abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_178925528
Originele OP van Ryan3:
quote:
Oproep voor lawaaidemonstratie tijdens dodenherdenking

Op Facebook is een protest aangekondigd waarbij de demonstranten lawaai willen maken tijdens de Nationale Dodenherdenking op de Dam.

'Kom ook demonstreren tegen racistische 4 mei viering', is te lezen op de pagina. De organisator van het 'event' is Geen 4 Mei Voor Mij, een comité dat al jaren klaagt over de dodenherdenking. Op 4 mei worden niet alleen de slachtoffers van de Tweede Wereldoorlog herdacht, maar ook militairen die sindsdien omkwamen. Dus ook de soldaten die deelnamen aan de politionele acties in Indonesië.

Geen 4 Mei Voor Mij wil juist aandacht voor de slachtoffers in Indonesië. 'Nederland herdenkt echter wél de daders maar dus niet de slachtoffers van deze racistische volkerenmoorden.' Ook vindt de groep het raar dat de Indonesische slachtoffers van de Tweede Wereldoorlog niet herdacht worden. 'Omdat wij dit soort hypocrisie zat zijn en een signaal aan de racisten die ons land regeren willen afgeven, hebben wij daartoe besloten om op 4 mei om 20.00 een (lawaai) manifestatie te organiseren.'

Racisten
Op de Facebookpagina geven tien mensen aan deel te zullen nemen aan de actie en zijn er nog enkele tientallen 'geïnteresseerd'. Er is ook kritiek. Iemand schrijft dat een dergelijke actie alleen maar negatief uitpakt voor de activisten en de steun voor rechtse politici versterkt. 'Ah, oké. Dus we moeten onze agenda's laten bepalen door wat racisten vinden?', reageert Geen 4 Mei Voor Mij op deze kritiek.
Lawaaidemonstratie op de Dam, omdat slachtoffers tijdens de politionele acties niet worden herdacht. :{.

Vraag me af of dit een periode gaat inluiden met ieder jaar veel gedoe rondom de dodenherdenking. :{.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Reactie Van Aartsen:
quote:
Van Aartsen: ’lawaaidemonstratie’ strafbaar

Waarnemend burgemeester Van Aartsen van Amsterdam zegt dat ’alle noodzakelijke maatregelen’ worden genomen om de ’lawaaidemonstratie’ op de Dam tijdens de Nationale Dodenherdenking geen doorgang te laten vinden. Als dat toch gebeurt, zal worden opgetreden.

Volgens Van Aartsen is de herdenking op 4 mei een ’heilig moment’. „Het is heel duidelijk dat deze groep één doel heeft, het verstoren van de 4 mei bijeenkomst. Dat heeft niets te maken met demonstreren. Het effectueren is strafbaar”, aldus Van Aartsen.

Gisteren werd op Facebook door de groep ’Geen 4 Mei voor Mij’ aangekondigd de twee minuten stilte te doorbreken met geroep om een signaal af te geven aan „de racisten die ons land regeren.” Volgens Van Aartsen wordt getracht in contact te komen met de beweging. Er is nog geen kennisgeving bij de gemeente gedaan voor een demonstratie.
https://www.telegraaf.nl/(...)monstratie-strafbaar

Reactie daarop van de actiegroep:
quote:
Rechtbank beslist over lawaaiprotest tijdens Nationale Dodenherdenking

De activisten die de twee minuten stilte tijdens de Nationale Herdenking vrijdag met een lawaaidemonstratie willen verstoren, hebben een rechtszaak aangespannen om dat mogelijk te maken.

De rechtbank in Amsterdam bevestigt dat de zaak van actiegroep #Geen4MeiVoorMij donderdagmiddag dient. De groep eist dat het verbod dat de Amsterdamse waarnemend burgemeester Jozias van Aartsen heeft afgekondigd tegen de betoging van tafel gaat.

Van Aartsen legde vorige week uit dat hij de Nationale Dodenherdenking op 4 mei als ''een heilig moment'' beschouwt. ''Dat verstoren is onacceptabel en respectloos en bovendien strafbaar", zei hij.

Het Nationaal Comité 4 en 5 Mei deelt die mening en wil niet in gesprek met de initiatiefnemer van de aangekondigde demonstratie. ''Met zijn oproep de herdenking te verstoren, plaatst deze persoon zich buiten het maatschappelijk debat'', zegt het comité dinsdag in een verklaring. ''De oproep tot een lawaaidemo is respectloos.''

De actievoerders vinden dat de huidige herdenking ''racistisch" is en alleen stilstaat bij ''de 22.000 witte slachtoffers" tijdens de Tweede Wereldoorlog en niet ''de vier miljoen doden door oorlogsgeweld in Nederlands-Indië".

Verzoek
Na een gesprek met de gemeente Amsterdam die het protest heeft verboden, wilde de initiatiefnemer in gesprek met het Nationaal Comité 4 en 5 mei, dat de Nationale Dodenherdenking organiseert. Het comité weigerde op het verzoek in te gaan.

''Maandag was er in de Balie een debat over wie we herdenken, en waarom aan de hand van het boek De stilte en de storm van Ilse Raaijmakers over de geschiedenis van de herdenkingsdagen in Nederland. Iedereen die een bijdrage wil leveren aan het debat was daar van harte welkom.''

Het comité benadrukte dinsdag dat er het hele jaar door nauw contact is ''met tal van groepen van nabestaanden en belangenorganisaties, ook met groepen uit de voormalig Nederlands-Indische en Indonesische gemeenschappen''.
https://www.nu.nl/4-en-5-(...)dodenherdenking.html
Debat in de Balie:

Samenvatting uitspraak rechter:
- luchtalarm verboden
- demonstratie verboden
- gebiedsverbod Dam Meijerink tussen 18:00 en 22:00

[ Bericht 0% gewijzigd door Ryan3 op 03-05-2018 23:42:17 ]
I´m back.
pi_178925561
Maar de uitspraak en de juridische gronden, is dat nou bekend?
I´m back.
  donderdag 3 mei 2018 @ 23:25:17 #3
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_178925568
quote:
0s.gif Op donderdag 3 mei 2018 23:13 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Ja, toch is die discussie dus ook al weer vrij oud en ja, is eigenlijk nooit wat geworden. Overigens ben ik het daar mee eens. ikzelf zou nu ook eerder denken aan sec wo2.
Wat opzich wel een aparte tweedeling blootlegt. Er is een groep die vindt dat de Wehrmacht soldaten ook maar gestuurd werden en je hun dus eigenlijk niets kwalijk kan nemen. Maar aan de andere kant vindt men alle KNIL'ers tot de laatste man oorlogsmisdadigers.
pi_178925638
De nieuwe zwartenpietendiscussie. Houdt het dan nooit op? :'(
pi_178925755
Eventuele lawaaimakers mogen van mij stilletjes worden afgevoerd in een busje om vervolgens helemaal kapot te worden geslagen.
pi_178925757
quote:
1s.gif Op donderdag 3 mei 2018 23:25 schreef AchJa het volgende:

[..]

Wat opzich wel een aparte tweedeling blootlegt. Er is een groep die vindt dat de Wehrmacht soldaten ook maar gestuurd werden en je hun dus eigenlijk niets kwalijk kan nemen. Maar aan de andere kant vindt men alle KNIL'ers tot de laatste man oorlogsmisdadigers.
Ja, klopt.

Overigens dachten wel heel wat NL'ers vlak nadat de bezetting begon dat ook al tav de Wehrmacht: zijn jongens die ook maar gestuurd zijn en vaak al maanden van huis zijn. Laten we er tav de bezetting zelf vooral niet al te hoogdravige ideeën op nahouden. Nou ja wrs tot D-Day pas. Als je ziet hoe die nazi-kliek hier in NL binnenkwam en bijvoorbeeld in Polen of de Sovjet Unie dan begrijpt iedereen dat toch wel; - slechts de Denen hadden het "beter" voor mekaar als het ware, die behielden gewoon hun eigen regering ook en staatshoofd. Alleen voor de joodse NL'ers ging dat wel vrij snel zuidwaarts.
Ben altijd nog wel geïnteresseerd om eens wat op te diepen over de Nederlandsche Unie. Daar was ongeveer 15% van de NL'ers lid van. Oplage van hun krantje was groter dan die van alle landelijke dagbladen tezamen geloof ik.
I´m back.
pi_178925766
quote:
0s.gif Op donderdag 3 mei 2018 23:24 schreef Ryan3 het volgende:
Maar de uitspraak en de juridische gronden, is dat nou bekend?
Het vonnis staat niet online .
Maar iets met openbare orde handhaven ingevolge wet ditendat zusenzo.
Zelf zou ik graag zien dat de rechter de herdenking als demonstratie erkende, wat valt onder vrije meningsuiting .
Dit in antwoord op het verwijt dat de lawaairel een demonstratie is en dus mag wegens de vrije meningsuiting.
pi_178925790
quote:
1s.gif Op donderdag 3 mei 2018 23:34 schreef spiritusbus het volgende:
Eventuele lawaaimakers mogen van mij stilletjes worden afgevoerd in een busje om vervolgens helemaal kapot te worden geslagen.
dat soort fascistische oplossingen lezen we al de hele week hier..
heb je wel eens gehoord van 4 mei ? en fascisme herdenken ?
pi_178925806
quote:
0s.gif Op donderdag 3 mei 2018 23:36 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Ik meende dat bepaalde nazi's ook gewoon werden opgehangen na WO2
  donderdag 3 mei 2018 @ 23:39:03 #10
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_178925844
quote:

[..]

Misschien moet je even loslaten dat het recht op vrijheid van meningsuiting hetzelfde is als het recht op verstoring van andermans herdenking.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_178925855
quote:
0s.gif Op donderdag 3 mei 2018 23:35 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Het vonnis staat niet online .
Maar iets met openbare orde handhaven ingevolge wet ditendat zusenzo.
Zelf zou ik graag zien dat de rechter de herdenking als demonstratie erkende, wat valt onder vrije meningsuiting .
Dit in antwoord op het verwijt dat de lawaairel een demonstratie is en dus mag wegens de vrije meningsuiting.
Ja, nee, ik deduceer, moet je filmpje in OP maar bekijken en de inleiding van die mevrouw die er op gepromoveerd is, dat het hen ten eerste om het memorandum gaat in feite. Dus ze willen niet per se iets herdenken, ja, of dat mensen met een gekleurde huidskleur (folks of color) onderdrukt worden door witte mensen. Anders zou je discussie aangaan en niet die 2 minuten stilte aanvallen imho.
Dus nee.
I´m back.
pi_178925862
Ik hoop dat ze zich gedragen en zo niet dat ze flink gestraft worden voor het misdragen.

Je moet toch wel heel ver heen zijn als je denkt dat dit acceptabel is. Het is gewoon walgelijk.
pi_178925923
quote:

[..]

Oh, herdenken we fascisme op 4 mei? Ik dacht dat we oorlogsslachtoffers herdachten van tijdens en na de Tweede Wereldoorlog.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 03-05-2018 23:43:07 ]
pi_178925938
quote:

[..]

:')
  donderdag 3 mei 2018 @ 23:50:36 #15
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_178926021
quote:
1s.gif Op donderdag 3 mei 2018 23:25 schreef AchJa het volgende:

[..]

of iemand oorlogsmisdadiger is hangt af van zijn daden, niet de zijde waaraan hij toevallig vocht.
The End Times are wild
pi_178926056
De rechter spreekt, zie de video

Kern van haar vonnis is handhaving openbare orde.
Goede kern.... maar ik vind het demonstratierecht van het 4en5 comité, duizenden demonstranten op de dam, miljoenen kijkers thuis een kwestie van vrije meningsuiting... dus de eigen ingetogen wijze, met stiltes, in alle rust en sereniteit , muziek, speeches zijn wezenlijk in deze uiting.
Die erkenning zit niet direct in het gesproken vonnis.
pi_178926097
quote:
0s.gif Op donderdag 3 mei 2018 23:39 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Misschien moet je even loslaten dat het recht op vrijheid van meningsuiting hetzelfde is als het recht op verstoring van andermans herdenking.
Je begrijpt me niet ?
Ik heb het over het demonstratierecht, recht van meningsuiting van 4 en 5 meicomité, duizenden mensen op de dam, miljoenen mensen thuis voor de tv.
pi_178926109
quote:
0s.gif Op donderdag 3 mei 2018 23:52 schreef Bluesdude het volgende:
De rechter spreekt, zie de video

Kern van haar vonnis is handhaving openbare orde.
Goede kern.... maar ik vind het demonstratierecht van het 4en5 comité, duizenden demonstranten op de dam, miljoenen kijkers thuis een kwestie van vrije meningsuiting... dus de eigen ingetogen wijze, met stiltes, in alle rust en sereniteit , muziek, speeches zijn wezenlijk in deze uiting.
Die erkenning zit niet direct in het gesproken vonnis.
Het gaat hen om het met wat je kunt typeren als orde verstoring sort of gebruik van geweld dus veranderen van het memorandum.

Duidelijk en redelijk besluit imho.

[ Bericht 1% gewijzigd door Ryan3 op 04-05-2018 00:01:45 ]
I´m back.
  vrijdag 4 mei 2018 @ 00:00:43 #19
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_178926189
Niets aantrekken van die klapmongolen.

Ik persoonlijk herdenk op 4 mei alle slachtoffers en soldaten van WO2 (inclusief de Wehrmacht soldaten).

Als er mensen zijn die andere overledenen willen herdenken dan ga dan gewoon je gang. Maar ga het niet verpesten of saboteren voor anderen.
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
pi_178926225
quote:
1s.gif Op donderdag 3 mei 2018 23:50 schreef LXIV het volgende:

[..]

of iemand oorlogsmisdadiger is hangt af van zijn daden, niet de zijde waaraan hij toevallig vocht.
Ja, goed, dan gooi je een andere discussie open, die ook al vaak gevoerd is op FOK! in het verleden, dat begrijp je ook wel, toch?
I´m back.
  vrijdag 4 mei 2018 @ 00:07:11 #21
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_178926269
Zie dat het gaat om Rogier Meijerink?

Dat is een vrij bekende demonstrant.
Gewoon niet serieus nemen, want het is een enorme aandachtszoeker.

Heeft vaker bij de rechtbank moeten verschijnen vanwege wat kleine delicten, zoals kraken, en verfbommen gooien naar politie.
pi_178926279
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 mei 2018 00:00 schreef Harvest89 het volgende:
Niets aantrekken van die klapmongolen.

Ik persoonlijk herdenk op 4 mei alle slachtoffers en soldaten van WO2 (inclusief de Wehrmacht soldaten).

Als er mensen zijn die andere overledenen willen herdenken dan ga dan gewoon je gang. Maar ga het niet verpesten of saboteren voor anderen.
Waarom die Wehrmacht soldaten?
I´m back.
  vrijdag 4 mei 2018 @ 00:21:02 #23
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_178926402
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 mei 2018 00:08 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Waarom die Wehrmacht soldaten?
Soldaten zijn soldaten. Aan de Duitse kant zijn er veel soldaten geweest die met eer gevochten hebben voor hun land en volk.

Ik herdenk niet het Duitse regime, maar wel de individuen die gestreden en gebloed hebben voor hun vaderland, familie, en kameraden.
pi_178926483
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 mei 2018 00:21 schreef Harvest89 het volgende:

[..]

Soldaten zijn soldaten. Aan de Duitse kant zijn er veel soldaten geweest die met eer gevochten hebben voor hun land en volk.

Ik herdenk niet het Duitse regime, maar wel de individuen die gestreden en gebloed hebben voor hun vaderland, familie, en kameraden.
Ja, okee, de single fact dat ze daarbij werden gedood en in zulke grote getale is idd wel iets. En wrs waren ze idd geïndoctrineerd daarbij.
Vraag me wel af hoe je ze dan zo gek kreeg om bijvoorbeeld Noorwegen, Denemarken, NL, B, L te overrompelen. Hoe zat dat in zo'n familie? Ja, mijn zoon is doodgeschoten in NL als soldaat? In NL? Huh? Of hoe ging dat in zo'n Duits gezin waarvan misschien een zoon was omgekomen bij Mil of op de Grebbeberg? Wat dacht je dan als Duitse familie?
I´m back.
pi_178926585
Even crossposten, maar ik wil het er toch even inzetten over wo2 en de docureeks The World at War:
deze tekst uitgesproken door Laurence Olivier, geeft ook wel mijn gevoel weer.
quote:
Overigens vind ik nog steeds Grenada's (BBC?) docu The World at War uit 1973 één van de beste wo2-docureeksen. Indrukwekkende narration van Laurence Olivier:

"Down this road, on a summer's day, the soldiers came. Nobody lives here now. They stayed here only a few hours. When they'd gone a community that had lived for a thousand years was dead. This is Oradour-sur-Glane, in France. The day the soldiers came, the people were gathered together. The men were taken to garages and barnes. The women and children were led down this road and they were driven into this church. Here they heard the firing as their men were shot. Then they were killed too. A few weeks later many of those who had done the killing, were themselves dead. In battle. They never rebuilt Oradour, it's ruines are a memorial, it's martyrdom stands for thousand upon thousand of other martyrdoms in Poland, in Russia, in Birma, in China, in a world at war..."
Niets kan deze text duidelijker maken.

[ Bericht 0% gewijzigd door Ryan3 op 04-05-2018 07:23:59 ]
I´m back.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')