abonnementen ibood.com bol.com Coolblue
  vrijdag 26 oktober 2018 @ 15:26:25 #1
221912 minilot
Puer aeternus
pi_182755923
registreer om deze reclame te verbergen
Kerstdiner 2018! Inspiratie-, voorpret- en adviestopic

biggerontheinside2.gif

Ho ho ho luitjes! De 'r' zit allang in de maand en wáár blijft toch dat kerstdinertopic?!? Bij deze dan! O+

Dit jaarlijkse topic is bedoeld als supportgroep voor iedereen die wel wat hulp kan gebruiken bij het samenstellen van een menu, het beoordelen van een recept en verder leent het topic zich wonderwel voor het delen van (foto's van) uitprobeersels en het elkaar steunen bij pre-kerstdinerstress.

Ter inspiratie, de vorige topics:
Kersttopic 2017: CUL / Kerstdiner 2017! Inspiratie-, voorpret- en adviestopic
Kersttopic 2016: CUL / Kerstdiner 2016! Inspiratie-, voorpret- en adviestopic
Kersttopic 2015: CUL / Kerstdiner 2015! Inspiratie-, voorpret- en adviestopic
Kersttopic 2014: CUL / Kerstdiner 2014! Inspiratie-, voorpret- en adviestopic
Kersttopic 2013: CUL / Kerstdiner 2013! Inspiratie-, voorpret- en adviestopic

Game on! ~:)
Wo ist der Führer, der mich führt?
pi_182755938
ik zou er 2018 van maken ;)
Reaching out to embrace the random. reaching out to embrace what ever may come.
  vrijdag 26 oktober 2018 @ 15:28:34 #3
221912 minilot
Puer aeternus
pi_182755953
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 oktober 2018 15:27 schreef gianni61 het volgende:
ik zou er 2018 van maken ;)
Het is volbracht. ;)
pi_182755957
Boerenkool met worst, afgelopen jaren prima bevallen.
pi_182755967
Nu al.... }:|
  Spellchecker vrijdag 26 oktober 2018 @ 15:40:56 #6
197773 crew  maily
mevrouwtje oeps
pi_182756144
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 oktober 2018 15:29 schreef Vissenkom3 het volgende:
Ja bah ... kreeg van de week al de vraag "wat doen jullie met de kerst". Het liefst helemaal niks. Maarja .... }:|
**hare scherpigheid*binge-checker** you are someone else, I am still right here. K-k-kinderachtig
  Moderator vrijdag 26 oktober 2018 @ 16:51:55 #7
69724 crew  Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_182757251
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 oktober 2018 15:29 schreef Vissenkom3 het volgende:
*O* Ja *O*

Wij kregen gisterenavond spontane inspiratie. Ineens ontdekten we dat er dit jaar eindelijk helemaal niets is dat ons tegenhoudt om een kerstextravaganza te houden. We hebben helemaal zin in een week lang vreten. We gaan in ieder geval een beef wellington maken. En we hebben al 3 jaar onze traditionele cheddar-aardappeltaart niet meer gemaakt dus die gaat ook op het menu. Ik zet stoofpeertjes met stilton ook op de shortlist. Uiteraard zal het meeste van de barbecue komen.

Mijn schoonmoeder, zwager en schoonoma komen op eerste kerstdag gourmetten. Het is voor het eerst dat we kerst bij ons thuis vieren en voor het eerst in ons nieuwe huis. We fonduen altijd met dit groepje bij mijn schoonmoeder dus dat het nu gourmet is, is al een stap in hun eetevolutie.
Op die dag na, is al het voer lekker voor onszelf ^O^
I happen to think that mine is the level head and yours is the one things would roll off of.
We zijn bezig: K&W / Begonnen: Verhuizen van A tot Z #2
pi_182765163
Ha!daar is ie! Ik ben de klos om een toetje te maken voor 12 mensen. Voor- en hoofdgerecht worden door anderen gezorgd en zijn behoorlijk klassiek. Ik moet het mee kunnen nemen en ik ga er vanuit dat opwarmen van een saus nog wel gaat maar iets afbakken niet. Opmaak kan eenvoudig in een schaal.

Ik heb al geëxperimenteerd met een romige hangop met een cranberrysaus en gehakte nootjes. Erg lekker. Maar ik weet het nog niet of het dat is. Ergens wil ik twee of drie van dergelijk toetjes maken zodat er wat te kiezen valt. Een mousse, tiramisu, bavarois zou ook nog kunnen. Ach, heb nog twee maanden.
  Spellchecker vrijdag 26 oktober 2018 @ 23:53:05 #9
197773 crew  maily
mevrouwtje oeps
pi_182765272
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 oktober 2018 23:46 schreef MrsDuck het volgende:
Ha!daar is ie! Ik ben de klos om een toetje te maken voor 12 mensen. Voor- en hoofdgerecht worden door anderen gezorgd en zijn behoorlijk klassiek. Ik moet het mee kunnen nemen en ik ga er vanuit dat opwarmen van een saus nog wel gaat maar iets afbakken niet. Opmaak kan eenvoudig in een schaal.

Ik heb al geëxperimenteerd met een romige hangop met een cranberrysaus en gehakte nootjes. Erg lekker. Maar ik weet het nog niet of het dat is. Ergens wil ik twee of drie van dergelijk toetjes maken zodat er wat te kiezen valt. Een mousse, tiramisu, bavarois zou ook nog kunnen. Ach, heb nog twee maanden.
Eton Mess
**hare scherpigheid*binge-checker** you are someone else, I am still right here. K-k-kinderachtig
pi_182770238
Ik mag tussen Kerst en Oud en Nieuw voor 30-40 man een driegangendiner koken :D
We koken altijd met een landenthema: vorig jaar heb ik Brits gedaan, met Shepherd's pie en trifle. Degene die de dag erna kookte, had toen een Afrikaans menu.
Dit jaar gaat zij Marokkaans koken en wil ik weer iets koken wat meer winters is dan dat. Ik denk over Amerikaans, met meat loaf en pumpkin/pecan pie. We hebben een paar veganisten, een hoop vegetariërs en iemand met een allergie voor noten en rauwe groenten. Nog best een puzzel :')
  zondag 28 oktober 2018 @ 09:31:52 #11
313219 vinnypassy
Everything is in our mind.
pi_182787834
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 oktober 2018 23:46 schreef MrsDuck het volgende:

Ik heb deze voor dit weekend gemaakt: https://www.rutgerbakt.nl(...)demousse-rood-fruit/. Wat framboosjes en gehakte hazelnoot erover en klaar. Niet heel moeilijk, wel erg lekker.
  Moderator zondag 28 oktober 2018 @ 17:23:40 #12
69724 crew  Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_182796070
Ik leerde net over Cafe de Paris boter dus die gaat op de lijst :9
I happen to think that mine is the level head and yours is the one things would roll off of.
pi_182797822
Ik ga deze Kerst zo min mogelijk in de keuken staan. Daar kan ik ook al voorpret over hebben. *O*
pi_182799041
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 oktober 2018 11:10 schreef Tele6 het volgende:
Ik mag tussen Kerst en Oud en Nieuw voor 30-40 man een driegangendiner koken :D
We koken altijd met een landenthema: vorig jaar heb ik Brits gedaan, met Shepherd's pie en trifle. Degene die de dag erna kookte, had toen een Afrikaans menu.
Dit jaar gaat zij Marokkaans koken en wil ik weer iets koken wat meer winters is dan dat. Ik denk over Amerikaans, met meat loaf en pumpkin/pecan pie. We hebben een paar veganisten, een hoop vegetariërs en iemand met een allergie voor noten en rauwe groenten. Nog best een puzzel :')
mijn god wat een werk gaat dat worden :o heb je hulp?
pi_182808420
quote:
0s.gif Op zondag 28 oktober 2018 19:40 schreef Prego het volgende:

[..]

mijn god wat een werk gaat dat worden :o heb je hulp?
Oh ja hoor. Naar wens ergens tussen 3 en 6 hulpkoks, er is altijd wel genoeg enthousiasme om te komen helpen. Ik moet wel zelf de recepten testen en begrijpelijk uitschrijven, en een goede boodschappenlijst maken.
  vrijdag 2 november 2018 @ 08:05:06 #16
334993 AMAR420
waar is amar?
  Moderator vrijdag 2 november 2018 @ 08:14:55 #17
69724 crew  Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_182892108
quote:
Dat lijkt me niet zo relevant voor hier ;)
pi_182892547
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 oktober 2018 11:10 schreef Tele6 het volgende:
pumpkin/pecan pie.
Ik heb laatst een bacon pecan pie gemaakt, ook heel lekker, wellicht iets voor jouw avond.
Alhoewel de veganisten het iets minder zullen vinden :)
  vrijdag 2 november 2018 @ 10:14:35 #19
334993 AMAR420
waar is amar?
pi_182893660
quote:
1s.gif Op vrijdag 2 november 2018 08:14 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]

Dat lijkt me niet zo relevant voor hier ;)
nouzeg
zzzzz
  Moderator vrijdag 2 november 2018 @ 10:51:58 #20
69724 crew  Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_182894188
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 november 2018 10:14 schreef AMAR420 het volgende:

[..]

nouzeg
Het gaat hier over recepten, plannen, voorbereidingen. Een linkdump naar een fotodumptopic voegt niets toe. Het mag blijven staan hoor maar het voegt gewoon niets toe, dat is alles.
pi_182952023
Nou, ik ben langzaam begonnen met een overzicht voor het kerstdiner 2018, maar kan nog wel wat aanvullingen en opmerkingen gebruiken van jullie! Ik wil wat dingen van te voren "oefenen", dus vandaar dat ik er nu al over nadenk :) het is voor 8 personen, waarvan 2 kinderen van 10 en 13 (die niet al te bijzondere dingen lusten, de standaard dingen lussen ze vaak wel).

Het idee is om een winters menu te maken, mijn schoonvader houdt van traditionele Hollandse gerechten met kerst, dus dat probeer ik, maar dan met een twist.

Amuse: Carpaccio (of misschien met een vulling of zo? Ik neig ook naar iets met gerookte zalm en avocado maardan moet het voorgerecht weer anders denk ik? Hoewel dat misschien dan met tonijn kan?)

Voorgerecht: zalm sashimi met kichi, edamame, daikon, bieslook, wasabi mayonaise (valt dit niet een beetje uit de toon? Maar zou graag iets met vis willen doen ergens in het menu - coquille is geen optie, dat lusten een aantal echt niet jammer genoeg ...)

Soep: uiensoep (misschien een beetje saai maar doet het altijd goed volgens mij, maar iemand misschien nog een iets meer bijzonder recept?) met zelfgemaakt brood en roomboter en een chutney (https://www.okokorecepten.nl/recept/soep/uiensoep/franse-uiensoep)

Hoofdgerecht:
* stoofpot van koeienwang en rode port (moet ik nog even proberen want maak het normaal met rode wijn)
* Pastinaak puree
* Krieltjes uit de oven
* Zoete aardappel puree
* Zelfgemaakte appelmoes
* Zelfgemaakte rode kool
* Wortels
* evt stoofpeertjes?

Nagerecht:
* verschillende kaas en vijgenchutney en dadelbrood enz
* een zoet familietraditie recept (dus weinig in te kiezen :D )

Koffie / thee met bonbons en zo

Zo ... Shoot! ;)

[ Bericht 2% gewijzigd door Tinkerbel_ACC_ op 05-11-2018 09:32:30 ]
pi_182953517
quote:
0s.gif Op zondag 28 oktober 2018 17:23 schreef Lucky_Strike het volgende:
Ik leerde net over Cafe de Paris boter dus die gaat op de lijst :9
quote:
You can replace a part volume of butter with margarine,
Jij bent af.
Vroeger was niet alles beter maar de toekomst wel.
  Moderator maandag 5 november 2018 @ 11:25:09 #23
69724 crew  Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_182953985
quote:
0s.gif Op maandag 5 november 2018 11:00 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

[..]

Jij bent af.
Gatver. Dit recept is zeker af.
pi_182954066
quote:
0s.gif Op maandag 5 november 2018 09:09 schreef Tinkerbel_ACC_ het volgende:
Nou, ik ben langzaam begonnen met een overzicht voor het kerstdiner 2018, maar kan nog wel wat aanvullingen en opmerkingen gebruiken van jullie! Ik wil wat dingen van te voren "oefenen", dus vandaar dat ik er nu al over nadenk :) het is voor 8 personen, waarvan 2 kinderen van 10 en 13 (die niet al te bijzondere dingen lusten, de standaard dingen lussen ze vaak wel).

Het idee is om een winters menu te maken, mijn schoonvader houdt van traditionele Hollandse gerechten met kerst, dus dat probeer ik, maar dan met een twist.

Amuse: Carpaccio (of misschien met een vulling of zo? Ik neig ook naar iets met gerookte zalm en avocado maardan moet het voorgerecht weer anders denk ik? Hoewel dat misschien dan met tonijn kan?)

Voorgerecht: zalm sashimi met kichi, edamame, daikon, bieslook, wasabi mayonaise (valt dit niet een beetje uit de toon? Maar zou graag iets met vis willen doen ergens in het menu - coquille is geen optie, dat lusten een aantal echt niet jammer genoeg ...)

Soep: uiensoep (misschien een beetje saai maar doet het altijd goed volgens mij, maar iemand misschien nog een iets meer bijzonder recept?) met zelfgemaakt brood en roomboter en een chutney (https://www.okokorecepten.nl/recept/soep/uiensoep/franse-uiensoep)

Hoofdgerecht:
* stoofpot van koeienwang en rode port (moet ik nog even proberen want maak het normaal met rode wijn)
* Pastinaak puree
* Krieltjes uit de oven
* Zoete aardappel puree
* Zelfgemaakte appelmoes
* Zelfgemaakte rode kool
* Wortels
* evt stoofpeertjes?

Nagerecht:
* verschillende kaas en vijgenchutney en dadelbrood enz
* een zoet familietraditie recept (dus weinig in te kiezen :D )

Koffie / thee met bonbons en zo

Zo ... Shoot! ;)
Hoi! Ik vind je hoofdgang wel erg zoet klinken:

* Zoete aardappel puree
* Zelfgemaakte appelmoes
* Zelfgemaakte rode kool
* Wortels
* evt stoofpeertjes?

Ik hou zelf absoluut niet van zoet en ben een een hartige eter, dus dat ligt misschien anders voor jouw gasten :)

Maar goed, smaken verschillen natuurlijk :)
Frankly, my dear, I don't give a damn.
pi_182954123
quote:
0s.gif Op maandag 5 november 2018 11:25 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]

Gatver. Dit recept is zeker af.
Het zag er verder wel aardig uit, maar de bron is niet meer te vertrouwen.
Vroeger was niet alles beter maar de toekomst wel.
  Moderator maandag 5 november 2018 @ 11:32:22 #26
69724 crew  Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_182954154
quote:
14s.gif Op maandag 5 november 2018 11:31 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Het zag er verder wel aardig uit, maar de bron is niet meer te vertrouwen.
Correct. Maar er is vast een andere bron te vinden. Dat was een van de velen die ik tegenkwam nadat ik het recept in een kookprogramma zag.
pi_182954424
Ik ga ook weer een kerstdiner voor 4 mensen maken dit jaar.
Dus ik volg weer mee voor inspiratie :)

Vooral recepten die je van te voren kan maken, hou ik me voor aanbevolen :D
pi_182956963
quote:
0s.gif Op maandag 5 november 2018 11:28 schreef aquawoman het volgende:

[..]

Hoi! Ik vind je hoofdgang wel erg zoet klinken:

* Zoete aardappel puree
* Zelfgemaakte appelmoes
* Zelfgemaakte rode kool
* Wortels
* evt stoofpeertjes?

Ik hou zelf absoluut niet van zoet en ben een een hartige eter, dus dat ligt misschien anders voor jouw gasten :)

Maar goed, smaken verschillen natuurlijk :)
Wat zou je suggestie hierbij dan zijn?
  maandag 5 november 2018 @ 14:43:32 #29
313219 vinnypassy
pi_182957830
quote:
0s.gif Op maandag 5 november 2018 13:59 schreef Tinkerbel_ACC_ het volgende:

[..]

Wat zou je suggestie hierbij dan zijn?
Aangezien je vrij klassiek doet, pastinaakpuree lekker laten staan. Ik vind haricot verts (in katenspek of opgebakken in boter met een uitje bv.) altijd erg lekker. Gepofte biet heeft veel smaak en kan misschien ook nog wel, is ook erg makkelijk (uur of langer in de oven in aluminiumfolie met tijm, olie, peper en zout en daarna schil eraf pellen). Geroosterde bloemkool (ook makkelijk ivm oven) kan ook nog. Keuze genoeg denk ik. :-)
  maandag 5 november 2018 @ 15:21:24 #30
221912 minilot
Puer aeternus
pi_182958553
Vorig jaar niks gemaakt want met kerst op het punt om te bevallen maarrrr dit jaar maak ik wel wel één of twee gangen (de verdeling is nog niet rond) voor het diner met mijn negenkoppige schoonfamilie. *O*
Ik hoop warm voorgerecht en het dessert te kunnen scoren.
pi_182959247
quote:
0s.gif Op maandag 5 november 2018 14:43 schreef vinnypassy het volgende:
Aangezien je vrij klassiek doet, pastinaakpuree lekker laten staan. Ik vind haricot verts (in katenspek of opgebakken in boter met een uitje bv.) altijd erg lekker. Gepofte biet heeft veel smaak en kan misschien ook nog wel, is ook erg makkelijk (uur of langer in de oven in aluminiumfolie met tijm, olie, peper en zout en daarna schil eraf pellen). Geroosterde bloemkool (ook makkelijk ivm oven) kan ook nog. Keuze genoeg denk ik. :-)
Dank je, staat genoteerd!
pi_182959447
quote:
0s.gif Op maandag 5 november 2018 14:43 schreef vinnypassy het volgende:

[..]

Goeie tips!
Frankly, my dear, I don't give a damn.
pi_183308405
quote:
0s.gif Op maandag 5 november 2018 09:09 schreef Tinkerbel_ACC_ het volgende:

Misschien Hollandse sashimi? Met zoute haring en Hollandse garnaaltjes?
pi_183308920
Oh, deze had ik nog gemist! Wij zijn inmiddels uit de puzzel met de familie.

Kerstavond komen schoonvader en zijn vriendin bij ons eten, dus zijn we met 6. Denk dat we gaan gourmetten, maar dan wel met leuke gerechtjes.

Eerste Kerstdag gaan we nasr schoonmoeder en man. Meestal hoeven we dan niets mee te nemen, maar ik weet het nog niet.

Tweede Kerstdag gaan we naar mijn zus, en zijn we met iets van 14 personen. Ook nog onbekend wat ik dan maak, maar ik denk nagerecht.
pi_183317492
Ik kom even gezellig meegluren om inspiratie op te doen. Ik weet nog niet of we kerst met de hele schoonfamilie vieren, of dat we gezellig met het gezin thuis zijn. In het eerste geval mag ik niks inbrengen qua eten, dus ik hoop op een kleinschalige kerst thuis, zodat ik een heerlijk menu kan maken.
pi_183364136
Inspiratietopic *O*

Ik mag, na het succes van vorig jaar, weer de kerstlunch voor +- 40 personen maken in een soort buurthuis waar een kerstviering is. Het budget is niet enorm en het publiek doe je geen plezier met erg culinair ingewikkelde dingen. Dus ik ben vooral op zoek naar leuke en lekkere kerstige hapjes.

De vorige keer waren de twee plukbroden (één met cranberry-jam en brie, één met pesto en kaas) een groot succes. Verder deden de gevulde eieren, de pigs-in-a-blanket, de kerstmanbrownies (ronde brownies met een aardbei als 'puntmuts') het wel goed geloof ik. Maar om mezelf uit te dagen ben ik op zoek naar vergelijkbare, maar net andere dingen.
freedom is just another word for nothing left to lose
  zondag 25 november 2018 @ 17:28:44 #37
313219 vinnypassy
pi_183364476
Hartige soesjes met roomkaas, bieslook en zalm
Bruschetta met olijfbrood
pi_183365055
quote:
0s.gif Op zondag 25 november 2018 17:28 schreef vinnypassy het volgende:
Hartige soesjes met roomkaas, bieslook en zalm
Bruschetta met olijfbrood
Oh, die soesjes, dat is een leuk idee! Wel handig om de soesjes thuis alvast te maken denk ik. (Ik heb daar ongeveer anderhalf uur om dingen af te maken. En een boel hulp, maar die moeten eenvoudige instructies hebben)
En Bruschetta doet het ook altijd goed ^O^ Die gaan op het lijstje.
freedom is just another word for nothing left to lose
pi_183406420
quote:
0s.gif Op zondag 25 november 2018 17:09 schreef Lot_1 het volgende:
Inspiratietopic *O*

Ik mag, na het succes van vorig jaar, weer de kerstlunch voor +- 40 personen maken in een soort buurthuis waar een kerstviering is. Het budget is niet enorm en het publiek doe je geen plezier met erg culinair ingewikkelde dingen. Dus ik ben vooral op zoek naar leuke en lekkere kerstige hapjes.

De vorige keer waren de twee plukbroden (één met cranberry-jam en brie, één met pesto en kaas) een groot succes. Verder deden de gevulde eieren, de pigs-in-a-blanket, de kerstmanbrownies (ronde brownies met een aardbei als 'puntmuts') het wel goed geloof ik. Maar om mezelf uit te dagen ben ik op zoek naar vergelijkbare, maar net andere dingen.
Een uien- of tomatensoepje met daarbij zelfgemaakt soepstengels bijvoorbeeld deze https://chickslovefood.com/recept/soepstengels-zelf-maken/ Als je de soep met groentebouillon maakt dan kan het vega(n) en halal zijn. Altijd handig bij buurtfeesten waarbij je niet weet wie wat mag/wil eten.

Verder is deze krans met gevulde broodjes een leuke variatie op plukbrood... https://www.laurasbakery.nl/krans-van-gevulde-broodjes/

Een hartige banketstaaf doet het ook altijd goed.
pi_183408594
Ah de voorpret _O_ ik kijk er nu al naar uit om weer in de keuken te staan :D

2e kerstdag gaan we echter bij de schoonfamilie gourmetten :P ( :@ vloeken in de kerk?) Ik wil dan zelf garnalen gaan marineren en dan gaan gourmetten. :9

Welke garnalen kan ik dan het beste gebruiken?Voorgepelde garnalen die zijn ingevroren? Ik kan wel wat halen bij de visboer, maar dat is ook weer zo prijzig. ;(
Moet ook nog even op zoek naar een lekkere marinade, kan op zich vrij simpel met wat olijfolie, knoflook en wat basilicum, maar ik vind een pittige marinade ook wel lekker.

Iemand die tips heeft? Andere gourmettips zijn natuurlijk ook altijd welkom. ^O^
Op maandag 12 juni 2017 12:44 schreef bamibij het volgende:
Deze man moet mod worden.
  maandag 3 december 2018 @ 11:27:21 #41
221912 minilot
Puer aeternus
pi_183510666
We doen het dit jaar met de schoonfamilie door wat veranderde omstandigheden een jaartje anders dan normaal. In plaats van een uitgebreid diner met veel gangen (iedereen van de acht aanwezigen maakt iets) houden we op 24 december en uitgebreide spelletjesmiddag en -avond, en dan maakt ieder van ons iets om tussendoor uit te delen en tijdens de spelletjes op te eten. Het idee is dat het allemaal zaken zijn die vooraf thuis te maken zijn en op de dag zelf hoogstens even opgewarmd hoeven te worden.

Omdat de rest meteen met een hoop vlees/visachtige uitdeeldingen kwam (gehaktballetjes, kippenpootjes, mijn lief maakt een pan kreeftenbisque) doe ik maar een groentenhap. :7 Caponata om precies te zijn: een supersmaakvol, kruidig, zoetzuur groentenstoofje uit Sicilië. :9 Dat + wat plakjes getoast knoflookbrood = O+
Ik denk dat ik dit recept gebruik:
https://www.theguardian.c(...)nata-felicity-cloake
Al vaker gemaakt en altijd erg lekker gevonden.

Verder heb ik ook de verantwoordelijkheid voor twee zoete dingetjes voor bij de koffie begin van de middag, maar daar ga ik nog even op broeden :)
Wellicht Momofukus Crack Pie *;

[ Bericht 1% gewijzigd door minilot op 03-12-2018 11:38:51 ]
  maandag 3 december 2018 @ 12:42:10 #42
115121 MaLo
#neverforget
pi_183512151
quote:
17s.gif Op dinsdag 27 november 2018 20:32 schreef SgtPorkbeans het volgende:

2e kerstdag gaan we echter bij de schoonfamilie gourmetten :P ( :@ vloeken in de kerk?) Ik wil dan zelf garnalen gaan marineren en dan gaan gourmetten. :9

Welke garnalen kan ik dan het beste gebruiken?Voorgepelde garnalen die zijn ingevroren? Ik kan wel wat halen bij de visboer, maar dat is ook weer zo prijzig. ;(
Moet ook nog even op zoek naar een lekkere marinade, kan op zich vrij simpel met wat olijfolie, knoflook en wat basilicum, maar ik vind een pittige marinade ook wel lekker.

Iemand die tips heeft? Andere gourmettips zijn natuurlijk ook altijd welkom. ^O^
Wij hebben dit weekend gegourmet en hadden garnalen van de Lidl (voorgepelde) en die waren prima! Ook niet heel duur.
Wat verder leuk was voor in het pannetje, waren wat nachochips, blokjes paprika en daar wat strooikaas overheen. Was snel klaar en lekker.
Twente O+
pi_183522169
quote:
17s.gif Op dinsdag 27 november 2018 20:32 schreef SgtPorkbeans het volgende:

ik zou geen voorgepelde garnalen gebruiken, gepelde garnalen zijn behandeld met conserveringsmiddelen zodat ze goed blijven. (blegh). Dus gewoon ongepelde ongekookte garnalen, liefst vers van de visboer, maar bevroren kan ook als je dat liever wil.
ik vind een marinade met knoflook, gember en eventueel wat pepertjes zelf altijd wel lekker.
  maandag 3 december 2018 @ 21:33:47 #44
423121 Fretwork
Acte d'éloquence
pi_183522589
Plannen zijn nu een paprikasoep met kerrie, wellicht met een tijgergarnaal of een stukje duif.

Hoofdgerecht en dessert moeten we nog over broeden, wellicht willen we de slow cooker en kamado gebruiken.

Moeen nog wel even nadenken
  donderdag 6 december 2018 @ 16:11:09 #45
313219 vinnypassy
pi_183568565
Ik denk dat dit hem gaat worden. Eerste kerstdag maak ik een relatief eenvoudig driegangendiner. Ik ben er nog niet helemaal uit of ik één van de drie gangen maak, of dat ik daadwerkelijk de keuze voorleg. Tweede kerstdag (valt dit jaar de 29e) alleen het hoofdgerecht: porchetta met geroosterde groenten en aardappelen.

Voorgerecht, keuze uit:
- Caprese
- Carpaccio

Hoofdgerecht, keuze uit:
- Beef Wellington
- Sous vide varkenshaas

Bijgerechten
* Groene asperges en champignons met olijfolie en zeezout
* Pastinaakpuree met knoflook en tijm
* Geroosterde aardappelen met rozemarijn
* Rode wijnsaus

Nagerecht, keuze uit:
- Panna cotta van witte chocolade
- Gepocheerde peer met vanille-ijs
  zaterdag 8 december 2018 @ 21:17:06 #46
401892 Helsinki
Avec persévérance.
pi_183612857
Ik ben op zoek naar een nagerecht waar knoflook in is verwerkt. Iemand een leuk idee?
pi_183616364
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 december 2018 21:17 schreef Helsinki het volgende:
Ik ben op zoek naar een nagerecht waar knoflook in is verwerkt. Iemand een leuk idee?
Niks wat me meteen te binnen schiet. Recepten met zwarte knoflook zou nog wel eens eenvoudiger (te vinden) kunnen zijn.
pi_183620166
Kerstavond en eerste kerstdag is het (veel) eten bij schoonmoeder en eigen ouders. Bij beide wordt vaak flink uitgepakt. Vorig jaar dan ook last minute besloten om 2de kerstdag alleen een eendenborst carpaccio te maken. Dit beviel dusdanig goed dat het waarschijnlijk dit jaar weer het zelfde wordt :Y
hardcoholic
  zondag 9 december 2018 @ 12:43:03 #49
318361 Bienelientjee
Dutchie, living in the UK
pi_183622829
Wij krijgen schoonouders al langs op de zaterdag voor Kerst. Doen we iets alleen met ons vieren, wat we de afgelopen twee jaar ook gedaan hebben. Soort traditie nu! O+ Aangezien zij Engels zijn, hebben zij nog nooit een gourmet gebruikt!! We hebben er dus 1 aangeschaft en gaan het heel typisch Nederlands doen! Moet alleen wat leuke gerechtjes verzinnen. Niet de typische kale stukjes kip die mijn moeder altijd voorschotelde! :D

Kerstavond komen schoonouders weer, met zijn zus en haar kind. Doe een tafel vullen met hapjes. Even over nadenken.

Kerstdag kookt schoonvader een Engelse Roast. *O* En mince pies! :9~
pi_183638609
Ik heb voor eerste kerstdag de taak om het eten te verzorgen *O* Dus dat is een heerlijk iets geworden.

Een groene salade met bonen en noten voor de eiwitten. Frittatamuffins met quinoa en pecannoten en courgette. En als toetje Griekse parfaits :9
We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them
  maandag 10 december 2018 @ 12:15:16 #51
313219 vinnypassy
pi_183638669
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 december 2018 21:17 schreef Helsinki het volgende:
Knoflookijs? Zijn wel wat receptjes voor te vinden. Weet niet zo goed waar je dat mee kunt combineren, maar dat gaat dan voor mijn gevoel snel de Aziatische kant op (sesam, kokos, rode peper - ingrediënten die je zowel zoet als hartig kunt verwerken).
pi_183655434
Kan je, gezien het rauwe ei wat je gebruikt bij paneren, huisgemaakte kroketten invriezen (uiteraard voor frituren)?
pi_183657785
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 december 2018 07:57 schreef WKFinal2010 het volgende:
Kan je, gezien het rauwe ei wat je gebruikt bij paneren, huisgemaakte kroketten invriezen (uiteraard voor frituren)?
Jazeker
  Moderator dinsdag 11 december 2018 @ 12:35:13 #54
69724 crew  Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_183659068
Wij vieren dit jaar van zaterdagavond tot en met donderdag kerst. We hebben wat in te halen van de afgelopen jaren. Toen waren we uitgeput van het constante klussen dus we kwamen niet verder dan wat bakken prefabspul in de oven doen. Dit is het voorlopige plan:

Zaterdag:
- Zeebaars
- Asperges
- Ovenaardappeltjes
- IJs van de ijsboerderij

Uit eten! Bijna vergeten :o

Zondag:
- Komkommergazpacho met feta en rivierkreeftjes
- Aardappeltaart
- Beef Wellington Porchetta (bbq)
- Pompoen met parmezaankost (bbq)
- Bimi met romesco (bbq)
- Stoofpeertjes
- Snickers cheesecake

Maandag:
- Mushroom hot pot
- Aardappeltaart
- Jamaicaanse beenham (bbq) Beef Wellington
- Zoete aardappelggratin met roquefort (bbq)
- Gegrilde spruitjes (bbq)
- Stoofpeertjes
- Snickers cheesecake

Dinsdag: Gourmet met schoonfamilie

Woensdag:
- Competitiestijl kippendijen Kalfsentrecote met witbiersaus
- Zoete aardappelgratin en andere restjes

Donderdag:
- Jamaicaanse beenham (bbq)
- Perzik chutney
- Jamaicaanse groente-empanadas
- Caribbean spiced potato skins (bbq)

Snacks en smeersels:
Artisjokdip
Cafe de Paris boter
Rosbiefrolletjes met champignons en knoflook
Breasola met stoofpeer en blauwe kaas
Stoofpeer met spek van de barbecue
Feta-wortelspread

Brunch:
Appelflap
Kerstbroodwentelteeftjes en cranberrycompote
Bagels met eggs benedict en zalm

[ Bericht 8% gewijzigd door Lucky_Strike op 18-12-2018 21:38:21 ]
pi_183660739
O wow LS, dat wordt een heerlijke week! O+
Wat er ook gebeurt; altijd blijven lachen :-)
pi_183700871
Misschien wel een cool idee om een soort Heel Holland Bakt te hebben, maar dan met kerstdiner thema. Voor de hobbykoks die het leuk vinden om met kerst helemaal los te gaan. :)

Per aflevering een ander onderdeel: Voorgerecht, bijgerecht, dranken erbij kiezen, aankleding enzovoort.

En dan als finale een heel kerstdiner verzorgen. *O*
  donderdag 13 december 2018 @ 15:08:39 #57
62913 Blik
The one and Only!
pi_183704638
Ik ga deze even volgen, moet een (strikt glutenvrij) nagerecht maken voor 1ste Kerstdag.
pi_183722287
Afgelopen weekend gebakken aardappeltjes met knoflook en gerookte paprika gemaakt. Heerlijk! :9 Grote plus: het hoeft niet in de oven. Altijd handig als je ook nog tig andere gerechten hebt. De aardappeltjes hoef je niet te schillen.

https://spicysouthernkitchen.com/paprika-potatoes/

Volgend jaar wil ik dat uitgebreide sterren diner uit de Jumbo gids gaan maken. Dit jaar gaan we alvast oefenen met het voorgerecht (witlof salade met vijgen en sinaasappeldressing) en een tussengerecht (roodbaars met gemarineerde venkel).

quote:
0s.gif Op dinsdag 11 december 2018 12:35 schreef Lucky_Strike het volgende:
-kerstdinermarathon-
Goed bezig *O* *O* *O*

[ Bericht 23% gewijzigd door Brandaris01 op 14-12-2018 11:33:16 ]
pi_183729077
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 december 2018 11:27 schreef Brandaris01 het volgende:
Afgelopen weekend gebakken aardappeltjes met knoflook en gerookte paprika gemaakt. Heerlijk! :9 Grote plus: het hoeft niet in de oven. Altijd handig als je ook nog tig andere gerechten hebt. De aardappeltjes hoef je niet te schillen.

https://spicysouthernkitchen.com/paprika-potatoes/

Dat ziet er goed uit, leuk recept! :)

En LS...succes! Wat een ambitieuze kerstplannen! De zondag is mijn favoriet _O_

Hier doen we rustig aan met kerst,
op kerstavond Vleesch (het wordt waarschijnlijk rib-eye), sperzieboontjes en aardappelgratin, met een goed glas wijn en daarna chocolaatjes/bonbons met een cognacje, oid

eerste kerstdag samen, dus dat wordt lievelingsmaaltijd vriendje:
lasagne met zongedroogde tomaatjes en een Italiaanse salade, verder hetzelfde verhaal als de dag er voor.

tweede kerstdag iets tussen de lunch en het avondeten (die dan overbodig wordt), met een ruim assortiment aan wijntjes en een hoop hapjes.
Dat wordt dus een uitgebreid mezze schotel/tafel,
heb dat al eens eerder gedaan, maar niet voor deze visite. We hebben er zelf trouwens ook erg veel zin in. Heel ingewikkeld is het niet, aangezien het meeste kant-en-klaar bij de lokale Turkse en Perzische zaakjes gehaald wordt (om precies te zijn moet eea nog een beetje afgemaakt worden en zijn de salades van eigen makelij, verder is het vooral mooi serveren).

Tot dusver staat er op de lijst:
- hummus
- pikante hummus
- baba ganoush (veel!! :-))
- tzatziki (omdat we dat lekker vinden)
- misschien muhammara
- makdous (gevulde aubergine)
- gemarineerde feta
- olijven
- pistachenootjes (en eventueel andere noten er bij)
- geroosterde puntpaprika's
- komkommer
- granaatappelpitjes
- taboulleh
- misschien ook een bulgur salade met makdous
- Libanees brood (in puntjes gesneden, om de boel mee te dippen)

Mocht iemand nog iets missen in deze lijst, dan hoor ik het graag!
Ideeën zijn altijd welkom! :)
pi_183729355
_O- ik vond mijn kerstdiner al luxe en ingewikkeld, maar als ik de rest zo lees...
We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them
pi_183730862
Leuk idee die mezze tafel, onthouden voor volgend jaar :)

Verder ben ik nog aan het nadenken over kerstavond
  dinsdag 18 december 2018 @ 14:06:37 #62
2177 Gaoxing
(bijna) altijd gelukkig
pi_183807025
quote:
0s.gif Op donderdag 13 december 2018 15:08 schreef Blik het volgende:
Ik ga deze even volgen, moet een (strikt glutenvrij) nagerecht maken voor 1ste Kerstdag.
Wij maken gluten (en ei-) vrije worteltaart, kerstkoekjes en pepernoten (met een specerijenmengsel gebaseerd op dat van Ottolenghi, dat is wat pittiger dan Silvo, zeg maar O+ ). Oh ja, en we gaan een billionaire's shortbread proberen.
  Moderator dinsdag 18 december 2018 @ 18:34:07 #63
69724 crew  Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_183813160
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 december 2018 17:25 schreef realAIVD het volgende:
En LS...succes! Wat een ambitieuze kerstplannen! De zondag is mijn favoriet
Ik heb eea gewijzigd en donderdag en brunch toegevoegd. Mijn lijst is nu helemaal compleet. Ik moet alleen de daadwerkelijke boodschappen nog doen.
We hebben al wel een bestelling bij de vleesboerderij gedaan en ijs, kalfsentrecote en buikspek gehaald.

Ik wil nu ook mezze :9
  Moderator dinsdag 18 december 2018 @ 18:36:07 #64
69724 crew  Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_183813200
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 december 2018 17:43 schreef ChildoftheStars het volgende:
_O- ik vond mijn kerstdiner al luxe en ingewikkeld, maar als ik de rest zo lees...
Wat ga jij maken dan?

quote:
0s.gif Op maandag 10 december 2018 12:11 schreef ChildoftheStars het volgende:
Ik heb voor eerste kerstdag de taak om het eten te verzorgen *O* Dus dat is een heerlijk iets geworden.

Een groene salade met bonen en noten voor de eiwitten. Frittatamuffins met quinoa en pecannoten en courgette. En als toetje Griekse parfaits :9
Ook lekker :Y
  dinsdag 18 december 2018 @ 18:46:23 #65
440166 Sigaartje
Geraniumbejaarde
pi_183813351
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 december 2018 12:35 schreef Lucky_Strike het volgende:
Wij vieren dit jaar van zaterdagavond tot en met donderdag kerst. We hebben wat in te halen van de afgelopen jaren. Toen waren we uitgeput van het constante klussen dus we kwamen niet verder dan wat bakken prefabspul in de oven doen. Dit is het voorlopige plan:

Zaterdag:
- Zeebaars
- Asperges
- Ovenaardappeltjes
- IJs van de ijsboerderij

Uit eten! Bijna vergeten :o

Zondag:
- Komkommergazpacho met feta en rivierkreeftjes
- Aardappeltaart
- Beef Wellington Porchetta (bbq)
- Pompoen met parmezaankost (bbq)
- Bimi met romesco (bbq)
- Stoofpeertjes
- Snickers cheesecake

Maandag: uitgebreid, voorbereiden
- Mushroom hot pot
- Aardappeltaart
- Jamaicaanse beenham (bbq) Beef Wellington
- Zoete aardappelggratin met roquefort (bbq)
- Gegrilde spruitjes (bbq)
- Stoofpeertjes
- Snickers cheesecake

Dinsdag: Gourmet met schoonfamilie

Woensdag:
- Competitiestijl kippendijen Kalfsentrecote met witbiersaus
- Zoete aardappelgratin en andere restjes

Donderdag:
- Jamaicaanse beenham (bbq)
- Perzik chutney
- Jamaicaanse groente-empanadas
- Caribbean spiced potato skins (bbq)

Snacks en smeersels:
Artisjokdip
Cafe de Paris boter
Rosbiefrolletjes met champignons en knoflook
Breasola met stoofpeer en blauwe kaas
Stoofpeer met spek van de barbecue
Feta-wortelspread

Brunch:
Appelflap
Kerstbroodwentelteeftjes en cranberrycompote
Bagels met eggs benedict en zalm

Zo he!
Vredesdruif schreef op 5 september: Nog een grote bek ook. Triest geval ben je.
Flippingcoin schreef op 30 september: Koekebakker.
Wollah schreef op 30 september: Slaat nergens op. Reageer gewoon inhoudelijk of reageer anders niet.
  Moderator dinsdag 18 december 2018 @ 18:47:45 #66
69724 crew  Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_183813375
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 december 2018 18:46 schreef Sigaartje het volgende:

[..]

Zo he!
Ik heb wat in te halen na 4 jaar verbouwingen en daarvan 2 kerstmissen in een caravan wonen O-)
pi_183813398
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 december 2018 18:36 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]

Wat ga jij maken dan?

[..]

Ook lekker :Y
Tja... twee vega's zijn zo erg blij ;)
Tweede kerstdag gaan we naar een restaurant
  dinsdag 18 december 2018 @ 18:49:33 #68
440166 Sigaartje
Geraniumbejaarde
pi_183813414
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 december 2018 18:47 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]

Ik heb wat in te halen na 4 jaar verbouwingen en daarvan 2 kerstmissen in een caravan wonen O-)
Dat is triest.
Vredesdruif schreef op 5 september: Nog een grote bek ook. Triest geval ben je.
Flippingcoin schreef op 30 september: Koekebakker.
Wollah schreef op 30 september: Slaat nergens op. Reageer gewoon inhoudelijk of reageer anders niet.
  dinsdag 18 december 2018 @ 18:50:01 #69
62913 Blik
The one and Only!
pi_183813425
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 december 2018 14:06 schreef Gaoxing het volgende:

[..]

Wij maken gluten (en ei-) vrije worteltaart, kerstkoekjes en pepernoten (met een specerijenmengsel gebaseerd op dat van Ottolenghi, dat is wat pittiger dan Silvo, zeg maar O+ ). Oh ja, en we gaan een billionaire's shortbread proberen.
Oeh, klinkt erg goed!
pi_183814180
Vrijdag: Met werk uit eten
Zaterdag: Met vriendin gourmetten
Zondag: Met andere vriendin uit eten
Maandag: Hapjesavond
Dinsdag: Met familie gourmetten
Woensdag: 4-Gangen diner met familie
En ik hoor nog of ik amuse en voorgerecht doe of bijgerechten bij het hoofdgerecht.
Donderdag: Klaar met eten geloof ik
  dinsdag 18 december 2018 @ 20:55:05 #71
401892 Helsinki
Avec persévérance.
pi_183816463
Op kerstavond eten wij:
voorgerecht: zalmbonbons met geitenkaas, avocado en appel
hoofdgerecht: gekarameliseerde knoflooktaart, geroosterde ovengroenten en een frisse salade
nagerecht: tiramisu

Toch nog een beetje knoflook, maar niet in álle gangen verwerkt ;).

Eerste kerstdag bij mijn moeder en tweede kerstdag bij opa en oma. Geen idee wat we daar voorgeschoteld gaan krijgen.
  woensdag 19 december 2018 @ 20:00:22 #72
2177 Gaoxing
(bijna) altijd gelukkig
pi_183837466
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 december 2018 18:50 schreef Blik het volgende:
Oeh, klinkt erg goed!
Ik vervang grotendeels gewoon meel door glutenvrij meel, maar een beetje uitproberen is wel handig. In de pepernoten gaat bijvoorbeeld wat extra suiker, dat maakt de structuur beter. Oh en patisserie meel is beter dan ‘all purpose’

Geef maar een gil als ik kan helpen.
pi_183897727
Hier zijn we er ook helemaal uit.

Ieder jaar bedenken we (mijn tante en ik) een thema voor het Kerstdiner. Eerder hadden we al eens als thema rood (rood fruit, rode kool, rode bietjes, rood fruit etc.) en een culinaire rondreis. Dit jaar hebben de we letter K van Kerst als thema gekozen.

Het is voor 9 personen, ik als chef en mijn tante als mijn sous chef, en wellicht nog mijn vader voor opruimwerkzaamheden :P

Vorige week al een proefdinetje gehad met vriendinnen, erg geslaagd :P

Het worden weer 6 gangen. Allemaal goed geportioneerd, zodat je niet na gang 3 al vol zit :P

- Rode Kool met Kastanjecreme (in bladerdeegbakjes)

- Knolselderijsoep met peterselieolie

- Kabeljauw met een Kruim van parmezaanse Kaas, pancetta en brood uit de oven met geKarameliseerde bospeentjes

- Stoofpeertjes in Kersensap, met het ingedikte kookvocht als sausje (Kersensap, Kaneelstokje, steranijs)

- Sous vide Kip, in spek gewikkeld en Krokant opgebakken, met cranberrysaus, pommes duchesses en gewokte spruitKooltjes (beter bekend als spruitjes) en pecannoten

- Kersentrifle en crème Karamel met extra Karamelsaus.

Met Kerstavond gaan we met de hele familie borrelen en eten, ik maak het toetje (circa 35 man): witte chocolade panna cotta met frambozensaus.

En op eerste kerstdag met m'n ouders en broers gourmetten
pi_183898969
Grappig thema!

Wij gaan maandag gourmetten met redvelvettaart toe.

Tweede kerstdag neem ik bijgerechten mee voor bij hertenstoof. Wordt puree en geroosterde groenten (pastinaak, wortel en zoete aardappel).
pi_183913984
Vandaag pré kerstpartijtje met de schoonfam..

Ik heb voorbereid:

Geroosterde paprika tomatensoep met huisgemaakte kaas bitterballen en kroketten.

Rollade met champignons, afgemaakt met craime fraiche.
Luikse gehaktballen
Geroosterde aardappelen
Pompoen gevuld met prei
Geroosterde bospeen met sinaasappel olijfolie dressing
Stoof van wortel / spercieboon in kruidenboter met balsamico

Toetje hoef ik niet te maken :)

En dan dinsdag verder..
pi_183924780
Mijn toetjes hebben als thema Koek. Mijn eerste toetje staat nu in de vriezer; witte chocoladeparfait met kruimels van karamel-zeezoutstroopwafel er door. Ik ga morgen een bramen/oreo cheesecake en een bitterkoekjespudding maken. Lijkt mij dat er dan keus genoeg is. :-) ik ga zo wel vast de merengue maken voor de topping van de cheesecake. De eiwitten heb ik nu toch over van de parfait.
pi_183937022
Wat een hoop lekkers weer!!

Ik maak ook weer meerdere gangen dit jaar:

Toastjes vooraf:
- paté/balsamico
- plakje eendenborst/kruidige perenjam
- brie/dadel/balsamico

- kroketje van eend met ? Iets van aankleding nog bedenken

- ravioli met burrata, geroosterde tomaatjes, citroenolie

- langzaam gegaarde ribeye met vijgen-balsamicosaus
- aardappeltjes uit de oven
- gepofte bietjes
- groene salade

- pannacotta met koffie, chocoladeganache, gel van passievrucht, mandarijnsausje (geinspireerd door een dessert van de Loohoeve)

- bonbons bij de koffie (wit met limoenganache, puur met karamel en puur met passievrucht)
pi_183937702
Vandaag krijg ik spontaan een eter dus geen hapjes meer maar eendenborst met rode wijn/paddenstoelensaus.
Daarbij krielaardappels met rozemarijn, olijfolie, zeezout en peper. En een k&k groentemix met kruidenboter.

Morgen maak ik voorafgaande de gourmet garnalencocktail met zelfgemaakte whiskeysaus en toe ijsgebakje met marsepein en mangosorbet.
  Moderator woensdag 26 december 2018 @ 12:18:07 #79
69724 crew  Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_183978191
Wat leuk om met een thema koken O+

Wij zijn alweer een paar dagen aan het kokkerellen. Afgelopen zondag was de langste dag in de keuken omdat we toen ook veel voor te bereiden hadden.

Komkommerazpacho met feta en rivierkreeftjes. Simpel maar erg smaakvol.
FFkp7Ak.jpg

Porchetta met aardappeltaart, bimi met romesco en pompoen met een parmezaankost. De porchetta kan zo in de top 10 van de beste barbecue-gerechten die we ooit maakten O+ De pompoen ziet er niet uit maar smaakte ook prima.
PehSQ7a.jpg

Maandag aten we beef Wellington met gegrilde spruiten en gratin van zoete aardappel en roquefort. Geen foto's want het eten was niet fotogeniek. Gelukkig was het wel lekker.

Gisteren gegourmet de schoonfamilie met goed vlees van de veehouderij in de buurt. Ik had boter a la Café de Paris gemaakt en was zo stom om het recept te volgen. Daar stond in dat er gesmolten boter bij het kruidenmengsel moest. Ik twijfelde nog maar had geen zin in geklieder met zachte boter dus smolt het gewoon. De structuur werd heel vreemd, een beetje korrelig. We hebben het maar weggegooid want het was echt een te vervelend mondgevoel. Zonde want er zat best veel werk in.

Straks eten we kliekjes met een kalfsentrecote in biersaus. Ik geloof niet dat ik zin heb om soep te maken.
  donderdag 27 december 2018 @ 09:23:11 #80
313219 vinnypassy
pi_183996567
Eerste kerstdag met de schoonfamilie gegeten. Ik koos ervoor het hoofdgerecht gewoon ouderwets op tafel te zetten, zodat iedereen kon opscheppen. Doe ik nooit, maar was wel extra leuk. Van het voorgerecht (zelfgemaakte carpaccio en caprese) en het nagerecht (gepocheerde peer met vanille-ijs) heb ik alleen geen foto's gemaakt.

cXc2wLV.jpg

Beef Wellington, varkenshaas, rode wijnsaus, groene asperges, pastinaakpuree, geroosterde aardappel (een met rozemarijn, een met salie).

Omdat mijn familie pas zaterdag bij elkaar kan komen, gisteren met mijn vriendin eten gemaakt. Zij het voorgerecht, ik hoofd en samen het nagerecht. Het werd zalmtartaar, gekonfijte eendenbout met pompoenpuree, dadelsaus en dukkah ( :9~ :9~ :9~ :9~ :9~ ) en witte chocolade panna cotta met (heul veul) rode vruchten als nagerecht.

7jYfbat.jpg

9J09Z9j.jpg

tMpuwD1.jpg
abonnementen ibood.com bol.com Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')