abonnement Unibet Coolblue
pi_184577428
Commandant der Strijdkrachten: nadenken over dienstplicht

Den Haag - Om mogelijk personeelstekort in de toekomst het hoofd te bieden, moet Defensie nadenken over het van stal halen van de dienstplicht. Dat vindt commandant der Strijdkrachten Rob Bauer. De admiraal wijst in dat verband op Zweden, dat vanaf vorig jaar de dienstplicht weer heeft ingevoerd. „Ik zeg niet dat ik het wil, maar er is wel een demografische uitdaging waar we wat mee moeten.”

Defensie is momenteel een groeiende organisatie, waar afgelopen jaren flink is geworven. Desondanks zijn er nog altijd zo’n vijfduizend openstaande vacatures. Als de economie in hetzelfde tempo blijft groeien en de arbeidsmarkt voor werkgevers nog schraler wordt, zijn ingrijpende maatregelen nodig om het personeel op peil te houden, zegt Bauer.

„We moeten openstaan voor alle mogelijke oplossingen.” Het werven van buitenlanders is ook een optie, zij het dat de grondwet geen buitenlandse militairen toestaat in de Nederlandse krijgsmacht. Volgens Nederlands hoogste militair kan Defensie dat ondervangen door meer werkzaamheden, bijvoorbeeld in het onderhoud aan materieel, uit te besteden aan bedrijven.

Officieel is in Nederland de dienstplicht nooit afgeschaft. Onlangs werd zelfs de wet zo aangepast dat de dienstplicht voortaan ook voor vrouwen geldt. Wel is in 1997 de opkomstplicht opgeschort.

Telegraaf
pi_184577461
Zou ie wel willen, gekkie.
pi_184577531
Prima idee voor mensen die niet naar school gaan of werken. Alhoewel ik niet denk dat het voor beroepsmilitairen fijn is om met veelal ongemotiveerde collega's te werken.
pi_184577533
Sja vroeger klonk het misschien ook wel leuker en stoerder om het leger in te gaan...laten we wel wezen toen hadden we ook een echt leger.

Nieuwe generatie zit er toch niet op te wachten om met dit weer in de sneeuw te liggen op de Veluwe etc
Ik zwaai naar dieren.
pi_184577547
Was de tijd van mijn leven, helemaal in Seedorf.
pi_184577566
Om het personeelstekort bij defensie op te lossen, maar hiermee creëer je dus weer personeelstekort op andere plaatsen. Waarom zou defensie dan belangrijker zijn?
Don't let my username fool you...
pi_184577580
quote:
0s.gif Op woensdag 23 januari 2019 18:34 schreef Goudenvis het volgende:
Prima idee voor mensen die niet naar school gaan of werken. Alhoewel ik niet denk dat het voor beroepsmilitairen fijn is om met veelal ongemotiveerde collega's te werken.
Ik heb als beroeps nog met plichtigen gewerkt en ben zelf ook als plichtige in Seedorf begonnen. Eerlijk gezegd vond ik het met dipli's leuker, zo ongemotiveerd waren ze helemaal niet.
pi_184577586
quote:
1s.gif Op woensdag 23 januari 2019 18:34 schreef Geerd het volgende:
Sja vroeger klonk het misschien ook wel leuker en stoerder om het leger in te gaan...laten we wel wezen toen hadden we ook een echt leger.

Nieuwe generatie zit er toch niet op te wachten om met dit weer in de sneeuw te liggen op de Veluwe etc
Scheelt wel weer camouflage kleding met die sneeuwvlokjes van tegenwoordig :s)
Kleine geheimen dienen beschermd te worden.
Grote geheimen worden beschermd door publiek ongeloof.
  woensdag 23 januari 2019 @ 18:39:57 #10
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_184577642
Goh, meneer is niet in staat zijn mensen van spullen te voorzien en te motiveren, maar weet ze vooral weg te jagen (kijk naar de marinierskazerne) en als hij met de gebakken peren zit wil meneer mensen bij wet te dwingen naar defensie te komen.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  woensdag 23 januari 2019 @ 18:40:49 #11
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_184577654
Van alle redenen die ik gezien heb om de dienstplicht terug in te voeren is dit wel de meest bizarre. Een personeelstekort hebben en omdat je toevallig een deel van de overheid bent maar gewoon mensen willen dwingen. Enge vent.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_184577764
quote:
0s.gif Op woensdag 23 januari 2019 18:40 schreef Janneke141 het volgende:
Van alle redenen die ik gezien heb om de dienstplicht terug in te voeren is dit wel de meest bizarre. Een personeelstekort hebben en omdat je toevallig een deel van de overheid bent maar gewoon mensen willen dwingen. Enge vent.
Het gaat ook niet gebeuren. Defensie is daar totaal niet meer voor ingericht.
  woensdag 23 januari 2019 @ 18:49:37 #13
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_184577809
quote:
0s.gif Op woensdag 23 januari 2019 18:47 schreef AchJa het volgende:

[..]

Het gaat ook niet gebeuren. Defensie is daar totaal niet meer voor ingericht.
Dat deze Bobo dat niet weet is hij totaal ongeschikt
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  woensdag 23 januari 2019 @ 18:49:39 #14
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_184577810
quote:
0s.gif Op woensdag 23 januari 2019 18:47 schreef AchJa het volgende:

[..]

Het gaat ook niet gebeuren. Defensie is daar totaal niet meer voor ingericht.
Dat is een praktisch probleem. De Commandant der Strijdkrachten pleit voor dwangarbeid, dat vind ik vrij ernstig en dat kun je ook niet afdoen met 'het gaat toch niet door'.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  woensdag 23 januari 2019 @ 18:51:05 #15
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_184577843
Dat overbelaste personeel zal er vast op zitten te wachten om een grote groep ongemotiveerde figuren die er een jaartje zitten te moeten gaan bestieren.
pi_184577851
quote:
0s.gif Op woensdag 23 januari 2019 18:49 schreef Janneke141 het volgende:

Dat is een praktisch probleem. De Commandant der Strijdkrachten pleit voor dwangarbeid, dat vind ik vrij ernstig en dat kun je ook niet afdoen met 'het gaat toch niet door'.
Hoe je het beestje verder wil noemen is een tweede, feit is wel dat de dienstplicht nooit afgeschaft is.
  woensdag 23 januari 2019 @ 18:52:47 #18
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_184577880
quote:
0s.gif Op woensdag 23 januari 2019 18:51 schreef Hexagon het volgende:
Dat overbelaste personeel zal er vast op zitten te wachten om een grote groep ongemotiveerde figuren die er een jaartje zitten te moeten gaan bestieren.
Ik ken een paar mensen bij defensie voor wie dat de druppel zou zijn en die dan echt elders een baan gaan zoeken.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  woensdag 23 januari 2019 @ 18:53:40 #19
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_184577898
quote:
0s.gif Op woensdag 23 januari 2019 18:51 schreef AchJa het volgende:

[..]

Hoe je het beestje verder wil noemen is een tweede, feit is wel dat de dienstplicht nooit afgeschaft is.
Maar de opkomstplicht wel, dat weet je best. Ik noem militaire dienstplicht normaal gesproken echt geen dwangarbeid, maar als je de opkomstplicht wil gebruiken om een gat in je personeelsbestand te dichten - dan wel.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_184577916
Misschien wat meter met het personeel omgaan bij defensie hebben ze misschien wat meer gegadigden.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_184577987
Als je om bepaalde redenen het niet wil ?
Heb je nu ook het recht om te weigeren ~?
pi_184578019
quote:
0s.gif Op woensdag 23 januari 2019 18:53 schreef Janneke141 het volgende:

Maar de opkomstplicht wel, dat weet je best.
Ook niet, die is "opgeschort". Dat is een wezenlijk verschil.

quote:
Alleen opkomstplicht uitgesteld

In Nederland bestaat nog steeds een dienstplicht. Er is geen sprake van afschaffing. Er is wel een opschorting van de opkomstplicht sinds 1 mei 1997.
quote:
Ik noem militaire dienstplicht normaal gesproken echt geen dwangarbeid, maar als je de opkomstplicht wil gebruiken om een gat in je personeelsbestand te dichten - dan wel.
Dat was vroeger natuurlijk niet anders, toen moest het staande leger ook over genoeg handjes beschikken en dat kon alleen maar met een shitload aan dienstplichtigen.
pi_184578027
quote:
0s.gif Op woensdag 23 januari 2019 18:30 schreef AchJa het volgende:
Geen geld, middelen, infra en personeel meer voor... Next.
Dit idd. Reguliere beroeps zijn niet te werven door karige omstandigheden dus maken we het maar verplicht.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_184578059
Zouden die dipli's dan ook gedwongen worden om in die woestijnlanden te vechten voor Amerika en die schoothondjes uit Den Haag?

Zou te gek voor woorden zijn, maar van deze regering verbaast mij helemaal niks meer.
pi_184578079
quote:
1s.gif Op woensdag 23 januari 2019 18:52 schreef Pietverdriet het volgende:

Ik ken een paar mensen bij defensie voor wie dat de druppel zou zijn en die dan echt elders een baan gaan zoeken.
Zoals ik al zei vond ik het werken met plichtigen nooit een probleem.
  User die overal opduikt 2022 woensdag 23 januari 2019 @ 19:01:51 #26
186611 Haags
pi_184578090
Ik zou het best wel willen meemaken.
Zonder wrijving geen glans
pi_184578099
Ik ga nog liever de gevangenis in
  woensdag 23 januari 2019 @ 19:03:31 #28
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_184578134
quote:
0s.gif Op woensdag 23 januari 2019 19:01 schreef AchJa het volgende:

[..]

Zoals ik al zei vond ik het werken met plichtigen nooit een probleem.
Ik had het ook niet over jou
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  woensdag 23 januari 2019 @ 19:04:08 #29
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_184578152
Lijkt me overigens een stuk goedkoper om gewoon de salarissen te verhogen dan om jongeren een jaar lang van de arbeidsmarkt te halen en op kosten van de staat te laten leven.
pi_184578172
quote:
0s.gif Op woensdag 23 januari 2019 19:04 schreef Hexagon het volgende:
Lijkt me overigens een stuk goedkoper om gewoon de salarissen te verhogen dan om jongeren een jaar lang van de arbeidsmarkt te halen en op kosten van de staat te laten leven.
Nou ja 35 jaar en jongere ...
pi_184578188
quote:
0s.gif Op woensdag 23 januari 2019 18:57 schreef Geytenbeekje het volgende:
Als je om bepaalde redenen het niet wil ?
Heb je nu ook het recht om te weigeren ~?
Dat mag, er kunnen alleen wel wat consequenties aan zitten. ;)

quote:
Dienstweigeraar moet alsnog de gevangenis in

Een maand gevangenisstraf, omdat je 23 jaar geleden weigerde je dienstplicht te vervullen. Dit lot treft de 42-jarige sales manager Bart ten Oever uit Amersfoort, die voor hetzelfde vergrijp al een taakstraf heeft ondergaan....

Op 22 maart 1984 ontving de toenmalige heao-student Small Business zijn oproep voor het vervullen van de dienstplicht. ‘Net als duizenden andere jongens had ik daar geen zin. Ik wilde werken en niet gaan zitten nietsnutten op een kazerne.’

Ten Oever begon een procedure op grond van gewetensbezwaren. Dat was een leugentje om bestwil, geeft hij ruiterlijk toe. ‘Ik had helemaal geen principiële bezwaren. Ik had gewoon wat beters te doen.’

Ten Oever wist zijn bezwaarprocedure te rekken tot 1996, het jaar waarin de dienstplicht werd opgeschort. (Die is nooit afgeschaft, red.) ‘Ik dacht nog: daar kom ik mooi mee weg.’

Het liep dus anders. In tegenstelling tot veel zaken van collega-nepgewetensbezwaarden, werd zijn zaak niet geseponeerd. ‘Ik weet ook niet waarom ze mij moesten hebben.’

In 1998 veroordeelde een rechter Ten Oever tot een celstraf van zeven maanden. Het grootste gedeelte van deze straf wist Ten Oever om te zetten in een taakstraf. Die heeft hij inmiddels ondergaan. ‘Ik heb 240 uur in een jeugdherberg schoongemaakt. Best lastig te combineren met een fulltime baan. Tja, wie zich brandt, moet op de blaren zitten.’

Toch staat er nog steeds een maand gevangenisstraf open, die niet kan worden omgezet in een taakstraf. Justitie heeft hem voor de keuze gesteld: de gevangenisstraf ondergaan in een halfopen inrichting, de celstraf voor 10 duizend euro afkopen, of thuis zitten met een enkelband. ‘Ik heb maar voor het laatste gekozen. Dan kan ik in ieder geval naar mijn werk. Maar ik mag ’s avonds en in het weekeinde de deur niet uit.’

In een laatste poging zijn straf te ontlopen, heeft Ten Oever een gratieverzoek ingediend, met een beroep op de rechtsgelijkheid. ‘Sinds de afschaffing van de dienstplicht zijn grote groepen dienstweigeraars niet verder vervolgd.’ Het Openbaar Ministerie in Arnhem kon nog geen mededelingen over de zaak doen. ‘Het is een nogal oude zaak. Daarvoor moeten we even het archief in.’
Volkskrant

quote:
Hof veroordeelt weigeryup opnieuw tot zeven maanden

De Militaire Kamer van het Gerechtshof in Arnhem heeft woensdag een 36-jarige man wegens dienstweigering veroordeeld tot zeven maanden gevangenisstraf....

De Militaire Kamer veroordeelde op 22 juni enkele dienstweigeraars die om economische redenen niet in dienst wilden niet tot celstraf, maar tot dienstverlening en een boete. Dat betekende een beleidswijziging, omdat weigeryuppen tot dan toe zeven maanden cel kregen opgelegd. In de praktijk kwam deze straf er overigens op neer dat weigeraars maar een maand moesten zitten. De andere zes konden worden omgezet in dienstverlening.

De 36-jarige J.O. werd in april 1996 door de Militaire Kamer van de rechtbank in Arnhem veroordeeld tot zo'n celstraf van zeven maanden. Hij ging in beroep.

Bij de behandeling van de zaak hield de procureur-generaal O. voor geen aanleiding te zien af te wijken van de gangbare eis van zeven maanden. Mr. E. van den Boezem wees erop dat het ministerie van Justitie de afgelopen jaren geen enkele opdracht voor een beleidswijziging heeft verstrekt, ofschoon die mogelijk wel voorhanden is geweest, zoals bij de afschaffing van de dienstplicht.
Volkskrant

Zomaar wat voorbeelden.
pi_184578226
Ik hoop maar dat het alleen bij nadenken blijft
pi_184578236
Personeelstekort en dienstplicht. Los dat personeelstekort maar op met betere voorwaarden voor de beroeps.
pi_184578255
quote:
1s.gif Op woensdag 23 januari 2019 18:54 schreef FlippingCoin het volgende:
Misschien wat meter met het personeel omgaan bij defensie hebben ze misschien wat meer gegadigden.
Dit dus. Men loopt met bosjes de poort uit vanwege het personeelsbeleid.
pi_184578296
Wij van wc-eend adviseren het onvrijwillige verplichte gebruik van wc-eend.
pi_184578355
quote:
0s.gif Op woensdag 23 januari 2019 19:09 schreef AchJa het volgende:

[..]

Dit dus. Men loopt met bosjes de poort uit vanwege het personeelsbeleid.
Zomaar even een vraag. Als je nu beroeps wil worden bij de landmacht mag je dan zelf het onderdeel kiezen?
  woensdag 23 januari 2019 @ 19:13:28 #37
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_184578358
quote:
0s.gif Op woensdag 23 januari 2019 19:09 schreef AchJa het volgende:

[..]

Dit dus. Men loopt met bosjes de poort uit vanwege het personeelsbeleid.
Heb je hier een artikel over of verdere toelichting?
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
  woensdag 23 januari 2019 @ 19:13:48 #38
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_184578369
Ze moeten de salarissen verhogen.
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
pi_184578412
quote:
0s.gif Op woensdag 23 januari 2019 19:00 schreef Gruj0 het volgende:
Zouden die dipli's dan ook gedwongen worden om in die woestijnlanden te vechten voor Amerika en die schoothondjes uit Den Haag?

Zou te gek voor woorden zijn, maar van deze regering verbaast mij helemaal niks meer.
Kan alleen op vrijwillige basis, dienstplichtigen kunnen niet verplicht uitgezonden worden.
pi_184578422
Waar hebben we in deze tijd trouwens nog duizenden militairen voor nodig?

Misschien als er een ramp gebeurt, dat je enkele duizenden mensen paraat hebt.

Echter, dit is natuurlijk niet meer de tijd van de grote legers en 'de Russen komen'.
pi_184578475
quote:
1s.gif Op woensdag 23 januari 2019 19:13 schreef Cherni het volgende:

Zomaar even een vraag. Als je nu beroeps wil worden bij de landmacht mag je dan zelf het onderdeel kiezen?
Je solliciteert op een functie en je kunt na je opleiding een voorkeur aangeven waar je geplaatst wil worden maar het is niet zo dat je kan zeggen ik wil bij bv. 42 painfbat dat dat dan ook gebeurt. Voor hetzelfde hebben ze je nodig in Havelte en mag je daar je functie draaien. Na je startfunctie wordt het wat eenvoudiger aangezien je dan gericht op onderdelen kunt solliciteren die binnen je vakgebied vallen.
pi_184578525
quote:
0s.gif Op woensdag 23 januari 2019 18:29 schreef AchJa het volgende:
Commandant der Strijdkrachten: nadenken over dienstplicht

Den Haag - Om mogelijk personeelstekort in de toekomst het hoofd te bieden, moet Defensie nadenken over het van stal halen van de dienstplicht. Dat vindt commandant der Strijdkrachten Rob Bauer. De admiraal wijst in dat verband op Zweden, dat vanaf vorig jaar de dienstplicht weer heeft ingevoerd. „Ik zeg niet dat ik het wil, maar er is wel een demografische uitdaging waar we wat mee moeten.”

Defensie is momenteel een groeiende organisatie, waar afgelopen jaren flink is geworven. Desondanks zijn er nog altijd zo’n vijfduizend openstaande vacatures. Als de economie in hetzelfde tempo blijft groeien en de arbeidsmarkt voor werkgevers nog schraler wordt, zijn ingrijpende maatregelen nodig om het personeel op peil te houden, zegt Bauer.

„We moeten openstaan voor alle mogelijke oplossingen.” Het werven van buitenlanders is ook een optie, zij het dat de grondwet geen buitenlandse militairen toestaat in de Nederlandse krijgsmacht. Volgens Nederlands hoogste militair kan Defensie dat ondervangen door meer werkzaamheden, bijvoorbeeld in het onderhoud aan materieel, uit te besteden aan bedrijven.

Officieel is in Nederland de dienstplicht nooit afgeschaft. Onlangs werd zelfs de wet zo aangepast dat de dienstplicht voortaan ook voor vrouwen geldt. Wel is in 1997 de opkomstplicht opgeschort.

Telegraaf
De commadant der strijdkrachten moet eens lekker normaal gaan doen. Dus bugers moeten 'boeten' voor het feit, dat men flink is wezen bezuinigen op defensie?
pi_184578572
quote:
0s.gif Op woensdag 23 januari 2019 19:19 schreef theunderdog het volgende:

[..]

De commadant der strijdkrachten moet eens lekker normaal gaan doen. Dus bugers moeten 'boeten' voor het feit, dat men flink is wezen bezuinigen op defensie?
Het gros heeft wel gestemd op partijen die het budget niet opvoeren :D
  woensdag 23 januari 2019 @ 19:22:14 #45
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_184578598
quote:
0s.gif Op woensdag 23 januari 2019 19:15 schreef luxerobots het volgende:
Waar hebben we in deze tijd trouwens nog duizenden militairen voor nodig?

Misschien als er een ramp gebeurt, dat je enkele duizenden mensen paraat hebt.

Echter, dit is natuurlijk niet meer de tijd van de grote legers en 'de Russen komen'.
Heb jij nou echt zo'n bord voor je kop.
pi_184578610
quote:
0s.gif Op woensdag 23 januari 2019 19:22 schreef BlaZ het volgende:

Merci
Overigens wel ff opletten bij die Google link dat je ook een hele lading aan Belgische berichten ziet aangezien het daar ook een puinhoop is bij defensie.
pi_184578672
quote:
0s.gif Op woensdag 23 januari 2019 19:19 schreef theunderdog het volgende:

De commadant der strijdkrachten moet eens lekker normaal gaan doen. Dus bugers moeten 'boeten' voor het feit, dat men flink is wezen bezuinigen op defensie?
De "burger" wilde dat toch?
  woensdag 23 januari 2019 @ 19:28:54 #49
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_184578741
Een zwaktebod als werkgever. Zulke arbeidsvoorwaarden hebben dat de mensen niet voor je willen werken en ze dan maar dwingen. Stel dat de CEO van Phillips dit zou voorstellen: hij zou terecht uitgelachen worden en gezegd worden dat hij maar beter moest betalen

Bij defensie krijg je met je academische opleiding 3 euro per uur bij inzet op zondag. Logisch dat je organisatie leegloopt.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_184578756
quote:
0s.gif Op woensdag 23 januari 2019 19:26 schreef AchJa het volgende:

[..]

De "burger" wilde dat toch?
Wat wilde we ?
Geen verhoging in defensiebudget ?
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')