Fir3fly | zondag 17 juni 2018 @ 14:43 | |
24 Heures Du Mans 2019 Onderdeel van het FIA World Endurace Championship Race 2018 en vooruitblik In 2018 lukte het Toyota eindelijk om de 24 uren van Le Mans te winnen, iets wat ze aan hun stand verplicht waren als enige fabrieksteam in de LMP1 klasse. Fernando Alonso was coureur in de winnende auto wat betekent dat hij nu twee van de drie overwinningen voor de Triple Crown op zak heeft. In andere klasses waren de auto's sneller dan ooit wat resulteerde in kwalificatie en race lap records voor LMP2, GTE Pro en GTE AM. Signatech Alpine Matmut sleepte de overwinning in LMP2 binnen, Porsche scoorde met hun GTE fabrieksteam een 1-2 in GTE Pro en het team van acteur Patrick Dempsey wist de overwinning in GTE AM binnen te halen. Dit jaar is Toyota wederom de grote favoriet voor de eindzege. Met toekomstige regelwijzigingen op komst is de kans groot dat er geen nieuwe fabrieksteams in LMP1 zullen instromen, hiermee lijkt de weg vrij naar drie zeges op rij. In LMP2 ligt het veld altijd dicht bij elkaar, en nu Nyck de Vries het stuur heeft overgenomen van Jan Lammers kan Racing Team Nederland wellicht hopen op een podium. In GTE Pro en GTE AM is het afwachten hoe de papieren liggen, vaak wordt er na de kwalificatie sessies een Balance of Performance (BoP) aanpassing gedaan om het veld te nivelleren. Vorig jaar bleek Porsche echter oppermachtig, het is daarom te hopen dat het veld dit jaar dichter bij elkaar ligt. Het Circuit de la Sarthe is gelegen in Le Mans, Frankrijk. Sinds 1923 wordt hier de 24 uren van Le Mans georganiseerd. Het circuit bestaat voor een groot deel uit openbare wegen, en heeft een totale lengte van 13.629 kilometer. Gedurende de jaren heeft het circuit een aantal veranderingen ondergaan en zijn er onder andere chicanes toegevoegd aan het lange rechte stuk. Meer informatie over de geschiedenis van het circuit vind je hier. De huidige lay-out wordt sinds 2007 gebruikt. Een paar statistieken: • Ronderecord (race): 3:17.475 (André Lotterer - Audi R18, 2015) • Ronderecord (kwalificatie): 3:14.791 (Kamui Kobayashi - Toyota 2017) • Afstandsrecord (all-time): 5,410.71km, 397 ronden (Audi R15, 2010) Afbeelding Circuit Circruit info inclusief marshall posts Detail kaart paddock area (kaart uit 2016)(pdf) Onboard (Pole 2017): Entry list 2019 (pdf) • Rode nummers • Rondetijd in kwalificatie: ~3:16 (schatting) • 878kg (hybride), 833kg (non-hybride) • 62.3L benzine per stint (hybride), 75L benzine per stint (non-hybride) LMP1 is de snelste en technisch meest geavanceerde klasse in het deelnemersveld. Toyota is het enige grote fabrieksteam in deze klasse. Toyota is het enige team met een hybride auto en en moet hierdoor minder brandstof verbruiken. Omdat de FIA hybride technologie wil promoten wordt in de regelementen meegerekend dat hybride auto's een 11% grotere afstand moeten kunnen afleggen dan non-hybride auto's, in de praktijk komt dit op Le Mans op één ronde uit. Toyota heeft op de testdag al bewezen snel te zijn en lijkt dus zowel op gebied van snelheid als zuinigheid het te kloppen team. Zoals elk jaar staat, wanneer het droog blijft en er geen lange safety cars of slow zones zijn, ook het afstandsrecord uit 2010 op het spel. • Blauwe nummers • Rondetijd in kwalificatie: ~3:25 • 930kg • 75L tank (benzine) • Maximale kosten voor de auto: ¤483,000 • Minimaal 1 coureur zonder platinum/goud licentie ter beoordeling aan de FIA LMP2 is de tweede prototype categorie, gericht op kleinere teams, onafhankelijk van de leverancier van het chassis en de motor. De belangrijkste beperkingen voor deze klasse zijn de kosten van de totale auto. In 2017 werd een nieuwe regelgeving geïntroduceerd waarbij de teams moeten kiezen uit 4 mogelijke chassis leveranciers: Oreca, Onroak Automotive, Dallara en Riley-Multilmatic. Daarnaast zijn alle teams zijn verplicht te rijden met dezelfde motor: een 4.2-liter V8 Gibson. In deze klasse vinden we over het algemeen talentvolle jonge coureurs en de zogenaamde gentlemen drivers (een coureur zonder platinum of gouden licentie). Elk team is verplicht minimaal één zo'n coureur op te stellen. Daarnaast vinden we hier Racing Team Nederland. • Groene nummers • Rondetijd in kwalificatie: ~3:49 • Minimaal 1245kg • 90L tank (benzine) voor auto's voor 2016 • 120L tank (benzine) voor auto's vanaf 2016 LM GTE Pro is de categorie waar we 's werelds beste GT coureurs te werk kunnen zien. In deze categorie vinden we de grote fabrieksteams van Aston Martin, Porsche, Ferrari en Corvette, Ford en BMW. De GTE auto's zijn gebaseerd op sportwagens die geschikt zijn voor op de weg en waarvan minimaal 300 geproduceerd zijn. De categorie is opgesplitst in twee klassen: LM GTE Pro en LM GTE Am • Oranje nummers • Rondetijd in kwalificatie: ~3:52 • Minimaal 1245kg • 90L tank (benzine) voor auto's voor 2016 • 120L tank (benzine) voor auto's vanaf 2016 • Minimaal 1 jaar oude auto (specs) • Minimaal 1 coureur zonder platinum/goud licentie ter beoordeling aan de FIA LM GTE Am lijkt bijzonder veel op LM GTE Pro. Het belangrijkste verschil is dat in LM GTE Am, elk team een zogenaamde gentlemen driver moet inschrijven (een coureur zonder platinum of gouden licentie). Ook zijn de auto's minimaal een jaar oud, waarmee ze over het algemeen iets achter lopen op de LM GTE Pro varianten. Woensdag 12 juni 16:00-20:00 Free practise session 22:00-0:00 Qualifying session 1 Donderdag 13 juni 19:00-21:00 Qualifying session 2 22:00-0:00 Qualifying session 3 Zaterdag 15 juni 9:00-9:45 Warm-up 15:00 Start 24 uren van Le Mans TV • Eurosport zendt de 24 uur bijna volledig uit verdeeld over ES1/ES2 inclusief alle andere sessies • RTL7 zendt de 24 uur volledig uit (alleen race) • Een overzicht van alle broadcasters wereldwijd is hier te vinden (pdf) Streams • Officiële WEC stream (¤9,99 voor le Mans) • Radio Le Mans (Engels commentaar bij de race, erg veel inside information, previews en laatste nieuws - tip) • Eurosport player (¤6,99 voor een maand) - had voorheen een audio only stream Live Timing • Officiële live timing • Resultaten Spotter Guide • Spotter Guide 2019, grafische weergave van deelnemersveld (v2.1 - pdf) Overige informatie • Laatste informatie, verslagen en analyses • Weer Dit topic kan ook gebruikt worden voor andere endurance races zoals die van het: Officiele FIA World Endurance Championship ELMS championship IMSA championship Blancpain Endurance series
[ Bericht 50% gewijzigd door Nattekat op 10-06-2019 23:23:45 ] | ||
zoem | zondag 17 juni 2018 @ 14:43 | |
Ze worden al emotioneel bij Toyota | ||
Fir3fly | zondag 17 juni 2018 @ 14:44 | |
Verdiend voor Toyota, behalve dit vage gedoe verder niets fout gegaan. | ||
Peterselieman | zondag 17 juni 2018 @ 14:44 | |
De Toyota's hebben elkaar al opgezocht | ||
trein2000 | zondag 17 juni 2018 @ 14:45 | |
Ik zou nog ff wachten als ik hen was. | ||
Mickytjuh | zondag 17 juni 2018 @ 14:45 | |
Dus Toyota hoeft in totaal minder stops te maken... best een voordeel | ||
heywoodu | zondag 17 juni 2018 @ 14:45 | |
En is ook wel ietsje sneller | ||
Sinister-D- | zondag 17 juni 2018 @ 14:45 | |
In 2016 werden ze dat ook, werd alleen maar erger om 14.55 | ||
Nattekat | zondag 17 juni 2018 @ 14:46 | |
Ze hebben geen concurrenten ter vergelijking | ||
trein2000 | zondag 17 juni 2018 @ 14:46 | |
Ik snap ook niet waarom coor Toyota een ander regelement geldt. | ||
Nattekat | zondag 17 juni 2018 @ 14:46 | |
| ||
zoem | zondag 17 juni 2018 @ 14:46 | |
Volgens een commentator bij RTL gisteren zou Toyota dit voordeel krijgen om ze aan boord te houden als enige hybride LMP1. | ||
Nattekat | zondag 17 juni 2018 @ 14:47 | |
Dat is al jaren zo, en met een hele goede reden. | ||
sasquatsch | zondag 17 juni 2018 @ 14:47 | |
Klopt! En dat is bewust. Toyota moet winnen. Daarvoor is de EoT in het leven geroepen die Toyota bevoordeeld. Zowel in het aantal stops als in rondetijden. | ||
Fir3fly | zondag 17 juni 2018 @ 14:47 | |
Is ook niet het geval. Ze hebben een hybride systeem en zijn dus zuiniger. | ||
Fir3fly | zondag 17 juni 2018 @ 14:47 | |
Het benadeelt Toyota en bevoordeelt de privateers. | ||
Bluurgh | zondag 17 juni 2018 @ 14:47 | |
Wel zonde, want volgend jaar rijden exact dezelfde teams. En zonder rare dingen krijgen we dus dezelfde uitslag. | ||
sasquatsch | zondag 17 juni 2018 @ 14:48 | |
Dat vinden de privateers zelf niet. | ||
Peterselieman | zondag 17 juni 2018 @ 14:48 | |
Tung nog 19 seconden achter Van Eerd. Laatste ronde bijna 10 seconden ingelopen | ||
trein2000 | zondag 17 juni 2018 @ 14:48 | |
En die reden is? | ||
Fir3fly | zondag 17 juni 2018 @ 14:49 | |
Jawel, anders zouden ze niet meedoen. Bovendien is het gewoon een feit. Privateers krijgen meer fuel flow, meer fuel, meer aerodynamische ontwikkeling, meer testdagen en een lager minimumgewicht. | ||
MrBanaan1 | zondag 17 juni 2018 @ 14:49 | |
Alonso | ||
trein2000 | zondag 17 juni 2018 @ 14:50 | |
Dat heb ik ook gehoord en vind ik echt bezopen. Politiek hoort bij racen, maar niet het aanpassen van de regelementen voor 1 team. | ||
Nattekat | zondag 17 juni 2018 @ 14:50 | |
Al die gespannen gezichten | ||
Fir3fly | zondag 17 juni 2018 @ 14:50 | |
En dat is dus onzin. Toyota heeft alleen nadeel. | ||
TargaFlorio | zondag 17 juni 2018 @ 14:51 | |
Als jij als privateer met een hybride aan de start had gestaan had je hetzelfde voordeel als Toyota gehad. | ||
Peterselieman | zondag 17 juni 2018 @ 14:52 | |
10 seconden nog tussen Van Eerd en Tung | ||
MrBanaan1 | zondag 17 juni 2018 @ 14:52 | |
Valt me nu pas op hoe klein die Lammers is | ||
TargaFlorio | zondag 17 juni 2018 @ 14:52 | |
Ik kan dat begrijpen. | ||
Fir3fly | zondag 17 juni 2018 @ 14:52 | |
Leukere editie dan vorig jaar in ieder geval. | ||
TargaFlorio | zondag 17 juni 2018 @ 14:52 | |
Nyck de Vries had zijn zoontje kunnen zijn. | ||
Mickytjuh | zondag 17 juni 2018 @ 14:53 | |
Nogal! | ||
sasquatsch | zondag 17 juni 2018 @ 14:53 | |
Geldt niet alleen voor de LMP1 maar ook de GTE Pro. De Balance of Performance wordt niet voor niets ook Balance of Politics genoemd. Zo moest Ford 40 jaar na de GT40 overwinning winnen en dit jaar Porsche vanwege het 70 jaar bestaan | ||
MrBanaan1 | zondag 17 juni 2018 @ 14:54 | |
Moet wel zeggen; aangezien Porsche recentelijk LMP1 reed vind ik die GT winst nu niet zo bijzonder | ||
Fir3fly | zondag 17 juni 2018 @ 14:54 | |
Niets van wat je hier zegt klopt. Kap eens met onzin verspreiden. Er is sowieso geen BoP in LMP1. Lees je eens in want het begint behoorlijk irritant te worden. | ||
M90 | zondag 17 juni 2018 @ 14:55 | |
Nee hoor, er staan ook specifiek zaken in de reglementen waar hybride auto's voordeel hebben (bijvoorbeeld dat ze bij design 1 lap verder moeten kunnen per stint) | ||
Mickytjuh | zondag 17 juni 2018 @ 14:55 | |
Die komt ongeveer tot m'n navel | ||
Peterselieman | zondag 17 juni 2018 @ 14:55 | |
Tung is er al voorbij | ||
Fir3fly | zondag 17 juni 2018 @ 14:56 | |
Omdat ze zuiniger zijn. Toyota krijgt alsnog veel minder benzine dan de anderen. | ||
sasquatsch | zondag 17 juni 2018 @ 14:56 | |
Nee. Dat nadeel met fuel flow wordt ruimschoots goed gemaakt door de hybride systemen. De niet hybriden worden bewust langzamer gemaakt om de Toyota's een voirdeel te geven. Toyota heeft er zelf aan meegewerkt om die regels vast te stellen. Anders zouden ze niet meer meedoen. | ||
Peterselieman | zondag 17 juni 2018 @ 14:56 | |
Toyota heeft nog 4 minuten om stuk te gaan | ||
TargaFlorio | zondag 17 juni 2018 @ 14:57 | |
Heeft de #26 G-drive nou heel de wedstrijd op eerste plaats in LMP2 gelegen? | ||
Oscar. | zondag 17 juni 2018 @ 14:57 | |
alle courers zijn klein | ||
trein2000 | zondag 17 juni 2018 @ 14:57 | |
Hij heeft gewoon gelijk. | ||
Oscar. | zondag 17 juni 2018 @ 14:58 | |
FINAL LAP | ||
Bluurgh | zondag 17 juni 2018 @ 14:58 | |
Je moet de finish halen toch? Ze zijn niet meer in te halen qua kilometers natuurlijk. | ||
sasquatsch | zondag 17 juni 2018 @ 14:58 | |
Ik had het dan ook over de Bop in de GTE Pro klasse. En wat ik zeg heb ik gelezen. Dat verzin ik niet. | ||
Nattekat | zondag 17 juni 2018 @ 14:58 | |
Rip bundel Laatste minuten gaan maar gewoon op de reguliere bundel. | ||
Nattekat | zondag 17 juni 2018 @ 14:58 | |
Laatste ronde | ||
Peterselieman | zondag 17 juni 2018 @ 14:58 | |
klopt. Als je de meeste kilometer aflegt, maar de vlag niet haalt win je alsnog niet | ||
M90 | zondag 17 juni 2018 @ 14:58 | |
Klopt maar dat is niet nieuw | ||
Oscar. | zondag 17 juni 2018 @ 14:59 | |
VLAGGETJES | ||
Fir3fly | zondag 17 juni 2018 @ 14:59 | |
Fout. Of je bent aan het liegen of je bent heel erg dom. Kap nou eens. Nogmaals: de auto's zonder hybride systemen krijgen van alles meer, met als enige uitzondering dus de stint lengte. Het is ook niet voor niets dat de Rebellions veel sneller zijn dan welke privateer dan ook. Dit zijn gewoon keiharde feiten. | ||
TargaFlorio | zondag 17 juni 2018 @ 14:59 | |
Dusan Borkovic... | ||
Oscar. | zondag 17 juni 2018 @ 15:00 | |
ja, die betekend amper wat in de racewereld | ||
Fir3fly | zondag 17 juni 2018 @ 15:00 | |
En er klopt geen bal van. Gebruik eens fatsoenlijke bronnen. | ||
Nattekat | zondag 17 juni 2018 @ 15:00 | |
Betekent | ||
Maver24 | zondag 17 juni 2018 @ 15:00 | |
Jaaaaa Alonso | ||
Burner82 | zondag 17 juni 2018 @ 15:01 | |
En nu elkaar eraf beuken | ||
MrBanaan1 | zondag 17 juni 2018 @ 15:01 | |
JAAAAAAA ALONSOOOOOO GENOT | ||
Oscar. | zondag 17 juni 2018 @ 15:01 | |
wat een kut einde zo | ||
zoem | zondag 17 juni 2018 @ 15:01 | |
TargaFlorio | zondag 17 juni 2018 @ 15:01 | |
Eindelijk heeft Mazda een opvolger. | ||
Nattekat | zondag 17 juni 2018 @ 15:01 | |
JAAAAAAAAAAAA | ||
trein2000 | zondag 17 juni 2018 @ 15:02 | |
En rondetijd https://nl.motorsport.com(...)mans-toyota-1037968/ | ||
Sinister-D- | zondag 17 juni 2018 @ 15:02 | |
Oscar. | zondag 17 juni 2018 @ 15:02 | |
blekenmolen op 3, dus toch nog een nederlands tintje! | ||
Fir3fly | zondag 17 juni 2018 @ 15:02 | |
Dit artikel is een leugen. Zoals ik zeg, gebruik betere bronnen. Motorsport.com is bagger. | ||
TargaFlorio | zondag 17 juni 2018 @ 15:03 | |
Zal zich toch klote voelen. | ||
Sinister-D- | zondag 17 juni 2018 @ 15:04 | |
Mooi voor Dempsey, die heeft ook een heel verhaal achter zich wat Le Mans betreft | ||
M90 | zondag 17 juni 2018 @ 15:04 | |
Gefeliciteerd Toyota eindelijk gelukt Porsche #92 wint in GTE Pro na praktisch de hele race vooraan. Bleekemolen op p3 | ||
Fir3fly | zondag 17 juni 2018 @ 15:04 | |
Pink Pig wint ook. | ||
Oscar. | zondag 17 juni 2018 @ 15:04 | |
al dat rubber naast de baan, zou je dat kunnen hergebruiken | ||
M90 | zondag 17 juni 2018 @ 15:04 | |
eens! | ||
MrBanaan1 | zondag 17 juni 2018 @ 15:05 | |
Helaasch niet de Ford | ||
trein2000 | zondag 17 juni 2018 @ 15:05 | |
Gaan we zo beginnen? http://www.racexpress.nl/(...)p1-aanpassen/n/89650 Hoe duidelijk wil je het hebben? | ||
Fir3fly | zondag 17 juni 2018 @ 15:06 | |
Daar staat duidelijk wat ik zeg. De privateers krijgen voordelen om dichter bij Toyota te kunnen komen. Hoe duidelijk wil je het hebben? | ||
Peterselieman | zondag 17 juni 2018 @ 15:07 | |
Die eerste zin is verre van duidelijk. Slecht vertaalwerk als je het mij vraagt | ||
Fir3fly | zondag 17 juni 2018 @ 15:08 | |
Het origineel is ook bagger. Het is vrij simpel: als privateer krijg je bepaalde voordeeltjes. | ||
Burner82 | zondag 17 juni 2018 @ 15:08 | |
LMP1 was dus gewoon bloedsaai. | ||
sasquatsch | zondag 17 juni 2018 @ 15:11 | |
En dat wat ze meer krijgen (hoeveelheid brandstof en fuel flow) is verminderd ten opzichte van vorig jaar om maar te zorgen dat ze geen gevaar vormen. Dus de hybriden zijn bevoordeeld ten opzichte van de afgelopen jaren. | ||
Nattekat | zondag 17 juni 2018 @ 15:12 | |
Iets heel anders dan vorig jaar ja... | ||
TargaFlorio | zondag 17 juni 2018 @ 15:12 | |
Le Mans is nooit saai. | ||
beantherio | zondag 17 juni 2018 @ 15:12 | |
Het was spannend om te zien of Toyota het niet weer zou verknoeien. | ||
TargaFlorio | zondag 17 juni 2018 @ 15:12 | |
Maar dat kun je Toyota niet kwalijk nemen. Audi heeft ook jarenlang eenvoudig naar de overwinning gereden. | ||
sasquatsch | zondag 17 juni 2018 @ 15:12 | |
Die niet opwegen tegen het voordeel van een ERS. | ||
Sinister-D- | zondag 17 juni 2018 @ 15:13 | |
Ik geloof dan ook niet dat die de volle 100% gereden hebben om die reden. | ||
Cliffy | zondag 17 juni 2018 @ 15:14 | |
Laatste uur gemist door stroomstoring | ||
M90 | zondag 17 juni 2018 @ 15:17 | |
Iedereen alvast 15/16 juni 2019 gereserveerd in de agenda? | ||
MrBanaan1 | zondag 17 juni 2018 @ 15:18 | |
Ik kijk nu veel meer uit naar de Indy 500 volgend jaar | ||
TargaFlorio | zondag 17 juni 2018 @ 15:18 | |
Ik kijk er nu al naar uit. Hopelijk krijgt Rebellion wat meer tegenstand. | ||
Fir3fly | zondag 17 juni 2018 @ 15:18 | |
Natuurlijk niet, daar is Toyota dan ook een fabrieksteam voor. Duh. Maar je claim dat de privateers langzamer zijn gemaakt is gewoon dikke onzin. Hou het maar bij F1 want in dit topic heb je alleen maar gebakken lucht verkocht. | ||
M90 | zondag 17 juni 2018 @ 15:19 | |
Laten we het gezellig houden Hoe meer mensen hier hoe beter | ||
Fir3fly | zondag 17 juni 2018 @ 15:20 | |
Alweer onwaar. Het is juist enorm opgeschroefd. De Rebellions van dit jaar zijn tien seconden sneller dan de snelste privateers van de afgelopen jaren. Toyota heeft ten opzichte van vorig jaar juist weer minder brandstof gekregen. Het houdt niet op, niet vanzelf . | ||
Tarado | zondag 17 juni 2018 @ 15:20 | |
daar zijn de meningen (ook al) over verdeeld | ||
Sinister-D- | zondag 17 juni 2018 @ 15:20 | |
indd de arrogantie spat hier van het scherm | ||
Fir3fly | zondag 17 juni 2018 @ 15:22 | |
SMP kon op snelheid wel goed meekomen. Helaas op betrouwbaarheid niet. Hopelijk volgend jaar beter. | ||
TargaFlorio | zondag 17 juni 2018 @ 15:23 | |
Rebellion heeft trouwens wel een strakke race gereden. Op het incident in de eerste ronde verder volgens geen of nauwelijks problemen. | ||
Nattekat | zondag 17 juni 2018 @ 15:23 | |
Oh, dat waren de spetters. En reken maar dat volgend jaar nu dubbel omcirkeld in mijn agenda staat. Niets zal tussen mij en Le Mans kunnen komen. | ||
Sinister-D- | zondag 17 juni 2018 @ 15:25 | |
Even quoten voor het nageslacht | ||
Fir3fly | zondag 17 juni 2018 @ 15:25 | |
Niet helemaal, in de nacht en de ochtend toch wel een paar rondjes extra verloren door relatief kleine probleempjes. Maar voor een compleet nieuwe auto was het zelfs beter dan ik had verwacht. | ||
MrBanaan1 | zondag 17 juni 2018 @ 15:26 | |
Tokkies die Le Mans leegstelen | ||
Peterselieman | zondag 17 juni 2018 @ 15:26 | |
Zeker weten? | ||
Burner82 | zondag 17 juni 2018 @ 15:27 | |
Je hebt voor de zekerheid alvast een dubbele data-abbo afgesloten? | ||
MrBanaan1 | zondag 17 juni 2018 @ 15:28 | |
Toch wel wat uitvallers | ||
Sinister-D- | zondag 17 juni 2018 @ 15:28 | |
Tennisbal mascotte | ||
Nattekat | zondag 17 juni 2018 @ 15:29 | |
Ik had voor de laatste anderhalf uur 650mb aangeschaft, dat was alleen net niet genoeg En volgend jaar weer thuis voor de tv, laptop, computer, een miljoen streams en geprinte spottersguide | ||
M90 | zondag 17 juni 2018 @ 15:31 | |
Je moet het eigenlijk vergelijken met 2016. De regels zijn amper veranderd t.o.v. 2017 voor privateers. Zie ook Bykolles won 10sec in 2017 tov 2016 (in die regels staan inderdaad voordelen voor privateers) Dat Toyota het met minder brandstof moet stellen is geen hele ongebruikelijke maatregel tegen de fabrieksteams, gebeurt praktisch elk jaar om de rondetijden enigszins onder controle te houden met de mate van doorontwikkeling die deze teams hebben (soms brandstof, soms fuel flow, soms air restrictor etc) | ||
sasquatsch | zondag 17 juni 2018 @ 15:32 | |
http://www.dailysportscar(...)values-released.html En nu hou ik erover op want ik moet zo weg. | ||
Nattekat | zondag 17 juni 2018 @ 15:32 | |
Ik kan twee dingen bedenken die tussen beiden kunnen komen. De eerste is een barbecue die traditiegetrouw in hetzelfde weekend valt - dit jaar uitgezonderd - en de tweede een toernooi in Groningen waarbij ik dan de complete zaterdag mis (Dit jaar bleef ik tot zondag, maar fack dat als het samenvalt). Die eerste boeit me wat minder, die tweede was dit jaar vier weken voor Le Mans. | ||
Burner82 | zondag 17 juni 2018 @ 15:34 | |
Dan zou ik voor beide nu alvast even melden dat die dingen NIET in dat weekend moeten vallen | ||
Peterselieman | zondag 17 juni 2018 @ 15:36 | |
kom je volgend jaar maar bij mij langs om te kijken. Woon immers in Groningen | ||
M90 | zondag 17 juni 2018 @ 15:37 | |
lekkere podium ceremonie, dat hoofd van Buemi | ||
Nattekat | zondag 17 juni 2018 @ 15:39 | |
Dat toernooi heb ik totaal geen invloed op Die barbecue is bijna traditie tijdens LM. | ||
Burner82 | zondag 17 juni 2018 @ 15:42 | |
Dan iig die bbq met een groot scherm en wfi | ||
Nattekat | zondag 17 juni 2018 @ 15:43 | |
Geen groot scherm, wel stream. | ||
Oscar. | zondag 17 juni 2018 @ 15:44 | |
net zoals de fok!meeting | ||
THEFXR | zondag 17 juni 2018 @ 15:46 | |
eurosport heeft vandaag de plank misgeslagen en allen motogp uitgezonden, nog niet eens geswitched naar de finish ofzo | ||
Burner82 | zondag 17 juni 2018 @ 15:47 | |
Dat hebben ze op ES2 gedaan. En verder was er RTL7 nog... | ||
Red_85 | zondag 17 juni 2018 @ 15:48 | |
Blijft enorm tof, maar mis toch echt de strijd met de verschillende merken voor in. | ||
THEFXR | zondag 17 juni 2018 @ 15:48 | |
die heb ik niet, die zit in een ander pakket. heb idd op rtl7 der finish gezien. maar als es begint met uitzenden en je laat niet het einde zien op dezelfde zender, is het triest. | ||
TargaFlorio | zondag 17 juni 2018 @ 15:49 | |
Je kunt natuurlijk met een hamer op je hand slaan. | ||
Burner82 | zondag 17 juni 2018 @ 15:50 | |
Dan heb je RTL7 nog altijd. Ik was wel blij met de Moto gp's... mijn hartslag is nog steeds 180 van de Moto3 race. | ||
THEFXR | zondag 17 juni 2018 @ 15:51 | |
lees wat ik van es zeg, het ging niet over rtl7 | ||
Nattekat | zondag 17 juni 2018 @ 15:52 | |
Dat was altijd al een vraagteken en ik ging die datum niet per se vrijhouden | ||
daNpy | zondag 17 juni 2018 @ 15:55 | |
Zoals in de f1... | ||
M90 | zondag 17 juni 2018 @ 16:16 | |
Patrick Dempsey superblij Podiums gezien, tijd om af te zwaaien. Was wat rustiger hier als normaal en ook qua editie was minder spannend maar blijft een magische race die super blijft om hier te volgen | ||
Nattekat | zondag 17 juni 2018 @ 16:33 | |
De schuld van MotoGP en mijn afwezigheid Vooral dat tweede. | ||
TargaFlorio | zondag 17 juni 2018 @ 16:38 | |
Het was ook gewoon een wat mindere interessante editie. | ||
Wertha | zondag 17 juni 2018 @ 17:19 | |
De vreugde van Dempsey was mooi. | ||
northernlight81 | zondag 17 juni 2018 @ 17:53 | |
Het was vooraf al wel duidelijk dat dit een dieptepunt ging worden voor de LMP1 klasse en het algemeen klassement. De hele overwinning van Toyota slaat nergens op, een dieptepunt betreft financial fairplay. De gt's waren wel leuk en de lmp2 ook wel. | ||
TargaFlorio | zondag 17 juni 2018 @ 17:54 | |
Jij kijkt pas een paar jaar? Audi heeft het op dezelfde manier gedaan. | ||
Nattekat | zondag 17 juni 2018 @ 18:00 | |
We zijn verwend de afgelopen jaren. | ||
TargaFlorio | zondag 17 juni 2018 @ 18:03 | |
Ja maar ik wordt een beetje moe van het negatieve commentaar. Audi heeft ook verschillende keren gewonnen met nauwelijks tegenstand maar dat is blijkbaar prima. | ||
daNpy | zondag 17 juni 2018 @ 18:31 | |
Daar was toch ook geen zak aan | ||
Sinister-D- | zondag 17 juni 2018 @ 18:32 | |
ik denk dat je "prima" beter kan vervangen door "vergeten". Net zoals er over 10 jaar ook nauwelijks meer aan gedacht wordt dat Toyota deze overwinning gepakt heeft als enige LMP1-hy deelnemer. | ||
Droopie | zondag 17 juni 2018 @ 18:58 | |
Over 2 jaar gaan ze toch de regels veranderen voor de LMP1 ? Zou leuk zijn als er een stuk of 15 teams dan mee doen met Indycar en Formule 1 rijders. Ik gok dat er straks wat meer coureurs die triple crown willen proberen te halen (ervan uitgaande dat Alonso ooit die Indy500 eens gaat winnen ) | ||
northernlight81 | zondag 17 juni 2018 @ 20:12 | |
Ik kijk al lang en snap niet wat je bedoelt. Audi heeft een paar keer gewonnen, terwijl ze niet de snelste auto hadden. Maar het gaat er om dat je na 24u finished en de meeste ronden hebt gereden, niet om de snelste ronde of topsnelheid. Audi won door de tijd op de baan te maximaliseren en doordat de auto's van de concurrentie het niet volhielden en de audi's wel, dat is waar het om gaat. Toyota won doordat er geen concurrentie is, daar kunnen ze overigens zelf niets aan doen. | ||
Fer | zondag 17 juni 2018 @ 20:20 | |
Ik hoop het, die LMP vervangen door hypercars van Ferrari, McLaren, Aston Martin, Lamborgini enz lijkt me supervet. Net zoals het gaaf is dat er een “gewone” Ferrari, Mercedes, Viper of Corvette mee doen in de GT klasses. | ||
Nattekat | zondag 17 juni 2018 @ 20:46 | |
Het wordt onthouden als de keer dat Alonso Le Mans won als onderdeel van de triple crown. | ||
M90 | zondag 17 juni 2018 @ 21:46 | |
maakte wel een groot verschil ja | ||
Breaker.Faker | zondag 17 juni 2018 @ 23:21 | |
Het was een leuke 24 uur. Mooi dat dit jaar weinig uitvallers waren. Zeg toch wat over de betrouwbaarheid. Dit was niet de beste ik miste tocht de strijd tussen de LMP1. We wisten weken van te voren dat Toyota ging winnen. Wat mij echt verbaasde waarom Nick de Vries in de studio zat in Hilversum. Hij had beter in Le Mans kunnen zitten. Misschien een idee voor RTL om de commentaar ook te doen op locatie. Ik vond de commentaar matig. Wat ik wel super vond Allard op locatie. | ||
Tarado | zondag 17 juni 2018 @ 23:22 | |
dat laatste deel heeft hij nog niet zomaar | ||
Fer | maandag 18 juni 2018 @ 18:47 | |
https://nl.motorsport.com(...)on-vergeten-1046671/ En de rest van de crew zat ook te slapen? Dit kan toch niet op dit niveau. | ||
daNpy | maandag 18 juni 2018 @ 18:49 | |
Allemaal gelul om Alonso te laten winnen. | ||
Fer | maandag 18 juni 2018 @ 19:01 | |
Die zat er al bijna een ronde voor op dat moment. | ||
daNpy | maandag 18 juni 2018 @ 20:28 | |
Ah ok, heb het einde gemist ivm ziekenhuis bezoek | ||
Peterselieman | maandag 18 juni 2018 @ 20:34 | |
Nyck was tijdens de start wel degelijk op Le Mans. Hij is daarna naar Nederland gegaan. In het commentaar zei hij dat hij zes uurtjes ergens langs de snelweg heeft geslapen | ||
TargaFlorio | maandag 18 juni 2018 @ 21:29 | |
http://sportscar365.com/l(...)rive-oreca-excluded/ | ||
heywoodu | maandag 18 juni 2018 @ 21:36 | |
Knuppels. | ||
M90 | maandag 18 juni 2018 @ 21:56 | |
wow | ||
Wertha | dinsdag 19 juni 2018 @ 22:33 | |
Man.. man.. man... | ||
Fer | woensdag 20 juni 2018 @ 08:40 | |
Stuk van de nachstint van Alonso nagekeken, ik heb toch wat gemist. Hier heeft hij de overwinning naar zich toe getrokken. | ||
Tarado | woensdag 20 juni 2018 @ 08:49 | |
| ||
Ferry_76 | woensdag 20 juni 2018 @ 20:31 | |
Aardige analyse van de laatste race, waar duidelijk wordt dat Toyota niet op de cruise control heeft gereden: https://nl.motorsport.com(...)mans-record/3125740/ (Iets wat het team overigens van tevoren al had gezegd, in verband met het opladen van de hybride systemen is het gewoonweg niet mogelijk om langzamer te rijden met deze auto's.) | ||
sasquatsch | woensdag 20 juni 2018 @ 20:50 | |
Niet op cruise control, maar ze hebben in tegenstelling tot voorgaande jaren ook niet hoeven pushen. En dat kan net het verschil zijn tussen heel blijven en stuk gaan | ||
THEFXR | donderdag 21 juni 2018 @ 04:31 | |
TargaFlorio | vrijdag 29 juni 2018 @ 13:50 | |
Porsche verbreekt 35 jaar oude ronderecord op de Nürburgring Nordschleife | ||
Peterselieman | vrijdag 29 juni 2018 @ 14:01 | |
En dan had het misschien nog wel sneller gekund, omdat hij op een aantal stukken op de begrenzer zat. Die 370 km/h is echt ziek hard | ||
M90 | zaterdag 30 juni 2018 @ 12:08 | |
Hele vette onboard | ||
THEFXR | maandag 9 juli 2018 @ 22:28 | |
wat beelden van le mans classic en gave onboard beelden . | ||
sasquatsch | donderdag 2 augustus 2018 @ 15:41 | |
Nattekat | zaterdag 18 augustus 2018 @ 00:26 | |
https://nl.motorsport.com(...)020/3159861/?nrt=205 Kalender voor 2019-2020 is bekend gemaakt. Schijnbaar was 6 uur te lang en zijn er nu enkele races waarbij je bijna niet meer kan spreken van echt endurance... | ||
sasquatsch | zaterdag 18 augustus 2018 @ 09:33 | |
Bruno Senna heeft zijn enkel gebroken in een crash in FP1. Hij komt dit weekend meer niet in actie. http://www.dailysportscar(...)er-fp1-incident.html | ||
chufi | zondag 19 augustus 2018 @ 13:01 | |
chufi | zondag 19 augustus 2018 @ 13:02 | |
En vertrokken zijn ze | ||
#ANONIEM | zondag 19 augustus 2018 @ 15:44 | |
Nando op 1 | ||
Gezicht | zondag 19 augustus 2018 @ 15:46 | |
Waar kijken jullie? | ||
#ANONIEM | zondag 19 augustus 2018 @ 15:47 | |
Motorsport.tv zendt het uit en anders kan je hier kijken: | ||
#ANONIEM | zondag 19 augustus 2018 @ 15:47 | |
Wat is die Van Eerd een aanfluiting zeg... | ||
Sinister-D- | zondag 19 augustus 2018 @ 15:51 | |
van wat ik me kan herinneren van LM24 is dat ie voor een Gentleman driver geen complete poep is.... Kan niet kijken, dus kan niet echt oordelen over nu. | ||
#ANONIEM | zondag 19 augustus 2018 @ 15:54 | |
6-10 seconden langzamer dan Van der Garde. | ||
Fir3fly | zondag 19 augustus 2018 @ 15:57 | |
Hij is de reden dat die auto überhaupt op de baan is. | ||
#ANONIEM | zondag 19 augustus 2018 @ 15:58 | |
Bij Allan McNish moet ik altijd denken aan "Voorspellen met Allan". Dat zit in m'n systeem en gaat er niet meer uit | ||
Bonobo11 | zondag 19 augustus 2018 @ 16:01 | |
Sinds 2011 z'n parkeerkunsten | ||
Fir3fly | zondag 19 augustus 2018 @ 21:11 | |
Leuke race, Toyota's nog steeds te snel voor de rest maar er waren leuke gevechten. | ||
sasquatsch | maandag 20 augustus 2018 @ 00:38 | |
Beide Toyota's zijn gediskwalificeerd waardoor Rebellion de race wint. https://www.motorsport.co(...)stone-rebellion-wins | ||
#ANONIEM | maandag 20 augustus 2018 @ 01:18 | |
Wat? De remblokken waren onregelmatig versleten? Of lees ik nu slecht? edit: o, de onderkantblokjesdingesen. Goed verhaal. [ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 20-08-2018 01:21:28 ] | ||
SiGNe | maandag 20 augustus 2018 @ 03:32 | |
Skid block zit onder de auto en als die teveel slijt dan stond de vering van de wagen te laag. Heeft te maken met ground clearance en dat is weer van invloed op de neerwaardse druk. Normaal is dat een blok hout en die mag niet al teveel slijten. In de F1 is dat tegenwoordig van titanium want dat geeft mooie vonken en da's mooi voor TV. Hier zie je de skid block mooi in beeld: en hier wat minder mooi: [ Bericht 38% gewijzigd door SiGNe op 20-08-2018 03:41:01 ] | ||
Gezicht | maandag 20 augustus 2018 @ 10:02 | |
Knullig wel. | ||
Ferry_76 | maandag 20 augustus 2018 @ 12:14 | |
https://www.gpupdate.net/(...)s-gediskwalificeerd/ Best knullig ja, beide auto's de bodemplat kapotgereden op de kerbs terwijl ze geen concurrentie op de baan hebben (Behalve elkaar dan.) | ||
TargaFlorio | dinsdag 11 september 2018 @ 20:49 | |
http://www.dailysportscar.com/2018/09/11/don-panoz-1935-2018.html | ||
sasquatsch | maandag 26 november 2018 @ 21:35 | |
Alonso gaat naast de resterende WEC races en de Indy 500 volgend jaar ook in de 24 uur van Daytona rijden, dit keer voor Wayne Taylor Racing, de winnaars van 2017. Hier wordt hij de teamgenoot van Renger van der Zande en Jordan Taylor. Alonso reed vorig jaar ook al in de Daytona 24 voor United Autosport, het team van McLaren baas Zak Brown. https://racer.com/2018/11/26/alonso-set-to-make-rolex-24-return/ | ||
Fir3fly | maandag 26 november 2018 @ 21:37 | |
Is een gerucht, nog niet bevestigd. | ||
sasquatsch | dinsdag 27 november 2018 @ 21:56 | |
Er stond confirmed bij en werd ook op andere sites gemeld, maar nu is het echt officieel. Ook Kamui Kobayashi zal deel uitmaken van het team. https://racer.com/2018/11(...)ayashi-for-rolex-24/ | ||
Fir3fly | woensdag 28 november 2018 @ 00:40 | |
Die Amerikaanse sites zijn notoir onbetrouwbaar wat betreft nieuws, vandaar. | ||
sasquatsch | zaterdag 5 januari 2019 @ 18:20 | |
De eerste race van 2019 is een feit. De Roar before the Rolex 24 is van start gegaan. Live te volgen op https://imsatv.imsa.com/ | ||
sasquatsch | zaterdag 5 januari 2019 @ 19:38 | |
Beide leiders gespind na hun pitstop door te snel te willen op koude banden. | ||
Alexxxxx | donderdag 10 januari 2019 @ 14:30 | |
ik had een persberichtje binnen, niet interessant genoegvoor mijn site, wel voorhier denk ik. BRABHAM TO RETURN TO LE MANS Brabham Automotive is delighted to confirm the brand will return to international sports car racing and the 24 Hours of Le Mans. The Adelaide-based automotive manufacturer, which last year launched the record-breaking BT62 track car, is announcing its road to Le Mans. It has committed to a factory racing team and a multi-year motorsport programme with development work already under way. The team’s target is the 24 Hours of Le Mans and World Endurance Championship season in 2021/22, where it intends to enter the GTE class. Fans will be able to follow the journey as it’s shared openly on social media under the hashtag #brabhamroadtolemans. Taking the road back to Le Mans has always been a desire of Brabham Automotive but can today be confirmed for the first time. The entry will be run and funded in-house by Brabham Automotive and commercial partners and sponsors. It will be directly linked to the Brabham BT62 Driver Development Programme, making early owners of the modern Brabham track car part of the test team for Le Mans and providing top level Pro-Am racing opportunities to owners. An extensive testing schedule aimed at developing the BT62 for high-performance endurance racing has been underway for a number of months. It is being led by Brabham Automotive managing director, lead test driver and 2009 Le Mans winner David Brabham, who said: “Returning the Brabham name to Le Mans is something I have been working on for years, so it’s fantastic to make this announcement today. Brabham Automotive only launched its first car, the BT62, in May 2018 so we have a long road to travel to earn the right to return to compete at Le Mans. That work starts now with a long-term racing commitment. We look forward to developing the BT62 and future products while building a world-class competitive race team around the leading engineering and manufacturing talent we have in the business.” Pierre Fillon, President of the Automobile Club de l’Ouest (ACO), promoters of the 24 Hours of Le Mans, commented: “At Le Mans, the legendary Brabham name instantly conjures up memories of an outstanding family success story. It all began in July 1967 at the only French Grand Prix to be held at the Bugatti Circuit, when three-time Formula One world champion Sir Jack Brabham took the honours in a car sporting the Brabham name. Sir Jack’s sons, Geoff and David, perpetuated the family tradition by winning the 24 Hours of Le Mans in 1993 and 2009 respectively, both with Peugeot. For the Automobile Club de l’Ouest, the return of the Brabham name to endurance racing is therefore much more than symbolic. It demonstrates remarkable loyalty and an extraordinary competitive spirit.” More details on the Brabham Automotive sports car programme, personnel and the GTE vehicle that will eventually be homologated will be released nearer the time, pending final confirmation of regulations and entries. The brand can confirm it will be an original Brabham based on developing the BT62 chassis, which has already been designed and built to comply with modern FIA safety standards. Brabham Automotive also intends to compete in lower level series and provide customer racing opportunities as it takes the road back to Le Mans, with more information to be made available in due course. Commenting on the development, Dan Marks, Commercial Director Brabham Automotive said: “Brabham Automotive is a racing brand so since inception we’ve always had competitive motorsport in mind. Our plan to go on the Journey Back to Le Mans is a statement of intent that Brabham Automotive is back and here to stay. In the BT62, we have already built an outstanding, unrestricted track car now with a road legal option. We will develop this car to make its mark in motor racing, along with new vehicles. Today is great news for us and will help put the Australian car industry back on the world stage.” | ||
King_Merc | zaterdag 26 januari 2019 @ 20:40 | |
Is de 24 uur van Daytona ergens gratis te zien ? | ||
#ANONIEM | zaterdag 26 januari 2019 @ 20:50 | |
https://imsatv.imsa.com/ | ||
King_Merc | zaterdag 26 januari 2019 @ 21:37 | |
Dank je , top 7 zitten lekker dicht bij elkaar | ||
northernlight81 | zaterdag 26 januari 2019 @ 21:43 | |
De Nederlanders in de Daytona 24: #10 van der Zanden 4e (DPi, Daytona Prototype) #33 Bleekemolen 2e (GTD) #11 Breukers 3e (GTD) | ||
northernlight81 | zaterdag 26 januari 2019 @ 22:25 | |
Alonso rijdt nu in de #10. Rik Breukers is nu de eerste Nederlander op de baan. 3min stop en go voor #11 met Breukers, dus die gaat 2 rondes terug vallen (lag 1e) [ Bericht 18% gewijzigd door northernlight81 op 26-01-2019 22:38:46 ] | ||
sasquatsch | zaterdag 26 januari 2019 @ 23:52 | |
Leuk gevecht tussen de top 3 nu, met Rast voor Castroneves en Alonso binnen een seconde. | ||
sasquatsch | zondag 27 januari 2019 @ 00:00 | |
En Alonso pakt ze één voor één en rijdt nu aan de leiding. | ||
northernlight81 | zondag 27 januari 2019 @ 00:02 | |
Alonso reed 8e toen hij in de auto kwam, dit doet hij wel weer geweldig. | ||
#ANONIEM | zondag 27 januari 2019 @ 00:03 | |
Zo zonde dat hij in zijn carrière zoveel ongelukkige keuzes heeft gemaakt. Het blijft echt een van de beste coureurs ter wereld. | ||
Bluurgh | zondag 27 januari 2019 @ 10:31 | |
Het begint langzamerhand te regenen. | ||
Abdus18 | zondag 27 januari 2019 @ 10:57 | |
regent aardig, imsatv doet het ook weer | ||
#ANONIEM | zondag 27 januari 2019 @ 12:02 | |
Holy fuck... Alonso rijdt eerst 2, dan 4, dan 5 en nu gewoon ruim 7 (!) seconden sneller per ronde dan de rest! | ||
Bluurgh | zondag 27 januari 2019 @ 12:36 | |
Niet normaal. | ||
King_Merc | zondag 27 januari 2019 @ 13:07 | |
Regent flink daar , blijven nog wel even achter de SC eh Pacecar zitten... Raar dat het onboard kanaal van de 10 niet beschikbaar is in spanje... | ||
Bluurgh | zondag 27 januari 2019 @ 13:22 | |
Rode vlag. | ||
TargaFlorio | zondag 27 januari 2019 @ 13:24 | |
Lekker weertje | ||
sasquatsch | zondag 27 januari 2019 @ 13:48 | |
Jordan Taylor, teamgenoot van Alonso nadat die vannacht de leiding pakte in de race.
| ||
King_Merc | zondag 27 januari 2019 @ 15:10 | |
Net groen, en meteen weer een crash... | ||
northernlight81 | zondag 27 januari 2019 @ 16:48 | |
Eindelijk weer groen nu. | ||
Bluurgh | zondag 27 januari 2019 @ 16:51 | |
gaat lekker | ||
Doler12 | zondag 27 januari 2019 @ 16:51 | |
Super glad | ||
Abdus18 | zondag 27 januari 2019 @ 16:53 | |
Dit is toch niet te rijden :x | ||
Bluurgh | zondag 27 januari 2019 @ 17:01 | |
Daar gaan we weer.. | ||
northernlight81 | zondag 27 januari 2019 @ 17:01 | |
En weer geel, maar er is veel gebeurt in dat kwartier 😁 | ||
northernlight81 | zondag 27 januari 2019 @ 17:28 | |
Felipe Nasr lijkt nu erg snel. Weer een Yellow 😥 | ||
northernlight81 | zondag 27 januari 2019 @ 17:46 | |
Alonso weer in de #10. Dan zullen ze nog 1x gaan wisselen, naar Kobayashi denk ik. Ik had gehoopt dat van der Zande nog wel terug zou komen in die auto. EN weer een yellow. | ||
Bluurgh | zondag 27 januari 2019 @ 18:05 | |
Beste klap. | ||
#ANONIEM | zondag 27 januari 2019 @ 18:13 | |
Ik hoop dat ze Alonso zo veel als mogelijk laten rijden. Die lijkt echt met grote afstand de allerbeste van het veld. Vergeet niet dat die Cadillac behoorlijk te lijden heeft door de toegepaste BOP. | ||
Bluurgh | zondag 27 januari 2019 @ 18:19 | |
alsof ze door een meer rijden | ||
northernlight81 | zondag 27 januari 2019 @ 18:27 | |
Alonso rijdt geweldig, kan niemand in dit veld denk ik tegenop idd. Maar het zou leuk zijn als we wat meer van Renger van der Zande hadden gezien, die is echt de 4e man achter Alonso, Kobayashi en Taylor. Wat eem geweldige race nu! | ||
Bluurgh | zondag 27 januari 2019 @ 18:28 | |
Dit was het wachten wel waard | ||
northernlight81 | zondag 27 januari 2019 @ 18:28 | |
En ineens rijdt de auto met Bleekemolen op p1 en die met Breukers op P2 in de GTD 😂 | ||
Bluurgh | zondag 27 januari 2019 @ 18:29 | |
Dat was aan te zien komen, Alonso weer 1 | ||
Bluurgh | zondag 27 januari 2019 @ 18:29 | |
Niet | ||
sasquatsch | zondag 27 januari 2019 @ 18:30 | |
Nasr schiet eraf en Alonso naar de leiding | ||
Bluurgh | zondag 27 januari 2019 @ 18:34 | |
En weer geel .. | ||
King_Merc | zondag 27 januari 2019 @ 18:37 | |
Alonso mistte die gestrande wagen net... | ||
Bluurgh | zondag 27 januari 2019 @ 18:39 | |
En alweer de rode vlag. Zou het nu over zijn? | ||
Peterselieman | zondag 27 januari 2019 @ 18:40 | |
wel terecht rood. Zelfs in een zwembad is minder water te vinden | ||
Doler12 | zondag 27 januari 2019 @ 18:41 | |
Gruwelijk nat | ||
Bluurgh | zondag 27 januari 2019 @ 18:42 | |
Ja, dit zijn echt geen omstandigheden om in te racen. | ||
sasquatsch | zondag 27 januari 2019 @ 18:44 | |
Alonso niet blij met de SC? | ||
Bluurgh | zondag 27 januari 2019 @ 18:45 | |
Waarschijnlijk wel, hij ligt eerste.. | ||
northernlight81 | zondag 27 januari 2019 @ 19:09 | |
Precies, en ook Alonso ging alle kanten op. Ik heb dat zo in de F1 of de 24u van Lemans nooit zo gezien, dat echt alle auto's alle kanten op glijden en iedereen zo aan het worstelen is om op de baan te blijven 🤗 | ||
#ANONIEM | zondag 27 januari 2019 @ 19:12 | |
O, zeker wel. In het WEC een paar jaar geleden, in de VS geloof ik. En de F1 ook wel, Japan, ook een aantal jaar geleden. Toen Bianchi dodelijk crashte. Ik kan me goed voorstellen dat Alonso deze race nog een keer gaat doen. Of hij vandaag nou wint of niet. Hij wil 'm zeker een keer zuiver winnen. Maar fuck, wat was hij goed, tot nu toe. [ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 27-01-2019 19:14:06 ] | ||
northernlight81 | zondag 27 januari 2019 @ 19:21 | |
WEC in de VS heb ik wellicht niet gezien, maar die F1 race in Japan uiteraard wel. Maar ik bedoel dat ze nog vrij lang door bleven rijden en er pas na 4 of 5 safety cars achter elkaar de rode vlag weer kwam. Bij de F1 komt zodra het hard regent en er 2 of 3 auto's vanaf glijden een safety car en eventueel een rode vlag tot ze weer normaal kunnen rijden. | ||
Bluurgh | zondag 27 januari 2019 @ 19:34 | |
Edit: valt me eigenlijk nu pas op dat er gewoon twee trucks op het circuit rijden terwijl de race gewoon doorgaat. | ||
northernlight81 | zondag 27 januari 2019 @ 19:49 | |
De eerste race nadat Alberts bij Spyker is ontslagen en vervanger Winkelhoch ligt na de eerste ronde 1e 😂. Sowieso kwamen die incidenten bij de GP van duitsland doordat het ineens net voor de start hard ging regenen en alle coureurs (behalve winckelhoch, die ging na de opwarmronde de pits in) op slicks reden. En dat was uiteindelijk ook maar een paar minuten genieten en daarna kwam de safety car en toen een rode vlag. Ik vond het leuk om te zien, maar na de laatste 4-5 SC periodes kwam er telkens een herstart terwijl het op die baan eigenlijk niet te doen was om te racen in die auto's met al dat water. [ Bericht 1% gewijzigd door northernlight81 op 27-01-2019 20:09:37 ] | ||
#ANONIEM | zondag 27 januari 2019 @ 20:08 | |
Nou, dit kan met recht een verregende race genoemd worden. Het eerste deel was fantastisch, maar door de regen was het daarna niks meer. | ||
northernlight81 | zondag 27 januari 2019 @ 20:16 | |
Jammer inderdaad. Ik blijf nog wel ff kijken wat er gaat gebeuren in het GTLM en GTD klassement. In de GTD staat de #11 van Breukers 1e, maar die krijgen waarschijnlijk nog een straf voor inhalen ofzo tijdens yellow. In de GTLM maakte de Ford GT vanaf P1 net voor de rode vlag een pitstop en viel terug naar P3. Als de wedstrijd niet wordt hervat pakken ze wellicht het klassement van één of twee ronden eerder. [ Bericht 0% gewijzigd door northernlight81 op 27-01-2019 20:23:08 ] | ||
northernlight81 | zondag 27 januari 2019 @ 20:29 | |
Afgevlagd, #10 met Renger heeft gewonnen De laatste rijderswissel toen Taylor werd vervangen door Alonso nadat Nasr hun voorbij was gegaan, was doorslaggevend. Zonder Alonso hadden ze nooit gewonnen, wat heeft hij zich weer laten zien. | ||
Sabata | zondag 27 januari 2019 @ 23:54 | |
Mooi succes voor Alonso en Vd Zande. Ook leuk om te benoemen, Rik Breukers wint met Grasser Lamborghini voor de tweede keer de GT klasse in Daytona | ||
sasquatsch | maandag 28 januari 2019 @ 17:35 | |
Job van Uitert gaat voor G-Drive in de ELMS en 24 uur van Le Mans rijden. Dit team komt uit in de LMP2 klasse en is een van de topteams daar. https://nl.motorsport.com(...)-mans-droom/4324634/ | ||
sasquatsch | zondag 10 februari 2019 @ 20:43 | |
Even wat nieuwtjes van de afgelopen week. Toyota heeft toegezegd ook volgend seizoen mee te doen aan de WEC. http://www.dailysportscar(...)a-wec-programme.html ByKolles staat niet op de inschrijvingslijst voor Sebring. Naar verluidt hebben ze een conflict met Nismo, de leverancier van de motor, waardoor ze niet kunnen deelnemen. Er wordt gezegd dat ze op zoek zijn naar een andere motorleverancier. http://www.dailysportscar(...)to-miss-sebring.html Morgen worden de eerste 50 teams bekend gemaakt voor de 24 uur van Le Mans. Mogelijk dat het team van Jeroen Bleekemolen meedoet met een privé Ford GT. http://www.dailysportscar(...)firmed-tomorrow.html Brendon Hartley zal Jenson Button vervangen in de races op Sebring en Spa in de SMP Racing BR omdat Button dan andere commitments heeft. http://www.dailysportscar(...)turn-at-sebring.html | ||
sasquatsch | maandag 11 februari 2019 @ 19:18 | |
De eerste 42 deelnemers voor de 24 uur van Le Mans zijn vandaag bekend gemaakt. Naast 34 WEC deelnemers (8 LMP1, 7 LMP2, 10 GTE Pro en 9 GTE Am) is dit onder andere de verwachtte privé Ford GT voor Keating Motorsports, het team van Jeroen Bleekemolen. De overige 18 auto's worden op 1 maart bekend gemaakt als de Asian LMS is afgelopen. http://www.dailysportscar(...)tries-confirmed.html | ||
Sinister-D- | woensdag 1 mei 2019 @ 11:29 | |
Alonso stopt met WEC na Le Mans. https://toyotagazooracing.com/release/2019/wec/0501-01.html Was al langer een gerucht trouwens...... | ||
Nattekat | woensdag 1 mei 2019 @ 11:34 | |
Wel te begrijpen dat ie niet weer op zo'n bomvol jaar zit te wachten. | ||
Sinister-D- | woensdag 1 mei 2019 @ 11:36 | |
Denk eerder gevalletje doel behaald, door naar het volgende..... | ||
Nattekat | woensdag 1 mei 2019 @ 11:37 | |
Behoort ook tot de mogelijkheden. | ||
Fir3fly | woensdag 1 mei 2019 @ 12:38 | |
Zal waarschijnlijk Dakar zijn, gerucht daarover gaat al langer. Met een Toyota dus. | ||
Sinister-D- | woensdag 1 mei 2019 @ 13:25 | |
Dat is idd waar ik op doelde met "het volgende"..... | ||
sasquatsch | woensdag 1 mei 2019 @ 14:10 | |
En daarna de IndyCar want hij wil persé ook de Indy 500 winnen (als hem dat dit jaar niet lukt). | ||
Fir3fly | woensdag 1 mei 2019 @ 14:16 | |
Alleen de 500 natuurlijk. | ||
#ANONIEM | donderdag 2 mei 2019 @ 13:45 | |
Dit weekend naar Spa toe om het WEC weer eens te bekijken. Wordt alleen fucking koud en het gaat nog regenen ook. Nou ja, wel goed voor de actie op de baan. Hoop ik. | ||
Fir3fly | zaterdag 4 mei 2019 @ 13:57 | |
Je zit in de sneeuw dus . | ||
#ANONIEM | zaterdag 4 mei 2019 @ 14:08 | |
Nog nooit meegemaakt dat het tijdens een race begon te sneeuwen. Maar ach, nu schijnt de zon weer. | ||
Gezicht | zaterdag 4 mei 2019 @ 14:17 | |
Gaat die safetycar ook nog een keer naar binnen? | ||
Nattekat | zaterdag 4 mei 2019 @ 14:28 | |
Zicht is wel echt uitstekend | ||
Smacked_Actor | zaterdag 4 mei 2019 @ 15:44 | |
Frits van Eerd | ||
KoHai | zaterdag 4 mei 2019 @ 17:10 | |
Schakel net pas in en zie de 29 ver achter liggen. Wat is er gebeurt? | ||
Sinister-D- | zaterdag 4 mei 2019 @ 17:51 | |
Hoppa, dikke sneeuw weer hagel | ||
Nattekat | zaterdag 4 mei 2019 @ 18:31 | |
Die SCs hebben het er maar druk mee. | ||
#ANONIEM | zaterdag 4 mei 2019 @ 19:17 | |
We zijn maar naar ons onderkomen gelopen. Weer werd echt te kut. | ||
Bluurgh | zaterdag 4 mei 2019 @ 19:21 | |
Rode vlag en klaar. | ||
Fir3fly | zaterdag 4 mei 2019 @ 19:22 | |
Jammer van het weer. De actie tussen de buien was wel de moeite waard. | ||
Nattekat | zaterdag 4 mei 2019 @ 19:39 | |
Lente anno 2019. Meen me te herinneren dat het vorig jaar echt prachtige omstandigheden waren. | ||
Smacked_Actor | zaterdag 4 mei 2019 @ 19:46 | |
2 minuten stop and go, avoidable collision. | ||
Smacked_Actor | zaterdag 4 mei 2019 @ 19:48 | |
Na een retegoede start van vd Garde waar hij snel aan de leiding reed in Lmp2. | ||
KoHai | zaterdag 4 mei 2019 @ 20:18 | |
Das idd erg zonde. Tnx voor de info | ||
#ANONIEM | zaterdag 4 mei 2019 @ 20:21 | |
Van der Garde verdient overigens inmiddels wel een kans bij een team in de LMP1. | ||
Burner82 | zaterdag 11 mei 2019 @ 11:55 | |
Nevermind. Ben opgelicht door de tv-gids. | ||
TargaFlorio | zaterdag 11 mei 2019 @ 13:39 | |
In de war met tweewielers? | ||
Burner82 | zaterdag 11 mei 2019 @ 15:30 | |
Stond een LMP1 auto als fotootje bij... En ik las alleen Endurance... | ||
sasquatsch | zondag 19 mei 2019 @ 13:00 | |
Dragonspeed keert volgend seizoen niet meer full time terug in de LMP1. In plaats daarvan gaan ze zich concentreren op de IndyCar. Wel willen ze nog enkele losse races inclusief de 24 uur van Le Mans rijden. https://www.motorsport.co(...)rity-julian/4391011/ [ Bericht 11% gewijzigd door sasquatsch op 19-05-2019 13:07:59 ] | ||
Sinister-D- | vrijdag 7 juni 2019 @ 15:47 | |
http://www.spotterguides.com/portfolio/19_lm/ Andy Blackmore's Spottersguide is er. Deze week maar eens uit printen op A3 en een Marker of Doom mee bietsen van op het werk Tracy Krohn dit keer #99 Is @M90 trouwens al uit zijn winterslaap? [ Bericht 7% gewijzigd door Sinister-D- op 07-06-2019 16:03:44 ] | ||
Nattekat | vrijdag 7 juni 2019 @ 18:16 | |
Oeh, het officiële startsein Dit jaar dubbel genieten om vorig jaar goed te maken | ||
Nattekat | vrijdag 7 juni 2019 @ 18:17 | |
Ik wacht trouwens tot raceweek met printen, meestal verandert er nog wat | ||
TargaFlorio | vrijdag 7 juni 2019 @ 19:21 | |
Ik ben mijn interesse aan het verliezen... | ||
sasquatsch | vrijdag 7 juni 2019 @ 19:34 | |
Ik heb de 16de een hardloop event | ||
Nattekat | vrijdag 7 juni 2019 @ 19:41 | |
Jij ook al Prioriteiten | ||
fathank | vrijdag 7 juni 2019 @ 19:45 | |
Je kan beter slecht rijden dan hard lopen | ||
M90 | zaterdag 8 juni 2019 @ 09:51 | |
Krohn Zekers OP 2019 volgt dit weekend | ||
PierreTT | zaterdag 8 juni 2019 @ 14:05 | |
Ik meld me ook alvast | ||
heywoodu | zaterdag 8 juni 2019 @ 15:15 | |
Ik ook Wat ik wel jammer vind want ik had graag weer 20-24 uur gekeken | ||
Nattekat | zaterdag 8 juni 2019 @ 18:32 | |
We ketenen je wel vast. | ||
M90 | maandag 10 juni 2019 @ 23:00 | |
OP 2019 24 Heures Du Mans 2019 Onderdeel van het FIA World Endurace Championship Race 2018 en vooruitblik In 2018 lukte het Toyota eindelijk om de 24 uren van Le Mans te winnen, iets wat ze aan hun stand verplicht waren als enige fabrieksteam in de LMP1 klasse. Fernando Alonso was coureur in de winnende auto wat betekent dat hij nu twee van de drie overwinningen voor de Triple Crown op zak heeft. In andere klasses waren de auto's sneller dan ooit wat resulteerde in kwalificatie en race lap records voor LMP2, GTE Pro en GTE AM. Signatech Alpine Matmut sleepte de overwinning in LMP2 binnen, Porsche scoorde met hun GTE fabrieksteam een 1-2 in GTE Pro en het team van acteur Patrick Dempsey wist de overwinning in GTE AM binnen te halen. Dit jaar is Toyota wederom de grote favoriet voor de eindzege. Met toekomstige regelwijzigingen op komst is de kans groot dat er geen nieuwe fabrieksteams in LMP1 zullen instromen, hiermee lijkt de weg vrij naar drie zeges op rij. In LMP2 ligt het veld altijd dicht bij elkaar, en nu Nyck de Vries het stuur heeft overgenomen van Jan Lammers kan Racing Team Nederland wellicht hopen op een podium. In GTE Pro en GTE AM is het afwachten hoe de papieren liggen, vaak wordt er na de kwalificatie sessies een Balance of Performance (BoP) aanpassing gedaan om het veld te nivelleren. Vorig jaar bleek Porsche echter oppermachtig, het is daarom te hopen dat het veld dit jaar dichter bij elkaar ligt. Het Circuit de la Sarthe is gelegen in Le Mans, Frankrijk. Sinds 1923 wordt hier de 24 uren van Le Mans georganiseerd. Het circuit bestaat voor een groot deel uit openbare wegen, en heeft een totale lengte van 13.629 kilometer. Gedurende de jaren heeft het circuit een aantal veranderingen ondergaan en zijn er onder andere chicanes toegevoegd aan het lange rechte stuk. Meer informatie over de geschiedenis van het circuit vind je hier. De huidige lay-out wordt sinds 2007 gebruikt. Een paar statistieken: • Ronderecord (race): 3:17.475 (André Lotterer - Audi R18, 2015) • Ronderecord (kwalificatie): 3:14.791 (Kamui Kobayashi - Toyota 2017) • Afstandsrecord (all-time): 5,410.71km, 397 ronden (Audi R15, 2010) Afbeelding Circuit Circruit info inclusief marshall posts Detail kaart paddock area (kaart uit 2016)(pdf) Onboard (Pole 2017): Entry list 2019 (pdf) • Rode nummers • Rondetijd in kwalificatie: ~3:16 (schatting) • 878kg (hybride), 833kg (non-hybride) • 62.3L benzine per stint (hybride), 75L benzine per stint (non-hybride) LMP1 is de snelste en technisch meest geavanceerde klasse in het deelnemersveld. Toyota is het enige grote fabrieksteam in deze klasse. Toyota is het enige team met een hybride auto en en moet hierdoor minder brandstof verbruiken. Omdat de FIA hybride technologie wil promoten wordt in de regelementen meegerekend dat hybride auto's een 11% grotere afstand moeten kunnen afleggen dan non-hybride auto's, in de praktijk komt dit op Le Mans op één ronde uit. Toyota heeft op de testdag al bewezen snel te zijn en lijkt dus zowel op gebied van snelheid als zuinigheid het te kloppen team. Zoals elk jaar staat, wanneer het droog blijft en er geen lange safety cars of slow zones zijn, ook het afstandsrecord uit 2010 op het spel. • Blauwe nummers • Rondetijd in kwalificatie: ~3:25 • 930kg • 75L tank (benzine) • Maximale kosten voor de auto: ¤483,000 • Minimaal 1 coureur zonder platinum/goud licentie ter beoordeling aan de FIA LMP2 is de tweede prototype categorie, gericht op kleinere teams, onafhankelijk van de leverancier van het chassis en de motor. De belangrijkste beperkingen voor deze klasse zijn de kosten van de totale auto. In 2017 werd een nieuwe regelgeving geïntroduceerd waarbij de teams moeten kiezen uit 4 mogelijke chassis leveranciers: Oreca, Onroak Automotive, Dallara en Riley-Multilmatic. Daarnaast zijn alle teams zijn verplicht te rijden met dezelfde motor: een 4.2-liter V8 Gibson. In deze klasse vinden we over het algemeen talentvolle jonge coureurs en de zogenaamde gentlemen drivers (een coureur zonder platinum of gouden licentie). Elk team is verplicht minimaal één zo'n coureur op te stellen. Daarnaast vinden we hier Racing Team Nederland. • Groene nummers • Rondetijd in kwalificatie: ~3:49 • Minimaal 1245kg • 90L tank (benzine) voor auto's voor 2016 • 120L tank (benzine) voor auto's vanaf 2016 LM GTE Pro is de categorie waar we 's werelds beste GT coureurs te werk kunnen zien. In deze categorie vinden we de grote fabrieksteams van Aston Martin, Porsche, Ferrari en Corvette, Ford en BMW. De GTE auto's zijn gebaseerd op sportwagens die geschikt zijn voor op de weg en waarvan minimaal 300 geproduceerd zijn. De categorie is opgesplitst in twee klassen: LM GTE Pro en LM GTE Am • Oranje nummers • Rondetijd in kwalificatie: ~3:52 • Minimaal 1245kg • 90L tank (benzine) voor auto's voor 2016 • 120L tank (benzine) voor auto's vanaf 2016 • Minimaal 1 jaar oude auto (specs) • Minimaal 1 coureur zonder platinum/goud licentie ter beoordeling aan de FIA LM GTE Am lijkt bijzonder veel op LM GTE Pro. Het belangrijkste verschil is dat in LM GTE Am, elk team een zogenaamde gentlemen driver moet inschrijven (een coureur zonder platinum of gouden licentie). Ook zijn de auto's minimaal een jaar oud, waarmee ze over het algemeen iets achter lopen op de LM GTE Pro varianten. Woensdag 12 juni 16:00-20:00 Free practise session 22:00-0:00 Qualifying session 1 Donderdag 13 juni 19:00-21:00 Qualifying session 2 22:00-0:00 Qualifying session 3 Zaterdag 15 juni 9:00-9:45 Warm-up 15:00 Start 24 uren van Le Mans TV • Eurosport zendt de 24 uur bijna volledig uit verdeeld over ES1/ES2 inclusief alle andere sessies • RTL7 zendt de 24 uur volledig uit (alleen race) • Een overzicht van alle broadcasters wereldwijd is hier te vinden (pdf) Streams • Officiële WEC stream (¤9,99 voor le Mans) • Radio Le Mans (Engels commentaar bij de race, erg veel inside information, previews en laatste nieuws - tip) • Eurosport player (¤6,99 voor een maand) - had voorheen een audio only stream Live Timing • Officiële live timing • Resultaten Spotter Guide • Spotter Guide 2019, grafische weergave van deelnemersveld (v2.1 - pdf) Overige informatie • Laatste informatie, verslagen en analyses • Weer Dit topic kan ook gebruikt worden voor andere endurance races zoals die van het: Officiele FIA World Endurance Championship ELMS championship IMSA championship Blancpain Endurance series
| ||
daNpy | dinsdag 11 juni 2019 @ 10:10 | |
Volgend weekend even in de gaten houden:) Week erop is 24u NbR | ||
Nattekat | dinsdag 11 juni 2019 @ 10:28 | |
Gadverdamme, word ik uitgerekend dit weekend uitgenodigd voor een brunch | ||
heywoodu | dinsdag 11 juni 2019 @ 10:58 | |
Dan zeg je dus nee. Neem gewoon ontbijt óf lunch. | ||
Nattekat | dinsdag 11 juni 2019 @ 11:07 | |
Zegt de persoon die bijna alles laat schieten voor een wedstrijd Is het familie, dat maakt het toch al wat lastiger om nee te zeggen. Veel zullen ze alleen niet aan me hebben. | ||
Burner82 | dinsdag 11 juni 2019 @ 12:03 | |
Mobiel kijken tijdens de brunch.. | ||
Nattekat | dinsdag 11 juni 2019 @ 12:18 | |
Precies ja. | ||
daNpy | dinsdag 11 juni 2019 @ 12:33 | |
Lekker sociaal | ||
Nattekat | dinsdag 11 juni 2019 @ 12:43 | |
Hadden ze het maar een week later moeten doen Vorig jaar al gemist, dus dat gaat me niet weer gebeuren. | ||
Tarado | dinsdag 11 juni 2019 @ 12:50 | |
| ||
daNpy | dinsdag 11 juni 2019 @ 15:51 | |
Ik heb het op verjaardagen (van anderen) gewoon op gezet | ||
TargaFlorio | dinsdag 11 juni 2019 @ 18:25 | |
Gewoon gaan brunchen...Toyota gaat die zege in de laatste paar uren echt niet meer weggeven. | ||
Nattekat | dinsdag 11 juni 2019 @ 19:39 | |
Ik herleef trauma's nu. | ||
Peterselieman | dinsdag 11 juni 2019 @ 19:40 | |
ze bouwen geen auto's meer die 23 uur en 51 minuten mee gaan | ||
TargaFlorio | dinsdag 11 juni 2019 @ 19:43 | |
Sorry | ||
Burner82 | dinsdag 11 juni 2019 @ 21:32 | |
😂🤣😂🤣 | ||
M90 | woensdag 12 juni 2019 @ 09:35 | |