borisz | zaterdag 5 januari 2019 @ 22:42 |
MUZ / Popprijs 2017 MUZ / Popprijs 2016 MUZ / Popprijs 2015 MUZ / Popprijs 2014 MUZ / Wie moet de Nationale Popprijs 2013 winnen ? MUZ / Wie wint de popprijs 2012? MUZ / Wie moet de popprijs winnen? MUZ / Popprijs 2010: Uitreiking 15 januari as MUZ / Popprijs 2009: wie mag hem winnen? MUZ / Wie wint dit jaar de Popprijs? MUZ / Wie wint de Popprijs dit jaar? De Popprijs is een prijs van Buma Cultuur en wordt sinds 1986 elk jaar in januari uitgereikt tijdens het festival Noorderslag dat onderdeel is van het jaarlijkse conferentie en showcase festival Eurosonic Noorderslag (The European Music Conference and Showcase Festival) in de Nederlandse stad Groningen. De Popprijs wordt uitgereikt aan de persoon of artiest die in het afgelopen jaar de belangrijkste bijdrage heeft geleverd aan de Nederlandse popmuziek. In de beginjaren werd de prijs onder de titel “BV Popprijs” uitgereikt. Buma Cultuur is een instantie die Nederlandse muziek ondersteunt en promoot, ondersteund door de Nederlandse auteursrechtenorganisatie Buma. 2017 - Kensington 2016 - Martin Garrix 2015 - New Wave 2014 - The Common Linnets 2013 - The Opposites 2012 - Racoon 2011 - De Jeugd van Tegenwoordig 2010 - Caro Emerald 2009 - Kyteman 2008 - De Dijk 2007 - Armin van Buuren 2006 - Spinvis 2005 - Within Temptation 2004 - Ali B 2003 - BLØF 2002 - Tiësto 2001 - Anouk 2000 - Arling & Cameron 1999 - Postmen 1998 - Junkie XL 1997 - Marco Borsato 1996 - Eboman 1995 - Osdorp Posse 1994 - 2 Unlimited 1993 - Bettie Serveert 1992 - The Scene 1991 - The Ex 1990 - Urban Dance Squad 1989 - Herman Brood 1988 - Claw Boys Claw 1987 - The Nits 1986 - Mathilde Santing De vraag waar het om draait: Welke artiest heeft in 2018 de belangrijkste bijdrage geleverd aan de Nederlandse popmuziek? We weten het op de slotdag van Noorderslag op 19 januari 2019. Game On. | |
DETELEVISIEKIJKER | zaterdag 5 januari 2019 @ 23:03 |
Voor mij is er niemand die dit jaar echt met kop en schouder boven de rest uit stak. BLØF misschien met hun enorme kraker. | |
methodmich | zondag 6 januari 2019 @ 10:35 |
Dit topic schreeuwt om een poll! Poll: Wie moet de Popprijs 2018 winnen? • Johan • Glennis Grace • HAEVN • Clean Pete • Yorick van Norden • Bizzey • LUWTEN • Lil' Kleine • Merol • Maan • Django Wagner • EUT • Jacco Gardner • Boef • Broeder Dieleman • Tino Martin • Naaz • Famke Louise • Wende • André Hazes jr • Lewsberg • Kraantje Pappie • Davina Michelle • Nicky Romero • Iemand anders, nl. Tussenstand: Ook een poll maken? Klik hier | |
Gehenna | zondag 6 januari 2019 @ 14:41 |
Pip Blom! timmerden lekker aan de weg in Engeland afgelopen jaar. Verder heb ik eigenlijk weinig bijzondere prestaties meegemaakt van NLse artiesten. | |
methodmich | zondag 6 januari 2019 @ 16:54 |
Maar heeft in Nederland niet heel veel gedaan toch? Inderdaad wel lastig om een uitgesproken favoriet aan te wijzen voor dit jaar. | |
ranja | zondag 6 januari 2019 @ 19:49 |
Ik zou het Howrah en Pip wel gunnen maar beide kansloos denk ik. Ik heb maar gestemd op EUT, heerlijke band en verwacht ik wel wat van (al is het dan misschien nu nog te vroeg voor die prijs). | |
BlueChicagoMoon | zondag 6 januari 2019 @ 20:37 |
Ik zat te denken: misschien een hiphoppproducer? Die mannen zijn ontzettend belangrijk voor het succes van de nederhop en zijn ook steeds prominenter aanwezig. Bijvoorbeeld Jack $hirak, Esko of Yung Felix. Ik denk dat Jack $hirak hem meer zou verdienen obv muzikale verdiensten dan Lil Kleine. | |
BlueChicagoMoon | zondag 6 januari 2019 @ 20:39 |
In die hoek zou Ronnie Flex hem dit jaar trouwens ook wel verdienen wat mij betreft. | |
Grobbel | zondag 6 januari 2019 @ 23:15 |
Het zou me niet eens verbazen dat de jury via een hele rare kronkel in de kop dat ding dit jaar aan Glennis Grace geven vanwege dat gedoe op de Amerikaanse televisie. Edit: of de Afro Brothers, waar ik geen seconde muziek van zou herkennen maar blijkbaar wel immens succesvol zijn wereldwijd. [ Bericht 13% gewijzigd door Grobbel op 07-01-2019 08:51:30 ] | |
n00biedoobiedoo | maandag 7 januari 2019 @ 11:54 |
Het lijkt ook wel steeds later te worden, Noorderslag. Kan me nog herinneren dat het vroeger in hetzelfde weekend was als de finale van de Lakeside darten, oftewel het 1e weekend van het jaar. | |
borisz | maandag 7 januari 2019 @ 12:54 |
In hoeverre kan je de Popprijs 2x winnen? Met New Wave wonnen veel rapperts natuurlijk al de Popprijs. . | |
n00biedoobiedoo | maandag 7 januari 2019 @ 13:00 |
Je krijgt de prijs echt niet door een paar covers te blèren op de buitenlandse tv, hoor. Ze hadden allemaal goed eigen repertoire, die winnaars tot nu toe. | |
BlueChicagoMoon | maandag 7 januari 2019 @ 13:15 |
Dat vroeg ik me ook af. Daar deden ook een hoop producers aan mee (ik had het niet over rappers, he?). Maar Esko en Yung Felix blijven dan wel staan (volgens mij deed Esko niet mee aan New Wave, van Felix weet ik het vrij zeker). Jack $hirak zou hem misschien wel het meest verdienen, maar won hem dus al met New Wave, en heeft bovendien een minder groot 2018 gehad dan Esko. | |
Grobbel | maandag 7 januari 2019 @ 15:34 |
Ik ben denk ik te cynisch geworden over de popprijs om het nog als een indicatie van wat voor kwaliteit dan ook te kunnen blijven zien. | |
methodmich | maandag 7 januari 2019 @ 15:48 |
Producers doen ze toch niet zo heel snel? Tenminste, afgaande op de lijst van vorige winnaars. Maar wel lekker dat Merol het zo goed doet in de poll! | |
TheVulture | dinsdag 8 januari 2019 @ 11:37 |
Iemand anders, wellicht is het een keer de beurt aan De Staat | |
belsen | dinsdag 8 januari 2019 @ 16:21 |
Ik zou Johan hem gunnen. De Staat is een goede kanshebber. Maar het zal wel Hardwell of Ronnie Flex worden. | |
n00biedoobiedoo | woensdag 9 januari 2019 @ 15:45 |
Het is dat ik eigen repertoire toch wel een vereiste vind, anders zou ik hem The Analogues ook wel gunnen. | |
methodmich | woensdag 9 januari 2019 @ 16:29 |
Heeft Hardwell iets bijzonders gedaan vorig jaar? Ronnie Flex zou kunnen, maar eigenlijk heeft die hem al eens gewonnen (min of meer). The Analogues ook wel een leuke optie trouwens. Maar vooralsnog blijft Merol - vanavond overigens in De Slimste Mens - de favoriet in de poll! | |
n00biedoobiedoo | woensdag 9 januari 2019 @ 16:31 |
Een tijdje stoppen toch? | |
methodmich | woensdag 9 januari 2019 @ 16:33 |
Dat vind ik inderdaad wel een wezenlijke bijdrage aan de Nederlandse popmuziek! | |
belsen | woensdag 9 januari 2019 @ 16:59 |
Wat heeft MEROL voor iets bijzonders gedaan behalve een EP'tje en twee liedjes uitbrengen? Ze heeft zelfs nog geen optreden op haar naam staan. Hardwell laat wel al jaren iets zien, zijn afscheid kun je ook zien als een nieuw begin, daarnaast bracht hij vorig jaar nog gewoon singles uit en stond hij op #3 van de DJ top 100. The Analogues zijn een leuke outsider inderdaad. | |
bloodymary1 | woensdag 9 januari 2019 @ 17:05 |
Dat lijstje uit die poll. Echt bijna allemaal ruk. | |
n00biedoobiedoo | woensdag 9 januari 2019 @ 17:10 |
Zal lastig worden om The Analogues een verrassingsoptreden te laten doen met al die trucks en apparatuur die ze meenemen. | |
#ANONIEM | woensdag 9 januari 2019 @ 17:12 |
Deze poll Maar de Staat natuurlijk, ook aan het doorbreken in het buitenland nu. | |
methodmich | woensdag 9 januari 2019 @ 17:31 |
Merol is vierde geworden bij Song van het Jaar. Zomaar uit het niets. Da's knap! Merol, oh Merol! | |
Gehenna | woensdag 9 januari 2019 @ 18:36 |
Toch wel een paar keer opgetreden hoor (song v/h jaar bijv.), maar dat lijkt me sowieso geen eis voor de prijs (hihi dat rijmt). Het is vooral dat haar clipjes het online toch behoorlijk aardig doen. Maar geen idee of dat genoeg is, er zijn genoeg artiesten die het daar beter doen. Wat dat aan gaat zou Pip Blom ook wel meer kans hebben dan ik eerst dacht, die heeft op Spotify ook een paar miljoen streams te pakken. Maar goed, ik heb dit soort dingen toch altijd compleet fout | |
belsen | woensdag 9 januari 2019 @ 20:34 |
Ik zou het trouwens ook wel tof vinden als ze hem aan Dotan gaven. | |
methodmich | donderdag 10 januari 2019 @ 16:22 |
Merol overleefde de eerste uitzending in De Slimste Mens, dat levert haar nog wat punten op. Is er nog nergens een voorbeschouwing te vinden, waarin goed ingevoerde DJ's en journalisten hun prognose geven? | |
belsen | zaterdag 12 januari 2019 @ 09:27 |
De staat van de Nederlandse popmuziek? | |
#ANONIEM | zaterdag 12 januari 2019 @ 15:59 |
Dat is tenminste een eigenzinnige band die kwaliteit levert. Het leeuwendeel van de namen op het lijstje is om verdrietig van te worden, hooguit met uitzondering van HAEVN. | |
bloodymary1 | zaterdag 12 januari 2019 @ 17:12 |
Wat een tenenkrommende muts zeg die Merol. | |
borisz | zaterdag 12 januari 2019 @ 17:54 |
De Jury: Guus Bleijerveld (BV Pop), Lisa de Jongh (Patronaat), Gijsbert Kamer (De Volkskrant), Jan Douwe Kroeske (Double 2), Joey Ruchtie (De Oosterpoort / Eurosonic Noorderslag), Job de Wit (freelance journalist) en Diederik van Zessen (NPO 3FM). | |
methodmich | zondag 13 januari 2019 @ 16:10 |
In de tweede uitzending had Merol het wat lastiger, maar desondanks kwam ze wederom erg liev voor de dag. En nog altijd op één in de poll. Waarin nog veel te weinig is gestemd trouwens. Kom op mensen, vroeger werden er minstens 227 stemmen gedaan. Nu nog geen 40. Het leeft niet. | |
Grobbel | zondag 13 januari 2019 @ 16:15 |
Mede-gimmicky-novelty-plaatjesmaker DJ Madman werd ook gepasseerd voor de Popprijs in 1997, dus ik geef haar weinig kans. | |
methodmich | zondag 13 januari 2019 @ 16:20 |
Ai... Nu kunnen we natuurlijk wel concluderen dat 1997 een bijzonder jaar was, met een vrij zwakke jury. Anders kom je nooit met Marco Borsato als winnaar aanzetten. | |
methodmich | dinsdag 15 januari 2019 @ 17:13 |
En de voorbeschouwing. We hebben de voorbeschouwing. https://3voor12.vpro.nl/a(...)e-Popprijs-2018.html | |
Grobbel | dinsdag 15 januari 2019 @ 19:48 |
Op zich is Wende helemaal geen gekke kandidaat om de prijs te winnen. | |
borisz | vrijdag 18 januari 2019 @ 09:57 |
NRC --> https://www.nrc.nl/nieuws(...)depop-prijs-a3650615 | |
TheVulture | vrijdag 18 januari 2019 @ 11:05 |
Ik blijf toch mijn geld zetten op De Staat | |
methodmich | vrijdag 18 januari 2019 @ 20:27 |
Klopt. Al is ze hier niet heel populair, want niemand heeft op haar gestemd in de poll. | |
borisz | zaterdag 19 januari 2019 @ 19:20 |
| |
Grobbel | zaterdag 19 januari 2019 @ 20:06 |
Kraantje Pappie. (die overigens in Groningen woont als ik me niet vergis) | |
ok01 | zaterdag 19 januari 2019 @ 23:40 |
Ronnie Flex dus | |
ok01 | zaterdag 19 januari 2019 @ 23:40 |
Had liever de Staat gezien | |
Evertjan | zaterdag 19 januari 2019 @ 23:43 |
topshow! | |
#ANONIEM | zondag 20 januari 2019 @ 00:26 |
x 100.000 Dit land is muzikaal failliet. [ Bericht 47% gewijzigd door #ANONIEM op 20-01-2019 00:27:00 ] | |
#ANONIEM | zondag 20 januari 2019 @ 00:27 |
Was 1.000.000 keer beter geweest. | |
MaJo | zondag 20 januari 2019 @ 01:09 |
Ik zat er helemaal klaar voor in de Oosterpoort, de geruchten gingen dat het De Staat zou worden. En toen was het Ronnie Flex even geprobeerd aan te horen maar na 2 nummers trok ik het niet meer en ben weggegaan. Er verlieten meer mensen de zaal maar het viel me nog mee, de reactie van het publiek was best enthousiast. | |
ok01 | zondag 20 januari 2019 @ 02:00 |
Het leek op tv trouwens wel of Ronnie Flex het niet echt boeide dat hij gewonnen had | |
belsen | zondag 20 januari 2019 @ 02:03 |
Niet onlogisch of onterecht. | |
Kermit. | zondag 20 januari 2019 @ 02:19 |
Ronnie Flex | |
naatje_1 | zondag 20 januari 2019 @ 08:55 |
Als ik winnaars van afgelopen jaren zo bekijk is het niet zo enorm bijzonder dat zo'n artiest het wint. | |
MaJo | zondag 20 januari 2019 @ 10:26 |
Zo kwam het inderdaad wel over, aan de andere kant weet hij natuurlijk al dat hij gewonnen heeft dus misschien zat die blijdschap al wel eerder | |
#ANONIEM | zondag 20 januari 2019 @ 10:33 |
Dit. Niet mij muziek, maar de argumenten die ze aandragen kan je weinig tegenin brengen. Genre is momenteel razend populair en hij is kwalitatief gezien en van de betere en pakt het muzikaal gezien ook goed aan met z'n band e.d. | |
ok01 | zondag 20 januari 2019 @ 11:14 |
Ah dat zou ook kunnen Toch gunde ik het de Staat wel net wat meer Helemaal na het meesterlijke album dat ze net hebben uitgebracht | |
MaJo | zondag 20 januari 2019 @ 12:07 |
Ik sprak net iemand van de entourage van Ronnie Flex (we zitten in hetzelfde hotel) en die vertelde dat ze het al heel lang wisten. Dan is dit gewoon het moment dat de prijs in ontvangst wordt genomen. Ik had het De Staat ook gegund en eigenlijk ook wel verwacht, helemaal omdat ze het nieuwe album gepresenteerd hebben in Groningen afgelopen vrijdag. Dat leek mij geen toeval, maar blijkbaar toch wel. Wie weet volgend jaar! | |
bloodymary1 | zondag 20 januari 2019 @ 12:13 |
Echt hè. Als je dat vergelijkt met wat ze in België hebben bijvoorbeeld. Wat een drama wat er in NL aan muziek is tegenwoordig. | |
#ANONIEM | zondag 20 januari 2019 @ 12:16 |
De Staat is met grote afstand de meest interessante en creatieve band van Nederland op dit moment. Ze staan echt op eenzame hoogte. Maar hun nieuwe album dateert van 2019 en deze Popprijs gaat over 2018. Het probleem ervan is dat niet kwaliteit wordt beloond, maar populariteit. En dan kom je inderdaad bij die hiphop-kneusjes en hun zwakzinnige songteksten uit. | |
#ANONIEM | zondag 20 januari 2019 @ 12:25 |
Het meest bizarre is nog wel dit: En als je dan die teksten leest.... En dit is dan "hoogstaand" hè... | |
bloodymary1 | zondag 20 januari 2019 @ 12:26 |
#ANONIEM | zondag 20 januari 2019 @ 12:30 |
Maar dat is het wel, en das ook vooraf duidelijk, toch? Een De Staat heeft gewoon niet het bereik of de populariteit van een Ronnie Flex, hoe droevig ook. En ik heb het idee dat het ook niet helpt dat dat vorige album/tour dusdanig gesubsidieerd was. | |
ok01 | zondag 20 januari 2019 @ 13:16 |
Ah dat verklaart wel Ik ben er eerlijk gezegd wel van overtuigd dat De Staat volgend jaar hem wint | |
#ANONIEM | zondag 20 januari 2019 @ 13:20 |
Ik zou niet weten wie anders. Maar goed... 2019 duurt nog lang en wie weet staat er wel eens écht een Nederlandse wereldartiest op. | |
#ANONIEM | zondag 20 januari 2019 @ 13:29 |
Maar als je over Nederlandse wereldartiesten hebt dan is dat géén Ronnie Flex, géén Kensington, maar ook géén De Staat. Dan kom je toch weer uit bij Martin Garrix, Armin van Buuren of Hardwell. Daarnaast heb je natuurlijk Within Temptation, Epica en meer in opkomst iets als Delain. Dat zijn eigenlijk de twee genres met Nederlandse acts die écht over de hele wereld nog op een beetje podia van formaat staan. En André Rieu dan... | |
#ANONIEM | zondag 20 januari 2019 @ 13:34 |
Klopt | |
jcdragon | zondag 20 januari 2019 @ 14:21 |
Is het niet gewoon een commercieel iets? Er zijn allerlei verschillende partijen en die hebben allemaal bepaalde belangen? | |
naatje_1 | zondag 20 januari 2019 @ 14:36 |
De oprichter van Noorderslag zat nog enthousiast te vertellen dat de eerste editie van ESNS gewoon een Holland vs België was, omdat de pers in die tijd alleen aandacht leek te hebben voor België. Door dat evenement schreef een toonaangevende muziekjournalist iets als Holland - België 1-0, waardoor ineens aandacht kwam voor de muziek in NL, maar volgens mij is de muziekjournalistiek nu een beetje doorgeschoten naar de verkeerde kant... | |
belsen | zondag 20 januari 2019 @ 14:57 |
De Staat kan waarschijnlijk warm lopen voor volgend jaar. Rap, rock en dance wisselen elkaar aardig af. In het 3voor12-artikel zeiden ze ook al dat 2018 niet het jaar van De Staat was. De circleconcerten te vroeg, het album te laat. | |
n00biedoobiedoo | zondag 20 januari 2019 @ 15:28 |
Een hoop gedoe over de popprijs voor Ronnie Flex (geen verrassing), maar ik hoor niemand over dat de tv coverage voor ESNS in de afgelopen paar jaar verkort is van een ruim 4 uur durend programma en dat t nu in een uurtje afgeraffeld wordt. Zeker in het laatste uurtje kwamen altijd fijne wat minder bekende acts langs voorheen. | |
#ANONIEM | zondag 20 januari 2019 @ 15:42 |
Verbaast me op zich niet. Dit land is muzikaal gezien doodziek. | |
Eightyone | zondag 20 januari 2019 @ 15:53 |
Het hoort gewoon bij onze cultuur, denk ik, denk ik. Doe muziek maar graag recht-toe-recht-aan, doe maar liever niet te moeilijk. Muziek moet vooral 'leuk' en meezingbaar zijn. Het is niet hoe ik zelf tegen muziek aan kijk, maar het is niet anders. | |
n00biedoobiedoo | zondag 20 januari 2019 @ 15:55 |
Wellicht waren de kijkcijfers ook wel slecht al die tijd, geen idee. Vond eerder die specials met Jools Holland en Ray Cokes wel erg fijn. En een wat lossere Annechien mag soweiso wat langer op de buis. | |
n00biedoobiedoo | zondag 20 januari 2019 @ 15:58 |
Het gaat helemaal niet om de kwaliteit meer. Kijk nu eens naar ..Got talent. Het gaat door of krijgt een Gold card met een zielig verhaal terwijl het talent er amper is. | |
Eightyone | zondag 20 januari 2019 @ 15:59 |
Dat is ook zoiets, ja. Bij Holland's Got Talent heeft er weleens iemand vanwege z'n pestverleden gewonnen. De persoon in kwestie kon best zingen, maar dat konden er wel meer. | |
#ANONIEM | zondag 20 januari 2019 @ 16:01 |
Wat mij nog veel meer verontrust, is dat er geen enkele kwaliteitsimpuls wordt gegeven. Er zijn geen tv-programma's waarin kwaliteit voorop staat, er zijn geen radiozenders die dat doen. Stations als 3FM en Radio 2 hebben een hoog politiek gehalte. Veel te vaak wordt daar gekozen voor de veilige nummers. En ook veel te vaak voor Nederlands product omdat het Nederlands is, niet omdat het goed is. De lat zou echt hoger moeten. Maar zolang de recente generieke crap van Ilse de Lange en Miss Montreal grijs wordt gedraaid op Radio 2, zie ik het somber in. Dat soort zenders zou het lef moeten hebben om kwaliteit echt voorop te stellen? Is er geen goed Nederlands product? Dan wordt het gewoon niet gedraaid. Alleen zo krik je de kwaliteit van Nederlands product op. | |
#ANONIEM | zondag 20 januari 2019 @ 16:02 |
We moeten sowieso eens af van het idee dat goed zingen de enige vaardigheid is die bepaalt of muziek goed is. Muziek is zoveel meer dan alleen maar kunnen zingen. | |
n00biedoobiedoo | zondag 20 januari 2019 @ 16:04 |
Ja maar in dit geval gaat het om scoren met je transgender of moeilijke jeugd-verhaal, terwijl er niets bijzonders gebracht wordt. | |
Eightyone | zondag 20 januari 2019 @ 16:05 |
Dat dus. [ Bericht 45% gewijzigd door Eightyone op 20-01-2019 16:40:59 ] | |
#ANONIEM | zondag 20 januari 2019 @ 16:06 |
Er zijn zo veel Nederlandse artiesten die scoren met iets dat totaal niet bijzonder is... Over smaak valt natuurlijk te twisten, maar ik browse wekelijks langs ellenlange lijsten met nieuwe muziek, wereldwijd. In andere landen loopt echt beduidend meer creatief talent rond dan in Nederland. Ook in verhouding, voor de duidelijkheid. | |
ScottTracy | zondag 20 januari 2019 @ 17:01 |
Gewoon een prima winnaar, wat mij betreft. Populair, scoort aan de lopende band hits en doet muzikaal ook nog de meest interessante dingen binnen het genre. Plus hij heeft een goede liveshow met band, waarmee hij dus de Spotify-generatie in aanraking brengt met live muzikanten, ook dat vind ik prettig. Dat gehaat toont alleen maar dat veel mensen veel meer pretentie hangen aan de Popprijs dan degenen die 'm uitreiken, terwijl die mensen vorig jaar bij de uitreiking aan Kensington stil waren | |
Dutchguy | zondag 20 januari 2019 @ 20:23 |
Pff die teksten. Als dit echt het beste is wat Nederland te bieden heeft kunnen ze beter ophouden met dit soort uitreikingen. Of noem het de Croky Cup. | |
Bottendaal | maandag 21 januari 2019 @ 01:44 |
Ronnie autotune Flex wint de popprijs, wat voor een waarde moeten we daar dan nog aan hechten? | |
riazop | maandag 21 januari 2019 @ 02:12 |
Hij zal de eerste Nederlandstalige artiest ooit zijn die meer dan een MILJARD youtube views genereert. Besef dat...1 miljard. In het Nederlands | |
riazop | maandag 21 januari 2019 @ 02:16 |
Als je drie miljoen per jaar verdient, lig je niet wakker van een blanke prijs van 10.000 en bovendien prijs die hij drie jaar eerder al had moeten hebben | |
Grobbel | maandag 21 januari 2019 @ 07:14 |
Dus wat jou betreft had Ronnie Flex die prijs in z'n eentje moeten krijgen in plaats van de volledige new wave crew? | |
Gehenna | maandag 21 januari 2019 @ 11:08 |
Het enige wat ik er vreemd aan vind is: dat Ronnie 'm al gewonnen had als onderdeel/leider van New Wave. Waarom nu dan nog een keer | |
riazop | maandag 21 januari 2019 @ 11:19 |
idd ik vond dat een zwaktebod hij stak er toen bovenuit meer nog dan nu. Degene die dit jaar de POPPRIJS had moeten krijgen was BIZZEY Genereert meer views, heeft internationaal succes en is vernieuwender | |
luukert | maandag 21 januari 2019 @ 11:25 |
Aah het views argument, dat duurde lang. | |
#ANONIEM | maandag 21 januari 2019 @ 11:25 |
Ronnie Flex Doe dan de Staat ofzo. | |
ScottTracy | maandag 21 januari 2019 @ 11:27 |
Qua (internationale) populariteit misschien wel, maar qua originaliteit zou hij 'm absoluut niet verdienen. Doet al bijna twee jaar exact hetzelfde, ik zou graag zien dat hij eens wat nieuwe dingen zou proberen in plaats van elke keer 'Traag' opnieuw uitbrengen met een andere tekst. | |
Bosbeetle | maandag 21 januari 2019 @ 12:50 |
denk je dit serieus.... | |
riazop | maandag 21 januari 2019 @ 13:01 |
Molendijk is lyrisch | |
n00biedoobiedoo | maandag 21 januari 2019 @ 13:17 |
Hastikke creatief, die nieuwe single | |
riazop | maandag 21 januari 2019 @ 13:22 |
Ronnie en Bizzey | |
#ANONIEM | maandag 21 januari 2019 @ 14:13 |
Ja, zeker wat betreft de grote, bekende namen. Het is een creatieve band, die buiten de gebaande paden gaat en die een minder commercieel geluid neerzet. Geen veilige akkoordenformules (zoals Kensington), maar een eigenzinnige twist. Geheid zijn er ook nog minder bekende bands die origineel / baanbrekend bezig zijn. Maar ja, die krijgen in Nederland Muziekland geen aandacht. | |
Bosbeetle | maandag 21 januari 2019 @ 14:45 |
Ik hoor dat buiten de gebaande paden niet zo aan de staat maar dat kan aan mij liggen. Volgensmij zitten redelijk in bestaande paden | |
bloodymary1 | maandag 21 januari 2019 @ 16:43 |
Hooverphonic, The Sore Losers, Black Box Revelation, Oscar and the Wolf, Deus, Warhola, Steak Number Eight, Channel Zero, Triggerfinger, Wallace Vanborn, The Van Jets, Millionaire, Arsenal, Abynthe Minded, Novastar, Intergalactic Lovers, Admiral Freebee, Girls in Hawai, Faces on T.V., Equal Idiots, Tamino, Sons, Whispering Sons. Zomaar wat fantastische Belgische bands, stuk voor stuk hartstikke goed, ook live. Ik zou geen vergelijkbare Nederlandse namen op kunnen noemen. | |
#ANONIEM | maandag 21 januari 2019 @ 16:44 |
De Staat. | |
bloodymary1 | maandag 21 januari 2019 @ 16:44 |
Oké dan. Dat is 1 naam. | |
#ANONIEM | maandag 21 januari 2019 @ 16:45 |
| |
Bosbeetle | maandag 21 januari 2019 @ 16:46 |
monomyth, dool, the machine, rats on rafts, de kift, sungrazer, bettie serveert, johan, daryll ann, yokacola, etc ik zit er ook niet zo heel erg in.. maar er is genoeg. | |
Gehenna | maandag 21 januari 2019 @ 16:46 |
Binnen Nederland, voor een band van hun formaat, zou ik ook niet zo snel andere aan durven te wijzen die meer creatief is, of meer paadjes durft te bewandelen die anderen nog niet hebben bewandeld. (Hoewel, met een miljoen aan subsidie op zak, is 'durven' misschien niet het beste woord ) Dat gezegd hebbende, als je hun output naast andere bands legt buiten Nederland, dan blijft er wel bar weinig uniekheid over natuurlijk. | |
bloodymary1 | maandag 21 januari 2019 @ 16:47 |
Zal ook best, maar ik ken daar dus maar een paar namen van. Waarom hoor je die Belgische wel dagelijks op de radio en die Nederlandse niet? Daar is dus echt iets mis mee. | |
Bosbeetle | maandag 21 januari 2019 @ 16:48 |
| |
MaJo | maandag 21 januari 2019 @ 17:13 |
Je vergeet nog de beste: Balthazar Mee eens dat België van oudsher kwaliteit levert maar inmiddels zijn er echt wel een aantal artiesten die zich daaraan kunnen meten. Naast De Staat bijvoorbeeld Moss, Blaudzun, Typhoon, Kovacs, Haevn. Allemaal bands die ook gewoon AirPlay krijgen hier. | |
Eightyone | maandag 21 januari 2019 @ 17:21 |
Hokjesdenken, formatdenken, je playlists door middel van luisteronderzoeken samenstellen. Als je net als ikzelf liever een wat wat meer los-uit-de-pols lijkende muziekmix hoort, kan je beter het Belgische of Franse radiolandschap verkennen (+ podcasts en dergelijke uit dezelfde oorden). [ Bericht 6% gewijzigd door Eightyone op 21-01-2019 17:46:55 ] | |
bloodymary1 | maandag 21 januari 2019 @ 17:41 |
Inderdaad, en heb nog wel net het nieuwe album gekocht. En verder smaken verschillen misschien, maar wat jij daar verder noemt vind ik daar dus echt niet aan kunnen tippen. Bij lange na niet. | |
riazop | maandag 21 januari 2019 @ 18:52 |
Welke radio? Ik hoor daar nooit muziek van | |
bloodymary1 | maandag 21 januari 2019 @ 21:16 |
Youtuberadio | |
riazop | maandag 21 januari 2019 @ 21:23 |
eerder funx als ik al radio luister of BNR, maar die hebben al geen muziek meer | |
KaheemSaid | maandag 21 januari 2019 @ 21:31 |
Birth of Joy mag er van mij ook bij. | |
bloodymary1 | maandag 21 januari 2019 @ 21:33 |
Oh ja! Die heb ik laatst gezien in de Effenaar. Waren goed zeg. Maar houden die er niet mee op? Dacht dat ze dat zeiden. | |
KaheemSaid | maandag 21 januari 2019 @ 21:56 |
Ja ze hadden begin januari hun laatste optreden, zonde! | |
riazop | maandag 21 januari 2019 @ 22:02 |
Veel van die Engelstalige bands stoppen omdat er voor hen geen droog brood te verdienen valt. Ze hebben geen internationaal succes en in Nederland (en Belgie) geven de liefhebbers de voorkeur aan échte Engelstalige acts. Uit UK en VS dus. | |
Gehenna | maandag 21 januari 2019 @ 22:59 |
Ah vandaar dat een Kane, Kensington, Dotan etc. etc. het altijd zo slecht doen hier.. | |
Grobbel | maandag 21 januari 2019 @ 23:45 |
Earth & Fire, Shocking Blue, Golden Earring... Ze zullen vast geen miljard streams bij elkaar hebben gekocht, maar er zijn wel onnoemelijk meer mensen op deze aardbol die 'Venus' kunnen meezingen dan 'Drank & drugs'. ...Om over 2 Unlimited, Vengaboys etc nog maar te zwijgen | |
riazop | dinsdag 22 januari 2019 @ 00:27 |
Woordenstrijd tussen Dijkshoorn en Ronnie Flex op twitter https://www.puna.nl/ronni(...)na-popprijs-kritiek/ | |
riazop | dinsdag 22 januari 2019 @ 00:29 |
Voor een land met 17 miljoen inwoners dat zich , laten we zeggen, van 1960 tot 2005, vnl specialiseerde in "engelstalig" is dat een bizar magere oogst. | |
riazop | dinsdag 22 januari 2019 @ 00:33 |
is het niet jaaaaren geleden dat die nog een paar succesjes hadden? | |
MaJo | dinsdag 22 januari 2019 @ 01:08 |
En toch hoorde ik Drank & Drugs tijdens een avondje stappen in Indonesië | |
ranja | dinsdag 22 januari 2019 @ 08:13 |
Ah de discussie Nederlan - Belgie is alweer losgebarsten merk ik... zal ook nooit veranderen, Nederlanders voelen zich graag minderwaardig als het om dingen als muziek, film, sport e.d. gaat lijkt het... Het rijtje Belgische namen dat net genoemd is doet mij vrij weinig, heeft natuurlijk met persoonlijke smaak te maken. Dan kan ik er natuurlijk een rijtje nederlandse bands tegen aan gooien (eut, paceshifters, pip blom, flowers, the homesick, bird on a wire, ella east, sue the night, howrah, stillwave, the machine, vera zane, amber arcades, indian askin, yori swart, blackboxred, drive by wire) maar dat is ook persoonlijke smaak dus heeft ook weinig zin. | |
bloodymary1 | dinsdag 22 januari 2019 @ 09:23 |
Het is denk ik een ander soort discussie als jij bedoelt. Wat ik wilde zeggen is dat dit soort bands in België wel een kans krijgen en in NL niet. Tussen de namen die jij noemt zitten ongetwijfeld bands van net zo'n goede kwaliteit, maar in NL komt die niet boven drijven. In België worden ze gewoon op de nationale radio gedraaid. Hier niet. Met als gevolg dat het doorsnee NLse publiek ook alleen maar geïnteresseerd is in Kensington en Ronnie Flex. | |
Gehenna | dinsdag 22 januari 2019 @ 09:35 |
Riazop zit ook op twitter dezelfde onzin te spuwen dus | |
ranja | dinsdag 22 januari 2019 @ 10:22 |
Ja het wordt zo een vicieuze cirkel, een zichzelf instandhoudend vooroordeel. Waarbij ik de generieke haat tegen Kensington overigens net zo niet begrijp als de verering van de Staat. | |
bloodymary1 | dinsdag 22 januari 2019 @ 10:27 |
De verering van De Staat begrijp ik ook niet zo, ze hebben een paar briljante nummers, zo ook de laatste Phoenix, maar ook veel waar ik niet warm of koud van wordt, maar dat kan ook persoonlijk zijn. De haat tegen Kensington snap ik wel. Maar is er die wel, die zijn toch razend populair? Heb ze eenmaal op Werchter op zien treden en dat was werkelijk tenen krommend. Het meest genante was nog "we gaan nu allemaal door de kniëen en als ik tot drie geteld heb springen we weer allemaal omhoog". | |
ranja | dinsdag 22 januari 2019 @ 10:49 |
Ik zeg wel eens over Kensington: die zijn nu bij de ene helft van het land populair, als ze uit Belgie kwamen zouden ze juist bij de andere helft populair zijn. En dan verdeel ik dus voor het gemak het land even in de 'pop'liefhebbers en de zichzelf (te) serieus nemende 'alternatieven' waaronder de media als Oor, volkskrant en de fora zoals fok en musicmeter waarop het sowieso makkelijk elkaar napraten is. | |
Grobbel | dinsdag 22 januari 2019 @ 10:49 |
Ik probeer te snappen wat voor punt je nu eigenlijk aan het maken bent... Wat is een matige oogst; die paar voorbeelden die ik noemde en waarvan ik op geen enkele manier claimde dat het de enige voorbeelden waren? Wat is dan een contrasterend rijke oogst van na 2005: de populariteit van de huidige nederhop bij de jeugd? Je doet alsof dit de eerste populaire jeugdcultuur is, terwijl dit gewoon de eerste is die samenvalt met de hoogtijdagen van streaming video en audio en op die manier gemeten kan worden. En gemanipuleerd ook, want dat een flinke e-penis blijkbaar tot bepaalde vormen van aanzien zorgt, plus vrij eenvoudig kan groeien met aangekochte 'clicks', lijkt me een combinatie die moeilijk te weerstaan is. Let wel: dit zegt niks over de populariteit van de nederrap bij de huidige jeugdcultuur; die is er natuurlijk gewoon. Maar jij lijkt er verdacht veel op te hinten dat je vindt dat dit de enige, grootste en belangrijkste creatieve stroming ooit is geweest in de Nederlandse muziekgeschiedenis, waarbij je diezelfde 'clicks' als belangrijkste bewijsstuk lijkt te gebruiken. En op basis waarvan zie jij een specialisatie in engelstalig in die jaren: claim je nu dat er geen focus op Nederlandstalige muziek was vóór 2005? [ Bericht 4% gewijzigd door Grobbel op 22-01-2019 11:07:19 ] | |
bloodymary1 | dinsdag 22 januari 2019 @ 11:00 |
Echt complete onzin wat je hier stelt. | |
naatje_1 | dinsdag 22 januari 2019 @ 11:15 |
Gros daarvan heb ik wel op 3fm voorbij horen komen, maar die heeft een enorm slecht marktaandeel... | |
bloodymary1 | dinsdag 22 januari 2019 @ 12:20 |
Ah dat wist ik niet. Ik dacht dat de namen die Ranja noemde helemaal niet gedraaid werden op de NLse radio. | |
methodmich | dinsdag 22 januari 2019 @ 17:31 |
Allebei een beetje saai inderdaad, wat mij betreft. Maar goed, er zijn zat mensen die Kensington en De Staat wel leuk vinden, dus vooruit. Ieder zijn ding. Wel een mooie bijkomstigheid van de winst van Ronnie Flex is dat Famke Louise hem nu ook een beetje heeft gewonnen. | |
riazop | dinsdag 22 januari 2019 @ 20:39 |
Je mist het punt. Het fenomeen Ronnie flex (en al die anderen) is allereerst géén typisch Nederlands fenomeen. Door de opkomst van het internet en platforms als youtube ontstond in heel de wereld plotsklaps een soort van level playing field voor wat betreft het produceren en uitbrengen van muziekwerken. En dat kan vrij goedkoop. Behalve in een paar Baltische staten heeft overal de Angelsaksische productie haar dominantie verloren aan de lokale sterren. Hier heten ze Ronnie Flex en Bizzey, in Duitsland heet ie Capital Bra, in Italie heet ie Ultimo, in Frankrijk heten ze Aya Nakamura of JUL en in Bulgarije Krisko etc In deze landen zelf schrijven deze artiesten idd geschiedenis op dit moment. En natuurlijk is het niet de enige stroming in de Nederlandse muziek. Maar wel de eerste na 1960 die de lokale markt domineert. Of het de beste en belangrijkste stroming is moet iedereen vooral zelf weten. Zelf vond ik de typische Nederlandse GABBER stroming bv interessanter en een tikkeltje unieker. | |
methodmich | woensdag 8 januari 2020 @ 08:54 |
Nog even en de prijs voor 2019 wordt uitgereikt. Open jij het nieuwe topic weer @borisz? | |
borisz | woensdag 8 januari 2020 @ 08:55 |
Ja. Zal ik nog even doen . Moest er nog aan denken. | |
methodmich | woensdag 8 januari 2020 @ 08:57 |
Top, dan denk ik vast na over de poll. | |
borisz | woensdag 8 januari 2020 @ 08:57 |
MUZ / Popprijs 2019 |