Ja en daarom is dat ongeluk ook gebeurd, iedereen dacht zal wel goed gaanquote:Op vrijdag 25 mei 2018 19:56 schreef TjjWester het volgende:
[..]
Vele vliegtuigen vliegen dagelijks over oorlog gebieden, irak,iran, syrie, afgahanistan, midden oosten, delen van afrika.
Pfffft, goed plan joh!quote:Op vrijdag 25 mei 2018 22:48 schreef Ulx het volgende:
[..]
Rusland ontkent de controle over de zware wapens te hebben. Uit voorzichtigheid een Russische bommenwerper die te dicht bij of in het Nederlandse luchtruim komt neerhalen lijkt me beter.
Er waren airliners die hun vluchten hadden aangepast. Staat ook in hetzelfde rapport (H7). Waarom Malaysia Airlines niet ?!. Bijzonder zeer nalatig, gelet op de nieuwe gebeurtenissen.quote:Op vrijdag 25 mei 2018 22:59 schreef ietjefietje het volgende:
[..]
Pfffft, goed plan joh!
Er waren volgens de links die Geen Stijl publiceert 11 vliegtuigen en 8 helicopters neergehaald in de dagen voorafgaande aan de vlucht van MH17. Iedereen wist dat het een oorlogzone was.
Mah ja, Rutte wist weer van niks! Dat die man niet aftreedt, wat een blamage!
Ook Rutte kon zich niet voorstellen dat ze een passagiersvliegtuig uit de lucht zouden jassen, net als alle andere betrokkenenquote:Op vrijdag 25 mei 2018 22:59 schreef ietjefietje het volgende:
[..]
Pfffft, goed plan joh!
Er waren volgens de links die Geen Stijl publiceert 11 vliegtuigen en 8 helicopters neergehaald in de dagen voorafgaande aan de vlucht van MH17. Iedereen wist dat het een oorlogzone was.
Mah ja, Rutte wist weer van niks! Dat die man niet aftreedt, wat een blamage!
Een goede reden om geen risico te nemen als er een Russische bommenwerper in de buurt van Nederland komt. Het kunnen zomaar boze Oekraiense rebellen zijn. Een Bear of Blackjack kan kruisraketten meehebben. Ik zeg: Eigen volk komt eerst! Schiet de verdachte maar neer.quote:Op vrijdag 25 mei 2018 22:59 schreef ietjefietje het volgende:
[..]
Pfffft, goed plan joh!
Er waren volgens de links die Geen Stijl publiceert 11 vliegtuigen en 8 helicopters neergehaald in de dagen voorafgaande aan de vlucht van MH17. Iedereen wist dat het een oorlogzone was.
Mah ja, Rutte wist weer van niks! Dat die man niet aftreedt, wat een blamage!
Bijzonder naïef dus. Lag echter wel in de lijn der verwachting.quote:Op vrijdag 25 mei 2018 23:09 schreef vipergts het volgende:
Ook Rutte kon zich niet voorstellen dat ze een passagiersvliegtuig uit de lucht zouden jassen, net als alle andere betrokkenen
Vind ik niet naïef. Wat in de lijn der verwachting ligt is dat MA voor de goedkoopste route kiest. Overheden niet gewoon verbieden om maatschappijen over oorlogsgebieden te laten vliegen.quote:Op vrijdag 25 mei 2018 23:11 schreef Drugshond het volgende:
[..]
Bijzonder naïef dus. Lag echter wel in de lijn der verwachting.
Waarom?quote:Op vrijdag 25 mei 2018 22:36 schreef ietjefietje het volgende:
[..]
Nou, dan nu Rusland maar binnenvallen....
Niet helemaal waar, Met laser guided munitie bestraling vanaf de grond kan het een serieuze punch leveren.quote:Op vrijdag 25 mei 2018 23:30 schreef Ulx het volgende:
Maar wat bezielt je om een vliegtuig op twaalf kilometer hoogte dat bijna bij de grens is neer te halen? Laten we het daar eens over hebben. Het toestel vloog te hoog en te snel om parachutisten te droppen en het maakte ook geen aanstalten te gaan landen.
Mijn conclusie zou zijn dat het toestel geen gevaar is.
Omdat aan een of andere uit de klei getrokken Igor is vertelt dat hij op die knop moest drukken als hij een vliegtuig zag. Simpel gezegd dan.quote:Op vrijdag 25 mei 2018 23:30 schreef Ulx het volgende:
Maar wat bezielt je om een vliegtuig op twaalf kilometer hoogte dat bijna bij de grens is neer te halen? Laten we het daar eens over hebben. Het toestel vloog te hoog en te snel om parachutisten te droppen en het maakte ook geen aanstalten te gaan landen.
Mijn conclusie zou zijn dat het toestel geen gevaar is.
Nee, er was op dat moment nog geen reden dat er vliegtuigen op die hoogte neergehaald zouden kunnen worden.quote:Op vrijdag 25 mei 2018 23:20 schreef Drugshond het volgende:
De rol van MA, is wel redelijk goed uitgelicht in H7. Ze hebben niet alle antwoorden gekregen/gezocht. Maar dat het een financiële gok was lijkt me redelijk triviaal.
Als jouw moeder in een probleemwijk wordt verkracht en afgeslacht, ga je vast je wens tot veroordeling niet onder stoelen en banken schuiven en niet lopen roepen dat een paar andere vrouwen er sinds een bepaalde periode ook al niet doorheen fietsten.quote:Op vrijdag 25 mei 2018 23:02 schreef Drugshond het volgende:
[..]
Er waren airliners die hun vluchten hadden aangepast. Staat ook in hetzelfde rapport (H7). Waarom Malaysia Airlines niet ?!. Bijzonder zeer nalatig, gelet op de nieuwe gebeurtenissen.
Ja, maar niet met een BUK die met gemak vliegverkeer op grote hoogte uit de lucht kan schieten.quote:Op vrijdag 25 mei 2018 22:59 schreef ietjefietje het volgende:
[..]
Pfffft, goed plan joh!
Er waren volgens de links die Geen Stijl publiceert 11 vliegtuigen en 8 helicopters neergehaald in de dagen voorafgaande aan de vlucht van MH17. Iedereen wist dat het een oorlogzone was.
Mah ja, Rutte wist weer van niks! Dat die man niet aftreedt, wat een blamage!
Kudo's overigens wel dat je het gelezen hebt. TOP!quote:Op vrijdag 25 mei 2018 22:57 schreef Drugshond het volgende:
https://www.luchtvaartnie(...)haald-boven-oekraine
Hoofdstuk 7 JIT rapport doorgelezen.
De aanklacht blijft ook staan. Maar ter preventie hadden dingen beter gekund.quote:Op vrijdag 25 mei 2018 23:42 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Als jouw moeder in een probleemwijk wordt verkracht en afgeslacht, ga je vast je wens tot veroordeling niet onder stoelen en banken schuiven en niet lopen roepen dat een paar andere vrouwen er sinds een bepaalde periode ook al niet doorheen fietsten.
De aanklacht kan gewoon blijven staan.
Achteraf hadden vaak dingen beter gekund. Men moet het echter doen met de wetenschap van het moment.quote:Op zaterdag 26 mei 2018 00:15 schreef Drugshond het volgende:
[..]
De aanklacht blijft ook staan. Maar ter preventie hadden dingen beter gekund.
En jij vind dat die beslissing goed uitgepakt heeft?quote:Op vrijdag 25 mei 2018 22:21 schreef Montagui het volgende:
[..]
Volgens de internationale regels en afspraken mocht mh17 op dat moment op die grote hoogte over dat gebied vliegen. Zie het onderzoeksrapport van de veiligheidsraad ( link al eerder gepost ). Er was een 'go'. Naast mh17 zijn er legio vluchten over dat gebied gevlogen, ook die van mij zus vlak voor mh17.
Ik vind die zijsprong telkens naar de schuld leggen bij de vliegwereld totale nonsens.
De schuld van het neerhalen van mh17 ligt volledig bij de crew van de bukraketinstallatie.
True, maar als er 3 dagen terug een toestel van 6,5 km succesvol wordt neergehaald. Dan moet je als airliner wel achter je oren krabben.quote:Op vrijdag 25 mei 2018 23:42 schreef Montagui het volgende:
[..]
Nee, er was op dat moment nog geen reden dat er vliegtuigen op die hoogte neergehaald zouden kunnen worden.
Pas doordat door Rusland een buk installatie Oekraine in werd gereden was dat pas mogelijk. En dat was op het moment van het vluchtplan van mh17 nog niet bekend.
Note. Oekraine beschikt over Buk installaties, maar zij hadden geen reden om op vliegtuigen te schieten. De separatisten beschikten er immers niet over en Rusland 'was niet aanwezig'. De vliegtuigen die eerder uit de lucht geschoten werden waren Oekraiens en door ander geschut met lager bereik.
Die conclusie kan een onervaren buk operator niet eens trekken, dat is het hele ding.quote:Op vrijdag 25 mei 2018 23:30 schreef Ulx het volgende:
Maar wat bezielt je om een vliegtuig op twaalf kilometer hoogte dat bijna bij de grens is neer te halen? Laten we het daar eens over hebben. Het toestel vloog te hoog en te snel om parachutisten te droppen en het maakte ook geen aanstalten te gaan landen.
Mijn conclusie zou zijn dat het toestel geen gevaar is.
Met well geschut was die Antonov dan 3 dagen eerder van 6 km neergeschoten? Niet met MANPADS maar met een SAM.quote:Op vrijdag 25 mei 2018 23:42 schreef Montagui het volgende:
[..]
Nee, er was op dat moment nog geen reden dat er vliegtuigen op die hoogte neergehaald zouden kunnen worden.
Pas doordat door Rusland een buk installatie Oekraine in werd gereden was dat pas mogelijk. En dat was op het moment van het vluchtplan van mh17 nog niet bekend.
Note. Oekraine beschikt over Buk installaties, maar zij hadden geen reden om op vliegtuigen te schieten. De separatisten beschikten er immers niet over en Rusland 'was niet aanwezig'. De vliegtuigen die eerder uit de lucht geschoten werden waren Oekraiens en door ander geschut met lager bereik.
Dat is imo een verschil van inzicht. Er waren juist om die reden al diverse vluchtwijzigingen van andere airliners boven dat bewust gebied (maar dit is niet voor de volle 100 % aanwijsbaar met betrekking tot juist die reden).quote:Op zaterdag 26 mei 2018 00:17 schreef Montagui het volgende:
[..]
Achteraf hadden vaak dingen beter gekund. Men moet het echter doen met de wetenschap van het moment.
Rare vraag.quote:Op zaterdag 26 mei 2018 00:19 schreef ThePlaneteer het volgende:
[..]
En jij vind dat die beslissing goed uitgepakt heeft?
Misschien. Feit blijft dat m.b.t de gevlogen hoogte er VOORAF in principe geen probleem was.quote:Op zaterdag 26 mei 2018 00:20 schreef Drugshond het volgende:
[..]
True, maar als er 3 dagen terug een toestel van 6,5 km succesvol wordt neergehaald. Dan moet je als airliner wel achter je oren krabben.
H7, Diverse Airliners/Autoriteiten wisten op dat moment meer dan MA. Maar MA heeft die informatie nooit opgezocht en/of omgezet in daden. Die informatie is achteraf ook niet vrijgegeven door MA.
Dat dit conflict qua welke luchtvaart verkeer dan ook ging exploderen lijkt me redelijk in de lijn der verwachting. We hebben het over een timeframe van 3+ dagen van verdere escalatie.quote:Op zaterdag 26 mei 2018 00:23 schreef ThePlaneteer het volgende:
[..]
Met well geschut was die Antonov dan 3 dagen eerder van 6 km neergeschoten? Niet met MANPADS maar met een SAM.
Daarnaast was er wel bekend dat er Russische BUKS aanwezig waren.
Klopt dus niet veel van wat je zegt.
Lees nog eens.quote:Op zaterdag 26 mei 2018 00:23 schreef ThePlaneteer het volgende:
[..]
Met well geschut was die Antonov dan 3 dagen eerder van 6 km neergeschoten? Niet met MANPADS maar met een SAM.
Daarnaast was er wel bekend dat er Russische BUKS aanwezig waren.
Klopt dus niet veel van wat je zegt.
Niet alleen MA.quote:Op zaterdag 26 mei 2018 00:28 schreef Drugshond het volgende:
Maar als ik H7 goed lees, was het MA business as usual.
Lees eens H7, van wat MA wisten. En hoe ze preventief hun beleid hebben aangepast (3 dagen voor de ramp).quote:Op zaterdag 26 mei 2018 00:33 schreef Montagui het volgende:
[..]
Misschien. Feit blijft dat m.b.t de gevlogen hoogte er VOORAF in principe geen probleem was.
Je lijkt niet goed ingelezen te zijn.quote:
Nogmaals, conventionele luchtafweer tov buk.quote:Op zaterdag 26 mei 2018 00:34 schreef Drugshond het volgende:
[..]
Dat dit conflict qua welke luchtvaart verkeer dan ook ging exploderen lijkt me redelijk in de lijn der verwachting. We hebben het over een timeframe van 3+ dagen van verdere escalatie.
Je moet imo wel een aap zijn om alles onder de 6,5 km onveilig te verklaren en op 10,4 km als veilig. De berichtgeving was bekend over de AN-28.
Weet niet wat ik hiervan moet denken.
Wat versta je onder conventionele luchtafweer precies? Welk type model vermoed jij? Dit is wel erg algemeen natuurlijk.quote:Op zaterdag 26 mei 2018 00:41 schreef Montagui het volgende:
[..]
Nogmaals, conventionele luchtafweer tov buk.
Een wereld van verschil.
Kunnen we zeggen dat we het dreigende en oplopende risico volledig onderschat hebben.quote:Op zaterdag 26 mei 2018 00:41 schreef Montagui het volgende:
[..]
Nogmaals, conventionele luchtafweer tov buk.
Een wereld van verschil.
Ik vind dat men niet over oorlogsgebieden moet vliegen, maar als MEN vindt dat het officieel wel kan (omdat het veiligtechnisch zo beoordeeld wordt door diverse instanties) dan is het op dat moment aan de passagiers om te beslissen om in te stappen.quote:Op zaterdag 26 mei 2018 00:42 schreef Drugshond het volgende:
[..]
True, maar geeft dat een (veilige) goedkeuring ?
Nee. Maar wel een leuke vraag voor onze pro-Russen.quote:Op zaterdag 26 mei 2018 00:45 schreef Drugshond het volgende:
[..]
Kunnen we zeggen dat we het dreigende en oplopende risico volledig onderschat hebben.
Het is in de hele burgerluchtvaart in de afgelopen 20 jaar een keer of 3 voorgekomen dat er een burgervliegtuig door een offensieve actie uit de lucht is geschoten. Lees wiki.quote:Op vrijdag 25 mei 2018 20:03 schreef sp3c het volgende:
[..]
iedereen kon dit weten, er werden daar vliegtuigen uit de lucht geschoten
hele grote, heel hoog vliegende vliegtuigen ... gewoon in het nieuws, daar gaat de vergelijking met Afrika en Afghanistan gewoon mank
Tricky, als 3 dagen ervoor 6,5 km sky high al niet veilig is.quote:Op zaterdag 26 mei 2018 01:01 schreef Montagui het volgende:
[..]
Ik vind dat men niet over oorlogsgebieden moet vliegen, maar als MEN vindt dat het officieel wel kan (omdat het veiligtechnisch zo beoordeeld wordt door diverse instanties) dan is het op dat moment aan de passagiers om te beslissen om in te stappen.
Maar dit is totaal irrelevant op het gegeven dat er dan op je geschoten wordt door een installatie die daar niet hoort te zijn. Daar kon je je op dat moment niet op voorbereiden
Simpel. 10000 of niet 10000.quote:Op zaterdag 26 mei 2018 00:42 schreef ThePlaneteer het volgende:
[..]
Wat versta je onder conventionele luchtafweer precies? Welk type model vermoed jij? Dit is wel erg algemeen natuurlijk.
Maar hoe is de Antonov neergehaald denk jij? Met welk systeem?quote:
Als ik van A naar B vlieg verwacht ik niet dat ik over oorlogsgebied vlieg wat voorbij de 6,5 km onveilig is. Terwijl het conflict nog in opbouw isquote:Op zaterdag 26 mei 2018 01:04 schreef Vallon het volgende:
[..]
Het is in de hele burgerluchtvaart in de afgelopen 20 jaar een keer of 3 voorgekomen dat er een burgervliegtuig door een offensieve actie uit de lucht is geschoten. De laatste die enigszins vergelijkbaar is qua situatie, was toen de Amerikanen in 1988 een Iraanse Airbus per ongeluk met een raket neerhaalden (wat in 1996 uiteindelijk volmondig is toegegeven).
Het is en was ten tijde van MH17 onaannemelijk dat op die toegewezen vlieghoogte, werkelijk een gevaar lag. Zeggen dat dat er wel was is verdraaien van de feiten of suggereren dat de piloten dat zelf hebben opgezocht. Suggereren dat MA zelf (mede)schuldig is om daar te vliegen, is strooien met zand en de zaak welbewust afleiden.
Ik snap ook niet goed waarom keer op keer die zijdelingse aspecten - verkeersleiders & vliegmaatschappijen of piloten - erbij worden gehaald als mede oorzaak van het (imho) ongeluk.
Hoe simpel is het, een militaire installatie heeft een burgervliegtuig neergehaald en het is daarmee een militaire verantwoordelijkheid dat dit daar gebeurd is.
Je moet en mag ook als militair ongeacht je wapenarsenaal niet zo maar blind om je heen gaan schieten, je blijft altijd aansprakelijk wanneer je de verkeerde neerknalt. Gebeurd dat, dan moet je dat toe willen/kunnen geven waarna de beoordeling t.a.v. verwijtbare schuld plaatsvindt.
Dat doe je als er in het gebied alleen vanaf de schouder afgeschoten luchtafweer wordt gebruikt. En dat was het geval voordat de Russen de Buks stuurden.quote:Op zaterdag 26 mei 2018 00:34 schreef Drugshond het volgende:
[..]
Dat dit conflict qua welke luchtvaart verkeer dan ook ging exploderen lijkt me redelijk in de lijn der verwachting. We hebben het over een timeframe van 3+ dagen van verdere escalatie.
Je moet imo wel een aap zijn om alles onder de 6,5 km onveilig te verklaren en op 10,4 km als veilig.
Dan is 10 toch wel veilig?quote:Op zaterdag 26 mei 2018 01:08 schreef Drugshond het volgende:
[..]
Tricky, als 3 dagen ervoor 6,5 km sky high al niet veilig is.
Daarmee haal je geen 6 km zoals 3 dagen eerder...quote:Op zaterdag 26 mei 2018 01:13 schreef remlof het volgende:
[..]
Dat doe je als er in het gebied alleen vanaf de schouder afgeschoten luchtafweer wordt gebruikt. En dat was het geval voordat de Russen de Buks stuurden.
Irrelevant.quote:Op zaterdag 26 mei 2018 01:10 schreef ThePlaneteer het volgende:
[..]
Maar hoe is de Antonov neergehaald denk jij? Met welk systeem?
Zou die er wat jou betreft moeten zijn puur vanwege onveiligheid op lagere routes?quote:Op zaterdag 26 mei 2018 01:08 schreef Drugshond het volgende:
[..]
Tricky, als 3 dagen ervoor 6,5 km sky high al niet veilig is.
Was er op dat een officieel decreet (van onveilig), dat denk ik ook niet.
Had MA meer preventief kunnen doen, dat denk ik wel. Want uit het JIT rapport H7, zie ik geen enkele preventieve beweegreden vanuit MA (die er imo wel had moeten zijn).
Wat heeft dat te maken met de aansprakelijkheid voor het incident ? Wellicht wat dom om, laat staan daar, te vliegen; meer ook niet.quote:Op zaterdag 26 mei 2018 01:12 schreef Drugshond het volgende:
[..]
Als ik van A naar B vlieg verwacht ik niet dat ik over oorlogsgebied vlieg wat voorbij de 6,5 km onveilig is. Terwijl het conflict nog in opbouw is
Maar men wist al dat er een BUK installatie aanwezig was.quote:Op zaterdag 26 mei 2018 01:13 schreef Montagui het volgende:
[..]
Dan is 10 toch wel veilig?
Zolang er geen Buk installatie in de buurt is.?..
Als ze kunnen zien 'Antonov neergehaald' dan gaan ze na; 'door wat?'quote:
Niemand pleit toch de daders vrij of zie ik dat verkeerd?quote:Op zaterdag 26 mei 2018 01:15 schreef Vallon het volgende:
[..]
Wat heeft dat te maken met de aansprakelijkheid voor het incident ? Wellicht wat dom om, laat staan daar, te vliegen; meer ook niet.
Wanneer ik 's nachts uitgebreid geld ga pinnen op het Damrak is dat niet echt slim, mogelijk onveilig maar ben ik nog niet zelf aansprakelijk (of verantwoordelijk) dat ik wordt overvallen.
Jawel hoor, sommige Stingers kunnen tot 7600m komen.quote:Op zaterdag 26 mei 2018 01:15 schreef ThePlaneteer het volgende:
[..]
Daarmee haal je geen 6 km zoals 3 dagen eerder...
Mjah, zo werkt het dus niet. Bij een neergeschoten toestel van 6,5 km hoogte had er een alarmbel of 20 af moeten gaan.. Dat is namelijk hoger dan een draagbare grond-lucht raket,.quote:
Een vijandige buk? Nee.quote:Op zaterdag 26 mei 2018 01:16 schreef ThePlaneteer het volgende:
[..]
Maar men wist al dat er een BUK installatie aanwezig was.
De Antonov is niet neergehaald door een buk.quote:Op zaterdag 26 mei 2018 01:16 schreef LelijKnap het volgende:
[..]
Als ze kunnen zien 'Antonov neergehaald' dan gaan ze na; 'door wat?'
Het antwoord daarop zegt: 'dan kan -mogelijk- ook ... neergehaald worden'.
Maakt niet uit.quote:Op zaterdag 26 mei 2018 01:21 schreef Montagui het volgende:
[..]
De Antonov is niet neergehaald door een buk.
Dat is dus niet waar. Maar op 10400 meter ben je wel veilig voor alle draagbare missiles. Er was dus niets mis met het advies van Oekraïne, totdat de Russen met de Buks kwamen.quote:Op zaterdag 26 mei 2018 01:19 schreef Drugshond het volgende:
[..]
Mjah, zo werkt het dus niet. Bij een neergeschoten toestel van 6,5 km hoogte had er een alarmbel of 20 af moeten gaan.. Dat is namelijk hoger dan een draagbare grond-lucht raket,.
En hoe hoog vloog mh17?quote:Op zaterdag 26 mei 2018 01:19 schreef ThePlaneteer het volgende:
[..]
https://www.nu.nl/politie(...)raine-ramp-mh17.html
Hier staat toch 6km.
Dat is niet wat ik lees wanneer allerlei zaken lees die erbij worden gehaald en mogelijk als factor bijdroegen. Een soort van ontlasten van de schuld...... had het vliegtuig daar maar niet moeten vliegenquote:Op zaterdag 26 mei 2018 01:17 schreef ThePlaneteer het volgende:
[..]
Niemand pleit toch de daders vrij of zie ik dat verkeerd?
Mee eens, maar heeft de luchtvaartwereld alsook politiek deze situatie en aanvullende dreiging niet volledig onderschat.quote:Op zaterdag 26 mei 2018 01:22 schreef remlof het volgende:
[..]
Dat is dus niet waar. Maar op 10400 meter ben je wel veilig voor alle draagbare missiles. Er was dus niets mis met het advies van Oekraïne, totdat de Russen met de Buks kwamen.
10 km, beide in bereik van BUK.quote:
Nee!quote:Op zaterdag 26 mei 2018 01:26 schreef Drugshond het volgende:
[..]
Mee eens, maar heeft de luchtvaartwereld alsook politiek deze situatie en aanvullende dreiging niet volledig onderschat.
Een Stinger in Oekraïne ja?quote:Op zaterdag 26 mei 2018 01:18 schreef remlof het volgende:
[..]
Jawel hoor, sommige Stingers kunnen tot 7600m komen.
https://en.wikipedia.org/wiki/FIM-92_Stinger
Nee dus. Oekraïne stond volledig in haar recht om het luchtruim boven 10400 meter veilig te verklaren.quote:Op zaterdag 26 mei 2018 01:26 schreef Drugshond het volgende:
[..]
Mee eens, maar heeft de luchtvaartwereld alsook politiek deze situatie en aanvullende dreiging niet volledig onderschat.
Vast geen Stinger, maar iets Russisch natuurlijk. Waarvan in ieder geval de aanwezigheid niet bekend was. Dat is het punt.quote:Op zaterdag 26 mei 2018 01:30 schreef ThePlaneteer het volgende:
[..]
Een Stinger in Oekraïne ja?
Kijk anders dat filmpje even van het neerstorten. Dat was geen manpad, conclusie van zowel Bellingcat als Veiligheidsraad
https://www.ifv.nl/kennis(...)rt-mh17-crash-nl.pdf
https://news.usni.org/201(...)krainian-separatistsquote:
Die 10400 meter was niet veilig voor BUK raketten waarvan men wist dat die er waren en tevens is bewezen dat de Antonov niet met een manpad/Stinger is neergehaald door zowel de Veiligheidsraad als Bellingcat.quote:Op zaterdag 26 mei 2018 01:34 schreef remlof het volgende:
[..]
Vast geen Stinger, maar iets Russisch natuurlijk. Waarvan in ieder geval de aanwezigheid niet bekend was. Dat is het punt.
Die 10400 meter is een veilige marge voor gedragen luchtafweersystemen, zoals de Stinger en de Russische equivalenten daarvan.
Ja en, wat ik gisteren voor de ban ook al schreef de smoking gun is bekend.quote:Op zaterdag 26 mei 2018 01:27 schreef Montagui het volgende:
Echt fucking gezeik over de manier van vliegen. Puur een complete afleiding.
Het gaat over het neerschieten door!
Ben blij dat je geen luchtverkeer/verkeersleider bent.quote:Op zaterdag 26 mei 2018 01:34 schreef remlof het volgende:
[..]
Vast geen Stinger, maar iets Russisch natuurlijk. Waarvan in ieder geval de aanwezigheid niet bekend was. Dat is het punt.
Die 10400 meter is een veilige marge voor gedragen luchtafweersystemen, zoals de Stinger en de Russische equivalenten daarvan.
Het is een oorlog geen stratego (dat stukken in de doos moeten).quote:Op zaterdag 26 mei 2018 01:34 schreef remlof het volgende:
Vast geen Stinger, maar iets Russisch natuurlijk. Waarvan in ieder geval de aanwezigheid niet bekend was. Dat is het punt.
Dan wil ik bij deze nog even duidelijk maken dat het niet mijn doel is. Ik weerleg alleen beweringen die hier niet kloppen. Het is een feit dat het luchtruim niet veilig was, dat vindt iedereen inclusief de Veiligheidsraad, maar blijkbaar mag ik dat hier niet zeggen want daarmee neem ik 't op voor Rusland. Opmerkelijk en onjuist.quote:Op zaterdag 26 mei 2018 01:24 schreef Vallon het volgende:
[..]
Dat is niet wat ik lees wanneer allerlei zaken lees die erbij worden gehaald en mogelijk als factor bijdroegen. Een soort van ontlasten van de schuld...... had het vliegtuig daar maar niet moeten vliegen.
Het gaat nu denk ik ook om zoeken, verhoren en eventueel aanhouden. Traceer de daders waarbij alle betrokkenen hun verhaal kunnen doen en instanties hun (VN) medewerking moeten geven.
Dat is ook wat ik formeel gezien niet begrijp - afgezien van moraliteit - waarom men daar zo heel moeilijk over wdoet. Dat men daarmee mogelijk toegeeft dat er een organisatie daar iets deed wat niet mocht, kan dan los van de aansprakelijkheid worden beoordeeld.
British Airways besloot ook het luchtruim daar volledig te mijden op dat ze het niet veilig vonden.quote:Op zaterdag 26 mei 2018 01:30 schreef remlof het volgende:
[..]
Nee dus. Oekraïne stond volledig in haar recht om het luchtruim boven 10400 meter veilig te verklaren.
Maar jij loopt als Poetin-fanboy al vier jaar te janken dat ze dat nooit hadden mogen doen. Volkomen onzin dus.
Ukrainian Air Force – 14 July 2014: A Ukrainian Antonov An-26 transport aircraft was shot down by a surface-to-air missile over eastern Ukraine while flying at 6,500 metres (21,300 ft). The Ukrainian defence minister claimed that the altitude is far from the reach of a shoulder-launched missile, suggesting that the aircraft was downed by Russian forces.[18][19][20] Two crewmembers were captured by pro-Russian militiamen, four were rescued by Ukrainian forces and the other two were unaccounted for.[21] The missing aviators were found dead on 17 July.[22]quote:Op vrijdag 25 mei 2018 20:05 schreef TjjWester het volgende:
[..]
Dat is in afganistan en irak ook gebeurd, kreten als niet meer vliegen boven oorlogsgebieden is gewoon zinloos en niet uitvoerbaar.
Nee, slechts een andere luchtvaartmaatschappij die een andere afweging heeft gemaakt.quote:Op zaterdag 26 mei 2018 01:55 schreef ThePlaneteer het volgende:
[..]
British Airways besloot ook het luchtruim daar volledig te mijden op dat ze het niet veilig vonden.
Zijn zij ook Putin fanboys?
Rusland zal het moraal van de eigen troepen niet willen aantasten lijkt me. Het is niet bepaald het best betaalde of best getrainde leger in de wereld, dan ga je na een ongeluk geen dolk in de rug steken van degenen die hun leven in dienst van het land stellen.quote:Op zaterdag 26 mei 2018 01:24 schreef Vallon het volgende:
Het gaat nu denk ik ook om zoeken, verhoren en eventueel aanhouden. Traceer de daders waarbij alle betrokkenen hun verhaal kunnen doen en instanties hun (VN) medewerking moeten geven.
Dat is ook wat ik formeel gezien niet begrijp - afgezien van moraliteit - waarom men daar zo heel moeilijk over wdoet. Dat men daarmee mogelijk toegeeft dat er een organisatie daar iets deed wat niet mocht, kan dan los van de aansprakelijkheid worden beoordeeld.
Dan ging men er dus vanuit dat het zwaarste wapentuig dat de rebellen bezaten een Strela 10 was.quote:Op zaterdag 26 mei 2018 02:33 schreef remlof het volgende:
[..]
Nee, slechts een andere luchtvaartmaatschappij die een andere afweging heeft gemaakt.
Punt is dat alles boven 10400 meter veilig was totdat de Russen Buks introduceerden op dat strijdtoneel.
Een maand voordien, mededeling van het Pentagon: rebellen worden, over de grens, op Russisch grondgebied, opgeleid in het gebruik van de BUK.quote:Op zaterdag 26 mei 2018 01:22 schreef remlof het volgende:
[..]
Dat is dus niet waar. Maar op 10400 meter ben je wel veilig voor alle draagbare missiles. Er was dus niets mis met het advies van Oekraïne, totdat de Russen met de Buks kwamen.
En dan zit er een gek tussen die het leuk vindt om gewone vliegtuigen neer te schieten. Naief Nederland dacht: wij zijn neutraal, ons doen ze niets!quote:Op zaterdag 26 mei 2018 04:37 schreef crystal_meth het volgende:
[..]
Een maand voordien, mededeling van het Pentagon: rebellen worden, over de grens, op Russisch grondgebied, opgeleid in het gebruik van de BUK.
In de weken voor het neerschieten:
- rebellen veroveren een basis, tweeten foto's met een in beslag genomen BUK.
- Meerdere foto's van BUKs, op wegen in Luhansk en Donetsk oblast.
- Een facebook (of VK?) pagina van een Russisch soldaat, "lekker in het zonnetje, BUK aan het herstellen" Foto's erbij, volgens de geotags genomen in Oekraine.
- De Antonov wordt neergeschoten, de rebellen zeggen zelf dat ze een BUK gebruikten.
Dus dat Nederlandse rapport van de Nederlandse onderzoeksraad kan de prullenbak in?quote:Op zaterdag 26 mei 2018 02:33 schreef remlof het volgende:
[..]
Nee, slechts een andere luchtvaartmaatschappij die een andere afweging heeft gemaakt.
Punt is dat alles boven 10400 meter veilig was totdat de Russen Buks introduceerden op dat strijdtoneel.
Ik zit even te kijken en dat ding kan maximaal vliegtuigen op een hoogte van 3,5 à 5 km bereiken?quote:Op zaterdag 26 mei 2018 02:46 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Dan ging men er dus vanuit dat het zwaarste wapentuig dat de rebellen bezaten een Strela 10 was.
Tja, de Russische afkomst van de BUK staat nu vast, daar zijn verder geen vele honderden posts aan discussie voor nodig.quote:Op zaterdag 26 mei 2018 08:20 schreef Ulx het volgende:
Topic report gemaakt om te vragen of de TT aangepast kan worden. Het gaat hier alleen over het luchtruim vrijgeven.
Klopt, dit wisten ze natuurlijk allang en konden de officiële bevestiging niet langer meer uitstellen. Snap nu ook de discussie verder niet hoor.quote:Op zaterdag 26 mei 2018 08:51 schreef Igen het volgende:
[..]
Tja, de Russische afkomst van de BUK staat nu vast, daar zijn verder geen vele honderden posts aan discussie voor nodig.
BUK's van Russische makelij die overigens ook door het Oekraïense leger worden gebruikt. Laten we de feiten hier wel op een rij houden.quote:Op zaterdag 26 mei 2018 08:51 schreef Igen het volgende:
[..]
Tja, de Russische afkomst van de BUK staat nu vast, daar zijn verder geen vele honderden posts aan discussie voor nodig.
Nogmaals hindsight. En prima dat er lering uit wordt getrokken.quote:Op zaterdag 26 mei 2018 01:38 schreef Drugshond het volgende:
[..]
Ja en, wat ik gisteren voor de ban ook al schreef de smoking gun is bekend.
De vooraf genomen risico afwegingen zijn zeer zeker te vermelden waard. Het JIT rapport was in eerste instantie de (hoofd)schuldvraag. Ik kijk meer hoe we dit in de toekomst voorkomen. En dan zijn er meerdere factoren naast een BUK.
6500 is geen 10000.quote:Op zaterdag 26 mei 2018 02:11 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Ukrainian Air Force – 14 July 2014: A Ukrainian Antonov An-26 transport aircraft was shot down by a surface-to-air missile over eastern Ukraine while flying at 6,500 metres (21,300 ft). The Ukrainian defence minister claimed that the altitude is far from the reach of a shoulder-launched missile, suggesting that the aircraft was downed by Russian forces.[18][19][20] Two crewmembers were captured by pro-Russian militiamen, four were rescued by Ukrainian forces and the other two were unaccounted for.[21] The missing aviators were found dead on 17 July.[22]
Na dit incident had het luchtruim boven dit gebied dicht gemoeten.
Exactamundo.quote:Op zaterdag 26 mei 2018 02:33 schreef remlof het volgende:
[..]
Nee, slechts een andere luchtvaartmaatschappij die een andere afweging heeft gemaakt.
Punt is dat alles boven 10400 meter veilig was totdat de Russen Buks introduceerden op dat strijdtoneel.
Bv.quote:Op zaterdag 26 mei 2018 02:46 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Dan ging men er dus vanuit dat het zwaarste wapentuig dat de rebellen bezaten een Strela 10 was.
Je zal maar eens om wat voor reden onder die 10000 moeten zakken als burgertoestel.quote:
Wederom hindsight. Het enige wat je daarvan kan zeggen is dat de luchtvaartwereld zich dan meer met ' intelligence' a la veiligheidsdiensten e/o Belingcat zou moeten inlaten. Je kan gewoonweg niet alles weten. Zeker niet wanneer iets 'in het geniep' gebeurd of (militair) top secret is.quote:Op zaterdag 26 mei 2018 04:37 schreef crystal_meth het volgende:
[..]
Een maand voordien, mededeling van het Pentagon: rebellen worden, over de grens, op Russisch grondgebied, opgeleid in het gebruik van de BUK.
In de weken voor het neerschieten:
- rebellen veroveren een basis, tweeten foto's met een in beslag genomen BUK.
- Meerdere foto's van BUKs, op wegen in Luhansk en Donetsk oblast.
- Een facebook (of VK?) pagina van een Russisch soldaat, "lekker in het zonnetje, BUK aan het herstellen" Foto's erbij, volgens de geotags genomen in Oekraine.
- De Antonov wordt neergeschoten, de rebellen zeggen zelf dat ze een BUK gebruikten.
Kom maar op met je bewijs dat het een Oekraiense buk was.quote:Op zaterdag 26 mei 2018 09:20 schreef Elzies het volgende:
[..]
BUK's van Russische makelij die overigens ook door het Oekraïense leger worden gebruikt. Laten we de feiten hier wel op een rij houden.
Ik vind afkomst en wat gefilmde vrachtwagens wel erg flinterdun bewijs.
Je zult dan toch echt met getuige ter plaatse moeten komen (zeg maar een klokkeluider) die hierover eens en voor altijd de waarheid durft te vertellen. En die waarheid met bewijs kan onderbouwen.
Van dat laatste is dus geen sprake. Vandaar die wanhopige roep van het JIT voor die Russische klokkenluider. Anders heeft deze zaak juridisch geen enkele kans van slagen. Suggestievorming alleen is immers geen hard bewijs.
Lees het nu pas. Sorry.quote:Op zaterdag 26 mei 2018 09:32 schreef Igen het volgende:
Ik zei toch net dat verdere discussie niet nodig is
Ik ben geen mod hoorquote:
In het rapport van de Onderzoeksraad voor Veiligheid uit 2015 staat:quote:Op zaterdag 26 mei 2018 09:50 schreef Montagui het volgende:
[..]
Wederom hindsight. Het enige wat je daarvan kan zeggen is dat de luchtvaartwereld zich dan meer met ' intelligence' a la veiligheidsdiensten e/o Belingcat zou moeten inlaten. Je kan gewoonweg niet alles weten. Zeker niet wanneer iets 'in het geniep' gebeurd of (militair) top secret is.
quote:Op 14 juli 2014 verhoogden de Oekraïense autoriteiten de bovengrens van de luchtruimbeperking voor burgerluchtverkeer tot een hoogte van 32.000 voet (FL320). Wat de precieze achtergrond van deze beslissing was, is niet duidelijk geworden.
De Oekraïense autoriteiten hebben niet overwogen om het luchtruim boven het oostelijk deel van Oekraïne geheel te sluiten voor de burgerluchtvaart. In de verklaringen van de Oekraïense autoriteiten op 14 en 17 juli 2014 over de beschietingen van militaire vliegtuigen was sprake van de inzet van wapensystemen die kruishoogte van burgervliegtuigen kunnen bereiken. Deze verklaringen gaven naar het oordeel van de Onderzoeksraad voldoende aanleiding om het luchtruim boven het conflictgebied uit voorzorg te sluiten.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |