Da's niet waar Leandra, hier in mijn omgeving barst het van de jonge ouders die letterlijk zuchten onder het ouderschap.quote:Op vrijdag 6 juli 2018 16:08 schreef Leandra het volgende:
Punt 1 is pure "vroeger was alles beter" nonsens.
Punt 2 gaat over de middelbare school en heeft niet alleen niets met het onderwijs te maken, het bewijst ook dat je geen flauw benul hebt hoe het er tegenwoordig op middelbare scholen aan toe gaat.
Verder hoop ik vooral dat een opleiding tot leerkracht ook werkelijk een baangarantie inhoudt, want op middelbare scholen werkt men vaak nog met tijdelijke contracten, en het zou me niets verbazen als het op lagere scholen niet anders is.
Ik zag laatst een moeder al append achter de kinderwagen oversteken. Om even later los te gaan tegen haar andere kind dat nog op de andere stoep stond ....quote:Op vrijdag 6 juli 2018 17:02 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Da's niet waar Leandra, hier in mijn omgeving barst het van de jonge ouders die letterlijk zuchten onder het ouderschap.
Krijsende kleuters van 4 in de buggy, want als ze gaan lopen is dat extra lastig tijdens het bellen... Omdat ze dan niet kunnen kletsen maar actief bezig moeten zijn met de kinderen.
In de speeltuin idem, moeders met de rug naar de toestellen toe want ze moeten "iets" op de telefoon.
Je kunt beweren dat het vroeger hetzelfde was, maar veel kleuters zijn bij aankomst op school compleet onopgevoed, overspannen en maanden van de kaart.
Referentiekader dan kennelijk....quote:Op vrijdag 6 juli 2018 17:02 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Da's niet waar Leandra, hier in mijn omgeving barst het van de jonge ouders die letterlijk zuchten onder het ouderschap.
Krijsende kleuters van 4 in de buggy, want als ze gaan lopen is dat extra lastig tijdens het bellen... Omdat ze dan niet kunnen kletsen maar actief bezig moeten zijn met de kinderen.
In de speeltuin idem, moeders met de rug naar de toestellen toe want ze moeten "iets" op de telefoon.
Je kunt beweren dat het vroeger hetzelfde was, maar veel kleuters zijn bij aankomst op school compleet onopgevoed, overspannen en maanden van de kaart.
Hoe direct sta je in contact met mensen in het onderwijs? Want je verklaart pure onzin.quote:Op vrijdag 6 juli 2018 16:08 schreef Leandra het volgende:
Punt 1 is pure "vroeger was alles beter" nonsens.
iets meer discipline zou echt geen kwaad kunnen hoor. "vroegah" moesten wij na een pauze in de rij staan voor de deur en dan rustig naar binnen lopen naar ons lokaal en gelijk rustig op onze plek gaan zitten. Zo niet volgde er straf. Tegenwoordig rent men gewoon lekker naar binnen naar hun lokaal en maakt het ook nog een hoop kabaal.quote:Op vrijdag 6 juli 2018 16:08 schreef Leandra het volgende:
Punt 1 is pure "vroeger was alles beter" nonsens.
Punt 2 gaat over de middelbare school en heeft niet alleen niets met het onderwijs te maken, het bewijst ook dat je geen flauw benul hebt hoe het er tegenwoordig op middelbare scholen aan toe gaat.
Verder hoop ik vooral dat een opleiding tot leerkracht ook werkelijk een baangarantie inhoudt, want op middelbare scholen werkt men vaak nog met tijdelijke contracten, en het zou me niets verbazen als het op lagere scholen niet anders is.
rotterdam Hillegersberg, zeker niet de minste wijk. Maar zie dat overal, ding zit vergroeid aan die vrouwen.quote:
Elke dag die dikke reten in de deur van de klas, hele verhalen tegen de juf...quote:Op vrijdag 6 juli 2018 18:25 schreef Klaploper het volgende:
[..]
Hoe direct sta je in contact met mensen in het onderwijs? Want je verklaart pure onzin.
Mijn schoonmoeder vertelt me bijvoorveeld over ouders die "verhaal komen halen", na slechte resultaten van de kinderen. En het gebeurt zelfs vaker bij mensen met een bepaakde afkomst.
Het probleem zit grotendeels heel ergens anders dan bij de leerkrachten.
Lazer op zegquote:Op vrijdag 6 juli 2018 16:02 schreef Loekie1 het volgende:
2. Geef meer expressievakken op de middelbare school, niet 1x een spreekbeurt per jaar, maar laat pubers meer voor een groep staan zodat ze kunnen ontdekken of het juf of meesterschap iets voor hen is.
3. Kap met het overdreven gezeik wat er hangt rondom mannen die met kinderen willen werken. Er is geen vent meer te vinden die in het basisonderwijs wilt werken, omdat iedere gekke Ingrid meteen bij het minste of geringste hem van rare gedachten beschuldigt.quote:Op vrijdag 6 juli 2018 16:02 schreef Loekie1 het volgende:
1. Laat kinderen weer rustig zijn. Ik zag vanmiddag een groep van die kinders en werd al moe als ik eraan dacht dat ik die bende in het gareel zou moeten houden. Vroeger waren kinderen gewoon rustig, geen geschreeuw, geren, gedoe. Kinderen moeten weer leren rustig te zijn.
2. Geef meer expressievakken op de middelbare school, niet 1x een spreekbeurt per jaar, maar laat pubers meer voor een groep staan zodat ze kunnen ontdekken of het juf of meesterschap iets voor hen is.
Ik was het tot en met 'halveert' roerend met je eens. Toen begon je over dat je mannen nodig hebt om de exacte vakken te geven (want vrouwen kunnen dat niet?) en dat mannen op de pabo 'kunstzinnige shit' moeten doen (want mannen kunnen dat niet? Want handvaardigheid is niet belangrijk voor kinderen?). Nu ben je me wel een beetje kwijt.quote:Op vrijdag 6 juli 2018 19:23 schreef CrashO het volgende:
[..]
3. Kap met het overdreven gezeik wat er hangt rondom mannen die met kinderen willen werken. Er is geen vent meer te vinden die in het basisonderwijs wilt werken, omdat iedere gekke Ingrid meteen bij het minste of geringste hem van rare gedachten beschuldigt.
Op dit moment is 1 op de 10 leraren op het basisonderwijs een man en dit cijfer is nog altijd dalende. Nogal wiedes dat er een schreeuwend tekort aan leraren ontstaat wanneer je de aanvoer van geschikte werknemers bij voorbaat al halveert. En afgezien van de tekorten, is er ook zat bewijs dat mannelijke docenten andere (belangrijke) kwaliteiten hebben dan de vrouwelijke. En dat beide nodig zijn voor een goede fundering. (zoals exacte vakken). Die expressievakken zijn leuk voor op de vrijdagmiddag. (en het helpt mannen ook niet om voor het basisonderwijs te kiezen als ze op de pabo ook nog aan al die kunstzinnige bullshit mee moeten doen die je daar tegenwoordig krijgt in plaats van nuttige vakken).
Stuur je dit nu ook met je rug tegen de glijbaan aan?quote:Op vrijdag 6 juli 2018 17:02 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Da's niet waar Leandra, hier in mijn omgeving barst het van de jonge ouders die letterlijk zuchten onder het ouderschap.
Krijsende kleuters van 4 in de buggy, want als ze gaan lopen is dat extra lastig tijdens het bellen... Omdat ze dan niet kunnen kletsen maar actief bezig moeten zijn met de kinderen.
In de speeltuin idem, moeders met de rug naar de toestellen toe want ze moeten "iets" op de telefoon.
Je kunt beweren dat het vroeger hetzelfde was, maar veel kleuters zijn bij aankomst op school compleet onopgevoed, overspannen en maanden van de kaart.
Dit! Onze schooltijd op de basisschool werd nog voor 2005 al verspild aan bullshit als judo, zwemmen, pad-les, praten over de kat van de buren van juf onder het mom van sociaal-emotioneel etc. Zo nutteloos.quote:Op vrijdag 6 juli 2018 19:11 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Lazer op zeg
Kinderen moeten op school leren lezen, schrijven en rekenen. Daar moet meer aandacht naar uit gaan.
Dat is er al: (maatschappelijke) stage.quote:Op vrijdag 6 juli 2018 19:50 schreef Loekie1 het volgende:
Je zou op de middelbare school een keer per jaar een leerling een les kunnen laten maken voor iedereen. Iets waardoor zo'n puber kan ontdekken of lesgeven iets voor hem of haar is.
Je moet iets want anders hebben we straks voor honderdduizend leerlingen geen docent meer.
Daarbij moet er weer rust en orde in de klas zijn om de docent te ontzien. Meer aandacht dus voor de docent ipv voor het kind.
Dat ook ja. Er wonen veel te veel mensen in Adam en de gevolgen zie je nu oa terug in het basisonderwijs.quote:Op vrijdag 6 juli 2018 18:58 schreef MichaelScott het volgende:
Logisch, wie wil er dan ook nog in Amsterdam gaan wonen. Met het huidige stadsbestuur zou ik ook eerder voor een gemeente in de buurt gaan.
Ik heb het niet over een stage, maar over een les in elkaar zetten voor je eigen klas, daarmee kun je meteen van je klas feedback krijgen of je talent hebt voor lesgeven. Dat is heel anders dan een spreekbeurt.quote:Op vrijdag 6 juli 2018 20:06 schreef BekToBasic het volgende:
[..]
Dat is er al: (maatschappelijke) stage.
Verplicht op het vmbo en de vrije school.
Ja, vrouwen kunnen ook exacte vakken geven. Sterker nog, op de meeste onderwijsvormen presteren de vrouwelijke studenten tegenwoordig stukken beter dan de mannelijke. En daar ligt ook de kern waar ik op doel, mannen en vrouwen, zijn niet gelijk. Mannen willen over het algemeen meer uitproberen, vallen en weer opstaan. Waarbij vrouwen veelal aan constante validatie de voorkeur geven en meer systematisch te werk gaan. (dit zijn generaliseringen). En sinds een decennia of 2, gelijktijdig aan de toename van vrouwelijke leraren, zijn de prestatiecijfers van de leerlingen gaan schuiven tussen de 2 groepen.quote:Op vrijdag 6 juli 2018 19:41 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Ik was het tot en met 'halveert' roerend met je eens. Toen begon je over dat je mannen nodig hebt om de exacte vakken te geven (want vrouwen kunnen dat niet?) en dat mannen op de pabo 'kunstzinnige shit' moeten doen (want mannen kunnen dat niet? Want handvaardigheid is niet belangrijk voor kinderen?). Nu ben je me wel een beetje kwijt.
Nee, ik heb twee jaar geleden de mobiel gedag gezegd.quote:Op vrijdag 6 juli 2018 19:58 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Stuur je dit nu ook met je rug tegen de glijbaan aan?
Dat gebeurt hier ook en bevalt de kids prima, helpen op de basisschool bij sportdagen of schoolreisjes. Ze mogen van alles, zijn “volwassen” en worden aanbeden. Vaak mogen ze eerder weg en krijgen ze een retegoeie referentie mee.quote:Op vrijdag 6 juli 2018 20:06 schreef BekToBasic het volgende:
[..]
Dat is er al: (maatschappelijke) stage.
Verplicht op het vmbo en de vrije school.
teveel gedoequote:Op vrijdag 6 juli 2018 20:16 schreef Loekie1 het volgende:
[..]
Ik heb het niet over een stage, maar over een les in elkaar zetten voor je eigen klas, daarmee kun je meteen van je klas feedback krijgen of je talent hebt voor lesgeven. Dat is heel anders dan een spreekbeurt.
Dat. Exact datquote:Op vrijdag 6 juli 2018 19:23 schreef CrashO het volgende:
[..]
3. Kap met het overdreven gezeik wat er hangt rondom mannen die met kinderen willen werken. Er is geen vent meer te vinden die in het basisonderwijs wilt werken, omdat iedere gekke Ingrid meteen bij het minste of geringste hem van rare gedachten beschuldigt.
Dit, leraren moeten teveel overcompenseren waar ouders het feitelijk laten afweten in op de opvoeding. Nee, dank je.quote:Op vrijdag 6 juli 2018 16:13 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
Dit speelt niet alleen in Amsterdam. Het vak van basisschoolleraar is gewoon niet meer aantrekkelijk. Het salaris en de voorwaarden staan simpelweg niet meer in verhouding tot wat er van hen verwacht wordt.
En áls ze dan overcompenseren, krijgen ze diezelfde ouders in hun nek met waar ze zich mee bemoeien (met de opvoeding).quote:Op vrijdag 6 juli 2018 23:42 schreef Justinn het volgende:
[..]
Dit, leraren moeten teveel overcompenseren waar ouders het feitelijk laten afweten in op de opvoeding. Nee, dank je.
Dit is seksistische onzin.quote:Op vrijdag 6 juli 2018 20:30 schreef CrashO het volgende:
[..]
Ja, vrouwen kunnen ook exacte vakken geven. Sterker nog, op de meeste onderwijsvormen presteren de vrouwelijke studenten tegenwoordig stukken beter dan de mannelijke. En daar ligt ook de kern waar ik op doel, mannen en vrouwen, zijn niet gelijk. Mannen willen over het algemeen meer uitproberen, vallen en weer opstaan. Waarbij vrouwen veelal aan constante validatie de voorkeur geven en meer systematisch te werk gaan. (dit zijn generaliseringen). En sinds een decennia of 2, gelijktijdig aan de toename van vrouwelijke leraren, zijn de prestatiecijfers van de leerlingen gaan schuiven tussen de 2 groepen.
Ja, mannen kunnen ook 'kunstzinnige shit' doen. Maar het volledige programma op de pabo is vooral op vrouwen gericht, niet op mannen.Stage in het kleuteronderwijs tijdens het eerste jaar. Veel vakken over "ontwikkeling en leerproces", waar mannen over het algemeen juist dieper op vakinhoudelijk kennis en vakdidactiek in willen gaan. Dat "knutsel-lesje" die ze krijgen is niet waar het probleem hem zit. Het is dat de opleiding doordrenkt is met op vrouwen gerichte inhoud. Tekenen, toneelstukjes, dramaweek, toneellessen, beeldende en muzikale lessen, etc. En al ze dan door de opleiding heen zijn, komen ze op een basisschool waar ze de enigste man in de koffiekamer zijn. Kunnen ze dagelijks luisteren naar de babyplannen van Sterre en Roos. Terwijl ze de glutenvrije verjaardagscake van Mees aan het wegwerken zijn. De percentages van afgestudeerde mannelijke leraren, die na het behalen van hun diploma bij een basisschool aan de slag gaan, zijn dan ook schokkend. (meer dan 2/3e gaat wat anders doen). En dat naast de extreem hoge uitval onder mannelijke 1e jaars pabo-studenten.
Dat valt wel mee. Aan- en afwezige ouders zullen niet veel erger zijn dan vroeger. Er is tenminste geen reden om aan te nemen dat ouders zich vroeger meer of minder zorgen maakten om de opvoeding van hun kroost.quote:Op vrijdag 6 juli 2018 23:42 schreef Justinn het volgende:
[..]
Dit, leraren moeten teveel overcompenseren waar ouders het feitelijk laten afweten in op de opvoeding. Nee, dank je.
Maar met behoorlijke kernen van waarheden qua praktijkbeschrijving. Dat zie jij vast ook wel. Zo een one-liner zijnde bedoeld als een "antwoord" doet zijn bericht tekort m.i.quote:
Ouders zijn mondiger en kritischer geworden. Op zich niks mis mee maar sommigen slaan daarin door.quote:Op zaterdag 7 juli 2018 00:24 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Dat valt wel mee. Aan- en afwezige ouders zullen niet veel erger zijn dan vroeger. Er is tenminste geen reden om aan te nemen dat ouders zich vroeger meer of minder zorgen maakten om de opvoeding van hun kroost.
Wat een flauwekulquote:Veel belangrijker is dat je als basisschooldocent zo'n volle werkdagen hebt dat je soms niet eens tijd hebt om naar de wc te gaan, in ruil voor het toch al karige loon en de matige carrièrekansen die je krijgt in vergelijking met anderen met een vergelijkbaar opleidingsniveau. En als je klaagt krijg je te horen dat je niet moet mekkeren met het aantal vakantiedagen dat je krijgt.
Nou is het in Amsterdam natuurlijk wel een stuk erger omdat de woonkosten daar een stuk hoger zijn . Of je moet natuurlijk elke dag 2 uur in de trein willen zitten vanuit Almere, maar dat is iets waar ook maar weinig mensen voor kiezen.quote:Op vrijdag 6 juli 2018 16:13 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
Dit speelt niet alleen in Amsterdam. Het vak van basisschoolleraar is gewoon niet meer aantrekkelijk. Het salaris en de voorwaarden staan simpelweg niet meer in verhouding tot wat er van hen verwacht wordt.
Er hoort een komma achter 'op' en een uitroepteken achter 'zeg'. Jij kreeg te veel expressievakken op school, zeker?quote:Op vrijdag 6 juli 2018 19:11 schreef Pietverdriet het volgende:
Lazer op zeg
Kinderen moeten op school leren lezen, schrijven en rekenen. Daar moet meer aandacht naar uit gaan.
Je verhaal over mannen in het onderwijs is grotendeels correct. Het deel over 'kunstzinnige bullshit' is natuurlijk bullshit.quote:Op vrijdag 6 juli 2018 19:23 schreef CrashO het volgende:
[..]
3. Kap met het overdreven gezeik wat er hangt rondom mannen die met kinderen willen werken. Er is geen vent meer te vinden die in het basisonderwijs wilt werken, omdat iedere gekke Ingrid meteen bij het minste of geringste hem van rare gedachten beschuldigt.
Op dit moment is 1 op de 10 leraren op het basisonderwijs een man en dit cijfer is nog altijd dalende. Nogal wiedes dat er een schreeuwend tekort aan leraren ontstaat wanneer je de aanvoer van geschikte werknemers bij voorbaat al halveert. En afgezien van de tekorten, is er ook zat bewijs dat mannelijke docenten andere (belangrijke) kwaliteiten hebben dan de vrouwelijke. En dat beide nodig zijn voor een goede fundering. (zoals exacte vakken). Die expressievakken zijn leuk voor op de vrijdagmiddag. (en het helpt mannen ook niet om voor het basisonderwijs te kiezen als ze op de pabo ook nog aan al die kunstzinnige bullshit mee moeten doen die je daar tegenwoordig krijgt in plaats van nuttige vakken).
Is op de Vrije School standaard. Bovenbouw leerlingen helpen meerdere dagen per jaar bij activiteiten op de basisschool.quote:Op vrijdag 6 juli 2018 21:23 schreef ootjekatootje het volgende:
Dat gebeurt hier ook en bevalt de kids prima, helpen op de basisschool bij sportdagen of schoolreisjes. Ze mogen van alles, zijn “volwassen” en worden aanbeden. Vaak mogen ze eerder weg en krijgen ze een retegoeie referentie mee.
Die reden is er zeker wel; 'vrijheid, blijheid' en individualisering in de maatschappij heeft voor een enorme toename aan egoisme gezorgd. En dat egoisme zie je ook in de opvoeding. Dani moet zich vrij kunnen ontwikkelen en wordt dus vrijwel geen grenzen meer opgelegd. Als een leerkracht er nog iets van probeert te redden, kan hij een pak slaag krijgen van papa, want "wij bepalen zelf wel wat goed is voor ons kind".quote:Op zaterdag 7 juli 2018 00:24 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
Dat valt wel mee. Aan- en afwezige ouders zullen niet veel erger zijn dan vroeger. Er is tenminste geen reden om aan te nemen dat ouders zich vroeger meer of minder zorgen maakten om de opvoeding van hun kroost.
'had geweest'? Ik hoop dat ze beter kon neuken dan taalles geven.quote:Op zaterdag 7 juli 2018 00:48 schreef Karig_Hutje het volgende:
Ik had een juf die wilde met mij neuken. Ik heb dat afgehouden anders had ik nu zwaar getraumatiseerd geweest.
Een resem seksistische stereotypen verdient niets meer dan een korte verwerping. Ik hoef hopelijk niet uit te leggen waarom het seksistische onzin is om te stellen dat mannen niet van kunst en cultuur houden en dat ze niet over kinderen willen praten. Bovendien is het idee dat er 'vervrouwelijking' is opgetreden in het onderwijs een hardnekkige mythe.quote:Op zaterdag 7 juli 2018 00:43 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Maar met behoorlijke kernen van waarheden qua praktijkbeschrijving. Dat zie jij vast ook wel. Zo een one-liner zijnde bedoeld als een "antwoord" doet zijn bericht tekort m.i.
Ik denk niet dat ouders mondiger en kritischer zijn geworden dan pakweg 40 jaar geleden. De flower power generatie was er eentje van protest en tegencultuur.quote:Op zaterdag 7 juli 2018 02:09 schreef r_one het volgende:
[..]
Ouders zijn mondiger en kritischer geworden. Op zich niks mis mee maar sommigen slaan daarin door.
Het zijn precies de problemen die de Aob en andere vakbonden aanstippen. Hoge werkdruk, weinig zekerheid en lage lonen. Met name dat eerste is een enorm probleem.quote:[..]
Wat een flauwekul
Zoals ik eerder al zei: ik denk niet dat het pakweg 40 jaar geleden veel anders was. De babyboomers en flower power-generatie is een van de meest individualistische en mondige sinds mensenheugenis.quote:Op zaterdag 7 juli 2018 08:53 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Die reden is er zeker wel; 'vrijheid, blijheid' en individualisering in de maatschappij heeft voor een enorme toename aan egoisme gezorgd. En dat egoisme zie je ook in de opvoeding. Dani moet zich vrij kunnen ontwikkelen en wordt dus vrijwel geen grenzen meer opgelegd. Als een leerkracht er nog iets van probeert te redden, kan hij een pak slaag krijgen van papa, want "wij bepalen zelf wel wat goed is voor ons kind".
Het was 40 jaar geleden echt heel anders.quote:Op zaterdag 7 juli 2018 09:14 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
Zoals ik eerder al zei: ik denk niet dat het pakweg 40 jaar geleden veel anders was. De babyboomers en flower power-generatie is een van de meest individualistische en mondige sinds mensenheugenis.
En dat weet je hoe...?quote:Op zaterdag 7 juli 2018 09:16 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Het was 40 jaar geleden echt heel anders.
Omdat ik er bij was 40 jaar geleden.quote:
Anekdotisch bewijs is geen bewijs hé.quote:Op zaterdag 7 juli 2018 09:18 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Omdat ik er bij was 40 jaar geleden.
Maar empirisch bewijs wel.quote:Op zaterdag 7 juli 2018 09:19 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Anekdotisch bewijs is geen bewijs hé.
Jouw persoonlijke ervaring is geen empirisch bewijs. Het kan prima zijn dat jij het zo ervaren hebt, maar dat wil niet zeggen dat het te veralgemeniseren is, of dat je ervaring een accurate weergave van de werkelijkheid is.quote:Op zaterdag 7 juli 2018 09:20 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Maar empirisch bewijs wel.
Oh, vallen wiskunde, scheikunde, natuurkunde en biologie tegenwoordig onder kunstzinnige vorming?quote:Op vrijdag 6 juli 2018 23:21 schreef r_one het volgende:
[..]
Het primair onderwijs kent helemaal geen exacte vakken.
Jawel, hoor.quote:Op zaterdag 7 juli 2018 09:21 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
Jouw persoonlijke ervaring is geen empirisch bewijs.
Maar nog altijd een stuk accurater dan jouw ongefundeerde aannames.quote:Het kan prima zijn dat jij het zo ervaren hebt, maar dat wil niet zeggen dat het te veralgemeniseren is, of dat je ervaring een accurate weergave van de werkelijkheid is.
Op de lagere school?quote:Op zaterdag 7 juli 2018 09:23 schreef Kamina het volgende:
Oh, vallen wiskunde, scheikunde, natuurkunde en biologie tegenwoordig onder kunstzinnige vorming?
Ze zijn niet ongefundeerd. De babyboomers zijn een erg mondige generatie. Er is geen reden om aan te nemen dat die mondigheid niet tot uiting kwam tijdens de schooltijd van hun kinderen. En dat is zo rond de jaren '70.quote:Op zaterdag 7 juli 2018 09:25 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Jawel, hoor.
Empirisch: Op de werkelijkheid en de ervaring gebaseerd
[..]
Maar nog altijd een stuk accurater dan jouw ongefundeerde aannames.
Als dat je enige onderbouwing is, is hij zo zwak, dat je hem rustig ongefundeerd kunt noemen.quote:Op zaterdag 7 juli 2018 09:28 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
Ze zijn niet ongefundeerd. De babyboomers zijn een erg mondige generatie. Er is geen reden om aan te nemen dat die mondigheid niet tot uiting kwam tijdens de schooltijd van hun kinderen. En dat is zo rond de jaren '70.
Dat zeg ik niet. Ik zeg dat ik niet denk dat ouders nu mondiger zijn dan pakweg 40 jaar geleden. De babyboomers zijn een protestgeneratie, dat getuigt van veel mondigheid.quote:Op zaterdag 7 juli 2018 09:39 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Als dat je enige onderbouwing is, is hij zo zwak, dat je hem rustig ongefundeerd kunt noemen.
En het is bijzonder kortzichtig om te stellen, dat omdat de babyboomers mondiger waren dan hun ouders, de ouders en kinderen anno 2018 hetzelfde zijn gebleven als de ouders en kinderen van de jaren 70.
quote:Wij willen dat het kabinet snel een betekenisvolle eerste stap zet door de bekostiging van het personeelsbudget van scholen te verhogen om zo de salarissen voor leerkrachten in het primair onderwijs te verhogen. Het PO-front eist geld voor een eerlijk en rechtvaardig salaris dat vergelijkbaar is met het salaris van leerkrachten in het voortgezet onderwijs. Hiervoor is in de onderwijsbegroting 900 miljoen euro nodig. Daarnaast willen wij dat het kabinet extra financiële maatregelen neemt voor het beteugelen van de werkdruk voor leerkrachten, zodat teams in scholen samen de werkdruk kunnen aanpakken. Bijvoorbeeld door te zorgen voor: meer handen in de school, meer onderwijsondersteunend personeel, meer tijd om lessen voor te bereiden, minder administratieve lasten en kleinere klassen.
Ik heb bij jouw stelling ook nog geen empirisch bewijs gezien.quote:Op zaterdag 7 juli 2018 09:21 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Jouw persoonlijke ervaring is geen empirisch bewijs. Het kan prima zijn dat jij het zo ervaren hebt, maar dat wil niet zeggen dat het te veralgemeniseren is, of dat je ervaring een accurate weergave van de werkelijkheid is.
Dat kun je denken, maar ik weet dat het niet zo is. Ik was er bij, namelijk.quote:Op zaterdag 7 juli 2018 09:42 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
Dat zeg ik niet. Ik zeg dat ik niet denk dat ouders nu mondiger zijn dan pakweg 40 jaar geleden.
Ze zijn een progressieve generatie, niet een protestgeneratie. Er is altijd 'protest' tegen een eerdere generatie. Maar omdat de demografische balans in Nederland verschoof (de gemiddelde leeftijd ging naar beneden), konden hun 'protesten' het winnen.quote:De babyboomers zijn een protestgeneratie,
Goed plan, dat zijn 25 lessen, voor elk kind één les.quote:Op vrijdag 6 juli 2018 19:50 schreef Loekie1 het volgende:
Je zou op de middelbare school een keer per jaar een leerling een les kunnen laten maken voor iedereen. Iets waardoor zo'n puber kan ontdekken of lesgeven iets voor hem of haar is.
Wil je bewijs dat de babyboomers een protestgeneratie waren? Dat ze regelmatig op de barricaden stonden? Of wil je bewijs dat protesteren en mondigheid samenhangen?quote:Op zaterdag 7 juli 2018 09:47 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Ik heb bij jouw stelling ook nog geen empirisch bewijs gezien.
Zoals ik al zei: anekdotisch bewijs is geen bewijs. Jouw ervaring hoeft niet overeen te komen met de werkelijkheid.quote:Op zaterdag 7 juli 2018 09:47 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Dat kun je denken, maar ik weet dat het niet zo is. Ik was er bij, namelijk.
De generaties na de babyboomers kennen geen dingen als flower power, de provo's, Mei '68 enzovoort. Protesteren en tegencultuur zit er bij de babyboomers veel dieper in dan bij de generaties erna.quote:[..]
Ze zijn een progressieve generatie, niet een protestgeneratie. Er is altijd 'protest' tegen een eerdere generatie. Maar omdat de demografische balans in Nederland verschoof (de gemiddelde leeftijd ging naar beneden), konden hun 'protesten' het winnen.
Zoals ik al zei: nog 40 reacties met bullshit, alleen maar om niet je ongelijk te willen toegeven.quote:Op zaterdag 7 juli 2018 09:55 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
Zoals ik al zei: anekdotisch bewijs is geen bewijs. Jouw ervaring hoeft niet overeen te komen met de werkelijkheid.
De generaties na de babyboomers kennen geen dingen als flower power, de provo's, Mei '68 enzovoort. Protesteren en tegencultuur zit er bij de babyboomers veel dieper in dan bij de generaties erna.
En zelfs al zou dat niet zo zijn: als er altijd dezelfde mate van protest is, indiceert dat ook eenzelfde mate van mondigheid. Dus opnieuw, de babyboomers waren niet minder mondig dan tegenwoordig.
Wat is hier bullshit aan dan? Volgens mij helemaal niets.quote:Op zaterdag 7 juli 2018 09:58 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Zoals ik al zei: nog 40 reacties met bullshit, alleen maar om niet je ongelijk te willen toegeven.
Fijne dag verder.
Maar nog wel met respect voor de leraar van hun kind.quote:Op zaterdag 7 juli 2018 09:12 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Ik denk niet dat ouders mondiger en kritischer zijn geworden dan pakweg 40 jaar geleden. De flower power generatie was er eentje van protest en tegencultuur.
Klopt. Maar basisschoolleerkrachten zijn geen carrièretijgers en tijd om de naar de WC te gaan is er echt nog wel hoor. Lage lonen is betrekkelijk; het punt was dat ze minder verdienen dan leerkrachten in het VO en dat gelijk getrokken willen zien. 't Is niet dat ze nu droog brood moeten eten, ze verdienen behoorlijk.quote:[..]
Het zijn precies de problemen die de Aob en andere vakbonden aanstippen. Hoge werkdruk, weinig zekerheid en lage lonen. Met name dat eerste is een enorm probleem.
Openbaar onderwijs zeker?quote:
Wat heeft de openbare signatuur daar nou weer mee te maken?quote:Op zaterdag 7 juli 2018 10:49 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Openbaar onderwijs zeker?
Bewijs dat de babyboomers in hun rol als ouder mondiger waren richting school dan hedendaagse ouders.quote:Op zaterdag 7 juli 2018 09:52 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Wil je bewijs dat de babyboomers een protestgeneratie waren? Dat ze regelmatig op de barricaden stonden? Of wil je bewijs dat protesteren en mondigheid samenhangen?
Elke vorm die zich aan de voorgeschreven kerndoelen moet houden.quote:Op zaterdag 7 juli 2018 10:49 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Openbaar onderwijs zeker?
Omdat, voor zover ik weet, bij het bijzonder onderwijs waar mijn kinderen naartoe gaan, ze die vakken niet hebben op de basisschool. Ik heb ze in ieder geval nog niet voorbij horen komen.quote:Op zaterdag 7 juli 2018 10:50 schreef r_one het volgende:
Wat heeft de openbare signatuur daar nou weer mee te maken?
Ik in het reguliere onderwijs ook niet.quote:Op zaterdag 7 juli 2018 10:52 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Omdat, voor zover ik weet, bij het bijzonder onderwijs waar mijn kinderen naartoe gaan, ze die vakken niet hebben op de basisschool. Ik heb ze in ieder geval nog niet voorbij horen komen.
Waarom?quote:Op zaterdag 7 juli 2018 10:51 schreef Kamina het volgende:
Anders Google je even voordat je uitspraken doet.
Dat had met de samenleving te maken, niet met die generatie of die ouders.quote:Op zaterdag 7 juli 2018 10:48 schreef r_one het volgende:
[..]
Maar nog wel met respect voor de leraar van hun kind.
Het is andersom: carrièretijgers gaan niet het PO in omdat er geen carrière te maken is. Een goede stap om meer ambitieuze mensen te trekken zou kunnen zijn om een beter carrièreperspectief te bieden.quote:[..]
Klopt. Maar basisschoolleerkrachten zijn geen carrièretijgers
Laatst in het Aob-blaadje nog een stukje gelezen over een zij-instromer die haar eerste dagen met een volle blaas naar huis moest, omdat ze niet doorhad dat ze plaspauzes van te voren moest inplannen.quote:en tijd om de naar de WC te gaan is er echt nog wel hoor.
Dat argument kun je gebruiken tegen iedereen die loonsverhoging wil. De vraag is of hun loon in verhouding staat tot het werk dat ze ervoor moeten doen. Dat is momenteel volgens hen absoluut niet zo.quote:Lage lonen is betrekkelijk; het punt was dat ze minder verdienen dan leerkrachten in het VO en dat gelijk getrokken willen zien. 't Is niet dat ze nu droog brood moeten eten, ze verdienen behoorlijk.
Ik wijs anekdotisch bewijs inderdaad af en stel daar deductief bewijs tegenover.quote:Op zaterdag 7 juli 2018 10:51 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Bewijs dat de babyboomers in hun rol als ouder mondiger waren richting school dan hedendaagse ouders.
Ik hoef niet zo nodig bewijs. Ik wijs je slechts op je meten met twee maten waarbij je een stelling van een ander van tafel veegt wegens geen empirisch bewijs, en dan zelf een eigen stelling dropt zonder empirisch bewijs.
Dat krijgt mijn kind ook gewoon op de lagere school. In de reguliere les beperkt, maar in de extra science class gaan ze er vrij diep op in.quote:
Ah, heb in het leerplan van de school natuurkunde en meetkunde gevonden in de 6de klas. Geen biologie en scheikunde. Maar de Vrije School kennende zullen ze daar een andere naam aan geven. Mens en Natuur, of zo.quote:Op zaterdag 7 juli 2018 10:54 schreef r_one het volgende:
[..]
Ik in het reguliere onderwijs ook niet.
Wat was er mis met de 'extra wetenschap'-klas? Klonk niet duur genoeg?quote:Op zaterdag 7 juli 2018 10:59 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Dat krijgt mijn kind ook gewoon op de lagere school. In de reguliere les beperkt, maar in de extra science class gaan ze er vrij diep op in.
6de klas? Groep 8 of groep 6?quote:Op zaterdag 7 juli 2018 10:59 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Ah, heb in het leerplan van de school natuurkunde en meetkunde gevonden in de 6de klas. Geen biologie en scheikunde. Maar de Vrije School kennende zullen ze daar een andere naam aan geven. Mens en Natuur, of zo.
6de klas. Voor het openbaar onderwijs groep 8.quote:
Ah, mooie voorbereiding op de middelbare dan.quote:Op zaterdag 7 juli 2018 11:02 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
6de klas. Voor het openbaar onderwijs groep 8.
Daar is niets deductiefs aan. Jij neemt 1 punt, de babyboomers waren een protestgeneratie, doet vervolgens een aanname (dat zie je terug in de mondigheid op school), en doet vervolgens nog een aanname (en zijn dus mondiger dan de huidige generatie ouders)quote:Op zaterdag 7 juli 2018 10:58 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Ik wijs anekdotisch bewijs inderdaad af en stel daar deductief bewijs tegenover.
Geen idee. Het is gewoon de science class.quote:Op zaterdag 7 juli 2018 11:01 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Wat was er mis met de 'extra wetenschap'-klas? Klonk niet duur genoeg?
Ook een extern bedrijf?quote:Op zaterdag 7 juli 2018 11:06 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Geen idee. Het is gewoon de science class.
Maior: Babyboomers zijn een protestgeneratie.quote:Op zaterdag 7 juli 2018 11:04 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Daar is niets deductiefs aan. Jij neemt 1 punt, de babyboomers waren een protestgeneratie, doet vervolgens een aanname (dat zie je terug in de mondigheid op school, en doet vervolgens nog een aanname (en zijn dus mondiger dan de huidige generatie ouders)
Dat is geen deductief bewijs, dat is aannames zoeken die passen bij je vooringenomen mening.
Overigens zegt zo'n beetje iedere instantie die maar iets met onderwijs te maken heeft dat ouders steeds mondiger worden, dat laat je in geheel buiten beschouwing met je "deductief bewijs" *proest....
Ja ik geloof het wel.quote:
Dan zal het net zoiets zijn als bij ons Mad Science.quote:
Dat is dus geen bewijs voor de mondigheid van babyboomers in vergelijking met ouders nu.quote:Op zaterdag 7 juli 2018 11:07 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Maior: Babyboomers zijn een protestgeneratie.
Minor: Protest hangt samen met mondigheid.
Conclusie: Babyboomers zijn erg mondig.
Je hebt ook science zomerkampen, lijkt ook heel leuk.quote:Op zaterdag 7 juli 2018 11:08 schreef Leandra het volgende:
[..]
Dan zal het net zoiets zijn als bij ons Mad Science.
Erg leuk idd, ook heel jong al.
Dat is geen geldig syllogisme.quote:Op zaterdag 7 juli 2018 11:10 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Dat is dus geen bewijs voor de mondigheid van babyboomers in vergelijking met ouders nu.
Maior: ouders van nu hebben door hun babyboomende ouders mondigheid met de paplepel ingegoten gekregen.
Minor: hierdoor zijn ze nog mondiger geworden dan hun ouders.
Fijn. Zijn we daar ook uit.
Ja, ik kreeg er ook een mail over, maar daar ben ik als moeder nog niet aan toe, en als het de dagelijkse versie was dan was het me allemaal te ver weg.quote:Op zaterdag 7 juli 2018 11:11 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Je hebt ook science zomerkampen, lijkt ook heel leuk.
Exact mijn punt. Jouw deductief bewijs is dat ook niet.quote:Op zaterdag 7 juli 2018 11:12 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Dat is geen geldig syllogisme.
Maar goed, zoals ik al zei is dit geen relevante discussie, want de mondigheid van ouders is geen belangrijke factor in de slechte werkomstandigheden van basisschoolleraren.
Waarom niet dan?quote:Op zaterdag 7 juli 2018 11:17 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Exact mijn punt. Jouw deductief bewijs is dat ook niet.
Met als gevolg dat je alleen idealisten of incompetente mensen overhoudt.quote:Op zaterdag 7 juli 2018 00:24 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Dat valt wel mee. Aan- en afwezige ouders zullen niet veel erger zijn dan vroeger. Er is tenminste geen reden om aan te nemen dat ouders zich vroeger meer of minder zorgen maakten om de opvoeding van hun kroost.
Veel belangrijker is dat je als basisschooldocent zo'n volle werkdagen hebt dat je soms niet eens tijd hebt om naar de wc te gaan, in ruil voor het toch al karige loon en de matige carrièrekansen die je krijgt in vergelijking met anderen met een vergelijkbaar opleidingsniveau. En als je klaagt krijg je te horen dat je niet moet mekkeren met het aantal vakantiedagen dat je krijgt.
Daar zou ik ook moe van worden.
Omdat jouw stelling is dat hedendaagse ouders minder mondig zijn dan babyboomouders.quote:
Wat rolmodellen betreft, heb je zeker gelijk. Dat van de 'relaxtere mannelijke kijk' zie je verkeerd. Je associeert de 'relaxte kijk' met mannelijkheid, en denkt dat er te weinig relaxte kijk is omdat er te weinig mannen zijn.quote:Op zaterdag 7 juli 2018 11:21 schreef Spanky78 het volgende:
[..]
Met als gevolg dat je alleen idealisten of incompetente mensen overhoudt.
Het gebrek aan mannelijke rolmodellen op school en de wat relaxtere mannelijke kijk op jongensgedrag kan wel degelijk helpen. Op de school van mijn dochters houdt de mannelijke docent de zeer lastige en asociale jongetjes zonder uitzondering binnen boord doordat hij als voorbeeld kan dienen. Hij is de strenge doch rechtvaardige vader, die van ze houdt maar zich niet laat gekmaken. Net als een man geen kind kan baren en een moeder kind band hebben, zo kan een vrouw niet zomaar een mannelijk rolmodel vervangen.
Overigens zou ik zeggen: laat ze ook actief leren. Dus laat ze ook vooral bewegen, onderzoeken en spelen. Dit naast leren nadenken. Eigenlijk zou op de basisschool al ene basis aan logica, filosofie, rhetorica en Ethica aangeleerd moeten worden. Dat laatste gebeurt wel maar is sterk gekleurd richting het linkse spectrum.
Eigenlijk zijn veel docenten niet in staat om de zeer lastige en belangrijke baan goed uit te voeren. Ik kom weinig docenten tegen die kinderen echt verder helpen dan een cito score en wat trucjes. Ze doen aan learning to the test. Vinken hoofdstukken uit verplichte methoden af, maar kijken amper nog naar het kind zelf. Ze hebben er ook geen tijd voor.
Wat mij betreft korten we op uitkeringen en investeren dat in onderwijs.
Het gebrek aan tijd van ouders voor kinderen maakt het probleem groter. 2x fulltime werken... Vroeger was er gewoon iemand thuis.
Feitelijk is mijn standpunt dat babyboomers niet mondiger of minder mondig zijn dan de huidige generatie. Het syllogisme was een makkelijke manier om aan te tonen dat babyboomers absoluut zeer mondig zijn.quote:Op zaterdag 7 juli 2018 11:26 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Omdat jouw stelling is dat hedendaagse ouders minder mondig zijn dan babyboomouders.
Vervolgens kom je met een maior en een minor om te betogen dat mindigheid en protest samen hangt, en concludeer jij op basis daarvan dat ze dus mondiger zijn dan nu.
Want laten we aannemen dat de babyboomers zeer mondig waren. Dan zegt dat nog steeds NIETS over hun mondigheid in vergelijking met hedendaagse ouders. Misschien, en waarschijnlijk, waren de babyboomers mondig, maar zijn hedendaagse ouders nog mondiger.
Dan kom je meer geïnformeerd over.quote:
Toch worden deze vakkernen genoemd in de leerlijnen voor het basisonderwijs, al is scheikunde ondergebracht bij natuurkunde, biologie en aardrijkskunde.quote:Op zaterdag 7 juli 2018 10:55 schreef Leandra het volgende:
Mijn groep 3'er heeft op school wel 6 weken lang eens per week na schooltijd een uur Mad Science, maar daar hebben we gewoon apart voor betaald, is vrijwillig en hoort niet bij school zelf.
Maar wis-, schei- en natuurkunde zijn geen lagere school vakken.
Linkje?quote:Op zaterdag 7 juli 2018 11:45 schreef Kamina het volgende:
[..]
Toch worden deze vakkernen genoemd in de leerlijnen voor het basisonderwijs, al is scheikunde ondergebracht bij natuurkunde, biologie en aardrijkskunde.
Geloof wat je wil, maar ik baseer mijn zogenaamde 'google-waarheid' op officiële documentatie.quote:Op zaterdag 7 juli 2018 11:38 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Vooralsnog lijkt mijn versie dichter bij de waarheid te liggen dan jouw 'google-waarheid'. En, trouwens, ik gebruik nooit Google.
[ afbeelding ]
Laat die officiële documentatie maar zien, dan. Vooralsnog blijft het bij losse flodders.quote:Op zaterdag 7 juli 2018 11:46 schreef Kamina het volgende:
Geloof wat je wil, maar ik baseer mijn zogenaamde 'google-waarheid' op officiële documentatie.
Ik zit mobiel, maar kijk eens naar de leerlijnen en kerndoelen rekenen/wiskunde en oriëntatie op jezelf een de wereld.quote:Op zaterdag 7 juli 2018 11:52 schreef Leandra het volgende:
[..]
Een linkje naar waar het schei- en natuurkunde verhaal staat graag.
Wiskunde, dus, volgens het kerndoelenboekje van de overheid. Geen natuurkunde, biologie en scheikunde. Ga jij maar lekker verder Scroogelen.quote:Op zaterdag 7 juli 2018 11:57 schreef Kamina het volgende:
Voor meer omschrijvende documentatie van de kerndoelen kan je het kerndoelenboekje raadplegen op rijksoverheid.nl.
Ik zit ook mobiel maar weet wel hoe mijn telefoon werkt.quote:Op zaterdag 7 juli 2018 11:57 schreef Kamina het volgende:
[..]
Ik zit mobiel, maar kijk eens naar de leerlijnen en kerndoelen rekenen/wiskunde en oriëntatie op jezelf een de wereld.
Voor meer omschrijvende documentatie van de kerndoelen kan je het kerndoelenboekje raadplegen op rijksoverheid.nl.
Oneens.quote:Op zaterdag 7 juli 2018 10:56 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Dat had met de samenleving te maken, niet met die generatie of die ouders.
Hoe stel je je carrièreperspectief dan voor in het basisonderwijs? Er zijn functiewaarderingsschalen LA t/m LD maar lesgeven blijft lesgeven. Je kunt je hooguit opwerken tot directeur maar lang niet iedereen wil dat.quote:[..]
Het is andersom: carrièretijgers gaan niet het PO in omdat er geen carrière te maken is. Een goede stap om meer ambitieuze mensen te trekken zou kunnen zijn om een beter carrièreperspectief te bieden.
Dat zegt toch echt meer over haar dan over de werkdruk in het algemeen. Alsof plaspauzes in tijdsblokken planbaar zijnquote:[..]
Laatst in het Aob-blaadje nog een stukje gelezen over een zij-instromer die haar eerste dagen met een volle blaas naar huis moest, omdat ze niet doorhad dat ze plaspauzes van te voren moest inplannen.
Nee, het loon staat niet in verhouding. Maar de scheefgroei is minder erg dan vaak verondersteld wordt. In het basisonderwijs kun je een behoorlijke boterham verdienen.quote:[..]
Dat argument kun je gebruiken tegen iedereen die loonsverhoging wil. De vraag is of hun loon in verhouding staat tot het werk dat ze ervoor moeten doen. Dat is momenteel volgens hen absoluut niet zo.
quote:Op zaterdag 7 juli 2018 11:45 schreef Kamina het volgende:
[..]
Toch worden deze vakkernen genoemd in de leerlijnen voor het basisonderwijs, al is scheikunde ondergebracht bij natuurkunde, biologie en aardrijkskunde.
http://leerplaninbeeld.slo.nl/primaironderwijsquote:
https://www.slo.nl/primai(...)nboekje.pdf/downloadquote:• Bewegingsonderwijs en sport
• Engels
• Kunstzinnige oriëntatie
• Oriëntatie op jezelf en de wereld
• Nederlands
• Rekenen/wiskunde
• Vakoverstijgend
Weer fout. De enige conclusie die je kunt trekken is dat de huidige generatie minder protesteert.quote:Op zaterdag 7 juli 2018 11:28 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Feitelijk is mijn standpunt dat babyboomers niet mondiger of minder mondig zijn dan de huidige generatie. Het syllogisme was een makkelijke manier om aan te tonen dat babyboomers absoluut zeer mondig zijn.
Maar goed, om die vergelijking duidelijk te maken:
Maior: de huidige generatie protesteert minder en minder hevig dan de babyboomers
Minor: protesteren is een uiting van mondigheid.
Conclusie: de huidige generatie is minder mondig dan de babyboomers.
Perfect verwoord.quote:Op zaterdag 7 juli 2018 11:35 schreef Leandra het volgende:
Of je concludeert dat de huidige generatie hun zaken anders oplost dan door de barricaden op te gaan, wat helemaal niets zegt over het meer of minder mondig zijn.
Het is misschien zelfs zo dat ze beter in staat zijn met argumenten te krijgen wat ze hebben willen, daardoor minder hoeven te protesteren, en feitelijk dus letterlijk mondiger zijn.
Ok weet ook hoe mijn telefoon werkt, maar het lijkt me voor een onderwijzer goed om zich zélf te verdiepen in het onderwijs dat ze geeft. Dus wilde ik jou zelfstandig laten zoeken en lezen. Immers is dat een vaardigheid die je jouw groep ook moet leren.quote:Op zaterdag 7 juli 2018 12:14 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ik zit ook mobiel maar weet wel hoe mijn telefoon werkt.
Je bedoelt dit?
http://leerplaninbeeld.sl(...)jezelf-en-de-wereld/
Verder is het een website die wel eens wat aan haar mobiele toegankelijkheid mag doen, en vind ik "natuurkunde & techniek" als subje niet echt het bewijs dat schei- en natuurkunde lagere school vakken zijn, ik zie vooral veel dingen staan in mijn lagere schooltijd (jaren 70) en die van mijn oudste zoon (jaren 00) ook al gegeven werden maar onder een andere naam.
Verkeersles heette toen nog gewoon verkeersles, en viel niet onder natuurkunde.
http://leerplaninbeeld.sl(...)/leerlijnen/materie/
http://leerplaninbeeld.sl(...)/leerlijnen/energie/
http://leerplaninbeeld.sl(...)-geluid-en-straling/
http://leerplaninbeeld.sl(...)/kracht-en-beweging/
http://leerplaninbeeld.sl(...)o/leerlijnen/ruimte/
http://leerplaninbeeld.sl(...)rlijnen/technologie/
Werd begrijpend lezen in jouw tijd nog niet beoefend? Het staat er gewoon in, hoor. Met uitzondering van scheikunde, dat is ondergebracht bij andere thema's, wat ik al eerder aangaf.quote:Op zaterdag 7 juli 2018 12:08 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Wiskunde, dus, volgens het kerndoelenboekje van de overheid. Geen natuurkunde, biologie en scheikunde. Ga jij maar lekker verder Scroogelen.
Je maakt jezelf nu wel een beetje belachelijkquote:Op zaterdag 7 juli 2018 14:31 schreef Kamina het volgende:
[..]
Ok weet ook hoe mijn telefoon werkt, maar het lijkt me voor een onderwijzer goed om zich zélf te verdiepen in het onderwijs dat ze geeft. Dus wilde ik jou zelfstandig laten zoeken en lezen. Immers is dat een vaardigheid die je jouw groep ook moet leren.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Het staat er niet in, zie mijn eerdere post.quote:[..]
Werd begrijpend lezen in jouw tijd nog niet beoefend? Het staat er gewoon in, hoor. Met uitzondering van scheikunde, dat is ondergebracht bij andere thema's, wat ik al eerder aangaf.
En anders doe JIJ maar eens een direct linkje waar dat dan zou moeten staan.
Het kerndoelenboekje is opzettelijk omschrijvend geschreven; voor meer specifieke beschrijvingen ga je naar bijvoorbeeld de leerplan pagina om de kerndoelen in het boekje uit te diepen.quote:Op zaterdag 7 juli 2018 12:31 schreef r_one het volgende:
[..]
[..]
http://leerplaninbeeld.slo.nl/primaironderwijs
[..]
https://www.slo.nl/primai(...)nboekje.pdf/download
Staan ze toch echt niet in.
quote:Op zaterdag 7 juli 2018 14:34 schreef r_one het volgende:
[..]
Je maakt jezelf nu wel een beetje belachelijkWeet jij hoe ik kan linken naar een pagina in een pdf bestand?SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.[..]
Het staat er niet in, zie mijn eerdere post.
En anders doe JIJ maar eens een direct linkje waar dat dan zou moeten staan.1 + 1 = blauw
De docenten die ik ken vinden ouders van tegenwoordig een stuk lastiger dan vroeger. Dat heeft niet zozeer met mondigheid te maken maar autoriteit. Docenten werden vroeger als autoriteit gezien waar je als ouder niet tegen in ging. Tegenwoordig weten ouders het beter dan de docenten.quote:Op zaterdag 7 juli 2018 09:39 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Als dat je enige onderbouwing is, is hij zo zwak, dat je hem rustig ongefundeerd kunt noemen.
En het is bijzonder kortzichtig om te stellen, dat omdat de babyboomers mondiger waren dan hun ouders, de ouders en kinderen anno 2018 hetzelfde zijn gebleven als de ouders en kinderen van de jaren 70.
Maar ik eerder met je gediscussieerd. Je gaat nog 40 reacties met bullshit hier plaatsen, omdat er 1 ding is waar jouw opvoeding serieus tekort heeft geschoten; het zelfvertrouwen om gewoon te kunnen toegeven dat je er naast zit.
In het kerndoelenboekje staan de kerndoelen limitatief en uitputtend opgesomd. Ik ben wel heel benieuwd waar jij b.v. scheikunde en natuurkunde uitgediept ziet staan.quote:Op zaterdag 7 juli 2018 14:37 schreef Kamina het volgende:
[..]
Het kerndoelenboekje is opzettelijk omschrijvend geschreven; voor meer specifieke beschrijvingen ga je naar bijvoorbeeld de leerplan pagina om de kerndoelen in het boekje uit te diepen.
Het thema orientatie-op-jezelf-en-de-wereld gaat oa in op natuurkundige processen, milieu en biologie, maar ook lezen en schrijven komt erin voor. Staat allemaal beschreven in het boekje.
Een paginanummer zou al heel veel schelen. Doe maar.quote:Op zaterdag 7 juli 2018 14:39 schreef Kamina het volgende:
[..]
Weet jij hoe ik kan linken naar een pagina in een pdf bestand?
Op die leerplan slo pagina die ik eerder noemde. Die gaat verder in op de kerndoelen als omschreven in het kerndoelenboekje en geeft een meer concrete omschrijving.quote:Op zaterdag 7 juli 2018 14:41 schreef r_one het volgende:
[..]
In het kerndoelenboekje staan de kerndoelen limitatief en uitputtend opgesomd. Ik ben wel heel benieuwd waar jij b.v. scheikunde en natuurkunde uitgediept ziet staan.
Als ik je vraag waar in een boek iets staat, verwijs je mij dan ook naar de inhoudsopgave?quote:Op zaterdag 7 juli 2018 14:53 schreef Kamina het volgende:
[..]
Op die leerplan slo pagina die ik eerder noemde. Die gaat verder in op de kerndoelen als omschreven in het kerndoelenboekje en geeft een meer concrete omschrijving.
Ja, doe dat maar eensquote:Overigens wordt dat op een andere pagina nog verder uitgediept, maar dan zou ik ff m'n browser thuis moeten raadplegen.
Ja, dat las ik laatst ook al in het blad van de AOb, dat ze al dat gezeur op Fok! er niet bij kunnen hebbenquote:Op zaterdag 7 juli 2018 15:19 schreef ootjekatootje het volgende:
Joh, wat een gekibbel hier over kerndoelen, leerplannen en vakken.
Lijkt wel een lerarenvergadering 🤔
Ik snap juist om dit soort geneuzel waarom het vak van leraar zoveel minder leuk is dan jaren terug.
gelukkig ben jij er om ons door de volgende Verlichting te loodsenquote:Op vrijdag 6 juli 2018 18:34 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
rotterdam Hillegersberg, zeker niet de minste wijk. Maar zie dat overal, ding zit vergroeid aan die vrouwen.
Moet je überhaupt eens een file inrijden... hop iedereen direct op dat ding.
Langs de sportvelden, in de winkels. En die kids naar krijsen en wachten totdat mama klaar is.
Want ik zit in het onderwijs? Misschien moet je niet zoveel dingen verzinnen en vervolgens voor waarheid aannemen.quote:Op zaterdag 7 juli 2018 14:31 schreef Kamina het volgende:
[..]
Ok weet ook hoe mijn telefoon werkt, maar het lijkt me voor een onderwijzer goed om zich zélf te verdiepen in het onderwijs dat ze geeft. Dus wilde ik jou zelfstandig laten zoeken en lezen. Immers is dat een vaardigheid die je jouw groep ook moet leren.
ikke niet, je zoekt het maar uit.quote:Op zaterdag 7 juli 2018 15:28 schreef fathank het volgende:
[..]
gelukkig ben jij er om ons door de volgende Verlichting te loodsen
Lekker mekkeren op de maatschappij en ondertussen je poot terug trekken. Als het allemaal zo kut is doe er dan wat aan of vervuil het internet niet met dat achterlijke gewauwel van je.quote:Op zaterdag 7 juli 2018 16:14 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
ikke niet, je zoekt het maar uit.
Zo, lekker taalgebruik.quote:Op zaterdag 7 juli 2018 16:40 schreef fathank het volgende:
[..]
Lekker mekkeren op de maatschappij en ondertussen je poot terug trekken. Als het allemaal zo kut is doe er dan wat aan of vervuil het internet niet met dat achterlijke gewauwel van je.
Ja vroeger was alles beter, zelfs het taalgebruik.quote:Op zaterdag 7 juli 2018 18:14 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Zo, lekker taalgebruik.
Neem nog een bitterballetje.
Het staat zwart op wit geschreven op de websites die ik aan bracht, maar als jij je niet wil inlezen over je eigen beroep, dan kan ik je niet helpen.quote:Op zaterdag 7 juli 2018 15:34 schreef Leandra het volgende:
[..]
Want ik zit in het onderwijs? Misschien moet je niet zoveel dingen verzinnen en vervolgens voor waarheid aannemen.
Nogmaals: ik zit in het onderwijs?quote:Op zondag 8 juli 2018 11:22 schreef Kamina het volgende:
[..]
Het staat zwart op wit geschreven op de websites die ik aan bracht, maar als jij je niet wil inlezen over je eigen beroep, dan kan ik je niet helpen.
Waarom spreek je dan van "jouw groep"?quote:Op zondag 8 juli 2018 11:26 schreef Leandra het volgende:
[..]
Nogmaals: ik zit in het onderwijs?
Dat verzin je toch echt zelf, en je blijft het herhalen terwijl je al diverse malen gezegd is dat het niet zo is.
Je moet echt iets aan je begrijpend lezen gaan doen.quote:
quote:Op zaterdag 7 juli 2018 12:14 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ik zit ook mobiel maar weet wel hoe mijn telefoon werkt.
Je bedoelt dit?
http://leerplaninbeeld.sl(...)jezelf-en-de-wereld/
Verder is het een website die wel eens wat aan haar mobiele toegankelijkheid mag doen, en vind ik "natuurkunde & techniek" als subje niet echt het bewijs dat schei- en natuurkunde lagere school vakken zijn, ik zie vooral veel dingen staan in mijn lagere schooltijd (jaren 70) en die van mijn oudste zoon (jaren 00) ook al gegeven werden maar onder een andere naam.
Verkeersles heette toen nog gewoon verkeersles, en viel niet onder natuurkunde.
http://leerplaninbeeld.sl(...)/leerlijnen/materie/
http://leerplaninbeeld.sl(...)/leerlijnen/energie/
http://leerplaninbeeld.sl(...)-geluid-en-straling/
http://leerplaninbeeld.sl(...)/kracht-en-beweging/
http://leerplaninbeeld.sl(...)o/leerlijnen/ruimte/
http://leerplaninbeeld.sl(...)rlijnen/technologie/
Nou voor de discussie, op de meeste basisscholen waar ik gewerkt hebt staan toch echt gewoon natuurkunde en aardrijkskunde op het rooster.quote:Op zaterdag 7 juli 2018 12:31 schreef r_one het volgende:
[..]
[..]
http://leerplaninbeeld.slo.nl/primaironderwijs
[..]
https://www.slo.nl/primai(...)nboekje.pdf/download
Staan ze toch echt niet in.
Meer diversifiëren, meer kansen voor horizontale groei.quote:Op zaterdag 7 juli 2018 12:24 schreef r_one het volgende:
[..]
Hoe stel je je carrièreperspectief dan voor in het basisonderwijs? Er zijn functiewaarderingsschalen LA t/m LD maar lesgeven blijft lesgeven. Je kunt je hooguit opwerken tot directeur maar lang niet iedereen wil dat.
Dat is precies het punt. Dat zijn ze niet, maar door de absurde werkdruk in het PO gebeurt het daar wel.quote:[..]
Dat zegt toch echt meer over haar dan over de werkdruk in het algemeen. Alsof plaspauzes in tijdsblokken planbaar zijn
Omdat de werkdruk niet opweegt tegen het loon. En ze vinden in principe niet dat ze meer loon nodig hebben, maar ze willen wel dat de loon en de werkdruk in evenwicht zijn. Gaat de werkdruk niet omlaag, dan is het logisch dat de loon omhoog gaat.quote:[..]
Nee, het loon staat niet in verhouding. Maar de scheefgroei is minder erg dan vaak verondersteld wordt. In het basisonderwijs kun je een behoorlijke boterham verdienen.
Uit een enquête van de AOb bleek ook dat verreweg alle leerkrachten de werkdruk als een veel groter probleem ervaren dan te weinig loon.
Ik las een woord verkeerd, dat kan gebeuren. Maar dat heeft weinig te maken met begrijpend lezen.quote:Op zondag 8 juli 2018 11:42 schreef Leandra het volgende:
[..]
Je moet echt iets aan je begrijpend lezen gaan doen.
Er staat "mijn groep 3'er".
Dat gaat dus over mijn kind.
En zelfs als je dat niet uit die woorden kon halen dan had je het wel uit de rest van die post kunnen halen.
Mijn god, wat een stupiditeit, geen wonder dat je altijd gezeik hebt met andere users; je leest niet.
Dit. Ik ben het alweer eens met je; het moet niet veel gekker worden.quote:Op vrijdag 6 juli 2018 16:13 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
Dit speelt niet alleen in Amsterdam. Het vak van basisschoolleraar is gewoon niet meer aantrekkelijk. Het salaris en de voorwaarden staan simpelweg niet meer in verhouding tot wat er van hen verwacht wordt.
Claim je nou zelf onderwijzer te zijn?quote:Op zondag 8 juli 2018 13:50 schreef Kamina het volgende:
[..]
Ik las een woord verkeerd, dat kan gebeuren. Maar dat heeft weinig te maken met begrijpend lezen.
Maar goed, jij bent dus zo'n ouder die het beter denkt te weten dan de leraar, begrepen. Bedankt voor de correctie.
Sommigen hebben een nogal sterke roeping, en vinden die leerachterstanden en etnische spanningen juist een uitdaging.quote:Op zondag 8 juli 2018 14:38 schreef Elfletterig het volgende:
Wie is er in vredesnaam zo gek om dit laagbetaalde, moeilijke werk te gaan doen? En dan ook nog in een stad als Amsterdam, waar problemen als leerachterstanden en etnische spanningen / cultuurverschillen nog eens extra groot zijn. En als je dan ook nog bedenkt dat wonen in Amsterdam en omgeving peperduur is....
Sommigen, ja. Maar die "sommigen" zijn een heel beperkt groepje. Anders hadden we de lerarentekorten wel in Schubbekutteveen, in plaats van Amsterdam.quote:Op zondag 8 juli 2018 17:38 schreef Eightyone het volgende:
[..]
Sommigen hebben een nogal sterke roeping, en vinden die leerachterstanden en etnische spanningen juist een uitdaging.
Het lerarentekort is te wijten aan een aantal factoren. Matige beloning, matig maatschappelijk aanzien, hoge werkdruk, stressvol door multiculturele spanningen en ook nog wel een paar andere dingen. Je maakt het stedelijke probleem belangrijker dan het daadwerkelijk is, volgens mij.quote:Op zondag 8 juli 2018 17:39 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Sommigen, ja. Maar die "sommigen" zijn een heel beperkt groepje. Anders hadden we de lerarentekorten wel in Schubbekutteveen, in plaats van Amsterdam.
Je doet aan wensdenken. Geeft niet, maar de realiteit is een beetje anders.
Ik plaats hier nog eens mijn reactie die ik eerder in dit topic gaf. Zoek de verschillen.quote:Op zondag 8 juli 2018 17:43 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Het lerarentekort is te wijten aan een aantal factoren. Matige beloning, matig maatschappelijk aanzien, hoge werkdruk, stressvol door multiculturele spanningen en ook nog wel een paar andere dingen. Je maakt het stedelijke probleem belangrijker dan het daadwerkelijk is, volgens mij.
quote:Op zondag 8 juli 2018 14:38 schreef Elfletterig het volgende:
Wie is er in vredesnaam zo gek om dit laagbetaalde, moeilijke werk te gaan doen? En dan ook nog in een stad als Amsterdam, waar problemen als leerachterstanden en etnische spanningen / cultuurverschillen nog eens extra groot zijn. En als je dan ook nog bedenkt dat wonen in Amsterdam en omgeving peperduur is....
Wie al basisschoolleraar wil worden, zoekt een leuk, rustig provinciedorpje in plaats van Vrijstaat Amsterdam.
Fair enough.quote:Op zondag 8 juli 2018 18:02 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Ik plaats hier nog eens mijn reactie die ik eerder in dit topic gaf. Zoek de verschillen.
[..]
Over aardrijkskunde is geen discussie en wat jij natuurkunde (fysica) noemt, is kennis der natuur (of biologie, dat mag ook). Scheikunde, oftewel chemie, is onzin dat dat vak wordt onderwezen, ook niet onder kennis der natuur.quote:Op zondag 8 juli 2018 12:14 schreef Max23 het volgende:
[..]
[..]
Nou voor de discussie, op de meeste basisscholen waar ik gewerkt hebt staan toch echt gewoon natuurkunde en aardrijkskunde op het rooster.
De methodes die daarvoor gebruikt worden verwijzen naar de leerdoelen die staan bij Oriëntatie op jezelf en de wereld. Voor aardrijkskunde bij het kopje ruimte, geschiedenis het kopje tijd en voor natuurkunde bij natuur& techniek.
Biologie en scheikunde vallen op de basisschool onder natuur.
Hoe je het wend of keert..... het tekort loopt steeds verder op...op alle lagen.quote:Op vrijdag 6 juli 2018 16:08 schreef Leandra het volgende:
Punt 1 is pure "vroeger was alles beter" nonsens.
Punt 2 gaat over de middelbare school en heeft niet alleen niets met het onderwijs te maken, het bewijst ook dat je geen flauw benul hebt hoe het er tegenwoordig op middelbare scholen aan toe gaat.
Verder hoop ik vooral dat een opleiding tot leerkracht ook werkelijk een baangarantie inhoudt, want op middelbare scholen werkt men vaak nog met tijdelijke contracten, en het zou me niets verbazen als het op lagere scholen niet anders is.
Wie wil überhaupt dit werk nog doen.quote:Op vrijdag 6 juli 2018 18:58 schreef MichaelScott het volgende:
Logisch, wie wil er dan ook nog in Amsterdam gaan wonen. Met het huidige stadsbestuur zou ik ook eerder voor een gemeente in de buurt gaan.
Yep.quote:Op zondag 8 juli 2018 17:05 schreef Leandra het volgende:
[..]
Claim je nou zelf onderwijzer te zijn?
Je kunt idd niet lezen, dat is iig wel duidelijk.
Scholen in Nederland zijn vrij om hun lesplan zelf in te vullen, zolang ze uiteindelijk wel de algemeen omschreven kerndoelen vervullen. Dus dat op basisscholen geen scheikunde en natuurkunde wordt gegeven is pertinent onwaar. Neem bijvoorbeeld leren over de seizoenen, dag en nacht en het zonnestelsel; daarin komt natuurkunde én scheikunde voor.quote:Op zondag 8 juli 2018 20:15 schreef r_one het volgende:
[..]
Over aardrijkskunde is geen discussie en wat jij natuurkunde (fysica) noemt, is kennis der natuur (of biologie, dat mag ook). Scheikunde, oftewel chemie, is onzin dat dat vak wordt onderwezen, ook niet onder kennis der natuur.
Laat ze toch kletsen, hier ook scheikunde vanaf groep 3, komt zelfs een bus van de gemeente voor. Idem voor techniek en natuurkunde.quote:Op maandag 9 juli 2018 00:31 schreef Kamina het volgende:
[..]
Yep.
In een brak weekend kan zelfs de beste nog wel eens een leesfoutje maken.
[..]
Scholen in Nederland zijn vrij om hun lesplan zelf in te vullen, zolang ze uiteindelijk wel de algemeen omschreven kerndoelen vervullen. Dus dat op basisscholen geen scheikunde en natuurkunde wordt gegeven is pertinent onwaar. Neem bijvoorbeeld leren over de seizoenen, dag en nacht en het zonnestelsel; daarin komt natuurkunde én scheikunde voor.
Het is ook gewoon vanzelfsprekend, aangezien de kerndoelen voor het basisschool zo zijn geschreven dat ze aansluiten op de leerlijnen in het voortgezet onderwijs.quote:Op maandag 9 juli 2018 00:36 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Laat ze toch kletsen, hier ook scheikunde vanaf groep 3, komt zelfs een bus van de gemeente voor. Idem voor techniek en natuurkunde.
Zijn geen klassikale lessen maar projectmiddagen. Elke vrijdagmiddag.
Ja en als een kleuter een blokkentoren bouwt (zwaartekracht dus natuurkunde) of een glas ranja drinkt (scheikunde) ook. Dus kleuters krijgen exacte vakken als leerstof ..... rightquote:Op maandag 9 juli 2018 00:31 schreef Kamina het volgende:
[..]
Scholen in Nederland zijn vrij om hun lesplan zelf in te vullen, zolang ze uiteindelijk wel de algemeen omschreven kerndoelen vervullen. Dus dat op basisscholen geen scheikunde en natuurkunde wordt gegeven is pertinent onwaar. Neem bijvoorbeeld leren over de seizoenen, dag en nacht en het zonnestelsel; daarin komt natuurkunde én scheikunde voor.
Leer eerst maar eens wat de (verplichte) vakken op de basisschool zijn en kom dan nog eens terug.quote:Op vrijdag 6 juli 2018 23:21 schreef r_one het volgende:
Verder: het primair onderwijs kent helemaal geen exacte vakken.
Da's mooi maar dat was niet de issue. Iemand beweerde dat er op de basisschool de exacte vakken wordt gegeven, dat is heel wat anders dan facultatieve projecten.quote:Op maandag 9 juli 2018 00:36 schreef ootjekatootje het volgende:
Zijn geen klassikale lessen maar projectmiddagen.
want vakken worden alleen in een klaslokaal gegeven?quote:Op maandag 9 juli 2018 02:27 schreef r_one het volgende:
[..]
Da's mooi maar dat was niet de issue. Iemand beweerde dat er op de basisschool de exacte vakken wordt gegeven, dat is heel wat anders dan facultatieve projecten.
Zeg ik dat?quote:Op maandag 9 juli 2018 09:34 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
want lessen worden alleen in een klaslokaal gegeven?
Je bent nu aan het woordneuken, discussiëren om het discussiëren.quote:Op maandag 9 juli 2018 02:20 schreef r_one het volgende:
[..]
Ja en als een kleuter een blokkentoren bouwt (zwaartekracht dus natuurkunde) of een glas ranja drinkt (scheikunde) ook. Dus kleuters krijgen exacte vakken als leerstof ..... right
Dan krijgen ze ook klassieke talen want er zal vast wel ergens een aquarium (Latijn) in school te vinden zijn en om half 10 gaan ze naar gymnastiek (Grieks).
En met het kijken naar zon maan en sterren, is met het vak astronomie het schoolrapport compleet.
't Is goed met jou.
[..]
Leer eerst maar eens wat de (verplichte) vakken op de basisschool zijn en kom dan nog eens terug.
Ja, echt wel. Mijn dochter komt helemaal blij thuis met haar zelf geknutselde batterij gemaakt van een citroen. Allemaal op de basisschool.quote:Op zondag 8 juli 2018 20:15 schreef r_one het volgende:
[..]
Over aardrijkskunde is geen discussie en wat jij natuurkunde (fysica) noemt, is kennis der natuur (of biologie, dat mag ook). Scheikunde, oftewel chemie, is onzin dat dat vak wordt onderwezen, ook niet onder kennis der natuur.
Met elke post die je plaatst lijk je dommer en dommer.quote:Op zaterdag 7 juli 2018 14:31 schreef Kamina het volgende:
Werd begrijpend lezen in jouw tijd nog niet beoefend? Het staat er gewoon in, hoor.
Welk cijfer krijgt ze daarvoor op haar rapport?quote:Op maandag 9 juli 2018 14:40 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Ja, echt wel. Mijn dochter komt helemaal blij thuis met haar zelf geknutselde batterij gemaakt van een citroen. Allemaal op de basisschool.
Waar zeg ik dat biologie geen verplicht vak is?quote:Op maandag 9 juli 2018 12:49 schreef Kamina het volgende:
[..]
Je bent nu aan het woordneuken, discussiëren om het discussiëren.
Vakken of vakgebieden, die onderwerpen komen aan bod op basisscholen. En dat is het belangrijkste.
Bovendien spreek je jezelf (en de overheid) tegen; biologie is een exact vak. Lees jij hier maar eens wat verplichte vakken zijn: https://www.rijksoverheid(...)nd-op-de-basisschool
quote:Op zondag 8 juli 2018 20:15 schreef r_one het volgende:
[..]
wat jij natuurkunde (fysica) noemt, is kennis der natuur (of biologie, dat mag ook)
Geen idee. Maar volgens mij staat dat volledig los van de vraag of ze er les in krijgt of niet. Ze krijgt ook spaans, staat ook niet op het rapport.quote:Op maandag 9 juli 2018 15:55 schreef r_one het volgende:
[..]
Welk cijfer krijgt ze daarvoor op haar rapport?
Nee. En dus is het geen (exact) vak scheikunde -of Spaans- wat "ze tegenwoordig op de basisschool krijgen".quote:Op maandag 9 juli 2018 16:26 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Geen idee. Maar volgens mij staat dat volledig los van de vraag of ze er les in krijgt of niet. Ze krijgt ook spaans, staat ook niet op het rapport.
Ga eens naar die pagina van de rijksoverheid die ik hierboven linkte, en kijk dan bij de links onderaam dat artikel. Hoppa, diezelfde commerciële instelling waarover we het hebben.quote:Op maandag 9 juli 2018 15:33 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Met elke post die je plaatst lijk je dommer en dommer.
Ok, link jij maar even de pagina van het leerdoelenboekje basisonderwijs op de site van de rijksoverheid, dan. Want in dat boekje wordt er niet gerept over natuurkunde, biologie en scheikunde. De pagina's die jij linkt komen van een commerciele instelling.
quote:Op maandag 9 juli 2018 16:30 schreef r_one het volgende:
[..]
Nee. En dus is het geen (exact) vak scheikunde -of Spaans- wat "ze tegenwoordig op de basisschool krijgen".
Daarmee niet minder leuk hoor ...
quote:Op maandag 9 juli 2018 15:56 schreef r_one het volgende:
[..]
Waar zeg ik dat biologie geen verplicht vak is?
[..]
Wat een kinderachtig knulletje ben jij zeg.quote:Op maandag 9 juli 2018 15:55 schreef r_one het volgende:
[..]
Welk cijfer krijgt ze daarvoor op haar rapport?
https://www.rijksoverheid(...)kerndoelenboekje.pdfquote:Op maandag 9 juli 2018 16:35 schreef Kamina het volgende:
En dat kerndoelenboekje omschrijft zat over natuurkunde en biologie. Alleen scheikunde wordt zeker niet bij naam genoemd.
Als jij het zegt, vindt hij het vast een compliment.quote:Op maandag 9 juli 2018 16:35 schreef Kamina het volgende:
Wat een kinderachtig knulletje ben jij zeg.
Op bladzijde 3 van het kerndoelenboekje (PDF):quote:Op maandag 9 juli 2018 16:44 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
https://www.rijksoverheid(...)kerndoelenboekje.pdf
Hier is de link naar boekje. Open het, doe ctrl f en tik biologie, natuurkunde of scheikunde in het vakje. Nul hits.
Dat zou heel karakteristiek zijn.quote:Op maandag 9 juli 2018 16:45 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Als jij het zegt, vindt hij het vast een compliment.
Geen natuurkunde, scheikunde en biologie. Try again.quote:Op maandag 9 juli 2018 16:47 schreef Kamina het volgende:
[..]
Op bladzijde 3 van het kerndoelenboekje:
De nieuwe kerndoelen zijn precies waar het moet en ruim
waar het kan. Precies voor Nederlands en rekenen en wiskunde,
globaal voor de overige vakken en leergebieden. Dit geeft u de mogelijkheid
om maatwerk te bieden. Om nog beter onderwijs te geven
vanuit uw eigen kennis, inzichten en deskundigheid.
quote:Op maandag 9 juli 2018 16:48 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Geen natuurkunde, scheikunde en biologie. Try again.
quote:Op maandag 9 juli 2018 16:47 schreef Kamina het volgende:
[..]
Op bladzijde 3 van het kerndoelenboekje (PDF):
De nieuwe kerndoelen zijn precies waar het moet en ruim waar het kan. Precies voor Nederlands en rekenen en wiskunde, globaal voor de overige vakken en leergebieden. Dit geeft u de mogelijkheid om maatwerk te bieden. Om nog beter onderwijs te geven vanuit uw eigen kennis, inzichten en deskundigheid.
Ik heb daar even ctrl F gedaan en dan natuurkunde ingevoerd, maar geen overeenkomstige gegevens gevonden, dat geldt overigens ook voor het kerndoelenboekje op die SLO website.quote:Op maandag 9 juli 2018 16:35 schreef Kamina het volgende:
[..]
Ga eens naar die pagina van de rijksoverheid die ik hierboven linkte, en kijk dan bij de links onderaam dat artikel. Hoppa, diezelfde commerciële instelling waarover we het hebben.
En dat kerndoelenboekje omschrijft zat over natuurkunde en biologie. Alleen scheikunde wordt zeker niet bij naam genoemd.
Of als Google te moeilijk is:
https://www.rijksoverheid(...)/28/kerndoelenboekje
Succes.
Dank jequote:Op maandag 9 juli 2018 16:35 schreef Kamina het volgende:
[..]
[..]
[..]
Wat een kinderachtig knulletje ben jij zeg.
Ok, ik heb dus al die tijd al gelijk. Overmatig gebruik van smileys gaat dat niet veranderen.quote:
quote:Op maandag 9 juli 2018 16:50 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ik heb daar even ctrl F gedaan en dan natuurkunde ingevoerd, maar geen overeenkomstige gegevens gevonden, dat geldt overigens ook voor het kerndoelenboekje op die SLO website.
http://www.slo.nl/primair/kerndoelen/Kerndoelenboekje.pdf/
quote:Op maandag 9 juli 2018 16:47 schreef Kamina het volgende:
[..]
Op bladzijde 3 van het kerndoelenboekje (PDF):
De nieuwe kerndoelen zijn precies waar het moet en ruim waar het kan. Precies voor Nederlands en rekenen en wiskunde, globaal voor de overige vakken en leergebieden. Dit geeft u de mogelijkheid om maatwerk te bieden. Om nog beter onderwijs te geven vanuit uw eigen kennis, inzichten en deskundigheid.
Hetzelde als eerder, maar ik heb niet zo'n zin om met jou te discussieren over woordgebruik en hoe jij en de overheid daar anders in zijn.quote:Op maandag 9 juli 2018 16:51 schreef r_one het volgende:
[..]
Dank je
Had je verder ook nog tegenargumenten?
Hoe heb je gelijk precies?quote:Op maandag 9 juli 2018 16:51 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Ok, ik heb dus al die tijd al gelijk. Overmatig gebruik van smileys gaat dat niet veranderen.
Pas maar op. Voordat je het weet, ben jij ook een kinderachtig knulletjequote:Op maandag 9 juli 2018 16:51 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Ok, ik heb dus al die tijd al gelijk. Overmatig gebruik van smileys gaat dat niet veranderen.
De overheid is daar niet anders in. Alleen jij.quote:Op maandag 9 juli 2018 16:52 schreef Kamina het volgende:
[..]
[..]
[..]
Hetzelde als eerder, maar ik heb niet zo'n zin om met jou te discussieren over woordgebruik en hoe jij en de overheid daar anders in zijn.
Ga maar teruglezen, ik ben klaar met jou.quote:
Je vergeet de ' 'quote:Op maandag 9 juli 2018 16:54 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Ga maar teruglezen, ik ben klaar met jou.
Het moet maar zo zijn, dan.quote:Op maandag 9 juli 2018 16:53 schreef r_one het volgende:
Pas maar op. Voordat je het weet, ben jij ook een kinderachtig knulletje
Nee hoor, die gebruiken het woord 'vak' vrij inconstistent, waarbij jij dat niet doet. Waarom je daarover moeilijk doet tegen onderwijzers maar niet de overheid, dat is voor mij een vraag en voor jou een weet.quote:Op maandag 9 juli 2018 16:54 schreef r_one het volgende:
[..]
De overheid is daar niet anders in. Alleen jij.
Staat nergens. Wel staat in kerndoel 42:quote:Op maandag 9 juli 2018 16:54 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Ga maar teruglezen, ik ben klaar met jou.
Voor deze wel dus.quote:Op maandag 9 juli 2018 16:56 schreef Leandra het volgende:
In het hoofdstuk
KERNDOELEN
ORIËNTATIE OP JEZELF EN DE WERELD >
Natuur en techniek
Kom ik wel één keer "natuurkundige verschijnselen" tegen.
Dat is ook de enige keer dat het woord "natuur" op een andere manier gebruikt wordt dan "natuur", "natuurlijk", "natuurlijke", "natuurverschijnselen" of "natuurlandschappen".
Mijn dochter op haar basisschool wel.quote:Op maandag 9 juli 2018 16:30 schreef r_one het volgende:
[..]
Nee. En dus is het geen (exact) vak scheikunde -of Spaans- wat "ze tegenwoordig op de basisschool krijgen".
Daarmee niet minder leuk hoor ...
Ja en als je een batterij maakt van een appel, is dat techniek. Maar daarmee nog niet het 'exacte vak' scheikunde waarin les wordt gegeven.quote:Op maandag 9 juli 2018 16:56 schreef Leandra het volgende:
In het hoofdstuk
KERNDOELEN
ORIËNTATIE OP JEZELF EN DE WERELD >
Natuur en techniek
Kom ik wel één keer "natuurkundige verschijnselen" tegen.
Dat is ook de enige keer dat het woord "natuur" op een andere manier gebruikt wordt dan als "natuur", "natuurlijk", "natuurlijke", "natuurverschijnselen" of "natuurlandschappen".
Is het wel. Biologie ook, al zijn daar meningen over verdeeld, net als bij geneeskunde.quote:Op maandag 9 juli 2018 16:58 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Mijn dochter op haar basisschool wel.
En rekenen is geen exact vak?
Nee. Rekenen is een basisvak.quote:Op maandag 9 juli 2018 16:58 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Mijn dochter op haar basisschool wel.
En rekenen is geen exact vak?
Ja, duizenden Truusjes doen dat tegenwoordig.quote:Op maandag 9 juli 2018 16:58 schreef r_one het volgende:
[..]
Ja en als je een batterij maakt van een appel, is dat techniek. Maar daarmee nog niet het 'exacte vak' scheikunde waarin les wordt gegeven.
Alsof Truusje van 5 met pipetjes, erlenmeyers en zoutzuuroplossingen in de weer is ....
Van 5?quote:Op maandag 9 juli 2018 17:00 schreef Kamina het volgende:
[..]
Ja, duizenden Truusjes doen dat tegenwoordig.
Ik ben me er niet van bewust maar zal 't mijn collega's eens vragen.quote:Op maandag 9 juli 2018 16:57 schreef Kamina het volgende:
Waarom je daarover moeilijk doet tegen onderwijzers maar niet de overheid, dat is voor mij een vraag en voor jou een weet.
En dat is dan ook gelijk het enige dat er staat wat maar met natuurkunde te maken heeft, er staat ook een keer natuurlandschappen, dat wil niet zeggen dat natuurlandschappen een vak is.quote:Op maandag 9 juli 2018 16:57 schreef Kamina het volgende:
[..]
Nee hoor, die gebruiken het woord 'vak' vrij inconstistent, waarbij jij dat niet doet. Waarom je daarover moeilijk doet tegen onderwijzers maar niet de overheid, dat is voor mij een vraag en voor jou een weet.
[..]
Staat nergens. Wel staat in kerndoel 42:
De leerlingen leren onderzoek doen aan materialen en natuurkundige verschijnselen, zoals licht, geluid, elektriciteit, kracht, magnetisme en temperatuur.
Of moet het speciaal natuurkun [u]de[//u] zijn voor jou?
[..]
Voor deze wel dus.
Twintig jaar TIMMSquote:
quote:In dit rapport geven we een overzichtt van het huidige onderwijsniveau in rekenen en natuuronderwijs.
Exacter dan rekenen ga je het niet vinden hoor.quote:
Iedereen merkt dat. Nu nog volwassen.quote:
Doe je nou net alsof natuuronderwijs hetzelfde is als natuurkunde?quote:Op maandag 9 juli 2018 17:05 schreef Kamina het volgende:
[..]
Twintig jaar TIMMS
Ontwikkelingen in leerlingprestaties in de exacte vakken in het basisonderwijs in 1995-2015.
https://www.rijksoverheid(...)9/twintig-jaar-timms
[..]
Als je wil discussieren over het gebruik van het woord vak en wat dat inhoudt, kan je met r_onny ongetwijfeld veel plezier beleven.quote:Op maandag 9 juli 2018 17:03 schreef Leandra het volgende:
[..]
En dat is dan ook gelijk het enige dat er staat wat maar met natuurkunde te maken heeft, er staat ook een keer natuurlandschappen, dat wil niet zeggen dat natuurlandschappen een vak is.
Het vak is "Natuur en techniek", niet natuurkunde, en omdat een van de kerndoelen van "Natuur en techniek" het onderzoeken van natuurkundige verschijnselen is, maakt dat het nog geen natuurkunde.
Ik heb het over rekenen op de basisschool, niet over wiskunde op het VO.quote:Op maandag 9 juli 2018 17:05 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Exacter dan rekenen ga je het niet vinden hoor.
Waar lees je dat in:quote:Op maandag 9 juli 2018 17:07 schreef Leandra het volgende:
[..]
Doe je nou net alsof natuuronderwijs hetzelfde is als natuurkunde?
quote:Twintig jaar TIMMS
Ontwikkelingen in leerlingprestaties in de exacte vakken in het basisonderwijs in 1995-2015.
https://www.rijksoverheid(...)9/twintig-jaar-timms
[..]
Rekenen is altijd exact. Ook op de basisschool.quote:Op maandag 9 juli 2018 17:09 schreef r_one het volgende:
[..]
Ik heb het over rekenen op de basisschool, niet over wiskunde op het VO.
En rekenen op de basisschool is niet altijd 100% exact.
Kerndoel 28quote:Op maandag 9 juli 2018 17:12 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Rekenen is altijd exact. Ook op de basisschool.
1+1= overal en altijd 2. Nooit 3. Nooit 2,5.
Ik weet niet wat kerndoel 28 is maar dat verandert niets aan het feit dat rekenen een exact vak is.quote:
Uit het in dit topic zo vaak aangehaalde kerndoelenboekje:quote:Op maandag 9 juli 2018 17:16 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Ik weet niet wat kerndoel 28 is maar dat verandert niets aan het feit dat rekenen een exact vak is.
Ik ben ook wel benieuwd naar voorbeelden waar rekenen niet exact is. Dat bestaat volgens mij niet.
Voorbeeld: "Jantje koopt een zak knikkers van ¤ 4,75 een leren voetbal van ¤ 19,15 en een spelletje voor de gameboy van ¤ 49,50. Wat moet Jantje ongeveer betalen?"quote:28 De leerlingen leren schattend tellen en rekenen.
Het getal Pi of Euler. Die zijn niet exact te berekenen.quote:Op maandag 9 juli 2018 17:16 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Ik weet niet wat kerndoel 28 is maar dat verandert niets aan het feit dat rekenen een exact vak is.
Ik ben ook wel benieuwd naar voorbeelden waar rekenen niet exact is. Dat bestaat volgens mij niet.
Daar staat het al. Ze leren schatten. Dat is iets anders dan rekenen.quote:Op maandag 9 juli 2018 17:17 schreef r_one het volgende:
[..]
Uit het in dit topic zo vaak aangehaalde kerndoelenboekje:
[..]
Er staat toch echt "schattend [tellen en] rekenen". Voor een voorbeeld: zie mijn edit hierboven.quote:Op maandag 9 juli 2018 17:20 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Daar staat het al. Ze leren schatten. Dat is iets anders dan rekenen.
Bij een rekenopgave is echt maar 1 uitkomst mogelijk. Exact vak dus. Ook op de basisschool.
Pi op de basisschool .... tuurlijkquote:Op maandag 9 juli 2018 17:19 schreef Kamina het volgende:
[..]
Het getal Pi of Euler. Die zijn niet exact te berekenen.
Jij begint over Pi als voorbeeld voor kerndoel 28 PO.quote:
Nee hoor, ik reageerde op:quote:Op maandag 9 juli 2018 17:27 schreef r_one het volgende:
[..]
Jij begint over Pi als voorbeeld voor kerndoel 28 PO.
Niet ik.
Snap je?quote:Op maandag 9 juli 2018 17:16 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Ik ben ook wel benieuwd naar voorbeelden waar rekenen niet exact is. Dat bestaat volgens mij niet.
Ja dat kan. Toch is rekenen een exact vak en is schatten iets anders dan rekenen. Maar ze moeten het leren schatten toch ergens kwijt, dus dan maar onder rekenen.quote:Op maandag 9 juli 2018 17:22 schreef r_one het volgende:
[..]
Er staat toch echt "schattend [tellen en] rekenen". Voor een voorbeeld: zie mijn edit hierboven.
Je laat voor jouw gemak maar even de halve quote van K_S wegquote:
Andere paragraaf, ander onderwerp, andere stelling. Ik reageerde puur op dat tweede deel.quote:Op maandag 9 juli 2018 17:29 schreef r_one het volgende:
[..]
Je laat voor jouw gemak maar even de halve quote weg
Nee maar wel exact algebraïsch uit te drukken en daarmee dus toch exact.quote:Op maandag 9 juli 2018 17:19 schreef Kamina het volgende:
[..]
Het getal Pi of Euler. Die zijn niet exact te berekenen.
Ja, dat zal het zijnquote:Op maandag 9 juli 2018 17:29 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Ja dat kan. Toch is rekenen een exact vak en is schatten iets anders dan rekenen. Maar ze moeten het leren schatten toch ergens kwijt, dus dan maar onder rekenen.
En dat tweede deel was niet los te zien van het eerste deel. Helemaal als je terugloopt waar K_S op reageerde.quote:Op maandag 9 juli 2018 17:30 schreef Kamina het volgende:
[..]
Andere paragraaf, ander onderwerp, andere stelling. Ik reageerde puur op dat tweede deel.
De som is echter niet het antwoord, dus is het niet berekend.quote:Op maandag 9 juli 2018 17:30 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Nee maar wel exact algebraïsch uit te drukken en daarmee dus toch exact.
Ja dat is het. Of wil jij 3000 jaar wiskundig onderzoek en discussie even teniet doen met het kerndoelenboekje voor de Nederlandse basisscholen?quote:
Jawel. Zie die witte regel tussen de zinnen.quote:Op maandag 9 juli 2018 17:32 schreef r_one het volgende:
[..]
En dat tweede deel was niet los te zien van het eerste deel. Helemaal als je terugloopt waar K_S op reageerde.
Maar toch exact.quote:Op maandag 9 juli 2018 17:32 schreef Kamina het volgende:
[..]
De som is echter niet het antwoord, dus is het niet berekend.
Het zijn combinaties van definities voor iets dat niet gedefineerd kan worden. Als jij dat exact vind, okay.quote:
Als het schattend rekenen betreft: ja. Dan is het kerndoelenboekje voor mij leidend; niet 3000 jaar wiskundig onderzoek (dat laat ik graag aan mijn collega's in het VO over).quote:Op maandag 9 juli 2018 17:32 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Ja dat is het. Of wil jij 3000 jaar wiskundig onderzoek en discussie even teniet doen met het kerndoelenboekje voor de Nederlandse basisscholen?
Nou prima. Dan vind jij het niet exact.quote:Op maandag 9 juli 2018 17:34 schreef r_one het volgende:
[..]
Als het schattend rekenen betreft: ja. Dan is het kerndoelenboekje voor mij leidend; niet 3000 jaar wiskundig onderzoek (dat laat ik graag aan mijn collega's in het VO over).
Ach wat lievvv ... een verkapte ad hominem .... tijd om jou (en je onzin over witregels) verder te negerenquote:Op maandag 9 juli 2018 17:33 schreef Kamina het volgende:
[..]
Jawel. Zie die witte regel tussen de zinnen.
De titel van dit topic moet op zijn minst zijn: '7901 kinderen...'
Snap je?
3000 of 3001?quote:Op maandag 9 juli 2018 17:34 schreef r_one het volgende:
[..]
Als het schattend rekenen betreft: ja. Dan is het kerndoelenboekje voor mij leidend; niet 3000 jaar wiskundig onderzoek (dat laat ik graag aan mijn collega's in het VO over).
Wiskunde is exact; basisschoolrekenen niet altijd.quote:Op maandag 9 juli 2018 17:35 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Nou prima. Dan vind jij het niet exact.
De definitie van pi is letterlijk "de verhouding tussen de diameter en de omtrek van een cirkel". Hoezo kan niet gedefinieerd worden?quote:Op maandag 9 juli 2018 17:34 schreef Kamina het volgende:
[..]
Het zijn combinaties van definities voor iets dat niet gedefineerd kan worden. Als jij dat exact vind, okay.
Waarom zou jij je nou aangesproken voelen?quote:Op maandag 9 juli 2018 17:35 schreef r_one het volgende:
[..]
Ach wat lievvv ... een verkapte ad hominem .... tijd om jou (en je onzin over witregels) verder te negeren
Rekenen is een onderdeel van wiskunde.quote:Op maandag 9 juli 2018 17:36 schreef r_one het volgende:
[..]
Wiskunde is exact; basisschoolrekenen niet altijd.
Defineer het maar door het laatste getal achter de komma te berekenen.quote:Op maandag 9 juli 2018 17:37 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
De definitie van pi is letterlijk "de verhouding tussen de diameter en de omtrek van een cirkel". Hoezo kan niet gedefinieerd worden?
In het VO ja.quote:Op maandag 9 juli 2018 17:37 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Rekenen is een onderdeel van wiskunde.
En PO. Lees het kerndoelenboekje maar weer door.quote:
Niet nodig. Alle getallen achter de komma die we kunnen berekenen zijn exact berekend. Pi loopt in theorie oneindig door, in theorie kunnen we ook oneindig door blijven rekenen met meer decimalen. Er is geen enkele discussie over de vraag of pi 3,14 of eigenlijk 3,15 moet zijn. Dat is voor iedereen EXACT na te rekenen tot zoveel decimalen jij wilt.quote:Op maandag 9 juli 2018 17:38 schreef Kamina het volgende:
[..]
Defineer het maar door het laatste getal achter de komma te berekenen.
Kortom, elk cijfer achter de komma is een meer exacte schatting tov daarvoor.quote:Op maandag 9 juli 2018 17:42 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Niet nodig. Alle getallen achter de komma die we kunnen berekenen zijn exact berekend. Pi loopt in theorie oneindig door, in theorie kunnen we ook oneindig door blijven rekenen met meer decimalen. Er is geen enkele discussie over de vraag of pi 3,14 of eigenlijk 3,15 moet zijn. Dat is voor iedereen EXACT na te rekenen tot zoveel decimalen jij wilt.
Nee een berekening.quote:Op maandag 9 juli 2018 17:43 schreef Kamina het volgende:
[..]
Kortom, elk cijfer achter de komma is een meer exacte schatting tov daarvoor.
Wel exact. Niet afgemaakt.quote:
5 gedeeld door 2 is 2.quote:Op maandag 9 juli 2018 17:54 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Wel exact. Niet afgemaakt.
Slecht voorbeeld. 5 gedeeld door 2 berekenen kun je makkelijk afmaken door de aard van de verhouding. Pi is niet uit te rekenen door hoe pi in elkaar zit. Niet doordat we niet exact kunnen rekenen of dat er discussie is. Niemand zal een baanbrekend onderzoek publiceren dat pi eigenlijk 4,3 blijkt te zijn.quote:Op maandag 9 juli 2018 17:57 schreef Kamina het volgende:
[..]
5 gedeeld door 2 is 2.
Wel exact, niet afgemaakt?
Maar we kunnen pi niet exact berekenen, volgens jouw zeggen omdat het doorgaat en wij niet verder rekenen. Dat deed ik met mijn voorbeeld ook, wat het tot een uitstekend voorbeeld maakt en jouw argument meer tot een schatting van de werkelijkheid.quote:Op maandag 9 juli 2018 18:11 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Slecht voorbeeld. 5 gedeeld door 2 berekenen kun je makkelijk afmaken door de aard van de verhouding. Pi is niet uit te rekenen door hoe pi in elkaar zit. Niet doordat we niet exact kunnen rekenen of dat er discussie is. Niemand zal een baanbrekend onderzoek publiceren dat pi eigenlijk 4,3 blijkt te zijn.
Tsja, dat krijg je ervan:quote:Op maandag 9 juli 2018 19:08 schreef r_one het volgende:
Hoe een lerarentekort in het basisonderwijs kan uitmonden in een wetenschappelijke beschouwing van
[ afbeelding ]
Goed bezig jongens
quote:Op vrijdag 6 juli 2018 23:21 schreef r_one het volgende:
[..]
Dat. Exact dat
Verder: het primair onderwijs kent helemaal geen exacte vakken.
Echt hè, je zou er een overleg mee hebben...quote:
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |