Waar lees je dat?quote:Op donderdag 16 augustus 2018 15:02 schreef Goverman het volgende:
[..]
Dat dus... En natuurlijk ook of de machinist in kwestie daar op is gewezen (waarschuwing o.i.d.).
Sjoemelen met remproeven (zeggen dat ze zijn uitgevoerd, terwijl ze dat niet volledig zijn) spreekt niet in je voordeel natuurlijk. En als gevolg van een fout met een verkeerde treinsamenstelling rijden ook niet... Tja, genoeg reden voor ontslag dus, vindt ook het Hof.
De uitspraak zelf en de nieuwsbrief van spoorpro.nlquote:
En rov 2.17:quote:Naar het oordeel van het hof rechtvaardigt de handelwijze van [verzoeker] inderdaad ontbinding van de arbeidsovereenkomst op grond van verwijtbaar handelen in de zin van artikel 7:669 lid 3 sub e BW. Daartoe is het volgende redengevend. [verzoeker] heeft in een relatief korte periode tot drie maal toe, in de jaren 2015, 2016 en de laatste maal op 15 september 2017, verzuimd om een wagen van de rem te halen en daarmee verzuimd de grote remproef, zoals deze wordt voorgeschreven in het Handboek Buitendienst, correct uit te voeren. Niet langer is in geschil dat de tekst van het Handboek Buitendienst ten aanzien van de veiligheidsregels in de loop der jaren op dit punt niet is veranderd; [verzoeker] heeft niet meer gereageerd op deze stelling van DB Cargo in het verweerschrift in hoger beroep en niet weersproken dat de teksten ongewijzigd zijn gebleven.
Het Hof constateert dat remproeven onjuist zijn uitgevoerd, maar dat op de briefjes stond dat dat wel zo was. Het Hof oordeelt alleen dat dat niet bewust is gebeurd. En dat is dan ook de reden dat er geen sprake kon zijn van ontslag op staande voet. Maar dat is dan ook het enige...quote:Tegen de achtergrond van hetgeen hiervoor is overwogen, is het hof van oordeel dat de gedragingen van [verzoeker] niet kwalificeren als ernstig verwijtbaar handelen of nalaten. [verzoeker] heeft weliswaar een aantal forse steken laten vallen door een paar keren de remproef niet correct uit te voeren, met potentieel zeer ernstige gevolgen, maar tegelijkertijd is sprake van (feilbaar) mensenwerk. DB Cargo verwijt [verzoeker] ook niet dat hij doelbewust de regels heeft overtreden; in dit verband stelt zij in het verweerschrift in hoger beroep dat zij [verzoeker] op staande voet zou hebben ontslagen indien dat wel het geval was geweest. De stelling van DB Cargo, dat [verzoeker] ‘keer op keer’ fouten maakt en dit ernstig verwijtbaar is, acht het hof tegen de achtergrond van de periode van ruim 15 foutloze maanden voor het laatste incident, en (voor zover bekend) vier gemaakte fouten gedurende een dienstverband van 19 jaar, niet juist. Het verwijt dat [verzoeker] niet alleen heeft verzuimd de wagen van de handrem te halen en dus de grote remproef goed uit te voeren, maar daarnaast ook de rembrief onjuist heeft ingevuld, namelijk door te noteren dat de remproef was geslaagd, is naar het oordeel van het hof niet terecht. Immers, gesteld noch gebleken is dat [verzoeker] zich ervan bewust was dat hij verzuimd had de wagen van de handrem te halen/de remproef correct uit te voeren, zodat het logisch is dat hij in het verlengde daarvan in de rembrief heeft genoteerd dat de remproef was geslaagd. Dat valt hem dan ook niet aan te rekenen.
Haha, keertje gehad dat de afstappende machinist op Hoofddorp opstel was vergeten de remkraan in de afsluitstand te zetten. Kon ik 12 bakken heen en teruglopen met nog 6 minuten voor vertrekquote:Op donderdag 16 augustus 2018 15:45 schreef Maegrim het volgende:
Ik vergat laatst bij een ICM de handrem. Toen moest ik 3 bakken teruglopen
Klopt, de kwalificatie komt van mij. De kantonrechter vond dat overigens ook als je tussen de regels doorleest. Het Hof vindt dus dat sprake is van incompetentie (was zich niet bewust, dus niet ernstig verwijtbaar) en niet van sjoemelen (iets in de trant van wist wat hij deed, maar vulde bewust iets anders in).quote:Op donderdag 16 augustus 2018 19:36 schreef Dr_Flash het volgende:
Nou ja de kwalificatie "sjoemelen" is wel van jou zelf natuurlijk. En suggereert opzet, wat nergens te lezen is. Lees je vaker de Telegraaf?
Hij zegt letterlijk dat het Hof oordeelt dat er geen sprake is geweest van bewust foutief handelen (wat het volgens mij alleen maar erger maakt, wat vergeet hij nog meer, omschakelen naar 25KV op de machine en toch de panto omhoog?) en hij heeft zelf een kwalificatie toegevoegd. Mag een mens geen mening hebben dan?quote:Op donderdag 16 augustus 2018 19:36 schreef Dr_Flash het volgende:
Nou ja de kwalificatie "sjoemelen" is wel van jou zelf natuurlijk. En suggereert opzet, wat nergens te lezen is. Lees je vaker de Telegraaf?
Waar zeg ik dat? Loop toch eens niet overal altijd het conflict te zoeken joh. Makes life so much easierquote:Op donderdag 16 augustus 2018 20:01 schreef DeaDLocK2K het volgende:
Mag een mens geen mening hebben dan?
Klinkt grappig komend van jou.quote:Op donderdag 16 augustus 2018 20:04 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Waar zeg ik dat? Loop toch eens niet overal altijd het conflict te zoeken joh. Makes life so much easier
Ach jah, ik roep zelf altijd dat de pot de ketel best mag verwijten dat 'ie zwart zietquote:Op donderdag 16 augustus 2018 20:09 schreef Dr_Flash het volgende:
Joa joa de reply die je wist dat zou komen
zit je niet toevallig in een intercity?quote:Op vrijdag 17 augustus 2018 09:17 schreef Peterselieman het volgende:
wie nu met de trein naar Leeuwarden heeft pech. Ze zitten vol en slaan zelfs stations over omdat er niemand meer bij past
nee hoor. Zit nu hoog en droog in Groningen (nog wel)quote:Op vrijdag 17 augustus 2018 09:19 schreef Salatrel het volgende:
[..]
zit je niet toevallig in een intercity?
Die dienen als reserve, maar je kunt op de trajecten maar max 2 of 3 treinen per uur laten rijden van max 6 bakken GTW.quote:Op vrijdag 17 augustus 2018 09:41 schreef dennistd het volgende:
En ze hebben nog wel extra stellen uit Limburg gehaald...
Dat is volgens mij alleen richting Leeuwarden. De andere kant op gaat niet zonder vertraging lukken denk ik, omdat het stuk Leeuwarden-Feanwâlden te lang is en Achter de Hoven-Tytsjerk/Hurdegaryp één blok is.quote:Op vrijdag 17 augustus 2018 11:05 schreef Mr_Klaasje het volgende:
Als je de sneltrein wat vertraagd (2 stops extra) en gebruik maakt van het zijspoor bij Hoogkerk kan je ook 2x per uur een sneltrein laten rijden op de huidige infra. Dat levert nogal wat meer capaciteit op.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |