En het is onze eigen schuldquote:Op zaterdag 18 augustus 2018 09:11 schreef b2py het volgende:
Het wordt erg druk in onze treinen jong0ns
Te veel lucht juist. De vacuümpomp deed het niet... Nu ipv met historisch materieel maar met de Himmelstreppe onderweg naar Mariazell.quote:Op zaterdag 18 augustus 2018 11:36 schreef MTL het volgende:
Ik mag hopen dat er lucht op staat, anders kan je niet weg
Te weinig lucht kan uiteraard wel
In september zijn er weer de nodige uitzendingen: https://www.swr.de/jaeger(...)2/1pxwqh4/index.htmlquote:Op zaterdag 18 augustus 2018 19:46 schreef Dr_Flash het volgende:
Dennis hoe is het eingenlijk met die ouwe loc in de Rijn? Zijn er alweer nieuwe filmpjes?
Half uurtje misschien, 2 km oidquote:Op zondag 19 augustus 2018 10:01 schreef cherrycoke het volgende:
je kan toch gewoon lopen van den helder station naar de pond?
Ah okee, ben benieuwdquote:Op zondag 19 augustus 2018 08:00 schreef dennistd het volgende:
[..]
In september zijn er weer de nodige uitzendingen: https://www.swr.de/jaeger(...)2/1pxwqh4/index.html
20 minuten via willemsoord.quote:Op zondag 19 augustus 2018 10:11 schreef Frozen-assassin het volgende:
[..]
Half uurtje misschien, 2 km oid
jep, de ICM was door een foutje van de trdl naar een bovenleidingloos spoor gestuurd ...quote:Op zondag 19 augustus 2018 12:16 schreef Peterselieman het volgende:
niet alledaags zo
[ afbeelding ]
Op het emplacement van Leeuwarden zo te zien
twitter:ProRail twitterde op zondag 19-08-2018 om 16:41:59 Foto van de beschadigde bovenleiding en stroomafnemer tussen Zwolle en Meppel. Aannemer en collega’s werken hard aan herstel treinverkeer @ProRail @NS_online https://t.co/ilDFuZLBgB reageer retweet
Mooi. Dan hebben we voorlopig nog wel werk aan Donna.quote:Op zaterdag 18 augustus 2018 09:11 schreef b2py het volgende:
Het wordt erg druk in onze treinen jong0ns
L.quote:Op zondag 19 augustus 2018 20:57 schreef Litpho het volgende:
[..]
Mooi. Dan hebben we voorlopig nog wel werk aan Donna.
Nou... dit was op NCBG. Daar leggen machinisten zelf hun wissels om.quote:Op zondag 19 augustus 2018 12:55 schreef greavy het volgende:
[..]
jep, de ICM was door een foutje van de trdl naar een bovenleidingloos spoor gestuurd ...
Zal zoiets wel geweest zijn: ICM moet naar putspoor en machinist gooit per ongeluk het wissel naar het tankspoor om ipv eentje verderopquote:
Kunnen ze veel doen in zo'n putspoor? Of is het puur voor inspectie? Iets zwaars vervangen lijkt me een gemartel in een put.quote:Op maandag 20 augustus 2018 00:37 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
Zal zoiets wel geweest zijn: ICM moet naar putspoor en machinist gooit per ongeluk het wissel naar het tankspoor om ipv eentje verderop
inspectie en vervangen kleine onderdelen, zodat een trein niet direct langs de werkplaats in Onnen hoeft. Gebeurt op veel plaatsen in het land.quote:Op maandag 20 augustus 2018 06:37 schreef derLudolf het volgende:
[..]
Kunnen ze veel doen in zo'n putspoor? Of is het puur voor inspectie? Iets zwaars vervangen lijkt me een gemartel in een put.
je weet wel die automatisch gegenereerde certificaatjes die nog lange tijd ondertekend werden door nanouke van 't rietquote:
Niet zoiets. Precies dat.quote:Op maandag 20 augustus 2018 00:37 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
Zal zoiets wel geweest zijn: ICM moet naar putspoor en machinist gooit per ongeluk het wissel naar het tankspoor om ipv eentje verderop
Dan vast ook in Zwolle. Is me nooit opgevallenquote:Op maandag 20 augustus 2018 09:31 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
inspectie en vervangen kleine onderdelen, zodat een trein niet direct langs de werkplaats in Onnen hoeft. Gebeurt op veel plaatsen in het land.
Is dat niet wat zonde van de stroom en kosten van 2 dergelijke ritjes om 2 of 3 rijtuigjes extra te bieden?quote:Op maandag 20 augustus 2018 21:45 schreef MTL het volgende:
Vanochtend was de eerste dag dat er een 9-rijtuigstam gepland in de ICd rondreed, specifiek voor de vroege spitstrein van 7:15 uit Breda.
De rest van de dag ging goed, tot er een andere trein in de spanningssluis terecht kwam en daar een paar uur heeft gestaan.
Nu klopt uiteraard de omloop voor geen meter meer en loopt die 9-rijtuigstam in Amsterdam uit. Ik ben benieuwd of ze het doorhebben (ik heb ze nog gewaarschuwd) en vannacht de reservemachinist op pad gaan sturen voor een overbrengingsrit
Het is nodig.quote:Op maandag 20 augustus 2018 22:20 schreef Bitlord het volgende:
[..]
Is dat niet wat zonde van de stroom en kosten van 2 dergelijke ritjes om 2 of 3 rijtuigjes extra te bieden?
Wat extra capaciteit is fijn maar ik verwacht ook weer dat NS zuinig om gaat met beschikbare middelen.
quote:Op maandag 20 augustus 2018 22:59 schreef MTL het volgende:
Jemig. Na 2 uur op Breda te hebben gestaan met dat 9-wagengeval mocht ik eindelijk weer richting Rotterdam terug. Kom ik op Rotterdam aan, klinkt de omroep: "Door een defecte trein...". Er zijn serieus twee treinen over de HSL geweest na de vorige verstoring en de derde trein (die achter mij aan ging) staat weer stil
Wanneer gaan die lui nu eens leren rijden
Beetje een vreemd verhaal en redelijk eenzijdig belicht ook. Ik ben benieuwd wat de CNV hiervan vindt en misschien ook wel de VVMC ( hoewel dit niet hun doelgroep is). De reactie van NS staat enerzijds haaks op de beweringen van de NedTrainers, anderzijds lijkt het erop alsof NS (NedTrain) al grotendeels aan de beweringen van de monteurs tegemoet komt. Inhoudelijk gezien kan ik snappen dat NS en baseline opleidingsniveau wil waarborgen om te voorkomen dat je later het verwijt krijgt te weinig aan opleidingen te hebben gedaan. Dan zal de FNV ook van zich laten horen.quote:Op dinsdag 21 augustus 2018 12:08 schreef Adrie072 het volgende:
Ontslagen bij NedTrain: ’Collega’s stonden te huilen’
Margot Klompmaker18 aug. 2018 Haarlems Dagblad
,,Collega’s stonden te huilen. Sommigen zitten overspannen thuis. Mannen van in de zestig jaar, die hier altijd tot volle tevredenheid hebben gewerkt. NedTrain heeft ze van de ene dag op de andere afgedankt.’’
John Kaandorp (56) uit Limmen kan nog boos worden als hij erover praat. De oud-leidinggevende bij de werkplaats van NedTrain in Haarlem is zelf ook ontslagen. ,,Niet omdat ik niet voldeed, maar omdat ik weigerde een totaal overbodige opleiding te volgen.’’
Er is grote onrust ontstaan onder werknemers van NedTrain. Werknemers van het onderdeel van NS worden verplicht een opleiding te volgen. Wie dat niet kan, tussentijds afvalt of zakt voor het examen, wordt boventallig verklaard en moet eruit. FNV Spoor wil een rechtszaak aanspannen tegen NS en roept gedupeerden op zich bij de bond te melden.
,,Mensen kunnen geen kant op, ze moeten wel meedoen aan de opleiding want ze hebben gezinnen en een hypotheek’’, vertelt John Kaandorp. ,,De leiding deelde ijskoud mee dat de opleiding was afgesproken met de vakbonden en groepscommissie. Het was allemaal zeer intimiderend.’’
Kaandorp werd juni vorig jaar bij NedTrain aangenomen als leidinggevende op de afdeling revisie van wielstellen en assen. ,,Mijn opleiding is op mbo 3-niveau. Mijn kwalificaties waren voldoende voor een leidinggevende functie.’’ Kaandorp was teamcoördinator. ,,Maar omdat ik houd van sleutelen was ik ook actief op de werkvloer.’’
De ellende voor het NedTrainpersoneel begon ruim een maand geleden, vertelt Kaandorp. ,,We kregen opeens te horen dat we allemaal een opleiding moesten volgen, vergelijkbaar met mbo2. Ik heb mbo3, maar moest ook aan de bak. Terwijl ik een jaar geleden nog de juiste papieren had!’’ Volgens Kaandorp eist NedTrain dat alle werknemers vanaf september de opleiding allround constructie medewerker gaan volgen bij het ROC. ,,Deze opleiding heeft geen raakvlak met de werkzaamheden op de afdeling draai- en wielstellen waar ik werkte. De opleiding duurt 3 jaar en je moet hem volgen tijdens je werktijdverkortingsdagen. Dit is in strijd met de cao. Als je weigert zoals ik, vlieg je eruit. Ook moesten mensen eerst een test doen. Wie daarvoor zakte kon ook meteen vertrekken.’’
Niet nodig, volgens Kaandorp slaan de eisen van NedTrain nergens op. ,,NS zadelt met name oudere werknemers op met een groot probleem. Je verplicht mensen van boven de 60 jaar om nog eens drie jaar in de schoolbanken te gaan zitten. En waarom? Voor de werkzaamheden is de opleiding niet nodig. Mensen die veertig jaar perfect werk hebben afgeleverd worden nu opeens afgeserveerd. Logisch dat mensen op tilt sloegen, stonden te huilen en nu overspannen thuis zitten. Ook jongere mensen durven niet te weigeren. Nee zeggen is geen optie.’’
De FNV vindt de gang van zaken onacceptabel. FNV-bestuurder Christa Burger: ,,We hebben geen enkele afspraak met NS over de opleiding gemaakt. Het is prima als aan nieuw personeel eisen worden gesteld. Maar voor personeel dat er al langer zit en goed werk aflevert moet je een uitzondering maken, vinden wij. Er komen genoeg oudere treinen binnen waar zij ervaring mee hebben.’’
Volgens de NS zijn in 2011 gewijzigde opleidingseisen vastgesteld. ,,Er zijn in de afgelopen jaren veel nieuwe, modernere treinen met meer geavanceerde techniek gekomen’’, aldus een woordvoerster. ,,Er is gezocht naar een opleiding die het beste aansluit bij de werkzaamheden van NedTrain. Het is praktisch niet uitvoerbaar om ouder personeel alleen werkzaamheden aan bepaalde treinen te laten uitvoeren.’’ Volgens het bedrijf kan personeel ’in de tijd van NS’ de opleiding volgen. Ook worden werknemers die binnen 2 jaar na afronding van de opleiding met pensioen gaan, op verzoek vrijgesteld van de opleiding, aldus NS.
Volgens John Kaandorp heeft NedTrain alleen al in Haarlem tientallen personeelsleden gedupeerd. ,,Bij commentaar of tegengas werd ik bedreigd, evenals collega’s. Toen ik een collectief wilde samenstellen van getroffen medewerkers moest ik zo snel mogelijk van het terrein af.’’
John Kaandorp bestrijdt de argumenten van NS. ,,De opleiding die wordt aangeboden is all round constructie medewerker en heeft raakvlakken met andere onderdelen van treinen, maar niet met de afdeling draai- en wielstellen.’’
Ook klopt het volgens Kaandorp niet dat personeel de opleiding volgt in de baas zijn tijd. ,,Je moet naar school op de dagen dat je een werktijdverkorting hebt gekregen. Je bent minder gaan werken en je krijgt dus minder salaris. Nu moeten mensen op die dagen verplicht naar school.’’
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |