abonnementen ibood.com bol.com Coolblue
  zondag 17 juni 2018 @ 14:43:44 #1
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_179847947
registreer om deze reclame te verbergen
UYNKGix.png
24 Heures Du Mans 2019
Onderdeel van het FIA World Endurace Championship

Race 2018 en vooruitblik
In 2018 lukte het Toyota eindelijk om de 24 uren van Le Mans te winnen, iets wat ze aan hun stand verplicht waren als enige fabrieksteam in de LMP1 klasse. Fernando Alonso was coureur in de winnende auto wat betekent dat hij nu twee van de drie overwinningen voor de Triple Crown op zak heeft. In andere klasses waren de auto's sneller dan ooit wat resulteerde in kwalificatie en race lap records voor LMP2, GTE Pro en GTE AM. Signatech Alpine Matmut sleepte de overwinning in LMP2 binnen, Porsche scoorde met hun GTE fabrieksteam een 1-2 in GTE Pro en het team van acteur Patrick Dempsey wist de overwinning in GTE AM binnen te halen.

Dit jaar is Toyota wederom de grote favoriet voor de eindzege. Met toekomstige regelwijzigingen op komst is de kans groot dat er geen nieuwe fabrieksteams in LMP1 zullen instromen, hiermee lijkt de weg vrij naar drie zeges op rij. In LMP2 ligt het veld altijd dicht bij elkaar, en nu Nyck de Vries het stuur heeft overgenomen van Jan Lammers kan Racing Team Nederland wellicht hopen op een podium. In GTE Pro en GTE AM is het afwachten hoe de papieren liggen, vaak wordt er na de kwalificatie sessies een Balance of Performance (BoP) aanpassing gedaan om het veld te nivelleren. Vorig jaar bleek Porsche echter oppermachtig, het is daarom te hopen dat het veld dit jaar dichter bij elkaar ligt.

imJEUHw.png
Het Circuit de la Sarthe is gelegen in Le Mans, Frankrijk. Sinds 1923 wordt hier de 24 uren van Le Mans georganiseerd. Het circuit bestaat voor een groot deel uit openbare wegen, en heeft een totale lengte van 13.629 kilometer. Gedurende de jaren heeft het circuit een aantal veranderingen ondergaan en zijn er onder andere chicanes toegevoegd aan het lange rechte stuk. Meer informatie over de geschiedenis van het circuit vind je hier. De huidige lay-out wordt sinds 2007 gebruikt. Een paar statistieken:

• Ronderecord (race): 3:17.475 (André Lotterer - Audi R18, 2015)
• Ronderecord (kwalificatie): 3:14.791 (Kamui Kobayashi - Toyota 2017)
• Afstandsrecord (all-time): 5,410.71km, 397 ronden (Audi R15, 2010)

Afbeelding Circuit
oGNnJS1.jpg
Circruit info inclusief marshall posts
Detail kaart paddock area (kaart uit 2016)(pdf)

Onboard (Pole 2017):

gePNpi3.png

Entry list 2019 (pdf)

TNqYIdM.png
• Rode nummers
• Rondetijd in kwalificatie: ~3:16 (schatting)
• 878kg (hybride), 833kg (non-hybride)
• 62.3L benzine per stint (hybride), 75L benzine per stint (non-hybride)

LMP1 is de snelste en technisch meest geavanceerde klasse in het deelnemersveld. Toyota is het enige grote fabrieksteam in deze klasse. Toyota is het enige team met een hybride auto en en moet hierdoor minder brandstof verbruiken. Omdat de FIA hybride technologie wil promoten wordt in de regelementen meegerekend dat hybride auto's een 11% grotere afstand moeten kunnen afleggen dan non-hybride auto's, in de praktijk komt dit op Le Mans op één ronde uit. Toyota heeft op de testdag al bewezen snel te zijn en lijkt dus zowel op gebied van snelheid als zuinigheid het te kloppen team.

Zoals elk jaar staat, wanneer het droog blijft en er geen lange safety cars of slow zones zijn, ook het afstandsrecord uit 2010 op het spel.

GDji5LA.png
• Blauwe nummers
• Rondetijd in kwalificatie: ~3:25
• 930kg
• 75L tank (benzine)
• Maximale kosten voor de auto: ¤483,000
• Minimaal 1 coureur zonder platinum/goud licentie ter beoordeling aan de FIA

LMP2 is de tweede prototype categorie, gericht op kleinere teams, onafhankelijk van de leverancier van het chassis en de motor. De belangrijkste beperkingen voor deze klasse zijn de kosten van de totale auto. In 2017 werd een nieuwe regelgeving geïntroduceerd waarbij de teams moeten kiezen uit 4 mogelijke chassis leveranciers: Oreca, Onroak Automotive, Dallara en Riley-Multilmatic. Daarnaast zijn alle teams zijn verplicht te rijden met dezelfde motor: een 4.2-liter V8 Gibson. In deze klasse vinden we over het algemeen talentvolle jonge coureurs en de zogenaamde gentlemen drivers (een coureur zonder platinum of gouden licentie). Elk team is verplicht minimaal één zo'n coureur op te stellen. Daarnaast vinden we hier Racing Team Nederland.

wYfzOGg.png
• Groene nummers
• Rondetijd in kwalificatie: ~3:49
• Minimaal 1245kg
• 90L tank (benzine) voor auto's voor 2016
• 120L tank (benzine) voor auto's vanaf 2016

LM GTE Pro is de categorie waar we 's werelds beste GT coureurs te werk kunnen zien. In deze categorie vinden we de grote fabrieksteams van Aston Martin, Porsche, Ferrari en Corvette, Ford en BMW. De GTE auto's zijn gebaseerd op sportwagens die geschikt zijn voor op de weg en waarvan minimaal 300 geproduceerd zijn. De categorie is opgesplitst in twee klassen: LM GTE Pro en LM GTE Am

hqWCDSQ.png
• Oranje nummers
• Rondetijd in kwalificatie: ~3:52
• Minimaal 1245kg
• 90L tank (benzine) voor auto's voor 2016
• 120L tank (benzine) voor auto's vanaf 2016
• Minimaal 1 jaar oude auto (specs)
• Minimaal 1 coureur zonder platinum/goud licentie ter beoordeling aan de FIA

LM GTE Am lijkt bijzonder veel op LM GTE Pro. Het belangrijkste verschil is dat in LM GTE Am, elk team een zogenaamde gentlemen driver moet inschrijven (een coureur zonder platinum of gouden licentie). Ook zijn de auto's minimaal een jaar oud, waarmee ze over het algemeen iets achter lopen op de LM GTE Pro varianten.

GOQmC6a.png
Woensdag 12 juni
16:00-20:00 Free practise session
22:00-0:00 Qualifying session 1

Donderdag 13 juni
19:00-21:00 Qualifying session 2
22:00-0:00 Qualifying session 3

Zaterdag 15 juni
9:00-9:45 Warm-up
15:00 Start 24 uren van Le Mans

mWKf3uZ.png
TV
• Eurosport zendt de 24 uur bijna volledig uit verdeeld over ES1/ES2 inclusief alle andere sessies
• RTL7 zendt de 24 uur volledig uit (alleen race)
• Een overzicht van alle broadcasters wereldwijd is hier te vinden (pdf)

Streams
Officiële WEC stream (¤9,99 voor le Mans)
Radio Le Mans (Engels commentaar bij de race, erg veel inside information, previews en laatste nieuws - tip)
Eurosport player (¤6,99 voor een maand) - had voorheen een audio only stream

Live Timing
Officiële live timing
Resultaten

Spotter Guide
Spotter Guide 2019, grafische weergave van deelnemersveld (v2.1 - pdf)

Overige informatie
Laatste informatie, verslagen en analyses
Weer

Dit topic kan ook gebruikt worden voor andere endurance races zoals die van het:

Officiele FIA World Endurance Championship
OU8B9Mu.png

ELMS championship
Xr4drin.png

IMSA championship
b0Yrv1r.png

Blancpain Endurance series
Ata7qk7.png

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.


[ Bericht 50% gewijzigd door Nattekat op 10-06-2019 23:23:45 ]
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
  Moderator / Redactie Sport / Devops zondag 17 juni 2018 @ 14:43:59 #2
176766 crew  zoem
zoemt
pi_179847951
Ze worden al emotioneel bij Toyota
  zondag 17 juni 2018 @ 14:44:40 #3
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_179847964
Verdiend voor Toyota, behalve dit vage gedoe verder niets fout gegaan.
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
  Redactie Frontpage / Sport zondag 17 juni 2018 @ 14:44:58 #4
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_179847973
registreer om deze reclame te verbergen
De Toyota's hebben elkaar al opgezocht
Altijd onderweg naar het avontuur
  Moderator / Redactie FP + Sport zondag 17 juni 2018 @ 14:45:00 #5
408813 crew  trein2000
Klein gemeen ettertje
pi_179847975
quote:
0s.gif Op zondag 17 juni 2018 14:43 schreef zoem het volgende:
Ze worden al emotioneel bij Toyota
Ik zou nog ff wachten als ik hen was.
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
  zondag 17 juni 2018 @ 14:45:09 #6
189403 Mickytjuh
Dud0r is sexy
pi_179847976
Dus Toyota hoeft in totaal minder stops te maken... best een voordeel
Groene zeep op je rug en af laten glijden
  Eindredactie Sport / Forummod zondag 17 juni 2018 @ 14:45:32 #7
284411 crew  heywoodu
heywoodu
pi_179847984
registreer om deze reclame te verbergen
quote:
1s.gif Op zondag 17 juni 2018 14:45 schreef Mickytjuh het volgende:
Dus Toyota hoeft in totaal minder stops te maken... best een voordeel
En is ook wel ietsje sneller :+
Noriaki Kasai _O_
Laura Dahlmeier O+
Bruna Moura _O_ O+
  zondag 17 juni 2018 @ 14:45:47 #8
144695 Sinister-D-
NL'er in België
pi_179847988
quote:
0s.gif Op zondag 17 juni 2018 14:43 schreef zoem het volgende:
Ze worden al emotioneel bij Toyota
In 2016 werden ze dat ook, werd alleen maar erger om 14.55 :'(
Inwoner van Verenigd Limburgia! [i]Waar in 't bronsgroen eikenhout, 't nachtegaaltje zingt.[/i]
  Moderator / Redactie Sport zondag 17 juni 2018 @ 14:46:14 #9
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_179847997
quote:
0s.gif Op zondag 17 juni 2018 14:45 schreef heywoodu het volgende:

[..]

En is ook wel ietsje sneller :+
Ze hebben geen concurrenten ter vergelijking :P
100.000 katjes
Maakte de 100.000e post in BIT
Er eens op uit?
  Moderator / Redactie FP + Sport zondag 17 juni 2018 @ 14:46:21 #10
408813 crew  trein2000
Klein gemeen ettertje
pi_179848001
quote:
1s.gif Op zondag 17 juni 2018 14:45 schreef Mickytjuh het volgende:
Dus Toyota hoeft in totaal minder stops te maken... best een voordeel
Ik snap ook niet waarom coor Toyota een ander regelement geldt.
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
  Moderator / Redactie Sport zondag 17 juni 2018 @ 14:46:37 #11
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_179848006
quote:
0s.gif Op zondag 17 juni 2018 14:45 schreef Sinister-D- het volgende:

[..]

In 2015 werden ze dat ook, werd alleen maar erger om 14.55 :'(
:{
100.000 katjes
Maakte de 100.000e post in BIT
Er eens op uit?
  Moderator / Redactie Sport / Devops zondag 17 juni 2018 @ 14:46:54 #12
176766 crew  zoem
zoemt
pi_179848012
quote:
1s.gif Op zondag 17 juni 2018 14:46 schreef trein2000 het volgende:

[..]

Ik snap ook niet waarom coor Toyota een ander regelement geldt.
Volgens een commentator bij RTL gisteren zou Toyota dit voordeel krijgen om ze aan boord te houden als enige hybride LMP1.
  Moderator / Redactie Sport zondag 17 juni 2018 @ 14:47:02 #13
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_179848014
quote:
1s.gif Op zondag 17 juni 2018 14:46 schreef trein2000 het volgende:

[..]

Ik snap ook niet waarom coor Toyota een ander regelement geldt.
Dat is al jaren zo, en met een hele goede reden.
100.000 katjes
Maakte de 100.000e post in BIT
Er eens op uit?
pi_179848020
quote:
1s.gif Op zondag 17 juni 2018 14:45 schreef Mickytjuh het volgende:
Dus Toyota hoeft in totaal minder stops te maken... best een voordeel
Klopt! En dat is bewust. Toyota moet winnen. Daarvoor is de EoT in het leven geroepen die Toyota bevoordeeld. Zowel in het aantal stops als in rondetijden.
The only thing that stays the same is change (Change - Melissa Etheridge)
[b]"Formula 1 is a magic thing and a few missing decibels will not change that."[/b] - Joe Saward
  zondag 17 juni 2018 @ 14:47:28 #15
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_179848021
quote:
1s.gif Op zondag 17 juni 2018 14:46 schreef trein2000 het volgende:

[..]

Ik snap ook niet waarom coor Toyota een ander regelement geldt.
Is ook niet het geval. Ze hebben een hybride systeem en zijn dus zuiniger.
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
  zondag 17 juni 2018 @ 14:47:55 #16
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_179848032
quote:
1s.gif Op zondag 17 juni 2018 14:47 schreef sasquatsch het volgende:

[..]

Klopt! En dat is bewust. Toyota moet winnen. Daarvoor is de EoT in het leven geroepen die Toyota bevoordeeld. Zowel in het aantal stops als in rondetijden.
Het benadeelt Toyota en bevoordeelt de privateers.
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
pi_179848035
Wel zonde, want volgend jaar rijden exact dezelfde teams. En zonder rare dingen krijgen we dus dezelfde uitslag.
pi_179848047
quote:
2s.gif Op zondag 17 juni 2018 14:47 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Het benadeelt Toyota en bevoordeeld de privateers.
Dat vinden de privateers zelf niet.
The only thing that stays the same is change (Change - Melissa Etheridge)
[b]"Formula 1 is a magic thing and a few missing decibels will not change that."[/b] - Joe Saward
  Redactie Frontpage / Sport zondag 17 juni 2018 @ 14:48:46 #19
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_179848055
Tung nog 19 seconden achter Van Eerd. Laatste ronde bijna 10 seconden ingelopen
Altijd onderweg naar het avontuur
  Moderator / Redactie FP + Sport zondag 17 juni 2018 @ 14:48:58 #20
408813 crew  trein2000
Klein gemeen ettertje
pi_179848058
quote:
0s.gif Op zondag 17 juni 2018 14:47 schreef Nattekat het volgende:

[..]

Dat is al jaren zo, en met een hele goede reden.
En die reden is?
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
  zondag 17 juni 2018 @ 14:49:42 #21
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_179848070
quote:
1s.gif Op zondag 17 juni 2018 14:48 schreef sasquatsch het volgende:

[..]

Dat vinden de privateers zelf niet.
Jawel, anders zouden ze niet meedoen. Bovendien is het gewoon een feit. Privateers krijgen meer fuel flow, meer fuel, meer aerodynamische ontwikkeling, meer testdagen en een lager minimumgewicht.
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
  zondag 17 juni 2018 @ 14:49:50 #22
315766 MrBanaan1
nou nou nou
pi_179848074
Alonso O+
  Moderator / Redactie FP + Sport zondag 17 juni 2018 @ 14:50:13 #23
408813 crew  trein2000
Klein gemeen ettertje
pi_179848083
quote:
0s.gif Op zondag 17 juni 2018 14:46 schreef zoem het volgende:

[..]

Volgens een commentator bij RTL gisteren zou Toyota dit voordeel krijgen om ze aan boord te houden als enige hybride LMP1.
Dat heb ik ook gehoord en vind ik echt bezopen. Politiek hoort bij racen, maar niet het aanpassen van de regelementen voor 1 team.
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
  Moderator / Redactie Sport zondag 17 juni 2018 @ 14:50:34 #24
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_179848086
Al die gespannen gezichten :D
100.000 katjes
Maakte de 100.000e post in BIT
Er eens op uit?
  zondag 17 juni 2018 @ 14:50:56 #25
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_179848093
quote:
0s.gif Op zondag 17 juni 2018 14:46 schreef zoem het volgende:

[..]

Volgens een commentator bij RTL gisteren zou Toyota dit voordeel krijgen om ze aan boord te houden als enige hybride LMP1.
En dat is dus onzin. Toyota heeft alleen nadeel.
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
abonnementen ibood.com bol.com Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')