Bronquote:GENUA - Een aanzienlijk deel van een brug van een autosnelweg bij Genua is ingestort. Italiaanse media melden dat nog onbekend is of er slachtoffers zijn. De Morandi-brug over de rivier de Polcevera is ten westen van de Italiaanse havenstad.
De weg is in beide richtingen over honderden meters ingestort. Volgens Corriere della Sera zijn er auto’s en mensen onder het puin bedolven geraakt. Reddingswerkers, hondenteams, ambulancemedewerkers en vele brandweereenheden zijn uitgerukt. Zo'n 10 voertuigen zouden volgens de eerste berichten betrokken zijn.
De brug voor de snelweg A10 stamt uit de jaren zestig en verbindt onder meer de luchthaven ten westen van Genua met het centrum van de stad. De constructie is 90 meter hoog en circa een kilometer lang. Een deel stortte dinsdag in toen de regio door hevige regens werd geteisterd.
Bekijk hieronder de eerste beelden die via sociale media naar buiten komen.
Ooggetuigen zagen een beeld uit een horrorfilm. "Ik zag mensen op me afrennen, blootsvoets en doodsbang", zegt Alberto Lercari, een plaatselijke chauffeur, tegen Corriere della Sera. "Ik zag een file en hoorde een gebulder. Mensen renden weg, op me af. Het was vreselijk."
twitter:antoguerrera twitterde op dinsdag 14-08-2018 om 12:36:13 BREAKING. OMG, a motorway bridge has just collapsed over houses, buildings a railway in Genoa, #Italy, several victims feared.(in the pics the bridge before and after the incident) https://t.co/W0OK3Zy8h9 reageer retweet
Je bedoelt bijvoorbeeld zijn creatie bij Agrigento?quote:Op woensdag 15 augustus 2018 16:37 schreef J0kkebr0k het volgende:
Die architect heeft nogal wat op zijn naam staan. Beter checken ze alles grondig of sluiten ze alles definitief af
https://nl.wikipedia.org/wiki/Riccardo_Morandi
Dit meen je niet..... whahahahaha Ze roepen het wel over zichzelf af..... Weet men dit trouwens??quote:Op woensdag 15 augustus 2018 18:13 schreef zwelgje76 het volgende:
Laatste post van het vorige deel:
[..]
Je bedoelt bijvoorbeeld zijn creatie bij Agrigento?
Zoek op 'viadotto agrigento' in Google afbeeldingen en je vindt afbeeldingen zoals deze:
[ afbeelding ]
Deze instorting is pas de eerste in een lange reeks zo te zien.quote:Op woensdag 15 augustus 2018 18:13 schreef zwelgje76 het volgende:
Laatste post van het vorige deel:
[..]
Je bedoelt bijvoorbeeld zijn creatie bij Agrigento?
Zoek op 'viadotto agrigento' in Google afbeeldingen en je vindt afbeeldingen zoals deze:
[ afbeelding ]
Dat lees ik idd ook! Gelukkig maar!quote:Op woensdag 15 augustus 2018 18:15 schreef zwelgje76 het volgende:
Deze brug is gesloten voor reparatie.
Het is allesbehalve de eerste instorting. Het is de eerste met een heleboel slachtoffers.quote:Op woensdag 15 augustus 2018 18:16 schreef Perrin het volgende:
[..]
Deze instorting is pas de eerste in een lange reeks zo te zien.
over een paar weken hoor je daar niemand meer over. Zo werken die dingen.quote:Op woensdag 15 augustus 2018 18:20 schreef Bocaj het volgende:
Nu op EenVandaag meldingen dat er in NL ook bruggen zijn die slecht zijn... Onacceptabel zelfs....
Totdat er een brug in elkaar flikkert!quote:Op woensdag 15 augustus 2018 18:26 schreef Handleiding het volgende:
[..]
over een paar weken hoor je daar niemand meer over. Zo werken die dingen.
Er was zelfs een brug waar brokstukken afvallen... en daaronder staan gewoon winkelwagens supermarkt....quote:Op woensdag 15 augustus 2018 18:26 schreef Handleiding het volgende:
[..]
over een paar weken hoor je daar niemand meer over. Zo werken die dingen.
Ze hebben geld zat daar de burgemeester heeft het als over huizen weggeven aan de mensen die eronder wonen en waarschijnlijk niet meer terug kunnen. I.p.v. dat ze nu iedereen toch weg is gelijk die restanten even opblazenquote:Op woensdag 15 augustus 2018 18:32 schreef Bocaj het volgende:
[..]
Er was zelfs een brug waar brokstukken afvallen... en daaronder staan gewoon winkelwagens supermarkt....
Het gaat gewoon weer om geld, geld geld geld....
Je zal maar verantwoordelijk zijn voor sluiten brug.... (Dan is het huis te klein!)
Je foto deed het niet, dus heb ff een upload naar tinypic gedaan.quote:Op woensdag 15 augustus 2018 18:01 schreef Bocaj het volgende:
Nog een foto...
[ afbeelding ]
Brrrrrrrrrrrrrrr.......
Ja, dat bedoel ik.quote:Op woensdag 15 augustus 2018 18:13 schreef zwelgje76 het volgende:
Laatste post van het vorige deel:
[..]
Je bedoelt bijvoorbeeld zijn creatie bij Agrigento?
Zoek op 'viadotto agrigento' in Google afbeeldingen en je vindt afbeeldingen zoals deze:
[ afbeelding ]
In de krant stond een interview met een professor bouwkunde van de universiteit van Genua. Die zei:quote:Op woensdag 15 augustus 2018 18:32 schreef Bocaj het volgende:
[..]
Er was zelfs een brug waar brokstukken afvallen... en daaronder staan gewoon winkelwagens supermarkt....
Het gaat gewoon weer om geld, geld geld geld....
Je zal maar verantwoordelijk zijn voor sluiten brug.... (Dan is het huis te klein!)
Vooral dat middenstuk doet angstaanjagend aan...quote:Op woensdag 15 augustus 2018 19:05 schreef Panthera. het volgende:
[ afbeelding ]
De Wadi el Kuf brug van dezelfde ontwerper is vorig jaar na veiligheidsinspecties gesloten door de Libische overheid.
Wat een komediant.quote:Op woensdag 15 augustus 2018 19:31 schreef Igen het volgende:
Oh, de minister heeft nog een zondebok gevonden: *Poolse* vrachtauto’s
Nouja, Italië hè. Dat is eigenlijk Noord-Afrika.quote:Op woensdag 15 augustus 2018 19:47 schreef capuchon_jongen het volgende:
Dat zoiets gebeurd in een modern westers land...
Op zich niet zo raar. Ligt op de hoofdroute van Milaan/Hongarije/Polen/Skoda. naar Barcelona Stikt daar van de vrachtwagens van bv. VW/Seat/Skoda Just in time; magazijn staat is de file.quote:Op woensdag 15 augustus 2018 19:31 schreef Igen het volgende:
Oh, de minister heeft nog een zondebok gevonden: *Poolse* vrachtauto’s
Dit kan toch niet serieus zijn?quote:Op woensdag 15 augustus 2018 18:48 schreef J0kkebr0k het volgende:
[..]
Je foto deed het niet, dus heb ff een upload naar tinypic gedaan.[ afbeelding ]
Zeker Brrrrrr..... bizar dat daar nog verkeer overheen ging.
[..]
Ja, dat bedoel ik.
Het schijnt zelfs al de 10e keer in 5 jaar tijd te zijn dat in Italië een brug instort.quote:Op woensdag 15 augustus 2018 19:47 schreef capuchon_jongen het volgende:
Dat zoiets gebeurd in een modern westers land...
Dat is het wel.quote:Op woensdag 15 augustus 2018 19:54 schreef -mosrednA het volgende:
[..]
Dit kan toch niet serieus zijn?
In Nederland kunnen we er ook wat van:quote:
Ik zie beton met hier en daar stukken zwart plakband erop. Misschien om te voorkomen dat meer schade ontstaat als vocht in scheurtjes indringt? Weet jij de details, op grond waarvan je het “onvoorstelbaar” kan noemen?quote:
Als dat allemaal dicht moet.... Chaos! (Hoop dat ze leven boven economie zetten!)quote:Op woensdag 15 augustus 2018 20:07 schreef J0kkebr0k het volgende:
Nu net in het journaal:
In Italië zijn er duizenden bruggen, zo niet tienduizenden die ongeveer in dezelfde staat verkeren en uit dezelfde tijd stammen.
Niet afgekeken, maar het punt is wel duidelijk ja. Je zou er toevallig maar rijden op de verkeerde plek op het verkeerde moment.quote:Op woensdag 15 augustus 2018 20:04 schreef J0kkebr0k het volgende:
[..]
In Nederland kunnen we er ook wat van:
https://eenvandaag.avrotros.nl/item/eenvandaag-15-08-2018/
Losse stukken hangen eraan. Blijkt ook uit andere foto's. Dat vind ik vrij onvoorstelbaar.quote:Op woensdag 15 augustus 2018 20:06 schreef Igen het volgende:
[..]
Ik zie beton met hier en daar stukken zwart plakband erop. Misschien om te voorkomen dat meer schade ontstaat als vocht in scheurtjes indringt? Weet jij de details, op grond waarvan je het “onvoorstelbaar” kan noemen?
Als dan al het vrachtverkeer door de steden moet rijden en daardoor de dodelijke ongelukken met voetgangers toenemen...quote:Op woensdag 15 augustus 2018 20:10 schreef Bocaj het volgende:
[..]
Als dat allemaal dicht moet.... Chaos! (Hoop dat ze leven boven economie zetten!)
Tja, hoe goed zouden die bruggen en infra zijn als er een paar miljard aan onderhoud en infra besteed was i.p.v. aan Griekenlandquote:Op woensdag 15 augustus 2018 20:04 schreef J0kkebr0k het volgende:
[..]
In Nederland kunnen we er ook wat van:
https://eenvandaag.avrotros.nl/item/eenvandaag-15-08-2018/
Ik zie dat niet en die beangstigende andere foto’s zijn van een andere brug die nu dicht is voor groot onderhoud.quote:Op woensdag 15 augustus 2018 20:13 schreef -mosrednA het volgende:
[..]
Losse stukken hangen eraan. Blijkt ook uit andere foto's. Dat vind ik vrij onvoorstelbaar.
Op de lange termijn is dit imo wel belangrijker ja.quote:Op woensdag 15 augustus 2018 20:14 schreef Pietverdriet het volgende:
Komende jaren worden er miljarden uitgegeven aan van het gas af te gaan, dat is natuurlijk belangrijker
quote:Op woensdag 15 augustus 2018 20:15 schreef Igen het volgende:
[..]
Ik zie dat niet en die beangstigende andere foto’s zijn van een andere brug die nu dicht is voor groot onderhoud.
Godsammekraken! Zo te zien hadden ze echt wel moeite om de boel bij te houden..... En niemand die op de rem trapt!quote:
Op de eerste foto zie ik nog steeds je “los hangende stukken” niet, en de tweede foto is helemaal niet van die brug.quote:
Dat is het idee van de constructie, volgens Wikipedia. Elke pyloon kan zelfstandig met het stuk wegdek tussen de spankabels (uit dik beton) staan. Tussen de uiteinden van de spankabel zit maar een lichtgewicht verbindingsstukje.quote:Op woensdag 15 augustus 2018 20:53 schreef crystal_meth het volgende:
Valt mee dat de tweede pyloon en bijhorend brugdeel nog recht staat nadat aan één zijde plots het (halve) gewicht van die 42 meter lange liggerbrug weggevallen is.
Ik bedoel dat "lichtgewicht verbindingsstukje", het is 42 meter lang, 4 rijstroken, betonnen barrieres links rechts en in het midden. De massa zal relatief gezien wel klein zijn, maar als de rest van de brug er even erg aan toe is als het deel dat neerkwam, dan kan zo'n klein onevenwicht misschien volstaan.quote:Op woensdag 15 augustus 2018 20:57 schreef Igen het volgende:
[..]
Dat is het idee van de constructie, volgens Wikipedia. Elke pyloon kan zelfstandig met het stuk wegdek tussen de spankabels (uit dik beton) staan. Tussen de uiteinden van de spankabel zit maar een lichtgewicht verbindingsstukje.
kun je op street view mooi zien: https://goo.gl/maps/B4vp3UoQTSH2
Ik heb het nooit over loshangende stukken gehad.quote:Op woensdag 15 augustus 2018 20:49 schreef Igen het volgende:
[..]
Op de eerste foto zie ik nog steeds je “los hangende stukken” niet, en de tweede foto is helemaal niet van die brug.
https://www.rte.ie/news/2018/0815/985251-morandi-bridge-genoa/quote:Morandi had used a similar technique for other works, including the longer and similarly problematic General Rafael Urdaneta Bridge in Venezuela, completed in 1962.
On Tuesday, a specialist engineering website called "Ingegneri.info" wrote that the bridge had long presented "structural doubts" and labelled it "an accident waiting to happen."
Antonio Brencich, professor of reinforced concrete construction at the University of Genoa and a longstanding critic of the bridge, highlighted the constant maintenance the bridge needed.
"It was affected by extremely serious corrosion problems linked to the technology that was used (in construction). Morandi wanted to use a technology that he had patented that was no longer used afterwards and that showed itself to be a failure," said Brencich to Radio Capitale.
https://www.theguardian.c(...)r-calls-resignationsquote:Antonio Brencich, an engineering professor at the University of Genoa, said it would have been impossible to foresee Tuesday’s disaster because the design of the bridge did not allow for accurate checks on the status of the pylons.
Two years ago Brencich suggested in a study that the best approach with bridges such as the Morandi would be to demolish them and start again. “The materials that had been used to build that bridge were destined to deteriorate quickly,” he said on Wednesday.
Het blijft toch allemaal maar een raar verhaal. Bij de eerste pyloon hebben ze in 1993 de draagkabels helemaal versterkt, bij de tweede pyloon alleen het bovenste stukje, en bij de derde pyloon (die nu is ingestort) helemaal niet. Hoe heeft men die keuzes kunnen maken als de staat van de draagkabels in het beton eigenlijk überhaupt niet gecontroleerd kan worden?quote:Op woensdag 15 augustus 2018 21:18 schreef crystal_meth het volgende:
Blijkbaar had Morandi een patent op het design of de gebruikte techniek.
[..]
https://www.rte.ie/news/2018/0815/985251-morandi-bridge-genoa/
Diezelfde Brencich zei ook dat het design het onmogelijk maakt om de staat van de pylonen nauwkeurig te checken.
[..]
https://www.theguardian.c(...)r-calls-resignations
die loshangende kabels waar iedereen het over heeft is aan de andere kant van die brug wat nog gewoon overeind staat.quote:Op woensdag 15 augustus 2018 20:49 schreef Igen het volgende:
[..]
Op de eerste foto zie ik nog steeds je “los hangende stukken” niet, en de tweede foto is helemaal niet van die brug.
Een goed onderzoek is natuurlijk wel nodig. Nu is het gissen. Hoe zit het met fundamenten en eventuele grondverzakkingen. Het is achteraf natuurlijk makkelijk praten dat het ontwerp niet klopte. Maar wat je ook ontwerpt, dan heb je altijd te maken met uitgangspunten die dan gelden of aangenomen worden. Bovendien moet er toch wel een onderhoudsplan zijn.quote:Op woensdag 15 augustus 2018 21:29 schreef Igen het volgende:
[..]
Het blijft toch allemaal maar een raar verhaal. Bij de eerste pyloon hebben ze in 1993 de draagkabels helemaal versterkt, bij de tweede pyloon alleen het bovenste stukje, en bij de derde pyloon (die nu is ingestort) helemaal niet. Hoe heeft men die keuzes kunnen maken als de staat van de draagkabels in het beton eigenlijk überhaupt niet gecontroleerd kan worden?
Ben benieuwd of er een goed onderzoeksrapport komt!
Misschien betreft het de manier waarop het gewapend beton van de pylonen gemaakt is. In de foto's zie je betonijzers of voorspankabels uit de randen van de brokstukken steken, maar meer in het centrum lijkt iets anders aanwezig, een holte, een verroeste buis?quote:Op woensdag 15 augustus 2018 21:29 schreef Igen het volgende:
[..]
Het blijft toch allemaal maar een raar verhaal. Bij de eerste pyloon hebben ze in 1993 de draagkabels helemaal versterkt, bij de tweede pyloon alleen het bovenste stukje, en bij de derde pyloon (die nu is ingestort) helemaal niet. Hoe heeft men die keuzes kunnen maken als de staat van de draagkabels in het beton eigenlijk überhaupt niet gecontroleerd kan worden?
Ben benieuwd of er een goed onderzoeksrapport komt!
Dit dus.quote:Op woensdag 15 augustus 2018 22:55 schreef Cherni het volgende:
Een goed onderzoek is natuurlijk wel nodig. Nu is het gissen.
Eerste vereiste is wel dat je de staat van de brug kan bepalen, zodat je weet of er onderhoud nodig is. Daarom worden bepaalde technieken tegenwoordig niet meer gebruikt: omdat ze geen non-destructief testen toelaten, waardoor inspectie en onderhoud veel meer kost.quote:Op woensdag 15 augustus 2018 22:55 schreef Cherni het volgende:
[..]
Een goed onderzoek is natuurlijk wel nodig. Nu is het gissen. Hoe zit het met fundamenten en eventuele grondverzakkingen. Het is achteraf natuurlijk makkelijk praten dat het ontwerp niet klopte. Maar wat je ook ontwerpt, dan heb je altijd te maken met uitgangspunten die dan gelden of aangenomen worden. Bovendien moet er toch wel een onderhoudsplan zijn.
Als je bijvoorbeeld een chemische installatie bekijkt worden die gemiddeld voor een levensduur van 20 jaar ontworpen. Die kunnen veel langer mee mits je continue zaken vervangt. En als je de capaciteit wilt veranderen zul je ook een revamp moeten uitvoeren. Als je de Nafta kraker 3 van DSM bekijkt staat die ook nu levenslang in de stijgers. Dagelijkse controle veel onderhoud en het vervangen van leidingen, ophangingen, draaiende delen etc. is noodzakelijk om rampen te voorkomen.
Bij bruggen zal dat niet anders zijn met een wisselende belasting en een toenemend verkeer sinds die brug er staat. Zou het een zeer slecht ontwerp zijn zou die brug het al veel eerder hebben begeven. Bovendien ben je ook nog afhankelijk of het onderhoud volgens het plan word uitgevoerd en ook bij de bouw de uitvoering overeenkomt met het bestek en andere documenten.
Hmm als die reeds in het begin problemen had dan durf ik het ook niet te zeggen. In Nederland staat ook een vergelijkbare brug bij Tiel als ik mij niet vergis. Zou het even moeten opzoeken.quote:Op woensdag 15 augustus 2018 23:18 schreef crystal_meth het volgende:
[..]
Eerste vereiste is wel dat je de staat van de brug kan bepalen, zodat je weet of er onderhoud nodig is. Daarom worden bepaalde technieken tegenwoordig niet meer gebruikt: omdat ze geen non-destructief testen toelaten, waardoor inspectie en onderhoud veel meer kost.
Deze brug had trouwens reeds sinds het begin problemen, ze dateert van 1967, het duurde tot de jaren 80 voor ze het wegdek min of meer vlak kregen.
Klopt. Die kwam ook nog voorbij bij 1 Vandaag.quote:Op woensdag 15 augustus 2018 23:34 schreef Cherni het volgende:
[..]
Hmm als die reeds in het begin problemen had dan durf ik het ook niet te zeggen. In Nederland staat ook een vergelijkbare brug bij Tiel als ik mij niet vergis. Zou het even moeten opzoeken.
Heb even Google geraadpleegd.
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Prins_Willem-Alexanderbrug
Het is in iedergeval een gelijkwaardig principe.
Oké ben nog niet zolang thuis. Zal even de herhaling gaan bekijken. Thnx.quote:Op woensdag 15 augustus 2018 23:45 schreef J0kkebr0k het volgende:
[..]
Klopt. Die kwam ook nog voorbij bij 1 Vandaag.
"In februari 2008 werd in de kokerconstructie van de brug een wietplantage in aanbouw ontdekt.[2]"quote:Op woensdag 15 augustus 2018 23:34 schreef Cherni het volgende:
[..]
Hmm als die reeds in het begin problemen had dan durf ik het ook niet te zeggen. In Nederland staat ook een vergelijkbare brug bij Tiel als ik mij niet vergis. Zou het even moeten opzoeken.
Heb even Google geraadpleegd.
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Prins_Willem-Alexanderbrug
Het is in iedergeval een gelijkwaardig principe.
Ik moest er ook wel om lachen.quote:Op woensdag 15 augustus 2018 23:56 schreef AchJa het volgende:
[..]
"In februari 2008 werd in de kokerconstructie van de brug een wietplantage in aanbouw ontdekt.[2]"
Dat gebeurt vakerquote:Op woensdag 15 augustus 2018 23:56 schreef AchJa het volgende:
[..]
"In februari 2008 werd in de kokerconstructie van de brug een wietplantage in aanbouw ontdekt.[2]"
Wat wil je hiermee zeggen? Het is een ander principe als je naar het geheel kijkt. Dikke pijlers eronder, de tuikabels van beton zijn er 2 ipv maar eentje en het onderhoud in Nederland is heel anders.quote:Op woensdag 15 augustus 2018 23:34 schreef Cherni het volgende:
[..]
Hmm als die reeds in het begin problemen had dan durf ik het ook niet te zeggen. In Nederland staat ook een vergelijkbare brug bij Tiel als ik mij niet vergis. Zou het even moeten opzoeken.
Heb even Google geraadpleegd.
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Prins_Willem-Alexanderbrug
Het is in iedergeval een gelijkwaardig principe.
Ik wou al zeggen, er staan redelijk wat tuibruggen in Nederland, maar deze hebben allemaal een totaal andere constructie en zijn vaak veel nieuwer.quote:Op donderdag 16 augustus 2018 08:31 schreef kurk_droog het volgende:
[..]
Wat wil je hiermee zeggen? Het is een ander principe als je naar het geheel kijkt. Dikke pijlers eronder, de tuikabels van beton zijn er 2 ipv maar eentje en het onderhoud in Nederland is heel anders.
Klopt inderdaad, en ook al omdat deze brug kritischer is met die betonnen tuien en smalle pilaren voor het huidige verkeer. Dit zou in Nederland gewoon echt niet kunnen met als goed voorbeeld die brug in 2016. Afgesloten voor verkeer maar niet omdat hij op instorten stond maar omdat het geconstateerd werd, de veiligheidsmarges zijn zo groot in Nederland ( zelfde voor gebouwen ).quote:Op donderdag 16 augustus 2018 09:24 schreef Justinn het volgende:
[..]
Ik wou al zeggen, er staan redelijk wat tuibruggen in Nederland, maar deze hebben allemaal een totaal andere constructie en zijn vaak veel nieuwer.
Interessanter is de staat van onderhoud aan Nederlandse bruggen. Met het tijdelijk afsluiten van de Merwedebrug (weliswaar geen tuibrug, maar toch) in 2016, heb ik er opzich wel redelijk vertrouwen in dat we in Nederland een stuk actiever omgaan met de signalen die duiden op noodzaak voor herstelwerkzaamheden. Bij de Merwedebrug waren alleen maar haarscheurtjes in het beton geconstateerd bij een inspectie. Deze brug is daarop hersteld en is terecht besloten hem over een paar jaar te vervangen.
Zonder directe aanleiding zal geen enkele brug in ieder geval zomaar instorten. De ingestorte brug in Italië scheen al lange tijd reden tot zorgen te geven door 'kraak' geluiden en zichtbare scheuren e.d. Herstelwerkzaamheden zijn wel uitgevoerd, maar blijven naar mijn mening discutabel. Je kan een brug maar tot op bepaalde hoogte blijven verstevigen zonder de basisconstructie volledig op ontwerpniveau aan te moeten passen. Ergens houdt het op.
Ik meen ergens gelezen te hebben dat de hoofdreden om bruggen niet te vervangen de verkeershinder is en niet het kostenplaatje van de nieuwe brug. Maargoed, dit argument gaat natuurlijk mank zodra bruggen instorten. In Italië heb je veel bruggen én vrij weinig degelijke alternatieve routes. Hele regio's worden niet of slecht bereikbaar bij het vervangen van bruggen op belangrijke slagaders.quote:Op donderdag 16 augustus 2018 10:01 schreef kurk_droog het volgende:
[..]
Maar oude bruggen zoals daar in italië, onbegrijpelijk dat ze die net al lang vervangen hadden. De kosten van het onderhoud tegenover nieuw moet al genoeg reden zijn.
Dat is heel simpel op te lossen en dat doe nze in Nederland ook vaak al. Bouw naast de bestaande brug de nieuwe brug en als deze gereed is breek je de andere brug af.quote:Op donderdag 16 augustus 2018 10:21 schreef Justinn het volgende:
[..]
Ik meen ergens gelezen te hebben dat de hoofdreden om bruggen niet te vervangen de verkeershinder is en niet het kostenplaatje van de nieuwe brug. Maargoed, dit argument gaat natuurlijk mank zodra bruggen instorten. In Italië heb je veel bruggen én vrij weinig degelijke alternatieve routes. Hele regio's worden niet of slecht bereikbaar bij het vervangen van bruggen op belangrijke slagaders.
Denk dat je in het geval van Genua niet zo makkelijk de flatbewoners onder de nieuwe brug meekrijgt bij je bouwplannen. Weinig ruimte daar; ook voor de aansluitende wegen.quote:Op donderdag 16 augustus 2018 11:09 schreef kurk_droog het volgende:
[..]
Dat is heel simpel op te lossen en dat doe nze in Nederland ook vaak al. Bouw naast de bestaande brug de nieuwe brug en als deze gereed is breek je de andere brug af.
quote:Op donderdag 16 augustus 2018 09:59 schreef Igen het volgende:
https://www.nrc.nl/nieuws(...)-is-voorbij-a1613235
Volgens dit artikel is de brug bij Tiel zo ontworpen dat hij niet instort als één van de draagkabels breekt.
Ligt het aan mij of hebben de grootste bruggen uberhaupt geen hangconstructie, maar staan ze gewoon op bogen zoals de Zeelandbrug? Of is een viaduct geen brug?quote:Voor de overspanning van brede wateren worden wereldwijd twee brugtypen gebruikt: de hangbrug en de tuibrug.
Ligt aan jou ja. Je haalt 2 dingen door elkaar, de langste bruggen kunnen inderdaad zijn zoals de Zeelandbrug. Maar daar kan je geen grote overspanningen mee maken zonder pijlers...dat kunnen alleen de hangbruggen. Onderstaande afbeelding laat goed zien wat ik bedoel.quote:Op donderdag 16 augustus 2018 11:34 schreef speknek het volgende:
[..]
[..]
Ligt het aan mij of hebben de grootste bruggen uberhaupt geen hangconstructie, maar staan ze gewoon op bogen zoals de Zeelandbrug? Of is een viaduct geen brug?
Moet je niet in het antivaxxer topic zijn?quote:Op donderdag 16 augustus 2018 11:55 schreef RedFever007 het volgende:
Nog geen beelden van het instorten inentingen?
Ah ja natuurlijk, doh.Ik zag overspanning als synoniem voor brug (overspanning over het water), niet als letterlijk het gedeelte zonder *onder*steuning. Bedankt.quote:Op donderdag 16 augustus 2018 11:49 schreef kurk_droog het volgende:
[..]
Ligt aan jou ja. Je haalt 2 dingen door elkaar, de langste bruggen kunnen inderdaad zijn zoals de Zeelandbrug. Maar daar kan je geen grote overspanningen mee maken zonder pijlers...dat kunnen alleen de hangbruggen. Onderstaande afbeelding laat goed zien wat ik bedoel.
[ afbeelding ]
Die wijk gaat plat, hoorde ik gisteren al.quote:Op donderdag 16 augustus 2018 11:23 schreef Hyperdude het volgende:
[..]
Denk dat je in het geval van Genua niet zo makkelijk de flatbewoners onder de nieuwe brug meekrijgt bij je bouwplannen. Weinig ruimte daar; ook voor de aansluitende wegen.
[ afbeelding ]
Plaatje uit OP.
Met een boogbrug zijn ook best forse overspanningen tegenwoordig te realiseren, zoals de Chaotianmenbrug met een overspanning van 552 meter de grootste boogbrug. Met tui- en hangbruggen zijn overspanningen van dik een kilometer mogelijk inderdaad.quote:Op donderdag 16 augustus 2018 11:49 schreef kurk_droog het volgende:
[..]
Ligt aan jou ja. Je haalt 2 dingen door elkaar, de langste bruggen kunnen inderdaad zijn zoals de Zeelandbrug. Maar daar kan je geen grote overspanningen mee maken zonder pijlers...dat kunnen alleen de hangbruggen. Onderstaande afbeelding laat goed zien wat ik bedoel.
[ afbeelding ]
het wat voor topicquote:Op donderdag 16 augustus 2018 11:56 schreef AchJa het volgende:
[..]
Moet je niet in het antivaxxer topic zijn?
quote:Close: man reed gisteren ook op brug
Tjerk van Houten is gisteren ternauwernood ontsnapt aan de brugramp in Genua. De 48-jarige accountant reed gisteren rond het middaguur ook op een brug, in de buurt van Weesp.
“Gelukkig moest ik in Hilversum zijn en moest ik daarom alleen het Amsterdam Rijnkanaal over. Dat heeft m’n leven gered”, aldus de man met het engeltje op zijn schouder tegen de NOS, De Telegraaf en het AD.
Wil je hiermee zeggen dat deze brug in Nederland geen tuibrug is met betonnen tuien en daarmee het principe niet gelijk is. En wat ik al zei: Bruggen hebben veel onderhoud nodig en hoe dat in Italië zit weet ik niet. Het zal zeker niet het niveau van een Nederland hebben.quote:Op donderdag 16 augustus 2018 08:31 schreef kurk_droog het volgende:
[..]
Wat wil je hiermee zeggen? Het is een ander principe als je naar het geheel kijkt. Dikke pijlers eronder, de tuikabels van beton zijn er 2 ipv maar eentje en het onderhoud in Nederland is heel anders.
En per vrachtschip. We hebben een shitload aan water in Nederland...quote:Op donderdag 16 augustus 2018 12:30 schreef Idisrom het volgende:
Er moet in Europa meer vrachtverkeer per trein, zoals ze dat in Zwitserland ook doen. Al is het daar ook vanwege het milieu-oogpunt.
Nee, ik wil hiermee zeggen dat het een tuibrug is mét betonnen tuien maar wel met dubbele tuien dus als er 1 tui het begeeft houden de andere de brug overeind.quote:Op donderdag 16 augustus 2018 12:18 schreef Cherni het volgende:
[..]
Wil je hiermee zeggen dat deze brug in Nederland geen tuibrug is met betonnen tuien en daarmee het principe niet gelijk is. En wat ik al zei: Bruggen hebben veel onderhoud nodig en hoe dat in Italië zit weet ik niet. Het zal zeker niet het niveau van een Nederland hebben.
Een zaak staat vast. Namelijk dat het niet om een ontwerpfout gaat. Brug heeft 50 jaar verkeersbelasting doorstaan. Overgens maakt het niets uit hoe dik iets is. Als je denkt hoe dikker hoe sterker en daarmee alles denkt op te lossen. Dan heb je het mis.
quote:Nog tien tot twintig mensen vermist na instorten brug in Genua
Mogelijk tien tot twintig mensen zijn nog vermist na het instorten van de hangbrug in de Italiaanse stad Genua. Dat heeft het bestuur van de stad donderdag laten weten.
De schatting is gebaseerd op informatie van mensen die niets meer hebben gehoord van hun familie en op het aantal voortuigen dat zich vermoedelijk op de brug bevond tijdens het ongeluk.
Het dodental staat momenteel op 38. Reddingswerkers zoeken nog altijd naar overlevenden onder het puin.
Een pyloon en een stuk autosnelweg van 200 meter stortten dinsdag in tijdens een hevige onweersbui. Rond de veertig mensen kwamen daarbij om het leven. Ze vielen met hun auto of vrachtauto tientallen meters naar beneden. Van de zestien gewonden in ziekenhuizen verkeren er twaalf in levensgevaar.
Meer dan driehonderd gezinnen die zijn geëvacueerd, kunnen niet naar huis. Zij woonden onder of in de buurt van de brug.
De Italiaanse regering heeft de directie van het bedrijf Autostrade per l'Italia, dat de brug beheert, aangespoord om op te stappen.
Volgens Autostrade werd de Morandi-brug vier keer per jaar en volgens de wettelijke richtlijnen gecontroleerd. Er werden zelfs niet vereiste inspecties uitgevoerd, aldus de wegbeheerder. De brug werd in de jaren zestig opgeleverd en in 2006 gerenoveerd.
Er is ook een tijdje geëxperimenteerd met Zeppelins, maar dat bleek toch geen succesquote:Op donderdag 16 augustus 2018 12:31 schreef AchJa het volgende:
[..]
En per vrachtschip. We hebben een shitload aan water in Nederland...
Lekker boeiendquote:Op donderdag 16 augustus 2018 13:57 schreef Loekie1 het volgende:
Ondertussen mogen de mensen hun huisdieren niet weghalen uit de huizen eronder, heb ik begrepen. Laat dan gewoon een paar mensen die durven, dat opknappen. Die brug stort heus niet meteen in.
Paar asielzoekers voor een tientje per dier ofzo?quote:Op donderdag 16 augustus 2018 13:57 schreef Loekie1 het volgende:
Ondertussen mogen de mensen hun huisdieren niet weghalen uit de huizen eronder, heb ik begrepen. Laat dan gewoon een paar mensen die durven, dat opknappen. Die brug stort heus niet meteen in.
die kan je dan gelijk de constructie laten controlerenquote:Op donderdag 16 augustus 2018 14:32 schreef J0kkebr0k het volgende:
[..]
Paar asielzoekers voor een tientje per dier ofzo?
En dan bidden dat de brug verder instort?quote:Op donderdag 16 augustus 2018 14:32 schreef J0kkebr0k het volgende:
[..]
Paar asielzoekers voor een tientje per dier ofzo?
Bidden werkt niet.quote:Op donderdag 16 augustus 2018 15:26 schreef kurk_droog het volgende:
[..]
En dan bidden dat de brug verder instort?
Dat lijkt me slecht voor je karma.quote:Op donderdag 16 augustus 2018 15:26 schreef kurk_droog het volgende:
[..]
En dan bidden dat de brug verder instort?
Ik zou eerst eens goed lezen. Waar zeg ik dat die brug in Nederland op instorten staat. Ik zeg alleen dat wij ook een tuibruggen hebben met betonnen tuien. Man manquote:Op donderdag 16 augustus 2018 13:17 schreef kurk_droog het volgende:
[..]
Nee, ik wil hiermee zeggen dat het een tuibrug is mét betonnen tuien maar wel met dubbele tuien dus als er 1 tui het begeeft houden de andere de brug overeind.
Daarnaast zegt de dikte van een pijler weinig maar de simpelheid van het ontwerp zegt wel wat tegenover het lastige ontwerp bij die brug daar en helemaal wetende hoe wij hier construeren en wat voor marges er genomen worden zegt het wel iets tegenover die smalle troep daar. Krachtenspel, wapening, type beton, massa...alles heeft invloed maar kom nou niet sensationeel hier net doen alsof die brug in Nederland nu ook op instorten staat.
Ja, maar wat heeft het voor meerwaarde om dat te roepen in de context van dit topic? Je maakt er puur een sensatie van met de gedachte dat het hier misschien ook zou kunnen gebeuren. man man manquote:Op donderdag 16 augustus 2018 15:45 schreef Cherni het volgende:
[..]
Ik zou eerst eens goed lezen. Waar zeg ik dat die brug in Nederland op instorten staat. Ik zeg alleen dat wij ook een tuibruggen hebben met betonnen tuien. Man man
Welke meerwaarde heeft een forum. Als jij gelijk een compleet verwarde conclusie trekt daar kan ik niets aan doen.quote:Op donderdag 16 augustus 2018 15:47 schreef kurk_droog het volgende:
[..]
Ja, maar wat heeft het voor meerwaarde om dat te roepen in de context van dit topic? Je maakt er puur een sensatie van met de gedachte dat het hier misschien ook zou kunnen gebeuren. man man man
Leg dan eens uit wat je wou bereiken met die post van je? We hebben een tuibrug met betonnen tuien in Nederland met noch dezelfde ontwerper, noch hetzelfde beton, noch dezelfde constructie en noch het type tui wat in Italie gebruikt werd ( 1 tui tegenover 2 in NL).quote:Op donderdag 16 augustus 2018 15:49 schreef Cherni het volgende:
[..]
Welke meerwaarde heeft een forum. Als jij gelijk compleet een verwarde conclusie trekt daar kan ik niets aan doen.
Lees nu eerst eens. Ik gaf juist weerwoord dat het niet aan het ontwerp ligt en principe van een tuibrug.quote:Op donderdag 16 augustus 2018 15:52 schreef kurk_droog het volgende:
[..]
Leg dan eens uit wat je wou bereiken met die post van je? We hebben een tuibrug met betonnen tuien in Nederland met noch dezelfde ontwerper, noch hetzelfde beton, noch dezelfde constructie en noch het type tui wat in Italie gebruikt werd ( 1 tui tegenover 2 in NL).
je kan dus stellen dat de rechter weghelft van de linker pyloon volledig werd gedragen door de linker pyloon waardoor er meer ballast aan het rechter gedeelte van de linker pyloon was dan het linkergedeelte.. dat kan ontstaan wanneer de linker pyloon hoger staat dan de middelste pyloon.quote:Op woensdag 15 augustus 2018 17:44 schreef crystal_meth het volgende:
[..]
Op deze foto kan je zien dat het suspended span dat samen met de linkse pyloon naar beneden gekomen is, schuin lag tov de brugdelen waar het tussen ligt (afwijking van iets meer dan 1°). Er is dus inderdaad een hoogteverschil. Op zich zal dat voor weinig extra belasting zorgen, tenzij het span vastgeklemd zat tussen beide brugdelen. In dat geval zou extra belasting die de rechterzijde naar omlaag duwt een enorme horizontale druk veroorzaken. Al kan ik me moeilijk voorstellen dat ze zoiets niet zouden voorzien. Even zoeken of zo'n fout ooit tot een instorting heeft geleid...
Wat me opviel: Er waren reeds vlak na de constructie problemen. Men had de vervorming en viscositeit van het beton onderschat waardoor het wegdek golfde. Pas na 20 jaar bereikte men een min of meer vlak wegdek.
[..]
Een vloer noemen we ook beton maar zit ook vol staal. Het principe is beton, voorgespannen.quote:Op donderdag 16 augustus 2018 16:26 schreef AchJa het volgende:
Overigens vind ik de term betonnen tui wel wat kort door de bocht. Er zit wel degelijk een hele tros kabels in.
Snap je niet? Rechts en links zijn gewoon even lang want anders was die brug al veel eerder ingestort...quote:Op donderdag 16 augustus 2018 16:03 schreef Harwich het volgende:
[..]
je kan dus stellen dat de rechter weghelft van de linker pyloon volledig werd gedragen door de linker pyloon waardoor er meer ballast aan het rechter gedeelte van de linker pyloon was dan het linkergedeelte.. dat kan ontstaan wanneer de linker pyloon hoger staat dan de middelste pyloon.
[ afbeelding ]
Dat snap ik wel maar er zit gewoon een hele streng (de feitelijke tui) kabel in.quote:Op donderdag 16 augustus 2018 16:33 schreef kurk_droog het volgende:
[..]
Een vloer noemen we ook beton maar zit ook vol staal. Het principe is beton, voorgespannen.
Die balken met verroeste cores die je ziet. Zijn dat niet de tuien?quote:Op woensdag 15 augustus 2018 22:56 schreef crystal_meth het volgende:
[..]
Misschien betreft het de manier waarop het gewapend beton van de pylonen gemaakt is. In de foto's zie je betonijzers of voorspankabels uit de randen van de brokstukken steken, maar meer in het centrum lijkt iets anders aanwezig, een holte, een verroeste buis?
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Je kan breuken van kabels in voorgespannen beton opsporen met "magnetic field perturbation" methodes, maar dat werkt enkel als er geen ander metaal in de buurt is dat de meting verstoort, misschien bedoelde hij iets dergelijks.
Edit: alhoewel, voor die pylonen is geen voorgespannen beton nodig, gewapend beton is voldoende, ze krijgen enkel compressiekrachten te verwerken.
Klopt. Maar die brug heeft wel 50 jaar verkeersbelasting doorstaan. Dus de ontwerper met de uitgangspunten van die tijd(verkeersbelasting etc) kun je dat niet aanrekenen. In Libië staat een precies gelijk ontwerp van Morandi. Die brug is in 2017 gesloten wegens scheurvorming schijnbaar door grondverzakkingen. Men neemt zelfs in een land als Libië wel maatregelingen om erger te voorkomen.quote:Op donderdag 16 augustus 2018 16:26 schreef AchJa het volgende:
Overigens vind ik de term betonnen tui wel wat kort door de bocht. Er zit wel degelijk een hele tros kabels in.
Ook de Urdaneta brug in Venezuela komt regelmatig voorbij in de nieuwsberichten als gammele brug en heeft dezelfde problemen etc. etc.... Terwijl die echt wel tuikabels heeft:quote:Op donderdag 16 augustus 2018 16:47 schreef Cherni het volgende:
Klopt. Maar die brug heeft wel 50 jaar verkeersbelasting doorstaan. Dus de ontwerper met de uitgangspunten van die tijd(verkeersbelasting etc) kun je dat niet aanrekenen. In Libië staat een precies gelijk ontwerp van Morandi. Die brug is in 2017 gesloten wegens scheurvorming schijnbaar door grondverzakkingen. Men neemt zelfs in een land als Libië wel maatregelingen om erger te voorkomen.
http://www.highestbridges(...)itle=Wadi_Kuf_Bridge
Het zou maar zo kunnen idd. Maar dat is een aanname.quote:Op donderdag 16 augustus 2018 16:47 schreef warhamstr het volgende:
[..]
Die balken met verroeste cores die je ziet. Zijn dat niet de tuien?
Dat is een tuibrug, geen hangbrug.quote:Op donderdag 16 augustus 2018 11:49 schreef kurk_droog het volgende:
[..]
Ligt aan jou ja. Je haalt 2 dingen door elkaar, de langste bruggen kunnen inderdaad zijn zoals de Zeelandbrug. Maar daar kan je geen grote overspanningen mee maken zonder pijlers...dat kunnen alleen de hangbruggen. Onderstaande afbeelding laat goed zien wat ik bedoel.
[ afbeelding ]
Klopt. Daarom ook dat je renovatiewerken moet toepassen etc etc. En als dat niet haalbaar is om welke reden dan ook rest er niets anders op dan slopen.quote:Op donderdag 16 augustus 2018 17:35 schreef J.B. het volgende:
Los van het feit dat de constructie blijkbaar niet meer toereikend was is ook het ontwerp totaal niet meer van deze tijd, een snelweg zonder vluchtstroken waarbij de barriers eigenlijk pal op de rijstroken staan; zoiets zou tegenwoordig niet meer gebouwd worden.
oh echt? Het gaat om het principe om grotere overspanningen te halen. Tui en hang is om het even tegenover de Zeelandbrug bijvoorbeeldquote:Op donderdag 16 augustus 2018 17:31 schreef J.B. het volgende:
[..]
Dat is een tuibrug, geen hangbrug.
Momenteel kunnen hangbruggen een ongeveer een twee keer zo lange overspanning bereiken als tuibruggen, dus het is maar wat je om het even noemt. Klassieke bruggen zoals de Bridge of Forth behalen ook al overspanningen van meer dan 500 meter.quote:Op donderdag 16 augustus 2018 17:44 schreef kurk_droog het volgende:
[..]
oh echt? Het gaat om het principe om grotere overspanningen te halen. Tui en hang is om het even tegenover de Zeelandbrug bijvoorbeeld
heb jij gemeten?quote:Op donderdag 16 augustus 2018 16:33 schreef kurk_droog het volgende:
[..]
Een vloer noemen we ook beton maar zit ook vol staal. Het principe is beton, voorgespannen.
[..]
Snap je niet? Rechts en links zijn gewoon even lang want anders was die brug al veel eerder ingestort...
nee, dat is de kern van het dat hele brug ontwerp. Het evenwicht in krachten zorgt dat het overeind blijft.quote:
in theorie wel jaquote:Op donderdag 16 augustus 2018 19:32 schreef kurk_droog het volgende:
[..]
nee, dat is de kern van het dat hele brug ontwerp. Het evenwicht in krachten zorgt dat het overeind blijft.
Mogelijk dat die stukken zonder coating van de tuien zijn, maar er zijn ook brokstukken met grotere afmetingen die een geelachtige coating (pleisterwerk of wat dan ook) hebben, dat zou van de pyloon kunnen geweest zijn. Op foto's van vroeger (zie OP) lijkt de pyloon die viel volledig gecoat te zijn, de andere twee enkel het onderste deel.quote:Op donderdag 16 augustus 2018 16:47 schreef warhamstr het volgende:
[..]
Die balken met verroeste cores die je ziet. Zijn dat niet de tuien?
quote:Title: Electric Prestressing of Reinforcing Steel
Author(s): Karl P. Billner and Roy W. Carlson
In the electric method of prestressing, smooth re- inforcing rods are stressed by being temporarily expanded by an electric current after the concrete has hardened. The rods are coated with a thermo- plastic material such as sulfur which melts and re- lieves the bond only while the rods are temporarily heated by the electric current. While the rods are expanded, nuts are taken up at the ends a predeter- mined amount to provide the desired prestress. Two notable features of the method are (I) that bond is restored with cooling and resolidification of the sulfur coating and (2) that the quick heating of the rods does not warm the concrete appreciably. Interesting results of tests and trials are reported.
Brandweermannen hadden vast honger.quote:Op vrijdag 17 augustus 2018 11:30 schreef Stupidisco het volgende:
De auto's en vrachtwagens die nog op de brug stonden zijn inmiddels ook weg.
Dan woon ik binnenkort 500 meter van zee.quote:Op vrijdag 17 augustus 2018 12:10 schreef Drugshond het volgende:
Italië afsteken en aan Noord Afrika schenken. Dat corrupte mongolenland hoort helemaal niet bij EU/Europa.
Alles onder Rome maar afschrijven. Als iemand ooit praat over een failed state. Is dat geen Suriname maarveel dichter bij huis namelijk Italië.quote:Op vrijdag 17 augustus 2018 12:18 schreef Hyperdude het volgende:
[..]
Dan woon ik binnenkort 500 meter van zee.
Eigenlijk is het wel goed dat deze brug in Noord-Italië in elkaar is gestort en niet b.v.in Napels.
Noord-Italië is nog steeds een economische powerhouse; maar het is geen Stuttgart/München wat ze in Italië zelf altijd dachten. Goeie reality check.
Hier in Duitsland zijn veel bruggen er niet veel beter aan toe, zijn er recent heel wat afgesloten voor vracht danwel alle verkeer.quote:Op vrijdag 17 augustus 2018 12:18 schreef Hyperdude het volgende:
[..]
Dan woon ik binnenkort 500 meter van zee.
Eigenlijk is het wel goed dat deze brug in Noord-Italië in elkaar is gestort en niet b.v.in Napels.
Noord-Italië is nog steeds een economische powerhouse; maar het is geen Stuttgart/München wat ze in Italië zelf altijd dachten. Goeie reality check.
Klinkt als vragen om kleine scheurtjesquote:Op donderdag 16 augustus 2018 21:34 schreef crystal_meth het volgende:
Morandi had blijkbaar een patent (1944) op elektrisch voorspannen van beton. ("prestressing tendons by means of low voltage current", wordt in laatste alinea vermeld: http://www.sedhc.es/biblioteca/actas/CIHC1_112_Iori%20T.pdf )
Het patent zelf ben ik nog niet tegengekomen, maar vond wel een abstract van een artikel uit 1943 over zo'n techniek:
[..]
True, infrastructuur in Duitsland is ook een zooitje.quote:Op vrijdag 17 augustus 2018 12:23 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Hier in Duitsland zijn veel bruggen er niet veel beter aan toe, zijn er recent heel wat afgesloten voor vracht danwel alle verkeer.
Als er een tank overheen kan, vertrouw ik het wel.quote:Op vrijdag 17 augustus 2018 12:23 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Hier in Duitsland zijn veel bruggen er niet veel beter aan toe, zijn er recent heel wat afgesloten voor vracht danwel alle verkeer.
Of om corrosie, staal en zwavel verbindingen kunnen allerlei nare types corrosie krijgen. Zeker als er al stress in het materiaal zit.quote:Op vrijdag 17 augustus 2018 12:25 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Klinkt als vragen om kleine scheurtjes
Leuk weetjequote:Op vrijdag 17 augustus 2018 12:26 schreef Hyperdude het volgende:
[..]
Als er een tank overheen kan, vertrouw ik het wel.
[ afbeelding ]
Genua is gewoon een Luik 2.0, ziet er niet uit als je naar de haven rijdt vanaf Milaanquote:Op vrijdag 17 augustus 2018 12:18 schreef Hyperdude het volgende:
[..]
Dan woon ik binnenkort 500 meter van zee.
Eigenlijk is het wel goed dat deze brug in Noord-Italië in elkaar is gestort en niet b.v.in Napels.
Noord-Italië is nog steeds een economische powerhouse; maar het is geen Stuttgart/München wat ze in Italië zelf altijd dachten. Goeie reality check.
Wat? Serieus?quote:Op vrijdag 17 augustus 2018 13:11 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Leuk weetje
Veel bruggen in Noord Duitsland zijn zo gemaakt dat je er met tanks snel van west naar oost kan rijden, maar je er langzaam met één tank als je van oost naar west rijdt.
Gevalletje erfenis koude oorlog en verwachte Warschau Pakt Tanks in de Noordduitse Laagvlakte
Vraag mij al jaren af waarom betonijzer niet gegalvaniseerd wordt. Weten al een jaar of 20-30 van betonrotproblematiekquote:Op vrijdag 17 augustus 2018 12:34 schreef nixxx het volgende:
[..]
Of om corrosie, staal en zwavel verbindingen kunnen allerlei nare types corrosie krijgen. Zeker als er al stress in het materiaal zit.
Is niet waar. Wel zijn zo'n beetje alle bruggen, viaducten, overspanningen en weet ik het voorbereid om opgeblazen te worden. Er zitten springgaten in.quote:Op vrijdag 17 augustus 2018 13:11 schreef Pietverdriet het volgende:
Leuk weetje
Veel bruggen in Noord Duitsland zijn zo gemaakt dat je er met tanks snel van west naar oost kan rijden, maar je er langzaam met één tank als je van oost naar west rijdt.
Gevalletje erfenis koude oorlog en verwachte Warschau Pakt Tanks in de Noordduitse Laagvlakte
Let in Noord-Duitsland maar eens op die oranje bordjes waar hyperdude een plaatje van postequote:
Ja, maar dat heeft niks met richting en snelheid te maken... Wel met dubbele of enkele belasting.quote:Op vrijdag 17 augustus 2018 13:19 schreef Pietverdriet het volgende:
Let in Noord-Duitsland maar eens op die oranje bordjes waar hyperdude een plaatje van poste
MLCquote:Voorbeeld van een MLC-teken langs een Duitse weg. In dit voorbeeld mogen bijvoorbeeld twee wielvoertuigen tot een brugclassificatie van 30 elkaar op het bouwwerk passeren of bijvoorbeeld één rupsvoertuig met een brugclassificatie tot 70.
Commandant van een pantser verkenningseenheid in NoordDuitsland vertelde mij dit, als het niet zo is heeft mijn ex me dus echt belazerdquote:Op vrijdag 17 augustus 2018 13:19 schreef AchJa het volgende:
[..]
Is niet waar. Wel zijn zo'n beetje alle bruggen, viaducten, overspanningen en weet ik het voorbereid om opgeblazen te worden. Er zitten springgaten in.
Zover mij verteld zijn die dus in beide richtingen niet hetzelfdequote:Op vrijdag 17 augustus 2018 13:21 schreef AchJa het volgende:
[..]
Ja, maar dat heeft niks met richting en snelheid te maken... Wel met dubbele of enkele belasting.
Of je nou van links naar rechts over de brug rijdt of van rechts naar links, dat maakt niks uit. Het zou ook mooi stom zijn aangezien oa 41 Pabrig het vertragend gevecht moest voeren tegen het oprukkende rode leger en ze zelf dan in de knoei kwamen vanwege een zelf gebouwde hindernis (voor zover zoiets technisch uberhaupt mogelijk is). Wat wel de bedoeling was dat elke strategisch knooppunt/ brug/ viaduct etc. na het passeren opgeblazen werd zodat de Russen vastliepen. De Russen waren natuurlijk ook niet dom en hebben zo'n beetje alles amfibisch gemaakt om dat probleem te tackelen.quote:Op vrijdag 17 augustus 2018 13:21 schreef Pietverdriet het volgende:
Commandant van een pantser verkenningseenheid in NoordDuitsland vertelde mij dit, als het niet zo is heeft mijn ex me dus echt belazerd
Verwachting was dat de meeste NATO tanks sowieso niet meer terug zou komen afaikquote:Op vrijdag 17 augustus 2018 13:24 schreef AchJa het volgende:
[..]
Of je nou van links naar rechts over de brug rijdt of van rechts naar links, dat maakt niks uit. Het zou ook mooi stom zijn aangezien oa 41 Pabrig het vertragend gevecht moest voeren tegen het oprukkende rode leger en ze zelf dan in de knoei kwamen vanwege een zelf gebouwde hindernis (voor zover zoiets technisch uberhaupt mogelijk is). Wat wel de bedoeling was dat elke strategisch knooppunt/ brug/ viaduct etc. na het passeren opgeblazen werd zodat de Russen vastliepen. De Russen waren natuurlijk ook niet dom en hebben zo'n beetje alles amfibisch gemaakt om dat probleem te tackelen.
Die bordjes worden niet meer onderhouden.quote:Op vrijdag 17 augustus 2018 12:26 schreef Hyperdude het volgende:
[..]
Als er een tank overheen kan, vertrouw ik het wel.
[ afbeelding ]
Zeker waar! Ik vind Duitsland echt een crime om door te rijden (wat ook komt door de vele wegwerkzaamheden, waarbij ze dan natuurlijk wel iets aan de weginfrastructuur doen). Maar rijd ook regelmatig in Italië compleet van Noord naar Zuid. Prima snelwegen, de A1, A14, A3 helemaal top en flink opgeknapt in de laatste tien jaar.quote:Op vrijdag 17 augustus 2018 13:30 schreef Igen het volgende:
[..]
Die bordjes worden niet meer onderhouden.
Verder geeft Italie de laatste jaren duidelijk meer geld aan de weginfrastructuur uit dan Duitsland.
In de Telegraaf stond vandaag een chauffeur geciteerd. Hij baalde eerst steeds van de files richting Sauerland vanwege al het brugherstel, maar hij snapt het nu. Hij had overigens niet verwacht dat deze brug bij Genua zou instorten, dan had hij wel andere kandidaten op het oog.quote:Op vrijdag 17 augustus 2018 12:23 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Hier in Duitsland zijn veel bruggen er niet veel beter aan toe, zijn er recent heel wat afgesloten voor vracht danwel alle verkeer.
41 Pabrig werd sowieso opgeofferd... Het enige wat ze moesten doen was 48 uur lang kostte wat het kost de Rode opmars vertragen zodat Reforger afgerond kon worden.quote:Op vrijdag 17 augustus 2018 13:28 schreef Pietverdriet het volgende:
Verwachting was dat de meeste NATO tanks sowieso niet meer terug zou komen afaik
De meningen zijn verdeeld. Bij het proces van galvaniseren ontstaat waterstof gas. Waterstof in metalen en zeker bij de niet taaie staalsoorten kunnen leiden tot brosse breuken. Zeker als je het metaal ook nog gaat voorspannen. Bovendien duur en als je gaat lassen etc moet je weer een zinklaag aanbrengen. Normaal zorgt het beton mits je natuurlijk de juiste samenstelling gebruikt voor de bescherming van corrosie.quote:Op vrijdag 17 augustus 2018 13:18 schreef bloodymary1 het volgende:
Genua is het Napels van Noord-Italië. Overigens houd ik van beide steden.
Het ontwerp van de brug heeft eem directe relatie met de gebruikte techniek en andersom.quote:Op vrijdag 17 augustus 2018 16:45 schreef warhamstr het volgende:
Maaaaare, nu lijken het vooral beton defecten te zijn waar iedereen van rilt. Dit lijkt me los te staan van het ontwerp??
Ja, joh.quote:Op vrijdag 17 augustus 2018 17:07 schreef JohnnyKnoxville het volgende:
[..]
Het ontwerp van de brug heeft eem directe relatie met de gebruikte techniek en andersom.
Waarbij het in Italië in bijvoorbeeld 2016 met 21 % is afgenomen, terwijl in NL met 3 % toegenomen.quote:Op vrijdag 17 augustus 2018 17:14 schreef Pietverdriet het volgende:
Nu maakt iedereen zich zo druk over deze “ramp” maar euh, er vallen ieder jaar zo tussen de 3500 en 4000 doden in het verkeer in Italië..
Dat is dubbel zoveel per capita dan in Nederland.
Tja. Het ligt er geheel aan wat de uitgangspunten waren en eisen van een opdrachtgever. Maar het is natuurlijk makkelijk om nu Morandi als een slecht ontwerper te benoemen. Als morgen iets instort van een bekende Ir. dan staan ook alle deskundigen te roepen dat het eigenlijk een slechte constructie was.quote:Op vrijdag 17 augustus 2018 17:07 schreef JohnnyKnoxville het volgende:
[..]
Het ontwerp van de brug heeft eem directe relatie met de gebruikte techniek en andersom.
Je hebt met galvaniseren gelijk, ik wilde eigenlijk verzinken zeggen.quote:Op vrijdag 17 augustus 2018 16:24 schreef Cherni het volgende:
[..]
De meningen zijn verdeeld. Bij het proces van galvaniseren ontstaat waterstof gas. Waterstof in metalen en zeker bij de niet taaie staalsoorten kunnen leiden tot brosse breuken. Zeker als je het metaal ook nog gaat voorspannen. Bovendien duur en als je gaat lassen etc moet je weer een zinklaag aanbrengen. Normaal zorgt het beton mits je natuurlijk de juiste samenstelling gebruikt voor de bescherming van corrosie.
Galvaniseren is een electrolitisch proces dat niet te verwarren is met thermisch verzinken.
Verzinken word hoofdzakelijk voor constructies in de buitenlucht toegepast.
Mogelijk, maar ik ben geen civiele engineer zou ik een Kathodische bescherming toepassen. In de procesindustrie worden op die manier vaak pijpleidingen beschermd tegen corrosie.
Zie dat ik de verkeerde persoon heb aangesproken.
Het is een reactie op Piet mbt galvaniseren wapening.
ongetwijfeld waarquote:Op vrijdag 17 augustus 2018 17:21 schreef bloodymary1 het volgende:
[..]
Waarbij het in Italië in bijvoorbeeld 2016 met 21 % is afgenomen, terwijl in NL met 3 % toegenomen.
Probeer je te zeggen dat wij ons beter druk kunnen maken om het relatief hoge aantal verkeersslachtoffers in Italië dan om een ingestort brugje?quote:Op vrijdag 17 augustus 2018 17:14 schreef Pietverdriet het volgende:
Nu maakt iedereen zich zo druk over deze “ramp” maar euh, er vallen ieder jaar zo tussen de 3500 en 4000 doden in het verkeer in Italië..
Dat is dubbel zoveel per capita dan in Nederland.
Ik zeg niet waar je je beter druk over kan maken, ik zeg dat men zich druk maakt over een ramp, die als je naar de statistieken kijkt minder slachtoffers heeft dan er in het verkeer zijn gevallen in de afgelopen dagen sinds die ramp. Ik maak een observatie over onze perceptie van dingen die spectaculair zijn.quote:Op vrijdag 17 augustus 2018 17:40 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Probeer je te zeggen dat wij ons beter druk kunnen maken om het relatief hoge aantal verkeersslachtoffers in Italië dan om een ingestort brugje?
Edit: ik zie nu je posting #155. Hoeveel doden vallen er per jaar in het verkeer wereldwijd?
Ah het leek er op dat je subtiel een soort van hypocriet kaart wilde spelen, maar het is alleen een observatie. Dank voor de cijfersquote:Op vrijdag 17 augustus 2018 17:46 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Ik zeg niet waar je je beter druk over kan maken, ik zeg dat men zich druk maakt over een ramp, die als je naar de statistieken kijkt minder slachtoffers heeft dan er in het verkeer zijn gevallen in de afgelopen dagen sinds die ramp. Ik maak een observatie over onze perceptie van dingen die spectaculair zijn.
Verkeersslachtoffers wereldwijd 1,25 miljoen, 3 keer zoveel per capita dan in Italie
Hypocriet is het wellicht, maar het is gewoon menselijk gedrag, net als bystander effect of victim blaiming. We maken ons bv ook heel druk over kleine risico’s zoals asbest in de lucht net over de grenswaarde in gebouwen of BSE.quote:Op vrijdag 17 augustus 2018 18:24 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Ah het leek er op dat je subtiel een soort van hypocriet kaart wilde spelen, maar het is alleen een observatie. Dank voor de cijfers
Piet,metalurgie is een van de meest ondergewaarde studies maar heb je de exacte kennis is daar een vermogen in te verdienen. Het voordeel van roest is dat je het kunt zien.quote:Op vrijdag 17 augustus 2018 17:29 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Je hebt met galvaniseren gelijk, ik wilde eigenlijk verzinken zeggen.
Lijkt mij dat wapening die niet roest een hoop problemen voorkomt of zie ik dat verkeerd? Lees trouwens ook dat veel problemen met beton worden veroorzaakt door heel kleine scheuren die ontstaan omdat tijdens de constructie het beton droogt i.p.v. dat het correct uithard en kristalwater vormt, dit te voorkomen is door nathouden en ook door het toevoegen van alginaat.
Klopt ook wel. Even kijkend naar mijn eigen werk, na de Mont Blanc-tunnelbrand en Kaprun zijn in heel Europa letterlijk tientallen zo niet honderden miljarden in tunnelveiligheid gestoken. Terwijl de slachtoffers nog steeds op de gewone provinciale weg vallen.quote:Op vrijdag 17 augustus 2018 17:46 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Ik zeg niet waar je je beter druk over kan maken, ik zeg dat men zich druk maakt over een ramp, die als je naar de statistieken kijkt minder slachtoffers heeft dan er in het verkeer zijn gevallen in de afgelopen dagen sinds die ramp. Ik maak een observatie over onze perceptie van dingen die spectaculair zijn.
Verkeersslachtoffers wereldwijd 1,25 miljoen, 3 keer zoveel per capita dan in Italie
Dank je, vind dit heel interessant. Beton trouwens ook. Weet er niet echt veel van maar er zijn heel speciale betonsoorten weet ik. Heb hier een stuk beton liggen van de koepel van de kerncentrale bij Kalkar. Is duidelijk veel zwaarder dan normaal beton of steen en okerrood van kleur.quote:Op vrijdag 17 augustus 2018 18:30 schreef Cherni het volgende:
[..]
Piet,metalurgie is een van de meest ondergewaarde studies maar heb je de exacte kennis is daar een vermogen in te verdienen. Het voordeel van roest is dat je het kunt zien.
Spanningscorrosie om het simpel uit te leggen vind plaats dwars door de kristallen heen. Die is dodelijk. Die kondigd zich plots aan. Bijvoorbeeld bij roestvrije staalsoorten zoals ophangingen in zwembaden waarbij de chloordampen en spanningen in het metaal voor een plotselinge breuk zorgen.
Het komt erop neer dat je tal van vormen hebt die men corrosie noemt. Een heb ik er al een genoemd namelijk spanningscorrosie. Je hebt ook nog putcorrosie, spleetcorrosie, galvanische corrosie, interkritallijne corrosie(heel bizar) etc. Roest is eigenlijk een vorm van zuurstofcorrosie.
Elke vorm van corrosie hebben een ding gemeen namelijk een elektro en of chemische reactie met het metaal en een geleider.
Voorbeeld:
Zuurstofcorrosie. Water is de geleider en het zuurstof in de lucht reageert met het metaal. Dat is goed zichtbaar in de vorm van roest.
Spanningscorrosie komt voor bij rvs staalsoorten na het bewerken van het staal. Na bewerken voeg je namelijk spanningen toe. Zuurstof in lucht tast het niet aan. Maar chloordampen wel. Maar de chloor is dan de geleider en de spanningen in het metaal zorgt voor de breuk. Wel bij iets hogere temperaturen boven de 40 graden zo uit het hoofd. Maar dat zou ik moeten uitzoeken.
Het komt er dus op neer om een van die factoren uit te sluiten. En de samenstelling van het beton is dus onbekend. Althans voor mij. Als je dus zorgt dat er geen zuurstof kan komen bij het staal zul je ook geen zuurstofcorrosie(roest kunnen krijgen) of zo weinig dat het verwaarloosbaar is en het proces van corrosie jaren duurt. Daarom zul je zo nu en dan een proefstukje moeten nemen uit de constructie.
Zink is in iedergeval wel geschikt als anode voor koolstofstaal(Het oxideerd. Je offert als het ware zink op.
Alleen bij thermisch verzinken zal dat proces nauwkeurig moeten gebeuren en tijdens montage en bewerking niet beschadigd moeten raken.
Het zou wel leuk zijn als een beton specialist hier ook iets over kan zeggen.
Omdat het oppervlak dan ruw is?quote:Op vrijdag 17 augustus 2018 18:32 schreef kurk_droog het volgende:
Dat de wapening roest is alleen maar goed tijdens het storten voor de hechting tussen staal en beton.
Wow...quote:Op vrijdag 17 augustus 2018 18:37 schreef capuchon_jongen het volgende:
https://www.nieuwsblad.be(...)utm_campaign=seeding
wacht even, is dit een serieuze website???quote:Op vrijdag 17 augustus 2018 18:37 schreef capuchon_jongen het volgende:
https://www.nieuwsblad.be(...)utm_campaign=seeding
quote:Op vrijdag 17 augustus 2018 18:41 schreef kurk_droog het volgende:
[..]
wacht even, is dit een serieuze website???
Moet ik er nog op in gaan of is het zo droevig gesteld dat het geen zin heeft? Een hap uit het beton... Eerder een hap uit de woning
Dit...quote:Op vrijdag 17 augustus 2018 18:41 schreef kurk_droog het volgende:
[..]
wacht even, is dit een serieuze website???
Moet ik er nog op in gaan of is het zo droevig gesteld dat het geen zin heeft? Een hap uit het beton... Eerder een hap uit de woning
zelfs al zou het een hap zijn doet het bijna niets qua stevigheidquote:Op vrijdag 17 augustus 2018 18:43 schreef capuchon_jongen het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
hmmm na beter kijken is dit idd eerder een gat uit de woning.
Aanvullende video bij deze foto's:quote:Op vrijdag 17 augustus 2018 18:37 schreef capuchon_jongen het volgende:
https://www.nieuwsblad.be(...)utm_campaign=seeding
Het is echt een complexe materie. Alleen al op een brosse breuk zou je kunnen afstuderen. De combinatie van een lage temperatuur het gebruik van de juiste staalsoort, laspocedure(voorkomen van waterstof/verontreinigingen) is een stukje vakwerk. Het zorgen voor meer taaiheid door te ontlaten etc.quote:Op vrijdag 17 augustus 2018 18:37 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Dank je, vind dit heel interessant. Beton trouwens ook. Weet er niet echt veel van maar er zijn heel speciale betonsoorten weet ik. Heb hier een stuk beton liggen van de koepel van de kerncentrale bij Kalkar. Is duidelijk veel zwaarder dan normaal beton of steen en okerrood van kleur.
Ja, daar had ik al eens over gelezen, een van de eerste duidelijke voorbeelden van metaalmoeheid omdat ze gelast werden i.p.v. geklonken en de scheuren door konden gaan i.p.v. aan het einde van de geklonken plaat te stoppen.quote:Op vrijdag 17 augustus 2018 19:35 schreef Cherni het volgende:
[..]
Je moet maar eens googlen op Liberty schepen en brosse breuk. .
Oeh, ga ik lezenquote:Op vrijdag 17 augustus 2018 20:09 schreef Cherni het volgende:
@Piet
Heb even Google geraadpleegd
https://www.google.nl/url(...)8c-w57r6GhyfdvRlygdj
Ik heb zelf op zolder nog een hoop liggen onder het stof uit mijn schooltijd. Ben inmiddels 35 jaar uit het onderwijs. Dus in veel onderwerpen die echt diep gaan moet ik ook weer induiken.
Heb ooit berekeningen moeten maken van een waaier in een centrifugaalpomp. De kromming en aantal schoepen etc. Tja ik zou het nu niet meer kunnen. Na de opleiding nooit meer iets mee te maken gehad.
Wat als een schip voor en achteren van een golf opgetild wordt, een lang schip wel te verstaan, een olie tanker om maar iets te noemen?quote:Op vrijdag 17 augustus 2018 20:09 schreef Cherni het volgende:
Heb even Google geraadpleegd
https://www.google.nl/url(...)8c-w57r6GhyfdvRlygdj
Ik heb zelf op zolder nog een hoop liggen onder het stof uit mijn schooltijd. Ben inmiddels 35 jaar uit het onderwijs. Dus in veel onderwerpen die echt diep gaan moet ik ook weer induiken.
Heb ooit berekeningen moeten maken van een waaier in een centrifugaalpomp. De kromming en aantal schoepen etc. Tja ik zou het nu niet meer kunnen. Na de opleiding nooit meer iets mee te maken gehad.
Stork. Ook weer iets dat wij als Nederland te grabbel hebben gegooid jammer genoeg.quote:Op vrijdag 17 augustus 2018 20:49 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Oeh, ga ik lezen
Grappig trouwens, mijn pa was ingenieur, was specialist in pompen, compressoren en buizen enzo. Heb hem eigenlijk nooit gekend want overleed toen ik 7 was.
Met kerst altijd mooie kerstpakketten van Stork en Mannesmann.
Stork Werkspoor... Heb ik ook ooit nog gewerkt. Turbineschoepen produceren.quote:Op vrijdag 17 augustus 2018 21:15 schreef Cherni het volgende:
Stork. Ook weer iets dat wij als Nederland te grabbel hebben gegooid jammer genoeg.
Groen?quote:Op vrijdag 17 augustus 2018 21:18 schreef capuchon_jongen het volgende:
Ze hebben vandaag die groene vrachtwagen weg getakeld
Weggetakeld? Gewoon weggereden toch?quote:Op vrijdag 17 augustus 2018 21:18 schreef capuchon_jongen het volgende:
Ze hebben vandaag die groene vrachtwagen weg getakeld
Wet van Archimedes John. Bovendien vorm van de romp /volume en kiel zorgen ervoor dat het niet zinkt. Als de opwaartse kracht maar groter is dan het gewicht in combinatie met het volume van het schipquote:Op vrijdag 17 augustus 2018 21:00 schreef john2406 het volgende:
[..]
Wat als een schip voor en achteren van een golf opgetild wordt, een lang schip wel te verstaan, een olie tanker om maar iets te noemen?
En hoe ging die berekening nog eens waarom een schip blijf drijven de opwaardse druk van een mtr water of hoe zat dat?
Wat dacht je hoelang het van mij geleden is, echter dat wou ik nog wel eens weten, water wil immers gelijk vloeien waardoor als ik er iets inplaats er een opwaarste druk ontstaat, mits het niet opgenomen wordt.quote:Op vrijdag 17 augustus 2018 22:11 schreef Cherni het volgende:
[..]
Wet van Archimedes John. Bovendien vorm van de romp /volume en kiel zorgen ervoor dat het niet zinkt. Als de opwaartse kracht maar groter is dan het gewicht in combinatie met het volume van het schip
Vergeet de dode zee niet ivm dichtheid. Veel zout zodat wij zelfs niet zinken. Maar zo simpel is het niet want zelfs schepen worden geconstueerd en heb je zelfs de opleiding scheepsbouw voor. En een verkeerde belading door een kraanmachinist kan grote gevolgen hebben. De formule weet ik zo niet uit het hoofd. Dat was iets op de lts. Dat is voor mij al 44 jaar geleden.
Maar daar braken die schepen niet door John.
Je had ook nog Stork ketels. Het is jammer dat het door die Yanks is overgenomen en nu is er niets meer van over.quote:Op vrijdag 17 augustus 2018 21:41 schreef AchJa het volgende:
[..]
Stork Werkspoor... Heb ik ook ooit nog gewerkt. Turbineschoepen produceren.
Ondanks dat het juist de bedoeling is anders knapt het als een lucifer blijft het een bizar gevoel. Wolkenkrabbers slaan ook behoorlijk uit. Enorme windbelastingen. Toch wel knap waar mensen toe instaat zijn ook al gaat het zo nu en dan fout.quote:
Ja, vliegtuigvleugels in een luchtzak zie je ook enorm buigen. Was eens in een wolkenkrabber in Singapore in een tropische storm, was een ervaring die bijna laxerende eigenschappen had.quote:Op vrijdag 17 augustus 2018 22:28 schreef Cherni het volgende:
[..]
Ondanks dat het juist de bedoeling is anders knapt het als een lucifer blijft het een bizar gevoel. Wolkenkrabbers slaan ook behoorlijk uit. Enorme windbelastingen. Toch wel knap waar mensen toe instaat zijn ook al gast het zo nu en dan fout.
😁quote:Op vrijdag 17 augustus 2018 22:33 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Ja, vliegtuigvleugels in een luchtzak zie je ook enorm buigen. Was eens in een wolkenkrabber in Singapore in een tropische storm, was een ervaring die bijna laxerende eigenschappen had.
Heb nog een foto van mijn pa op een schoorsteen in Limburg bij de staatsmijnen die ook net begonquote:Op vrijdag 17 augustus 2018 23:01 schreef Cherni het volgende:
[..]
😁
Ik heb wel gelezen dat er mensen ziek worden door die bewegingen en er niet kunnen wonen of werken op die extreme hoogtes. Hoef je niet te vragen bij een storm.
Ik voelde al een uitslag bij een stop boven in een fakkel waar de stoomtip vervangen moest worden. En dat was op een hoogte van ongeveer 50 mtr. Even inmeten om het op tekening uit te werken. Dat noemde we kk werk of te wel kut klus. Die kreeg je meestal als beginnend tekenaar.
Wie krijgt de licentie dan nu de zoon van deze of schoondochter?quote:Op zaterdag 18 augustus 2018 00:47 schreef J.B. het volgende:
"Geen enkel aanbod kan onmetelijke pijn wegnemen": Italië start procedure om licentie wegbeheerder in te trekken
https://www.vrt.be/vrtnws(...)-procedure-licentie/
Onderzoek afwachten? Ben je gek, dumb & dumber (Salvini & Di Maio) trekken gewoon de licentie in. Mogelijk wel ten koste van een schadeclaim van ¤20 miljard, maar ongefundeerd populisme mag wat kosten.
Op een stuk wat totaal niet op instorten stond of onderhevig was aan dei krachten.quote:Op vrijdag 17 augustus 2018 22:04 schreef Rockfire het volgende:
[..]
Weggetakeld? Gewoon weggereden toch?
twitter:lttnz twitterde op zaterdag 18-08-2018 om 08:25:46 Hier rijd ik dus bijna dagelijks.De SS36, de ‘strada statale’, die vanuit Lecco de verbinding vormt met het noordelijke Valtellina.Dit stukje tussen Lecco en Abbadia Lariana is nu onderwerp van discussie na de ramp in Genua. https://t.co/T5Nyo7VWPK reageer retweet
Dit schaar ik niet onder verkeersdoden. En het kan zich bij iedere brug, aquaduct of viaduct weer voordoen.quote:Op vrijdag 17 augustus 2018 17:14 schreef Pietverdriet het volgende:
Nu maakt iedereen zich zo druk over deze “ramp” maar euh, er vallen ieder jaar zo tussen de 3500 en 4000 doden in het verkeer in Italië..
Dat is dubbel zoveel per capita dan in Nederland.
Ziet er uit als het gezicht van chukyquote:Op zaterdag 18 augustus 2018 09:29 schreef J0kkebr0k het volgende:[ afbeelding ]twitter:lttnz twitterde op zaterdag 18-08-2018 om 08:25:46 Hier rijd ik dus bijna dagelijks.De SS36, de ‘strada statale’, die vanuit Lecco de verbinding vormt met het noordelijke Valtellina.Dit stukje tussen Lecco en Abbadia Lariana is nu onderwerp van discussie na de ramp in Genua. https://t.co/T5Nyo7VWPK reageer retweet
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Ziet er ook lekker uit.
Als jij het zegtquote:Op zaterdag 18 augustus 2018 09:35 schreef Chadi het volgende:
[..]
Ziet er uit als het gezicht van chuky
alles is aan het einde levensduur dus daar als je de jaartallen ziet. Hier gaat het niet bij blijvenquote:
En de prularia welke de Duitser bouwde is nog steeds niet stuk.quote:Op zaterdag 18 augustus 2018 16:28 schreef kurk_droog het volgende:
[..]
alles is aan het einde levensduur dus daar als je de jaartallen ziet. Hier gaat het niet bij blijven
Dat is mij niet bekend. Wel het viaduct van Moresnet(voerstreek) gebouwd door Duitsers in ww1. Maar ook dat hebben ze begin 2000 compleet moeten renoveren met nieuwe brugdelen en pijlers. Ondanks Duitse degelijkheid was ook dat viaduct ten ondergaan zonder een complete renovatie.quote:Op zaterdag 18 augustus 2018 16:53 schreef john2406 het volgende:
[..]
En de prularia welke de Duitser bouwde is nog steeds niet stuk.
Een treinburg ik geloof bij Malmedy waar op iedere meter iemand stierf staat nog steeds.
Qua ongevallen met dodelijke afloop bedoel je?quote:Op zaterdag 18 augustus 2018 16:28 schreef kurk_droog het volgende:
[..]
alles is aan het einde levensduur dus daar als je de jaartallen ziet. Hier gaat het niet bij blijven
Ziet er griezelig uitquote:Op zaterdag 18 augustus 2018 17:50 schreef J0kkebr0k het volgende:
Echt bizar dit. Zelfde brug als voorgaande filmpje, maar nu drone-beelden
Ziet er dodelijk uitquote:
Absurd dat die brug schijnbaar nog niet afgesloten is. Als verantwoordelijke voor de toestand van deze brug zou je toch geen oog meer dichtdoen.quote:
Check dat vorige filmpje. Je ziet een touringcar over die brug rijden en je ziet gewoon dat dat ding over een ongelijk stug weg rijdt. Maakt gewoon een klap.quote:
quote:GENUA - De exploitant van de brug die dinsdag in Genua instortte en waarbij 42 doden vielen, heeft een half miljard euro toegezegd voor de afwikkeling van de ramp.
https://www.telegraaf.nl/(...)-miljard-beschikbaar
Wtfquote:Op zaterdag 18 augustus 2018 17:50 schreef J0kkebr0k het volgende:
Echt bizar dit. Zelfde brug als voorgaande filmpje, maar nu drone-beelden
De lijst met veilige is waarschijnlijk korter.quote:Op zaterdag 18 augustus 2018 20:42 schreef Black_Baron het volgende:
Is er geen lijst met gevaarlijke bruggen of viaducten in Italie?
Hahaha. Met de auto door Italië is hetzelfde als Russisch roulette.quote:Op zaterdag 18 augustus 2018 20:42 schreef Black_Baron het volgende:
Is er geen lijst met gevaarlijke bruggen of viaducten in Italie?
Mss leuk als toeristische route.quote:Op zaterdag 18 augustus 2018 20:52 schreef J0kkebr0k het volgende:
[..]
Hahaha. Met de auto door Italië is hetzelfde als Russisch roulette.
Lees eens een krant. Staat precies in beschreven welke rol Europa speelt en hoe de Italiaanse overheid in elkaar steekt. Best verhelderend.quote:Op zaterdag 18 augustus 2018 19:54 schreef john2406 het volgende:
Moet Europa dat land maar meer geld geven, dan vallen er ook geen gewonden, toch?
Tja van een krant heb ik geen hoge pet meer vanop, feit blijft dat het land geld krijgt en niet bijdragen doet, misschien niet genoeg gekregen?quote:Op zaterdag 18 augustus 2018 23:14 schreef Freak188 het volgende:
[..]
Lees eens een krant. Staat precies in beschreven welke rol Europa speelt en hoe de Italiaanse overheid in elkaar steekt. Best verhelderend.
Italicquote:Op zaterdag 18 augustus 2018 17:50 schreef J0kkebr0k het volgende:
Echt bizar dit. Zelfde brug als voorgaande filmpje, maar nu drone-beelden
Dat deed dus niemand, helder licht.quote:Op zaterdag 18 augustus 2018 23:19 schreef john2406 het volgende:
En vraag mij naar mijn mening geef ik die ook, ik denk dat het een bodemloze put is!
Zou in dat land nog steeds die club de touwtjes in handen hebben?quote:Op zaterdag 18 augustus 2018 23:22 schreef Treinhomo het volgende:
[..]
Dat deed dus niemand, helder licht.
Dat doet nooit iemandquote:Op zaterdag 18 augustus 2018 23:22 schreef Treinhomo het volgende:
[..]
Dat deed dus niemand, helder licht.
Geloof me, niemand op FOK is stupide genoeg om jouw mening te vragen. En dat zegt wat.quote:Op zaterdag 18 augustus 2018 23:19 schreef john2406 het volgende:
En vraag mij naar mijn mening geef ik die ook
Ik gebruik zijn Posts altijd als random generator.quote:Op zondag 19 augustus 2018 08:58 schreef Treinhomo het volgende:
[..]
John heeft dan ook de zwarte band in het beantwoorden van ongestelde vragen.
Ja. Ik vind het ook een typische Italiaanse manier van werken.quote:Op zondag 19 augustus 2018 18:44 schreef Igen het volgende:
De Italiaanse regering heeft het aanbod van Autostrade om snel een nieuwe brug te bouwen en de slachtoffers te compenseren afgewezen en in plaats daarvan nu officieel de consessie opgezegd, waardoor Autostrade tot 20 miljard euro schadevergoeding kan claimen.
Immers is tot nu toe nog helemaal niet door een rechter vastgesteld dat Autostrade schuldig aan iets is.
Echt top hoe de populistische politici op de feiten vooruit lopen en daardoor ervoor zorgen dat een hoop belastinggeld wordt uitgegeven om niks op te lossen.
Ik heb die andere filmpjes van deze brug ook gezienquote:Op zondag 19 augustus 2018 09:19 schreef J0kkebr0k het volgende:
Doe eens liev jongens.
[ afbeelding ]
Brrr..quote:
Ik heb die andere filmpjes van deze brug ook gezien
Ongelooflijk dat daar nog verkeer overheen mag en kan.
toch vind ik die andere filmpjes schokkender. Bij deze brug weet ik de historie niet maar er lijkt geen schade aan het beton.. Bij die andere sprong de wapening en beton je om de oren.quote:Op zondag 19 augustus 2018 09:19 schreef J0kkebr0k het volgende:
Doe eens liev jongens.
[ afbeelding ]
Witte kat op 2:00 heeft het overleed.quote:Op maandag 20 augustus 2018 15:53 schreef Stupidisco het volgende:
Beelden van het moment van instorten van de brug via beveiligingscamera op de grond.
Dat veegwagentje en die bezem zetten ook geen zoden aan de dijk.quote:Op maandag 20 augustus 2018 15:53 schreef Stupidisco het volgende:
Beelden van het moment van instorten van de brug via beveiligingscamera op de grond.
Die maken zich snel onder de voeten uit, als ik dat moet gaan vegen bekijk het maar!quote:Op maandag 20 augustus 2018 17:48 schreef vipergts het volgende:
[..]
Dat veegwagentje en die bezem zetten ook geen zoden aan de dijk.
Stel er zou een snelheidscontrole gestaan hebben en het busje was te snel, zou deze dan toch thuis iets op de mat vinden?quote:
Ik vind het wel degelijk schokkend, maar meer omdat er dus geen verantwoordelijkheid wordt genomen er iets aan te doen.quote:Op zondag 19 augustus 2018 20:52 schreef kurk_droog het volgende:
[..]
toch vind ik die andere filmpjes schokkender. Bij deze brug weet ik de historie niet maar er lijkt geen schade aan het beton.. Bij die andere sprong de wapening en beton je om de oren.
Maar ze moeten gewoon snel vernieuwen, niet te snel want dan gaan ze weer fouten maken.
quote:Op maandag 20 augustus 2018 16:31 schreef J0kkebr0k het volgende:
Witte kat op 2:00 heeft het overleefd.
Welke kier? Je weet dat er in constructies bewust kieren zitten om krimp en uitzetten te regelen?quote:Op dinsdag 21 augustus 2018 14:30 schreef Justinn het volgende:
[..]
Ik vind het wel degelijk schokkend, maar meer omdat er dus geen verantwoordelijkheid wordt genomen er iets aan te doen.
Bij die brug zie je dat de twee boogdelen niet goed zijn uitgelijnd waardoor het middenstuk van ca. 8 meter niet vlak ligt en er aan 1 zijde aan de onderkant een kier te zien is. Prutswerk van de bovenste plank dus. Het hoeft niet te betekenen dat de brug zomaar zal instorten, maar samen met de andere voorbeelden is dit imo tekenend voor de staat van bruggen in Italië.
Dit filmpje, wat eerder is gepost, vanaf 18 seconden:quote:Op dinsdag 21 augustus 2018 14:47 schreef kurk_droog het volgende:
[..]
Welke kier? Je weet dat er in constructies bewust kieren zitten om krimp en uitzetten te regelen?
haha, dit tussenstuk is er gewoon ingeschoven als het spel jengaquote:Op dinsdag 21 augustus 2018 14:51 schreef Justinn het volgende:
[..]
Dit filmpje, wat eerder is gepost, vanaf 18 seconden:
Duidelijk zichtbaar dat het middenstuk niet goed aansluit op de linkerboog, veroorzaakt doordat de bogen niet goed zijn uitgelijnd.
Of dat deel is verzakt door wat dan ook, evt een aardbeving?quote:Op dinsdag 21 augustus 2018 14:51 schreef Justinn het volgende:
[..]
Dit filmpje, wat eerder is gepost, vanaf 18 seconden:
Duidelijk zichtbaar dat het middenstuk niet goed aansluit op de linkerboog, veroorzaakt doordat de bogen niet goed zijn uitgelijnd.
Er zit wat ruimte tussen maar dit is niet schokkend aangezien het gewoon een tandverbinding is. Als het beton goed is dan is hier weinig aan de hand behalve dat het wegdek sneller kapot gaat door die verkeerde uitlijning.quote:Op dinsdag 21 augustus 2018 14:51 schreef Justinn het volgende:
[..]
Dit filmpje, wat eerder is gepost, vanaf 18 seconden:
Duidelijk zichtbaar dat het middenstuk niet goed aansluit op de linkerboog, veroorzaakt doordat de bogen niet goed zijn uitgelijnd.
neequote:Op dinsdag 21 augustus 2018 15:27 schreef john2406 het volgende:
[..]
Of dat deel is verzakt door wat dan ook, evt een aardbeving?
Ik hoop maar dat ze boel goed aan elkaar schroeven!quote:Op zaterdag 11 april 2020 01:37 schreef -Chakotay- het volgende:
Ze zijn lekker op weg, maar het ziet er nog steeds niet heel stevig uit
maar dat zal aan mij liggen
Heb het al gevonden... stond in het NOS stuk!quote:Op dinsdag 28 april 2020 19:05 schreef Bocaj het volgende:
Zo te zien lijken de belangrijkste stukken van staal te zijn i.p.v. beton.
Weet iemand of dit een speciaal ontwerp is of een al liggend ontwerp op de plank?
quote:In juni 2019 werden de laatste resten van de oude brug met springstof opgeblazen, waarna het werk begon aan de nieuwe brug. Die is in hoog tempo gebouwd, naar een ontwerp van de wereldberoemde architect Renzo Piano die zijn geboortestad Genua hiermee een dienst wilde bewijzen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |