Nee, wetenschappelijk onderzoek door oa meneer R. Rummelquote:Op vrijdag 4 mei 2018 16:08 schreef AchJa het volgende:
[..]
Volgens mij is dat cijfer door Indonesie zelf de wereld in geholpen.
Vooral dwangarbeiders te ronselen en ze niets of nauwelijks wat te eten te geven en slecht te behandelen.quote:Op vrijdag 4 mei 2018 16:03 schreef EdvandeBerg het volgende:
[..]
Dat is nieuw voor mij. Ik dacht altijd dat de Japanners zoete broodjes probeerden te bakken bij de Indonesiers (zoals de Duitsers dat aanvankelijk in Nederland deden). Hoe kwamen die Indonesische slachtoffers dan? Zijn er vanuit de Indonesische separatisten grootschalige opstanden tegen de Japanners geweest die onderdrukt werden?
Kan best dat die door embarmelijke omstandigheden zijn omgekomen, dat weet ik niet precies, en in deze tijd hebben we het vooral over de belangrijke populatiecentra zoals op Java bijvoorbeeld dus.quote:Op vrijdag 4 mei 2018 16:45 schreef EdvandeBerg het volgende:
[..]
[..]
Indonesie / NL-Indie was/is heel groot, dus we spreken over een heel andere schaal. Maar vier miljoen zijn heel veel mensen om te vermoorden. Tienduizenden kan ik mij voorstellen, maar 4 miljoen?
Het enige dat ik over dit getal kan vinden in de wiki is dat het genoemd wordt als het totale aantal burgerslachtoffers. Kan zijn dat het niet alleen de Indonesiërs betreft dus.quote:Op vrijdag 4 mei 2018 16:45 schreef EdvandeBerg het volgende:
[..]
[..]
Indonesie / NL-Indie was/is heel groot, dus we spreken over een heel andere schaal. Maar vier miljoen zijn heel veel mensen om te vermoorden. Tienduizenden kan ik mij voorstellen, maar 4 miljoen?
Dat is natuurlijk ook gewoon bullshit. Ik heb toevallig enkele kampen bezocht. Mensen werden opgebruikt. Letterlijk tot aan het bot kapotgewerkt en wegegooid.quote:Op vrijdag 4 mei 2018 16:56 schreef Pietverdriet het volgende:
Ik kan me nog een aflevering van Hier is Adriaan van Dis Herinneren waar een historicus onderzoek presenteerde dat als je keek naar Nederlanders in de Jappenkampen, de hoeveelheid werk die ze moesten doen en de Kcal die ze binnenkregen dit vergelijkbaar was met hoe de Nederlanders de Koelies (Chinese contractarbeiders, feitelijk een soort slavernij) hadden behandeld.
Link naar onderzoek trouwens?quote:Op vrijdag 4 mei 2018 16:56 schreef Pietverdriet het volgende:
Ik kan me nog een aflevering van Hier is Adriaan van Dis Herinneren waar een historicus onderzoek presenteerde dat als je keek naar Nederlanders in de Jappenkampen, de hoeveelheid werk die ze moesten doen en de Kcal die ze binnenkregen dit vergelijkbaar was met hoe de Nederlanders de Koelies (Chinese contractarbeiders, feitelijk een soort slavernij) hadden behandeld. Adriaan van Dis werd daar boos over, zijn ouders hadden in het Jappenkamp gezeten. Tja, je eigen leed is altijd erger
Helaas, uitzending was zeker 30 jaar geleden, als het niet langer is.quote:
En dit https://javapost.nl/2014/05/17/oorlogsstatistieken/quote:Op vrijdag 4 mei 2018 16:45 schreef EdvandeBerg het volgende:
[..]
[..]
quote:De Jong vermeldt dat van de 50 miljoen Javanen en Madoerezen er tijdens de Japanse bezetting circa 2,5 miljoen zijn gestorven; dit betekent een sterftepercentage van 5% (11b, p. 572). De Indonesische regering schatte het totale dodental begin jaren 1950 op 4 miljoen (S. Sato, ‘War’, p. 155).
Lijkt mij ook sterk. De Nederlanders zullen niet zo netjes zijn geweest richting die contractarbeiders, maar het bewust laten doodwerken van je arbeiders lijkt mij een behoorlijk stukje te ver te gaan. Dan zouden er te veel mensen binnen die organisaties weigeren mee te werken. Binnen een wrede fascistische organisatie als het Japanse bezettingsleger tijdens een oorlog jegens mensen die je inferieur acht, is het een heel ander verhaal.quote:Op vrijdag 4 mei 2018 16:59 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Dat is natuurlijk ook gewoon bullshit. Ik heb toevallig enkele kampen bezocht. Mensen werden opgebruikt. Letterlijk tot aan het bot kapotgewerkt en wegegooid.
Slavernij of rechtenloze contractarbeid is geen pretje maar het is onzin om dat te vergelijken met de roofbouw van werkkampen.
Kongo Vrijstaat was officieel een onafhankelijke staat met de Belgische koning als staatshoofd. Er was geen oorlog, volgens jouw redenering zou het dan wel meevallen...quote:Op vrijdag 4 mei 2018 17:05 schreef EdvandeBerg het volgende:
[..]
Lijkt mij ook sterk. De Nederlanders zullen niet zo netjes zijn geweest richting die contractarbeiders, maar het bewust laten doodwerken van je arbeiders lijkt mij een behoorlijk stukje te ver te gaan. Dan zouden er te veel mensen binnen die organisaties weigeren mee te werken. Binnen een wrede fascistische organisatie als het Japanse bezettingsleger tijdens een oorlog jegens mensen die je inferieur acht, is het een heel ander verhaal.
Ze moeten gewoon hetzelfde doen als die parkland overlevenden als die mensen media aandacht krijgen ga je gewoon adverteerders publiekelijk vragen of ze zich associëren met zo'n persoon.quote:Op vrijdag 4 mei 2018 15:57 schreef EdvandeBerg het volgende:
[..]
Je vergeet nog even dat Mijerink en die andere halve zolen natuurlijk nog volop in de media een podium zullen krijgen (DWDD en andere VARA/NPO programma's en Humberto)
Tsja. Het NIOD denkt er toch echt anders over.quote:Op vrijdag 4 mei 2018 16:49 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Nee, wetenschappelijk onderzoek door oa meneer R. Rummel
https://en.m.wikipedia.org/wiki/World_War_II_casualties
... aldus de ware Nederlander die op 4 mei ter ere van de Duitsers 'Erika' meelalt.quote:Op vrijdag 4 mei 2018 15:43 schreef Scarface88 het volgende:
[..]
Totdat de complete Nederlandse cultuur kapot is. Pas dan zijn de gevaarlijke linkse gekken tevreden. Onderdanig en in de minderheid. Vreemdeling in je eigen land.
Die schietpartij op die school in februariquote:
Dat kan, heb trouwens niet de indruk dat er héél erg veel onderzoek naar gedaan is.quote:Op vrijdag 4 mei 2018 17:47 schreef AchJa het volgende:
[..]
Tsja. Het NIOD denkt er toch echt anders over.
In het noorden van China... De foto's van de gespietste baby's enz.quote:Op vrijdag 4 mei 2018 17:18 schreef Pietverdriet het volgende:
Of er nu 1, 2, 4 of 6 miljoen indonesiers door de Japanners zijn vermoord, feit blijft dat het slachtoffers waren in ons koninkrijk waar je eigenlijk nooit wat van hoort. Als het al over ons Indië gaat heeft men het over de Hollanders in de Jappenkampen. Over de Indonesiërs of de andere zuid oost Aziaten hoor of lees je hoogst zelden wat. Japanners hebben niet alleen in Indonesië verschrikkelijk huis gehouden, maar ook in China, Korea, Filipijnen etc etc
Ja, goed, dat is idd wel een punt. Maar is dat het punt van Meijerink en #geen4mei dan?quote:Op vrijdag 4 mei 2018 09:04 schreef DustPuppy het volgende:
Zwijgen over die 4 miljoen dode ‘onderdanen’ in Nederlands-Indië is ook kolonialisme
Fair enough.
Ja, wat denk je van de verovering van Nanking, toenmalig Chinese hoofdstad, dan, in 1937? Goed, was voor de oorlog en niet in voormalig Nederlands-Indië, maar dat is echt ongehoorde barbarij geweest.quote:Op vrijdag 4 mei 2018 18:36 schreef Spanky78 het volgende:
[..]
In het noorden van China... De foto's van de gespietste baby's enz.
Kolere wat waren die gasten gruwelijk bezig. Als je denkt dat het niet wreder kon dan de Duitsers... Nou, dit kan er mee wedijveren.
Jep.quote:Op vrijdag 4 mei 2018 18:36 schreef Spanky78 het volgende:
[..]
In het noorden van China... De foto's van de gespietste baby's enz.
Kolere wat waren die gasten gruwelijk bezig. Als je denkt dat het niet wreder kon dan de Duitsers... Nou, dit kan er mee wedijveren.
Ja, hou maar op. Het is wel duidelijk natuurlijk. Dit was Atjeh?quote:Op vrijdag 4 mei 2018 18:42 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Jep.
Maar op kleinere schaal konden wij er ook wat van in Ons Indie
Brief van Colijn, later premier van Nederland aan zijn vrouw
‘ Ik heb er een vrouw gezien die, met een kind van ongeveer 1/2 jaar op den linkerarm, en een lange lans in de rechterhand op ons aanstormde. Een kogel van ons doodde moeder en kind. We mochten toen geen genade meer geven. Ik heb 9 vrouwen en 3 kinderen, die genade vroegen, op een hoop moeten zetten, en zo dood laten schieten. Het was onaangenaam werk, maar 't kon niet anders. De soldaten regen ze met genot aan hun bajonetten. 't Was een verschrikkelijk werk. Ik zal er maar over eindigen.”
Op zich wel natuurlijk.quote:Op vrijdag 4 mei 2018 15:38 schreef Bluesdude het volgende:
Ik verwacht ook kritiek begin augustus in aanloop naar de 15 augustusherdenking.
Fatsoensrakkers die de herdenkers verwijten alleen hun familie, kennissen , de eigen groep te herdenken en niet de Indonesiërs die omkwamen in WO II.
Rouwen en herdenken doen mensen natuurlijkerwijs vooral voor de eigen groep.
Is gewoon een menselijk eigenschap. Heel normaal.
Men heeft wel een punt om aandacht te vragen voor Indonesische slachtoffers uit die jaren, maar als dat moralistisch gedaan wordt en mensen etiketjes van racistisch en koloniaal wordt opgeplakt... ....... hoedt u voor deze fatsoenrakkers.
Nee, de Lombok oorlogquote:Op vrijdag 4 mei 2018 18:43 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Ja, hou maar op. Het is wel duidelijk natuurlijk. Dit was Atjeh?
Verschrikkelijke ellende is het natuurlijk hè, je krijgt er idd gewoon buikpijn van...quote:Op vrijdag 4 mei 2018 18:47 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Nee, de Lombok oorlog
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Lombok-oorlog_1894
Atjeh was nog veel erger, maar daardoor kreeg Nederland wel de enorme olievelden in handen, werd de Bataafse opgericht, later Shell en werd het koningshuis schathemeltje rijk
In Australië zien ze Indonesië als waarschijnlijk toekomstig agressor in die regio.quote:Op vrijdag 4 mei 2018 18:49 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Verschrikkelijke ellende is het natuurlijk hè, je krijgt er idd gewoon buikpijn van...
Maar dat maakt zo'n herrie.quote:Op vrijdag 4 mei 2018 19:57 schreef haags_kwartiertje het volgende:
Beter schieten ze dat soort de debielen meteen in de knie
quote:Op vrijdag 4 mei 2018 19:57 schreef haags_kwartiertje het volgende:
Beter schieten ze dat soort de debielen meteen in de knie nek
en nog meer schreeuwen.quote:Op vrijdag 4 mei 2018 19:57 schreef haags_kwartiertje het volgende:
Beter schieten ze dat soort de debielen meteen in de knie
Best een goed idee eigenlijk.quote:Op vrijdag 4 mei 2018 19:59 schreef maan_man het volgende:
Gewoon om 20:00 geen geluid uitzenden = geen aandacht voor dwazen.
nog niet heel chique maar alsnogquote:
Er was een schreeuwer een paar minuten voor de herdenking.quote:Op vrijdag 4 mei 2018 20:02 schreef Harvest89 het volgende:
Niets gebeurd. Wat een lafaard is die Rogier.
ik nietquote:Op vrijdag 4 mei 2018 20:03 schreef Revolution-NL het volgende:
Ik zie alleen maar witte mensen in het publiek
Ik nietquote:Op vrijdag 4 mei 2018 20:03 schreef Revolution-NL het volgende:
Viel mij ook op. Nog nooit zo'n witte Dam gezienquote:Op vrijdag 4 mei 2018 20:03 schreef Revolution-NL het volgende:
Ik zag een kleurling, maar het is inderdaad geen afspiegeling van A'dam.quote:Op vrijdag 4 mei 2018 20:03 schreef Revolution-NL het volgende:
Je moet natuurlijk wel op tijd komen.quote:Op vrijdag 4 mei 2018 20:03 schreef Revolution-NL het volgende:
Ze zeiden dat ze het tijdens de stilte willen uitvoeren, met een luchtalarm.quote:Op vrijdag 4 mei 2018 20:03 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Er was een schreeuwer een paar minuten voor de herdenking.
De lichtgetinten komen straks. Om de rouwkransen aan barrels te schoppen.quote:Op vrijdag 4 mei 2018 20:03 schreef Revolution-NL het volgende:
Alsof Mocro's Joden gaan herdenken.quote:Op vrijdag 4 mei 2018 20:04 schreef Rianne84 het volgende:
[..]
Viel mij ook op. Nog nooit zo'n witte Dam gezien
mwah valt nog wel mee, er was 1 idioot vandaagquote:Op vrijdag 4 mei 2018 20:05 schreef Twiitch het volgende:
Vanaf nu geen herdenking meer zonder dit soort malloten. Volgend jaar staan er meer, let maar op.
Net als bij koningsdag.quote:Op vrijdag 4 mei 2018 20:03 schreef Revolution-NL het volgende:
Dat ging op zwart, zoals elk jaar.quote:
Waarschijnlijk was het gewoon die ene kneus. Alsof het over een groepering gaat ofzoquote:Op vrijdag 4 mei 2018 20:05 schreef Twiitch het volgende:
Vanaf nu geen herdenking meer zonder dit soort malloten. Volgend jaar staan er meer, let maar op.
Racistquote:Op vrijdag 4 mei 2018 20:03 schreef Revolution-NL het volgende:
Dat gezeik met zwarte Piet is ook met één idioot begonnen.quote:Op vrijdag 4 mei 2018 20:05 schreef Mexicanobakker het volgende:
[..]
mwah valt nog wel mee, er was 1 idioot vandaag
Hij heeft best wat aanhang hoor.quote:Op vrijdag 4 mei 2018 20:06 schreef Caland het volgende:
[..]
Waarschijnlijk was het gewoon die ene kneus. Alsof het over een groepering gaat ofzo
Valt allemaal wel mee. Gekkies die de daad niet bij het woord voegen vooral.quote:
Vreselijk.quote:Op vrijdag 4 mei 2018 18:42 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Jep.
Maar op kleinere schaal konden wij er ook wat van in Ons Indie
Brief van Colijn, later premier van Nederland aan zijn vrouw
‘ Ik heb er een vrouw gezien die, met een kind van ongeveer 1/2 jaar op den linkerarm, en een lange lans in de rechterhand op ons aanstormde. Een kogel van ons doodde moeder en kind. We mochten toen geen genade meer geven. Ik heb 9 vrouwen en 3 kinderen, die genade vroegen, op een hoop moeten zetten, en zo dood laten schieten. Het was onaangenaam werk, maar 't kon niet anders. De soldaten regen ze met genot aan hun bajonetten. 't Was een verschrikkelijk werk. Ik zal er maar over eindigen.”
Kreeg hij trouwens de militaire Willemsorde voor
Gewoon verbieden, dan zal t wel meevallenquote:Op vrijdag 4 mei 2018 20:08 schreef Twiitch het volgende:
[..]
Dat gezeik met zwarte Piet is ook met één idioot begonnen.
En dat is nog steeds niet heel veel meer dan een handjevol idioten. Ik merk weinig van een volksbeweging tegen Zwarte Piet.quote:Op vrijdag 4 mei 2018 20:08 schreef Twiitch het volgende:
[..]
Dat gezeik met zwarte Piet is ook met één idioot begonnen.
Nu pas?quote:Op vrijdag 4 mei 2018 20:07 schreef Ringo het volgende:
Zo, ook weer overleefd.
Lekker aan het bier nu!
Zomervakantie. In het Caribisch gedeelte van Nederland is het dan namelijk winter. Dat toont maar weer aan dat Nederland Eurocentrisch geregeerd wordt.quote:Op vrijdag 4 mei 2018 20:09 schreef Revolution-NL het volgende:
Hebben we naast zwarte piet nog maar racistische evenementen dit jaar?
In de media is die er wel.quote:Op vrijdag 4 mei 2018 20:10 schreef beantherio het volgende:
[..]
En dat is nog steeds niet heel veel meer dan een handjevol idioten. Ik merk weinig van een volksbeweging tegen Zwarte Piet.
Kwakuquote:Op vrijdag 4 mei 2018 20:09 schreef Revolution-NL het volgende:
Koningsdag is ook vast wel racistisch. Geen idee waarom maar er is vast iets te bedenken.quote:Op vrijdag 4 mei 2018 20:09 schreef Revolution-NL het volgende:
De Russen trokken ook moordend en verkrachtend rond. De Russen wisten echt niet wat er had gespeeld, dus niet alleen Duitse vrouwen werden verkracht, maar ook bijvoorbeeld Poolse en Joodse.quote:Op vrijdag 4 mei 2018 20:09 schreef Spanky78 het volgende:
[..]
Vreselijk.
En ja, in koloniale tijden is er ook enorm gemoord en geweld gebruikt.
Eigenlijk is er altijd enorm veel gemoord, het werd vaak steeds een beetje minder. Maar soms ook een stap achteruit en twee vooruit.
De slachtoffers hebben daar niets aan, maar het is wel zo.
Koningshuis deed niks tegen slavernij. Dus racistisch. Dat we een republiek waren doet er niet toe.quote:Op vrijdag 4 mei 2018 20:11 schreef beantherio het volgende:
[..]
Koningsdag is ook vast wel racistisch. Geen idee waarom maar er is vast iets te bedenken.
En prinsjesdag vanwege dat ene plaatje op de gouden koets.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |