abonnementen ibood.com bol.com Coolblue
pi_184440639
registreer om deze reclame te verbergen
Vaker voeden? Ik vind t persoonlijk weinig keer. Ik weet dat je met een LK een plan hebt, maar 6 voedingen is echt weinig voor een goede productie. Ter vergelijking: ik voed zeker 10x, en mijne is nu 10 weken én ik heb er al 2 gevoed. Melk zat.
Overdag voed ik meteen na slapen en dan is ze even wakker en dan voed ik nog een keer zodat ze kan slapen.
Wat ik ‘s avonds doe is wisselen van borst zodra ze ontevreden is. En daarna gerust nog een keer (of -tig).
I 21-5-10 ♥ T 1-11-12 ♥ K 4-11-18 ♥
  woensdag 16 januari 2019 @ 19:37:59 #102
93505 SaskiaR
The sword of ice and fire
pi_184440884
quote:
0s.gif Op woensdag 16 januari 2019 18:51 schreef Tink89 het volgende:
Met name 's avonds is ze niet tevreden na de voeding, ze blijft zoeken enzo. Ik vind het niet erg om haar dan veel aan te leggen
Klinkt als clusteren :) deed N ook tussen die leeftijd, soms waren we van 20.00 tot 24.00 aangekoppeld. https://www.borstvoeding.com/problemen/mproductie/clusteren.html
Carpe diem, quam minimum credula postero.
pi_184443538
Klinkt als clusteren inderdaad! Lekker aan toegeven als je dat prima vind :)
Sommige kindjes tanken zich dan voldoende vol (aan vette melk en nabijheid van mama) dat ze daarna een lekkere lange ruk slaap doen
  woensdag 16 januari 2019 @ 23:00:17 #104
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_184445618
Wat Morretje zegt. Aanleggen, aanleggen, aanleggen. Liefst nog huid op huid. Aantallen, tijden, schema's, allemaal loslaten en gewoon bij elke kik die borst erin. Het huis, boodschappen, de was, de visite, allemaal niet belangrijk, dat kan je man regelen.
KuikenGuppy
pi_184446741
quote:
Tips anyone? Fenegriek? Meer borstvoedingsthee? Ik drink nu één grote mok per dag.
Ik dacht dat je ging afbouwen? :o

Anyway, fenegriek werkt pas als het letterlijk je poriën uitkomt en je lichaamsgeur verandert in de geur van ahornsiroop (maple syrup). Zie hier: https://exclusivepumping.(...)reasing-milk-supply/
Ik geloof zelf niet in borstvoedingsthee (en dan werkt het niet :P ), de werkzame stof daarin is vaak ook fenegriek maar dus nooit in relevante hoeveelheden.
quote:
Ik pas in de middag en avond al compressie toe.
Je kan dit combineren met wisselvoeden, dus iedere keer als Prul niet meer effectief drinkt compressie toepassen voor wat extra slokken, en als ze dan weer inkakt van kant wisselen, en dan aan die kant hetzelfde en weer terug, etc.
quote:
Ik doe nu deze voedingen zelf: nachtvoeding (rond 3 uur), 7 uur, 10 uur, 16 uur, 19:00 en 21:00. Ik kolf soms om 13:00 uur, maar niet altijd. Als ik om 13 uur kolf, is prul om 16 uur niet tevreden na de voeding.
Van 21:00 tot 3:00 heb je er 6 uur tussen zitten, en dat kun je beter maar 1 keer per etmaal hebben vanwege je productie. Tussen 10:00 en 16:00 niet voeden én niet kolven is dus niet zo handig.

Noem je deze tijden trouwens omdat Prul al zo'n voorspelbaar ritme heeft, of begin je met een voeding omdat het een bepaald tijdstip is?
  donderdag 17 januari 2019 @ 10:00:00 #106
319308 Tink89
To live is to dance
pi_184450525
quote:
0s.gif Op donderdag 17 januari 2019 00:03 schreef ViviRAWRS het volgende:

[..]

Ik dacht dat je ging afbouwen? :o

Anyway, fenegriek werkt pas als het letterlijk je poriën uitkomt en je lichaamsgeur verandert in de geur van ahornsiroop (maple syrup). Zie hier: https://exclusivepumping.(...)reasing-milk-supply/
Ik geloof zelf niet in borstvoedingsthee (en dan werkt het niet :P ), de werkzame stof daarin is vaak ook fenegriek maar dus nooit in relevante hoeveelheden.

[..]

Je kan dit combineren met wisselvoeden, dus iedere keer als Prul niet meer effectief drinkt compressie toepassen voor wat extra slokken, en als ze dan weer inkakt van kant wisselen, en dan aan die kant hetzelfde en weer terug, etc.

[..]

Van 21:00 tot 3:00 heb je er 6 uur tussen zitten, en dat kun je beter maar 1 keer per etmaal hebben vanwege je productie. Tussen 10:00 en 16:00 niet voeden én niet kolven is dus niet zo handig.

Noem je deze tijden trouwens omdat Prul al zo'n voorspelbaar ritme heeft, of begin je met een voeding omdat het een bepaald tijdstip is?
Afbouwen was idd het plan, maar prul ging ineens heel goed groeien. Twee weken achter elkaar 260 gram per week aangekomen O+

En txs voor je tips! De meeste pas ik al toe (compressie en wisselvoeden combineren).

De tijden komen vaak ongeveer zo uit. Prul krijgt voeding op verzoek (met als voorwaarde overdag maximaal 3,5 uur tussen begin en begin ivm haar gewicht) en regelt zichzelf aardig regelmatig :D

En 7 keer aanleggen (waarvan 1 keer kolven) is dus nog niet genoeg. Check. Clusteren vind ik overigens prima, maar prul is dan vaak gefrustreerd en doodmoe en na een extra flesje van 60 tevreden en valt ze in slaap. Het voelt als 'pesten' om haar die fles dan niet te geven. Ze is al zo klein en licht, ik maak het haar graag makkelijk.

@burdie: die man heeft ook nog een baan. Ik kan moeilijk helemaal niks doen de hele dag. Ik doe niet veel, maar een keertje de vaatwasser inruimen ofzo is toch ook wel heel erg fijn.

Net lekker huid op huid gevoed en nu samen nog even onder een deken op de bank, maar ik moet zo toch echt even ontbijt voor mezelf maken. En als prul nu in slaap valt, kan ik voorlopig nergens heen... Ik vind het in de praktijk soms nog best ingewikkeld :D
Gelukkig getrouwd sinds 29 april 2017
K&W / Tink en de lelijke Tegels - Deel 3
maandag 30 september 2013 07:58 schreef Brighteyes het volgende:
En over de chocola... Tink is van een andere planeet. ;) Die heeft dat niet nodig. ;)
pi_184450663
Het is ook niet makkelijk, Tink!

Wat ik de eerste weken deed was zodra O onrustig werd m’n borst erin stoppen. Later normaliseert zich het aantal voedingen sterk. Verder zorgen dat je, voordat je op de bank gaat zitten, alles binnen bereik hebt. Wat te eten, wat te drinken, afstandsbediening, telefoon, etc. En zorgen dat je geplast hebt!
  donderdag 17 januari 2019 @ 10:14:55 #108
319308 Tink89
To live is to dance
pi_184450757
Prul is iig voldaan en heel gezellig aan het kletsen nu, dus aankleden en even zelf spelen terwijl ik ontbijt maak, moet lukken.
En over de chocola... Tink is van een andere planeet. ;) Die heeft dat niet nodig. ;)
pi_184450770
quote:
Prul is nu 8 weken en 1 dag en groeit goed op 5-6 borstvoedingen en 1 tot 2 flessen van 120 en vier schepjes. Met name 's avonds is ze niet tevreden na de voeding, ze blijft zoeken enzo. Ik vind het niet erg om haar dan veel aan te leggen, maar ik ben ook op zoek naar een extra boost voor m'n productie. 'S nachts en 's ochtends is ze wel tevreden, m'n borsten voelen dan ook vol. Tips anyone? Fenegriek? Meer borstvoedingsthee? Ik drink nu één grote mok per dag. Ik pas in de middag en avond al compressie toe. Ik doe nu deze voedingen zelf: nachtvoeding (rond 3 uur), 7 uur, 10 uur, 16 uur, 19:00 en 21:00. Ik kolf soms om 13:00 uur, maar niet altijd. Als ik om 13 uur kolf, is prul om 16 uur niet tevreden na de voeding.
Als ze 's avonds nog zoekt, lekker aan de borst houden. Dat is ook meteen een supergoede boost voor je borstvoeding!

's Nachts maak je het best van die stofjes aan die de moedermelk productie stimuleren, dus het is heel logisch dat je borsten 's nachts en 's ochtends het meest vol zijn. Natuurlijk gezien ligt je baby 's nachts ook bij je en heeft ie veel toegang tot de borst. 's Nachts is het vaak veilig, je ligt beschut in een holletje zeg maar. Nu drinkt jouw baby niet per se veel 's nachts, ligt ze wel naast je/tegen je aan? Hoe meer ze je ruikt, hoe meer ze waarschijnlijk wil drinken. ;) En 's ochtends meteen een lekker lange borstsessie houden als ze 's nachts minder heeft gedronken is ook een goede optie natuurlijk! (Samen in bad of onder de douche kan daarbij ook veel helpen, 's ochtends of 's avonds.)

Bij een kleine baby is het ook heel normaal dat ze heel vaak kleine beetjes willen drinken, dat is goed voor de hersenontwikkeling (een 'constante stroom' van melk). Dus het kan best dat ze 's middags of 's avonds telkens opnieuw wil drinken, ook al heb je d'r net afgekoppeld.
Hier zit ik dan 's avonds op de bank met een serie of film erbij, en/of gezellig met mijn lief te kletsen en dan hangt m'n borst gewoon buiten m'n shirt (okee ik stop het tussendoor soms ook wel even terug haha, maar bij wijze van) :') en de kleine slaapt dan, maar wil vaak tussendoor opeens een slokje drinken, dan stop ik hup die borst erin.

En hele kleintjes willen soms uuren achter elkaar constant toegang tot de borst. Ik heb de eerste tijd onbeperkt nachtvoedingen gegeven, ik telde ze niet eens, soms waren het er wel 8 denk ik. Jeej voor liggend voeden in het donker en samen slapen. ;) Ik hoefde ze ook niet te tellen, ik kon zo goed als meteen doorslapen telkens.

Wat Jagar zegt, die eerste weken bij elk dingetje de borst erin, zodra je kindje echt groter wordt, wordt het drinken vaak ook efficiënter en het reguleert zich allemaal gewoon vanzelf. Maar het is inderdaad niet per se eenvoudig als je weinig voorbeeld vanuit je omgeving hebt. Hier ook oma's die op schema voedden en na een poosje opgedroogd waren. Mijn moeder zelf heeft wel op verzoek gevoed en ook langer bij m'n jongste broertje en zusje, maar zelfs dat ene voorbeeld is dan schamel! Bij m'n eerste kindje was ik ook veel meer zoekende en veel onzekerder. Inmiddels voel ik me echt zo'n volleerd borstvoeder :P en voelt het allemaal gewoon heel vanzelfsprekend en vloeiend. En is het veel beter zichtbaar dat het telkens fases zijn en dat je het na afloop over de langere termijn bekijkt.
pi_184450830
Het voelt wellicht als pesten, maar het is wel noodzakelijk om je productie omhoog te krijgen. En anders wellicht clusterkolven iedere avond als ze na het flesje in melkcoma valt? Het clusteren moet m.i. wel gebeuren, omdat het vraag en aanbod niet goed op elkaar afgestemd is.

Jagär geeft nog een mega goede tip. Comfortabel maken en vooral plassen voor je op de bank neerploft met baby.

Hier een bijtbaby :( au!
  donderdag 17 januari 2019 @ 10:50:47 #111
319308 Tink89
To live is to dance
pi_184451260
Txs voor de tips dames!
pi_184452158
Wat een hoop goede tips O+ en wat fijn om te horen dat je Prul het nu zķ goed doet qua aankomen Tink! Hopelijk zet dat lekker door en misschien kun je later wel van die belachelijke gewichtstoenames noteren (die ook normaal zijn hoor). Ikzelf heb met nr 2 weleens 500 g aangetikt (wel een grote jongen), maar het kan nog straffer geloof ik :D
pi_184452980
Fijn dat Prul goed groeit, Tink! Phi was ook niet zo'n grote drinker, ik zat al snel op 6/7 voedingen overdag en dan sliep ze nachten door. Ze clusterde wel 's avonds: lag dan rustig van 20.00 tot 22.00 min of meer non-stop aan de borst. Maar dat was met een maand of twee (drie?) ook wel over, eigenlijk. Phi groeit al vanaf haar geboorte perfect consequent op haar eigen vaste lijntje. Dus niet alle baby's willen/moeten/hoeven constant aan de borst (ook 's nachts) om toch goed te kunnen groeien. En mijn productie was prima afgestemd, het ging pas mis toen ik ging werken en geen tijd had om kolven.
pi_184453240
die eerste weken O+ achteraf was het zo knus
de salontafel met eten/drinken voor de hele dag want je weet nooit hoe lang je vastgeplakt zit. direct naar de wc wanneer je even de handen vrij hebt want je weet niet wanneer het volgende moment is.

mijn man zette sochtends thee (thermoskan heet water, kopje en de theedoos) en iets te eten (bijv mueslirepen) op de salontafel. daarnaast lag de afstandsbediening en telefoonlader.
ik hoefde sochtends alleen maar wat kleding aan te trekken en van bed naar bank verhuizen. Als het kon ging ik een ontbijt maken maar het idee dat niets moet gaf rust.

en dingen zoals de vaatwasser inruimen. als het kan is het mooi, als het niet lukt is het ook goed. Man kan nog steeds aan het aanrecht zien hoe de dag was ;)
  donderdag 17 januari 2019 @ 14:23:38 #115
93505 SaskiaR
pi_184454152
Deze vrouw! 400 km rennen en ondertussen kolven _O_ _O_ https://www.theguardian.c(...)ViNKkEuqNUklpQiOCpZA

[ Bericht 0% gewijzigd door SaskiaR op 17-01-2019 22:27:16 ]
  donderdag 17 januari 2019 @ 14:24:03 #116
319308 Tink89
To live is to dance
pi_184454155
Net gaan wegen: + 75 gram in 3 dagen. Da's keurig voor ons doen!

En vanmiddag gekolfd, 80ml in 15 minuten. Nu ligt prul heerlijk te slapen in de wagen. Zo weer naar huis wandelen, maar even wachten tot het niet meer hagelt... Brrt!
  donderdag 17 januari 2019 @ 20:29:15 #117
171422 LadyBlack
paint it black
pi_184461402
quote:
0s.gif Op donderdag 17 januari 2019 13:19 schreef Elleska het volgende:
die eerste weken O+ achteraf was het zo knus
de salontafel met eten/drinken voor de hele dag want je weet nooit hoe lang je vastgeplakt zit. direct naar de wc wanneer je even de handen vrij hebt want je weet niet wanneer het volgende moment is.

mijn man zette sochtends thee (thermoskan heet water, kopje en de theedoos) en iets te eten (bijv mueslirepen) op de salontafel. daarnaast lag de afstandsbediening en telefoonlader.
ik hoefde sochtends alleen maar wat kleding aan te trekken en van bed naar bank verhuizen. Als het kon ging ik een ontbijt maken maar het idee dat niets moet gaf rust.

en dingen zoals de vaatwasser inruimen. als het kan is het mooi, als het niet lukt is het ook goed. Man kan nog steeds aan het aanrecht zien hoe de dag was ;)
Precies dit!!! O+

Bij mij werd trouwens een bordje met boterhammen naast mn bed gezet, en dan sliep ik na mn ontbijt nog even verder met E in het grote bed *;
E & S
  donderdag 17 januari 2019 @ 20:53:04 #118
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_184461859
quote:
0s.gif Op donderdag 17 januari 2019 14:23 schreef SaskiaR het volgende:
Deze vrouw! 400 km rennen en ondertussen kolven _O_ _O_ https://www.theguardian.c(...)ViNKkEuqNUklpQiOCpZA
Ik vind dat vooral een beetje getikt. Die ultraruns sowieso, maar waarom zou je het jezelf nog moeilijker maken door ook nog te gaan kolven? Misschien was het nodig maar zou je lichaam niet in een overlevingsstand staan waarbij er weinig productie is? En anders even 5 minuten met je kind gaan zitten. Of dit niet doen. Maar dat zal wel een heel saaie gedachte zijn.
Op maandag 14 november 2016 12:18 schreef Crumpette het volgende:
De eerste keer ben je zo'n magische eenhoorn van moeder natuur en creeert een wonder
  donderdag 17 januari 2019 @ 21:32:22 #119
93505 SaskiaR
pi_184462667
Mjah... als dit je hobby is, dan is het toch gaaf? Ik zou zelf deze route ook wel eens willen lopen (maar niet hardlopend ;) ) Ik vind het wel knap dat ze ook haar eigen hobbies wil en durft aan te houden eigenlijk. Zelf heb ik al vier jaar niet gewandeld omdat ik me dan schuldig voel (zucht), maar het is toch fijn om die keuze wel te durven maken eigenlijk.
  donderdag 17 januari 2019 @ 21:39:26 #120
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_184462825
Daar heb je gelijk in. En ik herken wel de behoefte om te gaan lopen :). Misschien kunnen we iets regelen met kindervervoer ipv bagagevervoer, en dan op pad op de Pennine Way?
De eerste keer ben je zo'n magische eenhoorn van moeder natuur en creeert een wonder
pi_184463045
Dat klinkt echt alweer zolang geleden, dat ik zo vaak met een baby aan de borst zat. :o

Heb rond 10 maanden wel eens gedacht aan stoppen omdat ik me soms zo beperkt voelde, maar nooit gedaan. Vooral toen ze overdag niet meer dronk vond ik dat wel een verademing. (Niet meer kolven op het werk, in het openbaar voeden etc). Van een tijdje avond-nacht-ochtend ging ze in november plots naar avond-ochtend. In december ging dat opeens naar alleen ochtendvoeding en sinds een week wil ze in de ochtend nog maar 1 borst. Zo gaat het wel snel! :o
Ik vind het wel fijn dat ze zelf afbouwd en ik het niet hoef te sturen. Ben heel benieuwd wanneer ze helemaal niet meer wil. Voor nu vind ik het prima zo. :)
  donderdag 17 januari 2019 @ 22:02:36 #122
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_184463391
Mooi, Nolita. Mijn dreumes drinkt op vrije dagen nog meerdere keren overdag. Ik kan desondanks inmiddels zeker 24 uur zonder legen. Ik vind het ideaal en zou het best jammer vinden als hij zou afbouwen. Voorlopig zie ik niks dat op afbouwen lijkt maar de nachtvoedingen liet hij los met bijzonder weinig strijd dus in die zin weet ik dat alles mogelijk is.

En echt helemaal bij hem laten doe ik het niet. Ik bied altijd de andere kant aan (door alleen maar te vragen: andere kant?). En ik vraag 's avonds, als ik het tijd vind om richting bed te gaan, of hij wil drinken. Dat wil hij altijd :') . Als ik dat niet zou doen slaat hij misschien over maar hij zou er dan ook zelf om kunnen vragen na het tandenpoetsen en dat wil ik niet.
  donderdag 17 januari 2019 @ 22:26:55 #123
93505 SaskiaR
pi_184464147
quote:
0s.gif Op donderdag 17 januari 2019 21:39 schreef Lemijn het volgende:
Daar heb je gelijk in. En ik herken wel de behoefte om te gaan lopen :). Misschien kunnen we iets regelen met kindervervoer ipv bagagevervoer, en dan op pad op de Pennine Way?
Deal :)

N is nu 3,5 en drinkt nog minstens 3 keer per dag. Ik vind het wel gezellig, maar ik hoop dat ze wel uit zichzelf binnenkort stopt. Zo’n kleuter aan de borst vind ik een raar idee...
pi_184464329
quote:
1s.gif Op donderdag 17 januari 2019 22:26 schreef SaskiaR het volgende:

[..]

Deal :)

N is nu 3,5 en drinkt nog minstens 3 keer per dag. Ik vind het wel gezellig, maar ik hoop dat ze wel uit zichzelf binnenkort stopt. Zo’n kleuter aan de borst vind ik een raar idee...
Frits bouwde zelf ineens af en stopte vervolgens. Ik weet alleen niet of dit mede mogelijk gemaakt werd door de zwangerschap. Misschien rustig met haar bespreken?
  donderdag 17 januari 2019 @ 22:41:43 #125
171422 LadyBlack
paint it black
pi_184464526
S wordt over een maandje 3 en drinkt soms voor het slapengaan, en als hij wakker wordt in de nacht. Als hij doorslaapt (want dat is hij toch ook heus gaan doen!) drinkt hij 's ochtends nog even bij mij in bed als er tijd is. Heel soms baal ik er 's nachts nog wel eens van, maar ik weet ook dat hij alleen wakker wordt als er ook iets is, dus dan ben ik tegelijkertijd blij dat ik hem zo fijn / relatief makkelijk kan troosten.

Overdag vraagt hij er nooit om, ook daar ben ik wel blij mee. Weer gewone bh's aan en hoef geen rekening te houden met kleding ^O^

Hij komt tegenwoordig na een nacht met mij wel zo trots als een pauw aan zijn papa vertellen dat hij met mama op zolder had geslapen en dat hij lekker heeft "gedrinkt bij mijn eigen mama" :') O+
E & S
abonnementen ibood.com bol.com Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')