Een vloer noemen we ook beton maar zit ook vol staal. Het principe is beton, voorgespannen.quote:Op donderdag 16 augustus 2018 16:26 schreef AchJa het volgende:
Overigens vind ik de term betonnen tui wel wat kort door de bocht. Er zit wel degelijk een hele tros kabels in.
Snap je niet? Rechts en links zijn gewoon even lang want anders was die brug al veel eerder ingestort...quote:Op donderdag 16 augustus 2018 16:03 schreef Harwich het volgende:
[..]
je kan dus stellen dat de rechter weghelft van de linker pyloon volledig werd gedragen door de linker pyloon waardoor er meer ballast aan het rechter gedeelte van de linker pyloon was dan het linkergedeelte.. dat kan ontstaan wanneer de linker pyloon hoger staat dan de middelste pyloon.
[ afbeelding ]
Dat snap ik wel maar er zit gewoon een hele streng (de feitelijke tui) kabel in.quote:Op donderdag 16 augustus 2018 16:33 schreef kurk_droog het volgende:
[..]
Een vloer noemen we ook beton maar zit ook vol staal. Het principe is beton, voorgespannen.
Die balken met verroeste cores die je ziet. Zijn dat niet de tuien?quote:Op woensdag 15 augustus 2018 22:56 schreef crystal_meth het volgende:
[..]
Misschien betreft het de manier waarop het gewapend beton van de pylonen gemaakt is. In de foto's zie je betonijzers of voorspankabels uit de randen van de brokstukken steken, maar meer in het centrum lijkt iets anders aanwezig, een holte, een verroeste buis?
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Je kan breuken van kabels in voorgespannen beton opsporen met "magnetic field perturbation" methodes, maar dat werkt enkel als er geen ander metaal in de buurt is dat de meting verstoort, misschien bedoelde hij iets dergelijks.
Edit: alhoewel, voor die pylonen is geen voorgespannen beton nodig, gewapend beton is voldoende, ze krijgen enkel compressiekrachten te verwerken.
Klopt. Maar die brug heeft wel 50 jaar verkeersbelasting doorstaan. Dus de ontwerper met de uitgangspunten van die tijd(verkeersbelasting etc) kun je dat niet aanrekenen. In Libië staat een precies gelijk ontwerp van Morandi. Die brug is in 2017 gesloten wegens scheurvorming schijnbaar door grondverzakkingen. Men neemt zelfs in een land als Libië wel maatregelingen om erger te voorkomen.quote:Op donderdag 16 augustus 2018 16:26 schreef AchJa het volgende:
Overigens vind ik de term betonnen tui wel wat kort door de bocht. Er zit wel degelijk een hele tros kabels in.
Ook de Urdaneta brug in Venezuela komt regelmatig voorbij in de nieuwsberichten als gammele brug en heeft dezelfde problemen etc. etc.... Terwijl die echt wel tuikabels heeft:quote:Op donderdag 16 augustus 2018 16:47 schreef Cherni het volgende:
Klopt. Maar die brug heeft wel 50 jaar verkeersbelasting doorstaan. Dus de ontwerper met de uitgangspunten van die tijd(verkeersbelasting etc) kun je dat niet aanrekenen. In Libië staat een precies gelijk ontwerp van Morandi. Die brug is in 2017 gesloten wegens scheurvorming schijnbaar door grondverzakkingen. Men neemt zelfs in een land als Libië wel maatregelingen om erger te voorkomen.
http://www.highestbridges(...)itle=Wadi_Kuf_Bridge
Het zou maar zo kunnen idd. Maar dat is een aanname.quote:Op donderdag 16 augustus 2018 16:47 schreef warhamstr het volgende:
[..]
Die balken met verroeste cores die je ziet. Zijn dat niet de tuien?
Dat is een tuibrug, geen hangbrug.quote:Op donderdag 16 augustus 2018 11:49 schreef kurk_droog het volgende:
[..]
Ligt aan jou ja. Je haalt 2 dingen door elkaar, de langste bruggen kunnen inderdaad zijn zoals de Zeelandbrug. Maar daar kan je geen grote overspanningen mee maken zonder pijlers...dat kunnen alleen de hangbruggen. Onderstaande afbeelding laat goed zien wat ik bedoel.
[ afbeelding ]
Klopt. Daarom ook dat je renovatiewerken moet toepassen etc etc. En als dat niet haalbaar is om welke reden dan ook rest er niets anders op dan slopen.quote:Op donderdag 16 augustus 2018 17:35 schreef J.B. het volgende:
Los van het feit dat de constructie blijkbaar niet meer toereikend was is ook het ontwerp totaal niet meer van deze tijd, een snelweg zonder vluchtstroken waarbij de barriers eigenlijk pal op de rijstroken staan; zoiets zou tegenwoordig niet meer gebouwd worden.
oh echt? Het gaat om het principe om grotere overspanningen te halen. Tui en hang is om het even tegenover de Zeelandbrug bijvoorbeeldquote:Op donderdag 16 augustus 2018 17:31 schreef J.B. het volgende:
[..]
Dat is een tuibrug, geen hangbrug.
Momenteel kunnen hangbruggen een ongeveer een twee keer zo lange overspanning bereiken als tuibruggen, dus het is maar wat je om het even noemt. Klassieke bruggen zoals de Bridge of Forth behalen ook al overspanningen van meer dan 500 meter.quote:Op donderdag 16 augustus 2018 17:44 schreef kurk_droog het volgende:
[..]
oh echt? Het gaat om het principe om grotere overspanningen te halen. Tui en hang is om het even tegenover de Zeelandbrug bijvoorbeeld
heb jij gemeten?quote:Op donderdag 16 augustus 2018 16:33 schreef kurk_droog het volgende:
[..]
Een vloer noemen we ook beton maar zit ook vol staal. Het principe is beton, voorgespannen.
[..]
Snap je niet? Rechts en links zijn gewoon even lang want anders was die brug al veel eerder ingestort...
nee, dat is de kern van het dat hele brug ontwerp. Het evenwicht in krachten zorgt dat het overeind blijft.quote:
in theorie wel jaquote:Op donderdag 16 augustus 2018 19:32 schreef kurk_droog het volgende:
[..]
nee, dat is de kern van het dat hele brug ontwerp. Het evenwicht in krachten zorgt dat het overeind blijft.
Mogelijk dat die stukken zonder coating van de tuien zijn, maar er zijn ook brokstukken met grotere afmetingen die een geelachtige coating (pleisterwerk of wat dan ook) hebben, dat zou van de pyloon kunnen geweest zijn. Op foto's van vroeger (zie OP) lijkt de pyloon die viel volledig gecoat te zijn, de andere twee enkel het onderste deel.quote:Op donderdag 16 augustus 2018 16:47 schreef warhamstr het volgende:
[..]
Die balken met verroeste cores die je ziet. Zijn dat niet de tuien?
quote:Title: Electric Prestressing of Reinforcing Steel
Author(s): Karl P. Billner and Roy W. Carlson
In the electric method of prestressing, smooth re- inforcing rods are stressed by being temporarily expanded by an electric current after the concrete has hardened. The rods are coated with a thermo- plastic material such as sulfur which melts and re- lieves the bond only while the rods are temporarily heated by the electric current. While the rods are expanded, nuts are taken up at the ends a predeter- mined amount to provide the desired prestress. Two notable features of the method are (I) that bond is restored with cooling and resolidification of the sulfur coating and (2) that the quick heating of the rods does not warm the concrete appreciably. Interesting results of tests and trials are reported.
Brandweermannen hadden vast honger.quote:Op vrijdag 17 augustus 2018 11:30 schreef Stupidisco het volgende:
De auto's en vrachtwagens die nog op de brug stonden zijn inmiddels ook weg.
Dan woon ik binnenkort 500 meter van zee.quote:Op vrijdag 17 augustus 2018 12:10 schreef Drugshond het volgende:
Italië afsteken en aan Noord Afrika schenken. Dat corrupte mongolenland hoort helemaal niet bij EU/Europa.
Alles onder Rome maar afschrijven. Als iemand ooit praat over een failed state. Is dat geen Suriname maarveel dichter bij huis namelijk Italië.quote:Op vrijdag 17 augustus 2018 12:18 schreef Hyperdude het volgende:
[..]
Dan woon ik binnenkort 500 meter van zee.
Eigenlijk is het wel goed dat deze brug in Noord-Italië in elkaar is gestort en niet b.v.in Napels.
Noord-Italië is nog steeds een economische powerhouse; maar het is geen Stuttgart/München wat ze in Italië zelf altijd dachten. Goeie reality check.
Hier in Duitsland zijn veel bruggen er niet veel beter aan toe, zijn er recent heel wat afgesloten voor vracht danwel alle verkeer.quote:Op vrijdag 17 augustus 2018 12:18 schreef Hyperdude het volgende:
[..]
Dan woon ik binnenkort 500 meter van zee.
Eigenlijk is het wel goed dat deze brug in Noord-Italië in elkaar is gestort en niet b.v.in Napels.
Noord-Italië is nog steeds een economische powerhouse; maar het is geen Stuttgart/München wat ze in Italië zelf altijd dachten. Goeie reality check.
Klinkt als vragen om kleine scheurtjesquote:Op donderdag 16 augustus 2018 21:34 schreef crystal_meth het volgende:
Morandi had blijkbaar een patent (1944) op elektrisch voorspannen van beton. ("prestressing tendons by means of low voltage current", wordt in laatste alinea vermeld: http://www.sedhc.es/biblioteca/actas/CIHC1_112_Iori%20T.pdf )
Het patent zelf ben ik nog niet tegengekomen, maar vond wel een abstract van een artikel uit 1943 over zo'n techniek:
[..]
True, infrastructuur in Duitsland is ook een zooitje.quote:Op vrijdag 17 augustus 2018 12:23 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Hier in Duitsland zijn veel bruggen er niet veel beter aan toe, zijn er recent heel wat afgesloten voor vracht danwel alle verkeer.
Als er een tank overheen kan, vertrouw ik het wel.quote:Op vrijdag 17 augustus 2018 12:23 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Hier in Duitsland zijn veel bruggen er niet veel beter aan toe, zijn er recent heel wat afgesloten voor vracht danwel alle verkeer.
Of om corrosie, staal en zwavel verbindingen kunnen allerlei nare types corrosie krijgen. Zeker als er al stress in het materiaal zit.quote:Op vrijdag 17 augustus 2018 12:25 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Klinkt als vragen om kleine scheurtjes
Leuk weetjequote:Op vrijdag 17 augustus 2018 12:26 schreef Hyperdude het volgende:
[..]
Als er een tank overheen kan, vertrouw ik het wel.
[ afbeelding ]
Genua is gewoon een Luik 2.0, ziet er niet uit als je naar de haven rijdt vanaf Milaanquote:Op vrijdag 17 augustus 2018 12:18 schreef Hyperdude het volgende:
[..]
Dan woon ik binnenkort 500 meter van zee.
Eigenlijk is het wel goed dat deze brug in Noord-Italië in elkaar is gestort en niet b.v.in Napels.
Noord-Italië is nog steeds een economische powerhouse; maar het is geen Stuttgart/München wat ze in Italië zelf altijd dachten. Goeie reality check.
Wat? Serieus?quote:Op vrijdag 17 augustus 2018 13:11 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Leuk weetje
Veel bruggen in Noord Duitsland zijn zo gemaakt dat je er met tanks snel van west naar oost kan rijden, maar je er langzaam met één tank als je van oost naar west rijdt.
Gevalletje erfenis koude oorlog en verwachte Warschau Pakt Tanks in de Noordduitse Laagvlakte
Vraag mij al jaren af waarom betonijzer niet gegalvaniseerd wordt. Weten al een jaar of 20-30 van betonrotproblematiekquote:Op vrijdag 17 augustus 2018 12:34 schreef nixxx het volgende:
[..]
Of om corrosie, staal en zwavel verbindingen kunnen allerlei nare types corrosie krijgen. Zeker als er al stress in het materiaal zit.
Is niet waar. Wel zijn zo'n beetje alle bruggen, viaducten, overspanningen en weet ik het voorbereid om opgeblazen te worden. Er zitten springgaten in.quote:Op vrijdag 17 augustus 2018 13:11 schreef Pietverdriet het volgende:
Leuk weetje
Veel bruggen in Noord Duitsland zijn zo gemaakt dat je er met tanks snel van west naar oost kan rijden, maar je er langzaam met één tank als je van oost naar west rijdt.
Gevalletje erfenis koude oorlog en verwachte Warschau Pakt Tanks in de Noordduitse Laagvlakte
Let in Noord-Duitsland maar eens op die oranje bordjes waar hyperdude een plaatje van postequote:
Ja, maar dat heeft niks met richting en snelheid te maken... Wel met dubbele of enkele belasting.quote:Op vrijdag 17 augustus 2018 13:19 schreef Pietverdriet het volgende:
Let in Noord-Duitsland maar eens op die oranje bordjes waar hyperdude een plaatje van poste
MLCquote:Voorbeeld van een MLC-teken langs een Duitse weg. In dit voorbeeld mogen bijvoorbeeld twee wielvoertuigen tot een brugclassificatie van 30 elkaar op het bouwwerk passeren of bijvoorbeeld één rupsvoertuig met een brugclassificatie tot 70.
Commandant van een pantser verkenningseenheid in NoordDuitsland vertelde mij dit, als het niet zo is heeft mijn ex me dus echt belazerdquote:Op vrijdag 17 augustus 2018 13:19 schreef AchJa het volgende:
[..]
Is niet waar. Wel zijn zo'n beetje alle bruggen, viaducten, overspanningen en weet ik het voorbereid om opgeblazen te worden. Er zitten springgaten in.
Zover mij verteld zijn die dus in beide richtingen niet hetzelfdequote:Op vrijdag 17 augustus 2018 13:21 schreef AchJa het volgende:
[..]
Ja, maar dat heeft niks met richting en snelheid te maken... Wel met dubbele of enkele belasting.
Of je nou van links naar rechts over de brug rijdt of van rechts naar links, dat maakt niks uit. Het zou ook mooi stom zijn aangezien oa 41 Pabrig het vertragend gevecht moest voeren tegen het oprukkende rode leger en ze zelf dan in de knoei kwamen vanwege een zelf gebouwde hindernis (voor zover zoiets technisch uberhaupt mogelijk is). Wat wel de bedoeling was dat elke strategisch knooppunt/ brug/ viaduct etc. na het passeren opgeblazen werd zodat de Russen vastliepen. De Russen waren natuurlijk ook niet dom en hebben zo'n beetje alles amfibisch gemaakt om dat probleem te tackelen.quote:Op vrijdag 17 augustus 2018 13:21 schreef Pietverdriet het volgende:
Commandant van een pantser verkenningseenheid in NoordDuitsland vertelde mij dit, als het niet zo is heeft mijn ex me dus echt belazerd
Verwachting was dat de meeste NATO tanks sowieso niet meer terug zou komen afaikquote:Op vrijdag 17 augustus 2018 13:24 schreef AchJa het volgende:
[..]
Of je nou van links naar rechts over de brug rijdt of van rechts naar links, dat maakt niks uit. Het zou ook mooi stom zijn aangezien oa 41 Pabrig het vertragend gevecht moest voeren tegen het oprukkende rode leger en ze zelf dan in de knoei kwamen vanwege een zelf gebouwde hindernis (voor zover zoiets technisch uberhaupt mogelijk is). Wat wel de bedoeling was dat elke strategisch knooppunt/ brug/ viaduct etc. na het passeren opgeblazen werd zodat de Russen vastliepen. De Russen waren natuurlijk ook niet dom en hebben zo'n beetje alles amfibisch gemaakt om dat probleem te tackelen.
Die bordjes worden niet meer onderhouden.quote:Op vrijdag 17 augustus 2018 12:26 schreef Hyperdude het volgende:
[..]
Als er een tank overheen kan, vertrouw ik het wel.
[ afbeelding ]
Zeker waar! Ik vind Duitsland echt een crime om door te rijden (wat ook komt door de vele wegwerkzaamheden, waarbij ze dan natuurlijk wel iets aan de weginfrastructuur doen). Maar rijd ook regelmatig in Italië compleet van Noord naar Zuid. Prima snelwegen, de A1, A14, A3 helemaal top en flink opgeknapt in de laatste tien jaar.quote:Op vrijdag 17 augustus 2018 13:30 schreef Igen het volgende:
[..]
Die bordjes worden niet meer onderhouden.
Verder geeft Italie de laatste jaren duidelijk meer geld aan de weginfrastructuur uit dan Duitsland.
In de Telegraaf stond vandaag een chauffeur geciteerd. Hij baalde eerst steeds van de files richting Sauerland vanwege al het brugherstel, maar hij snapt het nu. Hij had overigens niet verwacht dat deze brug bij Genua zou instorten, dan had hij wel andere kandidaten op het oog.quote:Op vrijdag 17 augustus 2018 12:23 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Hier in Duitsland zijn veel bruggen er niet veel beter aan toe, zijn er recent heel wat afgesloten voor vracht danwel alle verkeer.
41 Pabrig werd sowieso opgeofferd... Het enige wat ze moesten doen was 48 uur lang kostte wat het kost de Rode opmars vertragen zodat Reforger afgerond kon worden.quote:Op vrijdag 17 augustus 2018 13:28 schreef Pietverdriet het volgende:
Verwachting was dat de meeste NATO tanks sowieso niet meer terug zou komen afaik
De meningen zijn verdeeld. Bij het proces van galvaniseren ontstaat waterstof gas. Waterstof in metalen en zeker bij de niet taaie staalsoorten kunnen leiden tot brosse breuken. Zeker als je het metaal ook nog gaat voorspannen. Bovendien duur en als je gaat lassen etc moet je weer een zinklaag aanbrengen. Normaal zorgt het beton mits je natuurlijk de juiste samenstelling gebruikt voor de bescherming van corrosie.quote:Op vrijdag 17 augustus 2018 13:18 schreef bloodymary1 het volgende:
Genua is het Napels van Noord-Italië. Overigens houd ik van beide steden.
Het ontwerp van de brug heeft eem directe relatie met de gebruikte techniek en andersom.quote:Op vrijdag 17 augustus 2018 16:45 schreef warhamstr het volgende:
Maaaaare, nu lijken het vooral beton defecten te zijn waar iedereen van rilt. Dit lijkt me los te staan van het ontwerp??
Ja, joh.quote:Op vrijdag 17 augustus 2018 17:07 schreef JohnnyKnoxville het volgende:
[..]
Het ontwerp van de brug heeft eem directe relatie met de gebruikte techniek en andersom.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |