abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_178096435
Een nieuwe start

Welkom in het centrale FvD topic. Hieronder vind je in het kort waar deze partij voor staat:

Als enige politieke beweging handelen wij vanuit een totaalvisie op de grote problematiek die nu in Nederland speelt: we hebben ongetwijfeld op bepaalde punten overlap met allerlei partijen, maar Forum voor Democratie wil niet alleen de symptomen van de huidige crisis aanpakken (zoals de ongecontroleerde immigratie, de uitzichtloze euro2, het verslechterend onderwijs, en het onhoudbare zorgstelsel); vooral richten we ons op de achterliggende oorzaak: het politieke systeem zélf. Je gaat een huis niet verbouwen als de fundamenten verrot zijn. We moeten beginnen bij de basis: ons politieke systeem stamt uit 1848 en sluit niet meer aan bij deze tijd en bij de wensen van de kiezers.

Partijkartel
Een kleine groep partijleden – van een select aantal partijen – heeft in Nederland de touwtjes in handen. Deze groep van circa 10.000 mensen noemen wij het partijkartel1. Volksvertegenwoordigers en bestuurders worden nu vooral gerekruteerd door de partijleiding zélf – een systeem van coöptatie waardoor vooral meelopers en jaknikkers komen bovendrijven die het nogal eens aan visie en moed ontbreekt. Deze carrièrepolitici willen vervolgens doorschuiven naar een burgemeesterspost, een topfunctie bij een zorgverzekeraar of de hoofdprijs: iets in Brussel. Het is de partij die de baan regelt. De loyaliteit van de volksvertegenwoordiger ligt bij de partijtop – niet bij de kiezer. Hierdoor komen de belangen van de bevolking vaak laag op het prioriteitenlijstje terecht. Partijbelang gaat boven landsbelang.

Dit willen wij veranderen. Ons belangrijkste agendapunt is democratische vernieuwing. Zoals Eberhard van der Laan3 eerder deze week constateerde: “De partijpolitiek is aan het einde van zijn levenscyclus gekomen (…) de burger haakt af“. Daarom zijn bindende referenda noodzakelijk – evenals gekozen burgemeesters. Er is in ons land voldoende talent aanwezig – alleen komt dat niet tot wasdom door de achterhaalde partijcultuur. Nieuwe generaties gaan niet naar rokerige zaaltjes; daarom gaan we e-democracy in Nederland introduceren. De mensen zoveel mogelijk online betrekken bij de zaken die hen raken. Binnenkort lanceren we op onze website het ‘democratie dashboard‘ waar kiezers zélf het heft in handen kunnen nemen om dingen te veranderen via petities, burgerinitiatieven en crowdfunding – en waar ze zich bovendien kunnen kandideren voor openbare functies.

Filmpjes en plaatjes hieronder in de spoiler.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.

Referendum sleepwet

Door de nieuwe Wet op de Inlichtingen- en veiligheidsdiensten (Wiv) krijgen de Inlichtingendiensten AIVD en MIVD aanzienlijk meer bevoegdheden. In de nieuwe wet wordt zogeheten bulkinterceptie toegestaan. Simpel gezegd: de geheime dienst verzamelt een grote berg gegevens en filtert daar langzaam de nuttige informatie uit.
Hoeren neuken, nooit meer werken.
  maandag 26 maart 2018 @ 12:52:47 #2
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_178096480
Is het partijkartel al gebroken? Of hoe lang duurt dat gemiddeld?
For every complex problem there is an answer that is clear, simple, and wrong.
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
  maandag 26 maart 2018 @ 12:53:53 #3
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_178096504

Kiezers van het Forum lijken in Amsterdam voornamelijk van links te komen. Bovenstaande citaat uit Het Parool illustreert dat. Bijzonder voor een rechtse volksbeweging, maar dezelfde tendens zagen we ook bij de PVV.
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
pi_178096686
quote:
3s.gif Op maandag 26 maart 2018 12:53 schreef Ryon het volgende:
[ afbeelding ]

Kiezers van het Forum lijken in Amsterdam voornamelijk van links te komen. Bovenstaande citaat uit Het Parool illustreert dat. Bijzonder voor een rechtse volksbeweging, maar dezelfde tendens zagen we ook bij de PVV.
En ons Henk is daar het bewijs van? Of zit er nog meer achter dan anekdotisch bewijs? Zal best kunnen hoor maar dit overtuigd niet.
pi_178096740
quote:
5s.gif Op maandag 26 maart 2018 12:52 schreef Ryon het volgende:
Is het partijkartel al gebroken? Of hoe lang duurt dat gemiddeld?
Als de PVV als kartel beschouwd mag worden zijn ze goed op weg.
  maandag 26 maart 2018 @ 13:05:08 #6
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_178096756
quote:
1s.gif Op maandag 26 maart 2018 13:00 schreef Mr.Major het volgende:

[..]

En ons Henk is daar het bewijs van? Of zit er nog meer achter dan anekdotisch bewijs? Zal best kunnen hoor maar dit overtuigd niet.
SP 3 eraf, Forum 3 erbij. Of is dat bewijs ook anekdotisch?
--
pi_178096794
quote:
[ afbeelding ]

Het programma van het FvD bevat toch ook best wat standpunten die je als 'links' kunt beschouwen. Volgens mij is de partij groot voorstander van het behoud van ons sociale vangnet en het privatiseren van een aantal sectoren.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
pi_178096810
quote:
Op zondag 25 maart 2018 17:45 schreef Mr.Major het volgende:
Vervolgens zie jij dat als argument om dan maar niet de beslissing van het referendum te volgen.
Dat is ook zo: hij gaf aan dat Baudet de beslissing van het referendum niet kon volgen, aangezien Baudet dan 45% voor moest zijn en 48% tegen. Dat zou niet kunnen en dus kon Baudet niet "namens het volk spreken". Alleen is dat totaal niet wat ik wilde dat Baudet zou doen, en dat wil Baudet ook niet. Het is dus het bewust innemen van een onjuiste positie. Je zegt (ja dat doe je dus stik er maar in): "Jij legtbmensen woorden in de mond".

Maar juist jij discussiert vervolgens met mij alsof ik wil dat Baudet "namens het hele volk spreekt". Een belachelijke stroman.

Je bent zelf schuldig aan datgene wat je mij verwijt.

quote:
Op zondag 25 maart 2018 17:52 schreef Mr.Major het volgende:
Jouw redenatie is een soort schrodingers kat-fenomeen. Als je niet aan de bevolking vraagt wat zij wil, kan je ook nooit een beslissing maken die tegen de wil van het volk in gaat.
Wat is hier nou weer mis mee? Dit is het weerleggen van de argumentatie van een ander. Zo werkt een discussie. Misschien dat je dat niet begrijpt.

quote:
Op zondag 25 maart 2018 17:56 schreef Mr.Major het volgende:
[..]

Dus zeg je: ik spreek niet via het volk; ik doe wat ik het beste vindt. Hoe is dat beter. Hoe is het beter dat Rutte zegt: 55% is tegen, dus 45% is voor. Nou dan ga ik voor die 45% want ik kan niet naar iedereen luisteren.
Dat eerste, dat zei hij ook. Ik had het gequote, en ik herhaalde het ff. Daarna volgen slechts een aantal vragen. Wederom: dit is het idee van een discussie.

quote:
Op zondag 25 maart 2018 18:13 schreef Mr.Major het volgende:
En hij zegt dan: je kan niet naar iedereen luisteren dus als rutte blauw kiest is dat beter dan groen.
Hier licht ik het denkproces van de tegenstander toe. Jij redeneert op deze manier en dat gaat niet goed. Ook hier geldt: zo werkt een discussie.

Als je het er niet mee eens bent; dan moet je duidelijk zijn. Dan moet ie niet gaan lopen zuigen met doodddoeners, en met nietszeggende oneliners. Als je inhoudelijk wil discussieren, dan ben je concreet. En als ik vraag om een toelichting, en je wilt discussieren, dan kan je die best geven. Als ik vraag: bedoel je dit, of niet; dan jank je niet dat ik je woorden in de mond leg, dan zeg je: nee ik bedoel zus. Door inhoudelijk te discussieren voorkom je dit soort vervuiling.

Dat je dat moedwillig niet doet, net als jigzoz en whiskers, dan laat je zien dat je niet geinteresseerd bent in een inhoudelijke discussie. Eentje die ik met janneke wel kon voeren, want die gaf wel gewoon een normaal antwoord.

Leer dus eerst maar eens inhoudelijk te discussieren, voordat je anderen de les denkt te kunnen lezen.

Het probleem ligt bij jou, niet bij mij. De discussie die op gang kwam toen jij je waffel hield bewijst dat.

[ Bericht 4% gewijzigd door Mr.Major op 26-03-2018 13:18:49 ]
  Moderator maandag 26 maart 2018 @ 13:13:33 #9
236264 crew  capricia
pi_178096924
quote:
10s.gif Op maandag 26 maart 2018 13:05 schreef Ryon het volgende:

[..]

PvdD schijnt veel van die stemmen te krijgen. Alleen krijgt dat wat minder aandacht. Maar die is flink gegroeid.
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_178096937
quote:
10s.gif Op maandag 26 maart 2018 13:05 schreef Ryon het volgende:

[..]

Dat zegt dus echt helemaal niets. Zelfs als alleen de SP en het FvD in zetelaantal wisselt, betekent dat niet dat de SP'er naar het FvD gaat.
pi_178096969
quote:
[ afbeelding ]

Heb je de bron hiervan toevallig bij de hand voor mij?
  maandag 26 maart 2018 @ 13:17:30 #12
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_178096992
quote:
1s.gif Op maandag 26 maart 2018 13:14 schreef Mr.Major het volgende:
Dat zegt dus echt helemaal niets.
Helemaal niets? Echt helemaal niets? Zo zo.. interessant. Heb ik weer wat geleerd.
--
  Redactie Games maandag 26 maart 2018 @ 13:19:04 #13
436761 crew  Puddington
Ja, die nerd!
pi_178097021
quote:
1s.gif Op maandag 26 maart 2018 13:07 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Het programma van het FvD bevat toch ook best wat standpunten die je als 'links' kunt beschouwen. Volgens mij is de partij groot voorstander van het behoud van ons sociale vangnet en het privatiseren van een aantal sectoren.
Sinds wanneer is privatisering een links idee?
Don't weep for the stupid, you'll be crying all day
pi_178097065
quote:
11s.gif Op maandag 26 maart 2018 13:17 schreef Ryon het volgende:

[..]

Helemaal niets? Echt helemaal niets? Zo zo.. interessant.
Nee inderdaad. Basislesje wetenschap. Correlatie is niet causatie.

Er zijn allerlei onderstromen. Als er 3 zetels aan SP naar 50+ gaan en 3 van 50+ naar de VVD en 3 van de VVD naar het FvD.

Alles blijft gelijk en de rechtse VVD'er gaat naar het FvD.

Vervolgens zijn heel veel van deze processen niet gelijk zichtbaar als zetelverschuivingen. Ook zijn er kiezers aangesproken die eerst misschien niet stemden. Dit kan uberhaupt leiden tot een zetelverschuiving zonder dat bestaande kiezers van partij wisselen.

Die onderstromen zijn niet zichtbaar in een afzonderlijk getal.

quote:
Heb ik weer wat geleerd
Toppertje
pi_178097121
quote:
1s.gif Op maandag 26 maart 2018 13:19 schreef Puddington het volgende:

[..]

Stop maar weer. Ik weet wel waar dit heen gaat.
  maandag 26 maart 2018 @ 13:24:14 #16
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_178097153
quote:
1s.gif Op maandag 26 maart 2018 13:20 schreef Mr.Major het volgende:

[..]

Nee inderdaad. Basislesje wetenschap. Correlatie is niet causatie.

Er zijn allerlei onderstromen. Als er 3 zetels aan SP naar 50+ gaan en 3 van 50+ naar de VVD en 3 van de VVD naar het FvD.

Alles blijft gelijk en de rechtse VVD'er gaat naar het FvD.

Vervolgens zijn heel veel van deze processen niet gelijk zichtbaar als zetelverschuivingen. Ook zijn er kiezers aangesproken die eerst misschien niet stemden. Dit kan uberhaupt leiden tot een zetelverschuiving zonder dat bestaande kiezers van partij wisselen.

Die onderstromen zijn niet zichtbaar in een afzonderlijk getal.
Dat is een heel boeiend en heel leerzaam verhaal.

Toch ben ik erg nieuwsgierig naar jouw cijfers van die "onderstromen" waar je het nu over hebt waaruit jij hebt geconcludeerd dat die drie zetels verlies van de SP "helemaal niets" zegt.

Tip: heel misschien dat die zetels wel "iets" zeggen. Ook al is het maar "een heel klein beetje".
--
pi_178097186
quote:
1s.gif Op maandag 26 maart 2018 13:07 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Ja dat is wel een beetje zo. Uiteindelijk zijn ze vrij rechts maar niet zo domrechts als de VVD dat is; daar waar nodig zijn er ook linkse standpunten. Een belastingvrije voet, maar wel een soepeler ontslagrecht. Gewoon de beste ideeën, niet gebonden aan één ideologie. Het FvD is een brede centrumspartij, niet een one-issue partij of een partij voor een selecte doelgroep.
pi_178097241
quote:
12s.gif Op maandag 26 maart 2018 13:24 schreef Ryon het volgende:

[..]

Dat is een heel boeiend en heel leerzaam verhaal.

Toch ben ik erg nieuwsgierig naar jouw cijfers van die "onderstromen" waar je het nu over hebt waaruit jij hebt geconcludeerd dat die drie zetels verlies van de SP "helemaal niets" zegt.

Tip: heel misschien dat die zetels wel "iets" zeggen. Ook al is het maar "een heel klein beetje".
Het zegt niets.

Dat betekent niet, dat het niet zo is. Het kan alsnog prima zo zijn dat de zetels van de SP komen. Die conclusie kan je echter totaal niet trekken op basis van statische getallen. De SP is wel meer zetels verloren in andere gemeenten, waar het FvD niet meedoet. Dat is dus al niet opmerkelijk. Dat het FvD er zetels bijkrijgt is ook logisch. Je verbindt dus twee niet onwaarschijnlijke gebeurtenissen aan elkaar zonder daarvoor bewijs te hebben.

Ik heb de cijfers van de onderstroom ook niet. Ik pretendeer echter niet inzicht te hebben in de verschuivingen van het Amsterdamse electoraat.
  Redactie Games maandag 26 maart 2018 @ 13:28:29 #19
436761 crew  Puddington
Ja, die nerd!
pi_178097275
quote:
1s.gif Op maandag 26 maart 2018 13:22 schreef Mr.Major het volgende:

[..]

Stop maar weer. Ik weet wel waar dit heen gaat.
Ik vroeg het aan Koos schat, niet aan jou.
pi_178097309
quote:
1s.gif Op maandag 26 maart 2018 13:28 schreef Puddington het volgende:

[..]

Ik vroeg het aan Koos schat, niet aan jou.
Houd het toch maar bijdetijds dan.
  maandag 26 maart 2018 @ 13:30:42 #21
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_178097334
quote:
1s.gif Op maandag 26 maart 2018 13:25 schreef Mr.Major het volgende:
Het FvD is een brede centrumspartij
Wat? Ik heb Baudet meerdere keren gesproken, en elke keer benadrukte hij dat FVD een rechts-conservatieve partij is. Hij keert zich nadrukkelijk af van de centrumpartijen. Maar nu is FVD dus een brede centrumspartij? Interessant.
--
  Redactie Games maandag 26 maart 2018 @ 13:31:50 #22
436761 crew  Puddington
Ja, die nerd!
pi_178097376
quote:
1s.gif Op maandag 26 maart 2018 13:29 schreef Mr.Major het volgende:

[..]

Houd het toch maar bijdetijds dan.
Gelukkig hoef ik niet jouw toestemming te hebben om in dit topic te posten.
  maandag 26 maart 2018 @ 13:32:41 #23
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_178097409
quote:
1s.gif Op maandag 26 maart 2018 13:27 schreef Mr.Major het volgende:

[..]

Het zegt niets.

Dat betekent niet, dat het niet zo is. Het kan alsnog prima zo zijn dat de zetels van de SP komen. Die conclusie kan je echter totaal niet trekken op basis van statische getallen. De SP is wel meer zetels verloren in andere gemeenten, waar het FvD niet meedoet. Dat is dus al niet opmerkelijk. Dat het FvD er zetels bijkrijgt is ook logisch. Je verbindt dus twee niet onwaarschijnlijke gebeurtenissen aan elkaar zonder daarvoor bewijs te hebben.

Ik heb de cijfers van de onderstroom ook niet. Ik pretendeer echter niet inzicht te hebben in de verschuivingen van het Amsterdamse electoraat.
Jij komt met de bizarre stelling aanzetten dat de opschuiving in zetels van de SP naar de FVD "helemaal niets zegt". Een stelling waar jij een soort van theorietje met 50+ voor hebt maar nul empirisch bewijs kan aanleveren.

Wie stelt die bewijst. Kom maar met de cijfers aanzetten die jouw theorie steunen. Succes ;)
--
  maandag 26 maart 2018 @ 13:34:37 #24
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_178097458
Maar nog een gratis tip: ook in andere gemeenten heeft de SP moeten inleveren ten bate van de lokale partijen. Lokale partijen die in Amsterdam geen zetels hebben gekregen. Het Forum wel. ene Baudet adviseerde zijn achterban ook om lokaal te stemmen. "Zegt helemaal niets".
--
pi_178097481
quote:
0s.gif Op maandag 26 maart 2018 13:32 schreef Ryon het volgende:

[..]

Jij komt met de bizarre stelling aanzetten dat de opschuiving in zetels van de SP naar de FVD "helemaal niets zegt". Een stelling waar jij een soort van theorietje met 50+ voor hebt maar nul empirisch bewijs kan aanleveren.

Wie stelt die bewijst. Kom maar met de cijfers aanzetten die jouw theorie steunen. Succes ;)
:') Het punt is niet dat die theorie over 50+ klopt. Het schetst slechts een situatie waarin ondanks dat er enkel een verschil in zetelaantal is tussen de SP en het FvD, de SP'er niet naar het FvD ging. Een gedachtenexperiment.

Dus nogmaals: zolang je die onderstroom niet in kaart brengt, en dus enkel kijkt naar veranderingen in zetelaantallen, kan je niets zeggen over die onderstroom

Lijkt me ook niet zo ingewikkeld.
pi_178097534
quote:
0s.gif Op maandag 26 maart 2018 13:34 schreef Ryon het volgende:
Maar nog een gratis tip: ook in andere gemeenten heeft de SP moeten inleveren ten bate van de lokale partijen. Lokale partijen die in Amsterdam geen zetels hebben gekregen. Het Forum wel. ene Baudet adviseerde zijn achterban ook om lokaal te stemmen. "Zegt helemaal niets".
Prima; laat maar zien. Ik heb nooit gezegd dat het niet klopt. Ik heb enkel gezegd dat Henk geen bewijs is voor deze stelling.
pi_178097578
Ik kan het artikel van het parool niet openen overigens. Kan je de tekst kopieren?
pi_178097592
quote:
1s.gif Op maandag 26 maart 2018 13:08 schreef Mr.Major het volgende:

[..]

Dat is ook zo: hij gaf aan dat Baudet de beslissing van het referendum niet kon volgen, aangezien Baudet dan 45% voor moest zijn en 48% tegen.
Dat zegt hij niet, grappig genoeg verzin je hier weer een standpunt. Verder niet gelezen, als je de eerste zin alweer de mist in gaat voorspelt het weinig goeds.
  maandag 26 maart 2018 @ 14:00:51 #29
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_178098163
quote:
1s.gif Op maandag 26 maart 2018 13:35 schreef Mr.Major het volgende:

[..]

:') Het punt is niet dat die theorie over 50+ klopt. Het schetst slechts een situatie waarin ondanks dat er enkel een verschil in zetelaantal is tussen de SP en het FvD, de SP'er niet naar het FvD ging. Een gedachtenexperiment.

Dus nogmaals: zolang je die onderstroom niet in kaart brengt, en dus enkel kijkt naar veranderingen in zetelaantallen, kan je niets zeggen over die onderstroom

Lijkt me ook niet zo ingewikkeld.
Ik zeg ook helemaal niets over de onderstroom. Dat is jouw verhaal geweest.

Er is de afgelopen maanden al kiezersonderzoek gedaan, maar ook zonder daar naar toe te verwijzen zegt die zetelwisseling wel degelijk wat als je gewoon kijkt naar de zetelverschuivingen en verdeling in Amsterdam:

De rechtse kiezer heeft in Amsterdam traditioneel alleen het CDA en de VVD om uit te kiezen. Om demografische redenen zitten die op dit moment rond de 7 a 8 zetels. De vorige verkiezingen toonden dat ook goed aan, daar waar de twee rechtse partijen net aan geen 8 zetels haalden. De VVD heeft moeten inkrimpen door de (onverwachte) opkomst van D66 als grote middenpartij begin jaren tien / eind jaren nul. Dit gaat niet om de rechtse stemmers, maar om het linker deel van de VVD die een goed alternatief aangeboden kregen in D66.

De proteststemmer heeft in Amsterdam altijd de keuze gehad voor een protestpartij als Leefbaar Amsterdam, Red Amsterdam, Mokum Mobiel en eerder zelfs de Centrum Democraten. In 2014 zijn die stemmen naar de SP gegaan, die daardoor konden groeien en in het college kon komen. Mokum Mobiel, Red Amsterdam en Leefbaar Amsterdam zitten niet meer in de raad. De SP kreeg toen drie zetels erbij.

In 2018 is het CDA en de VVD gelijk gebleven aan zetels. PvdA is gedaald ten behoeve van de CU, DENK en BIJ1. D66 gekrompen ten bate van GroenLinks en is de SP de in 2014 gewonnen zetels kwijtgeraakt. Rara welke stemmers dat waren en naar welke partij ze zijn gegaan? Ook zonder ingewikkelde "onderstromen analyses" kan je al een goede voorspelling doen. Tip: een nieuwe partij heeft drie zetels erbij gekregen.

Natuurlijk zijn er stemmen van de SP naar de PvdA gegaan en van de PvdA weer naar D66 gegaan en van D66 naar de VVD en van de VVD weer naar FVD. Maar het bestaan van die stromen maakt de zetelverschuiving niet meteen "helemaal nietszeggend". Ook het citaat uit Het Parool wijst erop dat er linkse stemmers naar het FVD zijn gegaan (in ieder geval één) en de zetelverschuiving biedt een goede indicatie om wie het dan gaat.
--
pi_178098165
quote:
14s.gif Op maandag 26 maart 2018 13:40 schreef Ludachrist het volgende:

[..]

Dat zegt hij niet, grappig genoeg verzin je hier weer een standpunt. Verder niet gelezen, als je de eerste zin alweer de mist in gaat voorspelt het weinig goeds.
:W :O
pi_178098219
quote:
10s.gif Op maandag 26 maart 2018 14:00 schreef Ryon het volgende:

[..]

Er is de afgelopen maanden al kiezersonderzoek gedaan, maar ook zonder daar naar toe te verwijzen zegt die zetelwisseling wel degelijk wat als je gewoon kijkt naar de zetelverschuivingen en verdeling in Amsterdam:

De rechtse kiezer heeft in Amsterdam traditioneel alleen het CDA en de VVD om uit te kiezen. Om demografische redenen zitten die op dit moment rond de 7 a 8 zetels. De vorige verkiezingen toonden dat ook goed aan, daar waar de twee rechtse partijen net aan geen 8 zetels haalden. De VVD heeft moeten inkrimpen door de (onverwachte) opkomst van D66 als grote middenpartij begin jaren tien / eind jaren nul. Dit gaat niet om de rechtse stemmers, maar om het linker deel van de VVD die een goed alternatief aangeboden kregen in D66.

De proteststemmer heeft in Amsterdam altijd de keuze gehad voor een protestpartij als Leefbaar Amsterdam, Red Amsterdam, Mokum Mobiel en eerder zelfs de Centrum Democraten. In 2014 zijn die stemmen naar de SP gegaan, die daardoor konden groeien en in het college kon komen. Mokum Mobiel, Red Amsterdam en Leefbaar Amsterdam zitten niet meer in de raad. De SP kreeg toen drie zetels erbij.

In 2018 is het CDA en de VVD gelijk gebleven aan zetels. PvdA is gedaald ten behoeve van de CU, DENK en BIJ1. D66 gekrompen ten bate van GroenLinks en is de SP de in 2014 gewonnen zetels kwijtgeraakt. Rara welke stemmers dat waren en naar welke partij ze zijn gegaan? Ook zonder ingewikkelde "onderstromen analyses" kan je al een goede voorspelling doen. Tip: een nieuwe partij heeft drie zetels erbij gekregen.

Natuurlijk zijn er stemmen van de SP naar de PvdA gegaan en van de PvdA weer naar D66 gegaan en van D66 naar de VVD en van de VVD weer naar FVD. Maar het bestaan van die stromen maakt de zetelverschuiving niet meteen "helemaal nietszeggend". Ook het citaat uit Het Parool wijst erop dat er linkse stemmers naar het FVD zijn gegaan (in ieder geval één) en de zetelverschuiving biedt een goede indicatie om wie het dan gaat.
Je hele verhaal is niet gebaseerd op zetelaantallen, en vervolgens zeg je dat je het kan afleiden uit de zetelaantallen.

Bovenstaande verhaal klinkt in ieder geval aannemelijker dan Henk. Daar begon dit verhaal mee.
  maandag 26 maart 2018 @ 14:06:41 #32
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_178098281
quote:

[..]

Tikfoutje van Koos volgens mij. Denk dat er 'nationalisering' had moeten staan, aangezien Baudet energiebedrijven e.d. weer onder de vlag van de overheid wil hebben.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  maandag 26 maart 2018 @ 14:08:48 #33
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_178098337
quote:
1s.gif Op maandag 26 maart 2018 14:03 schreef Mr.Major het volgende:
Je hele verhaal is niet gebaseerd op zetelaantallen, en vervolgens zeg je dat je het kan afleiden uit de zetelaantallen.
?

Nee, ik stelde alleen het volgende:
quote:
Kiezers van het Forum lijken in Amsterdam voornamelijk van links te komen. Bovenstaande citaat uit Het Parool illustreert dat.
De verschuivingen in zetels onderbouwen deze observatie (want dat is het) "toevallig" ook, zeker als je de zetelverschuiving in historisch perspectief plaatst. Jij kwam vervolgens met een heel ingewikkeld verhaal over onderstromen. Super interessant en leerzaam natuurlijk.

Ik wilde toen twee dingen weten:

(A) empirisch bewijs zien voor jouw theorie
(B) onderbouwing voor de stelling dat zetelverschuivingen "helemaal niets" zeggen.

In mijn laatste post heb ik hopelijk aangetoond dat verschuivingen in zetels in ieder geval iets lijken te zeggen. Zeker als je in de historische context plaatst.
--
pi_178099061
quote:
1s.gif Op maandag 26 maart 2018 14:00 schreef Mr.Major het volgende:

[..]

:W :O
Vooruit, ik zal het nog één keer duidelijk voor je opschrijven, en dan is het echt klaar.

Het punt van Jigzoz is niet dat Baudet de uitslag van het referendum niet kan, mag, wil of moet volgen.

Het punt van Jigzoz is dat je niet kunt zeggen uit naam van het volk te handelen, omdat het volk heel verdeeld is. Als je uit naam van 55% handelt negeer je 45% van het volk die het met je oneens is. Baudet mag dus best zeggen 'ik volg de meerderheid' en daar naar handelen, maar niet zeggen 'ik volg Het Volk', want dat is onmogelijk.

Verder is het natuurlijk nog steeds lachwekkend dat iedereen aangeeft dat jij het fout ziet, maar dat jij blijft herhalen dat jij gelijk hebt en de rest het niet snapt. Dat er geen lichtje bij je gaat branden nadat acht mensen je ergens op wijzen geeft wel weer aan hoe open je staat voor kritiek.
pi_178099561
quote:
10s.gif Op maandag 26 maart 2018 14:00 schreef Ryon het volgende:

[..]

Het lijkt me veel logischer dat een deel van de D66-stemmers weer naar de VVD is gegaan en een deel van de rechtsere VVD-stemmers en voorheen-niet-stemmers naar FVD dan dat het grootste deel van de groei van FVD van links zou komen. Niets wijst daar bijvoorbeeld op in landelijke peilingen, waar er geen enkele stem van SP naar FVD gaat.

Volgens één van de laatste peilingen die OIS medio maart uitvoerde, en waarin de daling van de linkse zetels al werd voorspeld, gingen die stemmen bijvoorbeeld met name naar DENK en Bij1.
When government - in pursuit of good intentions - tries to rearrange the economy, legislate morality, or help special interests, the cost come in inefficiency, lack of motivation, and loss of freedom. Government should be a referee, not an active player.
Friedman on Donahue
pi_178100056
quote:

[..]

Excuus, ik bedoelde uiteraard precies het tegenovergestelde.
  maandag 26 maart 2018 @ 15:06:39 #37
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_178100080
quote:
1s.gif Op maandag 26 maart 2018 13:08 schreef Mr.Major het volgende:

[..]

Dat is ook zo: hij gaf aan dat Baudet de beslissing van het referendum niet kon volgen, aangezien Baudet dan 45% voor moest zijn en 48% tegen. Dat zou niet kunnen en dus kon Baudet niet "namens het volk spreken". Alleen is dat totaal niet wat ik wilde dat Baudet zou doen, en dat wil Baudet ook niet. Het is dus het bewust innemen van een onjuiste positie. Je zegt (ja dat doe je dus stik er maar in): "Jij legtbmensen woorden in de mond".

Maar juist jij discussiert vervolgens met mij alsof ik wil dat Baudet "namens het hele volk spreekt". Een belachelijke stroman.

Je bent zelf schuldig aan datgene wat je mij verwijt.

[..]

Wat is hier nou weer mis mee? Dit is het weerleggen van de argumentatie van een ander. Zo werkt een discussie. Misschien dat je dat niet begrijpt.

[..]

Dat eerste, dat zei hij ook. Ik had het gequote, en ik herhaalde het ff. Daarna volgen slechts een aantal vragen. Wederom: dit is het idee van een discussie.

[..]

Hier licht ik het denkproces van de tegenstander toe. Jij redeneert op deze manier en dat gaat niet goed. Ook hier geldt: zo werkt een discussie.

Als je het er niet mee eens bent; dan moet je duidelijk zijn. Dan moet ie niet gaan lopen zuigen met doodddoeners, en met nietszeggende oneliners. Als je inhoudelijk wil discussieren, dan ben je concreet. En als ik vraag om een toelichting, en je wilt discussieren, dan kan je die best geven. Als ik vraag: bedoel je dit, of niet; dan jank je niet dat ik je woorden in de mond leg, dan zeg je: nee ik bedoel zus. Door inhoudelijk te discussieren voorkom je dit soort vervuiling.

Dat je dat moedwillig niet doet, net als jigzoz en whiskers, dan laat je zien dat je niet geinteresseerd bent in een inhoudelijke discussie. Eentje die ik met janneke wel kon voeren, want die gaf wel gewoon een normaal antwoord.

Leer dus eerst maar eens inhoudelijk te discussieren, voordat je anderen de les denkt te kunnen lezen.

Het probleem ligt bij jou, niet bij mij. De discussie die op gang kwam toen jij je waffel hield bewijst dat.
Nee, Jigzoz zei dat echt helemaal nergens. Jij verzon dat standpunt voor hem.
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
  maandag 26 maart 2018 @ 15:30:23 #38
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_178100665
quote:
7s.gif Op maandag 26 maart 2018 14:49 schreef nostra het volgende:

[..]

Het lijkt me veel logischer dat een deel van de D66-stemmers weer naar de VVD is gegaan en een deel van de rechtsere VVD-stemmers en voorheen-niet-stemmers naar FVD dan dat het grootste deel van de groei van FVD van links zou komen. Niets wijst daar bijvoorbeeld op in landelijke peilingen, waar er geen enkele stem van SP naar FVD gaat.
http://politiek.tpo.nl/20(...)s-pvv-vvd-cda-en-sp/
quote:
De kiezers die Forum voor Democratie (FvD) sinds de verkiezingen trekt, komen vooral van de PVV en in mindere mate van de VVD, het CDA en de SP. Dat blijkt uit de politieke peiling van EenVandaag uitgevoerd door onderzoeksbureau GfK.
Dat is de landelijke trend, waar al heel vroeg gezien werd dat het FVD de proteststem te pakken heeft. Die ook van de SP afkomt.
quote:
Volgens één van de laatste peilingen die OIS medio maart uitvoerde, en waarin de daling van de linkse zetels al werd voorspeld, gingen die stemmen bijvoorbeeld met name naar DENK en Bij1.
Ja, dat Bij1 en DENK ten koste zou gaan van de PvdA was al geruime tijd duidelijk. De verschuivingen in de migrantenstem zijn ook goed voorspeld en makkelijk zichtbaar. De opkomst van DENK en Bij1 was verwacht. De inzakking van de PvdA ook.

In Amsterdam hebben we 3 a 5 zetels aan "proteststemmen". Die zijn in 2014 naar de SP en PvdD, PvdO gegaan. Landelijk lijkt FVD te profiteren van die stem. Dus waarom zou in Amsterdam dat niet zo zijn? Zeker nu uit de resultaten blijkt dat de SP er drie verloren heeft en het FVD er drie erbij heeft? FVD heeft in Amsterdam ook geen concurrentie van lokale partijen.
--
pi_178101268
quote:
0s.gif Op maandag 26 maart 2018 15:30 schreef Ryon het volgende:
http://politiek.tpo.nl/20(...)s-pvv-vvd-cda-en-sp/

Dat is de landelijke trend, waar al heel vroeg gezien werd dat het FVD de proteststem te pakken heeft. Die ook van de SP afkomt.
Helemaal achter in de rij, dat is vrij mager om de conclusie "voornamelijk van links" op te baseren.

Stand per medio maart:

quote:
Ja, dat Bij1 en DENK ten koste zou gaan van de PvdA was al geruime tijd duidelijk.
Dat staat er niet; er staat "van die linkse stemmen", wat refereert aan de PvdA én de SP.

quote:
In Amsterdam hebben we 3 a 5 zetels aan "proteststemmen". Die zijn in 2014 naar de SP en PvdD, PvdO gegaan. Landelijk lijkt FVD te profiteren van die stem. Dus waarom zou in Amsterdam dat niet zo zijn?
Het is wat arbitrair om stemmen op die partijen als proteststem af te zonderen (en proteststemmers bij die partijen), maar afijn: SP, PVDD, PVDO en FVD haalden in 2014 gezamenlijk acht zetels en in 2018 tien. Dus ook bij die definitie komt de groei ergens anders vandaan.
When government - in pursuit of good intentions - tries to rearrange the economy, legislate morality, or help special interests, the cost come in inefficiency, lack of motivation, and loss of freedom. Government should be a referee, not an active player.
Friedman on Donahue
  maandag 26 maart 2018 @ 16:15:10 #40
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_178101590
quote:
0s.gif Op maandag 26 maart 2018 15:58 schreef nostra het volgende:
Helemaal achter in de rij, dat is vrij mager om de conclusie "voornamelijk van links" op te baseren.

Stand per medio maart:

De SP is links en de landelijke cijfers zeggen weinig: die zijn gebaseerd op stemgedrag van 2017 (en niet 2014) en op lokaal niveau doet en deed de PVV in Amsterdam niet mee, de SP wel.

Hoe graag je het ook wil: de stemmen van FVD in Amsterdam kunnen niet van de PVV afkomstig zijn om de simpele reden dat die partij hier niet is. De vraag is dan: wat zou de tweede voorkeur zijn geweest van die PVV kiezers waar ze in 2014 voor kozen? De SP of VVD/CDA? De uitslag lijkt er op te wijzen dat het toch "links" was.
quote:
Het is wat arbitrair om stemmen op die partijen als proteststem af te zonderen (en proteststemmers bij die partijen), maar afijn: SP, PVDD, PVDO en FVD haalden in 2014 gezamenlijk acht zetels en in 2018 tien. Dus ook bij die definitie komt de groei ergens anders vandaan.
Ja, PvdD heeft een nieuw electoraat aangeboord en dat heeft de opmars van GroenLinks deels gestuit. Daar is ook aardig wat over gepubliceerd in de media. Hebben we die 2 zetels ook weer verklaard. Blijven er nog acht over. Jij mag het rekenwerk doen.
--
  maandag 26 maart 2018 @ 16:20:18 #41
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_178101674
De rechtse kiezers in Amsterdam (VVD / CDA) zitten in drie gebieden gecentreerd: Zuid, IJburg en Oud-west. Het zou kunnen zijn dat die rechtse kiezers voor 50% overgestapt zijn naar FVD en dat het CDA en de VVD op wonderlijke wijze een hele nieuwe doelgroep hebben aangeboord (t.w.v de verloren 3 zetels). Maar daar wijst niets op. Stadsbreed heeft de VVD en het CDA haar positie van 2014 verstevigd.

De campagne van FVD richtte zich nadrukkelijk op Noord, Oost en Osdorp. Waar de SP groot is. Waarom zat FVD niet in IJburg en Zuid als de winst van de rechtse kiezer komt?
--
pi_178105487
quote:
0s.gif Op maandag 26 maart 2018 16:15 schreef Ryon het volgende:
Hoe graag je het ook wil
Ach, ik wil niet zoveel, het maakt me vrij weinig uit. Ik blijf het alleen bijzonder vinden dat je zo'n uitslag als bewijs ziet voor de stelling dat de FVD-zetels voornamelijk van links komen. Dat is het simpelweg niet. Het is een uitslag die zou passen bij het scenario dat jij schetst, net zoals het zou passen bij andere plausibele scenario's, maar dat maakt het nog geen bewijs daarvoor.

quote:
: de stemmen van FVD in Amsterdam kunnen niet van de PVV afkomstig zijn om de simpele reden dat die partij hier niet is. De vraag is dan: wat zou de tweede voorkeur zijn geweest van die PVV kiezers waar ze in 2014 voor kozen? De SP of VVD/CDA?
Klopt en dat is gissen. Als je kijkt naar de huidige PVV-kiezers op landelijk niveau - een verdere breakdown is er naar mijn weten niet - dan geeft 13% aan dat VVD of CDA haar tweede voorkeur heeft en 9% SP.

bron

Dat is natuurlijk vrij onzuiver, omdat het FvD nu veruit de grootste tweede keuze is. Als je naar 2012 kijkt, dan zie je dat 32% van de PVV-kiezers op een gegeven moment de VVD als tweede keuze noemt tegenover 18% de SP, maar op eerdere momenten was dat exact omgekeerd en de strategische overweging zou daar ook een rol kunnen spelen (hoewel dat wat raar is als tweede keuze).

Punt blijft dat je het gewoon niet kan zeggen.

quote:
Ja, PvdD heeft een nieuw electoraat aangeboord en dat heeft de opmars van GroenLinks deels gestuit. Daar is ook aardig wat over gepubliceerd in de media. Hebben we die 2 zetels ook weer verklaard.
Het lijkt me erg stug dat de groei van PvdD volledig door nieuw electoraat komt en dat datzelfde nieuwe electoraat niet de zetels van FvD stuwt. Maar opnieuw, dat is een vermoeden, net als het een vermoeden van jouw kant is dat die twee zetels groei daardoor volledig worden verklaard.

quote:
De campagne van FVD richtte zich nadrukkelijk op Noord, Oost en Osdorp. Waar de SP groot is. Waarom zat FVD niet in IJburg en Zuid als de winst van de rechtse kiezer komt?
Dat hoeft natuurlijk ook niet. Je geeft zelf aan dat de VVD in het recente verleden heeft moeten inkrimpen ten gunste van D66. Nu krimpt D66 enorm. Het lijkt me dan niet vreemd om te veronderstellen dat die krimp wel weer eens ten gunste van de VVD kan komen. Maar de VVD groeit niet, dus ergens moet er ook weer iets af zijn gegaan.
Friedman on Donahue
pi_178110156
quote:
7s.gif Op maandag 26 maart 2018 14:34 schreef Ludachrist het volgende:

[..]

Vooruit, ik zal het nog één keer duidelijk voor je opschrijven, en dan is het echt klaar.

Het punt van Jigzoz is niet dat Baudet de uitslag van het referendum niet kan, mag, wil of moet volgen.

Het punt van Jigzoz is dat je niet kunt zeggen uit naam van het volk te handelen, omdat het volk heel verdeeld is. Als je uit naam van 55% handelt negeer je 45% van het volk die het met je oneens is. Baudet mag dus best zeggen 'ik volg de meerderheid' en daar naar handelen, maar niet zeggen 'ik volg Het Volk', want dat is onmogelijk.

Verder is het natuurlijk nog steeds lachwekkend dat iedereen aangeeft dat jij het fout ziet, maar dat jij blijft herhalen dat jij gelijk hebt en de rest het niet snapt. Dat er geen lichtje bij je gaat branden nadat acht mensen je ergens op wijzen geeft wel weer aan hoe open je staat voor kritiek.
NIEMAND pretendeert dat Baudet namens het hele volk spreekt.

Dat doet niet "iedereen"; jij doet dat
pi_178110250
quote:
0s.gif Op maandag 26 maart 2018 14:08 schreef Ryon het volgende:

[..]

?

Nee, ik stelde alleen het volgende:

[..]

De verschuivingen in zetels onderbouwen deze observatie (want dat is het) "toevallig" ook, zeker als je de zetelverschuiving in historisch perspectief plaatst. Jij kwam vervolgens met een heel ingewikkeld verhaal over onderstromen. Super interessant en leerzaam natuurlijk.

Ik wilde toen twee dingen weten:

(A) empirisch bewijs zien voor jouw theorie
(B) onderbouwing voor de stelling dat zetelverschuivingen "helemaal niets" zeggen.

In mijn laatste post heb ik hopelijk aangetoond dat verschuivingen in zetels in ieder geval iets lijken te zeggen. Zeker als je in de historische context plaatst.
A) ik heb geen theorie
B) dat doen ze ook niet. Jij baseert jouw stelling namelijk niet op enkel zetelverschuivingen.

Ik heb nooit ontkent dat het klopt; ik stelde dat Henk een bewijs was, en dat alleen zetelaantallen dat ook niet doen.

Met de historische context betekent het zeker iets. Uit jouw eerdere post bleek echter niet dat je dat mee had genomen. Enkel zetelaantallen zeggen niets. Als je de historische context meetelt, leg je ook de onderstromen bloot.
pi_178110303
quote:
0s.gif Op maandag 26 maart 2018 19:02 schreef nostra het volgende:

[..]

Ach, ik wil niet zoveel, het maakt me vrij weinig uit. Ik blijf het alleen bijzonder vinden dat je zo'n uitslag als bewijs ziet voor de stelling dat de FVD-zetels voornamelijk van links komen. Dat is het simpelweg niet. Het is een uitslag die zou passen bij het scenario dat jij schetst, net zoals het zou passen bij andere plausibele scenario's, maar dat maakt het nog geen bewijs daarvoor.

Punt blijft dat je het gewoon niet kan zeggen.
Meer dan dit heb ik niet willen zeggen.
  maandag 26 maart 2018 @ 22:00:17 #46
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_178110422
quote:
1s.gif Op maandag 26 maart 2018 21:51 schreef Mr.Major het volgende:

[..]

De aanleiding voor deze discussie was deze (in mijn ogen nogal domme) opmerking:

quote:
0s.gif Op zondag 25 maart 2018 16:59 schreef Poepz0r het volgende:

Baudet over de sleepwet; Ik stem tegen, maar als blijkt dat het volk uiteindelijk voor heeft gestemd dan stem ik ook voor in de Kamer aangezien ik het volk vertegenwoordig. Kijk zo hoort het ^O^
Jouw reactie daarop was dit:

quote:
1s.gif Op zondag 25 maart 2018 17:39 schreef Mr.Major het volgende:

[..]

Klopt. Zoals het hoort inderdaad.
Het lijkt erop dat je lijdt aan amnesie.
Niet meer aanwezig in dit forum.
  maandag 26 maart 2018 @ 23:43:15 #47
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_178112935
quote:

[..]

Quit lying please. Zie de quotes hierboven...
pi_178113802
quote:
0s.gif Op maandag 26 maart 2018 22:00 schreef Molurus het volgende:

[..]

De aanleiding voor deze discussie was deze (in mijn ogen nogal domme) opmerking:

[..]

Jouw reactie daarop was dit:

[..]

Het lijkt erop dat je lijdt aan amnesie.
Hij vertegenwoordigd inderdaad het volk.

Niet het hele volk, maar de meerderheid van het volk. Het alternatief is dat je de minderheid vertegenwoordigd. Ofwel de voorstem: een minderheid; ofwel de blanco stem: een gigantische minderheid. Simpeler is het niet, een andere keuze is er niet.

Een prima standpunt, en ook op geen enkele manier populistisch; laat staan onjuist.
pi_178113850
quote:
1s.gif Op dinsdag 27 maart 2018 00:33 schreef Mr.Major het volgende:

[..]

Hij vertegenwoordigd inderdaad het volk.

Niet het hele volk, maar de meerderheid van het volk.

Een prima standpunt, en ook op geen enkele manier populistisch; laat staan onjuist.
Baudet had het over 'het volk' als ik me niet vergis.
pi_178113874
quote:
9s.gif Op dinsdag 27 maart 2018 00:36 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Baudet had het over 'het volk' als ik me niet vergis.
Had hij het over

A) "Het volk"
B) "Het hele volk"
C) "Het merendeel van het volk"
pi_178114001
quote:
1s.gif Op dinsdag 27 maart 2018 00:37 schreef Mr.Major het volgende:

[..]

Had hij het over

A) "Het volk"
B) "Het hele volk"
Dit is een beetje vragen naar de bekende weg.
pi_178114065
quote:
9s.gif Op dinsdag 27 maart 2018 00:46 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Dit is een beetje vragen naar de bekende weg.
"C" ja. Inderdaad een open deur; maar goed. Wat is het probleem?
  dinsdag 27 maart 2018 @ 00:51:46 #53
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_178114082
quote:
1s.gif Op dinsdag 27 maart 2018 00:37 schreef Mr.Major het volgende:

[..]

Had hij het over

A) "Het volk"
B) "Het hele volk"
Je kunt je beter afvragen wat jij en poepz0r bedoelden...
  dinsdag 27 maart 2018 @ 00:52:40 #54
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_178114096
quote:
1s.gif Op dinsdag 27 maart 2018 00:50 schreef Mr.Major het volgende:

[..]

"C" ja. Inderdaad een open deur; maar goed. Wat is het probleem?
Dat je weer zaken loopt te verdraaien naar jouw straatje...
pi_178116558
quote:

[..]

Het is goed jongen, je hebt gelijk. Iedereen is gek, jij bent slim. Chapeau, gefeliciteerd met je leesvaardigheid en discussievaardigheden.
pi_178118017
1 Russische dubbelspion dood : EU/VS/GB zetten massaal Russische diplomaten uit.

298 doden MH-17 : ???

Dit is toch best opmerkelijk of ben ik nou gek?
I do not agree with what you have to say, but I'll defend to the death your right to say it.
pi_178118030
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 maart 2018 09:48 schreef Gohf046 het volgende:
1 Russische dubbelspion dood : EU/VS/GB zetten massaal Russische diplomaten uit.

Jouw ogen zijn geopend!
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
pi_178118106
quote:

We weten bij MH17 natuurlijk niet precies hoe de vork in de steel zit, dat onderzoek was namelijk niet objectief en het is jammer dat er geen nieuw onderzoek is gestart onder Amerikaans auspiciën.

Deze spion is wat duidelijker allemaal.
  dinsdag 27 maart 2018 @ 10:01:01 #59
462746 Linus_van_Pelt
met blauw dekentje
pi_178118208
quote:

Ben Bot zei daar net wat over op Radio 1. Het ligt zoals Ludachrist al zei waarschijnlijk vooral aan de zekerheid waarmee ze kunnen zeggen dat Rusland erachter zit. Daarbij is Nederland internationaal minder machtig als het VK.

Maar meneer Bot zei ook dat het inderdaad best logisch was geweest als er ook sancties waren geweest n.a.v. MH-17.
pi_178118340
quote:
14s.gif Op dinsdag 27 maart 2018 09:54 schreef Ludachrist het volgende:

[..]

We weten bij MH17 natuurlijk niet precies hoe de vork in de steel zit, dat onderzoek was namelijk niet objectief en het is jammer dat er geen nieuw onderzoek is gestart onder Amerikaans auspiciën.

Deze spion is wat duidelijker allemaal.
Maar bij beide was al vrij snel duidelijk dat de kans groot was dat de Russen er wel "iets" mee te maken hadden.

Overigens worden al deze diplomaten uitgezet zonder hard bewijs. Dus het ontbreken van hard bewijs had ook in het geval van MH-17 geen probleem hoeven zijn.
I do not agree with what you have to say, but I'll defend to the death your right to say it.
pi_178118394
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 maart 2018 10:01 schreef Linus_van_Pelt het volgende:

[..]

Ben Bot zei daar net wat over op Radio 1. Het ligt zoals Ludachrist al zei waarschijnlijk vooral aan de zekerheid waarmee ze kunnen zeggen dat Rusland erachter zit. Daarbij is Nederland internationaal minder machtig als het VK.

Maar meneer Bot zei ook dat het inderdaad best logisch was geweest als er ook sancties waren geweest n.a.v. MH-17.
Er zijn toch ook economische sancties opgelegd na MH-17? Kan zijn dat die al in de pijpleiding zaten i.v.m. Oekraïne, maar er staat me wel bij dat na het neerstorten sancties werden opgelegd.
pi_178118460
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 maart 2018 10:10 schreef Gohf046 het volgende:

[..]

Maar bij beide was al vrij snel duidelijk dat de kans groot was dat de Russen er wel "iets" mee te maken hadden.

Overigens worden al deze diplomaten uitgezet zonder hard bewijs. Dus het ontbreken van hard bewijs had ook in het geval van MH-17 geen probleem hoeven zijn.
Het meest waarschijnlijke scenario bij MH-17 is nog altijd dat de Russen de BUK hebben geleverd aan de seperatisten, en dat die per ongeluk het vliegtuig uit de lucht hebben geschoten.

Dit geval is gewoon een bewuste moord op een ingezetene van Engeland. Daar is niks per ongeluks aan. Ik snap wel dat je dan een signaal af wil geven, en een paar diplomaten uitzetten is nu ook weer niet het einde van de wereld.
pi_178118530
quote:
2s.gif Op dinsdag 27 maart 2018 10:16 schreef Ludachrist het volgende:

[..]

Het meest waarschijnlijke scenario bij MH-17 is nog altijd dat de Russen de BUK hebben geleverd aan de seperatisten, en dat die per ongeluk het vliegtuig uit de lucht hebben geschoten.

Dit geval is gewoon een bewuste moord op een ingezetene van Engeland. Daar is niks per ongeluks aan. Ik snap wel dat je dan een signaal af wil geven, en een paar diplomaten uitzetten is nu ook weer niet het einde van de wereld.
Maar goed, als je voor een carrière als Russische dubbelspion kiest weet je wel dat daar bepaalde risico's aan verbonden zijn :P Dat is inherent aan het beroep lijkt me. Kunnen we verder wel heel dramatisch over doen maar ik vind het eigenlijk niet heel bijzonder.
pi_178118554
quote:
2s.gif Op dinsdag 27 maart 2018 10:13 schreef Ludachrist het volgende:

[..]

Er zijn toch ook economische sancties opgelegd na MH-17? Kan zijn dat die al in de pijpleiding zaten i.v.m. Oekraïne, maar er staat me wel bij dat na het neerstorten sancties werden opgelegd.
Maar dat stond verder los van MH-17 geloof ik.

https://www.nu.nl/vliegra(...)ancties-rusland.html
  dinsdag 27 maart 2018 @ 10:24:40 #65
462746 Linus_van_Pelt
met blauw dekentje
pi_178118613
quote:
2s.gif Op dinsdag 27 maart 2018 10:13 schreef Ludachrist het volgende:

[..]

Dat weet ik niet meer, ik had ook moeten schrijven dat er geen stevige sancties, zoals het uitzetten van diplomaten, volgden op MH-17.
pi_178118625
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 maart 2018 10:20 schreef Gohf046 het volgende:

[..]

Maar goed, als je voor een carrière als Russische dubbelspion kiest weet je wel dat daar bepaalde risico's aan verbonden zijn :P Dat is inherent aan het beroep lijkt me. Kunnen we verder wel heel dramatisch over doen maar ik vind het eigenlijk niet heel bijzonder.
Ik vind het nog wel wat als je eigen burgers in je eigen land omgelegd worden door een buitenlandse veiligheidsdienst.
pi_178118679
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 maart 2018 10:10 schreef Gohf046 het volgende:

[..]

Denk je nou werkelijk dat er geen hard bewijs, enkel omdat het niet met de hele wereld wordt gedeeld?
pi_178118780
quote:
10s.gif Op dinsdag 27 maart 2018 10:28 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Denk je nou werkelijk dat er geen hard bewijs, enkel omdat het niet met de hele wereld wordt gedeeld?
Wat ik of jij denkt doet er weinig toe dat is ten slotte speculeren.
pi_178118818
quote:
2s.gif Op dinsdag 27 maart 2018 10:25 schreef Ludachrist het volgende:

[..]

Ik vind het nog wel wat als je eigen burgers in je eigen land omgelegd worden door een buitenlandse veiligheidsdienst.
Nouja dat een dubbelspion word omgelegd vind ik niet zo heel schokkend, alleen de manier waarop wel omdat het lijkt dat de publiciteit bewust word opgezocht.
pi_178118892
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 maart 2018 10:37 schreef Gohf046 het volgende:

[..]

Nouja dat een dubbelspion word omgelegd vind ik niet zo heel schokkend, alleen de manier waarop wel omdat het lijkt dat de publiciteit bewust word opgezocht.
Laat ik het er maar op houden dat ik het wel prima vind dat landen het nog wél schokkend vinden als hun burgers worden omgelegd door buitenlandse mogendheden danwel veiligheidsdiensten.
pi_178120934
quote:
14s.gif Op dinsdag 27 maart 2018 10:42 schreef Ludachrist het volgende:

[..]

Laat ik het er maar op houden dat ik het wel prima vind dat landen het nog wél schokkend vinden als hun burgers worden omgelegd door buitenlandse mogendheden danwel veiligheidsdiensten.
Dat mag, maar laten we niet doen alsof spionnen nooit vermoord worden in andere landen door andere veiligheidsdiensten.
pi_178121027
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 maart 2018 12:14 schreef Gohf046 het volgende:

[..]

Dat mag, maar laten we niet doen alsof spionnen nooit vermoord worden in andere landen door andere veiligheidsdiensten.
Geef eens een bron voor een andere oud-spion die jaren na dato door een buitenlandse veiligheidsdienst is omgelegd.
pi_178121235
quote:
2s.gif Op dinsdag 27 maart 2018 10:16 schreef Ludachrist het volgende:

[..]

Mee eens
pi_178121331
Heeft Baudet al verontwaardigd gereageerd op het voornemen om Russische diplomaten het land uit te knikkeren? Meneer is immers helemaal idolaat van Poetin en staat een appeasement-beleid voor inzake Rusland.
pi_178121883
quote:
2s.gif Op dinsdag 27 maart 2018 12:19 schreef Ludachrist het volgende:

[..]

Geef eens een bron voor een andere oud-spion die jaren na dato door een buitenlandse veiligheidsdienst is omgelegd.
Misverstand dan want toen ik Russische dubbelspion las, ging ik er eigenlijk vanuit dat ie in die hoedanigheid ook was vermoord.
pi_178121921
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 maart 2018 12:34 schreef KoosVogels het volgende:
Heeft Baudet al verontwaardigd gereageerd op het voornemen om Russische diplomaten het land uit te knikkeren? Meneer is immers helemaal idolaat van Poetin en staat een appeasement-beleid voor inzake Rusland.
Rutte zei wel iets over de onderste steen die boven moest komen, bedoel je dat?
pi_178121967
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 maart 2018 13:01 schreef Gohf046 het volgende:

[..]

Rutte zei wel iets over de onderste steen die boven moest komen, bedoel je dat?
Klopt. En het onderzoek naar de toedracht en daders loopt nog steeds. Het begint ook resultaten op te leveren.

Volgens Baudet staat het nog altijd allerminst vast dat een Russische BUK de MH17 neer heeft gehaald. Fijne vent.
  dinsdag 27 maart 2018 @ 13:05:10 #78
366583 Lemsterr
Dorpsidioot
pi_178122002
quote:
1s.gif Op dinsdag 27 maart 2018 13:03 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Klopt. En het onderzoek naar de toedracht en daders loopt nog steeds. Het begint ook resultaten op te leveren.

Volgens Baudet staat het nog altijd allerminst vast dat een Russische BUK de MH17 neer heeft gehaald. Fijne vent.
Welke resultaten?
pi_178122164
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 maart 2018 13:05 schreef Lemsterr het volgende:

[..]

Welke resultaten?
Het JIT heeft de toedracht inmiddels achterhaald en er zijn meerdere verdachten in het vizier.
pi_178122322
quote:

[..]

Bron voor die laatste bewering?
pi_178122358
quote:

[..]
Bron?
pi_178122527
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 maart 2018 13:17 schreef Gohf046 het volgende:

[..]

Bron voor die laatste bewering?
Baudet vraagt Trump om nieuw onderzoek naar MH17
pi_178122730
quote:
quote:
Volgens Baudet staat het nog altijd
Hiermee suggereer je Baudet recentelijk nog iets erover heeft gezegd. Vervolgens kom je dan met een bron uit januari 2017 aanzetten. Sterk.
pi_178122804
Sinds wanneer zijn uitspraken uit in dit geval het recente verleden niet meer relevant?

Of is dit weer een voorbeeld van dubbele standaarden waar alt-rechts wel vaker last van heeft?
pi_178122963
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 maart 2018 13:33 schreef Gohf046 het volgende:

[..]

[..]

Hiermee suggereer je Baudet recentelijk nog iets erover heeft gezegd. Vervolgens kom je dan met een bron uit januari 2017 aanzetten. Sterk.
Heeft Baudet in de tussentijd de conclusies van het JIT onderschreven?
pi_178122994
Wat Sjerrie een jaar geleden verkondigde maakt niet meer uit. Wat Duyvendak 40 jaar geleden dronken in een kraakpand schreeuwde kennelijk nog wel :')
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
pi_178123140
quote:
1s.gif Op dinsdag 27 maart 2018 13:43 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Heeft Baudet in de tussentijd de conclusies van het JIT onderschreven?
"Volgens Baudet staat het nog altijd allerminst vast dat een Russische BUK de MH17 heeft neergehaald" ?

Waar blijkt dit uit in jouw bron?
pi_178123186
quote:
10s.gif Op dinsdag 27 maart 2018 13:37 schreef Chewie het volgende:
Sinds wanneer zijn uitspraken uit in dit geval het recente verleden niet meer relevant?

Of is dit weer een voorbeeld van dubbele standaarden waar alt-rechts wel vaker last van heeft?
Je bent het niet met me eens dat met deze opmerking word gesuggereerd dat Baudet er recentelijk nog iets over gezegd zou hebben ?

"Volgens Baudet staat het nog altijd allerminst vast dat een Russische BUK de MH17 neer heeft gehaald. Fijne vent."
pi_178123275
Baudet benadrukt dat hij niet vindt dat de Russen er niets mee te maken hebben.Hij heeft getekend omdat hij sommige aspecten van het onderzoek opmerkelijk vindt.
pi_178123423
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 maart 2018 13:52 schreef Gohf046 het volgende:

[..]

Je bent het niet met me eens dat met deze opmerking word gesuggereerd dat Baudet er recentelijk nog iets over gezegd zou hebben ?

"Volgens Baudet staat het nog altijd allerminst vast dat een Russische BUK de MH17 neer heeft gehaald. Fijne vent."
Ja dat is vrij recent en zo te merken heeft hij nog geen andere mening.
pi_178123674
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 maart 2018 13:56 schreef Gohf046 het volgende:
Baudet benadrukt dat hij niet vindt dat de Russen er niets mee te maken hebben.Hij heeft getekend omdat hij sommige aspecten van het onderzoek opmerkelijk vindt.
Met andere woorden: voor hem staat het nog niet vast. Hij onderschrijft immers niet de conclusies van het JIT.

Tel daarbij op dat hij via Twitter herhaaldelijk stukken van Russia Today en Sputnik heeft geretweet waarin Oekraïne wordt beticht van allerlei misdaden (later bleek het fake news te zijn).

Alleen al het feit dat Baudet bewust twijfel blijft zaaien over de MH17, is veelzeggend.
pi_178123904
quote:
1s.gif Op dinsdag 27 maart 2018 14:14 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Met andere woorden: voor hem staat het nog niet vast. Hij onderschrijft immers niet de conclusies van het JIT.

Tel daarbij op dat hij via Twitter herhaaldelijk stukken van Russia Today en Sputnik heeft geretweet waarin Oekraïne wordt beticht van allerlei misdaden (later bleek het fake news te zijn).

Alleen al het feit dat Baudet bewust twijfel blijft zaaien over de MH17, is veelzeggend.
Waaruit blijkt dat hij bewust twijfel blijft zaaien dan ?
pi_178124616
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 maart 2018 14:22 schreef Gohf046 het volgende:

[..]

Waaruit blijkt dat hij bewust twijfel blijft zaaien dan ?
Misschien uit het feit dat hij Trump vraagt een nieuw onderzoek in gang te zetten. Daarmee impliceert hij dat het werk van het JIT niet deugt en zaait hij dus twijfel.
pi_178124960
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 maart 2018 14:57 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Misschien uit het feit dat hij Trump vraagt een nieuw onderzoek in gang te zetten. Daarmee impliceert hij dat het werk van het JIT niet deugt en zaait hij dus twijfel.
1x een brief ondertekenen die inhoudelijk verder gewoon prima is, staat gelijk aan "bewust twijfel blijven zaaien?

Waarom is die brief nu opeens weer relevant?
pi_178125091
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 maart 2018 15:16 schreef Gohf046 het volgende:

[..]

1x een brief ondertekenen die inhoudelijk verder gewoon prima is, staat gelijk aan "bewust twijfel blijven zaaien?

Waarom is die brief nu opeens weer relevant?
Baudet heeft in de tussentijd geen uitlatingen meer gedaan over de MH17. Sterker, hij liet afgelopen september zelfs verstek gaan bij een debat over de ramp. Dat terwijl hij het lopende onderzoek dus blijkbaar niet vertrouwt. Hij is immers niet teruggekomen op zijn woorden.
pi_178125450
Maar laten we eens kijken door wie de brief nog meer is ondertekend. Nou, bijvoorbeeld door Karel van Wolferen, die ervan overtuigd is dat de MH17 neer is gehaald door de Oekrainse regering. En natuurlijk Kees van der Bijl, die eveneens vermoedt dat niet Rusland, maar Oekraine de dader is. Ook Joost Niemoller, die suggereert dat er sprake is van een doofpot en dat Rusland ten onrechte wordt aangewezen als schuldige, heeft de brief ondertekend. De naam van Peter Haisenko staat ook onderaan de brief, deze Duitser is ook heilig overtuigd van de onschuld van Rusland.

Baudet weet z'n vrienden wel uit te zoeken.
pi_178125576
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 maart 2018 15:40 schreef KoosVogels het volgende:
Maar laten we eens kijken door wie de brief nog meer is ondertekend. Nou, bijvoorbeeld door Karel van Wolferen, die ervan overtuigd is dat de MH17 neer is gehaald door de Oekrainse regering. En natuurlijk Kees van der Bijl, die eveneens vermoedt dat niet Rusland, maar Oekraine de dader is. Ook Joost Niemoller, die suggereert dat er sprake is van een doofpot en dat Rusland ten onrechte wordt aangewezen als schuldige, heeft de brief ondertekend. De naam van Peter Haisenko staat ook onderaan de brief, deze Duitser is ook heilig overtuigd van de onschuld van Rusland.

Baudet weet z'n vrienden wel uit te zoeken.
Baudet zegt in een reactie dat de ondertekening van de brief een privékwestie is: Forum voor Democratie zal geen campagne voeren voor een nieuw MH17-onderzoek. Baudet benadrukt dat hij niet vindt dat de Russen er niets mee te maken hebben, zoals sommige van de briefschrijvers stellen. Hij heeft getekend omdat hij sommige aspecten van het onderzoek opmerkelijk vindt.

Maar nogmaals, waarom is dit nu opeens weer relevant?
  dinsdag 27 maart 2018 @ 15:49:06 #98
157922 fathank
Wie baas is bakt koekjes.
pi_178125621
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 maart 2018 14:57 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Jij bent er onvermurwbaar van overtuigd dat het JIT een fantastisch onderzoek heeft uitgevoerd. Dan ben je gauw uitgediscussieerd.
Behulpzaam als een waterkraan.
Op woensdag 29 april 2015 16:30 schreef seto het volgende:
als je niet #teamhenk bent ben je gewoon een *weggeFopt*homo
pi_178125627
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 maart 2018 15:47 schreef Gohf046 het volgende:

[..]

Baudet zegt in een reactie dat de ondertekening van de brief een privékwestie is: Forum voor Democratie zal geen campagne voeren voor een nieuw MH17-onderzoek. Baudet benadrukt dat hij niet vindt dat de Russen er niets mee te maken hebben, zoals sommige van de briefschrijvers stellen. Hij heeft getekend omdat hij sommige aspecten van het onderzoek opmerkelijk vindt.

Maar nogmaals, waarom is dit nu opeens weer relevant?
Jij begon zelf over de MH17, beste vriend.

En Baudet weet het inderdaad weer kundig te verwoorden. Hij sluit zich niet aan bij de alu hoedjes die Rusland vrijpleiten, maar ondertekent wel doodleuk een brief waarmee de ondertekenaars de conclusies van het JIT trachten te ondermijnen.
pi_178125652
quote:
14s.gif Op dinsdag 27 maart 2018 15:49 schreef fathank het volgende:

[..]

Jij bent er onvermurwbaar van overtuigd dat het JIT een fantastisch onderzoek heeft uitgevoerd. Dan ben je gauw uitgediscussieerd.
Ik denk inderdaad dat het JIT onomstotelijk heeft aangetoond dat de MH17 is neergehaald door een BUK die afkomstig was uit Rusland. Ook het onderzoek van Bellingcat wijst in de richting van de Russen. Dus nee, mijns inziens is er geen twijfel meer.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')