Er valt niets goed te praten. Onze kolonies hebben veel geld opgebracht en een welvarende Gouden Eeuw.quote:Op maandag 7 mei 2018 12:33 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Wat betreft kolonialisme....: niet weten ,. niet willen weten, bagatelliseren, goedpraten, doofpot
Mooi geschreven.quote:Op maandag 7 mei 2018 11:35 schreef jajablahblah het volgende:
[..]
Het moet voor die mensen een zeer dubbel gevoel zijn.
En eigenlijk werden zij ook maar gestuurd, dat is denk ik ook voor iedereen duidelijk.
Maar de organisaties van die herdenkingen moeten wel kritische keuzes maken.
Ik heb zelf veel voeling met ons Indonesië verleden en ik stoor me er enorm aan dat “daders” geëerd worden en de ellende die ons land daar aangericht heeft onder het tapijt geveegd wordt.
Dat is een omgekeerde wereld in mijn beleving.
De eerste keer dat ik in Duitland openlijk een Duitse vlag zag wapperen was met het wk voetbal in dat land (2010?), daarvoor eigenlijk nooit.
Dat land heeft heel lang openlijk schuld beleden, en nog. Ik heb zelf de Duitse (en Nederlandse) nationaliteit, en de herdenking is altijd omgeven met dubbel gevoel. Hoewel in mijn geval helemaal niet nodig, want mijn familie pleegde openlijk verzet tegen de nazi’s. Maar toch, het zit er ingebakken.
Ik vind dat Nederland t.o.v. Indonesië in dat opzicht wel wat in te halen heeft.
Dat zoveel mensen gaan bokken heeft toch wel alles te maken met een spiegel die hen voorgehouden wordt waar ze met alle geweld niet in willen kijken.
Niemand in de wereld is vrij van zonden, de manier waarop je er mee omgaat is wat je als mens maakt.
zin 2: dat is goedpratenquote:Op maandag 7 mei 2018 12:55 schreef Elzies het volgende:
[..]
Er valt niets goed te praten. Onze kolonies hebben veel geld opgebracht en een welvarende Gouden Eeuw.
Hartnekkig misverstandquote:Op maandag 7 mei 2018 12:55 schreef Elzies het volgende:
[..]
Er valt niets goed te praten. Onze kolonies hebben veel geld opgebracht en een welvarende Gouden Eeuw.
Was hij in 1938 maar zo strijdvaardig in München, dan had men een coup kunnen plegen door Hitler af te zetten/executeren. Had een oorlog gescheeld.quote:Op zaterdag 5 mei 2018 15:50 schreef Old_Pal het volgende:
[..]
Heilige woorden:
We shall defend our island, whatever the cost may be, we shall fight on the beaches, we shall fight on the landing grounds, we shall fight in the fields and in the streets, we shall fight in the hills; we shall never surrender.
De politionele acties waren niet in de Gouden Eeuw, die waren net na de tweede wereldoorlog.quote:Op maandag 7 mei 2018 12:55 schreef Elzies het volgende:
[..]
Mijn god, neem nog een pilletje joh.quote:Op maandag 7 mei 2018 13:56 schreef Ringo het volgende:
Churchill was feitelijk een fascist, toen Hitler nog geen roet in het Europese eten had gegooid. Zonder Hitler had Churchill nooit zʼn heldenrol kunnen spelen, had men hem herinnerd als een gemarginaliseerd politicus in de categorie schuimbek&druktemaker, een ijzervretende radicalinski.
Dat zijn gewoon de feiten.quote:
Op zich klopt dat wel, alhoewel ik niet denk dat-ie een fascist was, maar gewoon een conservatief, met de voor zijn tijd gebruikelijke inzichten mbt werkende klasse en de kolonies.quote:Op maandag 7 mei 2018 17:37 schreef Ringo het volgende:
[..]
Dat zijn gewoon de feiten.
Churchill is een held, maar hij had Hitler nodig om die rol in de geschiedenis op te eisen.
Dat eerste dat klopt, maar tweede niet imho. Dan moet je naar de conservatieve MP Oswald Mosley gaan bijvoorbeeld.quote:Op maandag 7 mei 2018 17:41 schreef Ringo het volgende:
In de jaren 20 van de vorige eeuw was het niet zo moeilijk om een fascist te vinden, of iemand met fascistische sympathieën. Het fascisme was een nog onbesmette ideologie met een grote aantrekkingskracht, net als het communisme.
De Churchill uit de jaren 20 kun je gerust een fascist noemen.
In die tijd bestonden oorlogsmisdaden nog niet maar tegenwoordig zou het "moral bombing" een oorlogsmisdaad zijn. Het doelbewust bombarderen van burgers om het moraal te breken van de Duitsers.quote:Op zaterdag 5 mei 2018 14:30 schreef DeParo het volgende:
[..]
Welke geallieerde oorlogsmisdaden? Churchill is een held, zonder hem had het VK mogelijk al vrede gemaakt met Hitler en met alle gevolgen van dien, mede dankzij zijn pitbull mentaliteit is de oorlog door de geallieerden gewonnen.
Ja, okee, goed... maar goed fascisme is een beetje de overkoepelende term voor zowel Italiaans fascisme als nazisme. En daar zitten verschillen tussen. Dus nu krijgen we wel een discussie over wat we moeten verstaan onder de term fascisme in jouw stelling. En dan nog vind ik niet dat Churchill een fascist was. Maar de stelling dat dankzij Hitler ook Churchill zijn finest hour beleefde is wel waar imho. Geboren in 1874 was Churchill inmiddels 65 toen de oorlog uitbrak en bijna 66 toen hij prime-minister werd, dus eigenlijk was zijn carrière al min of meer een beetje voorbij (alhoewel die knakkers wel langer bleven zitten natuurlijk). Neemt allemaal niet weg dat Churchill een rots in de branding is geweest en voor UK en ook voor de rest van bezet Europa.quote:Op maandag 7 mei 2018 17:43 schreef Ringo het volgende:
Een fascist is natuurlijk niet hetzelfde als een nazi.
Al zijn alle nazi's per definitie fascisten.
Laten we niet vergeten dat Churchill als minister van Marinezaken in Gallipoli voor een grote klerezooi heeft gezorgd. WOII heeft zijn reputatie wel behoorlijk opgevijzeld natuurlijk, al was dat ook pas nadat de Britten werden aangevallen. Daarvoor wou ie (net als vele andere landen) zich behoorlijk afzijdig houden van de Duitsers.quote:Op maandag 7 mei 2018 17:52 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Ja, okee, goed... maar goed fascisme is een beetje de overkoepelende term voor zowel Italiaans fascisme als nazisme. En daar zitten verschillen tussen. Dus nu krijgen we wel een discussie over wat we moeten verstaan onder de term fascisme in jouw stelling. En dan nog vind ik niet dat Churchill een fascist was. Maar de stelling dat dankzij Hitler ook Churchill zijn finest hour beleefde is wel waar imho. Geboren in 1874 was Churchill inmiddels 65 toen de oorlog uitbrak en bijna 66 toen hij prime-minister werd, dus eigenlijk was zijn carrière al min of meer een beetje voorbij (alhoewel die knakkers wel langer bleven zitten natuurlijk). Neemt allemaal niet weg dat Churchill een rots in de branding is geweest en voor UK en ook voor de rest van bezet Europa.
"We shall go on to the end. We shall fight in France, we shall fight on the seas and oceans, we shall fight with growing confidence and growing strength in the air, we shall defend our island, whatever the cost may be. We shall fight on the beaches, we shall fight on the landing grounds, we shall fight in the fields and in the streets, we shall fight in the hills; we shall never surrender and if, which I do not for a moment believe, this island or a large part of it were subjugated and starving, then our Empire beyond the seas, armed and guarded by the British Fleet, would carry on the struggle, until, in God's good time, the New World, with all its power and might, steps forth to the rescue and the liberation of the old."
Dat klopt Gallipoli was idd een heel grote mislukking en heeft tienduizenden Britten en mensen uit het Gemenebest het leven gekost. Daarna is hij volgens mij ook 8 jaar in verbanning gegaan.quote:Op maandag 7 mei 2018 18:21 schreef Falco het volgende:
[..]
Laten we niet vergeten dat Churchill als minister van Marinezaken in Gallipoli voor een grote klerezooi heeft gezorgd. WOII heeft zijn reputatie wel behoorlijk opgevijzeld natuurlijk, al was dat ook pas nadat de Britten werden aangevallen. Daarvoor wou ie (net als vele andere landen) zich behoorlijk afzijdig houden van de Duitsers.
Nee, het is het weergeven van de gegeven feiten.quote:
Herinner je nog de reacties toen er gemeenten waren die Duitse soldaten wilden herdenken?quote:Op dinsdag 8 mei 2018 08:51 schreef Elzies het volgende:
[..]
Dus om daar anno 2018 ineens zo'n ophef over te gaan maken.
Toen dreigde men niet te gaan schreeuwen op de Dam tijdens de herdenking.quote:Op dinsdag 8 mei 2018 10:48 schreef jajablahblah het volgende:
[..]
Herinner je nog de reacties toen er gemeenten waren die Duitse soldaten wilden herdenken?
De ophef was er niet minder om.quote:Op dinsdag 8 mei 2018 10:55 schreef Elzies het volgende:
[..]
Toen dreigde men niet te gaan schreeuwen op de Dam tijdens de herdenking.
En wat precies hebben wij met Duitse soldaten te maken? Als Duitsland zijn gevallen soldaten herdenkt (en dat doen ze ook gewoon op bepaalde dagen) moeten ze dat zelf weten.quote:Op dinsdag 8 mei 2018 10:48 schreef jajablahblah het volgende:
Herinner je nog de reacties toen er gemeenten waren die Duitse soldaten wilden herdenken?
Het ging over Duitse soldaten herdenken ín Nederland, tijdens een Nederlandse herdenking:quote:Op dinsdag 8 mei 2018 12:00 schreef AchJa het volgende:
[..]
En wat precies hebben wij met Duitse soldaten te maken? Als Duitsland zijn gevallen soldaten herdenkt (en dat doen ze ook gewoon op bepaalde dagen) moeten ze dat zelf weten.
En voor de Nederlands-Indiërs die hun buren hebben zien vermoorden door de bersiap, zijn dat de smeerlappen. Maar daar hoor je die "geen4meivoormij" types nooit over.....over racisme en hypocrisie gesproken!quote:Op dinsdag 8 mei 2018 12:13 schreef jajablahblah het volgende:
[..]
Het ging over Duitse soldaten herdenken ín Nederland, tijdens een Nederlandse herdenking:
https://www.trouw.nl/home(...)herdenken-~a4a1ba72/
Over daders herdenken ja of nee.
Indië-gangers zijn in de ogen van heel wat mensen daders, geen slachtoffers.
Dus? Daar hebben we geen zak mee te maken op een nationale herdenking.quote:Op dinsdag 8 mei 2018 12:13 schreef jajablahblah het volgende:
[..]
Het ging over Duitse soldaten herdenken ín Nederland, tijdens een Nederlandse herdenking:
https://www.trouw.nl/home(...)herdenken-~a4a1ba72/
Daar heb ik niet zoveel boodschap aan. Er bestaan ook lui die nog steeds het nazisme aanhangen.quote:Over daders herdenken ja of nee.
Indië-gangers zijn in de ogen van heel wat mensen daders, geen slachtoffers.
Laten we het hopen.quote:Op dinsdag 8 mei 2018 11:21 schreef jajablahblah het volgende:
[..]
De ophef was er niet minder om.
Volgens mij is iedereen het er trouwens wel over eens dat het "schreeuwen op de dam tijdens de herdenking" geen goede manier is om aandacht voor je issue te vragen, dus dat argument is wel klaar toch?
In ieder geval ook veel ex-Oostfrontstrijders.quote:Op dinsdag 8 mei 2018 12:49 schreef Ringo het volgende:
Volgens mij waren er best veel oud-verzetslui onder de mannen die naar Indië gingen om tegen Soekarno te vechten.
Dat ging in één beweging door onder de noemer van vaderlandsliefde.
Dat moet dan een mooi stel bij elkaar zijn geweest.quote:Op woensdag 9 mei 2018 07:45 schreef LXIV het volgende:
In ieder geval ook veel ex-Oostfrontstrijders.
Tja. Ze stonden er toch samen voor dus meestal zijn dat soort politieke aspecten niet zo relevant voor de onderlinge kameraadschap.quote:Op woensdag 9 mei 2018 09:26 schreef Ringo het volgende:
[..]
Dat moet dan een mooi stel bij elkaar zijn geweest.
Gingen die niet vooral naar Korea?quote:Op woensdag 9 mei 2018 07:45 schreef LXIV het volgende:
[..]
In ieder geval ook veel ex-Oostfrontstrijders.
quote:Morgen is het Veteranendag. Sommige Nederlandse veteranen hebben een ’gemengd verleden’: behalve voor het Koninkrijk hebben ze ook voor Duitsland gevochten.
De begroeting door zijn pelotonscommandant vergeet Jan Niessen nooit. „Ze hadden jullie daar kapot moeten schieten”, kreeg Niessen te horen toen hij zich in 1947 bij zijn eenheid meldde. ’Jullie’, dat waren Nederlanders die in de Tweede Wereldoorlog vrijwillig in het Duitse leger hadden gediend. Jan Niessen (1927) was een van hen. Ruim een jaar maakte hij deel uit van de gevreesde Waffen SS. Dat bleek geen beletsel om hem na de oorlog bij de Koninklijke landmacht in te lijven voor dienst in toenmalig Nederlands-Indië.
Of ze geven er geen aandacht aan om mensen op ideeën te brengen, of het wordt in stilte voorbereid, of er gaan dit jaar helemaal geen rare dingen gebeuren.quote:
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |