Dat is een goede vraag.quote:Op zaterdag 18 augustus 2018 23:01 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Nee hoor, die komen ook nog.
Lijkt me allereerst een goede vraag ATON: waar precies in The International Standard Bible Encyclopedia staat dit citaat? Noem eens volume en paginanummer.
En dat hij zelf aangeeft dat naar zijn weten ALLE Griekse versies van Matteüs de doopformule bevatten... Kortom, wederom een gigantisch complot.quote:Op zaterdag 18 augustus 2018 23:44 schreef Cognitor het volgende:
[..]
Dat is een goede vraag.
Maar daarnaast zij aangetekend, dat de vermeende citaten uit de Jerusalem Bible en de ISBE precies in overeenstemming zijn met mijn (en wellicht ook Etto's) standpunt. Ze zeggen immers niet dat de formule niet in Matteüs stond, maar alleen dat deze formule een ontwikkeling is uit een primitievere formule die we kennen uit andere bronnen. Dat wil dus helemaal niet zeggen dat ze beweren dat het niet in Matteüs stond.
Dan blijft over de beweringen van Ethelbert W. Bullinger. Dit is een naar fundamentalisme neigende theoloog. (Dus let wel: ATON hangt zijn bewering op aan de mensen die hij zo verfoeit!) De belangrijkste reden voor hem om te twijfelen is de tegenspraak die het oplevert met andere teksten uit het Nieuwe Testament. Daarom is het voor hem een minder kostbare aanname dat er tekstcorruptie geweest is dan dat Matteüs het fout kan hebben. En inderdaad zie je dat tegenwoordig de enigen die aan dit standpunt vasthouden mensen zijn uit een heel bepaalde theologische hoek. En natuurlijk gekkies als ATON en anderen die er hersenloos achteraan hobbelen.
En ook deze bron is niet valide.quote:Op zaterdag 18 augustus 2018 15:17 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Dat ik lui ben klopt. Nogmaals ik kan het niet controleren, ik heb er geen. Wat ik wel zie dat er verschillende pagina's worden genoemd. 364,365,366 en verschillende encyclopedia.
[ afbeelding ]
Ja dat zeg ik net: Harnack... had je ook kunnen weten als je de bron zelf had uitgeplozen en niet zomaar wat rommel van internet had geplukt.quote:Op zondag 19 augustus 2018 02:06 schreef ATON het volgende:
and its Trinitarian formula (is) foreign to the mouth of Jesus.”
Tiens, waar heb ik dit nog gelezen....
Dan moet je beter lezen het staat er duidelijk.quote:Op zaterdag 18 augustus 2018 17:22 schreef Cognitor het volgende:
[..]
Wat gebruik ik? Leg eens goed uit want je praat wartaal.
Aan de orde der pseudowetenschappers?quote:Ehm... ik heb hierover gepubliceerd voor vakgenoten en ik heb nog niemand horen klagen.
Draai de boel maar om, triest hoor.quote:Volgens mij sta jij nu behoorlijk in je hemd omdat je toegeeft dat je alleen maar aan het trollen bent.
Dan heb je zeker een slecht geheugenquote:Misschien even afkoelen en nuchter een reactie typen want hieruit word ik niet wijs.
quote:Ik negeer niets, dus ik begrijp niet waar je het over hebt. Wat ik wel begrijp is dat je uit pure nijdigheid allerlei valse beschuldigingen doet.
Aan dit soort verhaaltjes heb ik niet zo veel. Probeer je te richten op de vraag. Hoe is het ontrkacht?quote:Op zaterdag 18 augustus 2018 18:19 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Traditie heeft er niets mee te maken. In ieder geval, waar het de wetenschappelijke invalshoek betreft. Cognitor heeft gewoon een punt wanneer hij zegt dat Vader, Zoon en Heilige Geest niet direct gekoppeld kan worden aan een 'drie-eenheid'. Immers, Justinus schreef over deze drie, en zo ook Irenaeus. De vraag is of zij hieronder het dogma van de drie-eenheid verstonden zoals de latere orthodoxen dat hebben gedaan. Het punt is: de orthodoxen hebben beweerd van wel, en hebben als zodanig Justinus en Irenaeus - vooral tegen de marcionieten, docetisten en gnostici - gebruikt om de triniteitsleer te verdedigen.
Punt is ook: uit jullie epistels blijkt altijd dat inherent paranoïde 'daar moet gerommeld zijn' gedoe. Ver zij het van jullie om de meest logische redenering hier te hanteren: namelijk, dat de idee van de drie-eenheid sluimerend aanwezig was, dat de vroege orthodoxie op basis van bepaalde verzen (niet alleen Matteüs 28,19, maar bijvoorbeeld ook oudtestamentische typologieën - Abraham en de drie engelen) - en de woorden van de vroegste kerkvaders het dogma gedurende de eeuwen daarop verder uitwerkten, en dat zij dit deden uit een overtuigd geloof in de waarheid. Ofwel: niet uit een duistere motivatie om politieke spelletjes te spelen of de boel te misleiden, maar omdat zij dat als de waarheid achtten. Of DAT ook de WAARHEID IS, is vers twee. Maar die is volstrekt oninteressant, want dat is het gebied van geloof.
Ironisch is, is dat Cognitor hiermee juist aantoont niet blindelings de orthodoxe kerkleer te volgen, want die zien in Matt. 28,19 sowieso een bewijs voor de drie-eenheid.
Tenslotte, ik heb je eerlijk gezegd nergens Cognitor zien ontmaskeren, aangezien er bar weinig te ontmaskeren valt. Hij maakt gebruik van de wetenschappelijke methode, maar jij, ATON en hoatzin kunnen de persoon niet los zien van de materie, en derhalve zien jullie hem (en mij) ook allereerst als apologeet ipv lieden die academisch te werk gaan.
Geloof vanuit wat je traditie heeft er alles mee te maken. Anders zou je de citaten die niets zeggen over de goddelijkheid van Jezus niet als bewijs zien. En de citaten van Eusebius niet negeren. Dat is gewoon selectief kersenplukken vanwege je geloof. Dat is prima verder hoor.quote:Op zaterdag 18 augustus 2018 18:19 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Traditie heeft er niets mee te maken. In ieder geval, waar het de wetenschappelijke invalshoek betreft. Cognitor heeft gewoon een punt wanneer hij zegt dat Vader, Zoon en Heilige Geest niet direct gekoppeld kan worden aan een 'drie-eenheid'. Immers, Justinus schreef over deze drie, en zo ook Irenaeus. De vraag is of zij hieronder het dogma van de drie-eenheid verstonden zoals de latere orthodoxen dat hebben gedaan. Het punt is: de orthodoxen hebben beweerd van wel, en hebben als zodanig Justinus en Irenaeus - vooral tegen de marcionieten, docetisten en gnostici - gebruikt om de triniteitsleer te verdedigen.
Punt is ook: uit jullie epistels blijkt altijd dat inherent paranoïde 'daar moet gerommeld zijn' gedoe. Ver zij het van jullie om de meest logische redenering hier te hanteren: namelijk, dat de idee van de drie-eenheid sluimerend aanwezig was, dat de vroege orthodoxie op basis van bepaalde verzen (niet alleen Matteüs 28,19, maar bijvoorbeeld ook oudtestamentische typologieën - Abraham en de drie engelen) - en de woorden van de vroegste kerkvaders het dogma gedurende de eeuwen daarop verder uitwerkten, en dat zij dit deden uit een overtuigd geloof in de waarheid. Ofwel: niet uit een duistere motivatie om politieke spelletjes te spelen of de boel te misleiden, maar omdat zij dat als de waarheid achtten. Of DAT ook de WAARHEID IS, is vers twee. Maar die is volstrekt oninteressant, want dat is het gebied van geloof.
Ironisch is, is dat Cognitor hiermee juist aantoont niet blindelings de orthodoxe kerkleer te volgen, want die zien in Matt. 28,19 sowieso een bewijs voor de drie-eenheid.
Tenslotte, ik heb je eerlijk gezegd nergens Cognitor zien ontmaskeren, aangezien er bar weinig te ontmaskeren valt. Hij maakt gebruik van de wetenschappelijke methode, maar jij, ATON en hoatzin kunnen de persoon niet los zien van de materie, en derhalve zien jullie hem (en mij) ook allereerst als apologeet ipv lieden die academisch te werk gaan.
Vage aanname die je gewoon het beste uitkomt vanwege je geloof. Kersenplukker!quote:Op zaterdag 18 augustus 2018 19:29 schreef Cognitor het volgende:
[..]
Mooi uitgewerkt, dank.
Het centrale punt is, dat je op basis van alle gegevens diverse hypothesen moet afwegen, en dan degene moet kiezen die de meeste gegevens met de minste veronderstellingen verklaart. De hypothese dat Eusebius soms vrij citeert is daarom de beste.
Ga jij het nu maar eens ontkrachten. Als je iets beweert moet je het ook waarmaken.quote:Op zaterdag 18 augustus 2018 23:04 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Je weet het dus niet.
Je komt met een heel explosieve bron... Zeg eens, welk paginanummer? Welk deel?
Dat van Eusebius? Reeds gedaan.quote:Op zondag 19 augustus 2018 11:53 schreef Panterjong het volgende:
[..]
Ga jij het nu maar eens ontkrachten. Als je iets beweert moet je het ook waarmaken.
Heb je mijn reacties in 66, 77, 79, 81, 82 en 85 in deze reeks überhaupt gelezen?quote:Op zondag 19 augustus 2018 11:51 schreef Panterjong het volgende:
[..]
Geloof vanuit wat je traditie heeft er alles mee te maken. Anders zou je de citaten die niets zeggen over de goddelijkheid van Jezus niet als bewijs zien. En de citaten van Eusebius niet negeren. Dat is gewoon selectief kersenplukken vanwege je geloof. Dat is prima verder hoor.
Hoe Cognitor van alles aanneemt kunnen we natuurlijk geen wetenschappelijke werkwijze noemen. O, er is een citaatje in de 2e eeuw van een kerkvader in de 1e eeuw waarin niets staat over de goddelijkheid van Jezus dat is bewijs dat de betreffende kerkvaders Jezus zag als goddelijk en zo doen ze dat in de rechtbank ook. Dat jij daar intrapt zeg. Hoe naief ben je?
Waar heb je het over?quote:Op zondag 19 augustus 2018 12:18 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Dat van Eusebius? Reeds gedaan.
Irrelevantquote:Op zondag 19 augustus 2018 12:24 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Heb je mijn reacties in 66, 77, 79, 81, 82 en 85 in deze reeks überhaupt gelezen?
Serieus, Panterjong?quote:
Wat denk je zelf? Irrelevant omdat het allemaal na post 292 is geschreven. Het in vlammen op laten gaan zou hiervoor gebeurd moeten zijn. Daarom nogmaals mijn vraag:quote:Op zondag 19 augustus 2018 12:37 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Serieus, Panterjong?
In het vorige deel geeft Cognitor precies aan wat ik in post 66 verder heb uitgewerkt: de hypothese dat er een mysterieus, echt Matteüs-evangelie moet bestaan omdat Eusebius in twee werken een ander slot hanteert is bijzonder zwak (vooral wanneer je enige onderbouwing daarvoor websites zijn die, zoals blijkt, de bronnen geheel niet correct gebruiken) omdat het slot bij eerdere en tevens contemporaine auteurs wel wordt gebruikt. Wat heet, door Eusebius zelf.
Over ontwijken gesproken...
Ik heb het hele fundament van ATONs zoveelste kulargument tot op het bot gefileerd, aangetoond dat hij wederom gebruik maakt van dubieuze en zelfs frauduleuze bronnen, maar voor jou is dat 'irrelevant'?
Het wordt steeds duidelijker wie hier de echte blinde gelovigen zijn.
Etto vB en ik negeren de citaten van Eusebius niet. We hebben ze uitgebreid behandeld en zelfs in de primaire bronnen opgezocht. Dat kun je van ATON cum suibus niet zeggen.quote:Op zondag 19 augustus 2018 11:51 schreef Panterjong het volgende:
[..]
En de citaten van Eusebius niet negeren. Dat is gewoon selectief kersenplukken vanwege je geloof. Dat is prima verder hoor.
Hoe Cognitor van alles aanneemt kunnen we natuurlijk geen wetenschappelijke werkwijze noemen.
"Kletskoek. Het gaat daar niet over de Drievuldigheid.quote:Op zondag 19 augustus 2018 12:56 schreef Panterjong het volgende:
[..]
Wat denk je zelf? Irrelevant omdat het allemaal na post 292 is geschreven. Het in vlammen op laten gaan zou hiervoor gebeurd moeten zijn. Daarom nogmaals mijn vraag:
Hoe wordt de theorie van Aton, dat een deel van Mattheus 28.19 later is aangevuld tussen post 275 en post 291 van het topic Teruggekeerde Jezusfiguren deel 3 door charlatan Cognitor ontkracht?
Met andere woorden kun je het simpelweg niet aantonen maar doe je maar wat aannamen. Daarmee ontkracht je niets.quote:Op zondag 19 augustus 2018 13:00 schreef Cognitor het volgende:
[..]
Etto vB en ik negeren de citaten van Eusebius niet. We hebben ze uitgebreid behandeld en zelfs in de primaire bronnen opgezocht. Dat kun je van ATON cum suibus niet zeggen.
Daarnaast hebben we precies aangegeven waarom de betreffende citaten van Eusebius naar alle waarschijnlijkheid berusten op een vrije citeerwijze. Je moet een keuze maken. Dus dat we selectief zijn is geen punt; dat is iedereen, welke keuze ook gemaakt wordt. Het gaat om de argumentatie voor die keuze. Overigens selectief in de zin dat je voor één ding kiest, en niet in de zin dat je de rest helemaal negeert.
Vermoeiend hoor, dat heb ik helemaal niet gezegd.quote:En als het om argumenten gaat heb ik er eigenlijk maar één gehoord van ATON hoatzin en jij, en dat is dat Matteüs niet in tegenspraak mag zijn met andere NT-ische geschriften. Dat is een erg fundamentalistisch-christelijke aanname die niet door EttovB en mij, en noch door de gangbare kritische wetenschap for that matter, gedeeld wordt
Je ontkracht er niets mee.quote:Zowel Etto vB als ik hebben verschillende keren beargumenteerd waarom het de meest economische hypothese is aan te nemen dat Eusebius vrij citeert. Maar dan is het enige antwoord: kersenplukken. Tja.
Vaag verhaaltje hoor. Is er ook DNA gevonden waarmee ontkracht wordt dat Mattheus 28.19 voor een deel later is toegevoegd?quote:Vergelijk het met een rechter die over een verdachte moet oordelen. DNA is aangetroffen bij plaats delict, vingerafdrukken, de buit ligt bij haar thuis, en er zijn getuigen. Maar er is één getuige die zegt de verdachte niet te herkennen. Hoe denk je dat de rechter gaat oordelen? Juist. Nu zeg jij: maar die rechter is aan het kersenplukken want hij negeert die ene getuige!
Hoe wordt de theorie van Aton, dat een deel van Mattheus 28.19 later is aangevuld tussen post 275 en post 291 van het topic Teruggekeerde Jezusfiguren deel 3 door charlatan Cognitor ontkracht?quote:Op zondag 19 augustus 2018 13:03 schreef EttovanBelgie het volgende:
Hoe wordt de theorie van Aton, dat een deel van Mattheus 28.19 later is aangevuld tussen post 275 en post 291 van het topic Teruggekeerde Jezusfiguren deel 3 door charlatan Cognitor ontkracht?
Onjuiste aanname. Jammer hoorquote:Op zondag 19 augustus 2018 13:13 schreef EttovanBelgie het volgende:
Ironisch ook dat het hele argument helemaal niet gaat over de goddelijkheid van Jezus, of over de drie-eenheid.
Het gaat erom of het evangelie van Matteüs is aangepast.
De wetenschappelijke consensus - ik weet het ATON, hoatzin en Panterjong, rode lap en stier - zegt van niet.
Fundamentalistische websites zeggen van wel.
En presto: de 'hypothese' van ATON is geloofwaardig, want orthodox religieuze websites halen gemutileerde bronnen aan uit encyclopedieën uitgebracht rond 1911 - lachwekkend, aangezien religiositeit voor de heren steevast een reden tot wantrouwen is, behalve wanneer het de eigen complottheorieën van dienst kan zijn
En dan anderen charlatans durven noemen
Wat jammer is, is dat je andere mensen die wel met degelijke bronnen komen charlatans durft te noemen maar elke scheet die ATON laat een 'interessant gevalletje' noemt, terwijl steeds weer blijkt dat zijn bronmateriaal simpelweg deplorabel is.quote:
Hoe kun je dit weten, ik heb helemaal geen uitspraken hierover gedaan?quote:Op zondag 19 augustus 2018 13:13 schreef EttovanBelgie het volgende:
Ironisch ook dat het hele argument helemaal niet gaat over de goddelijkheid van Jezus, of over de drie-eenheid.
Het gaat erom of het evangelie van Matteüs is aangepast.
De wetenschappelijke consensus - ik weet het ATON, hoatzin en Panterjong, rode lap en stier - zegt van niet.
Fundamentalistische websites zeggen van wel.
En presto: de 'hypothese' van ATON is geloofwaardig, want orthodox religieuze websites halen gemutileerde bronnen aan uit encyclopedieën uitgebracht rond 1911 - lachwekkend, aangezien religiositeit voor de heren steevast een reden tot wantrouwen is, behalve wanneer het de eigen complottheorieën van dienst kan zijn
En dan anderen charlatans durven noemen
Maar natuurlijk wel. ATON hoeft maar een dubieuze website te copy pasten, en je hebt weer een 'interessant gevalletje' gevonden om de wetenschappelijke consensus in twijfel te kunnen trekken.quote:Op zondag 19 augustus 2018 13:26 schreef Panterjong het volgende:
[..]
Hoe kun je dit weten, ik heb helemaal geen uitspraken hierover gedaan?
Leg eens uit wat je precies bedoelt met "je kunt het niet aantonen". Wat kan ik niet aantonen? Het enige waar ik hier mee bezig ben is de stelling verdedigen dat het (veel) waarschijnlijker is dat Eusebius vrij citeert dan dat hij als enige zou beschikken over het oorspronkelijke evangelie van Matteüs en daar maar af en toe uit citeert.quote:Op zondag 19 augustus 2018 13:20 schreef Panterjong het volgende:
Met andere woorden kun je het simpelweg niet aantonen maar doe je maar wat aannamen. Daarmee ontkracht je niets.
Jammer dat je geen antwoord geeft op mijn vraag.quote:Op zondag 19 augustus 2018 13:26 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Wat jammer is, is dat je andere mensen die wel met degelijke bronnen komen charlatans durft te noemen maar elke scheet die ATON laat een 'interessant gevalletje' noemt, terwijl steeds weer blijkt dat zijn bronmateriaal simpelweg deplorabel is.
Jammer je dit weer veronderstelt zonder je af te vragen hoe het werkelijk zit. Geef gewoon antwoord op mijn vraag man.quote:Wat jammer is, is dat je werkelijk denkt dat het hier gaat over het willen bewijzen van de goddelijkheid van Jezus of de drie-eenheid, terwijl het gaat over de integriteit van het evangelie van Matteüs zoals we dat nu hebben.
Dat doet allemaal niet terzake. Ik heb dat zelf reeds gevonden waarom zou ik dat van jou en Cognitor dan lezen. Geef toch gewoon antwoord op mijn vraag.quote:Wat jammer is, is dat je weigert de in deze reeks aangeleverde bewijsmaterialen die aantonen dat ATON wederom met bronnen knoeit te lezen.
Onjuiste aanname.quote:Op zondag 19 augustus 2018 13:28 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Maar natuurlijk wel. ATON hoeft maar een dubieuze website te copy pasten, en je hebt weer een 'interessant gevalletje' gevonden om de wetenschappelijke consensus in twijfel te kunnen trekken.
Waar we het over haddenquote:Op zondag 19 augustus 2018 13:30 schreef Cognitor het volgende:
[..]
Leg eens uit wat je precies bedoelt met "je kunt het niet aantonen". Wat kan ik niet aantonen? Het enige waar ik hier mee bezig ben is de stelling verdedigen dat het (veel) waarschijnlijker is dat Eusebius vrij citeert dan dat hij als enige zou beschikken over het oorspronkelijke evangelie van Matteüs en daar maar af en toe uit citeert.
Het enige wat ik hoef te ontkrachten is dat de losse flodder van ATON een waarschijnlijker historisch scenario is. Hoe heb ik dat niet ontkracht? Wat zou ik wel moeten doen om dat te ontkrachten.
Begrijp je het zelf nog wel?quote:
Is dit :quote:
" in den Naam des Vaders, en des Zoons, en des Heiligen Geestes " , de tekst die men nu nog uitspreekt bij het vormen van een kruisteken. De Vader, de Zoon en de H.Geest zijn de drie neteru van God die een triniteit vormen. Deze triniteit komt niet voor in geen enkel evangelie met dit als uitzondering. Dat Jezus zoiets zou uitgesproken hebben is gewoon onmogelijk. Dit hoort thuis in de Helleens gnostische versie. Indien Mattheus dit zou geschreven hebben was hij reeds een gnosticus en had dit niks meer te maken waar Jezus voor stond.quote:En de elf discipelen zijn heengegaan naar Galilea, naar den berg, waar Jezus hen bescheiden had.
En als zij Hem zagen, baden zij Hem aan; doch sommigen twijfelden.
En Jezus, bij hen komende, sprak tot hen, zeggende: Mij is gegeven alle macht in hemel en op aarde.
Gaat dan henen, onderwijst al de volken, dezelve dopende in den Naam des Vaders, en des Zoons, en des Heiligen Geestes; lerende hen onderhouden alles, wat Ik u geboden heb.
En ziet, Ik ben met ulieden al de dagen tot de voleinding der wereld. Amen.
Het is een aanname dat het hier om een triniteit zou gaan. Dat woord bestond nog niet eens.quote:Op zondag 19 augustus 2018 14:48 schreef ATON het volgende:
[..]
Is dit :
[..]
" in den Naam des Vaders, en des Zoons, en des Heiligen Geestes " , de tekst die men nu nog uitspreekt bij het vormen van een kruisteken. De Vader, de Zoon en de H.Geest zijn de drie neteru van God die een triniteit vormen. Deze triniteit komt niet voor in geen enkel evangelie met dit als uitzondering.
Het staat hier alleen ter discussie of het oorspronkelijk in Matteüs stond.quote:Dat Jezus zoiets zou uitgesproken hebben is gewoon onmogelijk. Dit hoort thuis in de Helleens gnostische versie. Indien Mattheus dit zou geschreven hebben was hij reeds een gnosticus en had dit niks meer te maken waar Jezus voor stond.
"Heilige geest" komt ook in Joodse bronnen voor, zoals de Wijsheid van Salomo. Ook 'de zoon' komt in de bronnen voor, bijvoorbeeld in de Psalmen van Salomo.quote:Zelfde zien we een generatie verder bij het evangelie volgens Johannes: " In den beginne was het Woord, en het Woord was bij God, en het Woord was God. Dit was in den beginne bij God. Alle dingen zijn door Hetzelve gemaakt, en zonder Hetzelve is geen ding gemaakt, dat gemaakt is. In Hetzelve was het Leven, en het Leven was het Licht der mensen. En het Licht schijnt in de duisternis, en de duisternis heeft hetzelve niet begrepen. " enzovoort.
In deze periode was Jezus nog niet als de netjer " Zoon " uit de triniteit verheven. Ook dit komt maar pas in de 4e eeuw, wat toen nog een schisma veroorzaakte.
Jezus' tijdgenoten kende wel de uitdrukking " EEN zoon van God ", maar niet DE zoon van God " ( tja, het zit hem in de details ), men kende ook de uitdrukking " Gods geest " , maar niet de H.Geest ( wat trouwens in oorsprong Sofia was en wat Michelangelo nog wist dank zij zijn joodse leraar bij de Medici's. zie Sixtijnse kapel ).
Tja, ik kan begrijpen dat het psychisch moeilijk voor je is nu je volkomen door de mand bent gevallen, voor de zoveelste keer. Sterkte hoor.quote:En voor de rest is dit geouwehoer waar ik niet meer aan wil deelnemen.
quote:Lucas 13:31-35
...In die dagen kwamen er enige Farizeeën tegen Jezus zeggen: ‘Vertrek, ga weg van hier, want Herodes wil U doden!’
Hij antwoordde: ‘Zeg tegen die vos: “Let op, Ik drijf demonen uit en vandaag en morgen genees Ik mensen, en op de derde dag bereik Ik de voltooiing.” Maar Ik moet vandaag en morgen en de volgende dag op weg blijven, want het gaat niet aan dat een profeet omkomt buiten Jeruzalem; Jeruzalem, dat de profeten doodt, en stenigt wie naar haar toe zijn gestuurd! Hoe vaak heb Ik je kinderen niet bijeen willen brengen zoals een hen haar kuikens onder haar vleugels hoedt, maar jullie hebben het niet gewild. Jullie stad wordt aan haar lot overgelaten. Ik verzeker jullie: jullie zullen mij niet meer zien, tot de tijd komt dat je zult zeggen: “Gezegend Hij die komt in de naam van de Heer!”’
Zeker, Jezus is volgens het christendom óók profeet.quote:Op zondag 19 augustus 2018 15:42 schreef Amios het volgende:
Wordt binnen het christendom Jezus ook gezien als 'profeet', naast het zijn van de zoon van God? Ben een christen tegengekomen die beweert dat Jezus ook profeet is, en komt met deze bijbelverzen:
[..]
Reageer dan niet op mij als je het over iets anders hebt.quote:Op zondag 19 augustus 2018 13:39 schreef Cognitor het volgende:
[..]
Begrijp je het zelf nog wel?
Leg eens uit wat je precies bedoelt met "je kunt het niet aantonen". Wat kan ik niet aantonen? Het enige waar ik hier mee bezig ben is de stelling verdedigen dat het (veel) waarschijnlijker is dat Eusebius vrij citeert dan dat hij als enige zou beschikken over het oorspronkelijke evangelie van Matteüs en daar maar af en toe uit citeert.
Het enige wat ik hoef te ontkrachten is dat de losse flodder van ATON een waarschijnlijker historisch scenario is. Hoe heb ik dat niet ontkracht? Wat zou ik wel moeten doen om dat te ontkrachten.
beetje het grote probleem van dit topic.quote:Op zondag 19 augustus 2018 17:03 schreef Panterjong het volgende:
[..]
Reageer dan niet op mij als je het over iets anders hebt.
Het enige wat Cognitor en ik doen is de bronnen die gebruikt worden IN discussies ontleden en valideren dan wel falsifiëren... Of waar nodig zelf bronnen aandragen voor een standpunt.quote:Op zondag 19 augustus 2018 17:45 schreef dop het volgende:
[..]
beetje het grote probleem van dit topic.
Als je iets zegt word je snel in een kamp gestopt.
Verzand vervolgens in een wij tegen zij discussie.
De zogenaamde heren academici mogen zich wat dat betreft wel eens achter de oren krabben.
Het lijkt wel of sommige niet met elkaar kunnen maar eigenlijk ook niet zonder elkaar.
En die is?quote:Op zondag 19 augustus 2018 13:37 schreef Panterjong het volgende:
[..]
Onjuiste aanname.
Om op zoek te gaan naar wat de wetenschappelijke consensus is, dat is wel wat anders dan hoe jij het stelt.
Daarnaast weeg ik alle standpunten die ik vind af en neem ik zelf een standpunt in. In dit geval is die exact hetzelfde als de wetenschappelijke consensus zoals ik die gevonden heb.
ik sprak niet over atheïst VS christen.quote:Op zondag 19 augustus 2018 18:29 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Het enige wat Cognitor en ik doen is de bronnen die gebruikt worden IN discussies ontleden en valideren dan wel falsifiëren... Of waar nodig zelf bronnen aandragen voor een standpunt.
Want dat is pas wat giftig is: zaken verspreiden als waarheid zonder deze degelijk te onderbouwen.
Dat wij-zij kamp bestaat hierin dan ook niet uit gelovig versus ongelovig, christen versus atheïst, maar uit het kamp dat allerlei zeer boude beweringen doet en verkoopt als waarheid en het kamp dat vervolgens die beweringen naast de meetlat van betrouwbaarheid en validiteit van de claims legt.
Mij zal het derhalve echt worst wezen, de religieuze dimensie. Dat heb ik al vaker gezegd: dat is een futiele onderneming want gebaseerd op oncontroleerbare gevoelens. Mij gaat het hier puur om de historische benadering. En wanneer ik zie dat deze geweld wordt aangedaan, reageer ik daarop.
Ik heb eveneens reeds gezegd: wanneer er bronnen opduiken die bepaalde beweringen ontkrachten, neem ik die aan... zolang deze ook inderdaad degelijk zijn onderbouwd.
De 'heren academici' moeten zich achter de oren krabben? Omdat de 'heren academici' de berg aan dubieuze, frauduleuze en zelfs ronduit valse bronnen onder de loep leggen? Zou willen dat de 'heren website surfers' dat eens deden voordat ze een topic wederom verknallen met hun complottheorieën en pseudo-wetenschap.
Het is erg eenvoudig; zolang er ongefundeerde en op frauduleus bronmateriaal gebaseerde uitspraken worden verkocht als wetenschap, reageer ik daarop. En laat de meeste van die onzin nu stelselmatig van ATON komen.quote:Op zondag 19 augustus 2018 19:09 schreef dop het volgende:
[..]
ik sprak niet over atheïst VS christen.
En wat heren academici betreft.
Dan doel ik vooral op het maar eindeloos op elkaar blijven reageren en bassen.
Dat is een academicus onwaardig.
Je kan het wel, heb ik vaker gezien.
Maar helaas is Aton toch ook een soort rodelap voor je.
En dan gaat het toch vrij snel over Aton dit Aton dat.
Al lang duidelijk dat je het niet met hem eens ben.
Maar reageer dan ook enkel op de feiten.
Ik stoor me ook met name aan cognitor die er ook wat makkelijk praten op gaat.
Of je wel of niet hebt gestudeerd geeft geen extra geldigheid voor je argumenten.
Waarom geef je geen antwoord op mijn vraag. Geef anders gewoon toe dat er niets ontkracht is.quote:
quote:Op zondag 19 augustus 2018 18:29 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Het enige wat Cognitor en ik doen is de bronnen die gebruikt worden IN discussies ontleden en valideren dan wel falsifiëren... Of waar nodig zelf bronnen aandragen voor een standpunt.
Want dat is pas wat giftig is: zaken verspreiden als waarheid zonder deze degelijk te onderbouwen.
Dat wij-zij kamp bestaat hierin dan ook niet uit gelovig versus ongelovig, christen versus atheïst, maar uit het kamp dat allerlei zeer boude beweringen doet en verkoopt als waarheid en het kamp dat vervolgens die beweringen naast de meetlat van betrouwbaarheid en validiteit van de claims legt.
Mij zal het derhalve echt worst wezen, de religieuze dimensie. Dat heb ik al vaker gezegd: dat is een futiele onderneming want gebaseerd op oncontroleerbare gevoelens. Mij gaat het hier puur om de historische benadering. En wanneer ik zie dat deze geweld wordt aangedaan, reageer ik daarop.
Ik heb eveneens reeds gezegd: wanneer er bronnen opduiken die bepaalde beweringen ontkrachten, neem ik die aan... zolang deze ook inderdaad degelijk zijn onderbouwd.
De 'heren academici' moeten zich achter de oren krabben? Omdat de 'heren academici' de berg aan dubieuze, frauduleuze en zelfs ronduit valse bronnen onder de loep leggen? Zou willen dat de 'heren website surfers' dat eens deden voordat ze een topic wederom verknallen met hun complottheorieën en pseudo-wetenschap.
Jij bent hier de meester in. Anders had je wel antwoord gegeven op mijn vraag. Nu blijft het bij wat gebash zonder onderbouwing. Triest hoor.quote:Op zondag 19 augustus 2018 18:29 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Het ziet er uit als een eend, zwemt als een eend en kwaakt als een eend.quote:Op maandag 20 augustus 2018 11:37 schreef hoatzin het volgende:
Hoe het ook zij. het is niet zo vreemd dat hier veel controverse over is. Ook zonder Eusebius is Mattheus 28 een verdachte tekst met een "Comma Johanneum" achtige lading. Het riekt sterk naar de triniteit, en dat valt velen op, academisch geschoold of niet.
Het is dan wel opvallend dat hij dan (en ik citeer he, het zijn niet mijn bevindingen!!!) dit gedeelte 18 keer (of meer) vrij citeert.quote:Op zondag 19 augustus 2018 13:39 schreef Cognitor het volgende:
Het enige waar ik hier mee bezig ben is de stelling verdedigen dat het (veel) waarschijnlijker is dat Eusebius vrij citeert dan dat hij als enige zou beschikken over het oorspronkelijke evangelie van Matteüs en daar maar af en toe uit citeert.
yepquote:Op maandag 20 augustus 2018 13:45 schreef ATON het volgende:
[..]
Deze ? :
https://en.wikipedia.org/wiki/Frederick_Cornwallis_Conybeare
Het comma johanneum geert geen triniteit van drie personen. (ook al leert de bijbel het wel)quote:Op maandag 20 augustus 2018 11:37 schreef hoatzin het volgende:
Hoe het ook zij. het is niet zo vreemd dat hier veel controverse over is. Ook zonder Eusebius is Mattheus 28 een verdachte tekst met een "Comma Johanneum" achtige lading. Het riekt sterk naar de triniteit, en dat valt velen op, academisch geschoold of niet.
Welke vraag? Over de stelling van ATON dat Matt. 28,19 een latere toevoeging is, of dat Eusebius het bewijs is voor gerommel met het werk?quote:Op maandag 20 augustus 2018 08:34 schreef Panterjong het volgende:
[..]
Waarom geef je geen antwoord op mijn vraag. Geef anders gewoon toe dat er niets ontkracht is.
mag jij mij vertellen wat dan het doel is geweest van deze inlassing/vervalsing.quote:Op maandag 20 augustus 2018 14:22 schreef Manke het volgende:
[..]
Het comma johanneum toont juist geen triniteit. (ook al leert de bijbel het wel)
En als we dan nog eens doorklikken krijgen we dit:quote:
Ok, da's weer een andere discussie.quote:Op maandag 20 augustus 2018 14:54 schreef ATON het volgende:
[..]
En als we dan nog eens doorklikken krijgen we dit:
https://en.wikipedia.org/wiki/Christ_myth_theory
https://en.wikipedia.org/wiki/Historical_Jesus
Geen idee. Wat het stuk doet is aantonen dat God zelf getuigt vanuit de hemel van Zijn Zoon.quote:Op maandag 20 augustus 2018 14:33 schreef hoatzin het volgende:
[..]
mag jij mij vertellen wat dan het doel is geweest van deze inlassing/vervalsing.
Wiki:quote:Op maandag 20 augustus 2018 15:29 schreef Manke het volgende:
[..]
Geen idee. Wat het stuk doet is aantonen dat God zelf getuigt vanuit de hemel van Zijn Zoon.
(het toont wel een drie-eenheid, maar niet de 3eh van drie personen, bedoelde ik te zeggen, God is één. Vader, Woord, Geest is een eenheid, en dan hoef je niet eens in de bekende 3eh te geloven. Ik zoek nog of de bijbel de bekende 3eh werkelijk leert, ik denk het wel omdat Jezus aangewezen wordt als schepper)
Zeker, maar dat ik niet enkel deze ' fantasieën ' heb is duidelijk.quote:Op maandag 20 augustus 2018 15:05 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Ok, da's weer een andere discussie.
Om preciezer te zijn, Eusebius maakt gebruik van de verkorte versie in:quote:Op maandag 20 augustus 2018 12:57 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Het is dan wel opvallend dat hij dan (en ik citeer he, het zijn niet mijn bevindingen!!!) dit gedeelte 18 keer (of meer) vrij citeert.
(F.C. Conybeare ):
Eusebius noemt deze tekst (Matt. 28:19) weer in werken geschreven tussen 300 en 336,met name in zijn lange commentaren op de Psalmen, op Jesaja, zijn betoging Evangelica, zijn theofanie ... in zijn beroemde geschiedenis van de kerk , en in zijn lofrede van de keizer Constantijn. Ik heb, na matig zoeken in deze werken van Eusebius, achttien citaten gevonden van Mattheüs 28:19, en altijd in de volgende vorm: "Gaat heen en maakt discipelen van alle volken in Mijn Naam en leert hen onderhouden al wat, wat Ik u geboden heb.
Hou je niet van de domme, kom op zeg. Hoe vaak heb ik de vraag wel niet gesteld. pfff....quote:Op maandag 20 augustus 2018 14:26 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Welke vraag? Over de stelling van ATON dat Matt. 28,19 een latere toevoeging is, of dat Eusebius het bewijs is voor gerommel met het werk?
Het zal wel aan Bert en Ernie liggen, maar inderdaad heb ik geen idee wat nu precies je bedoeling is. Is dit nog steeds de vraag hoe de Matt. 28,19 is een latere aanvulling omdat Eusebius het anders citeerde theorie in vlammen is op gegaan?quote:Op maandag 20 augustus 2018 16:10 schreef Panterjong het volgende:
[..]
Hou je niet van de domme, kom op zeg. Hoe vaak heb ik de vraag wel niet gesteld. pfff....
Het Woord van God is het Woord van God;quote:Op maandag 20 augustus 2018 15:32 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Wiki:
Het resultaat wordt gewoonlijk begrepen als een duidelijke verwijzing naar de Drie-eenheid van Vader, Zoon en Geest. De Drie-eenheid zelf komt ook niet als zodanig voor in de Bijbel.
Temeer omdat in je uit Johannes kan opmaken dat met het Woord Jezus bedoeld wordt.
quote:Op maandag 20 augustus 2018 16:10 schreef Panterjong het volgende:
Hou je niet van de domme, kom op zeg. Hoe vaak heb ik de vraag wel niet gesteld. pfff....
Dan zou ik me ook van de domme houden....quote:Het oudste werk dat we van Eusebius hebben is dus de Theophania, daterend van 411.
Dit is gnostiek Manke, en daar heb je geen kaas van gegeten, laat dat effe duidelijk wezen. En baaidewee, er stond niet Woord maar Logos en dat heeft een veel bredere betekenis.quote:Op maandag 20 augustus 2018 16:19 schreef Manke het volgende:
[..]
Het Woord van God is het Woord van God;
Jezus, het vleesgeworden Woord van God, is de Zoon van God, de volledige afdruk van God;
Woord van God ís God.
Dan vraag ik me af:
Was het Woord de (eeuwige) Zoon voordat Hij in het vlees kwam? Ik heb nog geen idee of de bijbel dit leert.
Hoe gaat de stelling dat Mattheus 28.19 voor een deel is aangevuld voor het plaatsen van je reactie 'Maar wanneer de zoveelste absurde hypothese van ATON opnieuw in vlammen opgaat.' in vlammen op?quote:Op maandag 20 augustus 2018 16:12 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Het zal wel aan Bert en Ernie liggen, maar inderdaad heb ik geen idee wat nu precies je bedoeling is. Is dit nog steeds de vraag hoe de Matt. 28,19 is een latere aanvulling omdat Eusebius het anders citeerde theorie in vlammen is op gegaan?
Ik ben benieuwd, welk werk kunnen we vinden dat van oudere datum is?quote:Op maandag 20 augustus 2018 16:21 schreef ATON het volgende:
[..]
[..]
Dan zou ik me ook van de domme houden....
Ik heb er geen kaas van gegeten, wil je uitleggen hoe dít stukje gnostisch is?quote:Op maandag 20 augustus 2018 16:27 schreef ATON het volgende:
[..]
Dit is gnostiek Manke, en daar heb je geen kaas van gegeten, laat dat effe duidelijk wezen. En baaidewee, er stond niet Woord maar Logos en dat heeft een veel bredere betekenis.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Logos
Dank voor je uiteenzetting.quote:Op maandag 20 augustus 2018 15:43 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Om preciezer te zijn, Eusebius maakt gebruik van de verkorte versie in:
Demonstratio Evangelica: 3.6, 7; 9.11;
Historia Ecclesiastica: deel III, 5.2;
Comm. in Psalmos: 59.9, 65.6; 67.34; 76.20;
Comm. in Hesaiam: 18.2; 34.16;
Per Theophania: 4.16; 5.17; 5.46; 5.49;
Oratio: 16.8.
Hij maakt gebruik van de lange versie (doopformule) in:
Contra Marcellum, I.1.9 en I.1.36;
De Ecclesiastica Theologia, deel III, 5.22;
Epistola ad Caesarariensis, 3
Comm. in Psalmos 117.1-4;
Per Theophania 4.8.
De consensus qua datering van deze originele werken - aangezien de originele versies verloren zijn gegaan - is dat de Demonstratio het oudst is, geschat tussen 314 en 318. Oudste manuscript: 12e eeuw.
Gevolgd door Theophania (ca. 333-337, oudste manuscript: 411, Syrisch met Griekse fragmenten), Commentaar op de Psalmen (ca.na 335, oudste manuscript 10e eeuw), Commentaar op Jesaja (ca. 324-337, oudste manuscript 10e eeuw), Historia Ecclesiastica (311-323, oudste manuscript 11e/12e eeuw - Grieks, 462 - Syrisch), Oratio (ca. na 335, oudste manuscript 11e eeuw).
Het oudste werk dat we van Eusebius hebben is dus de Theophania, daterend van 411.
Opmerkelijk is dat in dit een en hetzelfde werk Eusebius gebruik maakt van zowel de korte als de lange formule.
Wanneer, en in welke context, maakt Eusebius gewag van de korte en de lange versie in Theophania?
Verbazingwekkend (of juist niet, wanneer je de consensus aanhangt dat Eusebius parafraseert waar hij dat nodig had) is dat de korte en lange formule beide in het Vierde boek voorkomen:
De lange versie in boek 4, hoofdstuk 8, onder het kopje:
"Waarin Hij vanaf het begin Zijn discipelen had voorzegd, dat Hij hen vissers van mensen zou maken; en dat zij uiteindelijk, openlijk, direct, en door Zijn macht, discipelen moesten maken in alle naties"
De korte versies volgen in hoofdstuk 16, waar het met hoofdstuk 15 het gedeelde kopje heeft:
"Aangaande de onmiddellijke verwerping van de Joden en de roeping van de heidenen, zo ook aangaande zij die op onwaardige wijze in Zijn kerk worden opgenomen"
Vervolgens in boek 5 - onder de titel "Tegen degenen die veronderstellen dat de Christus van God een tovenaar en misleider was", hoofdstuk 17.
Vervolgens in boek 5, hoofdstukken 46 en 49, onder de kop "[De getuigenis] van Josephus aangaande Christus."
Engelse vertaling van het gehele werk: https://www.preteristarch(...)s_theophania.html#20
Laat allereerst blijken dat in geen van deze hoofdstukken Eusebius ook maar iets zegt over de doop, of hoe dat dient te geschieden. Wanneer Mattheus wordt aangehaald is dat steeds in relatie tot de - toen al zeer in zwang zijnde - idee van de vervangingstheologie die stelde dat de Joden verworpen waren en de heidenen het nieuwe uitverkoren volk zouden zijn. Ergo: wanneer Eusebius hier spreekt over de zgn. ' doopformule' gaat het geheel niet over de doop, het ritueel of welke formule dan ook.
Ten tweede: in een en hetzelfde werk wordt gebruik gemaakt van zowel de lange als de korte versie. Dat kan twee dingen betekenen:
1.) De vervalsers van het manuscript - die eveneens de geschriften van voor Eusebius' tijd kundig hebben ontdaan van alle referenties naar de 'doopformule' - hebben vergeten boek 5 mee te nemen in hun herschrijving;
2.) 4.8 is een Griekse toevoeging in een verder overwegend Syrisch geschrift;
3.) Eusebius parafraseerde daar waar hij dat nodig achtte.
Optie 1 valt af; niet alleen vanwege de inherente onhoudbaarheid van het idee dat een kongsi post-Niceaanse vervalsers de hele wereld afstruinde naar ALLE manuscripten die de ' ware' en korte formule bevatten, maar eveneens omdat als ze dat wel gelukt zou zijn, dit wel een heel domme en slordige uitzondering is geweest.
Optie 2 idem dito. 4.8 is aanwezig in het Syrisch. https://archive.org/strea(...)oog#page/n5/mode/1up
Blijft optie drie over.
Gnostiek heeft er dan ook geen moer mee te maken...quote:Op maandag 20 augustus 2018 16:41 schreef Manke het volgende:
[..]
Ik heb er geen kaas van gegeten, wil je uitleggen hoe dít stukje gnostisch is?
Op internet lees ik iets anders onder gnostiek en kan het niet verbinden met dit.
JG geloven dit wel inderdaad.quote:Op maandag 20 augustus 2018 16:19 schreef Manke het volgende:
[..]
Het Woord van God is het Woord van God;
Jezus, het vleesgeworden Woord van God, is de Zoon van God, de volledige afdruk van God;
Woord van God ís God. ('en met God')
Dan vraag ik me af:
Was het Woord de (eeuwige) Zoon voordat Hij in het vlees kwam? Ik heb nog geen idee of de bijbel dit leert.
Etto?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |