abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 29 juni 2018 @ 13:02:51 #102
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_180121199
quote:
99s.gif Op vrijdag 29 juni 2018 13:01 schreef Nieuwschierig het volgende:

[..]

Maar daar liggen nu allemaal topless greppeldellen in de duinen. :P Mag dat maar zo?
Ik denk niet dat ze dáár foto's van willen maken ;)
So we just called him Fred
  vrijdag 29 juni 2018 @ 13:04:57 #103
94782 Nieuwschierig
Pro bikini-lijn
pi_180121234
quote:
7s.gif Op vrijdag 29 juni 2018 13:02 schreef FredvZ het volgende:

[..]

Ik denk niet dat ze dáár foto's van willen maken ;)
Nee, maar het is mooi meegenomen :s)

[ Bericht 0% gewijzigd door Nieuwschierig op 30-06-2018 23:40:29 ]
Wie dit leest is gek
pi_180121401
quote:
7s.gif Op vrijdag 29 juni 2018 12:58 schreef FredvZ het volgende:

[..]

Gewoon wat luchtfoto's maken van het gebied tussen Leiden en Den Haag.
Daar is het nu prachtig weer voor. :7
Zou die foto's wel willen zien dan ;) moet aardig gedetaileerd zijn vanaf die hoogte :D
Maar kan ook ander soort onderzoek zijn natuurlijk, heb nog even gezocht op twitter, maar er is verder niks over te vinden wat ze precies aan het doen zijn.
Do what you love, love what you do!
pi_180121430
quote:
10s.gif Op vrijdag 29 juni 2018 11:54 schreef kree het volgende:
[ link | afbeelding ]

Ben benieuwd wat ze hier allemaal aan het onderzoeken zijn :D
Ding is al tich keer overgevlogen onderhand, zo te zien moet het heel precies.
Is een vliegtuig hiervan http://aerodata-surveys.com/
Welke website of app heb je die screenshot van?
pi_180121563
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 juni 2018 13:16 schreef Tourniquet het volgende:

[..]

Welke website of app heb je die screenshot van?
Eigen ADSB-ontvanger met Piaware erop.
PM maar ff voor het adres als je wil kijken ;)

kun je zelf bouwen :)
https://flightaware.com/adsb/

[ Bericht 13% gewijzigd door kree op 29-06-2018 13:29:16 ]
Do what you love, love what you do!
pi_180121726
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 juni 2018 13:23 schreef kree het volgende:

[..]

Eigen ADSB-ontvanger met Piaware erop.
PM maar ff voor het adres als je wil kijken ;)

kun je zelf bouwen :)
https://flightaware.com/adsb/
Ah, thanks! ^O^
pi_180124266


noodgevalletje squawk 7700, hij land wel ergens anders als geplanned
https://twitter.com/FlightEmergency/status/1012698493796868099

Hij gaat landen op Rotterdam, nu heb ik hier een handscanner nog, maar zit te laag/ver weg om iet van het radiocontact te ontvangen op 120.875 mHz

edit, toch maar naar schiphol zo te zien
edit2, nee toch niet, even een kort bochtje weer terug

[ Bericht 9% gewijzigd door kree op 29-06-2018 17:01:16 ]
Do what you love, love what you do!
pi_180124534
Weet niet wat er aan de hand is, maar in ieder geval iets aan die vluchtroute te zien :')
https://www.flightradar24.com/C25A/1cf1eb4d

[ Bericht 27% gewijzigd door kree op 29-06-2018 16:44:40 ]
Do what you love, love what you do!
  vrijdag 29 juni 2018 @ 16:45:37 #110
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_180124639
So we just called him Fred
pi_180124676
quote:
7s.gif Op vrijdag 29 juni 2018 16:45 schreef FredvZ het volgende:
Nu tweede poging op RTM: https://www.flightradar24.com/C25A/1cf1eb4d
Zie het zocht al even een cam van rotterdam maar nog geen 1 gevonden
Do what you love, love what you do!
pi_180124692
In ieder geval gaat ie nu landen

En ok op de grond, ben wel benieuwd wat er aan de hand was, maar dat zullen we denk nooit weten :)
Do what you love, love what you do!
pi_180124844
Do what you love, love what you do!
pi_180124915
quote:
99s.gif Op vrijdag 29 juni 2018 13:01 schreef Nieuwschierig het volgende:

[..]

Maar daar liggen nu allemaal topless greppeldellen in de duinen. :P Mag dat maar zo?
Ter detail hij is wel een aantal keer over het naaktstrand ten zuiden van Katwijk gevlogen op 500m hoogte met tussenstukjes van nog geen halve km.

Ach ja hebben die wetenschappers ook eens wat leuks te zien :')
Do what you love, love what you do!
  vrijdag 29 juni 2018 @ 17:03:02 #115
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_180124920
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 juni 2018 16:48 schreef kree het volgende:
In ieder geval gaat ie nu landen

En ok op de grond, ben wel benieuwd wat er aan de hand was, maar dat zullen we denk nooit weten :)
Lijkt op een medisch noodgeval, ambulance is ook ter plaatse.

So we just called him Fred
pi_180124992
quote:
7s.gif Op vrijdag 29 juni 2018 17:03 schreef FredvZ het volgende:

[..]

Lijkt op een medisch noodgeval, ambulance is ook ter plaatse.

[ afbeelding ]
Zou kunnen, hoewel dan blijft die manoeuvre om te landen nog wel raar.
Volgens mij had dat op een andere manier gekunt oftewel naar EHAM ook.

Ik zag nog even kort een collision waarschuwing voorbij komen ook terwijl ie aan het dalen was met volgens mij een Transavia toestel. Rond Rotterdam dus.
Do what you love, love what you do!
  vrijdag 29 juni 2018 @ 17:51:24 #117
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_180125566
Volgens het AD had het toestel besturingsproblemen:
https://www.ad.nl/rotterd(...)ue-airport~ac720931/
So we just called him Fred
pi_180125654
quote:
7s.gif Op vrijdag 29 juni 2018 17:51 schreef FredvZ het volgende:
Volgens het AD had het toestel besturingsproblemen:
https://www.ad.nl/rotterd(...)ue-airport~ac720931/
Aha nou dat verklaart het wel.
Hoe komen die gasten daar allemaal zo snel achter joh, gehehe.
Belletje naar de pers officier waarschijnlijk?

[ Bericht 0% gewijzigd door kree op 29-06-2018 18:00:57 ]
Do what you love, love what you do!
pi_180126466
quote:
7s.gif Op vrijdag 29 juni 2018 17:51 schreef FredvZ het volgende:
Volgens het AD had het toestel besturingsproblemen:
https://www.ad.nl/rotterd(...)ue-airport~ac720931/
Leuk die foto bij het artikel...van de Cessna Citation van het NLR / TU Delft. :')

Die was het gelukkig niet...leuk toestel wel, nog vliegproeven in gedaan en paraboolvluchtjes mee. :D
Jack does it in real time...
pi_180128215
weet niet of jullie deze al kennen trouwens?
https://opensky-network.org/network/explorer
Do what you love, love what you do!
pi_180128575
quote:
Korean Air Boeing 777-300 (HL7573) as flight #KE703 from Seoul-Incheon Airport, broke its aft axle on the right maingear when taxiing taxiway "Kilo"after landing at Tokyo-Narita Intl Airport (NRT, RJAA). All 319 pax + 16 crew on board remained safe.


  zaterdag 30 juni 2018 @ 00:41:25 #122
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_180132476
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 juni 2018 20:17 schreef kree het volgende:
weet niet of jullie deze al kennen trouwens?
https://opensky-network.org/network/explorer
Die kende ik nog niet, maar ik twijfel wel aan de betrouwbaarheid van die site. Heb zojuist een helicopter gevonden die schijnbaar van de Caribbean naar Hawaii is gevlogen:

Dit is die heli aan het doen volgens Flightradar24:
So we just called him Fred
pi_180132520
quote:
7s.gif Op zaterdag 30 juni 2018 00:41 schreef FredvZ het volgende:

[..]

Die kende ik nog niet, maar ik twijfel wel aan de betrouwbaarheid van die site. Heb zojuist een helicopter gevonden die schijnbaar van de Caribbean naar Hawaii is gevlogen: [ afbeelding ]
Het is nog wat in ontwikkeling geloof ik ook, maar ok ik heb er maar feed naar gedaan
Do what you love, love what you do!
pi_180132626
Mooie is dat hun wel open source data delen enzo. Staan hoop scripts al json etc,
ik mis de kennis enzo, maar er wordt wel best al gebruikt van gemaakt. er is een ok linux ding om simpel erbij te zetten als je hun wil "feeden" het werkt met piaware iig :)
Do what you love, love what you do!
pi_180132765


en meer leuke statistieken :)
Do what you love, love what you do!
pi_180132860
Wat hun doen en is anders als de rest, ze loggen alle oude flight pads ook, maar er zijn er een hoop die er nog niet zijn omdat het niet echt nog op gang is.

Dan geeft ie volgens mij een standaard iets waar iets vandaan komt
Do what you love, love what you do!
pi_180151181
flightradar24 twitterde op zaterdag 30-06-2018 om 17:56:01 Yesterday was the busiest day of the year in the skies so far and our busiest day ever. 202,157 flights tracked! The first time we've tracked more than 200,000 flights in a single day on https://www.flightradar24.com/ reageer retweet
En totaal aantal vluchten die dag:

  zondag 1 juli 2018 @ 18:33:51 #128
50442 DaMook
Lonely together ( Miss u Caro)
pi_180167991
Damn dat zijn veel vliegtuigen :o .
The only easy day, was yesterday. (USMC)

Live for today, cause yesterday is gone and tomorrow may never come. (Ducky, NCIS)
I'll grow old with her, just from a far. (Harold, POI)
  Redactie Sport / Supervogel dinsdag 3 juli 2018 @ 18:56:02 #129
270182 crew  Pino112
Pino van Luna O+
pi_180216608
Erikpiloot twitterde op dinsdag 03-07-2018 om 11:56:06 Mismanagement van @KLM en @Martinair directies: Afdankertje Martinair blijkt weer te vliegen | Nieuwsblad Transport https://t.co/g1dr5mJKxx reageer retweet
quote:
Sinds kort voert een tijdens de sanering van Martinair Cargo afgeschreven vrachtjumbo (PH-MPQ) in de kleuren van de onbekende Wit-Russische luchtvaartmaatschappij Rubystar Airways weer vrachtvluchten uit.
Vijf jaar stilgestaan op Teruel, vliegt nu weer.
pi_180216698
Mismanagement, of gewoon niet rendabel?

Zat zo'n onbekend wit Russische maatschappij er wel mee wil vliegen zegt weinig natuurlijk. Die nemen het vast minder nauw met onderhoud en bijhorende kosten?
Ik zeg maar zoo, dat is korter dan dierentuin
pi_180217965
Rubystar is eigendom van air france klm? Aangezien ze de naam Transavia Export Cargo Airlines gebruiken.
speak only if it improves the silence.
  dinsdag 3 juli 2018 @ 20:32:25 #132
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_180218914
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 juli 2018 19:02 schreef Asschen_sukar het volgende:
Mismanagement, of gewoon niet rendabel?
"Klein" inschattingsfoutje van KLM/MartinAir, in 2007 was de economie booming en was er behoefte aan extra capaciteit. Helaas was de directie iets te optimistisch en is er een veel te lang lopend contract afgesloten. Het jaar erop begon de bankencrisis en werd de vraag naar vrachtvluchten enorm minder.
De lease is aangehouden door KLM/MartinAir en tussen 2010 en 2013 hebben ze het toestel nog kunnen leasen aan een Duitse airline. Daarna heeft het dus, nog steeds geleased door KLM/MartinAir op Teruel gestaan. In 2017 was de lease afgelopen en is het toestel door de eigenaar verkocht aan een ander leasebedrijf en die leasen het nu aan de Wit-Russen.
quote:
Zat zo'n onbekend wit Russische maatschappij er wel mee wil vliegen zegt weinig natuurlijk. Die nemen het vast minder nauw met onderhoud en bijhorende kosten?
Ze leasen het toestel en ze vliegen ook op de rest van de wereld, dus ze zijn wel min of meer verplicht het onderhoud goed uit te voeren.

quote:
0s.gif Op dinsdag 3 juli 2018 20:01 schreef TjjWester het volgende:
Rubystar is eigendom van air france klm? Aangezien ze de naam Transavia Export Cargo Airlines gebruiken.
Er zijn meer hondjes die Fikkie heten ;)

TransAVIAexport is in 1992 opgericht door de Wit-Russische overheid.
So we just called him Fred
pi_180257871
De Airbus A380 heeft er sinds gisteren officieel een nieuwe operator bij; het Portugese Hi Fly heeft de eerste ex-Singapore 9V-SKC overgenomen en is gisteren vanuit Singapore via Abu Dhabi naar Malta gevlogen voor de paintjob.
Hi Fly wordt hiermee de 14e luchtvaartmaatschappij die met de A380 gaat vliegen en de nu als 9H-MIP geregistreerde A380 is hiermee de eerste A380 die een tweede eigenaar krijgt.
Het toestel werd in maart 2008 aan Singapore Airlines geleverd en vloog op 6 november 2017 haar laatste vlucht voor de maatschappij.
De cabin configuratie blijft hetzelfde als het was; 12 first, 60 business en 399 economy class stoelen.

Aankomst in Malta:
Hifly Malta Airbus A380-841 | 9H-MIP | LMML by Melvin Debono, on Flickr
pi_180257962
quote:
7s.gif Op dinsdag 3 juli 2018 18:56 schreef Pino112 het volgende:
Erikpiloot twitterde op dinsdag 03-07-2018 om 11:56:06 Mismanagement van @KLM en @Martinair directies: Afdankertje Martinair blijkt weer te vliegen | Nieuwsblad Transport https://t.co/g1dr5mJKxx reageer retweet
[..]

Vijf jaar stilgestaan op Teruel, vliegt nu weer.
Leuk dat die kist weer vliegt hoor, maar dat artikel. _O- Hoe bewijst het feit dat er 5 jaar naar dato, onder compleet andere marktomstandigheden, weer mee gevlogen wordt dat het toen de verkeerde beslissing was? :')

Dat er maar 14 A380 operators zijn is ook wel bizar, dacht wel een paar meer. :D
Jack does it in real time...
pi_180263068
Even een oudje. Maar blijft geweldig. :D

"Any officer who goes into action without his sword is improperly dressed." - "Mad Jack" Churchill DSO MC
  donderdag 5 juli 2018 @ 19:38:56 #136
269384 OEM
I spit on your aircraft
pi_180263249
quote:
10s.gif Op donderdag 5 juli 2018 19:29 schreef Cobra4 het volgende:
Even een oudje. Maar blijft geweldig. :D

Mijn ondertitel op 16:05 :P
pi_180264451
quote:
0s.gif Op donderdag 5 juli 2018 19:38 schreef OEM het volgende:

[..]

Mijn ondertitel op 16:05 :P
:D
"Any officer who goes into action without his sword is improperly dressed." - "Mad Jack" Churchill DSO MC
pi_180265150
En voor wie de KLM 747-400 full pax eens op z'n gemak in 3D/VR wil zien: hier kan het:
bron

pi_180266756
quote:
Mijn ondertitel op 16:05 :P
They have about three gliders a year lol
--
pi_180327336
quote:
Gezond voor je voeten 8)7
Ik zeg maar zoo, dat is korter dan dierentuin
pi_180330389
quote:
Dat is geen 1000 voet vertical separation ;)
--
pi_180360098
Zojuist is in Beijing de China Southern A380 B-6136 van de gate los gegaan voor vlucht CZ345 naar Amsterdam. Aankomst is morgenvroeg om 05:30 uur, vertrek terug naar Beijing is om 14:50 uur.
https://www.flightradar24.com/CSN345/1d0fa4fa

T/m 10 oktober komt de A380 hier dagelijks naar toe waarmee het aantal A380 vluchten op Schiphol tijdelijk groeit naar 3. In de zomer van 2015 en 2016 kwam China Southern Airlines ook met de A380 naar Schiphol.


https://www.airplane-pict(...)irlines-airbus-a380/
pi_180365883
De Royal Air Force (RAF) van het Verenigd Koninkrijk bestond op 1 april 100 jaar: https://www.raf.mod.uk/raf100/
Van april t/m november wordt dit gevierd met diverse festiviteiten maar het pièce de résistance is morgen op 10 april - 100 dagen sinds 1 april.
quote:
On 10 July, one hundred days after our official 100th birthday, join us in London for our centrepiece event, the RAF100 parade and flypast.

Here's a look at all the aircraft and the order they will fly in as they soar over London.

quote:
Over a thousand servicemen and women will take part in a parade on The Mall at 11:25am.

Her Majesty The Queen, accompanied by The Prince of Wales, will present a new Queen's Colour to the Royal Air Force at a ceremony to mark its centenary, on the forecourt of Buckingham Palace.

Then at 1:00pm The Queen, The Prince of Wales, The Duchess of Cornwall, other Members of the Royal Family and members of the public will witness the historic flypast where up to 100 aircraft, representing the RAF’s history, will fly over Buckingham Palace.

It promises to be a spectacle never seen before and one that won’t be seen again for a very long time.
Dit alles zal van 9:30am to 1:20pm lokale tijd te volgen zijn op BBC1.

Hoe dit er ongeveer uit zal zien kun je zien in een vorige post van mij van de Trooping the Colour afgelopen juni:
PTA / Algemeen Luchtvaarttopic #45 - Belevingsvluchten
Ofwel; dat gaat mooi worden! _O_



  dinsdag 10 juli 2018 @ 06:40:55 #145
168091 Cobra4
mr. Dkut
pi_180368874
Tof!
"Any officer who goes into action without his sword is improperly dressed." - "Mad Jack" Churchill DSO MC
  dinsdag 10 juli 2018 @ 12:54:00 #146
94782 Nieuwschierig
Pro bikini-lijn
pi_180373216
Vliegt de Vulcan niet meer? Die was een paar jaar geleden nog in Nederland met de open dagen
Wie dit leest is gek
pi_180373887
quote:
99s.gif Op dinsdag 10 juli 2018 12:54 schreef Nieuwschierig het volgende:
Vliegt de Vulcan niet meer? Die was een paar jaar geleden nog in Nederland met de open dagen
28 oktober 2015 vloog het de allerlaatste vlucht:
quote:
0s.gif Op woensdag 28 oktober 2015 22:10 schreef Iemand91 het volgende:
Vandaag vloog de laatst overgebleven Avro Vulcan voor de allerlaatste keer.

De flypast vond plaats boven haar basis in Doncaster waar ze nu ook bewaard zal worden.
De vlucht werd tot het laatst geheim gehouden omdat men vreesde voor een vele (tien)duizenden toeschouwers die zouden komen en men kon hun veiligheid dan niet garanderen.
Hierom werd een live-stream op Youtube gezet welke onderaan de post staat.

Het toestel zal in zodanige staat bewaard worden dat het nog op eigen kracht kan taxiën e.d., maar ze zal nooit meer de lucht in gaan...

(Ik raad jullie aan om eens op Youtube te kijken naar dit toestel; wat een ding en wat een geluid. _O_ )

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]

  dinsdag 10 juli 2018 @ 14:06:42 #148
182182 spapaars
Ver onder het NAP
pi_180374571












[ Bericht 10% gewijzigd door spapaars op 10-07-2018 14:12:30 ]
pi_180374783
Was weer indrukwekkend hoor. Altijd mooi die flypasts over Buckingham Palace. O+
  dinsdag 10 juli 2018 @ 18:17:13 #150
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_180379888
So we just called him Fred
pi_180380506
quote:
Daar schrik ik van. Een paar dagen/weken geleden las ik hier nog over en had ik nog zo'n korte gedachte van "zo'n lange reis naar Nederland is niet zonder gevaar; hopelijk gaat dat allemaal goed komen".

En dan hoor/lees ik dit nu. Eerste gedachte is natuurlijk dat hopelijk iedereen er goed uit komt maar daarnaast is het verlies van deze kist zo ontzettend jammer.

EDIT: Ik lees net dat er een persoon is omgekomen ;(








De Convair heeft een gebouw geraakt:



[ Bericht 21% gewijzigd door Iemand91 op 10-07-2018 20:15:29 ]
pi_180382178
AIRBUS DOOPT CSERIES OM TOT A220
quote:
TOULOUSE - Airbus doopt de Bombardier CSeries om tot de A220. Dat maakte de vliegtuigbouwer donderdag bekend. Airbus nam deze maand formeel de verkoopactiviteiten van de CSeries over van Bombardier en integreert beide types in het eigen productportfolio.

De CS100 wordt nu de A220-100. Met een standaardcapaciteit van 120 passagiers en een vliegbereik van 5.741 kilometer is het type het op een na kleinste vliegtuig in de Airbus-portfolio. Alleen de A318 is met een capaciteit van 107 passagiers en een vliegbereik van 5.750 kilometer kleiner.

De CS300 wordt nu A220-300 genoemd en is de grote broer van de A220-100, kan 130 tot 140 passagiers vervoeren en heeft een vliegbereik van 6.112 kilometer. Qua capaciteit en vliegbereik is dat toestel daarmee net iets kleiner dan de A319neo.
pi_180382266
Nog wel met een Canadees vlaggetje. We zijn benieuwd naar de resultaten.
--
  Moderator dinsdag 10 juli 2018 @ 20:44:05 #154
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
  Moderator dinsdag 10 juli 2018 @ 21:14:11 #155
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_180384431
Spuit11.
Kranplätze müssen verdichtet sein
  dinsdag 10 juli 2018 @ 22:03:06 #156
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_180386708
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 juli 2018 18:49 schreef Iemand91 het volgende:


En dan hoor/lees ik dit nu. Eerste gedachte is natuurlijk dat hopelijk iedereen er goed uit komt maar daarnaast is het verlies van deze kist zo ontzettend jammer.

EDIT: Ik lees net dat er een persoon is omgekomen ;(
;(

tbh was ik al verrast door de hele actie. Dat toestel stond niet voor niets al jaren stil.
En dan met 19 man een testvlucht gaan maken... Het lijkt erop dat het enthousiasme van de betrokkene het bewustzijn van de risico's en gevaren is overstegen.
So we just called him Fred
pi_180397522
De Convair crash in Zuid-Afrika heeft een tweede leven geëist; het gaat om een persoon die aanwezig was in het gebouw dat het toestel raakte:

pi_180423809
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 juli 2018 18:49 schreef Iemand91 het volgende:

[..]

Daar schrik ik van. Een paar dagen/weken geleden las ik hier nog over en had ik nog zo'n korte gedachte van "zo'n lange reis naar Nederland is niet zonder gevaar; hopelijk gaat dat allemaal goed komen".

En dan hoor/lees ik dit nu. Eerste gedachte is natuurlijk dat hopelijk iedereen er goed uit komt maar daarnaast is het verlies van deze kist zo ontzettend jammer.

EDIT: Ik lees net dat er een persoon is omgekomen ;(

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]

De Convair heeft een gebouw geraakt:

[ afbeelding ]
Ik zag hem van de week nog vertrekken toen ik op P57 stond. Wat een heerlijk geluid maakte deze jongen. R.I.P. <3
Ook luchtverkeersleiding is maar gelul in de ruimte
  vrijdag 13 juli 2018 @ 10:00:11 #159
465142 PluggieOD
LAAG = RELATIEF
pi_180441785
Alvast voor die morgen naar Parijs gaan.
Er zal weer een static op Esplanade de Invalides zijn.
In het verleden vlogen de kisten hiervoor na de parade vanaf Issy-Les Moulineaux.
Je kunt hier goed fotograferen. Begin parade is om 10:30.
Veel plezier iedereen die gaan. Wij gaan erna door naar de UK voor Fairford en Farnborough.
Fighters vliegen voor een groot gedeelte vanaf Chateaudun.

Het programma:

DÉFILÉ DES AVIONS - 10:35h
64 total: - 53 Air Force, - 6 Navy, - 2 Sécurité Civile, - 3 foreigners.

-------------------------------------------------------------------
Ouverture du défilé
9 ALPHAJET Patrouille de France

2018 : modernisation de la composante aéroportée
1 C135 GRV 2/91 « Bretagne »
1 MIRAGE 2000 N EC 2/4 « La Fayette »
3 RAFALE B EC 1/4 « Gascogne »

Opération Barkhane 75 ans 3e escadre de chasse
1 A330 MRTT PHÉNIX GRV 2/91 « Bretagne »
4 MIRAGE 2000 D 3e escadre de chasse

Formation et entraînement : aviation de chasse
2 ALPHAJET NG ETO
1 ALPHAJET BELGE ETO
2 ALPHAJET EAC
1 M346 SINGAPOURIEN

Opération Irma groupe aérien embarqué
4 RAFALE M Flottille 17F

Patrouille et surveillance
1 ATL2 Flottille 21F
1 FALCON 50 Flottille 24F

Opération Irma
1 A340 AIRBUS ET 3/60 Esterel
1 A400M 61e escadre de transport
2 CASA ET 1/62 « Vercors » ET 3/62 « Ventoux »

Opération Chammal
1 C135 GRV 2/91 « Bretagne »
2 RAFALE C 30e escadre de chasse
1 RAFALE B 30e escadre de chasse
1 RAFALE B 4e escadre de chasse

Opération EAP en Estonie
1 E-3F EDCA 00.036 « Berry »
3 MIRAGE 2000-5 EC 1/2 « Cigognes »
1 MIRAGE 2000 B EC 2/5 « Île de France »

Projection de puissance
3 MIRAGE 2000 RDI EC 2/5 « Île de France »
1 MIRAGE 2000-5 EC 1/2 « Cigognes »
2 ALPHAJET EE 3/8 « Côte-d’Or »

Coopération franco-allemande
1 C160 TRANSALL 64e escadre de transport
1 C130J 62e escadre de transport
1 A400M ALLEMAND

Formation et entraînement : aviation de transport
4 XINGU EAT

Sécurité civile
1 CANADAIR Base de Nîmes Garons
1 DASH Q400MR Base de Nîmes Garons

50 ans équipe de voltige de l'armée de l'air
2 SR 20
2 EXTRA 330 EVAA

-------------------------------------------------------------------
-------------------------------------------------------------------

DÉFILÉ DES HÉLICOPTÈRES - 11:25h
30 total: - 18 Army, - 5 Air Force, - 2 Navy, - 3 Gendarmerie, - 2 Sécurité Civile.
-------------------------------------------------------------------
Protection du territoire
2 FENNEC EH 3/67 « Parisis »
1 FENNEC EH 5/67 « Alpilles »
2 CARACAL EH 1/67 « Pyrénées »

Combat aéromaritime et sauvegarde maritime
1 CAÏMAN Flottille 33F
1 DAUPHIN Flottille 35F

Territoire national
1 GAZELLE 3 RHC Etain
2 CAIMAN 1 RHC Phalsbourg
2 PUMA GIH Villacoublay

Module forces spéciales
1 TIGRE HAP 4 RHFS Pau
1 GAZELLE GATLING 4 RHFS Pau
1 CARACAL 4 RHFS Pau

Gendarmerie nationale
1 EC 145 Base de Villacoublay
2 EC 135 Base de Villacoublay

Sécurité civile
2 EC 145 Base de Issy

Sous-groupe aéromobile Attaque
1 TIGRE HAP 5 RHC Pau
1 GAZELLE HF-V
1 TIGRE HAD HF-V 1 RHC
1 PUMA PC 3 RHC Etain

Sous-groupe aéromobile Assaut
1 COUGAR 5 RHC
2 CAIMAN 1 RHC
1 TIGRE HAD 1 RHC
2 PC6 ETCM Montauban

Direct download: https://www.defense.gouv.(...)018%202juil18_BD.pdf

Valenciennes-Prouvy heeft ook een vliegshow en hier kom je langs.
  vrijdag 13 juli 2018 @ 10:09:35 #160
465142 PluggieOD
LAAG = RELATIEF
pi_180441934
Website van Prouvy voor zaterdag:
https://www.va-infos.fr/2(...)-dans-la-continuite/

Nummertjes nog van 4 CAB zoals dat van Rotterdam haven naar Duitsland vertrok via Eindhoven op 21 en 22 juni:

FLIGHT 1 - R20880:
16-20880 UH-60M 3-4 AVN USAR
16-20882 UH-60M 3-4 AVN USAR
16-20883 UH-60M 3-4 AVN USAR
16-20888 UH-60M 3-4 AVN USAR
16-20914 UH-60M 3-4 AVN USAR

FLIGHT 2 - R08188:
15-08188 CH-47F B Co / 2-4 AVN USAR
15-08192 CH-47F B Co / 2-4 AVN USAR
17-20939 HH-60M C Co / 2-4 AVN USAR
17-20940 HH-60M C Co / 2-4 AVN USAR
17-20941 HH-60M C Co / 2-4 AVN USAR

FLIGHT 3 - R20835:
16-20835 UH-60M 3-4 AVN USAR
16-20837 UH-60M 3-4 AVN USAR
16-20842 UH-60M 3-4 AVN USAR
16-20885 UH-60M 3-4 AVN USAR
16-20916 UH-60M 3-4 AVN USAR

FLIGHT 4 - R20840:
16-20840 UH-60M 3-4 AVN USAR
16-20841 UH-60M 3-4 AVN USAR
16-20843 UH-60M 3-4 AVN USAR
16-20845 UH-60M 3-4 AVN USAR
16-20849 UH-60M 3-4 AVN USAR

FLIGHT 5 - R26497 (niet op Eindhoven geland)
90-26267 UH-60L A Co / 2-4 AVN USAR
93-26497 UH-60L A Co / 2-4 AVN USAR
93-26509 UH-60L A Co / 2-4 AVN USAR
98-26810 UH-60L A Co / 2-4 AVN USAR

FLIGHT 6 - R08465:
15-08184 CH-47F B Co / 2-4 AVN USAR
15-08465 CH-47F B Co / 2-4 AVN USAR

FLIGHT 7 - R26425:
90-26297 UH-60L A Co / 2-4 AVN USAR
92-26425 UH-60L A Co / 2-4 AVN USAR
94-26589 UH-60L A Co / 2-4 AVN USAR

FLIGHT 8 - R20886:
16-20879 UH-60M 3-4 AVN USAR
16-20884 UH-60M 3-4 AVN USAR
16-20886 UH-60M 3-4 AVN USAR
16-20891 UH-60M 3-4 AVN USAR
16-20915 UH-60M 3-4 AVN USAR

FLIGHT 9 - R08185:
15-08185 CH-47F B Co / 2-4 AVN USAR
15-08187 CH-47F B Co / 2-4 AVN USAR

FLIGHT 10 - R20836:
16-20836 UH-60M 3-4 AVN USAR
16-20846 UH-60M 3-4 AVN USAR
16-20847 UH-60M 3-4 AVN USAR
16-20848 UH-60M 3-4 AVN USAR
16-20852 UH-60M 3-4 AVN USAR

FLIGHT 11 - R08186:
15-08186 CH-47F B Co / 2-4 AVN USAR
15-08191 CH-47F B Co / 2-4 AVN USAR

FLIGHT 12 - R20871:
16-20871 HH-60M C Co / 2-4 AVN USAR
16-20872 HH-60M C Co / 2-4 AVN USAR
16-20873 HH-60M C Co / 2-4 AVN USAR
16-20874 HH-60M C Co / 2-4 AVN USAR
17-20938 HH-60M C Co / 2-4 AVN USAR
17-20942 HH-60M C Co / 2-4 AVN USAR

FLIGHT 13 - R20943:
13-20601 HH-60M C Co / 2-4 AVN USAR
13-20602 HH-60M C Co / 2-4 AVN USAR
17-20943 HH-60M C Co / 2-4 AVN USAR
17-20944 HH-60M C Co / 2-4 AVN USAR
17-20945 HH-60M C Co / 2-4 AVN USAR
17-20946 HH-60M C Co / 2-4 AVN USAR

FLIGHT 14 - R08464:
15-08190 CH-47F B Co / 2-4 AVN USAR
15-08464 CH-47F B Co / 2-4 AVN USAR
94-26569 UH-60L A Co / 2-4 AVN USAR
16-20838 UH-60M 3-4 AVN USAR

FLIGHT 15 - R08193:
15-08189 CH-47F B Co / 2-4 AVN USAR
15-08193 CH-47F B Co / 2-4 AVN USAR

(c) Best regards,
Rob Hendriks - www.fly-by.nl
  zaterdag 14 juli 2018 @ 12:07:12 #161
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_180465939
Transavia is dit jaar wel heel subtiel geweest met plaatsen van stickers op de geleasde kist van Miami Air:


En dan ook alleen aan de kant waar de passagiers instappen :+


TUI heeft ook een toestel van Miami Air te gast deze zomer en die hebben vrijwel hun volledige logo erop geplakt:
So we just called him Fred
pi_180466338
Moest echt drie keer kijken voor ik de transavia sticker zag :D
Ik zeg maar zoo, dat is korter dan dierentuin
  zaterdag 14 juli 2018 @ 12:43:13 #163
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_180466497
Wel grappig om te zien door de jaren heen hoe die toestellen uitgedost zijn geweest voor Nederlandse airlines (en het schema van Miami Air in al die jaren nooit veranderd is).

Opvalland dat TUI (toen nog Arkefly) en Transavia zo'n 10 jaar geleden duidelijk meer aandacht vestigde op het toestel dat het voor hun vloog.
So we just called him Fred
  Moderator zaterdag 14 juli 2018 @ 14:38:13 #164
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_180468170
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 juli 2018 10:09 schreef PluggieOD het volgende:
Website van Prouvy voor zaterdag:
https://www.va-infos.fr/2(...)-dans-la-continuite/

Nummertjes nog van 4 CAB zoals dat van Rotterdam haven naar Duitsland vertrok via Eindhoven op 21 en 22 juni:

FLIGHT 1 - R20880:
16-20880 UH-60M 3-4 AVN USAR
16-20882 UH-60M 3-4 AVN USAR
16-20883 UH-60M 3-4 AVN USAR
16-20888 UH-60M 3-4 AVN USAR
16-20914 UH-60M 3-4 AVN USAR

FLIGHT 2 - R08188:
15-08188 CH-47F B Co / 2-4 AVN USAR
15-08192 CH-47F B Co / 2-4 AVN USAR
17-20939 HH-60M C Co / 2-4 AVN USAR
17-20940 HH-60M C Co / 2-4 AVN USAR
17-20941 HH-60M C Co / 2-4 AVN USAR

FLIGHT 3 - R20835:
16-20835 UH-60M 3-4 AVN USAR
16-20837 UH-60M 3-4 AVN USAR
16-20842 UH-60M 3-4 AVN USAR
16-20885 UH-60M 3-4 AVN USAR
16-20916 UH-60M 3-4 AVN USAR

FLIGHT 4 - R20840:
16-20840 UH-60M 3-4 AVN USAR
16-20841 UH-60M 3-4 AVN USAR
16-20843 UH-60M 3-4 AVN USAR
16-20845 UH-60M 3-4 AVN USAR
16-20849 UH-60M 3-4 AVN USAR

FLIGHT 5 - R26497 (niet op Eindhoven geland)
90-26267 UH-60L A Co / 2-4 AVN USAR
93-26497 UH-60L A Co / 2-4 AVN USAR
93-26509 UH-60L A Co / 2-4 AVN USAR
98-26810 UH-60L A Co / 2-4 AVN USAR

FLIGHT 6 - R08465:
15-08184 CH-47F B Co / 2-4 AVN USAR
15-08465 CH-47F B Co / 2-4 AVN USAR

FLIGHT 7 - R26425:
90-26297 UH-60L A Co / 2-4 AVN USAR
92-26425 UH-60L A Co / 2-4 AVN USAR
94-26589 UH-60L A Co / 2-4 AVN USAR

FLIGHT 8 - R20886:
16-20879 UH-60M 3-4 AVN USAR
16-20884 UH-60M 3-4 AVN USAR
16-20886 UH-60M 3-4 AVN USAR
16-20891 UH-60M 3-4 AVN USAR
16-20915 UH-60M 3-4 AVN USAR

FLIGHT 9 - R08185:
15-08185 CH-47F B Co / 2-4 AVN USAR
15-08187 CH-47F B Co / 2-4 AVN USAR

FLIGHT 10 - R20836:
16-20836 UH-60M 3-4 AVN USAR
16-20846 UH-60M 3-4 AVN USAR
16-20847 UH-60M 3-4 AVN USAR
16-20848 UH-60M 3-4 AVN USAR
16-20852 UH-60M 3-4 AVN USAR

FLIGHT 11 - R08186:
15-08186 CH-47F B Co / 2-4 AVN USAR
15-08191 CH-47F B Co / 2-4 AVN USAR

FLIGHT 12 - R20871:
16-20871 HH-60M C Co / 2-4 AVN USAR
16-20872 HH-60M C Co / 2-4 AVN USAR
16-20873 HH-60M C Co / 2-4 AVN USAR
16-20874 HH-60M C Co / 2-4 AVN USAR
17-20938 HH-60M C Co / 2-4 AVN USAR
17-20942 HH-60M C Co / 2-4 AVN USAR

FLIGHT 13 - R20943:
13-20601 HH-60M C Co / 2-4 AVN USAR
13-20602 HH-60M C Co / 2-4 AVN USAR
17-20943 HH-60M C Co / 2-4 AVN USAR
17-20944 HH-60M C Co / 2-4 AVN USAR
17-20945 HH-60M C Co / 2-4 AVN USAR
17-20946 HH-60M C Co / 2-4 AVN USAR

FLIGHT 14 - R08464:
15-08190 CH-47F B Co / 2-4 AVN USAR
15-08464 CH-47F B Co / 2-4 AVN USAR
94-26569 UH-60L A Co / 2-4 AVN USAR
16-20838 UH-60M 3-4 AVN USAR

FLIGHT 15 - R08193:
15-08189 CH-47F B Co / 2-4 AVN USAR
15-08193 CH-47F B Co / 2-4 AVN USAR

(c) Best regards,
Rob Hendriks - www.fly-by.nl
Veel foto's kunnen maken Plug is ben je er niet geweest?
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_180547647


Momenteel is de 2018 Farnborough Airshow gaande en er zijn al een flink aantal orders bekend gemaakt.
Deze is best opmerkelijk:
quote:
FARNBOROUGH, United Kingdom, July 17, 2018 /PRNewswire/ -- Boeing (NYSE: BA), Volga-Dnepr Group and CargoLogicHolding today signed a package of agreements that will further optimize the cargo transportation leaders' airplane fleet and global operations. The deals, announced at the 2018 Farnborough International Airshow, include a letter of intent to acquire 29 Boeing 777 Freighters, confirmation of an order for five Boeing 747-8 Freighters, the purchase of a crew pairing solution, and an agreement to work together on future freighter projects.

The package of agreements also includes a commitment for both companies to explore other freighter solutions, such as new production 767 Freighters or converted cargo jets such as the 737-800 Boeing Converted Freighter.
Ofwel:
- Order voor 29 nieuwe 777 vrachttoestellen. (letter of intent)
- Definitieve order voor 5 extra 747-8F vrachttoestellen.
- Mogelijk nieuwe 767 vrachttoestellen en omgebouwde 737-800BCF (Boeing Converted Freighter) vrachttoestellen.

Die order van 5 747-8F toestellen is onderdeel van hun originele Memorandum of Understanding van 20 toestellen uit 2015 die de groep elke zoveel tijd een aantal firm orders van maakt.
En die 767 blijft ook maar doorstomen. :P



[ Bericht 0% gewijzigd door Iemand91 op 18-07-2018 00:22:56 ]
  dinsdag 17 juli 2018 @ 23:57:39 #166
94782 Nieuwschierig
Pro bikini-lijn
pi_180548880
De top 10 beste luchtvaartmaatschappijen id weer gekozen.


The top 10 world's best airlines for 2018
1. Singapore Airlines
2. Qatar Airways
3. ANA All Nippon Airways
4. Emirates
5. EVA Air
6. Cathay Pacific
7. Lufthansa
8. Hainan Airlines
9. Garuda Indonesia
10. Thai Airways

Een troostprijs is er voor Air France KLM met de beste maaltijden aan boord

Bron CNN

Ik heb dit jaar zelf met Qatar en met Easyjet gevlogen maar ik zie niet echt grote verschillen eigenlijk.
Wie dit leest is gek
pi_180549023

En de onboard van de Convair. Beste klapper zo te zien.

[ Bericht 2% gewijzigd door Carlos93 op 18-07-2018 00:13:56 ]
  woensdag 18 juli 2018 @ 00:14:26 #168
16918 flipsen
Argentinie-specialist!
pi_180549114
quote:
0s.gif Op woensdag 18 juli 2018 00:06 schreef Carlos93 het volgende:

En de onboard van de Convair.
Ik zou toch peentjes zweten. Iedereen blijft relatief kalm zo te zien/horen.
Ik hou me bezig met het organiseren van reizen naar Argentinie, Chili en Peru voor Tipica Reizen.
  woensdag 18 juli 2018 @ 03:29:17 #169
48840 Xtreem
Minimalist in training
pi_180550226
quote:
99s.gif Op dinsdag 17 juli 2018 23:57 schreef Nieuwschierig het volgende:
De top 10 beste luchtvaartmaatschappijen id weer gekozen.

The top 10 world's best airlines for 2018
1. Singapore Airlines
2. Qatar Airways
3. ANA All Nippon Airways
4. Emirates
5. EVA Air
6. Cathay Pacific
7. Lufthansa
8. Hainan Airlines
9. Garuda Indonesia
10. Thai Airways

Een troostprijs is er voor Air France KLM met de beste maaltijden aan boord

Bron CNN

Ik heb dit jaar zelf met Qatar en met Easyjet gevlogen maar ik zie niet echt grote verschillen eigenlijk.
Easyjet ken ik niet, maar verschil tussen Qatar en de meeste lowcost is enorm..

Lufthansa is prima, maar of het top 10 is!?

En Hainan... wat een onzin. Toegegeven, ze zijn de beste Chinese airline, maar daar houdt het ook mee op.
The secret to happiness is freedom...
And the secret to freedom is courage.
Thucydides
  woensdag 18 juli 2018 @ 08:29:59 #170
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_180551991
quote:
0s.gif Op woensdag 18 juli 2018 00:06 schreef Carlos93 het volgende:

En de onboard van de Convair. Beste klapper zo te zien.
Prop draait nog, dus blijkbaar konden ze hem niet featheren of hebben ze er bewust gekozen om het niet te doen (omdat er nog vermogen beschikbaar was oid). Vreemd. En zonde.
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
Dat we even niks meer moeten
pi_180555128
quote:
0s.gif Op donderdag 5 juli 2018 14:46 schreef Iemand91 het volgende:
De Airbus A380 heeft er sinds gisteren officieel een nieuwe operator bij; het Portugese Hi Fly heeft de eerste ex-Singapore 9V-SKC overgenomen en is gisteren vanuit Singapore via Abu Dhabi naar Malta gevlogen voor de paintjob.
Hi Fly wordt hiermee de 14e luchtvaartmaatschappij die met de A380 gaat vliegen en de nu als 9H-MIP geregistreerde A380 is hiermee de eerste A380 die een tweede eigenaar krijgt.
Het toestel werd in maart 2008 aan Singapore Airlines geleverd en vloog op 6 november 2017 haar laatste vlucht voor de maatschappij.
De cabin configuratie blijft hetzelfde als het was; 12 first, 60 business en 399 economy class stoelen.

Aankomst in Malta:
[ link | afbeelding ]Hifly Malta Airbus A380-841 | 9H-MIP | LMML by Melvin Debono, on Flickr
En de livery zit er op. Toestel wordt naar de 2018 Farnborough Airshow gevlogen waar het van 19 t/m 22 juli zal staan.
http://www.hifly.aero/en/(...)gh-airshow-2018.html

  woensdag 18 juli 2018 @ 14:23:48 #172
16918 flipsen
Argentinie-specialist!
pi_180558130
Hoe "saven ze de coral reefs"? Door er met A380´s vol toeristen naar toe te vliegen :?
Ik hou me bezig met het organiseren van reizen naar Argentinie, Chili en Peru voor Tipica Reizen.
  woensdag 18 juli 2018 @ 14:30:39 #173
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_180558328
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 juli 2018 22:57 schreef Iemand91 het volgende:

En die 767 blijft ook maar doorstomen. :P

[ afbeelding ]
Zal mij ook niks verbazen als de 797 uiteindelijk de 767-7,-8 en -9 worden.
So we just called him Fred
pi_180558404
Plaatje is een 777? :?

Boeing lijkt rijkelijk laat met die 789 en sowieso, een twin aisle kleiner dan de 787-8 klinkt als een dom plan. :')
Jack does it in real time...
pi_180569590


Vanaf morgen komt het Israëlische El Al tot en met 30 augustus elke donderdag met de Boeing 747-400 naar Amsterdam. (dus 7 maal)
De 747 voert de vluchten LY337 (12:25 uur aankomst op Schiphol) en LY338 (14:10 uur vertrek van Schiphol) uit.
De maatschappij heeft nog 6 747-400's in de vloot en faseert dit type in de zomer van 2019 uit.

Dit zullen dus wel de laatste 747-passagiersvluchten zijn die náár Schiphol worden ingezet door een buitenlandse airline...
pi_180578228
De Airbus Beluga XL maakt momenteel haar eerste vlucht: https://www.flightradar24.com/BELUGAXL/1d2ee329



pi_180589806
Wat een gevaarte joh :o
Ik zeg maar zoo, dat is korter dan dierentuin
  donderdag 19 juli 2018 @ 18:17:28 #178
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_180590132
quote:
0s.gif Op donderdag 19 juli 2018 10:52 schreef Iemand91 het volgende:
De Airbus Beluga XL maakt momenteel haar eerste vlucht: https://www.flightradar24.com/BELUGAXL/1d2ee329

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Die livery _O_
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
Dat we even niks meer moeten
  Moderator donderdag 19 juli 2018 @ 22:25:04 #179
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_180596033
Bijzondere gast vandaag op Eelde

https://www.rtvnoord.nl/n(...)ningen-Airport-Eelde
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_180616216
Beetje hoog, maar zojuist twee gevechtsvliegtuigen boven Alkmaar, iemand?
pi_180620641


Lockheed Martin Chief Test Pilot & Chief of Flight Operations - Captain Wayne Roberts sluit zijn carriere in stijl af. Na de Farnborough International Airshow 2018 gaat hij met pensioen.
Toestel is de Lockheed Martin LM-100J; de geüpdate versie van de L-100; beide civiele versies van de C-130 Hercules.





[ Bericht 0% gewijzigd door Iemand91 op 21-07-2018 01:53:23 ]
  zaterdag 21 juli 2018 @ 10:52:06 #182
50442 DaMook
Lonely together ( Miss u Caro)
pi_180626406
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 juli 2018 00:31 schreef Iemand91 het volgende:
[ afbeelding ]

Lockheed Martin Chief Test Pilot & Chief of Flight Operations - Captain Wayne Roberts sluit zijn carriere in stijl af. Na de Farnborough International Airshow 2018 gaat hij met pensioen.
Toestel is de Lockheed Martin LM-100J; de geüpdate versie van de L-100; beide civiele versies van de C-130 Hercules.


[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Wat een geweldig toestel is dat toch ook he :D . En een looping had ik nooit verwacht eigenlijk :D . Erg vet om te zien.
The only easy day, was yesterday. (USMC)

Live for today, cause yesterday is gone and tomorrow may never come. (Ducky, NCIS)
I'll grow old with her, just from a far. (Harold, POI)
  Moderator / KerstCrewQuizWinner zaterdag 21 juli 2018 @ 16:33:57 #183
39237 crew  H_T
2733
pi_180632361
Ik zag net op Schiphol een toestel van FlyBe taxiën op 1 propeller. Is dat normaal?
Ik ben de kleur MAGENTA
Je bent openminded, tenzij iets niet in je straatje past. Je houdt van discussiëren, maar hebt natuurlijk altijd gelijk. Als echte dierenliefhebber voer je graag kleine eendjes aan grote honden.
  zaterdag 21 juli 2018 @ 16:36:37 #184
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_180632404
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 juli 2018 16:33 schreef Hawaii_Tim het volgende:
Ik zag net op Schiphol een toestel van FlyBe taxiën op 1 propeller. Is dat normaal?
Taxi-in en out op 1 motor wordt regelmatig gedaan om brandstof uit te sparen. Kort voor vertrek wordt dan de tweede motor ook gestart. (Of er wordt een motor gestopt vlak na de landing).

Bij Cityhopper Embraers wordt dit ook steevast gedaan, alleen valt het daar wat minder op omdat het turbinemotoren zijn ;)

De rest van de KLM vloot doet dit overigens niet, voor zover ik weet.
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
Dat we even niks meer moeten
pi_180633080
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 juli 2018 16:36 schreef Drekkoning het volgende:

[..]

Taxi-in en out op 1 motor wordt regelmatig gedaan om brandstof uit te sparen. Kort voor vertrek wordt dan de tweede motor ook gestart. (Of er wordt een motor gestopt vlak na de landing).

Bij Cityhopper Embraers wordt dit ook steevast gedaan, alleen valt het daar wat minder op omdat het turbinemotoren zijn ;)

De rest van de KLM vloot doet dit overigens niet, voor zover ik weet.
Waarom niet? Beetje raar als je het uit kostenoverwegingen doet en het gaat
Op woensdag 31 januari 2007 19:20 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Ik heb veel stomme posts gezien op fora, maar deze zit toch wel in de top 10 (voorzichtig geschat; het kan ook de top 5 zijn). Nou ik sta iig in zijn top 10
  zaterdag 21 juli 2018 @ 17:15:15 #186
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_180633207
quote:
1s.gif Op zaterdag 21 juli 2018 17:08 schreef vipergts het volgende:

[..]

Waarom niet? Beetje raar als je het uit kostenoverwegingen doet en het gaat
Omdat het toch afleid als je bezig bent een motor te starten tijdens het taxien.
Op intercontinentale vluchten is de besparing zo enorm gering ten opzichte van de gehele vlucht dat het de moeite niet is.

Op de 737 is dat minder het geval, maar omdat het starten van een 737-motor meer handelingen heeft dan bijvoorbeeld een Embraer, is de kans op fouten te groot door afleidingen tijdens het taxien. Vandaar dat ook op dat toestel is besloten een beetje meer brandstof te verbruiken, en de motor op een rustig moment te starten, terwijl je nog stilstaat.
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
Dat we even niks meer moeten
  zaterdag 21 juli 2018 @ 18:08:18 #187
50442 DaMook
Lonely together ( Miss u Caro)
pi_180634519
Heel oude tweet:

quote:
Tower: Cessna 310, that taxiway is approved for single engine use only. Pilot: Roger, shutting down one engine. #aviation
Ik vind deze echt geweldig :D .
The only easy day, was yesterday. (USMC)

Live for today, cause yesterday is gone and tomorrow may never come. (Ducky, NCIS)
I'll grow old with her, just from a far. (Harold, POI)
pi_180634787
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 juli 2018 17:15 schreef Drekkoning het volgende:

[..]

Omdat het toch afleid als je bezig bent een motor te starten tijdens het taxien.
Op intercontinentale vluchten is de besparing zo enorm gering ten opzichte van de gehele vlucht dat het de moeite niet is.

Op de 737 is dat minder het geval, maar omdat het starten van een 737-motor meer handelingen heeft dan bijvoorbeeld een Embraer, is de kans op fouten te groot door afleidingen tijdens het taxien. Vandaar dat ook op dat toestel is besloten een beetje meer brandstof te verbruiken, en de motor op een rustig moment te starten, terwijl je nog stilstaat.
Ik zou er eerlijk gezegd als passagier niet zo heel blij mee zijn. Je neemt wel een extra risico namelijk.
Bedoel wat als die andere ook uitvalt, zolang ie al op de grond is zal het niet veel uitmaken.
Maar zou dat toch echt even niet graag zien als je nog in de lucht bent.
Do what you love, love what you do!
  zaterdag 21 juli 2018 @ 18:25:01 #189
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_180634860
quote:
10s.gif Op zaterdag 21 juli 2018 18:21 schreef kree het volgende:

[..]

Ik zou er eerlijk gezegd als passagier niet zo heel blij mee zijn. Je neemt wel een extra risico namelijk.
Bedoel wat als die andere ook uitvalt, zolang ie al op de grond is zal het niet veel uitmaken.
Maar zou dat toch echt even niet graag zien als je nog in de lucht bent.
Als je hoog genoeg zit gewoon beide motoren uit en naar binnen zweven. Lekker zuinig!
Wel zorgen voor voldoende snelheid, anders red je de gate niet. Op de polderbaan kan het dus bijvoorbeeld niet.

Tenzij je een sleepwagentje regelt, die zie je ook wel eens voorbij komen als ze stil komen te vallen.
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
Dat we even niks meer moeten
pi_180634904
quote:
12s.gif Op zaterdag 21 juli 2018 18:25 schreef Drekkoning het volgende:

[..]

Als je hoog genoeg zit gewoon beide motoren uit en naar binnen zweven. Lekker zuinig!
Wel zorgen voor voldoende snelheid, anders red je de gate niet. Op de polderbaan kan het dus bijvoorbeeld niet.
Nou ik heb het nooit meegemaakt en toch best veel gevlogen.
Maar als ik in een zweefvliegtuig wil dan huur ik er wel eentje hahaha.
En ik weet dat ze best kunnen zweven, maar wil dat echt alleen in een noodsituatie mee maken. :)
Do what you love, love what you do!
  zaterdag 21 juli 2018 @ 18:29:22 #191
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_180634944
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 juli 2018 18:27 schreef kree het volgende:

[..]

Nou ik heb het nooit meegemaakt en toch best veel gevlogen.
Maar als ik in een zweefvliegtuig wil dan huur ik er wel eentje hahaha.
En ik weet dat ze best kunnen zweven, maar wil dat echt alleen in een noodsituatie mee maken. :)
Ik was sarcastisch, nam eigenlijk aan dat jij dat ook was gezien je PI ;)

Maar uiteraard wordt een motor pas gestopt na landing, en wordt de tweede motor op tijd gestart voor takeoff. Het is puur om brandstof (en tijd) te besparen tijdens het taxien.
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
Dat we even niks meer moeten
pi_180634982
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 juli 2018 18:29 schreef Drekkoning het volgende:

[..]

Ik was sarcastisch, nam eigenlijk aan dat jij dat ook was gezien je PI ;)

Maar uiteraard wordt een motor pas gestopt na landing, en wordt de tweede motor op tijd gestart voor takeoff. Het is puur om brandstof (en tijd) te besparen tijdens het taxien.
Nou beetje sarcastisch. Want het is toch ook niet normaal gebruik om dat te doen denk.
Heb het dus ook nooit meegemaakt. Maar zou toch een beetje angstig worden als er een motor uit gaat ineens terwijl je nog volledig in de lucht bent :)
Do what you love, love what you do!
  zaterdag 21 juli 2018 @ 18:35:05 #193
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_180635053
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 juli 2018 18:31 schreef kree het volgende:

[..]

Nou beetje sarcastisch. Want het is toch ook niet normaal gebruik om dat te doen denk.
Heb het dus ook nooit meegemaakt. Maar zou toch een beetje angstig worden als er een motor uit gaat ineens terwijl je nog volledig in de lucht bent :)
Dat gebeurt dan ook niet ;) (Tenzij de motor defect raakt uiteraard, en ja, snap dat je daar angstig van wordt :)).
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
Dat we even niks meer moeten
pi_180635090
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 juli 2018 18:35 schreef Drekkoning het volgende:

[..]

Dat gebeurt dan ook niet ;) (Tenzij de motor defect raakt uiteraard, en ja, snap dat je daar angstig van wordt :)).
tja ach heb ook totaal geen vliegangst, vindt het wel mooi altijd.
Haha ik zou zo aircrash inventigation kijken in het vliegtuig. hahaha maar die zullen ze wel niet afspelen.
Do what you love, love what you do!
  Moderator / KerstCrewQuizWinner zondag 22 juli 2018 @ 11:33:23 #195
39237 crew  H_T
2733
pi_180648871
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 juli 2018 16:36 schreef Drekkoning het volgende:

[..]

Taxi-in en out op 1 motor wordt regelmatig gedaan om brandstof uit te sparen. Kort voor vertrek wordt dan de tweede motor ook gestart. (Of er wordt een motor gestopt vlak na de landing).

Bij Cityhopper Embraers wordt dit ook steevast gedaan, alleen valt het daar wat minder op omdat het turbinemotoren zijn ;)

De rest van de KLM vloot doet dit overigens niet, voor zover ik weet.
Dank u :)

Lijkt me toch wel eens mooi, met zo'n propellervliegtuig mee O+
Ik ben de kleur MAGENTA
Je bent openminded, tenzij iets niet in je straatje past. Je houdt van discussiëren, maar hebt natuurlijk altijd gelijk. Als echte dierenliefhebber voer je graag kleine eendjes aan grote honden.
  zondag 22 juli 2018 @ 11:43:56 #196
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_180649082
quote:
0s.gif Op zondag 22 juli 2018 11:33 schreef Hawaii_Tim het volgende:

[..]

Dank u :)

Lijkt me toch wel eens mooi, met zo'n propellervliegtuig mee O+
Het heeft zeker zijn charmes!

En er is vast wel een goedkoop op en neertje te vinden. Maak je er gelijk een leuke citytrip van ;)
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
Dat we even niks meer moeten
  zondag 22 juli 2018 @ 12:12:39 #197
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_180649545
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 juli 2018 17:15 schreef Drekkoning het volgende:

[..]

Omdat het toch afleid als je bezig bent een motor te starten tijdens het taxien.
Op intercontinentale vluchten is de besparing zo enorm gering ten opzichte van de gehele vlucht dat het de moeite niet is.

Op de 737 is dat minder het geval, maar omdat het starten van een 737-motor meer handelingen heeft dan bijvoorbeeld een Embraer, is de kans op fouten te groot door afleidingen tijdens het taxien. Vandaar dat ook op dat toestel is besloten een beetje meer brandstof te verbruiken, en de motor op een rustig moment te starten, terwijl je nog stilstaat.
Straalmotoren worden bij mijn weten altijd bij de gate gestart, kost veel te veel tijd omdat op de startbaan te doen.
Maar ook dan kan je evengoed nog steeds op 1 motor taxiën, je laat de ander dan simpelweg op idle staan.
So we just called him Fred
  zondag 22 juli 2018 @ 12:17:47 #198
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_180649618
quote:
7s.gif Op zondag 22 juli 2018 12:12 schreef FredvZ het volgende:

[..]

Straalmotoren worden bij mijn weten altijd bij de gate gestart, kost veel te veel tijd omdat op de startbaan te doen.
Maar ook dan kan je evengoed nog steeds op 1 motor taxiën, je laat de ander dan simpelweg op idle staan.
Bij de Embraers wordt bijna altijd single engine taxi out / in uitgevoerd. Juist het niet idle hoeven draaien is de brandstofbesparing (en een klein beetje tijdwinst omdat je eerder kunt gaan taxiën).

Overigens wordt de motor al gestart tijdens het taxiën, zo een 3 minuten voor vertrek. Een Embraermotor doet er ongeveer 45 seconden over om op te starten, en moet daarna nog 2 minuten opwarmen voor takeoff. Dat zou op de baan inderdaad te lang duren :)
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
Dat we even niks meer moeten
pi_180651759
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 juli 2018 17:15 schreef Drekkoning het volgende:

[..]

Omdat het toch afleid als je bezig bent een motor te starten tijdens het taxien.
Op intercontinentale vluchten is de besparing zo enorm gering ten opzichte van de gehele vlucht dat het de moeite niet is.
Ook op intercontinentale vluchten loont het 1 motor taxiën wel degelijk (besparing is klein, maar waarom niet), maar is er voor gekozen bij KLM om dit alleen bij aankomst te doen (indien mogelijk). Op 1 motor taxiën heeft bij een zware ICA machine iets meer planning nodig dan bij een embraer, maar als het kan, wordt het gedaan.

Vertrekkend niet, maar dat heeft te maken met zowel risico vermijding als standaardisatie binnen de ica vloot.
You can't convince a believer of anything; for their belief is not based on evidence, it's based on a deep seated need to believe
C. Sagan
  zondag 22 juli 2018 @ 15:32:56 #200
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_180653057
quote:
1s.gif Op zondag 22 juli 2018 14:24 schreef The_stranger het volgende:

[..]

Ook op intercontinentale vluchten loont het 1 motor taxiën wel degelijk (besparing is klein, maar waarom niet), maar is er voor gekozen bij KLM om dit alleen bij aankomst te doen (indien mogelijk). Op 1 motor taxiën heeft bij een zware ICA machine iets meer planning nodig dan bij een embraer, maar als het kan, wordt het gedaan.

Vertrekkend niet, maar dat heeft te maken met zowel risico vermijding als standaardisatie binnen de ica vloot.
Ik wist het niet zeker meer inderdaad ;) KLC dus zowel in- als uittaxien, KLM alleen in-.Thanks voor de aanvulling.
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
Dat we even niks meer moeten
pi_180671033
PH-CKA is zojuist geland op Schiphol na een D-check in Xiamen.
De freighter heeft nu ook de nieuwe livery:


https://www.flickr.com/photos/142255795@N04/42868186384/
pi_180702672
Net terug van vakantie en heb een discussie op de stoelen voor me kunnen volgen.
De dames voor me hebben de dekentjes in hun tas gestopt en meegenomen. De een beweerde dat ze anders toch weggegooid zouden worden, de ander geloofde het niet en dacht dat ze gewassen zouden worden en opnieuw ingepakt terug in de vliegtuigen komen.
En de dame ernaast dacht ze gerecycleerd zouden worden. Iemand een idee wie gelijk had?
If you can't beat them, arrange to have them beaten. -George Carlin.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')