abonnement Unibet Coolblue
  maandag 10 december 2018 @ 12:15:16 #51
313219 vinnypassy
Everything is in our mind.
pi_183638669
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 december 2018 21:17 schreef Helsinki het volgende:
Ik ben op zoek naar een nagerecht waar knoflook in is verwerkt. Iemand een leuk idee?
Knoflookijs? Zijn wel wat receptjes voor te vinden. Weet niet zo goed waar je dat mee kunt combineren, maar dat gaat dan voor mijn gevoel snel de Aziatische kant op (sesam, kokos, rode peper - ingrediënten die je zowel zoet als hartig kunt verwerken).
pi_183655434
Kan je, gezien het rauwe ei wat je gebruikt bij paneren, huisgemaakte kroketten invriezen (uiteraard voor frituren)?
pi_183657785
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 december 2018 07:57 schreef WKFinal2010 het volgende:
Kan je, gezien het rauwe ei wat je gebruikt bij paneren, huisgemaakte kroketten invriezen (uiteraard voor frituren)?
Jazeker
pi_183659068
Wij vieren dit jaar van zaterdagavond tot en met donderdag kerst. We hebben wat in te halen van de afgelopen jaren. Toen waren we uitgeput van het constante klussen dus we kwamen niet verder dan wat bakken prefabspul in de oven doen. Dit is het voorlopige plan:

Zaterdag:
- Zeebaars
- Asperges
- Ovenaardappeltjes
- IJs van de ijsboerderij

Uit eten! Bijna vergeten :o

Zondag:
- Komkommergazpacho met feta en rivierkreeftjes
- Aardappeltaart
- Beef Wellington Porchetta (bbq)
- Pompoen met parmezaankost (bbq)
- Bimi met romesco (bbq)
- Stoofpeertjes
- Snickers cheesecake

Maandag:
- Mushroom hot pot
- Aardappeltaart
- Jamaicaanse beenham (bbq) Beef Wellington
- Zoete aardappelggratin met roquefort (bbq)
- Gegrilde spruitjes (bbq)
- Stoofpeertjes
- Snickers cheesecake

Dinsdag: Gourmet met schoonfamilie

Woensdag:
- Competitiestijl kippendijen Kalfsentrecote met witbiersaus
- Zoete aardappelgratin en andere restjes

Donderdag:
- Jamaicaanse beenham (bbq)
- Perzik chutney
- Jamaicaanse groente-empanadas
- Caribbean spiced potato skins (bbq)

Snacks en smeersels:
Artisjokdip
Cafe de Paris boter
Rosbiefrolletjes met champignons en knoflook
Breasola met stoofpeer en blauwe kaas
Stoofpeer met spek van de barbecue
Feta-wortelspread

Brunch:
Appelflap
Kerstbroodwentelteeftjes en cranberrycompote
Bagels met eggs benedict en zalm

[ Bericht 8% gewijzigd door Lucky_Strike op 18-12-2018 21:38:21 ]
Spoilers!
pi_183660739
O wow LS, dat wordt een heerlijke week! O+
Wat er ook gebeurt; altijd blijven lachen :-)
pi_183700871
Misschien wel een cool idee om een soort Heel Holland Bakt te hebben, maar dan met kerstdiner thema. Voor de hobbykoks die het leuk vinden om met kerst helemaal los te gaan. :)

Per aflevering een ander onderdeel: Voorgerecht, bijgerecht, dranken erbij kiezen, aankleding enzovoort.

En dan als finale een heel kerstdiner verzorgen. *O*
  donderdag 13 december 2018 @ 15:08:39 #57
62913 Blik
The one and Only!
pi_183704638
Ik ga deze even volgen, moet een (strikt glutenvrij) nagerecht maken voor 1ste Kerstdag.
pi_183722287
Afgelopen weekend gebakken aardappeltjes met knoflook en gerookte paprika gemaakt. Heerlijk! :9 Grote plus: het hoeft niet in de oven. Altijd handig als je ook nog tig andere gerechten hebt. De aardappeltjes hoef je niet te schillen.

https://spicysouthernkitchen.com/paprika-potatoes/

Volgend jaar wil ik dat uitgebreide sterren diner uit de Jumbo gids gaan maken. Dit jaar gaan we alvast oefenen met het voorgerecht (witlof salade met vijgen en sinaasappeldressing) en een tussengerecht (roodbaars met gemarineerde venkel).

quote:
0s.gif Op dinsdag 11 december 2018 12:35 schreef Lucky_Strike het volgende:
-kerstdinermarathon-
Goed bezig *O* *O* *O*

[ Bericht 23% gewijzigd door Brandaris01 op 14-12-2018 11:33:16 ]
pi_183729077
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 december 2018 11:27 schreef Brandaris01 het volgende:
Afgelopen weekend gebakken aardappeltjes met knoflook en gerookte paprika gemaakt. Heerlijk! :9 Grote plus: het hoeft niet in de oven. Altijd handig als je ook nog tig andere gerechten hebt. De aardappeltjes hoef je niet te schillen.

https://spicysouthernkitchen.com/paprika-potatoes/

Dat ziet er goed uit, leuk recept! :)

En LS...succes! Wat een ambitieuze kerstplannen! De zondag is mijn favoriet _O_

Hier doen we rustig aan met kerst,
op kerstavond Vleesch (het wordt waarschijnlijk rib-eye), sperzieboontjes en aardappelgratin, met een goed glas wijn en daarna chocolaatjes/bonbons met een cognacje, oid

eerste kerstdag samen, dus dat wordt lievelingsmaaltijd vriendje:
lasagne met zongedroogde tomaatjes en een Italiaanse salade, verder hetzelfde verhaal als de dag er voor.

tweede kerstdag iets tussen de lunch en het avondeten (die dan overbodig wordt), met een ruim assortiment aan wijntjes en een hoop hapjes.
Dat wordt dus een uitgebreid mezze schotel/tafel,
heb dat al eens eerder gedaan, maar niet voor deze visite. We hebben er zelf trouwens ook erg veel zin in. Heel ingewikkeld is het niet, aangezien het meeste kant-en-klaar bij de lokale Turkse en Perzische zaakjes gehaald wordt (om precies te zijn moet eea nog een beetje afgemaakt worden en zijn de salades van eigen makelij, verder is het vooral mooi serveren).

Tot dusver staat er op de lijst:
- hummus
- pikante hummus
- baba ganoush (veel!! :-))
- tzatziki (omdat we dat lekker vinden)
- misschien muhammara
- makdous (gevulde aubergine)
- gemarineerde feta
- olijven
- pistachenootjes (en eventueel andere noten er bij)
- geroosterde puntpaprika's
- komkommer
- granaatappelpitjes
- taboulleh
- misschien ook een bulgur salade met makdous
- Libanees brood (in puntjes gesneden, om de boel mee te dippen)

Mocht iemand nog iets missen in deze lijst, dan hoor ik het graag!
Ideeën zijn altijd welkom! :)
pi_183729355
_O- ik vond mijn kerstdiner al luxe en ingewikkeld, maar als ik de rest zo lees...
We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them
pi_183730862
Leuk idee die mezze tafel, onthouden voor volgend jaar :)

Verder ben ik nog aan het nadenken over kerstavond
  dinsdag 18 december 2018 @ 14:06:37 #62
2177 Gaoxing
(bijna) altijd gelukkig
pi_183807025
quote:
0s.gif Op donderdag 13 december 2018 15:08 schreef Blik het volgende:
Ik ga deze even volgen, moet een (strikt glutenvrij) nagerecht maken voor 1ste Kerstdag.
Wij maken gluten (en ei-) vrije worteltaart, kerstkoekjes en pepernoten (met een specerijenmengsel gebaseerd op dat van Ottolenghi, dat is wat pittiger dan Silvo, zeg maar O+ ). Oh ja, en we gaan een billionaire's shortbread proberen.
pi_183813160
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 december 2018 17:25 schreef realAIVD het volgende:
En LS...succes! Wat een ambitieuze kerstplannen! De zondag is mijn favoriet
Ik heb eea gewijzigd en donderdag en brunch toegevoegd. Mijn lijst is nu helemaal compleet. Ik moet alleen de daadwerkelijke boodschappen nog doen.
We hebben al wel een bestelling bij de vleesboerderij gedaan en ijs, kalfsentrecote en buikspek gehaald.

Ik wil nu ook mezze :9
Spoilers!
pi_183813200
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 december 2018 17:43 schreef ChildoftheStars het volgende:
_O- ik vond mijn kerstdiner al luxe en ingewikkeld, maar als ik de rest zo lees...
Wat ga jij maken dan?

quote:
0s.gif Op maandag 10 december 2018 12:11 schreef ChildoftheStars het volgende:
Ik heb voor eerste kerstdag de taak om het eten te verzorgen *O* Dus dat is een heerlijk iets geworden.

Een groene salade met bonen en noten voor de eiwitten. Frittatamuffins met quinoa en pecannoten en courgette. En als toetje Griekse parfaits :9
Ook lekker :Y
Spoilers!
pi_183813351
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 december 2018 12:35 schreef Lucky_Strike het volgende:
Wij vieren dit jaar van zaterdagavond tot en met donderdag kerst. We hebben wat in te halen van de afgelopen jaren. Toen waren we uitgeput van het constante klussen dus we kwamen niet verder dan wat bakken prefabspul in de oven doen. Dit is het voorlopige plan:

Zaterdag:
- Zeebaars
- Asperges
- Ovenaardappeltjes
- IJs van de ijsboerderij

Uit eten! Bijna vergeten :o

Zondag:
- Komkommergazpacho met feta en rivierkreeftjes
- Aardappeltaart
- Beef Wellington Porchetta (bbq)
- Pompoen met parmezaankost (bbq)
- Bimi met romesco (bbq)
- Stoofpeertjes
- Snickers cheesecake

Maandag: uitgebreid, voorbereiden
- Mushroom hot pot
- Aardappeltaart
- Jamaicaanse beenham (bbq) Beef Wellington
- Zoete aardappelggratin met roquefort (bbq)
- Gegrilde spruitjes (bbq)
- Stoofpeertjes
- Snickers cheesecake

Dinsdag: Gourmet met schoonfamilie

Woensdag:
- Competitiestijl kippendijen Kalfsentrecote met witbiersaus
- Zoete aardappelgratin en andere restjes

Donderdag:
- Jamaicaanse beenham (bbq)
- Perzik chutney
- Jamaicaanse groente-empanadas
- Caribbean spiced potato skins (bbq)

Snacks en smeersels:
Artisjokdip
Cafe de Paris boter
Rosbiefrolletjes met champignons en knoflook
Breasola met stoofpeer en blauwe kaas
Stoofpeer met spek van de barbecue
Feta-wortelspread

Brunch:
Appelflap
Kerstbroodwentelteeftjes en cranberrycompote
Bagels met eggs benedict en zalm

Zo he!
Dag jongens tot ziens, tot in betere tijden.
pi_183813375
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 december 2018 18:46 schreef Sigaartje het volgende:

[..]

Zo he!
Ik heb wat in te halen na 4 jaar verbouwingen en daarvan 2 kerstmissen in een caravan wonen O-)
Spoilers!
pi_183813398
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 december 2018 18:36 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]

Wat ga jij maken dan?

[..]

Ook lekker :Y
Tja... twee vega's zijn zo erg blij ;)
Tweede kerstdag gaan we naar een restaurant
We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them
pi_183813414
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 december 2018 18:47 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]

Ik heb wat in te halen na 4 jaar verbouwingen en daarvan 2 kerstmissen in een caravan wonen O-)
Dat is triest.
Dag jongens tot ziens, tot in betere tijden.
  dinsdag 18 december 2018 @ 18:50:01 #69
62913 Blik
The one and Only!
pi_183813425
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 december 2018 14:06 schreef Gaoxing het volgende:

[..]

Wij maken gluten (en ei-) vrije worteltaart, kerstkoekjes en pepernoten (met een specerijenmengsel gebaseerd op dat van Ottolenghi, dat is wat pittiger dan Silvo, zeg maar O+ ). Oh ja, en we gaan een billionaire's shortbread proberen.
Oeh, klinkt erg goed!
pi_183814180
Vrijdag: Met werk uit eten
Zaterdag: Met vriendin gourmetten
Zondag: Met andere vriendin uit eten
Maandag: Hapjesavond
Dinsdag: Met familie gourmetten
Woensdag: 4-Gangen diner met familie
En ik hoor nog of ik amuse en voorgerecht doe of bijgerechten bij het hoofdgerecht.
Donderdag: Klaar met eten geloof ik
Wat er ook gebeurt; altijd blijven lachen :-)
  dinsdag 18 december 2018 @ 20:55:05 #71
401892 Helsinki
Avec persévérance.
pi_183816463
Op kerstavond eten wij:
voorgerecht: zalmbonbons met geitenkaas, avocado en appel
hoofdgerecht: gekarameliseerde knoflooktaart, geroosterde ovengroenten en een frisse salade
nagerecht: tiramisu

Toch nog een beetje knoflook, maar niet in álle gangen verwerkt ;).

Eerste kerstdag bij mijn moeder en tweede kerstdag bij opa en oma. Geen idee wat we daar voorgeschoteld gaan krijgen.
  woensdag 19 december 2018 @ 20:00:22 #72
2177 Gaoxing
(bijna) altijd gelukkig
pi_183837466
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 december 2018 18:50 schreef Blik het volgende:
Oeh, klinkt erg goed!
Ik vervang grotendeels gewoon meel door glutenvrij meel, maar een beetje uitproberen is wel handig. In de pepernoten gaat bijvoorbeeld wat extra suiker, dat maakt de structuur beter. Oh en patisserie meel is beter dan ‘all purpose’

Geef maar een gil als ik kan helpen.
pi_183897727
Hier zijn we er ook helemaal uit.

Ieder jaar bedenken we (mijn tante en ik) een thema voor het Kerstdiner. Eerder hadden we al eens als thema rood (rood fruit, rode kool, rode bietjes, rood fruit etc.) en een culinaire rondreis. Dit jaar hebben de we letter K van Kerst als thema gekozen.

Het is voor 9 personen, ik als chef en mijn tante als mijn sous chef, en wellicht nog mijn vader voor opruimwerkzaamheden :P

Vorige week al een proefdinetje gehad met vriendinnen, erg geslaagd :P


Het worden weer 6 gangen. Allemaal goed geportioneerd, zodat je niet na gang 3 al vol zit :P


- Rode Kool met Kastanjecreme (in bladerdeegbakjes)

- Knolselderijsoep met peterselieolie

- Kabeljauw met een Kruim van parmezaanse Kaas, pancetta en brood uit de oven met geKarameliseerde bospeentjes

- Stoofpeertjes in Kersensap, met het ingedikte kookvocht als sausje (Kersensap, Kaneelstokje, steranijs)

- Sous vide Kip, in spek gewikkeld en Krokant opgebakken, met cranberrysaus, pommes duchesses en gewokte spruitKooltjes (beter bekend als spruitjes) en pecannoten

- Kersentrifle en crème Karamel met extra Karamelsaus.


Met Kerstavond gaan we met de hele familie borrelen en eten, ik maak het toetje (circa 35 man): witte chocolade panna cotta met frambozensaus.

En op eerste kerstdag met m'n ouders en broers gourmetten
"Ik dit niet meer, Ik dit nooit meer
Ik niet meer kan, Niet meer ik
Dit niet meer, Ik niet meer" - Strani
pi_183898969
Grappig thema!


Wij gaan maandag gourmetten met redvelvettaart toe.

Tweede kerstdag neem ik bijgerechten mee voor bij hertenstoof. Wordt puree en geroosterde groenten (pastinaak, wortel en zoete aardappel).
pi_183913984
Vandaag pré kerstpartijtje met de schoonfam..

Ik heb voorbereid:

Geroosterde paprika tomatensoep met huisgemaakte kaas bitterballen en kroketten.

Rollade met champignons, afgemaakt met craime fraiche.
Luikse gehaktballen
Geroosterde aardappelen
Pompoen gevuld met prei
Geroosterde bospeen met sinaasappel olijfolie dressing
Stoof van wortel / spercieboon in kruidenboter met balsamico

Toetje hoef ik niet te maken :)

En dan dinsdag verder..
pi_183924780
Mijn toetjes hebben als thema Koek. Mijn eerste toetje staat nu in de vriezer; witte chocoladeparfait met kruimels van karamel-zeezoutstroopwafel er door. Ik ga morgen een bramen/oreo cheesecake en een bitterkoekjespudding maken. Lijkt mij dat er dan keus genoeg is. :-) ik ga zo wel vast de merengue maken voor de topping van de cheesecake. De eiwitten heb ik nu toch over van de parfait.
pi_183937022
Wat een hoop lekkers weer!!

Ik maak ook weer meerdere gangen dit jaar:

Toastjes vooraf:
- paté/balsamico
- plakje eendenborst/kruidige perenjam
- brie/dadel/balsamico

- kroketje van eend met ? Iets van aankleding nog bedenken

- ravioli met burrata, geroosterde tomaatjes, citroenolie

- langzaam gegaarde ribeye met vijgen-balsamicosaus
- aardappeltjes uit de oven
- gepofte bietjes
- groene salade

- pannacotta met koffie, chocoladeganache, gel van passievrucht, mandarijnsausje (geinspireerd door een dessert van de Loohoeve)

- bonbons bij de koffie (wit met limoenganache, puur met karamel en puur met passievrucht)
pi_183937702
Vandaag krijg ik spontaan een eter dus geen hapjes meer maar eendenborst met rode wijn/paddenstoelensaus.
Daarbij krielaardappels met rozemarijn, olijfolie, zeezout en peper. En een k&k groentemix met kruidenboter.

Morgen maak ik voorafgaande de gourmet garnalencocktail met zelfgemaakte whiskeysaus en toe ijsgebakje met marsepein en mangosorbet.
Wat er ook gebeurt; altijd blijven lachen :-)
pi_183978191
Wat leuk om met een thema koken O+

Wij zijn alweer een paar dagen aan het kokkerellen. Afgelopen zondag was de langste dag in de keuken omdat we toen ook veel voor te bereiden hadden.

Komkommerazpacho met feta en rivierkreeftjes. Simpel maar erg smaakvol.


Porchetta met aardappeltaart, bimi met romesco en pompoen met een parmezaankost. De porchetta kan zo in de top 10 van de beste barbecue-gerechten die we ooit maakten O+ De pompoen ziet er niet uit maar smaakte ook prima.


Maandag aten we beef Wellington met gegrilde spruiten en gratin van zoete aardappel en roquefort. Geen foto's want het eten was niet fotogeniek. Gelukkig was het wel lekker.

Gisteren gegourmet de schoonfamilie met goed vlees van de veehouderij in de buurt. Ik had boter a la Café de Paris gemaakt en was zo stom om het recept te volgen. Daar stond in dat er gesmolten boter bij het kruidenmengsel moest. Ik twijfelde nog maar had geen zin in geklieder met zachte boter dus smolt het gewoon. De structuur werd heel vreemd, een beetje korrelig. We hebben het maar weggegooid want het was echt een te vervelend mondgevoel. Zonde want er zat best veel werk in.

Straks eten we kliekjes met een kalfsentrecote in biersaus. Ik geloof niet dat ik zin heb om soep te maken.
Spoilers!
  donderdag 27 december 2018 @ 09:23:11 #80
313219 vinnypassy
Everything is in our mind.
pi_183996567
Eerste kerstdag met de schoonfamilie gegeten. Ik koos ervoor het hoofdgerecht gewoon ouderwets op tafel te zetten, zodat iedereen kon opscheppen. Doe ik nooit, maar was wel extra leuk. Van het voorgerecht (zelfgemaakte carpaccio en caprese) en het nagerecht (gepocheerde peer met vanille-ijs) heb ik alleen geen foto's gemaakt.



Beef Wellington, varkenshaas, rode wijnsaus, groene asperges, pastinaakpuree, geroosterde aardappel (een met rozemarijn, een met salie).

Omdat mijn familie pas zaterdag bij elkaar kan komen, gisteren met mijn vriendin eten gemaakt. Zij het voorgerecht, ik hoofd en samen het nagerecht. Het werd zalmtartaar, gekonfijte eendenbout met pompoenpuree, dadelsaus en dukkah ( :9~ :9~ :9~ :9~ :9~ ) en witte chocolade panna cotta met (heul veul) rode vruchten als nagerecht.





abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')