abonnement Unibet Coolblue
pi_184440639
Vaker voeden? Ik vind t persoonlijk weinig keer. Ik weet dat je met een LK een plan hebt, maar 6 voedingen is echt weinig voor een goede productie. Ter vergelijking: ik voed zeker 10x, en mijne is nu 10 weken én ik heb er al 2 gevoed. Melk zat.
Overdag voed ik meteen na slapen en dan is ze even wakker en dan voed ik nog een keer zodat ze kan slapen.
Wat ik ‘s avonds doe is wisselen van borst zodra ze ontevreden is. En daarna gerust nog een keer (of -tig).
I 21-5-10 ♥ T 1-11-12 ♥ K 4-11-18 ♥
  woensdag 16 januari 2019 @ 19:37:59 #102
93505 SaskiaR
The sword of ice and fire
pi_184440884
quote:
0s.gif Op woensdag 16 januari 2019 18:51 schreef Tink89 het volgende:
Met name 's avonds is ze niet tevreden na de voeding, ze blijft zoeken enzo. Ik vind het niet erg om haar dan veel aan te leggen
Klinkt als clusteren :) deed N ook tussen die leeftijd, soms waren we van 20.00 tot 24.00 aangekoppeld. https://www.borstvoeding.com/problemen/mproductie/clusteren.html
Carpe diem, quam minimum credula postero.
pi_184443538
Klinkt als clusteren inderdaad! Lekker aan toegeven als je dat prima vind :)
Sommige kindjes tanken zich dan voldoende vol (aan vette melk en nabijheid van mama) dat ze daarna een lekkere lange ruk slaap doen
  woensdag 16 januari 2019 @ 23:00:17 #104
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_184445618
Wat Morretje zegt. Aanleggen, aanleggen, aanleggen. Liefst nog huid op huid. Aantallen, tijden, schema's, allemaal loslaten en gewoon bij elke kik die borst erin. Het huis, boodschappen, de was, de visite, allemaal niet belangrijk, dat kan je man regelen.
KuikenGuppy
  Manager PR/Moderator/Beste crewlid 2022 donderdag 17 januari 2019 @ 00:03:33 #105
269689 crew  Viv
pi_184446741
quote:
0s.gif Op woensdag 16 januari 2019 18:51 schreef Tink89 het volgende:
Tips anyone? Fenegriek? Meer borstvoedingsthee? Ik drink nu één grote mok per dag.
Ik dacht dat je ging afbouwen? :o

Anyway, fenegriek werkt pas als het letterlijk je poriën uitkomt en je lichaamsgeur verandert in de geur van ahornsiroop (maple syrup). Zie hier: https://exclusivepumping.(...)reasing-milk-supply/
Ik geloof zelf niet in borstvoedingsthee (en dan werkt het niet :P ), de werkzame stof daarin is vaak ook fenegriek maar dus nooit in relevante hoeveelheden.
quote:
Ik pas in de middag en avond al compressie toe.
Je kan dit combineren met wisselvoeden, dus iedere keer als Prul niet meer effectief drinkt compressie toepassen voor wat extra slokken, en als ze dan weer inkakt van kant wisselen, en dan aan die kant hetzelfde en weer terug, etc.
quote:
Ik doe nu deze voedingen zelf: nachtvoeding (rond 3 uur), 7 uur, 10 uur, 16 uur, 19:00 en 21:00. Ik kolf soms om 13:00 uur, maar niet altijd. Als ik om 13 uur kolf, is prul om 16 uur niet tevreden na de voeding.
Van 21:00 tot 3:00 heb je er 6 uur tussen zitten, en dat kun je beter maar 1 keer per etmaal hebben vanwege je productie. Tussen 10:00 en 16:00 niet voeden én niet kolven is dus niet zo handig.

Noem je deze tijden trouwens omdat Prul al zo'n voorspelbaar ritme heeft, of begin je met een voeding omdat het een bepaald tijdstip is?
  donderdag 17 januari 2019 @ 10:00:00 #106
319308 Tink89
To live is to dance
pi_184450525
quote:
0s.gif Op donderdag 17 januari 2019 00:03 schreef ViviRAWRS het volgende:

[..]

Ik dacht dat je ging afbouwen? :o

Anyway, fenegriek werkt pas als het letterlijk je poriën uitkomt en je lichaamsgeur verandert in de geur van ahornsiroop (maple syrup). Zie hier: https://exclusivepumping.(...)reasing-milk-supply/
Ik geloof zelf niet in borstvoedingsthee (en dan werkt het niet :P ), de werkzame stof daarin is vaak ook fenegriek maar dus nooit in relevante hoeveelheden.

[..]

Je kan dit combineren met wisselvoeden, dus iedere keer als Prul niet meer effectief drinkt compressie toepassen voor wat extra slokken, en als ze dan weer inkakt van kant wisselen, en dan aan die kant hetzelfde en weer terug, etc.

[..]

Van 21:00 tot 3:00 heb je er 6 uur tussen zitten, en dat kun je beter maar 1 keer per etmaal hebben vanwege je productie. Tussen 10:00 en 16:00 niet voeden én niet kolven is dus niet zo handig.

Noem je deze tijden trouwens omdat Prul al zo'n voorspelbaar ritme heeft, of begin je met een voeding omdat het een bepaald tijdstip is?
Afbouwen was idd het plan, maar prul ging ineens heel goed groeien. Twee weken achter elkaar 260 gram per week aangekomen O+

En txs voor je tips! De meeste pas ik al toe (compressie en wisselvoeden combineren).

De tijden komen vaak ongeveer zo uit. Prul krijgt voeding op verzoek (met als voorwaarde overdag maximaal 3,5 uur tussen begin en begin ivm haar gewicht) en regelt zichzelf aardig regelmatig :D

En 7 keer aanleggen (waarvan 1 keer kolven) is dus nog niet genoeg. Check. Clusteren vind ik overigens prima, maar prul is dan vaak gefrustreerd en doodmoe en na een extra flesje van 60 tevreden en valt ze in slaap. Het voelt als 'pesten' om haar die fles dan niet te geven. Ze is al zo klein en licht, ik maak het haar graag makkelijk.

@burdie: die man heeft ook nog een baan. Ik kan moeilijk helemaal niks doen de hele dag. Ik doe niet veel, maar een keertje de vaatwasser inruimen ofzo is toch ook wel heel erg fijn.

Net lekker huid op huid gevoed en nu samen nog even onder een deken op de bank, maar ik moet zo toch echt even ontbijt voor mezelf maken. En als prul nu in slaap valt, kan ik voorlopig nergens heen... Ik vind het in de praktijk soms nog best ingewikkeld :D
K&W / Tink's droomhuis deel 3: Vur goan beginne! Ofzoiets....
maandag 30 september 2013 07:58 schreef Brighteyes het volgende:
En over de chocola... Tink is van een andere planeet. ;) Die heeft dat niet nodig. ;)
pi_184450663
Het is ook niet makkelijk, Tink!

Wat ik de eerste weken deed was zodra O onrustig werd m’n borst erin stoppen. Later normaliseert zich het aantal voedingen sterk. Verder zorgen dat je, voordat je op de bank gaat zitten, alles binnen bereik hebt. Wat te eten, wat te drinken, afstandsbediening, telefoon, etc. En zorgen dat je geplast hebt!
  donderdag 17 januari 2019 @ 10:14:55 #108
319308 Tink89
To live is to dance
pi_184450757
Prul is iig voldaan en heel gezellig aan het kletsen nu, dus aankleden en even zelf spelen terwijl ik ontbijt maak, moet lukken.
K&W / Tink's droomhuis deel 3: Vur goan beginne! Ofzoiets....
maandag 30 september 2013 07:58 schreef Brighteyes het volgende:
En over de chocola... Tink is van een andere planeet. ;) Die heeft dat niet nodig. ;)
pi_184450770
quote:
0s.gif Op woensdag 16 januari 2019 18:51 schreef Tink89 het volgende:
Prul is nu 8 weken en 1 dag en groeit goed op 5-6 borstvoedingen en 1 tot 2 flessen van 120 en vier schepjes. Met name 's avonds is ze niet tevreden na de voeding, ze blijft zoeken enzo. Ik vind het niet erg om haar dan veel aan te leggen, maar ik ben ook op zoek naar een extra boost voor m'n productie. 'S nachts en 's ochtends is ze wel tevreden, m'n borsten voelen dan ook vol. Tips anyone? Fenegriek? Meer borstvoedingsthee? Ik drink nu één grote mok per dag. Ik pas in de middag en avond al compressie toe. Ik doe nu deze voedingen zelf: nachtvoeding (rond 3 uur), 7 uur, 10 uur, 16 uur, 19:00 en 21:00. Ik kolf soms om 13:00 uur, maar niet altijd. Als ik om 13 uur kolf, is prul om 16 uur niet tevreden na de voeding.
Als ze 's avonds nog zoekt, lekker aan de borst houden. Dat is ook meteen een supergoede boost voor je borstvoeding!

's Nachts maak je het best van die stofjes aan die de moedermelk productie stimuleren, dus het is heel logisch dat je borsten 's nachts en 's ochtends het meest vol zijn. Natuurlijk gezien ligt je baby 's nachts ook bij je en heeft ie veel toegang tot de borst. 's Nachts is het vaak veilig, je ligt beschut in een holletje zeg maar. Nu drinkt jouw baby niet per se veel 's nachts, ligt ze wel naast je/tegen je aan? Hoe meer ze je ruikt, hoe meer ze waarschijnlijk wil drinken. ;) En 's ochtends meteen een lekker lange borstsessie houden als ze 's nachts minder heeft gedronken is ook een goede optie natuurlijk! (Samen in bad of onder de douche kan daarbij ook veel helpen, 's ochtends of 's avonds.)

Bij een kleine baby is het ook heel normaal dat ze heel vaak kleine beetjes willen drinken, dat is goed voor de hersenontwikkeling (een 'constante stroom' van melk). Dus het kan best dat ze 's middags of 's avonds telkens opnieuw wil drinken, ook al heb je d'r net afgekoppeld.
Hier zit ik dan 's avonds op de bank met een serie of film erbij, en/of gezellig met mijn lief te kletsen en dan hangt m'n borst gewoon buiten m'n shirt (okee ik stop het tussendoor soms ook wel even terug haha, maar bij wijze van) :') en de kleine slaapt dan, maar wil vaak tussendoor opeens een slokje drinken, dan stop ik hup die borst erin.

En hele kleintjes willen soms uuren achter elkaar constant toegang tot de borst. Ik heb de eerste tijd onbeperkt nachtvoedingen gegeven, ik telde ze niet eens, soms waren het er wel 8 denk ik. Jeej voor liggend voeden in het donker en samen slapen. ;) Ik hoefde ze ook niet te tellen, ik kon zo goed als meteen doorslapen telkens.

Wat Jagar zegt, die eerste weken bij elk dingetje de borst erin, zodra je kindje echt groter wordt, wordt het drinken vaak ook efficiënter en het reguleert zich allemaal gewoon vanzelf. Maar het is inderdaad niet per se eenvoudig als je weinig voorbeeld vanuit je omgeving hebt. Hier ook oma's die op schema voedden en na een poosje opgedroogd waren. Mijn moeder zelf heeft wel op verzoek gevoed en ook langer bij m'n jongste broertje en zusje, maar zelfs dat ene voorbeeld is dan schamel! Bij m'n eerste kindje was ik ook veel meer zoekende en veel onzekerder. Inmiddels voel ik me echt zo'n volleerd borstvoeder :P en voelt het allemaal gewoon heel vanzelfsprekend en vloeiend. En is het veel beter zichtbaar dat het telkens fases zijn en dat je het na afloop over de langere termijn bekijkt.
pi_184450830
Het voelt wellicht als pesten, maar het is wel noodzakelijk om je productie omhoog te krijgen. En anders wellicht clusterkolven iedere avond als ze na het flesje in melkcoma valt? Het clusteren moet m.i. wel gebeuren, omdat het vraag en aanbod niet goed op elkaar afgestemd is.

Jagär geeft nog een mega goede tip. Comfortabel maken en vooral plassen voor je op de bank neerploft met baby.


Hier een bijtbaby :( au!
  donderdag 17 januari 2019 @ 10:50:47 #111
319308 Tink89
To live is to dance
pi_184451260
Txs voor de tips dames!
K&W / Tink's droomhuis deel 3: Vur goan beginne! Ofzoiets....
maandag 30 september 2013 07:58 schreef Brighteyes het volgende:
En over de chocola... Tink is van een andere planeet. ;) Die heeft dat niet nodig. ;)
pi_184452158
Wat een hoop goede tips O+ en wat fijn om te horen dat je Prul het nu zķ goed doet qua aankomen Tink! Hopelijk zet dat lekker door en misschien kun je later wel van die belachelijke gewichtstoenames noteren (die ook normaal zijn hoor). Ikzelf heb met nr 2 weleens 500 g aangetikt (wel een grote jongen), maar het kan nog straffer geloof ik :D
pi_184452980
Fijn dat Prul goed groeit, Tink! Phi was ook niet zo'n grote drinker, ik zat al snel op 6/7 voedingen overdag en dan sliep ze nachten door. Ze clusterde wel 's avonds: lag dan rustig van 20.00 tot 22.00 min of meer non-stop aan de borst. Maar dat was met een maand of twee (drie?) ook wel over, eigenlijk. Phi groeit al vanaf haar geboorte perfect consequent op haar eigen vaste lijntje. Dus niet alle baby's willen/moeten/hoeven constant aan de borst (ook 's nachts) om toch goed te kunnen groeien. En mijn productie was prima afgestemd, het ging pas mis toen ik ging werken en geen tijd had om kolven.
pi_184453240
die eerste weken O+ achteraf was het zo knus
de salontafel met eten/drinken voor de hele dag want je weet nooit hoe lang je vastgeplakt zit. direct naar de wc wanneer je even de handen vrij hebt want je weet niet wanneer het volgende moment is.

mijn man zette sochtends thee (thermoskan heet water, kopje en de theedoos) en iets te eten (bijv mueslirepen) op de salontafel. daarnaast lag de afstandsbediening en telefoonlader.
ik hoefde sochtends alleen maar wat kleding aan te trekken en van bed naar bank verhuizen. Als het kon ging ik een ontbijt maken maar het idee dat niets moet gaf rust.

en dingen zoals de vaatwasser inruimen. als het kan is het mooi, als het niet lukt is het ook goed. Man kan nog steeds aan het aanrecht zien hoe de dag was ;)
  donderdag 17 januari 2019 @ 14:23:38 #115
93505 SaskiaR
The sword of ice and fire
pi_184454152
Deze vrouw! 400 km rennen en ondertussen kolven _O_ _O_ https://www.theguardian.c(...)ViNKkEuqNUklpQiOCpZA

[ Bericht 0% gewijzigd door SaskiaR op 17-01-2019 22:27:16 ]
Carpe diem, quam minimum credula postero.
  donderdag 17 januari 2019 @ 14:24:03 #116
319308 Tink89
To live is to dance
pi_184454155
Net gaan wegen: + 75 gram in 3 dagen. Da's keurig voor ons doen!

En vanmiddag gekolfd, 80ml in 15 minuten. Nu ligt prul heerlijk te slapen in de wagen. Zo weer naar huis wandelen, maar even wachten tot het niet meer hagelt... Brrt!
K&W / Tink's droomhuis deel 3: Vur goan beginne! Ofzoiets....
maandag 30 september 2013 07:58 schreef Brighteyes het volgende:
En over de chocola... Tink is van een andere planeet. ;) Die heeft dat niet nodig. ;)
  donderdag 17 januari 2019 @ 20:29:15 #117
171422 LadyBlack
paint it black
pi_184461402
quote:
0s.gif Op donderdag 17 januari 2019 13:19 schreef Elleska het volgende:
die eerste weken O+ achteraf was het zo knus
de salontafel met eten/drinken voor de hele dag want je weet nooit hoe lang je vastgeplakt zit. direct naar de wc wanneer je even de handen vrij hebt want je weet niet wanneer het volgende moment is.

mijn man zette sochtends thee (thermoskan heet water, kopje en de theedoos) en iets te eten (bijv mueslirepen) op de salontafel. daarnaast lag de afstandsbediening en telefoonlader.
ik hoefde sochtends alleen maar wat kleding aan te trekken en van bed naar bank verhuizen. Als het kon ging ik een ontbijt maken maar het idee dat niets moet gaf rust.

en dingen zoals de vaatwasser inruimen. als het kan is het mooi, als het niet lukt is het ook goed. Man kan nog steeds aan het aanrecht zien hoe de dag was ;)
Precies dit!!! O+

Bij mij werd trouwens een bordje met boterhammen naast mn bed gezet, en dan sliep ik na mn ontbijt nog even verder met E in het grote bed *;
  donderdag 17 januari 2019 @ 20:53:04 #118
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_184461859
quote:
0s.gif Op donderdag 17 januari 2019 14:23 schreef SaskiaR het volgende:
Deze vrouw! 400 km rennen en ondertussen kolven _O_ _O_ https://www.theguardian.c(...)ViNKkEuqNUklpQiOCpZA
Ik vind dat vooral een beetje getikt. Die ultraruns sowieso, maar waarom zou je het jezelf nog moeilijker maken door ook nog te gaan kolven? Misschien was het nodig maar zou je lichaam niet in een overlevingsstand staan waarbij er weinig productie is? En anders even 5 minuten met je kind gaan zitten. Of dit niet doen. Maar dat zal wel een heel saaie gedachte zijn.
Op maandag 14 november 2016 12:18 schreef Crumpette het volgende:
De eerste keer ben je zo'n magische eenhoorn van moeder natuur en creeert een wonder
  donderdag 17 januari 2019 @ 21:32:22 #119
93505 SaskiaR
The sword of ice and fire
pi_184462667
Mjah... als dit je hobby is, dan is het toch gaaf? Ik zou zelf deze route ook wel eens willen lopen (maar niet hardlopend ;) ) Ik vind het wel knap dat ze ook haar eigen hobbies wil en durft aan te houden eigenlijk. Zelf heb ik al vier jaar niet gewandeld omdat ik me dan schuldig voel (zucht), maar het is toch fijn om die keuze wel te durven maken eigenlijk.
Carpe diem, quam minimum credula postero.
  donderdag 17 januari 2019 @ 21:39:26 #120
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_184462825
Daar heb je gelijk in. En ik herken wel de behoefte om te gaan lopen :). Misschien kunnen we iets regelen met kindervervoer ipv bagagevervoer, en dan op pad op de Pennine Way?
Op maandag 14 november 2016 12:18 schreef Crumpette het volgende:
De eerste keer ben je zo'n magische eenhoorn van moeder natuur en creeert een wonder
pi_184463045
Dat klinkt echt alweer zolang geleden, dat ik zo vaak met een baby aan de borst zat. :o

Heb rond 10 maanden wel eens gedacht aan stoppen omdat ik me soms zo beperkt voelde, maar nooit gedaan. Vooral toen ze overdag niet meer dronk vond ik dat wel een verademing. (Niet meer kolven op het werk, in het openbaar voeden etc). Van een tijdje avond-nacht-ochtend ging ze in november plots naar avond-ochtend. In december ging dat opeens naar alleen ochtendvoeding en sinds een week wil ze in de ochtend nog maar 1 borst. Zo gaat het wel snel! :o
Ik vind het wel fijn dat ze zelf afbouwd en ik het niet hoef te sturen. Ben heel benieuwd wanneer ze helemaal niet meer wil. Voor nu vind ik het prima zo. :)
  donderdag 17 januari 2019 @ 22:02:36 #122
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_184463391
Mooi, Nolita. Mijn dreumes drinkt op vrije dagen nog meerdere keren overdag. Ik kan desondanks inmiddels zeker 24 uur zonder legen. Ik vind het ideaal en zou het best jammer vinden als hij zou afbouwen. Voorlopig zie ik niks dat op afbouwen lijkt maar de nachtvoedingen liet hij los met bijzonder weinig strijd dus in die zin weet ik dat alles mogelijk is.

En echt helemaal bij hem laten doe ik het niet. Ik bied altijd de andere kant aan (door alleen maar te vragen: andere kant?). En ik vraag 's avonds, als ik het tijd vind om richting bed te gaan, of hij wil drinken. Dat wil hij altijd :') . Als ik dat niet zou doen slaat hij misschien over maar hij zou er dan ook zelf om kunnen vragen na het tandenpoetsen en dat wil ik niet.
Op maandag 14 november 2016 12:18 schreef Crumpette het volgende:
De eerste keer ben je zo'n magische eenhoorn van moeder natuur en creeert een wonder
  donderdag 17 januari 2019 @ 22:26:55 #123
93505 SaskiaR
The sword of ice and fire
pi_184464147
quote:
0s.gif Op donderdag 17 januari 2019 21:39 schreef Lemijn het volgende:
Daar heb je gelijk in. En ik herken wel de behoefte om te gaan lopen :). Misschien kunnen we iets regelen met kindervervoer ipv bagagevervoer, en dan op pad op de Pennine Way?
Deal :)

N is nu 3,5 en drinkt nog minstens 3 keer per dag. Ik vind het wel gezellig, maar ik hoop dat ze wel uit zichzelf binnenkort stopt. Zo’n kleuter aan de borst vind ik een raar idee...
Carpe diem, quam minimum credula postero.
pi_184464329
quote:
1s.gif Op donderdag 17 januari 2019 22:26 schreef SaskiaR het volgende:

[..]

Deal :)

N is nu 3,5 en drinkt nog minstens 3 keer per dag. Ik vind het wel gezellig, maar ik hoop dat ze wel uit zichzelf binnenkort stopt. Zo’n kleuter aan de borst vind ik een raar idee...
Frits bouwde zelf ineens af en stopte vervolgens. Ik weet alleen niet of dit mede mogelijk gemaakt werd door de zwangerschap. Misschien rustig met haar bespreken?
  donderdag 17 januari 2019 @ 22:41:43 #125
171422 LadyBlack
paint it black
pi_184464526
S wordt over een maandje 3 en drinkt soms voor het slapengaan, en als hij wakker wordt in de nacht. Als hij doorslaapt (want dat is hij toch ook heus gaan doen!) drinkt hij 's ochtends nog even bij mij in bed als er tijd is. Heel soms baal ik er 's nachts nog wel eens van, maar ik weet ook dat hij alleen wakker wordt als er ook iets is, dus dan ben ik tegelijkertijd blij dat ik hem zo fijn / relatief makkelijk kan troosten.

Overdag vraagt hij er nooit om, ook daar ben ik wel blij mee. Weer gewone bh's aan en hoef geen rekening te houden met kleding ^O^

Hij komt tegenwoordig na een nacht met mij wel zo trots als een pauw aan zijn papa vertellen dat hij met mama op zolder had geslapen en dat hij lekker heeft "gedrinkt bij mijn eigen mama" :') O+
  donderdag 17 januari 2019 @ 22:44:48 #126
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_184464602
Haha, bij zijn eigen mama! O+ .

Ik ben wel benieuwd hoeveel melk die 1/2/3-jarige nou nog binnenkrijgen, zeker bijvoorbeeld met maar 1x drinken per etmaal. Ik heb echt geen idee. Ik heb nooit meer stuwing en Jacob drinkt tussen de 0 en tig glazen water ernaast. Soms vraag ik me af of er überhaupt wel wat uitkomt, maar toen hij vanmorgen losliet om me te melden dat er een vliegtuig over kwam ( ^O^ ) zag ik voor het eerst in lange tijd melk uit zijn mond lopen. Dus er is in ieder geval iets!
Op maandag 14 november 2016 12:18 schreef Crumpette het volgende:
De eerste keer ben je zo'n magische eenhoorn van moeder natuur en creeert een wonder
  donderdag 17 januari 2019 @ 22:58:43 #127
171422 LadyBlack
paint it black
pi_184464890
Als ik op een willekeurig moment in mijn rechter borst knijp komt er nog wat melk uit sijpelen. Links moet ik meer moeite doen en is t een speldenknopje. S lijkt af en toe nog wat te slikken, maar hier is het dus echt nog vooral speenfunctie, met een lekker smaakje ofzo ;)
  donderdag 17 januari 2019 @ 23:00:40 #128
93505 SaskiaR
The sword of ice and fire
pi_184464930
Ik denk hier nog best veel, ze drinkt ‘s ochtends vaak 30-40 min achter elkaar. Laatst kwam er onder de douche nog een straaltje uit ook. Maar gelukkig geen stuwing meer als ik een nacht weg ben ofzo.
Carpe diem, quam minimum credula postero.
  Manager PR/Moderator/Beste crewlid 2022 donderdag 17 januari 2019 @ 23:17:05 #129
269689 crew  Viv
pi_184465294
quote:
0s.gif Op donderdag 17 januari 2019 13:19 schreef Elleska het volgende:
die eerste weken O+ achteraf was het zo knus
de salontafel met eten/drinken voor de hele dag want je weet nooit hoe lang je vastgeplakt zit. direct naar de wc wanneer je even de handen vrij hebt want je weet niet wanneer het volgende moment is.
O+
Van het "mislukken" van de borstvoeding hier is het bovenstaande wel wat ik het meest jammer vind. Ik keek heel erg uit naar dat knusse bankhangen, en dat heb ik maar heel kort meegemaakt. Mijn baby was er wel het type voor om lekker de hele dag dutjes op mama te doen, maar dat gaat niet samen met kolven. :{
quote:
en dingen zoals de vaatwasser inruimen. als het kan is het mooi, als het niet lukt is het ook goed. Man kan nog steeds aan het aanrecht zien hoe de dag was ;)
ZZ is inmiddels ruim 2 jaar en ik voel me nog steeds niet verplicht om wat nuttigs in het huishouden te doen als ik een dag met haar thuis ben, het eten staat ook niet op tafel als man thuiskomt. :Y)
quote:
0s.gif Op donderdag 17 januari 2019 20:53 schreef Lemijn het volgende:
Ik vind dat vooral een beetje getikt. Die ultraruns sowieso, maar waarom zou je het jezelf nog moeilijker maken door ook nog te gaan kolven? Misschien was het nodig maar zou je lichaam niet in een overlevingsstand staan waarbij er weinig productie is? En anders even 5 minuten met je kind gaan zitten.
Ja? Hoe dan? Die run was 83 uur lang, dan zou iemand haar kind dagenlang naar de tussenstops moeten brengen, ook 's nachts. ;) Ik vind het wel stoer van haar, juist ook omdat ze het niet als statement deed zoals eerder iemand:
https://www.telegraph.co.(...)-while-running-half/
Die ging na 8 van de in totaal 13 mijl kolven terwijl ze bleef lopen, en ze postte er zelf een foto over met #normalizebreastfeeding. Dat activistische hoeft van mij niet zo. :N
pi_184468075
quote:
0s.gif Op donderdag 17 januari 2019 22:02 schreef Lemijn het volgende:
Mooi, Nolita. Mijn dreumes drinkt op vrije dagen nog meerdere keren overdag. Ik kan desondanks inmiddels zeker 24 uur zonder legen. Ik vind het ideaal en zou het best jammer vinden als hij zou afbouwen. Voorlopig zie ik niks dat op afbouwen lijkt maar de nachtvoedingen liet hij los met bijzonder weinig strijd dus in die zin weet ik dat alles mogelijk is.

En echt helemaal bij hem laten doe ik het niet. Ik bied altijd de andere kant aan (door alleen maar te vragen: andere kant?). En ik vraag 's avonds, als ik het tijd vind om richting bed te gaan, of hij wil drinken. Dat wil hij altijd :') . Als ik dat niet zou doen slaat hij misschien over maar hij zou er dan ook zelf om kunnen vragen na het tandenpoetsen en dat wil ik niet.
Hier vroeg ze er voorheen in de avond ook heel duidelijk om en plots was dat over. Ze zei dan ook nee als ik vroeg of ze wilde drinken, na een tijdje stop je wel met vragen. Bij het wakker worden wijst ze altijd naar mijn telefoon (hou nog steeds de kant bij op de app) en moet mijn kussen rechtop. Ze wil duidelijk heel graag drinken, na de eerste kant vraag ik ook altijd of ze de andere kant nog wil, maar ik krijg een hoofdschuddende nee terug.

Oh en idd ladyblack, weer gewone bh’s en (voor borstvoeding) onmogelijke kleding. :D

Volle borsten hier ook al lang geleden, heb de kolf opgeborgen en vroeg me ook wel eens af of er überhaupt nog melk was. Na een keer een druppel gezien te hebben bij loslaten ben ik daar wel weer van overtuigd.
  vrijdag 18 januari 2019 @ 08:47:33 #131
319308 Tink89
To live is to dance
pi_184468248
Ik nam jullie adviezen ter harte en liet prul gisteren toen ze na de voeding van 15:15 niet tevreden was lekker liggen. Ze bleef af en toe kleine slokjes drinken en deed hazeslaapjes. So far, so good. Clusteren, check! Op de bank, met wat lekkers en later een bord eten, kop thee, een serietje...

Totdat het 22:00 uur was en ik na bijna 7 uur doodmoe was en heel nodig moest plassen en ze nog steeds niet tevreden was. Ze dronk vervolgens 90 ml kolfmelk van ‘s middags weg en sliep daarop 2 uur.

Heb ik nou iets niet handig aangepakt? Zonder dat ik de bv-maffia over me heen wil krijgen, ben ik niet van plan om dit wekenlang vol te houden...
K&W / Tink's droomhuis deel 3: Vur goan beginne! Ofzoiets....
maandag 30 september 2013 07:58 schreef Brighteyes het volgende:
En over de chocola... Tink is van een andere planeet. ;) Die heeft dat niet nodig. ;)
pi_184468355
Hier duurde het clusteren ongeveer 2-4 dagen ^O^

Maar mocht je het echt niet trekken, dan moet je het niet doen. Het moet wel leuk en haalbaar blijven voor jezelf.
pi_184468358
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 januari 2019 08:47 schreef Tink89 het volgende:
Ik nam jullie adviezen ter harte en liet prul gisteren toen ze na de voeding van 15:15 niet tevreden was lekker liggen. Ze bleef af en toe kleine slokjes drinken en deed hazeslaapjes. So far, so good. Clusteren, check! Op de bank, met wat lekkers en later een bord eten, kop thee, een serietje...

Totdat het 22:00 uur was en ik na bijna 7 uur doodmoe was en heel nodig moest plassen en ze nog steeds niet tevreden was. Ze dronk vervolgens 90 ml kolfmelk van ‘s middags weg en sliep daarop 2 uur.

Heb ik nou iets niet handig aangepakt? Zonder dat ik de bv-maffia over me heen wil krijgen, ben ik niet van plan om dit wekenlang vol te houden...
Is dat dan ook kolfmelk van gisteren? Ik bedoel, heb je tijdens het clusteren gekolfd? Of is dat melk van een andere dag?

En in mijn ervaring is meestal 1 a 2 dagen clusteren eerst voldoende, maar het kan ook iets langer zijn. Maar ik geloof echt niet dat je dit weken moet volhouden hoor! Probeer het zo nog even een dag of 1-3. Lukt dat? Heb je nog verlof?
pi_184468403
Volgens mij doe je niks verkeerd, Tink. En je hoeft ook niks vol te houden als jij dat niet wil. Niet iedereen kan en/of wil hele dagen en avonden met een baby aan de borst zitten/hangen/liggen. Probeer te doen wat goed voelt voor jou. Als je kan leven met het idee van afbouwen, zou ik dit soort acties om de bv op gang te houden/krijgen niet koste wat het kost uitvoeren als jij je daar niet goed bij voelt.
Als je toch per se heel graag bv wil blijven geven, dan horen dit soort dagen/avonden daar misschien wel bij en dan is ‘t niet anders, denk ik. Mijn ervaring is dat die fases geen weken duren, eerder dagen.
Maar volgens mij las ik ergens dat je toch al wilde afbouwen; afhankelijk van het tempo waarop je dat zou willen doen, zou ik mezelf zulke avonden dan niet “aandoen” als je op een andere manier (met een fles) een prima tevreden en slapende baby hebt.

Maar goed, ik ben dan ook niet zo’n hardcore voedster, denk ik :)
  vrijdag 18 januari 2019 @ 09:55:27 #135
319308 Tink89
To live is to dance
pi_184469141
Een paar dagen zijn te overzien :Y Ik zet nog even door. Prul ontwikkelt zich ook razendsnel momenteel, dus heeft wrs ook gewoon nog meer behoefte aan eten en geborgenheid.

En de kolfmelk was van gisteren ja, maar dan van de voeding die ze uit de fles gehad had (rond 12:15) Ik kolf dan terwijl m'n man de fles geeft. Die ene voeding per dag hoeft er ook niet af, maar ik wil de rest graag wel blijven geven voorlopig.

Of ik kan leven met afbouwen, is een goede vraag. Ik heb al twee keer 'de knoop doorgehakt' om vervolgens weer terug te krabbelen zodra prul goed blijkt te groeien. Het voelt als te vroeg, maar de voorwaarde om bv te blijven geven, is wel dat prul blijft groeien. Als ze weer gaat afvallen, stop ik ermee.
K&W / Tink's droomhuis deel 3: Vur goan beginne! Ofzoiets....
maandag 30 september 2013 07:58 schreef Brighteyes het volgende:
En over de chocola... Tink is van een andere planeet. ;) Die heeft dat niet nodig. ;)
pi_184469714
fijn om te lezen hoe oudere kindjes nog drinken. ben benieuwd hoe dat hier gaat. nu met vaste voeding merk ik dat het minder wordt maar als ik het zo lees kan dat nog heel lang zo blijven.

quote:
1s.gif Op donderdag 17 januari 2019 20:29 schreef LadyBlack het volgende:

[..]

Precies dit!!! O+

Bij mij werd trouwens een bordje met boterhammen naast mn bed gezet, en dan sliep ik na mn ontbijt nog even verder met E in het grote bed *;
ideaal :D ik denk dat ik dan helemaal niet uit bed was gekomen :@
Man zijn ochtend begint ook een aantal uur eerder dan mijn ochtend. ik ontbijt al jaren sochtens met pap of yoghurt met muesli. dat is ook zo klaar en niet geheel onbelangrijk: het kan worden gemaakt en gegeten met baby op de arm :Y

quote:
0s.gif Op donderdag 17 januari 2019 23:17 schreef ViviRAWRS het volgende:

[..]

O+
Van het "mislukken" van de borstvoeding hier is het bovenstaande wel wat ik het meest jammer vind. Ik keek heel erg uit naar dat knusse bankhangen, en dat heb ik maar heel kort meegemaakt. Mijn baby was er wel het type voor om lekker de hele dag dutjes op mama te doen, maar dat gaat niet samen met kolven. :{

[..]

ZZ is inmiddels ruim 2 jaar en ik voel me nog steeds niet verplicht om wat nuttigs in het huishouden te doen als ik een dag met haar thuis ben, het eten staat ook niet op tafel als man thuiskomt. :Y)
dat is wel echt een groot nadeel van kolven. Het lijkt me dan ook lastiger om de productie hoog te krijgen/te houden.

Eten op tafel als man thuis komt gebeurt hier sowieso niet, daarvoor is hij veel te vroeg thuis.
  Manager PR/Moderator/Beste crewlid 2022 vrijdag 18 januari 2019 @ 14:50:57 #137
269689 crew  Viv
pi_184474185
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 januari 2019 09:55 schreef Tink89 het volgende:
de voeding die ze uit de fles gehad had (rond 12:15) Ik kolf dan terwijl m'n man de fles geeft.
Wáárom doen jullie dit eigenlijk, wat levert het jullie op? Jij bent thuis en bent kennelijk geen dutje aan het doen, jouw baby is thuis en heeft kennelijk honger, waarom niet gewoon aanleggen?
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 januari 2019 10:34 schreef Elleska het volgende:
Het lijkt me dan ook lastiger om de productie hoog te krijgen/te houden.
Ja, zoals hier altijd gezegd wordt is een baby (die een goede techniek heeft) efficiënter in het legen van de borst dan de kolf. Daaruit volgt dat je er met kolven ter compensatie heel veel tijd in moet stoppen om de productie voor de langere termijn goed te regelen.
pi_184474255
Die fles is kunstvoeding toch? En met die ene fles erbij komt ze geloof ik in ieder geval wel aan. Je zou natuurlijk over kunnen stappen op volledig borst en kijken wat dat nu doet, maar kan me voorstellen dat je daar geen zin in hebt na al dat gedoe met haar gewicht.
  vrijdag 18 januari 2019 @ 15:23:16 #139
319308 Tink89
To live is to dance
pi_184474789
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 januari 2019 14:54 schreef Aure het volgende:
Die fles is kunstvoeding toch? En met die ene fles erbij komt ze geloof ik in ieder geval wel aan. Je zou natuurlijk over kunnen stappen op volledig borst en kijken wat dat nu doet, maar kan me voorstellen dat je daar geen zin in hebt na al dat gedoe met haar gewicht.
Precies. Prul groeide in de weken dat we niet bijvoedden niet en viel zelfs af, soms zelfs 90 gram per week. Ze krijgt nu dus een voeding of 7 bv, waarvan 6 live en eentje gekolfd en aangevuld met kv tot 120 ml en een volle fles kv (120 + 4).
Dus rond middernacht krijgt ze een fles kolf + aanvulling, dan drie voedingen aan de borst, dan een fles kv (ik kolf dan dus) en dan weer drie voedingen aan de borst.

De reden dat ik die voeding kolf, is dat er twijfels waren over of prul wel genoeg te eten had (na hg en een heftige bevalling en bijvoeding vanaf het eerste moment vanwege een veel te lage bloedsuiker bij prul, was bv producten een uitdaging, ik heb ook nooit stuwing gehad en maar twee keer gelekt). Door te kolven en dan 's avonds te geven, weten we van 2 voedingen per 24 uur zeker dat ze genoeg krijgt. Aanpak is in overleg met kinderarts en lactatiekundige overigens. Die hameren erop dat prul echt niet meer mag afvallen en dat snap ik, ze heeft geen reserves. Nu is ze de afgelopen twee weken goed aangekomen, maar toch is ze maar heel smalletjes. We hebben rond kerst ook weken gehad dat ze steeds langer tussen voedingen ging laten en de kinderarts het had over stille ondervoeding. Onze prul had gewoon geen energie om te laten merken dat ze honger had en ook niet om effectief te drinken.

Mijn doel is dan ook niet per se om die fles kv eraf te halen, maar wel om de andere voedingen in stand te houden. En als ik ooit over kan op volledige bv is dat prima, maar als dat niet kan, is het ook goed. Het belangrijkste is dat prul groeit en dat ik hier niet aan onderdoor ga.


Edit: en als ze vaker om voeding komt, krijgt ze meer voedingen natuurlijk. Het uitgangspunt is echter wel dat ze overdag minimaal elke 3,5 uur eet. 'S ochtends en redt ze dat soms, maar meestal zit er drie uur tussen ongeveer. 'S avonds komt ze vaker, 's nachts maakt ze soms een ruk van 4 uur.

[ Bericht 6% gewijzigd door Tink89 op 18-01-2019 15:26:54 (Aanvulling ) ]
K&W / Tink's droomhuis deel 3: Vur goan beginne! Ofzoiets....
maandag 30 september 2013 07:58 schreef Brighteyes het volgende:
En over de chocola... Tink is van een andere planeet. ;) Die heeft dat niet nodig. ;)
  vrijdag 18 januari 2019 @ 16:09:40 #140
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_184475607
Even een :* voor jou Tink.
KuikenGuppy
  vrijdag 18 januari 2019 @ 16:13:28 #141
149959 SQ
snelle trees
pi_184475666
Weet je Tink, je kan er van vinden wat je wil, maar ik zie eigenlijk alleen maar voordelen in je huidige situatie. Jij bent geruster, je kind is tevredener, maar ook: als jij straks weer gaat werken heb je in elk geval niet dat flesweigergezeik omdat prul het kennelijk allemaal prima vindt. Dus score, wat mij betreft ;) *O* Goed bezig!
disclaimer
pi_184475801
Eens met SQ hoor. Ik zou in jouw situatie ook niet meer aankloten met die ene fles, lekker zo laten, want sinds dit schema doet ze het wel gewoon goed :)

Alleen qua boosten van je productie ga je denk ik geen beter advies krijgen dan zo vaak mogelijk aanleggen. En als dit zoals jullie het nu doen, voor jullie zo vaak mogelijk is (waar iedereen zich nog prettig bij voelt), dan zou ik het ook gewoon lekker zo laten.
  vrijdag 18 januari 2019 @ 16:24:18 #143
319308 Tink89
To live is to dance
pi_184475875
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 januari 2019 16:13 schreef Stormqueen het volgende:
Weet je Tink, je kan er van vinden wat je wil, maar ik zie eigenlijk alleen maar voordelen in je huidige situatie. Jij bent geruster, je kind is tevredener, maar ook: als jij straks weer gaat werken heb je in elk geval niet dat flesweigergezeik omdat prul het kennelijk allemaal prima vindt. Dus score, wat mij betreft ;) *O* Goed bezig!
Van iemand die ik al jaaaaren virtueel (en een keertje irl met ketjapballen) ken en die ik hoog heb zitten, doet dit me heel veel O+ txs lieverd!

En txs Burdie en Aure!
K&W / Tink's droomhuis deel 3: Vur goan beginne! Ofzoiets....
maandag 30 september 2013 07:58 schreef Brighteyes het volgende:
En over de chocola... Tink is van een andere planeet. ;) Die heeft dat niet nodig. ;)
pi_184476181
Tink, ik wil gewoon even zeggen wat een supermama ik je vind! Voor de eerste keer mama worden is vaak al een hele transformatie. En veel dingen zijn nieuw en maken je (soms) onzeker. Dat je toch zo je gevoel én je baby bent blijven volgen, met alles wat er gebeurde, groot respect!

Je hebt een hartstikke mooie oplossing gevonden zo, die voor jou en je kindje werkt. En je zult merken, alles is een fase ;) en voortdurend veranderen er dingen. Wie weet wat er nog allemaal gaat gebeuren. Het is in ieder geval heel fijn dat jullie voor nu een ritme en methode hebben gevonden die jullie een wat rustiger vaarwater brengt. Nu weer terug naar elkaar leren kennen en samen de wereld ontdekken.

:*
  vrijdag 18 januari 2019 @ 21:44:56 #145
171422 LadyBlack
paint it black
pi_184481920
Hier net zo'n (eerste) kindje Tink, en ook die heeft vrijwel altijd kv erbij gekregen. Mss heel eventjes niet, maar zodra ik weer ging werken kolfde ik maar zelden genoeg voor op de opvang. Mijn insteek was altijd dat ik iig zelf geen flesjes wilde maken maar dat alle voedingen die ik thuis was, live waren.

Voedingen uit de fles zodat ik zelf kon slapen heb ik nooit gedaan omdat ik als de doooood was dat mn productie instortte en bovendien deed ik t prima op de slaap die ik kreeg. Maar dat kan wel een heel relevante keuze zijn natuurlijk. Van slaapgebrek wordt niemand beter.

Ohja en die fases zijn, zeker in het begin, vaak alweer over voor je er erg in hebt. :*
  Manager PR/Moderator/Beste crewlid 2022 vrijdag 18 januari 2019 @ 22:32:25 #146
269689 crew  Viv
pi_184482985
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 januari 2019 15:23 schreef Tink89 het volgende:
Het belangrijkste is dat prul groeit en dat ik hier niet aan onderdoor ga.
Dit sowieso! :*

Sorry, ik reageerde ook teveel vanuit mijn situatie van destijds geredeneerd, als in: kolven is gedoe en dat doe je dus bij voorkeur alleen als je niet bij je kind kan zijn of als je kind niet kan drinken aan de borst.
  vrijdag 18 januari 2019 @ 22:37:49 #147
131016 mspoez
Crazy catlady
pi_184483079
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 januari 2019 15:23 schreef Tink89 het volgende:

[..] Het belangrijkste is dat prul groeit en dat ik hier niet aan onderdoor ga.

Laat ze allemaal doen en zeggen wat ze willen. Jij weet wat goed is, pas als je je af gaat cragen of het wel klopt moet je aan de bel trekken. Fles of tiet, het maakt mekaar niet zoveel.
Prrrrr
  zaterdag 19 januari 2019 @ 10:20:46 #148
319308 Tink89
To live is to dance
pi_184488349
O+
K&W / Tink's droomhuis deel 3: Vur goan beginne! Ofzoiets....
maandag 30 september 2013 07:58 schreef Brighteyes het volgende:
En over de chocola... Tink is van een andere planeet. ;) Die heeft dat niet nodig. ;)
  zondag 20 januari 2019 @ 21:42:42 #149
146480 Spees_Eend
in mijn nopjes
pi_184521162
Het lukt me inmiddels nauwelijks om de hoeveelheid die O drinkt, bij elkaar te kolven. Hij drinkt nu flessen van 150 ml (3 x per kdv dag, 3 x per week). Mn vriezervoorraad is op en ik kom morgen nog net uit omdat ik 1 kant gekolfd heb tijdens het voeden, maar ik weet niet hoe ik het verder op peil moet krijgen / houden. Ik werk 3 dagen per week en kolf dan 2 x per werkdag (3 x vind ik zelf geen optie). Mijn opbrengst is meestal 150-180 ml in totaal per kolfsessie.

O is ontzettend veel wakker s nachts en ik voed hem vrij vaak omdat ik hem daarmee uiteindelijk weer in slaap krijg. Overdag drinkt hij ongeveer elke 2-4 uur bij mij. Denk dat we per etmaal nog steeds wel op 8-9 voedingen zitten, hij is ruim 5 maanden.

Ik zou niet weten hoe ik nog kan zorgen dat ik meer kolf, hij drinkt zo vaak bij mij dat ik geen momenten tussendoor meer in kan passen in mijn gezin met 3 kinderen :{. Bij zoveel mogelijk voedingen de kant waar niet gedronken wordt kolven kan, maar dat vind ik wel behoorlijk bewerkelijk eigenlijk.

Ik snap ook niet dat ik mijn kolfopbrengst niet omhoog krijg. Hij drinkt zo vaak, en de laatste tijd soms wel 4-5 x per nacht ( :@ ) en ik kolf op een werkdag geen druppel meer. Ook niet als ik thuis werk en dus in mn eigen omgeving kolf.

Hebben jullie nog tips :? Omdat ik nog twee andere jonge kinderen heb, is een halve dag met Ollie op me in bed gaan liggen niet echt een optie :+
  zondag 20 januari 2019 @ 23:00:13 #150
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_184522858
Spees, je kunt domperidon proberen of oxytocine neusspray, maar daar heb ik zelf geen ervaring mee (Chanty dacht ik wel?).
KuikenGuppy
pi_184523236
Als hij 3 flessen drinkt, wellicht toch 3x kolven?

Of een haakaa/lanke kolf voor de kant die hij niet drinkt?
  Manager PR/Moderator/Beste crewlid 2022 zondag 20 januari 2019 @ 23:36:40 #152
269689 crew  Viv
pi_184523485
Spees wat stom zo! -O-
quote:
1s.gif Op zondag 20 januari 2019 23:00 schreef Burdie het volgende:
Spees, je kunt domperidon proberen of oxytocine neusspray, maar daar heb ik zelf geen ervaring mee (Chanty dacht ik wel?).
Oxytocine doet alleen iets voor je kolfopbrengst als het probleem in het opwekken van een (volgende) toeschietreflex zit.

Domperidon wordt inderdaad gebruikt om de melkproductie een boost te geven, maar daar zitten wel wat haken & ogen aan: het is er officieel niet voor bedoeld, officieel mag je dit maximaal één week gebruiken vanwege de kans op bijwerkingen (bij jezelf, niet bij je kind), terwijl langzaam afbouwen beter is om het effect te behouden, en deze toepassing wordt afgeraden in de richtlijnen van huisartsen (want frequenter voeden heeft de voorkeur :') dus je krijgt het misschien niet 1-2-3 mee).

Leesvoer (eventueel ook voor je huisarts):
https://databankws.lareb.(...)_borstvoeding_PW.pdf
https://www.borstvoeding.(...)ingvandelactatie.pdf
https://www.henw.org/arti(...)doende-melkproductie

edit:
quote:
1s.gif Op zondag 20 januari 2019 21:42 schreef Spees_Eend het volgende:
Ik werk 3 dagen per week en kolf dan 2 x per werkdag (3 x vind ik zelf geen optie).
Gaat het je erom dat je niet 3 x een onderbreking van je werk wil, of om de tijd die je eraan kwijt bent? Indien het eerste, dan zou je misschien die 2 kolfsessies wat kunnen uitbreiden (kolven, korte pauze, weer kolven) als je nog niet aan een achtste van je werkdag zit.

[ Bericht 6% gewijzigd door Viv op 21-01-2019 00:26:22 ]
pi_184525880
quote:
0s.gif Op zondag 20 januari 2019 23:36 schreef ViviRAWRS het volgende:
Spees wat stom zo! -O-

[..]

Oxytocine doet alleen iets voor je kolfopbrengst als het probleem in het opwekken van een (volgende) toeschietreflex zit.

Domperidon wordt inderdaad gebruikt om de melkproductie een boost te geven, maar daar zitten wel wat haken & ogen aan: het is er officieel niet voor bedoeld, officieel mag je dit maximaal één week gebruiken vanwege de kans op bijwerkingen (bij jezelf, niet bij je kind), terwijl langzaam afbouwen beter is om het effect te behouden, en deze toepassing wordt afgeraden in de richtlijnen van huisartsen (want frequenter voeden heeft de voorkeur :') dus je krijgt het misschien niet 1-2-3 mee).

Leesvoer (eventueel ook voor je huisarts):
https://databankws.lareb.(...)_borstvoeding_PW.pdf
https://www.borstvoeding.(...)ingvandelactatie.pdf
https://www.henw.org/arti(...)doende-melkproductie

edit:

[..]

Gaat het je erom dat je niet 3 x een onderbreking van je werk wil, of om de tijd die je eraan kwijt bent? Indien het eerste, dan zou je misschien die 2 kolfsessies wat kunnen uitbreiden (kolven, korte pauze, weer kolven) als je nog niet aan een achtste van je werkdag zit.
Wettelijk gezien mag je zelfs een kwart van je werktijd besteden aan kolven/voeden. Twee uur op een achturige werkdag :)

https://www.fnv.nl/themas(...)f-kolven-op-het-werk

Spees, verder geen tips, hier precies dezelfde ellende. Wel veel stress op het werk hier, daar ga ik wel even voor zitten met mijn manager vandaag, heb het idee dat m’n kolfopbrengst daardoor een stuk lager ligt. En anders gaan we maar aan de kunstvoeding, ‘t is niet anders.

Succes iig :*
  Manager PR/Moderator/Beste crewlid 2022 maandag 21 januari 2019 @ 09:32:44 #154
269689 crew  Viv
pi_184527251
quote:
1s.gif Op maandag 21 januari 2019 06:42 schreef Plumeria het volgende:
Wettelijk gezien mag je zelfs een kwart van je werktijd besteden aan kolven/voeden. Twee uur op een achturige werkdag :)
Ah klopt, een achtste is de tijd die je tijdens de zwangerschap extra pauze mag houden (of korter mag werken). Toen ik het gisteren schreef dacht ik nog "klopt dit wel, want ik was eigenlijk altijd wel langer bezig dan 3 x 20 minuten". :')

Maar echt de tijd ervoor nemen dus, en dan helpt het inderdaad enorm als de werkdruk dat niet in de weg zit. Als ik me bezwaard voel (omdat ik iemand anders met iets opzadel wat diegene er eigenlijk niet bij kan hebben) of als ik tijdsdruk ervaar (bijvoorbeeld om op tijd te zijn voor een afspraak of om de bus te halen), dan komt er echt geen druppel meer uit. Dat met die tijdsdruk was zelfs zo als er eigenlijk tijd genoeg was, ik moest mijn kolfsessies dus echt met een ruime marge plannen. :D
pi_184527864
Ik zit helaas in hetzelfde schuitje, Spees.
Ik heb afgelopen donderdag ook niet genoeg gekolfd voor morgen (ik werk ook di-wo-do op kantoor (en vrij thuis)).
Hier wordt hij duizend keer op een dag aangelegd. Daardoor heb ik én geen tijd heb om te kolven én geen genoeg opbrengst.

Ik kom 50-70 cc te kort voor morgen. Ga dat toch bij elkaar proberen te kolven vandaag. Maar U. is nu as we speak aan de borst in slaap gevallen en wordt wakker wanneer ik ‘m loskoppel. Handig!
Protčge moi de mes désirs.
  maandag 21 januari 2019 @ 11:21:04 #156
146480 Spees_Eend
in mijn nopjes
pi_184528813
Bedankt voor jullie adviezen (en ook voor de herkenbaarheid, dat is stiekem ook wel fijn. Dan weet ik iig dat ik niét iets heel obvious verkeerd doe en het verder iedereen met gemak lukt :+ )

Een keer meer kolven op mijn werk vind ik helaas geen optie gezien de werkdruk op dit moment (ook al heb ik die rechten inderdaad). Ik kan wel proberen om wat langer te blijven zitten, dat doe ik nu eigenlijk niet omdat bij mij meestal na een minuut of 7-8 de melkstroom zo goed als weg is. Wie weet levert het toch iets extra's op.

Neusspray heb ik bij mijn vorige baby gehad en dat leverde me in opbrengst helaas niets of weinig extra op. Domperidon vind ik zelf te ver gaan, ik wil niet op dergelijke medicatie overgaan. Als het me echt niet lukt dan vul ik aan met kv, al hoop ik dat ik het bij elkaar gekolfd krijg.

Het is wel een dagtaak zo allemaal bij elkaar :+
pi_184530997
Spees misschien een alternatief om gewoon mee te geven wat je kolft op een dag en te kijken of dat gepikt wordt? Ik deed dat (kolfde wel 3x op het werk, maar heb altijd moeten schrapen) en ik merkte geen ongemak in de vorm van ontevredenheid of extra voedingen. Wel nachtvoedingen galore, maar dat was anders ookwel. Een enkele keer opmerking van kdv gehad dat meneertje misschien wel wat meer had gelust aan het einde van een fles, maar dat was hij dan 5 min later weer vergeten. Werkt dat niet voor jullie dan kun je altijd nog flesje kv bij gaan geven.
pi_184531049
O en extra tipje voor extra productie opwekken (weet niet of hij al voorbij kwam): Je kunt ook een korte kolf-tot-tsr erbij zetten ipv nog een hele kolfsessie. Dat stimuleert ookal en kost niet zoveel tijd.
  maandag 21 januari 2019 @ 17:01:17 #159
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_184535137
Wat vosje deed wilde ik ook nog noemen! Gewoon geven wat er is. Zolang dat niet dramatisch weinig is liet ik Jacob gewoon inhalen ‘s avonds / ‘s nachts / de volgende dag. Is hier altijd goed gegaan. Ze gaven aan dat de flessen voller konden maar redeneerden ook vanuit kunstvoedingshoeveelheden. Ik vanuit een comfortabel kind.
Op maandag 14 november 2016 12:18 schreef Crumpette het volgende:
De eerste keer ben je zo'n magische eenhoorn van moeder natuur en creeert een wonder
  maandag 21 januari 2019 @ 18:00:04 #160
146480 Spees_Eend
in mijn nopjes
pi_184536187
Ik heb de flessen onlangs voller gemaakt voor het kdv omdat hij het met 3 x 120 helaas niet redde, hij bleef dan heel onrustig. Met 150 is blijft hij daar wel de hele dag tevreden, dus ik durf het niet terug te schroeven.

Korte kolfsessies erbij ga ik eens proberen. En als het dan niet lukt, dan ga ik toch maar kv achter de hand houden. Ik heb het nu in huis om pap mee te maken omdat O zo weinig slaapt (de kans acht ik niet zo groot dat dit werkt, maar je probeert alles he als je maar moe genoeg bent :')) en eigenlijk is het wel een fijn idee dat ik het in ieder geval héb, mocht ik te krap uitkomen.

Bedankt allemaal voor het meedenken!
pi_184536242
quote:
1s.gif Op maandag 21 januari 2019 18:00 schreef Spees_Eend het volgende:
Ik heb de flessen onlangs voller gemaakt voor het kdv omdat hij het met 3 x 120 helaas niet redde, hij bleef dan heel onrustig. Met 150 is blijft hij daar wel de hele dag tevreden, dus ik durf het niet terug te schroeven.

Korte kolfsessies erbij ga ik eens proberen. En als het dan niet lukt, dan ga ik toch maar kv achter de hand houden. Ik heb het nu in huis om pap mee te maken omdat O zo weinig slaapt (de kans acht ik niet zo groot dat dit werkt, maar je probeert alles he als je maar moe genoeg bent :')) en eigenlijk is het wel een fijn idee dat ik het in ieder geval héb, mocht ik te krap uitkomen.

Bedankt allemaal voor het meedenken!
of eventueel zo'n aanhangkolf om aan je borst te hangen waaruit hij op dat moment niet drinkt?
-edit- deze dus: https://www.moedermelknet(...)lekschaal-90-ml.html

Ik heb bij minimale tekorten (en een oppasoma die erg hing aan de ml's) wel eens aangevuld met water, maar dat was maar 2 dagen in de week dus dat haalde ze dan later wel in :Y)
J'ai vu un escarbot ivre!-Komupolapana
Het zijn de kleine dingen die het doen <3
pi_184540333
De haakaa kolf, of de goedkopere lanke variant die cocci en tombolafan noemen! Die is super om te gebruiken voor de kant die niet gedronken wordt! Ik krijg dan zo'n 90 cc tijdens de nachtvoeding/vroege voeding. En dan kies ik ervoor om hem uit mijn slechter producerende borst te laten drinken en tegelijkertijd de lekschaal (eigenlijk vacuümkolf) op de goede borst, en als hij dan klaar is met de eerste borst, mag hij de tweede borst goed leegdrinken, daar zit dan nog genoeg in. En die lekschaal is heel makkelijk schoon te maken, want maar 1 onderdeel ^O^
pi_184540393
Oh, en toevoeging: de lekschaal maakt geen herrie, en kan dus prima in bed gebruikt worden zonder je partner wakker te dreunen! Echt, het geluid van de motor van een kolf is echt het minst sexy en meest irritante geluid ever :')
pi_184546751
Ik ben nooit vriendjes geworden met de Haakaakolf...
Protčge moi de mes désirs.
pi_184546929
Wat bij mij duidelijk verschil maakt qua opbrengst met kolven is welke flesjes ik gebruik. Ik heb een medela kolf en daar passen ook de beldico flesjes op. Maar dan kolf ik echt minder dan met de originele medela flesjes.
Betekend helaas wel weer meer afwas want ik giet de melk vervolgens over in de beldico flesjes.
  Manager PR/Moderator/Beste crewlid 2022 dinsdag 22 januari 2019 @ 09:01:38 #166
269689 crew  Viv
pi_184547265
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 januari 2019 08:28 schreef Takkie88 het volgende:
Wat bij mij duidelijk verschil maakt qua opbrengst met kolven is welke flesjes ik gebruik. Ik heb een medela kolf en daar passen ook de beldico flesjes op. Maar dan kolf ik echt minder dan met de originele medela flesjes.
Betekend helaas wel weer meer afwas want ik giet de melk vervolgens over in de beldico flesjes.
Dat is wel heel raar, want dan zou je denken dat het aan het vacuüm ligt, maar bij de Medela-kolven die ik gebruikt heb is het flesje daar niet voor nodig. Je zou zelfs zonder flesje kunnen kolven, maar dat geeft zo'n troep. :+
pi_184549481
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 januari 2019 09:01 schreef ViviRAWRS het volgende:

[..]

Dat is wel heel raar, want dan zou je denken dat het aan het vacuüm ligt, maar bij de Medela-kolven die ik gebruikt heb is het flesje daar niet voor nodig. Je zou zelfs zonder flesje kunnen kolven, maar dat geeft zo'n troep. :+
Oh, echt waar? Dat wist ik niet. Zou het dan toch toeval zijn :?
Het scheelt echt behoorlijk. Maar dan ga ik misschien toch nog maar een keer uitproberen. Vergelijken blijft natuurlijk lastig.
  dinsdag 22 januari 2019 @ 13:22:55 #168
327807 Mariposas
יה&#14
pi_184551566
Ik ben ooit een keer vergeten flesjes mee te nemen naar werk. Ik heb toen mijn waterfles eronder gehouden. :D
No hay mal que dure cien aņos ni cuerpo que lo aguante
  dinsdag 22 januari 2019 @ 15:05:31 #169
171422 LadyBlack
paint it black
pi_184553523
Spees, ik kolfde bij E een hele tijd voordat ik naar bed ging nog even. Was meestal niet veel, maar soms wel net t verschil tussen wel of niet aanvulling met kv op de opvang.

Maargoed, als O 's avonds nog beneden is of dan ook vaak wakker wordt lukt het natuurlijk niet.
  Manager PR/Moderator/Beste crewlid 2022 dinsdag 22 januari 2019 @ 19:11:04 #170
269689 crew  Viv
pi_184558115
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 januari 2019 11:22 schreef Takkie88 het volgende:
Oh, echt waar? Dat wist ik niet. Zou het dan toch toeval zijn :?
Het scheelt echt behoorlijk. Maar dan ga ik misschien toch nog maar een keer uitproberen. Vergelijken blijft natuurlijk lastig.
Als je rechts en links ongeveer hetzelfde kolft, kun je rechts Medela doen en links Beldico. :D
  dinsdag 22 januari 2019 @ 19:40:47 #171
146480 Spees_Eend
in mijn nopjes
pi_184558664
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 januari 2019 15:05 schreef LadyBlack het volgende:
Spees, ik kolfde bij E een hele tijd voordat ik naar bed ging nog even. Was meestal niet veel, maar soms wel net t verschil tussen wel of niet aanvulling met kv op de opvang.

Maargoed, als O 's avonds nog beneden is of dan ook vaak wakker wordt lukt het natuurlijk niet.
Nee klopt, ik heb s avonds wel een paar keer gekolfd, maar hij wordt zo vaak nog wakker dat ik dan daarna in de knoei kom. En ik kolf s avonds heeeeel mager. Totaal van de twee flesjes iets van 40 ml na een half uur kolven, echt de moeite niet waard.

Ik kolf trouwens links altijd een stuk meer dan rechts. Verhouding l/r ongeveer 90-60 ofzo per keer. Ondanks extra proberen te stimuleren aan de rechterkant door te powerkolven, extra aanleggen, etc.

Ik wilde eigenlijk niet nog meer hulpstukken gaan aanschaffen, maar ik ga dat lekding in overweging nemen. Thx!
  donderdag 24 januari 2019 @ 07:31:54 #172
319308 Tink89
To live is to dance
pi_184586985
#durftevragen: ga je vanzelf meer kolven? Ik kolf al weken ongeveer 90 ml per keer en zie het niet zo zitten om straks als ik weer ga werken 4 keer te moeten kolven voor 3 voedingen. Prul drinkt uit de fles zo'n 120 voordat ze tevreden is.

En een update: sinds een dag of drie (fokwet, flikker op!) drinkt prul zo goed als alleen nog borstvoeding. Ik doe alle voedingen zelf en alleen 's avonds krijgt ze een flesje na als ze nog ontevreden is. Gisteren was het complete frustratie aan haar kant aan het einde van een verder heel relaxte voeding: heel hard proberen, drie slokken drinken, boos worden dat het te lang duurt, loslaten, weer aanhappen... Dus maakten we een flesje. Kind blij, drinkt drie slokken en valt volstrekt tevreden in slaap _O-
K&W / Tink's droomhuis deel 3: Vur goan beginne! Ofzoiets....
maandag 30 september 2013 07:58 schreef Brighteyes het volgende:
En over de chocola... Tink is van een andere planeet. ;) Die heeft dat niet nodig. ;)
pi_184587037
Ik heb altijd vaker moeten kolven, kolfde eigenlijk nooit in 1 sessie genoeg voor 1 fles.
pi_184587214
quote:
0s.gif Op donderdag 24 januari 2019 07:31 schreef Tink89 het volgende:
#durftevragen: ga je vanzelf meer kolven? Ik kolf al weken ongeveer 90 ml per keer en zie het niet zo zitten om straks als ik weer ga werken 4 keer te moeten kolven voor 3 voedingen. Prul drinkt uit de fles zo'n 120 voordat ze tevreden is.
Die flesjes worden alleen maar groter - en je productie hopelijk ook iets, nu het zo goed gaat!

Maar het is we beter om vaker te kolven. Ook om je productie op pijl te houden.

—-
Ik heb gister eindelijk weer meer gekolfd dan ik nodig heb. *O*
Protčge moi de mes désirs.
pi_184587464
Ik kolfde in de ochtend altijd het beste (ergens rond de 130 denk ik) en dan in de loop van de dag werd het steeds minder, met rond de 70 bij de laatste ronde. Ik kolfde altijd 3x. Probeerde op mijn werk wel regelmatig een powerkolf rondje te doen in de middag. Dat leverde vaak nog wel echt meer op. Ik benutte m'n kolfrecht ook wel maximaal daardoor, maar had het wel echt nodig om m'n productie op peil te houden.
Oh en Jeej voor bijna volledig aan de borst! En Jeej voor het genoeg kolven van Duman!
pi_184587595
Kolven; het blijft een ding he? +1 op elliebel: ik kolfde op het werk in de ochtend ook veel meer dan smiddags. Met 3x kolven had ik dan (soms maar net) genoeg bij elkaar voor 3 flesjes. Tipje bij net te weinig kolven: maak sochtend na de ochtendvoeding als dat kan gebruik van het feit dat sochtends er wat meer melk is meestal. Een korte kolf sessie voor vertrek leverde bij mij vaak net genoeg op om kolfstress te voorkomen :)
pi_184587664
Bij mij verliep het nogal wisselend. Aan het begin had ik vaak net genoeg melk. Ik ben vaker gaan kolven en dat hielp. Toen had ik vaak genoeg voor de opvang en bleef er regelmatig nog wat melk over. Nu heb ik weer steeds een tekort en kolf ik dus weer wat vaker. Goed letten op wat ik zelf binnenkreeg hielp volgens mij ook. Niet te weinig drinken maar ook zeker niet te weinig eten.

Ik vind borstvoeding geven fijn en mooi, maar aan kolven begin ik een hekel te krijgen. Nog even volhouden, als M 1 is stop ik ermee :)
  donderdag 24 januari 2019 @ 09:08:14 #178
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_184587773
Bij mij werd de opbrengst per sessie over de maanden niet meer. En de flessen ook amper voller, maar bleven wel vrij frequent. Op die manier leek het het meeste op live drinken. Dat werkte hier goed.
Op maandag 14 november 2016 12:18 schreef Crumpette het volgende:
De eerste keer ben je zo'n magische eenhoorn van moeder natuur en creeert een wonder
  Manager PR/Moderator/Beste crewlid 2022 donderdag 24 januari 2019 @ 09:12:37 #179
269689 crew  Viv
pi_184587830
Toen ik begon met kolven had ik 3 kolfsessies nodig voor 1 fles van 100 ml. Ik kolfde toen ongeveer een kwartier, dan een kwartier pauze, etc., dus meer dan een uur bezig per fles en dat 7 keer per dag. Ik denk dat mijn productie toen eigenlijk al bezig was in te storten vanwege het niet effectief drinken aan de borst.

Later kolfde ik een stuk efficiënter (bijvoorbeeld 4-5 flessen van 200 ml in 3 uur kolven met pauzes zoals hierboven), dat was wel een kwestie van vraag & aanbod. Die pauzes waren ook mijn manier van powerkolven (bij gebrek aan baby die kan clusteren/regelen ;) ).
quote:
1s.gif Op donderdag 24 januari 2019 08:07 schreef D.U.M.A.N. het volgende:
Ik heb gister eindelijk weer meer gekolfd dan ik nodig heb. *O*
Hey wat fijn!! O+
pi_184588128
Nu Jip bijna 8 maanden is, en ik dus ook al bijna 5 maanden aan het werk, merk ik dat ik niet meer zoveel kolf als in het begin. Ik moet echt extra kolven in de avonden en in het weekend. En soms pak ik iets uit de vriezer. Ik hoop het nog vol te kunnen houden tot hij 1 jaar is, dan stop ik met kolven en wil ik het drinken bij mij gaan beperken tot alleen sochtends en savonds. Het kolven begint me wel een beetje tegen te staan, maar nog maar 4 maanden volhouden :+ gaat vast lukken :D
pi_184588175
Ik vind het kolven op werk juist fijn. Even tot rust komen. Zoals nu. O+
Protčge moi de mes désirs.
pi_184589236
Dat je na een tijdje minder bij elkaar kolft kan ook gewoon de normale afname zijn he? Je kindje gaat minder hard groeien en meer andere dingen eten en drinken. Met 3 mnd gaf ik 450 ml mee voor een dag en met 8 mnd 350 ml en ik had een grote slokop ;)
pi_184589277
Ik merk inderdaad dat M thuis minder drinkt, maar op de opvang drinkt ze nog steeds zo'n 400 ml. Ik heb vandaag maar 350 ml meegegeven omdat ik niet meer had, volgens mij moet ze het daar mee redden want ze eet goed brood, fruit en groente :)
pi_184590154
Kolven op werk vind ik, als ik op ons hoofdkantoor ben, ook niet zo erg. Maar eigenlijk flexwerk ik en heb ik geen vaste werkplek, waardoor kolven een hele uitdaging is vaak. Daarnaast moet ik thuis extra bijkolven, omdat Jip op de opvang nog steeds 2 x 150ml drinkt en ik meestal maar rond de 200 kolf op een werkdag. En dat terwijl ie op de opvang ook gewoon echt wel genoeg eet (fruit, een hele boterham en een cracker).
pi_184590424
Heb niet de hele reeks doorgenomen dus wellicht een dubbele vraag maar:

- ik geef bv aan mijn zoontje van nu 5 weken
- 1e week n paar x kv gegeven, daarna overgegaan op bv met n tepelhoedje
- tepelhoedje sinds 1,5 week niet meer gebruikt
- zoontje groeit goed, heeft goede luiers

Vraag: sinds n week of 2 merk ik dat 1 borst veel minder melk produceert. Bij kolven 40-50cc vs 80-90cc bij de andere. Ik heb al vanalles gedaan om de productie van die borst op te krikken: daar altijd eerst aanleggen, extra kolven aan die kant, zoontje daar 2-3x per voedingssessie aanleggen...resultaat blijft uit...

Wie heeft er nog tips voor me?
pi_184590556
quote:
0s.gif Op donderdag 24 januari 2019 12:01 schreef Jeltje het volgende:
Heb niet de hele reeks doorgenomen dus wellicht een dubbele vraag maar:

- ik geef bv aan mijn zoontje van nu 5 weken
- 1e week n paar x kv gegeven, daarna overgegaan op bv met n tepelhoedje
- tepelhoedje sinds 1,5 week niet meer gebruikt
- zoontje groeit goed, heeft goede luiers

Vraag: sinds n week of 2 merk ik dat 1 borst veel minder melk produceert. Bij kolven 40-50cc vs 80-90cc bij de andere. Ik heb al vanalles gedaan om de productie van die borst op te krikken: daar altijd eerst aanleggen, extra kolven aan die kant, zoontje daar 2-3x per voedingssessie aanleggen...resultaat blijft uit...

Wie heeft er nog tips voor me?
Heb je ook echt meer productie 'nodig' uit die borst, of is het vooral het verschil dat je zorgen baart? Want een productieverschil tussen twee borsten is heel normaal en in principe niet zorgwekkend.
pi_184590570
Ik geloof dat dat er ook wel een beetje bijhoort. Ik heb ook een slackerboob, bij mij is het links. Ik leg ook wel vaker aan aan links, maar het is verder niet echt erg ofzo.
  donderdag 24 januari 2019 @ 12:12:36 #188
460295 Budabuddumbam
What does the fox say?
pi_184590571
Verschil in productie per borst is heel normaal, veel mensen hebben 1 borst die ze meestal geven en de ander is meer een toetje
pi_184591061
Slackerboob _O- Heb ik ook!

Ik kom nog even terug op een paar maanden geleden, toen ik non-stop aan het voeden was en het even niet meer wist. Ik heb toen op aanraden van de lactatiekundige één voeding vervangen door kunstvoeding en ben een aantal voedingen gaan kolven, zodat ik hem niet meer non-stop aan de borst zou hebben. Maar micro is een luie drinker (altijd al geweest) en zijn techniek ging rap achteruit door het drinken uit de fles, waardoor de voedingen pijnlijk werden en ik vaker ging kolven.

Toen kreeg ik last van een soort nursing agitation (maar dan tijdens het kolven), gaf ik steeds vaker een flesje kunstvoeding en inmiddels krijgt hij eigenlijk nog maar een a drie keer per dag borstvoeding en kolf ik niet meer. Nou ja goed, micro krijgt nu vooral kunstvoeding dus. Ik vind flesjes echt veeeeeel gedoe ten opzichte van borstvoeding en micro is voor de grap gelijk maar gestopt met groeien. Ik sta dus nog niet helemaal achter m'n keuze en ervaar regelmatig echt een diep schuldgevoel. Weet dat 't niet hoeft, maar voel het toch. Bluh.
Make your own kind of music.
pi_184591210
Cass :* Wat rot dat het zo tegen zit.
  Manager PR/Moderator/Beste crewlid 2022 donderdag 24 januari 2019 @ 13:00:11 #191
269689 crew  Viv
pi_184591250
quote:
0s.gif Op donderdag 24 januari 2019 12:47 schreef CassElliot het volgende:
Ik sta dus nog niet helemaal achter m'n keuze en ervaar regelmatig echt een diep schuldgevoel. Weet dat 't niet hoeft, maar voel het toch. Bluh.
Cass :* :*

Zoals ik het lees is het geen eigen keuze geweest, maar is het gewoon zo gelopen vanuit de beginsituatie. Een schuldgevoel is dan ook helemaal niet op zijn plaats vind ik. Dat je het graag anders had gezien en hem nog heel lang volledig borstvoeding had willen geven kan evengoed veel pijn doen, weet ik uit ervaring. :*
  donderdag 24 januari 2019 @ 13:07:54 #192
146480 Spees_Eend
in mijn nopjes
pi_184591387
Slackerboob, die kende ik nog niet _O- bij mij had de slackerboob meer aanleggen ook geen enkel effect op het kolfresultaat daar.

"toetje" als woord in relatie tot borstvoeding vind ik echt zo'n jeukwoord, categorie mensenmens, jommetje en mamahonger _O-. Naar dat volledig terzijde en offtopic
pi_184592084
Hier ook een slackerboob in de kolfperiode (en ongetwijfeld ook tijdens de live voedingen), de rechterborst kolfde ik ongeveer 2 keer zoveel mee als de linker.
Schijnt heel normaal te zijn dat de ene borst meer produceert dan de andere.

Cass :*
  donderdag 24 januari 2019 @ 13:59:15 #194
319308 Tink89
To live is to dance
pi_184592205
Hier wel slackerboob, maar welke dat is, wisselt nogal. Ik heb iig nooit aan beide zijden evenveel kolfopbrengst.

En vraagje: stuwing, hoe voelt dat? Ik produceerde tot nu toe te weinig, maar heb sinds gisteren zo'n 2,5 uur na het begin van de voeding (dus 0,5-1 uur voor de volgende) gevoelige borsten die een beetje voelen alsof iemand er heel hard in geknepen heeft ofzo...
K&W / Tink's droomhuis deel 3: Vur goan beginne! Ofzoiets....
maandag 30 september 2013 07:58 schreef Brighteyes het volgende:
En over de chocola... Tink is van een andere planeet. ;) Die heeft dat niet nodig. ;)
pi_184592226
quote:
0s.gif Op donderdag 24 januari 2019 12:11 schreef lunapuella het volgende:

[..]

Heb je ook echt meer productie 'nodig' uit die borst, of is het vooral het verschil dat je zorgen baart? Want een productieverschil tussen twee borsten is heel normaal en in principe niet zorgwekkend.
Het is vooral het verschil dat me zorgen baart. De kleine krijgt nog wel genoeg maar ben bang dat het op termijn onvoldoende gaat zijn en daarnaast merk ik dat hij de slechte borst ook steeds minder graag drinkt. Er is ook een grootte verschil tussen beide borsten.
pi_184592247
Hier is links de slackerboob! Ik kolf links meestal 60-70 en rechts 90-100. Is volstrekt normaal!

Cass :*
pi_184592263
Typisch dat bij iedereen hier links de slackerboob is...bij mij dus ook. Is dat toeval of is er n logische verklaring?
pi_184592325
Bij stuwing stonden mijn borsten helemaal strak van de spanning en deed elke aanraking zeer zo ongeveer Tink.
pi_184592516
Bij mij is rechts juist de slacker. :P
  donderdag 24 januari 2019 @ 14:34:35 #200
319308 Tink89
To live is to dance
pi_184592883
quote:
0s.gif Op donderdag 24 januari 2019 14:05 schreef Aure het volgende:
Bij stuwing stonden mijn borsten helemaal strak van de spanning en deed elke aanraking zeer zo ongeveer Tink.
Hmm, zo erg is het niet. Ik weet ook helemaal niet of ik na 9 weken nog stuwing kan krijgen of dat het dan anders heet, maar ze doen iig een beetje pijn -O-
K&W / Tink's droomhuis deel 3: Vur goan beginne! Ofzoiets....
maandag 30 september 2013 07:58 schreef Brighteyes het volgende:
En over de chocola... Tink is van een andere planeet. ;) Die heeft dat niet nodig. ;)
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')