Mwhoa SS en die gare Gario zijn dat toch wel.quote:Op dinsdag 9 oktober 2018 18:22 schreef Molurus het volgende:
[..]
Als het alleen ging over dit type pro piet zouden we denk ik ook niet in deeltje 134 zitten.
Maar wat ik daar bedoelde te zeggen is dat - voor mijn gevoel (!) - de ZP discussie een uitlaatklep is geworden voor radicaal rechtse mensen die anderszins hun mening niet kunnen of mogen uiten. Ik denk niet dat dit spiegelbaar is: ik heb geen reden om te denken dat de ZP discussie ook een uitlaatklep is voor extreem linkse figuren die anderszins hun mening niet kunnen of mogen uiten.
Dus de symmetrie die je suggereert, die is er niet.
Voor de mensen die het als kwetsend ervaren. Een heel 'ras' is eeuwenlang als minderwaardig weggezet. Als je tot dat 'ras' behoort is het niet gek dat je de karikatuur die daaruit ontstaan is als kwetsend kan ervaren. Lijkt me een logisch gevolg.quote:
Wat is daar nou logisch aan dan.quote:Op dinsdag 9 oktober 2018 18:25 schreef Kijkertje het volgende:
[..]
Voor de mensen die het als kwetsend ervaren. Een heel 'ras' is eeuwenlang als minderwaardig weggezet. Als je tot dat 'ras' behoort is het niet gek dat je de karikatuur die daaruit ontstaan is als kwetsend kan ervaren. Lijkt me een logisch gevolg.
Moeten de (blanke) mensen die op Sinterklaas lijken dan ook maar gaan demonstreren en kinderfeestjes gaan verzieken ?quote:Op dinsdag 9 oktober 2018 18:25 schreef Kijkertje het volgende:
[..]
Voor de mensen die het als kwetsend ervaren. Een heel 'ras' is eeuwenlang als minderwaardig weggezet. Als je tot dat 'ras' behoort is het niet gek dat je de karikatuur die daaruit ontstaan is als kwetsend kan ervaren. Lijkt me een logisch gevolg.
ik heb ook niet echt een reden om te denken dat wat jij zegt klopt tbh, voor mij blijft het een stropop maar feit is dat aan beide kampen wat scherpe randjes zitten, als jij zegt we moeten die van het ene kamp gewoon negeren dan lijkt het me logisch dat we dat aan de andere kant ook doen ... lijkt mij een goed plan, roep ik ook al 134 delen ofzo, ik denk dat er dan nog weinig problemen over blijven die niet op te lossen zijnquote:Op dinsdag 9 oktober 2018 18:22 schreef Molurus het volgende:
[..]
Als het alleen ging over dit type pro piet zouden we denk ik ook niet in deeltje 134 zitten.
Maar wat ik daar bedoelde te zeggen is dat - voor mijn gevoel (!) - de ZP discussie een uitlaatklep is geworden voor radicaal rechtse mensen die anderszins hun mening niet kunnen of mogen uiten. Ik denk niet dat dit spiegelbaar is: ik heb geen reden om te denken dat de ZP discussie ook een uitlaatklep is voor extreem linkse figuren die anderszins hun mening niet kunnen of mogen uiten.
Dus de symmetrie die je suggereert, die is er niet.
Je neemt hier niet in mee dat Sinterklaas geen karikatuur is van de blanke man.quote:Op dinsdag 9 oktober 2018 18:28 schreef Spectator19 het volgende:
[..]
Moeten de (blanke) mensen die op Sinterklaas lijken dan ook maar gaan demonstreren en kinderfeestjes gaan verzieken ?
Probleem opgelost.quote:Op dinsdag 9 oktober 2018 18:29 schreef sp3c het volgende:
[..]
ik heb ook niet echt een reden om te denken dat wat jij zegt klopt tbh, voor mij blijft het een stropop maar feit is dat aan beide kampen wat scherpe randjes zitten, als jij zegt we moeten die van het ene kamp gewoon negeren dan lijkt het me logisch dat we dat aan de andere kant ook doen ... lijkt mij een goed plan, roep ik ook al 134 delen ofzo, ik denk dat er dan nog weinig problemen over blijven die niet op te lossen zijn
Nee en niemand heeft een hekel aan elke Nederlander omdat hun voorouders kolonialen waren. Maar als jij in Duitsland bent gaan wonen en er wordt daar jaarlijks een feest gevierd waarbij de swastika's je om de oren vliegen kan ik me voorstellen dat je dat als kwetsend ervaart.quote:Op dinsdag 9 oktober 2018 18:26 schreef BoneThugss het volgende:
[..]
Wat is daar nou logisch aan dan.
Ik heb toch ook geen hekel aan elke Duitser vanwege De Tweede Wereldoorlog.
gewoon iedereen zelf laten kiezenquote:Op dinsdag 9 oktober 2018 18:30 schreef Molurus het volgende:
[..]
Probleem opgelost.![]()
--> roetveegpiet dus. En extremisten negeren.
Dat klinkt zo mooi, complete vrijheid. Probleem is wel dat je voor een hoop dingen niet kunt kiezen:quote:
Er zijn genoeg blanke mannen met witte baardenquote:Op dinsdag 9 oktober 2018 18:30 schreef NanKing het volgende:
[..]
Je neemt hier niet in mee dat Sinterklaas geen karikatuur is van de blanke man.
ik zie dat niet als een probleemquote:Op dinsdag 9 oktober 2018 18:33 schreef Molurus het volgende:
[..]
Dat klinkt zo mooi, complete vrijheid. Probleem is wel dat je voor een hoop dingen niet kunt kiezen:
- wat de NTR ervan maakt
- wat je eigen gemeente doet
- etc, etc.
Mwah, ik zou niet de enige traditionele zwarte piet in een gemeente met uitsluitend roetveegpieten willen zijn. Dan kijkt iedereen je scheef aan, zelfs de kinderen.quote:
Maar dat heeft toch niets met een karikatuur van de blanke man te maken?quote:Op dinsdag 9 oktober 2018 18:34 schreef Spectator19 het volgende:
[..]
Er zijn genoeg blanke mannen met witte baarden
Oude Man Met Witte Baard
[ afbeelding ]
Hoe zou dat er precies uitzien dan?quote:Op dinsdag 9 oktober 2018 18:35 schreef NanKing het volgende:
[..]
Maar dat heeft toch niets met een karikatuur van de blanke man te maken?
dan doe je het niet of ga je naar de volgende gemeentequote:Op dinsdag 9 oktober 2018 18:35 schreef Molurus het volgende:
[..]
Mwah, ik zou niet de enige traditionele zwarte piet in een gemeente met uitsluitend roetveegpieten willen zijn.
Dat kan, maar ik kan dat dan toch maar moeilijk "kies zelf maar" noemen.quote:Op dinsdag 9 oktober 2018 18:39 schreef sp3c het volgende:
[..]
dan doe je het niet of ga je naar de volgende gemeente
Grappige vraag! Ik vroeg het mij zelf net ook af. Google helpt mij niet.quote:Op dinsdag 9 oktober 2018 18:39 schreef TheJanitor het volgende:
[..]
Hoe zou dat er precies uitzien dan?
het is letterlijk "kies zelf maar"quote:Op dinsdag 9 oktober 2018 18:41 schreef Molurus het volgende:
[..]
Dat kan, maar ik kan dat dan toch maar moeilijk "kies zelf maar" noemen.
Overigens zul je mij niet snel in zo'n kostuum zien, met roetvegen of anderszins.
Sylvana Simons, Jerry Afriyie, om er maar even 2 te noemen.quote:Op dinsdag 9 oktober 2018 18:00 schreef Molurus het volgende:
[..]
Is dat zo?
[..]
Dat zal voor een deel gelden, voor een deel ook niet. Zoals gezegd: ik zeg niet dat alle pro pieters racisten zijn. Maar ik denk wel dat ik de eerste racist die anti piet is nog moet tegenkomen, als die uberhaupt bestaan.
Eeeh waarom? Bisschoppen met lange witte baarden hebben altijd een zeer bevoorrechte positie gehad in de maatschappij. Waarom zou die associatie kwetsend zijn?quote:Op dinsdag 9 oktober 2018 18:28 schreef Spectator19 het volgende:
[..]
Moeten de (blanke) mensen die op Sinterklaas lijken dan ook maar gaan demonstreren en kinderfeestjes gaan verzieken ?
Dit wordt nu een beetje filosofisch vrees ik.quote:Op dinsdag 9 oktober 2018 18:43 schreef sp3c het volgende:
[..]
het is letterlijk "kies zelf maar"
als jij dan een probleem met je eigen keuze hebt dan is dat jouw probleem lijkt mij, dan kun je kiezen om er wat meer moeite voor te doen of het dan maar te laten
Nee, ik denk inderdaad niet dat veel pro-Pieters warmlopen voor een Zwarte Piet in spijkerbroek in T-shirt. Of voor een Sinterklaas in een houthakkersvest. Ze dragen geen van beiden "normale" kleding. Waarom geldt die alleen in het geval van Piet als karikaturaal?quote:Op dinsdag 9 oktober 2018 18:19 schreef Kijkertje het volgende:
[..]
Jij ziet het verschil niet in uiterlijk? Geen oorringen, dikke lippen meer en heeft normale kleding. Buiten dat is hij niet langer het domme volgertje maar zijn ze gelijkwaardig, ook in taal.
dat gaat voor elke eventuele keuze op alleen gaan de opties voor sommigen dan helemaal naar 0 terwijl het met mijn optie mogelijk wat verder rijden isquote:Op dinsdag 9 oktober 2018 18:47 schreef Molurus het volgende:
[..]
Dit wordt nu een beetje filosofisch vrees ik.Althans, het is in de filosofie een belangrijk thema: je kunt kiezen voor een cola of een fanta, maar de dorst die je tot die keuze dwingt heb je geen invloed op.
Kortom: "laat iedereen maar wat doen en zelf kiezen" leidt er uiteindelijk toe dat het aantal gemeenten waarin jij het sinterklaasfeest kunt vieren zoals jij dat wilt afneemt. Dat is nu eenmaal een bij-effect van gemeenschappelijk gedeelde culturele gebruiken: die kunnen per definitie geen individuele keuze zijn. Dan is het niet meer gemeenschappelijk.
Of die twee werkelijk racisten zijn kunnen we een discussie over hebben (die ik persoonlijk niet zo heel interessant vind), maar als dat klopt dan hoeven we hun bezwaar dat het een racistisch gebruik zou zijn sowieso niet serieus te nemen. Dan maken ze bezwaar tegen iets waar ze kennelijk niet tegen zijn.)quote:Op dinsdag 9 oktober 2018 18:44 schreef madam-april het volgende:
[..]
Sylvana Simons, Jerry Afriyie, om er maar even 2 te noemen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |