Iemand91 | woensdag 29 augustus 2018 @ 21:23 |
Bron: Parool | |
Piles | woensdag 29 augustus 2018 @ 21:35 |
Hopelijk komt de AN225 nog eens naar Nederland, die moet ik echt eens live zien | |
Iemand91 | donderdag 30 augustus 2018 @ 17:00 |
UNITED AIRLINES START NIEUWE LIJNDIENST TUSSEN SAN FRANCISCO EN SCHIPHOL
| |
G-Pier | donderdag 30 augustus 2018 @ 17:21 |
Over enkele dagen mijn laatste stagedag als grondsteward. Diploma, ik kom eraan! [ Bericht 27% gewijzigd door G-Pier op 30-08-2018 17:35:54 ] | |
G-Pier | donderdag 30 augustus 2018 @ 17:37 |
De afhandeling van airbaltic op Schiphol is sinds vannacht in handen van dnata, het is de eerste niet-Arabische airline in hun Nederlandse passageportfolio. | |
derLudolf | donderdag 30 augustus 2018 @ 17:49 |
Dat moest ik even paar keer lezen, dacht dat je met 'hun' Airbaltic bedoelde | |
derLudolf | donderdag 30 augustus 2018 @ 17:49 |
Gefeliciteerd! | |
Iemand91 | vrijdag 31 augustus 2018 @ 22:12 |
Belgische luchtvaartmaatschappij VLM stopt per directDe laatste vlucht was VO148 van Zurich naar Antwerpen: https://www.flightradar24.com/data/flights/vo148#1db4a306 | |
Fred | zaterdag 1 september 2018 @ 09:02 |
Nog maar eens een doorstart? | |
Iemand91 | zaterdag 1 september 2018 @ 12:07 |
GEWONDEN NADAT RUSSISCHE 737 VAN DE BAAN SCHIET
| |
shiz | zaterdag 1 september 2018 @ 13:15 |
Beetje high-speed tape erover en hij is zo goed als nieuw. Neem aan dat ze op de juiste baan geland zijn. - Ah... http://avherald.com/h?article=4bd19050&opt=0 , de lange baan, dat wel, maar schijnbaar was de wind en het weer een beetje verraderlijk, gepaard met een tikkeltje 'get-there-itis' misschien. Eén dode... een omstander kreeg een hartaanval... | |
J.B. | zaterdag 1 september 2018 @ 18:35 |
Vliegtuig vliegt pannen van het dak in Meerssen http://nos.nl/l/2248496 Ik merk dat er gelukkig flink wat meer vliegtuigen op Maastricht vliegen de laatste tijd, helaas wel met wat ongewenste bijverschijnselen | |
Iemand91 | dinsdag 4 september 2018 @ 15:47 |
Tyfoon Jebi; de zwaartste storm in 25 jaar die Japan momenteel treft heeft grote schade aangebracht aan de luchthaven Osaka Kansai. Een tanker is door de storm tegen de brug aangekomen die de luchthaven met het vaste land verbindt en grote delen van de luchthaven zijn onder gestroomd: | |
Drekkoning | dinsdag 4 september 2018 @ 15:51 |
Goeiedag, daar wordt voorlopig niet meer gevlogen... (Alhoewel, het blijft Japan natuurlijk) | |
Fred | dinsdag 4 september 2018 @ 15:53 |
Van luchthaven naar veerterminal in een paar uur... | |
Surveillance-Fiets | dinsdag 4 september 2018 @ 16:19 |
Jezus! Beste sloot water. | |
derLudolf | dinsdag 4 september 2018 @ 18:32 |
Daar begin je met een paar dompelpompjes ook weinig | |
Asschen_sukar | dinsdag 4 september 2018 @ 19:01 |
Blijft een risico natuurlijk, zo'n luchthaven op een eilandje Ziet er niet uit alsof dat met een dagje opgelost is. Laat staan alle schade aan de installaties door al dat water. | |
Piles | dinsdag 4 september 2018 @ 19:14 |
Misschien moeten ze de Duitsers even vragen, die hebben ervaring met een groot vliegveld bouwen en opleveren. | |
Iemand91 | dinsdag 4 september 2018 @ 20:08 |
FLYBE INTRODUCEERT NIEUWE LIVERY EN VLIEGT VAKER NAAR ANTWERPEN Eerste toestel met deze nieuwe livery is G-JECP. Degenen met een goed geheugen weten nog dat dit toestel op 23 februari 2017 tijdens storm Doris door haar rechter landing gear ging op Schiphol: (Vanaf hier en verder: PTA / Algemeen Luchtvaarttopic #36) Heeft tot eind juli dit jaar in Amsterdam gestaan voor reparatie en is nu op Malta in de nieuwe kleuren gespoten. DHC-8 | G-JECP | AMS | 20170521 by Wally H, on Flickr 180724 G-JECP DH8D BEE by mzunguwamap, on Flickr | |
G-Pier | dinsdag 4 september 2018 @ 23:58 |
Flybe doet een Corendon’netje, drie huisstijlen tegelijkertijd laten vliegen. :’) | |
Xtreem | woensdag 5 september 2018 @ 11:08 |
Flinke verbetering... Vond/Vind de oude spuugelijk! | |
Xtreem | woensdag 5 september 2018 @ 11:09 |
Prachtige foto | |
Iemand91 | woensdag 5 september 2018 @ 11:33 |
Op Kansai is het water flink teruggetrokken: Zegt natuurlijk nog niets over de schade. Schijnbaar stonden er 6 toestellen; 3 767-300ER's van ANA en 3 A320's van Peach. Peach heeft aangegeven dat hun toestellen ok zijn. (Veer)boten worden ingezet voor transport/vervoer tussen de luchthaven en het vaste land; tijdens de storm waren zo'n 5000 mensen gestrand op de luchthaven en afgesloten van de buitenwereld. | |
flipsen | woensdag 5 september 2018 @ 11:44 |
Een dagje (of twee) met je landinggear onder zout zeewater staan en dan gelijk al roepen dat hun toestellen ok zijn? | |
Fred | woensdag 5 september 2018 @ 16:40 |
Misschien stonden die in een hangaar die droog is gebleven? | |
Peterselieman | woensdag 5 september 2018 @ 18:15 |
Die plek waar de toestellen van ANA staan is volgens mij niet ondergelopen | |
Iemand91 | woensdag 5 september 2018 @ 21:40 |
Emirates A380 in New York in quarantaine geplaatst
| |
Hojdhopper | donderdag 6 september 2018 @ 13:31 |
Paar Nederlanders invliegen om er een dijkje omheen te plaatsen? | |
shiz | donderdag 6 september 2018 @ 14:04 |
Dat invliegen gaat dus een beetje moeilijk... - Op m'n laatste vlucht het Noorderlicht gezien. Met de smartphones van tegenwoordig (P20 Pro) weten vast te leggen. | |
G-Pier | vrijdag 7 september 2018 @ 21:28 |
Emirates komt op 30 september cabin crew werven in Nederland. | |
flipsen | vrijdag 7 september 2018 @ 21:37 |
Je laatste vlucht als in met pensioen? Mooie foto, zelf nog nooit mogen aanschouwen helaas, ik zit iets te zuidelijk | |
shiz | zaterdag 8 september 2018 @ 00:08 |
Met 31? Haha, nee. Als in 'afgelopen woensdag' van LA terug. | |
flipsen | zaterdag 8 september 2018 @ 00:11 |
Waar vloog jij ook weer op? B777? Of ben ik in de war met iemand anders? | |
shiz | zaterdag 8 september 2018 @ 00:18 |
Uhm.. dat feit heb ik nooit gedeeld, maar 't is niet dat je ernaast zit. | |
Iemand91 | zaterdag 8 september 2018 @ 00:34 |
Even Apeldoorn bellen in Manchester gisterochtend (zaterdagochtend dus): | |
shiz | zaterdag 8 september 2018 @ 00:40 |
'Excuse me... I booked premium deboarding...' - oh, that will be right here sir | |
flipsen | zaterdag 8 september 2018 @ 01:41 |
Dacht het wel eens ergens gelezen te hebben. Toffe foto | |
Tourniquet | zaterdag 8 september 2018 @ 06:25 |
| |
Blistering | zaterdag 8 september 2018 @ 10:22 |
Mooie foto! Morgen AMS - LAX, mag ik toch nog een keer in een blauwe 747 zitten | |
RipCity | zaterdag 8 september 2018 @ 11:14 |
Hopelijk worden er niet te veel aangenomen. Heb liever glimlachende filipijnse staff dan chagrijnige nederlanders | |
Iemand91 | zaterdag 8 september 2018 @ 12:49 |
Challenge accepted! | |
G-Pier | zaterdag 8 september 2018 @ 13:15 |
Mooi uitzicht. <3 | |
G-Pier | zaterdag 8 september 2018 @ 15:46 |
Van de honderden die de selectiedag gaan bezoeken worden er vast maar tien uitgekozen. | |
Iemand91 | zondag 9 september 2018 @ 00:59 |
| |
Shivo | zondag 9 september 2018 @ 05:23 |
Gaaf! Gaat dat dan ook op de intercom of laten jullie iedereen slapen. | |
shiz | zondag 9 september 2018 @ 11:21 |
Ja, dat tweede, mensen slapen of kijken een film en to be fair, je zag het voor ons en eigenlijk maar heel zwakjes, 't is dat de smartphones tegenwoordig redelijk goed handheld long exposures kunnen maken en de intensiteit 10x ofzo versterken kan ten opzichte van wat je met 't blote oog kunt zien (we stelden wel de collegas uit de cabine op de hoogte). Was eerder vroeger op de regional vloot dat je bij charters lui de oren van hun kop lult dat je vulkanen e.d. voorbijvliegt. Of langs de alpenroute bij atc via Moblo (Mont Blanc) requesten (die spelen leuk mee, boden uit zichzelf weleens '360 approved' aan). | |
derLudolf | zondag 9 september 2018 @ 11:25 |
Ik heb een keer met KLM gevlogen, maar vond het toen wel leuk dat tijdens de landing werd gezegd waar we boven vlogen, "links de stormvloedkering" blablabla | |
flipsen | zondag 9 september 2018 @ 11:28 |
Ik vind het altijd wel leuk hoor, en vlieg toch regelmatig (in Zuid Amerika, dat dan weer wel). Meeste mensen vinden het volgens mij wel leuk, als je bij een raampje zit tenminste. Zit je in een 777 in het midden, dan kan het je vast gestolen worden | |
shiz | zondag 9 september 2018 @ 11:28 |
Onder 10.000' heerst officieel 'sterile flightdeck'. https://www.easa.europa.eu/faq/19134 | |
Nieuwschierig | maandag 10 september 2018 @ 12:57 |
Vorige week bij Ryanair zei de ploot letterlijk dat ze bijna tot 10000 voet gedaald waren en het tijdstip dus gekomen was was om het afsluitende praatje te houden (weersverwachting, verwachte aankomsttijd, bedankjes en groeten) | |
shiz | maandag 10 september 2018 @ 13:35 |
Doen wij meestal (ook toen het regionaal was) rond top of descent, als je nog 20 tot 45 min te gaan hebt. Bij 20 min heb je een seatbelt chime voor de cabin dat de descent ingeleid wordt/is, dan houden zij hun praatje. Bij 10 min heb je een landing imment call 'cabin crew prepare for landing', waar nog een keer wordt verzekerd dat iedereen z'n riem om heeft, de raampjes vrij zijn en de rugleuning rechtop staat enz. Daarna gaat naar voren 't bericht 'cabin secured'. Om bij een krappe 10 min voor de landing nog 't weer te gaan geven en de aankomsttijd door te geven... je kunt uit je raampje ook wel het weer inschatten en hoe lang je nog te gaan hebt... | |
inkjet | maandag 10 september 2018 @ 21:46 |
Nice! Mag je ook de 787 vliegen? | |
Fred | dinsdag 11 september 2018 @ 01:02 |
Sowieso toch niet meer van deze tijd met live tv en internet aan boord dat een piloot zoiets onbenulligs als een weerbericht gaat voorlezen? | |
H_T | dinsdag 11 september 2018 @ 10:14 |
Oh jawel hoor Niet heel uitgebreid, maar een temperatuurtje, lokale tijd en bewolking zit er vaak nog wel in | |
Nieuwschierig | dinsdag 11 september 2018 @ 13:00 |
Internet aan boord heb ik nog nooit meegemaakt. Ja op een veerpont. | |
shiz | dinsdag 11 september 2018 @ 13:11 |
Zo wijdverbreid is dat inderdaad ook nog niet. Maar moeten ze natuurlijk zelf weten wat ze wanneer zeggen. In het brevet staat letterlijk 'B777/787' onder rating inderdaad omdat het een 'common rating' is. Die moet je wel activeren met een course conversion. Geloof dat je dat in de loop van 5 dagen aan computer based training en simmen al kunt doen. Weet alleen niet precies in hoeverre die als ander type wordt beschouwd. A319/A320/A321 e.d. is natuurlijk altijd een ding geweest. Maar als dit eerder als 'mixed fleet flying' wordt gezien, dan houdt 't op. | |
Nieuwschierig | woensdag 12 september 2018 @ 12:57 |
Boeing verplaats momenteel alle 787's die kunnen vliegen van de fabriek in Charleston naar Everett ivm orkaan Florence. Ook als ze nog niet af zijn. | |
Klepper272 | woensdag 12 september 2018 @ 13:14 |
| |
flipsen | woensdag 12 september 2018 @ 14:35 |
Ja, de vleugels, staart en landing gear ontbreken nog, maar we verplaatsen ze toch maar | |
Nieuwschierig | donderdag 13 september 2018 @ 12:57 |
Eén afgebouwde voorop en de rest in convooi er achteraan. Dan kun je best veel missen. Als de motoren naar de gashendels luisteren en de roeren naar het stuurwiel dan kom je een heel eind. Vroeger vlogen ze in hun uppie zo van Amsterdam naar Melbourne. | |
Iemand91 | donderdag 13 september 2018 @ 21:42 |
Onderstaande Boeing 747-8 BBJ stond een tijdje te koop. Maar nu is het overgegaan van de vorige eigenaar (Emir van Qatar; Sheik Tamim bin Hamad al-Thani) naar de Turkse overheid. Die vloot bestaat nu uit 1 Bombardier Challenger 850, 1 Airbus A318, 2 A319's, 1 A330-200 Prestige en 1 A340-500. Uiteraard allen in VIP uitvoering en worden door Turkish Airlines onderhouden/gevlogen. Het is onduidelijk of de Turkse overheid de 747 heeft gekocht of dat het een gift is van de Emir aan Erdogan zelf. Beiden worden namelijk genoemd in de diverse nieuwsbronnen. Afgelopen dinsdag werd de 747 overgevlogen van Basel-Mulhouse-Freiburg naar Istanbul. VQ-BSK Worldwide Aircraft Holding Boeing 747-8ZV(BBJ) @ Basle / Mulhouse / Freiburg Euro Airport (BSL / LFSB) by Michaël SCHITTLY, on Flickr | |
Iemand91 | maandag 17 september 2018 @ 22:37 |
CN-RMS B.747SP-44 Royal Air Maroc by Chris Chennell, on Flickr Nog een airline die de 747 uitfaseert; Royal Air Maroc vertrok afgelopen zaterdag met hun enige 747-400 CN-RGA vanuit Montreal naar Casablanca. Vertrek zaterdagavond in Montreal: Royal Air Maroc heeft een best bijzondere geschiedenis qua 747's; in september 1978 ontvingen ze hun eerste 747-200. Ruim een jaar daarvoor hadden ze een paar maanden een 747-100 van Air France geleased. In maart 1985 kwam daar nog een 747SP bij. In oktober 1993 kwam hun huidige 747-400 in de vloot; het toestel was voor Air France bedoelt maar die nam het nooit in hun vloot op. De 747 werd ook regelmatig ingezet op reguliere lijnvluchten naar Amsterdam: Omdat de 747 ook door de koning van Marokko werd gebruikt is deze niet te volgen op de (meeste) trackingsites. Zo kwam de koning in maart 2016 met o.a. deze 747 naar Nederland: mijn forumpost van 26 maart 2016 160326 Part of the Moroccan delegation on Romeo apron (CN-RGA CN-ROW CN-AMS) by mzunguwamap, on Flickr Farewell CAPTAIN TAZI Farewell QUEEN OF THE SKIES! by Just Planes, on Flickr | |
Nieuwschierig | dinsdag 18 september 2018 @ 13:04 |
Dat hele "Queen of the Skies" is toch ook echt iets van de laatste paar jaar. De 747 is 40 jaar bekend onder de naam "Jumbo Jet" maar nu praat iedereen elkaar na met Queen of the skies | |
Iemand91 | dinsdag 18 september 2018 @ 15:14 |
De 777 gaat niet naar het Museum of Flight in Seattle maar naar het Pima Air & Space Museum in Arizona. Toestel is momenteel onderweg: https://www.flightradar24.com/CPA3492/1de77782 Voor vertrek in Hong Kong: De cabin: | |
flipsen | dinsdag 18 september 2018 @ 15:21 |
Dát is tenminste beenruimte waar ik wel wat extra voor wil betalen | |
Fred | dinsdag 18 september 2018 @ 17:54 |
Enkele jaren geleden was de MD-11 ook nog de Queen of the Skies. | |
Iemand91 | woensdag 19 september 2018 @ 13:46 |
| |
#ANONIEM | woensdag 19 september 2018 @ 15:46 |
Hoe dan | |
flipsen | woensdag 19 september 2018 @ 16:33 |
Peterselieman | woensdag 19 september 2018 @ 17:37 |
Het blijven Fransen he | |
OEM | woensdag 19 september 2018 @ 19:14 |
Weinig Frans hier. Boeing, Taeco, Cathay.. ik zie niks Frans zo 1-2-3 | |
Peterselieman | woensdag 19 september 2018 @ 19:23 |
Dacht even dat het een nieuwe A350 was omdat ze die aan de lopende band produceren nu, maar het is een opnieuw gespoten 777 | |
Iemand91 | vrijdag 21 september 2018 @ 11:52 |
KLM naar Las Vegas; staakt Freetown en MonroviaDeze staan dus los van de 2 vluchten die KLM op 6 en 7 januari uitvoert naar Las Vegas (met de Boeing 747) die speciaal voor de Consumer Electronics Show die dan plaatsvindt:
| |
Iemand91 | vrijdag 21 september 2018 @ 15:05 |
Afgelopen zondag kwam Iran Air voor het laatst met de Airbus A300-600 naar Schiphol. Vanaf gisteren komt de maatschappij nu standaard met de A330-200 naar Amsterdam die ze overigens ook al eerder deze kant opstuurden. Iran vliegt tweemaal per week naar Amsterdam; op zondag en op donderdag. Iran Air vloog naast de A300 ook de kleinere A310 naar Amsterdam en in de zomer van 2017 vloog het ook gedurende enkele weken met hun enige A321. Hiermee is er ook een einde gekomen aan de inzet van passagiersvluchten met Airbus' eerste type vliegtuig en 's werelds eerste wide-body twinjet naar Amsterdam. Het Roemeense Tarom, Canadese Air Transat en dus Iran Air waren de laatste gebruikers van de A300/A310 naar Amsterdam. Tarom faseerde eind 2016 hun 2 A310's uit en Air Transat kwam op 26 juni voor het laatst met een A310 naar Amsterdam. (Air Transat kan nog wel eens incidenteel met de A310 deze kant op komen) Tarom vliegt nu met 737's deze kant op; Air Transat met de A330-200. Alleen DHL vliegt nu nog met A300 naar Amsterdam in de vorm van A300-600 vrachttoestellen: | |
Iemand91 | zaterdag 22 september 2018 @ 00:16 |
Op de nieuwe luchthaven van Istanboel een dragrace tussen een Kawasaki H2R motorfiets, Red Bull F1 wagen, Tesla P100DL, Aston Martin Vantage, Lotus Evora GT430, Bombardier Challenger 605 en een F-16 Fighting Falcon van het Solo Turk demo-team. Because why not... En vandaag (vrijdagmiddag): Alles op de TEKNOFEST ISTANBUL Aerospace and Technology Festival. | |
Peterselieman | zaterdag 22 september 2018 @ 16:05 |
Die Formule 1-wagen had makkelijk gewonnen als deze grip had gehad. | |
Klepper272 | zaterdag 22 september 2018 @ 21:26 |
Motorfiets had toch gewonnen ? Ik denk dat een formule 1wagen meer grip heeft. | |
Iemand91 | zaterdag 22 september 2018 @ 22:50 |
's Werelds eerste Airbus A350-900ULR is afgeleverd aan Singapore Airlines. Toestel is momenteel onderweg naar Singapore: https://www.flightradar24.com/SIA8895/1df55a7a Waar hun normale A350's 42 business, 24 premium economy en 187 economy stoelen heeft, heeft deze uitvoering 67 business en 94 premium economy stoelen. Op 11 oktober start hiermee de maatschappij weer non-stop vluchten naar Newark; met 15.344 kilometer 's werelds langste vlucht. Vluchtduur is zo'n 17 uur en 50 minuten richting Newark, 18 uur en 30 minuten terug. Vertrek vanavond in Toulouse: | |
Xtreem | woensdag 26 september 2018 @ 10:57 |
En 0 normale economy? Lijkt me inderdaad geen pretje om 17u met 33" gepropt te zitten... | |
flipsen | woensdag 26 september 2018 @ 11:21 |
Ze kunnen hem niet te vol stoppen, want dan haalt hij het niet | |
RedFever007 | woensdag 26 september 2018 @ 11:23 |
Afgelopen weken zowel op de heen als de terugvlucht is het weer keurig voorgelezen | |
Shivo | woensdag 26 september 2018 @ 20:42 |
Zo stijg je liever niet op. | |
DeeBee | woensdag 26 september 2018 @ 20:44 |
Maar het is expres gedaan. | |
derLudolf | woensdag 26 september 2018 @ 21:00 |
Maar zit met zo veel/weinig stoelen het vliegtuig helemaal vol? Geen first class vind ik dan wel bijzonder. Dat wil je juist op lange afstand denk ik. | |
Iemand91 | donderdag 27 september 2018 @ 17:04 |
Jup, 0 normale economy. Vanaf hier en verder. Van de voorkant ziet dat er dus zo uit: CARGOLUX LX-VCJ Boeing 747-8 by moonm, on Flickr CARGOLUX LX-VCJ Boeing 747-8 by moonm, on Flickr Maar dit ging veel te ver. Ik weet niet (meer) of er ook onderzoek naar is geweest en of het gevolgen had voor de crew. Jep: De trend is dat First Class steeds meer verdwijnt. Business Class is tegenwoordig zo goed dat de meerwaarde van First gering wordt. In hun eigen woorden: Hun nieuwe A380's hebben ook maar 6 suites i.t.t. hun oudere met 12. Daarnaast nemen First Class stoelen meer ruimte in beslag en zijn ook veel zwaarder; wat op zo'n route natuurlijk niet handig is. | |
Shivo | donderdag 27 september 2018 @ 21:05 |
Die ene keer dat mijn upgrade naar First Class doorging kon ik het verschil met Business nauwelijks ontdekken. Helemaal nu veel Business class stoel direct aisle access hebben. Betere lounge, grotere stoel en aparte/kleinere cabine, maar hetzelfde eten en dezelfde service. Was wel United, misschien dat andere maatschappijen een betere First Class hebben? | |
Sunri5e | vrijdag 28 september 2018 @ 12:52 |
Gister onverwachts in na lange tijd weer eens in een 747 van KLM gezeten. De heenreis was met een 787 van Kenya Airways maar door het missen van de overstap werden we op een KLM vlucht geplaatst. je merkt toch wel dat die beestjes van de KLM echter oud beginnen te worden. Helemaal in vergelijking met een 787. | |
flipsen | vrijdag 28 september 2018 @ 15:43 |
OEPS... https://www.cbsnews.com/n(...)-island-all-survive/ | |
inkjet | vrijdag 28 september 2018 @ 18:38 |
Toch zit er een redelijk nieuw interieur in. Maar goed, nog een jaar of drie. | |
Sunri5e | vrijdag 28 september 2018 @ 20:01 |
De stoelen zaten wel goed (wel krapper dan bij Kenya Airways) maar daar is alles mee gezegd. Veel verlichting in de cabine kapot. Het IFF systeem werkt echt totaal niet meer. Sommige schermpjes doen het helemaal niet meer. Een aantal keren tijdens de vlucht het Linux logo voorbij zien komen omdat het systeem zich herstarte. Die van mijn buurman (en bij vele anderen) deed het helemaal niets. | |
inkjet | vrijdag 28 september 2018 @ 22:19 |
Zo, dat is niet best! Welke kist was dat? Die IFE's worden vervangen met de interieur upgrades dus echt oud worden ze nooit. [ Bericht 0% gewijzigd door inkjet op 28-09-2018 22:21:10 (typo) ] | |
Iemand91 | zondag 30 september 2018 @ 17:28 |
De Boeing 747 is 50 jaar! Vandaag 50 jaar geleden, op 30 september 1968, rolde Boeing haar de allereerste 747 uit de fabriek voor de ogen van duizenden aanwezigen. De BBC heeft hierover een mooi artikel geschreven, evenals Sam Chui. Eens van de meest belangrijke en bijzondere momenten in de luchtvaartgeschiedenis en dat zeg ik niet alleen omdat ik een persoonlijke bias heb. 26 stewardessen; een van elke maatschappij die de 747 op dat moment had besteld; inclusief KLM. (3e van links) En zoals het er nu naar uit ziet zal KLM het nog nét halen om ook 50 jaar met de 747 te vliegen; bijna de helft van haar gehele bestaan. Stewardess in de motor om aan te tonen hoe groot die wel niet waren: [ Bericht 0% gewijzigd door Iemand91 op 30-09-2018 21:22:42 ] | |
Captain_Jack_Sparrow | zondag 30 september 2018 @ 19:12 |
De BFL (waar je mee hebt gevlogen) is er al vanaf 1991. Nog ongeveer 2,5 jaar, dan moeten ze allemaal weg zijn. | |
Captain_Jack_Sparrow | zondag 30 september 2018 @ 19:16 |
De rechter-swing zakt wat diep, maar die kist is leeg. Gaat echt niet zo maar stallen. | |
J.B. | maandag 1 oktober 2018 @ 12:09 |
Ryanair sluit basis op Eindhoven Airport https://www.luchtvaartnie(...)op-eindhoven-airport Zeker teveel gestaakt | |
Drekkoning | maandag 1 oktober 2018 @ 12:16 |
Jep, dat is absoluut de reden. Ontmoedigen van staken in de toekomst. | |
Sunri5e | maandag 1 oktober 2018 @ 12:18 |
Dat zou goed de reden kunnen zijn. Nu moeten piloten die voor hun vliegen zich gaan stationeren op een anders basis (in het buitenland). | |
Sunri5e | maandag 1 oktober 2018 @ 12:19 |
Was de BFG. | |
Captain_Jack_Sparrow | maandag 1 oktober 2018 @ 16:42 |
Check! Had bij 28 september gekeken. Die is zelfs nog een jaartje ouder. | |
derLudolf | maandag 1 oktober 2018 @ 17:30 |
Dan sluiten ze vast ook alle bases in Frankrijk? | |
inkjet | maandag 1 oktober 2018 @ 21:07 |
[ Bericht 100% gewijzigd door inkjet op 01-10-2018 21:27:15 (Vage tekst) ] | |
Blistering | maandag 1 oktober 2018 @ 22:57 |
Anderhalve week geleden ben ik 2x met een 747 naar en van LAX gevlogen. Wilde dat nog eens meemaken voordat ze uitgefaseerd worden. Mooi dat er nu een rechtstreekse vlucht komt van AMS - LAS, moest nu via LAS - LAX om weer in AMS te komen | |
Iemand91 | dinsdag 2 oktober 2018 @ 01:18 |
Ruim een uur geleden heeft de luchtvaartwereld weer een maatschappij verloren. Om middernacht Primera Air haar operaties gestaakt. Hun vloot: | |
inkjet | dinsdag 2 oktober 2018 @ 16:14 |
Die bijna nieuwe A321's zullen hun plekje wel weten te vinden. Jammer dat er weer een speler minder in de markt is. | |
Iemand91 | donderdag 4 oktober 2018 @ 18:47 |
Vanavond 26 jaar geleden. Een deel van het luchtruim boven Amsterdam-Zuidoost is hierom op dit moment gesloten. | |
flipsen | donderdag 4 oktober 2018 @ 19:19 |
Pfff, time flies. Ik weet nog dat ik die bewuste dag met mijn toenmalige vriendinnetje net een leuk dagje Amsterdam had gedaan en dit ´s avonds op het journaal zagen. Bizar. Twee dagen later ramptoeristje gespeeld Goeie ouwe tijd met OV Studentenkaart | |
Iemand91 | vrijdag 5 oktober 2018 @ 19:22 |
Paintjob zit er op: | |
Iemand91 | maandag 8 oktober 2018 @ 12:16 |
De - voorlopig - eerste routes voor de KLM 787-10 zijn bekend.Dubai wordt momenteel met een mix van 777-200ER en 787-9 gevlogen, Kilamanjaro/Dar es Salaam met een mix van 777-200ER en -300ER. Toronto met een mix van 777-200ER, 747 en 787-9. | |
Iemand91 | maandag 8 oktober 2018 @ 16:40 |
Amsterdam Schiphol Airport - 05-07-2016 by Iemand91, on Flickr Het Pakistaanse Shaheen Air is niet meer. Afgelopen zaterdag is hun laatste toestel overgevlogen van Lahore naar Tarbes, Frankrijk. Naar verluidt hebben de eigenaren voor miljoenen (of miljarden als je hun Pakistaanse rupee aanhoud) aan fraude gepleegd door de door passagiers betaalde belastingen voor zichzelf te houden. Dit laatste toestel was een Airbus A330-200 met registratie AP-BMI. Voor de mensen die het hebben onthouden; dit was een van de 4 A330's die eind 2015, begin 2016 overgingen van KLM naar Shaheen Air. De toestellen zijn op Schiphol-Oost toen omgebouwd/omgespoten. In Tarbes voegt dit toestel zich bij AP-BML (PH-AOL ten tijde van KLM) dat op 14 september hier werd opgeslagen. De andere 2 A330's (AP-BMJ/PH-AOI en AP-BMK/PH-AOK) staan sinds respectievelijk 1 maart en 4 mei opgeslagen op de luchthaven van Istanboel. (zie hieronder) AP-BMJ & AP-BMK by Ilgaz DEGER, on Flickr | |
inkjet | maandag 8 oktober 2018 @ 17:48 |
Dat zou vanaf juli betekenen 3+4 = 7 per week met 1 toestel. Dat red je niet. Vanaf 1 okt 14/week met twee toestellen. Dat red je ook niet. Van deze vluchten zullen er regelmatig met een ander toestel moeten worden uitgevoerd wegens onderhoud :-) [ Bericht 1% gewijzigd door inkjet op 08-10-2018 18:24:39 (vaudjuh) ] | |
inkjet | maandag 8 oktober 2018 @ 18:19 |
https://nos.nl/artikel/22(...)d-naar-schiphol.html Dure grap voor die Amerikaan! | |
Viezze | maandag 8 oktober 2018 @ 20:24 |
Het is een beetje vreemd geschreven, maar volgens mij voeren ze niet alle vluchten op die bestemmingen uit met de 787-10 | |
inkjet | maandag 8 oktober 2018 @ 21:14 |
Vanaf oktober 14 vluchten per week 5+4+5) met een 787-10. Er zijn dan twee 787-10's geleverd als het goed is. Daarmee zouden die elke dag een vlucht uitvoeren. Dat is niet mogelijk vanwege onderhoud. [ Bericht 34% gewijzigd door inkjet op 08-10-2018 21:45:15 ] | |
Iemand91 | dinsdag 9 oktober 2018 @ 01:04 |
Deze maandag kwam China Southern Airlines ook voor de laatste keer met de A380 naar Amsterdam. Vanaf dinsdag wordt weer de A330 ingezet. Who knows of en wanneer hun A380 deze kant weer opkomen. Amsterdam Schiphol Airport - 11-09-2018 by Iemand91, on Flickr | |
Iemand91 | woensdag 10 oktober 2018 @ 16:04 |
In other news; een KLM 747-400 blijft (voorlopig) bewaard; PH-BFB zal bij het Corendon Hotel geplaatst worden: KLM-Boeing 747 binnenkort naar hoteltuin bij Schiphol
| |
Captain_Jack_Sparrow | woensdag 10 oktober 2018 @ 16:38 |
Het zal een mix blijven met (waarschijnlijk) de 777, totdat er wel genoeg 787-10's zijn. | |
kurk_droog | woensdag 10 oktober 2018 @ 21:56 |
wat een verschrikkelijk droevige impressie zeg...tranen hier | |
#ANONIEM | woensdag 10 oktober 2018 @ 22:17 |
Snap sowieso niet wat die met een 747 moeten. Beetje als een Dacia Dealer die voor het pand een Audi neerzet als showmodel. | |
inkjet | woensdag 10 oktober 2018 @ 22:19 |
De afgebeelde 747 lijkt me een freighter (lengte bovendek) | |
Drekkoning | woensdag 10 oktober 2018 @ 22:20 |
Achja, 99% van de passagiers heeft geen enkel benul van vliegtuigtypes van maatschappijen. Dus wat dat betreft kan het makkelijk, ziet er imposanter uit en heeft meer ruimte voor een museum | |
Iemand91 | donderdag 11 oktober 2018 @ 17:10 |
Over ongeveer een half uur start Singapore Airlines weer met 's werelds langste lijnvlucht. SQ22 van Singapore naar Newark met een afstand van 15.336 kilometer en een block tijd van 18 uur en 25 minuten. De vlucht terug duurt overigens nog wat langer; 18 uur en 45 minuten. Deze vluchten zijn hiermee zo'n 800 kilometer langer dan de huidige langste vlucht; die van Qatar Airways tussen Doha en Auckland. Hun A350-900ULR is uitgerust met 67 business en 94 premium economy stoelen. De vlucht vertrekt op 11 oktober 23:35 uur lokale tijd en komt in New York aan op 12 oktober, 10 uur 's ochtends. (16:00 uur Nederlandse tijd). Wanneer de A350 boven Japan vliegen komt de zon op, boven Noord-Canada zakt de zon weer om in de buurt van de Oostkust weer op te komen. De inaugurele vlucht staat overigens gepland voor 17 uur omdat ze gebruik kunnen maken van sterke straalstromen boven de Grote Oceaan. De vlucht wordt uitgevoerd door 9V-SGB en wordt hiermee ook haar eerste commerciële vlucht. | |
Iemand91 | vrijdag 12 oktober 2018 @ 00:53 |
Bizar ongeval vandaag in België: F-16 uitgebrand op legerbasis nadat technicus uit ander toestel schiet: één gewonde
| |
Surveillance-Fiets | vrijdag 12 oktober 2018 @ 01:04 |
Die dacht, ff piew piew piew doen. oops | |
derLudolf | vrijdag 12 oktober 2018 @ 06:34 |
Tering wat een prutsers | |
Pino112 | vrijdag 12 oktober 2018 @ 07:20 |
Belgen | |
leolinedance | vrijdag 12 oktober 2018 @ 08:31 |
Halen Belgen altijd 'per toeval' en 'per ongeluk' door elkaar? | |
Piles | vrijdag 12 oktober 2018 @ 09:17 |
Man man man | |
Fred | vrijdag 12 oktober 2018 @ 09:21 |
Stiekem zeggen wij Nederlanders het verkeerd. | |
Peterselieman | vrijdag 12 oktober 2018 @ 10:50 |
Goeie Belgenmop | |
trein2000 | vrijdag 12 oktober 2018 @ 11:10 |
Belgen gonna Belg. | |
The_stranger | vrijdag 12 oktober 2018 @ 16:39 |
Maar boven de stormvloedkering zitten 99% van de vluchten op of boven de 10.000 voet. | |
Cobra4 | zondag 14 oktober 2018 @ 17:04 |
| |
Iemand91 | zondag 14 oktober 2018 @ 22:32 |
Ik had niet anders van 'm verwacht. D75_9289 by ✈️ Walther ✈️, on Flickr Vanmiddag is Air China Boeing 747-8i B-2480 vanuit Doesjanbe geland op Schiphol: https://www.flightradar24.com/CCA018/1e34ac16 En wel hierom: Premier Li Keqiang van China brengt bezoek aan Nederland Dit is uniek voor Amsterdam, want naar mijn weten is dit slechts de 2e keer dat er een Boeing 747-8i naar Schiphol komt. Alleen Lufthansa kwam op 12 november 2014 met een 747-8i naar Amsterdam toen D-ABYN uitweek op een vlucht van Frankfurt naar Chicago. Er was ook nog de Qatar Amiri Flight A7-HBJ 747-8 VIP op 3 december 2015 maar dat is natuurlijk niet een reguliere pax 747-8i. De Air China 747 vertrekt dinsdagavond naar Brussel. [ Bericht 0% gewijzigd door Iemand91 op 15-10-2018 00:34:00 ] | |
Iemand91 | maandag 15 oktober 2018 @ 00:49 |
Hopelijk wordt dit wat: Starfighter wil weer de lucht in, heerlijk jankend boven Volkel http://dutchstarfighterfoundation.nl/ Zou wat wezen; een van de handvol vliegwaardige F-104 Starfighters in Nederland. Hier nog even eargasm van de enige Europese vliegwaardige F-104 afgelopen juni in Leeuwarden: Norwegian Starfighter LN-STF Lockheed CF-104D Leeuwarden AB (EHLW) Howling Sound !!11-6-2018 Holland [ Bericht 4% gewijzigd door Iemand91 op 15-10-2018 01:01:21 ] | |
Fred | maandag 15 oktober 2018 @ 08:42 |
Statisch gezien vallen dat soort oude kisten steeds vaker uit lucht. Lekker aan de grond laten dus. | |
Luco | maandag 15 oktober 2018 @ 10:06 |
Een statisch vliegtuig kan per definitie niet vliegen ;-) | |
Fred | maandag 15 oktober 2018 @ 11:01 |
True | |
tripel7 | maandag 15 oktober 2018 @ 13:15 |
Ik had liever gezien dat die moeite gestoken was in het hier houden van de pby | |
Iemand91 | maandag 15 oktober 2018 @ 14:08 |
KLM-JUMBO FLINK BESCHADIGD DOOR BOTSING MET HOOGLADER
| |
flipsen | maandag 15 oktober 2018 @ 14:24 |
Auch | |
Karstman | maandag 15 oktober 2018 @ 14:58 |
Oeps.. te krappe bocht of stond de hooglader waar hij niet mocht staan... | |
Lucifer_Doosje | maandag 15 oktober 2018 @ 16:59 |
Lekker opgelet van die sleper. Dat die highloader niet in de vakken stond is 1 ding, maar als sleper kijk je toch eerst even op de boel vrij is voordat je je 74 inparkeert. | |
Isane | maandag 15 oktober 2018 @ 18:05 |
https://fr24.com/B744/1e37e14a Iemand een idee waarom dit toestel in de lucht is? Vloog net laag over Coevorden. | |
Lucifer_Doosje | maandag 15 oktober 2018 @ 18:16 |
Is waarschijnlijk de ex Royal Air Maroc CN-RGA. Deze zou vanmiddag een testvlucht maken. | |
Isane | maandag 15 oktober 2018 @ 18:30 |
Thnx! Wordt het toestel overgenomen door een Nederlandse maatschappij? | |
Lucifer_Doosje | maandag 15 oktober 2018 @ 18:54 |
Denk niet dat een NL maatschappij zit te wachten op een 25 jaar oude 744 | |
Iemand91 | maandag 15 oktober 2018 @ 20:50 |
Inderdaad CN-RGA. FR24 laat deze kist niet zien omdat deze ook door de koning van Marokko werd gebruikt. Maar de Boeing Customer Code is wel zichtbaar; 28. En die was van Air France en CN-RGA is een oude kist van Air France. Dan hou je dus CN-RGA over. Staat op Schiphol-Oost voor onderhoud. Mij nog niet bekend wat er mee gaat gebeuren. Met onderhoud en een dergelijke testvlucht denk ik dat deze dus nog wel ergens een 3e leven gaat krijgen; anders was deze wel direct naar een opslag gegaan. | |
Isane | maandag 15 oktober 2018 @ 20:54 |
Thnx voor de info!! | |
Fred | maandag 15 oktober 2018 @ 22:26 |
Er is er eentje die ze bij hotels zet... | |
#ANONIEM | dinsdag 16 oktober 2018 @ 15:41 |
https://www.airbus.com/ne(...)mework-contract.html Nederland krijgt er 6 nieuwe traumaheli's bij van Airbus, nu hebben ze al 1 nieuwe, dus komt het totaal uit op 7, wat er eerder 6 waren. Zou er dan een extra standplaats komen? Momenteel is dat Groningen, Amsterdam, Rotterdam en Volkel + 2 reserve op Lelystad. 3 reserve op 4 heli's lijkt me wel wat veel... [ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 16-10-2018 15:41:52 ] | |
Piles | dinsdag 16 oktober 2018 @ 15:44 |
Misschien even het bericht lezen, het staat er in | |
#ANONIEM | dinsdag 16 oktober 2018 @ 15:47 |
Ja, maar die voor de wadden zijn toch ook net nieuw? Of wat mis ik. | |
Piles | dinsdag 16 oktober 2018 @ 15:48 |
Oh dat weet ik niet. Maar zijn dus 4 vaste, 2 wadden en 1 reserve. | |
Peterselieman | dinsdag 16 oktober 2018 @ 17:57 |
in principe is een voor de Wadden ook al reserve. | |
#ANONIEM | donderdag 18 oktober 2018 @ 15:38 |
Hangt inmiddels een 'nieuwe' motor aan. Maar toestel staat nog steeds binnen. Wat ramp en domme fout ook eigenlijk | |
biertapper | vrijdag 19 oktober 2018 @ 11:28 |
https://www.dumpert.nl/me(...)_efkes_wisselen.html | |
Iemand91 | vrijdag 19 oktober 2018 @ 13:57 |
Vanavond 1e aflevering op SBS6; 21:30 - 22:30 uur: WELKOM AAN BOORD - HET LEVEN IN DE LUCHT
| |
tripel7 | vrijdag 19 oktober 2018 @ 14:42 |
Die voor de eilanden zijn H145's, dit gaat over H135's | |
flipsen | zondag 21 oktober 2018 @ 00:14 |
Ging niet helemaal goed op vlucht AR1303 MIA EZE... Zou het kunnen dat ze door de straalstroom van een ander vliegtuig zijn gevlogen? Want zo plotseling en heftig (het eten werd net uitgedeeld), dat zou je toch wel aan moeten zien komen 15 gewonden die in het ziekenhuis behandeld moesten worden las ik, op andere sites hebben ze het over 8 gewonden. Trolley knalde tegen het plafond aan en viel toen terug, "gelukkig" op dezelfde plek en niet op iemand | |
Drekkoning | zondag 21 oktober 2018 @ 01:26 |
Kan ook goed wind zijn die over de bergen valt, of clear air turbulence. Of inderdaad wake. Daar zijn aan boord geen betrouwbare manieren voor om te voorspellen of detecteren. Kan van heel smooth naar heel heftig gaan in een hele korte tijd. | |
RipCity | zondag 21 oktober 2018 @ 02:15 |
Gesponsord dus... maar okay kijken het. | |
derLudolf | zondag 21 oktober 2018 @ 02:27 |
De trauma heli in Groningen is toch niet van de ANWB maar wordt dit de ANWb van de ADAC geleased? | |
Karstman | maandag 22 oktober 2018 @ 09:35 |
Klein geschiedenislesje op de maandagochtend. Afgelopen weekend was het 70 jaar geleden dat de KLM Lockheed Constellation de Nijmegen bij Prestwick in Schotland verongelukte doordat het in slecht weer tegen hoogspanningslijnen aanvloog. Bij die crash kwamen alle 40 inzittenden meteen of binnen 24 uur om het leven. Onder hen de bemanning aangevoerd door Uiver gezagvoerder Koene Dirk Parmentier en ook Henk Veenendaal toen directeur technische dienst van de KLM. Beide mannen speelden een belangrijke rol in de ontwikkeling van de KLM direct na de tweede wereldoorlog en stonden met Plesman aan de wieg van de expansie die de luchtvaartmaatschappij doormaakte. Het ongeluk was in de tijd een ramp (zwaarste Nederlandse vliegtuigongeval tot die tijd) die een grote impact had op het Nederlandse volk. De uitvaartplechtigheid voor 26 inzittenden in de Nieuwe Kerk in Amsterdam op 26 oktober 1948 werd door vele duizenden bijgewoond. Op woensdag 27 oktober 1948 werden de stoffelijke overschotten van Parmentier, Mac Inerny en Veenendaal onder enorme belangstelling (er waren 31 volgauto's) naast elkaar begraven op begraafplaats Rhijnhof te Oegstgeest (nu Leiden) . De plechtigheid werd bijgewoond door enkele duizenden belangstellenden waaronder 2000 KLM 'ers. In de aula waren naast de KLM directie tal van internationale autoriteiten aanwezig. Tijdens het dalen van de kisten vlogen enkele vliegtuigen over de begraafplaats om een laatste groet te brengen. Gisteren, zondag 21 oktober 2018 zijn op begraafplaats Rhijnhof, waar Parmentier, Veenendaal en het hoofd verkoop van Lockheed Mac Inerny dus begraven zijn, in bijzijn van ongeveer 100 nabestaanden, belangstellenden en hotemetoten, het in opdracht van de KLM gerestaureerde grafmonument en een nieuw informatiebord onthuld. Dit ging gepaard met het opvoeren van de monoloog "Alles Valt" waarin de feiten rond de crash werden verweven met de levensvragen van de verteller. Ook waren er gerestaureerde beelden te zien van de vlucht van de Uiver en beeldmateriaal en krantenknipsels uit de dagen rond de crash. | |
Klepper272 | maandag 22 oktober 2018 @ 17:29 |
https://www.nu.nl/251249/(...)p-snelweg-in-vs.html Mooie noodlanding | |
Iemand91 | dinsdag 23 oktober 2018 @ 22:32 |
Madurodam plaatst Dakota op ware grootte in park
| |
flipsen | woensdag 24 oktober 2018 @ 03:02 |
Laat ze zich daar gewoon lekker bij de leest houden en een miniatuurtje neergooien? | |
Fred | woensdag 24 oktober 2018 @ 07:59 |
Dat neergooien is ook nog eens historisch verantwoord | |
TjjWester | woensdag 24 oktober 2018 @ 21:47 |
Ik zit naar Z doc heatrow te kijken, nu zie ik dat ze een qantas a380 aan het inladen zijn met losse koffers en dozen, airbus heeft toch een containersysteem ontwikkeld? Hoe zit dat? | |
Iemand91 | woensdag 24 oktober 2018 @ 22:44 |
Klopt; alleen geldt dat niet alleen voor Airbus Meeste cargo gaat in standaard containers; LD3. Maar toestellen hebben ook een deel 'bulk cargo', een deel van het vrachtruim waar dus niet de containers/pallets zitten. Hij kroop in het gat links: Sorry, heb zo snel niet een betere foto. [ Bericht 10% gewijzigd door Iemand91 op 24-10-2018 23:04:54 ] | |
artm | zaterdag 27 oktober 2018 @ 16:11 |
Vervoeren ze daar misschien ook de short connection koffers? | |
Sunri5e | zaterdag 27 oktober 2018 @ 22:27 |
Zojuist is de helikopter van de eigenaar van Leicester City net naast het stadion neergestort. Gezien de foto die net voor het opstijgen genomen is zat eigenaar Vichai Srivaddhanaprabha ook in het toestel.... | |
Iemand91 | zaterdag 27 oktober 2018 @ 22:34 |
https://virginorbit.com/ | |
shiz | zaterdag 27 oktober 2018 @ 23:00 |
Rondje shoppen mondde uit in een rondje LAX spotten. Nice met die vochtige oceaanlucht. | |
The_stranger | zondag 28 oktober 2018 @ 12:16 |
Onder andere ja. Daarnaast ook wel (huis)dieren, koffers van de crew, koffers die in een of andere reden (vergeten, laat ingecheckt) niet in een container gingen, etc. | |
Iemand91 | zondag 28 oktober 2018 @ 19:47 |
Weer eens bijna raak in Istanboel: Marshaller voorkomt botsing door snelle actie
| |
shiz | zondag 28 oktober 2018 @ 20:28 |
derLudolf | maandag 29 oktober 2018 @ 06:32 |
En in Indonesië is weer es een toestel van Lion Air gecrasht. Een 737 max8. Aan achterstallig onderhoud kan het dan toch niet liggen bij zo'n nieuw toestel lijkt me. | |
Drekkoning | maandag 29 oktober 2018 @ 06:42 |
Die zijn in 2013 inderdaad ook met een gloednieuwe (2 maanden oude) 737 neergestort in de zee (toen tijdens landing). Daar zijn fouten / bewuste overtredingen door de piloten gemaakt. Wat hier gebeurd is is uiteraard afwachten, maar dit is inderdaad een vliegmaatschappij met een cultuur die de schijn tegen heeft. | |
Karstman | maandag 29 oktober 2018 @ 10:32 |
Deze was ook maar 2 maanden oud: https://www.luchtvaartnie(...)ee-maanden-in-dienst | |
The_stranger | maandag 29 oktober 2018 @ 13:34 |
Ook in nieuwe vliegtuigen gaan dingen kapot, dus op zich kan slecht onderhoud wel. | |
valentijn101 | maandag 29 oktober 2018 @ 19:29 |
Ik hoor dat ‘ie op een eerdere vlucht problemen met de snelheidsmeter had Maar dat zou verholpen zijn. | |
Drekkoning | maandag 29 oktober 2018 @ 19:42 |
Klopt. Al zijn dit soort problemen vaak lastiger te troubleshooten en is het vaak niet direct goed te controleren of het ook gelukt is. Of het lijkt gelukt maar komt later toch weer terug. Maar het kan natuurlijk heel goed helemaal los van staan dit ongeval. | |
DeeBee | maandag 29 oktober 2018 @ 20:36 |
Eerste 737 MAX hull loss denk? Lion Air wel een paar keer gevlogen, maar Indonesie blijft toch tricky. | |
Drekkoning | maandag 29 oktober 2018 @ 21:02 |
Überhaupt eerste ongeval | |
Fred | donderdag 1 november 2018 @ 17:06 |
Ryanair verliest, maar gaat toch se basis in Eindhoven sluiten. Piloten worden niet overgeplaatst, maar worden ontslagen... benieuwd of ze die hadden zien aa komen. Ryanair zegt basis luchthaven Eindhoven toch te gaan sluiten https://www.nu.nl/onderne(...)ch-gaan-sluiten.html | |
Drekkoning | donderdag 1 november 2018 @ 17:21 |
Ryanair wil ze gaan proberen te ontslaan, of dat zomaar gaat lukken en tegen welke prijs is gegeven de situatie natuurlijk maar de vraag. We zullen het zien Ryanair zal iig niet rusten tot elke loophole is gevonden. | |
Sunri5e | donderdag 1 november 2018 @ 17:50 |
Ryanair..... Door dit soort ongein kies ik de laatste jaren al niet meer om mee te vliegen. | |
Fred | donderdag 1 november 2018 @ 18:17 |
Volgena de uitspraak kunnen ze 16 piloten niet dwingen om op een andere basis te gaan werken. De andere 34 piloten kunnen wel gewoon overgeplaatst worden. Daarnaast moet Ryanair het salaris door betalen, maar het zal mij niks verbazen dat een component in het salaris bij Ryanair wordt bepaald door het aantal uur dat je daadwerkelijk vliegt. Dus die 16 komen op dermate ongunstige roosters dat ze nog maar weinig vliegen. Gaan ze vanzelf wel weg, want dat is én minder inkomen en mi der vlieguren (en die heb je hard nodig in de pilotenbranch) | |
trein2000 | donderdag 1 november 2018 @ 18:55 |
Nee 16 piloten waren partij. Maar die andere 34 kunnen natuurlijk gewoon hetzelfde vorderen en krijgen dan ook gelijk... Verder kan ik je aanraden om de uitspraak even te lezen, want wat jij zegt heeft de rechter ook al bedacht... | |
trein2000 | donderdag 1 november 2018 @ 18:55 |
Ontslag zal uiteindelijk wel lukken, goedkoop wordt het niet.... | |
Iemand91 | donderdag 1 november 2018 @ 20:35 |
Incident: LATAM A320 near Posadas on Oct 31st 2018, hail strike
| |
Iemand91 | donderdag 1 november 2018 @ 21:00 |
En vandaag begon de laatste golf van de Boeing 767 uitfasering bij British Airways. Vandaag werd de bijna 25 jaar oude G-BNWX 767-300ER als vlucht BA767 vanuit Heathrow naar MOD St Athan gevlogen voor opslag. Hiermee heeft BA van de oorspronkelijk 28 toestellen nog 4 767's in de vloot die respectievelijk op 4, 7 en 26 november (2) ook die kan op gaan. Dan is het na ruim 28 jaar voorbij voor de BA 767's die een vaste prik waren op zowel binnenlandse, Europese en intercontinentale routes. Ook in Amsterdam was de BA 767 een dagelijkse bezoeker. Volgende week dinsdag, 6 november komt de BA 767 voor de allerlaatste keer naar Amsterdam. De allerlaatste BA 767 vlucht lijkt plaats te vinden op 25 november van Larnaca naar Heathrow. British Airways heeft geen speciale activiteiten gepland voor dit afscheid. [ Bericht 4% gewijzigd door Iemand91 op 01-11-2018 23:49:22 ] | |
DeeBee | donderdag 1 november 2018 @ 21:56 |
Dit jaar nog een keer LHR-NCE mee gevlogen, oude rammelbakken. Heeft BA geen capaciteittekort meer nu ze deze toestellen eruit gooien? Door de 787 problemen hebben ze tijdlang o.a. QR kisten wetleased, maar nu kunnen ze dus capaciteit uit de vloot halen? Of misschien grotendeels door een minder belastend winterschema? | |
Iemand91 | vrijdag 2 november 2018 @ 00:26 |
BA is bezig met een nieuwe configuratie in hun A32*'s; simpel gezegd komen daar meer stoelen in; ongeveer 12 meer. BA vliegt zo'n 8 maal per dag van LHR naar AMS; met 12 stoelen per kist meer betekent dat 98 stoelen meer elke richting op. Dat maakt het verlies van de 767 meer dan goed. Scheelt wel flink in cargo; in een 767 gaat heel wat meer onderin meer dan in een narrow-body. | |
LangeTabbetje | vrijdag 2 november 2018 @ 03:45 |
Of de piloten zijn allemaal zzp'ers, dan heb je ook weinig poten om op te staan….. | |
inkjet | vrijdag 2 november 2018 @ 06:51 |
Dat uitbreiden van capaciteit per toestel is wel in de mode. KLM wil in haar E190's de kleding/bagagekasten vervangen door twee rijen stoelen voor 8 seats extra. | |
Drekkoning | vrijdag 2 november 2018 @ 06:54 |
En hopelijk is dat een opstap maar de E2 | |
inkjet | vrijdag 2 november 2018 @ 07:44 |
Van sommige E190's loopt de lease al redelijk vlot af dus dat is een optie, misschien ook 195's? Het een en ander hangt natuurlijk samen met de selectie van de narrowbodies van AF/KLM die die jaar zou worden gedaan. | |
Drekkoning | vrijdag 2 november 2018 @ 07:49 |
Jep. En Cityhopper kan ook niet eindeloos grotere vliegtuigen blijven inzetten, dat gaat ten koste van de 73 operatie en daar vinden de vakbonden weer wat van.. | |
inkjet | vrijdag 2 november 2018 @ 14:48 |
Het lijkt erop dat de 737-700's geleidelijk worden vervangen door -800's. Dat geeft weer ruimte voor grotere Cityhoppers. | |
Iemand91 | vrijdag 2 november 2018 @ 22:19 |
Oeps: FOTO: DUUR FOUTJE BIJ BOLIVIANA DE AVIACIÓN
Mijn naam is niet Kees; maar I approve this message: https://www.facebook.com/(...)0033872123523&type=3 Reactie van KLM: Ik heb dit al zo vaak gezegd. Zou fantastisch zijn maar gaat natuurlijk niet gebeuren... | |
Adrie072 | zaterdag 3 november 2018 @ 04:00 |
Kunnen we dit een beetje pushen, vind het een prachtig idee! | |
inkjet | zaterdag 3 november 2018 @ 06:40 |
Een Fokker 70 aanpassen is financieel wel wat anders dan een 747 overspuiten. | |
PluggieOD | maandag 5 november 2018 @ 07:43 |
Staan op dit moment nog 4 Ryanair 738s aan de grond op EHEH. Base kisten gaan vandaag weg. Vanaf de 5e geen basis meer. Ongeacht de gerechterlijke afspraak d.d. 1 nov 2018. [edit] DHD, FTE, DYM en DPR [ Bericht 9% gewijzigd door PluggieOD op 05-11-2018 08:47:43 ] | |
Sunri5e | maandag 5 november 2018 @ 13:11 |
Direct alle toestellen van Lion Air aan de grond houden en hun vlieglicentie intrekken. Wat een idioten om al 4 vluchten te maken van een kapotte snelheidsmeter. | |
Drekkoning | maandag 5 november 2018 @ 13:25 |
Vraag is vooral welk deel van de snelheidsmeter stuk was, en welke effecten dat had op de snelheidsmeter. Voor de rampvlucht was er in ieder geval een klacht dat de snelheidsmeter verschilde van de andere snelheidsmeter, die klacht is op grond aangepakt en de grondchecks waren daarna goed. Althans, dat staat in het techlog. Of hier de Boeingprocedures zijn gevolgd, of niet, speelt dan ook nog een factor. Daar is nog te weinig informatie over. | |
Sunri5e | maandag 5 november 2018 @ 13:44 |
In bovenstaand bericht staat toch echt dat de meter al 4 vluchten onklaar was.... | |
Hojdhopper | maandag 5 november 2018 @ 13:51 |
Voor de liefhebbers onder ons: https://www.aviationtag.com/produkt/phbfr01/ Stukje vliegtuighistorie aan je koffer. Heb al een tijdje een Swiss A340 aan m'n koffer hangen, maar deze komt er waarschijnlijk nu bij. | |
Drekkoning | maandag 5 november 2018 @ 13:52 |
Dit soort vertalingen van media op het gebied van luchtvaart neem ik altijd met heel veel zout. Komt die informatie uit het techlog? Of uit de FDR data? En waren op eerdere vluchten de afwijkingen dan zo groot dat het de crew is opgevallen en hebben die de klacht dan ook opgeschreven? Of heeft niemand het door gehad en is het de onderzoekers opgevallen dat er eerdere vluchten al kleine problemen waren? Ik heb overigens een kopie van het techlog de vlucht ervoor, en daar blijkt al uit dat er een verschil zat tussen twee snelheidsmeters, niet dat hij volledig defect was zoals de krant schrijft. Ook staat er dat die klacht is opgelost. Geloof me, vliegen met een (volledig) defecte snelheidsmeter gaat geen enkele piloot doen. Ook niet bij Lionair Waarom die klacht opgelost leek en of er de juiste procedures zijn gevolgd is nu de grote vraag. | |
flipsen | maandag 5 november 2018 @ 14:14 |
Wel leuk, maar ook wel een erg duur kofferlabel | |
Hojdhopper | maandag 5 november 2018 @ 14:16 |
Tjaaaaa, liefhebber of niet hè. Vond 't het wel waard. | |
Iemand91 | maandag 5 november 2018 @ 16:38 |
Icelandair neemt WOW Air over
| |
cherrycoke | maandag 5 november 2018 @ 18:08 |
eerst verf eraf dan primer, dan hoofdlaag 200.000 euro? | |
Luco | maandag 5 november 2018 @ 20:58 |
Er zit ook een code op, waarbij er contact met je opgenomen kan worden mocht je de tag kwijt zijn. | |
Iemand91 | maandag 5 november 2018 @ 22:33 |
Morgen dus. De vluchten BA8497 en BA8496 worden door G-BZHA uitgevoerd. Aankomst vanuit London is om 09:20 uur, vertrek terug om 10:20 uur. Nu Amsterdam ook voorbij is blijft alleen Larnaca over als BA 767 bestemming. [ Bericht 3% gewijzigd door Iemand91 op 06-11-2018 22:45:34 ] | |
Iemand91 | dinsdag 6 november 2018 @ 13:57 |
De Airbus A330-800neo maakt momenteel haar eerste vlucht: https://www.flightradar24.com/AIB01TO/1e76d5a3 Het toestel heeft een order voor 8 stuks openstaan van Kuwait Airways en een memorandum of understanding (MoU) voor 2 van Uganda Airlines. [ Bericht 0% gewijzigd door Iemand91 op 06-11-2018 19:57:26 ] | |
Fred | dinsdag 6 november 2018 @ 17:58 |
Een order van 8 toestellen of 8 orders voor tezamen meer toestellen | |
DeeBee | dinsdag 6 november 2018 @ 19:48 |
Volgens mij een order voor 8 toestellen, dit ding raken ze aan de straatstenen niet kwijt. Iedereen neemt de -900. | |
lyolyrc | dinsdag 6 november 2018 @ 20:41 |
25% zuiniger met brandstof is nogal wat. Maar aan welke toestellen moet ik denken bij een 'previous generation competitor'? | |
Peterselieman | dinsdag 6 november 2018 @ 20:47 |
volgens mij 757, 767, dat soort toestellen | |
Iemand91 | woensdag 7 november 2018 @ 11:45 |
Ruim anderhalf uur geleden is op de luchthaven van het Canadese Halifax een Boeing 747 vrachtvliegtuig van de baan geschoten. Het gaat om N908AR; een bijna 22 jaar oude ex-Singapore Airlines Cargo toestel dat nu voor het Amerikaanse Sky Lease Cargo vliegt. Toestel kwam vanuit Chicago. 5 personen aan boord maar tot zover bekend niet gewond. EDIT: daglichtfoto's: [ Bericht 6% gewijzigd door Iemand91 op 07-11-2018 13:26:09 ] | |
Fiorano | woensdag 7 november 2018 @ 12:08 |
Kwam hier net een Hercules behoorlijk laag voorbij over de A28 bij Amersfoort, blijft toch een gaaf gezicht! | |
Fred | woensdag 7 november 2018 @ 12:27 |
Kort baantje voor een 747... | |
Piles | woensdag 7 november 2018 @ 12:43 |
Ik zag 'm net te laat helaas, zag er gaaf uit ja! | |
Iemand91 | woensdag 7 november 2018 @ 13:13 |
Voldoende om ~100 ton boven Operating Empty Weight (OEW) en/of zo'n ~30 ton onder maximum takeoff weight (MTOW) te vertrekken of te landen met Maximum landing weight (MLW). Uiteraard zitten daar nog wat mitsen en maren aan en die baan is inderdaad vrij kort, maar voldoende voor een 747. 747's kunnen immers ook op de Schiphol's Oostbaan landen en die is nog ruim 300 meter korter. | |
flipsen | woensdag 7 november 2018 @ 13:33 |
Weinig van het landingsgestel over, kan dat zo weinig hebben Of waren ze de "three green" vergeten te checken Wel netjes dat ie toch nog nét voor dat hek is gestopt, scheelt weer hekwerk repareren hehe. | |
Karstman | woensdag 7 november 2018 @ 17:17 |
Dat is wel fideel van ze inderdaad. Voor de rest is het een hoop schroot geworden, kun je niks meer mee. | |
inkjet | woensdag 7 november 2018 @ 17:48 |
Dat lijkt me wel een hull loss inderdaad. | |
Fred | donderdag 8 november 2018 @ 10:15 |
Misschien kan Corendon er nog een hotel om heen bouwen... | |
Sunri5e | donderdag 8 november 2018 @ 21:15 |
| |
Iemand91 | vrijdag 9 november 2018 @ 16:18 |
BOEING 757 SCHIET VAN DE BAAN EN STRANDT OP HET ZAND
| |
Nieuwschierig | vrijdag 9 november 2018 @ 16:38 |
Gaat hard met die Boeings zo. 3e total loss in een week En maar weer eens het bewijs dat een vliegtuigongeluk nooit alleen komt. | |
Xtreem | zaterdag 10 november 2018 @ 13:40 |
...... Seriously? Is daar vraag naar, vanaf Eindhoven naar Moskou met een relatief onbekende Russische airline? | |
Adrie072 | zondag 11 november 2018 @ 17:59 |
Vliegtuig maakt noodlanding in Portugal na abnormale vluchtstart Een vliegtuig van de Kazachse luchtvaartmaatschappij Air Astana was vandaag geen veilige vlucht beschoren. Vlak na opstijgen van luchthaven Lisbon Airport leek de bemanning van vlucht KC1388 de controle over het toestel te verliezen. De beelden Flightradar24 laten een abnormale afgelegde route zien. Het vliegtuig, Embraer E190, geregistreerd als P4-KCJ, was onbedwingbaar. Dat zou een van de piloten aan Air Traffic Control hebben laten weten. Het toestel vloog rondjes boven Portugal voordat de bemanning enige controle kon terugpakken en een noodlanding kon maken op Beja Airport. De exacte oorzaak van de verstoorde vlucht is nog niet bekend. Twee F16 straaljagers werden door de Portugese Luchtmacht op het vliegtuig afgestuurd om het veilig naar de grond te begeleiden. Het toestel vloog voor het laatst op 2 oktober naar Lissabon, hoogstwaarschijnlijk voor onderhoud, meldt Flightradar24. De tering, dat zal spannend geweest zijn voor de inzittende. https://www.ad.nl/buitenl(...)luchtstart~a454e606/ | |
Sunri5e | zondag 11 november 2018 @ 18:02 |
Ik denk dat sommige hun hele leven voorbij hebben zien komen. | |
derLudolf | zondag 11 november 2018 @ 18:18 |
Wat is het nut van die F16's eigenlijk? Communicatie met de piloten ofzo, als een luchtverkeersleider maar dan vanuit een vliegtuig ipv toren? | |
Piles | zondag 11 november 2018 @ 18:22 |
ik denk vooral even in de cockpit kijken of het geen kaping was, met zo'n vaag verhaal. | |
Iemand91 | zondag 11 november 2018 @ 20:54 |
Op de luchthaven van Istanboel is het weer eens raak:
| |
derLudolf | zondag 11 november 2018 @ 21:08 |
Ah oké, ik snap het | |
#ANONIEM | zondag 11 november 2018 @ 21:31 |
En mocht dat toestel nou zo uit koers raken en richting een bewoonde wereld storten, zullen ze ook wel even wat knopjes in die F16 indrukken waarschijnlijk. | |
derLudolf | zondag 11 november 2018 @ 21:35 |
Als in raketten? Dan zijn de overlevingskansen van de inzittenden sowieso tot nul gereduceerd | |
#ANONIEM | zondag 11 november 2018 @ 21:40 |
Tja, maar als zo'n toestel op een stad dreigt neer te storten zullen ze toch een keuze moeten maken. Volgens mij is het nog nooit voorgekomen, maar kan me goed voorstellen dat die scenario's zeker geoefend worden (Ook met het oog op een kaping natuurlijk) | |
Nieuwschierig | zondag 11 november 2018 @ 22:05 |
Lijkt er op dat de besturing gehackt was door een kleuter met een gamepad | |
Peterselieman | zondag 11 november 2018 @ 22:06 |
whut? | |
Nieuwschierig | zondag 11 november 2018 @ 22:07 |
Er zitten in die route minstens 2 stuks 180 graden haarspeldbochten. Hoe is dat dan mogelijk? | |
J.B. | zondag 11 november 2018 @ 22:15 |
Zullen er in dit geval nauwelijks zijn geweest, ik kan me niet voorstellen dat er lijnvluchten vanuit Kazachstan naar Portugal en vice versa met een Embraer worden uitgevoerd. Zal wel een paar man geweest zijn vanwege onderhoud. | |
Karstman | zondag 11 november 2018 @ 23:23 |
Ik las op instagram dat het een onderhoudsvlucht of testvlucht was en dat er dus geen pax waren. Vluchtnummer gaf ook geen lijnvlucht terug toen ik er op zocht eerder vandaag. | |
biertapper | zondag 11 november 2018 @ 23:59 |
Piloten melden 10 mensen aan boord. | |
Adrie072 | maandag 12 november 2018 @ 00:21 |
Wow! Als dat 2e deel online komt, zie ik de link graag. | |
Fred | maandag 12 november 2018 @ 06:30 |
En dan heb je ongecontroleerde brokstukken die neervallen op de bewoonde wereld | |
Fred | maandag 12 november 2018 @ 06:33 |
Daar zijn de meningen over verdeeld. | |
Karstman | maandag 12 november 2018 @ 09:12 |
Ik denk dat het vooral een eyes-on verhaal is. Als het radio contact er niet is en van de radar kun je maar een beperkte hoeveelheid info ophalen dan kan het enorm helpen als er iemand naast gaat vliegen en eens een kijkje neemt. Kan dan misschien zien of de piloten liggen te slapen, of er iemand met een pistool in de cockpit staat oid. En wat er dan het snelste bij in de buurt kan zijn zijn toch over het algemeen een paar straaljagers. | |
Fred | maandag 12 november 2018 @ 12:09 |
Je ziet idd een heleboel: https://en.m.wikipedia.org/wiki/Helios_Airways_Flight_522 Ook hier was het alleen kijken door de F16's. | |
biertapper | maandag 12 november 2018 @ 23:39 |
| |
biertapper | dinsdag 13 november 2018 @ 12:26 |
flipsen | dinsdag 13 november 2018 @ 18:23 |
Afgelopen zondagochtend vond iemand het wel een goed idee om met een "walkie-talkie" buiten Aeroparque (nationale vliegveld van Buenos Aires) vlucht AR1694 naar Bariloche alvast maar toestemming te geven om op te stijgen De toren kwam er al snel achter dat er iemand illegaal op dezelfde frequentie zat en heeft al het vliegverkeer 30 minuten stil gelegd. De 58 jarige dader is een amateurpiloot die zijn brevet wel gedag kan zwaaien, maar het is nog niet bekend waarom hij dit deed. | |
Drekkoning | dinsdag 13 november 2018 @ 18:28 |
Die mag nog wel wat harder aangepakt worden. Er staan hier in ieder geval zware straffen op het in gevaar brengen van een luchtvaartuig. | |
flipsen | dinsdag 13 november 2018 @ 18:44 |
Is hier al meer bekend over eigenlijk? Is wel een heel vreemd verhaal en die piloten lijken ook behoorlijk de weg kwijt... Erg professioneel komen ze niet over, hoewel ze natuurlijk compleet in paniek zijn in een vliegtuig dat onbestuurbaar lijkt. * flipsen wacht op de verfilming, met natuurlijk Tom Hanks of Denzel Washington in de hoofdrol | |
Sunri5e | dinsdag 13 november 2018 @ 19:08 |
Tsja. Ik kan me voorstellen (hoe goed je ook getraind bent) dat als dit je overkomt je totaal niet meer weet wat je moet doen. | |
Drekkoning | dinsdag 13 november 2018 @ 19:17 |
Jep. Je kan een hoop trainen in de simulator, maar het startle & surprise effect ga je nooit zo goed kunnen nabootsen. Sowieso is simulatortraining gericht op ‘eenvoudige’ storingen en doorgaans niet meer dan één tegelijk. En omdat je nou eenmaal niet iedereen elke week een simsessie kunt geven, kan je ook lang niet alle mogelijke scenario’s behandelen. | |
Adrie072 | dinsdag 13 november 2018 @ 19:18 |
Top! | |
Iemand91 | dinsdag 13 november 2018 @ 21:57 |
Ook redelijk bijzonder; op 24 oktober heeft een nog onbekende klant bij Boeing een order geplaatst voor 1 777-200LR. Dit is de eerste order voor dit toestel sinds april 2013. Dit brengt het aantal -200LR toestellen naar 60. (Landing van de allereerste -200LR vlucht in Seattle op 8 maart 2005) | |
flipsen | woensdag 14 november 2018 @ 02:46 |
Ik wilde het nog even stilhouden, maar Tipica Reizen gaat binnenkort met een eigen 777 van Amsterdam naar Buenos Aires vliegen | |
Sunri5e | woensdag 14 november 2018 @ 13:12 |
| |
Drekkoning | woensdag 14 november 2018 @ 15:53 |
En hier de waarschijnlijke reden: De spoilers op een E190 zijn Fly By Wire, de ailerons zijn echter conventioneel aangestuurd met kabels. De ailerons bewegen hier echter de verkeerde kant op voor een rechterbocht... lijkt erop dat de kabels verkeerd om zijn aangesloten. | |
Iemand91 | woensdag 14 november 2018 @ 16:39 |
Per 9 juli 2019 verruilt EVA Air de Boeing 777-300ER voor hun nieuwe 787-9 op de drie-wekelijkse vluchten van Taipei naar Amsterdam. (die op heen- en terugweg een stop maken in Bangkok). Hiermee gaat de totale capaciteit per vlucht van 323 passagier (38 business, 64 premium- en 221 economy) naar 304 (26 business en 278 economy). Premium Economy verdwijnt dus ook. Eva Air heeft een order staan voor 4 787-9's waarvan de eerste op 30 september is geleverd. Daarnaast heeft de maatschappij een order staan voor 16 787-10's (die 16 plus een order voor 2 extra 777-300ER's en een optie voor nog eens 6 787-10's was de grootste order van commerciële vliegtuigen ooit in de Taiwanese geschiedenis) | |
DeeBee | woensdag 14 november 2018 @ 16:40 |
Wat een spot. Heerlijke livery ook, al zijn er weinig airlines met zo groot '787' erop. Of is dit de eerste voor EVA Air en daarom ofzo? | |
Iemand91 | woensdag 14 november 2018 @ 16:54 |
Het is hun eerste 787, maar ook hun 2e heeft ook 787 staan op de romp. Lijkt dus dat ze dat allemaal gaan krijgen. | |
Nieuwschierig | woensdag 14 november 2018 @ 18:15 |
Wow, dus niet gechecked voor de start van de vlucht. | |
Drekkoning | woensdag 14 november 2018 @ 18:22 |
Waarschijnlijk niet, maar dat is nog niet met zekerheid te zeggen. Overigens staat er niet in de boeken dat je ook daadwerkelijk de uitslag in de juiste richtingen moet controleren tijdens je flight control check. En, je doet het zo vaak, dus door de confirmation bias (je ziet onbewust wat groene vlakken) kan ik me voorstellen dat je zoiets kunt missen. Tijd zal het leren, het is in ieder geval geen fijne situatie om in te zetten, dus alle respect voor de veilige landing. | |
biertapper | donderdag 15 november 2018 @ 11:30 |
| |
Iemand91 | vrijdag 16 november 2018 @ 19:36 |
(de video in deze tweet is een absolute aanrader!) Een van de oudste Boeing 747's ter wereld heeft gisteren haar laatste vlucht gemaakt. De General Electric 747-100 N747GE vloog van Victorville naar Davis–Monthan Air Force Base. Hierna werd de 747 weer de weg over gesleept naar het naburige Pima Air and Space Museum. (net als o.a. 's werelds eerst gebouwde 777 enkele maanden geleden) waar het zich voegt bij de meer dan 350 aldaar opgeslagen toestellen. De 25e gebouwde 747 werd overigens in maart 1970 als N744PA "Clipper Star of the Union" (later "Clipper Ocean Spray") aan Pan Am geleverd als hun 11e 747. De legendarische maatschappij vloog er 21 jaar mee rond en maakte er meer dan 86.000 vlieguren en 18.000 cycles mee. Zoals op de foto's hieronder is te zien kent de kist nog diverse herinneren aan Pan Am waaronder de oude stoelen. N747GE kwam in 1992 in dienst bij de motorfabrikant met als doel om als testbed te dienen. De linkervleugel en staart werd verstevigd: De eerste motor dat werd getest was de GE90; die zou uitgroeien tot 's wereld grootste en krachtigste straalmotor. (die elke Boeing 777-200LR, 777-300ER en 777 vrachttoestel voorstuwt en een optie is voor de -200, -200ER en -300). Uiteindelijk diende de 747 als testbed voor meer dan 11 verschillende motoren en 39 varianten; naast de GE90 onder andere de GEnx (787 en 747-8), Engine Alliance GP7200 (A380), CF34 (o.a. de Bombardier CRJ-series en aantal businessjets en de Embraer E-jets E170, E175, E190 en E195), CFM56 (o.a. 737, A320 en A340) en de CFM International LEAP (A320neo family, 737MAX). Als testbed maakte het uiteindelijk meer dan 3600 vlieguren en 775 cycles. Hieronder met de GEnx: Hieronder met de General Electric Passport voor de Bombardier Global 7500 en 8000 zakenjet: General Electric heeft ondertussen deze 747-100 vervangen door een nieuwe testbed; de 747-400 N747GF dat hiervoor in dienst was bij Japan Airlines. Dit was ook wel nodig; de 747-100 stond niet hoog genoeg op haar onderstel om de 's wereld grootste straalmotor (de nieuwe GE9X voor de 777-8 en -9) onder de vleugels te hangen: [MESSAGE=53405417]Piet91 in "Vliegen, Techniek en achtergrond"[/MESSAGE]) Ook een grappig weetje; met deze nieuwe 747-400 heeft General Electric nu ook een testbed met eigen motoren (de CF6); onder de -100 hingen de JT9D motoren van Pratt & Whitney. Hieronder de 747-100 met de GE Passport motor en daarachter hun nieuwe 747-400 met de CFM International LEAP. Dit was dus voordat de -100 ook de nieuwe livery kreeg. Overigens; in de media word deze 747 aangeduid als de oudste nog actieve 747 ter wereld. Dit is niet juist; er is in ieder geval nog 1 747 die nog ouder is en nog in gebruik; de 5e gebouwde 747 vliegt (weer) rond voor de Iraanse Luchtmacht. Dit was Boeing's 5e 747 testvliegtuig en vloog 5 maanden na de allereerste 747 vlucht en werd uiteindelijk aan Trans World Airlines geleverd. Echter ging deze na 5 jaar al naar de Iraanse Luchtmacht waar het (met tussenpozen) nog altijd voor vliegt (of voor Iran Air). Dit toestel is ondertussen ruim 49 jaar oud. De foto hieronder is genomen op 20 augustus dit jaar. (Let ook op de afwijkende engine nacelle met blow-in-doors op motor #1) Hier onder afgebeeld in 1969 toen het nog als testtoestel voor het 747 programma diende; let op de nummer 5 voorop het toestel. Toestel is ook wel op Schiphol geweest; hier in 1985 toen het overging van Iran Air naar de Iraanse luchtmacht: EP-NHJ by Reinhard Zinabold, on Flickr [ Bericht 0% gewijzigd door Iemand91 op 16-11-2018 23:54:49 ] | |
Iemand91 | maandag 19 november 2018 @ 20:42 |
https://www.virgin.com/ne(...)ght-flying-launchpad FR24 replay: https://www.flightradar24.com/data/aircraft/n744vg#1e98cc13 (^^ let op de diverse ex-Nederlandse kisten op de grond) | |
flipsen | dinsdag 20 november 2018 @ 11:38 |
Even geen tijd om te vertalen, maar weer een captain die een vleugel beschadigt. Saillant detail: het was zijn laatste vlucht voor zijn pensioen en hij kwam in aanraking met de crashtender die hem een watersaluut bracht filmpje op de site (zit mobiel, beetje lastig): https://amp.tn.com.ar/soc(...)n-de-bomberos_917472 | |
Iemand91 | dinsdag 20 november 2018 @ 12:08 |
Je bent me net voor. Wat beeldmateriaal: Un homenaje a un piloto de AerolÃneas Argentinas casi provoca un accidente en el aeropuerto de Ezeiz Misschien je hele carrière niets gehad en net die laatste meters van je laatste vlucht. Ook gisteren; 's werelds eerste Elephant Walk met de Lockheed Martin-F-35 Lightning II: | |
Iemand91 | dinsdag 20 november 2018 @ 20:37 |
Boeing heeft beeldmateriaal gedeeld van de eerste 777X die ook daadwerkelijk gaat vliegen. Die eerste vlucht staat gepland voor maart 2019. Op de tweede foto wordt de linkervleugel over haar eigen toekomstige aft fuselage getild waarna beide secties aan elkaar gemonteerd zullen worden. | |
Sunri5e | dinsdag 20 november 2018 @ 23:14 |
Ik zit heel toevallig Flightradar24 te checken. Keert de BFN nou terug naar Nairobi? | |
Sunri5e | woensdag 21 november 2018 @ 07:16 |
Ja dus. Problemen met een motor en generator volgens Twitter. | |
Iemand91 | woensdag 21 november 2018 @ 21:07 |
Vanmiddag is deze 737-700 PH-XRZ van Transavia naar St. Athan gevlogen voor demontage en sloop: Toestel werd in februari 2003 nieuw aan Transavia geleverd en vloog vorige week woensdag haar laatste commerciële vlucht. | |
flipsen | woensdag 21 november 2018 @ 21:10 |
En demontage en sloop van een 15 jaar jonge 737-700 levert meer op dan verpatsen aan een andere maatschappij Damn... | |
OEM | woensdag 21 november 2018 @ 21:20 |
Op scramble staat dat er begin december 2 737-700's van 11 jaar oud in Twente gesloopt gaan worden.... (D-AHXE and D-AHXF) Blijkbaar niet echt populair die 700's | |
#ANONIEM | woensdag 21 november 2018 @ 21:22 |
Zullen er wel te veel van zijn, veel gebruikt door low budgetmaatschappijen, en veel uren gemaakt. Dat is een beetje als een golfje verkopen met 500.000 op de teller, krijg je geen cent meer voor. | |
Iemand91 | woensdag 21 november 2018 @ 22:12 |
Als een toestel wordt gesloopt en niet wordt verkocht aan nieuwe gebruiker; dan kun je vrij gemakkelijk concluderen dat het toestel dus meer waard is in onderdelen dan als 1 geheel. Het kan nog veel erger; er zijn bijvoorbeeld een hele vloot A318's gesloopt die rond de 10 jaar jong waren; zelfs een paar van zo'n 3 jaar jong. In dat geval omdat de A318 relatief hoge operationele kosten heeft (t.o.v. haar grotere zusters) en veel onderdelen deelt met haar grotere zusters; dan is ze in onderdelen al snel meer waard dan in 1 stuk. In other news; de 787e 787 is van de productielijn gerold. B-1168 voor China Southern Airlines: [ Bericht 0% gewijzigd door Iemand91 op 22-11-2018 11:23:41 ] | |
Fred | donderdag 22 november 2018 @ 10:37 |
Airlines kopen tegenwoordig juist weinig toestellen. Leasen is nu veel aantrekkelijker. Leasemaarschappijen kopen zelden "jonge" tweede hands toestellen. Een kort rekensommetje leert dat dit toestel tegen de D-check/P48-check aan zit. Dan moeten er sowieso al veel onderdelen van het toestel af. Dan is levert het toestel slopen, de onderdelen verkopen en een nieuw toestel leasen meer op. | |
Iemand91 | donderdag 22 november 2018 @ 14:45 |
Hmm, dacht dat het hier ook wel genoemd was, maar blijkbaar niet. Daarom een recap; op 27 juli dit jaar vloog een Atlas Air Boeing 767-300ER N641GT van Frankfurt/Hahn naar Portsmouth met aan boord Amerikaanse troepen die op weg waren naar huis. De 767 maakte een harde landing en het toestel had significante schade: Toestel is niet afgeschreven, maar wordt gerepareerd (geschatte kosten liggen op zo'n $8 miljoen). De romp is eerst verstevigd voor de unpressurized ferryflight van Portsmouth (PSM) naar Jacksonville Cecil (VQQ); die vlucht vond plaats op 19 september; 54 dagen na het incident. (toestel kwam tijdens deze vlucht dus ook niet niet hoger dan 3 kilometer) En daarna dus de definitieve reparatie: | |
vipergts | donderdag 22 november 2018 @ 15:16 |
Hoe krijg je zoiets voor elkaar. De schade maken dan | |
flipsen | donderdag 22 november 2018 @ 15:22 |
Beetje hardhandig neerzetten, staat toch in het bericht? Zelf eens een landing meegemaakt in een 737 die zó hard was dat niet alleen de overhead lockers openschoten, maar ook de cockpitdeur openvloog. Eén van de minder leuke landingen kan ik wel zeggen, maar wel een goede, want we liepen weer gewoon uit het vliegtuig. Geen idee of er daarna een extra check is geweest overigens, zou mijns inziens wel nodig zijn maar in Argentinië zijn ze wellicht wat vergeeflijker | |
Iemand91 | vrijdag 23 november 2018 @ 14:11 |
Het zoveelste plan voor Air France en hun A380: hun vloot gaat van 10 naar 5 stuks: 'AIR FRANCE WIL AIRBUS A380-VLOOT INKRIMPEN' En nee; KLM neemt ze niet over. | |
Iemand91 | vrijdag 23 november 2018 @ 14:36 |
Wie 's werelds oudste nog actieve Boeing 747-400 in actie wil zien moet opschieten. Momenteel hangt de bijna 30 jaar oude PH-BFB "City of Bangkok" tussen Cornwall en Ierland op weg naar Curaçao. Zaterdagmorgen landt ze weer op Schiphol rond 10:00 uur om vervolgens rond 13:30 uur te vertrekken naar Toronto. Zondagmorgen om 07:25 uur landt ze weer op Schiphol en vertrekt rond 10:00 uur voor haar allerlaatste uitgaande vlucht naar Los Angeles. Maandagmorgen landt ze dan rond 09:00 uur voor de laatste keer in KLM kleuren op Schiphol. (deze vluchten zijn uiteraard nog onder voorbehoud) | |
Piles | vrijdag 23 november 2018 @ 14:42 |
Ik wil graag nog eens met een (KLM)-747 vliegen, maar vraag me af of dat me nog lukt voor ze er allemaal uit zijn | |
Fred | vrijdag 23 november 2018 @ 15:12 |
Ik blijf er bij dat het slechts een kwestie van tijd is (en hogere slotprijzen (en misschien wat politiek*)) en we gaan deze toestellen veel meer zien in Amsterdam. * ) Het aantal vliegverbindingen is gemaximaliseerd op Schiphol, we hebben er naar verwachting te weinig in te toekomst. Vakantievluchten moeten uitwijken naar Lelystad, waar letterlijk niemand op zit te wachten (de airlines niet, de passagiers niet en de inwoners van een groot gebied van Nederland al helemaal niet). De politiek heeft er wel goed voor over om het aantal vliegbewegingen terug te brengen en er zijn vakantiebestemmingen genoeg die een A380 meerdere keren per week kunnen vullen. Dus wie weet komt er ooit nog wel eens een subsidie voor airlines die met een A380 willen gaan vliegen ipv de 3/4 B737's die het kan vervangen. Goed voor de politiek, goed voor de inwoners rondom Lelystad, goed voor de airlines, goed voor de passagiers, goed voor Schiphol en op papier ook nog eens goed voor het milieu) | |
nattermann | vrijdag 23 november 2018 @ 15:34 |
Ik ook, daarom ga ik in januari naar NYC met een KLM 747 | |
Iemand91 | vrijdag 23 november 2018 @ 15:58 |
Je bedoelt meer maatschappijen die met de A380 naar Amsterdam komen? Ik niet. Om te beginnen vliegen ANA, Asiana, Lufthansa, Malaysia, Qantas en Thai nu al niet naar Schiphol dus die kun je wegstrepen. Air France, British Airways en Lufthansa hebben geen enkele reden om zo'n kist naar Amsterdam te vliegen. Etihad, Korean en Qatar hebben maar 10 A380's en kan die prima inzetten op hun premium-routes. Singapore vliegt juist alweer ruim 2 jaar met de iets kleinere A350-900 i.p.v. hun grotere 777-300ER. En dan hou je Emirates en China Southern over. Emirates gaat vanaf 1 december een 3e dagelijkse vlucht toevoegen met een 777-300ER (4x p/week; vanaf 1 januari 5x p/week) en die zie ik nog wel veranderen naar een A380 (veel ander keus heeft EK toch niet dan een 777 of A380 ). China Southern; tja...die vliegt af en toe een zomer met de A380 naar Amsterdam en moet die dan soms zelfs eerder van de route halen omdat ze 'm niet kunnen vullen. Dus specifiek meer A380's naar Amsterdam? Ik zie het niet zo snel gebeuren. Helaas kan de A380 tegenwoordig niet meer echt meekomen. Malaysia en Air France hadden ze eigenlijk nooit moeten hebben. British Airways (of eigenlijk beter IAG) kan ze wel gebruiken maar vind nieuwe frames van Airbus te duur. Qantas is er op zich wel tevreden mee maar constateert dat ze goedkoper 2 kleinere toestellen achter elkaar kunnen vliegen dan 1 A380. Want laten we er niet omheen draaien; Emirates is de enige reden dat de A380 nog gebouwd wordt en zelfs een nieuwe order van hen was nog moeilijk. Daarnaast komen er nu dus oude frames vrij en die raakt men aan de straatstenen niet kwijt (AF/KLM CEO Ben Smith geeft dit letterlijk toe; het hele feit dat ze überhaupt nog 5 A380's overhouden is puur omdat ze die niet kwijt kunnen raken). Om de A380 competitief te krijgen moet er een A380neo komen maar om een A380neo te ontwikkelen moet je klanten hebben; een vicieuze cirkel die niet wil doorbreken. [ Bericht 11% gewijzigd door Iemand91 op 23-11-2018 16:15:39 ] | |
Fred | vrijdag 23 november 2018 @ 16:11 |
Ik dacht niet aan de huidige A380 operators, ik zie serieus toekomst voor die dingen bij de vakantiecharters. De narrowbodies zijn populair geworden doordat de airline flexibeler kon plannen en minder pax per bestemming hoefde te zoeken om het toestel te vullen, van slotbeperkingen had met nog nooit gehoord, als Schiphol vol was bouwde men er gewoon een stuk aan. Ondertussen gaan er naar sommige vakantie bestemmingen op piekmomenten 10 tot 15 vliegtuigen op en neer vanuit Nederland. Dat biedt mi genoeg ruimte om de A380 in te zetten. (mits de kosten voor de slots in Schiphol maar hoog genoeg worden en/of er maar voldoende subsidie tegenover staat) | |
Iemand91 | vrijdag 23 november 2018 @ 16:23 |
Ah, zo. à la de volgepropte Corsair 747's Hi Fly ziet daar een markt in maar vooralsnog heeft die A380 vooral zitten invallen voor toestellen die uitvielen (zoals de 787's met motorproblemen). Probleem met zo'n volgepropte charter A380 (daar zouden dan minimaal 700+ stoelen inzitten) dat je zo'n enorm duur te opereren A380 dan het gehele jaar kostendekkend moet zien te vullen; dat lukt zelfs de grote legacy carriers met premium configuraties niet altijd; zie Air France. | |
DeeBee | vrijdag 23 november 2018 @ 21:55 |
https://blog.klm.com/bye-(...)ingNov2018_blog_null Tof stuk op de KLM blog ook! Ingezegend door Thaise monniken, geen wonder dat 'ie nog steeds vliegt. | |
Shivo | zaterdag 24 november 2018 @ 00:01 |
In feite is dus de politiek de enige redding van de A380. Het publiek wil eigenlijk wel milieu vriendelijk zijn maar ook de snelle gemakkelijke verbinding. En goedkoop, als het even kan. | |
Fred | zaterdag 24 november 2018 @ 00:08 |
Dan kan je dat soort toestellen aan de andere kant van de oceaan inzetten voor vakantievierende Canadezen en Noord USA-en. Daar groeit de markt ook als kool. En wellicht raken de Fransen ook gewoon te veel kwijt low costs carriers en zouden ze die toestellen anders moeten indelen: Benedendeks Air France met Air France kwaliteit en bovendeks Transavia met Transavia kwaliteit. | |
H_T | zaterdag 24 november 2018 @ 01:27 |
A good landing is any landing you can walk away from. A great landing is one where they can reuse the plane, aldus Douglas Richardson | |
Iemand91 | zondag 25 november 2018 @ 20:52 |
vol |