Dit dacht ik ook, vaak kun je dit bij je eigen opstal of inboedel claimen en deze zal het weer bij de aansprakelijke claimen.quote:Op zondag 21 oktober 2018 15:40 schreef Oledanmaarweer het volgende:
Laat de verzekeringen het onderling regelen.
De buurman heeft schade, die meldt het bij zijn verzekering. En die zoeken het wel uit.
Quote:
Dus, veroorzaakt u een schade waarvoor u aansprakelijk bent? Leg aan de benadeelde uit dat hij deze schade bij zijn eigen verzekeraar kan claimen en dat de verzekeraars het daarna onderling wel uitvechten.
https://www.plusonline.nl(...)je-eigen-verzekering
Ga er niet tussen zitten.
Om af en toe te frituren in de schuur? Niet iedereen weet waar de kabels in de grond liggen.quote:Op zondag 21 oktober 2018 16:49 schreef brulaap112 het volgende:
Waarom liep die kabel daar? Hadden ze zelf moeten melden lijkt mij.
Er zal vast een richtlijn of iets dergelijks voor zijn hoever een kabel vanaf de erfgrens moet lopen.quote:Op zondag 21 oktober 2018 16:49 schreef brulaap112 het volgende:
Waarom liep die kabel daar? Hadden ze zelf moeten melden lijkt mij.
Nope.. daarvoor heb je inderdaad de verzekeringen die het maar uitvechten..quote:Op zondag 21 oktober 2018 15:16 schreef DirtyHarry het volgende:
Kan iemand hier iets zinnigs over zeggen? Alvast dank!
Wat hier staat kun je allemaal vergeten. Behalve het zinnetje dat ik niet doorstreepte.quote:Op zondag 21 oktober 2018 17:48 schreef Delenlill het volgende:
Naar de verhuurder toe ben jij aansprakelijk. Jij kan deze schade mogelijk op de hovenier verhalen.
Zonder toestemming van de verhuurder is er sprake van een onrechtmatige daad, alle schade die hier uit voortvloeit is voor jouw rekening en zal waarschijnlijk niet door de verzekering vergoed worden. Ook hier kan je mogelijk een gedeelte van de schade op de hovenier verhalen, maar het is de vraag of hij jouw onrechtmatige daad aangerekend kan krijgen.
Ben geen verzekeringsexpert dus kan het mis hebben,
Ook zou het kunnen dat er in de APV van je gemeente staat dat je maar tot een bepaalde diepte de grond mag verstoren. En dat je een vergunning aan had moeten vragen. Ook dan is er sprake van een onrechtmatige daad. In dit geval zou de hovenier dit horen te weten, en had hij je hierop kunnen wijzen. Maar de verantwoordelijkheid ligt ook hier waarschijnlijk bij jou.
Een aansprakelijkheidsverzekering vergoed juist onrechtmatige daden, echter is ts hierbij niet aansprakelijk. Dan zou het makkelijk zijn voor bedrijven om hun aansprakelijkheid door te schuiven.quote:Op zondag 21 oktober 2018 17:48 schreef Delenlill het volgende:
Naar de verhuurder toe ben jij aansprakelijk. Jij kan deze schade mogelijk op de hovenier verhalen.
Zonder toestemming van de verhuurder is er sprake van een onrechtmatige daad, alle schade die hier uit voortvloeit is voor jouw rekening en zal waarschijnlijk niet door de verzekering vergoed worden. Ook hier kan je mogelijk een gedeelte van de schade op de hovenier verhalen, maar het is de vraag of hij jouw onrechtmatige daad aangerekend kan krijgen.
Ben geen verzekeringsexpert dus kan het mis hebben.
Ook zou het kunnen dat er in de APV van je gemeente staat dat je maar tot een bepaalde diepte de grond mag verstoren. En dat je een vergunning aan had moeten vragen. Ook dan is er sprake van een onrechtmatige daad. In dit geval zou de hovenier dit horen te weten, en had hij je hierop kunnen wijzen. Maar de verantwoordelijkheid ligt ook hier waarschijnlijk bij jou.
Juist !quote:Op zondag 21 oktober 2018 19:35 schreef paardendokter het volgende:
[..]
Wat hier staat kun je allemaal vergeten. Behalve het zinnetje dat ik niet doorstreepte.
1) alleen de hovenier is aansprakelijk
2) de hovenier kan deze schade claimen op zijn avb
3) het heeft geen zin om de buren naar een eigen verzekering te verwijzen want deze gebeurtenis is niet gedekt op hun inboedelverzekering.
Anders kan het lastig worden jaquote:Op zondag 21 oktober 2018 19:52 schreef Bastoenie het volgende:
[..]
Ben ik wel benieuwd of TS de hovenier wit of zwart heeft betaald?
Ik zie het verband niet.quote:Op zondag 21 oktober 2018 19:54 schreef Nismo91 het volgende:
Aangezien hij zelf voorwerk heeft gedaan zal het wel zonder bon zijn geweest
Niet juist. De buren en wbv hebben niks met de hovenier van doen. Die mogen TS aanspreken. TS op zijn beurt kan de hovenier aanspreken.quote:
Vraag me af of deze (privé)kabel, tot "het net" wordt gerekend.quote:Op maandag 22 oktober 2018 00:08 schreef Delenlill het volgende:
Wanneer de leidingen niet zijn aangegeven bij het kadaster zou het kunnen dat de beheerder (woningbouw?) van het net (stroomkabel) zelf verantwoordelijk is voor de schade. Omdat je dan niet had kunnen weten dat die kabel er lag.
- beheerder: degene die als natuurlijk persoon handelende in de uitoefening van een beroep of een bedrijf dan wel als rechtspersoon een net beheert;
- net: een ondergrondse kabel of leiding, daaronder mede begrepen lege buizen, ondergrondse ondersteuningswerken en beschermingswerken, bestemd voor transport van vaste, vloeibare of gasvormige stoffen, van energie of van informatie;
Natuurlijk hebben in eerste instantie de opdrachtgever en de grondroerder verantwoordelijkheid hiervoor:
En je hebt helemaal gelijk, zie post #25quote:Op maandag 22 oktober 2018 07:26 schreef blomke het volgende:
[..]
Vraag me af of deze (privé)kabel, tot "het net" wordt gerekend.
Onzin. Je kunt in NL maar in een paar gevallen aansprakelijk zijn voor de onr. daad van een ander. Denk aan werkgevers en ouders. Vroeger ook scholen voor leerlingen. Maar opdrachtgevers horen niet bij dat clubje...quote:Op zondag 21 oktober 2018 23:03 schreef r_one het volgende:
[..]
Niet juist. De buren en wbv hebben niks met de hovenier van doen. Die mogen TS aanspreken. TS op zijn beurt kan de hovenier aanspreken.
Je kunt volstaan met het geven van de n.a.w. gegevens van de hovenier aan de buren. Die zoeken het verder maar uit met de hovenier en zijn a.v.b.-verzekeraar.quote:Op zondag 21 oktober 2018 22:40 schreef DirtyHarry het volgende:
Dank allen voor de discussie. Dus de hovenier is de aansprakelijke in deze. Moet ik de hovenier dan aanschrijven, of zouden de buren dit (zijnde de benadeelden) moeten doen?
Ik heb het plaatsen van de schutting overigens niet overlegd met de woningbouwvereniging van het huis vd buren.
De opdracht was in ieder geval gewoon legaal uitgevoerd, zo wit als sneeuw
Ik ga even mee in jouw theorie: nou wijst de hovenier de aansprakelijkheid af, wat dan? Mag ik het bewijs leveren dat de hovenier de schade heeft veroorzaakt en niet TS zelf bij diens graafwerkzaamheden?quote:Op maandag 22 oktober 2018 08:54 schreef paardendokter het volgende:
[..]
Onzin. Je kunt in NL maar in een paar gevallen aansprakelijk zijn voor de onr. daad van een ander. Denk aan werkgevers en ouders. Vroeger ook scholen voor leerlingen. Maar opdrachtgevers horen niet bij dat clubje...
In hoofdstuk 1. begripsbepalingen worden begrippen uitgelegd die in de rest van de wet gebruikt worden.quote:Op maandag 22 oktober 2018 08:51 schreef paardendokter het volgende:
[..]
[/s]
Wat hier staat kun je allemaal vergeten. Behalve het zinnetje dat ik niet doorstreepte.
In de door deze overenthousiaste medefokker gekopieerde wet staat bij de definities dat de wet geldt voor een netwerk van een netwerkexploitant als bedoeld in artikel 5a.1 van de Telecommunicatiewet. Het gaat hierbij om de grote infrastructuren "buitenshuis". En daar valt een tuinkabeltje inderdaad niet onder
Ik vraag me hierbij eigenlijk af of ik als buurman moet weten dat het een huurwoning betreft.quote:Op zondag 21 oktober 2018 17:38 schreef Delenlill het volgende:
Je buren zijn hier mogelijk niet echt een partij in als ze in een huurhuis zitten. Had je ook toestemming van de verhuurder voor het verwijderen van de oude schutting en het plaatsen van een nieuwe schutting?
Jij hebt een onderzoeksplicht. Aan je buurman vragen of hij huurt of eigenaar is is genoeg om hier aan te voldoen. Of je kan dit bij het kadaster opvragen.quote:Op maandag 22 oktober 2018 10:19 schreef Speekselklier het volgende:
[..]
Ik vraag me hierbij eigenlijk af of ik als buurman moet weten dat het een huurwoning betreft.
Ik vraag aan de buurman of ik de schutting mag verwijderen en zegt 'JA',
Dit had hij niet mogen zeggen zonder toestemming van de wbv, maar dat hoef ik als buurman toch niet te weten? En dan nog kan de schutting van de huurwoning eigendom zijn van de huurder.
TS heeft aan de buurman gevraagd of hij de schutting mocht vervangen. De buurman zei 'JA'. Dan mag je er toch vanuit gaan dat de buurman dit alleen zegt als hij dat mag zeggen? (want eigenaar van de schutting, want toestemming van wbv om dit te zeggen?)quote:Op maandag 22 oktober 2018 10:22 schreef Delenlill het volgende:
[..]
Jij hebt een onderzoeksplicht. Aan je buurman vragen of hij huurt of eigenaar is is genoeg om hier aan te voldoen. Of je kan dit bij het kadaster opvragen.
Lastig, beide partijen valt wat te verwijten. Jij die de schutting gesloopt hebt die gedeeltelijk van de verhuurder van de buren is. En de buren die hiervoor toestemming gegeven hebben. Het zou kunnen dat de woningbouw dit voor 50% gaat verhalen op de buren. Maar het zou ook kunnen dat jij 100% moet betalen. En dat jij 50% bij de buren moet/kunt claimen.quote:Op maandag 22 oktober 2018 10:26 schreef Speekselklier het volgende:
[..]
TS heeft aan de buurman gevraagd of hij de schutting mocht vervangen. De buurman zei 'JA'. Dan mag je er toch vanuit gaan dat de buurman dit alleen zegt als hij dat mag zeggen? (want eigenaar van de schutting, want toestemming van wbv om dit te zeggen?)
Onderhoud van de schutting is ook vaak voor rekening van de huurder.
De schutting kan prima van de buren van TS zijn (en niet van de verhuurder).quote:Op maandag 22 oktober 2018 10:40 schreef Delenlill het volgende:
[..]
Lastig, beide partijen valt wat te verwijten. Jij die de schutting gesloopt hebt die gedeeltelijk van de verhuurder van de buren is. En de buren die hiervoor toestemming gegeven hebben. Het zou kunnen dat de woningbouw dit voor 50% gaat verhalen op de buren. Maar het zou ook kunnen dat jij 100% moet betalen. En dat jij 50% bij de buren moet/kunt claimen.
Het kan moeilijk worden om dit te bewijzen. En ik ga er alsnog vanuit dat ts de lul is als de woningbouw hier werk van wil maken.
En als ik de schutting wil vervangen moet ik inderdaad toestemming aan mijn verhuurder vragen. En eventueel alles in oude staat herstellen wanneer ik verhuis. Maar indien dit om een schutting op de erfgrens gaat kan ik het niet meer in oude staat terugbrengen omdat de buurman(of verhuurder buurman) mede-eigenaar is. Toestemming van de verhuurder is dus belangrijk.
Aan de andere kant is het ook wel logisch; de kans dat je hier gaat graven om iets in de tuin te poten is een stuk kleiner. Mogelijk is de kabel tegelijk gelegd met het plaatsen van de vorige schutting. Dan is het ook gemak; de grond is al open. Of later gelegd en dan hoeft het gras/terras maar minimaal open als je 'm tegen de schutting/erfgrens aan legt.quote:Op maandag 22 oktober 2018 10:46 schreef blomke het volgende:
Vreemd vind ik dat die kabel exact langs de erfafscheiding liep. Op zich al vragen om een probleem bij het plaatsen van de oude schutting. Denk dat de WBV 'm niet heeft aangelegd, maar de (of: vorige) huurder. Denk dat de WBV, als niet hun kabel/verantwoordelijkheid, er weinig mee doet.
Voor een (nieuwe) schutting, gooi ik de grond niet open; palen boren is genoeg. En langs schuttingen zie heel vaak borders, dus zeer onlogisch om daar een stroomkabel aan leggen en/of lopen.quote:Op maandag 22 oktober 2018 11:05 schreef baskick het volgende:
Mogelijk is de kabel tegelijk gelegd met het plaatsen van de vorige schutting. Dan is het ook gemak; de grond is al open. Of later gelegd en dan hoeft het gras/terras maar minimaal open als je 'm tegen de schutting/erfgrens aan legt.
Artikel 63: Burgerlijk Wetboek Boek 5quote:Op maandag 22 oktober 2018 11:05 schreef baskick het volgende:
[..]
De schutting kan prima van de buren van TS zijn (en niet van de verhuurder).
En dat is dwingend recht waar niet van mag worden afgeweken?quote:Op maandag 22 oktober 2018 12:40 schreef Delenlill het volgende:
[..]
Artikel 63: Burgerlijk Wetboek Boek 5
1. Het recht op een mandelige zaak kan niet worden gescheiden van de eigendom der erven.
Lijkt me afhangen van de situatie; voor betonpalen op iets van een fundering zal toch echt een en ander open moeten. Juist die borders maken dat het daar makkelijk kabel leggen is.quote:Op maandag 22 oktober 2018 11:58 schreef blomke het volgende:
[..]
Voor een (nieuwe) schutting, gooi ik de grond niet open; palen boren is genoeg. En langs schuttingen zie heel vaak borders, dus zeer onlogisch om daar een stroomkabel aan leggen en/of lopen.
Hier twee schuttingen één van beton en één van hout, beide met betonpalen. Alleen gaten geboord. Een sleuf zou alleen voor een gemetselde muur gegraven moeten worden, en dat is hier duidelijk niet het geval.quote:Op maandag 22 oktober 2018 12:43 schreef baskick het volgende:
Lijkt me afhangen van de situatie; voor betonpalen op iets van een fundering zal toch echt een en ander open moeten. Juist die borders maken dat het daar makkelijk kabel leggen is.
Oke, hier aan 2 kanten betonpalen, gefundeerd en dus wél per paal 70x50 cm gegraven. Dat jij iets niet doet, wil niet zeggen dat het niet gebeurd. Dat ik iets wel doe, betekent dat het wel voorkomt.quote:Op maandag 22 oktober 2018 13:26 schreef blomke het volgende:
[..]
Hier twee schuttingen één van beton en één van hout, beide met betonpalen. Alleen gaten geboord. Een sleuf zou alleen voor een gemetselde muur gegraven moeten worden, en dat is hier duidelijk niet het geval.
Ik vermoed dat die kabel mogelijk juist vanwege eventuele kans op schepschade met een lus wat langs de erfgrens liep. e kabel zal dan niet in weg liggen bij andere wzh. In een vorig huis was de (vmvk) schuurkabel juist tegen de schutting aangelegd. Bij anderen - elke cm is installatiewinst - wordt de kortste weg gevolgd tussen meterkast en aansluiting.quote:Op maandag 22 oktober 2018 10:46 schreef blomke het volgende:
Vreemd vind ik dat die kabel exact langs de erfafscheiding liep. Op zich al vragen om een probleem bij het plaatsen van de oude schutting. Denk dat de WBV 'm niet heeft aangelegd, maar de (of: vorige) huurder. Denk dat de WBV, als niet hun kabel/verantwoordelijkheid, er weinig mee doet.
Zeker. Ik leg overigens m'n kabels bovengronds…..langs de schuttingen i.d.d. En uitkijken met heg snoeien.quote:Op maandag 22 oktober 2018 13:45 schreef Vallon het volgende:
Verder wanneer je bergingen/schuurtjes ziet staan bij huizen, moet je - koe in de kont kijkend - sws altijd alert zijn op leidingen. Dat hebben betrokken partijen nu ook geleerd, ook dat je als eigenaar (zakelijk, dan) weinig te maken heb met de huurder van een nabijgelegen pand. Sociaal ligt dat natuurlijk wat genuanceerder.
Hoeveel kabels ik niet tegenkom op erfafscheidingen...quote:Op maandag 22 oktober 2018 10:46 schreef blomke het volgende:
Of van die kabel van de dumpshop, die zijn idd zwart.quote:Op maandag 22 oktober 2018 22:13 schreef Makrolon het volgende:
[..]
Hoeveel kabels ik niet tegenkom op erfafscheidingen...
@ TS
Was het wel een grondkabel? Die steek je niet zomaar kapot namelijk ook niet met een grondboor, en ik neem aan dat ze niet met een kraantje er bij zijn geweest. Zat mensen gooien een normale ymvk kabel zonder mantel in de grond.
Verder natuurlijk Algemene voorwaarden, maar ik kan er niet op uitmaken of dit relevant is voor mij.quote:De grond is bouwrijp; geen wortels, leidingen, puin of andere materialen welke het graven vertragen.
Je kan die kabel inderdaad beter kriskras door de tuin leggen... Voor zover ik weet is het norm om het langs de erfgrens te doen. 70cm is voldoende diep, die palen hoeven in principe maar op 60cm diep te zitten. In principe ga je ook niet boren voor je een proefsleuf hebt gegraven.quote:Op maandag 22 oktober 2018 10:46 schreef blomke het volgende:
Als je een proeofsleur van 70 cm diep hebt gegraven hoef je ook niet meer te boren...quote:Op dinsdag 23 oktober 2018 09:45 schreef nogeenoudebekende het volgende:
[..]
Je kan die kabel inderdaad beter kriskras door de tuin leggen... Voor zover ik weet is het norm om het langs de erfgrens te doen. 70cm is voldoende diep, die palen hoeven in principe maar op 60cm diep te zitten. In principe ga je ook niet boren voor je een proefsleuf hebt gegraven.
Nee proefsleuf is altijd met de hand. Het is wat meer werk maar voorkomt een hoop ellende. En je graaft een proefsleuf over de breedte niet de lengte.quote:Op dinsdag 23 oktober 2018 09:48 schreef Speekselklier het volgende:
[..]
Als je een proeofsleur van 70 cm diep hebt gegraven hoef je ook niet meer te boren...
Ene, ga je proefsleuf machinaal graven? Dan had je alsnog kabel gesloopt.
Uit interesse: ook niet met een gemotoriseerde grondboor?quote:Op maandag 22 oktober 2018 22:13 schreef Makrolon het volgende:
[..]
Hoeveel kabels ik niet tegenkom op erfafscheidingen...
@ TS
Was het wel een grondkabel? Die steek je niet zomaar kapot namelijk ook niet met een grondboor, en ik neem aan dat ze niet met een kraantje er bij zijn geweest. Zat mensen gooien een normale ymvk kabel zonder mantel in de grond.
Zijn de algemene voorwaarden van toepassing verklaard op de montage? Waar staan de montagevoorwaarden? Strikt genomen hebben ze niet gegraven; is het deel dat jij noemt dan wel relevant? En is van vertraging wel sprake; jij hebt gegraven en zij hebben geboord.quote:Op dinsdag 23 oktober 2018 09:42 schreef DirtyHarry het volgende:
Ik zie dat er nog wat meningsverschillen zijn hier en daar
Nog even wat toelichting op wat vragen.
De grondkabel is neergelegd toen de huizen werden gebouwd, rond 1999/2000. Het betreft een Vinex wijk, deels koopwoningen, deels huur. Er is bij de bouw van de huizen ook overal een schutting geplaatst. De grondkabel van elke woning loopt aan de rechter kant van de erfscheidingslijn in de achtertuin naar de buitenberging. Deze kabel ligt op 70 cm diep volgens de elektro monteur. Ik heb overigens geen idee hoe hij aan deze info komt, wellicht van de WBV van de buren. Bottom line is dat palen voor schuttingen destijds zo'n 60 cm diep werden geplaatst, net boven de kabel. De hout beton schuttingen die tegenwoordig veel worden geplaatst worden echter een meter diep geplaatst. Zogezien niet zo handig dat ze dat spul op de erfscheidingsgrens leggen.
De kabel die onder de grond liep zag er vrij dik uit, niet een standaard kabel van de bouwmarkt. De gemotoriseerde grondboor die is gebruikt om de gaten te boren werd door twee potige kerels bediend, die behoorlijk hun best moesten doen om het ding in bedwang te houden. Die boor is waarschijnlijk moeiteloos door de kabel gesneden.
De hovenier heeft montage voorwaarden waar het volgende in staat:
[..]
Verder natuurlijk Algemene voorwaarden, maar ik kan er niet op uitmaken of dit relevant is voor mij.
Ik heb (nadat de schutting geplaatst was) nog bij het Kadaster een Klic aanvraag gedaan, om te kijken of die kabel bekend was. Op deze informatie is de grondkabel niet te zien. Dus ook al had ik dat op tijd opgevraagd dan had ik het niet kunnen weten.
De buren hadden van de WBV al begrepen dat de WBV niks zouden betalen voor een nieuwe schutting. De oude schutting was 17/18 jaar oud en half omgewaaid bij de laatste storm in het voorjaar. Hij moest zogezien wel vervangen worden. Of er formeel bij de WBV aangegeven is dat de schutting vervangen zou worden weet ik niet, ik heb dat in ieder geval niet gedaan.
Palen 60 cm diep? Dan liggen ze hier aan de kust na de eerste herfststorm om. Ik heb hier 2,80 m lange palen gekocht en die 1 meter diep zodat ze op gemeentenorm hoogte (1,80 m) uitkomen. En een zak beton rond elke paal.quote:Op dinsdag 23 oktober 2018 09:45 schreef nogeenoudebekende het volgende:
die palen hoeven in principe maar op 60cm diep te zitten.
Ik gok dat de ontwikkelaar van toen niet de schutttingplaatser van nu is:quote:Op dinsdag 23 oktober 2018 10:30 schreef Bzzzzt het volgende:
Hebben ze wel een klik melding gedaan? En is die kabel door hun aangelegd?
quote:Op dinsdag 23 oktober 2018 09:42 schreef DirtyHarry het volgende:
De grondkabel is neergelegd toen de huizen werden gebouwd, rond 1999/2000.
quote:Op dinsdag 23 oktober 2018 09:42 schreef DirtyHarry het volgende:
Ik heb (nadat de schutting geplaatst was) nog bij het Kadaster een Klic aanvraag gedaan, om te kijken of die kabel bekend was. Op deze informatie is de grondkabel niet te zien. Dus ook al had ik dat op tijd opgevraagd dan had ik het niet kunnen weten.
Ik heb wel eens helemaal vast gezeten in een grondkabel met de motorgrondboor, maar kabel had niets.quote:Op dinsdag 23 oktober 2018 09:53 schreef baskick het volgende:
[..]
Uit interesse: ook niet met een gemotoriseerde grondboor?
[..]
Zijn de algemene voorwaarden van toepassing verklaard op de montage? Waar staan de montagevoorwaarden? Strikt genomen hebben ze niet gegraven; is het deel dat jij noemt dan wel relevant? En is van vertraging wel sprake; jij hebt gegraven en zij hebben geboord.
Sowieso de vraag of alle aansprakelijkheid wel uitgesloten kan worden.
De schadelijdende partij is de buurman, die heeft niets te maken met de algemene voorwaarden tussen TS en de Hovenier. ** zucht **quote:Op dinsdag 23 oktober 2018 09:53 schreef baskick het volgende:
[..]
[..]
En de woningbouwvereniging? Het was hun kabel, zijn zij dan niet de schadelijdende partij??quote:Op dinsdag 23 oktober 2018 10:56 schreef paardendokter het volgende:
De schadelijdende partij is de buurman, die heeft niets te maken met de algemene voorwaarden tussen TS en de Hovenier. ** zucht **![]()
Klopt, huurder informeert woningbouw en zij gaan daarmee naar ts als zij dat al doen, dan kan ts naar de hovenier.quote:Op dinsdag 23 oktober 2018 11:11 schreef blomke het volgende:
[..]
En de woningbouwvereniging? Het was hun kabel, zijn zij dan niet de schadelijdende partij??
Is dus al gerepareerd?quote:Op dinsdag 23 oktober 2018 12:04 schreef DirtyHarry het volgende:
Vraag is nu of ik ze moet verwijzen naar de hovenier en verder succes wensen, of dat ikzelf het moet fixen met de hovenier.
Of TS verwijzen naar de voorwaarden (al dan niet terecht).quote:Op dinsdag 23 oktober 2018 12:19 schreef blomke het volgende:
[..]
Is dus al gerepareerd?
Heb je een AVP/rechtsbijstand? Misschien weten die hoe het zou moeten lopen. Want anders wordt dit eindeloos heen en weer sturen. En wat al eerder geopperd: de hovenier zal een avb hebben (waarschijnlijk eigen risico)
Klopt, maar in de huur o.v.k. zal staan dat herstel voor rekening van de huurder is....quote:Op dinsdag 23 oktober 2018 11:11 schreef blomke het volgende:
[..]
En de woningbouwvereniging? Het was hun kabel, zijn zij dan niet de schadelijdende partij??
Dat is mooi, want dat is TS dus nietquote:Op dinsdag 23 oktober 2018 13:13 schreef paardendokter het volgende:
[..]
Klopt, maar in de huur o.v.k. zal staan dat herstel voor rekening van de huurder is....
Precies en dan zijn we weer terug bij #12 hierboven. De cirkel is rond....quote:Op dinsdag 23 oktober 2018 13:15 schreef Speekselklier het volgende:
[..]
Dat is mooi, want dat is TS dus niet
#30 staat nog open bij jouquote:Op dinsdag 23 oktober 2018 13:16 schreef paardendokter het volgende:
[..]
Precies en dan zijn we weer terug bij #12 hierboven. De cirkel is rond....
Hoe zit het dan met #53?quote:Op dinsdag 23 oktober 2018 13:22 schreef r_one het volgende:
[..]
#30 staat nog open bij jou
Hoewel #49 het antwoord al geeft: TS was verantwoordelijk dat er geen leidingen konden worden aangeboord. De hovenier kan de buurman naar TS (terug)verwijzen.
Dat scheelt weer een partij. Wel vreemd dat de woningbouwvereniging opdracht geeft aan "een elektricien" om de schade te herstellen.quote:Op dinsdag 23 oktober 2018 13:13 schreef paardendokter het volgende:
Klopt, maar in de huur o.v.k. zal staan dat herstel voor rekening van de huurder is....
De montagevoorwaarden stonden ergens in de offerte. Geen idee of dat uberhaupt rechtsgeldig is. Ze hebben ook met scheppen eea uitgegraven (voor de eerste paal vlak bij de gevel, en voor de liggende beton delen). Verder geldt het gebruik van een grondboor neem ik aan ook als 'graven', of werkt dat zo niet?quote:Op dinsdag 23 oktober 2018 09:53 schreef baskick het volgende:
[..]
Uit interesse: ook niet met een gemotoriseerde grondboor?
[..]
Zijn de algemene voorwaarden van toepassing verklaard op de montage? Waar staan de montagevoorwaarden? Strikt genomen hebben ze niet gegraven; is het deel dat jij noemt dan wel relevant? En is van vertraging wel sprake; jij hebt gegraven en zij hebben geboord.
Ik zou mij als jouw buurman niet door jou naar jouw Hovenier laten sturen.quote:Op dinsdag 23 oktober 2018 13:07 schreef DirtyHarry het volgende:
Het is al gerepareerd, de buren hebben ongeveer EUR 400,- betaald hiervoor. Mijn eigen AVP zegt dat de buren (slachtoffer) het moeten verhalen bij de hovenier (dader). Maar ik vertrouwde het niet helemaal, aangezien ik me kan voorstellen dat mijn AVP dit zegt zodat zij niks hoeven uitbetalen. Dit is een van de redenen dat ik dit topic heb aangemaakt.
Maar als ik het goed begrijp is dit dus een wel een realistische aanpak. Denk dat ik dat dan maar ga voorstellen aan de buren.
AV en montagevoorwaarden binden TS, ik zie niet in waarom niet, ze zijn niet onredelijk bezwarend.quote:
Het is ook niet onredelijk, ik heb aan alle voorwaarden voldaan. Echter ik kon niet echt weten dat er op 70 cm diep een kabel liep.quote:Op dinsdag 23 oktober 2018 14:15 schreef r_one het volgende:
[..]
AV en montagevoorwaarden binden TS, ik zie niet in waarom niet, ze zijn niet onredelijk bezwarend.
Lijkt mij ook, die buurman heeft niets met jouw hovenier te maken.quote:Op dinsdag 23 oktober 2018 13:43 schreef Vallon het volgende:
[..]
Ik zou mij als jouw buurman niet door jou naar jouw Hovenier laten sturen.
Ik zou de rekening van ¤400 bij jou op de mat dumpen. Jij als "opdrachtgever" zoekt het dan maar uit met jouw AVP die het al of niet verhaalt bij/met de hovenier.
Dat jouw AVP het zo "speelt" is logisch om hun werk door de zijdeur af te kunnen voeren.
Jouw buurman moet gewoon bij jou een claim indienen, die jij doorstuurt naar je AVP.
Oke, helder.quote:Op dinsdag 23 oktober 2018 14:15 schreef r_one het volgende:
[..]
AV en montagevoorwaarden binden TS, ik zie niet in waarom niet, ze zijn niet onredelijk bezwarend.
Uiteraard. Maar zover ik begrepen heb, heeft TS er expliciet voor getekend.quote:Op dinsdag 23 oktober 2018 14:48 schreef baskick het volgende:
[..]
Oke, helder.
Is het niet zo dat TS alleen gebonden is als algemene montagevoorwaarden onderdeel van de overeenkomst waren of als expliciet algemene voorwaarden van toepassing zijn verklaard (en niet alleen simpelweg op de achterkant van de offerte stonden)?
Niemand kon het weten, hooguit de wbv (ik neem aan dat die destijds de electra heeft laten leggen naar de schuurtjes). Het is dus ook niet jouw 'schuld' of die van de hovenier. Shit happens.quote:Op dinsdag 23 oktober 2018 14:25 schreef DirtyHarry het volgende:
[..]
Het is ook niet onredelijk, ik heb aan alle voorwaarden voldaan. Echter ik kon niet echt weten dat er op 70 cm diep een kabel liep.
Overigens lijkt me dat de hovenier zoiets toch ook vaker tegen komt, dat een kabel over de erfscheidingslijn loopt? Die zou dan om de haverklap dit soort schades moeten veroorzaken.
Als niemand het kon weten dan is het dus het probleem van degene die hem heeft gelegd..quote:Op dinsdag 23 oktober 2018 15:04 schreef r_one het volgende:
[..]
Niemand kon het weten, hooguit de wbv (ik neem aan dat die destijds de electra heeft laten leggen naar de schuurtjes). Het is dus ook niet jouw 'schuld' of die van de hovenier. Shit happens.
Maar het gaat erom wie er uiteindelijk aansprakelijk is voor het kapot trekken van de kabel.
Moet ik als particulier een onlangs gelegde mantelbuis ook melden als ik die niet-machinaal gelegd heb? Er loopt op dit moment nog geen kabel doorheen.quote:Op dinsdag 23 oktober 2018 15:08 schreef Zolderkamer het volgende:
[..]
Als niemand het kon weten dan is het dus het probleem van degene die hem heeft gelegd..
Daarvoor is klic in het leven geroepen.. en dat mag je best negeren maar dan is dit dus het resultaat.. Moeilijker is het niet lijkt me..
Maakt niet uit of je iets al dan niet machinaal legt.. in de grond is in de grond..quote:Op dinsdag 23 oktober 2018 15:12 schreef baskick het volgende:
[..]
Moet ik als particulier een onlangs gelegde mantelbuis ook melden als ik die niet-machinaal gelegd heb? Er loopt op dit moment nog geen kabel doorheen.
Oh...quote:Op dinsdag 23 oktober 2018 15:15 schreef Zolderkamer het volgende:
[..]
Maakt niet uit of je iets al dan niet machinaal legt.. in de grond is in de grond..
Los daarvan: moet een lege mantelbuis ook gemeld worden?quote:Klic-melding doen? Dat is wettelijk verplicht bij machinaal graven. Bijvoorbeeld bij het graven van een vijver of een zwembad. Het maakt niet uit hoe diep u gaat graven.
Toch is het kennelijk wel moeilijker ... Klic is alleen voor leidingen en kabels van netbeheerders in het leven geroepen, niet voor particuliere YMVK-as kabels in stadstuintjes.quote:Op dinsdag 23 oktober 2018 15:08 schreef Zolderkamer het volgende:
[..]
Als niemand het kon weten dan is het dus het probleem van degene die hem heeft gelegd..
Daarvoor is klic in het leven geroepen.. en dat mag je best negeren maar dan is dit dus het resultaat.. Moeilijker is het niet lijkt me..
Leggen is iets anders dan graven...quote:Op dinsdag 23 oktober 2018 15:25 schreef baskick het volgende:
[..]
Oh...
[..]
Los daarvan: moet een lege mantelbuis ook gemeld worden?
Wat maakt dat een particulier geen net kan hebben?quote:Op dinsdag 23 oktober 2018 15:29 schreef r_one het volgende:
[..]
Toch is het kennelijk wel moeilijker ... Klic is alleen voor leidingen en kabels van netbeheerders in het leven geroepen, niet voor particuliere YMVK-as kabels in stadstuintjes.
https://www.kadaster.nl/account-aanmaken-of-wijzigen-netbeheerderquote:Als u een kabel- of leidingnetwerk beheert bent u netbeheerder. Uw netinformatie wordt, samen met die van andere netbeheerders in het graafgebied, verstrekt aan een grondroerder die gaat graven in dat gebied.
Geul graven om een mantelbuis te leggen; het is mijn vak niet.quote:Op dinsdag 23 oktober 2018 15:37 schreef Zolderkamer het volgende:
[..]
Leggen is iets anders dan graven...
Ehm ..... de wet misschien?quote:Op dinsdag 23 oktober 2018 15:38 schreef Zolderkamer het volgende:
[..]
Wat maakt dat een particulier geen net kan hebben?
jo.quote:netwerkexploitant: een netwerkexploitant als bedoeld in artikel 5a.1 van de Telecommunicatiewet;
quote:Artikel 5a.1
In dit hoofdstuk en de daarop berustende bepalingen wordt verstaan onder:
a. netwerkexploitant: een aanbieder van
1°. een openbaar elektronisch communicatienetwerk, of
2°. fysieke infrastructuur waarmee een dienst wordt geleverd die bestaat uit vervoer of uit de productie, het transport of de distributie van gas, elektriciteit, straatverlichting, verwarming en water;
Misschien wel de beste post tot nu toe.quote:Op dinsdag 23 oktober 2018 16:00 schreef Rewimo het volgende:
Ooit had mijn benedenbuurman schade in zijn keuken door mijn lekkende waterleiding. Mijn verzekering vertelde mij dat hij dit bij zijn eigen inboedelverzekering moest melden. Dat heb ik hem weer verteld. Alles is daarna door de verzekering geregeld.
Dat is eerder in dit topic ook al geopperd: buren moeten hun eigen verzekering aanspreken. Die gaat het met die van TS (of de hovenier) regelen.
Nee, dat was post #3 al.quote:Op dinsdag 23 oktober 2018 16:02 schreef blomke het volgende:
[..]
Misschien wel de beste post tot nu toe.
Verhip, die ja!quote:
exploitant.. en beheerder.. volgens mij zijn dat toch echt twee verschillende zakenquote:Op dinsdag 23 oktober 2018 15:46 schreef r_one het volgende:
[..]
Ehm ..... de wet misschien?
[..]
jo.
[..]
We zijn aan het ziften. Strikt genomen is het raar dat wanneer partij A schade veroorzaakt, B het maar moet zien te laten repareren en daarvoor ook nog's zijn eigen verzekering moet aanspreken.quote:Op dinsdag 23 oktober 2018 16:00 schreef Rewimo het volgende:
Ooit had mijn benedenbuurman schade in zijn keuken door mijn lekkende waterleiding. Mijn verzekering vertelde mij dat hij dit bij zijn eigen inboedelverzekering moest melden. Dat heb ik hem weer verteld. Alles is daarna door de verzekering geregeld.
Je had het over ‘kunnen hebben’, dan komt exploiteren dichter in de buurt dan beheren (áls je al verschil wilt maken).quote:Op dinsdag 23 oktober 2018 18:00 schreef Zolderkamer het volgende:
[..]
exploitant.. en beheerder.. volgens mij zijn dat toch echt twee verschillende zaken
Klic wel.. zie link in#86quote:Op dinsdag 23 oktober 2018 18:18 schreef r_one het volgende:
[..]
Je had het over ‘kunnen hebben’, dan komt exploiteren dichter in de buurt dan beheren (áls je al verschil wilt maken).
Daarbij, de WIBON kent het begrip ‘netbeheerder’ helemaal niet.
Lees eens goed: het gaat niet om een AVP maar om de inboedelverzekering.quote:Op dinsdag 23 oktober 2018 18:13 schreef Vallon het volgende:
In het geval hier, ligt dat imho ietsje anders.... ook (kunnen willen ) bedenken dat een huurder geen AVP hoeft te hebben om die aan te kunnen spreken.
Klic is geen wet dus geen rechtsgrond.quote:Op dinsdag 23 oktober 2018 18:22 schreef Zolderkamer het volgende:
[..]
Klic wel.. zie link in#86
Maargoed een belletje/mailtje/postduif geeft meer helderheid
Het gaat ook niet om wet of rechtsgrond, het gaat over iemand die info vraagt..quote:Op dinsdag 23 oktober 2018 19:22 schreef r_one het volgende:
[..]
Klic is geen wet dus geen rechtsgrond.
WIBONquote:Op dinsdag 23 oktober 2018 18:18 schreef r_one het volgende:
[..]
Je had het over ‘kunnen hebben’, dan komt exploiteren dichter in de buurt dan beheren (áls je al verschil wilt maken).
Daarbij, de WIBON kent het begrip ‘netbeheerder’ helemaal niet.
Wellicht... ongeveer hetzelfde...nu je dat zo noemt... hebben we in het verleden idd ook zo(iets) gehad.quote:Op dinsdag 23 oktober 2018 19:10 schreef Rewimo het volgende:
[..]
Lees eens goed: het gaat niet om een AVP maar om de inboedelverzekering.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Kortom het lijkt er dan idd op (#3 gelijk heeft) dat degene die schade heeft ondervonden, dat dan moet oplossen met zijn/haar eigen verzekering. De veroorzaker hoeft buiten iets te verklaren, formeel verder niets te doen."On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
Het ging daar om iemand die vroeg waarom TS wel of geen electriciteitsnet kon beheren.quote:Op dinsdag 23 oktober 2018 19:27 schreef Zolderkamer het volgende:
[..]
Het gaat ook niet om wet of rechtsgrond, het gaat over iemand die info vraagt..
Aangezien niemand het antwoord weet hier.. en ze dat bij klic wel weten, bel je klic dus.. daar spreken en verstaan ze ieder dialect en elk niveau.. Lekker helder en direct..
En zelfs dat weten ze bij het klic.. (en straks ook dat je altijd en immer het laatste woord wilt, moet, en zal hebben..)quote:Op dinsdag 23 oktober 2018 20:37 schreef r_one het volgende:
[..]
Het ging daar om iemand die vroeg waarom TS wel of geen electriciteitsnet kon beheren.
Welja ..... slotje dan maar?!quote:Op dinsdag 23 oktober 2018 20:44 schreef Zolderkamer het volgende:
[..]
En zelfs dat weten ze bij het klic.. (en straks ook dat je altijd en immer het laatste woord wilt, moet, en zal hebben..)
Wat gezegd moet worden is allemaal gezegd.. mensen zijn geholpen..
Veel plezier verder
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |