In het noorden van China... De foto's van de gespietste baby's enz.quote:Op vrijdag 4 mei 2018 17:18 schreef Pietverdriet het volgende:
Of er nu 1, 2, 4 of 6 miljoen indonesiers door de Japanners zijn vermoord, feit blijft dat het slachtoffers waren in ons koninkrijk waar je eigenlijk nooit wat van hoort. Als het al over ons Indië gaat heeft men het over de Hollanders in de Jappenkampen. Over de Indonesiërs of de andere zuid oost Aziaten hoor of lees je hoogst zelden wat. Japanners hebben niet alleen in Indonesië verschrikkelijk huis gehouden, maar ook in China, Korea, Filipijnen etc etc
Ja, goed, dat is idd wel een punt. Maar is dat het punt van Meijerink en #geen4mei dan?quote:Op vrijdag 4 mei 2018 09:04 schreef DustPuppy het volgende:
Zwijgen over die 4 miljoen dode ‘onderdanen’ in Nederlands-Indië is ook kolonialisme
Fair enough.
Ja, wat denk je van de verovering van Nanking, toenmalig Chinese hoofdstad, dan, in 1937? Goed, was voor de oorlog en niet in voormalig Nederlands-Indië, maar dat is echt ongehoorde barbarij geweest.quote:Op vrijdag 4 mei 2018 18:36 schreef Spanky78 het volgende:
[..]
In het noorden van China... De foto's van de gespietste baby's enz.
Kolere wat waren die gasten gruwelijk bezig. Als je denkt dat het niet wreder kon dan de Duitsers... Nou, dit kan er mee wedijveren.
Jep.quote:Op vrijdag 4 mei 2018 18:36 schreef Spanky78 het volgende:
[..]
In het noorden van China... De foto's van de gespietste baby's enz.
Kolere wat waren die gasten gruwelijk bezig. Als je denkt dat het niet wreder kon dan de Duitsers... Nou, dit kan er mee wedijveren.
Ja, hou maar op. Het is wel duidelijk natuurlijk. Dit was Atjeh?quote:Op vrijdag 4 mei 2018 18:42 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Jep.
Maar op kleinere schaal konden wij er ook wat van in Ons Indie
Brief van Colijn, later premier van Nederland aan zijn vrouw
‘ Ik heb er een vrouw gezien die, met een kind van ongeveer 1/2 jaar op den linkerarm, en een lange lans in de rechterhand op ons aanstormde. Een kogel van ons doodde moeder en kind. We mochten toen geen genade meer geven. Ik heb 9 vrouwen en 3 kinderen, die genade vroegen, op een hoop moeten zetten, en zo dood laten schieten. Het was onaangenaam werk, maar 't kon niet anders. De soldaten regen ze met genot aan hun bajonetten. 't Was een verschrikkelijk werk. Ik zal er maar over eindigen.”
Op zich wel natuurlijk.quote:Op vrijdag 4 mei 2018 15:38 schreef Bluesdude het volgende:
Ik verwacht ook kritiek begin augustus in aanloop naar de 15 augustusherdenking.
Fatsoensrakkers die de herdenkers verwijten alleen hun familie, kennissen , de eigen groep te herdenken en niet de Indonesiërs die omkwamen in WO II.
Rouwen en herdenken doen mensen natuurlijkerwijs vooral voor de eigen groep.
Is gewoon een menselijk eigenschap. Heel normaal.
Men heeft wel een punt om aandacht te vragen voor Indonesische slachtoffers uit die jaren, maar als dat moralistisch gedaan wordt en mensen etiketjes van racistisch en koloniaal wordt opgeplakt... ....... hoedt u voor deze fatsoenrakkers.
Nee, de Lombok oorlogquote:Op vrijdag 4 mei 2018 18:43 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Ja, hou maar op. Het is wel duidelijk natuurlijk. Dit was Atjeh?
Verschrikkelijke ellende is het natuurlijk hè, je krijgt er idd gewoon buikpijn van...quote:Op vrijdag 4 mei 2018 18:47 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Nee, de Lombok oorlog
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Lombok-oorlog_1894
Atjeh was nog veel erger, maar daardoor kreeg Nederland wel de enorme olievelden in handen, werd de Bataafse opgericht, later Shell en werd het koningshuis schathemeltje rijk
In Australië zien ze Indonesië als waarschijnlijk toekomstig agressor in die regio.quote:Op vrijdag 4 mei 2018 18:49 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Verschrikkelijke ellende is het natuurlijk hè, je krijgt er idd gewoon buikpijn van...
Maar dat maakt zo'n herrie.quote:Op vrijdag 4 mei 2018 19:57 schreef haags_kwartiertje het volgende:
Beter schieten ze dat soort de debielen meteen in de knie
quote:Op vrijdag 4 mei 2018 19:57 schreef haags_kwartiertje het volgende:
Beter schieten ze dat soort de debielen meteen in de knie nek
en nog meer schreeuwen.quote:Op vrijdag 4 mei 2018 19:57 schreef haags_kwartiertje het volgende:
Beter schieten ze dat soort de debielen meteen in de knie
Best een goed idee eigenlijk.quote:Op vrijdag 4 mei 2018 19:59 schreef maan_man het volgende:
Gewoon om 20:00 geen geluid uitzenden = geen aandacht voor dwazen.
nog niet heel chique maar alsnogquote:
Er was een schreeuwer een paar minuten voor de herdenking.quote:Op vrijdag 4 mei 2018 20:02 schreef Harvest89 het volgende:
Niets gebeurd. Wat een lafaard is die Rogier.
ik nietquote:Op vrijdag 4 mei 2018 20:03 schreef Revolution-NL het volgende:
Ik zie alleen maar witte mensen in het publiek
Ik nietquote:Op vrijdag 4 mei 2018 20:03 schreef Revolution-NL het volgende:
Viel mij ook op. Nog nooit zo'n witte Dam gezienquote:Op vrijdag 4 mei 2018 20:03 schreef Revolution-NL het volgende:
Ik zag een kleurling, maar het is inderdaad geen afspiegeling van A'dam.quote:Op vrijdag 4 mei 2018 20:03 schreef Revolution-NL het volgende:
Je moet natuurlijk wel op tijd komen.quote:Op vrijdag 4 mei 2018 20:03 schreef Revolution-NL het volgende:
Ze zeiden dat ze het tijdens de stilte willen uitvoeren, met een luchtalarm.quote:Op vrijdag 4 mei 2018 20:03 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Er was een schreeuwer een paar minuten voor de herdenking.
De lichtgetinten komen straks. Om de rouwkransen aan barrels te schoppen.quote:Op vrijdag 4 mei 2018 20:03 schreef Revolution-NL het volgende:
Alsof Mocro's Joden gaan herdenken.quote:Op vrijdag 4 mei 2018 20:04 schreef Rianne84 het volgende:
[..]
Viel mij ook op. Nog nooit zo'n witte Dam gezien
mwah valt nog wel mee, er was 1 idioot vandaagquote:Op vrijdag 4 mei 2018 20:05 schreef Twiitch het volgende:
Vanaf nu geen herdenking meer zonder dit soort malloten. Volgend jaar staan er meer, let maar op.
Net als bij koningsdag.quote:Op vrijdag 4 mei 2018 20:03 schreef Revolution-NL het volgende:
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |