abonnement Unibet Coolblue
pi_178583642
💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷⚘🌱🌲🌳🌴🌵🌾🌿☘🍀🍁🍂🍃🍇


Koettie deed het tuinhek dicht, ik gooi m maar weer ff open ;)
pi_178583739
Dat doet me er aan denken dat ik geen poort heb achter. Ik heb mijn moestuin globaal ingericht vandaag. Hier kun je het zien, ik heb twee struiken met een gat in het midden.



Ik heb wel hout om een poort te maken. Maar ik zie mezelf niet water pas palen in de grond jassen. Dus nu had ik bedacht om gewoon een lange metalen buis tussen de struiken te steken, die ik over heb van de CV installatie en daar een bloemen douche gordijntje aan te hangen. :+ Voor wanneer ik wil zonnen met mijn vriendinnen (een van de ouders heeft logeerbedjes die weg gaan. Ultieme zonnebedjes. Ik heb een hele grote schuur voor opslag. _O_ ).

Mijn tuin word echt een idiote bloemen moestuin bende. _O-
  dinsdag 17 april 2018 @ 21:28:55 #3
208890 June.
Seriously?
pi_178587535
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 april 2018 12:41 schreef Teslynd het volgende:
Slakken laten slijmsporen achter. Verder moet je letten op sporen van rupsen, krekels, torren en muizen. Muizen laten een keuteltjesspoor achter (formaat rijstkorrel, zwartig). Bij die anderen moet je het aan de manier van aanvreten zien.

Alleen rupsen kan je uitzetten. Voor hun is het te lastig om weer terug te keren naar de plaats waar ze uit het ei kropen.
Thanks voor alle tips, inmiddels heb ik me iets meer ingelezen en iets minder naïef haha :D :'(
Heb nu van die ecologische slakkenkorrels en een bierval gezet. Heb er aantal dagen geleden forse naaktslakken gezien, maar had toen nog niet zo door hoeveel schade ze kunnen aanrichten..

Goede tip wel van die pincet. Ik flikker ze nu bij ons in de sloot; ik blij en vogels/vissen blij ;)

Hoe zie je trouwens of het rupsenvraat is of slakkenvraat? Op sommige planten zie ik wel slijm en slakken heb ik eerder gezien dus die zitten er sowieso.
Shine bright like a diamond.
pi_178588572
Gatver. Ging net tegels in de schuur leggen want daar wik ik het egel huis als het doorgaat. Ben echt niet bang voor spinnen behalve voor rodewitte celspin want ben ooit gebeten en ze zitten graag in vochtige plekjes zoals... Opgestapelde tegels. Gelukkig aan gedacht handschoenen aan te doen. Blegh

[ Bericht 0% gewijzigd door Koettie op 18-04-2018 09:53:26 ]
  woensdag 18 april 2018 @ 08:40:48 #5
420541 Twieki
Immer Intelligent
pi_178593290
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 april 2018 21:28 schreef June. het volgende:

[..]

Thanks voor alle tips, inmiddels heb ik me iets meer ingelezen en iets minder naïef haha :D :'(
Heb nu van die ecologische slakkenkorrels en een bierval gezet. Heb er aantal dagen geleden forse naaktslakken gezien, maar had toen nog niet zo door hoeveel schade ze kunnen aanrichten..

Goede tip wel van die pincet. Ik flikker ze nu bij ons in de sloot; ik blij en vogels/vissen blij ;)

Hoe zie je trouwens of het rupsenvraat is of slakkenvraat? Op sommige planten zie ik wel slijm en slakken heb ik eerder gezien dus die zitten er sowieso.
Biervallen werken goed tegen (naakt-)slakken, maar keerzijde is dat je ze er ook mee lokt. Of je moet ze aan de rand van de tuin zetten.
Op zaterdag 7 januari 2017 @ 12:28:30 schreef Stofje het volgende:
Held. Thanks. Godverdomme.
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 donderdag 19 april 2018 @ 10:58:27 #6
74056 crew  ToT
pi_178617698


*O*

Het komt nog niet echt egaal op, maar het is al wel duidelijk aan het opkomen! :D
pi_178622030
zondag plantjes besteld, vandaag aangekomen *O*
...
pi_178622170
goed verpakt, spannund :D



slim ook

...
pi_178622217
ik ben tevreden *)



kijk ze mooi zijn bij het wachtbankje

...
pi_178622271
maar sacha, wat is het eigenlijk?

lavatera's, scabiosa's, bergsteentijm en Siberische edelweiss :Y
...
pi_178622312
en als het goed is bloeien ze allemaal wit maar dat is altijd afwachten
...
pi_178623449
quote:
6s.gif Op donderdag 19 april 2018 15:27 schreef sacha het volgende:
en als het goed is bloeien ze allemaal wit maar dat is altijd afwachten
Tuinmeneer kon gewenste plantjes niet ophalen, want druk en/ of uitverkocht.
Denk dat ik straks de buurman aanspreek, die werkt bij direktplant.

Ziet er leuk uit sacha.
Gaat het in een pot of in de volle grond?
pi_178624134
quote:
1s.gif Op donderdag 19 april 2018 16:45 schreef AnneX het volgende:

[..]

Tuinmeneer kon gewenste plantjes niet ophalen, want druk en/ of uitverkocht.
Denk dat ik straks de buurman aanspreek, die werkt bij direktplant.

Ziet er leuk uit sacha.
Gaat het in een pot of in de volle grond?
alles uit de doos gaat de grond in, de rest van het wachtbankje weet ik nog niet...
nu alleen nog witte cosmos zaden scoren ergens O+


directplant vind ik maar zo zo la la -O-
...
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 donderdag 19 april 2018 @ 17:49:56 #14
74056 crew  ToT
pi_178624670
quote:
1s.gif Op donderdag 19 april 2018 15:17 schreef sacha het volgende:
goed verpakt, spannund :D

[ afbeelding ]

slim ook

[ afbeelding ]
"This side up" op de kop; nooit een goed teken! :T
pi_178624897
quote:
2s.gif Op donderdag 19 april 2018 17:49 schreef ToT het volgende:

[..]

"This side up" op de kop; nooit een goed teken! :T
tinypic op mobiel, ik was juist zo trots op mijzelf :P
...
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 donderdag 19 april 2018 @ 18:07:10 #16
74056 crew  ToT
pi_178625008
quote:
12s.gif Op donderdag 19 april 2018 18:01 schreef sacha het volgende:

[..]

tinypic op mobiel, ik was juist zo trots op mijzelf :P
Ow! :D
pi_178625302
quote:
2s.gif Op donderdag 19 april 2018 18:07 schreef ToT het volgende:

[..]

Ow! :D
ja nou ja, sinds Imgur er niet meer is neem ik het niet zo nauw, zo veel topics naar de gallemiezen, bah!
maar dat allemaal terzijde, ik ben blij en positief over een nieuwe online (vaste)plantenwinkel :s)
...
pi_178627514
Jeej, krijg een egel! Moet m'n schutting even afzetten met gaas met maximaal 20mm maaswijdte. Dus maar even googlen wat het goedkoopste is. Als iemand tips heeft, graag! Dan even huisje bestellen en egeltime
pi_178627744
quote:
0s.gif Op donderdag 19 april 2018 20:24 schreef Koettie het volgende:
Jeej, krijg een egel! Moet m'n schutting even afzetten met gaas met maximaal 20mm maaswijdte. Dus maar even googlen wat het goedkoopste is. Als iemand tips heeft, graag! Dan even huisje bestellen en egeltime
je moet je schutting afzetten met gaas? Ik snap hem niet :@
pi_178627980
quote:
0s.gif Op donderdag 19 april 2018 20:24 schreef Koettie het volgende:
Jeej, krijg een egel! Moet m'n schutting even afzetten met gaas met maximaal 20mm maaswijdte. Dus maar even googlen wat het goedkoopste is. Als iemand tips heeft, graag! Dan even huisje bestellen en egeltime
omdat de egels er anders onderdoor kunnen?

En hoeveeel komen er logeren? En hoe lang blijven ze?
En worden ze daarna weer uitgezet?

# vragen

Antwoorden https://www.egelopvang.nl
pi_178629923
quote:
1s.gif Op donderdag 19 april 2018 20:45 schreef AnneX het volgende:

[..]

omdat de egels er anders onderdoor kunnen?

En hoeveeel komen er logeren? En hoe lang blijven ze?
En worden ze daarna weer uitgezet?

# vragen

Antwoorden https://www.egelopvang.nl
Ja, of tussen de planken door. Stukje gaas verhelpt dat. En prima voor de klimplanten. Van het weekend even uitzoeken waar ik dat voordelig kan halen. Het is er volgens mij eentje en geen idee wanneer hij/zij weggaat, ligt eraan hoe snel ze aansterken denk ik.
pi_178629950
quote:
1s.gif Op donderdag 19 april 2018 20:35 schreef HaverMoutKoekje het volgende:

[..]

je moet je schutting afzetten met gaas? Ik snap hem niet :@
Ik krijg een pleeg-egeltje, die dus in m'n tuin moet blijven.
pi_178655343
Het is niet allemaal gras wat er groeit, maar het is in ieder geval GROEN geworden!
Vandaag gemaaid dus weer een stukkie korter dan de foto.

pi_178655701
quote:
1s.gif Op donderdag 19 april 2018 21:52 schreef Koettie het volgende:

[..]

Ik krijg een pleeg-egeltje, die dus in m'n tuin moet blijven.
die pleeg egel wist ik, maar schutting alleen is blijkbaar niet egel-proof en dat wist ik dan weer niet :+
pi_178655997
Oh zo. Ja dit is m'n schutting en daar kunnen ze blijkbaar doorheen.

pi_178656023
^O^
  zaterdag 21 april 2018 @ 21:30:56 #27
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_178661585
Dit is zo een fantastisch moment van het jaar hier O+


En een oppasegel! Hoe tof! Kunnen wij hier ook wel gebruiken met al die slakken hiero :( .
De planten in de borders gaan ook hard trouwens. Vergeetmenietjes en een plantje met witte bloemetjes ( :') kan ff niet op de naam komen, ben aan het googlen:edit: iberis sempervirens! ) bloeien al en de rest komt volgas uit de grond. Ik denk dat de Alliums de volgende zijn die gaan bloeien.

Weet iemand hier trouwens wat er mis is met een clematis montana grandiflora als er geen bloemen in komen? Hij groeit als een malle, maar het lijkt erop dat ie alweer geen knoppen maakt (heb em 3 jaar geleden geplant). Hij staat op het noordwesten, waardoor hij alleen het avondzonnetje meepakt.

[ Bericht 23% gewijzigd door bleiblei op 21-04-2018 22:41:11 ]
pi_178661681
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 april 2018 21:30 schreef bleiblei het volgende:
Dit is zo een fantastisch moment van het jaar hier O+
[ afbeelding ]

Mooi zeg!

_O_
  zaterdag 21 april 2018 @ 21:45:35 #29
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_178661942
quote:
14s.gif Op zaterdag 21 april 2018 21:35 schreef Mojo.jojo het volgende:

[..]

Mooi zeg!

_O_
Thanks! We zijn er ook superblij mee :Y .
Ik zit nu buiten en ook savonds is het er heerlijk gezellig:
O+
pi_178663356
quote:
0s.gif Op donderdag 19 april 2018 20:24 schreef Koettie het volgende:
Jeej, krijg een egel! Moet m'n schutting even afzetten met gaas met maximaal 20mm maaswijdte. Dus maar even googlen wat het goedkoopste is. Als iemand tips heeft, graag! Dan even huisje bestellen en egeltime
Wat tof! Doe je een topic over je plegel?

Wij hadden afgelopen najaar ook een vaste egel in de tuin. Gruwelijk irritant was hij, hij zat steeds voor onze voeten in het donker. We liepen altijd met de zaklamp aan in de tuin. Maar toch, egels O+
Spoilers!
pi_178663439
quote:
1s.gif Op zaterdag 21 april 2018 21:30 schreef bleiblei het volgende:
Dit is zo een fantastisch moment van het jaar hier O+
[ afbeelding ]

En een oppasegel! Hoe tof! Kunnen wij hier ook wel gebruiken met al die slakken hiero :( .
De planten in de borders gaan ook hard trouwens. Vergeetmenietjes en een plantje met witte bloemetjes ( :') kan ff niet op de naam komen, ben aan het googlen:edit: iberis sempervirens! ) bloeien al en de rest komt volgas uit de grond. Ik denk dat de Alliums de volgende zijn die gaan bloeien.

Weet iemand hier trouwens wat er mis is met een clematis montana grandiflora als er geen bloemen in komen? Hij groeit als een malle, maar het lijkt erop dat ie alweer geen knoppen maakt (heb em 3 jaar geleden geplant). Hij staat op het noordwesten, waardoor hij alleen het avondzonnetje meepakt.
Mooi en leuk een egel!
  zaterdag 21 april 2018 @ 22:55:35 #32
12172 Rabieluh
Pronopower! Fight the ploon!
pi_178663466
Ik word weer helemaal debiel van al die slakken, vorig jaar heb ik er al iets van 500 om zeep geholpen, nu vreten ze weer allerlei opkomende planten volledig op.
Recht zo die gaat, braaf zo die heen.
pi_178667324
quote:
15s.gif Op zaterdag 21 april 2018 22:55 schreef Rabieluh het volgende:
Ik word weer helemaal debiel van al die slakken, vorig jaar heb ik er al iets van 500 om zeep geholpen, nu vreten ze weer allerlei opkomende planten volledig op.
Ik heb 1x dat ijzer product gebruikt en heb ze nooit meer gezien.
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 zondag 22 april 2018 @ 09:22:06 #34
74056 crew  ToT
pi_178668130
quote:
1s.gif Op zondag 22 april 2018 07:49 schreef halfway het volgende:

[..]

Ik heb 1x dat ijzer product gebruikt en heb ze nooit meer gezien.
Zo'n slakkenval schijnt ook goed te helpen, zo eentje met bier er in. De tuin van mijn vorige huis verging ook van slakken en dat van de buren ook. Ik werkte dagelijks wel wat in de tuin en pikte ze er uit als ik ze zag, maar de buren hadden dus zo'n val. Alleen schijnt het na een tijdje wel gigantisch te stinken doordat die slakken helemaal vergaan. Later kwam bij hen uit het afvoerputje een NÓG weer sterkere stank, omdat ze dat bier en die inmiddels vloeibaar geworden slakken daar in hadden gekiept en er verder niet meer aan gedacht hadden! _O- :r
pi_178668280
quote:
1s.gif Op zaterdag 21 april 2018 22:51 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]

Wat tof! Doe je een topic over je plegel?

Wij hadden afgelopen najaar ook een vaste egel in de tuin. Gruwelijk irritant was hij, hij zat steeds voor onze voeten in het donker. We liepen altijd met de zaklamp aan in de tuin. Maar toch, egels O+
Ja, zat er ook al aan te denken. Misschien motiveert het mensen, ze hadden hier iig nog veel mensen/tuinen nodig. En egels zijn vet leuk. En helpen goed tegen slakken. Misschien durf ik zelfs weer hosta's te planten.
pi_178668342
quote:
1s.gif Op zaterdag 21 april 2018 21:30 schreef bleiblei het volgende:
Dit is zo een fantastisch moment van het jaar hier O+
[ afbeelding ]

Weet iemand hier trouwens wat er mis is met een clematis montana grandiflora als er geen bloemen in komen? Hij groeit als een malle, maar het lijkt erop dat ie alweer geen knoppen maakt (heb em 3 jaar geleden geplant). Hij staat op het noordwesten, waardoor hij alleen het avondzonnetje meepakt.
Ik gok dat dat laatste het probleem is, maar ben daar niet zeker van hoor. Onze clematis montana staat de hele dag pal in de zon en bloeit ieder jaar als een malle. Hij groeit over de schutting waar hij van 'sochtends vroeg tot eind van de middag zon pakt, bovenop tot zonsondergang. Zeker de kant over de schutting bij de buren waar de zon nóg langer op staat bloeit altijd heel vol.
  zondag 22 april 2018 @ 21:04:38 #37
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_178682160
quote:
0s.gif Op zondag 22 april 2018 09:38 schreef Sunnythesun het volgende:

[..]

Ik gok dat dat laatste het probleem is, maar ben daar niet zeker van hoor. Onze clematis montana staat de hele dag pal in de zon en bloeit ieder jaar als een malle. Hij groeit over de schutting waar hij van 'sochtends vroeg tot eind van de middag zon pakt, bovenop tot zonsondergang. Zeker de kant over de schutting bij de buren waar de zon nóg langer op staat bloeit altijd heel vol.
Hmmm, dat zou wel balen zijn, want alleen een groene clematis is ook zo saai. Het gekke is dat ze zeggen dat een Montana het goed doet in de avondzon, en daar staat ie vol in vanaf een uur of 4-5. Maar aan de andere kant, de Clematis die de buren erin hebben gezet, doet hetzelfde. Groeit hard, mooi groen blad maar ook daar zitten geen knoppen in.
pi_178682276
Ik heb zo'n rotsplantje in een pot hier voor de deur, denk een Sempervivum maar ben dat niet zeker. Het oogt nogal slordig, kan desnoods morgen wel een foto nemen, nu is het te donker.

Maar iemand die weet hoe je dat weer goed krijgt? Veel nieuwe takjes enz. of hoe te stekken?
Cindy De Vuyst
pi_178682389
Bleiblei, ik lees net dit;

Omdat een clematis een groot oppervlak aan bloemen heeft, heeft hij veel water en mest nodig. Bemest hem een paar keer per jaar, tussen maart en augustus. Dat hoeft dan niet speciale – van die dure – clematismest te zijn, zolang het eerste getal van de NPK maar niet te hoog is. Zit er veel N (stikstof) in, dan groeit de plant weliswaar hard maar vormt hij weinig bloemen.

Kan dat de oorzaak zijn? Misschien eens de grond laten testen?
  zondag 22 april 2018 @ 21:29:41 #40
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_178682528
quote:
0s.gif Op zondag 22 april 2018 21:20 schreef Puala het volgende:
Bleiblei, ik lees net dit;

Omdat een clematis een groot oppervlak aan bloemen heeft, heeft hij veel water en mest nodig. Bemest hem een paar keer per jaar, tussen maart en augustus. Dat hoeft dan niet speciale – van die dure – clematismest te zijn, zolang het eerste getal van de NPK maar niet te hoog is. Zit er veel N (stikstof) in, dan groeit de plant weliswaar hard maar vormt hij weinig bloemen.

Kan dat de oorzaak zijn? Misschien eens de grond laten testen?
dat is wel een idee! ik geef em alleen in het voorjaar mest. Water krijgt ie wel veel. Weet je misschien waar je grond kan laten testen?
pi_178682869
quote:
1s.gif Op zondag 22 april 2018 21:29 schreef bleiblei het volgende:

[..]

dat is wel een idee! ik geef em alleen in het voorjaar mest. Water krijgt ie wel veel. Weet je misschien waar je grond kan laten testen?
Tja, ik bedacht me dus dat ik hem na 10 jaar maar eens voor het eerst moet gaan bijmesten O-) ;)
pi_178683844
quote:
1s.gif Op zondag 22 april 2018 21:29 schreef bleiblei het volgende:

[..]

dat is wel een idee! ik geef em alleen in het voorjaar mest. Water krijgt ie wel veel. Weet je misschien waar je grond kan laten testen?
Boerenbond of welkoop doet dat. Weet alleen niet of die bij jou in de buurt een filiaal hebben.
pi_178685132
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 april 2018 21:45 schreef bleiblei het volgende: [..]

Thanks! We zijn er ook superblij mee :Y .
Ik zit nu buiten en ook savonds is het er heerlijk gezellig:
[ afbeelding ] O+
En je wil daar niet meer wonen???
pi_178696962
Weet iemand hoe ik van deze sempervivum weer een verzorgd plantje kan maken? Of misschien hoe ik deze kan stekken?

Cindy De Vuyst
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 maandag 23 april 2018 @ 18:40:00 #45
74056 crew  ToT
pi_178697246
M'n nieuwe gazonnetje groeit heel onregelmatig; op sommige plekken is het gras al zo'n 8 cm hoog, op andere stukken maar 3 cm of zo (en uiteraard van alles er tussenin).

Nu heb ik gelezen dat als je nieuwe gazonnetje zo'n 10 cm hoog is, dat je het dan tot 5 cm af moet maaien.
Moet/kan ik dat al doen als de eerste sprietjes 10 cm zijn en de rest korter, of kan ik beter even wachten tot het gemiddeld allemaal zo'n beetje op 10 cm zit, waarbij een deel dan onderhand een FLINK stuk hoger zal zijn?

Het onregelmatige groeien komt hoogstwaarschijnlijk doordat de grond hier een enorme mengelmoes is van klei, zand, compost, tuinaarde, wit zand enz. Ik heb het zo goed mogelijk geprobeerd te mengen, maar helaas....
pi_178697473
Na 3 jaar en 3x een soort upgrade van haar tuin heeft de buuv 3 tuinen verderop nu maar kunstgras en 2 vierkante bakken voor planten laten leggen _O- >:O
pi_178697510
quote:
2s.gif Op maandag 23 april 2018 18:40 schreef ToT het volgende:
M'n nieuwe gazonnetje groeit heel onregelmatig; op sommige plekken is het gras al zo'n 8 cm hoog, op andere stukken maar 3 cm of zo (en uiteraard van alles er tussenin).

Nu heb ik gelezen dat als je nieuwe gazonnetje zo'n 10 cm hoog is, dat je het dan tot 5 cm af moet maaien.
Moet/kan ik dat al doen als de eerste sprietjes 10 cm zijn en de rest korter, of kan ik beter even wachten tot het gemiddeld allemaal zo'n beetje op 10 cm zit, waarbij een deel dan onderhand een FLINK stuk hoger zal zijn?

Het onregelmatige groeien komt hoogstwaarschijnlijk doordat de grond hier een enorme mengelmoes is van klei, zand, compost, tuinaarde, wit zand enz. Ik heb het zo goed mogelijk geprobeerd te mengen, maar helaas....
2x pw maaien op de kortste stand. Zo krijg ik mijn knollenveldje redelijk groen.
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 maandag 23 april 2018 @ 18:58:18 #48
74056 crew  ToT
pi_178697550
quote:
1s.gif Op maandag 23 april 2018 18:55 schreef Bluezz het volgende:

[..]

2x pw maaien op de kortste stand. Zo krijg ik mijn knollenveldje redelijk groen.
Met nieuw gezaaid gras moet je het eerst ff vrij lang laten, heb ik begrepen. :)
pi_178700307
quote:
1s.gif Op maandag 23 april 2018 18:55 schreef Bluezz het volgende:

[..]

2x pw maaien op de kortste stand. Zo krijg ik mijn knollenveldje redelijk groen.
Te kort maaien zorgt ervoor dat er ruimte tussen de sprieten komt waar onkruid weer dankbaar gebruik van maakt.
pi_178700333
quote:
2s.gif Op maandag 23 april 2018 18:58 schreef ToT het volgende:

[..]

Met nieuw gezaaid gras moet je het eerst ff vrij lang laten, heb ik begrepen. :)
Heb je bemest bij het zaaien? Misschien bepaalde plekken nog een beetje bijmesten?
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 maandag 23 april 2018 @ 20:42:04 #51
74056 crew  ToT
pi_178700367
quote:
1s.gif Op maandag 23 april 2018 20:41 schreef Mojo.jojo het volgende:

[..]

Heb je bemest bij het zaaien? Misschien bepaalde plekken nog een beetje bijmesten?
:Y idd wel bemest, ja.

Dan moet ik weer ff wat bij halen. :)
pi_178701777
quote:
2s.gif Op maandag 23 april 2018 18:40 schreef ToT het volgende:
M'n nieuwe gazonnetje groeit heel onregelmatig; op sommige plekken is het gras al zo'n 8 cm hoog, op andere stukken maar 3 cm of zo (en uiteraard van alles er tussenin).

Nu heb ik gelezen dat als je nieuwe gazonnetje zo'n 10 cm hoog is, dat je het dan tot 5 cm af moet maaien.
Moet/kan ik dat al doen als de eerste sprietjes 10 cm zijn en de rest korter, of kan ik beter even wachten tot het gemiddeld allemaal zo'n beetje op 10 cm zit, waarbij een deel dan onderhand een FLINK stuk hoger zal zijn?

Het onregelmatige groeien komt hoogstwaarschijnlijk doordat de grond hier een enorme mengelmoes is van klei, zand, compost, tuinaarde, wit zand enz. Ik heb het zo goed mogelijk geprobeerd te mengen, maar helaas....
Lastig...lastig.
Hier staat het oude gras inmiddels 10 cm. hoog en sprietjes van het nieuwe een paar cm.
Van de week ga ik maaien op de hoogste stand ongeveer 5 cm.

Vanavond heeft de tuinmeneer het een en ander aan nieuw spul in een perkje gezet.
De plantjes zijn bewaterd en afwachten maar.
Tuinmeneer heeft mij verzekerd dat ik heel gelukkig wordt van de blauwe geranium Rosanna.
Plaatje https://www.directplant.nl/ooievaarsbek-geranium-rozanne.html
pi_178701843
Ik heb ook ooievaarsbek in bakken op balkon voor het eerst. Schijnt het goed te doen bij de bijen
  maandag 23 april 2018 @ 21:32:41 #54
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_178702105
quote:
1s.gif Op zondag 22 april 2018 22:47 schreef Puala het volgende:

[..]

Boerenbond of welkoop doet dat. Weet alleen niet of die bij jou in de buurt een filiaal hebben.
dank je! er zit hier wel ergens een boerenbond. Dus ik ga die wel ff zoeken :) .
pi_178702257
Gaas is binnen dus begonnen met schutting dichtmaken. Lelijker dan ik dacht maarja, groeit wel dicht hoop ik. Morgen afmaken en wachten op m'n egelhuis en dan kan de egel komen!
pi_178702311
Ik heb het idee dat ik dit jaar nog amper een bij gezien heb. Er bloeit al best wat in de tuin, maar zoemen ho maar. Raar.
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
pi_178702494
Vorig jaar heeft het nog gevroren eind april, toen waren we nog niet massaal aan het lentekriebelen met bloemetjes en bijtjes volgens mij :)

[ Bericht 2% gewijzigd door HaverMoutKoekje op 23-04-2018 22:11:25 ]
  maandag 23 april 2018 @ 22:10:22 #58
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_178703049
quote:
1s.gif Op maandag 23 april 2018 21:47 schreef HaverMoutKoekje het volgende:
Vorig jaar heeft het eind april nog gevroren eind april, toen waren we nog niet massaal aan het lentekriebelen met bloemetjes en bijtjes volgens mij :)
ik denk dat het ook eerder daar in zit idd.
  maandag 23 april 2018 @ 22:12:44 #59
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_178703087
quote:
0s.gif Op maandag 23 april 2018 01:46 schreef Teslynd het volgende:

[..]

En je wil daar niet meer wonen???
Oh nee, we wonen hier met heel veel plezier. Maar we zijn ook uit verbouwd en zouden theoretisch groter/mooier kunnen wonen. Dus dat kriebelt wel een beetje. Maar er is geen druk dat we weg moeten :N . Daar wonen we te lekker voor.
pi_178703271
quote:
1s.gif Op maandag 23 april 2018 21:24 schreef HaverMoutKoekje het volgende: Ik heb ook ooievaarsbek in bakken op balkon voor het eerst. Schijnt het goed te doen bij de bijen
Ik ook, maar hij is van de winter verdwenen, dus het is afwachten hoe hij terugkomt.

quote:
1s.gif Op maandag 23 april 2018 21:41 schreef Vanyel het volgende:
Ik heb het idee dat ik dit jaar nog amper een bij gezien heb. Er bloeit al best wat in de tuin, maar zoemen ho maar. Raar.
Ik had de laatste jaren veel hommels, maar vorige zomer was er erg weinig en ik heb er nu ook maar een sporadische gezien.
En ook een nijlgans gezien, die dus erop wacht om eendennesten te verstoren, zodat ze zelf de ruimte in kunnen nemen. Waarom worden ze niet gevangen en ergens gezet waar ze minder schade aanrichten?

quote:
1s.gif Op maandag 23 april 2018 22:12 schreef bleiblei het volgende: [..]

Oh nee, we wonen hier met heel veel plezier. Maar we zijn ook uit verbouwd en zouden theoretisch groter/mooier kunnen wonen. Dus dat kriebelt wel een beetje. Maar er is geen druk dat we weg moeten :N . Daar wonen we te lekker voor.
In dat geval kan je een lelijk klushuis kopen, helemaal opkalefateren in een goede stijl en dan mooi doorverkopen.
pi_178703706
quote:
1s.gif Op maandag 23 april 2018 21:47 schreef HaverMoutKoekje het volgende:
Vorig jaar heeft het nog gevroren eind april, toen waren we nog niet massaal aan het lentekriebelen met bloemetjes en bijtjes volgens mij :)
Maarmaarmaar mijn perenbloesems zijn al bijna weg. Straks ben ik peerloos omdat Maja nog niet wakker is -O-
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
pi_178703810
quote:
1s.gif Op maandag 23 april 2018 22:45 schreef Vanyel het volgende:

[..]

Maarmaarmaar mijn perenbloesems zijn al bijna weg. Straks ben ik peerloos omdat Maja nog niet wakker is -O-
ja, daar heb je wel een punt. Zag bij mijn werk wel heel veel hommels rond in bloei staande bomen
pi_178704369
quote:
1s.gif Op maandag 23 april 2018 20:40 schreef Mojo.jojo het volgende:

[..]

Te kort maaien zorgt ervoor dat er ruimte tussen de sprieten komt waar onkruid weer dankbaar gebruik van maakt.
Oh shit. Vandaar dus bij mij :')
pi_178704432
Ik geloof dat ik de wielen van mijn grasmaaier kan verzetten naar laag middag hoog 'zeg maar'.
Heb ze er ooit opgedraaid en gewoon laten zitten... >:)
pi_178707905
Mensen, wat voor struik is dit? Ik willem!
pi_178709027
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 april 2018 08:52 schreef bloempje-moi het volgende:
Mensen, wat voor struik is dit? Ik willem!
[ afbeelding ]
Ziet er uit als Kardinaalsmuts (Euonymus fortunei 'Emerald 'n Gold')
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 dinsdag 24 april 2018 @ 10:23:57 #67
74056 crew  ToT
pi_178709290
Ff gazonmest op m'n gazonnetje uitgestrooid en hier en daar wat extra graszaad; het groeit echt enorm oneven.

Er komt trouwens wel veel jong onkruid op zeg! :o Bijna allemaal 1 zelfde soort, met 2 blaadjes.
pi_178709544
het ingezaaide veldje groeit hier ook niet allemaal gelijk. het is volgens de verpakking een mengsel van 6 soorten dus het verbaast mij niet dat niet alles tegelijk op komt.
en idd ook onkruid ertussen. als het te groot wordt trek ik het eruit, anders komt dat straks wel goed met het maaien. meeste onkruid vind het niet leuk om steeds te worden onthoofd.
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 dinsdag 24 april 2018 @ 10:44:51 #69
74056 crew  ToT
pi_178709655
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 april 2018 10:39 schreef Elleska het volgende:
het ingezaaide veldje groeit hier ook niet allemaal gelijk. het is volgens de verpakking een mengsel van 6 soorten dus het verbaast mij niet dat niet alles tegelijk op komt.
en idd ook onkruid ertussen. als het te groot wordt trek ik het eruit, anders komt dat straks wel goed met het maaien. meeste onkruid vind het niet leuk om steeds te worden onthoofd.
Klopt @ mengsel, maar het zal toch wel egaal gemengd zijn, dat je dus niet soort A in de ene hoek strooit en soort B in de andere? :P
pi_178709741
dat ligt aan het mengsel en je manier van zaaien. zwaardere zaden vallen bij het strooien eerder naar beneden dan lichtere zaden. ondergrond, vocht, zonlicht enzovoort hebben ook invloed. zoveel factoren waarom het een stukje beter groeit dan het andere. indien nodig wat bijzaaien en dan zie je er straks niets meer van.

Dit is voor mij het 3e jaar op rij dat ik mijn postzegel grasveldje opnieuw inzaai. het eerste jaar op een andere plek, afgelopen winter is alles kapot gegaan doordat het nieuwe veldje te nat was. nu drainage ingegraven dus hopelijk was dit de laatste keer en kan ik het nu houden met enkel bijzaaien.
pi_178710221
Op welke aspecten van de verzorging van een nieuw gazon moet ik in het bijzonder letten?

Als er na een nieuwe inzaaiing een droge periode volgt, besproei het gras dan elke dag zachtjes met kleine hoeveelheden water. Maai pas voor de eerste keer wanneer het gras ongeveer 8 cm hoog is met een maaihoogte instelling van 4-5 cm. Het is van belang dat de messen scherp genoeg zijn omdat de wortels van het nieuwe gras nog makkelijk uit de aarde kunnen worden gerukt. Grasafval dient verwijderd te worden. Dit is het goede moment om een stikstofrijke meststof te gebruiken.

http://www.coenderslottum(...)&catid=45&Itemid=583

Staan nog vele andere goede tips op. Wou dat ik het eerder had gelezen.
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 dinsdag 24 april 2018 @ 12:05:22 #72
74056 crew  ToT
pi_178711090
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 april 2018 10:50 schreef Elleska het volgende:
dat ligt aan het mengsel en je manier van zaaien. zwaardere zaden vallen bij het strooien eerder naar beneden dan lichtere zaden. ondergrond, vocht, zonlicht enzovoort hebben ook invloed. zoveel factoren waarom het een stukje beter groeit dan het andere. indien nodig wat bijzaaien en dan zie je er straks niets meer van.

Dit is voor mij het 3e jaar op rij dat ik mijn postzegel grasveldje opnieuw inzaai. het eerste jaar op een andere plek, afgelopen winter is alles kapot gegaan doordat het nieuwe veldje te nat was. nu drainage ingegraven dus hopelijk was dit de laatste keer en kan ik het nu houden met enkel bijzaaien.
Hoe heb je die drainage gemaakt?
Zelf heb ik met een grondboor her en der gaten geboord, vervolgens heb ik die met grind gevuld en toen iets van 20 - 25 cm aan grond er overheen gedaan zodat het gras in ieder geval voldoende wortels kan laten groeien en het ook voldoende water kan vasthouden.
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 dinsdag 24 april 2018 @ 12:05:57 #73
74056 crew  ToT
pi_178711099
quote:
1s.gif Op dinsdag 24 april 2018 11:14 schreef Mojo.jojo het volgende:
Op welke aspecten van de verzorging van een nieuw gazon moet ik in het bijzonder letten?

Als er na een nieuwe inzaaiing een droge periode volgt, besproei het gras dan elke dag zachtjes met kleine hoeveelheden water. Maai pas voor de eerste keer wanneer het gras ongeveer 8 cm hoog is met een maaihoogte instelling van 4-5 cm. Het is van belang dat de messen scherp genoeg zijn omdat de wortels van het nieuwe gras nog makkelijk uit de aarde kunnen worden gerukt. Grasafval dient verwijderd te worden. Dit is het goede moment om een stikstofrijke meststof te gebruiken.

http://www.coenderslottum(...)&catid=45&Itemid=583

Staan nog vele andere goede tips op. Wou dat ik het eerder had gelezen.
^O^ Ik check!

Edit; wel een logische tip van niet te vaak maar wel GOED water geven! :Y

En ook handig om te weten van gras langer laten in de schaduw. Ik had al wel eht idee dat de vorige bewoner hier alles (het gras en de plantjes) VEEL te kort maaide / afknipte.
Een aantal plantjes (zoals meerdere bottelrozen) zijn echt op 5 - 10 cm hoogte afgeknipt en krijgen nu vooral onderaan ergens wat nieuwe, dunne uitlopers. De bestaande takken zijn hartstikke dood.

[ Bericht 8% gewijzigd door ToT op 24-04-2018 12:17:48 ]
pi_178711266
Werk van gisteravond: doet mij altijd aan een vers graf denken: separate polletjes met zwarte aarde... ;(
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
De papavers zijn tweejarig en gaan het (dus) niet redden...Helaasch...
Gebeld en gevraagd hier en daar : afhankelijk van wat de veiling biedt.
Wel een adres gevonden in Noord Limburg, die niet levert per post.
Voorlopig kom ik daar niet.
Dan maar op zoek naar zaadjes.

Nu even teruglezen.
pi_178711304
:D @vers graf
pi_178711375
quote:
1s.gif Op dinsdag 24 april 2018 12:17 schreef AnneX het volgende:
Werk van gisteravond: doet mij altijd aan een vers graf denken: separate polletjes met zwarte aarde... ;(
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
_O- ik noem mijn opgeruimde tuin in het voorjaar altijd 'de begraafplaats tuin' :D
...
pi_178711583
quote:
2s.gif Op dinsdag 24 april 2018 12:05 schreef ToT het volgende:

[..]

Hoe heb je die drainage gemaakt?
Zelf heb ik met een grondboor her en der gaten geboord, vervolgens heb ik die met grind gevuld en toen iets van 20 - 25 cm aan grond er overheen gedaan zodat het gras in ieder geval voldoende wortels kan laten groeien en het ook voldoende water kan vasthouden.
met een drainagebuis net zoals onder het terras. deel van het terras is aangesloten op de hemelwaterafvoer. het grasveldje loopt weg in een de plantenborder, hopelijk is dat voldoende. liefst had ik alles op eigen terrein opgevangen maar door de grondlagen met klei en leem werken gaten hier niet, het water zakt simpelweg niet.
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 dinsdag 24 april 2018 @ 15:06:25 #78
74056 crew  ToT
pi_178713883
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 april 2018 12:36 schreef Elleska het volgende:

[..]

met een drainagebuis net zoals onder het terras. deel van het terras is aangesloten op de hemelwaterafvoer. het grasveldje loopt weg in een de plantenborder, hopelijk is dat voldoende. liefst had ik alles op eigen terrein opgevangen maar door de grondlagen met klei en leem werken gaten hier niet, het water zakt simpelweg niet.
Ja zelf heb ik hier totaal geen afvoer, helaas. -O-
Wat klei betreft; daarom ben ik ook aan de slag gegaan met een grondboor; ik heb allemaal gaten door de kleilaag geboord en ben steeds tot minstens 15 cm in de droge onderlaag doorgegaan. :)
  Spellchecker dinsdag 24 april 2018 @ 15:09:57 #79
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_178716256
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 april 2018 15:09 schreef maily het volgende:
Al mijn buxus gaat eruit. Klote-buxusvlinder :r
Jasses. -O-

Even door het verhuisde en vernieuwde tuincentrum gelopen.
Natuurlijk thuisgekome met plantjes, en bloemzaad.
Nu nog de plek om alles kwijt te kunnen. _O- lol

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_178716638
Wildbloemen O+
pi_178717449
Oh ja en deze .
Alleen waar is de link gebleven om metselbijen te bestellen?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_178717466
quote:
1s.gif Op dinsdag 24 april 2018 18:10 schreef AnneX het volgende:
Oh ja en deze .
Alleen waar is de link gebleven om metselbijen te bestellen?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
https://knuffelbijen.nl
pi_178717558
knuffelbijen O+ ik wil ze..
pi_178717811
Ik wil ze ook! Maar nu kun je ze niet meer bestellen toch?
Ik heb gisteren heel enthousiast de tegels uit de helft van mijm tuin getrokken. Nu zit ik met een helft prut en een helft stapels tegels. Strakke actie....
En nu paniek hoe ik het allemaal weer vol krijg want ik heb vooral schaduw in mijn tuin.
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 dinsdag 24 april 2018 @ 18:29:33 #86
74056 crew  ToT
pi_178717869
quote:
:D Damn wat leuk!
Maar eerst moeten m'n plantjes nog wat groeien en bloemen krijgen. :)

Ik had trouwens een paar jaar geleden ook gehoord dat planten van tuincentra bomvol gif zaten (van binnenuit) en dat het schadelijk of zelfs dodelijk voor bijen zou zijn als ze daar stuifmeel van zouden verzamelen? Het gif zou er nooit uit weg gaan, ongeacht hoe groot de planten groeien.

Ik ga er van uit dat dat een beetje overdreven is; ik heb in mijn vorige tuintjes bijna nooit ook maar 1 dode bij aangetroffen.
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 dinsdag 24 april 2018 @ 18:30:48 #87
74056 crew  ToT
pi_178717905
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 april 2018 18:27 schreef bloempje-moi het volgende:
Ik wil ze ook! Maar nu kun je ze niet meer bestellen toch?
Ik heb gisteren heel enthousiast de tegels uit de helft van mijm tuin getrokken. Nu zit ik met een helft prut en een helft stapels tegels. Strakke actie....
En nu paniek hoe ik het allemaal weer vol krijg want ik heb vooral schaduw in mijn tuin.
Op de site: "je bestelt tussen 1 november en 31 mei"

en:

"De knuffelbijen zijn weer beschikbaar! Bestel ze op tijd want de aantallen zijn beperkt.

23-04-2018: De levertijd bedraagt momenteel 5 tot 7 werkdagen"

En hoezo had je de tegels er uit getrokken dan? Wilde je er van alles gaan planten? :)

[ Bericht 8% gewijzigd door ToT op 24-04-2018 18:41:51 ]
pi_178719919
quote:
Dank HMK...besteld w/

De buren hebben appel- en perenbomen. Misschien zijn ze wel blij ermee? O-)
pi_178719950
quote:
1s.gif Op dinsdag 24 april 2018 20:19 schreef AnneX het volgende:

[..]

Dank HMK...besteld w/
Leuk! Meer bijen
pi_178720080
quote:
17s.gif Op dinsdag 24 april 2018 20:20 schreef Koettie het volgende:

[..]

Leuk! Meer bijen
ja, ooit geimkerd op koolzaad en pruim.
De drie kasten waren omgestoten/ deksel eraf in de winter.
Dat was het einde van een leuke hobby.
pi_178720274
quote:
1s.gif Op dinsdag 24 april 2018 20:25 schreef AnneX het volgende:

[..]

ja, ooit geimkerd op koolzaad en pruim.
De drie kasten waren omgestoten/ deksel eraf in de winter.
Dat was het einde van een leuke hobby.
Oh wauw. In de tuin? Lijkt me heel vet, heb je daar een cursus voor gedaan of hoe heb je dat geleerd?
pi_178720427
quote:
1s.gif Op dinsdag 24 april 2018 20:34 schreef Koettie het volgende:

[..]

Oh wauw. In de tuin? Lijkt me heel vet, heb je daar een cursus voor gedaan of hoe heb je dat geleerd?
Hoe het nu is, kun je goochelen.
Géen idee.
Toen was een cursus in de winter met theorie en in Voorjaar praktijk.
Als leerling kreeg je een mentor ofwel bijenvader / bijenmoeder en een zwermvolkje en dan aan het werk met de hobby.
Wij wonen in een fruitbomen regio. Voor het koolzaad naar de flevopolder.
Splitsen volken, afvangen zwermen, koningin zoeken, honing slingeren en suikerwater teruggeven.
* uit mijn hoofd.

Leuk werk hoor.

Deze is er ook *O* F&F / [FOK! bijenactie] #14: Bijna ¤3000 - 12 koninginnen en 1 miljoen bijen

[ Bericht 4% gewijzigd door AnneX op 24-04-2018 20:49:31 ]
pi_178720731
quote:
1s.gif Op dinsdag 24 april 2018 20:43 schreef AnneX het volgende:

[..]

Hoe het nu is, kun je goochelen.
Géen idee.
Toen was een cursus in de winter met theorie en in Voorjaar praktijk.
Als leerling kreeg je een mentor ofwel bijenvader / bijenmoeder en een zwermvolkje en dan aan het werk met de hobby.
Wij wonen in een fruitbomen regio. Voor het koolzaad naar de flevopolder.
Splitsen volken, afvangen zwermen, koningin zoeken, honing slingeren en suikerwater teruggeven.
* uit mijn hoofd.

Leuk werk hoor.

Deze is er ook *O* F&F / [FOK! bijenactie] #14: Bijna ¤3000 - 12 koninginnen en 1 miljoen bijen
Supervet. Als ik later groot ben en een tuin bezit die groter is dan m'n postzegel wil ik dat ook. <3
pi_178721187
quote:
1s.gif Op dinsdag 24 april 2018 20:59 schreef Koettie het volgende:

[..]

Supervet. Als ik later groot ben en een tuin bezit die groter is dan m'n postzegel wil ik dat ook. <3
bestaan er geen pleegbijen?
pi_178721612
quote:
6s.gif Op dinsdag 24 april 2018 21:16 schreef HaverMoutKoekje het volgende:

[..]

bestaan er geen pleegbijen?
Ik sta er helemaal voor open! Ik ben een asiel voor alles, alle katten, salamanders, egels en bijen zijn welkom!
pi_178751212
Voor de tuinliefhebbers https://secure.avaaz.org/(...)nics_loc_ns/?cedfUmb

en voor de bijen w/
pi_178751899
quote:
1s.gif Op donderdag 26 april 2018 11:52 schreef AnneX het volgende:
Voor de tuinliefhebbers https://secure.avaaz.org/(...)nics_loc_ns/?cedfUmb

en voor de bijen w/
Done.
pi_178775107
Gebruiken jullie een app oid om je tuin te ontwerpen, of doe je maar wat? Ik ben binnenkort klaar voor de indeling en de planten, maar heb eigenlijk nog geen idee hoe ik het moet aanpakken.
pi_178778579
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 april 2018 14:42 schreef bloempje-moi het volgende:
Gebruiken jullie een app oid om je tuin te ontwerpen, of doe je maar wat? Ik ben binnenkort klaar voor de indeling en de planten, maar heb eigenlijk nog geen idee hoe ik het moet aanpakken.
Met jouw post in het achterhoofd, kwam ik deze even linken ( toevallig ergens op funda)
Misschien kun je er iets mee?
https://www.karwei.nl/adv(...)_m2toCFYWUdwodbnELHg
pi_178779053
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 april 2018 14:42 schreef bloempje-moi het volgende:
Gebruiken jullie een app oid om je tuin te ontwerpen, of doe je maar wat? Ik ben binnenkort klaar voor de indeling en de planten, maar heb eigenlijk nog geen idee hoe ik het moet aanpakken.
toen ik in de hoofdstad woonde deed ik maar wat met mijn tuin, uiteindelijk monde dit uit in één keer per jaar de zeis erover want zogenaamd geen tijd voor :@
nu ik woon waar mijn huis nu woont en ik alweer een tuin mag bezitten, ben ik 13 jaar geleden begonnen met 2 boeken (van écht papier) Wim Oudshoorn -Handboek vaste planten én Modeste Herwig- Kleur... deze boeken waren een handvat/leidraad
ik kon van alles bedenken maar als mijn tuin anders besloot, had ik mij daar aan aan te passen
:)
en dat is nu nog steeds zo, mijn tuin mag alleen wit bloeien, toch beslist mijn tuin vaak anders, ik pas mij aan en beweeg mee, dat is mijn passie, elk jaar is weer anders en vol verrassingen
O+
...
pi_178779184
quote:
1s.gif Op vrijdag 27 april 2018 18:12 schreef sacha het volgende:

[..]

toen ik in de hoofdstad woonde deed ik maar wat met mijn tuin, uiteindelijk monde dit uit in één keer per jaar de zeis erover want zogenaamd geen tijd voor :@
nu ik woon waar mijn huis nu woont en ik alweer een tuin mag bezitten, ben ik 13 jaar geleden begonnen met 2 boeken (van écht papier) Wim Oudshoorn -Handboek vaste planten én Modeste Herwig- Kleur... deze boeken waren een handvat/leidraad
ik kon van alles bedenken maar als mijn tuin anders besloot, had ik mij daar aan aan te passen
:)
en dat is nu nog steeds zo, mijn tuin mag alleen wit bloeien, toch beslist mijn tuin vaak anders, ik pas mij aan en beweeg mee, dat is mijn passie, elk jaar is weer anders en vol verrassingen
O+
Klinkt heerlijk! Ik zou ook graag een echte tuin willen, maar helaas. Ik moet het doen met ca. 25m2 in een L-vorm met veel schaduw. En het is de eerste keer dat ik iets doe met mijn tuin, dus het is uitvogelen. Ik heb vooral geen idee van proportie, vandaar dat een programma wellicht handig is voor mij.
pi_178779193
quote:
1s.gif Op vrijdag 27 april 2018 17:48 schreef AnneX het volgende:

[..]

Met jouw post in het achterhoofd, kwam ik deze even linken ( toevallig ergens op funda)
Misschien kun je er iets mee?
https://www.karwei.nl/adv(...)_m2toCFYWUdwodbnELHg
Dank je. Ik heb ondertussen een gratis programma gevonden waarmee ik aan het prutsen ben. Ben benieuwd of ik er iets moois van kan maken.
pi_178779229
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 april 2018 18:20 schreef bloempje-moi het volgende:

[..]

Klinkt heerlijk! Ik zou ook graag een echte tuin willen, maar helaas. Ik moet het doen met ca. 25m2 in een L-vorm met veel schaduw. En het is de eerste keer dat ik iets doe met mijn tuin, dus het is uitvogelen. Ik heb vooral geen idee van proportie, vandaar dat een programma wellicht handig is voor mij.
maar dat uitvogelen, 25 m2 met veel schaduw dat kan :Y
dat zie ik als tuinieren, zien wat er kan, trots zijn op wat je hebt gedaan :Y
...
pi_178779247
én, het is nooit af hè *O*
...
pi_178780557
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 april 2018 14:42 schreef bloempje-moi het volgende:
Gebruiken jullie een app oid om je tuin te ontwerpen, of doe je maar wat? Ik ben binnenkort klaar voor de indeling en de planten, maar heb eigenlijk nog geen idee hoe ik het moet aanpakken.
Onze achtertuin is deels terras/pad (50%), deels gazon (40% en nog wat borders aan 2 zijden (10%). Ik heb het eenvoudig ingericht zoals het me logisch leek vanuit huis.

Achteraf gezien zou ik het anders doen, en de zon/schaduw bepalend laten zijn.

Niet echt prettig, de zon laaghangend in je porum te schijnen als je na een dag hard werken eindelijk eens op je terras zit. Gazon heeft een behoorlijke schaduw zijde en is daardoor veel vatbaarder voor mos. De border evenzo. Veel zevenblad, terwijl de border aan de zonzijde nauwelijks zevenblad heeft. Eigenlijk had ik helemaal geen borders moeten nemen maar gewoon een paar bakken. En die dan op zonrijke plekken aan de randen van het terras/voor de schutting waar andere soorten onkruid meestal hun kans grijpen.

Maar om alles in perspectief te plaatsen. Godzijdank geen 100% betegeld. Wat een werk om dat algenvrij te krijgen. Als je het goed doet, is een groene tuin het meest onderhoud-vrij.
pi_178780592
quote:
1s.gif Op vrijdag 27 april 2018 19:55 schreef Mojo.jojo het volgende:

[..]

Onze achtertuin is deels terras/pad (50%), deels gazon (40% en nog wat borders aan 2 zijden (10%). Ik heb het eenvoudig ingericht zoals het me logisch leek vanuit huis.

Achteraf gezien zou ik het anders doen, en de zon/schaduw bepalend laten zijn.

Niet echt prettig, de zon laaghangend in je porum te schijnen als je na een dag hard werken eindelijk eens op je terras zit. Gazon heeft een behoorlijke schaduw zijde en is daardoor veel vatbaarder voor mos. De border evenzo. Veel zevenblad, terwijl de border aan de zonzijde nauwelijks zevenblad heeft. Eigenlijk had ik helemaal geen borders moeten nemen maar gewoon een paar bakken. En die dan op zonrijke plekken aan de randen van het terras/voor de schutting waar andere soorten onkruid meestal hun kans grijpen.

Maar om alles in perspectief te plaatsen. Godzijdank geen 100% betegeld. Wat een werk om dat algenvrij te krijgen. Als je het goed doet, is een groene tuin het meest onderhoud-vrij.
Spijt van borders vanwege het onkruid? Ik ben nu wel van plan vrij veel van mijn tuin border te maken, want het grootste deel is schaduw en daar zit ik toch niet. Kan ik er net zo goed iets moois van maken.
Ik denk aan split voor de paden en om het bankje op te zetten. Zit alleen een beetje met de kliko's. Die lijken mij op split niet zo handig...
pi_178780700
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 april 2018 19:59 schreef bloempje-moi het volgende:

[..]

Spijt van borders vanwege het onkruid? Ik ben nu wel van plan vrij veel van mijn tuin border te maken, want het grootste deel is schaduw en daar zit ik toch niet. Kan ik er net zo goed iets moois van maken.
Ik denk aan split voor de paden en om het bankje op te zetten. Zit alleen een beetje met de kliko's. Die lijken mij op split niet zo handig...
Zorg voor goede grondbedekkers (die het goed doen in de schaduw) in je borders. Dat scheelt (volgens veel websites). Ik heb echter de 'magische' formule qua grondbedekkers nog niet gevonden. En aangezien het stikt van dat klote zevenblad in een aangrenzend parkje, is het tot nu toe een aanhoudende strijd.

Met split heb ik geen ervaring.
pi_178780747
Kliko’s zijn wel een dingetje zeg.
Wij hebben er nu vier staan.

Achter in de tuin hebben twee van de drie mooie ( 8 jaar oude ) hibiscus struiken het verplaatsen niet overleefd.
Die waren bedoeld als “ blauwe haag” tegen inkijk.

Affijn: achterin de tuin is de border met trottoirtegels bestraat en er is plaats voor 3/4 kliko’s.
Betongaas tussen twee palen en hedera als begroeiing.
En een meter gazon minder, het moest uit de lengte of de breedte.
pi_178780779
Bodembedekkers in de schaduw is hier maagdenpalm.
En de akelei tiert en woekert welig ertussendoor.
pi_178781110
Akelei komt hier eindelijk goed op, nog geen blommen erin.
Hier bodembedekkersgalore, er zit vanalles tussen: Maagdenpalm, LVBedstro, hedera, wilde aarbei en straks als het opkomt ooievaarsbek.
pi_178781277
Psssstt.... Foto's zijn altijd welkom he? O-)
pi_178782680
Ja maar nu is het donker. :B
Zal morgen weer ff met de macrostand de bodembedekkertjes die er nu staan op de pic nemen :D
pi_178782704
Fijn!
Mijn Dahlia's die in de kwekerij boven staan komen lekker op, maar een van de planten heeft naar beneden gekrulde bladeren, als varkensstaartjes. Dit lijkt mij niet normaal. Iemand enig idee wat het kan zijn?
  zaterdag 28 april 2018 @ 00:23:13 #115
226990 Gwywen
Tuinvrouw
pi_178784382
Voorste stuk van de tuin


En m'n tulpenwei


Ben momenteel ontzettend druk met paardenbloemen uitsteken. Die staan werkelijk óveral...
  zaterdag 28 april 2018 @ 08:37:24 #116
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_178786180
Ben druk met terras achter mijn tuinhuis aanleggen. Vandaag zand kruien daarvoor, ik heb zoveel zand nodig dat ik het vandaag denk ik niet af krijg. Ik heb ook nog een hele vracht puin met ijzer ertussen wat naar het milieupark moet. Er lag een gewapende verzakte betonplaat achter het tuinhuis. Die heb ik aan stukken geslagen en nu maak ik daar een terras met grindtegels.

Dus nog even zware arbeid.
pi_178786196
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 april 2018 00:23 schreef Gwywen het volgende:
Voorste stuk van de tuin
[ afbeelding ]

En m'n tulpenwei
[ afbeelding ]

Ben momenteel ontzettend druk met paardenbloemen uitsteken. Die staan werkelijk óveral...
groene oase met blommen ^O^
pi_178786198
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 april 2018 00:23 schreef Gwywen het volgende:
Voorste stuk van de tuin
[ afbeelding ]

En m'n tulpenwei
[ afbeelding ]

Ben momenteel ontzettend druk met paardenbloemen uitsteken. Die staan werkelijk óveral...
Prachtig. Zo'n soort tuin heb ik hier nu ook in gedachten, alleen is die van mij maar 9 meter diep...
Ik vecht hier tegen heermoes...
  Spellchecker zaterdag 28 april 2018 @ 10:58:29 #119
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_178787388
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 april 2018 08:41 schreef bloempje-moi het volgende:

Ik vecht hier tegen heermoes...
Blijven vechten en uitputten die zooi.
Succes!!
  zaterdag 28 april 2018 @ 11:23:38 #120
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_178787776
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 april 2018 00:23 schreef Gwywen het volgende:
Voorste stuk van de tuin
[ afbeelding ]

En m'n tulpenwei
[ afbeelding ]

Ben momenteel ontzettend druk met paardenbloemen uitsteken. Die staan werkelijk óveral...
wauw! dat is al groen! O+
pi_178787877
De tulpenwei van Gwywen _O_

Succes Kaas...de tuin zal er vast al fraai bijliggen.

Beloofde foto’s:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_178788688
Ik zie toch best wat gras AX ^O^
pi_178793562
Toen het eenmaal droog begon te worden even wat nieuwe bloeiers op de foto gezet:

De seringstruik (was ooit een piepklein seringetje in een potje op een balkon in mijn vorige huis in Utreg)



De akelei wordt langzaam wakker geschud!



Mijn Iceberg roos gaat ook gestaag...



En wat beloofde bodembedekkers die op verschillende plekken in de tuin alles lekker opvullen:

Maagdenpalm:



Wilde aarbei, nog geen vruchten:



LVbedstro:

pi_178793726
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 april 2018 00:23 schreef Gwywen het volgende:
Voorste stuk van de tuin
[ afbeelding ]

En m'n tulpenwei
[ afbeelding ]

Ben momenteel ontzettend druk met paardenbloemen uitsteken. Die staan werkelijk óveral...
Oh wauw, die tulpen. _O_

Ik ben hier ook flink paardenbloemen aan het steken. Ik had niet zo heel lang geleden de boek toch best goed onder handen genomen al. En toen na dat warme weer vorige week, BOEMMM.
pi_178794107
Mooi allemaal! Hier vandaag wat salvia in de grond gezet en eindelijk een hosta want egel. Kijken of hij blijft staan.
pi_178795807
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 april 2018 10:58 schreef maily het volgende:

[..]

Blijven vechten en uitputten die zooi.
Succes!!
Ik trek alles weg, maar de buren helaas niet. Nu bijna alle tegels eruit getrokken, dus het zal nu wel erger worden. Iemand ervaring met beender- of lavameel tegen heermoes? Het groeit op arme grond, dus verrijken zou helpen.

En wat een mooie foto's allemaal!
pi_178800650
Diana heeft toevallig net haar laatste blog over heermoes geschreven.
Wat een bazenplant is dat eigenlijk.
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
pi_178801103
quote:
1s.gif Op zaterdag 28 april 2018 23:39 schreef Vanyel het volgende:
Diana heeft toevallig net haar laatste blog over heermoes geschreven.
Wat een bazenplant is dat eigenlijk.
Hey dat lijkt sterk op iets wat in onze tuin zomaar overal tussendoor oppopt :o
Leuk om daar een naam aan te verbinden en wat meer over te weten ^O^
pi_178803633
quote:
0s.gif Op zondag 29 april 2018 00:08 schreef Bluezz het volgende:

[..]

Hey dat lijkt sterk op iets wat in onze tuin zomaar overal tussendoor oppopt :o
Leuk om daar een naam aan te verbinden en wat meer over te weten ^O^
Dit is de eerste keer dat ik iemand blij zie als er wordt ontdekt dat er heermoes in de tuin groeit. :D
  zondag 29 april 2018 @ 09:16:54 #130
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_178803739
quote:
0s.gif Op zondag 29 april 2018 09:00 schreef bloempje-moi het volgende:

[..]

Dit is de eerste keer dat ik iemand blij zie als er wordt ontdekt dat er heermoes in de tuin groeit. :D
Nou idd. Als iemand van het complex mij een plant aanbied ter ruil of cadeau kijk ik altijd eerst in die tuin of er misschien heermoes staat. Gisteren sprak een buur mij nog aan, hee die plant die jij zo mooi vond wil je die hebben? (Angelica archangelica) Ja prima maar wel eerst in een pot voordat ik ze in de grond zet.

Vroeger als kind noemden wij heermoes de legoplant; de stengel breekt af net onder de rozet en dan kan je ze weer in elkaar zetten net als lego.
pi_178803746
Ik heb altijd geleerd dat de bodem dan heel arm is en je heel fanatiek moet bemesten. Geen idee of dat waar is. Heb veel van die wijsheden van de moestuin buren geleerd.
  zondag 29 april 2018 @ 09:22:34 #132
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_178803780
quote:
0s.gif Op zondag 29 april 2018 09:17 schreef Koettie het volgende:
Ik heb altijd geleerd dat de bodem dan heel arm is en je heel fanatiek moet bemesten. Geen idee of dat waar is. Heb veel van die wijsheden van de moestuin buren geleerd.
Dan krijg je weer veel brandnetels. Urtica groeit heel goed op rijkbemeste grond. Alleen kan je die wat makkelijker rapen met handschoenen aan dan.
pi_178803822
quote:
0s.gif Op zondag 29 april 2018 09:22 schreef kaasplankje het volgende:

[..]

Dan krijg je weer veel brandnetels. Urtica groeit heel goed op rijkbemeste grond. Alleen kan je die wat makkelijker rapen met handschoenen aan dan.
Daar kan je nog thee van zetten en is goed voor de rupsen en vlinders.
pi_178803829
quote:
0s.gif Op zondag 29 april 2018 09:00 schreef bloempje-moi het volgende:

[..]

Dit is de eerste keer dat ik iemand blij zie als er wordt ontdekt dat er heermoes in de tuin groeit. :D
Ik was ook wel blij. Niet omdat ik het heb, maar omdat ik nu weet wát ik heb.
Totnogtoe zijn dat dus heermoes, Japanse duizendknoop, zevenblad, winde, paardenbloemen, bamboe en nog het een en ander waar ik de naam niet van weet.
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
pi_178803848
quote:
1s.gif Op zondag 29 april 2018 09:26 schreef Vanyel het volgende:

[..]

Ik was ook wel blij. Niet omdat ik het heb, maar omdat ik nu weet wát ik heb.
Totnogtoe zijn dat dus heermoes, Japanse duizendknoop, zevenblad, winde, paardenbloemen, bamboe en nog het een en ander waar ik de naam niet van weet.
Wauw. Heb je nog tuin over wat je zelf gepland hebt? Zevenblad is echt heel rot. Grappig dat iedereen paardenbloemen onkruid vindt, die zijn hier gewoon welkom.
pi_178803873
Ja geen van die onkruiden groeit nog ongebreideld, maar de vorige bewoners hadden er al een tijdje niet zoveel aan gedaan en de buren hebben een groen tapijtje zevenblad dat ze niet als onkruid zien, dus....
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
  zondag 29 april 2018 @ 09:38:13 #137
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_178803969
Zevenblad is idd pest. Het sjeest de hele tuin door. In USA eten ze dat als slablaadjes geloof ik.
pi_178804100
Gister zevenblad in de voortuin gesloopt en geschoffeld.
In de paden met boomschors over worteldoek was het een makkie.
In de plantenvakken was lastiger zonder de aardbeiplantjes en akelei te vernielen.

Eigenlijk heb ik een hekel aan plastic stutten in de tuin, hence gedoe met bamboestokken om een en ander bij elkaar te houden.
Die zet ik dan kruislings naar. / \ / \
Gister toch maar drie (straks) hooggaande struiken met een bamboe en een ring bijtijds beteugeld.

Bij een buurman met een vak vol Annabelle’s zie ik een heel hekwerk om “dweilen” ( copyright Bluezz) te voorkomen.
Hoe pakken jullie dat aan?
pi_178806447
quote:
Hou de pol bij elkaar door rondom een paar bamboestokken te zetten, waartussen je stevig tuintouw spant. Zo belanden die prachtige witte bloemhoofden niet op de grond.
pi_178806481
Ik vind onkruid niet altijd erg. Paardebloemen vind ik ook niet erg in het gras. Ik maai ze gewoon weg en vind de gele bolletjes wel leuk zo her en der.
En dat Heermoes trek ik er gewoon uit, bij de buren (die dus werkelijk niets aan hun tuin doen) staat het overvol. Het blijft een beetje vechten tegen de bierkaai, alles wat daar vandaan komt krijg ik natuurlijk ook, er piept ook een hele snelgroeiende slingeraar door de schutting en als ik het niet bijhoud zit het overal :(
pi_178806516
quote:
1s.gif Op zondag 29 april 2018 09:51 schreef AnneX het volgende:
Gister zevenblad in de voortuin gesloopt en geschoffeld.
In de paden met boomschors over worteldoek was het een makkie.
In de plantenvakken was lastiger zonder de aardbeiplantjes en akelei te vernielen.

Eigenlijk heb ik een hekel aan plastic stutten in de tuin, hence gedoe met bamboestokken om een en ander bij elkaar te houden.
Die zet ik dan kruislings naar. / \ / \
Gister toch maar drie (straks) hooggaande struiken met een bamboe en een ring bijtijds beteugeld.

Bij een buurman met een vak vol Annabelle’s zie ik een heel hekwerk om “dweilen” ( copyright Bluezz) te voorkomen.
Hoe pakken jullie dat aan?
Toevallig heb ik gisteren een poging gedaan.
Een rij van 7 Annabellen, en nu er voor en achter, om de meter ofzo, een paaltje gezet. Straks even wat draden spannen, en kijken of het gaat helpen.
*kruist vingers
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 zondag 29 april 2018 @ 12:15:10 #142
74056 crew  ToT
pi_178806629
quote:
0s.gif Op zondag 29 april 2018 00:08 schreef Bluezz het volgende:

[..]

Hey dat lijkt sterk op iets wat in onze tuin zomaar overal tussendoor oppopt :o
Leuk om daar een naam aan te verbinden en wat meer over te weten ^O^
idd, ik had het in mijn vorige tuin! Wat een akelige troep is dat zeg!

Verder merk ik dat dat ondergronds woekerende onkruid nog steeds niet helemaal mijn tuin uit is (2 soorten met blaadjes), ondanks dat ik alles omgespit heb, zo veel mogelijk wortels verwijderd heb en een afrastering tussen mijn tuin en dat van de buren geplaatst heb. (Bij hen groeit die troep zeer welig.)
Ik pluk het er nu maar steeds snel uit zodra ik het zie.
In de voortuin zit het ook flink onder het worteldoek en het zit daar onder een struik en in een plant.
Die struik ga ik er uit halen want als ik die snoei, komt al het bladafval in het grind dat er omheen ligt; vreselijk omslachtig allemaal! Daarbij vind ik die struik ook niet mooi.
Wat die plant is; geen idee. Ik heb er ff gif op gespoten tegen dat onkruid. Overleeft de plant het? Prima. Zo niet; er uit er mee en dan komt er een nieuwe in.
Gelukkig is het onkruid daar nu flink afgestorven en lijkt de plant er totaal geen schade van ondervonden te hebben, maar ik vrees dat dit maar een tijdelijke oplossing is; dat wortelstelsel zit natuurlijk wel helemaal onder het worteldoek verspreid. Misschien toch maar een keer alles er uit halen en dan dat sheet-mulchen uitproberen wat ik hier als tip kreeg voor mijn achtertuin. :)

Oh, en wat betreft het herkennen van onkruid: op je mobiel kun je apps downloaden waarmee je een foto van onkruid, plantenziektes, paddenstoelen, bloemen enz kunt maken, waarna het automatisch herkend wordt! :) Ik heb er een paar verschillende gedownload, maar heb nog niet gekeken of het werkt.

[ Bericht 50% gewijzigd door ToT op 29-04-2018 12:23:15 ]
pi_178807285
ja, ga daar een beetje onkruid neerladen :{w
...
pi_178808203
quote:
12s.gif Op zondag 29 april 2018 12:43 schreef sacha het volgende:
ja, ga daar een beetje onkruid neerladen :{w
:D
pi_178808411
ik ben wat dat betreft blij met mijn tuintje zonder hardnekkig onkruid. wat paardenbloemen en spaanse hyacinten.
die laatste is een leuk plantje, totdat de hele tuin vol staat en je kruiwagens vol bollen uit de grond haalt. elk stukje bol wordt weer een nieuw plantje en het zaait zich goed uit dus ook buren hadden er last van. we zijn nu alweer jaren verder en nog steeds komen er plantjes boven.
pi_178811554
Spaanse hyacinten :D wat leer ik hier veel!
Die heb ik ook ja :')
pi_178821157
Dit jaar zijn we ons zomerhuisje aan het bouwen...de tuin ligt er als puin bij, 1 grote modderzooi. Van de week ga ik toch wat plantjes kopen en in potten voor de gezelligheid erbij zetten. Ik kan de ellende er niet meer aanzien. Volgend jaar wil ik een soort Piet Oudolf geinspireerde tuin neerzetten..(grassen, rudbeckia, echinachea, eupatorium purple, enz)
pi_178831973
Ik weet niet of dit de juiste plaats is om deze vraag te stellen, maar waag toch een poging ;) :

Ik wil een klimplant tegen de voorgevel van mijn huis laten groeien. Klimop e.d. vallen af want wil niet dat hij aan de stenen hecht.
Graag zou ik een combinatie dan van bijvoorbeeld een blauwe regen en toscaanse jasmijn. Zodat er in de winter toch wat groen blijft zitten (toscaanse jasmijn) maar je in de lente ook de prachtige bloemen van de blauwe regen hebt. Hebben jullie nog tips welke plantensoorten goed werken samen en waar ik op moet letten?
  maandag 30 april 2018 @ 14:38:21 #149
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_178835439
quote:
0s.gif Op maandag 30 april 2018 12:42 schreef archito het volgende:
Ik weet niet of dit de juiste plaats is om deze vraag te stellen, maar waag toch een poging ;) :

Ik wil een klimplant tegen de voorgevel van mijn huis laten groeien. Klimop e.d. vallen af want wil niet dat hij aan de stenen hecht.
Graag zou ik een combinatie dan van bijvoorbeeld een blauwe regen en toscaanse jasmijn. Zodat er in de winter toch wat groen blijft zitten (toscaanse jasmijn) maar je in de lente ook de prachtige bloemen van de blauwe regen hebt. Hebben jullie nog tips welke plantensoorten goed werken samen en waar ik op moet letten?
in welke richting staat je voorgevel? zuiden vs. noorden is namelijk behoorlijk van invloed.

Zelf hebben we een clematis tegen de voorgevel groeien. Maar die zou vol bloemen moeten zitten, ik heb helaas alleen nog maar 1 keer in de afgelopen jaar een bloem gespot.

Hou trouwens rekening ermee dat ook bij blauwe regens de kans groot is dat die niet bloeit. Schijnt een typisch blauwe regen kwaaltje te zijn.
  maandag 30 april 2018 @ 15:04:42 #150
420541 Twieki
Immer Intelligent
pi_178836230
quote:
1s.gif Op maandag 30 april 2018 14:38 schreef bleiblei het volgende:

[..]

Hou trouwens rekening ermee dat ook bij blauwe regens de kans groot is dat die niet bloeit. Schijnt een typisch blauwe regen kwaaltje te zijn.
Ik heb 8 jaar een Wisteria hier aan de pergola gehad, als stek gekregen van een vriend van me. Die heeft inderdaad nooit gebloeid, dus maandje geleden de kliko in gegooid. Volgens mij is 't wel zo dat als je een bloeiende koopt, hij wel elk jaar zal bloeien.

Ben trouwens blij dat we weer een flinke bak regen hebben gehad, dat was hard nodig!
Op zaterdag 7 januari 2017 @ 12:28:30 schreef Stofje het volgende:
Held. Thanks. Godverdomme.
pi_178837116
Wanneer je een bloem wil drogen moet je dat eigenlijk doen voordat hij lelijk word in de vaas toch? ;(
pi_178837752
quote:
1s.gif Op maandag 30 april 2018 14:38 schreef bleiblei het volgende:

[..]

Hou trouwens rekening ermee dat ook bij blauwe regens de kans groot is dat die niet bloeit. Schijnt een typisch blauwe regen kwaaltje te zijn.
Echt? :-( Gisteren zag ik in Amsterdam wel 50 blauwe regens aan de gevels in bloei staan en toen besloot ik er ook een te nemen. Maar dit wil ik dan niet horen natuurlijk.
pi_178837804
quote:
0s.gif Op maandag 30 april 2018 16:00 schreef bloempje-moi het volgende:

[..]

Echt? :-( Gisteren zag ik in Amsterdam wel 50 blauwe regens aan de gevels in bloei staan en toen besloot ik er ook een te nemen. Maar dit wil ik dan niet horen natuurlijk.
De truc is om er 1 te kopen die op dat moment bloemen heeft heb ik gehoord. En je moet het eerste volgende voorjaar geen bloemen verwachten omdat hij zich dan vooral op de groei nog focust heb ik vernomen. (ik had dus inderdaad geen bloemen in mijn vorige tuin. :') ).

Ik heb vorig jaar morning glory gekweekt. Een eenjarige klimmer die leuk bloeit en niks sloopt. Ik heb ze dit jaar weer staan. Een stuk simpeler. :+

pi_178838098
quote:
1s.gif Op maandag 30 april 2018 16:03 schreef Fripsel het volgende:

[..]

De truc is om er 1 te kopen die op dat moment bloemen heeft heb ik gehoord. En je moet het eerste volgende voorjaar geen bloemen verwachten omdat hij zich dan vooral op de groei nog focust heb ik vernomen. (ik had dus inderdaad geen bloemen in mijn vorige tuin. :') ).

Ik heb vorig jaar morning glory gekweekt. Een eenjarige klimmer die leuk bloeit en niks sloopt. Ik heb ze dit jaar weer staan. Een stuk simpeler. :+

[ afbeelding ]
Ik ben niet zo van de flieberbloempjes. Ik heb afgelopen weekend 38 begonia's geplant voor mijn moeder en dat zijn ook van die flieberplantjes.
Eerst maar eens de tegels uit tuin. Dan tuin ophogen. Dan zien we verder of die blauwe regen er komt.
Ik kan overigens gratis tuinaarde van de woningbouwvereniging krijgen, maar een minimum van 6 kuub. Ik heb er max 4 nodig. Iemand tips hoe ik die andere twee kan wegmoffelen? :')
pi_178838579
quote:
1s.gif Op maandag 30 april 2018 14:38 schreef bleiblei het volgende:

[..]

in welke richting staat je voorgevel? zuiden vs. noorden is namelijk behoorlijk van invloed.

Zelf hebben we een clematis tegen de voorgevel groeien. Maar die zou vol bloemen moeten zitten, ik heb helaas alleen nog maar 1 keer in de afgelopen jaar een bloem gespot.

Hou trouwens rekening ermee dat ook bij blauwe regens de kans groot is dat die niet bloeit. Schijnt een typisch blauwe regen kwaaltje te zijn.
De gevel staat op zuidzuidwest, dus behoorlijk veel zon!
Ik heb al een bloeiende blauwe regens gezien bij het lokale tuincentrum, dus koop er voor de zekerheid zo eentje denk ik. ;)
pi_178863087
Uitverkocht. Voorlopig. De Knuffelbijen. :7
https://knuffelbijen.nl/product/oranje-knuffelbij-50
pi_178864234
quote:
1s.gif Op maandag 30 april 2018 16:03 schreef Fripsel het volgende:

[..]

De truc is om er 1 te kopen die op dat moment bloemen heeft heb ik gehoord. En je moet het eerste volgende voorjaar geen bloemen verwachten omdat hij zich dan vooral op de groei nog focust heb ik vernomen. (ik had dus inderdaad geen bloemen in mijn vorige tuin. :') ).

Ik heb vorig jaar morning glory gekweekt. Een eenjarige klimmer die leuk bloeit en niks sloopt. Ik heb ze dit jaar weer staan. Een stuk simpeler. :+

[ afbeelding ]
Wow, wat mooi! O+!
Op maandag 9 september 2013 21:44 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
Abs are made in the kitchen.
  dinsdag 1 mei 2018 @ 15:02:54 #158
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_178864387
quote:
14s.gif Op dinsdag 1 mei 2018 14:58 schreef Pisces29 het volgende:

[..]

Wow, wat mooi! O+!
Ookwel pispotje genoemd.
pi_178871852
Zevenblad of tuinmansverdriet bestrijden https://www.plusonline.nl(...)508e13da570a80a631bd
pi_178872962
Kleine update van de olijfboom: veel nieuwe knoppen! Hij heeft het snoeien prima overleefd (uiteraard, ik ben ook gewoon te bang :') ) Moet nog wel bemesten...
pi_178874312
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 mei 2018 19:36 schreef Sunnythesun het volgende:
Kleine update van de olijfboom: veel nieuwe knoppen! Hij heeft het snoeien prima overleefd (uiteraard, ik ben ook gewoon te bang :') ) Moet nog wel bemesten...
*O* Altijd leuk!
pi_178888027
quote:
2s.gif Op dinsdag 24 april 2018 18:29 schreef ToT het volgende:

[..]

:D Damn wat leuk!
Maar eerst moeten m'n plantjes nog wat groeien en bloemen krijgen. :)

Ik had trouwens een paar jaar geleden ook gehoord dat planten van tuincentra bomvol gif zaten (van binnenuit) en dat het schadelijk of zelfs dodelijk voor bijen zou zijn als ze daar stuifmeel van zouden verzamelen? Het gif zou er nooit uit weg gaan, ongeacht hoe groot de planten groeien.

Ik ga er van uit dat dat een beetje overdreven is; ik heb in mijn vorige tuintjes bijna nooit ook maar 1 dode bij aangetroffen.
Dit klopt wel, ze gaan er niet perse direct dood van. Ik heb mijn tuin helemaal leeggetrokken en ga nu planten biologische draagplanten voor bijen en vlinders bestellen bij een webwinkel van een kweker. Zij heeft met wat gegevens die ze van mij kreeg een mooi lijstje samengesteld voor me met welke ik het beste kan afnemen. En ze is niet duurder dan een tuincentrum, gemiddeld 2.50/3.00 per plant.
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 woensdag 2 mei 2018 @ 12:25:36 #163
74056 crew  ToT
pi_178888227
quote:
0s.gif Op woensdag 2 mei 2018 12:16 schreef Cindy1988 het volgende:

[..]

Dit klopt wel, ze gaan er niet perse direct dood van. Ik heb mijn tuin helemaal leeggetrokken en ga nu planten biologische draagplanten voor bijen en vlinders bestellen bij een webwinkel van een kweker. Zij heeft met wat gegevens die ze van mij kreeg een mooi lijstje samengesteld voor me met welke ik het beste kan afnemen. En ze is niet duurder dan een tuincentrum, gemiddeld 2.50/3.00 per plant.
Ow beter!
Ja als ik mijn tuintje nu niet al voldoende vol had gehad, had ik dat dan misschien ook wel gedaan! :)
Door een herinrichting staat het nu misschien zelfs iets te vol, maar dat merk ik wel als de boel groeit; sommige planten (vlinderstruiken) worden immers een stuk hoger dan de andere en dan valt het misschien nog wel weer mee. :)
pi_178888416
quote:
2s.gif Op woensdag 2 mei 2018 12:25 schreef ToT het volgende:

[..]

Ow beter!
Ja als ik mijn tuintje nu niet al voldoende vol had gehad, had ik dat dan misschien ook wel gedaan! :)
Door een herinrichting staat het nu misschien zelfs iets te vol, maar dat merk ik wel als de boel groeit; sommige planten (vlinderstruiken) worden immers een stuk hoger dan de andere en dan valt het misschien nog wel weer mee. :)
precies even afwachten :) Ben ook benieuwd. Ik had aangegeven alleen maar vaste planten te willen en dat mn plantenbak in de zon staat en ik de bijen van het voorjaar tot het najaar wil kunnen voorzien van stuifmeel en daar heeft ze haar lijst op gebaseerd.
pi_178888511
....Ik had trouwens een paar jaar geleden ook gehoord dat planten van tuincentra bomvol gif zaten (van binnenuit) en dat het schadelijk of zelfs dodelijk voor bijen zou zijn als ze daar stuifmeel van zouden verzamelen? Het gif zou er nooit uit weg gaan, ongeacht hoe groot de planten groeien....

Dat is nieuw voor mij. -O-
Eens even aan de tuinmeneer vragen.
Hier vliegt en fladderrt van alles rond: vlinders, hommels, bijen.
pi_178888601
quote:
1s.gif Op woensdag 2 mei 2018 12:39 schreef AnneX het volgende:
....Ik had trouwens een paar jaar geleden ook gehoord dat planten van tuincentra bomvol gif zaten (van binnenuit) en dat het schadelijk of zelfs dodelijk voor bijen zou zijn als ze daar stuifmeel van zouden verzamelen? Het gif zou er nooit uit weg gaan, ongeacht hoe groot de planten groeien....

Dat is nieuw voor mij. -O-
Eens even aan de tuinmeneer vragen.
Hier vliegt en fladderrt van alles rond: vlinders, hommels, bijen.
Ik stond er eerst ook niet bij stil maar nu ik begonnen ben met mn imkercursus word ik ineens bewust van bepaalde dingen. Ik wil volgend jaar een eigen volk wel wil ze dan niet met mijn eigen planten ook nog eens om zeep helpen :+
pi_178889785
quote:
0s.gif Op woensdag 2 mei 2018 12:42 schreef Cindy1988 het volgende:

[..]

Ik stond er eerst ook niet bij stil maar nu ik begonnen ben met mn imkercursus word ik ineens bewust van bepaalde dingen. Ik wil volgend jaar een eigen volk wel wil ze dan niet met mijn eigen planten ook nog eens om zeep helpen :+
Wat ontzettend gaaf! Mijn opa is altijd imker geweest.

Het is dat ik nu het geld niet heb, anders had ik van die knuffelbijen besteld. Het is hier ook wel een droom om later iets van een bijenkast te hebben ofzo.

Ik vind het altijd hilarisch hoe bang sommige mensen zijn van bijen. :@ Vorig jaar hadden ze bij de AH moestuintjes bloemen die speciaal bijen lokte, ook grootkaasjeskruid. Dat was zo mooi. Vind het echt jammer dat die actie zo beperkt was dit jaar. ;(


Wel fascinerend, hoe zo’n klein potje uiteindelijk bloemen geeft, hoger dan jijzelf. :+
pi_178890258
quote:
1s.gif Op woensdag 2 mei 2018 13:29 schreef Fripsel het volgende:

[..]

Wat ontzettend gaaf! Mijn opa is altijd imker geweest.

Het is dat ik nu het geld niet heb, anders had ik van die knuffelbijen besteld. Het is hier ook wel een droom om later iets van een bijenkast te hebben ofzo.

Ik vind het altijd hilarisch hoe bang sommige mensen zijn van bijen. :@ Vorig jaar hadden ze bij de AH moestuintjes bloemen die speciaal bijen lokte, ook grootkaasjeskruid. Dat was zo mooi. Vind het echt jammer dat die actie zo beperkt was dit jaar. ;(

[ afbeelding ]
Wel fascinerend, hoe zo’n klein potje uiteindelijk bloemen geeft, hoger dan jijzelf. :+
Het is inderdaad een aardige investering, op mijn werk houden ze bijen en zo ben ik ermee in aanraking gekomen en ik heb ook 2 kasten van hen gehad (wel leeg) dus die wil ik dit jaar opknappen voor volgens jaar.

Ik ben ook gek op de moestuintjes maar ook daar geldt dat ze niet biologisch zijn. Vond het moeilijk ze weg te doen maar toch besloten alleen nog biologisch in de tuin te planten. Grootkaasjeskruid is wel een mooie om aan mn bio lijstje toe te voegen als ik die foto van jou zo zie O+ O+
pi_178891462
quote:
0s.gif Op woensdag 2 mei 2018 13:49 schreef Cindy1988 het volgende:

[..]

Het is inderdaad een aardige investering, op mijn werk houden ze bijen en zo ben ik ermee in aanraking gekomen en ik heb ook 2 kasten van hen gehad (wel leeg) dus die wil ik dit jaar opknappen voor volgens jaar.

Ik ben ook gek op de moestuintjes maar ook daar geldt dat ze niet biologisch zijn. Vond het moeilijk ze weg te doen maar toch besloten alleen nog biologisch in de tuin te planten. Grootkaasjeskruid is wel een mooie om aan mn bio lijstje toe te voegen als ik die foto van jou zo zie O+ O+
Ja die is echt de moeite, bloeide ook heel lang! Je ziet ook al die bloemknoppen wel op de foto. Had er geen omkijken aan verder.

Ik had dat van die giftige bloemen ook gehoord.. en er vlogen hier heel veel bijen vorig jaar.. dus ik vind het maar lastig. Ik tuinier op budget, dus het grootste deel zijn goedkope Lidl zakjes. Of wat bloembollen van de action bijvoorbeeld. En de vaste planten die er al stonden. Een gigantische hibiscus waar ik 4 jongen van gehaald heb en die ik vervolgens gerooid heb, een varen, twee hortensia’s. Een soort vaste geranium. En er groeide sowieso al heel veel lelietjes van dalen.
pi_178892467
quote:
1s.gif Op woensdag 2 mei 2018 14:42 schreef Fripsel het volgende:

[..]

Ja die is echt de moeite, bloeide ook heel lang! Je ziet ook al die bloemknoppen wel op de foto. Had er geen omkijken aan verder.

Ik had dat van die giftige bloemen ook gehoord.. en er vlogen hier heel veel bijen vorig jaar.. dus ik vind het maar lastig. Ik tuinier op budget, dus het grootste deel zijn goedkope Lidl zakjes. Of wat bloembollen van de action bijvoorbeeld. En de vaste planten die er al stonden. Een gigantische hibiscus waar ik 4 jongen van gehaald heb en die ik vervolgens gerooid heb, een varen, twee hortensia’s. Een soort vaste geranium. En er groeide sowieso al heel veel lelietjes van dalen.
Er zijn natuurlijk veel bloemen/planten die als onkruid worden gezien die top zijn voor de bijen en gewoon langs de weg/fietspad groeien. Paardenbloemen, zonnebloemen en papaver zijn wat voorbeeldjes. Je kan altijd hier wat zaden van verzamelen om eventueel volgend jaar weer te zaaien.
pi_178892789
En de knuffelbijen zjn gearriveerd! In de brievenbus :D
En de koker hangt onder een zelf aangeschaft bijenhotel.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Met een bonusfoto van de status van de groene postzegel.
pi_178893676
Leeeeeuk! Leuke plek ook voor het huisje. Hangt ie wel stil of is er veel wind? Denk dat dat nog lastig kan worden. Maar ziet er heel leuk uit zo ^^
pi_178894165
quote:
0s.gif Op woensdag 2 mei 2018 16:37 schreef Koettie het volgende:
Leeeeeuk! Leuke plek ook voor het huisje. Hangt ie wel stil of is er veel wind? Denk dat dat nog lastig kan worden. Maar ziet er heel leuk uit zo ^^
ja, het huisje schommelt nu een beetje in de wind.
Het hangt wel in de zon vanaf 14 uur.
Er is geen andere plek. -O-
( de schuur erachter is van de buren; het verspringt / verloopt een beetje vreemd hierachter).
pi_178894303
quote:
6s.gif Op woensdag 2 mei 2018 15:47 schreef AnneX het volgende:
En de knuffelbijen zjn gearriveerd! In de brievenbus :D
En de koker hangt onder een zelf aangeschaft bijenhotel.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Met een bonusfoto van de status van de groene postzegel.
Leuk! Ik ben benieuwd of dat ze zich in het huisje gaan nestelen! O+
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 woensdag 2 mei 2018 @ 17:08:43 #175
74056 crew  ToT
pi_178894382
quote:
6s.gif Op woensdag 2 mei 2018 15:47 schreef AnneX het volgende:
En de knuffelbijen zjn gearriveerd! In de brievenbus :D
En de koker hangt onder een zelf aangeschaft bijenhotel.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Met een bonusfoto van de status van de groene postzegel.
Leuk! :Y

Maar je hoeft ze maar 1x te kopen en dan planten ze zich gewoon voort en overwinteren ze in dat bijenhotelletje?
pi_178895425
Gras en Knuffelbees O+ ^O^
pi_178896429
quote:
2s.gif Op woensdag 2 mei 2018 17:08 schreef ToT het volgende:

[..]

Leuk! :Y

Maar je hoeft ze maar 1x te kopen en dan planten ze zich gewoon voort en overwinteren ze in dat bijenhotelletje?
Hullie zeggen het ...https://knuffelbijen.nl/a(...)nuffelbijen.pdf?v1.1

Doen de “gewone” bijen ook hé.

Goeie timing ook met de komende warme dagen.

Gras wordt nog eens losgevertikudingesd, want (klei) grond heerst en is dichtgeslagen met alle regen.
Mantra: komt goed...komt goed...
pi_178896836
zo, dag in de tuin gewerkt, niemand die het ziet behalve ik :D
...
pi_178896965
quote:
17s.gif Op woensdag 2 mei 2018 18:57 schreef sacha het volgende:
zo, dag in de tuin gewerkt, niemand die het ziet behalve ik :D
Ja, mn.X banjert langs opgeruimde ingezaaide border, langs bijenhotel, langs potten met nieuwe planten.
En echoot braaf, wat ik opnoem. -O-

Goed gedaan, sacha _O_
pi_178897110
kruiwagens vol onkruid weggebracht, nieuwe planten in de tuin, wachtbankje ontruimd, straatje vegen, voldaan *O*
...
pi_178897127
én straks mag iedereen weer kijken bij 'open tuinen dag ' *O*
...
pi_178897384
Haha. Hoor net dat m'n zusje waarschijnlijk gaat verhuizen en een tuin krijgt. Ben al geboekt als tuinman. En m'n oppas adres ook dus lekker veel tuinen. Jeej bloemen planten.
pi_178917236
Net een bloeiende blauwe regen gekocht <3
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 donderdag 3 mei 2018 @ 17:21:51 #184
74056 crew  ToT
pi_178917577




-O- Die kale plekken blijven ÉCHT lang kaal, ook al groeit er wel wat in.
Het lijkt ook erg dunnetjes bezaaid te zijn, terwijl ik het volgens mij overal echt flink bezaaid heb. (2 pakken graszaad er doorheen gejast.)
Ondertussen ook maar weer opnieuw bemest.
pi_178918779
scabiosa nog planten en dan mag ik weer nieuwe plantjes kopen :D

#afspraak met mijzelf, eerst alles in de tuun, dan weer verder kopen :@
...
pi_178919535
Komt goed ToT...komt goed...mantra...

Hier lijkt het heel wat, totdat je met de neus erboven staat.
Ws. is de grond dichtgeslagen met harde regen, morgen komt tuinmeneer kijken en open krabben en bijzaaien.
Edit: had ik blijkbaar al gepost.

Nieuws dan: laatste zakje Morning glory in rose, fuchsia, lila tinten gekocht bij de Welkoop.

Doe jij mee met Open Tuinendag, sacha?
  donderdag 3 mei 2018 @ 20:04:15 #187
365087 RamboDirk
is een beer!
pi_178920484
quote:
2s.gif Op donderdag 3 mei 2018 17:21 schreef ToT het volgende:
[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

-O- Die kale plekken blijven ÉCHT lang kaal, ook al groeit er wel wat in.
Het lijkt ook erg dunnetjes bezaaid te zijn, terwijl ik het volgens mij overal echt flink bezaaid heb. (2 pakken graszaad er doorheen gejast.)
Ondertussen ook maar weer opnieuw bemest.
niet teveel mesten, krijg je brandplekken/kale plekken van.
pi_178920688
Ik ga vanaf dit weekend wel echt in de tuin knallen. Ook met alles wat ik voorgezaaid heb, wat een weersvoorspellingen. _O_
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 donderdag 3 mei 2018 @ 20:46:20 #189
74056 crew  ToT
pi_178921340
quote:
1s.gif Op donderdag 3 mei 2018 20:04 schreef RamboDirk het volgende:

[..]

niet teveel mesten, krijg je brandplekken/kale plekken van.
:o Ow!

Thx! ^O^
pi_178927039
quote:
2s.gif Op donderdag 3 mei 2018 17:21 schreef ToT het volgende:
[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

-O- Die kale plekken blijven ÉCHT lang kaal, ook al groeit er wel wat in.
Het lijkt ook erg dunnetjes bezaaid te zijn, terwijl ik het volgens mij overal echt flink bezaaid heb. (2 pakken graszaad er doorheen gejast.)
Ondertussen ook maar weer opnieuw bemest.
Nee joh! Mest is niet voor jonge planten. 't I snet als met mensen: peuters krijgen geen krachtvoer.

Wel doen: volgend jaar compost strooien en bijzaaien. Hardnekkig jaar in jaar uit compost geven verbetert de kleibodem. Wormen helpen ook. Bioboeren maken veel werk van het bodemleven en een bodem zonder wormen is zeer twijfelachtig.

Van de door en door vergiftigde planten & zaden is jaren geleden op Radar een informatieve uitzending geweest. Het is ook in een van de tuintopics aan de orde geweest. De bloemen en zaden die je koopt zijn dus giftig en het duurt jaren voor het gif in de planten en in de nieuwgevormde zaden afzwakt. Dus iedereen die niet-biologische bloemenweidezaad koopt, bereikt onbedoeld het tegendeel.
Ik ben wel benieuwd hoe het nu verder gaat met het kersverse verbod op glyfosaat etc.
  vrijdag 4 mei 2018 @ 06:45:00 #191
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_178927322
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 mei 2018 03:10 schreef Teslynd het volgende:

[..]

Nee joh! Mest is niet voor jonge planten. 't I snet als met mensen: peuters krijgen geen krachtvoer.

Wel doen: volgend jaar compost strooien en bijzaaien. Hardnekkig jaar in jaar uit compost geven verbetert de kleibodem. Wormen helpen ook. Bioboeren maken veel werk van het bodemleven en een bodem zonder wormen is zeer twijfelachtig.

Van de door en door vergiftigde planten & zaden is jaren geleden op Radar een informatieve uitzending geweest. Het is ook in een van de tuintopics aan de orde geweest. De bloemen en zaden die je koopt zijn dus giftig en het duurt jaren voor het gif in de planten en in de nieuwgevormde zaden afzwakt. Dus iedereen die niet-biologische bloemenweidezaad koopt, bereikt onbedoeld het tegendeel.
Ik ben wel benieuwd hoe het nu verder gaat met het kersverse verbod op glyfosaat etc.
Is roundup nu verbannen?
pi_178927980
Moest aan dit topic denken net. M'n zusje heeft misschien een huis en zei ik neem wel gras, lekker wienig onderhoud. Ik laat dit wel even lezen denk ik. Heb verder al gezegd dat ik wel haar tuinkabouter wil zijn, ze heeft niet echt groene vingers.
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 vrijdag 4 mei 2018 @ 09:14:09 #193
74056 crew  ToT
pi_178928916
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 mei 2018 03:10 schreef Teslynd het volgende:

[..]

Nee joh! Mest is niet voor jonge planten. 't I snet als met mensen: peuters krijgen geen krachtvoer.

Wel doen: volgend jaar compost strooien en bijzaaien. Hardnekkig jaar in jaar uit compost geven verbetert de kleibodem. Wormen helpen ook. Bioboeren maken veel werk van het bodemleven en een bodem zonder wormen is zeer twijfelachtig.

Van de door en door vergiftigde planten & zaden is jaren geleden op Radar een informatieve uitzending geweest. Het is ook in een van de tuintopics aan de orde geweest. De bloemen en zaden die je koopt zijn dus giftig en het duurt jaren voor het gif in de planten en in de nieuwgevormde zaden afzwakt. Dus iedereen die niet-biologische bloemenweidezaad koopt, bereikt onbedoeld het tegendeel.
Ik ben wel benieuwd hoe het nu verder gaat met het kersverse verbod op glyfosaat etc.
Thx voor de tips! ^O^
Maar is het nadelig dan om jonge plantjes (en gras) te bemesten?

En @ die wormen; kun je die zo op het gras dumpen of zo? :?
pi_178929516
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 mei 2018 06:45 schreef kaasplankje het volgende:

[..]

Is roundup nu verbannen?
Nee,er is ook geen alternatief voor
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 vrijdag 4 mei 2018 @ 10:43:32 #195
74056 crew  ToT
pi_178930246
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 mei 2018 09:53 schreef halfway het volgende:

[..]

Nee,er is ook geen alternatief voor
pi_178930325
quote:
2s.gif Op vrijdag 4 mei 2018 10:43 schreef ToT het volgende:

[..]

[ afbeelding ]
?
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 vrijdag 4 mei 2018 @ 10:49:25 #197
74056 crew  ToT
pi_178930343
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 mei 2018 10:48 schreef halfway het volgende:

[..]

?
Roundup zonder glyfosaat. :)
pi_178930617
quote:
2s.gif Op vrijdag 4 mei 2018 10:49 schreef ToT het volgende:

[..]

Roundup zonder glyfosaat. :)
Dat is dus totaal niet te vergelijken, dit is op basis van azijnzuur
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 vrijdag 4 mei 2018 @ 11:08:24 #199
74056 crew  ToT
pi_178930664
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 mei 2018 11:05 schreef halfway het volgende:

[..]

Dat is dus totaal niet te vergelijken, dit is op basis van azijnzuur
:o Srsly???

Ik heb het nog niet uitgeprobeerd of zo, maar dan is het wel echt achterlijk duur!
pi_178930763
quote:
2s.gif Op vrijdag 4 mei 2018 11:08 schreef ToT het volgende:

[..]

:o Srsly???

Ik heb het nog niet uitgeprobeerd of zo, maar dan is het wel echt achterlijk duur!
Het staat er toch echt, een contactherbicide resultaat met zon binnen een uur.
https://www.roundup-tuin.nl/productreeks/roundup-ac-2-5l

Gisteren bij formido 5 liter schoonmaakazijn voor ¤1.99
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_178931832
Zo stom dat het allemaal zo schadelijk is.. Lekker principieel maar ik gebruik gewoon maar niets. Kan 't ook niets vergiftigen.
pi_178932011
Ik kijk nu al helemaal uit naar mijn dahlia's! Heb gisteren een collectie vazen gekocht om ze alvast in kwijt te kunnen! Ik heb de knollen boven staan om ze voor te trekken, maar waar de een als een plant van een halve meter is, doet de andere knol nog helemaal niets. Hopelijk komt dat nog goed.
  Spellchecker vrijdag 4 mei 2018 @ 12:54:45 #203
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_178932541
* hulp gevraagd

Geen zin om topics door te spitten voor een goed(e) (web)shop om Alliums te kopen ....
Onze Intratuin had ze niet.

Wie weet een goed adres?
pi_178932791
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 mei 2018 12:54 schreef maily het volgende:
* hulp gevraagd

Geen zin om topics door te spitten voor een goed(e) (web)shop om Alliums te kopen ....
Onze Intratuin had ze niet.

Wie weet een goed adres?
Ben je daar niet wat te vroeg of te laat mee? Ze komen nu net op en moeten in oktober-november de grond in toch? Vandaar dat ze er nu niet zijn. Of heb je het over echte planten?
Wat betreft bollen online was Queenflowerbulb prima service en de dahlia's komen nu al op.

[ Bericht 0% gewijzigd door bloempje-moi op 04-05-2018 13:17:51 ]
  Spellchecker vrijdag 4 mei 2018 @ 13:12:32 #205
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_178932940
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 mei 2018 13:06 schreef bloempje-moi het volgende:

[..]

Ben je daar niet wat te vroeg of te laat mee? Ze komen nu net op en moeten in oktober-november de grond in toch? Vandaag dat ze er nu niet zijn. Of heb je het over echte planten?
Wat betreft bollen online was Queenflowerbulb prima service en de dahlia's komen nu al op.
Oooh veel te laat dus .... ** maakt aantekening in agenda.

Dankjewel!
pi_178933048
Is er een tuinmod? die een vaste OP kan fabriceren van tips in het topic.
Zoals van de knuffelbijen en/of (goede) leveranciers van plantenspul bollen?
# handig toch!.
pi_178933081
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 mei 2018 13:12 schreef maily het volgende:

[..]

Oooh veel te laat dus .... ** maakt aantekening in agenda.

Dankjewel!
Ik heb ze wel in een pot gezien bij het tuincentrum, dus je kunt altijd nog proberen de kant-en-klaarversie te scoren, maar de bollen komen strakjes weer. Hoewel ze bij QueenFlowerbulbs al vanaf juni te koop zijn (lijkt mij wat vroeg?). Ohnee, levering vanaf september staat er bij.
  vrijdag 4 mei 2018 @ 14:21:54 #208
18113 sacha
elders
pi_178934664
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 mei 2018 12:54 schreef maily het volgende:
* hulp gevraagd

Geen zin om topics door te spitten voor een goed(e) (web)shop om Alliums te kopen ....
Onze Intratuin had ze niet.

Wie weet een goed adres?
kwaliteitsplanten punt nl

ik heb geen aandelen, alleen goede ervaring :)
...
pi_178936987
quote:
6s.gif Op vrijdag 4 mei 2018 14:21 schreef sacha het volgende:

[..]

kwaliteitsplanten punt nl

ik heb geen aandelen, alleen goede ervaring :)
Besteld oa. https://www.kwaliteitsplanten.nl/papaver-orientale-royal-wedding
Op basis van jouw ervaring.
  Spellchecker vrijdag 4 mei 2018 @ 16:29:49 #210
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_178946678
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 mei 2018 13:16 schreef AnneX het volgende:
Is er een tuinmod? die een vaste OP kan fabriceren van tips in het topic.
Zoals van de knuffelbijen en/of (goede) leveranciers van plantenspul bollen?
# handig toch!.
Als de nieuwe TS in de OP een opzet maakt met een simpele:

Welkom in het Fok! Bloemen en planten in eigen tuintopic. Hieronder staan een aantal handige links:

Websites om online planten en bloembollen te bestellen:
-website
-website
-website

Website met fijne tuiniertips:
-website
-website
-website

Leuke extra’s
-De knuffelbijen
-website

En iedereen roept dan even de favoriete websites in het nieuwe topic dan is dat lijstje zo, met weinig moeite aangevuld toch? O-)
pi_178946709
Dat is een leuke voor de mod van F&F lijkt me.
Er is wel zoiets voor de Fauna zie ik.
pi_178947143
quote:
2s.gif Op vrijdag 4 mei 2018 09:14 schreef ToT het volgende: [..]

Thx voor de tips! ^O^
Maar is het nadelig dan om jonge plantjes (en gras) te bemesten?

En @ die wormen; kun je die zo op het gras dumpen of zo? :?
Jonge planten verbranden van mest. Dan gaat het in de omgekeerde richting. NIet voeden maar uitlogen.

Je beplantingslaag is momenteel erg dun, dus te weinig voor compostwormen. Regenwormen gaan dieper. Die zou je dus zo ergens moeten kunnen dumpen. Niet in de volle zon. Als je slakken hebt, niet 's avonds (als de slakken actief worden).

Je kan nog naar wormenbakken kijken voor compostering van je gft-afval zonder dat je gelijk een hele compostberg moet opbouwen. De oogst is mooie compost die je buiten direct kan uitstrooien en voor de kamerplanten moet verdunnen met aarde. Geduldig jaar in jaar uit compost uitstrooien verbetert de kleigrond en bovendien kan compostrijke aarde meer vocht bufferen, dus dat er minder plassen staan.
pi_178947147
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 mei 2018 11:14 schreef halfway het volgende: [..]

Het staat er toch echt, een contactherbicide resultaat met zon binnen een uur.
https://www.roundup-tuin.nl/productreeks/roundup-ac-2-5l

Gisteren bij formido 5 liter schoonmaakazijn voor ¤1.99
Gewone azijn werkt ook en richt minder schade aan aan de omgeving.
pi_178947703
Zo, de kinderkamer is naar buiten verplaatst om af te harden. Dat duurt een week ofzo toch? Dan kan een deel de grond in en een deel in potten buiten blijven staan. Ik ben niet zo goed in bloemzaden opkweken. Ze groeien nauwelijks.
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 zaterdag 5 mei 2018 @ 10:03:57 #216
74056 crew  ToT
pi_178948498
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 mei 2018 02:26 schreef Teslynd het volgende:

[..]

Jonge planten verbranden van mest. Dan gaat het in de omgekeerde richting. NIet voeden maar uitlogen.

Je beplantingslaag is momenteel erg dun, dus te weinig voor compostwormen. Regenwormen gaan dieper. Die zou je dus zo ergens moeten kunnen dumpen. Niet in de volle zon. Als je slakken hebt, niet 's avonds (als de slakken actief worden).

Je kan nog naar wormenbakken kijken voor compostering van je gft-afval zonder dat je gelijk een hele compostberg moet opbouwen. De oogst is mooie compost die je buiten direct kan uitstrooien en voor de kamerplanten moet verdunnen met aarde. Geduldig jaar in jaar uit compost uitstrooien verbetert de kleigrond en bovendien kan compostrijke aarde meer vocht bufferen, dus dat er minder plassen staan.
^^ Thx!

Maar wat is uitlogen? :@
pi_178948736
Net lekker lopen guerilla tuinieren. Bloemzaadjes gepland, uit eigen tuin (klaproos, dropplant), de bbz mix en nog wat gekregen akaleizaad. En twee zonnebloemen en vlinderstruiken. Allemaal hop de speeltuin in. En nu hopen dat de gemeente eraf blijft. Is altijd spannend.
pi_178950705
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 mei 2018 10:21 schreef Koettie het volgende:
e zonnebloemen en vlinderstruiken. Allemaal hop de speeltuin in. En nu hopen dat de gemeente eraf blijft. Is altijd spanne
Mijn gestrooide bloemen komen niet echt op helaas. Ze krijgen ook niet de verzorging die de moeten krijgen helaas.
pi_178950900
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 mei 2018 10:21 schreef Koettie het volgende:
Net lekker lopen guerilla tuinieren. Bloemzaadjes gepland, uit eigen tuin (klaproos, dropplant), de bbz mix en nog wat gekregen akaleizaad. En twee zonnebloemen en vlinderstruiken. Allemaal hop de speeltuin in. En nu hopen dat de gemeente eraf blijft. Is altijd spannend.
ik had een poging gedaan tot mijn buurt op te vrolijken met bijenmixbloemenzaad en oostindische kers, maar lijkt geen succes ;(
pi_178950975
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 mei 2018 12:14 schreef bloempje-moi het volgende:

[..]

Mijn gestrooide bloemen komen niet echt op helaas. Ze krijgen ook niet de verzorging die de moeten krijgen helaas.
Welke verzorging bedoel je? Ga hier gewoon ff een gieter geven als 't nodig is.
  zaterdag 5 mei 2018 @ 13:28:14 #221
365087 RamboDirk
is een beer!
pi_178952023
Hebben jullie een beetje tuinliefhebbers in de buurt?

Hier is het een beetje een mix. We hebben hier bijvoorbeeld een buurman een paar huizen verder die zeurt over blaadjes in de tuin en dat geneuzel.
pi_178952042
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 mei 2018 13:28 schreef RamboDirk het volgende:
Hebben jullie een beetje tuinliefhebbers in de buurt?

Hier is het een beetje een mix. We hebben hier bijvoorbeeld een buurman een paar huizen verder die zeurt over blaadjes in de tuin en dat geneuzel.
Nee. Rijtje hier is allemaal steen met paar poten geraniums. Helaas. Alleen de bovenbuurman is enthousiast, die is blij dat hij nu een groene tuin in kijkt ipv alleen steen.
  zaterdag 5 mei 2018 @ 13:40:05 #223
365087 RamboDirk
is een beer!
pi_178952178
quote:
1s.gif Op zaterdag 5 mei 2018 13:29 schreef Koettie het volgende:

[..]

Nee. Rijtje hier is allemaal steen met paar poten geraniums. Helaas. Alleen de bovenbuurman is enthousiast, die is blij dat hij nu een groene tuin in kijkt ipv alleen steen.
Mensen hebben ook geen tijd en zin meer in een tuin, moet allemaal onderhoudsvriendelijk zijn. Toch jammer,de buren hier hebben twee appelbomen staan, schitterende bloesem. Hoor kun je daar niet van genieten :)
pi_178952295
quote:
1s.gif Op zaterdag 5 mei 2018 13:40 schreef RamboDirk het volgende:

[..]

Mensen hebben ook geen tijd en zin meer in een tuin, moet allemaal onderhoudsvriendelijk zijn. Toch jammer,de buren hier hebben twee appelbomen staan, schitterende bloesem. Hoor kun je daar niet van genieten :)
Onderhoudsvriendelijk als elk kwartaal het terras schoon spuiten en om de week/elke maand onkruid tussen de tegels vandaan houden, etc? :D :')
pi_178952416
quote:
1s.gif Op zaterdag 5 mei 2018 13:40 schreef RamboDirk het volgende:

[..]

Mensen hebben ook geen tijd en zin meer in een tuin, moet allemaal onderhoudsvriendelijk zijn. Toch jammer,de buren hier hebben twee appelbomen staan, schitterende bloesem. Hoe kun je daar niet van genieten :)
bloemblaadjes = rommel, boomblaadjes = rommel, vogels zitten erin te poepen=rommel, mensen die overdag altijd volle zon willen hebben.
pi_178953199
Irritant inderdaad, zulke buren -O-
Control freaks, denk ik dan. Doe daar wat aan. Ok. Ander topic.

Voor nieuwsgierige ondernemers: nog +/- 30 kokers knuffelbijen beschikbaar dit seizoen.
Hier vliegt nog niks, want late zon om de koker met larven op te warmen.
pi_178953839
ik heb ook zulke buren, aan de zij- en achterkant, ik ga ze nog eens doodvermoorden, altijd maar zeiken :{w
...
pi_178954209
quote:
1s.gif Op zaterdag 5 mei 2018 14:51 schreef AnneX het volgende:
Irritant inderdaad, zulke buren -O-
Control freaks, denk ik dan. Doe daar wat aan. Ok. Ander topic.

Voor nieuwsgierige ondernemers: nog +/- 30 kokers knuffelbijen beschikbaar dit seizoen.
Hier vliegt nog niks, want late zon om de koker met larven op te warmen.
moet hij niet op zuiden hangen? Of heb je daar geen muur
pi_178955170
quote:
1s.gif Op zaterdag 5 mei 2018 15:54 schreef HaverMoutKoekje het volgende:

[..]

moet hij niet op zuiden hangen? Of heb je daar geen muur
Tja, dan moet ik het aan de regenpijp vastmaken op zuidoost. (Brandende) zon tot 14 uur.
Nu in half schaduw en (avond) zon vanaf 16 uur.
Wat is wijsheid. Ach, duurt het een dagje langer ...

Hé, en tuinverlichting op zonnecellen -=next to nothing - in allerlei stijlen. Bij de Action.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.


[ Bericht 14% gewijzigd door AnneX op 05-05-2018 17:08:31 ]
pi_178955420
quote:
1s.gif Op zaterdag 5 mei 2018 16:58 schreef AnneX het volgende:

[..]

Tja, dan moet ik het aan de regenpijp vastmaken op zuidoost. (Brandende) zon tot 14 uur.
Nu in half schaduw en (avond) zon vanaf 16 uur.
Wat is wijsheid. Ach, duurt het een dagje langer ...

Hé, en tuinverlichting op zonnecellen -=next to nothing - in allerlei stijlen. Bij de Action.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Nou ik lees op diverse plekken :
‘Plaats het bijenhotel op een zonnige plek. Bijenhotels op het noorden of onder de bomen worden niet door bijen gebruikt. ‘
http://www.bestuivers.nl/bijenhotels
En op de knuffelbijen site hebben ze het ook over ‘in de zon’
pi_178955962
OK. Morgen eens op de achtergevel - vol op het zuiden - bevestigen...
Merci voor de link.
pi_178957700
Ik ontdek net dat de enige bloemen uit mijn guerrila gardening actie die daadwerkelijk uitkwamen, zijn vermoord door een enorme machine die direct in het plantsoen is geparkeerd.

Iemand ervaring met dahlia's? Ik heb ze buiten gezet maar van een van de planten zijn de punten van de bladeren helemaal verschrompeld en slap. :-(
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 zaterdag 5 mei 2018 @ 20:07:32 #233
74056 crew  ToT
pi_178957879
Oeps, het nieuwe grasveldje gemaaid, maar dat is 3 cm kort geworden! :@ Ik had niet door dat de maaier op de laagste stand stond of zo. (Nieuw gekocht, net in elkaar gezet.)
Zal toch niet al te veel uitmaken?

De wormen komen dinsdag binnen trouwens! :Y
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 zaterdag 5 mei 2018 @ 20:12:06 #234
74056 crew  ToT
pi_178957966
quote:
1s.gif Op zaterdag 5 mei 2018 16:58 schreef AnneX het volgende:

[..]

Tja, dan moet ik het aan de regenpijp vastmaken op zuidoost. (Brandende) zon tot 14 uur.
Nu in half schaduw en (avond) zon vanaf 16 uur.
Wat is wijsheid. Ach, duurt het een dagje langer ...

Hé, en tuinverlichting op zonnecellen -=next to nothing - in allerlei stijlen. Bij de Action.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik koop die dingen voorlopig niet meer. :N Paar verschillende gehad van een online winkel en van een tuincentrum, maar als je ze 's winters buiten laat staan (als je wel wat licht er van kunt gebruiken), zijn ze zo kapot.
pi_178958043
quote:
1s.gif Op zaterdag 5 mei 2018 16:58 schreef AnneX het volgende:

[..]

Tja, dan moet ik het aan de regenpijp vastmaken op zuidoost. (Brandende) zon tot 14 uur.
Nu in half schaduw en (avond) zon vanaf 16 uur.
Wat is wijsheid. Ach, duurt het een dagje langer ...

Hé, en tuinverlichting op zonnecellen -=next to nothing - in allerlei stijlen. Bij de Action.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Je gaat 'm al verplaatsen maar idd, zon! Vooral in de ochtend anders gaan ze niet vliegen.
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 zaterdag 5 mei 2018 @ 20:27:22 #236
74056 crew  ToT
pi_178958354
Ik zit nog te twijfelen over die bijen; het lijkt me enorm geinig, maar ik heb nog geen bloeiende bloemen hier in de tuin, en sowieso heb ik een aantal van die giftige planten van een tuincentrum.

Edit; oh ik lees dat ze sowieso maar een maandje per jaar actief zijn en dan ook maar een paar jaar in totaal, waarna je weer nieuwe moet kopen.?

[ Bericht 28% gewijzigd door ToT op 05-05-2018 20:34:59 ]
  zondag 6 mei 2018 @ 01:16:12 #237
61891 zakjapannertje
rijksmonument
pi_178963976
quote:
1s.gif Op zaterdag 5 mei 2018 17:39 schreef AnneX het volgende:
OK. Morgen eens op de achtergevel - vol op het zuiden - bevestigen...
Merci voor de link.
zou best kunnen dat het bij jou ook heel snel gaat, zeker met deze warme zonnige dagen. Ik had bijna drie weken geleden deze bijenhotel van de Action op het oostzuidoosten laten hangen aan een droge muur onder een afdak



Misschien over een paar dagen helemaal vol :P

In dat hotel ook ruimte trouwens voor (overwinterende) gaasvliegen en lieveheersbeestjes :) Eigenlijk dus een insectenhotel
pi_178966708
Nou, bijenhotel is verhuisd naar pál op de zuidzuidoost muur.
Natuurlijk viel die ook een keer uit mijn handen :X
Dekseltje gedraaid met opening láag, hoewel dat volgens mij nergens staat.

Wij wachten af...
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_178967133
Ben benieuwd :D
pi_178968050
quote:
1s.gif Op zondag 6 mei 2018 11:02 schreef AnneX het volgende:
Nou, bijenhotel is verhuisd naar pál op de zuidzuidoost muur.
Natuurlijk viel die ook een keer uit mijn handen :X
Dekseltje gedraaid met opening láag, hoewel dat volgens mij nergens staat.

Wij wachten af...
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Spannend! :B
pi_178969094
quote:
14s.gif Op zondag 6 mei 2018 01:16 schreef zakjapannertje het volgende:

[..]

zou best kunnen dat het bij jou ook heel snel gaat, zeker met deze warme zonnige dagen. Ik had bijna drie weken geleden deze bijenhotel van de Action op het oostzuidoosten laten hangen aan een droge muur onder een afdak

[ afbeelding ]

Misschien over een paar dagen helemaal vol :P

In dat hotel ook ruimte trouwens voor (overwinterende) gaasvliegen en lieveheersbeestjes :) Eigenlijk dus een insectenhotel
Oh wat tof om er zelf geen te hebben maar zo toch te zien hoe dat gaat. :D O+

Ik ga vanmiddag mijn tomaten uitplanten! En kijken hoeveel verder ik kom aangezien er ook gezelschap en cider is. :+
  zondag 6 mei 2018 @ 13:58:28 #242
263650 douche-eendje
met pulletjes
pi_178969307
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 mei 2018 13:28 schreef RamboDirk het volgende:
Hebben jullie een beetje tuinliefhebbers in de buurt?

Hier is het een beetje een mix. We hebben hier bijvoorbeeld een buurman een paar huizen verder die zeurt over blaadjes in de tuin en dat geneuzel.
Ik geloof dat onze buren naast ons de enige hier in de straat zijn met een 'onderhoudsvriendelijke' tuin aka stenen overal. Bij ons is het achter nog niet veel soeps met mos, paardenbloemen en wat verdwaald gras afgewisseld met een flinke klimhortensia, wat potten waar nog wat bloeiend spul in moet, een aalbes die lekker aan het groeien is en een rij met violen....
Maar voor staat lekker in bloei met allemaal bij- en vlindervriendelijke bloemen en planten O+. Wij wonen dan ook aan de rand van een tuindersgebied dus tsja, tuinliefhebbers genoeg hier :')
pi_178969774
Wil een grotere tuin pff. Zo'n zin om lekker met m'n handen in de aarde te wroeten maar heb gewoon niets te doen!
pi_178970233
quote:
0s.gif Op zondag 6 mei 2018 14:34 schreef Koettie het volgende:
Wil een grotere tuin pff. Zo'n zin om lekker met m'n handen in de aarde te wroeten maar heb gewoon niets te doen!
Misschien is een knuffeltuin (8> een idee?
Het is toch jouw zus, die een huis met tuin heeft binnenkort?

En een boek over tuinbeesten https://www.vtwonen.nl/tu(...)astige-tuinbeestjes/

[ Bericht 13% gewijzigd door AnneX op 06-05-2018 15:23:57 ]
  zondag 6 mei 2018 @ 15:29:28 #245
365087 RamboDirk
is een beer!
pi_178970650
quote:
0s.gif Op zondag 6 mei 2018 14:34 schreef Koettie het volgende:
Wil een grotere tuin pff. Zo'n zin om lekker met m'n handen in de aarde te wroeten maar heb gewoon niets te doen!
volkstuin erbij?
pi_178970914
quote:
1s.gif Op zondag 6 mei 2018 14:59 schreef AnneX het volgende:

[..]

Misschien is een knuffeltuin (8> een idee?
Het is toch jouw zus, die een huis met tuin heeft binnenkort?
Ja,kan niet wachten. Maar is nog even afwachten of het doorgaat en wanneer!
pi_178970942
quote:
1s.gif Op zondag 6 mei 2018 15:29 schreef RamboDirk het volgende:

[..]

volkstuin erbij?
Heb ik een jaar gehad. Even tijdelijk overgenomen. Was super leuk maar net weer teveel werk. Ben eigenlijk alleen vrij op zondag en zelfs dat niet altijd.
  zondag 6 mei 2018 @ 21:36:49 #248
18113 sacha
elders
pi_178977991

uitzicht vanaf het wachtbankje vandaag
:@
...
  zondag 6 mei 2018 @ 21:37:35 #249
18113 sacha
elders
pi_178978013
*work in progress* O+
...
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 zondag 6 mei 2018 @ 22:10:53 #250
74056 crew  ToT
pi_178978809
Goh, wat is dat boompje wat zo vlak bij de schutting van de buren staat?
Even die identificerings-app gebruiken....

Een vijgenboom. Kan 10 meter hoog worden.

Ehhhh.... * ToT plukt het ding er toch maar uit. * :')
pi_178979095
Je foto ligt op zijn zij Sacha! ;)
pi_178979197
quote:
2s.gif Op zondag 6 mei 2018 22:10 schreef ToT het volgende:
Goh, wat is dat boompje wat zo vlak bij de schutting van de buren staat?
Even die identificerings-app gebruiken....

Een vijgenboom. Kan 10 meter hoog worden.

Ehhhh.... * ToT plukt het ding er toch maar uit. * :')
welke app :P
Misschien waren de buren wel blij met gratis vijgen geweest
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 zondag 6 mei 2018 @ 22:28:15 #253
74056 crew  ToT
pi_178979388
quote:
1s.gif Op zondag 6 mei 2018 22:21 schreef HaverMoutKoekje het volgende:

[..]

welke app :P
Misschien waren de buren wel blij met gratis vijgen geweest
Die ik nu heb gebruikt heet PictureThis (erg standaard naam :P ), maar ik heb er meerdere geïnstalleerd, ook voor insecten, onkruid, ziektes enz. :)

Een andere lading takken waar ik het op richtte bleek een druivenrank te zijn. :P
pi_178980170
Vijgenboom <3 prachtige boom, kan goed in pot. Die bladeren zijn zo mooi.
pi_178981345
quote:
2s.gif Op zaterdag 5 mei 2018 10:03 schreef ToT het volgende: [..]

^^ Thx!

Maar wat is uitlogen? :@
Dan gaat de absorbtie van binnen naar buiten. Als de planten groter en sterker zijn, gaan de voedingsstoffen van buiten naar binnen.
  maandag 7 mei 2018 @ 01:09:42 #256
18113 sacha
elders
pi_178981542
quote:
0s.gif Op zondag 6 mei 2018 22:18 schreef Bluezz het volgende:
Je foto ligt op zijn zij Sacha! ;)
ik zweer op de blauwe bankjes god dattie in tinypik goed stond
:Y
...
  maandag 7 mei 2018 @ 06:52:50 #257
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_178982355
quote:
2s.gif Op zondag 6 mei 2018 22:28 schreef ToT het volgende:

[..]

Die ik nu heb gebruikt heet PictureThis (erg standaard naam :P ), maar ik heb er meerdere geïnstalleerd, ook voor insecten, onkruid, ziektes enz. :)

Een andere lading takken waar ik het op richtte bleek een druivenrank te zijn. :P
Hoe weet je of de determinatie app het goed heeft?
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 maandag 7 mei 2018 @ 07:45:44 #258
74056 crew  ToT
pi_178982889
quote:
0s.gif Op maandag 7 mei 2018 06:52 schreef kaasplankje het volgende:

[..]

Hoe weet je of de determinatie app het goed heeft?
De foto die de app liet zien van de plant dat het denk wat het is, had exact dezelfde bladeren. (Ik had een foto van het blad gemaakt.)
Het laat je ook meerdere opties zien van wat het ook kan zijn.
pi_178983254
Mijn Allium Giganteum is bijna zover. Hij is echt enorm: bijna 1.80m. Heb er nu een beetje spijt van dat ik hem in mijn achtertuin heb gezet, en niet in mijn voortuin zodat iedereen hem kan zien.

pi_178985362
quote:
1s.gif Op maandag 7 mei 2018 01:09 schreef sacha het volgende:

[..]

ik zweer op de blauwe bankjes god dattie in tinypik goed stond
:Y
:D
pi_178987115
quote:
0s.gif Op maandag 7 mei 2018 08:27 schreef bloempje-moi het volgende:
Mijn Allium Giganteum is bijna zover. Hij is echt enorm: bijna 1.80m. Heb er nu een beetje spijt van dat ik hem in mijn achtertuin heb gezet, en niet in mijn voortuin zodat iedereen hem kan zien.

[ afbeelding ]
Wauw, wij hebben er 2 staan (geen gigantjes) die moeten hun kop nog naar buiten steken.
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
pi_178987528
quote:
1s.gif Op maandag 7 mei 2018 12:34 schreef Vanyel het volgende:

[..]

Wauw, wij hebben er 2 staan (geen gigantjes) die moeten hun kop nog naar buiten steken.
Hier staan ze allemaal op knappen, zowel groot als klein. Ik had ze wel al vrij vroeg in de grond gestoken, september al. Misschien dat dat scheelt.
pi_178988135
Lijkt me wel. Heel laat juist hier.
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
  maandag 7 mei 2018 @ 13:50:56 #264
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_178988333
Die van mij is ook nog steeds heel klein.
  maandag 7 mei 2018 @ 15:19:56 #265
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_178990664
bij mij staan ze ook op knappen, maar zijn ze qua formaat vrij klein (de gewone maar ook de giganteums).
pi_178991159
Mijn Giga sierui begint nu pas met groeien. :p een kleintje is wel open
pi_178998673
De “dichtgeslagen” plekken in het gazon zijn opengekrabd en nogmaals gezaaid.
Volgens tuinmeneer over een paar weken wat mest? erop. Komt hij langsbrengen.
Dan voel ik mij soooo verwend. (hij rijdt langs onderweg van werk/ huis).

Had ik een zakje papaverzaad gekocht...bleek vanavond dat alsnog een week later de zaadjes van vorig jaar de grond uitpiepen. Was wel handig om even aan John te kunnen vragen.
Verder heeft hij gedeterminieerd, dat achter een berk ooit is komen aanwaaien. Nu 40 cm. hoog in een pot.
En een es, die is al 75 cm.
Misschien zet ik de laatste alvast in de voortuin, voor als de oude bomen eruit gaan, ooit. (Gemeente).

Verder mail van de knuffelbijen terug ( omdat er maar niks gebeurde):
Hoi AnneX

Dank voor je bericht. Meestal duurt het 7 dagen tot twee weken voordat alle bijen uitgekomen zijn. Je ziet al vrij snel enkele mannetjes maar het duurt dan nog even voordat de vrouwtjes uitkomen. Nog even geduld dus maar het komt helemaal goed!

Ok. Ik dacht 3-4 dagen.
pi_178998698
quote:
0s.gif Op maandag 7 mei 2018 13:50 schreef kaasplankje het volgende:
Die van mij is ook nog steeds heel klein.
Kaas _O-
pi_179000424
Kan even niet op de naam komen maar deze plant trekt enorm veel bijen aan hier in de buurt.


pi_179001339
Meidoorn?

Ken hem niet van dichtbij...alleen van rijden langs de dijk en in het polderlandschap.
pi_179001356
Wat een bloemenzee, meidoorn misschien?
Oh haha, Annex dacht ook in die richting
pi_179001566
quote:
14s.gif Op maandag 7 mei 2018 22:17 schreef HaverMoutKoekje het volgende:
Wat een bloemenzee, meidoorn misschien?
Oh haha, Annex dacht ook in die richting
:s)
pi_179001796
Meidoorn ja. Dat zal het zijn. *O*
pi_179001798
Prachtig
pi_179001916
Die plant is als ik me goed herinner 3 of 4 jaar geleden geplant. Was toen een 50cm hoog. En nu zeker 3m+

Ben benieuwd hoe groot het uiteindelijk gaat worden.
pi_179002151
quote:
1s.gif Op maandag 7 mei 2018 22:33 schreef Mojo.jojo het volgende:
Die plant is als ik me goed herinner 3 of 4 jaar geleden geplant. Was toen een 50cm hoog. En nu zeker 3m+

Ben benieuwd hoe groot het uiteindelijk gaat worden.
Staat de meidoorn in een gemeenteplantsoen?
Anders eens een ritje buiten maken - weet niet in welke regio je woont - hele witte muren langs de snelweg en dijk bijv. van meters en meters hoog. *O*
pi_179002653
Ik heb een rode meidoorn, die op openknappen staat... kom er maar in beessies *O*
Zo'n witte is ook prachtig zeg!

Dus nog even geduld voor de bees !

@Meidoorn, wij kwamen in november 04 hier wonen en géén ideeeeee wat er allemaal in die tuin stond, alles was kaal.
Tot in mei 05 dat kale boompje inmiddels flink in blad stond en ineens een rode bloemenzee werd _O_
pi_179003076
quote:
1s.gif Op maandag 7 mei 2018 22:43 schreef AnneX het volgende:

[..]

Staat de meidoorn in een gemeenteplantsoen?
Anders eens een ritje buiten maken - weet niet in welke regio je woont - hele witte muren langs de snelweg en dijk bijv. van meters en meters hoog. *O*
Door de hele wijk in plantsoenen hier. Weet eigenlijk niet waarom het me dit jaar pas zo opvalt. Maar erg mooi. *O*
pi_179003093
quote:
0s.gif Op maandag 7 mei 2018 23:01 schreef Bluezz het volgende:
Ik heb een rode meidoorn, die op openknappen staat... kom er maar in beessies *O*
Zo'n witte is ook prachtig zeg!

Dus nog even geduld voor de bees !

@Meidoorn, wij kwamen in november 04 hier wonen en géén ideeeeee wat er allemaal in die tuin stond, alles was kaal.
Tot in mei 05 dat kale boompje inmiddels flink in blad stond en ineens een rode bloemenzee werd _O_
Ook mooi zeg O+
pi_179005320
Meidoorn ruikt ook lekker.
pi_179012666
Yeah *O* *O* *O*

Ze vliegen sinds 1 minuut : eruit en direct het hotel in: honeymoon.
Filmpje krijg ik niet hier.
pi_179014399
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 mei 2018 14:03 schreef AnneX het volgende:
Yeah *O* *O* *O*

Ze vliegen sinds 1 minuut : eruit en direct het hotel in: honeymoon.
Filmpje krijg ik niet hier.
Jeej. Gefeliciteerd met je baby's!
pi_179014450
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 mei 2018 14:03 schreef AnneX het volgende:
Yeah *O* *O* *O*

Ze vliegen sinds 1 minuut : eruit en direct het hotel in: honeymoon.
Filmpje krijg ik niet hier.
hiep hiep...
pi_179019374
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 mei 2018 14:03 schreef AnneX het volgende:
Yeah *O* *O* *O*

Ze vliegen sinds 1 minuut : eruit en direct het hotel in: honeymoon.
Filmpje krijg ik niet hier.
Leukkkk *O*
pi_179019755
De sering is ontploft O+



En dit is vast onkruid, maar ik laat het staan :D



En nog maar eens een akeleiX :)

pi_179020602
Mooi,mooi en nog eens mooi O+
  dinsdag 8 mei 2018 @ 20:10:45 #287
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_179021828
ooh! sering O+ .
die ruiken zo lekker. Ik vind het nog steeds jammer dat die van ons de tuinverbouwing niet overleeft heeft 6 jaar geleden...
  dinsdag 8 mei 2018 @ 20:11:56 #288
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_179021855
hier hebben we trouwens dit jaar erg weinig bijen en hommels. Vorig jaar zoemde de halve tuin en nu zie je er af en toe eentje -O- .
pi_179023361
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 mei 2018 20:11 schreef bleiblei het volgende:
hier hebben we trouwens dit jaar erg weinig bijen en hommels. Vorig jaar zoemde de halve tuin en nu zie je er af en toe eentje -O- .
Kan het te maken hebben met bij- vriendelijke bloemen en planten?

Er kwam vanmiddag al éentje thuis met een enorme klont geel stuifmeel aan zijn kont w/
pi_179023661
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 mei 2018 20:11 schreef bleiblei het volgende:
hier hebben we trouwens dit jaar erg weinig bijen en hommels. Vorig jaar zoemde de halve tuin en nu zie je er af en toe eentje -O- .
ik heb ook nog niks gezien hier :{w
pi_179025546
Net wel genoten van het concert van een merel in de top van grote cypres, paar tuinen verderop
pi_179025777
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 mei 2018 20:11 schreef bleiblei het volgende:
hier hebben we trouwens dit jaar erg weinig bijen en hommels. Vorig jaar zoemde de halve tuin en nu zie je er af en toe eentje -O- .
Dat zei ik vorige week ook al, hier in de tuin hetzelfde. En dat heeft niet te maken met bijvriendelijkheid, bijvoorbeeld de azalea's waar ze vorig jaar niet weg te slaan waren staan nu eenzaam en alleen.

Maar ik vond wel nesten van bijen in de grond. Heb voor drainage een paar gaten in de moestuin gemaakt, 40 cm diep oid. Een van die gaten heeft nu zeker 4 holletjes in de wand waar ik al een paar keer een bij in heb zien kruipen O+
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
  dinsdag 8 mei 2018 @ 21:46:16 #293
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_179025955
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 mei 2018 20:58 schreef AnneX het volgende:

[..]

Kan het te maken hebben met bij- vriendelijke bloemen en planten?

Er kwam vanmiddag al éentje thuis met een enorme klont geel stuifmeel aan zijn kont w/
wij hebben een nogal bij en vlindervriendelijk tuin. Daar hebben we de planten keuze namelijk op gebaseerd. Maar er bloeit nog niet heel veel, dus wellicht ligt het daar aan. Vlinders zien we sowieso amper, maar dat is ook niet gek middenin een stad.
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 dinsdag 8 mei 2018 @ 21:47:45 #294
74056 crew  ToT
pi_179026046
_O- Jezus, wat kruipen die wormen snel de grond in zeg! :D
pi_179026200
Oh wat ik wel zag is inmiddels 4 klonten eitjes en minirupsen van (denk ik) spinselmotten in mijn appelboompje. Dát leven had dan weer best weg mogen blijven uit de tuin.
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
pi_179026394
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 mei 2018 21:50 schreef Vanyel het volgende:
Oh wat ik wel zag is inmiddels 4 klonten eitjes en minirupsen van (denk ik) spinselmotten in mijn appelboompje. Dát leven had dan weer best weg mogen blijven uit de tuin.
is dat geen voer voor allerlei vogelspul met jonkies?
pi_179029773
Ik heb juist meer dan vorig jaar. Maar toen was de tuin nog nieuw en veel planten kwamen laat. Nu vinden ze me wel. Zelfs de koolmeesjes komen in mn postzegel chillen, zelfs als ik er gewoon naast zit. Zo leuk
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 woensdag 9 mei 2018 @ 11:11:50 #298
74056 crew  ToT
pi_179037259
Ik heb groene aanslag op een houten schuur waar planten tegenaan groeien.

Kan ik er heel voorzichtig groene aanslag-doder op spuiten (heb ik ladingen van in de schuur), of kan ik beter met groene zeep o.i.d. aan de slag, omdat het met regenwater later bij de plantjes terecht zal komen?
pi_179037409
Ik zou voor groene zeep gaan.
pi_179039157
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 mei 2018 21:53 schreef HaverMoutKoekje het volgende:

[..]

is dat geen voer voor allerlei vogelspul met jonkies?
Weet ik niet, maar toen ik ze vorig jaar liet zitten had ik in no time de hele boom vol rupsen en die vraten echt alles weg. Geen zin in.
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 woensdag 9 mei 2018 @ 14:46:38 #301
74056 crew  ToT
pi_179041416


Laat mijn rozen met rust, rotbeesten! :(
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')