Er zijn er ook best wel wat die oprecht vinden dat ze bepaalde rechten hebben omdat ze zichzelf als speciaal werkverkeer zien en donderen die bus gewoon neer waar het ze uit komt zonder enig gedachte voor overig verkeer.quote:Pakketbezorgers veroorzaken onveilige verkeerssituaties in woonwijken, helemaal nu er vanwege de feestdagen veel meer wordt besteld. Daarvoor waarschuwt Veilig Verkeer Nederland. Pakketbezorgers rijden regelmatig te hard en onoplettend binnen 30-kilometerzones, stelt de verkeersveiligheidsorganisatie op zijn site. VVN baseert zijn conclusie op klachten van bewoners.
Jaarlijks worden er meer dan 400 miljoen pakketten verstuurd en bezorgd in Nederland. En het pakketvervoer neemt al jaren toe, blijkt uit de Post en Pakketmonitor 2017 van de Autoriteit Consument en Markt. Pakketbezorgers werken vaak onder druk van dwingende bezorgtijden ("vandaag nog in huis!"), en onder druk van de eigen portemonnee - veel bezorgers werken als zelfstandige en krijgen per bezorgd pakket betaald.
Misstanden
VVN-directeur Alphons Knuppel: "In drukke straten komen wel 40 bestelbusjes per dag. Als de trend doorzet, is dat over een jaar misschien wel verdubbeld. Als we hier niets aan doen zullen snelheidsovertredingen, foutparkeren en andere misstanden alleen maar toenemen." Knuppel vreest ook dat er doden zullen vallen.
In 2016 waarschuwde de toenmalige directeur van VVN al voor exact hetzelfde. Maar cijfers van ongelukken en overtredingen waarbij pakketbezorgers zijn betrokken, worden niet specifiek bijgehouden. Wel heeft de VVN dit jaar naar eigen zeggen "tien tot twintig meldingen" gehad van bewoners.
PostNL: het gaat juist beter
Pakketbezorgers proberen het aantal 'bezorgbewegingen' terug te dringen. Dat doen zij onder meer met een betere planning en het opzetten van meer afhaalpunten in winkels en zelfs bij mensen thuis.
PostNL is, met 207 miljoen pakketbezorgingen dit jaar, de grootste van Nederland. Het bedrijf zegt, juist door de groeiende pakketmarkt, minder bij mensen in de straat te komen. "We kunnen onze bussen zo optimaal beladen dat we iedere straat maximaal een keer aandoen overdag. Soms komen we 's avonds nog een keer als onderdeel van een andere bezorgronde", zegt woordvoerder Tahira Limon. "Juist doordat de pakketmarkt groter wordt, kunnen bezorgers steeds vaker hun bus parkeren in de straat en lopend met een steekwagen verder."
Veilig en netjes
PostNL draagt zijn bezorgers naar eigen zeggen op veilig en netjes te rijden, en toetst klanttevredenheid met enquêtes - zo'n 5000 per dag. Zowel klachten als complimenten worden teruggekoppeld, zegt Limon. Ze heeft het aantal klachten en ongelukken niet direct paraat en weet ook niet hoe andere koeriers en bezorgdiensten zich gedragen op de weg. "Ik kan niet spreken voor de markt, maar onze bezorgers zijn ons visitekaartje."
Bron: https://nos.nl/artikel/22(...)rkeerssituaties.html
Die druk kan je ook verlichten door mensen die kort voor kerst nog zaken bestellen maar gewoon pech te laten hebben.quote:Op maandag 24 december 2018 13:29 schreef datwouiknetzeggen het volgende:
Tja, de druk om alles op tijd af te leveren is nu eenmaal ontzettend hoog
Idd. Iedereen die hier over zeikt moet zelf stoppen met webshops die adverteren met "voor 23u besteld, morgen in huis" en gratis verzending.quote:Op maandag 24 december 2018 13:40 schreef mstx het volgende:
Dat krijg je ervan als iedereen zijn pakketjes zo goedkoop mogelijk binnen een dag in huis wil hebben.
Het feit dat dat bij veel webshops (nog steeds) niet eens een optie is, vind ik echt compleet verbazingwekkend. Het maakt het namelijk voor alle drie de partijen juist makkelijker.quote:Op maandag 24 december 2018 13:44 schreef FredvZ het volgende:
Zou al een hoop schelen als diezelfde bezorgbedrijven niet stoïcijns pakketjes willen bezorgen bij mensen die toch niet thuis zijn.
Pakketbezorgers krijgen maar weinig tijd per adres. Een groot deel is niet thuis, als je dat vooraf weet scheelt dat een berg tijd.
Maarja, als je post NL belt met de vraag of ze alles per definitie naar het ophaalpunt willen brengen is het moeilijk moeilijk.
Of wat te denken van CoolBlue, waar je je pakketje nog dezelfde dag in huis kan hebben als je voor 15.00u besteld.quote:Op maandag 24 december 2018 13:44 schreef silverhill het volgende:
[..]
Idd. Iedereen die hier over zeikt moet zelf stoppen met webshops die adverteren met "voor 23u besteld, morgen in huis" en gratis verzending.
In Japan konden we op het uur aangeven wanneer we het pakket bezorgd wilden hebben. Ochtend of avonduren - geen probleem.quote:Op maandag 24 december 2018 13:44 schreef FredvZ het volgende:
Zou al een hoop schelen als diezelfde bezorgbedrijven niet stoïcijns pakketjes willen bezorgen bij mensen die toch niet thuis zijn.
Pakketbezorgers krijgen maar weinig tijd per adres. Een groot deel is niet thuis, als je dat vooraf weet scheelt dat een berg tijd.
Jep, ik laat tegenwoordig eigenlijk altijd bij de Primera bezorgen. Is vlak bij mijn huis, en dan heb ik het pakketje zelfs ‘s middags al i.p.v. in de avond.quote:Op maandag 24 december 2018 13:44 schreef FredvZ het volgende:
Zou al een hoop schelen als diezelfde bezorgbedrijven niet stoïcijns pakketjes willen bezorgen bij mensen die toch niet thuis zijn.
Pakketbezorgers krijgen maar weinig tijd per adres. Een groot deel is niet thuis, als je dat vooraf weet scheelt dat een berg tijd.
Maarja, als je post NL belt met de vraag of ze alles per definitie naar het ophaalpunt willen brengen is het moeilijk moeilijk.
Ik laat als het mogelijk is mijn pakket bij een pakketpunt in de buurt van mijn werk afleveren. Ideaal. Jammer dat het bij veel webshops nog niet mogelijk is om dat te kiezen. Of dat dit via PostNL makkelijker te regelen is. Die pakketten staan vaak al lang in mijn app van PostNL, zelfs nog voor ze ontvangen zijn door PostNL. Alleen op dat moment kan ik geen pakketpunt kiezen. Dat zou echt veel schelen mocht dat wel kunnenquote:Op maandag 24 december 2018 14:04 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
Jep, ik laat tegenwoordig eigenlijk altijd bij de Primera bezorgen. Is vlak bij mijn huis, en dan heb ik het pakketje zelfs ‘s middags al i.p.v. in de avond.
Maar snap dat dat niet voor iedereen een oplossing is, vanwege afstand of als je kantoortijden werkt.
In heel Nederland?quote:Wel heeft de VVN dit jaar naar eigen zeggen "tien tot twintig meldingen" gehad van bewoners.
Mee eens! Heel raar dat je in die app pas een optie kan kiezen na een mislukte bezorgpoging.quote:Op maandag 24 december 2018 14:06 schreef noodgang het volgende:
[..]
Ik laat als het mogelijk is mijn pakket bij een pakketpunt in de buurt van mijn werk afleveren. Ideaal. Jammer dat het bij veel webshops nog niet mogelijk is om dat te kiezen. Of dat dit via PostNL makkelijker te regelen is. Die pakketten staan vaak al lang in mijn app van PostNL, zelfs nog voor ze ontvangen zijn door PostNL. Alleen op dat moment kan ik geen pakketpunt kiezen. Dat zou echt veel schelen mocht dat wel kunnen
Die service kende ik nog niet. Volgende keer lekker daar bestellen dan. Hoe sneller hoe beter.quote:Op maandag 24 december 2018 13:55 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
Of wat te denken van CoolBlue, waar je je pakketje nog dezelfde dag in huis kan hebben als je voor 15.00u besteld.
Het werkt wel als een tiet inderdaad. Kost je wel 5 euro. Gaat ook via een andere bezorgpartner dan PostNL (dezelfde partner die ook de zondagbezorging doet).quote:Op maandag 24 december 2018 14:09 schreef Toefjes het volgende:
[..]
Die service kende ik nog niet. Volgende keer lekker daar bestellen dan. Hoe sneller hoe beter.
Dat is juist een pré. PostNL is kut. Die 5 euro heb je er zo uit omdat je niet met je auto of OV ergens naar toe moet, evt parkeergeld ben je ook niet kwijt.quote:Op maandag 24 december 2018 14:10 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
Het werkt wel als een tiet inderdaad. Kost je wel 5 euro. Gaat ook via een andere bezorgpartner dan PostNL (dezelfde partner die ook de zondagbezorging doet).
Oprechte vraag: hoe voorkom je een race to the bottom, in welk gebied dan ook?quote:Op maandag 24 december 2018 13:29 schreef Drekkoning het volgende:
Normale arbeidsvoorwaarden zouden hier al een wereld van verschil maken.
Wat we zien zijn de symptomen van de ‘race to the bottom’, waarin de werknemer verder en verder wordt uitgekleed omdat alles zo goedkoop mogelijk moet.
Pak dus de oorzaak aan, niet de symptomen.
Schijnconstructies tegengaan, zodat de rechten van werknemers beter beschermd zijn. Zoals doorbetaling bij ziekte, minimum uurloon, etc.quote:Op maandag 24 december 2018 14:32 schreef Tyr80 het volgende:
[..]
Oprechte vraag: hoe voorkom je een race to the bottom, in welk gebied dan ook?
Klopt, die partij heeft ook een veel beter track and trace systeem met kleinere window die ook ge-update wordt.quote:Op maandag 24 december 2018 14:14 schreef Toefjes het volgende:
[..]
Dat is juist een pré. PostNL is kut. Die 5 euro heb je er zo uit omdat je niet met je auto of OV ergens naar toe moet, evt parkeergeld ben je ook niet kwijt.
Vooruitgang kent altijd wel z'n prijs ook.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |