FOK!forum / Nieuws & Achtergronden / 'Pakketbezorgers veroorzaken onveilige verkeerssituaties'
Ton.Deusemaandag 24 december 2018 @ 13:25
quote:
Pakketbezorgers veroorzaken onveilige verkeerssituaties in woonwijken, helemaal nu er vanwege de feestdagen veel meer wordt besteld. Daarvoor waarschuwt Veilig Verkeer Nederland. Pakketbezorgers rijden regelmatig te hard en onoplettend binnen 30-kilometerzones, stelt de verkeersveiligheidsorganisatie op zijn site. VVN baseert zijn conclusie op klachten van bewoners.

Jaarlijks worden er meer dan 400 miljoen pakketten verstuurd en bezorgd in Nederland. En het pakketvervoer neemt al jaren toe, blijkt uit de Post en Pakketmonitor 2017 van de Autoriteit Consument en Markt. Pakketbezorgers werken vaak onder druk van dwingende bezorgtijden ("vandaag nog in huis!"), en onder druk van de eigen portemonnee - veel bezorgers werken als zelfstandige en krijgen per bezorgd pakket betaald.

Misstanden
VVN-directeur Alphons Knuppel: "In drukke straten komen wel 40 bestelbusjes per dag. Als de trend doorzet, is dat over een jaar misschien wel verdubbeld. Als we hier niets aan doen zullen snelheidsovertredingen, foutparkeren en andere misstanden alleen maar toenemen." Knuppel vreest ook dat er doden zullen vallen.

In 2016 waarschuwde de toenmalige directeur van VVN al voor exact hetzelfde. Maar cijfers van ongelukken en overtredingen waarbij pakketbezorgers zijn betrokken, worden niet specifiek bijgehouden. Wel heeft de VVN dit jaar naar eigen zeggen "tien tot twintig meldingen" gehad van bewoners.

PostNL: het gaat juist beter
Pakketbezorgers proberen het aantal 'bezorgbewegingen' terug te dringen. Dat doen zij onder meer met een betere planning en het opzetten van meer afhaalpunten in winkels en zelfs bij mensen thuis.

PostNL is, met 207 miljoen pakketbezorgingen dit jaar, de grootste van Nederland. Het bedrijf zegt, juist door de groeiende pakketmarkt, minder bij mensen in de straat te komen. "We kunnen onze bussen zo optimaal beladen dat we iedere straat maximaal een keer aandoen overdag. Soms komen we 's avonds nog een keer als onderdeel van een andere bezorgronde", zegt woordvoerder Tahira Limon. "Juist doordat de pakketmarkt groter wordt, kunnen bezorgers steeds vaker hun bus parkeren in de straat en lopend met een steekwagen verder."

Veilig en netjes
PostNL draagt zijn bezorgers naar eigen zeggen op veilig en netjes te rijden, en toetst klanttevredenheid met enquêtes - zo'n 5000 per dag. Zowel klachten als complimenten worden teruggekoppeld, zegt Limon. Ze heeft het aantal klachten en ongelukken niet direct paraat en weet ook niet hoe andere koeriers en bezorgdiensten zich gedragen op de weg. "Ik kan niet spreken voor de markt, maar onze bezorgers zijn ons visitekaartje."

Bron: https://nos.nl/artikel/22(...)rkeerssituaties.html
Er zijn er ook best wel wat die oprecht vinden dat ze bepaalde rechten hebben omdat ze zichzelf als speciaal werkverkeer zien en donderen die bus gewoon neer waar het ze uit komt zonder enig gedachte voor overig verkeer.

Fietspaden moeten het vaak ontgelden wat dat betreft, en daar kan je lang niet altijd even met een boogje omheen als fietser. Of gewoon het troittoir, helemaal goud als je er dan met bijvoorbeeld een rolstoel niet meer langs kan.
datwouiknetzeggenmaandag 24 december 2018 @ 13:29
Tja, de druk om alles op tijd af te leveren is nu eenmaal ontzettend hoog
Drekkoningmaandag 24 december 2018 @ 13:29
Normale arbeidsvoorwaarden zouden hier al een wereld van verschil maken.

Wat we zien zijn de symptomen van de ‘race to the bottom’, waarin de werknemer verder en verder wordt uitgekleed omdat alles zo goedkoop mogelijk moet.
Pak dus de oorzaak aan, niet de symptomen.
pfefferkatzemaandag 24 december 2018 @ 13:38
Snelheidsovertredingen oké, zelf lijkt me het dubbel parkeren of parkeren op fietspaden gevaarlijker.
mstxmaandag 24 december 2018 @ 13:40
Dat krijg je ervan als iedereen zijn pakketjes zo goedkoop mogelijk binnen een dag in huis wil hebben.
Ton.Deusemaandag 24 december 2018 @ 13:41
quote:
1s.gif Op maandag 24 december 2018 13:29 schreef datwouiknetzeggen het volgende:
Tja, de druk om alles op tijd af te leveren is nu eenmaal ontzettend hoog
Die druk kan je ook verlichten door mensen die kort voor kerst nog zaken bestellen maar gewoon pech te laten hebben.

Je weet als heldere internetkoper echt wel dat het drama is met die pakketdienstenten rond de feestdagen, die verantwoordelijkheid moet je gewoon zelf nemen in plaats van onredelijke verwachtingen aan zo'n postorderbedrijf te hangen.

Daar ligt m.i. een rol voor webwinkels en de postorderbedrijven zelf door gewoon paal en perk te stellen voor het behoud van een houdbare werkdruk.
Die 24 uurs levering is volgens mij gewoon niet houdbaar in deze tijd.
silverhillmaandag 24 december 2018 @ 13:44
quote:
1s.gif Op maandag 24 december 2018 13:40 schreef mstx het volgende:
Dat krijg je ervan als iedereen zijn pakketjes zo goedkoop mogelijk binnen een dag in huis wil hebben.
Idd. Iedereen die hier over zeikt moet zelf stoppen met webshops die adverteren met "voor 23u besteld, morgen in huis" en gratis verzending.
Fredmaandag 24 december 2018 @ 13:44
Zou al een hoop schelen als diezelfde bezorgbedrijven niet stoïcijns pakketjes willen bezorgen bij mensen die toch niet thuis zijn.

Pakketbezorgers krijgen maar weinig tijd per adres. Een groot deel is niet thuis, als je dat vooraf weet scheelt dat een berg tijd.

Maarja, als je post NL belt met de vraag of ze alles per definitie naar het ophaalpunt willen brengen is het moeilijk moeilijk.
silverhillmaandag 24 december 2018 @ 13:46
quote:
0s.gif Op maandag 24 december 2018 13:44 schreef FredvZ het volgende:
Zou al een hoop schelen als diezelfde bezorgbedrijven niet stoïcijns pakketjes willen bezorgen bij mensen die toch niet thuis zijn.

Pakketbezorgers krijgen maar weinig tijd per adres. Een groot deel is niet thuis, als je dat vooraf weet scheelt dat een berg tijd.

Maarja, als je post NL belt met de vraag of ze alles per definitie naar het ophaalpunt willen brengen is het moeilijk moeilijk.
Het feit dat dat bij veel webshops (nog steeds) niet eens een optie is, vind ik echt compleet verbazingwekkend. Het maakt het namelijk voor alle drie de partijen juist makkelijker.
Drekkoningmaandag 24 december 2018 @ 13:55
quote:
0s.gif Op maandag 24 december 2018 13:44 schreef silverhill het volgende:

[..]

Idd. Iedereen die hier over zeikt moet zelf stoppen met webshops die adverteren met "voor 23u besteld, morgen in huis" en gratis verzending.
Of wat te denken van CoolBlue, waar je je pakketje nog dezelfde dag in huis kan hebben als je voor 15.00u besteld.
Lyrebirdmaandag 24 december 2018 @ 13:57
quote:
0s.gif Op maandag 24 december 2018 13:44 schreef FredvZ het volgende:
Zou al een hoop schelen als diezelfde bezorgbedrijven niet stoïcijns pakketjes willen bezorgen bij mensen die toch niet thuis zijn.

Pakketbezorgers krijgen maar weinig tijd per adres. Een groot deel is niet thuis, als je dat vooraf weet scheelt dat een berg tijd.
In Japan konden we op het uur aangeven wanneer we het pakket bezorgd wilden hebben. Ochtend of avonduren - geen probleem.

In NYC schijnen ze tegenwoordig ook afsluitbare koelkasten te hebben, zodat zelfs de boodschappen bezorgd kunnen worden als je er niet bent.
Straatcommando.maandag 24 december 2018 @ 13:57
Postnl zegt dat de bezorgers hun visitekaartje zijn. Proest.
Drekkoningmaandag 24 december 2018 @ 14:04
quote:
0s.gif Op maandag 24 december 2018 13:44 schreef FredvZ het volgende:
Zou al een hoop schelen als diezelfde bezorgbedrijven niet stoïcijns pakketjes willen bezorgen bij mensen die toch niet thuis zijn.

Pakketbezorgers krijgen maar weinig tijd per adres. Een groot deel is niet thuis, als je dat vooraf weet scheelt dat een berg tijd.

Maarja, als je post NL belt met de vraag of ze alles per definitie naar het ophaalpunt willen brengen is het moeilijk moeilijk.
Jep, ik laat tegenwoordig eigenlijk altijd bij de Primera bezorgen. Is vlak bij mijn huis, en dan heb ik het pakketje zelfs ‘s middags al i.p.v. in de avond.

Maar snap dat dat niet voor iedereen een oplossing is, vanwege afstand of als je kantoortijden werkt.
noodgangmaandag 24 december 2018 @ 14:06
quote:
1s.gif Op maandag 24 december 2018 14:04 schreef Drekkoning het volgende:

[..]

Jep, ik laat tegenwoordig eigenlijk altijd bij de Primera bezorgen. Is vlak bij mijn huis, en dan heb ik het pakketje zelfs ‘s middags al i.p.v. in de avond.

Maar snap dat dat niet voor iedereen een oplossing is, vanwege afstand of als je kantoortijden werkt.
Ik laat als het mogelijk is mijn pakket bij een pakketpunt in de buurt van mijn werk afleveren. Ideaal. Jammer dat het bij veel webshops nog niet mogelijk is om dat te kiezen. Of dat dit via PostNL makkelijker te regelen is. Die pakketten staan vaak al lang in mijn app van PostNL, zelfs nog voor ze ontvangen zijn door PostNL. Alleen op dat moment kan ik geen pakketpunt kiezen. Dat zou echt veel schelen mocht dat wel kunnen
saparmurat_niyazovmaandag 24 december 2018 @ 14:07
quote:
Wel heeft de VVN dit jaar naar eigen zeggen "tien tot twintig meldingen" gehad van bewoners.
In heel Nederland?

En verder is dit natuurlijk een open deur. Hoge druk, lage verdiensten.
Drekkoningmaandag 24 december 2018 @ 14:08
quote:
0s.gif Op maandag 24 december 2018 14:06 schreef noodgang het volgende:

[..]

Ik laat als het mogelijk is mijn pakket bij een pakketpunt in de buurt van mijn werk afleveren. Ideaal. Jammer dat het bij veel webshops nog niet mogelijk is om dat te kiezen. Of dat dit via PostNL makkelijker te regelen is. Die pakketten staan vaak al lang in mijn app van PostNL, zelfs nog voor ze ontvangen zijn door PostNL. Alleen op dat moment kan ik geen pakketpunt kiezen. Dat zou echt veel schelen mocht dat wel kunnen
Mee eens! Heel raar dat je in die app pas een optie kan kiezen na een mislukte bezorgpoging.
Toefjesmaandag 24 december 2018 @ 14:09
quote:
1s.gif Op maandag 24 december 2018 13:55 schreef Drekkoning het volgende:

[..]

Of wat te denken van CoolBlue, waar je je pakketje nog dezelfde dag in huis kan hebben als je voor 15.00u besteld.
Die service kende ik nog niet. Volgende keer lekker daar bestellen dan. Hoe sneller hoe beter.
Drekkoningmaandag 24 december 2018 @ 14:10
quote:
0s.gif Op maandag 24 december 2018 14:09 schreef Toefjes het volgende:

[..]

Die service kende ik nog niet. Volgende keer lekker daar bestellen dan. Hoe sneller hoe beter.
Het werkt wel als een tiet inderdaad. Kost je wel 5 euro. Gaat ook via een andere bezorgpartner dan PostNL (dezelfde partner die ook de zondagbezorging doet).
Nintexmaandag 24 december 2018 @ 14:11
Ik vind slordig parkeren soms irritant, zeker als er plaats is. Maar verder geef/gun ik ze altijd voorrang indien mogelijk. Immers wil ik ook dat mijn eigen pakketjes er snel zijn ^O^
Toefjesmaandag 24 december 2018 @ 14:14
quote:
1s.gif Op maandag 24 december 2018 14:10 schreef Drekkoning het volgende:

[..]

Het werkt wel als een tiet inderdaad. Kost je wel 5 euro. Gaat ook via een andere bezorgpartner dan PostNL (dezelfde partner die ook de zondagbezorging doet).
Dat is juist een pré. PostNL is kut. Die 5 euro heb je er zo uit omdat je niet met je auto of OV ergens naar toe moet, evt parkeergeld ben je ook niet kwijt.

Vooruitgang kent altijd wel z'n prijs ook.
Speekselkliermaandag 24 december 2018 @ 14:18
Wij hadden van de week in de avond onze Jumbo bezorging was de enige keuze.

Stond ie smorgens bij de buren naast ons
in de middag tegen over ons en 's avonds bij ons.

Als ze hadden aangegeven dat ze iets wilde combineren was het voor mij geen probleem.
maar zo kom je wel aan je 30 ritjes in de straat.
de_boswachtermaandag 24 december 2018 @ 14:24
Pakketbezorgers zijn sowieso gezwellen op de weg. Vooral de heren en damens van DPD kunnen er wat van, wat een kutbedrijf vol tronie is dat dan zeg :r :r
Tyr80maandag 24 december 2018 @ 14:32
quote:
1s.gif Op maandag 24 december 2018 13:29 schreef Drekkoning het volgende:
Normale arbeidsvoorwaarden zouden hier al een wereld van verschil maken.

Wat we zien zijn de symptomen van de ‘race to the bottom’, waarin de werknemer verder en verder wordt uitgekleed omdat alles zo goedkoop mogelijk moet.
Pak dus de oorzaak aan, niet de symptomen.
Oprechte vraag: hoe voorkom je een race to the bottom, in welk gebied dan ook?
Drekkoningmaandag 24 december 2018 @ 14:35
quote:
1s.gif Op maandag 24 december 2018 14:32 schreef Tyr80 het volgende:

[..]

Oprechte vraag: hoe voorkom je een race to the bottom, in welk gebied dan ook?
Schijnconstructies tegengaan, zodat de rechten van werknemers beter beschermd zijn. Zoals doorbetaling bij ziekte, minimum uurloon, etc.
Drekkoningmaandag 24 december 2018 @ 14:36
quote:
0s.gif Op maandag 24 december 2018 14:14 schreef Toefjes het volgende:

[..]

Dat is juist een pré. PostNL is kut. Die 5 euro heb je er zo uit omdat je niet met je auto of OV ergens naar toe moet, evt parkeergeld ben je ook niet kwijt.

Vooruitgang kent altijd wel z'n prijs ook.
Klopt, die partij heeft ook een veel beter track and trace systeem met kleinere window die ook ge-update wordt.
Ceased2Bemaandag 24 december 2018 @ 14:42
quote:
0s.gif Op maandag 24 december 2018 14:18 schreef Speekselklier het volgende:
Wij hadden van de week in de avond onze Jumbo bezorging was de enige keuze.

Stond ie smorgens bij de buren naast ons
in de middag tegen over ons en 's avonds bij ons.

Als ze hadden aangegeven dat ze iets wilde combineren was het voor mij geen probleem.
maar zo kom je wel aan je 30 ritjes in de straat.
X pakketten per leverblok en dan naderhand pas routes bouwen voor het afleveren. Ken het probleem, daar liepen we bij een vorige werkgever ook tegenaan. Kon je soms wel 10x per dag rond hetzelfde flatgebouw rijden omdat we met 4 leverblokken werkten.
Sommige koeriers bekeken vantevoren of ze vaak in dezelfde straat oid moesten zijn en gingen dan zelfstandig klanten bellen of ze wellicht al eerder thuis waren, dat werd net zo vaak gewaardeerd als niet (o dank je voor de service vs wtf ik heb toch niet voor niets een avondlevering gekozen?')
Schuifpuimaandag 24 december 2018 @ 15:06
In de VS hadden wij een jaar of 10 terug een handig systeem. Met de hele straat een soort van kluisjes waar de bezorger de pakketjes in kan doen. Hij doet vervolgens de kluisjes op slot en gooit de sleutel in de juiste brievenbus. Altijd je pakket 's avonds binnen; niet afgeleverd bij buren die op dat moment niet thuis zijn, niet wachten tot je pakket eindelijk kan ophalen bij een of ander ophaalpunt.

Een paar weken terug vlak voordat ik op vakantie ging nog even een korte broek besteld voor ¤20. Eerst komt de bezorger twee aan de brievenbus, vervolgens kan ik dat pakketje de derde bezorgdag halen bij een postNL punt. Uiteindelijk blijkt er een vlek in te zetten, dus pakketje weer teruggestuurd. Vervolgens weer twee bezorgmomenten gemist en het pakketje wederom kunnen halen op een postNL punt. Dat zijn al fucking 7 ritjes voor een product van ¤20. Vind je het gek dat alles snel moet en niets mag kosten.
Ton.Deusemaandag 24 december 2018 @ 15:47
quote:
1s.gif Op maandag 24 december 2018 14:32 schreef Tyr80 het volgende:
een race to the bottom, in welk gebied dan ook?
Ik denk dat het een goed begin is om PostNL op hun vingers te tikken voor eventuele rare "ZZP" constructies die er overduidelijk op ingericht is om wel de baten, maar niet de lasten van personeel te hebben.
Volgens mij verdien je als ZZP'er bij PostNL namelijk niet noemenswaardig meer dan een reguliere bezorger in dienst van als je dingen als kosten voor de bus er af haalt maar je sociale zekerheid is wel gewoon uit het raam en je hebt er een papierwinkel naast waar je u tegen zegt. En ik weet niet of dat nogsteeds zo is maar volgens mij wil PostNL daar bovenop ook nog exclusiviteit. (ofwel, je moet wel als ZZP'er aan de slag, maar je bent er feitelijk niet een want je mag geen opdrachtgevers kiezen en dus onder meerdere vlaggen rijden)
Fredmaandag 24 december 2018 @ 18:45
quote:
1s.gif Op maandag 24 december 2018 14:04 schreef Drekkoning het volgende:
Maar snap dat dat niet voor iedereen een oplossing is, vanwege afstand of als je kantoortijden werkt.
Je kan het vaak ook op grote stations, de supermarkt laten bezorgen.
Er mist eigenlijk alleen nog een bezorgoptie bij de benzinepomp.
Drekkoningmaandag 24 december 2018 @ 19:39
quote:
1s.gif Op maandag 24 december 2018 18:45 schreef FredvZ het volgende:

[..]

Je kan het vaak ook op grote stations, de supermarkt laten bezorgen.
Er mist eigenlijk alleen nog een bezorgoptie bij de benzinepomp.
Ah, ideaal! Vraag je je af waarom mensen nog thuis laten bezorgen. Even langsrijden op de terugweg van werk is een stuk makkelijker zou je zeggen.
tstilemaandag 24 december 2018 @ 19:42
quote:
1s.gif Op maandag 24 december 2018 18:45 schreef FredvZ het volgende:

[..]

Je kan het vaak ook op grote stations, de supermarkt laten bezorgen.
Er mist eigenlijk alleen nog een bezorgoptie bij de benzinepomp.
U vraagt wij draaien;
41ac012ff71ab0993caa06aa09328673.jpeg
Rodgrodmaandag 24 december 2018 @ 19:50
quote:
0s.gif Op maandag 24 december 2018 19:42 schreef tstile het volgende:

[..]

U vraagt wij draaien;
[ afbeelding ]
Probleem is een beetje dat die dingen niet echt groots uitgerold worden. Hier in de stad staat er bijvoorbeeld helemaal geen.

Best vreemd als je bedenkt dat het op de lange termijn PostNL geld scheelt.
tstilemaandag 24 december 2018 @ 19:58
quote:
0s.gif Op maandag 24 december 2018 19:50 schreef Rodgrod het volgende:

[..]

Probleem is een beetje dat die dingen niet echt groots uitgerold worden. Hier in de stad staat er bijvoorbeeld helemaal geen.

Best vreemd als je bedenkt dat het op de lange termijn PostNL geld scheelt.
Klopt het is echt meestal een heel ouderwets gebeuren. Zeker dat ze eerder langskomen dan dat je de kans krijgt om het bij een pakketpunt af te halen.

Bizar dat een bedrijf wat zo op de centen zit zo'n makkelijke besparing laat zitten.

Zelf heb ik een 2e brievenbus neergezet waar wat grotere pakjes in passen. Misschien in de toekomst nog een kluisje in de voortuin zetten met een los hangslotje erbij. Dan kunnen ze het daar in doen en het slotje dichtklikken.

Misschien is het voor ondernemers nog een gat in de markt om zelf als pakketpunt te gaan fungeren. Dus gewoon lokaal adverteren dat mensen bij bestellingen gewoon het adres van dat bedrijf kunnen opgeven en dat ze dan een eurootje afrekenen bij dat bedrijf bij het ophalen.
Janneke141maandag 24 december 2018 @ 19:59
Dat verkeersregels niet gelden voor bezorgers weten we al sinds de uitvinding van de pizzascooter.
Pharkusmaandag 24 december 2018 @ 20:00
Dat krijg je er van als je je vaste krachten eruit gooit en je wagenpark saneert. Dan huur je zzp'ers met aftandse busjes in die meer in hun eigen omzet geïnteresseerd zijn dan dat ze de naam van Postnl hoog willen houden.
tstilemaandag 24 december 2018 @ 20:02
quote:
1s.gif Op maandag 24 december 2018 20:00 schreef Pharkus het volgende:
Dat krijg je er van als je je vaste krachten eruit gooit en je wagenpark saneert. Dan huur je zzp'ers met aftandse busjes in die meer in hun eigen omzet geïnteresseerd zijn dan dat ze de naam van Postnl hoog willen houden.
Ze betalen zzp'ers teweinig. Daarom kan die z'n busje niet onderhouden en moet 'ie wel te hard rijden om de planning te halen.

Ik ben jarenlang zzp koerier geweest en het is te ziek voor woorden. Nu chauffeur in loondienst en het is een wereld van verschil.
VixenFromHellmaandag 24 december 2018 @ 20:05
quote:
1s.gif Op maandag 24 december 2018 14:08 schreef Drekkoning het volgende:

[..]

Mee eens! Heel raar dat je in die app pas een optie kan kiezen na een mislukte bezorgpoging.
Soms kan het wel eerder. Hier werden de pakketten altijd gebracht tussen 11 en 15 ongeveer, en dan kon ik nadat het pakket gesorteerd was (ergens eind vd avond tot vroege nacht) het meteen naar een afhaalpunt sturen. Ben zelf toch nooit thuis als ze komen en het afhaalpunt zit vlakbij mijn werk. Maar sinds kort komen ze pas tussen 16 en 19 ergens, en dan wordt het pakket pas eind vd ochtend gesorteerd. Kort daarna vertrekt de bezorger. Nu kan ik dus geen enkel pakket meer direct naar het afhaalpunt sturen :N ja behalve dan als de webshop die optie al geeft.
Aanstootgevendenaammaandag 24 december 2018 @ 20:12
Het probleem ligt bij de pakketdiensten. Geef je bezorgers mer tijd. Ipv 120 pakketten, bezorgen ze 60 pakketten. Goed voor het verkeer, de medewerkers en de werkgelegenheid.
trein2000maandag 24 december 2018 @ 20:14
Hufters inderdaad, wanen zich koning van de weg...
Janneke141maandag 24 december 2018 @ 20:26
quote:
0s.gif Op maandag 24 december 2018 20:12 schreef Aanstootgevendenaam het volgende:
Het probleem ligt bij de pakketdiensten. Geef je bezorgers mer tijd. Ipv 120 pakketten, bezorgen ze 60 pakketten. Goed voor het verkeer, de medewerkers en de werkgelegenheid.
Zullen we dat maar niet doen? Dan komen er nog twee keer zo veel van die busjes op de weg.
Loekie1maandag 24 december 2018 @ 20:30
Internet brengt wat teweeg. Alles ontregelt.

Als je nu eens in elke wijk een internetwinkel neerzet, waar mensen hun pakket dat ze overal besteld kunnen hebben, kunnen afhalen, eventueel kleding kunnen passen, en ter plekke kunnen retourneren.
Red_85maandag 24 december 2018 @ 20:35
Tjah, als pakketdiensten iedere keer komen tussen 10 en 16 als niemand thuis is, maar voor hun het wel de goedkope uren zijn, rijden die bezorgers voor jan lul.

Lekker afhaalpunt als standaard zetten.
mscholmaandag 24 december 2018 @ 20:39
quote:
0s.gif Op maandag 24 december 2018 13:46 schreef silverhill het volgende:

[..]

Het feit dat dat bij veel webshops (nog steeds) niet eens een optie is, vind ik echt compleet verbazingwekkend. Het maakt het namelijk voor alle drie de partijen juist makkelijker.
het is een duurdere optie omdat de winkelier betaald moet worden EN de bezorger voor elk pakketje.
dus wel logisch

quote:
1s.gif Op maandag 24 december 2018 19:39 schreef Drekkoning het volgende:

[..]

Ah, ideaal! Vraag je je af waarom mensen nog thuis laten bezorgen. Even langsrijden op de terugweg van werk is een stuk makkelijker zou je zeggen.
net als al die tientallen andere mensen die exact hetzelfde doen? dat is het probleem verplaatsen en niet oplossen..
Infectionmaandag 24 december 2018 @ 21:03
quote:
0s.gif Op maandag 24 december 2018 20:26 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Zullen we dat maar niet doen? Dan komen er nog twee keer zo veel van die busjes op de weg.
Maar wel busjes met minder haast en dus minder kans op onveilige verkeerssituaties.

Het is niet het aantal busjes, maar de haast die ze hebben.
Drekkoningmaandag 24 december 2018 @ 21:17
quote:
0s.gif Op maandag 24 december 2018 20:39 schreef mschol het volgende:

[..]

het is een duurdere optie omdat de winkelier betaald moet worden EN de bezorger voor elk pakketje.
dus wel logisch

[..]

net als al die tientallen andere mensen die exact hetzelfde doen? dat is het probleem verplaatsen en niet oplossen..
Dat is wel het probleem oplossen. Er wordt dan namelijk niet meer voor niks gereden.
mscholmaandag 24 december 2018 @ 21:35
quote:
1s.gif Op maandag 24 december 2018 21:17 schreef Drekkoning het volgende:

[..]

Dat is wel het probleem oplossen. Er wordt dan namelijk niet meer voor niks gereden.
Maar er wordt niet voor niks gereden, er wordt gemiddeld in een rit meer uitgeleverd dan dat er blijft liggen, en die rit rijdt hoe dan ook wel (er zitten ook zakelijke ritten in, en die gaan 100% zeker niet naar een of ander ophaal punt).
Persoonlijk zeg ik ook gewoon: kom maar thuis brengen, pakketpunten zijn ver weg en vrijwel allemaal gesloten (of ik moet gaan rennen) als ik van werk kom, op werk afleveren is garantie op kwijt raken.

Die paar die blijven liggen veroorzaken tijdens einde kantoortijd gezeik bij de pakketpunten met fout parkerende pakket ophalers..
ergo, dat is geen oplossing, probleem verplaatsing

en dat zeg ik als dagelijkse zowel verzender als ontvanger van pakketten (deels zakelijk)
Janneke141maandag 24 december 2018 @ 21:40
quote:
0s.gif Op maandag 24 december 2018 21:35 schreef mschol het volgende:

[..]

Maar er wordt niet voor niks gereden, er wordt gemiddeld in een rit meer uitgeleverd dan dat er blijft liggen, en die rit rijdt hoe dan ook wel (er zitten ook zakelijke ritten in, en die gaan 100% zeker niet naar een of ander ophaal punt).
Persoonlijk zeg ik ook gewoon: kom maar thuis brengen, pakketpunten zijn ver weg en vrijwel allemaal gesloten (of ik moet gaan rennen) als ik van werk kom, op werk afleveren is garantie op kwijt raken.

Die paar die blijven liggen veroorzaken tijdens einde kantoortijd gezeik bij de pakketpunten met fout parkerende pakket ophalers..
ergo, dat is geen oplossing, probleem verplaatsing

en dat zeg ik als dagelijkse zowel verzender als ontvanger van pakketten (deels zakelijk)
Ik hoop dat je de denkfout die hierin zit zelf ook wel ziet.
bianconerimaandag 24 december 2018 @ 21:40
Wat een onzin zeg....

Je kunt niet gaan verwacht dat mensen constant met alle pakketjes hele afstanden gaan lopen.
Als alles geblokkeerd is is het logisch dat de wagen er even snel voor gezet wordt.
Al is het even half op de stoep bv. Verkeer kan er toch wel langs normaal. Dat mensen zelf niet kunnen rijden en dan klagen is andermans probleem (zie dat nos deel bv).

Mensen moeten zich niet zo'n druk maken.
Dat iemand eventjes er staat. Tjonge jonge.
Absoluut voor bezorgingen bij pakketpunten, doe ik altijd (ook al bestel ik zelden).
Druk moet er gwn meer af.
bianconerimaandag 24 december 2018 @ 21:42
quote:
0s.gif Op maandag 24 december 2018 21:35 schreef mschol het volgende:


Persoonlijk zeg ik ook gewoon: kom maar thuis brengen, pakketpunten zijn ver weg en vrijwel allemaal gesloten (of ik moet gaan rennen) als ik van werk kom, op werk afleveren is garantie op kwijt raken.

Wat voor gat woon jij dan?

Ik woon in een groot dorp en we hebben hier al minsten 10 pakketpunten.
Echt overal is wat te vinden.
Thuis bezorgen is niet makkelijker, gwn op een beter moment in winkel/tankstation halen.
Of op werk, raakt echt niet kwijt.
athlonkmfmaandag 24 december 2018 @ 21:56
xoF4UfE.gif

https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1663741/3
mscholmaandag 24 december 2018 @ 22:30
quote:
1s.gif Op maandag 24 december 2018 21:42 schreef bianconeri het volgende:

[..]

Wat voor gat woon jij dan?

Ik woon in een groot dorp en we hebben hier al minsten 10 pakketpunten.
Echt overal is wat te vinden.
Thuis bezorgen is niet makkelijker, gwn op een beter moment in winkel/tankstation halen.
Of op werk, raakt echt niet kwijt.
en al die pakketpunten sluiten om 17:00, en nee ik woon gewoon in de randstad, ik werk geregeld tot na 20:00

en spreek voor jezelf als je pakket niet kwijt raakt :') zovaak al meegemaakt dat een pakket weg was als het op een pakketpunt afgeleverd zou zijn, op werk verdwijnt hij gemiddeld genomen ook voor langere tijd

thuisbezorgen is tig keer makkelijker en veel beter in te plannen, even afgezien van het feit dat ik gewoon geld betaal om het aan huis te brengen, dan ga ik niet zelf lopen kutten natuurlijk.

daarnaast heb ik ook ervaring met 'de andere kant' van de verzending en nee, dan wordt je al helemaal niet blij van die ophaalpunten... (maar net zo min van pakketbezorgers zelf, al zijn het een paar rotte appels gemiddeld genomen)
MakkieRmaandag 24 december 2018 @ 23:06
quote:
1s.gif Op maandag 24 december 2018 13:29 schreef Drekkoning het volgende:
Normale arbeidsvoorwaarden zouden hier al een wereld van verschil maken.

Wat we zien zijn de symptomen van de ‘race to the bottom’, waarin de werknemer verder en verder wordt uitgekleed omdat alles zo goedkoop mogelijk moet.
Pak dus de oorzaak aan, niet de symptomen.
helemaal mee eens, gewoon een uurtarief toevoegen en dit probleem behoort tot de verleden tijd.
bloodymary1maandag 24 december 2018 @ 23:07
quote:
0s.gif Op maandag 24 december 2018 21:40 schreef bianconeri het volgende:
Wat een onzin zeg....

Je kunt niet gaan verwacht dat mensen constant met alle pakketjes hele afstanden gaan lopen.
Als alles geblokkeerd is is het logisch dat de wagen er even snel voor gezet wordt.
Al is het even half op de stoep bv. Verkeer kan er toch wel langs normaal. Dat mensen zelf niet kunnen rijden en dan klagen is andermans probleem (zie dat nos deel bv).

Mensen moeten zich niet zo'n druk maken.
Dat iemand eventjes er staat. Tjonge jonge.
Absoluut voor bezorgingen bij pakketpunten, doe ik altijd (ook al bestel ik zelden).
Druk moet er gwn meer af.
Helemaal mee eens. Iedereen is zo snel geirriteerd tegenwoordig. Zijn mensen dan gewoon zelf niet te gehaast als ze niet even een halve minuut kunnen wachten tot zo'n busje weg is? Totaal geen last van.
alopiomaandag 24 december 2018 @ 23:21
quote:
1s.gif Op maandag 24 december 2018 22:30 schreef mschol het volgende:

[..]

en al die pakketpunten sluiten om 17:00, en nee ik woon gewoon in de randstad, ik werk geregeld tot na 20:00

en spreek voor jezelf als je pakket niet kwijt raakt :') zovaak al meegemaakt dat een pakket weg was als het op een pakketpunt afgeleverd zou zijn, op werk verdwijnt hij gemiddeld genomen ook voor langere tijd

thuisbezorgen is tig keer makkelijker en veel beter in te plannen, even afgezien van het feit dat ik gewoon geld betaal om het aan huis te brengen, dan ga ik niet zelf lopen kutten natuurlijk.

daarnaast heb ik ook ervaring met 'de andere kant' van de verzending en nee, dan wordt je al helemaal niet blij van die ophaalpunten... (maar net zo min van pakketbezorgers zelf, al zijn het een paar rotte appels gemiddeld genomen)
Al die pakketpunten sluiten om 17:00 uur? Eh nee..de supermarkt is sowieso tot 21:00 uur open, heb je nog benzinepompen die ook tot Savonds laat open zijn. Als jij tot 20:00 uur werkt ben je sowieso niet thuis als ze komen afleveren en zadel je je buren ermee op.

En als het op je werk verdwijnt werk je wel voor een pauper bedrijf zeg, ik snap dan wel dat je het niet daar laat bezorgen
bianconerimaandag 24 december 2018 @ 23:29
quote:
1s.gif Op maandag 24 december 2018 22:30 schreef mschol het volgende:

en al die pakketpunten sluiten om 17:00, en nee ik woon gewoon in de randstad, ik werk geregeld tot na 20:00

en spreek voor jezelf als je pakket niet kwijt raakt :') zovaak al meegemaakt dat een pakket weg was als het op een pakketpunt afgeleverd zou zijn, op werk verdwijnt hij gemiddeld genomen ook voor langere tijd

thuisbezorgen is tig keer makkelijker en veel beter in te plannen, even afgezien van het feit dat ik gewoon geld betaal om het aan huis te brengen, dan ga ik niet zelf lopen kutten natuurlijk.

daarnaast heb ik ook ervaring met 'de andere kant' van de verzending en nee, dan wordt je al helemaal niet blij van die ophaalpunten... (maar net zo min van pakketbezorgers zelf, al zijn het een paar rotte appels gemiddeld genomen)
Ik wou al voor geen 10 miljard naar de randstad, nou dus nog voor geen 20 miljard.
Hopeloos gebied zeg daar.

Hier zijn de parcelshops in principe sowieso open tot 6 uur, enkelen tot 8 uur en de uitzondering nog later. En sowieso tot 8 uur werken xD.
Nee kwijtraken natuurlijk niet. Je hebt identificatie plicht bij het ophalen. Dus dat verdwijnt echt niet zo maar.

Ja en toch plant niemand zelf het bezorg moment in xD.
En lang niet alle sites laten dit ook makkelijk toe.
Ik heb ook ervaring met de andere kant, dan word je juist blij met de pakketpunten.

quote:
1s.gif Op maandag 24 december 2018 23:07 schreef bloodymary1 het volgende:

[..]

Helemaal mee eens. Iedereen is zo snel geirriteerd tegenwoordig. Zijn mensen dan gewoon zelf niet te gehaast als ze niet even een halve minuut kunnen wachten tot zo'n busje weg is? Totaal geen last van.
Precies. Hoe vaak is overigens de weg nou geblokkeerd?
JA mss half maar wel dat je er nog langs kan.
Als alles bomvol staat in een nauwe straat dan moet het wel eens midden op straat.
Maar ik woon gelukkig niet in de randstad dus dat is dan alleen in een kleine straat en kan je ook prima nog om heen gaan mocht je zoveel haast hebben.
Plus dat mensen hier in het Noorden niet zo opgefokt zijn.
jakosidinsdag 25 december 2018 @ 01:24
quote:
1s.gif Op maandag 24 december 2018 22:30 schreef mschol het volgende:

[..]

en al die pakketpunten sluiten om 17:00, en nee ik woon gewoon in de randstad, ik werk geregeld tot na 20:00

en spreek voor jezelf als je pakket niet kwijt raakt :') zovaak al meegemaakt dat een pakket weg was als het op een pakketpunt afgeleverd zou zijn, op werk verdwijnt hij gemiddeld genomen ook voor langere tijd

thuisbezorgen is tig keer makkelijker en veel beter in te plannen, even afgezien van het feit dat ik gewoon geld betaal om het aan huis te brengen, dan ga ik niet zelf lopen kutten natuurlijk.

daarnaast heb ik ook ervaring met 'de andere kant' van de verzending en nee, dan wordt je al helemaal niet blij van die ophaalpunten... (maar net zo min van pakketbezorgers zelf, al zijn het een paar rotte appels gemiddeld genomen)
Ja het zal, maar genoeg linkse studentenkutjes laten het ook gewoon thuisbezorgen terwijl het eigenlijk niet hoeft. voor een stuk kleding van 18 euro ofzo wat heus niet kapot gaat omdat het bij een pakketpunt wordt gebracht.
Zolderkamerdinsdag 25 december 2018 @ 01:28
quote:
0s.gif Op maandag 24 december 2018 13:25 schreef Ton.Deuse het volgende:
en donderen die bus gewoon neer waar het ze uit komt zonder enig gedachte voor overig verkeer.

Fietspaden moeten het vaak ontgelden wat dat betreft, en daar kan je lang niet altijd even met een boogje omheen als fietser. Of gewoon het troittoir, helemaal goud als je er dan met bijvoorbeeld een rolstoel niet meer langs kan.
Want ze zijn ook niet binnen vijf minuten max. weer verdwenen..
the-eyedinsdag 25 december 2018 @ 01:39
Ik zie weinig verandering/verbetering in de situatie wanneer bewoners die pakketjes ophalen. Of 1 bus die 40 pakketjes aflevert of 40 klanten die hun pakketje op gaan halen :')
Zolderkamerdinsdag 25 december 2018 @ 01:41
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 december 2018 01:39 schreef the-eye het volgende:
Ik zie weinig verandering in de situatie wanneer bewoners die pakketjes ophalen. Of 1 bus die 40 pakketjes aflevert of 40 klanten die hun pakketje op gaan halen :')
Nee hoor.. als er geen bezorgers rijden dan zorgen bezorgers ook niet voor onveilige situaties.. :P
the-eyedinsdag 25 december 2018 @ 01:47
quote:
14s.gif Op dinsdag 25 december 2018 01:41 schreef Zolderkamer het volgende:

[..]

Nee hoor.. als er geen bezorgers rijden dan zorgen bezorgers ook niet voor onveilige situaties.. :P
Voor mij persoonlijk is het veiliger als ik mij niet in de hectiek van de dorpskern hoef te begeven
Zolderkamerdinsdag 25 december 2018 @ 01:51
quote:
7s.gif Op dinsdag 25 december 2018 01:47 schreef the-eye het volgende:

[..]

Voor mij persoonlijk is het veiliger als ik mij niet in de hectiek van de dorpskern hoef te begeven
Hier jaagt de bezorger altijd olifanten en tijgers weg.. Dat is ook best een heel veilig gevoel..
Ik heb er nog nooit last van gehad als de bezorger langskomt..
Grrrrrrrrdinsdag 25 december 2018 @ 02:45
quote:
1s.gif Op maandag 24 december 2018 13:55 schreef Drekkoning het volgende:

[..]

Of wat te denken van CoolBlue, waar je je pakketje nog dezelfde dag in huis kan hebben als je voor 15.00u besteld.
Die hebben de bezorging in eigen huis. Perfect voorbeeld van hoe je niet alles uitbesteedt en over laat aan derden waar je verder geen zeggenschap meer over hebt. _O_