ziggyziggyziggy, houdt niet van treinen, wel van spoorwegen. Dr_Flash, Wereldreiziger. Bordjesknaller. Topografiespecialist. Reisgidsmeister. Vraagt zich af hoelang er nog Dieseltractie bij ACTS is. Scarlet_Dragonfly, random betweter die een hekel heeft aan OV-chipkaart-haters. James1988, geilt op treinenbouwer Alstom, hogesnelheidstreinen, SNCF en Duitsland. En Brabant. Yreal, vindt de infrastructuur/logistiek interessant en wordt sowieso opgewonden van alles met meer dan 1000 pk. greavy, vindt de OV-chipkaart maar niks en ziet i.p.v. het huidige materieel liever overal VIRM's rijden. bork, voor alle mooie plaatjes, kloppende info en kindvriendelijke verhalen. Crientj, Ginger, Servexmeisje en inspiratieloos. Eet graag 714's. Darkwing_Duck, der Nahverkehrsprofi. Parijskenner. Heeft al het spoor van Monaco bereden. Luxemburg op wensenlijstje. Flodder450, Is een keer komen aanlopen en laat tegenwoordig zo nu en dan weten dat ie nog leeft. b2py, Alcoholist, weersonheilsprofeet en zeurpiet met een spoorhobby. Verliefd op PKP IC. Ireyon, de Baas van Roosendaal, achtbaanspecialist. (Is tenslotte ook rails) Peterselieman, PSM voor intimi, voor al uw kruidvatkaartjes over de grens. dennistd, Fantacolist, civiel vervoer. Zug-Chef, Arrivalover die alle badslipperexpressen hekelt JDude, voor overbodige feitjes over parttime-treinforensen in Brabant ( ) Prins_Pils, relnicht die het allemaal prachtig vindt maar er de ballen verstand van heeft. Lieft metro en S-Bahn. DeaDLocK2K, *Kutjoch* Koplopers fanboy derLudolf, vindt moderne tupperware-treinen maar niets en vindt dat een echte trein een locomotief moet hebben Goverman: houdt van staal en beton. Vooral als het veel en nieuw is. Igen: Elektrische tractie ftw! MTL, Sloopt wel eens echte treintjes FredvZ Eeuwig chagrijnige forens
• In dit topic vinden we vrijwel alles interessant wat met rails te maken heeft. Goederentreinen, trams en metro's zijn hier ook allemaal welkom, evenals informatie over vervoersbedrijven en materieelsoorten. Twijfel je of iets in dit topic thuishoort? Plaats het gerust en je merkt het vanzelf wel.
• Afkortingen en nummertjes om o.a. stations en treinen aan te duiden, zijn niet wenselijk. Zo heet station Gvc hier Den Haag Centraal en is trein 3626 gewoon de Intercity van Roosendaal naar Zwolle van 07:50 uur. Treinstelnummers mogen gewoon genoemd worden, maar dan wel graag met materieelsoort erbij vermeld.
• Als je hier komt zeiken op het verkeerde bedrijf, lachen we je uit. Een sein- of wisselstoring is vrijwel nooit de schuld van de Nederlandse Spoorwegen en het uitvallen van een IC Direct is niet de schuld van AnsaldoBreda. Terechte klachten kun je natuurlijk wel altijd hier kwijt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.En hier verder! Vanaf nu elk nieuw topic beginnen met frontseinen!
[ Bericht 0% gewijzigd door Maegrim op 14-08-2018 23:44:34 ]
Op woensdag 15 augustus 2018 09:14 schreef b2py het volgende: Aardbei. Zoetsappig hoor allemaal, tegenwoordig kan je voor minste of geringste al niet meer functioneren. Pampermaatschappij.
Op woensdag 15 augustus 2018 09:14 schreef b2py het volgende: Aardbei. Zoetsappig hoor allemaal, tegenwoordig kan je voor minste of geringste al niet meer functioneren. Pampermaatschappij.
Nee, je leest niet dat mensen fouten mogen maken. Je leest alleen dat fouten die tot ontslag (kunnen) leiden niet gelijk reden zijn voor ontslag vanwege een dringende reden, ook wel "ontslag op staande voet" genoemd.
Eigenlijk best een goede uitspraak van het Hof: DB Cargo krijgt gelijk, want ze kunnen iemand ontslaan die niet functioneert, de machinist krijgt gelijk, want het was niet zo dringend en ernstig dat ze e.e.a. zonder ontslagvergoeding mochten doen...
Als alles op jou afkomt, zit jij op de verkeerde baan.
Op donderdag 16 augustus 2018 14:54 schreef Dr_Flash het volgende: Mijn mening zal er wel niet toe doen natuurlijk, maar 3 keer in 3 jaar een fout maken is echt wat anders dan "niet functioneren" IMO.
Dat dus... En natuurlijk ook of de machinist in kwestie daar op is gewezen (waarschuwing o.i.d.).
Sjoemelen met remproeven (zeggen dat ze zijn uitgevoerd, terwijl ze dat niet volledig zijn) spreekt niet in je voordeel natuurlijk. En als gevolg van een fout met een verkeerde treinsamenstelling rijden ook niet... Tja, genoeg reden voor ontslag dus, vindt ook het Hof.
Als alles op jou afkomt, zit jij op de verkeerde baan.
Dat dus... En natuurlijk ook of de machinist in kwestie daar op is gewezen (waarschuwing o.i.d.).
Sjoemelen met remproeven (zeggen dat ze zijn uitgevoerd, terwijl ze dat niet volledig zijn) spreekt niet in je voordeel natuurlijk. En als gevolg van een fout met een verkeerde treinsamenstelling rijden ook niet... Tja, genoeg reden voor ontslag dus, vindt ook het Hof.
De uitspraak zelf en de nieuwsbrief van spoorpro.nl
Ik ken de zaak helemaal niet verder, ik baseer me alleen wat ik uit de relevante media en de uitspraak op rechtspraak.nl (Rov):
quote:
Naar het oordeel van het hof rechtvaardigt de handelwijze van [verzoeker] inderdaad ontbinding van de arbeidsovereenkomst op grond van verwijtbaar handelen in de zin van artikel 7:669 lid 3 sub e BW. Daartoe is het volgende redengevend. [verzoeker] heeft in een relatief korte periode tot drie maal toe, in de jaren 2015, 2016 en de laatste maal op 15 september 2017, verzuimd om een wagen van de rem te halen en daarmee verzuimd de grote remproef, zoals deze wordt voorgeschreven in het Handboek Buitendienst, correct uit te voeren. Niet langer is in geschil dat de tekst van het Handboek Buitendienst ten aanzien van de veiligheidsregels in de loop der jaren op dit punt niet is veranderd; [verzoeker] heeft niet meer gereageerd op deze stelling van DB Cargo in het verweerschrift in hoger beroep en niet weersproken dat de teksten ongewijzigd zijn gebleven.
En rov 2.17:
quote:
Tegen de achtergrond van hetgeen hiervoor is overwogen, is het hof van oordeel dat de gedragingen van [verzoeker] niet kwalificeren als ernstig verwijtbaar handelen of nalaten. [verzoeker] heeft weliswaar een aantal forse steken laten vallen door een paar keren de remproef niet correct uit te voeren, met potentieel zeer ernstige gevolgen, maar tegelijkertijd is sprake van (feilbaar) mensenwerk. DB Cargo verwijt [verzoeker] ook niet dat hij doelbewust de regels heeft overtreden; in dit verband stelt zij in het verweerschrift in hoger beroep dat zij [verzoeker] op staande voet zou hebben ontslagen indien dat wel het geval was geweest. De stelling van DB Cargo, dat [verzoeker] ‘keer op keer’ fouten maakt en dit ernstig verwijtbaar is, acht het hof tegen de achtergrond van de periode van ruim 15 foutloze maanden voor het laatste incident, en (voor zover bekend) vier gemaakte fouten gedurende een dienstverband van 19 jaar, niet juist. Het verwijt dat [verzoeker] niet alleen heeft verzuimd de wagen van de handrem te halen en dus de grote remproef goed uit te voeren, maar daarnaast ook de rembrief onjuist heeft ingevuld, namelijk door te noteren dat de remproef was geslaagd, is naar het oordeel van het hof niet terecht. Immers, gesteld noch gebleken is dat [verzoeker] zich ervan bewust was dat hij verzuimd had de wagen van de handrem te halen/de remproef correct uit te voeren, zodat het logisch is dat hij in het verlengde daarvan in de rembrief heeft genoteerd dat de remproef was geslaagd. Dat valt hem dan ook niet aan te rekenen.
Het Hof constateert dat remproeven onjuist zijn uitgevoerd, maar dat op de briefjes stond dat dat wel zo was. Het Hof oordeelt alleen dat dat niet bewust is gebeurd. En dat is dan ook de reden dat er geen sprake kon zijn van ontslag op staande voet. Maar dat is dan ook het enige...
[ Bericht 40% gewijzigd door Goverman op 16-08-2018 19:45:33 ]
Als alles op jou afkomt, zit jij op de verkeerde baan.
Haha, keertje gehad dat de afstappende machinist op Hoofddorp opstel was vergeten de remkraan in de afsluitstand te zetten. Kon ik 12 bakken heen en teruglopen met nog 6 minuten voor vertrek
Op donderdag 16 augustus 2018 19:36 schreef Dr_Flash het volgende: Nou ja de kwalificatie "sjoemelen" is wel van jou zelf natuurlijk. En suggereert opzet, wat nergens te lezen is. Lees je vaker de Telegraaf?
Klopt, de kwalificatie komt van mij. De kantonrechter vond dat overigens ook als je tussen de regels doorleest. Het Hof vindt dus dat sprake is van incompetentie (was zich niet bewust, dus niet ernstig verwijtbaar) en niet van sjoemelen (iets in de trant van wist wat hij deed, maar vulde bewust iets anders in).
En in dat haakje van incompetentie (dus niet bewust een briefje verkeerd invullen) kon het Hof de machinist een ontslagvergoeding toekennen. Dat is dan weer het elegante van deze uitspraak.
Als alles op jou afkomt, zit jij op de verkeerde baan.
Op donderdag 16 augustus 2018 19:36 schreef Dr_Flash het volgende: Nou ja de kwalificatie "sjoemelen" is wel van jou zelf natuurlijk. En suggereert opzet, wat nergens te lezen is. Lees je vaker de Telegraaf?
Hij zegt letterlijk dat het Hof oordeelt dat er geen sprake is geweest van bewust foutief handelen (wat het volgens mij alleen maar erger maakt, wat vergeet hij nog meer, omschakelen naar 25KV op de machine en toch de panto omhoog?) en hij heeft zelf een kwalificatie toegevoegd. Mag een mens geen mening hebben dan?
Op vrijdag 17 augustus 2018 09:17 schreef Peterselieman het volgende: wie nu met de trein naar Leeuwarden heeft pech. Ze zitten vol en slaan zelfs stations over omdat er niemand meer bij past
Als je de sneltrein wat vertraagd (2 stops extra) en gebruik maakt van het zijspoor bij Hoogkerk kan je ook 2x per uur een sneltrein laten rijden op de huidige infra. Dat levert nogal wat meer capaciteit op.
Op vrijdag 17 augustus 2018 11:05 schreef Mr_Klaasje het volgende: Als je de sneltrein wat vertraagd (2 stops extra) en gebruik maakt van het zijspoor bij Hoogkerk kan je ook 2x per uur een sneltrein laten rijden op de huidige infra. Dat levert nogal wat meer capaciteit op.
Dat is volgens mij alleen richting Leeuwarden. De andere kant op gaat niet zonder vertraging lukken denk ik, omdat het stuk Leeuwarden-Feanwâlden te lang is en Achter de Hoven-Tytsjerk/Hurdegaryp één blok is.
Het gaat goed. Richting Leeuwarden staat een sein bij de beweegbare brug over de Grens en een paar kilometer daarvoor nog een P-sein. Richting Groningen rijdt de sneltrein voor de stopper uit en is al bij Hurdegaryp voordat de stoptrein überhaupt vertrekt en daarvoor al vrij baan tot aan de Grens heeft. Daar staat namelijk het enige tussen-hoofdsein.