Vanwege de extreme droogte is er ook waternood op de rivieren. Dit resulteert erin dat er minder vrachtschepen kunnen varen, want anders lopen ze vast. Hierdoor rijden er overal extra goederentreinen in plaats van schepen.
Van- en naar Rotterdam is dit goed te merken qua kolentreinen: Er rijden 6 extra kolentreinen heen- en weer tussen Rotterdam en de Ruhr. Drie stuks per dag vanaf de EECV in Europoort West naar Oberhausen en 3 per dag vanaf de Maasvlakte naar Moers.
De extra treinen van- en naar Europoort West zijn wel het meest interessant: Die rijden tussen emplacement Europoort en Europoort West met een solo G2000 of dubbel G2000, afhankelijk van het gewicht van de trein (leeg of vol en bij vol is het de 17 wagens tellende sleep of de 30 tot 40 wagens tellende sleep).
Tussen Europoort en Oberhausen rijdt RailForceOne(RFO) 2 treinen per dag naar Oberhausen, IRP rijdt met G2000 de derde trein.
IRP 2101 heeft hier net de korte sleep kolenwagens type Fals uitgehaald, die een afwijkend profiel hebben. Na uithalen ging IRP gelijk door naar Oberhausen, omdat DB Cargo met hun reguliere kolentrein naar binnen zou gaan.
Rijweg was ingesteld en de trein kon vertrekken
Omdat er maar één spoor bij de EECV ligt, moet men op elkaar wachten. Normaal staat DB Cargo hier 's ochtends rond 5u en vertrekt rond 10u weer, maar om de extra kolentreinen te kunnen verwerken bij EECV zijn de schema's van DB Cargo ook aangepast.
Hier plaatst DB Cargo 44 lege kolenwagens bij EECV.