abonnement Unibet Coolblue
  zondag 6 januari 2019 @ 10:56:13 #151
312994 deelnemer
ff meedenken
pi_184236464
quote:
1s.gif Op zondag 6 januari 2019 09:58 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Censureren en deporteren volgens jou waarschijnlijk.
Je blijft draaien en over andere zaken beginnen maar één ding is duidelijk, mensen als jij aan de macht zijn huiveringwekkend.
De steen des aanstoots drukte mijn ongenoegen uit met rechtse marktpropaganda (na 30 jaar). Ja, dat is specifiek gericht aan neoliberaal rechts.

Moet je kijken wat je daarmee doet. Je negeert de uitleg, en roept: censuur. Nu heb je het over deporteren. Je legt me woorden in de mond. Zoekt de naarste woorden uit. Weigert iedere correctie op je eigen verzinsels. Blijft die ene strohalm zo verkeert mogelijk uitleggen. En dan herhalen, herhalen, herhalen.

Zonder regels of moderatie kun je je gang maar gaan. Zo bepaal jij eenzijdig dat het discussie ontaardt in bagger. Zo drijven machtsspelers hun zin door. Negeren is dan nog de enige resterende vorm van schade beperking. Maar dat is ook niet bevredigend. Daarom heb je regels en handhaving van regels nodig.

Ik heb genoeg van dit spelletje. Het aan de lurkers om zelf uit te maken wat ze er van vinden. De lurkers, dus jij niet Piet.
The view from nowhere.
  zondag 6 januari 2019 @ 10:59:57 #152
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_184236511
quote:
0s.gif Op zondag 6 januari 2019 10:56 schreef deelnemer het volgende:

[..]

De steen des aanstoots drukte mijn ongenoegen uit met rechtse marktpropaganda (na 30 jaar). Ja, dat is specifiek gericht aan neoliberaal rechts.

Moet je kijken wat je daarmee doet. Je negeert de uitleg, en roept: censuur. Nu heb je het over deporteren. Je legt me woorden in de mond. Zoekt de naarste woorden uit. Weigert iedere correctie op je eigen verzinsels. Blijft die ene strohalm zo verkeert mogelijk uitleggen. En dan herhalen, herhalen, herhalen.

Zonder regels of moderatie kun je je gang maar gaan. Zo bepaal jij eenzijdig dat het discussie ontaardt in bagger. Zo drijven machtsspelers hun zin door. Negeren is dan nog de enige resterende vorm van schade beperking. Maar dat is ook niet bevredigend. Daarom heb je regels en handhaving van regels nodig.

Ik heb genoeg van dit spelletje. Het aan de lurkers om zelf uit te maken wat ze er van vinden. De lurkers, dus jij niet Piet.
Je kan draaien en lullen wat je wilt, feit blijft dat jij wilt censureren, de media wilt controleren, ergo, een einde wil maken aan persvrijheid.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  zondag 6 januari 2019 @ 11:20:13 #153
312994 deelnemer
ff meedenken
pi_184236804
quote:
1s.gif Op zondag 6 januari 2019 10:59 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Je kan draaien en lullen wat je wilt, feit blijft dat jij wilt censureren, de media wilt controleren, ergo, een einde wil maken aan persvrijheid.
Je kunt draaien en lullen wat je wilt, maar regels stellen is niet hetzelfde als censureren, tenzij je wilt afdalen naar een free fight. De overheid kan regels stellen, zodat de machtsspelers ons niet onbekommerd kunnen naaien.
The view from nowhere.
  zondag 6 januari 2019 @ 11:34:25 #154
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_184237069
quote:
0s.gif Op zondag 6 januari 2019 11:20 schreef deelnemer het volgende:

[..]

Je kunt draaien en lullen wat je wilt, maar regels stellen is niet hetzelfde als censureren, tenzij je wilt afdalen naar een free fight. De overheid kan regels stellen, zodat de machtsspelers ons niet onbekommerd kunnen naaien.
Regels stellen aan meningen die jou niet aanstaan bedoel je.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  zondag 6 januari 2019 @ 11:48:12 #155
312994 deelnemer
ff meedenken
pi_184237365
quote:
1s.gif Op zondag 6 januari 2019 11:34 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Regels stellen aan meningen die jou niet aanstaan bedoel je.
Nee. Ik begrijp best dat propaganda niet gemakkelijk te definieren is. Net zo goed als ik begrijp dat je dat kunt misbruiken.

Neem Jan Roos. De grote voorvechter van de vrijheid van meningsuiting. Daaraan mag geen grens zijn of regel gelden. Vervolgens doet hij alleen nog zijn mond open om mensen te provoceren en beledigen. Zo overtuig je mensen ervan dat er toch iets mis is met de onbegrensde vrijheid van meningsuiting. Vonden mensen eerst dat iedereen voor mening moet kunnen uitkomen, dan weet een machtsspeler mensen wel op andere gedachten te brengen. Juist mensen als Jan Roos beperken de vrijheid van meningsuiting, door de grenzen ervan op te zoeken. Niet links doet dat, maar brutaal rechts.

Het is niet liberaal (mijn vrijheid houdt op waar die van de ander begint) maar neoliberaal (mijn vrijheid, mijn vrijheid). 'Mijn vrijheid' is niet liberaal, maar een ordinair machtsspel.

[ Bericht 4% gewijzigd door deelnemer op 06-01-2019 12:00:28 ]
The view from nowhere.
  zondag 6 januari 2019 @ 11:54:26 #156
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_184237547
quote:
0s.gif Op zondag 6 januari 2019 11:48 schreef deelnemer het volgende:

[..]

Nee. Ik begrijp best dat propaganda niet gemakkelijk te definieren is. Net zo goed als ik begrijp dat je dat kunt misbruiken.

Neem Jan Roos. De grote voorvechter van de vrijheid van meningsuiting. Daaraan mag geen grens zijn of regel gelden. Vervolgens doet hij alleen nog zijn mond open om mensen te provoceren en beledigen. Zo overtuig je mensen ervan dat er toch iets mis is met de onbegrensde vrijheid van meningsuiting. Vonden mensen eerst dat iedereen voor mening moet kunnen uitkomen, dan weet een machtsspeler mensen wel op andere gedachten te brengen. Juist mensen als Jan Roos beperken de vrijheid van mening uiting, door de grenzen ervan op te zoeken. Niet links doet dat, maar brutaal rechts.

Het is niet liberaal (mijn vrijheid houd op waar die van de ander begint) maar neoliberaal (mijn vrijheid, mijn vrijheid). 'Mijn vrijheid' is niet liberaal, maar een ordinair machtsspel.
Jij bent degene die het wil beperken, ja zelfs uit de media wil verbannen.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  zondag 6 januari 2019 @ 11:56:27 #157
312994 deelnemer
ff meedenken
pi_184237610
quote:
1s.gif Op zondag 6 januari 2019 11:54 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Jij bent degene die het wil beperken, ja zelfs uit de media wil verbannen.
De overdaad aan commercie. De claim dat links wel beperkt moet worden (de linkse kerk) en met succes is doorgedrukt. Daarover heb ik je nog nooit horen klagen. Het moest allemaal 1 kant op, 30 jaar lang neoliberalisme.

[ Bericht 2% gewijzigd door deelnemer op 06-01-2019 12:02:58 ]
The view from nowhere.
  zondag 6 januari 2019 @ 12:36:37 #158
312994 deelnemer
ff meedenken
  zondag 6 januari 2019 @ 15:43:52 #159
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_184241713
quote:
0s.gif Op zondag 6 januari 2019 11:56 schreef deelnemer het volgende:

[..]

De overdaad aan commercie. De claim dat links wel beperkt moet worden (de linkse kerk) en met succes is doorgedrukt. Daarover heb ik je nog nooit horen klagen. Het moest allemaal 1 kant op, 30 jaar lang neoliberalisme.
Je wilt rechtse meningen uit de media verbannen, en je verstopt je achter “propaganda” en andere newspeak.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  zondag 6 januari 2019 @ 17:34:46 #160
312994 deelnemer
ff meedenken
  dinsdag 8 januari 2019 @ 06:21:32 #161
275286 Bondsrepubliek
Weltmeister 2014
pi_184273574
quote:
Uit het artikel van deelnemer:
quote:
You see, Republicans almost universally advocate low taxes on the wealthy, based on the claim that tax cuts at the top will have huge beneficial effects on the economy. This claim rests on research by … well, nobody. There isn’t any body of serious work supporting G.O.P. tax ideas, because the evidence is overwhelmingly against those ideas.
En nog een artikel waarin wordt uitgelegd waarom het idee van Alexandria Ocasio-Cortez om de belastingen voor de rijken te verhogen een zeer goede is.

quote:
En in Zweden is het de praktijk.
quote:
Sweden Has a 70% Tax Rate and It’s Just Fine

Alexandria Ocasio-Cortez's suggested 70 percent marginal tax rate has conservatives and centrists freaking out. But Sweden shows that soaking the rich is the smart thing to do.
  dinsdag 8 januari 2019 @ 09:00:38 #162
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_184274447
Dan moet je er ook bij vertellen dat rijken in Zweden hun belasting is verlaagd de afgelopen decennia en het in sommige gevallen over de 100% was (affaire Astrid Lindgren) waarbij zelfstandigen zowel werknemer als werkgever lasten betalen en dan zij dus 102% moest betalen.
Kortom. De belastingen voor rijken zijn dus duidelijk verlaagd in Zweden en worden dat nog steeds.
Het is niet zo dat Zweden met hun meer dan 100% belastingen op inkomen voor rijke zelfstandigen hun huishouden op orde hadden, ze bouwden ernaast nog een staatsschuld op, begin jaren 90 was die opgelopen tot 80% gdp.
Men begon de uitgaven te korten en belastingen te verlagen, dit heeft geleid tot economische groei en de staatsschuld is nu volgens de Zweedse overheid zelf 29% gdp.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  dinsdag 8 januari 2019 @ 16:59:57 #163
312994 deelnemer
ff meedenken
pi_184281991
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 januari 2019 09:00 schreef Pietverdriet het volgende:
Dan moet je er ook bij vertellen dat rijken in Zweden hun belasting is verlaagd de afgelopen decennia en het in sommige gevallen over de 100% was (affaire Astrid Lindgren) waarbij zelfstandigen zowel werknemer als werkgever lasten betalen en dan zij dus 102% moest betalen.
Ging je daarboven, ging je toch naar beneden? Dan had het inkomen ook een bovengrens. Dat is geen gek idee.

Of was het in dit geval een foutje?

quote:
Kortom. De belastingen voor rijken zijn dus duidelijk verlaagd in Zweden en worden dat nog steeds.
Het is niet zo dat Zweden met hun meer dan 100% belastingen op inkomen voor rijke zelfstandigen hun huishouden op orde hadden, ze bouwden ernaast nog een staatsschuld op, begin jaren 90 was die opgelopen tot 80% gdp.
Men begon de uitgaven te korten en belastingen te verlagen, dit heeft geleid tot economische groei en de staatsschuld is nu volgens de Zweedse overheid zelf 29% gdp.
In Zweden doet de belastingdruk nog steeds niet onder voor die van ons.

Ondertussen in de VS: belastingverlaging na belastingverlaging, staatsschuld > 100% gdp en stijgend (net als de rente daar).
The view from nowhere.
  dinsdag 8 januari 2019 @ 20:50:10 #164
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_184286825
Sowieso hebben Zweden en Denen het geluk (of pech) zoals Nederlanders dat een groot deel van de bevolking in de hoogste schijf valt. Dat Zweden en Denemarken >20% van de totale belastingopbrengsten uit inkomstenbelasting halen ligt dan ook aan de lage drempel van de hoogste schijf, niet aan het hoge belastingtarief. Daarnaast halen de Scandinavische landen en Nederland 5 keer zoveel inkomsten uit de BTW dan de Verenigde Staten weet te collecteren.
Power is a lot like real estate, it's all about location, location, location.
The closer you are to the source, the higher your property value.
  dinsdag 8 januari 2019 @ 22:08:21 #165
312994 deelnemer
ff meedenken
pi_184289128
quote:
Bas Jacobs: Verhoging btw-tarief: waarom eigenlijk?

Mag de discussie over de verhoging van het lage btw-tarief wat strakker geargumenteerd? De hoofdreden om de verschillen in tarieven te verkleinen is dat tariefverschillen in de btw het consumptiegedrag verstoren. Dat kan beter over het voetlicht worden gebracht, vooral door de staatssecretaris van Financiën zelf. Het argument dat de belastingverschuiving van arbeid naar consumptie leidt tot meer werk of goed zou zijn voor de economie is drijfzand. En dat de maatregel goed zou zijn om het belastingstelsel te vergroenen is economische nonsens. Het is ook niet dat door de btw-verschuiving de lage inkomens direct de pineut zouden zijn. Maar de regering kiest overduidelijk om de koopkrachtstijging voor andere inkomensgroepen groter te maken.
The view from nowhere.
  woensdag 9 januari 2019 @ 06:26:41 #166
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_184293115
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 januari 2019 16:59 schreef deelnemer het volgende:

[..]

Ging je daarboven, ging je toch naar beneden? Dan had het inkomen ook een bovengrens. Dat is geen gek idee.

Of was het in dit geval een foutje?

[..]

In Zweden doet de belastingdruk nog steeds niet onder voor die van ons.

Ondertussen in de VS: belastingverlaging na belastingverlaging, staatsschuld > 100% gdp en stijgend (net als de rente daar).
Zoals ik al zei, in combinatie met het verlagen van de uitgaven.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_184293166
quote:
3s.gif Op dinsdag 8 januari 2019 20:50 schreef GSbrder het volgende: Daarnaast halen de Scandinavische landen en Nederland 5 keer zoveel inkomsten uit de BTW dan de Verenigde Staten weet te collecteren.
De VS heft überhaupt geen btw. Alleen sales tax door een aantal staten zelf.
Government is not the solution to our problem, government is the problem.
Far across the moonbeam I know that's who you are
  woensdag 9 januari 2019 @ 10:39:49 #168
312994 deelnemer
ff meedenken
pi_184295941
quote:
‘Niet weten wat ‘goed doen’ betekent’

Jelle van Baardewijk (filosoof)

Studenten bedrijfskunde zijn te veel gericht op efficiency, stelt Van Baardewijk. „Abstract denken neutraliseert morele twijfels.”

Studenten bedrijfskunde hebben morele vorming nodig, vindt Jelle van Baardewijk die vorige maand op dit onderwerp promoveerde aan de Vrije Universiteit van Amsterdam. Ethiek ontbreekt in het huidige vak bedrijfskunde dat te veel is gericht op modellen voor efficiency. De samenleving waar het bedrijf in opereert, speelt er een te geringe rol in. „Ethiek is nu een bijvak. En dat voor een tijd waarin zo veel normatieve vragen zijn”, zegt Van Baardewijk. „Wat is bijvoorbeeld het verschil tussen belastingontduiking en -ontwijking? Wat is maatschappelijk verantwoord ondernemen? Wanneer is iets echt en wanneer is het reclame? Hoe ontsla je iemand?”

De studie bedrijfskunde vormt een goed verdienmodel voor het hoger onderwijs. Van Baardewijk spreekt van een overschot aan hogeschoolbedrijfskundigen en vindt dat het aantal studenten moet worden ingeperkt.

Wat schort er aan de opleiding?

„Het is niet duidelijk waar management om draait. Bij andere professionele studies is dat wel het geval. Geneeskunde gaat over gezondheid. Een chirurg houdt ’s avonds de vaktijdschriften bij. Die kennis past hij toe. Wetenschap is onderdeel van het identiteitsbegrip. Rechten draait uiteindelijk om rechtvaardigheid. Er is een canon, bestaande uit een wetboek en jurisprudentie. Bij bedrijfskunde doen ze wel aan wetenschap, maar de relatie met de praktijk is vaak ver te zoeken.

„De studenten die ik heb ondervraagd, wilden een bedrijf efficiënter of effectiever maken, rijker worden of anderen helpen om rijker te worden. Ze wilden met mensen praten, meedoen, de boel vooruit helpen. Of ze zeiden gewoon: ‘Ik ben ambitieus’. Ze wilden ook ‘het goede doen’ maar hadden geen idee wat dat betekent. Ze kunnen moeilijk antwoorden op de vraag wat een bedrijf meer inhoudt dan alleen geld verdienen.

„Bedrijfskundestudenten hebben weinig gevoel voor wat het bedrijfsleven te danken heeft aan de maatschappij. Dat wil zeggen het onderwijssysteem, de opvoeding, de belastingmoraal, de infrastructuur en de traditie van technische innovaties. Dat wisten ze vroeger wel. De studie is die kennis kwijtgeraakt.”

Wat is het gevolg daarvan?

„Dat bedrijven een minimalistische opvatting hebben van hun eigen taak. In de financiële crisis kwamen mensen in de problemen omdat hun huizen onder water kwamen te staan. Hun waren riskante financiële producten aangesmeerd. De theorie is dat consumenten rationeel zijn en zelf kunnen beslissen hoe hun behoeftes worden bevredigd. Als een klant geen kritische tegenvragen stelt, dan is het zijn eigen schuld.

„Waarom zou de bedrijfskundige zich niet zien als advocaat of als arts? Zodat hij ook vanuit zorg naar iemand kijkt. Dan zou de klant nooit zo’n transactie zijn aangegaan. De rol van de handelaar die altijd wil verkopen is groot in de bedrijfskunde: ‘als ik dat pakketje verkoop, krijg ik meer loon’. Maar aan zijn ouders zou hij het nooit verkopen. In de studie leer je je morele twijfels te neutraliseren door abstract te denken.”

De bedrijfskunde raadt toch niet aan rommelhypotheken te verkopen?

„Nee. Maar in de hoofden van de studenten bedrijfskunde en economie is er sprake van een institutionele scheiding der machten. Ze zeggen: ‘Wij maken dingen efficiënt en bouwen de gewenste economische infrastructuur. Voor maatschappelijke vragen hebben we politici. Die moeten de problemen verwoorden en de oplossingen bedenken en dan kunnen we die met ons allen aanpakken. Wij zijn er voor de economie en voor de consumenten.’ Alsof ze de maatschappelijke vragen niet hoeven op te pakken.”

Hoe zit het dan met de opkomst van het maatschappelijk verantwoord ondernemen?

„Inderdaad komt de belanghebbende terug in de bedrijven. Zoals bij de gasexploitatie in Groningen. Daar zaten alle belanghebbenden rond de tafel. Maar uiteindelijk moet de manager beslissen.

„De ING is een systeembank en daarmee een groot risico voor Nederland. Ze heeft een infrastructuur die zo groot en veilig is dat heel grote partijen, zoals gemeenten, ervoor kiezen. Ze heeft een geprivilegieerde positie en daarmee krijgt ze maatschappelijke taken waar ze zich niet aan kan onttrekken. Ze zegt dat ze geen politie is, maar de politie bankiert wel bij ze. Ze moet dus geen witwaspraktijken faciliteren. De drugslaboratoria zijn niet haar schuld maar ze moet er bij het bankieren toch verantwoordelijkheid voor nemen.”

Hoe moet bedrijfskunde er volgens u wel uitzien?

„In de bedrijfskunde zouden vakken als sociologie, politicologie en geschiedenis serieuzer moeten worden genomen, te beginnen met de geschiedenis van het bedrijfsleven zelf. Een statistische analyse helpt niet altijd. Er zijn meerdere vormen van denken.

„Een bedrijfskundige moet de tien belangrijkste theorieën van het bedrijf en wanneer je ze toepast vanbuiten kennen. De studies die van oudsher professioneel worden genoemd, rechten en vooral geneeskunde, zouden veel meer de spiegel voor de bedrijfskunde moeten zijn. De ethiek moet steviger. Studenten moeten leren dat efficiency en effectiviteit niet altijd werken.”

Zou u zelf bij voorkeur bedrijfskundigen aannemen als u een bedrijf had?

„Nee, je ziet nu juist de inhoudelijke experts weer terugkomen in de bedrijven. Echte ondernemers voelen zich ook niet aangetrokken tot bedrijfskunde. Studenten bedrijfskunde zien zich meer opereren als organisator, coach of ‘mensenmens’. Als je zo iemand zoekt, zit je bij bedrijfskunde goed.”
The view from nowhere.
  woensdag 9 januari 2019 @ 13:16:46 #169
312994 deelnemer
ff meedenken
  woensdag 9 januari 2019 @ 13:40:04 #170
312994 deelnemer
ff meedenken
pi_184299451
quote:
1s.gif Op woensdag 9 januari 2019 06:26 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Zoals ik al zei, in combinatie met het verlagen van de uitgaven.
Belastingheffing naar nul en overheidsuitgaven daaronder houden --> geen overheid --> geen regels of regelingen.

[ Bericht 1% gewijzigd door deelnemer op 09-01-2019 13:50:27 ]
The view from nowhere.
  woensdag 9 januari 2019 @ 13:58:39 #171
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_184299802
quote:
Uiteindelijk is de naoorlogse verlinksing ook een historische anomaliteit geweest in het Nederlandse landschap. In de Gouden Eeuw waren we behoorlijk rechts, na de Industriele Revolutie idem, in het Interbellum waren we nog een braaf confessioneel volkje en dat we ons koningshuis nog altijd niet hebben afgeschaft is ook wel rechts te noemen. Het zijn vooral de kinderen van de hippie-tijd die dachten dat Nederland altijd al een links cultureel landje geweest is.
Power is a lot like real estate, it's all about location, location, location.
The closer you are to the source, the higher your property value.
  woensdag 9 januari 2019 @ 14:05:36 #172
312994 deelnemer
ff meedenken
pi_184299944
quote:
15s.gif Op woensdag 9 januari 2019 13:58 schreef GSbrder het volgende:

[..]

Uiteindelijk is de naoorlogse verlinksing ook een historische anomaliteit geweest in het Nederlandse landschap. In de Gouden Eeuw waren we behoorlijk rechts, na de Industriele Revolutie idem, in het Interbellum waren we nog een braaf confessioneel volkje en dat we ons koningshuis nog altijd niet hebben afgeschaft is ook wel rechts te noemen. Het zijn vooral de kinderen van de hippie-tijd die dachten dat Nederland altijd al een links cultureel landje geweest is.
Dat noemde we progressie. Als dat zo is, dan zitten we nu in een regressie (richting feodale tijden). Vroeger noemde ze het aristocratie, toen meritocratie, nu oligarchie. What's new?

Blauw bloed
I.Q.
Poen
...

Het is vandaag nog markttijd.

[ Bericht 0% gewijzigd door deelnemer op 09-01-2019 21:19:23 ]
The view from nowhere.
  woensdag 9 januari 2019 @ 14:29:03 #173
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_184300356
quote:
0s.gif Op woensdag 9 januari 2019 14:05 schreef deelnemer het volgende:

[..]

Dat noemde we progressie. Als dat zo is, dan zitten we nu in een regressie (richting feodale tijden). Vroeger noemde ze het aristocratie, nu oligarchie. What's new?
Dat noemden we geen progressie, net zomin als we nu in regressie zitten.
Was het regressie toen Nederland aan het begin van de zeventiende eeuw de eerste effectenbeurs kreeg? Of toen mensen niet meer honger hoefden te lijden op het land, maar meer geld in fabrieken konden verdienen?
Power is a lot like real estate, it's all about location, location, location.
The closer you are to the source, the higher your property value.
  woensdag 9 januari 2019 @ 14:36:57 #174
312994 deelnemer
ff meedenken
pi_184300509
quote:
15s.gif Op woensdag 9 januari 2019 14:29 schreef GSbrder het volgende:

[..]

Dat noemden we geen progressie, net zomin als we nu in regressie zitten.
Was het regressie toen Nederland aan het begin van de zeventiende eeuw de eerste effectenbeurs kreeg? Of toen mensen niet meer honger hoefden te lijden op het land, maar meer geld in fabrieken konden verdienen?
Voor de bevolking waren het repressieve tijden. De vooruitgang kwam voort uit het afnemen van de repressieve verhoudingen in de samenleving. Dat noemde we progressie. Met de aanvang van het neoliberalisme neemt de repressie weer toe. In iedere tijd neemt dat een andere vorm aan. In de neoliberale tijd heeft het de vorm van een economisch management systeem.
The view from nowhere.
  woensdag 9 januari 2019 @ 14:59:50 #175
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_184300883
quote:
0s.gif Op woensdag 9 januari 2019 14:36 schreef deelnemer het volgende:

[..]

Voor de bevolking waren het repressieve tijden. De vooruitgang kwam voort uit het afnemen van de repressieve verhoudingen in de samenleving. Dat noemde we progressie. Met de aanvang van het neoliberalisme neemt de repressie weer toe. In iedere tijd neemt dat een andere vorm aan. In de neoliberale tijd heeft het de vorm van een economisch management systeem.
Voor de bevolking waren het minder repressieve tijden dan onder het feodalisme of van voor de Industriele Revolutie. Idem voor de opkomst van het neoliberalisme; de huidige wereldbevolking profiteert er meer van dan dat zij er last van heeft. Misschien dat er een paar verliezers van de globalisering zijn, net zoals er in de Gouden Eeuw en na de IR verliezers waren, maar die werden meer dan gematcht door het aantal winnaars.
Power is a lot like real estate, it's all about location, location, location.
The closer you are to the source, the higher your property value.
  woensdag 9 januari 2019 @ 15:09:12 #176
312994 deelnemer
ff meedenken
pi_184301061
quote:
15s.gif Op woensdag 9 januari 2019 14:59 schreef GSbrder het volgende:

[..]

Voor de bevolking waren het minder repressieve tijden dan onder het feodalisme of van voor de Industriele Revolutie. Idem voor de opkomst van het neoliberalisme; de huidige wereldbevolking profiteert er meer van dan dat zij er last van heeft.
Je draait oorzaak en gevolg om. Laten we zeggen, het gaat hand in hand. Maar nu gaan we weer richting een oligarchie. De meeste progressie die wij kunnen boeken is eerder immaterieel dan materieel. En dan ligt progressie in betere sociale verhoudingen.

quote:
Misschien dat er een paar verliezers van de globalisering zijn, net zoals er in de Gouden Eeuw en na de IR verliezers waren, maar die werden meer dan gematcht door het aantal winnaars.
Matchen is niet voldoende. Er is pas progressie als je de verliezers compenseert. Kun je dat niet, dan is het een nul-som spel. Bij aanvang van de globalisering stelde men dogmatisch dat iedereen voordeel heeft bij vrijhandel (David Ricardo). Het zou iedereen ten goede komen. Die claim was onjuist.
The view from nowhere.
  woensdag 9 januari 2019 @ 15:23:51 #177
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_184301313
quote:
0s.gif Op woensdag 9 januari 2019 15:09 schreef deelnemer het volgende:

[..]

Je draait oorzaak en gevolg om. Laten we zeggen, het gaat hand in hand. Maar nu gaan we weer richting een oligarchie. De meeste progressie die wij kunnen boeken is eerder immaterieel dan materieel. En dan ligt progressie in betere sociale verhoudingen.
Waarom zouden we richting oligarchie gaan? Wat zijn de aanwijzingen dat het neoliberalisme onze planeet een minder eerlijke wereld maakt (hint: voorbeelden uit het rijke Westen zijn onvoldoende om op de afwezigheid van een meritocratie te wijzen)?

quote:
Matchen is niet voldoende. Er is pas progressie als je de verliezers compenseert. Kun je dat niet, dan is het een nul-som spel. Bij aanvang van de globalisering stelde men dogmatisch dat iedereen voordeel heeft bij vrijhandel (David Ricardo). Het zou iedereen ten goede komen. Die claim was onjuist.
Je kunt achteruitgaan en alsnog profiteren van vrijhandel. Net zoals je best profijt kunt hebben van een overheid ondanks dat je belastingen stijgen, niet? Dat het neoliberalisme hand in hand gaat met vrijhandel wil niet zeggen dat alles wat Nederland nu maakt neoliberaal is (en vrijhandel) en alle nadelen toewijsbaar zijn aan zero-sum vrijhandel. Je kunt ook best nadelen die we nu ervaren toewijzen aan bijvoorbeeld externaliteiten zoals verjubelde olie- en gasbaten en sneller stijgende overheidsuitgaven als percentage van het GDP.
Power is a lot like real estate, it's all about location, location, location.
The closer you are to the source, the higher your property value.
  woensdag 9 januari 2019 @ 15:36:29 #178
312994 deelnemer
ff meedenken
pi_184301530
quote:
15s.gif Op woensdag 9 januari 2019 15:23 schreef GSbrder het volgende:

[..]

Waarom zouden we richting oligarchie gaan? Wat zijn de aanwijzingen dat het neoliberalisme onze planeet een minder eerlijke wereld maakt (hint: voorbeelden uit het rijke Westen zijn onvoldoende om op de afwezigheid van een meritocratie te wijzen)?
Luister eens naar Joseph Stiglitz. De feiten laten zien dat neoliberalisme niet werkt.

quote:
[..]

Je kunt achteruitgaan en alsnog profiteren van vrijhandel. Net zoals je best profijt kunt hebben van een overheid ondanks dat je belastingen stijgen, niet?
Nee. De huidige 'vrij' handel is de drijver van de oligarchie vorming.

quote:
Dat het neoliberalisme hand in hand gaat met vrijhandel wil niet zeggen dat alles wat Nederland nu maakt neoliberaal is (en vrijhandel) en alle nadelen toewijsbaar zijn aan zero-sum vrijhandel. Je kunt ook best nadelen die we nu ervaren toewijzen aan bijvoorbeeld externaliteiten zoals verjubelde olie- en gasbaten en sneller stijgende overheidsuitgaven als percentage van het GDP.
Externaliteiten zijn even zovele falsificaties van je markthypothese.
The view from nowhere.
  woensdag 9 januari 2019 @ 15:39:00 #179
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_184301575
quote:
0s.gif Op woensdag 9 januari 2019 15:36 schreef deelnemer het volgende:

[..]

Luister eens naar Joseph Stiglitz. De feiten laten zien dat neoliberalisme niet werkt.
Ik lees/luister wel, maar ben het niet met alles eens.
Heb nog geen overtuigende feiten gezien. Om nog maar te zwijgen van stap twee: een systeem dat wel werkt.

quote:
Nee. De huidige 'vrij' handel is de drijver van de oligarchie vorming.
Maar als ik het goed begrijp heb ik dus ook geen voordeel van een sociaal vangnet, omdat ik dit tot op heden nog niet nodig heb gehad? Immers, vrijhandel werkt niet meer zodra er één verliezer is, dus democratie is ook kaduuk?

quote:
Externaliteiten zijn even zovele falsificaties van je markthypothese.
Dat jij alles aan marktfundamentalisme dicht is evengoed niet zonder dubieuze linkjes die je legt tussen moderne issues en het vermeende toegenomen neoliberalisme.
Power is a lot like real estate, it's all about location, location, location.
The closer you are to the source, the higher your property value.
  woensdag 9 januari 2019 @ 15:53:59 #180
312994 deelnemer
ff meedenken
pi_184301806
quote:
15s.gif Op woensdag 9 januari 2019 15:39 schreef GSbrder het volgende:

[..]

Ik lees/luister wel, maar ben het niet met alles eens.
Heb nog geen overtuigende feiten gezien. Om nog maar te zwijgen van stap twee: een systeem dat wel werkt.
Overtuigender dan dat wordt economie nooit. Wat stap 2 betreft. Niet iedere vorm waarin marktwerking wel wenselijk is, hoeft afgeschaft te worden, voordat het geen marktsysteem meer is.

Je redeneert teveel zwart-wit over dit thema. Ik ben niet uit op een van de polen.

quote:
[..]

Maar als ik het goed begrijp heb ik dus ook geen voordeel van een sociaal vangnet, omdat ik dit tot op heden nog niet nodig heb gehad? Immers, vrijhandel werkt niet meer zodra er één verliezer is, dus democratie is ook kaduuk?
Het gaat volgens mij met jou best. Hoe zou dat nou komen? Dan ben je geen verliezer.

quote:
Dat jij alles aan marktfundamentalisme dicht is evengoed niet zonder dubieuze linkjes die je legt tussen moderne issues en het vermeende toegenomen neoliberalisme.
Marktfundamentalisme was wel het meest karakteristieke aan de politiek van jaren 1980 - 2010. Het heeft de samenleving vooral in deze richting veranderd. Veel van de grote thema's van vandaag hangen er nauw mee samen.

En nog een Ninja Edit: Het marktfundamentalisme is een aanslag op het gezonde verstand.

[ Bericht 1% gewijzigd door deelnemer op 09-01-2019 16:19:33 ]
The view from nowhere.
  woensdag 9 januari 2019 @ 16:03:46 #181
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_184301979
quote:
0s.gif Op woensdag 9 januari 2019 15:53 schreef deelnemer het volgende:

[..]

Overtuigender dan dat wordt economie nooit. Een wat stap 2 betreft. Niet iedere vorm waarin marktwerking wel wenselijk is, hoeft afgeschaft te worden, voordat het geen marktsysteem meer is.

Je redeneert teveel zwart-wit over dit thema. Ik ben niet uit op een van de polen.
Ik ben juist van mening dat jij te zwart-wit denkt. Nederland neoliberaal, laat me niet lachen, we geven meer uit aan sociale zekerheid dan >95% van de wereld.

quote:
Het gaat volgens mij met jou best. Hoe zou dat nou komen? Dan ben je geen verliezer.
Ik ben jong, dus per definitie geen verliezer.
Niemand onder de 30 kan wat hebben verloren, want die mensen hadden nog niets toen de vorige crisis toesloeg. Zou jij jezelf een verliezer noemen?

quote:
Marktfundamentalisme was wel het meest karakteristieke aan de politiek van jaren 1980 - 2010. Het heeft de samenleving vooral in deze richting veranderd. Veel van de grote thema's van vandaag hangen er nauw mee samen.
Veel, maar niet alle thema's. Zie ook de druk die democratie ondergaat vanwege landen als China en Singapore die daar een alternatief tegenoverstellen en in eigen land de wijzigingen in het raadgevend referendum en items zoals gekozen burgemeesters. Zoals het liberalisme onder intelligentsia minder aantrekkelijk wordt, zie je dat ook bij democratisering; keurige mensen beginnen spontaan te pleiten voor een censuskiesrecht. De afgelopen twee (drie) decennia hebben we in een tijd geleefd dat niemand democratie en liberalisme in twijfel trok. Ik denk dat beide systemen van staatsinrichting en politieke stromingen moeten verdedigen voordat we het bij het grof vuil zetten. Dat kun je conservatief vinden, maar is in mijn ogen wel de moeite waard.
Power is a lot like real estate, it's all about location, location, location.
The closer you are to the source, the higher your property value.
  woensdag 9 januari 2019 @ 23:02:32 #182
312994 deelnemer
ff meedenken
pi_184313501
De eenzijdige focus op bbp zoals neoliberalen doen is niet per se het beste voor de mensen. Tijd voor een alternatief.

quote:
Measurements for a better future

Economists, and so politicians and officials, talk all the time about which policies will be best for GDP – Gross Domestic Product. But it has become increasingly clear in recent times that what’s good for GDP might not be what’s best for people.

Since the depths of the financial crisis the UK’s level of GDP (adjusted for inflation) has risen by almost one fifth, yet more people are having to use foodbanks, public services are under immense pressure, and homelessness is on the increase. So the distribution of GDP growth clearly matters, including its distribution by region or locality as well as by social status.
  vrijdag 11 januari 2019 @ 01:51:11 #184
312994 deelnemer
ff meedenken
pi_184331250
The view from nowhere.
pi_184331316
quote:
Tering slecht artikel. Control+F resultaat op 'white' zegt genoeg.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 11-01-2019 02:06:19 ]
  vrijdag 11 januari 2019 @ 02:05:32 #186
312994 deelnemer
ff meedenken
pi_184331354
quote:
15s.gif Op vrijdag 11 januari 2019 02:00 schreef EipNiC het volgende:

[..]

Tering slecht artikel. Control+F resultaten op 'white' zegt genoeg.
Het is anti-koloniaal / anti-imperium (een centrum met buitengebieden) & anti-nationalisme.
The view from nowhere.
pi_184331370
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 januari 2019 02:05 schreef deelnemer het volgende:

[..]

Het is anti-koloniaal / anti-imperium: een centrum met buitengebieden.
Het is anti-blank, anti-verlichting. We moeten iets nieuws, iets bruins zoeken, is de gedachte.. Als ie wilt zien hoe het niet moet, hoeft ie slechts inwaarts te kijken, met z'n India (het laagste morele punt van de mensheid).

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 11-01-2019 02:10:16 ]
  vrijdag 11 januari 2019 @ 02:13:38 #188
312994 deelnemer
ff meedenken
pi_184331416
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 januari 2019 02:07 schreef EipNiC het volgende:

[..]

Het is anti-blank, anti-verlichting. We moeten iets nieuws, iets bruins zoeken. Als ie wilt zien hoe het niet moet, hoeft ie slechts inwaarts te kijken, met z'n India.
Het verlichtingsdenken was ook de ideologie van de koloniale tijd en werd door niet-wit in de kolonien anders ervaren. Dat was niet hetzelfde als de idealen die het verlichtingsdenken nastreeft.

Verder is het vooral sociaal-democratisch (en ook kritisch op India).

[ Bericht 1% gewijzigd door deelnemer op 11-01-2019 15:51:09 ]
The view from nowhere.
pi_184353213
Het neo-liberalisme is niet meer dan het economische hoofdstuk van het liberalisme dus vrijhandel, open grenzen, vrij verkeer van goederen, personen en kapitalen, en de staat mag niets meer doen: laissez-faire. De voorzienbare toekomst:

De wereldwijde vrijhandel, door het wegnemen van handelsbarriéres , immigratiebeperkingen en toezicht op kapitaalstromen, leiden tot kleine verschillen in rijkdom tussen landen en over 50 jaar zal het inkomen per hoofd van de bevolking in Azië, Europa, Australië, Noord en Zuidamerika niet veel meer verschillen. De EU bestendigt zich en de lidstaten verliezen hun zelfbeschikkingsrecht. Afrika blijft nog wel aanzienlijk armer dan de rest. De klasseverschillen zijn sterk toegenomen, de middenklassen zijn goeddeels verdwenen. De burgerlijke middenklasse die werkte, spaarde, iets opbouwde en streefde naar opklimmen op de maatschappelijke ladder is nog slechts een 10% van de wereldbevolking. Een ultrarijke internationaal georiënteerde -1% van de wereldbevolking- en niet langer met vaderlanden verbonden bovenklasse heeft meer dan 80% van de productiemiddelen in handen. Hekkensluiters zijn een inmiddels enorm gegroeide onderklasse -89% van de wereldbevolking- die zoet worden gehouden met entertainment en consumeren, als ze wat onrustig worden wordt er wat geld bijgedrukt en uitgedeeld, en klaar is Kees, inmiddels verworden tot consumerende zombie, zonder meer aspiraties dan het kunnen kopen van het nieuwste snufje. Natiestaten en nationale democratieën stellen niets meer voor; hun macht reikt niet verder dan die van een gemeenteraad in 1990 en hun beslissingen gaan over doedingetjes: de kleur van het parlementsgebouw, de maximumsnelheden binnen de bebouwde kom, en wie de volgende week een lint door mag knippen. De nationale talen zijn steeds onbelangrijker geworden, raakten doorspekt met engelse termen en engels werd een taal die allen moeiteloos spreken en begrijpen. Het onderwijs is vereenvoudigd tot het begrijpen van de nieuwste technologie, zelf denken en scheppen is ondoelmatig en vermoeiend, geenszins een uitdaging. Identiteit is niet langer verbonden met nationaliteit, oorsprong, tradities, taal, ras of religie doch met de voorkeuren op het gebied van modes en technologie.

Er zijn nog kleine randgroepjes die zich verzetten tegen de afstomping, de lamlendigheid en de kleurloze eenvormigheid: milieuactivisten, nationalisten, marxisten, racisten, fundamentalistische moslims, christenen, hindoes en boeddhisten; hun slagkracht is gering en de navolging van hun ideeën blijft marginaal. Er zijn talloze instanties en technologieën die hun plannen en daden nauwlettend volgen.

Totzover dus een volmaakte nieuwe wereldorde met wat achterhoedegevechten.

Niet zo leuk, maar is er een alternatief?
  zondag 13 januari 2019 @ 11:16:26 #190
312994 deelnemer
ff meedenken
  zondag 13 januari 2019 @ 11:26:42 #191
312994 deelnemer
ff meedenken
pi_184374423
The view from nowhere.
  zondag 13 januari 2019 @ 13:30:25 #192
312994 deelnemer
ff meedenken
pi_184376830
quote:
De machine draait maar creeert ongelijkheid

Beeldspraak van de macht is meer dan semantiek. Het zijn morele containers, gevuld met de geest van de tijd. Wanneer het regeerakkoord spreekt over de 'ondernemers' als 'de motor achter de economie', en Nederland als koploper dan geeft dat perfect aan waar dit kabinet voor staat: winst en bedrijvigheid. Het probleem is alleen dat meer mensen buiten de boot vallen.
Metaforen voor de samenleving zijn altijd misleidend. Zeker voor jonge mensen zonder wereldwijze ouders.

Toen onder Reagan het neoliberale marktdenken zijn intrede deed, was dit handelslandje niet meer te houden. De eisen die men aan mensen stelde waren enorm. Op de bedrijvendagen in mijn jaar: in 4 jaar afgestudeerd, cum laude + koorballen CV als minimum eis. Allemaal onder de bedreiging dat dit serieus was en allesbepalende consequenties heeft. Er was niemand die aan alle 3 de eisen voldeed.

De hoge eisen waren een gevolg van de hoge werkeloosheid, en werden met neoliberale liefde rustig aangedikt tot onmogelijke eisen. Schijt hebben aan de retorica van de bestuurselite was toen een overlevingsvoorwaarde, die vele van mijn jaargenoten nog moesten leren. Ook ontbrak het aan gevoel voor complexiteit, zodat werk dat daardoor onbeheersbaar werd, rücksichtslos op medewerkers werd afgewenteld (ik denk hierbij aan de ongedocumenteerde legacy systemen in de ICT).

Mensen voor wie de bestuurselite gezag uitstraalt, was het een en al intimidatie. Voor mij is het reden genoeg geweest om de bestuurselite radicaal te herwaarderen. De coryfeeën uit de neoliberale periode gun ik geen gezag of gehoor. Men bedreef ideologische lulkoek, dat stijf staat van ambitie / emotie, verkocht als zuiver rationeel, en verwijt nu anderen dat ze nepnieuws verspreiden.

Trump doet iets soortgelijks. Ook nu zullen er mensen zijn die door de Trumps retoriek klem komen te zitten. Er zijn ook altijd mensen die de tijdgeest misbruiken door opzettelijk mensen te naaien of te vernederen, uit misplaatste eigenwaan, met de geldende ideologie als schaamlap. Omdat het serieuze gevolgen kan hebben, is het van belang mensen te waarschuwen voor het gemak waarmee de bestuurselite uitkletst wat hen uitkomt.

[ Bericht 2% gewijzigd door deelnemer op 13-01-2019 16:27:54 ]
The view from nowhere.
pi_184379451
Welk alternatief is er voor neoliberalisme volgens jou?
  zondag 13 januari 2019 @ 16:22:48 #194
312994 deelnemer
ff meedenken
pi_184380271
quote:
0s.gif Op zondag 13 januari 2019 15:42 schreef vanverre het volgende:
Welk alternatief is er voor neoliberalisme volgens jou?
Zie post 79.

Het alternatief is een model die niet radicaal kiest tussen extreme opties, maar een hybride model waarin het publieke en het private ieder een eigen rol heeft, en ze voldoende scheidt zodat ze niet botsen.

Logisch is dan:
- een democratische rechtsstaat, die het algemeen belang dient en de markt kan reguleren
- belastingheffing van de private sector (waar de winst wordt gemaakt)
- een goed publieke informatievoorziening + publiek debat
- een publieke ruimte en een sociaal vangnet
- handelsverdragen die dit alles niet ondermijnen, maar respecteren.
The view from nowhere.
  zondag 13 januari 2019 @ 16:28:35 #195
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_184380375
quote:
0s.gif Op zondag 13 januari 2019 16:22 schreef deelnemer het volgende:

[..]

Zie post 79.

Het alternatief is een model die niet radicaal kiest tussen extreme opties, maar een hybride model waarin het publieke en het private ieder een eigen rol heeft, en ze voldoende scheidt zodat ze niet botsen.

Logisch is dan:
- een democratische rechtsstaat, die het algemeen belang dient en de markt kan reguleren
- belastingheffing van de private sector (waar de winst wordt gemaakt)
- een goed publieke informatievoorziening + publiek debat
- een publieke ruimte en een sociaal vangnet
- handelsverdragen die dit alles niet ondermijnen, maar respecteren.
Waarbij jij onwelgevallige meningen wilt verbieden...
Je hebt tonnen boter op je hoofd als je dit zegt.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  zondag 13 januari 2019 @ 16:45:56 #196
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_184380638
quote:
0s.gif Op woensdag 2 januari 2019 13:22 schreef deelnemer het volgende:

[..]

Zelfs een paar schoenen kopen, is al niet volledig individueel (want dat is alleen de consumenten kant van de markt, de aanbod kant is nog niet genoemd). Als de beste keuze bestaat uit schoenen, waarvan productie ergens niet deugd, dan ga je alweer mis.

Daarom is de neoliberale definitie, dat het allemaal evident ontkoppeld is, ver gezocht. Omdat neoliberalen zich toestaan extreme dogma's als een evidente waarheden neer te zetten, zullen anderen de tegenpool moeten verkopen als de waarheid om enigszins in het midden uit te komen.

Want als ik iets begrepen heb van de neoliberalen, de laatste 35 jaar, dan is het dat zij dicteren:
- dat de samenhang der dingen niet bestaat,
- dat alles wat privaat is altijd een ideale vrije markt is in de evenwichtstoestand
- dat de marktuitkomst de waarheid van het goede is.
En dat is niet zo.

Ik heb liever dat je eerst zelf gaat nadenken waarom dat niet zo is. Ik ben niet tegen individuele vrijheid, maar die houdt op waar de vrijheid van de ander begint. Ik ga niet een machtsspel aanvaarden onder het dogma dat het de heerlijke vrijheid is. Als iets grijs is in allerlei tinten, dan accepteer ik het dogma niet, dat het spierwit is.

[..]

Verkooppraat in de markt is niet noodzakelijk onjuist, maar het is een rare insteek als je oprecht wilt discussiëren om tot een goed inzicht of een goede oplossing te komen. In het neoliberale marktmodel ga je uit van het dogma, dat er geen informatieprobleem meer is. Als dat zo is, heb je geen krant nodig. Of dat waarheidsvinding bestaat uit de vrijheid om de waarheid zelf te kiezen.

[..]

Ik verbied niks, maar bepleit een publieke optie (naast alle commerciele opties) die collectief gefinancierd wordt, voor iedereen gratis toegankelijk is en als doelstelling heeft om betrouwbaar te informeren. En niet alleen losse feitjes en wetenswaardigheden brengt, maar ook inzicht aanreikt of zoekt. Het is ook een plek om de discussie te voeren, want mensen zullen het niet snel eens zijn. Geen totalitair iets dus, maar een centraal platform waar publieke kwesties besproken worden, inclusief ruimte voor meningsverschillen en debat. De vrije media, kranten etc .. bestaan daarnaast nog steeds (in veelvoud).

De reden daarvoor is, dat de commercielen er een teringzooi van maken. Een klein aantal media giganten hebben het gros van de media in handen en manipuleren consumenten plat (lees reclame, verkooppraat, propaganda, stemmingmakerij). Het verschil tussen staatsmacht en private macht is niet zoals jij het voorstelt. Marktspelers kunnen collectieve belangen niet met individuele keuzes behartigen. Machtsspelers maken gehakt van vrije marktwerking.

Ik begrijp jouw probleem met staatsmacht wel, maar jij bent blind voor de problemen met private machtsconcentratie. Dat laatste probleem is nu actueel / realiteit. Een radicale ontkenning daarvan is verdacht. Wat stel jij voor, als private machtsconcentratie een groter probleem is geworden dan staatsmacht? Als de staatsmacht komt met extra's zoals democratie en een vrije pers (die vrij is van staatsinvloed)? Terwijl de private macht iedere vorm van begrenzing of invloed van buiten probeert uit te sluiten. Blijkbaar identificeer jij je met de private macht. Je ziet het als jouw macht (en dus vrijheid vergrotend). Maar wat als het niet jouw macht is? Wat als er niets vrij meer aan is, anders dan in naam?
Nee, jij wilt wel verbieden, je kan daarop draaien wat je wilt, jij noemt rechtse meningen en opinie propaganda en dat wil je verbieden.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  zondag 13 januari 2019 @ 16:47:06 #197
312994 deelnemer
ff meedenken
pi_184380657
quote:
1s.gif Op zondag 13 januari 2019 16:28 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Waarbij jij onwelgevallige meningen wilt verbieden...
Je hebt tonnen boter op je hoofd als je dit zegt.
Jij ook hoor.

quote:
1s.gif Op zondag 13 januari 2019 16:45 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Nee, jij wilt wel verbieden, je kan daarop draaien wat je wilt, jij noemt rechtse meningen en opinie propaganda en dat wil je verbieden.
Je voert geen discussie Piet. Je grossiert in provocatieve stellingen, staat voor een extreme vorm van marktfundamentalisme, en een idee van vrijheid die een onbegrensd machtsspel toelaat. In een machtsspel zijn er niet alleen meningen. Uitspraken hoeven niet constructief, maar alleen effectief te zijn. Het worden wapens i.p.v. meningen.
The view from nowhere.
  zondag 13 januari 2019 @ 16:51:12 #198
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_184380707
quote:
0s.gif Op zondag 13 januari 2019 16:47 schreef deelnemer het volgende:

[..]

Jij ook hoor.
Nu geef je toe dat je wilt verbieden, dank je.
Quote mij eens waar ik opinie wil verbieden, zoals ik uitgebreid met jou heb gedaan in deze draad.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  zondag 13 januari 2019 @ 17:05:20 #199
312994 deelnemer
ff meedenken
pi_184380950
quote:
1s.gif Op zondag 13 januari 2019 16:51 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Nu geef je toe dat je wilt verbieden, dank je.
Reguleren.

quote:
Quote mij eens waar ik opinie wil verbieden, zoals ik uitgebreid met jou heb gedaan in deze draad.
Reclame zou ik geen opinie willen noemen.

Je verbiedt mensen in een uitkering, zoals Klopkoek, het recht op spreken.

[ Bericht 6% gewijzigd door deelnemer op 13-01-2019 17:16:19 ]
The view from nowhere.
  zondag 13 januari 2019 @ 18:14:19 #200
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_184382349
quote:
0s.gif Op zondag 13 januari 2019 17:05 schreef deelnemer het volgende:

[..]

Reguleren.

Newspeak. Je wilt jou onwelgevallige meningen van de buis hebben.
quote:
Reclame zou ik geen opinie willen noemen.

Je verbiedt mensen in een uitkering, zoals Klopkoek, het recht op spreken.
In tegendeel. Ik ging graag met kloppekind in discussie. Dat hij zo gek is als een bos uien is trouwens evident.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  zondag 13 januari 2019 @ 22:59:00 #201
312994 deelnemer
ff meedenken
pi_184388649
quote:
1s.gif Op zondag 13 januari 2019 18:14 schreef Pietverdriet het volgende:
Newspeak. Je wilt jou onwelgevallige meningen van de buis hebben.
De buis wordt onvermijdelijk gereguleerd. Het is geen vrij platform waar iedereen zijn zegje kan komen doen. Ook media conglomeraten zijn geen vrije platformen. Ze kunnen daarom een signatuur hebben, een ideologische trend inzetten / dragen.

Na de linkse kerk (verzorgingsstaat) kwam de rechtse (marktwerking), en de bevolking kijkt alleen. Natuurlijk heeft de bevolking recht op kritiek op het media beleid. Teveel stemmingsmakerij in de vorm van politieke propaganda en reclame is kritiek.

Ik heb gezegd dat dit voor alle partijen geldt (geen propaganda). Dat ik vooral aanstoot neem aan de neoliberale beweging heeft redenen:
- tussen 1980 - 2010 is de neoliberale beweging de beeldvorming gaan domineren,
- het is het topic onderwerp

quote:
Je wilt jou onwelgevallige meningen van de buis hebben.
De draai die jij eraan geeft (censuur) is de mijne niet. Een debat over het neoliberalisme vind ik prima.

quote:
In tegendeel. Ik ging graag met kloppekind in discussie. Dat hij zo gek is als een bos uien is trouwens evident.
Een debat is ook niet vrij, als bepaalde mensen een agressieve debatvorm hanteren, waardoor ze anderen uit het debat drukken, of het debat ontregelen. Ook dat valt onder regulering, en is in deze topic-reeks meer een probleem geweest, dan op de buis. Jij insinueert ook vaak maar wat (halfbakken meningen).

[ Bericht 0% gewijzigd door deelnemer op 13-01-2019 23:12:20 ]
The view from nowhere.
  zondag 13 januari 2019 @ 23:29:37 #202
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_184389239
quote:
0s.gif Op zondag 13 januari 2019 16:22 schreef deelnemer het volgende:

[..]

Logisch is dan:
- een democratische rechtsstaat, die het algemeen belang dient en de markt kan reguleren
- belastingheffing van de private sector (waar de winst wordt gemaakt)
- een goed publieke informatievoorziening + publiek debat
- een publieke ruimte en een sociaal vangnet
- handelsverdragen die dit alles niet ondermijnen, maar respecteren.
Dat hebben we allemaal, toch?
Power is a lot like real estate, it's all about location, location, location.
The closer you are to the source, the higher your property value.
  zondag 13 januari 2019 @ 23:32:27 #203
312994 deelnemer
ff meedenken
pi_184389295
quote:
14s.gif Op zondag 13 januari 2019 23:29 schreef GSbrder het volgende:

[..]

Dat hebben we allemaal, toch?
Neoliberalen ondermijnen dit aan alle kanten, en zijn al vrij ver gevorderd in het creeren van de benodigde voorwaarden om het zwaartepunt te verleggen naar marktwerking i.p.v. een democratische rechtstaat, en dat verandert uiteindelijk alles.
The view from nowhere.
  maandag 14 januari 2019 @ 00:55:50 #204
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_184390200
quote:
0s.gif Op zondag 13 januari 2019 23:32 schreef deelnemer het volgende:

[..]

Neoliberalen ondermijnen dit aan alle kanten, en zijn al vrij ver gevorderd in het creeren van de benodigde voorwaarden om het zwaartepunt te verleggen naar marktwerking i.p.v. een democratische rechtstaat, en dat verandert uiteindelijk alles.
Ik zie het anders: marktkrachten houden de publieke macht aan het hybride model dat je zelf bepleit. De private sector moet een steeds grotere publieke sector torsen, moet (voornamelijk via de consument en werknemer) steeds meer belastingen afdragen en een groter sociaal vangnet financieren dan voorheen. Handelsverdragen respecteren dit en ondanks dat er nu een handelsoorlog dreigt, is dit niet begonnen door de neoliberalen. Als het aan de neoliberalen lag, waren er een stuk meer handelsverdragen, was Afrika verder in Europa geintegreerd en hadden Europese werknemers een stuk meer concurrentie te duchten gehad. Het zijn de antiliberale krachten die knagen aan de democratie, de handelsverdragen en de onafhankelijke informatievoorziening.
Power is a lot like real estate, it's all about location, location, location.
The closer you are to the source, the higher your property value.
  maandag 14 januari 2019 @ 01:05:46 #205
312994 deelnemer
ff meedenken
pi_184390314
quote:
15s.gif Op maandag 14 januari 2019 00:55 schreef GSbrder het volgende:

[..]

Ik zie het anders: marktkrachten houden de publieke macht aan het hybride model dat je zelf bepleit. De private sector moet een steeds grotere publieke sector torsen, moet (voornamelijk via de consument en werknemer) steeds meer belastingen afdragen en een groter sociaal vangnet financieren dan voorheen. Handelsverdragen respecteren dit
niet.

quote:
en ondanks dat er nu een handelsoorlog dreigt, is dit niet begonnen door de neoliberalen. Als het aan de neoliberalen lag, waren er een stuk meer handelsverdragen, was Afrika verder in Europa geintegreerd en hadden Europese werknemers een stuk meer concurrentie te duchten gehad.
zoals uit je eigen stukje blijkt.

quote:
Het zijn de antiliberale krachten die knagen aan de democratie, de handelsverdragen en de onafhankelijke informatievoorziening.
Dat klopt.

Op 2 punten knagen de neoliberalen ook: democratie & onafhankelijke informatievoorziening
Alleen de neoliberale koers is mondiaal en de antiliberale koers niet.

En links wil meer een sociaal democratie (positieve & negatieve rechten) dan een liberaal democratie (alleen negatieve rechten). Om dat te verdedigen hebben zij ook bedenkingen bij de huidige vrijhandelsverdragen.

[ Bericht 1% gewijzigd door deelnemer op 14-01-2019 02:23:14 ]
The view from nowhere.
  maandag 14 januari 2019 @ 09:31:28 #206
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_184392880
quote:
0s.gif Op maandag 14 januari 2019 01:05 schreef deelnemer het volgende:

[..]

niet.
Respecteren wel. Financieren (wat jij lijkt te willen) niet. Je kan niet verwachten dat bedrijven die niet profiteren van riante vangnetten daarvoor betalen. Van de burgers, voor de burgers, nietwaar?

quote:
Dat klopt.

Op 2 punten knagen de neoliberalen ook: democratie & onafhankelijke informatievoorziening
Alleen de neoliberale koers is mondiaal en de antiliberale koers niet.

En links wil meer een sociaal democratie (positieve & negatieve rechten) dan een liberaal democratie (alleen negatieve rechten). Om dat te verdedigen hebben zij ook bedenkingen bij de huidige vrijhandelsverdragen.
Mooi, dus je erkent dat handelsverdragen het best tot stand komen in een (neo)liberale samenleving en dat sociaaldemocraten en andere krachten daar het liefst een stokje voor steken, want mondiale concurrentie moet natuurlijk niet tegen het nationale belang in gaan van goedbetaalde laaggekwalificeerde arbeid.
Power is a lot like real estate, it's all about location, location, location.
The closer you are to the source, the higher your property value.
  maandag 14 januari 2019 @ 12:29:45 #207
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_184395532
quote:
1s.gif Op maandag 14 januari 2019 09:31 schreef GSbrder het volgende:
Respecteren wel. Financieren (wat jij lijkt te willen) niet. Je kan niet verwachten dat bedrijven die niet profiteren van riante vangnetten daarvoor betalen. Van de burgers, voor de burgers, nietwaar?
Dat zijn 2 leugens in 1 zin. Ten eerste zijn uitkeringen nooit riant geweest. En ten tweede profiteert het bedrijfsleven weldegelijk van een stabiele welvarende samenleving, waar die noodzakelijke uitkeringen onderdeel van uitmaken. Je bewijst deelnemers punt over nepnieuws en reclame.
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
pi_184395698
quote:
1s.gif Op maandag 14 januari 2019 09:31 schreef GSbrder het volgende:

Je kan niet verwachten dat bedrijven die niet profiteren van riante vangnetten daarvoor betalen. Van de burgers, voor de burgers, nietwaar?

[..]

Waarom kun je dat niet verwachten / verlangen van bedrijven eigenlijk? Ze maken toch ook onderdeel uit van diezelfde samenleving?

Ze profiteren wel degelijk van een sociaal zekerheidsstelsel (die allang niet meer riant is overigens).

Een goed stelsel zorgt voor behoud van koopkracht en meer vertrouwen bij consumenten namelijk.
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
  maandag 14 januari 2019 @ 13:14:06 #209
312994 deelnemer
ff meedenken
pi_184396282
quote:
1s.gif Op maandag 14 januari 2019 09:31 schreef GSbrder het volgende:

[..]

Respecteren wel. Financieren (wat jij lijkt te willen) niet. Je kan niet verwachten dat bedrijven die niet profiteren van riante vangnetten daarvoor betalen. Van de burgers, voor de burgers, nietwaar?
Je zegt eerst:

quote:
14s.gif Op zondag 13 januari 2019 23:29 schreef GSbrder het volgende:

[..]

Dat hebben we allemaal, toch?
Waaronder dus belastingheffing. En nu dus toch niet.

Neoliberalen willen alle verdienmodellen privatiseren. De overheid mag dat niet exploiteren, want dat is concurrentie vervalsing. Vervolgens mag de overheid deze verdienmodellen ook niet belasten. Dus net als PietVerdriet wil jij de overheid kapot maken door het van iedere mogelijke financiering uit te sluiten.

quote:
[..]

Mooi, dus je erkent dat handelsverdragen het best tot stand komen in een (neo)liberale samenleving en dat sociaaldemocraten en andere krachten daar het liefst een stokje voor steken, want mondiale concurrentie moet natuurlijk niet tegen het nationale belang in gaan van goedbetaalde laaggekwalificeerde arbeid.
Positieve rechten zijn niet te organiseren onder een regime van marktfundamentalistische vrijhandel

Klopkoek had van jou het meeste last omdat je altijd draait. Zo systematisch, dat het er niet op lijkt dat je werkelijk een discussie wilt voeren. Je zaait opzettelijk verwarring en het eindig altijd met marktfundamentalisme.

PietVerdriet zoekt iets waarop hij je kan pakken, legt dat zo negatief mogelijk uit, en gaat dan in herhaling. Dit soort tactieken maken het publieke debat kapot. Jullie eruit zetten kan niet. PietVerdriet begint gelijk te gillen dat het censuur is.

Klopkoek is in deze topic-reeks meerdere malen aangevallen op het feit dat mensen in een uitkering geen recht van spreken hebben (Paper_Tiger, de ex-moderator Kaas-). Uiteindelijk hebben ze hem een permban gegeven omdat hij het emotioneel niet aan zou kunnen. Ik noem het terreur. En ja, allemaal binnen het kader van de vrijheid van meningsuiting.

Daarom is dat nepnieuw nu zo actueel. Iedereen is bezig de media te manipuleren. Het ontregelen ervan is een makkie (desinformatie). Ook hier is een belangrijke link met het neoliberalisme. Het is zo competitief en uit op eigenbelang dat deze vechtmodus normaal is geworden. Het is machtsspel en intimidatie die het neoliberalisme kenmerken. Het breekt ieder vertrouwen in de samenleving af.

[ Bericht 0% gewijzigd door deelnemer op 14-01-2019 14:04:42 ]
The view from nowhere.
  maandag 14 januari 2019 @ 16:41:19 #210
312994 deelnemer
ff meedenken
pi_184399527
quote:
1s.gif Op maandag 14 januari 2019 12:40 schreef Tomatenboer het volgende:
Waarom kun je dat niet verwachten / verlangen van bedrijven eigenlijk? Ze maken toch ook onderdeel uit van diezelfde samenleving?
Sterker nog, ze bestaan eruit. Werknemers / burgers doen er al het werk, consumenten / burgers kopen al hun eindproducten.
The view from nowhere.
  maandag 14 januari 2019 @ 18:08:36 #211
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_184400993
quote:
0s.gif Op maandag 14 januari 2019 16:41 schreef deelnemer het volgende:

[..]

Sterker nog, ze bestaan eruit. Werknemers / burgers doen er al het werk, consumenten / burgers kopen al hun eindproducten.
Eigenlijk zouden bedrijven alle belasting moeten betalen en burgers niets. Dan zouden burgers via hun consumentenrol hun eigen opleiding en riolering betalen. Op die manier kunnen bedrijven concurreren op belastingmoraal. En belastinggeld word op die manier 2 x gebruikt, voor het aandrijven van de economie en het in stand houden van een beschaafde maatschappij.
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
  maandag 14 januari 2019 @ 20:17:26 #212
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_184403529
quote:
7s.gif Op maandag 14 januari 2019 12:29 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Dat zijn 2 leugens in 1 zin. Ten eerste zijn uitkeringen nooit riant geweest. En ten tweede profiteert het bedrijfsleven weldegelijk van een stabiele welvarende samenleving, waar die noodzakelijke uitkeringen onderdeel van uitmaken. Je bewijst deelnemers punt over nepnieuws en reclame.
Een meningsverschil is geen nepnieuws. Uitkeringen zijn langs elke mondiale meetlat gekeken aan de ruimere kant van het spectrum. Als het bedrijfsleven daarvan profiteert, waarom ondervindt het dan minder hinder van een meer ongelijke samenleving dan de bevolking?
Power is a lot like real estate, it's all about location, location, location.
The closer you are to the source, the higher your property value.
  maandag 14 januari 2019 @ 20:19:39 #213
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_184403570
quote:
1s.gif Op maandag 14 januari 2019 12:40 schreef Tomatenboer het volgende:

[..]

Waarom kun je dat niet verwachten / verlangen van bedrijven eigenlijk? Ze maken toch ook onderdeel uit van diezelfde samenleving?

Ze profiteren wel degelijk van een sociaal zekerheidsstelsel (die allang niet meer riant is overigens).

Een goed stelsel zorgt voor behoud van koopkracht en meer vertrouwen bij consumenten namelijk.
Dan moet je het dus hebben van producenten die direct afhankelijk zijn van de nationale koopkracht van de consumenten. In Nederland zijn er nog maar weinig Fordiaanse ondernemingen waar het bedrijf direct baat heeft van meer koopkracht van haar werknemers. Dat krijg je als een samenleving zich steeds meer op diensten gaat richten en minder op producten. Bij conservenfabrieken is de ratio eenvoudig, bij een marketingbureau een stuk minder.
Power is a lot like real estate, it's all about location, location, location.
The closer you are to the source, the higher your property value.
  maandag 14 januari 2019 @ 20:27:57 #214
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_184403754
quote:
0s.gif Op maandag 14 januari 2019 13:14 schreef deelnemer het volgende:

[..]

Je zegt eerst:

[..]

Waaronder dus belastingheffing. En nu dus toch niet.

Neoliberalen willen alle verdienmodellen privatiseren. De overheid mag dat niet exploiteren, want dat is concurrentie vervalsing. Vervolgens mag de overheid deze verdienmodellen ook niet belasten. Dus net als PietVerdriet wil jij de overheid kapot maken door het van iedere mogelijke financiering uit te sluiten.
Nee, ik ben voorstander van belasting van de burger, dat is een stuk minder inelastisch dan belasting van iets vluchtigs als winst. Bedrijven dragen veel belastingen af, zoals het hoort, in de vorm van werkgeverslasten, werknemerslasten (als doorgeefluik) en BTW. Allemaal belastingen die heel duidelijk vallen in het land waar een natuurlijk persoon woont, werkt en consumeert. Wil je echter iets belasten als winst, dan heb je een prikkel gecreëerd om die winst te laten neerdalen waar de belasting het laagst is. Als een burger kon, zou hij z'n inkomstenbelasting immers ook laten heffen door Dubai en niet door Nederland. Ik ben voorstander van meer belasting op consumptie.

quote:
Klopkoek is in deze topic-reeks meerdere malen aangevallen op het feit dat mensen in een uitkering geen recht van spreken hebben (Paper_Tiger, de ex-moderator Kaas-). Uiteindelijk hebben ze hem een permban gegeven omdat hij het emotioneel niet aan zou kunnen. Ik noem het terreur. En ja, allemaal binnen het kader van de vrijheid van meningsuiting.
Geen idee wat de relevantie hiervan is, want als iemand persoonlijk aangevallen werd door Klopkoek was ik het en ik heb me, op een paar uitzonderingen na, keurig gedragen.

quote:
Daarom is dat nepnieuw nu zo actueel. Iedereen is bezig de media te manipuleren. Het ontregelen ervan is een makkie (desinformatie). Ook hier is een belangrijke link met het neoliberalisme. Het is zo competitief en uit op eigenbelang dat deze vechtmodus normaal is geworden. Het is machtsspel en intimidatie die het neoliberalisme kenmerken. Het breekt ieder vertrouwen in de samenleving af.
Wat jij nepnieuws noemt zijn meningen van anderen. Bespaar je de illusie dat ik (of Piet, of Paper_Tiger) hier uit is op mistgordijnen. We zijn het niet eens op een eenzijdige lezing van het probleem ("de markt, die holt de samenleving uit!") en op basis van één uitspraak denk je dat ik hier sta om te intimideren of te manipuleren. Dat is niet zo. Dit is een discussie tussen volwassenen en we zijn het oneens. Niks intrinsieks marktfundamentalisme.
Power is a lot like real estate, it's all about location, location, location.
The closer you are to the source, the higher your property value.
  maandag 14 januari 2019 @ 20:42:57 #215
312994 deelnemer
ff meedenken
pi_184404042
Belastingharmonisatie. Noodzakelijk, maar kan helaas alleen onder leiding van een democratisch zwak vormgegeven bestuur.
Brussels pushes to scrap national vetoes on taxation

[ Bericht 13% gewijzigd door deelnemer op 15-01-2019 14:45:03 ]
The view from nowhere.
pi_184404107
quote:
1s.gif Op maandag 14 januari 2019 20:27 schreef GSbrder het volgende:

[..]

Nee, ik ben voorstander van belasting van de burger, dat is een stuk minder inelastisch dan belasting van iets vluchtigs als winst. Bedrijven dragen veel belastingen af, zoals het hoort, in de vorm van werkgeverslasten, werknemerslasten (als doorgeefluik) en BTW. Allemaal belastingen die heel duidelijk vallen in het land waar een natuurlijk persoon woont, werkt en consumeert. Wil je echter iets belasten als winst, dan heb je een prikkel gecreëerd om die winst te laten neerdalen waar de belasting het laagst is. Als een burger kon, zou hij z'n inkomstenbelasting immers ook laten heffen door Dubai en niet door Nederland. Ik ben voorstander van meer belasting op consumptie.

[..]

Geen idee wat de relevantie hiervan is, want als iemand persoonlijk aangevallen werd door Klopkoek was ik het en ik heb me, op een paar uitzonderingen na, keurig gedragen.

[..]

Wat jij nepnieuws noemt zijn meningen van anderen. Bespaar je de illusie dat ik (of Piet, of Paper_Tiger) hier uit is op mistgordijnen. We zijn het niet eens op een eenzijdige lezing van het probleem ("de markt, die holt de samenleving uit!") en op basis van één uitspraak denk je dat ik hier sta om te intimideren of te manipuleren. Dat is niet zo. Dit is een discussie tussen volwassenen en we zijn het oneens. Niks intrinsieks marktfundamentalisme.
Moet je het ook niet gezamenlijk opereren ?als landen aangezien winst niet alleen binnen Nederland blijft...
  maandag 14 januari 2019 @ 21:10:28 #217
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_184404576
quote:
0s.gif Op maandag 14 januari 2019 20:47 schreef Geytenbeekje het volgende:

[..]

Moet je het ook niet gezamenlijk opereren ?als landen aangezien winst niet alleen binnen Nederland blijft...
Lijkt me niet eenvoudig voor alle landen. Not all lands are created equal.
Power is a lot like real estate, it's all about location, location, location.
The closer you are to the source, the higher your property value.
  dinsdag 15 januari 2019 @ 14:44:35 #218
312994 deelnemer
ff meedenken
pi_184416229
quote:
0s.gif Op maandag 14 januari 2019 20:42 schreef deelnemer het volgende:
Belastingharmonisatie. Noodzakelijk, maar kan helaas alleen onder leiding van een democratisch zwak vormgegeven bestuur.
Brussels pushes to scrap national vetoes on taxation
quote:
Oftewel: belastingharmonisatie om belastingconcurrentie tegen te gaan en de burger tegen het grootkapitaal te beschermen, zal onherroepelijk uitmonden in een Europese belastingvrijstaat voor datzelfde grootkapitaal. Dat is nu eenmaal de logica van de Hayekiaanse natte droom die de gedepolitiseerde en ontdemocratiseerde Europese Unie is.

https://www.ftm.nl/artikelen/europese-coup?share=1
Liever een belastingharmonisatie doorvoeren dan een bevoegdheid verruimen.

[ Bericht 1% gewijzigd door deelnemer op 16-01-2019 03:25:47 ]
The view from nowhere.
  donderdag 17 januari 2019 @ 13:59:53 #219
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_184453843
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 januari 2019 14:44 schreef deelnemer het volgende:

[..]


[..]

Liever een belastingharmonisatie doorvoeren dan een bevoegdheid verruimen.
Belastingharmonisatie invoeren is een illusie. Landen zijn niet gelijk, hebben verschillen in schuldenlast, industrialisatie, bevolkingssamenstelling, werkgelegenheid etc etc
Bij een harmonisatie ontneem je landen hun mogelijkheid beleid naar hun behoefte te voeren. One size fits all.
Verder zal je hiermee vooral een verdere opkomst van de populisten bevorderd en een anti Europa houding van de bevolking aanwakkeren.
Het heeft verder geen enkel doel anders dan ideologische
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_184455203
quote:
1s.gif Op donderdag 17 januari 2019 13:59 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Belastingharmonisatie invoeren is een illusie. Landen zijn niet gelijk, hebben verschillen in schuldenlast, industrialisatie, bevolkingssamenstelling, werkgelegenheid etc etc
Bij een harmonisatie ontneem je landen hun mogelijkheid beleid naar hun behoefte te voeren. One size fits all.
Verder zal je hiermee vooral een verdere opkomst van de populisten bevorderd en een anti Europa houding van de bevolking aanwakkeren.
Het heeft verder geen enkel doel anders dan ideologische
Gelijkschakeling is al aan de orde sinds de vier vrijheden (vrijheid van kapitaal, goederen, diensten en personen) de basis vormen van de EU. Deze gelijkschakeling is eenzijdig gericht op marktwerking, en leidt tot belastingcompetitie. Het ondermijnt positieve rechten van burgers ten gunste van negatieve rechten.

De EU doet alsof ze alleen onderling afspraken maken, alsof daarbij geen bevoegdheden overgedragen worden. De democratie komt daarbij niet goed uit de verf. De EU gaat zeer autoritair te werk, met name als het gaat om het uitrollen van een neoliberale politieke agenda.
The view from nowhere.
  donderdag 17 januari 2019 @ 15:31:34 #221
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_184455225
quote:
0s.gif Op donderdag 17 januari 2019 15:29 schreef deelnemer het volgende:

[..]

Gelijkschakeling is al aan de orde sinds de vier vrijheden (vrijheid van kapitaal, goederen, diensten en personen) de basis vormen van de EU. Deze gelijkschakeling is eenzijdig gericht op marktwerking, en leidt tot belastingcompetitie. Het ondermijnt positieve rechten van burgers ten gunste van negatieve rechten.

De EU doet alsof ze alleen onderling afspraken maken, alsof daarbij bevoegdheden overgedragen worden. De democratie komt daarbij niet goed uit de verf. De EU gaat zeer autoritair te werk, met name als het gaat om het uitrollen van een neoliberale politieke agenda.
In plaats van je zo op te winden over de inkomsten kan je beter kritischer zijn op de uitgaven.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_184455579
quote:
1s.gif Op donderdag 17 januari 2019 15:31 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

In plaats van je zo op te winden over de inkomsten kan je beter kritischer zijn op de uitgaven.
Boekhoudkundig denken is niet erg inzichtelijk. Het is alleen een keurslijf, vanuit het idee dat geld een behouden grootheid is. Wat niet zo is, want de totale geldhoeveelheid in omloop groeit of krimpt met de kredietverlening door banken. Als iedereen zich richt op het beperken van de uitgaven, krimpt de economie snel. Als niemand geld leent, want altijd binnen budget blijft, is er geen geld in omloop.

Binnen het budget blijven is voor een overheid lastig als
- belastingheffing kan worden omzeilt (belastingontwijking) en ondermijnt (belastingcompetitie),
- uitvoerende taken worden uitbesteed aan private partijen die op hun eigen winst maximalisatie uit zijn.
- de overheid de economie moet redden als markt instort.

Je moet zeker kritisch zijn op inkomsten en uitgaven stromen. Maar daarvoor heb je een ander criterium nodig: als je verstandig wilt zijn, moeten ze een zinnig doel dienen (dat geldt zowel privaat als collectief) .

[ Bericht 1% gewijzigd door deelnemer op 17-01-2019 16:03:04 ]
The view from nowhere.
  donderdag 17 januari 2019 @ 16:07:04 #223
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_184455752
quote:
0s.gif Op donderdag 17 januari 2019 15:56 schreef deelnemer het volgende:

[..]

Boekhoudkundig denken is niet erg inzichtelijk. Het is alleen een keurslijf, vanuit het idee dat geld een behouden grootheid is. Wat niet is, want de totale geldhoeveelheid in omloop groeit of krimpt met de kredietverlening door banken. Als niemand geld leent, want altijd binnen budget blijft, is er geen geld in omloop. Als iedereen zich richt op het beperken van de uitgaven, krimpt de economie snel.

Binnen het budget blijven is voor een overheid lastig als
- belastingheffing kan worden omzeilt,
- uitvoerende taken worden uitbesteed aan private partijen die op hun eigen winst maximalisatie uit zijn.
- de overheid de economie moet redden als markt instort.

Je moet zeker kritisch zijn op inkomsten en uitgaven stromen. Maar daarvoor heb je een ander criterium nodig: ze moeten een zinnig doel dienen.
Je gaat volledig voorbij aan dat politici niets liever doen dan stemmen kopen met belastinggeld. Tax and Spend. Aan de ene kant geld afnemen en het (na ongeveer de helft aan overhead te besteden, zichzelf dus) weer verdelen. Volledige onzin die politiek echter belangrijk is, re-integratie kost miljarden, brengt geen fuck op, arbeidsbemiddeling door CWI net zo, houd CWI aan het werk. Innovatie subsidies dienen vooral de bedrijven die zich specialiseren op het aanvragen ervan. Ik ken er verschillende.

Als de economie sterk groeit, groeien de belastinginkomsten en de politiek speelt voor sinterklaas en smijt met geld tegen de meest gestoorde zaken. Vervolgens zit men op een hoog uitgaven niveau en is er een economische krimp dan jammert men over bezuinigingen (die in het newspeak van de politiek in de realiteit gewoon lastenverzwaring zijn)

Je opmerking over niemand leent slaat verder nergens op in dit verband.
Belastingheffing omzeilen? Fraude bedoel je? Dat moet hard worden aangepakt.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_184455942
quote:
1s.gif Op donderdag 17 januari 2019 16:07 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Je gaat volledig voorbij aan dat politici niets liever doen dan stemmen kopen met belastinggeld. Tax and Spend. Aan de ene kant geld afnemen en het (na ongeveer de helft aan overhead te besteden, zichzelf dus) weer verdelen. Volledige onzin die politiek echter belangrijk is, re-integratie kost miljarden, brengt geen fuck op, arbeidsbemiddeling door CWI net zo, houd CWI aan het werk. Innovatie subsidies dienen vooral de bedrijven die zich specialiseren op het aanvragen ervan. Ik ken er verschillende.

Als de economie sterk groeit, groeien de belastinginkomsten en de politiek speelt voor sinterklaas en smijt met geld tegen de meest gestoorde zaken. Vervolgens zit men op een hoog uitgaven niveau en is er een economische krimp dan jammert men over bezuinigingen (die in het newspeak van de politiek in de realiteit gewoon lastenverzwaring zijn)

Je opmerking over niemand leent slaat verder nergens op in dit verband.
Belastingheffing omzeilen? Fraude bedoel je? Dat moet hard worden aangepakt.
De markt is niet beter.

Als je het zo eenzijdig ziet, dan vlak je iedere mogelijkheid uit om regels te stellen en in het algemeen belang te handelen (het ontaardt in een machtsstrijd). Al jouw posten komen neer op 1 stelling: de overheid deugd niet. Over de rest kun je je niet druk maken.

Sterker, je vindt de boekjes van Ayn Rand treffend en inspirerend. Dat is een extreme positie, die een rare spagaat kent. Als marktspeler ga je niet over de spelregels, maar opereer je daarbinnen. Het ideaal van een overheid-vrije samenleving betekent dat niemand over de spelregels gaat. Dan is er geen vrije markt (want die berust op spelregels). En een minimale overheid die alleen voor marktmeester speelt, kan nooit democratisch zijn, want dan is het al snel geen minimale overheid meer. De natte droom van de marktfundamentalisten leidt daarom tot een dictatuur. Dit extreme standpunt is geboren uit de belangen van ondernemers, die alleen vanuit hun eigen straatje redeneren, en dat met veel bluf doordrammen.
The view from nowhere.
pi_184460718
quote:
Econoom Josh Ryan-Collins: ‘Stijgende huurprijzen zijn een sociale én economische ramp’

Kunt u uw buren in Londen in normale mensentaal uitleggen hoe het kan dat hun huis steeds meer waard wordt?

‘Veel mensen snappen prima wat inflatie is. Te veel geld, jagend op te weinig goederen en diensten. Voor huisvesting geldt iets soortgelijks. Anders dan bijvoorbeeld mobiele telefoons zal de voorraad grond en huizen altijd beperkt zijn. Zeker op aantrekkelijke locaties in de steden. Wanneer banken vervolgens steeds ruimere hypotheekleningen gaan verstrekken, zullen de prijzen onvermijdelijk stijgen.’
Zeker als je de koopkracht van huizenkopers vergroot met de HRA. Alleen de zuiver rationeel denkende middenpartijen in Nederland begrijpen dat niet.

[ Bericht 3% gewijzigd door deelnemer op 17-01-2019 20:28:25 ]
The view from nowhere.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')