Waarom zou ik die vraag stellen als ik al antwoord daarop heb? En los daarvan waarom zeg je tegen mij dat ik doelpalen verschuif, jij verschuift hier de doelpalen door geen antwoord te geven en een wedervraag te stellen.quote:Op donderdag 16 augustus 2018 20:58 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
De vraag dient dan te zijn: wanneer is volgens ATON dit vers toegevoegd?
Onjuiste aanname.quote:Overigens blijf ik het zeer apart vinden dat je iemand als ATON steeds een carte blanche geeft,
En terecht, ik heb die gast meerdere keren ontmaskerd.quote:terwijl de veel meer erudiete Cognitor een charlatan wordt gelabeld.
Als ik een post gemist heb waarin het ontkracht wordt dan hoor ik dat graag. Maar nogmaals een vage aanname, het selectief omgaan met de kerkvaders wanneer het uitkomt, roepen dat de Vader de zoon en de Heilige Geest niets met de drie-eenheid te maken heeft en iets bazelen over wat wel of niet normale theologie is heeft niet met ontkrachten te maken.quote:Hebben wij dezelfde posts en vooral dezelfde bronnen die beide heren aandragen gezien?
Moet ik ' in de vader ' letterlijk nemen of is dit een uitdrukking ( die ik niet begrijp )?quote:Op zaterdag 18 augustus 2018 16:14 schreef Manke het volgende:
De doopformule is voor de naties vlg dqt vers, dopen in Jezus' naam gebeurt bij de joden in handelingen, die waren al in de Vader met hun godsdienst.
Ik zie toch echt dat het daar staat hoor. De doopformule is veranderd en zoals we weten komt die formule uit Mattheus. Ergo...quote:Op zaterdag 18 augustus 2018 15:32 schreef Cognitor het volgende:
[..]
Dat zal wel, maar dat is natuurlijk geen antwoord op de vraag. "Zo staat het in een of andere encyclopedie" is natuurlijk geen argument. Bovendien staat niet in die citaten dat in Matteüs is ingegrepen.
Dat citaat van één auteur is dan ook geen bewijs, maar een argument. Verder is het volkomen logisch, daar verder in het NT louter in naam van Jezus wordt gedoopt door de apostelen. Het is dan aannemelijk dat Jezus ze dat heeft opgedragen.quote:De vraag is, waarom je een tekstkritische ingreep in Matteüs nodig acht tegen alle tekstgetuigen in, op basis van de citaten van één auteur.
Hieruit blijkt wederom dat je er geen reet van snapt.quote:Op zaterdag 18 augustus 2018 16:09 schreef Panterjong het volgende:
Maar nogmaals een vage aanname, het selectief omgaan met de kerkvaders wanneer het uitkomt, roepen dat de Vader de zoon en de Heilige Geest niets met de drie-eenheid te maken heeft en iets bazelen over wat wel of niet normale theologie is heeft niet met ontkrachten te maken.
Maar dat is verder irrelevant. Met die gedateerde encyclopedieën hebben we verder niets te schaften. De argumenten kloppen niet.quote:Op zaterdag 18 augustus 2018 16:42 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Ik zie toch echt dat het daar staat hoor. De doopformule is veranderd en zoals we weten komt die formule uit Mattheus. Ergo...
Jep, maar een argument dat het volstrekt aflegt tegen andere argumenten. Het gaat erom waarom je dit ene tamelijk triviale argument opeens doorslaggevend vindt.quote:[..]
Dat citaat van één auteur is dan ook geen bewijs, maar een argument.
Waarom is dat volkomen logisch? Ben je opeens fundamentalist? Mogen schrijvers elkaar niet tegenspreken?quote:Verder is het volkomen logisch, daar verder in het NT louter in naam van Jezus wordt gedoopt door de apostelen. Het is dan aannemelijk dat Jezus ze dat heeft opgedragen.
Rom 6:3 Of weet u niet dat wij allen die in Christus Jezus gedoopt zijn, in Zijn dood gedoopt zijn?quote:Op zaterdag 18 augustus 2018 16:40 schreef ATON het volgende:
[..]
Moet ik ' in de vader ' letterlijk nemen of is dit een uitdrukking ( die ik niet begrijp )?
Dus het staat er wel maar het klopt niet want het is gedateerd.quote:Op zaterdag 18 augustus 2018 16:49 schreef Cognitor het volgende:
[..]
Maar dat is verder irrelevant. Met die gedateerde encyclopedieën hebben we verder niets te schaften. De argumenten kloppen niet.
Dat heb ik al aangegeven meen ik. Die combinatie wordt door Jezus en de rst verder nergens gehanteerd en wie heeft de apostelen anders opgedragen om te dopen?quote:[..]
Jep, maar een argument dat het volstrekt aflegt tegen andere argumenten. Het gaat erom waarom je dit ene tamelijk triviale argument opeens doorslaggevend vindt.
Ze spreken elkaar voortdurend tegen, ik ben de laatste die dat ontkent. En ik vind deze passage net zoiets als dat je ergens leest dat Lodewijk Napoleon ooit gewond is geraakt tijdens een bezoek aan Emmeloord.quote:[..]
Waarom is dat volkomen logisch? Ben je opeens fundamentalist? Mogen schrijvers elkaar niet tegenspreken?
En nu geloof je opeens dat Jezus dingen aan de leerlingen heeft opgedragen? Mij lijkt het juist dat Jezus niks heeft opgedragen. Maar dat is allemaal irrelevant, want het gaat erom wat Matteüs schrijft en dat heeft in eerste instantie niks te maken wat Jezus wel of niet gedaan heeft.
Kom dan met een argument in plaats van dat slappe gelul.quote:Op zaterdag 18 augustus 2018 16:45 schreef Cognitor het volgende:
[..]
[quote]Hieruit blijkt wederom dat je er geen reet van snapt.
Je gebruikt het toch op het moment dat het jou uitkomt. Hou je niet zo van de domme.quote:Er is geen sprake van selectief omgaan met kerkvaders.
Kersenplukkerij inderdaad. Zo werkt het niet in de theologie. Misschien bij jou op de zondagsschoolquote:Hier gaat het om een afweging tussen de citaten van één schrijver versus talloze andere tekstgetuigen.
Hieruit blijkt weer hoe een naar mannetje jij bent. Je moet niet zomaar iets aannemen dat niets te maken met hoe ik er werkelijk over denk. Daar bereik je alleen maar mee dat je nog dommer overkomt dan dat je bent.quote:De enige die selectief winkelt ben jij, want jij neemt nu plotseling aan dat we weten wat Eusebius precies geschreven heeft.
Ook bij Eusebius. Lachwekkend praten met iemand die van die vage aannamen doet.quote:Bij Ignatius deed je daar nog heel moeilijk over.
Irrelevant vanwege je onjuiste aannamenquote:Hieruit blijkt dus weer je irrationaliteit
Verdraai mijn woorden niet.quote:Verder redeneer je als een fundamentalist als uit het louter noemen van de Vader, de Zoon en de heilige Geest zou moeten blijken dat iemand een trinitariër is.
Ga jij nu maar uitzoeken hoe het met de consensus zit aangaande het schriftgedeelte. Daar krijg je toch altijd zo'n harde van. Hoezo negeer je dit nu dan? Komt je geloof in het geding? |Ben je eigenwijs om het eigenwijs zijn? Of hang je zo graag de pseudowetenschapper uit? Ik ontmasker je wel weer hoor met m'n simpele ideetjes meneer de charlatan.quote:Lachwekkend.
quote:Op zaterdag 18 augustus 2018 16:55 schreef Manke het volgende:
[..]
Rom 6:3 Of weet u niet dat wij allen die in Christus Jezus gedoopt zijn, in Zijn dood gedoopt zijn?
Nee dit is de zoveelste keer dat je het standpunt van anderen verdraait. Wat ik zeg, is dat de citaten die je aandraagt niet zeggen dat er in Matteüs is gerommeld (daarvoor zou je een groter citaat aan moeten dragen), maar dat dit er verder niet toe doet omdat het onbelangrijke bronnen zijn (hartstikke verouderd; er is geen één wetenschapper die uit zo'n encyclopedietje citeert) én vooral omdat de argumenten niet deugen.quote:Op zaterdag 18 augustus 2018 16:59 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Dus het staat er wel maar het klopt niet want het is gedateerd.
Dat de combinatie verder nergens in het NT voorkomt zegt niets. Er staat wel meer in één geschrift wat nergens anders staat. Dus dit argument faalt sowieso, zoals ik al heb aangegeven. Maar zelfs als het een goed argument was, moest het nog worden afgewogen tegen alle andere gegevens.quote:[..]
Dat heb ik al aangegeven meen ik. Die combinatie wordt door Jezus en de rst verder nergens gehanteerd en wie heeft de apostelen anders opgedragen om te dopen?
Dan zul je moeten aannemelijk maken dat omstreeks 80-90 na Christus een schrijver niet de combinatie Vader-Zoon-Geest in de mond van Jezus Christus kon leggen. Waarom zou dat niet kunnen?quote:[..]
Ze spreken elkaar voortdurend tegen, ik ben de laatste die dat ontkent. En ik vind deze passage net zoiets als dat je ergens leest dat Lodewijk Napoleon ooit gewond is geraakt tijdens een bezoek aan Emmeloord.
Niet letterlijk dus, maar vergelijkbaar met die uitdrukking hierbovenquote:Op zaterdag 18 augustus 2018 17:13 schreef ATON het volgende:
[..]Dat is niet hetzelfde als ' in de vader ' hoor. ( grappig die stuntelige foutieve navolging ).
Wat gebruik ik? Leg eens goed uit want je praat wartaal.quote:Op zaterdag 18 augustus 2018 16:59 schreef Panterjong het volgende:
[..]
Kom dan met een argument in plaats van dat slappe gelul.
[..]
Je gebruikt het toch op het moment dat het jou uitkomt. Hou je niet zo van de domme.
quote:[..]
Kersenplukkerij inderdaad. Zo werkt het niet in de theologie. Misschien bij jou op de zondagsschool
Volgens mij sta jij nu behoorlijk in je hemd omdat je toegeeft dat je alleen maar aan het trollen bent.quote:[..]
Hieruit blijkt weer hoe een naar mannetje jij bent. Je moet niet zomaar iets aannemen dat niets te maken met hoe ik er werkelijk over denk. Daar bereik je alleen maar mee dat je nog dommer overkomt dan dat je bent.
Misschien even afkoelen en nuchter een reactie typen want hieruit word ik niet wijs.quote:[..]
Ook bij Eusebius. Lachwekkend praten met iemand die van die vage aannamen doet.
Al is er een verschil tussen een 2 tal citaten van andere schrijvers die niets beweren over wat jij trachtte te bewijzen en een tiental uitspraken waarover consensus is.
Ik negeer niets, dus ik begrijp niet waar je het over hebt. Wat ik wel begrijp is dat je uit pure nijdigheid allerlei valse beschuldigingen doet.quote:Ga jij nu maar uitzoeken hoe het met de consensus zit aangaande het schriftgedeelte. Daar krijg je toch altijd zo'n harde van. Hoezo negeer je dit nu dan? Komt je geloof in het geding? |Ben je eigenwijs om het eigenwijs zijn? Of hang je zo graag de pseudowetenschapper uit? Ik ontmasker je wel weer hoor met m'n simpele ideetjes meneer de charlatan.
Lieve lieve hoatzin...quote:Op zaterdag 18 augustus 2018 15:17 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Dat ik lui ben klopt. Nogmaals ik kan het niet controleren, ik heb er geen. Wat ik wel zie dat er verschillende pagina's worden genoemd. 364,365,366 en verschillende encyclopedia.
[ afbeelding ]
Traditie heeft er niets mee te maken. In ieder geval, waar het de wetenschappelijke invalshoek betreft. Cognitor heeft gewoon een punt wanneer hij zegt dat Vader, Zoon en Heilige Geest niet direct gekoppeld kan worden aan een 'drie-eenheid'. Immers, Justinus schreef over deze drie, en zo ook Irenaeus. De vraag is of zij hieronder het dogma van de drie-eenheid verstonden zoals de latere orthodoxen dat hebben gedaan. Het punt is: de orthodoxen hebben beweerd van wel, en hebben als zodanig Justinus en Irenaeus - vooral tegen de marcionieten, docetisten en gnostici - gebruikt om de triniteitsleer te verdedigen.quote:Op zaterdag 18 augustus 2018 16:09 schreef Panterjong het volgende:
[..]
Waarom zou ik die vraag stellen als ik al antwoord daarop heb? En los daarvan waarom zeg je tegen mij dat ik doelpalen verschuif, jij verschuift hier de doelpalen door geen antwoord te geven en een wedervraag te stellen.
De vragen zijn zoals ik ze gesteld heb en zo moeten ze zijn want het zijn mijn vragen! Dat je geen antwoord wil geven begrijp ik. Ik weet jouw antwoord sowieso al. Je gelooft dat vanwege de traditie en dat is natuurlijk prima. Maar niet echt iets dat voortkomt uit feiten he.
[..]
Onjuiste aanname.
[..]
En terecht, ik heb die gast meerdere keren ontmaskerd.
[..]
Als ik een post gemist heb waarin het ontkracht wordt dan hoor ik dat graag. Maar nogmaals een vage aanname, het selectief omgaan met de kerkvaders wanneer het uitkomt, roepen dat de Vader de zoon en de Heilige Geest niets met de drie-eenheid te maken heeft en iets bazelen over wat wel of niet normale theologie is heeft niet met ontkrachten te maken.
Mooi uitgewerkt, dank.quote:Op zaterdag 18 augustus 2018 19:00 schreef EttovanBelgie het volgende:
En dan nu Eusebius.
Opnieuw heeft Cognitor hier gewoon gelijk.
Eusebius wordt hier aangedragen als DE bron die aangeeft dat er een ander Matteüs-evangelie zonder doopformule moet hebben bestaan, want hij vertaalde het slot van dat evangelie geheel anders.
Welnu, opnieuw is de ironie dat ATON en co. hiermee zouden denken dat zij die de kerkvaders aanhalen (zij het in puur historisch verband) dit blind zouden volgen, want, aldus Hoatzin, de kerkvaders zijn 100% betrouwbaar.
Juist omdat Cognitor en ik, (of liever, Bert en Ernie) niet blindelings alles geloven wat er staat, en niet afgaan puur op de naam van een bron, blijft onze wetenschappelijke integriteit in tact. En derhalve benaderen we Eusebius zoals we alle andere kerkvaders benaderen: scrupuleus.
Want er is genoeg aan te merken op de kerkvaders; Justinus' hele idee van 'hout in het brood van de messias' strooien als door de Joden geschrapte verzen uit Jeremia... aantoonbare onzin, heeft er nooit gestaan. Of de vertaling van Hieronymus van Maleachi 3,8, "zal een mens dan God vasthechten", om er een profetie omtrent de kruisiging van te maken, terwijl de juiste vertaling niet affigere (vasthechten) maar defraudere (stelen) is, en derhalve dat vers luidt: "zal een mens dan God bestelen". Of de fantasieën van Irenaeus aangaande de seksuele uitspattingen van de gnostici.
Waarom we dit kunnen aantonen? Omdat we bronnen hebben die overtuigend het tegendeel bewijzen.
Enfin, hiermee allereerst aangetoond hebbend dat het niet Bert en Ernie zijn die zich blindstaren, verder met Eusebius.
Wat is de, ik weet het, vies woord, wetenschappelijke consensus? Precies wat Cognitor al heeft aangehaald.
Afgaande op de veronderstelling dat Eusebius tot tweemaal toe (in de Oratio en in de Historia) een andere dan de traditionele lezing van het slot van Matteüs geeft, is de opwerping dat Eusebius over een een kopie van Matteüs beschikte zonder de doopformule. Al is dit waar, dan is nog niet bewezen dat deze versie ouder is dan de traditionele versie. Integendeel. Afgaande, ook, op het feit dat de vroegste verwijzing naar Matt. 28,19 te vinden is in Irenaeus, Tegen de Ketterijen, en daaropvolgende eeuwen door overige kerkvaders wordt geciteerd, werkt eerder als bewijs voor de stelling dat de traditionele versie van Matteüs ouder zou zijn dan de hypothetische 'tweede versie' van Eusebius.
Ten tweede hebben we meer dan alleen de Oratio en de Historia. Want Eusebius zelf verwijst naar de traditionele doopformule in zijn brief aan de gemeente van Caesaria (derde hoofdstuk).
Welnu, dit kan verschillende dingen betekenen.
1) Eusebius beschikte over twee versies van Matteüs, één met en één zonder doopformule. Waarom hij de ene keer citeert uit de ene, de andere keer uit de andere, is speculatie. De opwerping, in ieder geval, dat Eusebius pas citeert uit de versie met doopformule omdat die doopformule pas tijdens zijn leven werd ingevoegd (als aanvulling op de zojuist daarvoor genomen beslissingen van het concilie van Nicea), is in ieder geval direct te verwerpen, aangezien, zoals reeds aangetoond, eerdere schrijvers, waaronder Tatianus, Irenaeus, Tertullianus, reeds gewag maakten van Matt. 28,19.
2. Er bestaat maar één, onaangetast evangelie van Matteüs, en wanneer Eusebius afwijkt van de doopformule is dat om te parafraseren. Aangezien hij de formule zelf ook elders hanteert, is dit een schappelijker hypothese dan veronderstellen dat Eusebius over verschillende versies beschikking had.
3. Eusebius citeerde uit het ware, later vervalste Matteüs evangelie (degene zonder doopformule); citaten van schrijvers voor zijn tijd van Matt. 28,19 zijn eveneens 'latere toevoegingen'. Daargelaten dat dit een hypothese is die grenst aan het ridicule, zou dat allereerst moeten beteken dat 'de kerk' doorheen de eeuwen alle mogelijke manuscripten waarin een 'authentiek, doopformule-loos' Matteüs in zou zijn opgenomen hebben moeten verzamelen en vernietigen. Nogal een opgave, te meer daar we weten dat zo'n operatie tot falen gedoemd is, aangezien we ook vandaag nog allerhande opgravingen doen. (Let wel, mochten we in de toekomst een evangelie van Matteüs vinden zonder doopformule, en daterend van voor het traditionele evangelie, verander ik direct van positie.)
Maar het zou ook moeten betekenen dat de kerk Eusebius zelf censureerde; immers, hij zou dan zelf het bewijs zijn van een andere versie. Edoch, niet alleen is dat niet gebeurd, Eusebius werd de meest gevierde kerkhistoricus van zijn tijd.
Tenslotte; de niet-orthodoxe Homilies van Clemens verwijzen naar de doopformule, waarmee wordtt aangetoond dat die doopformule niet per definitie een proto-orthodoxe aangelegenheid was. Het verwijst veel eerder naar de schappelijke stelling dat ook de niet-orthodoxen gebruik maakten van hetzelfde, doopformule bevattende Matteüs.
Graag gedaan.quote:Op zaterdag 18 augustus 2018 19:29 schreef Cognitor het volgende:
[..]
Mooi uitgewerkt, dank.
Het centrale punt is, dat je op basis van alle gegevens diverse hypothesen moet afwegen, en dan degene moet kiezen die de meeste gegevens met de minste veronderstellingen verklaart. De hypothese dat Eusebius soms vrij citeert is daarom de beste.
(P.S. volgens de tekst die ik geraadpleegd heb is het paragraaf 5 uit de brief aan zijn diocese.)
Precies, het is niet zo dat het een kwestie is van grammetjes, maar de andere hypothesen zijn zo vergezocht dat je van verre kan zien waarnaartoe de balans ver doorslaat.quote:Op zaterdag 18 augustus 2018 19:37 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Graag gedaan.
Maar ik vind de theorie sowieso vergezocht... Waarom zouden de Niceaanse vervalsers stoppen bij Matteüs? Waarom dan ook niet passages weghalen, aanpassen dan wel toevoegen in de overige boeken?
Nee hoor, die komen ook nog.quote:Op zaterdag 18 augustus 2018 22:00 schreef ATON het volgende:
En van de onderstaande bronnen zwijgen Bert en Ernie als de dood :
The Jerusalem Bible, een Engels-RK Bijbelvertaling:
"It may be that this formula, so far as the fullness of its expression is concerned, is a reflection of the liturgical usage established later in the primitive (Catholic) community. It will be remembered that Acts speaks of baptizing "in the name of Jesus,"..."
>> Mogelijk is deze formulering als totale uitdrukking een weerspiegeling van het latere lithurgisch gebruik in de vroege katholieke gemeenschap. Men denke er aan dat Handelingen spreekt van dopen "in de naam van Jezus"...".<<
The International Standard Bible Encyclopedia, onder "Baptism":
"Matthew 28:19 in particular only canonizes a later ecclesiastical situation, (...) its Trinitarian formula (is) foreign to the mouth of Jesus."
>> Matteüs 28:19 in het bijzonder canoniseert een latere kerkelijke situatie (...) de drie-eenheids formule is vreemd aan de mond van Jezus.<<
Ethelbert W. Bullinger (de man achter de Companion Bible) in Word studies on the HOLY SPIRIT:
"…there is one great difficulty with regard to the words: …that, the Apostles themselves never obeyed this command; and in the rest of the New Testament there is no hint as to it ever having been obeyed by anyone. (...) It is difficult to suppose that there would have been this universal disregard of so clear a command (...) As to the Greek MSS, there are none beyond the fourth Century, and it seems clear that the Syrian part of the Church knew nothing of these words."
>> "... er is één groot probleem in verband met de woorden: ... dat de apostelen zelf nooit gehoorzaam zijn geweest aan dit gebod; en in de rest van het Nieuwe Testament is geen aanwijzing dat het ooit gehoorzaamd is door wie dan ook (...) Het is moeilijk te veronderstellen dat men een zo duidelijk gebod universeel veronachtzaamde (...) Wat de Griekse handschriften betreft, geen van hen gaat verder terug dan de vierde eeuw en het lijkt duidelijk dat het Syrisch deel van de kerk niets wist van deze woorden.<<
quote:Op zaterdag 18 augustus 2018 23:01 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Nee hoor, die komen ook nog.
Lijkt me allereerst een goede vraag ATON: waar precies in The International Standard Bible Encyclopedia staat dit citaat? Noem eens volume en paginanummer.
Je weet het dus niet.quote:
Volgens de bron die jij aanhaalt, en die niet verder gaat dan 'onder Baptism', mogen we dit citaat vinden in het Vierde deel, pagina 2637.(Een google search naar het citaat levert enkel deze bron op, op zich al zeer vreemd).quote:
Dat is een goede vraag.quote:Op zaterdag 18 augustus 2018 23:01 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Nee hoor, die komen ook nog.
Lijkt me allereerst een goede vraag ATON: waar precies in The International Standard Bible Encyclopedia staat dit citaat? Noem eens volume en paginanummer.
En dat hij zelf aangeeft dat naar zijn weten ALLE Griekse versies van Matteüs de doopformule bevatten... Kortom, wederom een gigantisch complot.quote:Op zaterdag 18 augustus 2018 23:44 schreef Cognitor het volgende:
[..]
Dat is een goede vraag.
Maar daarnaast zij aangetekend, dat de vermeende citaten uit de Jerusalem Bible en de ISBE precies in overeenstemming zijn met mijn (en wellicht ook Etto's) standpunt. Ze zeggen immers niet dat de formule niet in Matteüs stond, maar alleen dat deze formule een ontwikkeling is uit een primitievere formule die we kennen uit andere bronnen. Dat wil dus helemaal niet zeggen dat ze beweren dat het niet in Matteüs stond.
Dan blijft over de beweringen van Ethelbert W. Bullinger. Dit is een naar fundamentalisme neigende theoloog. (Dus let wel: ATON hangt zijn bewering op aan de mensen die hij zo verfoeit!) De belangrijkste reden voor hem om te twijfelen is de tegenspraak die het oplevert met andere teksten uit het Nieuwe Testament. Daarom is het voor hem een minder kostbare aanname dat er tekstcorruptie geweest is dan dat Matteüs het fout kan hebben. En inderdaad zie je dat tegenwoordig de enigen die aan dit standpunt vasthouden mensen zijn uit een heel bepaalde theologische hoek. En natuurlijk gekkies als ATON en anderen die er hersenloos achteraan hobbelen.
En ook deze bron is niet valide.quote:Op zaterdag 18 augustus 2018 15:17 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Dat ik lui ben klopt. Nogmaals ik kan het niet controleren, ik heb er geen. Wat ik wel zie dat er verschillende pagina's worden genoemd. 364,365,366 en verschillende encyclopedia.
[ afbeelding ]
Ja dat zeg ik net: Harnack... had je ook kunnen weten als je de bron zelf had uitgeplozen en niet zomaar wat rommel van internet had geplukt.quote:Op zondag 19 augustus 2018 02:06 schreef ATON het volgende:
and its Trinitarian formula (is) foreign to the mouth of Jesus.”
Tiens, waar heb ik dit nog gelezen....
Dan moet je beter lezen het staat er duidelijk.quote:Op zaterdag 18 augustus 2018 17:22 schreef Cognitor het volgende:
[..]
Wat gebruik ik? Leg eens goed uit want je praat wartaal.
Aan de orde der pseudowetenschappers?quote:Ehm... ik heb hierover gepubliceerd voor vakgenoten en ik heb nog niemand horen klagen.
Draai de boel maar om, triest hoor.quote:Volgens mij sta jij nu behoorlijk in je hemd omdat je toegeeft dat je alleen maar aan het trollen bent.
Dan heb je zeker een slecht geheugenquote:Misschien even afkoelen en nuchter een reactie typen want hieruit word ik niet wijs.
quote:Ik negeer niets, dus ik begrijp niet waar je het over hebt. Wat ik wel begrijp is dat je uit pure nijdigheid allerlei valse beschuldigingen doet.
Aan dit soort verhaaltjes heb ik niet zo veel. Probeer je te richten op de vraag. Hoe is het ontrkacht?quote:Op zaterdag 18 augustus 2018 18:19 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Traditie heeft er niets mee te maken. In ieder geval, waar het de wetenschappelijke invalshoek betreft. Cognitor heeft gewoon een punt wanneer hij zegt dat Vader, Zoon en Heilige Geest niet direct gekoppeld kan worden aan een 'drie-eenheid'. Immers, Justinus schreef over deze drie, en zo ook Irenaeus. De vraag is of zij hieronder het dogma van de drie-eenheid verstonden zoals de latere orthodoxen dat hebben gedaan. Het punt is: de orthodoxen hebben beweerd van wel, en hebben als zodanig Justinus en Irenaeus - vooral tegen de marcionieten, docetisten en gnostici - gebruikt om de triniteitsleer te verdedigen.
Punt is ook: uit jullie epistels blijkt altijd dat inherent paranoïde 'daar moet gerommeld zijn' gedoe. Ver zij het van jullie om de meest logische redenering hier te hanteren: namelijk, dat de idee van de drie-eenheid sluimerend aanwezig was, dat de vroege orthodoxie op basis van bepaalde verzen (niet alleen Matteüs 28,19, maar bijvoorbeeld ook oudtestamentische typologieën - Abraham en de drie engelen) - en de woorden van de vroegste kerkvaders het dogma gedurende de eeuwen daarop verder uitwerkten, en dat zij dit deden uit een overtuigd geloof in de waarheid. Ofwel: niet uit een duistere motivatie om politieke spelletjes te spelen of de boel te misleiden, maar omdat zij dat als de waarheid achtten. Of DAT ook de WAARHEID IS, is vers twee. Maar die is volstrekt oninteressant, want dat is het gebied van geloof.
Ironisch is, is dat Cognitor hiermee juist aantoont niet blindelings de orthodoxe kerkleer te volgen, want die zien in Matt. 28,19 sowieso een bewijs voor de drie-eenheid.
Tenslotte, ik heb je eerlijk gezegd nergens Cognitor zien ontmaskeren, aangezien er bar weinig te ontmaskeren valt. Hij maakt gebruik van de wetenschappelijke methode, maar jij, ATON en hoatzin kunnen de persoon niet los zien van de materie, en derhalve zien jullie hem (en mij) ook allereerst als apologeet ipv lieden die academisch te werk gaan.
Geloof vanuit wat je traditie heeft er alles mee te maken. Anders zou je de citaten die niets zeggen over de goddelijkheid van Jezus niet als bewijs zien. En de citaten van Eusebius niet negeren. Dat is gewoon selectief kersenplukken vanwege je geloof. Dat is prima verder hoor.quote:Op zaterdag 18 augustus 2018 18:19 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Traditie heeft er niets mee te maken. In ieder geval, waar het de wetenschappelijke invalshoek betreft. Cognitor heeft gewoon een punt wanneer hij zegt dat Vader, Zoon en Heilige Geest niet direct gekoppeld kan worden aan een 'drie-eenheid'. Immers, Justinus schreef over deze drie, en zo ook Irenaeus. De vraag is of zij hieronder het dogma van de drie-eenheid verstonden zoals de latere orthodoxen dat hebben gedaan. Het punt is: de orthodoxen hebben beweerd van wel, en hebben als zodanig Justinus en Irenaeus - vooral tegen de marcionieten, docetisten en gnostici - gebruikt om de triniteitsleer te verdedigen.
Punt is ook: uit jullie epistels blijkt altijd dat inherent paranoïde 'daar moet gerommeld zijn' gedoe. Ver zij het van jullie om de meest logische redenering hier te hanteren: namelijk, dat de idee van de drie-eenheid sluimerend aanwezig was, dat de vroege orthodoxie op basis van bepaalde verzen (niet alleen Matteüs 28,19, maar bijvoorbeeld ook oudtestamentische typologieën - Abraham en de drie engelen) - en de woorden van de vroegste kerkvaders het dogma gedurende de eeuwen daarop verder uitwerkten, en dat zij dit deden uit een overtuigd geloof in de waarheid. Ofwel: niet uit een duistere motivatie om politieke spelletjes te spelen of de boel te misleiden, maar omdat zij dat als de waarheid achtten. Of DAT ook de WAARHEID IS, is vers twee. Maar die is volstrekt oninteressant, want dat is het gebied van geloof.
Ironisch is, is dat Cognitor hiermee juist aantoont niet blindelings de orthodoxe kerkleer te volgen, want die zien in Matt. 28,19 sowieso een bewijs voor de drie-eenheid.
Tenslotte, ik heb je eerlijk gezegd nergens Cognitor zien ontmaskeren, aangezien er bar weinig te ontmaskeren valt. Hij maakt gebruik van de wetenschappelijke methode, maar jij, ATON en hoatzin kunnen de persoon niet los zien van de materie, en derhalve zien jullie hem (en mij) ook allereerst als apologeet ipv lieden die academisch te werk gaan.
Vage aanname die je gewoon het beste uitkomt vanwege je geloof. Kersenplukker!quote:Op zaterdag 18 augustus 2018 19:29 schreef Cognitor het volgende:
[..]
Mooi uitgewerkt, dank.
Het centrale punt is, dat je op basis van alle gegevens diverse hypothesen moet afwegen, en dan degene moet kiezen die de meeste gegevens met de minste veronderstellingen verklaart. De hypothese dat Eusebius soms vrij citeert is daarom de beste.
Ga jij het nu maar eens ontkrachten. Als je iets beweert moet je het ook waarmaken.quote:Op zaterdag 18 augustus 2018 23:04 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Je weet het dus niet.
Je komt met een heel explosieve bron... Zeg eens, welk paginanummer? Welk deel?
Dat van Eusebius? Reeds gedaan.quote:Op zondag 19 augustus 2018 11:53 schreef Panterjong het volgende:
[..]
Ga jij het nu maar eens ontkrachten. Als je iets beweert moet je het ook waarmaken.
Heb je mijn reacties in 66, 77, 79, 81, 82 en 85 in deze reeks überhaupt gelezen?quote:Op zondag 19 augustus 2018 11:51 schreef Panterjong het volgende:
[..]
Geloof vanuit wat je traditie heeft er alles mee te maken. Anders zou je de citaten die niets zeggen over de goddelijkheid van Jezus niet als bewijs zien. En de citaten van Eusebius niet negeren. Dat is gewoon selectief kersenplukken vanwege je geloof. Dat is prima verder hoor.
Hoe Cognitor van alles aanneemt kunnen we natuurlijk geen wetenschappelijke werkwijze noemen. O, er is een citaatje in de 2e eeuw van een kerkvader in de 1e eeuw waarin niets staat over de goddelijkheid van Jezus dat is bewijs dat de betreffende kerkvaders Jezus zag als goddelijk en zo doen ze dat in de rechtbank ook. Dat jij daar intrapt zeg. Hoe naief ben je?
Waar heb je het over?quote:Op zondag 19 augustus 2018 12:18 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Dat van Eusebius? Reeds gedaan.
Irrelevantquote:Op zondag 19 augustus 2018 12:24 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Heb je mijn reacties in 66, 77, 79, 81, 82 en 85 in deze reeks überhaupt gelezen?
Serieus, Panterjong?quote:
Wat denk je zelf? Irrelevant omdat het allemaal na post 292 is geschreven. Het in vlammen op laten gaan zou hiervoor gebeurd moeten zijn. Daarom nogmaals mijn vraag:quote:Op zondag 19 augustus 2018 12:37 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Serieus, Panterjong?
In het vorige deel geeft Cognitor precies aan wat ik in post 66 verder heb uitgewerkt: de hypothese dat er een mysterieus, echt Matteüs-evangelie moet bestaan omdat Eusebius in twee werken een ander slot hanteert is bijzonder zwak (vooral wanneer je enige onderbouwing daarvoor websites zijn die, zoals blijkt, de bronnen geheel niet correct gebruiken) omdat het slot bij eerdere en tevens contemporaine auteurs wel wordt gebruikt. Wat heet, door Eusebius zelf.
Over ontwijken gesproken...
Ik heb het hele fundament van ATONs zoveelste kulargument tot op het bot gefileerd, aangetoond dat hij wederom gebruik maakt van dubieuze en zelfs frauduleuze bronnen, maar voor jou is dat 'irrelevant'?
Het wordt steeds duidelijker wie hier de echte blinde gelovigen zijn.
Etto vB en ik negeren de citaten van Eusebius niet. We hebben ze uitgebreid behandeld en zelfs in de primaire bronnen opgezocht. Dat kun je van ATON cum suibus niet zeggen.quote:Op zondag 19 augustus 2018 11:51 schreef Panterjong het volgende:
[..]
En de citaten van Eusebius niet negeren. Dat is gewoon selectief kersenplukken vanwege je geloof. Dat is prima verder hoor.
Hoe Cognitor van alles aanneemt kunnen we natuurlijk geen wetenschappelijke werkwijze noemen.
"Kletskoek. Het gaat daar niet over de Drievuldigheid.quote:Op zondag 19 augustus 2018 12:56 schreef Panterjong het volgende:
[..]
Wat denk je zelf? Irrelevant omdat het allemaal na post 292 is geschreven. Het in vlammen op laten gaan zou hiervoor gebeurd moeten zijn. Daarom nogmaals mijn vraag:
Hoe wordt de theorie van Aton, dat een deel van Mattheus 28.19 later is aangevuld tussen post 275 en post 291 van het topic Teruggekeerde Jezusfiguren deel 3 door charlatan Cognitor ontkracht?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |