Die vrachtwagen alleen maakt het verschil niet... Als hij de pont de Normandie wel eens gepakt heeft zou hij het ook gevoeld hebben.quote:Op woensdag 15 augustus 2018 11:18 schreef J0kkebr0k het volgende:
[..]
Die vrachtwagenchauffeur rijdt wel vaker volgeladen over en bruggetje he.
Oké man.quote:Op woensdag 15 augustus 2018 11:39 schreef AchJa het volgende:
Die vrachtwagen alleen maakt het verschil niet... Als hij de pont de Normandie wel eens gepakt heeft zou hij het ook gevoeld hebben.
Bruggen van dat formaat zijn niet onder de indruk van een enkele vrachtwagen, dat snap jij toch ook wel?quote:
Metaalmoeheid, roest, piekspanningen erop omdat er een 20 tonner of nog zwaarder overheen gaat? (of een paar achter elkaar in colonne).quote:Op woensdag 15 augustus 2018 11:36 schreef AchJa het volgende:
[..]
Dat lijkt me dan ook allemaal schromelijk overdreven... Alsof je betonijzer hoort knappen ofzo...
Denk jij dat hij daar alleen overheen rijdt?quote:Op woensdag 15 augustus 2018 11:49 schreef AchJa het volgende:
[..]
Bruggen van dat formaat zijn niet onder de indruk van een enkele vrachtwagen, dat snap jij toch ook wel?
Hoe precies ervoer deze pijler trekkrachten?quote:Op woensdag 15 augustus 2018 11:59 schreef kurk_droog het volgende:
Ik snap deze constructie überhaupt niet goed. Beton is helemaal niet gemaakt voor trekkrachten (vandaar de wapening) maar deze 'hangbrug' hing op aan beton...extra gewicht en geen meerwaarde.
Jammer van de doden maar dit soort grauwe bruggen moeten zo snel mogelijk afgebroken worden, ook in Nederland mogen we wel wat mooiere architectuur toepassen voor de bruggen van snelwegen want het ziet er niet uit zo.
Niet de pijlers, die balken van beton die schuin van de pijler naar het wegdek liepen. (de pijlers hebben ook te maken met trekkrachten trouwens door de zuiging van de wind op het wegdek. )quote:Op woensdag 15 augustus 2018 12:05 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Hoe precies ervoer deze pijler trekkrachten?
Er zijn nu richtlijnen voor vervoer en bij de aanleg van wegen wordt er rekening gehouden met het verkeer. De druk en hoeveelheid (en eventueel files want die hebben veel invloed op de levensduur van een weg)quote:Op woensdag 15 augustus 2018 12:08 schreef Idisrom het volgende:
Ik denk dat er ook een maximum aan gewicht voor vrachtwagens moet worden gesteld, in combinatie met een lagere doorstroming op de brug.
Hier (het westen van Friesland) zie je de wegen ook bezwijken onder de druk van te zware vrachtverkeer; en kan beter twee maal worden gereden met lichtere vrachten. Dat zou een heel hoop kosten in de wegreparaties schelen.
En toch is dat niet het deel dat het begaf; de hele pijler kwam eerst naar beneden, het wegdek volgde trouw.quote:Op woensdag 15 augustus 2018 12:07 schreef kurk_droog het volgende:
[..]
Niet de pijlers, die balken van beton die schuin van de pijler naar het wegdek liepen. (de pijlers hebben ook te maken met trekkrachten trouwens door de zuiging van de wind op het wegdek. )
In de VS en in Zweden regelmatig weegplaatsen gezien langs snelwegen. Bepaalde stoplichten aan=alle vrachtwagens over de weegbrug.quote:Op woensdag 15 augustus 2018 12:08 schreef Idisrom het volgende:
Ik denk dat er ook een maximum aan gewicht voor vrachtwagens moet worden gesteld, in combinatie met een lagere doorstroming op de brug.
Hier (het westen van Friesland) zie je de wegen ook bezwijken onder de druk van te zware vrachtverkeer; en kan beter twee maal worden gereden met lichtere vrachten. Dat zou een heel hoop kosten in de wegreparaties schelen.
Schei toch uit... Als dat aan de orde van de dag was geweest was die brug 30 jaar geleden al ingestort... Nee, plotseling vinden we een Nederlandse sjoof die heel toevallig over die brug rijdt en net bij hem knapt, piept, kraakt en breekt er van alles... Natuurlijk...quote:Op woensdag 15 augustus 2018 11:55 schreef Ener-G het volgende:
[..]
Metaalmoeheid, roest, piekspanningen erop omdat er een 20 tonner of nog zwaarder overheen gaat? (of een paar achter elkaar in colonne).
Pats, zegt het betonijzer dan.
De lokale politiek en de mafia vinden het ook allemaal schromelijk overdreven
x100000!!quote:Op woensdag 15 augustus 2018 12:23 schreef AchJa het volgende:
[..]
Schei toch uit... Als dat aan de orde van de dag was geweest was die brug 30 jaar geleden al ingestort... Nee, plotseling vinden we een Nederlandse sjoof die heel toevallig over die brug rijdt en net bij hem knapt, piept, kraakt en breekt er van alles... Natuurlijk...
42 komt nu langs op BNR nieuws.quote:Op woensdag 15 augustus 2018 12:22 schreef Frutsel het volgende:
En weer andere cijfers...
[ afbeelding ]
39 doden, 10 vermisten
Dat maximale gewicht is er gewoon, evenals een maximale aslast. In Nederland is het maximale gewicht van een vrachtwagen 50 ton, Europese regels vereisen 40 ton.quote:Op woensdag 15 augustus 2018 12:08 schreef Idisrom het volgende:
Ik denk dat er ook een maximum aan gewicht voor vrachtwagens moet worden gesteld, in combinatie met een lagere doorstroming op de brug.
Hier (het westen van Friesland) zie je de wegen ook bezwijken onder de druk van te zware vrachtverkeer; en kan beter twee maal worden gereden met lichtere vrachten. Dat zou een heel hoop kosten in de wegreparaties schelen.
Mag je vinden... Ik denk daar anders overs. Ik vind het vooral een sensatieverhaal van betrokkene.quote:
Dat is dan ook geen beton maar dat zijn vierkante bakken waar die hangkabels in zitten.quote:Op woensdag 15 augustus 2018 11:59 schreef kurk_droog het volgende:
Ik snap deze constructie überhaupt niet goed. Beton is helemaal niet gemaakt voor trekkrachten (vandaar de wapening) maar deze 'hangbrug' hing op aan beton...extra gewicht en geen meerwaarde.
Schei toch uit... hij spreekt nooit collega's natuurlijk. Het is de enige manier om naar de overkant te komen als je niet dwars door de stad wil met de grote vrachtwagens, dus dan is de kans groot dat je er wel eentje treft.quote:Op woensdag 15 augustus 2018 12:23 schreef AchJa het volgende:
[..]
Schei toch uit... Als dat aan de orde van de dag was geweest was die brug 30 jaar geleden al ingestort... Nee, plotseling vinden we een Nederlandse sjoof die heel toevallig over die brug rijdt en net bij hem knapt, piept, kraakt en breekt er van alles... Natuurlijk...
Die brug voelde ook voor vele Italianen die daar dagelijks overheen moesten aan als onveilig.quote:Op woensdag 15 augustus 2018 12:29 schreef AchJa het volgende:
[..]
Mag je vinden... Ik denk daar anders overs. Ik vind het vooral een sensatieverhaal van betrokkene.
Ah sorry, zag het verkeerd inderdaad.quote:Op woensdag 15 augustus 2018 12:31 schreef AchJa het volgende:
[..]
Dat is dan ook geen beton maar dat zijn vierkante bakken waar die hangkabels in zitten.
Wat een onzin nogmaals, het enige wat die vetzak van een trucker hoort zijn zijn eigen scheten.quote:Op woensdag 15 augustus 2018 12:41 schreef Ener-G het volgende:
[..]
Schei toch uit... hij spreekt nooit collega's natuurlijk. Het is de enige manier om naar de overkant te komen als je niet dwars door de stad wil met de grote vrachtwagens, dus dan is de kans groot dat je er wel eentje treft.
En als een van zn klanten onder de brug zit, dan stap je weleens uit om dingen uit en in te laden enzo
https://www.nporadio1.nl/gemist/2018-08-14 interview vanaf 19.00 waarin ie letterlijk vertelt dat ie soms 'pang' hoort en een hoop gekraak als ie bij die klant was.
Dat ding stond al jaren bekend als 'de zieke brug'.
https://nos.nl/uitzending/35517-nieuwsuur.html
Lijkt mij niet een random aandachttrekker, maar iemand die gewoon voor zn brood om en over die brug heen moet.
Als je het dan toch over aandachttrekkers wil hebben: https://www.nporadio1.nl/(...)ngestorte-brug-genua
Wat wil je hier nou mee zeggen? Hoe moet het er dan van onderen uitzien? Al die nep specialisten hier, om eng van te worden.quote:Op woensdag 15 augustus 2018 12:52 schreef Ener-G het volgende:
Zo zag ie er aan de onderkant uit:
https://www.google.nl/map(...)Q!2e0!7i13312!8i6656
quote:Op woensdag 15 augustus 2018 13:04 schreef Klepper272 het volgende:
Informatie, voorlopige analyse en discussie.
Precies.quote:we're just discussing here ....we have no fucking clue
Tsja, als je maar genoeg geld neerlegt kan je waarschijnlijk in het rapport laten zetten dat de brug door aliens is gebouwd. Corrupte bende daar.quote:Op woensdag 15 augustus 2018 10:29 schreef J.B. het volgende:
Discussie over schuld brugramp Genua begonnen, dodental opgelopen
http://nos.nl/l/2246144
[..]
Daarom wordt er dus al zo snel een zonnebok aangewezen, de zwakzinnige populisten van M5S meenden het weer beter te weten maar krijgen nu het deksel op de neus
Die schuine "balken" dienen in de eerste plaats als trekkabels. Het beton zit eromheen als een soort coating tegen het roesten. Zeg maar als verf (maar dan veel zwaarder natuurlijk). Dat vond deze ingenieur blijkbaar mooier.quote:Op woensdag 15 augustus 2018 12:07 schreef kurk_droog het volgende:
[..]
Niet de pijlers, die balken van beton die schuin van de pijler naar het wegdek liepen. (de pijlers hebben ook te maken met trekkrachten trouwens door de zuiging van de wind op het wegdek. )
Dat ze stemmen horen geeft wel weer hoop.quote:Op woensdag 15 augustus 2018 12:22 schreef Frutsel het volgende:
En weer andere cijfers...
[ afbeelding ]
39 doden, 10 vermisten
Waarschijnlijk zat het beton (als het al beton was) er als een losse huls omheen. Dan vermoed ik dat er ook afwateringsgaatjes in zaten.quote:Op woensdag 15 augustus 2018 13:28 schreef Igen het volgende:
Die schuine "balken" dienen in de eerste plaats als trekkabels. Het beton zit eromheen als een soort coating tegen het roesten. Zeg maar als verf (maar dan veel zwaarder natuurlijk). Dat vond deze ingenieur blijkbaar mooier.
Maar het lijkt me wel lastig in het onderhoud. Verf kun je overschilderen, maar als het beton barst en water binnendringen kan ...?
_____!!!!!!!quote:Op woensdag 15 augustus 2018 10:40 schreef Igen het volgende:
[..]
Nee oelewapper.
Verkeer, en zeker vrachtwagens, zorgen voor trillingen. Een brug is zo ontworpen dat deze zo-en-zo-veel trillingen gedurende een levensduur van zo-en-zo-veel jaar kan hebben, voordat materiaalmoeheid optreedt. Als er dan 5x zo veel verkeer en vooral veel meer vrachtverkeer dan gepland over de brug rijdt, dan gaat hij dus sneller kapot.
Dat beton rond die tuien had inderdaad geen enkel nut, was puur voor het uitzicht.quote:Op woensdag 15 augustus 2018 11:59 schreef kurk_droog het volgende:
Ik snap deze constructie überhaupt niet goed. Beton is helemaal niet gemaakt voor trekkrachten (vandaar de wapening) maar deze 'hangbrug' hing op aan beton...extra gewicht en geen meerwaarde.
Jammer van de doden maar dit soort grauwe bruggen moeten zo snel mogelijk afgebroken worden, ook in Nederland mogen we wel wat mooiere architectuur toepassen voor de bruggen van snelwegen want het ziet er niet uit zo.
Ben meer geďnteresseerd in het deel dat instortte. Dit is leuk voor het idee, maar het is niet zo dat de weg spontaan in tweeen brak.quote:Op woensdag 15 augustus 2018 14:19 schreef crystal_meth het volgende:
Foto van enkele weken geleden:
[ afbeelding ]
Precies. Het is die staander/ kolom of hoe je het ook wil noemen die in tweeen brak.quote:Op woensdag 15 augustus 2018 14:22 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Ben meer geďnteresseerd in het deel dat instortte. Dit is leuk voor het idee, maar het is niet zo dat de weg spontaan in tweeen brak.
Pyloon.quote:Op woensdag 15 augustus 2018 14:28 schreef AchJa het volgende:
[..]
Precies. Het is die staander/ kolom of hoe je het ook wil noemen die in tweeen brak.
Dat is waar idd.quote:Op woensdag 15 augustus 2018 14:58 schreef JohnnyKnoxville het volgende:
[..]
Pyloon.
Die kan in principe ook doorbreken wanneer aan één kant het wegdek dat aan de tuien hangt wegvalt. Dan wordt de pyloon niet meer evenwichtig belast en kan het mis gaan.
Volgens getuigen was het het centrale deel dat als eerst de geest gaf. Kan natuurlijk heel goed zijn dat er nog een deel blijft wankelen terwijl de wegdelen als op de grond liggen.quote:Op woensdag 15 augustus 2018 15:10 schreef Igen het volgende:
In het enige live-filmpje wat ik tot nu toe heb gezien, zie je de beide kanten van de pyloon na elkaar omvallen. Het wegdek ligt dan allang op de grond.
Brug heeft er ongeveer 60 jaar gestaan. Het blijft gissen. Want die voorspantechniek laat hogere belastingen toe. Maar in de jaren 60 ging men natuurlijk uit van mac. een bepaalde toelaatbare belasting. Het verkeer is natuurlijk in al die jaren enorm toegenomen en mbt het onderhoud weten we ook niets. Teveel factoren die voor een leek niet na te gaan zijn. Alleen het onderzoek kan uitsluitsel geven.quote:Op woensdag 15 augustus 2018 11:59 schreef kurk_droog het volgende:
Ik snap deze constructie überhaupt niet goed. Beton is helemaal niet gemaakt voor trekkrachten (vandaar de wapening) maar deze 'hangbrug' hing op aan beton...extra gewicht en geen meerwaarde.
Jammer van de doden maar dit soort grauwe bruggen moeten zo snel mogelijk afgebroken worden, ook in Nederland mogen we wel wat mooiere architectuur toepassen voor de bruggen van snelwegen want het ziet er niet uit zo.
En de snelheid van het vrachtberkeer is sinds de jaren '60 ook enorm toegenomen. In die tijd konden de vrachtwagens nauwelijks 80 km per uur halen. Ik denk dat het qua trillingen ook wel uitmaakt, of een volle vrachtwagen 70 km per uur rijdt of meer dan 100 km per uurquote:Op woensdag 15 augustus 2018 15:31 schreef Cherni het volgende:
[..]
Brug heeft er ongeveer 60 jaar gestaan. Het blijft gissen. Want die voorspantechniek laat hogere belastingen toe. Maar in de jaren 60 ging men natuurlijk uit van mac. een bepaalde toelaatbare belasting. Het verkeer is natuurlijk in al die jaren enorm toegenomen en mbt het onderhoud weten we ook niets. Teveel factoren die voor een leek niet na te gaan zijn. Alleen het onderzoek kan uitsluitsel geven.
Ben wel benieuwd.
Je kan je wel afvragen waar die schade door veroorzaakt wordt. Dat middelste deel is een suspended span, dat moet "los" liggen en enkel vertikale krachten uitoefenen. Het zou in principe aan minstens één kant vrij moeten kunnen glijden omdat die punten waar het op ligt tov elkaar bewegen (door belasting, thermische expansie, etc..). Daarom rust zo'n deel normaal op "rockers" die horizontale beweging toelaten.quote:Op woensdag 15 augustus 2018 14:22 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Ben meer geďnteresseerd in het deel dat instortte. Dit is leuk voor het idee, maar het is niet zo dat de weg spontaan in tweeen brak.
quote:Op woensdag 15 augustus 2018 16:41 schreef Harwich het volgende:
wat mij trouwens opvalt is dat een terroristische aanslag buiten beschouwing wordt gelaten
het was donker en grauw weer.. paar dynamietstaven gecentreerd plaatsen en je hebt een leuk effect
als je eens heel goed kijkt naar die opbouw van deze brug ga ik mij toch het een en ander afvragen..quote:Op woensdag 15 augustus 2018 14:19 schreef crystal_meth het volgende:
Foto van enkele weken geleden:
[ afbeelding ]
Niet de middelste, maar degene het verst bij de bergwand vandaan is degene die is ingestortquote:Op woensdag 15 augustus 2018 16:47 schreef Harwich het volgende:
[..]
als je eens heel goed kijkt naar die opbouw van deze brug ga ik mij toch het een en ander afvragen..
ik heb namelijk het idee dat de staanders als eerste geplaatst zijn waarop er vervolgens losse compartimenten wegdekken op geplaatst zijn.
wanneer één van de staanders lager is de andere of zelfs gezakt is ten opzichte van de andere, zal dat er vervolgens voor zorgen dat de andere staander veel meer gewicht te verduren krijgt (ook wel contraballast).
Ongebalanceerd gewicht omdat de middelster staander (die ingestort is) het totale gewicht draagt van het wegdek. Maar dat is een zelfverzonnen theorie
Op deze foto kan je zien dat het suspended span dat samen met de linkse pyloon naar beneden gekomen is, schuin lag tov de brugdelen waar het tussen ligt (afwijking van iets meer dan 1°). Er is dus inderdaad een hoogteverschil. Op zich zal dat voor weinig extra belasting zorgen, tenzij het span vastgeklemd zat tussen beide brugdelen. In dat geval zou extra belasting die de rechterzijde naar omlaag duwt een enorme horizontale druk veroorzaken. Al kan ik me moeilijk voorstellen dat ze zoiets niet zouden voorzien. Even zoeken of zo'n fout ooit tot een instorting heeft geleid...quote:Op woensdag 15 augustus 2018 16:47 schreef Harwich het volgende:
[..]
als je eens heel goed kijkt naar die opbouw van deze brug ga ik mij toch het een en ander afvragen..
ik heb namelijk het idee dat de staanders als eerste geplaatst zijn waarop er vervolgens losse compartimenten wegdekken op geplaatst zijn.
wanneer één van de staanders lager is de andere of zelfs gezakt is ten opzichte van de andere, zal dat er vervolgens voor zorgen dat de andere staander veel meer gewicht te verduren krijgt (ook wel contraballast).
Ongebalanceerd gewicht omdat de middelster staander (die ingestort is) het totale gewicht draagt van het wegdek. Maar dat is een zelfverzonnen theorie
quote:The bridge has been subject to almost continual restoration work since the 1970s due to an incorrect assessment of the effects of viscosity of the concrete in the bridge's design. This oversight resulted in excessive deferred displacement of the vehicle deck[3] so that it was neither level nor horizontal; at the worst points, it undulated in all three dimensions. Only after continual measurement, redesign, and associated structural works was the vehicle deck considered acceptable, approaching horizontal by the mid-1980s.[3][8]
Redesign and structural changes continued. From 1990 onward, the easternmost pillar had its stays strengthened by flanking them with external steel cables.[9] The original stays were kept in place, their pre-stress effect having been only modest.[3]
On 3 May 2018, the Autostrade Company announced a call for tenders for the structural upgrade of the viaduct to the value of ¤20,159,000, with a deadline of 11 June 2018.[10]
Workers were installing brand new heavy Jersey barriers on the Ponte Morandi before it collapsed.[11]
Ook exacte kopieën..... Inderdaad maar ff checken dan!quote:Op woensdag 15 augustus 2018 16:37 schreef J0kkebr0k het volgende:
Die architect heeft nogal wat op zijn naam staan. Beter checken ze alles grondig of sluiten ze alles definitief af
https://nl.wikipedia.org/wiki/Riccardo_Morandi
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |