abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_181190421


danica.jpg ziggyziggyziggy, houdt niet van treinen, wel van spoorwegen.
fokavatar.jpg Dr_Flash, Wereldreiziger. Bordjesknaller. Topografiespecialist. Reisgidsmeister. Vraagt zich af hoelang er nog Dieseltractie bij ACTS is.
dragonfly.jpg Scarlet_Dragonfly, random betweter die een hekel heeft aan OV-chipkaart-haters.
GNER-60.png James1988, geilt op treinenbouwer Alstom, hogesnelheidstreinen, SNCF en Duitsland. En Brabant.
pilsklein.jpg Yreal, vindt de infrastructuur/logistiek interessant en wordt sowieso opgewonden van alles met meer dan 1000 pk.
_MG_7097-2.jpg greavy, vindt de OV-chipkaart maar niks en ziet i.p.v. het huidige materieel liever overal VIRM's rijden.
h-bahn.jpg bork, voor alle mooie plaatjes, kloppende info en kindvriendelijke verhalen.
162.gif Crientj, Ginger, Servexmeisje en inspiratieloos. Eet graag 714's.
Darkwing.jpg Darkwing_Duck, der Nahverkehrsprofi. Parijskenner. Heeft al het spoor van Monaco bereden. Luxemburg op wensenlijstje.
koplopert.jpg Flodder450, Is een keer komen aanlopen en laat tegenwoordig zo nu en dan weten dat ie nog leeft.
ZZYPfes.png b2py, Alcoholist, weersonheilsprofeet en zeurpiet met een spoorhobby. Verliefd op PKP IC.
kupton.jpg Ireyon, de Baas van Roosendaal, achtbaanspecialist. (Is tenslotte ook rails)
psm753.jpg Peterselieman, PSM voor intimi, voor al uw kruidvatkaartjes over de grens.
sportnieuwsd.gif dennistd, Fantacolist, civiel vervoer.
dld.jpg Zug-Chef, Arrivalover die alle badslipperexpressen hekelt
ceilingdog.JPG JDude, voor overbodige feitjes over parttime-treinforensen in Brabant ( O+ )
Fok_UI.png Prins_Pils, relnicht die het allemaal prachtig vindt maar er de ballen verstand van heeft. Lieft metro en S-Bahn.
avatardeadlock.png DeaDLocK2K, *Kutjoch* Koplopers fanboy
le-creuset.jpg derLudolf, vindt moderne tupperware-treinen maar niets en vindt dat een echte trein een locomotief moet hebben
vogeltje.jpg Goverman: houdt van staal en beton. Vooral als het veel en nieuw is.
avatar12.jpg Igen: Elektrische tractie ftw!
lock.gif MTL, Sloopt wel eens echte treintjes *O*
eye.jpg FredvZ Eeuwig chagrijnige forens


In dit topic vinden we vrijwel alles interessant wat met rails te maken heeft.
Goederentreinen, trams en metro's zijn hier ook allemaal welkom, evenals informatie over vervoersbedrijven en materieelsoorten. Twijfel je of iets in dit topic thuishoort? Plaats het gerust en je merkt het vanzelf wel.

Afkortingen en nummertjes om o.a. stations en treinen aan te duiden, zijn niet wenselijk.
Zo heet station Gvc hier Den Haag Centraal en is trein 3626 gewoon de Intercity van Roosendaal naar Zwolle van 07:50 uur. Treinstelnummers mogen gewoon genoemd worden, maar dan wel graag met materieelsoort erbij vermeld.

Als je hier komt zeiken op het verkeerde bedrijf, lachen we je uit.
Een sein- of wisselstoring is vrijwel nooit de schuld van de Nederlandse Spoorwegen en het uitvallen van een IC Direct is niet de schuld van AnsaldoBreda. Terechte klachten kun je natuurlijk wel altijd hier kwijt.



SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.


SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.


SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
En hier verder! Vanaf nu elk nieuw topic beginnen met frontseinen!



[ Bericht 0% gewijzigd door Maegrim op 14-08-2018 23:44:34 ]
pi_181190444
Bij die foto missen de frontseinen.
pi_181190490
bij jou ook
  Moderator dinsdag 14 augustus 2018 @ 22:06:14 #4
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_181190555
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 augustus 2018 21:50 schreef DeaDLocK2K het volgende:

[..]

1 voor 1 downloaden, allemaal tegelijkertijd printen natuurlijk. Allemaal selecteren->rechtermuisknop->print.
Zat achter een kut Mac, kreeg dat niet voor elkaar.
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_181192472
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 augustus 2018 22:06 schreef derLudolf het volgende:

[..]

Zat achter een kut Mac, kreeg dat niet voor elkaar.
Niet bitchen
pi_181192691
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 augustus 2018 22:06 schreef derLudolf het volgende:

[..]

Zat achter een kut Mac, kreeg dat niet voor elkaar.
Bier.
pi_181192729
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 augustus 2018 18:41 schreef b2py het volgende:
Machinist vervangen? 8)7
Was jij erbij? ;)
pi_181196898
Aardbei. Zoetsappig hoor allemaal, tegenwoordig kan je voor minste of geringste al niet meer functioneren. Pampermaatschappij.
pi_181197333
Ach als het aan het begin van de dienst is ff verklaring afleggen en op tijd naar huis :D
pi_181197563
quote:
0s.gif Op woensdag 15 augustus 2018 09:14 schreef b2py het volgende:
Aardbei. Zoetsappig hoor allemaal, tegenwoordig kan je voor minste of geringste al niet meer functioneren. Pampermaatschappij.
Flikker toch op man, debiel.
Bier.
pi_181198459
quote:
0s.gif Op woensdag 15 augustus 2018 09:14 schreef b2py het volgende:
Aardbei. Zoetsappig hoor allemaal, tegenwoordig kan je voor minste of geringste al niet meer functioneren. Pampermaatschappij.
:')
pi_181201487
Nou, het jochie leeft nog, ik ben ook heel thuisgekomen, pies ent luuf O+ *O*
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_181226635
Hey de spoorbrug over de A28 van de oude tak naar Zeist is opgeruimd lees ik.
Bier.
pi_181226799
Yup, was nog ff gaan kijken

pi_181226865
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 augustus 2018 23:36 schreef DeaDLocK2K het volgende:

[..]

[ afbeelding ]
hah, bash.org

daar gaat mijn productieve middag.
Eenzame Cambuur fan op Fok! forum.
pi_181226873
Grappig dat mensen daar zoveel fabeltjes over hebben geloofd ook. Mooi licht op die foto, goed gelukt!
Bier.
pi_181226894
quote:
0s.gif Op donderdag 16 augustus 2018 12:40 schreef Cultuur058 het volgende:

[..]

hah, bash.org

daar gaat mijn productieve middag.
Er staat best wel wat nieuw/leuks op. Het is zo'n site waar ik altijd het bestaan van vergeet. Net als explosm.
Bier.
pi_181228577
Ja wat moet ik lezen?
pi_181228873
Dat mensen fouten mogen maken.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  donderdag 16 augustus 2018 @ 14:29:53 #21
231016 Goverman
asfalteren kun je leren
pi_181229714
Nee, je leest niet dat mensen fouten mogen maken. Je leest alleen dat fouten die tot ontslag (kunnen) leiden niet gelijk reden zijn voor ontslag vanwege een dringende reden, ook wel "ontslag op staande voet" genoemd.

Eigenlijk best een goede uitspraak van het Hof: DB Cargo krijgt gelijk, want ze kunnen iemand ontslaan die niet functioneert, de machinist krijgt gelijk, want het was niet zo dringend en ernstig dat ze e.e.a. zonder ontslagvergoeding mochten doen...
Als alles op jou afkomt, zit jij op de verkeerde baan.
pi_181230239
Mijn mening zal er wel niet toe doen natuurlijk, maar 3 keer in 3 jaar een fout maken is echt wat anders dan "niet functioneren" IMO.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_181230275
quote:
0s.gif Op donderdag 16 augustus 2018 14:54 schreef Dr_Flash het volgende:
Mijn mening zal er wel niet toe doen natuurlijk, maar 3 keer in 3 jaar een fout maken is echt wat anders dan "niet functioneren" IMO.
Hangt van de consequenties af van zo'n fout.
Bier.
  donderdag 16 augustus 2018 @ 15:02:02 #24
231016 Goverman
asfalteren kun je leren
pi_181230393
quote:
0s.gif Op donderdag 16 augustus 2018 14:56 schreef DeaDLocK2K het volgende:

[..]

Hangt van de consequenties af van zo'n fout.
Dat dus... En natuurlijk ook of de machinist in kwestie daar op is gewezen (waarschuwing o.i.d.).

Sjoemelen met remproeven (zeggen dat ze zijn uitgevoerd, terwijl ze dat niet volledig zijn) spreekt niet in je voordeel natuurlijk. En als gevolg van een fout met een verkeerde treinsamenstelling rijden ook niet... Tja, genoeg reden voor ontslag dus, vindt ook het Hof.
Als alles op jou afkomt, zit jij op de verkeerde baan.
pi_181231306
Ik vergat laatst bij een ICM de handrem. Toen moest ik 3 bakken teruglopen :@ :@ :@
pi_181233480
quote:
0s.gif Op donderdag 16 augustus 2018 15:02 schreef Goverman het volgende:

[..]

Dat dus... En natuurlijk ook of de machinist in kwestie daar op is gewezen (waarschuwing o.i.d.).

Sjoemelen met remproeven (zeggen dat ze zijn uitgevoerd, terwijl ze dat niet volledig zijn) spreekt niet in je voordeel natuurlijk. En als gevolg van een fout met een verkeerde treinsamenstelling rijden ook niet... Tja, genoeg reden voor ontslag dus, vindt ook het Hof.
Waar lees je dat?
  donderdag 16 augustus 2018 @ 19:31:23 #27
231016 Goverman
asfalteren kun je leren
pi_181236404
quote:
0s.gif Op donderdag 16 augustus 2018 17:17 schreef Adrie072 het volgende:

[..]

Waar lees je dat?
De uitspraak zelf en de nieuwsbrief van spoorpro.nl

Ik ken de zaak helemaal niet verder, ik baseer me alleen wat ik uit de relevante media en de uitspraak op rechtspraak.nl (Rov):

quote:
Naar het oordeel van het hof rechtvaardigt de handelwijze van [verzoeker] inderdaad ontbinding van de arbeidsovereenkomst op grond van verwijtbaar handelen in de zin van artikel 7:669 lid 3 sub e BW. Daartoe is het volgende redengevend. [verzoeker] heeft in een relatief korte periode tot drie maal toe, in de jaren 2015, 2016 en de laatste maal op 15 september 2017, verzuimd om een wagen van de rem te halen en daarmee verzuimd de grote remproef, zoals deze wordt voorgeschreven in het Handboek Buitendienst, correct uit te voeren. Niet langer is in geschil dat de tekst van het Handboek Buitendienst ten aanzien van de veiligheidsregels in de loop der jaren op dit punt niet is veranderd; [verzoeker] heeft niet meer gereageerd op deze stelling van DB Cargo in het verweerschrift in hoger beroep en niet weersproken dat de teksten ongewijzigd zijn gebleven.
En rov 2.17:
quote:
Tegen de achtergrond van hetgeen hiervoor is overwogen, is het hof van oordeel dat de gedragingen van [verzoeker] niet kwalificeren als ernstig verwijtbaar handelen of nalaten. [verzoeker] heeft weliswaar een aantal forse steken laten vallen door een paar keren de remproef niet correct uit te voeren, met potentieel zeer ernstige gevolgen, maar tegelijkertijd is sprake van (feilbaar) mensenwerk. DB Cargo verwijt [verzoeker] ook niet dat hij doelbewust de regels heeft overtreden; in dit verband stelt zij in het verweerschrift in hoger beroep dat zij [verzoeker] op staande voet zou hebben ontslagen indien dat wel het geval was geweest. De stelling van DB Cargo, dat [verzoeker] ‘keer op keer’ fouten maakt en dit ernstig verwijtbaar is, acht het hof tegen de achtergrond van de periode van ruim 15 foutloze maanden voor het laatste incident, en (voor zover bekend) vier gemaakte fouten gedurende een dienstverband van 19 jaar, niet juist. Het verwijt dat [verzoeker] niet alleen heeft verzuimd de wagen van de handrem te halen en dus de grote remproef goed uit te voeren, maar daarnaast ook de rembrief onjuist heeft ingevuld, namelijk door te noteren dat de remproef was geslaagd, is naar het oordeel van het hof niet terecht. Immers, gesteld noch gebleken is dat [verzoeker] zich ervan bewust was dat hij verzuimd had de wagen van de handrem te halen/de remproef correct uit te voeren, zodat het logisch is dat hij in het verlengde daarvan in de rembrief heeft genoteerd dat de remproef was geslaagd. Dat valt hem dan ook niet aan te rekenen.
Het Hof constateert dat remproeven onjuist zijn uitgevoerd, maar dat op de briefjes stond dat dat wel zo was. Het Hof oordeelt alleen dat dat niet bewust is gebeurd. En dat is dan ook de reden dat er geen sprake kon zijn van ontslag op staande voet. Maar dat is dan ook het enige...

[ Bericht 40% gewijzigd door Goverman op 16-08-2018 19:45:33 ]
Als alles op jou afkomt, zit jij op de verkeerde baan.
pi_181236490
Nou ja de kwalificatie "sjoemelen" is wel van jou zelf natuurlijk. En suggereert opzet, wat nergens te lezen is. Lees je vaker de Telegraaf?
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_181236805
quote:
0s.gif Op donderdag 16 augustus 2018 15:45 schreef Maegrim het volgende:
Ik vergat laatst bij een ICM de handrem. Toen moest ik 3 bakken teruglopen :@ :@ :@
Haha, keertje gehad dat de afstappende machinist op Hoofddorp opstel was vergeten de remkraan in de afsluitstand te zetten. Kon ik 12 bakken heen en teruglopen met nog 6 minuten voor vertrek :'(
  donderdag 16 augustus 2018 @ 19:57:27 #30
231016 Goverman
asfalteren kun je leren
pi_181236853
quote:
3s.gif Op donderdag 16 augustus 2018 19:36 schreef Dr_Flash het volgende:
Nou ja de kwalificatie "sjoemelen" is wel van jou zelf natuurlijk. En suggereert opzet, wat nergens te lezen is. Lees je vaker de Telegraaf?
Klopt, de kwalificatie komt van mij. De kantonrechter vond dat overigens ook als je tussen de regels doorleest. Het Hof vindt dus dat sprake is van incompetentie (was zich niet bewust, dus niet ernstig verwijtbaar) en niet van sjoemelen (iets in de trant van wist wat hij deed, maar vulde bewust iets anders in).

En in dat haakje van incompetentie (dus niet bewust een briefje verkeerd invullen) kon het Hof de machinist een ontslagvergoeding toekennen. Dat is dan weer het elegante van deze uitspraak.
Als alles op jou afkomt, zit jij op de verkeerde baan.
pi_181236924
quote:
3s.gif Op donderdag 16 augustus 2018 19:36 schreef Dr_Flash het volgende:
Nou ja de kwalificatie "sjoemelen" is wel van jou zelf natuurlijk. En suggereert opzet, wat nergens te lezen is. Lees je vaker de Telegraaf?
Hij zegt letterlijk dat het Hof oordeelt dat er geen sprake is geweest van bewust foutief handelen (wat het volgens mij alleen maar erger maakt, wat vergeet hij nog meer, omschakelen naar 25KV op de machine en toch de panto omhoog?) en hij heeft zelf een kwalificatie toegevoegd. Mag een mens geen mening hebben dan?
Bier.
pi_181236964
quote:
0s.gif Op donderdag 16 augustus 2018 20:01 schreef DeaDLocK2K het volgende:
Mag een mens geen mening hebben dan?
Waar zeg ik dat? Loop toch eens niet overal altijd het conflict te zoeken joh. Makes life so much easier O+
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_181237019
quote:
0s.gif Op donderdag 16 augustus 2018 20:04 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Waar zeg ik dat? Loop toch eens niet overal altijd het conflict te zoeken joh. Makes life so much easier O+
Klinkt grappig komend van jou.
Bier.
pi_181237046
Joa joa de reply die je wist dat zou komen :P
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_181240283
quote:
10s.gif Op donderdag 16 augustus 2018 20:09 schreef Dr_Flash het volgende:
Joa joa de reply die je wist dat zou komen :P
Ach jah, ik roep zelf altijd dat de pot de ketel best mag verwijten dat 'ie zwart ziet :P
Bier.
  Redactie Frontpage / Sport vrijdag 17 augustus 2018 @ 09:17:02 #36
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_181247464
wie nu met de trein naar Leeuwarden heeft pech. Ze zitten vol en slaan zelfs stations over omdat er niemand meer bij past _O-
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_181247495
quote:
11s.gif Op vrijdag 17 augustus 2018 09:17 schreef Peterselieman het volgende:
wie nu met de trein naar Leeuwarden heeft pech. Ze zitten vol en slaan zelfs stations over omdat er niemand meer bij past _O-
zit je niet toevallig in een intercity?
  Redactie Frontpage / Sport vrijdag 17 augustus 2018 @ 09:24:50 #38
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_181247562
quote:
1s.gif Op vrijdag 17 augustus 2018 09:19 schreef Salatrel het volgende:

[..]

zit je niet toevallig in een intercity?
nee hoor. Zit nu hoog en droog in Groningen (nog wel) :P
Altijd onderweg naar het avontuur
  Redactie Frontpage / Sport vrijdag 17 augustus 2018 @ 09:35:38 #39
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_181247709
Het is Arriva dat de drukte niet aan kan
Altijd onderweg naar het avontuur
  Redactie Sport vrijdag 17 augustus 2018 @ 09:41:33 #40
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_181247807
En ze hebben nog wel extra stellen uit Limburg gehaald...
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
  Redactie Frontpage / Sport vrijdag 17 augustus 2018 @ 09:46:39 #41
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_181247897
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 augustus 2018 09:41 schreef dennistd het volgende:
En ze hebben nog wel extra stellen uit Limburg gehaald...
Die dienen als reserve, maar je kunt op de trajecten maar max 2 of 3 treinen per uur laten rijden van max 6 bakken GTW.

Uitzondering is Leeuwarden-Groningen waar 7 bakken wel past of voor de sneltrein 8.
Altijd onderweg naar het avontuur
  Redactie Sport vrijdag 17 augustus 2018 @ 09:52:52 #42
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_181248012
6 bakken schiet niet op nee...
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
  Redactie Frontpage / Sport vrijdag 17 augustus 2018 @ 09:54:51 #43
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_181248063
maar goed, Arriva gaat nu bussen sturen naar stations als Deinum, Mantgum en Hurdegaryp
Altijd onderweg naar het avontuur
  vrijdag 17 augustus 2018 @ 11:05:24 #44
371603 Mr_Klaasje
Brekebeen in actie!
pi_181249394
Als je de sneltrein wat vertraagd (2 stops extra) en gebruik maakt van het zijspoor bij Hoogkerk kan je ook 2x per uur een sneltrein laten rijden op de huidige infra. Dat levert nogal wat meer capaciteit op.
  Redactie Frontpage / Sport vrijdag 17 augustus 2018 @ 11:09:20 #45
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_181249464
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 augustus 2018 11:05 schreef Mr_Klaasje het volgende:
Als je de sneltrein wat vertraagd (2 stops extra) en gebruik maakt van het zijspoor bij Hoogkerk kan je ook 2x per uur een sneltrein laten rijden op de huidige infra. Dat levert nogal wat meer capaciteit op.
Dat is volgens mij alleen richting Leeuwarden. De andere kant op gaat niet zonder vertraging lukken denk ik, omdat het stuk Leeuwarden-Feanwâlden te lang is en Achter de Hoven-Tytsjerk/Hurdegaryp één blok is.
Altijd onderweg naar het avontuur
  vrijdag 17 augustus 2018 @ 11:31:28 #46
371603 Mr_Klaasje
Brekebeen in actie!
pi_181249843
Het gaat goed. Richting Leeuwarden staat een sein bij de beweegbare brug over de Grens en een paar kilometer daarvoor nog een P-sein. Richting Groningen rijdt de sneltrein voor de stopper uit en is al bij Hurdegaryp voordat de stoptrein überhaupt vertrekt en daarvoor al vrij baan tot aan de Grens heeft. Daar staat namelijk het enige tussen-hoofdsein.
  Redactie Sport vrijdag 17 augustus 2018 @ 12:11:18 #47
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_181250702
Over vergane glorie gesproken:




PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
pi_181257630
Waar is dit?
  vrijdag 17 augustus 2018 @ 19:51:50 #49
371603 Mr_Klaasje
Brekebeen in actie!
pi_181260948
Oostenrijk.
  vrijdag 17 augustus 2018 @ 19:54:27 #50
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_181260991
Het voorsein verklapt het :P
  Redactie Sport vrijdag 17 augustus 2018 @ 20:38:23 #51
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_181262042
http://www.eisenbahnmuseum-heizhaus.com/de/

Een terrein van 800x100m met allerlei min of meer historisch materieel in zeer uiteenlopende staat. Heb er vandaag zo'n 4 uur rondgelopen.
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
pi_181263982
Reuzen in Leeuwarden. De wereldberoemde productie van Royal de Luxe beleefde vandaag zijn Nederlandse première in de Culturele Hoofdstad van Europa. Dwars door de Leeuwarder binnenstad zorgen de metershoge reuzen voor drie dagen aan onvergetelijke beleving met hun voorstelling Grote Schaats in het IJs.

Als gevolg van de verwachte toestroom van de vele reizigers per trein heeft Arriva regio Noord vier GTW 2/8-stellen van de regio Limburg vanuit Nijmegen naar Leeuwarden overgebracht. Deze stellen werden de hele vrijdag ingezet in de pendeldienst tussen Leeuwarden en Sneek v.v.

Nadat de bewolking richting het oosten wegtrok kon rond de klok van 10:00 de eerste zonplaat gemaakt worden vanaf het Stephensonsviaduct in Leeuwarden. Stellen 10386 "Mat Vestjens" en 10382 "Jan van Kuyk" rijden hier het emplacement van Leeuwarden op als trein 37040 uit Sneek.

Voor een betere plaatsbepaling werd doorgefietst naar industrieterrein Newtonpark, waar stellen 10384 "Pater Karel" en 10387 "Wilhelm Tell" zojuist Leeuwarden zijn binnengereden als trein 37042 uit Sneek.
  Redactie Frontpage / Sport vrijdag 17 augustus 2018 @ 22:32:25 #53
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_181264619
Fraaie platen, Zug ^O^

Wel jammer dat Arriva de Titus Brandsma niet naar het noorden gestuurd had. Dan hadden er rond Leeuwarden twee treinen met dezelfde naam kunnen rijden ;)
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_181265242
dat ben ik wel met PSM eens ja _O_
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  vrijdag 17 augustus 2018 @ 23:13:04 #55
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_181265434
11 Augustus 2018 - Als afsluiter van de dag werd naar Hardinxveld/Sliedrecht gereden, om de Poznan-shuttle te fotograferen, die met de fraaie 193 232 "Flying Dutchman" aan het rijden was.
Vanwege een storing tussen Arnhem en Dieren werd de trein in Zutphen opgehouden, maar vertrok uiteindelijk een halfuur eerder als gepland en kon de trein alsnog in het allerlaatste licht vastgelegd worden bij Hardinxveld.
De trein passeert hier onderweg naar de Europoort, alwaar de Belg, de 6703, de trein bij P&O zal plaatsen.
pi_181265467
Wow greavy! Dat is mijn nieuwe lievelingsfoto van je <3 Wauwie zeg!
Bier.
  Redactie Sport zaterdag 18 augustus 2018 @ 09:14:58 #58
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_181270672
Dan moet NS maar stoppen met het verkopen van kaartjes op overbelaste trajecten...
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
pi_181271005
Verplichte zitplaatsreserveringen *O*
  Redactie Sport zaterdag 18 augustus 2018 @ 11:28:01 #60
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_181272521
Mijn trein reed niet omdat er lucht op de remleiding stond -O-
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
pi_181272649
Ik mag hopen dat er lucht op staat, anders kan je niet weg :P
Te weinig lucht kan uiteraard wel :P
pi_181272663
quote:
En het is onze eigen schuld :Y
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Redactie Sport zaterdag 18 augustus 2018 @ 11:45:07 #63
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_181272774
quote:
1s.gif Op zaterdag 18 augustus 2018 11:36 schreef MTL het volgende:
Ik mag hopen dat er lucht op staat, anders kan je niet weg :P
Te weinig lucht kan uiteraard wel :P
Te veel lucht juist. De vacuümpomp deed het niet... Nu ipv met historisch materieel maar met de Himmelstreppe onderweg naar Mariazell.
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
pi_181276506
Oh zulke oude meuk. Ja, dat kan natuurlijk ook :P
pi_181280860
Dennis hoe is het eingenlijk met die ouwe loc in de Rijn? Zijn er alweer nieuwe filmpjes? :9
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Redactie Sport zondag 19 augustus 2018 @ 08:00:33 #66
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_181291221
quote:
3s.gif Op zaterdag 18 augustus 2018 19:46 schreef Dr_Flash het volgende:
Dennis hoe is het eingenlijk met die ouwe loc in de Rijn? Zijn er alweer nieuwe filmpjes? :9
In september zijn er weer de nodige uitzendingen: https://www.swr.de/jaeger(...)2/1pxwqh4/index.html
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
  zondag 19 augustus 2018 @ 10:01:17 #67
233102 cherrycoke
"Fear is a weapon."
pi_181293048
je kan toch gewoon lopen van den helder station naar de pond?
"I wear the mask to protect the city… but the city is what made the mask." – Batman
  zondag 19 augustus 2018 @ 10:11:50 #68
328924 Frozen-assassin
STAY STRONG APPIE
pi_181293251
quote:
14s.gif Op zondag 19 augustus 2018 10:01 schreef cherrycoke het volgende:
je kan toch gewoon lopen van den helder station naar de pond?
Half uurtje misschien, 2 km oid
  zondag 19 augustus 2018 @ 10:48:58 #69
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_181294016
Vanwege de extreme droogte is er ook waternood op de rivieren. Dit resulteert erin dat er minder vrachtschepen kunnen varen, want anders lopen ze vast. Hierdoor rijden er overal extra goederentreinen in plaats van schepen.

Van- en naar Rotterdam is dit goed te merken qua kolentreinen: Er rijden 6 extra kolentreinen heen- en weer tussen Rotterdam en de Ruhr. Drie stuks per dag vanaf de EECV in Europoort West naar Oberhausen en 3 per dag vanaf de Maasvlakte naar Moers.
De extra treinen van- en naar Europoort West zijn wel het meest interessant: Die rijden tussen emplacement Europoort en Europoort West met een solo G2000 of dubbel G2000, afhankelijk van het gewicht van de trein (leeg of vol en bij vol is het de 17 wagens tellende sleep of de 30 tot 40 wagens tellende sleep).
Tussen Europoort en Oberhausen rijdt RailForceOne(RFO) 2 treinen per dag naar Oberhausen, IRP rijdt met G2000 de derde trein.

IRP 2101 heeft hier net de korte sleep kolenwagens type Fals uitgehaald, die een afwijkend profiel hebben. Na uithalen ging IRP gelijk door naar Oberhausen, omdat DB Cargo met hun reguliere kolentrein naar binnen zou gaan.

Rijweg was ingesteld en de trein kon vertrekken

Omdat er maar één spoor bij de EECV ligt, moet men op elkaar wachten. Normaal staat DB Cargo hier 's ochtends rond 5u en vertrekt rond 10u weer, maar om de extra kolentreinen te kunnen verwerken bij EECV zijn de schema's van DB Cargo ook aangepast.
Hier plaatst DB Cargo 44 lege kolenwagens bij EECV.
pi_181294554
quote:
0s.gif Op zondag 19 augustus 2018 08:00 schreef dennistd het volgende:

[..]

In september zijn er weer de nodige uitzendingen: https://www.swr.de/jaeger(...)2/1pxwqh4/index.html
Ah okee, ben benieuwd :)
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Redactie Frontpage / Sport zondag 19 augustus 2018 @ 12:16:06 #71
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_181295586
niet alledaags zo


Op het emplacement van Leeuwarden zo te zien
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_181295777
Inderdaad. Bomen, struiken, verder niets, dat moet Leeuwarden zijn :Y
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_181296034
quote:
0s.gif Op zondag 19 augustus 2018 10:11 schreef Frozen-assassin het volgende:

[..]

Half uurtje misschien, 2 km oid
20 minuten via willemsoord.
speak only if it improves the silence.
  zondag 19 augustus 2018 @ 12:55:15 #74
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_181296259
quote:
11s.gif Op zondag 19 augustus 2018 12:16 schreef Peterselieman het volgende:
niet alledaags zo

[ afbeelding ]
Op het emplacement van Leeuwarden zo te zien
jep, de ICM was door een foutje van de trdl naar een bovenleidingloos spoor gestuurd ...
pi_181300794
Vrijdag stond er in Zwolle op spoor 15 ook al een paar gekoppelde ICM treinstellen voor een Arriva trein. Was ook een foutje van de treindienstleiding verkeerde instelling van en wissel. En dat paste ook niet helemaal dus dat stond weer lekker in de weg.
26-08-2016 never forget de zesde meet met Studiotje. O+
pi_181301209
ProRail twitterde op zondag 19-08-2018 om 16:41:59 Foto van de beschadigde bovenleiding en stroomafnemer tussen Zwolle en Meppel. Aannemer en collega’s werken hard aan herstel treinverkeer @ProRail @NS_online https://t.co/ilDFuZLBgB reageer retweet
  zondag 19 augustus 2018 @ 18:59:47 #77
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_181304648
die doet het niet meer
pi_181307623
quote:
Mooi. Dan hebben we voorlopig nog wel werk aan Donna.
"If you are depressed you shouldn't be in C major!" - Rick Beato
pi_181309712
quote:
14s.gif Op zondag 19 augustus 2018 20:57 schreef Litpho het volgende:

[..]

Mooi. Dan hebben we voorlopig nog wel werk aan Donna.
L. :W

Doe B. de groetjes van mij O+
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_181311009
Van 17 t/m 19 augustus 2018 trad het theatergezelschap van Royal de Luxe met drie Reuzen op in Leeuwarden, ten behoeve van Leeuwarden LF2018: culturele hoofdstad. Ivm de verwachte toestroom van de vele reizigers zijn vier GTW 2/8 stellen vanuit Limburg overgekomen naar Friesland. Hierdoor kon Arriva meer en langere treinen inzetten. Deze stellen werden de hele vrijdag en zaterdag ingezet in de pendeldienst tussen Leeuwarden en Sneek v.v.


Nadat de zon rond het middaguur snel doordraait kon het duo 10382 en 10386 nogmaals worden vastgelegd, nu bij het verlaten van de culturele hoofdstad Leeuwarden op weg naar Sneek als trein 37037.

Direct rechts van de trein is de rooms-katholieke St. Dominicuskerk uit 1937 in de Vosseparkwijk van Leeuwarden te zien. Rechts daarvan zijn de geel/groene silo's van betoncentrale Mebin duidelijk herkenbaar. Wie goed kijkt ziet daarnaast de Oldehove, een scheve vrijstaande kerktoren, een van de meest bezochte bezienswaardigheden van Leeuwarden. Geheel rechts op de foto is niet te missen de inmiddels wereldberoemde Achmea-toren. Gezichtsbepalend voor Leeuwarden en in de verre omtrek van de Friese hoofdstad te zien.

Omdat vanaf 20 augustus de scholen in Limburg weer beginnen is het materieel daar weer nodig voor de altijd enorm drukke spitsen. Gezien er rond Groningen op zondag veelal een uurdienst wordt gereden is het overbodige materieel zaterdagavond vanuit Groningen naar Leeuwarden overgebracht en waardoor de Limburgse stellen niet meer nodig waren. Daarop vertrokken de vier Limburgse GTW-stellen op zondagochtend 19 augustus 2018 weer uit Leeuwarden terug naar Nijmegen.


Net buiten Leeuwarden ter hoogte van Wirdum, konden de 10382, 10386, 10387 en 10384 worden vastgelegd als trein 82521 richting Zwolle. Op de achtergrond zal over enkele jaren het nieuwe station Leeuwarden Werpsterhoek gebouwd worden.
  zondag 19 augustus 2018 @ 23:47:21 #81
45532 ziggyziggyziggy
wisselwachter, vlaggenzwaaier
pi_181311898
quote:
0s.gif Op zondag 19 augustus 2018 12:55 schreef greavy het volgende:

[..]

jep, de ICM was door een foutje van de trdl naar een bovenleidingloos spoor gestuurd ...
Nou... dit was op NCBG. Daar leggen machinisten zelf hun wissels om.
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
pi_181312592
Hoe krijgt ie dat voor elkaar dan? :')
  Redactie Frontpage / Sport maandag 20 augustus 2018 @ 00:37:39 #83
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_181312801
quote:
1s.gif Op maandag 20 augustus 2018 00:25 schreef MTL het volgende:
Hoe krijgt ie dat voor elkaar dan? :')
Zal zoiets wel geweest zijn: ICM moet naar putspoor en machinist gooit per ongeluk het wissel naar het tankspoor om ipv eentje verderop
Altijd onderweg naar het avontuur
  Moderator maandag 20 augustus 2018 @ 06:37:37 #84
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_181314899
quote:
14s.gif Op maandag 20 augustus 2018 00:37 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

Zal zoiets wel geweest zijn: ICM moet naar putspoor en machinist gooit per ongeluk het wissel naar het tankspoor om ipv eentje verderop
Kunnen ze veel doen in zo'n putspoor? Of is het puur voor inspectie? Iets zwaars vervangen lijkt me een gemartel in een put.
Kranplätze müssen verdichtet sein
  Redactie Frontpage / Sport maandag 20 augustus 2018 @ 09:31:26 #85
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_181316032
quote:
1s.gif Op maandag 20 augustus 2018 06:37 schreef derLudolf het volgende:

[..]

Kunnen ze veel doen in zo'n putspoor? Of is het puur voor inspectie? Iets zwaars vervangen lijkt me een gemartel in een put.
inspectie en vervangen kleine onderdelen, zodat een trein niet direct langs de werkplaats in Onnen hoeft. Gebeurt op veel plaatsen in het land.
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_181318651
quote:
1s.gif Op maandag 20 augustus 2018 00:25 schreef MTL het volgende:
Hoe krijgt ie dat voor elkaar dan? :')
"wegbekendheid" :')
pi_181318833
Wat is dat? :P
pi_181319019
quote:
1s.gif Op maandag 20 augustus 2018 12:31 schreef MTL het volgende:
Wat is dat? :P
je weet wel die automatisch gegenereerde certificaatjes die nog lange tijd ondertekend werden door nanouke van 't riet _O-
pi_181319534
NSR pipoos die op de watergraafsmeer komen weten alleen de weg op de eerste 300 meter perronspoor, dan komen ze een S-bord tegen en zijn ze het spoor bijster :+
pi_181319692
Ja joh, verder wil je echt niet gaan. Dan moet ik namelijk dat hele pokkeeind weer terug lopen. Dat laat ik graag aan anderen over :+
  maandag 20 augustus 2018 @ 19:29:17 #91
45532 ziggyziggyziggy
wisselwachter, vlaggenzwaaier
pi_181329844
quote:
14s.gif Op maandag 20 augustus 2018 00:37 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

Zal zoiets wel geweest zijn: ICM moet naar putspoor en machinist gooit per ongeluk het wissel naar het tankspoor om ipv eentje verderop
Niet zoiets. Precies dat.
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
  Moderator maandag 20 augustus 2018 @ 20:56:59 #92
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_181332602
quote:
14s.gif Op maandag 20 augustus 2018 09:31 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

inspectie en vervangen kleine onderdelen, zodat een trein niet direct langs de werkplaats in Onnen hoeft. Gebeurt op veel plaatsen in het land.
Dan vast ook in Zwolle. Is me nooit opgevallen :@
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_181334168
Vanochtend was de eerste dag dat er een 9-rijtuigstam gepland in de ICd rondreed, specifiek voor de vroege spitstrein van 7:15 uit Breda.
De rest van de dag ging goed, tot er een andere trein in de spanningssluis terecht kwam en daar een paar uur heeft gestaan.
Nu klopt uiteraard de omloop voor geen meter meer en loopt die 9-rijtuigstam in Amsterdam uit. Ik ben benieuwd of ze het doorhebben (ik heb ze nog gewaarschuwd) en vannacht de reservemachinist op pad gaan sturen voor een overbrengingsrit :P
pi_181335199
quote:
1s.gif Op maandag 20 augustus 2018 21:45 schreef MTL het volgende:
Vanochtend was de eerste dag dat er een 9-rijtuigstam gepland in de ICd rondreed, specifiek voor de vroege spitstrein van 7:15 uit Breda.
De rest van de dag ging goed, tot er een andere trein in de spanningssluis terecht kwam en daar een paar uur heeft gestaan.
Nu klopt uiteraard de omloop voor geen meter meer en loopt die 9-rijtuigstam in Amsterdam uit. Ik ben benieuwd of ze het doorhebben (ik heb ze nog gewaarschuwd) en vannacht de reservemachinist op pad gaan sturen voor een overbrengingsrit :P
Is dat niet wat zonde van de stroom en kosten van 2 dergelijke ritjes om 2 of 3 rijtuigjes extra te bieden?

Wat extra capaciteit is fijn maar ik verwacht ook weer dat NS zuinig om gaat met beschikbare middelen.
  maandag 20 augustus 2018 @ 22:36:49 #95
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_181335709
quote:
1s.gif Op maandag 20 augustus 2018 22:20 schreef Bitlord het volgende:

[..]

Is dat niet wat zonde van de stroom en kosten van 2 dergelijke ritjes om 2 of 3 rijtuigjes extra te bieden?

Wat extra capaciteit is fijn maar ik verwacht ook weer dat NS zuinig om gaat met beschikbare middelen.
Het is nodig.

De 907 (7:15 uit Breda, 7:41 uit Rotterdam) is één van de drukste ICd's in de ochtendspits, en nu de 1000 1x per uur is vervangen door de Benelux is het voor Rotterdammerts ook al een stukje moeilijker om een plekje te bemachtigen.

De 9211, de eerste Benelux van de dag, rijdt een kwartier na de 907 en zal ook al goed vol zitten met Belgen en Brabanders die richting Schiphol willen.
pi_181336272
Jemig. Na 2 uur op Breda te hebben gestaan met dat 9-wagengeval mocht ik eindelijk weer richting Rotterdam terug. Kom ik op Rotterdam aan, klinkt de omroep: "Door een defecte trein...". Er zijn serieus twee treinen over de HSL geweest na de vorige verstoring en de derde trein (die achter mij aan ging) staat weer stil :')
Wanneer gaan die lui nu eens leren rijden |:(
  maandag 20 augustus 2018 @ 23:02:53 #97
45532 ziggyziggyziggy
wisselwachter, vlaggenzwaaier
pi_181336351
Vanmorgen aanrijding golftas bij Geldermalsen. Mcn voelde klap, liep terug om te kijken en kwam tientallen golfballetjes tegen. O-)
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
  maandag 20 augustus 2018 @ 23:05:33 #98
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_181336420
quote:
1s.gif Op maandag 20 augustus 2018 22:59 schreef MTL het volgende:
Jemig. Na 2 uur op Breda te hebben gestaan met dat 9-wagengeval mocht ik eindelijk weer richting Rotterdam terug. Kom ik op Rotterdam aan, klinkt de omroep: "Door een defecte trein...". Er zijn serieus twee treinen over de HSL geweest na de vorige verstoring en de derde trein (die achter mij aan ging) staat weer stil :')
Wanneer gaan die lui nu eens leren rijden |:(
_O-
pi_181344204
Ontslagen bij NedTrain: ’Collega’s stonden te huilen’

Margot Klompmaker18 aug. 2018 Haarlems Dagblad

,,Collega’s stonden te huilen. Sommigen zitten overspannen thuis. Mannen van in de zestig jaar, die hier altijd tot volle tevredenheid hebben gewerkt. NedTrain heeft ze van de ene dag op de andere afgedankt.’’

John Kaandorp (56) uit Limmen kan nog boos worden als hij erover praat. De oud-leidinggevende bij de werkplaats van NedTrain in Haarlem is zelf ook ontslagen. ,,Niet omdat ik niet voldeed, maar omdat ik weigerde een totaal overbodige opleiding te volgen.’’
Er is grote onrust ontstaan onder werknemers van NedTrain. Werknemers van het onderdeel van NS worden verplicht een opleiding te volgen. Wie dat niet kan, tussentijds afvalt of zakt voor het examen, wordt boventallig verklaard en moet eruit. FNV Spoor wil een rechtszaak aanspannen tegen NS en roept gedupeerden op zich bij de bond te melden.

,,Mensen kunnen geen kant op, ze moeten wel meedoen aan de opleiding want ze hebben gezinnen en een hypotheek’’, vertelt John Kaandorp. ,,De leiding deelde ijskoud mee dat de opleiding was afgesproken met de vakbonden en groepscommissie. Het was allemaal zeer intimiderend.’’

Kaandorp werd juni vorig jaar bij NedTrain aangenomen als leidinggevende op de afdeling revisie van wielstellen en assen. ,,Mijn opleiding is op mbo 3-niveau. Mijn kwalificaties waren voldoende voor een leidinggevende functie.’’ Kaandorp was teamcoördinator. ,,Maar omdat ik houd van sleutelen was ik ook actief op de werkvloer.’’
De ellende voor het NedTrainpersoneel begon ruim een maand geleden, vertelt Kaandorp. ,,We kregen opeens te horen dat we allemaal een opleiding moesten volgen, vergelijkbaar met mbo2. Ik heb mbo3, maar moest ook aan de bak. Terwijl ik een jaar geleden nog de juiste papieren had!’’ Volgens Kaandorp eist NedTrain dat alle werknemers vanaf september de opleiding allround constructie medewerker gaan volgen bij het ROC. ,,Deze opleiding heeft geen raakvlak met de werkzaamheden op de afdeling draai- en wielstellen waar ik werkte. De opleiding duurt 3 jaar en je moet hem volgen tijdens je werktijdverkortingsdagen. Dit is in strijd met de cao. Als je weigert zoals ik, vlieg je eruit. Ook moesten mensen eerst een test doen. Wie daarvoor zakte kon ook meteen vertrekken.’’

Niet nodig, volgens Kaandorp slaan de eisen van NedTrain nergens op. ,,NS zadelt met name oudere werknemers op met een groot probleem. Je verplicht mensen van boven de 60 jaar om nog eens drie jaar in de schoolbanken te gaan zitten. En waarom? Voor de werkzaamheden is de opleiding niet nodig. Mensen die veertig jaar perfect werk hebben afgeleverd worden nu opeens afgeserveerd. Logisch dat mensen op tilt sloegen, stonden te huilen en nu overspannen thuis zitten. Ook jongere mensen durven niet te weigeren. Nee zeggen is geen optie.’’

De FNV vindt de gang van zaken onacceptabel. FNV-bestuurder Christa Burger: ,,We hebben geen enkele afspraak met NS over de opleiding gemaakt. Het is prima als aan nieuw personeel eisen worden gesteld. Maar voor personeel dat er al langer zit en goed werk aflevert moet je een uitzondering maken, vinden wij. Er komen genoeg oudere treinen binnen waar zij ervaring mee hebben.’’
Volgens de NS zijn in 2011 gewijzigde opleidingseisen vastgesteld. ,,Er zijn in de afgelopen jaren veel nieuwe, modernere treinen met meer geavanceerde techniek gekomen’’, aldus een woordvoerster. ,,Er is gezocht naar een opleiding die het beste aansluit bij de werkzaamheden van NedTrain. Het is praktisch niet uitvoerbaar om ouder personeel alleen werkzaamheden aan bepaalde treinen te laten uitvoeren.’’ Volgens het bedrijf kan personeel ’in de tijd van NS’ de opleiding volgen. Ook worden werknemers die binnen 2 jaar na afronding van de opleiding met pensioen gaan, op verzoek vrijgesteld van de opleiding, aldus NS.

Volgens John Kaandorp heeft NedTrain alleen al in Haarlem tientallen personeelsleden gedupeerd. ,,Bij commentaar of tegengas werd ik bedreigd, evenals collega’s. Toen ik een collectief wilde samenstellen van getroffen medewerkers moest ik zo snel mogelijk van het terrein af.’’
John Kaandorp bestrijdt de argumenten van NS. ,,De opleiding die wordt aangeboden is all round constructie medewerker en heeft raakvlakken met andere onderdelen van treinen, maar niet met de afdeling draai- en wielstellen.’’
Ook klopt het volgens Kaandorp niet dat personeel de opleiding volgt in de baas zijn tijd. ,,Je moet naar school op de dagen dat je een werktijdverkorting hebt gekregen. Je bent minder gaan werken en je krijgt dus minder salaris. Nu moeten mensen op die dagen verplicht naar school.’’
  dinsdag 21 augustus 2018 @ 13:50:12 #100
231016 Goverman
asfalteren kun je leren
pi_181346491
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 augustus 2018 12:08 schreef Adrie072 het volgende:
Ontslagen bij NedTrain: ’Collega’s stonden te huilen’

Margot Klompmaker18 aug. 2018 Haarlems Dagblad

,,Collega’s stonden te huilen. Sommigen zitten overspannen thuis. Mannen van in de zestig jaar, die hier altijd tot volle tevredenheid hebben gewerkt. NedTrain heeft ze van de ene dag op de andere afgedankt.’’

John Kaandorp (56) uit Limmen kan nog boos worden als hij erover praat. De oud-leidinggevende bij de werkplaats van NedTrain in Haarlem is zelf ook ontslagen. ,,Niet omdat ik niet voldeed, maar omdat ik weigerde een totaal overbodige opleiding te volgen.’’
Er is grote onrust ontstaan onder werknemers van NedTrain. Werknemers van het onderdeel van NS worden verplicht een opleiding te volgen. Wie dat niet kan, tussentijds afvalt of zakt voor het examen, wordt boventallig verklaard en moet eruit. FNV Spoor wil een rechtszaak aanspannen tegen NS en roept gedupeerden op zich bij de bond te melden.

,,Mensen kunnen geen kant op, ze moeten wel meedoen aan de opleiding want ze hebben gezinnen en een hypotheek’’, vertelt John Kaandorp. ,,De leiding deelde ijskoud mee dat de opleiding was afgesproken met de vakbonden en groepscommissie. Het was allemaal zeer intimiderend.’’

Kaandorp werd juni vorig jaar bij NedTrain aangenomen als leidinggevende op de afdeling revisie van wielstellen en assen. ,,Mijn opleiding is op mbo 3-niveau. Mijn kwalificaties waren voldoende voor een leidinggevende functie.’’ Kaandorp was teamcoördinator. ,,Maar omdat ik houd van sleutelen was ik ook actief op de werkvloer.’’
De ellende voor het NedTrainpersoneel begon ruim een maand geleden, vertelt Kaandorp. ,,We kregen opeens te horen dat we allemaal een opleiding moesten volgen, vergelijkbaar met mbo2. Ik heb mbo3, maar moest ook aan de bak. Terwijl ik een jaar geleden nog de juiste papieren had!’’ Volgens Kaandorp eist NedTrain dat alle werknemers vanaf september de opleiding allround constructie medewerker gaan volgen bij het ROC. ,,Deze opleiding heeft geen raakvlak met de werkzaamheden op de afdeling draai- en wielstellen waar ik werkte. De opleiding duurt 3 jaar en je moet hem volgen tijdens je werktijdverkortingsdagen. Dit is in strijd met de cao. Als je weigert zoals ik, vlieg je eruit. Ook moesten mensen eerst een test doen. Wie daarvoor zakte kon ook meteen vertrekken.’’

Niet nodig, volgens Kaandorp slaan de eisen van NedTrain nergens op. ,,NS zadelt met name oudere werknemers op met een groot probleem. Je verplicht mensen van boven de 60 jaar om nog eens drie jaar in de schoolbanken te gaan zitten. En waarom? Voor de werkzaamheden is de opleiding niet nodig. Mensen die veertig jaar perfect werk hebben afgeleverd worden nu opeens afgeserveerd. Logisch dat mensen op tilt sloegen, stonden te huilen en nu overspannen thuis zitten. Ook jongere mensen durven niet te weigeren. Nee zeggen is geen optie.’’

De FNV vindt de gang van zaken onacceptabel. FNV-bestuurder Christa Burger: ,,We hebben geen enkele afspraak met NS over de opleiding gemaakt. Het is prima als aan nieuw personeel eisen worden gesteld. Maar voor personeel dat er al langer zit en goed werk aflevert moet je een uitzondering maken, vinden wij. Er komen genoeg oudere treinen binnen waar zij ervaring mee hebben.’’
Volgens de NS zijn in 2011 gewijzigde opleidingseisen vastgesteld. ,,Er zijn in de afgelopen jaren veel nieuwe, modernere treinen met meer geavanceerde techniek gekomen’’, aldus een woordvoerster. ,,Er is gezocht naar een opleiding die het beste aansluit bij de werkzaamheden van NedTrain. Het is praktisch niet uitvoerbaar om ouder personeel alleen werkzaamheden aan bepaalde treinen te laten uitvoeren.’’ Volgens het bedrijf kan personeel ’in de tijd van NS’ de opleiding volgen. Ook worden werknemers die binnen 2 jaar na afronding van de opleiding met pensioen gaan, op verzoek vrijgesteld van de opleiding, aldus NS.

Volgens John Kaandorp heeft NedTrain alleen al in Haarlem tientallen personeelsleden gedupeerd. ,,Bij commentaar of tegengas werd ik bedreigd, evenals collega’s. Toen ik een collectief wilde samenstellen van getroffen medewerkers moest ik zo snel mogelijk van het terrein af.’’
John Kaandorp bestrijdt de argumenten van NS. ,,De opleiding die wordt aangeboden is all round constructie medewerker en heeft raakvlakken met andere onderdelen van treinen, maar niet met de afdeling draai- en wielstellen.’’
Ook klopt het volgens Kaandorp niet dat personeel de opleiding volgt in de baas zijn tijd. ,,Je moet naar school op de dagen dat je een werktijdverkorting hebt gekregen. Je bent minder gaan werken en je krijgt dus minder salaris. Nu moeten mensen op die dagen verplicht naar school.’’
Beetje een vreemd verhaal en redelijk eenzijdig belicht ook. Ik ben benieuwd wat de CNV hiervan vindt en misschien ook wel de VVMC ( hoewel dit niet hun doelgroep is). De reactie van NS staat enerzijds haaks op de beweringen van de NedTrainers, anderzijds lijkt het erop alsof NS (NedTrain) al grotendeels aan de beweringen van de monteurs tegemoet komt. Inhoudelijk gezien kan ik snappen dat NS en baseline opleidingsniveau wil waarborgen om te voorkomen dat je later het verwijt krijgt te weinig aan opleidingen te hebben gedaan. Dan zal de FNV ook van zich laten horen.

Misschien zit het in het subtiel brengen dat je in de categorie uitzonderingen valt in plaats het weigeren te noemen?
Als alles op jou afkomt, zit jij op de verkeerde baan.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')