Ik denk niet dat ze dáár foto's van willen makenquote:Op vrijdag 29 juni 2018 13:01 schreef Nieuwschierig het volgende:
[..]
Maar daar liggen nu allemaal topless greppeldellen in de duinen.Mag dat maar zo?
Nee, maar het is mooi meegenomenquote:Op vrijdag 29 juni 2018 13:02 schreef FredvZ het volgende:
[..]
Ik denk niet dat ze dáár foto's van willen maken
Zou die foto's wel willen zien danquote:Op vrijdag 29 juni 2018 12:58 schreef FredvZ het volgende:
[..]
Gewoon wat luchtfoto's maken van het gebied tussen Leiden en Den Haag.
Daar is het nu prachtig weer voor.
Welke website of app heb je die screenshot van?quote:Op vrijdag 29 juni 2018 11:54 schreef kree het volgende:
[ link | afbeelding ]
Ben benieuwd wat ze hier allemaal aan het onderzoeken zijn
Ding is al tich keer overgevlogen onderhand, zo te zien moet het heel precies.
Is een vliegtuig hiervan http://aerodata-surveys.com/
Eigen ADSB-ontvanger met Piaware erop.quote:Op vrijdag 29 juni 2018 13:16 schreef Tourniquet het volgende:
[..]
Welke website of app heb je die screenshot van?
Ah, thanks!quote:Op vrijdag 29 juni 2018 13:23 schreef kree het volgende:
[..]
Eigen ADSB-ontvanger met Piaware erop.
PM maar ff voor het adres als je wil kijken
kun je zelf bouwen
https://flightaware.com/adsb/
Zie het zocht al even een cam van rotterdam maar nog geen 1 gevondenquote:Op vrijdag 29 juni 2018 16:45 schreef FredvZ het volgende:
Nu tweede poging op RTM: https://www.flightradar24.com/C25A/1cf1eb4d
Ter detail hij is wel een aantal keer over het naaktstrand ten zuiden van Katwijk gevlogen op 500m hoogte met tussenstukjes van nog geen halve km.quote:Op vrijdag 29 juni 2018 13:01 schreef Nieuwschierig het volgende:
[..]
Maar daar liggen nu allemaal topless greppeldellen in de duinen.Mag dat maar zo?
Lijkt op een medisch noodgeval, ambulance is ook ter plaatse.quote:Op vrijdag 29 juni 2018 16:48 schreef kree het volgende:
In ieder geval gaat ie nu landen
En ok op de grond, ben wel benieuwd wat er aan de hand was, maar dat zullen we denk nooit weten
Zou kunnen, hoewel dan blijft die manoeuvre om te landen nog wel raar.quote:Op vrijdag 29 juni 2018 17:03 schreef FredvZ het volgende:
[..]
Lijkt op een medisch noodgeval, ambulance is ook ter plaatse.
[ afbeelding ]
Aha nou dat verklaart het wel.quote:Op vrijdag 29 juni 2018 17:51 schreef FredvZ het volgende:
Volgens het AD had het toestel besturingsproblemen:
https://www.ad.nl/rotterd(...)ue-airport~ac720931/
Leuk die foto bij het artikel...van de Cessna Citation van het NLR / TU Delft.quote:Op vrijdag 29 juni 2018 17:51 schreef FredvZ het volgende:
Volgens het AD had het toestel besturingsproblemen:
https://www.ad.nl/rotterd(...)ue-airport~ac720931/
Die kende ik nog niet, maar ik twijfel wel aan de betrouwbaarheid van die site. Heb zojuist een helicopter gevonden die schijnbaar van de Caribbean naar Hawaii is gevlogen:quote:Op vrijdag 29 juni 2018 20:17 schreef kree het volgende:
weet niet of jullie deze al kennen trouwens?
https://opensky-network.org/network/explorer
Het is nog wat in ontwikkeling geloof ik ook, maar ok ik heb er maar feed naar gedaanquote:Op zaterdag 30 juni 2018 00:41 schreef FredvZ het volgende:
[..]
Die kende ik nog niet, maar ik twijfel wel aan de betrouwbaarheid van die site. Heb zojuist een helicopter gevonden die schijnbaar van de Caribbean naar Hawaii is gevlogen: [ afbeelding ]
En totaal aantal vluchten die dag:twitter:flightradar24 twitterde op zaterdag 30-06-2018 om 17:56:01Yesterday was the busiest day of the year in the skies so far and our busiest day ever. 202,157 flights tracked! The first time we've tracked more than 200,000 flights in a single day on https://www.flightradar24.com/ reageer retweet
twitter:Erikpiloot twitterde op dinsdag 03-07-2018 om 11:56:06Mismanagement van @KLM en @Martinair directies: Afdankertje Martinair blijkt weer te vliegen | Nieuwsblad Transport https://t.co/g1dr5mJKxx reageer retweet
Vijf jaar stilgestaan op Teruel, vliegt nu weer.quote:Sinds kort voert een tijdens de sanering van Martinair Cargo afgeschreven vrachtjumbo (PH-MPQ) in de kleuren van de onbekende Wit-Russische luchtvaartmaatschappij Rubystar Airways weer vrachtvluchten uit.
"Klein" inschattingsfoutje van KLM/MartinAir, in 2007 was de economie booming en was er behoefte aan extra capaciteit. Helaas was de directie iets te optimistisch en is er een veel te lang lopend contract afgesloten. Het jaar erop begon de bankencrisis en werd de vraag naar vrachtvluchten enorm minder.quote:Op dinsdag 3 juli 2018 19:02 schreef Asschen_sukar het volgende:
Mismanagement, of gewoon niet rendabel?
Ze leasen het toestel en ze vliegen ook op de rest van de wereld, dus ze zijn wel min of meer verplicht het onderhoud goed uit te voeren.quote:Zat zo'n onbekend wit Russische maatschappij er wel mee wil vliegen zegt weinig natuurlijk. Die nemen het vast minder nauw met onderhoud en bijhorende kosten?
Er zijn meer hondjes die Fikkie hetenquote:Op dinsdag 3 juli 2018 20:01 schreef TjjWester het volgende:
Rubystar is eigendom van air france klm? Aangezien ze de naam Transavia Export Cargo Airlines gebruiken.
Leuk dat die kist weer vliegt hoor, maar dat artikel.quote:Op dinsdag 3 juli 2018 18:56 schreef Pino112 het volgende:
[..]twitter:Erikpiloot twitterde op dinsdag 03-07-2018 om 11:56:06Mismanagement van @KLM en @Martinair directies: Afdankertje Martinair blijkt weer te vliegen | Nieuwsblad Transport https://t.co/g1dr5mJKxx reageer retweet
Vijf jaar stilgestaan op Teruel, vliegt nu weer.
Mijn ondertitel op 16:05quote:
quote:
Gezond voor je voetenquote:Op zondag 8 juli 2018 00:31 schreef Iemand91 het volgende:
Ehm...
[ afbeelding ]
Bron: https://www.instagram.com(...)oleg.kolisnichenko.5
quote:On 10 July, one hundred days after our official 100th birthday, join us in London for our centrepiece event, the RAF100 parade and flypast.
Here's a look at all the aircraft and the order they will fly in as they soar over London.
Dit alles zal van 9:30am to 1:20pm lokale tijd te volgen zijn op BBC1.quote:Over a thousand servicemen and women will take part in a parade on The Mall at 11:25am.
Her Majesty The Queen, accompanied by The Prince of Wales, will present a new Queen's Colour to the Royal Air Force at a ceremony to mark its centenary, on the forecourt of Buckingham Palace.
Then at 1:00pm The Queen, The Prince of Wales, The Duchess of Cornwall, other Members of the Royal Family and members of the public will witness the historic flypast where up to 100 aircraft, representing the RAF’s history, will fly over Buckingham Palace.
It promises to be a spectacle never seen before and one that won’t be seen again for a very long time.
28 oktober 2015 vloog het de allerlaatste vlucht:quote:Op dinsdag 10 juli 2018 12:54 schreef Nieuwschierig het volgende:
Vliegt de Vulcan niet meer? Die was een paar jaar geleden nog in Nederland met de open dagen
quote:Op woensdag 28 oktober 2015 22:10 schreef Iemand91 het volgende:
Vandaag vloog de laatst overgebleven Avro Vulcan voor de allerlaatste keer.
De flypast vond plaats boven haar basis in Doncaster waar ze nu ook bewaard zal worden.
De vlucht werd tot het laatst geheim gehouden omdat men vreesde voor een vele (tien)duizenden toeschouwers die zouden komen en men kon hun veiligheid dan niet garanderen.
Hierom werd een live-stream op Youtube gezet welke onderaan de post staat.
Het toestel zal in zodanige staat bewaard worden dat het nog op eigen kracht kan taxiën e.d., maar ze zal nooit meer de lucht in gaan...
(Ik raad jullie aan om eens op Youtube te kijken naar dit toestel; wat een ding en wat een geluid.)
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Daar schrik ik van. Een paar dagen/weken geleden las ik hier nog over en had ik nog zo'n korte gedachte van "zo'n lange reis naar Nederland is niet zonder gevaar; hopelijk gaat dat allemaal goed komen".quote:Op dinsdag 10 juli 2018 18:17 schreef FredvZ het volgende:
RIP Convair: https://www.luchtvaartnie(...)elukt-in-zuid-afrika
quote:TOULOUSE - Airbus doopt de Bombardier CSeries om tot de A220. Dat maakte de vliegtuigbouwer donderdag bekend. Airbus nam deze maand formeel de verkoopactiviteiten van de CSeries over van Bombardier en integreert beide types in het eigen productportfolio.
De CS100 wordt nu de A220-100. Met een standaardcapaciteit van 120 passagiers en een vliegbereik van 5.741 kilometer is het type het op een na kleinste vliegtuig in de Airbus-portfolio. Alleen de A318 is met een capaciteit van 107 passagiers en een vliegbereik van 5.750 kilometer kleiner.
De CS300 wordt nu A220-300 genoemd en is de grote broer van de A220-100, kan 130 tot 140 passagiers vervoeren en heeft een vliegbereik van 6.112 kilometer. Qua capaciteit en vliegbereik is dat toestel daarmee net iets kleiner dan de A319neo.
quote:Op dinsdag 10 juli 2018 18:49 schreef Iemand91 het volgende:
En dan hoor/lees ik dit nu. Eerste gedachte is natuurlijk dat hopelijk iedereen er goed uit komt maar daarnaast is het verlies van deze kist zo ontzettend jammer.
EDIT: Ik lees net dat er een persoon is omgekomen
Ik zag hem van de week nog vertrekken toen ik op P57 stond. Wat een heerlijk geluid maakte deze jongen. R.I.P. <3quote:Op dinsdag 10 juli 2018 18:49 schreef Iemand91 het volgende:
[..]
Daar schrik ik van. Een paar dagen/weken geleden las ik hier nog over en had ik nog zo'n korte gedachte van "zo'n lange reis naar Nederland is niet zonder gevaar; hopelijk gaat dat allemaal goed komen".
En dan hoor/lees ik dit nu. Eerste gedachte is natuurlijk dat hopelijk iedereen er goed uit komt maar daarnaast is het verlies van deze kist zo ontzettend jammer.
EDIT: Ik lees net dat er een persoon is omgekomen
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
De Convair heeft een gebouw geraakt:
[ afbeelding ]
Veel foto's kunnen maken Plug is ben je er niet geweest?quote:Op vrijdag 13 juli 2018 10:09 schreef PluggieOD het volgende:
Website van Prouvy voor zaterdag:
https://www.va-infos.fr/2(...)-dans-la-continuite/
Nummertjes nog van 4 CAB zoals dat van Rotterdam haven naar Duitsland vertrok via Eindhoven op 21 en 22 juni:
FLIGHT 1 - R20880:
16-20880 UH-60M 3-4 AVN USAR
16-20882 UH-60M 3-4 AVN USAR
16-20883 UH-60M 3-4 AVN USAR
16-20888 UH-60M 3-4 AVN USAR
16-20914 UH-60M 3-4 AVN USAR
FLIGHT 2 - R08188:
15-08188 CH-47F B Co / 2-4 AVN USAR
15-08192 CH-47F B Co / 2-4 AVN USAR
17-20939 HH-60M C Co / 2-4 AVN USAR
17-20940 HH-60M C Co / 2-4 AVN USAR
17-20941 HH-60M C Co / 2-4 AVN USAR
FLIGHT 3 - R20835:
16-20835 UH-60M 3-4 AVN USAR
16-20837 UH-60M 3-4 AVN USAR
16-20842 UH-60M 3-4 AVN USAR
16-20885 UH-60M 3-4 AVN USAR
16-20916 UH-60M 3-4 AVN USAR
FLIGHT 4 - R20840:
16-20840 UH-60M 3-4 AVN USAR
16-20841 UH-60M 3-4 AVN USAR
16-20843 UH-60M 3-4 AVN USAR
16-20845 UH-60M 3-4 AVN USAR
16-20849 UH-60M 3-4 AVN USAR
FLIGHT 5 - R26497 (niet op Eindhoven geland)
90-26267 UH-60L A Co / 2-4 AVN USAR
93-26497 UH-60L A Co / 2-4 AVN USAR
93-26509 UH-60L A Co / 2-4 AVN USAR
98-26810 UH-60L A Co / 2-4 AVN USAR
FLIGHT 6 - R08465:
15-08184 CH-47F B Co / 2-4 AVN USAR
15-08465 CH-47F B Co / 2-4 AVN USAR
FLIGHT 7 - R26425:
90-26297 UH-60L A Co / 2-4 AVN USAR
92-26425 UH-60L A Co / 2-4 AVN USAR
94-26589 UH-60L A Co / 2-4 AVN USAR
FLIGHT 8 - R20886:
16-20879 UH-60M 3-4 AVN USAR
16-20884 UH-60M 3-4 AVN USAR
16-20886 UH-60M 3-4 AVN USAR
16-20891 UH-60M 3-4 AVN USAR
16-20915 UH-60M 3-4 AVN USAR
FLIGHT 9 - R08185:
15-08185 CH-47F B Co / 2-4 AVN USAR
15-08187 CH-47F B Co / 2-4 AVN USAR
FLIGHT 10 - R20836:
16-20836 UH-60M 3-4 AVN USAR
16-20846 UH-60M 3-4 AVN USAR
16-20847 UH-60M 3-4 AVN USAR
16-20848 UH-60M 3-4 AVN USAR
16-20852 UH-60M 3-4 AVN USAR
FLIGHT 11 - R08186:
15-08186 CH-47F B Co / 2-4 AVN USAR
15-08191 CH-47F B Co / 2-4 AVN USAR
FLIGHT 12 - R20871:
16-20871 HH-60M C Co / 2-4 AVN USAR
16-20872 HH-60M C Co / 2-4 AVN USAR
16-20873 HH-60M C Co / 2-4 AVN USAR
16-20874 HH-60M C Co / 2-4 AVN USAR
17-20938 HH-60M C Co / 2-4 AVN USAR
17-20942 HH-60M C Co / 2-4 AVN USAR
FLIGHT 13 - R20943:
13-20601 HH-60M C Co / 2-4 AVN USAR
13-20602 HH-60M C Co / 2-4 AVN USAR
17-20943 HH-60M C Co / 2-4 AVN USAR
17-20944 HH-60M C Co / 2-4 AVN USAR
17-20945 HH-60M C Co / 2-4 AVN USAR
17-20946 HH-60M C Co / 2-4 AVN USAR
FLIGHT 14 - R08464:
15-08190 CH-47F B Co / 2-4 AVN USAR
15-08464 CH-47F B Co / 2-4 AVN USAR
94-26569 UH-60L A Co / 2-4 AVN USAR
16-20838 UH-60M 3-4 AVN USAR
FLIGHT 15 - R08193:
15-08189 CH-47F B Co / 2-4 AVN USAR
15-08193 CH-47F B Co / 2-4 AVN USAR
(c) Best regards,
Rob Hendriks - www.fly-by.nl
Ofwel:quote:FARNBOROUGH, United Kingdom, July 17, 2018 /PRNewswire/ -- Boeing (NYSE: BA), Volga-Dnepr Group and CargoLogicHolding today signed a package of agreements that will further optimize the cargo transportation leaders' airplane fleet and global operations. The deals, announced at the 2018 Farnborough International Airshow, include a letter of intent to acquire 29 Boeing 777 Freighters, confirmation of an order for five Boeing 747-8 Freighters, the purchase of a crew pairing solution, and an agreement to work together on future freighter projects.
The package of agreements also includes a commitment for both companies to explore other freighter solutions, such as new production 767 Freighters or converted cargo jets such as the 737-800 Boeing Converted Freighter.
Ik zou toch peentjes zweten. Iedereen blijft relatief kalm zo te zien/horen.quote:
Easyjet ken ik niet, maar verschil tussen Qatar en de meeste lowcost is enorm..quote:Op dinsdag 17 juli 2018 23:57 schreef Nieuwschierig het volgende:
De top 10 beste luchtvaartmaatschappijen id weer gekozen.
The top 10 world's best airlines for 2018
1. Singapore Airlines
2. Qatar Airways
3. ANA All Nippon Airways
4. Emirates
5. EVA Air
6. Cathay Pacific
7. Lufthansa
8. Hainan Airlines
9. Garuda Indonesia
10. Thai Airways
Een troostprijs is er voor Air France KLM met de beste maaltijden aan boord
Bron CNN
Ik heb dit jaar zelf met Qatar en met Easyjet gevlogen maar ik zie niet echt grote verschillen eigenlijk.
Prop draait nog, dus blijkbaar konden ze hem niet featheren of hebben ze er bewust gekozen om het niet te doen (omdat er nog vermogen beschikbaar was oid). Vreemd. En zonde.quote:Op woensdag 18 juli 2018 00:06 schreef Carlos93 het volgende:
En de onboard van de Convair. Beste klapper zo te zien.
En de livery zit er op. Toestel wordt naar de 2018 Farnborough Airshow gevlogen waar het van 19 t/m 22 juli zal staan.quote:Op donderdag 5 juli 2018 14:46 schreef Iemand91 het volgende:
De Airbus A380 heeft er sinds gisteren officieel een nieuwe operator bij; het Portugese Hi Fly heeft de eerste ex-Singapore 9V-SKC overgenomen en is gisteren vanuit Singapore via Abu Dhabi naar Malta gevlogen voor de paintjob.
Hi Fly wordt hiermee de 14e luchtvaartmaatschappij die met de A380 gaat vliegen en de nu als 9H-MIP geregistreerde A380 is hiermee de eerste A380 die een tweede eigenaar krijgt.
Het toestel werd in maart 2008 aan Singapore Airlines geleverd en vloog op 6 november 2017 haar laatste vlucht voor de maatschappij.
De cabin configuratie blijft hetzelfde als het was; 12 first, 60 business en 399 economy class stoelen.
Aankomst in Malta:
[ link | afbeelding ]Hifly Malta Airbus A380-841 | 9H-MIP | LMML by Melvin Debono, on Flickr
Zal mij ook niks verbazen als de 797 uiteindelijk de 767-7,-8 en -9 worden.quote:Op dinsdag 17 juli 2018 22:57 schreef Iemand91 het volgende:
En die 767 blijft ook maar doorstomen.![]()
[ afbeelding ]
Die liveryquote:Op donderdag 19 juli 2018 10:52 schreef Iemand91 het volgende:
De Airbus Beluga XL maakt momenteel haar eerste vlucht: https://www.flightradar24.com/BELUGAXL/1d2ee329
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Wat een geweldig toestel is dat toch ook hequote:Op zaterdag 21 juli 2018 00:31 schreef Iemand91 het volgende:
[ afbeelding ]
Lockheed Martin Chief Test Pilot & Chief of Flight Operations - Captain Wayne Roberts sluit zijn carriere in stijl af. Na de Farnborough International Airshow 2018 gaat hij met pensioen.
Toestel is de Lockheed Martin LM-100J; de geüpdate versie van de L-100; beide civiele versies van de C-130 Hercules.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Taxi-in en out op 1 motor wordt regelmatig gedaan om brandstof uit te sparen. Kort voor vertrek wordt dan de tweede motor ook gestart. (Of er wordt een motor gestopt vlak na de landing).quote:Op zaterdag 21 juli 2018 16:33 schreef Hawaii_Tim het volgende:
Ik zag net op Schiphol een toestel van FlyBe taxiën op 1 propeller. Is dat normaal?
Waarom niet? Beetje raar als je het uit kostenoverwegingen doet en het gaatquote:Op zaterdag 21 juli 2018 16:36 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
Taxi-in en out op 1 motor wordt regelmatig gedaan om brandstof uit te sparen. Kort voor vertrek wordt dan de tweede motor ook gestart. (Of er wordt een motor gestopt vlak na de landing).
Bij Cityhopper Embraers wordt dit ook steevast gedaan, alleen valt het daar wat minder op omdat het turbinemotoren zijn
De rest van de KLM vloot doet dit overigens niet, voor zover ik weet.
Omdat het toch afleid als je bezig bent een motor te starten tijdens het taxien.quote:Op zaterdag 21 juli 2018 17:08 schreef vipergts het volgende:
[..]
Waarom niet? Beetje raar als je het uit kostenoverwegingen doet en het gaat
Ik vind deze echt geweldigquote:Tower: Cessna 310, that taxiway is approved for single engine use only. Pilot: Roger, shutting down one engine. #aviation
Ik zou er eerlijk gezegd als passagier niet zo heel blij mee zijn. Je neemt wel een extra risico namelijk.quote:Op zaterdag 21 juli 2018 17:15 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
Omdat het toch afleid als je bezig bent een motor te starten tijdens het taxien.
Op intercontinentale vluchten is de besparing zo enorm gering ten opzichte van de gehele vlucht dat het de moeite niet is.
Op de 737 is dat minder het geval, maar omdat het starten van een 737-motor meer handelingen heeft dan bijvoorbeeld een Embraer, is de kans op fouten te groot door afleidingen tijdens het taxien. Vandaar dat ook op dat toestel is besloten een beetje meer brandstof te verbruiken, en de motor op een rustig moment te starten, terwijl je nog stilstaat.
Als je hoog genoeg zit gewoon beide motoren uit en naar binnen zweven. Lekker zuinig!quote:Op zaterdag 21 juli 2018 18:21 schreef kree het volgende:
[..]
Ik zou er eerlijk gezegd als passagier niet zo heel blij mee zijn. Je neemt wel een extra risico namelijk.
Bedoel wat als die andere ook uitvalt, zolang ie al op de grond is zal het niet veel uitmaken.
Maar zou dat toch echt even niet graag zien als je nog in de lucht bent.
Nou ik heb het nooit meegemaakt en toch best veel gevlogen.quote:Op zaterdag 21 juli 2018 18:25 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
Als je hoog genoeg zit gewoon beide motoren uit en naar binnen zweven. Lekker zuinig!
Wel zorgen voor voldoende snelheid, anders red je de gate niet. Op de polderbaan kan het dus bijvoorbeeld niet.
Ik was sarcastisch, nam eigenlijk aan dat jij dat ook was gezien je PIquote:Op zaterdag 21 juli 2018 18:27 schreef kree het volgende:
[..]
Nou ik heb het nooit meegemaakt en toch best veel gevlogen.
Maar als ik in een zweefvliegtuig wil dan huur ik er wel eentje hahaha.
En ik weet dat ze best kunnen zweven, maar wil dat echt alleen in een noodsituatie mee maken.
Nou beetje sarcastisch. Want het is toch ook niet normaal gebruik om dat te doen denk.quote:Op zaterdag 21 juli 2018 18:29 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
Ik was sarcastisch, nam eigenlijk aan dat jij dat ook was gezien je PI
Maar uiteraard wordt een motor pas gestopt na landing, en wordt de tweede motor op tijd gestart voor takeoff. Het is puur om brandstof (en tijd) te besparen tijdens het taxien.
Dat gebeurt dan ook nietquote:Op zaterdag 21 juli 2018 18:31 schreef kree het volgende:
[..]
Nou beetje sarcastisch. Want het is toch ook niet normaal gebruik om dat te doen denk.
Heb het dus ook nooit meegemaakt. Maar zou toch een beetje angstig worden als er een motor uit gaat ineens terwijl je nog volledig in de lucht bent
tja ach heb ook totaal geen vliegangst, vindt het wel mooi altijd.quote:Op zaterdag 21 juli 2018 18:35 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
Dat gebeurt dan ook niet(Tenzij de motor defect raakt uiteraard, en ja, snap dat je daar angstig van wordt
).
Dank uquote:Op zaterdag 21 juli 2018 16:36 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
Taxi-in en out op 1 motor wordt regelmatig gedaan om brandstof uit te sparen. Kort voor vertrek wordt dan de tweede motor ook gestart. (Of er wordt een motor gestopt vlak na de landing).
Bij Cityhopper Embraers wordt dit ook steevast gedaan, alleen valt het daar wat minder op omdat het turbinemotoren zijn
De rest van de KLM vloot doet dit overigens niet, voor zover ik weet.
Het heeft zeker zijn charmes!quote:Op zondag 22 juli 2018 11:33 schreef Hawaii_Tim het volgende:
[..]
Dank u
Lijkt me toch wel eens mooi, met zo'n propellervliegtuig mee
Straalmotoren worden bij mijn weten altijd bij de gate gestart, kost veel te veel tijd omdat op de startbaan te doen.quote:Op zaterdag 21 juli 2018 17:15 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
Omdat het toch afleid als je bezig bent een motor te starten tijdens het taxien.
Op intercontinentale vluchten is de besparing zo enorm gering ten opzichte van de gehele vlucht dat het de moeite niet is.
Op de 737 is dat minder het geval, maar omdat het starten van een 737-motor meer handelingen heeft dan bijvoorbeeld een Embraer, is de kans op fouten te groot door afleidingen tijdens het taxien. Vandaar dat ook op dat toestel is besloten een beetje meer brandstof te verbruiken, en de motor op een rustig moment te starten, terwijl je nog stilstaat.
Bij de Embraers wordt bijna altijd single engine taxi out / in uitgevoerd. Juist het niet idle hoeven draaien is de brandstofbesparing (en een klein beetje tijdwinst omdat je eerder kunt gaan taxiën).quote:Op zondag 22 juli 2018 12:12 schreef FredvZ het volgende:
[..]
Straalmotoren worden bij mijn weten altijd bij de gate gestart, kost veel te veel tijd omdat op de startbaan te doen.
Maar ook dan kan je evengoed nog steeds op 1 motor taxiën, je laat de ander dan simpelweg op idle staan.
Ook op intercontinentale vluchten loont het 1 motor taxiën wel degelijk (besparing is klein, maar waarom niet), maar is er voor gekozen bij KLM om dit alleen bij aankomst te doen (indien mogelijk). Op 1 motor taxiën heeft bij een zware ICA machine iets meer planning nodig dan bij een embraer, maar als het kan, wordt het gedaan.quote:Op zaterdag 21 juli 2018 17:15 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
Omdat het toch afleid als je bezig bent een motor te starten tijdens het taxien.
Op intercontinentale vluchten is de besparing zo enorm gering ten opzichte van de gehele vlucht dat het de moeite niet is.
Ik wist het niet zeker meer inderdaadquote:Op zondag 22 juli 2018 14:24 schreef The_stranger het volgende:
[..]
Ook op intercontinentale vluchten loont het 1 motor taxiën wel degelijk (besparing is klein, maar waarom niet), maar is er voor gekozen bij KLM om dit alleen bij aankomst te doen (indien mogelijk). Op 1 motor taxiën heeft bij een zware ICA machine iets meer planning nodig dan bij een embraer, maar als het kan, wordt het gedaan.
Vertrekkend niet, maar dat heeft te maken met zowel risico vermijding als standaardisatie binnen de ica vloot.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |