Nicolaas van Myra was een Griek.quote:Op zaterdag 27 oktober 2018 18:23 schreef Kamina het volgende:
Je bent geen echte Nederlander als je niet jaarlijks een Turkse heiligman uit Spanje vereert omdat traditie.
Sinterklaas is gebaseerd op Sint Nicolaas ja, maar heeft dus echt bestaan, in tegenstelling tot Allah en God.quote:Op vrijdag 26 oktober 2018 18:42 schreef Molurus het volgende:
[..]
ehhh....
1) van welke anti-pieter heb je dit eigenlijk gehoord, of verzin je maar wat?
2) Sinterklaas is gebaseerd op een Christelijke bisschop. Je weet wel, zo'n geloof dat ook draait om een verzonnen god. (Een religie die nota bene nauw verwant is aan de Islam.)
https://www.bd.nl/opinie/(...)r-iedereen~a8a12752/twitter:TheRebelThePoet twitterde op zaterdag 29-09-2018 om 20:36:30Beste @Kruidvat, Nederland gaat langzaam maar zeker met de tijd mee. Een Zwarte Pietenfoto-actie hoort niet bij een inclusief Sinterklaasfeest.Laat Kruidvat weten dat zwarte piet echt niet meer kan. Stuur ze een mailtje of bericht ze op Facebook! https://t.co/dEGZX0b297 reageer retweet
Ok, wat mij betreft niet het sterkste argument.quote:
Hmm, dit doet het imago van pro-pieters weinig goed, lijkt me.quote:De Volkskrant: "Volgens Evenhuis moet het Sinterklaasfeest voor iedereen leuk blijven. 'De populairste jongensnaam bij de burgerlijke stand is Mohamed. En de tweede is Mohammed met dubbel 'm'. En wij maar gezellig met Sinterklaas doorgaan. Er zijn zelfs mensen die nog nooit van interklaas gehoord hebben. Wij willen het feest voor iedereen toegankelijk maken."
Los van de rest: waarom moet het per se een inclusief feest zijn ("interklaas"), waarom is het nu niet inclusief? Iedereen heeft altijd mogen meedoen, tót de introductie van roetveegpiet.quote:Op zaterdag 27 oktober 2018 22:13 schreef Smegma. het volgende:
[..]
Sinterklaas is gebaseerd op Sint Nicolaas ja, maar heeft dus echt bestaan, in tegenstelling tot Allah en God.
Ik verzin niets:https://www.bd.nl/opinie/(...)r-iedereen~a8a12752/twitter:TheRebelThePoet twitterde op zaterdag 29-09-2018 om 20:36:30Beste @Kruidvat, Nederland gaat langzaam maar zeker met de tijd mee. Een Zwarte Pietenfoto-actie hoort niet bij een inclusief Sinterklaasfeest.Laat Kruidvat weten dat zwarte piet echt niet meer kan. Stuur ze een mailtje of bericht ze op Facebook! https://t.co/dEGZX0b297 reageer retweet
Uit Brabants Dagblad: "Ook bij de Sinterklaasintocht in Tilburg waren veel Zwarte Pieten aanwezig, zoals 'de traditie' - bedacht door een schoolboekenschrijver in de negentiende eeuw - dat eist. Hopelijk was dit voor het laatst. De argumenten die mensen er al jaren toe brengen om tegen de Zwarte Piet-figuur te protesteren, gelden immers niet alleen in Rotterdam of Dokkum. Ze gelden ook in het Brabantse land. Het wordt tijd dat ook in Tilburg de Sinterklaasviering van haar racistische elementen wordt ontdaan. Pas dan wordt het een feest voor álle kinderen."
https://www.volkskrant.nl(...)de-intocht~b9d9a047/
De Volkskrant: "Volgens Evenhuis moet het Sinterklaasfeest voor iedereen leuk blijven. 'De populairste jongensnaam bij de burgerlijke stand is Mohamed. En de tweede is Mohammed met dubbel 'm'. En wij maar gezellig met Sinterklaas doorgaan. Er zijn zelfs mensen die nog nooit van interklaas gehoord hebben. Wij willen het feest voor iedereen toegankelijk maken."
Waarom? Waarom?quote:Op zaterdag 27 oktober 2018 22:19 schreef Molurus het volgende:
[..]
Ok, wat mij betreft niet het sterkste argument.
[..]
Hmm, dit doet het imago van pro-pieters weinig goed, lijkt me.
Je stelt een vraag die ik eerder al stelde:quote:Op zaterdag 27 oktober 2018 22:22 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Los van de rest: waarom moet het per se een inclusief feest zijn ("interklaas"), waarom is het nu niet inclusief? Iedereen heeft altijd mogen meedoen, tót de introductie van roetveegpiet.
Waarom moet je een feest aanpassen aan mensen die er niks van snappen en het toch niet willen vieren?
Wat is er mis met een exclusief feest?
quote:Op vrijdag 26 oktober 2018 16:19 schreef Smegma. het volgende:
Ik lees als reden van anti-Pieters steeds dat bij Zwarte Piet de zwarte schmink van het gezicht moet zodat het om een inclusief feest gaat waar ieder kind aan mee zou kunnen doen. Is dat inclusieve karakter nodig? Ik doe om meerdere redenen niet mee aan Suikerfeest, ook maar tegen protesteren dan? Sinterklaas en Allah gaat beiden om het geloof in een verzonnen figuur, waarbij een Sint Nicolaas wel bestaan heeft, wat voor Allah niet gezegd kan worden.
Of een Turk of een Spanjaard.quote:Op zaterdag 27 oktober 2018 22:01 schreef Prutzenberg het volgende:
[..]
Nicolaas van Myra was een Griek.
Inclusiviteit lijkt me niet het grootste probleem, noch het beste argument om ZP te willen veranderen. Daar zijn wmb sterkere argumenten voor.quote:
Ten eerste omdat dat voornamenverhaal bullshit is, ten tweede omdat dat een nogal idiote vergelijking is, ten derde omdat je hiermee pro-piet activisme neerzet als een rechts-populistisch ding, dat direct gekoppeld zou zijn aan het immigratiedebat. (Wat nog zou kunnen kloppen ook, maar dan zit je wmb wel in het gekkie hoekje.)quote:
Maar beweerde jij daarstraks niet dat het ''een schande voor Nederland is''?quote:Op zaterdag 27 oktober 2018 22:25 schreef Molurus het volgende:
[..]
Inclusiviteit lijkt me niet het grootste probleem, noch het beste argument om ZP te willen veranderen. Daar zijn wmb sterkere argumenten voor.
[..]
Ten eerste omdat dat voornamenverhaal bullshit is, ten tweede omdat dat een nogal idiote vergelijking is, ten derde omdat je hiermee pro-piet activisme neerzet als een rechts-populistisch ding, dat direct gekoppeld zou zijn aan het immigratiedebat. (Wat nog zou kunnen kloppen ook, maar dan zit je wmb wel in het gekkie hoekje.)
Ik geloof niet dat ik het woord "schande" heb gebruikt, maar internationaal lijkt het me zeker niet goed voor het imago van Nederland, nee.quote:Op zaterdag 27 oktober 2018 22:28 schreef BoneThugss het volgende:
[..]
Maar beweerde jij daarstraks niet dat het ''een schande voor Nederland is''?
Pro-pieters?quote:Op zaterdag 27 oktober 2018 22:19 schreef Molurus het volgende:
Hmm, dit doet het imago van pro-pieters weinig goed, lijkt me.
Nee, "zeer schadelijk" is wat je zei:quote:Op zaterdag 27 oktober 2018 22:31 schreef Molurus het volgende:
Ik geloof niet dat ik het woord "schande" heb gebruikt, maar internationaal lijkt het me zeker niet goed voor het imago van Nederland, nee.
quote:Op zaterdag 6 oktober 2018 10:41 schreef Molurus het volgende:
Verder denk ik dat het zowel nationaal als internationaal alles behalve iets om trots op te zijn is. Ik beschouw deze 'traditie' als zeer schadelijk voor het aanzien van ons land. Op die basis zou ik (minimaal) een aanpassing van het uiterlijk van ZP van harte toejuichen.
Correct. Schadelijk. Een 'n' maakt nogal een verschil.quote:Op zaterdag 27 oktober 2018 22:42 schreef AchJa het volgende:
[..]
Nee, "zeer schadelijk" is wat je zei:
[..]
Hoe kom je hierbij? Zover ik weet is hij geboren in Turkije en was hij bisschop in Turkije.quote:Op zaterdag 27 oktober 2018 22:01 schreef Prutzenberg het volgende:
[..]
Nicolaas van Myra was een Griek.
Het snijdt meer hout dan jouw argument dat op ongefundeerde angst is gebaseerd. Want dat was het toch, dat het vermeende racisme van de foutief als Blackface geïnterpreteerde figuur de handelsbelangen zou kunnen schaden?quote:Op zaterdag 27 oktober 2018 22:25 schreef Molurus het volgende:
[..]
Inclusiviteit lijkt me niet het grootste probleem, noch het beste argument om ZP te willen veranderen. Daar zijn wmb sterkere argumenten voor.
Deeltje weet ik veel al uitgelegd... tegenwoordig Turks grondgebied maar toen hij leefde bestond Turkije nog lang niet (pas sinds 1922 n. Chr.).quote:Op zondag 28 oktober 2018 01:03 schreef Molurus het volgende:
[..]
Hoe kom je hierbij? Zover ik weet is hij geboren in Turkije en was hij bisschop in Turkije.
Men sprak daar Grieks in de late Oudheid, toen hij er bisschop was. De Turken zwierven toen nog rond op de steppen van Midden-Azië. Je noemt koningin Boudicca ook geen Saksische, of Vercingetorix een Frank, hoewel de etnische verwantschap bij hen groter is dan die tussen de oorspronkelijke Grieken en Turken.quote:Op zondag 28 oktober 2018 01:03 schreef Molurus het volgende:
[..]
Hoe kom je hierbij? Zover ik weet is hij geboren in Turkije en was hij bisschop in Turkije.
Waarvan worden mensen geëxcludeerd? Niemand wordt tegen gehouden! Het is derhalve een drogreden.quote:Op zaterdag 27 oktober 2018 22:22 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Los van de rest: waarom moet het per se een inclusief feest zijn ("interklaas"), waarom is het nu niet inclusief? Iedereen heeft altijd mogen meedoen, tót de introductie van roetveegpiet.
Waarom moet je een feest aanpassen aan mensen die er niks van snappen en het toch niet willen vieren?
Wat is er mis met een exclusief feest?
Ik ga het liefste voor pepernoten. Vooral die met VOC-kruiden zijn lekkerquote:Op zondag 28 oktober 2018 01:12 schreef Parkietjes2017 het volgende:
Pepernoten Of Kruidnoten??
Kruidnoten zijn lekker in de yoghurt
en Pepernoten happen zo lekker weg
Het was geen bezet gebied met Turkse inwoners. De Turken zelf kwamen er pas later. Lees voordat je reageert.quote:Op zondag 28 oktober 2018 09:12 schreef Kamina het volgende:
Zijn Nederlanders geboren tijdens de bezetting van nazi-Duitsland, op wat nu Nederlands grondgebied is, Duiters?
Zo nee, dan is Sinterklaas een Turk.
Je gebrek aan historisch inzicht is stuitend. Het is je nota bene slechts enkele posts eerder uitgelegd. Maar historisch inzicht is bij iedereen die Zwarte Piet wil veranderen slechts marginaal, want als je niet snapt wat historie is kun je cultuur en traditie ook niet begrijpen.quote:Op zondag 28 oktober 2018 09:12 schreef Kamina het volgende:
Zijn Nederlanders geboren tijdens de bezetting van nazi-Duitsland, op wat nu Nederlands grondgebied is, Duiters?
Zo nee, dan is Sinterklaas een Turk.
Nee, maar dit is tenminste weer een nieuwe stropop.quote:Op zondag 28 oktober 2018 02:48 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Het snijdt meer hout dan jouw argument dat op ongefundeerde angst is gebaseerd. Want dat was het toch, dat het vermeende racisme van de foutief als Blackface geïnterpreteerde figuur de handelsbelangen zou kunnen schaden?
Rutte is trots op je.
Misschien kun je dan uitleggen wat de geldige redenen zijn voor verandering? En wat daar de uiteindelijke basis van is?quote:Op zondag 28 oktober 2018 11:29 schreef Molurus het volgende:
[..]
Nee, maar dit is tenminste weer een nieuwe stropop.
Dit is mij inmiddels al zo vaak gevraagd, ik blijf linken naar oude posts. Lees die anders gewoon een keer, en stel er vragen over.quote:Op zondag 28 oktober 2018 11:34 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Misschien kun je dan uitleggen wat de geldige redenen zijn voor verandering? En wat daar de uiteindelijke basis van is?
Prima uitleg. Als je echt niet weet dat Sint Nicolaas van Myra (Myra klinkt nogal Grieks, duh) geen Turk was, maar een Griek, dan is het voor iedereen beter als je dit topic even verlaat, uitlogt en je geschiedenis gaat lezen. Iedere verdere posts die je in dit topic geplaatst hebt moeten dan nog eens nagelezen worden op historische fouten.quote:Op zondag 28 oktober 2018 07:15 schreef Iblardi het volgende:
[..]
Men sprak daar Grieks in de late Oudheid, toen hij er bisschop was. De Turken zwierven toen nog rond op de steppen van Midden-Azië. Je noemt koningin Boudicca ook geen Saksische, of Vercingetorix een Frank, hoewel de etnische verwantschap bij hen groter is dan die tussen de oorspronkelijke Grieken en Turken.
Als jij een wetenschappelijk bewijs kunt posten dat de Nachtwacht een mooi schilderij is. Dat lijkt me namelijk het soort vraag dat je hier stelt.quote:Op zondag 28 oktober 2018 11:34 schreef Enchanter het volgende:
Kan iemand mij een link geven waar wetenschappelijk is bewezen , dat het zwart schminken van je gezicht gelijk staat aan blackface ?
Wellicht hecht ik toch net iets minder waarde aan etniciteit dan veel anderen hier. Wat toen de landsgrenzen waren en welke genen de vent had heb ik inderdaad niet naar gekeken.quote:Op zondag 28 oktober 2018 11:35 schreef Smegma. het volgende:
[..]
Prima uitleg. Als je echt niet weet dat Sint Nicolaas van Myra (Myra klinkt nogal Grieks, duh) geen Turk was, maar een Griek, dan is het voor iedereen beter als je dit topic even verlaat, uitlogt en je geschiedenis gaat lezen. Iedere verdere posts die je in dit topic geplaatst hebt moeten dan nog eens nagelezen worden op historische fouten.
Wat een defensieve post, die ook nog eens een sluimerende Godwin in zich draagt.quote:Op zondag 28 oktober 2018 11:40 schreef Molurus het volgende:
[..]
Wellicht hecht ik toch net iets minder waarde aan etniciteit dan veel anderen hier. Wat toen de landsgrenzen waren en welke genen de vent had heb ik inderdaad niet naar gekeken.Erg boeiend vind ik het niet. Maar inderdaad, in die tijd was dat "Klein-Azie" of "Anatolie".
Onder "Griek" versta ik in deze context "iemand die in Griekenland is geboren en/of woonde", en niet zozeer een set genen. Hoe dan ook lijken we het alsnog eens te zijn over waar deze man is geboren en waar hij leefde.
Jarenlang debatteren, dan krijg je dat.quote:
Nee, die post is geen poging om mensen indirect een Nazi te noemen. Als dat m'n bedoeling was dan had ik dat wel duidelijker gezegd.quote:Op zondag 28 oktober 2018 11:42 schreef Smegma. het volgende:
die ook nog eens een sluimerende Godwin in zich draagt.
Okquote:Op zondag 28 oktober 2018 11:44 schreef Molurus het volgende:
[..]
Jarenlang debatteren, dan krijg je dat.
[..]
Nee, die post is geen poging om mensen indirect een Nazi te noemen. Als dat m'n bedoeling was dan had ik dat wel duidelijker gezegd.
Ik lees het hele topic vanaf het begin, maar behalve je eigen statement over de schande van Nederland heb ik je geen standpunt zien noemen wat je een geldige reden vindt, en nu blijkt dat niet te kloppen. Dus vraag ik om een beknopte opsomming.quote:Op zondag 28 oktober 2018 11:35 schreef Molurus het volgende:
[..]
Dit is mij inmiddels al zo vaak gevraagd, ik blijf linken naar oude posts. Lees die anders gewoon een keer, en stel er vragen over.
Zo gaat dit topic dus al tientallen delen he. Ik krijg bergen stropoppen om m'n oren die ik maar zou moeten verdedigen, als ik er dan op wijs dat dat mijn standpunt niet is, dan vraagt men me wat dan *wel* men standpunt is, dan link ik weer naar een post waarin ik dat uiteen zet, daar wordt dan vervolgens geheel niet op gereageerd, en 20 posts later zijn we weer terug bij dezelfde stropoppen.quote:Op zondag 28 oktober 2018 11:45 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Ik lees het hele topic vanaf het begin, maar behalve je eigen statement over de schande van Nederland heb ik je geen standpunt zien noemen wat je een geldige reden vindt, en nu blijkt dat niet te kloppen. Dus vraag ik om een beknopte opsomming.
De vraag is dan in hoeverre je meegaat met het idee van de erfzonde. Dus dat Nederlanders van nu moeten boeten voor het slavernijverleden van mensen die ooit op hetzelfde grondgebied woonden. En andersom, waarom mensen die op Nederlands grondgebied zijn geboren aanspraken te mogen doen op hun genen om te eisen dat Zwarte Piet wordt afgeschaft.quote:Op zondag 28 oktober 2018 11:40 schreef Molurus het volgende:
[..]
Wellicht hecht ik toch net iets minder waarde aan etniciteit dan veel anderen hier. Wat toen de landsgrenzen waren en welke genen de vent had heb ik inderdaad niet naar gekeken.Erg boeiend vind ik het niet. Maar inderdaad, in die tijd was dat "Klein-Azie" of "Anatolie".
Onder "Griek" versta ik in deze context "iemand die in Griekenland is geboren en/of woonde", en niet zozeer een set genen. Hoe dan ook lijken we het alsnog eens te zijn over waar deze man is geboren en waar hij leefde.
"Erfzonde" is een woord dat ik liever niet gebruik. Wel denk ik dat landen een zekere historische schuld kunnen hebben. Als land dus, dan heb ik het niet over de bewoners van een land. Ik hou hedendaagse Nederlanders niet verantwoordelijk voor het slavernijverleden van Nederland, net zo min als ik hedendaagse Duitsers verantwoordelijk hou voor de Holocaust.quote:Op zondag 28 oktober 2018 11:50 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
De vraag is dan in hoeverre je meegaat met het idee van de erfzonde. Dus dat Nederlanders van nu moeten boeten voor het slavernijverleden van mensen die ooit op hetzelfde grondgebied woonden.
Ik begin nu wel kotsmisselijk te worden van je stropoppen. Dit heb ik nergens gesteld, het is ook niet mijn mening.quote:Op zondag 28 oktober 2018 11:50 schreef Lunatiek het volgende:
En andersom, waarom mensen die op Nederlands grondgebied zijn geboren aanspraken te mogen doen op hun genen om te eisen dat Zwarte Piet wordt afgeschaft.
Ja, dat had ik dus goed gelezen (net als daarvoor ergens toen je het wat breder trok en sugereerde dat het de Nederlandse handelsbelangen zou schaden) maar je gaat niet in op de achtergrond ervan. Waarom is het een schande?quote:Op zondag 28 oktober 2018 11:49 schreef Molurus het volgende:
[..]
Zo gaat dit topic dus al tientallen delen he. Ik krijg bergen stropoppen om m'n oren die ik maar zou moeten verdedigen, als ik er dan op wijs dat dat mijn standpunt niet is, dan vraagt men me wat dan *wel* men standpunt is, dan link ik weer naar een post waarin ik dat uiteen zet, daar wordt dan vervolgens geheel niet op gereageerd, en 20 posts later zijn we weer terug bij dezelfde stropoppen.
Goed, nog 1 keer dan:
NWS / De Zwarte Piet-discussie #133: Zwarte Roetveegpieten bij de NTR
Maar probeer tenminste te reageren op dingen die ik zeg. Niet op dingen waarvan je denkt dat ik die zeg.
Als je het al gelezen had, dan begrijp ik echt niet waarom je me allerlei meningen en stellingen toedicht die ik niet heb of doe. Ik vind dat echt een nogal verwerpelijke debating strategie van je.quote:
For fucks sake! Ik heb het woord "schande" nergens gebruikt! Leer lezen man.quote:Op zondag 28 oktober 2018 11:54 schreef Lunatiek het volgende:
(net als daarvoor ergens toen je het wat breder trok en sugereerde dat het de Nederlandse handelsbelangen zou schaden) maar je gaat niet in op de achtergrond ervan. Waarom is het een schande?
Dan kan men zich nog wel tegen de eigen uitvinding keren, zoals nu blijkt. Jouw na mij de zondvloed-houding deel ik niet.quote:Op zaterdag 27 oktober 2018 16:09 schreef Kassamiep het volgende:
[..]
Maar Zwarte Piet is een randstedelijke uitvinding
En over 500 jaar vieren we Sinterklaas vast weer heel anders. Zonder piet, net als vroeger. Maar wellicht komt Sint dan wel aan in zijn sterrenschip en wordt hij vergezeld door een groep aliens.
Het heeft op zich niet zoveel met genen te maken. Het lijkt wel alsof je er een rassenkwestie van maakt. Vroeger hadden de mensen die zich als Grieken identificeerden gewoon een wat groter verspreidingsgebied dan tegenwoordig. Nikolaos is een Griekse naam, mensen uit zijn regio spraken en schreven Grieks en groeiden op binnen de sfeer van de Griekse cultuur.quote:Op zondag 28 oktober 2018 11:40 schreef Molurus het volgende:
[..]
Dat is niet mijn bedoeling ermee. Ik kijk gewoon naar:quote:Op zondag 28 oktober 2018 14:18 schreef Iblardi het volgende:
[..]
Het heeft op zich niet zoveel met genen te maken. Het lijkt wel alsof je er een rassenkwestie van maakt.
Je maakt er puur een smaakkwestie van. Dit lijkt me eerder te vergelijken met de vraag tot welk genre de Nachtwacht behoort of in welke stijl het geschilderd is.quote:Op zondag 28 oktober 2018 11:36 schreef Molurus het volgende:
[..]
Als jij een wetenschappelijk bewijs kunt posten dat de Nachtwacht een mooi schilderij is. Dat lijkt me namelijk het soort vraag dat je hier stelt.
Oké.quote:Op zondag 28 oktober 2018 14:33 schreef Molurus het volgende:
Overigens: mochten er dit jaar weer van die "hier blijft ZP altijd welkom" banners komen op FOK, dan overweeg ik om FOK maar gewoon geheel te mijden zolang ze er zijn.
Mijn punt is dat er gevraagd wordt naar wetenschappelijk bewijs voor iets dat verre van een feitelijke claim is.quote:Op zondag 28 oktober 2018 14:36 schreef Iblardi het volgende:
[..]
Je maakt er puur een smaakkwestie van. Dit lijkt me eerder te vergelijken met de vraag tot welk genre de Nachtwacht behoort of in welke stijl het geschilderd is.
Alsof jij luistert. Jij hoort alleen wat je wilt horen en alle vragen ga je uit de weg. Het is niet schadelijk, niet schandelijk, wat is het dan wèl?quote:Op zondag 28 oktober 2018 11:57 schreef Molurus het volgende:
[..]
Als je het al gelezen had, dan begrijp ik echt niet waarom je me allerlei meningen en stellingen toedicht die ik niet heb of doe. Ik vind dat echt een nogal verwerpelijke debating strategie van je.
[..]
For fucks sake! Ik heb het woord "schande" nergens gebruikt! Leer lezen man.
Zelfs nadat je erop bent gewezen blijf je schermen met uitspraken die ik nooit heb gedaan. Inmiddels wil ik daar wel een keer excuses voor. Ik zou haast zeggen (om het woord dan toch een keer te gebruiken), de manier waarop jij deze discussie probeert te voeren is schandalig. Er is echt geen spoor van intellectuele integriteit. Het gaat je puur om winnen en je gelijk krijgen. Luisteren, hoo maar.
Waarom vind je de discussie dan interessant? Die gaat precies over dit soort zaken, over cultuur, over het veranderen van cultuur, het opnemen van culturele invloeden van migrerende volkeren en identificatie met een cultuur. Als zo'n dikke 200 delen lang. Het kan je niet zijn ontgaan.quote:Op zondag 28 oktober 2018 14:23 schreef Molurus het volgende:
[..]
Dat is niet mijn bedoeling ermee. Ik kijk gewoon naar:
a) waar is die man geboren?
b) waar leefde hij?
En constateer dan dat dat het hedendaagse Turkije is. De vraag of daar een ander volk leefde en/of wat de landsgrenzen toen waren, en wie zich als wat identificeerde, vind ik niet zo interessant voor de vraag.
Volgens mij was het bedoeld als strikvraag. En ben je erin gestonken.quote:Op zondag 28 oktober 2018 14:38 schreef Molurus het volgende:
[..]
Mijn punt is dat er gevraagd wordt naar wetenschappelijk bewijs voor iets dat verre van een feitelijke claim is.
Ja, de discussie gaat over cultuur. Maar laten we nou niet doen alsof dit nog iets te maken heeft met de cultuur van Turkije ten tijde van Myra, kom op zeg.quote:Op zondag 28 oktober 2018 15:05 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Waarom vind je de discussie dan interessant? Die gaat precies over dit soort zaken, over cultuur, over het veranderen van cultuur, het opnemen van culturele invloeden van migrerende volkeren en identificatie met een cultuur. Als zo'n dikke 200 delen lang. Het kan je niet zijn ontgaan.
Er, wordt gevraagd naar wetenschappelijk bewijs, en dat is een achterlijke vraag. Daar wijs ik op, en meer is het niet.quote:Op zondag 28 oktober 2018 15:08 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Volgens mij was het bedoeld als strikvraag. En ben je erin gestonken.
We praten over het veranderen van immaterieel cultureel erfgoed op basis van een fabeltje.
Maar het kan toch ook niet zo subjectief zijn als een simpel "ik vind het mooi"? Er zal toch wel iets van onderbouwing te geven zijn? Speknek deed tenminste weleens een poging om een historische link met de Amerikaanse shows aan te tonen.quote:Op zondag 28 oktober 2018 14:38 schreef Molurus het volgende:
[..]
Mijn punt is dat er gevraagd wordt naar wetenschappelijk bewijs voor iets dat verre van een feitelijke claim is.
quote:Op zondag 28 oktober 2018 14:33 schreef Molurus het volgende:
Overigens: mochten er dit jaar weer van die "hier blijft ZP altijd welkom" banners komen op FOK, dan overweeg ik om FOK maar gewoon geheel te mijden zolang ze er zijn.
Ik ben geen moreel scepticus. Dat wil zeggen: ook voor morele uitspraken kunnen best onderbouwingen worden gegeven.quote:Op zondag 28 oktober 2018 15:13 schreef Iblardi het volgende:
[..]
Maar het kan toch ook niet zo subjectief zijn als een simpel "ik vind het mooi"? Er zal toch wel iets van onderbouwing te geven zijn? Speknek deed tenminste weleens een poging om een historische link met de Amerikaanse shows aan te tonen.
Mocht het zover komen dan zullen wij elkaar vast niet missen.quote:
quote:Op zondag 28 oktober 2018 14:33 schreef Molurus het volgende:
Eens. Dat veel mensen dit zien als het belangrijkste maatschappelijke vraagstuk van dit moment is treurig. Het zegt wellicht iets positiefs over hoe goed het eigenlijk gaat in dit land, maar wat het zegt over de mentaliteit van Nederlanders is diep triest.quote:Op zondag 28 oktober 2018 15:40 schreef Logician2.0 het volgende:
Als iedereen nu eens diezelfde energie zou steken in het irl helpen van de medemens..
Zo klaar met beide kanten momenteel.
En uiteraard geldt dit alleen voor het pro kamp...quote:Op zondag 28 oktober 2018 15:43 schreef Molurus het volgende:
[..]
Eens. Dat veel mensen dit zien als het belangrijkste maatschappelijke vraagstuk van dit moment is treurig. Het zegt wellicht iets positiefs over hoe goed het eigenlijk gaat in dit land, maar wat het zegt over de mentaliteit van Nederlanders is diep triest.
Och, dat is in ieder geval minder triest dan eisen dat ze verboden worden.quote:Op zondag 28 oktober 2018 14:33 schreef Molurus het volgende:
Ja, en.quote:Op zondag 28 oktober 2018 14:33 schreef Molurus het volgende:
Ik waag te betwijfelen of je daad bij woord gaat voegen maar vooruit.quote:Op zondag 28 oktober 2018 15:36 schreef Molurus het volgende:
Mocht het zover komen dan zullen wij elkaar vast niet missen.
Jouw keuze en goed recht.quote:Op zondag 28 oktober 2018 14:33 schreef Molurus het volgende:
Sluit ik me graag bij aan. Wat een modderschuit, dat publieke debat in NL.quote:Op zondag 28 oktober 2018 15:40 schreef Logician2.0 het volgende:
Als iedereen nu eens diezelfde energie zou steken in het irl helpen van de medemens..
Zo klaar met beide kanten momenteel.
Zeker inclusief herstelbetalingen? Jouw probleem is dat je een tekst alleen op je eigen bekrompen manier kunt lezen, je hebt totaal geen idee dat andere mensen op een andere manier denken en dus andere nuances in een tekst plaatsen, of het breder trekken, tussen de regels lezen, verbanden met de eerdere discussie leggen of jouw zinnen, die voor jouw zo helder zijn, niet begrijpen. Niet alleen in deze discussie, in alle discussies die je op FOK! aangaat. Als het woord zolderkamerautist valt, ben jij daar het sprekende voorbeeld van.quote:Op zondag 28 oktober 2018 15:10 schreef Molurus het volgende:
[..]
Er, wordt gevraagd naar wetenschappelijk bewijs, en dat is een achterlijke vraag. Daar wijs ik op, en meer is het niet.
Ik kan je toch aanraden om te proberen eens iets nauwkeuriger te lezen en te luisteren. Je gaat daar echt keer op keer mee de fout in. Overigens zou ik nog steeds graag excuses van je horen op dat punt.
En dan beweer je dat ik niet goed leesquote:Op zondag 28 oktober 2018 15:09 schreef Molurus het volgende:
[..]
Ja, de discussie gaat over cultuur. Maar laten we nou niet doen alsof dit nog iets te maken heeft met de cultuur van Turkije ten tijde van Myra, kom op zeg.![]()
Niet alle wetenschap is exacte wetenschap, dat schijn je steeds te vergeten. Als er ergens ooit een antropoloog is geweest die heeft geschreven over de invloeden van Blackface op de ontwikkeling van het beeld van de neger en/of Zwarte Pieten in West-Europa is dat net zo goed wetenschappelijk bewijs.quote:Op zondag 28 oktober 2018 15:35 schreef Molurus het volgende:
[..]
Ik ben geen moreel scepticus. Dat wil zeggen: ook voor morele uitspraken kunnen best onderbouwingen worden gegeven.
Alleen kan ik in die context vragen om 'wetenschappelijk bewijs' niet serieus nemen. Dat impliceert dat het feitelijke claims betreft, en dat zijn het gewoon niet. Dan wordt het de zoveelste stropop die hier moedwillig wordt opgeworpen.
We hoeven het hier niet met elkaar eens te zijn. Heck, dat zou nogal saai zijn voor een discussie. Maar ik verwacht wel minimaal een bepaald niveau van intellectuele integriteit, en een bereidheid om te luisteren naar wat anderen zeggen. Ik moet echter constateren dat veel mensen in dit topic echt niks anders doen dan de discussie doelbewust saboteren. Sja, dan haak ik af.
PS: overigens heb ik zelf die link nooit gelegd. Het enige dat ik heb gedaan is opmerken dat die vraag achterlijk is.
Wat een hypocriete uitspraak. Jij bent een van de fanatiekste anti-pieten op fok!quote:Op zondag 28 oktober 2018 15:43 schreef Molurus het volgende:
[..]
Eens. Dat veel mensen dit zien als het belangrijkste maatschappelijke vraagstuk van dit moment is treurig. Het zegt wellicht iets positiefs over hoe goed het eigenlijk gaat in dit land, maar wat het zegt over de mentaliteit van Nederlanders is diep triest.
Dat kan je zeggen ja. Maar alleen als je een leugen geen probleem vind.quote:Op maandag 29 oktober 2018 10:24 schreef speknek het volgende:
Mmh, je kan ook zeggen dat het een goed moment was om de beslissing aan de kaak te stellen, maar dat de meeste mensen een roetveegpiet ook prima vinden.
Geen gehoor rechtdoor is toch de gangbare uitdrukking. In ieder geval is de nulhypothese (geen probleem) niet verworpen door opkomst.quote:Op maandag 29 oktober 2018 10:27 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Dat kan je zeggen ja. Maar alleen als je een leugen geen probleem vind.
De partijen die zeggen te luisteren naar de gesprekken kan je niet meer serieus nemen. Zaanstad en vooral de NTR zijn geen partijen waar je een compromis mee kan sluiten.quote:Op maandag 29 oktober 2018 10:35 schreef speknek het volgende:
[..]
Geen gehoor rechtdoor is toch de gangbare uitdrukking. In ieder geval is de nulhypothese (geen probleem) niet verworpen door opkomst.
Dat kan je je niet voorstellen, je beschrijft gewoon jezelf.quote:Op maandag 29 oktober 2018 10:44 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
De partijen die zeggen te luisteren naar de gesprekken kan je niet meer serieus nemen. Zaanstad en vooral de NTR zijn geen partijen waar je een compromis mee kan sluiten.
Verder kan ik me heel goed voorstellen dat mensen niet meer voor de lol met anti-pieten in discussie gaan. Je schiet er niets mee op, ze zijn niet bereid om naar jou argumenten te luisteren en er is een goede kans dat je allemaal verwijten en beledigingen tegen je gaat krijgen.
Een anoniem forum is 1 ding, maar ik zal buiten fok! het ook nooit over zwarte piet gaan hebben. En een discussie irl met anti-pieten hoop ik nooit mee te maken.
En dan worden de beslissingen zeker zonder jou genomen. Elk land krijgt de Piet die het verdient.quote:Op maandag 29 oktober 2018 10:45 schreef Drekkoning het volgende:
Tja, als je je mond niet opentrekt word je sowieso niet gehoord.
Vergis je niet, er zullen op 7 november een hoop mensen komen voor de opiniepeiling. Ik ben heel benieuwd wat de gemeente Zaanstad en NTR met die resultaten gaan doen.quote:Op maandag 29 oktober 2018 10:45 schreef Drekkoning het volgende:
Klein. En als ze er al iets mee doen dan zal het een halve compromis zijn.quote:Op maandag 29 oktober 2018 10:50 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Vergis je niet, er zullen op 7 november een hoop mensen komen voor de opiniepeiling. Ik ben heel benieuwd wat de gemeente Zaanstad en NTR met die resultaten gaan doen.
Hoe groot acht jij de kans dat als minstens 70% aangeeft gewoon zwarte pieten willen dat Zaanstad en de NTR daar iets mee gaan doen?
Als dat zou betekenen dat de helft zwarte pieten zijn en de helft pieten met roetvegen dan is dat al een hele verbetering. Ook als 70% of meer aangeeft het liefste gewoon zwarte pieten te zien.quote:Op maandag 29 oktober 2018 10:51 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
Klein. En als ze er al iets mee doen dan zal het een halve compromis zijn.
Ik zou het zekere voor het onzekere nemen en je account gewoon opheffen, dan.quote:Op zondag 28 oktober 2018 14:33 schreef Molurus het volgende:
Eindelijk een post met enige realiteitszin. Dan kan je dus ook prima voorstellen waarom al die mensen geen zin hebben in die poppenkast? En nee, ik beschrijf mijzelf niet.quote:Op maandag 29 oktober 2018 10:57 schreef speknek het volgende:
Ik weet niet zo goed wat de opiniepeiling gaat vragen, maar hij lijkt me hoedanook vrij nutteloos vlak voor de intocht zelf. Mensen moeten het eerst ervaren lijkt me voordat je goed de opinie kunt peilen.
Ja, vooralsnog wel in ieder geval, het idee is dat de meest seniore pieten (degene rond Sinterklaas bijvoorbeeld) volledig onder het roet zitten.quote:Op maandag 29 oktober 2018 11:10 schreef Oud_student het volgende:
Als je nou heel veel roet gebruikt als roetpiet is het dan ook goed ?
Maar als er geen dialoog is, waarom dan gaan? De beslissing (onder druk van de NTR) is al genomen: geen Zwarte Pieten bij de nationale intocht. Dus nu willen ze gaan demonstreren en ik vind dat ze dat niet moeten doen. In ieder geval niet bij de intocht zelf.quote:Op maandag 29 oktober 2018 10:45 schreef Drekkoning het volgende:
Vind je niet dat je jezelf hier enorm tegenspreekt?quote:Op maandag 29 oktober 2018 11:02 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Eindelijk een post met enige realiteitszin. Dan kan je dus ook prima voorstellen waarom al die mensen geen zin hebben in die poppenkast? En nee, ik beschrijf mijzelf niet.
Ik sta genuanceerder in de discussie zoals ik al vaak in deze reeks heb verteld, maar ik vind het veranderen van de kleur van zwarte piet debiel. En ik kan je wel 10 redenen opnoemen waarom ik niet voor de lol naar zo'n discussiedag zal gaan.
Waarom? Ik ben geen felle tegenstander en ook niet iemand die zich fel verzet tegen elke aanpassing van zwarte piet. Ik behoor tot de ongeveer 95% die vind dat de kleur van zwarte piet niet discriminerend is en niet aangepast moet worden, maar die het wel prima vind dat zwarte piet in de loop der jaren veranderd is en, in zijn eigen tempo, met zijn tijd mee moet gaan.quote:Op maandag 29 oktober 2018 12:12 schreef papert het volgende:
[..]
Vind je niet dat je jezelf hier enorm tegenspreekt?
Dat je tot de meerderheid behoord betekend niet dat je genuanceerd bent. Dat heeft er niks mee te maken.quote:Op maandag 29 oktober 2018 12:21 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Waarom? Ik ben geen felle tegenstander en ook niet iemand die zich fel verzet tegen elke aanpassing van zwarte piet. Ik behoor tot de ongeveer 95% die vind dat de kleur van zwarte piet niet discriminerend is en niet aangepast moet worden, maar die het wel prima vind dat zwarte piet in de loop der jaren veranderd is en, in zijn eigen tempo, met zijn tijd mee moet gaan.
De groep anti-pieten die enorm woest is om zijn kleur en eist dat die moet verdwijnen is echt heel klein.
Tradities veranderen doordat een meerderheid van de mensen die de traditie in stand houd deze verandering wil. Zaken als de roe en dat zp kinderen in de zak stoppen zijn zulke veranderingen.quote:Op maandag 29 oktober 2018 12:25 schreef papert het volgende:
[..]
Dat je tot de meerderheid behoord betekend niet dat je genuanceerd bent. Dat heeft er niks mee te maken.
Het is wel genuanceerd om te zeggen dat zwarte piet met zijn tijd mee moet gaan, maar het getuigd van geen enkele nuance om dan te zeggen dat het debiel is dat zwarte Piet zwart moet blijven. Het zou toch kunnen dat met zijn tijd meegaan betekend dat zwarte Piet op ten duur veranderd in een roetveegpiet?
Zeker, als een meerderheid dat wil. Niet omdat een kleine minderheid (met hele zwakke argumenten) het door de strot van de meerderheid probeert te drukken.quote:Op maandag 29 oktober 2018 12:25 schreef papert het volgende:
Het zou toch kunnen dat met zijn tijd meegaan betekend dat zwarte Piet op ten duur veranderd in een roetveegpiet?
Sorry,deze veronderstelling van je klopt niet. Dat tradities veranderen kan meerdere oorzaken hebben. De grootste veranderingen in culturele geschiedenis (wereldwijd) komen omdat er een kleine groep voorlopers is geweest die er voor heeft gestreden. Daarna is pas de overgrote meerderheid meegegaan in deze veranderingen.quote:Op maandag 29 oktober 2018 12:27 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Dat tradities veranderen doordat een meerderheid van de mensen die de traditie in stand houd deze verandering wil. Zaken als de roe en dat zp kinderen in de zak stoppen zijn zulke veranderingen.
Bijna niemand die het feest viert wil dat de kleur van zwarte piet veranderd moet worden.
De meest beschaafde samenlevingen in de recente geschiedenis, hebben toch juist het grootste gedeelte van hun beschaafdheid eraan te danken dat ze rekening houden met minderheden?quote:Op maandag 29 oktober 2018 12:29 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Zeker, als een meerderheid dat wil. Niet omdat een kleine minderheid (met hele zwakke argumenten) het door de strot van de meerderheid probeert te drukken.
Je beschrijft nu een hype geen traditie. En in beide gevallen betreft het een groepje voorlopers die iets activeren waar de rest van de groep ook behoefte aan heeft.En die volgers willen die verandering ook nogeens uit zichzelf doorvoeren. En tenslotte duurt zo'n fase ook nooit heel lang.quote:Op maandag 29 oktober 2018 12:33 schreef papert het volgende:
[..]
Sorry,deze veronderstelling van je klopt niet. Dat tradities veranderen kan meerdere oorzaken hebben. De grootste veranderingen in culturele geschiedenis (wereldwijd) komen omdat er een kleine groep voorlopers is geweest die er voor heeft gestreden. Daarna is pas de overgrote meerderheid meegegaan in deze veranderingen.
Over het algemeen is de overgrote meerderheid voor de status quo, en een minderheid voor verandering.
Wij houden heel goed rekening met anderen. Dat betekent niet dat een heel kleine groep met dreiging en geweld kan afdwingen wat ze willen en daarbij iedereen tot racist kan maken.quote:Op maandag 29 oktober 2018 12:36 schreef papert het volgende:
[..]
De meest beschaafde samenlevingen in de recente geschiedenis, hebben toch juist het grootste gedeelte van hun beschaafdheid eraan te danken dat ze rekening houden met minderheden?
Of zie jij dat anders?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |