellen.
Ik zie het al. Je inhoud is op. :)
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
  zaterdag 2 februari 2019 @ 15:54:15 #228
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_184774405
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 februari 2019 14:29 schreef ThePlaneteer het volgende:

Jij doet alsof de jeugd zich alleen kan mengen in het debat door te weigeren naar school te gaan.
Nee, hoor. Dat zeg ik nergens. Als je mij eerst woorden in mijn mond legt en er dan tegenin gaat, kun je net zo goed met jezelf discussieren.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
  zaterdag 2 februari 2019 @ 15:58:47 #229
250282 fluitbekzeenaald2.0
Oi u luzi chervona kalyna
pi_184774521
quote:
12s.gif Op vrijdag 1 februari 2019 21:39 schreef Vallon het volgende:

[..]

Ik vind het en het is een feit dat kinderen niet het recht hebben tijdens schooltijd te demonstreren.
De diepere reden, als duidelijk, is dat hiermee ook voorkomen wordt dat zij worden geëxploiteerd.
Het wordt toch gewoon toegestaan hoor. Scholen moeten namelijk aangifte van spijbelen doen en die doen dat niet.

Denk je dat die gele hesjes allemaal onafhankelijk op dat idee zijn gekomen? Mensen zijn beïnvloedbaar, jong en oud.

quote:
[..]

Kenbaar maken dat je iets steunt, het ergens niet mee eens bent en hopelijk constructieve voorstellen hebt. Dat kan ook prima in je eigen tijd zonder dat je daardoor je school, je ouders, je medeleerlingen in problemen brengt door bewust de "leerplichtwet" te overtreden.
Niemand komt ervan in de problemen. Je verzint nu dingen. En ja, iedereen kan inbde eigen tijd staken, toch gebeurt dat niet zo vaak.
quote:
Los daarvan wat is dan de grens voor demonstreren door kinderen.
Mag dat dan op/voor alle onderwerpen, of alleen waar "er toestemming"( van wie dan) is ?
Mogen kinderen wegblijven van school als parkeren te duur is, mama/papa te weinig verdiend of alleen wanneer het policorrect is ?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik chargeer om duidelijk te krijgen waar je (door wie) dan de grens kan/gaat trekken ?
Dat is inderdaad een lastige. Maar dat het lastig is een grens te trekken is geen argument om niks toe te staan.
Fluitbekzeenaalden zijn verwant aan de zeenaalden, de zeepaardjes en de trompetzeenaalden.
Van die laatste groep onderscheiden ze zich door de draadvormige verlenging van de middelste staartvinstralen (die bij de trompetzeenaalden ontbreken).
pi_184778910
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 februari 2019 15:52 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

Ik zie het al. Je inhoud is op. :)
Sure
pi_184778963
Laat die kinderen lekker in het weekend demonstreren, oh nee want dan komt er niemand..

15 maart is overigens nog wel een optie.
Even a broken clock is right twice a day.
  zaterdag 2 februari 2019 @ 20:47:04 #232
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_184780064
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 februari 2019 15:58 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:

[..]

Het wordt toch gewoon toegestaan hoor. Scholen moeten namelijk aangifte van spijbelen doen en die doen dat niet.

Denk je dat die gele hesjes allemaal onafhankelijk op dat idee zijn gekomen? Mensen zijn beïnvloedbaar, jong en oud.

[..]

Niemand komt ervan in de problemen. Je verzint nu dingen. En ja, iedereen kan inbde eigen tijd staken, toch gebeurt dat niet zo vaak.

[..]

Dat is inderdaad een lastige. Maar dat het lastig is een grens te trekken is geen argument om niks toe te staan.
Blijft lastig, wanneer scholen een eigen invulling geven aan de leerplichtwet. Daarom vind ik dat het beter is dat scholen zich sws niet (over de rug van kinderen) uitspreken of een standpunt innemen t.a.v. beleidsonderwerpen.

T.a.v. de wettelijke aspecten, zie ik geen ruimte dat anders te interpreteren. Een tussenoplossing kan zijn, "staken" waarbij de dan verloren lesuren op een ander moment worden ingehaald.
Ik maak het mogelijk wat groter dan het is wat niet wegneemt dat je snel op een hellend vlak komt, waar we het al wat over eens waren.
Een dag op een leven maakt niet uit maar het gaat mij om het signaal van willekeur dat je hierbij afgeeft. Spijbelen voor het klimaat mag, spijbelen ..vulin... (kennelijk) niet.

Natuurlijk kan, mag en moet je zelfs als school aandacht besteden aan de klimaatdiscussie, dat kan middels een lesexcursies wat dan primair een onderwijzend karakter moet hebben. En dan niet indoctrineren.
De school zal dan een lesvoorstel kunnen maken voor een klimaatdag; zelfs zo dat ouders daarbij/in participeren. Ik snap ook dat scholen dan "staken" kunnen gaan inkleden, onder het mom van "les". Gelukkig kan je (laten) toetsen of de leskwaliteit daarbij voldoende gewaarborgd is.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
  zaterdag 2 februari 2019 @ 21:10:18 #233
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_184780756
quote:
14s.gif Op zaterdag 2 februari 2019 20:47 schreef Vallon het volgende:

[..]

Blijft lastig, wanneer scholen een eigen invulling geven aan de leerplichtwet. Daarom vind ik dat het beter is dat scholen zich sws niet (over de rug van kinderen) uitspreken of een standpunt innemen t.a.v. beleidsonderwerpen.

T.a.v. de wettelijke aspecten, zie ik geen ruimte dat anders te interpreteren. Een tussenoplossing kan zijn, "staken" waarbij de dan verloren lesuren op een ander moment worden ingehaald.
Ik maak het mogelijk wat groter dan het is wat niet wegneemt dat je snel op een hellend vlak komt, waar we het al wat over eens waren.
Een dag op een leven maakt niet uit maar het gaat mij om het signaal van willekeur dat je hierbij afgeeft. Spijbelen voor het klimaat mag, spijbelen ..vulin... (kennelijk) niet.

Natuurlijk kan, mag en moet je zelfs als school aandacht besteden aan de klimaatdiscussie, dat kan middels een lesexcursies wat dan primair een onderwijzend karakter moet hebben. En dan niet indoctrineren.
De school zal dan een lesvoorstel kunnen maken voor een klimaatdag; zelfs zo dat ouders daarbij/in participeren. Ik snap ook dat scholen dan "staken" kunnen gaan inkleden, onder het mom van "les". Gelukkig kan je (laten) toetsen of de leskwaliteit daarbij voldoende gewaarborgd is.
Beetje dramatische reactie, vind je niet? We zijn nog een paar lichtjaar verwijderd van totale anarchie, lijkt me. :)
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
  zaterdag 2 februari 2019 @ 21:36:56 #234
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_184781697
quote:
De organisatie van het protest van aanstaande donderdag is in handen van een groep scholieren van de Daltonschool in Den Haag
Een Daltonschool... Waarom klinkt dit nou weer als een enorm hoog bakfiets, Sterre en Mees gehalte?
  Moderator zaterdag 2 februari 2019 @ 22:01:34 #235
5428 crew  miss_sly
pi_184782347
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 februari 2019 21:36 schreef AchJa het volgende:

[..]

Een Daltonschool... Waarom klinkt dit nou weer als een enorm hoog bakfiets, Sterre en Mees gehalte?
Ik de k niet dat er ook maar één middelbare scholier is die met de bakfiets naar school gebracht dacht wordt :')
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_184782461
Dus jezelf in de vinger snijden en jezelf op de kosten te jagen door in een klein landje als Nederland voor een strenger klimaatbeleid te kiezen, terwijl dat globaal gezien geen donder gaat uitmaken? Juist.
  zaterdag 2 februari 2019 @ 22:14:34 #237
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_184782635
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 februari 2019 22:01 schreef miss_sly het volgende:

Ik de k niet dat er ook maar één middelbare scholier is die met de bakfiets naar school gebracht dacht wordt :')
Ik denk niet dat ik ver van de waarheid zit als ik het een enorm yuppen circus noem.
  Moderator zaterdag 2 februari 2019 @ 22:19:22 #238
5428 crew  miss_sly
pi_184782751
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 februari 2019 22:14 schreef AchJa het volgende:

[..]

Ik denk niet dat ik ver van de waarheid zit als ik het een enorm yuppen circus noem.
Ik de k dat het soort onderwijs tegenwoordig echt heel erg weinig zegt over het yuppen-niveau. Dalton onderwijs bestaat al bijna 100 jaar in Nederland en er is niets elitairs aan.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  zaterdag 2 februari 2019 @ 22:24:11 #239
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_184782880
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 februari 2019 21:10 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

Beetje dramatische reactie, vind je niet? We zijn nog een paar lichtjaar verwijderd van totale anarchie, lijkt me. :)
Ik zeg het misschien wat uitgedragen, wil het zeker niet dramatisch maken nofi maar ik vind dat een school zich niet moet bemoeien met politiek (religie, levensovertuiging etc.etc.).

Wanneer ouders hun kinderen (willen) weghouden van school voor whatever.... is die verantwoordelijkheid aan de ouders.

De discussie is - voor mij - ook proberen dingen helder te krijgen en de rede(n) van een stelling te vinden. Gaandeweg (b)blijkt dat je je als school maar beter niet actief kunt bemoeien met "beleid". Voor je het weet heb je "dram(a)" met ouders, iig dan met mij :P .
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
  Moderator zaterdag 2 februari 2019 @ 22:29:33 #240
5428 crew  miss_sly
pi_184783030
quote:
12s.gif Op zaterdag 2 februari 2019 22:24 schreef Vallon het volgende:

[..]

Ik zeg het misschien wat uitgedragen, wil het zeker niet dramatisch maken nofi maar ik vind dat een school zich niet moet bemoeien met politiek (religie, levensovertuiging etc.etc.).

Wanneer ouders hun kinderen (willen) weghouden van school voor whatever.... is die verantwoordelijkheid aan de ouders.

De discussie is - voor mij - ook proberen dingen helder te krijgen en de rede(n) van een stelling te vinden. Gaandeweg (b)blijkt dat je je als school maar beter niet actief kunt bemoeien met "beleid". Voor je het weet heb je "dram(a)" met ouders, iig dan met mij :P .
Dan is deze actie goed geregeld, want veruit de meeste scholen hebben als voorwaarde dat de ouders het moeten goedkeuren dat het kind gaat staken. Ze worden niet gestuurd door school, of iets dergelijks.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_184783105
Lekker man, dagje demonstreren niks mis mee toch? wat een gezeur voor een dagje :')
  zaterdag 2 februari 2019 @ 22:42:57 #242
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_184783422
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 februari 2019 22:29 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Dan is deze actie goed geregeld, want veruit de meeste scholen hebben als voorwaarde dat de ouders het moeten goedkeuren dat het kind gaat staken. Ze worden niet gestuurd door school, of iets dergelijks.
Oh, dat had ik uit deze actie niet begrepen......want naar ik begreep was dit een (zg.) door scholieren bedachte actie die dan door school werd gefaciliteerd. Wanneer ouders expliciet toestemming geven wat wettelijk niet kan, kunnen ze gelijk worden vervolgd voor het weghouden van school.

Maar goed, dan nog hoe om te gaan met kinderen wier ouders daar anders over denken ?
Ik zou niet willen dat mijn kind in schooltijd gaat demonstreren, nog los van het onderwerp. Buiten schooltijd zijn er meer mogelijkheden mits onderbouwd.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
  zondag 3 februari 2019 @ 10:29:53 #243
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_184789314
quote:
12s.gif Op vrijdag 1 februari 2019 21:02 schreef Vallon het volgende:

[..]

Je mixt zaken.
Het kind is "wettig" gezien onmondig en kan zelf niet handelen. Ouders en anderen hebben er - terecht - voor gezorgd en voor gevochten, dat kinderen niet geëxploiteerd mogen worden.
Op het moment dat kinderen onder de leerplichtwet vallen worden zij (hopelijk) juist beschermd tegen ouderlijke willekeur. In de resterende (vrije) tijd kunnen zij met hun ouders doen wat legaal is.
Het waren juist enkele die zorgden dat kinderarbeid niet meer mogelijk was. De meeste mensen in 1900 vonden het volstrekt normaal dat kinderen 'meehielpen' in de kostwinning.

Kijk naar Bangladesh, zal je op dit moment tegen die kinderen durven zeggen; Leuk dat jullie niet willen werken maar demonstreren doe je maar in je eigen tijd.
pi_184790326
quote:
12s.gif Op vrijdag 1 februari 2019 21:39 schreef Vallon het volgende:
Los daarvan wat is dan de grens voor demonstreren door kinderen.
Mag dat dan op/voor alle onderwerpen, of alleen waar "er toestemming"( van wie dan) is ?
Mogen kinderen wegblijven van school als parkeren te duur is, mama/papa te weinig verdiend of alleen wanneer het policorrect is ?
Kinderen zijn vaak nog idealistisch. Ze kennen het leventje nog niet. Dus 'staken' zal overwegend voor linkse standpunten zijn. Maar ik ben benieuwd of men ook zo tolerant is wanneer er 'gestaakt' wordt voor een rechts standpunt.
“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_184790642
HP de Tijd maakt het wel érg bont:
quote:
Er wordt zo neerbuigend gesproken dat ik al lezend bijna last krijg van een plaatsvervangende nekkramp. En dat dedain, dat dikker dan een snotklodder van de pagina’s afdruipt, is eigenlijk nog wel het meest veelzeggende. Want wat er eigenlijk mee gezegd wordt is; “wacht maar kindje. Je leert het nog wel. Je idealisme is naïef, en je ambities zullen net zoals de mijne falen”. Ze zijn liever neerbuigend tegen kinderen dan dat ze ingaan op de inhoud van hun boodschap. Want niets zo irritant als een goeddoener, die je herinnert aan je eigen falen, desillusies en tekortkomingen.
https://www.hpdetijd.nl/2(...)fecte-rorschachtest/
“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_184790658
quote:
0s.gif Op zondag 3 februari 2019 11:41 schreef Montagui het volgende:

[..]

Kinderen zijn vaak nog idealistisch. Ze kennen het leventje nog niet. Dus 'staken' zal overwegend voor linkse standpunten zijn. Maar ik ben benieuwd of men ook zo tolerant is wanneer er 'gestaakt' wordt voor een rechts standpunt.
Ik weet wel zeker dat dat niet het geval zou zijn. Een rector heeft dat al toegegeven in het NOS Journaal.
  zondag 3 februari 2019 @ 12:14:16 #247
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_184790861
quote:
1s.gif Op zondag 3 februari 2019 10:29 schreef xzaz het volgende:

[..]

Het waren juist enkele die zorgden dat kinderarbeid niet meer mogelijk was. De meeste mensen in 1900 vonden het volstrekt normaal dat kinderen 'meehielpen' in de kostwinning.

Kijk naar Bangladesh, zal je op dit moment tegen die kinderen durven zeggen; Leuk dat jullie niet willen werken maar demonstreren doe je maar in je eigen tijd.
Daar heb je gelijk in..... goed zichtspunt ook. Mogen/kunnen kinderen die "moeten", dat dan wel "weigeren" ? Sws is demonstreren, je eigen tijd want werkgevers zullen je niet betalen.

Wat filosofisch. Is school een "verplichting" die daarmee het deelnemende "kind" als individu het recht dat "recht" zelf te bepalen ?

Dat "statisch" denken doortrekken vertelt mij mogelijk dat ik daarom zo tegen activisme op jonge leeftijd ben. Enerzijds zijn kinderen, niet instaat consequenties te doorzien en niet sterk genoeg zich te verweren tegen invloeden. Wat overigens wat anders is dan een mening mogen hebben (die zij imho, thuis veilig mogen beoefenen).
NB: dat je de vaardigheid van inzicht & overwicht zg. vanwege je leeftijd; wel zou hebben op je 18e, of 50e is een andere discussie.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
  zondag 3 februari 2019 @ 12:28:31 #248
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_184791043
quote:
0s.gif Op zondag 3 februari 2019 11:59 schreef Montagui het volgende:
HP de Tijd maakt het wel érg bont:

[..]

https://www.hpdetijd.nl/2(...)fecte-rorschachtest/
Ik krijg niet echt helder, wat ze HP nu duidelijk willen maken.

Is het neerbuigend dat je scholieren het ontwrichtende "idealisme-gedrag" ontzegt met doe dat maar als je "groot" bent? Zoals "wij" opstandige studenten dat destijds , ook (of wel beter) deden.

Los daarvan moge het duidelijk zijn dat "kinderen" door handige politiek lieden, mediageniek worden ingezet campagnes.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
  zondag 3 februari 2019 @ 15:36:21 #249
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_184794511
quote:
12s.gif Op zaterdag 2 februari 2019 22:24 schreef Vallon het volgende:

Ik zeg het misschien wat uitgedragen, wil het zeker niet dramatisch maken nofi maar ik vind dat een school zich niet moet bemoeien met politiek (religie, levensovertuiging etc.etc.).
Voor zover ik weet heeft de school niets met de organisatie te maken. Ze hebben alleen aangegeven dat ze het spijbelen voor deze demonstratie voor 1 keer door de vingers zien.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
  zondag 3 februari 2019 @ 16:59:47 #250
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_184796270
quote:
0s.gif Op zondag 3 februari 2019 15:36 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

Voor zover ik weet heeft de school niets met de organisatie te maken. Ze hebben alleen aangegeven dat ze het spijbelen voor deze demonstratie voor 1 keer door de vingers zien.
Duidelijk. Thx.

Bottom-line is vind ik dan dat een school dat juist NIET moet (en mag) doen, waar je het dan al of niet mee eens kunt zijn.
De betrokkenheid van de school gaat sws verder dan het door de vingers zien, omdat zij ouders "actief" benaderen voor toestemming "om ?" als school "semi-juridisch" buiten schot te blijven.
Dit "eenmalig" als overtuigargument met dan "ouders vinden het OK", lijkt mij moeilijk te verdedigen omdat hiermee de regelgeving wordt omzeild. Het argument wat maakt het is juist door de wet gelimiteerd wat je natuurlijk kunt veranderen.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')