quote:
Op woensdag 16 januari 2019 18:51 schreef Tink89 het volgende:Prul is nu 8 weken en 1 dag en groeit goed op 5-6 borstvoedingen en 1 tot 2 flessen van 120 en vier schepjes. Met name 's avonds is ze niet tevreden na de voeding, ze blijft zoeken enzo. Ik vind het niet erg om haar dan veel aan te leggen, maar ik ben ook op zoek naar een extra boost voor m'n productie. 'S nachts en 's ochtends is ze wel tevreden, m'n borsten voelen dan ook vol. Tips anyone? Fenegriek? Meer borstvoedingsthee? Ik drink nu één grote mok per dag. Ik pas in de middag en avond al compressie toe. Ik doe nu deze voedingen zelf: nachtvoeding (rond 3 uur), 7 uur, 10 uur, 16 uur, 19:00 en 21:00. Ik kolf soms om 13:00 uur, maar niet altijd. Als ik om 13 uur kolf, is prul om 16 uur niet tevreden na de voeding.
Als ze 's avonds nog zoekt, lekker aan de borst houden. Dat is ook meteen een supergoede boost voor je borstvoeding!
's Nachts maak je het best van die stofjes aan die de moedermelk productie stimuleren, dus het is heel logisch dat je borsten 's nachts en 's ochtends het meest vol zijn. Natuurlijk gezien ligt je baby 's nachts ook bij je en heeft ie veel toegang tot de borst. 's Nachts is het vaak veilig, je ligt beschut in een holletje zeg maar. Nu drinkt jouw baby niet per se veel 's nachts, ligt ze wel naast je/tegen je aan? Hoe meer ze je ruikt, hoe meer ze waarschijnlijk wil drinken.

En 's ochtends meteen een lekker lange borstsessie houden als ze 's nachts minder heeft gedronken is ook een goede optie natuurlijk! (Samen in bad of onder de douche kan daarbij ook veel helpen, 's ochtends of 's avonds.)
Bij een kleine baby is het ook heel normaal dat ze heel vaak kleine beetjes willen drinken, dat is goed voor de hersenontwikkeling (een 'constante stroom' van melk). Dus het kan best dat ze 's middags of 's avonds telkens opnieuw wil drinken, ook al heb je d'r net afgekoppeld.
Hier zit ik dan 's avonds op de bank met een serie of film erbij, en/of gezellig met mijn lief te kletsen en dan hangt m'n borst gewoon buiten m'n shirt (okee ik stop het tussendoor soms ook wel even terug haha, maar bij wijze van)

en de kleine slaapt dan, maar wil vaak tussendoor opeens een slokje drinken, dan stop ik hup die borst erin.
En hele kleintjes willen soms uuren achter elkaar constant toegang tot de borst. Ik heb de eerste tijd onbeperkt nachtvoedingen gegeven, ik telde ze niet eens, soms waren het er wel 8 denk ik. Jeej voor liggend voeden in het donker en samen slapen.

Ik hoefde ze ook niet te tellen, ik kon zo goed als meteen doorslapen telkens.
Wat Jagar zegt, die eerste weken bij elk dingetje de borst erin, zodra je kindje echt groter wordt, wordt het drinken vaak ook efficiënter en het reguleert zich allemaal gewoon vanzelf. Maar het is inderdaad niet per se eenvoudig als je weinig voorbeeld vanuit je omgeving hebt. Hier ook oma's die op schema voedden en na een poosje opgedroogd waren. Mijn moeder zelf heeft wel op verzoek gevoed en ook langer bij m'n jongste broertje en zusje, maar zelfs dat ene voorbeeld is dan schamel! Bij m'n eerste kindje was ik ook veel meer zoekende en veel onzekerder. Inmiddels voel ik me echt zo'n volleerd borstvoeder

en voelt het allemaal gewoon heel vanzelfsprekend en vloeiend. En is het veel beter zichtbaar dat het telkens fases zijn en dat je het na afloop over de langere termijn bekijkt.