abonnement Unibet Coolblue
pi_177611652
En hier verder met onze plannen, en adviezen...
  zondag 4 maart 2018 @ 23:02:48 #2
144926 Outpost76
Possie is goed
pi_177611872
quote:
1s.gif Op zondag 4 maart 2018 22:30 schreef Koettie het volgende:

[..]

Ze zijn pas een en nog erg klein. Vorig jaar geplant. Hangt er erg zielig bij allemaal iig.
Mijn sneeuwklokjes nu ook maar dat betekend niet dat ze dood zijn. ;)
zondag 24 juli 2011 18:23 schreef charmed_angel het volgende:
Outpost je bent een held _O_
pi_177612000
quote:
1s.gif Op zondag 4 maart 2018 22:30 schreef Koettie het volgende: [..]

Ze zijn pas een en nog erg klein. Vorig jaar geplant. Hangt er erg zielig bij allemaal iig.
Je moet ze gewoon even de kans geven om te herstellen. Klein/jong zijn is geen reden om er bovenop te zitten en aan te gaan sleutelen. Een normale plant haalt de eerste winter zonder problemen en komt weer overeind na de vorst.

Het is nu maart en "maart roert zijn staart" dus over een paar weken kan er theoretisch een nieuwe winterweek losbarsten. "April doet wat hij wil" slaat meer op wisselvalligheid, waarbij altijd (nacht)vorst mee kan spelen met hete zon. Dat wéten planten, daar zijn ze op geëvolueerd en op geteeld.
De wisselvalligheid kan erger zijn dan een weekje nachtvorst omdat ze dan tijdens het herstellen door kou overvallen kunnen worden. Gewoon zorgen dat ze wat beschut staan, evt. er wat voor zetten tegen harde wind en hete zon.
Het ergste is waarschijnlijk eindeloze koude regen, waarin alles uiteindelijk verzuipen kan. Maar ook daarmee hebben we inmiddels ervaring door de zachte winters en natte lentes.
pi_177612275
Oké jullie hebben me hoop gegeven. Ik sleutel er niet aan en weet dat winterharde planten tegen vorst kunnen. Maar ziet er heel sneu uit, ze stonden al helemaal in knop. We gaan het zien van de lente!
pi_177612357
Ah leuk een nieuw topic!
Dank voor de kalender, altijd handig.
Toevallig vandaag idd alles van het gras en onder struiken weggeharkt, dode bende weggeknipt.
Roos gesnoeid en die staat mooi horizontaal te wezen tegen de schutting, heb m ook meteen wat voeding gegeven zoals op het pak stond.
Maart *O* Voorjaarskriebs *O*
pi_177612443
quote:
0s.gif Op zondag 4 maart 2018 23:50 schreef Bluezz het volgende: Ah leuk een nieuw topic!
Dank voor de kalender, altijd handig.
Toevallig vandaag idd alles van het gras en onder struiken weggeharkt, dode bende weggeknipt.
Roos gesnoeid en die staat mooi horizontaal te wezen tegen de schutting, heb m ook meteen wat voeding gegeven zoals op het pak stond.
Maart *O* Voorjaarskriebs *O*
Ja, binnenkort rozen snoeien en handen openhalen.
En baal potgrond uit de schuur opgraven. Tomaatje in plakjes snijden en in een bloempot leggen met een laagje aarde erover. Gewoon buiten neerzetten, kijken hoe dat gaat. In de Era van de Bladaarde kreeg ik het hele zomerhalfjaar nieuwe tomatenplantjes, dus als het nu niet lukt, dan later. De baal compost staat al binnen. Binnenkort alle potten aanvullen, binnen en buiten.
pi_177618892
Een tomaat in plakjes snijden in een bloempot met aarde? Komen daar plantjes van? :D O+
  maandag 5 maart 2018 @ 12:54:41 #8
12172 Rabieluh
Pronopower! Fight the ploon!
pi_177618996
Van de week verder met het wegslopen van de klimop, dat spul heeft de afgelopen jaren alles overgenomen.
Recht zo die gaat, braaf zo die heen.
pi_177619297
Klimop }:|
Coniferen }:|
pi_177619568
Tja, de tuinkalender voor maart was verdwenen met vorig topic.
https://www.directplant.nl/tuintips/tuinkalender-maart/

Ik zie, dat al wat mensen ermee aan de gang zijn. B-)
pi_177623796
quote:
0s.gif Op maandag 5 maart 2018 12:49 schreef Bluezz het volgende:
Een tomaat in plakjes snijden in een bloempot met aarde? Komen daar plantjes van? :D O+
Ja.
Maar tomaten kweken is niet makkelijk.
pi_177623869
quote:
0s.gif Op maandag 5 maart 2018 12:49 schreef Bluezz het volgende:
Een tomaat in plakjes snijden in een bloempot met aarde? Komen daar plantjes van? :D O+
Ga je weer van die moesbakken op balkon beginnen?

Voor tomaatjes zou ik gewoon wat stek plantjes halen. (8>
pi_177624508
Is tomaten kweken zo moeilijk? :@

Ik heb het nu twee keer van simpele action/Lidl/AH moestuin zaadjes gehad en 2 jaar prachtige tomatenplanten gehad. :+
pi_177624979
quote:
0s.gif Op maandag 5 maart 2018 17:31 schreef Fripsel het volgende:
Is tomaten kweken zo moeilijk? :@

Ik heb het nu twee keer van simpele action/Lidl/AH moestuin zaadjes gehad en 2 jaar prachtige tomatenplanten gehad. :+
En rijpe tomaten?
pi_177627910
quote:
1s.gif Op maandag 5 maart 2018 17:00 schreef AnneX het volgende:

Ga je weer van die moesbakken op balkon beginnen?

Nee was het niet van plan :D
Die bak staat nu al heel lang bij de voordeur met seizoensbloeiers.
Nu dieppaarse viooltjes.
pi_177629162
quote:
1s.gif Op maandag 5 maart 2018 17:54 schreef Mekamotut het volgende:

[..]

En rijpe tomaten?
Ook! :Y Anders heb je toch niks aan die tomatenplanten. :P

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_177629672
quote:
0s.gif Op maandag 5 maart 2018 20:29 schreef Bluezz het volgende:

[..]

Nee was het niet van plan :D
Die bak staat nu al heel lang bij de voordeur met seizoensbloeiers.
Nu dieppaarse viooltjes.
Oh ja...maartse viooltjes.
Zaterdag even kijken, kopen. *O*

Mooie tomaten, fripsel.
Op rondreis op Sicilië aten we smakelijke tomaatjes.
Bij het afscheid - 1e week- kregen wij van de gastheer drie plantjes mee.
Haha, daar ook tuincentra.
Nóg twee weken meegesjouwd en verzorgd en gevlogen.
Thuis in een pot geplant en een mooie smakelijke oogst, half oktober nog.
pi_177629907
quote:
0s.gif Op maandag 5 maart 2018 17:31 schreef Fripsel het volgende:
Is tomaten kweken zo moeilijk? :@

Ik heb het nu twee keer van simpele action/Lidl/AH moestuin zaadjes gehad en 2 jaar prachtige tomatenplanten gehad. :+
Vroeger toen potgrond bladaarde was, waren tomaten en goudsbloemen net onkruid. Het schoot overal op. Het kost me nu meer moeite, maar ze bloeien dus wel en de vruchten worden wat moeizamer rijp.

Dat tomaten moeilijk zijn door phytophthora weet ik pas sinds dit topic. Zelf nooit wat van gemerkt, maar op balkon zet je de tomaten natuurlijk elk jaar in schone aarde. In de vollegrond moet je opletten dat ze niet op dezelfde plaats als een paar voorgaande jaren komen. De eerste keer zal het meevallen, maar de kans wordt steeds groter en het beginnersgeluk verdwijnt vanzelf.

Dit jaar dus een experiment om ze wel vroeg te zaaien, meteen buiten en een beetje beschut. Dat zal minder goed gaan dan vroeger, maar theoretisch moet het kunnen.
pi_177630034
quote:
1s.gif Op maandag 5 maart 2018 21:17 schreef Fripsel het volgende:

[..]

Ook! :Y Anders heb je toch niks aan die tomatenplanten. :P

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Wow!
Op maandag 9 september 2013 21:44 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
Abs are made in the kitchen.
pi_177630129
quote:
0s.gif Op maandag 5 maart 2018 21:45 schreef Teslynd het volgende:

[..]

Vroeger toen potgrond bladaarde was, waren tomaten en goudsbloemen net onkruid. Het schoot overal op. Het kost me nu meer moeite, maar ze bloeien dus wel en de vruchten worden wat moeizamer rijp.

Dat tomaten moeilijk zijn door phytophthora weet ik pas sinds dit topic. Zelf nooit wat van gemerkt, maar op balkon zet je de tomaten natuurlijk elk jaar in schone aarde. In de vollegrond moet je opletten dat ze niet op dezelfde plaats als een paar voorgaande jaren komen. De eerste keer zal het meevallen, maar de kans wordt steeds groter en het beginnersgeluk verdwijnt vanzelf.

Dit jaar dus een experiment om ze wel vroeg te zaaien, meteen buiten en een beetje beschut. Dat zal minder goed gaan dan vroeger, maar theoretisch moet het kunnen.
Ik had ze in de volle grond. Maar plek zat. Dan komen ze dit jaar gewoon op een ander plekje. ;)
pi_177652846
quote:
0s.gif Op zondag 4 maart 2018 23:41 schreef Koettie het volgende:
Oké jullie hebben me hoop gegeven. Ik sleutel er niet aan en weet dat winterharde planten tegen vorst kunnen. Maar ziet er heel sneu uit, ze stonden al helemaal in knop. We gaan het zien van de lente!
Hortensia staat al de voorgaande herfst in de knop.

Rondje vorstschade bekijken leverde niets alarmerends op. Niets lijkt helemaal dood te zijn wat niet dood moet gaan in koude winters. Wat verwelkt is, betreft te voorbarige uitlopers of groenblijvers die ten onrechte dachten de winter groen te kunnen blijven. Ze doorstaan dan de decembervorst maar leggen het loodje als het na een milde midwinters alsnog even flink vriest. De vorstduur maakt dan niet eens zoveel uit, ze zijn er dan nog te zacht voor. Zolang de kluit het overleeft, overleeft de plant het. De echte groenblijvers zijn nog steeds goed groen.

Ik heb al jaren geleden geleerd dat de vroege uitlopers van chrysanten de kleutertjes zijn die niet zelfstandig leven kunnen. Vroeg in de lente de dode en halfdode oude takken verwijderen bleek fataal te zijn. Als je het later doet, kan je bovendien desgewenst elke gesnoeide tak in de grond zetten voor nog meer planten. Via de chrysanten ben ik stap voor stap ertoe overgegaan om voor de winter gewoon niets te snoeien wat niet echt gesnoeid moet worden. Daarmee bleek ook een beter overwinteringsklimaat geschapen te worden en je leert de wintersilhouetten op waarde te schatten.

Je hebt gelijk dat het verwelkte overhaaste jonge groen er na de vorst sneu uit kan zien, maar dat is de pech van het voorjaar. Heb je al gezien dat voorjaarskleuren verdraaid veel op herfstkleuren kunnen lijken? Het kan natuurlijk ook aan mijn onscherpe blik liggen dat ik het verschil nauwelijks zie: op een beetje afstand, zoals de bomenrijen, vooral kleurvlakken en weinig tot geen details.

Bij mij bloeien sinds vandaag de eerste tête à tête narcissen, maar ze zijn vreemd kort gebleven dit jaar. Misschien een seintje om ze in de vroege herfst te verpotten. Ze staan trouwens niet alleen; er kan concurrentie met het struikroosje zijn en vorig seizoen heb ik de balkontuin een beetje verwaarloosd.
pi_177656422
ik 'beheer' mijn tuin op mijntuin.org :) daar krijg ik voor alleen mijn planten advies *O*
...
pi_177656494
hoe gaat het met het blauwe bankje Bloes? :D
...
pi_177660542
quote:
4s.gif Op woensdag 7 maart 2018 08:59 schreef sacha het volgende:
ik 'beheer' mijn tuin op mijntuin.org :) daar krijg ik voor alleen mijn planten advies *O*
Wat een leuke site.. ga ik ff neuzen!

quote:
5s.gif Op woensdag 7 maart 2018 09:05 schreef sacha het volgende:
hoe gaat het met het blauwe bankje Bloes? :D
Nodig aan een blue verfje toe! Maar still going strong! :D
pi_177663001
Hulp gevraagd: Vorig jaar oktober heb ik voor het eerst bloembollen gepland. Heel veel en veel verschillende. Nu kwamen de eerste sprieten al ergens in november op. Dat zijn dus nu de lange groene sprieten op de foto. Geen idee welke plant dit is, maar nu de krokussen en de narcissen gezellig opkomen zijn ze mij een doorn in het oog. Ik heb ze laten staan in de hoop dat er nog iets uitkomt, maar zal dat nog gebeuren na al die maanden? Of kan ik ze beter afknippen zodat de boel er weer wat netter uitziet?

pi_177663044
Ik ben ook wel benieuwd naar het sprieten antwoord hier! Ik heb hetzelfde en ze hangen behoorlijk slap. _O-

Het begint eindelijk weer te worden om de tuin een beetje voorjaarsklaar te maken. En de feestdagen zooi in mijn schuur op te ruimen, maar precies nu lig ik ziek in bed natuurlijk. :% Ik wil zo graag beginnen.

Als ik beter ben ook even bloemzaadjes halen bij de Lidl! Ik heb een perfecte vensterbank om van alles voor te kweken en zo goedkoop toch een fleurige tuin te hebben. 8-)
pi_177663054
quote:
0s.gif Op woensdag 7 maart 2018 12:43 schreef Bluezz het volgende:

[..]

Wat een leuke site.. ga ik ff neuzen!

[..]

Nodig aan een blue verfje toe! Maar still going strong! :D
Blauwe bankjes box! :D
pi_177663115
quote:
4s.gif Op woensdag 7 maart 2018 08:59 schreef sacha het volgende:
ik 'beheer' mijn tuin op mijntuin.org :) daar krijg ik voor alleen mijn planten advies *O*
Goeie tip 👌

Heb ik een account aangemaakt en al ( sic) 3 planten toegevoegd op basis van plaatjes ...
en nu ben ik die pagina kwijt en zit steeds in het alfabet. Hellup...

Ow...heb het weer gevonden onder “ planten” .
pi_177663157
Merken jullie echt verschil tussen bloembollen van de Action en die van bijvoorbeeld een tuincentrum? Ik zag wel een mooie actie bij de Action:

pi_177663174
Fripsel...staat er een verpakkingsdatum op?
pi_177663203
quote:
0s.gif Op woensdag 7 maart 2018 15:06 schreef Fripsel het volgende:
Merken jullie echt verschil tussen bloembollen van de Action en die van bijvoorbeeld een tuincentrum? Ik zag wel een mooie actie bij de Action:

[ afbeelding ]
Die van de Action kwamen in oktober al uit, die van de kweker nu pas! Ik denk dat die al langer te warm opgeslagen lagen.
pi_177663233
quote:
1s.gif Op woensdag 7 maart 2018 15:06 schreef AnneX het volgende:
Fripsel...staat er een verpakkingsdatum op?
Oh dat is wel een goede om naar te kijken als ik er weer ben. Oude verpakkingsdatum is niet doen denk ik he?
pi_177663287
quote:
1s.gif Op woensdag 7 maart 2018 15:08 schreef Fripsel het volgende:

[..]

Oh dat is wel een goede om naar te kijken als ik er weer ben. Oude verpakkingsdatum is niet doen denk ik he?
Ik zocht zojuist naar het goede moment om dahlia's te planten en kwam op april. Aangezien je ze het beste zo snel mogelijk na aankoop moet planten, laat ik voor de verandering de Action en tuincentrumbollen nog even liggen. Ook omdat ik eerst een ruimte in mijn tuin moet maken, maar dat is een detail. ;)
pi_177663452
Kale boel!! Komt goed binnenkort :Y


En de moestuinbak met Maartse viooltjes die nog een beetje uit de vorstslaap moeten komen en groot groeien.

pi_177663492
quote:
0s.gif Op woensdag 7 maart 2018 15:10 schreef bloempje-moi het volgende:

[..]

Ik zocht zojuist naar het goede moment om dahlia's te planten en kwam op april. Aangezien je ze het beste zo snel mogelijk na aankoop moet planten, laat ik voor de verandering de Action en tuincentrumbollen nog even liggen. Ook omdat ik eerst een ruimte in mijn tuin moet maken, maar dat is een detail. ;)
Mijn vader gooit zijn tulpenbollen ieder jaar weer weg. Omdat hij niet kan onthouden wat waar staat ofzo. :? Ik heb gezegd dat hij ze allemaal maar in een doos moet stoppen en in mijn schuurtje bewaard de hele zomer. Ze zagen er wel goed uit en zijn ook al opgekomen. :P Heb ze allemaal door elkaar langs het hekje in mijn voortuin gezet.

Eigenlijk is het wel verstandiger om ze nog even te laten liggen ja. Maar als ik ze dan voor zo’n klein prijsje zie liggen. :X Eerst de Lidl zaadjes! ;)
pi_177663637
quote:
1s.gif Op woensdag 7 maart 2018 15:08 schreef Fripsel het volgende:

[..]

Oh dat is wel een goede om naar te kijken als ik er weer ben. Oude verpakkingsdatum is niet doen denk ik he?
B-) wat denk je selluf.

Ok. Dus heb ik een account bij tuin.org en vind het hier wel leuker... *O*
pi_177663940
quote:
12s.gif Op woensdag 7 maart 2018 15:16 schreef Bluezz het volgende:
Kale boel!! Komt goed binnenkort :Y
[ afbeelding ]

En de moestuinbak met Maartse viooltjes die nog een beetje uit de vorstslaap moeten komen en groot groeien.

[ afbeelding ]
Hij is ook echt net zo knalblauw. :D Wel praktischer om op te zitten.

Heb van mijn bankje alleen een halve zomerfoto.
pi_177664701
quote:
1s.gif Op woensdag 7 maart 2018 15:24 schreef AnneX het volgende:

[..]

B-) wat denk je selluf.

Ok. Dus heb ik een account bij tuin.org en vind het hier wel leuker... *O*
ik ook hoor, heb dat account daar alleen om mijn planten en de tuinkalender online bij te houden, verder doe ik daar niets :Y
...
pi_177664725
daar is het bankske! *O*
...
pi_177666110
Bankjes *O*

En ook een account op die tuinorgie genomen *O* :D

Wel leuk om al mijn vaste planten op te zoeken, wist er best veel uit mijn hoofd alleen kan ik de hertshooi nooit onthouden :|W
De winteraconiet mist nog in het overzicht.

[ Bericht 6% gewijzigd door Blues op 07-03-2018 17:57:56 ]
pi_177669574
quote:
12s.gif Op woensdag 7 maart 2018 15:16 schreef Bluezz het volgende:


En de moestuinbak met Maartse viooltjes die nog een beetje uit de vorstslaap moeten komen en groot groeien.

[ afbeelding ]
waar komt die vandaan bluezz?
pi_177671156
quote:
0s.gif Op woensdag 7 maart 2018 14:57 schreef bloempje-moi het volgende: Hulp gevraagd: Vorig jaar oktober heb ik voor het eerst bloembollen gepland. Heel veel en veel verschillende. Nu kwamen de eerste sprieten al ergens in november op. Dat zijn dus nu de lange groene sprieten op de foto. Geen idee welke plant dit is, maar nu de krokussen en de narcissen gezellig opkomen zijn ze mij een doorn in het oog. Ik heb ze laten staan in de hoop dat er nog iets uitkomt, maar zal dat nog gebeuren na al die maanden? Of kan ik ze beter afknippen zodat de boel er weer wat netter uitziet?
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Dat kunnen blauwe druifjes zijn, of witte als je die gekocht hebt. Ze zijn nog netjes want nieuw. Dit jaar komen ze al in september of augustus op en zullen rommelig worden.

Ik graaf niets op. Alleen als er wat door andere activiteiten omhoog gekomen is of per ongeluk meegetrokken en er zit geen/nauwelijks blad meer aan, gaan ze in de gangkast overzomeren. Ook de dahlia's blijven in de pot. Eentje heeft vorig jaar niet gebloeid. Als hij nu weer niet bloeit, dan heeft hij zijn tijd gehad of zo en gaat hij eruit.

[ Bericht 0% gewijzigd door Teslynd op 07-03-2018 21:13:30 ]
pi_177673229
quote:
1s.gif Op woensdag 7 maart 2018 19:22 schreef HaverMoutKoekje het volgende:

waar komt die vandaan bluezz?
Deka tuincentrum!
pi_177673657
quote:
0s.gif Op woensdag 7 maart 2018 21:32 schreef Bluezz het volgende:

[..]

Deka tuincentrum!
oh jammer die hebben we hier niet, zal eens bij inteatuin kijken voor zo iets want misschien wel optie voor op mijn balkon
pi_177675641
Online ook wel te vinden anders?
https://nubuiten.nl/mini-(...)vRMeu0waAgIvEALw_wcB
pi_177675695
^O^
pi_177817905
Zojuist gelezen, dat nú de tijd is om slakken te bestrijden...

Start voldoende vroeg op het jaar met het vangen van de slakken. Vanaf eind maart leggen de slakken hun eerste 400 eieren via kieren onder aardkluiten. Na 3 weken komen de eitjes uit en amper 2 maanden later zullen deze zich eveneens al beginnen voort te planten. Het is dus belangrijk om al vroeg in het voorjaar het aantal slakken in de tuin te bestrijden om later in het jaar een slakkenplaag te voorkomen.

Je kunt ze met tal van producten bestrijden.

Succes.

Linkje van webwinkel met veel producten kan ik dm’en.

Verder niets meer gedaan in de tuin. -O-
Acht boerenhortensia’s die in éen tuinvak staan, moeten nog kortgezet.
Dat wordt niét dit weekend, want vorst.
pi_177818134
Ben al wezen rapen inderdaad. Gooi alles op 't schuurdak. Vogels zitten vaak al klaar. Net een salamander zien zwemmen, die zijn ook alweer wakker!
pi_177818923
Leuk topic! :) En toffe site (mijntuin.org), ook maar even een account aangemaakt. Ook ik heb een klimop uit de tuin gesloopt afgelopen weekend. Ik wil hier graag clematis of kamperfoelie voor in de plaats gaan zetten.
Weinig ervaring met tuinieren.. kan ik eventueel meerdere clematissen/kamperfoelie door elkaar planten? Of zit dat elkaar in de weg? Ik houd van bont en anders heb ik keuzestress :')
[i]And those who were seen dancing were thought to be insane by those who could not hear the music.[/i]
I loved to discover how unique and strange humanity is. How we are all, deep down, nerdy weirdos.
pi_177843018
Lang niet in dit topic geweest zeg. Ben al weer flink bezig geweest in de tuin sinds de kou weg is, helaas komend weekend weer kou en sneeuw dus kan ik niks doen, misschien wat mooie foto's maken.

Rozen en druiven zijn inmiddels gesnoeid, oud spul van vorig jaar heb ik wel weggeknipt maar de takken bewaar ik losjes op de composthoop omdat daar nog beestjes in overwinteren.
De eerste krokussen bloeien al weer net als de sneeuwklokjes, en ik heb een mooie Helleborus orientalis gekocht (die vind ik mooier dan de niger).

Even wat foto's dumpen.





  donderdag 15 maart 2018 @ 18:21:28 #51
208890 June.
Seriously?
pi_177843274
In alle enthousiastheid heb ik 2 mooie kleine amberbomen gekocht. Alleen zie nu dat het gaat vriezen dit weekend.

Mag ik ze overdag wel planten als niet niet vriest? Of is het beter dat ik ze nog een weekje in de pot laat staan?
Shine bright like a diamond.
pi_177843845
quote:
0s.gif Op donderdag 15 maart 2018 18:21 schreef June. het volgende:
In alle enthousiastheid heb ik 2 mooie kleine amberbomen gekocht. Alleen zie nu dat het gaat vriezen dit weekend.

Mag ik ze overdag wel planten als niet niet vriest? Of is het beter dat ik ze nog een weekje in de pot laat staan?
Als je kunt wachten, zou ik het doen.
Vanmiddag zag ik 5 forse nieuwe leilinden met kluit in een voortuin klaarliggen.
Ben genieuwd wat ze daarmee doen.
( ik reed achter de auto en vroeg mij af...en zag ze later ergens liggen 8-) )
pi_177844446
quote:
1s.gif Op woensdag 14 maart 2018 15:26 schreef AnneX het volgende:
Zojuist gelezen, dat nú de tijd is om slakken te bestrijden...

Start voldoende vroeg op het jaar met het vangen van de slakken.

Ik zie wel hapjes uit mijn planten, maar nog geen slak gezien.
Misschien dan toch maar aan het bier voor ze, geen zin in gif.
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
pi_177847698
Kartonnen doos in stukken scheuren en over de tuin verdelen. Daar sabbelen ze op en ze schuilen eronder.

Bier is een lokmiddel, dan krijg je extra veel in je tuin.
pi_177848394
quote:
0s.gif Op donderdag 15 maart 2018 18:21 schreef June. het volgende:
In alle enthousiastheid heb ik 2 mooie kleine amberbomen gekocht. Alleen zie nu dat het gaat vriezen dit weekend.

Mag ik ze overdag wel planten als niet niet vriest? Of is het beter dat ik ze nog een weekje in de pot laat staan?
Ik zou ze lekker nog een weekje laten staan in de pot. Als het vriest moet je sowieso niks doen in de tuin.


Iets heel anders: wij hebben vorig jaar een gat gegraven voor een vijver, maar nu wil mijn man toch geen vijver en gaan we het gat weer dichtgooien :') . We willen er een rozenperk van maken, maar ik heb afgelopen jaar met hoosbuien gezien dat er veel water in het gat bleef staan en ik wil niet dat mijn rozen natte voeten krijgen natuurlijk.
Nu zat ik zelf te denken aan een dikke laag grind onder de aarde, zou dat voldoende helpen voor de afwatering?
  zondag 18 maart 2018 @ 08:56:46 #56
277627 Seven.
We are Borg.
pi_177899594
quote:
0s.gif Op donderdag 15 maart 2018 21:38 schreef Gwywen het volgende:

[..]

Ik zou ze lekker nog een weekje laten staan in de pot. Als het vriest moet je sowieso niks doen in de tuin.

Iets heel anders: wij hebben vorig jaar een gat gegraven voor een vijver, maar nu wil mijn man toch geen vijver en gaan we het gat weer dichtgooien :') . We willen er een rozenperk van maken, maar ik heb afgelopen jaar met hoosbuien gezien dat er veel water in het gat bleef staan en ik wil niet dat mijn rozen natte voeten krijgen natuurlijk.
Nu zat ik zelf te denken aan een dikke laag grind onder de aarde, zou dat voldoende helpen voor de afwatering?
Monty Don keurt het vast goed!
Resistance is futile.
  zondag 18 maart 2018 @ 09:01:23 #57
277627 Seven.
We are Borg.
pi_177899635
Ik heb een schaduwtuin, valt bijna geen licht in door een enorme boom. Dus momenteel alleen gras met een bordertje. Dit moet een budget siertuin worden met verhoogde borders en waterwerkje. Als iemand nog buxussen, strakke tegels, vijverbak overheeft, laat maar horen. Ik zal straks of morgen ff fotootjes plaatsen.
Resistance is futile.
  zondag 18 maart 2018 @ 09:02:52 #58
277627 Seven.
We are Borg.
pi_177899650
Oh en siergrassen en bamboe zoek ik nog. En helleborussen met witte bloemen (geen kleurtjes, alleen groen en wit)
Resistance is futile.
  zondag 18 maart 2018 @ 09:04:27 #59
277627 Seven.
We are Borg.
pi_177899673
Van die witte hortensia' s, houden die een beetje van schaduw?
Resistance is futile.
pi_177899774
quote:
2s.gif Op zondag 18 maart 2018 09:04 schreef Seven. het volgende:
Van die witte hortensia' s, houden die een beetje van schaduw?
varens wel :+ vind ik wel mooi
  Spellchecker zondag 18 maart 2018 @ 09:52:14 #61
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_177900397
quote:
2s.gif Op zondag 18 maart 2018 08:56 schreef Seven. het volgende:

[..]

Monty Don keurt het vast goed!
Ja :D
  zondag 18 maart 2018 @ 12:27:15 #62
277627 Seven.
We are Borg.
pi_177903835
quote:
1s.gif Op zondag 18 maart 2018 09:11 schreef HaverMoutKoekje het volgende:

[..]

varens wel :+ vind ik wel mooi
Vind ik ook prachtig!
Resistance is futile.
  zondag 18 maart 2018 @ 12:46:54 #63
277627 Seven.
We are Borg.
pi_177904323
Kijk! Toch zon om 11 uur 's morgens ^O^ . Dit is de tuin nu, was best netjes achtergelaten maar wij hebben er een dikke bende van gemaakt. Het idee is om de tuin op te breken d.m.v. klimop scherm. De verhoogde border gaat eruit maar eigenlijk worden al onze borders juist wel opgehoogd uiteindelijk.









De boom van de buurman...!











Binnenkort maar weer eens naar de stort... :')
Resistance is futile.
  zondag 18 maart 2018 @ 13:06:24 #64
277627 Seven.
We are Borg.
pi_177904719
quote:
2s.gif Op zondag 18 maart 2018 09:04 schreef Seven. het volgende:
Van die witte hortensia' s, houden die een beetje van schaduw?
Annabelles willen dus zon en goede afwatering, enigzins droge grond. Dus geschikt voor mijn tuin.

Maar dit is schijnbaar wel een mooi alternatief: Hydrangea arborescens ‘White Dome’ . Kan ook in halfschaduw.
Resistance is futile.
pi_177905731
Mooie serie Seven, jullie hebben nog genoeg te doen! drive in woning?
Die boom -O-
  zondag 18 maart 2018 @ 19:37:51 #66
277627 Seven.
We are Borg.
pi_177914714
quote:
0s.gif Op zondag 18 maart 2018 14:03 schreef Bluezz het volgende:
Mooie serie Seven, jullie hebben nog genoeg te doen! drive in woning?
Die boom -O-
Yes, we hebben de hele begane grond gestript 2 maanden geleden, en daar komt nu een slaapkamer aan de achterkant. Ik wil in een leuk siertuintje kijken in plaats van dit volgescheten grasveldje. :')

Iemand ervaring met zo een kattensensor?
Resistance is futile.
  zondag 18 maart 2018 @ 19:41:28 #67
277627 Seven.
We are Borg.
pi_177914804
Ik hou trouwens van die boom. Vol met Vlaamse gaaien, het hele jaar door zitten we in het groen en vrijwel geen inkijk aan de achterkant.
Resistance is futile.
pi_177915628
quote:
17s.gif Op zondag 18 maart 2018 19:41 schreef Seven. het volgende:
Ik hou trouwens van die boom. Vol met Vlaamse gaaien, het hele jaar door zitten we in het groen en vrijwel geen inkijk aan de achterkant.
oh gelukkig O+ Ik heb bomenhatende buren, die dachten serieus dat ik blij zou worden van het kappen van mooie cipres. Ja mooi dan krijg je vrij uitzicht (op lelijke balkons flapdrol 8)7 )
pi_177919569
Dat worden dan geraniums (pelargonium), begonia (doet het in de volle grond beter dan in de bloempot), boerenhortensia (wil geen kalk), bodembedekker campanula, patiocyclaam (zijn er in lente- of herfstbloeiende varianten.
Narcissen groeien onder bomen, dus dat zal ook goed gaan (tulpen willen zon).

Je vraagt buxusstekken. Ken je ze al van dichtbij? Velen vinden ze naar urine stinken. Ik denk dat ze de tuin nog wat donkerder maken en op een kerkhof heb ik me verbaasd over de groeidrang.

Het is wel belangrijk te weten of je tuin gemiddeld, nat of droog is.
  maandag 19 maart 2018 @ 10:21:10 #70
277627 Seven.
We are Borg.
pi_177926463
quote:
0s.gif Op zondag 18 maart 2018 22:22 schreef Teslynd het volgende:
Dat worden dan geraniums (pelargonium), begonia (doet het in de volle grond beter dan in de bloempot), boerenhortensia (wil geen kalk), bodembedekker campanula, patiocyclaam (zijn er in lente- of herfstbloeiende varianten.
Narcissen groeien onder bomen, dus dat zal ook goed gaan (tulpen willen zon).

Je vraagt buxusstekken. Ken je ze al van dichtbij? Velen vinden ze naar urine stinken. Ik denk dat ze de tuin nog wat donkerder maken en op een kerkhof heb ik me verbaasd over de groeidrang.

Het is wel belangrijk te weten of je tuin gemiddeld, nat of droog is.
Thanks! Ik denk gemiddeld maar hoe kom je daar achter?

quote:
1s.gif Op zondag 18 maart 2018 20:12 schreef HaverMoutKoekje het volgende:

[..]

oh gelukkig O+ Ik heb bomenhatende buren, die dachten serieus dat ik blij zou worden van het kappen van mooie cipres. Ja mooi dan krijg je vrij uitzicht (op lelijke balkons flapdrol 8)7 )
Hah! Zou bij ons precies zo zijn. Als de boom van de buurman gaat, dan zouden er onmiddelijk (groenblijvende) leibomen voor in de plaats komen.
Resistance is futile.
pi_177928813
Ik zou graag willen dat de buren hun half dooie veel te grote coniferen kappen qua licht.
Maar ze doen sowieso niks aan hun tuin -O-
  maandag 19 maart 2018 @ 17:05:38 #72
87509 Duderinnetje
Miskend decadent
pi_177936153
quote:
0s.gif Op maandag 19 maart 2018 12:16 schreef Bluezz het volgende:
Ik zou graag willen dat de buren hun half dooie veel te grote coniferen kappen qua licht.
Maar ze doen sowieso niks aan hun tuin -O-
Kun je niet aanbieden het voor hen te doen en er iets voor terug te planten? Misschien willen ze er gewoon geen werk van hebben.

Kost wel centen en moeite natuurlijk, maar dan heb je wel wat je wilt. Kan het waard zijn, toch, als de buren er zelf never nooit niet iets aan gaan doen. :)
Snobs have more fun!
KLIK!
pi_177936334
quote:
0s.gif Op maandag 19 maart 2018 17:05 schreef Duderinnetje het volgende:

Kun je niet aanbieden het voor hen te doen en er iets voor terug te planten? Misschien willen ze er gewoon geen werk van hebben.

Kost wel centen en moeite natuurlijk, maar dan heb je wel wat je wilt. Kan het waard zijn, toch, als de buren er zelf never nooit niet iets aan gaan doen. :)
Deze mensen zijn totaal niet bereid tot overleg om wat dan ook te veranderen aan de woning, schutting, tuin. Ooit al eens meerder keren mee bezig geweest.. (overigens zijn het huurhuizen). Er wonen een oude moeder (die nooit buitenkomt) en een inwonende oudere werkende zoon.. en daarbij ook nogal 'bijzondere mensen' ;)
Nee helaas, geen optie dus :)

Wachten tot moeders hemelen gaat en de zoon dan mss in een klein app trekt. Dan zal het wel verkocht worden en helemaal van de grond toe opgeknapt worden incl. tuin.

[ Bericht 4% gewijzigd door Blues op 19-03-2018 17:25:03 ]
pi_177940791
Oh ja had nog een vraag.
Mijn hibiscusboompje (al een aantal jaar oud) geeft elk jaar veel mooie paarsige bloemen, zit echt helemaal vol in augustus/september.
Zal ik m een keertje wat flink insnoeien? Is dat een goed idee of geeft ie dan ineens geen bloemen meer?? Ooit zei iemand dat ik m na de bloei meteen moest terugsnoeien maar dat heb ik in de loop der jaren eigenlijk maar 1x gedaan.

quote:
Wanneer en hoe Hibiscus snoeien
U kunt Hibiscus syriacus elk voorjaar flink terug snoeien voor een rijke bloei en een compacte struik. De bloemen verschijnen op eenjarig hout, na de snoei zal de struik hetzelfde jaar dus alweer bloeien. Het is echter ook mooi om de althaeastruik natuurlijk uit te laten groeien, bijvoorbeeld tussen andere struiken. Er verschijnen dan misschien wat minder bloemen, maar de struik krijgt vanzelf een mooie vorm en oogt veel natuurlijker.
Oh. Dus snoeien levert meer bloemen en een compactere struik.. maar hij hoeft niet compact te zijn, vind het juist leuk dat ie groot is, heeft ook de ruimte. En zit best vol met bloemen :?
Dussss wat zal ik doen :D
pi_177941420
De hibiscus syrriacus idem blue heb ik teruggesnoeid.
Doe ik ieder jaar - laten we zeggen - 20 cm.
Vorige week heb ik er wel 40/50 afgehaald.
Inderdaad wil ik meer blad / bosschage vanwege inkijk.
De ene struik is zeker nog 2 meter hoog, ná snoeien.
Voor bloemenaantal maakt het niet uit.

Indien bloei ná de langste dag - dan snoeien in het Voorjaar :{w
pi_177943781
quote:
1s.gif Op maandag 19 maart 2018 20:45 schreef AnneX het volgende:
De hibiscus syrriacus idem blue heb ik teruggesnoeid.
Doe ik ieder jaar - laten we zeggen - 20 cm.
Vorige week heb ik er wel 40/50 afgehaald.
Inderdaad wil ik meer blad / bosschage vanwege inkijk.
De ene struik is zeker nog 2 meter hoog, ná snoeien.
Voor bloemenaantal maakt het niet uit.

Indien bloei ná de langste dag - dan snoeien in het Voorjaar :{w
Is dat een tegeltje van Klazien uut Wisp? :D

Ok, ik denk dat ik er toch een snoeibeurt aan waag komend weekend.
  dinsdag 20 maart 2018 @ 00:13:31 #77
277627 Seven.
We are Borg.
pi_177946365
quote:
0s.gif Op maandag 19 maart 2018 17:15 schreef Bluezz het volgende:

[..]

Deze mensen zijn totaal niet bereid tot overleg om wat dan ook te veranderen aan de woning, schutting, tuin. Ooit al eens meerder keren mee bezig geweest.. (overigens zijn het huurhuizen). Er wonen een oude moeder (die nooit buitenkomt) en een inwonende oudere werkende zoon.. en daarbij ook nogal 'bijzondere mensen' ;)
Nee helaas, geen optie dus :)

Wachten tot moeders hemelen gaat en de zoon dan mss in een klein app trekt. Dan zal het wel verkocht worden en helemaal van de grond toe opgeknapt worden incl. tuin.

Hoe oud zijn ze? :7
Resistance is futile.
  dinsdag 20 maart 2018 @ 07:35:18 #78
420541 Twieki
Immer Intelligent
pi_177948909
quote:
1s.gif Op maandag 19 maart 2018 20:45 schreef AnneX het volgende:
Indien bloei ná de langste dag - dan snoeien in het Voorjaar :{w
"Flowers before june, don't prune" geldt voor het najaar. :)
Op zaterdag 7 januari 2017 @ 12:28:30 schreef Stofje het volgende:
Held. Thanks. Godverdomme.
pi_177949033
quote:
2s.gif Op dinsdag 20 maart 2018 00:13 schreef Seven. het volgende:

[..]

Hoe oud zijn ze? :7
Ergens in de 80 en 50 O~) O~)
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 vrijdag 23 maart 2018 @ 18:33:59 #80
74056 crew  ToT
pi_178040169
Sjezus, het grasveldje hier is één dikke moslaag met hier en daar een plukje gras er doorheen. Dat zag ik al toen ik het huis kocht in december, maar nu ben ik er mee bezig gegaan.
Eerst besproeid met een biologische moskiller en vandaag met een verticuteerhark gaan harken.
Geen idee hoe diep je er mee moet gaan, maar als ik echt diep in het mos wil snijden, moet ik de steel horizontaal over de grond trekken.
Na pakweg 3 vierkante meter behandeld te hebben (plus andere stukken eerst wat oppervlakkig) is de groene container al flink vol.
Tot overmaat van ramp stonden er nog 2 kleine boompjes bij het grasveld die ik weg wilde hebben. De wortels ervan hebben een netwerk vlak onder het oppervlak gevormd. Trek je de wortels er uit, dan trek je een hele laag mos (en resterend gras) mee. Iets van 2 vierkante meter is al redelijk geruïneerd daardoor. Ik kan het natuurlijk nog wel gewoon opvullen met grond en dat opnieuw inzaaien, maar misschien dat ik de hele toplaag maar gewoon moet weghalen en opnieuw grond er in gooien, dat egaliseren en het dan opnieuw inzaaien?

Of moet het bij een idioot dikke moslaag nog steeds wel mogelijk zijn om alles te verticuteren en in te zaaien? Van het gras is serieus echt bijna niks over.
pi_178040381
@ ToT...niet schrikken en inderdaad alles eruit verticuteren

Gebeurt hier vrijwel ieder seizoen en 90% van het gazonnetje is weg.
En na inzaaien, ( en mesten en voeden en pamperen);is het weer gras voor de rest van het seizoen.

Hieronder voor/ na.


pi_178041208
Natuurlijk zijn er filmpjes zoals Het is zwaar werk, mogelijk dat je voor een dagdeel een machine kunt huren/ lenen, afhankelijk van de grootte van de tuin.
pi_178041731
Kalk strooien en 5/6 weken wachten. Wordt het mos vanzelf bruin (sterft af dus). Daarna kan het overgebleven gras weer meststoffen opnemen (als je het dan bemest).
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 vrijdag 23 maart 2018 @ 22:46:54 #84
74056 crew  ToT
pi_178046822
Thx voor de tips! ^O^
Ja die filmpjes had ik al gezien, maar dat is bij maar een dun onderlaagje.

Mijn tuin is maar iets van 21 vierkante meter, maar het is wel echt kutwerk, merk ik al.
De ene kant van de hark stuitert er gewoon overheen (heeft maar een paar "bladen" die de grond in zouden gaan, maar die hebben allemaal een soort hoek en het werkt echt niet fijn) en de andere kant snijdt wel echt in het mos, zolang je de hark maar plat over de grond houdt en je dus de hele tijd gebukt zit te harken. Niet fijn voor mijn rug.
Ik denk toch dat ik een machine ga huren idd.

Kalk strooien heb ik al een maandje geleden of zo al gedaan, maar dat hielp niet echt veel. Ik heb nu een biologisch gif gebruikt dat het mos wel bruin maakte, maar ja; dan dus nog verticuteren.
Ik denk dat als ik eenmaal klaar ben, dat er echt een flinke laag verwijderd is en dat ik weer veel grond er bij moet gooien. Dat egaliseren lijkt me wel wat lastig.
Overigens moet het sowieso geëgaliseerd worden, omdat de vorige bewoner meerdere keren met de aanhangwagen er overheen is gegaan volgens mij, terwijl de grond drassig van de regen was.
pi_178048824
De gazonhell ja :X
Afgelopen week flink geharkt (doe ik vaker, omdat boom en troep) ipv vertikuteren wat ik niet kan qua lijf. Daarna 2 pakken superpowerrrrrspul erover heen gestrooid.
Daar zat in: mest/zaad/kalk en nog iets. Dat moet gepapt en natgehouden worden. Dus als het niet regent elke dag ff met de grote gieter erover heen.
En toch doe ik het, want gras & groen O+ en bossig geheel vind ik fijner dan alleen maar stenen en/of vlonders die ik overal zie.
pi_178050923
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 maart 2018 00:09 schreef Bluezz het volgende:

En toch doe ik het, want gras & groen O+ en bossig geheel vind ik fijner dan alleen maar stenen en/of vlonders die ik overal zie.
mos is ook groen toch *)
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 zaterdag 24 maart 2018 @ 10:21:32 #87
74056 crew  ToT
pi_178053066
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 maart 2018 00:09 schreef Bluezz het volgende:
De gazonhell ja :X
Afgelopen week flink geharkt (doe ik vaker, omdat boom en troep) ipv vertikuteren wat ik niet kan qua lijf. Daarna 2 pakken superpowerrrrrspul erover heen gestrooid.
Daar zat in: mest/zaad/kalk en nog iets. Dat moet gepapt en natgehouden worden. Dus als het niet regent elke dag ff met de grote gieter erover heen.
En toch doe ik het, want gras & groen O+ en bossig geheel vind ik fijner dan alleen maar stenen en/of vlonders die ik overal zie.
Ik hou meer van mooie planten met bloemen er in, maar wil nu sowieso een grasveldje houden om op te kunnen zonnen, en voor onze toekomstige kleine om lekker op te kunnen spelen! *O*
pi_178053638
Over een paar weken gaan we verhuizen, en nu vooral bezig met het huis. Maar de tuin van ons nieuwe huis is een lelijk terras, overwoekerd gazon en aan de zijkanten nog wat planten (en een paar lelijke stenen 'versieringen').

We willen de tuin dus op een gegeven moment flink onder handen nemen (met vooral veel eetbare planten & BBQ-ruimte), maar weten niet waar te beginnen. Ik zat op internet te kijken dat er hoveniers zijn die een tuinontwerp kunnen maken. Heeft iemand hier ervaring mee? Is dat een goede investering geweest? Of beter om gewoon zelf te doen? (Tips?)
pi_178054607
quote:
2s.gif Op zaterdag 24 maart 2018 10:21 schreef ToT het volgende:

[..]

Ik hou meer van mooie planten met bloemen er in, maar wil nu sowieso een grasveldje houden om op te kunnen zonnen, en voor onze toekomstige kleine om lekker op te kunnen spelen! *O*
Ja die staan aan de zij en achterkanten van het gras :)
Lekker rollebollen in het gras *O*
pi_178054660
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 maart 2018 11:03 schreef Badeendje030 het volgende:
Over een paar weken gaan we verhuizen, en nu vooral bezig met het huis. Maar de tuin van ons nieuwe huis is een lelijk terras, overwoekerd gazon en aan de zijkanten nog wat planten (en een paar lelijke stenen 'versieringen').

We willen de tuin dus op een gegeven moment flink onder handen nemen (met vooral veel eetbare planten & BBQ-ruimte), maar weten niet waar te beginnen. Ik zat op internet te kijken dat er hoveniers zijn die een tuinontwerp kunnen maken. Heeft iemand hier ervaring mee? Is dat een goede investering geweest? Of beter om gewoon zelf te doen? (Tips?)
Ja, we klooien lekker voort met een gazonnetje.

Vraag het Rob *; dan mag je op sbs... 8)7

Serieus..het duurde even en de woestenij was niet meer te houden en toen besloot ik toch maar eens een tuinmeneer in te schakelen in februari.
Met de man heb ik in het geheim mijn wensen doorgenomen en hij maakte de werktekening.
Er moest bijv. per se plek voor een tafel met zwaar graniet blad, die al aanwezig was.
Affijn, het allerbelangrijkste was, dat het (ook) per se moest in de week dat mn.X een week in Schotland was.

En het is gelukt en mn.X was flabbergasted.

Het ontwerp was gratis, ( 250 euro) als het bureau het zou uitvoeren ( ik geloof toen 4000 euro) . Check.
De basis is goed en naar het zin.
In het Voorjaar is er een tuinmeneer, die een paar uurtjes helpt met het zware vertikuteren en de heg van 20 meter kortzetten.

Advies: weten wat je wilt - doen en bijtijds regelen...Succes en we zien graag wat het is geworden...
B-)

Ow ja, tips: uitstapje naar Appeltern en foto’s maken van wat je wilt, vergelijk een moodboard voor je huis.
Welke afscheiding bijv. overleg met nieuwe buren: moet het helemaal hoog en dicht, mag dat...van de gemeente.
Ik had het uit het plaaatselijk sufferdje, die bleken ook in Appeltern te “exposeren” , dus gratis toegang.
Regio Utrecht hier.

[ Bericht 1% gewijzigd door AnneX op 24-03-2018 12:29:35 ]
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 zaterdag 24 maart 2018 @ 12:49:32 #91
74056 crew  ToT
pi_178055206
Na zo veel mogelijjk oppervlakkig mos weggeharkt te hebben ziet het gazonnetje er zo uit:


(Nog niet geverticuteerd hier.)

En dit is waar de wortels van de boompjes gezeten hebben:




Die hele toplaag van gras en mos kan ik er zo uit trekken. Moet ik dat doen, of toch de boel maar zo laten zitten en vervolgens verticuteren?
pi_178055249
mos afsteken, rommel eruit trekken, vlak maken en opnieuw inzaaien lijkt me minder werk.
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 zaterdag 24 maart 2018 @ 13:12:17 #93
74056 crew  ToT
pi_178055620
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 maart 2018 12:51 schreef Elleska het volgende:
mos afsteken, rommel eruit trekken, vlak maken en opnieuw inzaaien lijkt me minder werk.
De hele toplaag er uit, bedoel je?
pi_178055786
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 maart 2018 11:03 schreef Badeendje030 het volgende:

We willen de tuin dus op een gegeven moment flink onder handen nemen (met vooral veel eetbare planten & BBQ-ruimte), maar weten niet waar te beginnen. Ik zat op internet te kijken dat er hoveniers zijn die een tuinontwerp kunnen maken. Heeft iemand hier ervaring mee? Is dat een goede investering geweest? Of beter om gewoon zelf te doen? (Tips?)
Realiseer je vooral dat het echt een bak geld kost om aan te pakken. Dat viel mij nogal tegen.
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
pi_178056229
quote:
2s.gif Op zaterdag 24 maart 2018 12:49 schreef ToT het volgende:
Na zo veel mogelijjk oppervlakkig mos weggeharkt te hebben ziet het gazonnetje er zo uit:

[ afbeelding ]
(Nog niet geverticuteerd hier.)

En dit is waar de wortels van de boompjes gezeten hebben:
[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

Die hele toplaag van gras en mos kan ik er zo uit trekken. Moet ik dat doen, of toch de boel maar zo laten zitten en vervolgens verticuteren?
Hoe groot is je veldje?
w.s. is het 't beste om het er gewoon zo uit te trekken, wel veel meer werk dan flink harken en vertikuteren mesten en opnieuw inzaaien...
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 zaterdag 24 maart 2018 @ 13:44:39 #96
74056 crew  ToT
pi_178056252
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 maart 2018 13:42 schreef Bluezz het volgende:

[..]

Hoe groot is je veldje?
w.s. is het 't beste om het er gewoon zo uit te trekken, wel veel meer werk dan flink harken en vertikuteren mesten en opnieuw inzaaien...
Volgens mij 21 vierkante meter. :)
Maar je zegt dat er uit trekken meer werk is maar dat het toch beter is?
Anyway, als ik alles er uit trek, komt het nieuwe grasveldje dan niet lager te liggen? Dan zal er wel weer nieuw grond op moeten komen?
pi_178056554
quote:
2s.gif Op zaterdag 24 maart 2018 13:12 schreef ToT het volgende:

[..]

De hele toplaag er uit, bedoel je?
het mos eruit trekken/scheppen en dan zien hoe de onderlaag eruit ziet.

als je het zo los trekt is dat denk ik zelfs minder werk dan verticuteren en harken.
verticuteren is wel iets wat je de volgende jaren kan doen om te voorkomen dat het weer zo'n mosveld gaat worden.
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 zaterdag 24 maart 2018 @ 14:07:22 #98
74056 crew  ToT
pi_178056595
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 maart 2018 14:04 schreef Elleska het volgende:

[..]

het mos eruit trekken/scheppen en dan zien hoe de onderlaag eruit ziet.

als je het zo los trekt is dat denk ik zelfs minder werk dan verticuteren en harken.
verticuteren is wel iets wat je de volgende jaren kan doen om te voorkomen dat het weer zo'n mosveld gaat worden.
Helder! ^O^

Maar ja, dan gaan de restanten van het huidige gras er ook allemaal uit. Niet dat het veel is. :P Ik denk wel dat dat het gaat worden. :Y Alleen moet de ondergrond dan waarschijnlijk wel weer geëgaliseerd worden. Iets wat ik nog nooit succesvol gedaan heb. :@
pi_178056679
Naast de pH waarde, die je met kalk al hebt aangepakt, zit er wel zoveel mos tussen dat je behoorlijk moet bijzaaien om een lekker dicht gazonnetje te hebben. En dan ook nog eens niet te kort maaien. Als ik dit zie zou ik voor nieuwe zoden gaan. Dus bovenlaag eruit. Nieuwe aarde erop. Omspitten/ door elkaar heen scheppen met laag eronder. Egaliseren/aanstampen. En zoden leggen. www.graszodengelegd.nl heb ik goede ervaringen mee.

[ Bericht 1% gewijzigd door Mojo.jojo op 24-03-2018 14:18:01 ]
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 zaterdag 24 maart 2018 @ 14:36:35 #100
74056 crew  ToT
pi_178057015
quote:
1s.gif Op zaterdag 24 maart 2018 14:12 schreef Mojo.jojo het volgende:
Naast de pH waarde, die je met kalk al hebt aangepakt, zit er wel zoveel mos tussen dat je behoorlijk moet bijzaaien om een lekker dicht gazonnetje te hebben. En dan ook nog eens niet te kort maaien. Als ik dit zie zou ik voor nieuwe zoden gaan. Dus bovenlaag eruit. Nieuwe aarde erop. Omspitten/ door elkaar heen scheppen met laag eronder. Egaliseren/aanstampen. En zoden leggen. www.graszodengelegd.nl heb ik goede ervaringen mee.
Ah duidelijk antwoord, bedankt! ^O^

Graszoden, die hebben toch meer water nodig dan ingezaaid gras? Ik heb overigens al graszaad hier.
Maar toch....voor ¤220 leggen ze hier wel meteen een goed gazon aan, van die site. :)
Thx, ik zal er over nadenken! ^O^

Maar graszoden, mag/moet je die ook eens per jaar verticuteren?

[ Bericht 7% gewijzigd door ToT op 24-03-2018 14:42:27 ]
pi_178058230
Je kan een hovenier vragen de grond te egaliseren mocht dat niet lukken.

graszoden geven een sneller resultaat maar verder is het niets anders dan een gezaaide grasmat. dus ja ook daarin kan mos komen en dat kan je vervolgens weer verwijderen door te verticuteren.

Mocht je voor graszoden gaan dat is wel iets om op te letten bij de aanschaf. Bij sommige (vooral de goedkopere) zitten er een plastic netten in de graszoden. Daar ga je niet vrolijk van worden bij het verticuteren.

[ Bericht 1% gewijzigd door Elleska op 25-03-2018 12:50:45 ]
pi_178062627
Graszoden is ook weer geen garantie tegen mos, helaasch -O-

Wat ik hierboven liet zien, waren graszoden, ooit.
Ondanks de tuin op zuiden, is er veel schaduw van de reuze kastanjeboom ( bij de buren) en de heg op schouderhoogte, en nog een knotwilg ( bij de buren) en zon tot 15 uur.
Dus jaarlijks mos eruit verticuteren.

Er horen geen bomen in kleine (stads)tuintjes.
Die horen in een plantsoen of in een bos.
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 zaterdag 24 maart 2018 @ 21:14:51 #103
74056 crew  ToT
pi_178064254
Mijn tuintje heeft vanuit het huis gezien aan de achterkant en aan de rechterkant wel continu schaduw voor zover ik het kan inschatten; de schuur heeft groene aanslag en langs de schutting zie ik een strook donkergroene mos in het gras. Hoe het met de rest van het tuintje is, kan ik nog niet zeggen; we wonen hier net 3 maand. :)

Goede tip van dat plastic in de graszoden; dat zal ik navragen op die website. :)
pi_178066738
Helemaal voorkomen is soms lastig. Zeker met kleigrond. Maar regelmatig de pH graad op niveau houden scheelt al een hoop. Dat is iets wat je wel kunt doen. Zo af en toe na het grasmaaien even een schep of hooivork steken op plekken waar je mos hebt gehad zorgt dat water weer weg kan zakken, en mos gras minder makkelijk verdringt.

Die graszoden op die website zijn zonder netten. Ze sturen ook regelmatig een nieuwsbrief met tips wat je in de periode hoort te doen om je gazon mooi te houden. Erg handig.
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 zondag 25 maart 2018 @ 10:14:26 #105
74056 crew  ToT
pi_178072363
quote:
14s.gif Op zaterdag 24 maart 2018 23:02 schreef Mojo.jojo het volgende:
Helemaal voorkomen is soms lastig. Zeker met kleigrond. Maar regelmatig de pH graad op niveau houden scheelt al een hoop. Dat is iets wat je wel kunt doen. Zo af en toe na het grasmaaien even een schep of hooivork steken op plekken waar je mos hebt gehad zorgt dat water weer weg kan zakken, en mos gras minder makkelijk verdringt.

Die graszoden op die website zijn zonder netten. Ze sturen ook regelmatig een nieuwsbrief met tips wat je in de periode hoort te doen om je gazon mooi te houden. Erg handig.
^O^ Top! Dan denk ik wel dat ik dat ga doen. Zelf gaan lopen egaliseren en inzaaien gaat volgens mij niet mooi worden. Daarbij moet na het verwijderen van de toplaag het oppervlak sowieso wat opgehoogd worden, lijkt me.
pi_178096952
Wij hebben een tuin aan laten leggen afgelopen winter. Het grove werk, planten e.d. gaan we dit voorjaar doen. We weten nog niet welke planten.
Aangezien we in Oslo wonen, moeten we rekening houden met matig tot strenge vorst. Veel valt dan af :(


Lastig te zien, maar in die donkere hoek staan een aantal plantenkassen. Deze hoek heeft redelijk wat schaduw.


Achter de bank is ook een plantenbak gemonteerd. Hier is heel veel zon.


Langs het huis is een lange border. Veel schaduw en veel wind. De muur wordt nog gestuct ;)
Daar waar er nu sneeuw ligt, komt gras.
Op de rotsen willen we iets planten, maar er is daar bijzonder weinig grond.

Onze tuin grenst aan een paadje dus we willen ook een schutting oid plaatsen, maar vanwege de helling zijn we bang dat het een schots en scheef geheel wordt. Coniferen houden we niet van.

We gaan de komende tijd goed onderzoeken en rondkijken wat we er van kunnen maken. Tips en ideën zijn van harte welkom!
pi_178098431
Heeft iemand hier ervaring met graszaad van de action? Ik zit er aan te denken om een stukje gazon aan te leggen in mijn tuin.. er groeit vanzelf ook al telkens gras ook al kill ik het telkens. :+
pi_178098613
Hier ook maar even het oude besbankje showen na laatste opknap. Toen ik aan het schuren was, viel ze bijna van ouderdom in elkaar... next jaar misschien overleden, nu nog even mee O+
En zoals je ziet, moest het gras echt een opdofbeurtje hebben :)


Veur:



Tijdens:



En weer opgetuigd. Rest is nog kaal, maar komt goed, hier en daar al veel puntjes die piepen overal vandaan.



[ Bericht 4% gewijzigd door Blues op 26-03-2018 15:12:29 ]
pi_178099543
quote:
2s.gif Op zondag 25 maart 2018 10:14 schreef ToT het volgende:

[..]

^O^ Top! Dan denk ik wel dat ik dat ga doen. Zelf gaan lopen egaliseren en inzaaien gaat volgens mij niet mooi worden. Daarbij moet na het verwijderen van de toplaag het oppervlak sowieso wat opgehoogd worden, lijkt me.
Als je een hekel hebt aan kantjes knippen, zorg dat je wat trottoir banden of iets dergelijks als afstandhouder hebt zodat je met de wielen van je grasmaaier daarover kan en de grasmaaier zelf bij de kantjes kan.
  maandag 26 maart 2018 @ 15:21:58 #110
277627 Seven.
We are Borg.
pi_178100482
Het was zaterdag mooi weer en we hebben ter plekke besloten dat we daar geen dag van willen missen. Met 12c lekker buiten zitten in je t-shirtje .... O+ !!!

Nou ja, sinds zondag is ons balkon is nu dus klaar voor de zomer. We laten het hek dichtgroeien voor meer beschutting en dan hoeven we vanuit de woonkamer niet op onze enorme schuur te kijken. En we hebben een lounge set. Vloerkleed wordt nog wel vervangen voor iets blauws zodat het bij binnen ook mooi past.

Kijk mijn lieve vent eens blij zijn hiermee O+ .
En nu nog zoeken naar een plekje waar we al die kussens kunnen laten :') . Ik vermoed dat we een soort buitenkeukentje op het balkon krijgen aan de andere kant.

Resistance is futile.
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 maandag 26 maart 2018 @ 15:30:21 #111
74056 crew  ToT
pi_178100664
quote:
1s.gif Op maandag 26 maart 2018 14:48 schreef Mojo.jojo het volgende:

[..]

Als je een hekel hebt aan kantjes knippen, zorg dat je wat trottoir banden of iets dergelijks als afstandhouder hebt zodat je met de wielen van je grasmaaier daarover kan en de grasmaaier zelf bij de kantjes kan.
Hmm da's wel een idee! :D Thx! ^O^

De stand van zaken nu:



Dat emmertje is gevuld met beton of cement, en er zit een voet in voor een droogmolen.

En dit is het oude gras en mos:



Ik heb overigens een buurman die wel wil helpen de boel op te vullen en egaliseren zodat ik het kan inzaaien! *O* Scheelt weer ¤220,- aan graszoden laten leggen! :D (Misschien meer; de 21 vierkante meter was een voorzichtige inschatting.)

[ Bericht 7% gewijzigd door ToT op 26-03-2018 15:35:32 ]
  dinsdag 27 maart 2018 @ 13:34:53 #112
226990 Gwywen
Tuinvrouw
pi_178122763
quote:
2s.gif Op zaterdag 24 maart 2018 12:49 schreef ToT het volgende:
Na zo veel mogelijjk oppervlakkig mos weggeharkt te hebben ziet het gazonnetje er zo uit:

[ afbeelding ]
(Nog niet geverticuteerd hier.)

En dit is waar de wortels van de boompjes gezeten hebben:
[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

Die hele toplaag van gras en mos kan ik er zo uit trekken. Moet ik dat doen, of toch de boel maar zo laten zitten en vervolgens verticuteren?
Wij hebben ook een mosveld. Ik ben gestopt er wat aan te doen. Mos is ook groen en hoef ik niet te maaien. Ben een luie tuinier :P (Geintje, heb nog 800m2 tuin naast m'n gazon, dus waar ik werk kan laten liggen doe ik 't graag)
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 dinsdag 27 maart 2018 @ 14:14:05 #113
74056 crew  ToT
pi_178123673
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 maart 2018 13:34 schreef Gwywen het volgende:

[..]

Wij hebben ook een mosveld. Ik ben gestopt er wat aan te doen. Mos is ook groen en hoef ik niet te maaien. Ben een luie tuinier :P (Geintje, heb nog 800m2 tuin naast m'n gazon, dus waar ik werk kan laten liggen doe ik 't graag)
:o Donders! Da's een aardig lapje grond dan!
pi_178127121
blauwe bank genot! :D

ik ga zaterdag naar een tuincentrum *O*

#ultiem uitje
...
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 zondag 1 april 2018 @ 19:26:15 #115
74056 crew  ToT
pi_178241829
Ben nog steeds bezig met mijn grasveldje. :P

Okee; het grond bestaat uit minstens 6 verschillende soorten waaronder wit zand, "gewone" grond, diep donkere klei, gelige klei en 2 tinten bruin-rode klei in verschillende lagen.
De "gewone" grondlaag zit soms 1 schepdiepte diep, en soms maar iets van 5 cm. Dan stuit ik op dikke klei of op wit zand waaronder een keiharde laag klei zit.
Het deel langs het voetpad was vanaf de dag dat ik het huis kocht al één blubberlaag waar gras en mos op groeide. Als je er overheen liep, veerde het helemaal mee.
Hier heb ik alles 1 schepdiepte afgegraven en precies daaronder kwam ik weer op een harde kleilaag.
Hier heb ik met een grondboor allemaal diepe gaten in zitten boren voor afwatering en ik wil dit met geel zand of zo opvullen zodat regenwater makkelijker weg zal lopen. Daar bovenop komt gewoon grond en dan weer graszaad of grasmatten. (Er zit nu een geul omdat ik de boel uitgegraven heb, en op de bodem van die geul, dus ook over de boorgaten die ik met geel zand wil opvullen, wil ik ook eerst een laag geel zand aanbrengen.)

Maar ja, dat is dus alleen langs het voetpad.
Meer midden in de tuin heb je op 5 cm diepte of zo ook al keiharde klei zitten, maar een metertje daar vandaan is zit de klei juist weer veel dieper en heb je gewone grond.
Ook zit er veel puin in de grond. Van de toplaag (tot aan de klei) heb ik het wel bijna allemaal er uit gekregen met omspitten enzo, maar met de grondboor kom ik nog wel veel meer tegen. Op sommige stukken kom ik gewoon niet door het puin heen.

Maar goed, wat nu? De kleilaag maar laten zitten zoals het nu is en maar kijken hoe dik ik er gewoon aarde op kan doen? De toplaag probeer ik zo veel mogelijk te mengen zodat je geen hele stukken wit zand of opgegraven klei hebt ineens. En is mijn idee met het gele zand voor de afwatering goed, zo op 20 - 30 cm diepte onder het gras, langs het looppad?
pi_178243305
Bij kleigrond jarenlang in de weer zijn met eerst basalt erdoor mengen en dan lagen compost (voorjaar) en mulch (najaar) aanbrengen. Zelf gft composteren kan op verschillende manieren. Het eenvoudigste is die groene compostton, waar een gebruiksaanwijzing bij zal zitten. Tussentijds mulchen door het snoeimateriaal ter plekke te versnipperen. In het najaar alle herfstblad van het gras naar de borders harken. Als de omgeving niet vies is, dan ook daarvan het herfstblad verzamelen.

Voorzichtig met gras composteren, dat moet in dunne laagjes omdat het anders taaie kluwens worden. .
pi_178244001
Hier ligt een onderlaag van rivierklei.
De boer had de prachtigste bloemkolen groeien.

Ons tuintje is wel 15 cm afgegraven door de hovenier.
Dat waren twee ! containers toendertijd.
Toen weer zand erin voor pad en tuinaarde voor border en gazon.

Klus hoor. Succes.

Eens kijken of een foto lukt.


[ Bericht 8% gewijzigd door AnneX op 01-04-2018 21:13:22 ]
pi_178244174
Vandaag de lavendel geknipt. Love mijntuin.org voor de mail met tips!!
pi_178244267
Mijn achtertuin heb ik helemaal met een grondfrees bewerkt. Er bleven voorheen plassen op staan als het had geregend. Was best klei-ig de onderlaag. Flink wat wortelresten eruit gehaald ook. Daarna aarde erop. Nog een keer omgeploegd met de grondfrees. Aangerold. Bemest. En daarna zoden erover.

Ik had nog wat zoden over dus die heb ik in de voortuin gelegd. Die grond was zanderiger, harder en vol met van die kiezelsteentjes. Geen enkele voorbewerking van de grond meer gedaan.

Wonder boven wonder (of misschien ook niet? U mag het zeggen) doet het gras in de voortuin het beter dan achter. Of laat ik het zo zeggen, het doet het beide wel goed alleen voor heeft minder 'preventief' onderhoud nodig. Gras past zich klaarblijkelijk wel enigzins aan aan de ondergrond is mijn conclusie.
pi_178244352
quote:
1s.gif Op zondag 1 april 2018 21:03 schreef Bluezz het volgende:
Vandaag de lavendel geknipt. Love mijntuin.org voor de mail met tips!!
Ow, dat heb ik niet ingesteld. -O-
Als ik eraan denk, kijk ik daar.
pi_178246826
Ik zie, sinds het strooien van o.a. graszaad, wel heel veel vogelvrienden vrolijk hippen op het gras }:|
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 zondag 1 april 2018 @ 22:53:16 #123
74056 crew  ToT
pi_178246900
Oef, klinkt dus alsof ik erg veel werk ga krijgen om het tuintje in orde te krijgen! :o

Maar thx voor de tips! ^O^
pi_178247241
quote:
0s.gif Op zondag 1 april 2018 22:49 schreef Bluezz het volgende:
Ik zie, sinds het strooien van o.a. graszaad, wel heel veel vogelvrienden vrolijk hippen op het gras }:|
Er ligt zóooooo veel, dat krijgen ze echt echt niet weg. w/
pi_178248530
Ik heb Calluna (heide) staan in potten op het terras. Ik ga die eerstdaags maar eens snoeien. Zou het verstandig zijn om een beetje gedroogde koemest er bij te gooien eenmaal gesnoeid?
Cindy De Vuyst
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 maandag 2 april 2018 @ 12:19:31 #126
74056 crew  ToT
pi_178253906
Net bij een tuincentrum en bij een bouwmarkt geweest voor m'n afwateringprobleem.
De één zei dat als ik geel zand wilde gebruiken dat ik het beter elders per big bag kon kopen en de ander zei dat ik hydrokorrels moest gebruiken! _O- Maar als dat te duur was, kon gewoon grind ook wel. In ieder geval geen geel zand.
Alright, dan ga ik maar wat grind kopen. :P
pi_178254032
quote:
0s.gif Op maandag 2 april 2018 00:32 schreef einzeinz het volgende:
Ik heb Calluna (heide) staan in potten op het terras. Ik ga die eerstdaags maar eens snoeien. Zou het verstandig zijn om een beetje gedroogde koemest er bij te gooien eenmaal gesnoeid?
Ik heb ook alles nu gesnoeid en bemest. Lijkt me goed in het voorjaar.
pi_178314282
Ik heb de koemest er reeds bijgedaan. Snoeien is blijkbaar nog niet aan de orde, ze zijn nog niet volledig uitgebloeid. Als je te vroeg snoeit zit de kans er in dat je je plantjes beschadigd.
Cindy De Vuyst
pi_178340196
Even showen. Wordt m'n tweede jaar tuin hier.

Voor. Zo was het toen we er kwamen wonen.


Vorig jaar lente na m'n tuin verbouwing.


Net gemaakt tijdens m'n koffie.


Nog beetje dood maar begint al te groeien. Over een maand helemal groen.
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 vrijdag 6 april 2018 @ 15:06:59 #130
74056 crew  ToT
pi_178347026


Zo, 300 kilo grind begraven voor afwatering, grondboor finaal om zeep geholpen vanwege de harde grond en het puin wat er in zit, worteldoek tegen de nieuwe geïmpregneerde afrastering geniet, afrastering geplaatst, grond redelijk geëgaliseerd en binnenkort de oude stukken gras afvoeren (pakweg 2,5 kuub) en een nieuwe laag zwarte grond over deze geëgaliseerde laag heen gooien. Eventueel een beetje mengen, opnieuw egaliseren en inzaaien maar! ^O^
Die graszoden van die site werden inclusief nieuw grond en door hen laten egaliseren bij elkaar toch wel te duur. :)
Aan zwart grond kan ik hier gratis komen, en tja; als je het toch aan het storten en egaliseren bent, kun je net zo goed het graszaad wat hier al in de schuur staat meteen er overheen uitstrooien. :P

En zoals iemand al via de DM geraden had: dit wordt inderdaad een speelveldje voor onze kleine die in aantocht is! *O*

Binnenkort de groene aanslag op het schuurtje nog ff verwijderen en kijken wat ik kan doen tegen die witte (latex?)vlekken op het baksteen daar op de foto en ook net buiten de foto. :)

Oh, en die lelijke bloembakken aan de linkerkant allemaal afvoeren; die planten zet ik daar wel meteen in de grond.
pi_178347965
SoooToT...je doet het niet of je doet het goed. w/
pi_178348498
Pff misschien dat iemand hier me kan helpen: ik heb een olijfboompje wat al bijna 10 jaar gezellig in een bak staat te staan. Stam is ongeveer 5cm van diameter (was een stuk minder toen we hem kregen) en hij heeft tot nu toe behoorlijk wat vorst overleeft.
Maar.. ik vind de kruin zo iel en dun. Hij maakt maar weinig uitlopers en nieuwe bladeren en zo. Ik durf nooit zo goed te snoeien, heb dat nu wel een klein beetje gedaan maar ben altijd bang dat ik een plant dood maak :@
Maar van de olijf weet ik dat ze zelfs geknot worden dus zou hij er tegen moeten kunnen. Toch even de vraag: hoever kan ik hem terugsnoeien en hoe krijg ik hem lekker aan de groei?
pi_178348689
Sunny...sinds kort “hebben we” een nieuwe info bron en een aantal van hier hebben een account gemaakt.
Je krijgt reminders als je dat hebt ingevuld met wat groeit/ bloeit in de tuin.
Je persoonlijke tuinkalender.
https://www.mijntuin.org/plants/38-olijfboom

Blijft eng hé om rigoreus terug te snoeien.
En toch: “snoeien doet bloeien” zeggen hullie, die het weten kunnen...
pi_178348780
Net wat gaten in een paar plantenpotten geboord. Paar plantjes buiten gezet. Wat een weertje.

Die tuinkalender lijkt me super, vanavond even voor gaan zitten ^O^
Op maandag 9 september 2013 21:44 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
Abs are made in the kitchen.
pi_178348894
quote:
1s.gif Op vrijdag 6 april 2018 16:19 schreef AnneX het volgende:
Sunny...sinds kort “hebben we” een nieuwe info bron en een aantal van hier hebben een account gemaakt.
Je krijgt reminders als je dat hebt ingevuld met wat groeit/ bloeit in de tuin.
Je persoonlijke tuinkalender.
https://www.mijntuin.org/plants/38-olijfboom

Blijft eng hé om rigoreus terug te snoeien.
En toch: “snoeien doet bloeien” zeggen hullie, die het weten kunnen...
Ja ik ken Mijntuin al een paar jaar. Werd er gek van en heb het weer verwijderd :P
pi_178349263
De lavendel heb ik trouwens wel zonder zorgen tot de stammetjes terug gesnoeid. Had eerst globaal met de heggeschaar oude takken weggehakt een paar dagen terug. Nu zag ik de eerste uitlopers komen onderaan en heb ik ze tot daar ongeveer kort geknipt. Dat durf ik wel..

Maar die olijf dus |:(
pi_178350587
ik doe mee, ik tel mee!
. ik heb een bankje *O*
ik noem hem mijn 'wachtbankje'

foto misschien morgen :P
...
pi_178350681
mijn wensenlijst van tuin orgie (bedankt Bloes) is uitermate handig in een tuincentrum :Y
...
pi_178350716
Wat een werk ToT ^O^

_O_
pi_178350829
quote:
14s.gif Op vrijdag 6 april 2018 17:50 schreef Mojo.jojo het volgende:
Wat een werk ToT ^O^

_O_
TheoThee is grondig *;
...
pi_178351214
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 april 2018 16:10 schreef Sunnythesun het volgende:
Pff misschien dat iemand hier me kan helpen: ik heb een olijfboompje wat al bijna 10 jaar gezellig in een bak staat te staan. Stam is ongeveer 5cm van diameter (was een stuk minder toen we hem kregen) en hij heeft tot nu toe behoorlijk wat vorst overleeft.
Maar.. ik vind de kruin zo iel en dun. Hij maakt maar weinig uitlopers en nieuwe bladeren en zo. Ik durf nooit zo goed te snoeien, heb dat nu wel een klein beetje gedaan maar ben altijd bang dat ik een plant dood maak :@
Maar van de olijf weet ik dat ze zelfs geknot worden dus zou hij er tegen moeten kunnen. Toch even de vraag: hoever kan ik hem terugsnoeien en hoe krijg ik hem lekker aan de groei?
Ik heb ook zo'n olijf. Vorig jaar ging ie in een grotere pot (met rozenaarde, op advies van de tuinwinkelman. Omdat ie van balkon naar tuin ging en echt anders mocht gaan groeien heb ik echt rigoureus zitten knippen en doen.
Zelfs na alle vorst van afgelopen winter (met wat bescherming rond de pot, niet rond de boom) is ie nu groter dan ooit.
Ik zou het gewoon doen.

Geef je m ook wel eens mediterrane plantenvoeding? Dat deed hier ook wonderen.
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 vrijdag 6 april 2018 @ 18:21:30 #142
74056 crew  ToT
pi_178351408
quote:
1s.gif Op vrijdag 6 april 2018 15:49 schreef AnneX het volgende:
SoooToT...je doet het niet of je doet het goed. w/
_O- Zoals ik met bijna alles wel doe! :D :@

quote:
14s.gif Op vrijdag 6 april 2018 17:50 schreef Mojo.jojo het volgende:
Wat een werk ToT ^O^

_O_
quote:
14s.gif Op vrijdag 6 april 2018 17:56 schreef sacha het volgende:

[..]

TheoThee is grondig *;
Hehehe echt wel! :D

Maar vanaf dit stadium gaat een buurman me helpen; hij heeft een grote aanhangwagen waarmee we het gras kunnen afvoeren en nieuwe zwarte grond gratis kunnen ophalen.
Hij zal ook helpen met egaliseren. :)
pi_178351480
quote:
1s.gif Op vrijdag 6 april 2018 18:13 schreef Vanyel het volgende:

[..]

Ik heb ook zo'n olijf. Vorig jaar ging ie in een grotere pot (met rozenaarde, op advies van de tuinwinkelman. Omdat ie van balkon naar tuin ging en echt anders mocht gaan groeien heb ik echt rigoureus zitten knippen en doen.
Zelfs na alle vorst van afgelopen winter (met wat bescherming rond de pot, niet rond de boom) is ie nu groter dan ooit.
Ik zou het gewoon doen.

Geef je m ook wel eens mediterrane plantenvoeding? Dat deed hier ook wonderen.
Ik moet weer een nieuw setje olijfbomenvoeding bestellen bij de Bergerie, maar dat krijgt hij dus idd nagenoeg ieder jaar.

Hoe rigoureus ben je geweest?? Punt is dat mijn boom veel dikke (mooi grillig) takken heeft en niet veel uitlopers om weg te knippen. En die dikke takken durf ik dus niet zo goed aan te pakken :@
Grotere pot staat hier ook nog op de planning, alleen gaat me dat tussen de 200 en 300 euro kosten vrees ik, dus dat moet maar even niet al te veel haast hebben. Maar na 9 jaar kan wat meer ruimte geen kwaad ook denk ik idd..
pi_178351681
Kan je olijf niet in de volle grond? Scheelt een dure grote pot!

@Sacha een bankorgie

*O* >:O
pi_178351720
quote:
1s.gif Op vrijdag 6 april 2018 18:31 schreef Bluezz het volgende:
Kan je olijf niet in de volle grond? Scheelt een dure grote pot!

@Sacha een bankorgie

*O* >:O
Nee. Nou ja, kan wel, maar dan ben ik mijn Mediterrane hoekje met losse potten een beetje kwijt. Plus dat hij nu, met pot, op de meest gunstige plek staat voor een olijf.

Het liefst zet ik em in zo'n hele grote ronde toscaanse terracotta pot #onbetaalbaar..

[ Bericht 5% gewijzigd door Sunnythesun op 06-04-2018 18:42:09 ]
pi_178353910
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 april 2018 18:33 schreef Sunnythesun het volgende:

[..]

Nee. Nou ja, kan wel, maar dan ben ik mijn Mediterrane hoekje met losse potten een beetje kwijt. Plus dat hij nu, met pot, op de meest gunstige plek staat voor een olijf.

Het liefst zet ik em in zo'n hele grote ronde toscaanse terracotta pot #onbetaalbaar..
Oh ja prachtig zijn die!
Hier verderop staan 2 enorme planten bij de voordeur in enOOOrme mooie grote blauwe potten, zo mooi, maar ik denk zeker voor 1000 piek bij elkaar.
pi_178359017
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 april 2018 09:03 schreef Koettie het volgende: Even showen. Wordt m'n tweede jaar tuin hier.

Voor. Zo was het toen we er kwamen wonen.
[ afbeelding ]

Vorig jaar lente na m'n tuin verbouwing.
[ afbeelding ]

Net gemaakt tijdens m'n koffie.
[ afbeelding ]

Nog beetje dood maar begint al te groeien. Over een maand helemal groen.
Leuk. De tuinen herinner ik me meestal beter dan de bijbehorende forumers :@

quote:
2s.gif Op vrijdag 6 april 2018 15:06 schreef ToT het volgende: [ afbeelding ]

Zo, 300 kilo grind begraven voor afwatering, grondboor finaal om zeep geholpen vanwege de harde grond en het puin wat er in zit, worteldoek tegen de nieuwe geïmpregneerde afrastering geniet, afrastering geplaatst, grond redelijk geëgaliseerd en binnenkort de oude stukken gras afvoeren (pakweg 2,5 kuub) en een nieuwe laag zwarte grond over deze geëgaliseerde laag heen gooien. Eventueel een beetje mengen, opnieuw egaliseren en inzaaien maar! ^O^
Die graszoden van die site werden inclusief nieuw grond en door hen laten egaliseren bij elkaar toch wel te duur. :)

(...)

Oh, en die lelijke bloembakken aan de linkerkant allemaal afvoeren; die planten zet ik daar wel meteen in de grond.
Dat was een boel werk zeg!
Ik vraag me af of het zin heeft er een flinke zak regenwormen in los te laten (bv. bij Baitshop, maar ik ken bijna alleen winkels die via post.nl & pakketservicepunt werken). Regenwormen zijn voor de diepere lagen (en ze zorgen voor grondvermenging), compostwormen voor de bovenste laag waar het blad valt. Als blijkt dat de grond genoeg water door laat zakken, zodat het bovenin niet meer zeiknat is, dan kan je het proberen. In droge tijden zorgen ze dan voor ondergrondse tunnels, dus voor betere doorlatendheid èn voor vruchtbaarheid m.b.v. de wormenmest. Er is een tijd geweest dat je emmertjes wormenmest kon kopen.

Die bloembakkenrand is theoretisch praktisch, maar toch geschikter voor waar ik ze voor het eerst zag: versteviging van schuine bermen. Ik vraag me altijd af of er mensen zijn die daarin kunnen tuinieren zonder de handen kapot te schuren. Vast wel, want er zijn ook mensen die muren kunnen schilderen in hun gewone kleren zonder dat daar spetters op komen.
pi_178359054
Ik blijk iets gemist te hebben: tiny forest. Snel google-werk liet zien dat het woord al een tijdje in gebruik is. Zag het pas nu in een artikeltje over een boomplantdag.
pi_178359685
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 april 2018 18:24 schreef Sunnythesun het volgende:

[..]

Ik moet weer een nieuw setje olijfbomenvoeding bestellen bij de Bergerie, maar dat krijgt hij dus idd nagenoeg ieder jaar.

Hoe rigoureus ben je geweest?? Punt is dat mijn boom veel dikke (mooi grillig) takken heeft en niet veel uitlopers om weg te knippen. En die dikke takken durf ik dus niet zo goed aan te pakken :@
Grotere pot staat hier ook nog op de planning, alleen gaat me dat tussen de 200 en 300 euro kosten vrees ik, dus dat moet maar even niet al te veel haast hebben. Maar na 9 jaar kan wat meer ruimte geen kwaad ook denk ik idd..
Helaas, ik had niet echt dikke kronkeltakken die eraf moesten. Dat was juist ook een probleem, het bleef allemaal vrij ieletjes. Inmiddels krijgt ie meer een boomgevoel.
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
pi_178359687
Dubbel
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 zaterdag 7 april 2018 @ 08:15:26 #151
74056 crew  ToT
pi_178360003
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 april 2018 00:54 schreef Teslynd het volgende:

Dat was een boel werk zeg!
Ik vraag me af of het zin heeft er een flinke zak regenwormen in los te laten (bv. bij Baitshop, maar ik ken bijna alleen winkels die via post.nl & pakketservicepunt werken). Regenwormen zijn voor de diepere lagen (en ze zorgen voor grondvermenging), compostwormen voor de bovenste laag waar het blad valt. Als blijkt dat de grond genoeg water door laat zakken, zodat het bovenin niet meer zeiknat is, dan kan je het proberen. In droge tijden zorgen ze dan voor ondergrondse tunnels, dus voor betere doorlatendheid èn voor vruchtbaarheid m.b.v. de wormenmest. Er is een tijd geweest dat je emmertjes wormenmest kon kopen.

Die bloembakkenrand is theoretisch praktisch, maar toch geschikter voor waar ik ze voor het eerst zag: versteviging van schuine bermen. Ik vraag me altijd af of er mensen zijn die daarin kunnen tuinieren zonder de handen kapot te schuren. Vast wel, want er zijn ook mensen die muren kunnen schilderen in hun gewone kleren zonder dat daar spetters op komen.
Interessant idee van die wormen! :D Nog nooit eerder van gehoord. Maar goed; ik denk dat ik het zo wel in orde heb. :)
Overigens schiet me nu ineens te binnen dat ik ooit, lang geleden iemand heb horen zeggen dat je juist geen grind onder gras moest begraven omdat je anders snel uitdroging op die plekken krijgt, maar het grind zit overal minimaal 25 cm diep onder de grond. Ik denk dat die toplaag wel genoeg water vasthoudt.

Goed punt wat betreft je handen kapot schuren aan die rand; ik heb zo'n rand als deze wel eens eerder gehad en ik had dat probleem toen ook. Maar ik ga het aan beide kanten nog flink opvullen dus dan wordt de rand sowieso minder erg. En misschien timmer ik het ook nog iets dieper in de grond.
pi_178362281
quote:
1s.gif Op zaterdag 7 april 2018 03:38 schreef Vanyel het volgende:

[..]

Helaas, ik had niet echt dikke kronkeltakken die eraf moesten. Dat was juist ook een probleem, het bleef allemaal vrij ieletjes. Inmiddels krijgt ie meer een boomgevoel.
Dat boomgevoel lukt hier dus wel aardig juist. Maar goed, die frisse groene takken nog niet echt. Even kijken wat hij nu gaat doen. Het is nog maar april natuurlijk.
pi_178367064
het wachtbankje *O*

...
pi_178368519
bamboe uit buurmannen hun tuin knippen :@
...
pi_178369625
Bankje *O*
pi_178380348
De schade door de vorst begint nu aardig zichtbaar te worden hier in het oosten, clematis dood, alle soorten lavendel dood, vlinderstruiken staan er zeer slecht bij, hedera's totaal bruin en met de zon erop wordt het dagelijks beroerder.
Tijd om weer eens het tuincentrum te bezoeken.
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_178381210
Zou het de vorstschade zijn?

Vorig jaar was ik zó blij met de rode en witte papaverplanten...en ze komen ( nog? ) lang niet door.
De oranje grootbloemige zie ik al wel 5 cm groen.
Zo is er meer nog niet in zicht of erg dor ( nog).
Maandag eens een rondje met de tuinmeneer doen.
Hij is er dan toch om de vermoste grasmat op te leuken.

Anders weer de gebruikelijke ongeveer 100 euro/seizoen naar het tuincentrum brengen. -O-
#je krijgt er zoveel voor terug.
pi_178382700
Ja die prijzen zijn echt wel -O-
Ik had 2 pakjes gazontherapie noem ik het maar ff. 2 kleine doosjes, ik redde het net, 20 euro.
pi_178382750
Ik had rosse metselbijen besteld en net de eerste zien vliegen. <3
pi_178382892
quote:
0s.gif Op zondag 8 april 2018 08:33 schreef halfway het volgende:
De schade door de vorst begint nu aardig zichtbaar te worden hier in het oosten, clematis dood, alle soorten lavendel dood, vlinderstruiken staan er zeer slecht bij, hedera's totaal bruin en met de zon erop wordt het dagelijks beroerder.
Tijd om weer eens het tuincentrum te bezoeken.
Oh echt?? Wat zonde. Waren het nog jonge planten allemaal? In ons bescheiden stukje oosten doet alles het nog prima gelukkig..
pi_178383835
quote:
0s.gif Op zondag 8 april 2018 11:34 schreef Koettie het volgende:
Ik had rosse metselbijen besteld en net de eerste zien vliegen. <3
Ok.
En heb je een bijen vriendelijke bloemrijke tuin en hebben hullie onderdak in een bijenhotel?
Wat bracht je op het idee om rosse metselbijen te bestellen?
Maak ons wijzer... bijv. http://www.bestuivers.nl/wilde-bijen/bijenportretten/metselbijen
pi_178383932
quote:
1s.gif Op zondag 8 april 2018 12:35 schreef AnneX het volgende:

[..]

Ok.
En heb je een bijen vriendelijke bloemrijke tuin en hebben hullie onderdak in een bijenhotel?
Wat bracht je op het idee om rosse metselbijen te bestellen?
Maak ons wijzer... bijv. http://www.bestuivers.nl/wilde-bijen/bijenportretten/metselbijen
Kwam het tegen op Facebook. Heb twee hotels hangen en bloemen genoeg! Beetje leven in de brouwerij, alle bijen, hommels en vlinders welkom hier. Prachtig gezicht, zitten er nu een stuk of zes bij het hotel, lekker op onderzoek uit.
pi_178384313
Maar hoe werkt dat dan? Je bestelt bijen en laat ze gewoon los?
pi_178384545
Ze zitten nog in hun cocon. Je ontvangt ze in een koker die je onder/bij een bijenhotel hangt en als ze uitkomen gaan ze (hopelijk) eitjes leggen in je hotel.
pi_178384738
quote:
0s.gif Op zondag 8 april 2018 11:43 schreef Sunnythesun het volgende:

[..]

Oh echt?? Wat zonde. Waren het nog jonge planten allemaal? In ons bescheiden stukje oosten doet alles het nog prima gelukkig..
Waren zeker 3 jaar oud en allemaal zelf gestekt toen.
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_178384811
quote:
0s.gif Op zondag 8 april 2018 13:13 schreef Koettie het volgende:
Ze zitten nog in hun cocon. Je ontvangt ze in een koker die je onder/bij een bijenhotel hangt en als ze uitkomen gaan ze (hopelijk) eitjes leggen in je hotel.
Kijk eens, wat een goede actie.
Dat brengt lezers op een idee. w/

Halfway..Oei, nog triester: zelf gestekt.
  zondag 8 april 2018 @ 13:44:06 #167
277627 Seven.
We are Borg.
pi_178385216
quote:
2s.gif Op vrijdag 6 april 2018 15:06 schreef ToT het volgende:
[ afbeelding ]

Zo, 300 kilo grind begraven voor afwatering, grondboor finaal om zeep geholpen vanwege de harde grond en het puin wat er in zit, worteldoek tegen de nieuwe geïmpregneerde afrastering geniet, afrastering geplaatst, grond redelijk geëgaliseerd en binnenkort de oude stukken gras afvoeren (pakweg 2,5 kuub) en een nieuwe laag zwarte grond over deze geëgaliseerde laag heen gooien. Eventueel een beetje mengen, opnieuw egaliseren en inzaaien maar! ^O^
Die graszoden van die site werden inclusief nieuw grond en door hen laten egaliseren bij elkaar toch wel te duur. :)
Aan zwart grond kan ik hier gratis komen, en tja; als je het toch aan het storten en egaliseren bent, kun je net zo goed het graszaad wat hier al in de schuur staat meteen er overheen uitstrooien. :P

En zoals iemand al via de DM geraden had: dit wordt inderdaad een speelveldje voor onze kleine die in aantocht is! *O*

Binnenkort de groene aanslag op het schuurtje nog ff verwijderen en kijken wat ik kan doen tegen die witte (latex?)vlekken op het baksteen daar op de foto en ook net buiten de foto. :)

Oh, en die lelijke bloembakken aan de linkerkant allemaal afvoeren; die planten zet ik daar wel meteen in de grond.
_O_

Monsterklus! ^O^
Resistance is futile.
pi_178385821
Als jullie winterheide (Calluna) gesnoeid hebben. Nemen jullie die daarna binnen of gewoon lekker in een pot buiten laten staan? Normaal bloeit die terug in oktober.

Staan bij mij in bloembakken.
Cindy De Vuyst
pi_178387085
quote:
1s.gif Op zondag 8 april 2018 12:42 schreef Koettie het volgende:

[..]

Kwam het tegen op Facebook. Heb twee hotels hangen en bloemen genoeg! Beetje leven in de brouwerij, alle bijen, hommels en vlinders welkom hier. Prachtig gezicht, zitten er nu een stuk of zes bij het hotel, lekker op onderzoek uit.
wat een leuk idee! Ik heb wel zo’n klein hotel hangen op mijn balkon maar geen bewoners gespot
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 zondag 8 april 2018 @ 18:22:00 #170
74056 crew  ToT
pi_178391650
quote:
2s.gif Op zondag 8 april 2018 13:44 schreef Seven. het volgende:

[..]

_O_

Monsterklus! ^O^
Echt wel! :D

Zo, vandaag de compost met de compactere ondergrond gemengd. Morgen misschien nog even iets beter doen en dan aanstampen en egaliseren maar! *O*
  zondag 8 april 2018 @ 22:51:21 #171
12172 Rabieluh
Pronopower! Fight the ploon!
pi_178397424
Iemand ervaring met tuincentrum.nl? Ik heb daar vorige maand een aantal planten gekocht maar meer dan de helft lijkt totaal niet te kloppen. Ze hebben gewoon willekeurig wat opgestuurd, op een van de planten zit ook een labeltje met de correcte naam maar de plant lijkt totaal iets anders te zijn.
Recht zo die gaat, braaf zo die heen.
pi_178397455
Had ik ook, kreeg compleet verkeerde planten. Toen mocht ik ze ruilen en moest de planten maar buiten zetten, ergens beschut. Tja, ik woon aan de straat dus dat heb ik niet. Snapte ze niets van en de man "zet het anders onder een auto."

Dude, ik weet toch niet wat die auto gaat doen. :')
  zondag 8 april 2018 @ 22:53:49 #173
12172 Rabieluh
Pronopower! Fight the ploon!
pi_178397469
quote:
0s.gif Op zondag 8 april 2018 22:52 schreef Koettie het volgende:
Had ik ook, kreeg compleet verkeerde planten. Toen mocht ik ze ruilen en moest de planten maar buiten zetten, ergens beschut. Tja, ik woon aan de straat dus dat heb ik niet. Snapte ze niets van en de man "zet het anders onder een auto."

Dude, ik weet toch niet wat die auto gaat doen. :')
Godsamme, dus 40 euro verneukt met onbekende prutsplanten.
Recht zo die gaat, braaf zo die heen.
pi_178397596
Gewoon ff bellen, ze komen ze wel ruilen. Bij mij iig. En ga er ook echt nooit meer bestellen idd, prutszooi.
  zondag 8 april 2018 @ 23:03:10 #175
12172 Rabieluh
Pronopower! Fight the ploon!
pi_178397640
Recht zo die gaat, braaf zo die heen.
pi_178397838
Gevonden. Knuffelbijen.nl
pi_178399156
quote:
14s.gif Op zondag 8 april 2018 23:16 schreef mootie het volgende:
Gevonden. Knuffelbijen.nl
De link kan wel in de OP. wat mij betreft. B-)

# een volwassen chat #25
pi_178405933

Haiii
  maandag 9 april 2018 @ 13:55:03 #179
420541 Twieki
Immer Intelligent
pi_178406434
Directplant.nl en Tuinflora.com zijn al vele malen betere webshops dan tuincentrum.nl.

Bij Tuinflora al meerdere bestellingen gedaan en kreeg 1 keer een verkeerde plant. Contact opgenomen, mocht de verkeerde houden, en de juiste stuurden ze kosteloos op.
Op zaterdag 7 januari 2017 @ 12:28:30 schreef Stofje het volgende:
Held. Thanks. Godverdomme.
pi_178407869
quote:
0s.gif Op maandag 9 april 2018 13:25 schreef Koettie het volgende:
[ afbeelding ]
Haiii
O+
Ik had vorig jaar een aardhommelnest in de tuin. Is volledig omgeploegd, maar ik zag er alweer best een hoop dit weekend. Ben benieuwd.
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
pi_178407904
quote:
1s.gif Op maandag 9 april 2018 15:24 schreef Vanyel het volgende:

[..]

O+
Ik had vorig jaar een aardhommelnest in de tuin. Is volledig omgeploegd, maar ik zag er alweer best een hoop dit weekend. Ben benieuwd.
Oh die wil ik ook wel. Van die gezellige zoemende dikkers. <3
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 maandag 9 april 2018 @ 17:05:21 #182
74056 crew  ToT
pi_178409797
Tuintje geëgalseerd, beetje weer opgeharkt om de grond wat rul te krijgen, kalk gestrooid, bemest en graszaad gezaaid! *O*
Moet volgens mij normaal wat tijd tussen zitten, maar ik heb haast! :T

Alleen toen ik het graszaad er weer in harkte, merkte ik toch weer aardig wat kuiltjes enzo. :X Met de eerste keer harken is het blijkbaar niet helemaal goed gegaan.
Oh well...
pi_178409896
quote:
0s.gif Op maandag 9 april 2018 13:25 schreef Koettie het volgende:
[ afbeelding ]
Haiii
oh wat lief
  dinsdag 10 april 2018 @ 10:19:56 #184
365087 RamboDirk
is een beer!
pi_178422043
Even een vraag over de beukhaag. Wij hebben een beukhaag van 2,5m hoog als erfafscheiding. Nu wil ik hem flink insnoeien zodat de buren nog fatsoenlijk langs het achterliggende pad kunnen.

Kan dat nu nog en wordt hij dit jaar dan nog groen? Ik lees gemengde verhalen van maart tot mei. Er zitten al wel knotten in de heg voor nieuwe bladeren. Wil de heg niet dood maken. Maar wil gezeik met buren zien te voorkomen.
  dinsdag 10 april 2018 @ 10:40:30 #185
392884 Sunri5e
Watch the sunrise
pi_178422357
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 april 2018 10:19 schreef RamboDirk het volgende:
Even een vraag over de beukhaag. Wij hebben een beukhaag van 2,5m hoog als erfafscheiding. Nu wil ik hem flink insnoeien zodat de buren nog fatsoenlijk langs het achterliggende pad kunnen.

Kan dat nu nog en wordt hij dit jaar dan nog groen? Ik lees gemengde verhalen van maart tot mei. Er zitten al wel knotten in de heg voor nieuwe bladeren. Wil de heg niet dood maken. Maar wil gezeik met buren zien te voorkomen.
Dat kan nu in deze periode nog prima.
  dinsdag 10 april 2018 @ 10:58:48 #186
365087 RamboDirk
is een beer!
pi_178422654
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 april 2018 10:40 schreef Sunri5e het volgende:

[..]

Dat kan nu in deze periode nog prima.
Ik ga het er komend weekend gewoon op wagen :-p Snoei alleen de kant richting het pad fors in, zodat de heg aan de tuinzijde in ieder geval groen blijft.

De vorige bewoners hebben de heg praktisch op de erfgrens gezet waardoor het pad al snel "overwoekert" wordt. Zelf had ik dat iets anders gedaan, kwestie van goed bijhouden dan maar.
pi_178439639
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 april 2018 10:19 schreef RamboDirk het volgende:
Even een vraag over de beukhaag. Wij hebben een beukhaag van 2,5m hoog als erfafscheiding. Nu wil ik hem flink insnoeien zodat de buren nog fatsoenlijk langs het achterliggende pad kunnen.

Kan dat nu nog en wordt hij dit jaar dan nog groen? Ik lees gemengde verhalen van maart tot mei. Er zitten al wel knotten in de heg voor nieuwe bladeren. Wil de heg niet dood maken. Maar wil gezeik met buren zien te voorkomen.
Kan volgens mij het hele jaar door. Mijn vader deed het ooit in juni. Gewoon meteen een halve meter terug gesnoeid. Is gewoon heel netjes terug gekomen. Ik denk niet dat je ze kan dood snoeien. Alleen zul je wel dikkere stammen hebben bovenaan.
Cindy De Vuyst
pi_178439844
Over de beughaag of haagbeuk: de tuinmeneer wilde het niet doen in de volle zon, want volgens hem konden de takken dat niet hebben als in geen uitlopers meer.
Buurman doet het twee keer per zomer zo ongeveer, op een bewolkte dag.
pi_178441552
Dat is formeel wel zo, maar haagbeuk kan bijna alles hebben in mijn ervaring. Hoe dat zit met echte beuken weet ik niet.
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
pi_178447349
:W
Dit jaar heb ik voor het eerst bloembollen in zowel de voor- als achtertuin. In de voortuin staan de bloemen veel mooier dan in de achtertuin, ondanks dat ze er enkele weken later in de grond zaten. De bollen hebben weliswaar iets meer zon dan achter (c. 2-3 uur per dag meer), maar deze bollen komen van de kweker. De bollen in de achtertuin komen van de Action. Zal dit verschil echt liggen aan de herkomst van bollen? Zijn die van de kweker (via Bakker) echt kwalitatief beter dan die van de Action of het Tuincentrum?
  woensdag 11 april 2018 @ 17:43:27 #191
22851 Erosjuhhh
Blijven dromen schatjuh
pi_178452085
Ik heb zelf geen ervaring met action bollen.
Wel zaden van zonnebloemen, van de kweker ontkiemen ze allemaal,
Die van de lidl de helft niet.
Kan pech zijn maar ook kwaliteit verschil.

Vraagje, heb 4 vlinderstruiken in pot. 2 ervan hebben nu 2 winters gehad, de andere zijn stekjes van die 2 andere planten.
Ze hebben de hele winter in pot gestaan en hebben alle vier hun blad behouden.
Aangezien ze niet heel hoog zijn (Max 1 meter tot 50 cm de kleinste) wil ik ze dit jaar niet snoeien en volgend jaar pas weer.
Echter er groeit nog geen enkel nieuw blaadje aan. Terwijl iets verderop in een openbare tuin de gesnoeide vlinderstruiken al blaadjes beginnen te vertonen.

Duurt het langer omdat ik ze niet gesnoeid heb en moet ik geduld hebben?
Als ik een takje snoei is de binnenkant nog groen, en niet verhout of uitgedroogd.

Dit zelfde heb ik trouwens ook voor bij passiebloem
(ook pot, want dekterras)
Vroeger maakte het niet uit welk bier je dronk, maar toen dacht je ook dat alle meisjes hetzelfde waren
pi_178452241
quote:
0s.gif Op maandag 9 april 2018 13:25 schreef Koettie het volgende:
[ afbeelding ]
Haiii
Haiii O+ :B
pi_178452545
ik ben al jaren een web shop planten koper want woon een beetje afgelegen op een eiland :)

heb goede ervaring met kwekerij Bastin, de bollen van Bakker zijn nooit opgekomen, directplant... nou ja ach...
meerdere geprobeerd, velen bestaan niet meer

dit seizoen ga ik kwaliteitsplanten.nl testen *O*

ik houd jullie op de hoogte
...
pi_178452762
quote:
17s.gif Op woensdag 11 april 2018 18:03 schreef sacha het volgende:
ik ben al jaren een web shop planten koper want woon een beetje afgelegen op een eiland :)

heb goede ervaring met kwekerij Bastin, de bollen van Bakker zijn nooit opgekomen, directplant... nou ja ach...
meerdere geprobeerd, velen bestaan niet meer

dit seizoen ga ik kwaliteitsplanten.nl testen *O*

ik houd jullie op de hoogte
De bollen van Bakker doen het hier prima. Heb nu dahlia's van het tuincentrum en besteld van queenbulb. Eens zien of ik daar verschil in zie.

Houd me op de hoogte!!!
pi_178453876
quote:
0s.gif Op woensdag 11 april 2018 13:31 schreef bloempje-moi het volgende:
:W
Dit jaar heb ik voor het eerst bloembollen in zowel de voor- als achtertuin. In de voortuin staan de bloemen veel mooier dan in de achtertuin, ondanks dat ze er enkele weken later in de grond zaten. De bollen hebben weliswaar iets meer zon dan achter (c. 2-3 uur per dag meer), maar deze bollen komen van de kweker. De bollen in de achtertuin komen van de Action. Zal dit verschil echt liggen aan de herkomst van bollen? Zijn die van de kweker (via Bakker) echt kwalitatief beter dan die van de Action of het Tuincentrum?
Ik heb op 6 plekken narcissen uit dezelfde zak staan. Doen het ook heel verschillend, maar duidelijk plaatsgebonden. Ik vind ook 2-3 uur meer zon echt zo weinig niet.
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
pi_178454053
Die bijen zijn zo super leuk! Leven in de tuin. Zijn wel echt mooi weer vliegers, gister zag er een en vandaag hele drukte in de tuin en bij 't huisje.
pi_178454077
quote:
0s.gif Op woensdag 11 april 2018 13:31 schreef bloempje-moi het volgende:
:W
Dit jaar heb ik voor het eerst bloembollen in zowel de voor- als achtertuin. In de voortuin staan de bloemen veel mooier dan in de achtertuin, ondanks dat ze er enkele weken later in de grond zaten. De bollen hebben weliswaar iets meer zon dan achter (c. 2-3 uur per dag meer), maar deze bollen komen van de kweker. De bollen in de achtertuin komen van de Action. Zal dit verschil echt liggen aan de herkomst van bollen? Zijn die van de kweker (via Bakker) echt kwalitatief beter dan die van de Action of het Tuincentrum?
Kan goed aan de zon liggen. Heb alles uit dezelfde zak en die op de meer schaduwplekken beginnen nu pas beetje. Die in de zon zijn al bijna uitgebloeid
pi_178455922
Ik heb er inmiddels een stuk minder. Net een miljoen slakken eraf geplukt.

[ Bericht 9% gewijzigd door Vanyel op 11-04-2018 21:07:04 ]
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
pi_178463951
quote:
0s.gif Op woensdag 11 april 2018 19:18 schreef Koettie het volgende:
Die bijen zijn zo super leuk! Leven in de tuin. Zijn wel echt mooi weer vliegers, gister zag er een en vandaag hele drukte in de tuin en bij 't huisje.
Die bijen zien er geweldig uit! Als ik volgend jaar mijn tuintje op orde heb, wil ik ze ook. Fascinerende beestje. O+

Ik heb acht dahliaknollen aangeschaft, wat echt veel te veel is voor in mijn kleine voortuintje. Maar ik vind ze zo mooi! Ik twijfel nog of ik ze in potten tegen het hek aan zet, waardoor ik ze gemakkelijk kan opbinden, of in de volle grond. Boven op de vensterbank heb ik nu al enkele knollen in pot staan die hopelijk worden voorgetrokken. Nooit geweten dat ik zo gelukkig kan worden van groeiende bloemen. :D
pi_178466857
quote:
0s.gif Op woensdag 11 april 2018 19:18 schreef Koettie het volgende:
Die bijen zijn zo super leuk! Leven in de tuin. Zijn wel echt mooi weer vliegers, gister zag er een en vandaag hele drukte in de tuin en bij 't huisje.
O+
pi_178481376
quote:
0s.gif Op woensdag 11 april 2018 18:12 schreef bloempje-moi het volgende: [..]

De bollen van Bakker doen het hier prima. Heb nu dahlia's van het tuincentrum en besteld van queenbulb. Eens zien of ik daar verschil in zie.

Houd me op de hoogte!!!
Bakkerse dahlia's hebben hier een paar jaar gewoon in de pot overwinterd. Maar de laatste jaren dat ik daar nog bestelde was er telkens veel ergernis, dus geen recente ervaring met Bakker en hun produkten. Heel groot worden en met call centra werken, heeft ze geen goed gedaan.

Sinds ik op de uitzending van Radar over door en door giftig plant- en zaaimateriaal, wil ik voor buiten alleen nog biologisch en dat is vrij lastig. Het lokale tuincentrum heeft een kleine tafel met biologische kruiden, geen sierplanten. Biologische tuingrond hebben ze en dat is het. Zelfs de strook biologische zaden is er niet meer.

quote:
0s.gif Op donderdag 12 april 2018 08:16 schreef bloempje-moi het volgende: [..]

Die bijen zien er geweldig uit! Als ik volgend jaar mijn tuintje op orde heb, wil ik ze ook. Fascinerende beestje. O+

Ik heb acht dahliaknollen aangeschaft, wat echt veel te veel is voor in mijn kleine voortuintje. Maar ik vind ze zo mooi! Ik twijfel nog of ik ze in potten tegen het hek aan zet, waardoor ik ze gemakkelijk kan opbinden, of in de volle grond. Boven op de vensterbank heb ik nu al enkele knollen in pot staan die hopelijk worden voorgetrokken. Nooit geweten dat ik zo gelukkig kan worden van groeiende bloemen. :D
Als je ze alle 8 wil planten, dan vergroot je de plantoppervlakte met een paar potten. Wat in een pot staat heeft geen probleem met afstand in 2 dimensies tot de buurplanten.
pi_178484121
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 april 2018 00:23 schreef Teslynd het volgende:

[..]

Bakkerse dahlia's hebben hier een paar jaar gewoon in de pot overwinterd. Maar de laatste jaren dat ik daar nog bestelde was er telkens veel ergernis, dus geen recente ervaring met Bakker en hun produkten. Heel groot worden en met call centra werken, heeft ze geen goed gedaan.

Sinds ik op de uitzending van Radar over door en door giftig plant- en zaaimateriaal, wil ik voor buiten alleen nog biologisch en dat is vrij lastig. Het lokale tuincentrum heeft een kleine tafel met biologische kruiden, geen sierplanten. Biologische tuingrond hebben ze en dat is het. Zelfs de strook biologische zaden is er niet meer.

[..]

Als je ze alle 8 wil planten, dan vergroot je de plantoppervlakte met een paar potten. Wat in een pot staat heeft geen probleem met afstand in 2 dimensies tot de buurplanten.
Bakker is inmiddels ook failliet dus dat blijkt. Vond het ook geen fijne webwinkel, gingen vaak dingen mis.
pi_178487469
quote:
1s.gif Op vrijdag 13 april 2018 07:51 schreef Koettie het volgende: [..]

Bakker is inmiddels ook failliet dus dat blijkt. Vond het ook geen fijne webwinkel, gingen vaak dingen mis.
O, dat is wel jammer. Maar ze zijn echt slecht geworden en dan lopen de klanten weg. Ik vraag me af of het komt door de overname, ze waren dacht ik Brits geworden. Net als de verpeste Hema. Vroeger ging er ook wel wat fout bij Bakker, maar dat werd meestal gewoon gecorrigeerd.

Wat stom eigenlijk dat het zo mislukt is. Ze hadden een megalomaan bouwwerk. En beurgang toch?
pi_178487578
quote:
1s.gif Op vrijdag 13 april 2018 07:51 schreef Koettie het volgende:

[..]

Bakker is inmiddels ook failliet dus dat blijkt. Vond het ook geen fijne webwinkel, gingen vaak dingen mis.
Ah, vandaar dat de website eruit ligt. Vond het al zo vreemd. Nou ja, de bollen van vorig jaar doen het in ieder geval goed.
pi_178487624
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 april 2018 00:23 schreef Teslynd het volgende:

[..]

Bakkerse dahlia's hebben hier een paar jaar gewoon in de pot overwinterd. Maar de laatste jaren dat ik daar nog bestelde was er telkens veel ergernis, dus geen recente ervaring met Bakker en hun produkten. Heel groot worden en met call centra werken, heeft ze geen goed gedaan.

Sinds ik op de uitzending van Radar over door en door giftig plant- en zaaimateriaal, wil ik voor buiten alleen nog biologisch en dat is vrij lastig. Het lokale tuincentrum heeft een kleine tafel met biologische kruiden, geen sierplanten. Biologische tuingrond hebben ze en dat is het. Zelfs de strook biologische zaden is er niet meer.

[..]

Als je ze alle 8 wil planten, dan vergroot je de plantoppervlakte met een paar potten. Wat in een pot staat heeft geen probleem met afstand in 2 dimensies tot de buurplanten.
Ik zet er enkele in de volle grond, want tegen die tijd zijn de tulpen wel uitgebloeid denk ik. Anderen gaan in potten tegen het tuinhekje. Ik ben alleen bang dat mijn potten niet groot genoeg zijn.

Ik heb trouwens twee pierissen in potten staan (welke soort weet ik niet), maar kan ik die nu nog in de grond zetten? Een begint nu rode bloemetjes te krijgen.
pi_178487708
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 april 2018 11:58 schreef bloempje-moi het volgende:

[..]

Ik zet er enkele in de volle grond, want tegen die tijd zijn de tulpen wel uitgebloeid denk ik. Anderen gaan in potten tegen het tuinhekje. Ik ben alleen bang dat mijn potten niet groot genoeg zijn.

Ik heb trouwens twee pierissen in potten staan (welke soort weet ik niet), maar kan ik die nu nog in de grond zetten? Een begint nu rode bloemetjes te krijgen.
Ik heb ze in potten formaat emmer en er staan narcissen bij in.

Planten die in de pot gekocht zijn, kunnen eigenlijk altijd geplant worden. Voor de meeste planten geldt dan wel: niet als het vriest en niet tijdens de moesson.
pi_178488728
Over dahlia’s...buurvrouw heeft dit jaar besteld @https://www.fluwel.nl/dahlia-s-kopen en was alleen al tevreden over de verpakking. ( ik nam het pakje aan).
Ben ik benieuwd welke (speciale) kleur zij heeft gekozen.
Vorig jaar had zij dahliaknollen bij de Welkoop gekocht.
Die zagen er prachtig uit. 🌺
pi_178488980
quote:
1s.gif Op vrijdag 13 april 2018 13:05 schreef AnneX het volgende:
Over dahlia’s...buurvrouw heeft dit jaar besteld @https://www.fluwel.nl/dahlia-s-kopen en was alleen al tevreden over de verpakking. ( ik nam het pakje aan).
Ben ik benieuwd welke (speciale) kleur zij heeft gekozen.
Vorig jaar had zij dahliaknollen bij de Welkoop gekocht.
Die zagen er prachtig uit. 🌺
Die van mij van Queenbulb komen zo. Met zo'n naam verwacht ik ook een prachtige verpakking. ;-)
Welkoop schijnt ook goed te zijn met potgrond ed.
pi_178491840
Nou, voor de verpakking hoef je niet bij Queen Flowerbulbs te bestellen. :')
pi_178510927
Heb even met de macro-stand van ons cameraatje gespeeld ipv altijd maar met mijn mobieltje foto's maken:

Skimmia:



Speen-onkruid, maar ik vind het leuk:



Longkruid:



Blauwe druif:



En een gewone viool :)

pi_178511299
Languit in het gras _O-

Fraaie foto’s _O_
pi_178511370
Vooral de foto van de druifjes is mooi. Planten die krengen zich uit zichzelf voort? Ik heb ze ooit gepland maar zie ze nu ook bij de buren verschijnen.

Mijn dahlia's zijn in pot gezet om lekker in het zonnetje voor te trekken. Kan niet wachten tot ik stukjes groen zie verschijnen. O+
pi_178511432
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 april 2018 16:51 schreef bloempje-moi het volgende:
Vooral de foto van de druifjes is mooi. Planten die krengen zich uit zichzelf voort? zie verschijnen. O+
knolgewas toch?
pi_178511445
quote:
1s.gif Op zaterdag 14 april 2018 16:55 schreef HaverMoutKoekje het volgende:

[..]

knolgewas toch?
Ja, van die bruine gedrochten. Komen daar geen groene stukjes naarboven? Geen idee, ik ben een knollenkneus. :')
pi_178511470
blauwe druifjes zaaien zich idd uit
pi_178511557
Leuke foto's B!

Hier ook een geel speenkruid tapijtje achter in de tuin O+ ik vind het leuk spul, mooi bodembedekkertje :Y
pi_178511575
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 april 2018 16:58 schreef Elleska het volgende:
blauwe druifjes zaaien zich idd uit
Oh.... oopsie!
pi_178511810
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 april 2018 16:58 schreef Elleska het volgende:
blauwe druifjes zaaien zich idd uit
Goed te weten! Als ze uitgebloeid zijn (staan in kratjes en in een teiltje, allemaal gekregen) plant ik ze in de tuin onder de boom *O*
pi_178511923
Spuit elf : blauwe druif verwildert...narcissen idem.
Zie mijn achtertuin rond deze tijd en het plantsoen voor de deur.
pi_178511946
quote:
1s.gif Op zaterdag 14 april 2018 17:23 schreef AnneX het volgende:
Spuit elf : blauwe druif verwildert...narcissen idem.
Zie mijn achtertuin rond deze tijd en het plantsoen voor de deur.
En sneeuwklokjes

En bij ons ook de kivietsbloemen O+ _O_ En boshyacinten.
pi_178512441
Plaatje bij praatje...
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Oh ja, het halve perkje in het midden is leeggeruimd.
Daarin komt een border. Het was té druk bij bestellen.
pi_178512633
Wat een leuke speelse vorm in de tuin, AnneX.
Op maandag 9 september 2013 21:44 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
Abs are made in the kitchen.
pi_178513279
Dank je. Heeft een echte tuinarchitect bedacht in geheime voorbesprekingen en het team heeft het uitgevoerd binnen de week, dat mn.AnneX op reis was in 2003 w/
Surprise. B-)
De tuin ligt achter een rijtje daglonerswoningen (1902) en in de polder, dus geen strakke nieuwbouw postzegel.
pi_178513554
Wat leuk al die wilde druiven!! En benieuwd naar t eindresultaat!
pi_178515647
quote:
1s.gif Op zaterdag 14 april 2018 18:43 schreef Bluezz het volgende:
Wat leuk al die wilde druiven!! En benieuwd naar t eindresultaat!
Ja, die van jou stonden in de voortuin te verwilderen. 8)7
Deels opgeruimd, en er woekert nog steeds iets bluessie in het struikgewas.

En dat gras in twee potten, gaat ook nog het perkje in.
Dit idee https://www.directplant.n(...)et-witte-border.html
pi_178515791
Ik zag de akelei ook al voorzichtig wat koppies boven de grond steken!!

Ziet er leuk uit op het plaatje!
pi_178515965
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 april 2018 20:24 schreef Bluezz het volgende:
Ik zag de akelei ook al voorzichtig wat koppies boven de grond steken!!

Ziet er leuk uit op het plaatje!
oh ja...ook giga verwilderd voor en achter in alle kleuren *O*
Daar ben ik al zo aan gewend.
pi_178516263
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 april 2018 20:24 schreef Bluezz het volgende:
Ik zag de akelei ook al voorzichtig wat koppies boven de grond steken!!

Ziet er leuk uit op het plaatje!
Echt? Alleen kopjes? Hier zijn het al hele planten :D Gaat toch echt wel een stukje harder hier altijd..
pi_178516494
Ik heb bloemzaden in ovenschalen gepland en die hebben nu ongeveer het stadium bereikt dat ik er iets mee moet. Kan ik deze nu direct in de volle grond of in een pot planten of moeten ze eerst in een ander potje verspeend worden tot na IJsheiligen?
pi_178516580
2 weken terug 3 Fuchsias gekocht gesloopt en er 60 stekken van gemaakt beginnen nu te wortelen, vandaag 2 rode Rodondendrons gekocht, muntplanten en rozemarijn.
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_178516637
morgen vrij, grote tuinopruimdag *O*
...
pi_178516640
De tulpen staan hier mooi in bloei. O+ En ik heb vrijdag 80 zomerbollen in de voortuin gestopt.





pi_178516665
misschien met foto's maar ik beloof niets *O*
...
pi_178516802
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 april 2018 21:11 schreef halfway het volgende:
2 weken terug 3 Fuchsias gekocht gesloopt en er 60 stekken van gemaakt beginnen nu te wortelen, vandaag 2 rode Rodondendrons gekocht, muntplanten en rozemarijn.
Hoe heb je dat gedaan met de fuchsias? Best een goed idee..
pi_178516806
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 april 2018 21:06 schreef bloempje-moi het volgende:
Ik heb bloemzaden in ovenschalen gepland en die hebben nu ongeveer het stadium bereikt dat ik er iets mee moet. Kan ik deze nu direct in de volle grond of in een pot planten of moeten ze eerst in een ander potje verspeend worden tot na IJsheiligen?
Het hangt van de bloemsoort af wanneer ze naar buiten kunnen. :@
pi_178517347
quote:
1s.gif Op zaterdag 14 april 2018 21:27 schreef Fripsel het volgende:

[..]

Het hangt van de bloemsoort af wanneer ze naar buiten kunnen. :@
Makes sense. Maar ik heb dus het zakje weggegooid. :-(
pi_178517406
quote:
1s.gif Op zaterdag 14 april 2018 21:55 schreef bloempje-moi het volgende:

[..]

Makes sense. Maar ik heb dus het zakje weggegooid. :-(
Dan zou ik ze voor ze zekerheid in grotere potjes verpotten en ze gewoon lekker door laten groeien tot ijsheiligen. Ik heb ook een hele tafel klaar staan met verschillende groente en bloemen:



Ik heb het vorig jaar ook zo gedaan en dat is best wel heel goed gegaan. O+

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 16-04-2018 12:47:30 ]
pi_178517521
quote:
1s.gif Op zaterdag 14 april 2018 21:57 schreef Fripsel het volgende:

[..]

Dan zou ik ze voor ze zekerheid in grotere potjes verpotten en ze gewoon lekker door laten groeien tot ijsheiligen. Ik heb ook een hele tafel klaar staan met verschillende groente en bloemen:

[ afbeelding ]

Ik heb het vorig jaar ook zo gedaan en dat is best wel heel goed gegaan. O+
Dat ziet er geweldig uit. Mijn boekenkamer is helemaal getransformeerd tot bloemenkraamkamer. Hopelijk heb ik voldoende potjes.
pi_178517771
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 april 2018 22:03 schreef bloempje-moi het volgende:

[..]

Dat ziet er geweldig uit. Mijn boekenkamer is helemaal getransformeerd tot bloemenkraamkamer. Hopelijk heb ik voldoende potjes.
Dankjewel! Bij de action verkopen ze ander setjes van 12 potjes voor ongeveer 50 cent!

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 14-04-2018 22:13:19 ]
pi_178518914
Ik ga morgen ook bloemen voorzaaien om de vreselijke saaie speeltuin om de hoek op te fleuren. Heb ook Vlinderstruik stekken dus wordt wat groener daar en meer kleur. Alleen maar saaie lage heesters.
pi_178523617
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 april 2018 21:27 schreef Sunnythesun het volgende:

[..]

Hoe heb je dat gedaan met de fuchsias? Best een goed idee..
Gewoon van een paar planten kop en lidstekken knippen, alle bloemknoppen eruit en in een bak met potgrond en stekpoeder, doorzichtige deksel erop en op een warme lichte plaats zetten, niet in de zon. Zo stek ik eigenlijk heel veel planten, struiken waaronder, vlinderstruiken, lavendel, geraniums ed.
Soms pluk ik ook stekken van leuke struiken in plantsoenen ed.

[ Bericht 4% gewijzigd door halfway op 15-04-2018 08:44:06 ]
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_178523676
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 april 2018 23:07 schreef Koettie het volgende:
Ik ga morgen ook bloemen voorzaaien om de vreselijke saaie speeltuin om de hoek op te fleuren. Heb ook Vlinderstruik stekken dus wordt wat groener daar en meer kleur. Alleen maar saaie lage heesters.
Ik deed aan Guerilla Gardening in het saaie plantsoen voor mijn huis: gewoon een bus bloemzaad van de Action en een klein zakje vlinderzaad voor tussen de heesters gestrooid. Ben benieuwd wat het doet. Het is een illegale actie, dus mogelijk schoffelt de gemeente het weer weg.

Dit was de zaterdagavondbesteding


En ik heb nog veel meer....
pi_178523703
Oh en wat betreft Vlinderstruik stekken. Heb ik ook gedaan, ze krijgen nu veel nieuwe blaadjes, maar groeien deze takjes ook ooit uit tot een struik? Moet je dan op een bepaalde manier snoeien?
pi_178523827
quote:
0s.gif Op zondag 15 april 2018 08:42 schreef bloempje-moi het volgende:
Oh en wat betreft Vlinderstruik stekken. Heb ik ook gedaan, ze krijgen nu veel nieuwe blaadjes, maar groeien deze takjes ook ooit uit tot een struik? Moet je dan op een bepaalde manier snoeien?
Ik zou het beperken tot 6 uitlopers.
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_178524808
quote:
0s.gif Op zondag 15 april 2018 08:41 schreef bloempje-moi het volgende:

[..]

Ik deed aan Guerilla Gardening in het saaie plantsoen voor mijn huis: gewoon een bus bloemzaad van de Action en een klein zakje vlinderzaad voor tussen de heesters gestrooid. Ben benieuwd wat het doet. Het is een illegale actie, dus mogelijk schoffelt de gemeente het weer weg.

Dit was de zaterdagavondbesteding
[ afbeelding ]

En ik heb nog veel meer....
Ik had 60 bloembollen gepland. En toen gingen ze de boompiegels veranderen :+ Echt heel zonde, zag heel erg uit naar het resultaat. Ga volgende week met mm oppaskinderen een rondje Guerilla doen met groente en bloemzaadjes.
pi_178527097
Wat is dit overigens? Dat duikt nu ook overal op. Ik ben een beetje bang geworden van alle woekerende planten die de hele buurt overnemen.
pi_178527530
quote:
0s.gif Op zondag 15 april 2018 10:49 schreef bloempje-moi het volgende:
Wat is dit overigens? Dat duikt nu ook overal op. Ik ben een beetje bang geworden van alle woekerende planten die de hele buurt overnemen.
[ afbeelding ]
Bamboe?
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_178528081
quote:
0s.gif Op zondag 15 april 2018 10:49 schreef bloempje-moi het volgende:
Wat is dit overigens? Dat duikt nu ook overal op. Ik ben een beetje bang geworden van alle woekerende planten die de hele buurt overnemen.
[ afbeelding ]
Dat zijn de sporendragers van heermoes.. Lastig weg te krijgen.
pi_178528175
quote:
0s.gif Op zondag 15 april 2018 11:42 schreef SweetestGoodbye het volgende:

[..]

Dat zijn de sporendragers van heermoes.. Lastig weg te krijgen.
Die had ik inderdaad in mijn tuin vorig jaar.
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 zondag 15 april 2018 @ 13:25:12 #250
74056 crew  ToT
pi_178529852
Ik heb een hekel aan deze potten:



...dus weggegeven op een weggeefhoek en de planten (plus een aantal nieuwe) rechtstreeks in de grond geplant:



Ff wat extra worteldoek er omheen en dan dat grind weer over de doeken heen. :)
(Grind eerst uitspoelen om alle zand er tussenuit te krijgen aangezien er veel onkruid in groeit.)


1 van de nieuwe aanwinsten.


Ook een nieuwe aanwinst. Ik weet de naam niet, maar weet wel dat het beschut zou moeten staan. Zeker gevoelig voor wind? Ik had vorig jaar een Japans boompje met dezelfde kleur, en die deed het niet bepaald goed waar-ie toen stond.
Een andere hoek hier in de tuin is veel meer beschut, maar dat is ook volledig in de schaduw en dat lijkt me ook niet echt handig.


Meer plantjes en een stukje van wat het grasveldje gaat worden. De randjes zijn niet bepaald netjes zo! :@





  zondag 15 april 2018 @ 18:45:29 #251
304776 SV-tje
Party a Lot
pi_178537043
quote:
0s.gif Op zondag 15 april 2018 11:42 schreef SweetestGoodbye het volgende:

[..]

Dat zijn de sporendragers van heermoes.. Lastig weg te krijgen.
Die staan hier in t gemeente gras naast onze tuin ook. Moeten ze eruit getrokken worden of kunnen we er ook iets overheen gooien?
http://www.partyalot.nl/
Catering, taarten en workshops
pi_178537787
quote:
0s.gif Op zondag 15 april 2018 18:45 schreef SV-tje het volgende:

[..]

Die staan hier in t gemeente gras naast onze tuin ook. Moeten ze eruit getrokken worden of kunnen we er ook iets overheen gooien?
Roundup, puur met een kwast aanbrengen.
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 zondag 15 april 2018 @ 19:21:43 #253
74056 crew  ToT
pi_178537937
Ah, onkruidtips! ^O^ Ik heb hier ook nog wat hardnekkig spul staan. Zal ik binnenkort wel ff een foto van maken, maar ik weet wel dat het flink onder de grond verspreid is en dat de blaadjes die opkomen slechts een klein deel van het geheel is. Zit hier tussen de klimop en de planten.
pi_178538595
Vanmiddag het terras geschrobd met schoonmaakazijn, nog maar een jerrycan gehaald.
Restant brekerszand ingebezemd. Zzzzennn altijd.
Ook de stoelen met azijnsopje gedaan.
De stenen tafel geschrobd om groene aanslag te verwijderen.
Toen die droog was, ingesmeerd met olijfolie Classico ( was tip van een steenhouwer).

Affijn, heel verhaal, zie foto van de buurkat.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_178538696
quote:
1s.gif Op zondag 15 april 2018 19:15 schreef halfway het volgende:

[..]

Roundup, puur met een kwast aanbrengen.
Wél zooi 8)7
pi_178539102
Zou echt never roundup gebruiken.. Giftige troep. Schoonmaak azijn is ook niet zo goed trouwens.

Vandaag lekker plantjes geshopt en me opgegeven als egel pleegmoeder. Denk dat m'n tuin te klein is maar wie weet.
pi_178539401
Ik heb de groene aanslag uit mn tuin verwijderd met de aanslagverwijderaar van de action. 1 flesje verdeeld over 2 gietersover mn terras en eenpaar uur later was alle groene meuk weg.


Vandaag vlinderstruiken geplant(7 kleine stekjes en 2 grote gekregen).

Komende week druivenstruiken kopen en maar eens ff kijken wat er in mn moestuintje gaat komen.
pi_178539672
quote:
0s.gif Op zondag 15 april 2018 20:11 schreef Koettie het volgende:
Zou echt never roundup gebruiken.. Giftige troep. Schoonmaak azijn is ook niet zo goed trouwens.

Vandaag lekker plantjes geshopt en me opgegeven als egel pleegmoeder. Denk dat m'n tuin te klein is maar wie weet.
Wat gebeurt er dan? Een verweesd egeltje onder een dakpan laten schuilen of écht pipetjes melk geven?
Vertel eens meer... (8>
  zondag 15 april 2018 @ 20:35:44 #259
345721 spierbal
Tricepbal
pi_178539708
Hoe pakken jullie je grasveld aan?

Ik verticuteer zaai het opnieuw in en geef het water maar vaak heb ik toch nog wel veel plekken met vingergras en weegbree
-Er valt elke dag wel wat te klagen. :)
pi_178539962
quote:
1s.gif Op zondag 15 april 2018 20:34 schreef AnneX het volgende:

[..]

Wat gebeurt er dan? Een verweesd egeltje onder een dakpan laten schuilen of écht pipetjes melk geven?
Vertel eens meer... (8>
Geen idee nog! Sprak een vrijwilliger op de markt vandaag. Ze zoeken mensen met een tuin met omheining en dat heb ik. Voor egels die nog niet of niet meer in het wild kunnen.Heb ze vanavond gemaild.
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 zondag 15 april 2018 @ 21:16:53 #261
74056 crew  ToT
pi_178540577
quote:
0s.gif Op zondag 15 april 2018 20:35 schreef spierbal het volgende:
Hoe pakken jullie je grasveld aan?

Ik verticuteer zaai het opnieuw in en geef het water maar vaak heb ik toch nog wel veel plekken met vingergras en weegbree
Ik heb laatst alles er uit gestoken, de boel omgespit met compost, kalk en mest gestrooid en toen weer ingezaaid. :)
pi_178540672
En hier ook info over gazons: F&F / Gazon onderhouden
En hier F&F / Gazon verbeteren

Veel goochelen en fok f&f lezen...
pi_178540832
quote:
1s.gif Op zondag 15 april 2018 19:55 schreef AnneX het volgende:

[..]

Wél zooi 8)7
Parathion, Temik, Lanate en Admire was pas zooi.
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_178540944
quote:
1s.gif Op zondag 15 april 2018 20:49 schreef Koettie het volgende:

[..]

Geen idee nog! Sprak een vrijwilliger op de markt vandaag. Ze zoeken mensen met een tuin met omheining en dat heb ik. Voor egels die nog niet of niet meer in het wild kunnen.Heb ze vanavond gemaild.
Leuk leuk.

Hier ooit een spontaan egelnest, onder de badkuip, die schuin tegen de gevel stond de hele winter.
En soms hoor / zie je een egel scharrelen.
pi_178540983
quote:
1s.gif Op zondag 15 april 2018 21:26 schreef halfway het volgende:

[..]

Parathion, Temik, Lanate en Admire was pas zooi.
https://www.volkskrant.nl(...)rkrijgbaar~a4541836/ Tja.
pi_178541444
quote:
1s.gif Op zondag 15 april 2018 21:31 schreef AnneX het volgende:

[..]

Leuk leuk.

Hier ooit een spontaan egelnest, onder de badkuip, die schuin tegen de gevel stond de hele winter.
En soms hoor / zie je een egel scharrelen.
Leuk! Hier komen ze dus niet, ik woon in een benedenappartement en de tuinen zijn afgesloten. Helaas pindakaas. Maar net mailtje terug gehad en deze week of volgende week komt er iemand langs om naar de tuin te kijken en te overleggen wat er eventueel aangepast moet worden. Bijv plankje onder de schutting, grote gaten dichtmaken met gaas en dergelijke. Ben helemaal enthousiast, eerst bijtjes en nu maybe een egel. En dat in m'n postzegeltuintje in de stad. O+
  zondag 15 april 2018 @ 22:11:27 #267
345721 spierbal
Tricepbal
pi_178541788
quote:
2s.gif Op zondag 15 april 2018 21:16 schreef ToT het volgende:

[..]

Ik heb laatst alles er uit gestoken, de boel omgespit met compost, kalk en mest gestrooid en toen weer ingezaaid. :)
kreeg je het nog een beetje egaal na het omspitten? Je hebt dan toch wel aardige klompen aarde met gras wortels enzo?
-Er valt elke dag wel wat te klagen. :)
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 zondag 15 april 2018 @ 22:23:00 #268
74056 crew  ToT
pi_178542019
quote:
1s.gif Op zondag 15 april 2018 22:11 schreef spierbal het volgende:

[..]

kreeg je het nog een beetje egaal na het omspitten? Je hebt dan toch wel aardige klompen aarde met gras wortels enzo?
Nee ik heb de hele toplaag weggehaald, 7 - 10 cm. Edit: misschien ging het zo makkelijk omdat het van oorsprong misschien graszoden waren?)
Na het omspitten ben ik 2 dagen bezig geweest met egaliseren en dat ging wel vrij goed. Niet perfect, maar wel vrij aardig.
Helaas heb ik daarna nog wat extra grond er overheen verspreid en dat is iets minder netjes gelukt, merk ik nu achteraf. Maar zodra het gras opkomt, zie je er hopelijk niet zo veel meer van. :)
Misschien als de grond wat droger was geweest, dat het egaliseren wat makkelijker was gegaan.
(Voordat ik de compost toevoegde had ik het ook al ff geëgaliseerd om te kijken hoeveel ik nodig had, en dat zag er toen beter uit dan nu eigenlijk! :') )

[ Bericht 3% gewijzigd door ToT op 16-04-2018 09:08:20 ]
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 maandag 16 april 2018 @ 11:21:35 #269
74056 crew  ToT
pi_178548824
Pffff ik heb langs de hele schutting (waar klimop doorheen groeit) diverse soorten onkruid dat hele wortelstelsels over meerdere meters vormt. (Had ik het al iets eerder over in het topic.)
Gelukkig zit het overgrote deel van de klimop bij de buren in de tuin en zit er zo'n lage groene plastic afscheiding tussen hun tuin en de mijne, maar er groeit wel veel van het onkruid tussen hun klimop en mijn tuin. Bijna niet weg te halen dus!
Ik ben nu een deel aan het afgraven en ga een lage houten afrastering met worteldoek aan de onderkant van de schutting plaatsen om die ellende wat verder tegen te houden.
Ik heb al 1 plant uitgegraven en weggegooid omdat het onkruid helemaal door de wortelkluit ervan gegroeid was.

Weer extra werk! :')
pi_178548893
quote:
2s.gif Op maandag 16 april 2018 11:21 schreef ToT het volgende:
Pffff ik heb langs de hele schutting (waar klimop doorheen groeit) diverse soorten onkruid dat hele wortelstelsels over meerdere meters vormt. (Had ik het al iets eerder over in het topic.)
Gelukkig zit het overgrote deel van de klimop bij de buren in de tuin en zit er zo'n lage groene plastic afscheiding tussen hun tuin en de mijne, maar er groeit wel veel van het onkruid tussen hun klimop en mijn tuin. Bijna niet weg te halen dus!
Ik ben nu een deel aan het afgraven en ga een lage houten afrastering met worteldoek aan de onderkant van de schutting plaatsen om die ellende wat verder tegen te houden.
Ik heb al 1 plant uitgegraven en weggegooid omdat het onkruid helemaal door de wortelkluit ervan gegroeid was.

Weer extra werk! :')
Mijn buurman houd zijn tuin totaal niet bij, dus het onkruid etc. komt heel makkelijk onder de schutting door. Ik heb daarom oude planken tegen de onderste rand half ingegraven. Zodat alleen het onkruid wat echt helemaal eronder door worteld er nog langs kan. Misschien scheelt zo’n trucje al wel iets?

Ik moet nog een deel doen, maar het deel wat ik vorig jaar gedaan heb, dat scheelt echt met het andere stuk.
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 maandag 16 april 2018 @ 11:32:04 #271
74056 crew  ToT
pi_178549095
quote:
1s.gif Op maandag 16 april 2018 11:24 schreef Fripsel het volgende:

[..]

Mijn buurman houd zijn tuin totaal niet bij, dus het onkruid etc. komt heel makkelijk onder de schutting door. Ik heb daarom oude planken tegen de onderste rand half ingegraven. Zodat alleen het onkruid wat echt helemaal eronder door worteld er nog langs kan. Misschien scheelt zo’n trucje al wel iets?

Ik moet nog een deel doen, maar het deel wat ik vorig jaar gedaan heb, dat scheelt echt met het andere stuk.
^O^ Thx voor de tip! Alleen heb ik geen oude planken (na vele jaren bewaren alles weggedonderd toen ik hier naar toe ging verhuizen), dus hou ik het bij een (goedkope) afrastering met worteldoek. :) Diezelfde afrastering heb ik al tussen het gras en de plantjes in mijn tuin, dus vormt het meteen ook een mooi geheel.

Wat ik zo door de schutting kan zien is dat er bij de buren ook veel onkruid groeit. Ook niet gek, aangezien ze om en om 2 weken hier zijn en 2 weken in hun andere huis. Daarbij wonen ze hier ook nog niet zo lang en is er in de periode voor ze de sleutel kregen ook erg weinig in de tuin gebeurd. Ze hadden het laatst over dat het gras echt mega hoog stond toen ze het huis kregen.

Hier in mijn tuin stonden die stenen potten zoals je op die foto's hier boven kunt zien, en daar achter kon alles onopgemerkt doodleuk groeien, hoewel het meeste onkruid juist wel groeide op een meer open plek, om en door een paar planten heen.

Ik merk trouwens wel dat het onkruid hier redelijk ongestoord door het worteldoek heen groeit.
Iemand een idee hoeveel lagen worteldoek je over elkaar heen kunt leggen zonder al te veel problemen met afwatering te krijgen? (De plantjes moeten natuurlijk wel voldoende water krijgen). Of maakt het vrij weinig uit?
  maandag 16 april 2018 @ 12:40:06 #272
208890 June.
Seriously?
pi_178550731
Oh nee, mijn peterselie en mini basilicum lijken wel opgevreten (alleen de steeltjes staan nog)! Het zit in een bak dus lijkt me sterk dat er slakken zitten?

Gisteren wel van die naaktslakken gezien in de tuin dus heb al wat spul gekocht.. Iemand een idee wat het nog meer kan zijn?
Shine bright like a diamond.
pi_178550763
Nog een bloemzaadvraagje: uit een ander zakje komen deze plantjes maar ze blijven een beetje steken in deze fase. De andere zaadjes hebben nu ondertussen al echt blaadjes, maar deze allee maar lange sprieten. Gaat dit nog goed komen?
pi_178550846
quote:
2s.gif Op maandag 16 april 2018 11:32 schreef ToT het volgende:

[..]

^O^ Thx voor de tip! Alleen heb ik geen oude planken (na vele jaren bewaren alles weggedonderd toen ik hier naar toe ging verhuizen), dus hou ik het bij een (goedkope) afrastering met worteldoek. :) Diezelfde afrastering heb ik al tussen het gras en de plantjes in mijn tuin, dus vormt het meteen ook een mooi geheel.

Wat ik zo door de schutting kan zien is dat er bij de buren ook veel onkruid groeit. Ook niet gek, aangezien ze om en om 2 weken hier zijn en 2 weken in hun andere huis. Daarbij wonen ze hier ook nog niet zo lang en is er in de periode voor ze de sleutel kregen ook erg weinig in de tuin gebeurd. Ze hadden het laatst over dat het gras echt mega hoog stond toen ze het huis kregen.

Hier in mijn tuin stonden die stenen potten zoals je op die foto's hier boven kunt zien, en daar achter kon alles onopgemerkt doodleuk groeien, hoewel het meeste onkruid juist wel groeide op een meer open plek, om en door een paar planten heen.

Ik merk trouwens wel dat het onkruid hier redelijk ongestoord door het worteldoek heen groeit.
Iemand een idee hoeveel lagen worteldoek je over elkaar heen kunt leggen zonder al te veel problemen met afwatering te krijgen? (De plantjes moeten natuurlijk wel voldoende water krijgen). Of maakt het vrij weinig uit?
Op gevaar af, dat je overnieuw kunt beginnen...Never...voor anderen dan ( ook)...
Ergens las ik, dat onder het worteldoek dan inpakkarton kan leggen als dubbele barrière nl. lichtdicht.
Zal vanavond even linkje plaatsen...stond op die tuinorg.site ergens.
pi_178550885
quote:
0s.gif Op zondag 15 april 2018 08:41 schreef bloempje-moi het volgende:

[..]

Ik deed aan Guerilla Gardening in het saaie plantsoen voor mijn huis: gewoon een bus bloemzaad van de Action en een klein zakje vlinderzaad voor tussen de heesters gestrooid. Ben benieuwd wat het doet. Het is een illegale actie, dus mogelijk schoffelt de gemeente het weer weg.

Dit was de zaterdagavondbesteding
[ afbeelding ]

En ik heb nog veel meer....
Zou dit cosmos kunnen zijn? :@



pi_178550948
quote:
0s.gif Op maandag 16 april 2018 12:41 schreef bloempje-moi het volgende:
Nog een bloemzaadvraagje: uit een ander zakje komen deze plantjes maar ze blijven een beetje steken in deze fase. De andere zaadjes hebben nu ondertussen al echt blaadjes, maar deze allee maar lange sprieten. Gaat dit nog goed komen?
[ afbeelding ]
De ene bloem gaat echt de hoogte in, waar de andere echt een laagbloeier/grond bedekker is. Ik zal eens foto’s maken van verschillend bloemzaad wat ik ongeveer gelijk gezaaid heb, dan kan je het verschil zien. :)
pi_178550982
quote:
1s.gif Op maandag 16 april 2018 12:46 schreef Fripsel het volgende:

[..]

Zou dit cosmos kunnen zijn? :@

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Zou heel goed kunnen. Volgende keer moet ik echt de verpakkingen bewaren. :') Ik ben niet zo goed in documenteren en systemen. :P
pi_178551326
quote:
0s.gif Op maandag 16 april 2018 12:51 schreef bloempje-moi het volgende:

[..]

Zou heel goed kunnen. Volgende keer moet ik echt de verpakkingen bewaren. :') Ik ben niet zo goed in documenteren en systemen. :P
Ik heb nu de verpakking bij mn zaailingen liggen. :P Al heb ik bepaalde plantjes nu meerdere jaren, dus dan begin je het te herkennen. Maar ik ben pas 24, dus zoveel weet ik er ook niet van. Ik wil ooit net zo’n wandelend planten en bloemen encyclopedie als mijn oma worden. :@

Dit heb ik nu aan bloemen staan:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Oftewel, de grote van een plantje in het begin stadium, zegt niet zoveel imo. Andere groeicurve ofzo? :+

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 16-04-2018 13:06:47 ]
pi_178551347
Is imgur niet meer werkbaar. :o :'(
pi_178551656
Ik ben 11 jaar ouder, maar dit is mijn eerste jaar met plantjes dus alles is nieuw. Maar wat word ik er blij van. :-)
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 maandag 16 april 2018 @ 13:21:01 #281
74056 crew  ToT
pi_178551720
quote:
1s.gif Op maandag 16 april 2018 12:45 schreef AnneX het volgende:

[..]

Op gevaar af, dat je overnieuw kunt beginnen...Never...voor anderen dan ( ook)...
Ergens las ik, dat onder het worteldoek dan inpakkarton kan leggen als dubbele barrière nl. lichtdicht.
Zal vanavond even linkje plaatsen...stond op die tuinorg.site ergens.
Oh?
Ik wacht af! ^O^
Maar ik zit er ook over te denken dat hele grind er uit te flikkeren en er een gewoon tuinstukje van te maken. Ik zal zo weer ff wat foto's plaatsen.
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 maandag 16 april 2018 @ 13:21:41 #282
74056 crew  ToT
pi_178551739
quote:
0s.gif Op maandag 16 april 2018 13:07 schreef Fripsel het volgende:
Is imgur niet meer werkbaar. :o :'(
Ik merkte eerder vanochtend dat het na wat F5'en wel weer werkte.
Anders kun je Tinypic als alternatief gebruiken.
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 maandag 16 april 2018 @ 13:30:28 #283
74056 crew  ToT
pi_178551983


imgur werkt hier wel. :Y

Anyway, dit is de situatie nu. :)
Lekker veel wortels waar het worteldoek heeft gezeten, en ik heb al flink wat weg zitten trekken. En ja; dat is allemaal van het onkruid en niet van de plantjes die er nu staan; die heb ik laatst geplant.

Nu wil ik de planten wat naar voren halen, en een aantal kleintjes iets verder dan de grotere. Maar dan is de vraag; grind er omheen of niet? Het wandelpad is wat smal, en met wat grind daar heb je wat meer het gevoel dat je nog een stap opzij kunt doen. (Hoewel als aan de andere kant het gras weer groeit, dat ook weinig meer uitmaakt.)
pi_178552550
https://nl.imgbb.com werkt ook fijn voor het uploaden van foto's.
pi_178556328
Prunus in bloei. Leuk boompje voor het huis. Hij werd wel steeds minder vol, maar nu las ik op tuinorgie dat ik 'm na de bloei had moeten snoeien. Waarvan akte, doe ik dus dit jaar...

pi_178556362
Wat mojo zegt!

Over verticuteren, en lees de comments voor info https://www.mijntuin.org/articles/zin-en-onzin-van-verticuteren

Gevonden: https://www.mijntuin.org/(...)-truc-met-het-karton
In aanvulling hierop ( voor kleine ) tuinen https://www.eigenwijsblij(...)-wortelonkruid-werkt
Haha ik lees alsmaar cheat mulchen...

Oh ja, de moestuin vóor moest leeg om plaats te maken voor brede paden tussen bakken met bloemen.
Onkruid was dicht en kniehoog.
Kort gemaaid, opgeruimd en omgespit, eind september ongeveer.
Omdat er voorlopig niets zou gebeuren tot voorjaar, heb ik worteldoek eroverheen gelegd en vastgezet met lange haringen.
In Voorjaar de hardhouten planken (restant bij parketleverancier) gemaakt tot bakken en daarbinnen het worteldoek verwijderd. Mooie zwarte kleigrond zónder onkruid als ondergrond voor tuinaarde.
Op de paden het worteldoek laten liggen en daarover frans(!) boomschors in een dikke laag.
De schors is na 3/4 jaar nog prima dik en makkelijk te schoffelen van stekkies onkruid als zevenblad aan begin van het seizoen. ( moet ik nog doen volgende week)

[ Bericht 29% gewijzigd door AnneX op 16-04-2018 17:07:58 ]
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 maandag 16 april 2018 @ 17:55:10 #287
74056 crew  ToT
pi_178558345
quote:
1s.gif Op maandag 16 april 2018 16:22 schreef AnneX het volgende:
Wat mojo zegt!

Over verticuteren, en lees de comments voor info https://www.mijntuin.org/articles/zin-en-onzin-van-verticuteren

Gevonden: https://www.mijntuin.org/(...)-truc-met-het-karton
In aanvulling hierop ( voor kleine ) tuinen https://www.eigenwijsblij(...)-wortelonkruid-werkt
Haha ik lees alsmaar cheat mulchen...

Oh ja, de moestuin vóor moest leeg om plaats te maken voor brede paden tussen bakken met bloemen.
Onkruid was dicht en kniehoog.
Kort gemaaid, opgeruimd en omgespit, eind september ongeveer.
Omdat er voorlopig niets zou gebeuren tot voorjaar, heb ik worteldoek eroverheen gelegd en vastgezet met lange haringen.
In Voorjaar de hardhouten planken (restant bij parketleverancier) gemaakt tot bakken en daarbinnen het worteldoek verwijderd. Mooie zwarte kleigrond zónder onkruid als ondergrond voor tuinaarde.
Op de paden het worteldoek laten liggen en daarover frans(!) boomschors in een dikke laag.
De schors is na 3/4 jaar nog prima dik en makkelijk te schoffelen van stekkies onkruid als zevenblad aan begin van het seizoen. ( moet ik nog doen volgende week)

Ik check, thanks! :D ^O^
pi_178558691
quote:
0s.gif Op maandag 16 april 2018 16:21 schreef Bluezz het volgende:
Prunus in bloei. Leuk boompje voor het huis. Hij werd wel steeds minder vol, maar nu las ik op tuinorgie dat ik 'm na de bloei had moeten snoeien. Waarvan akte, doe ik dus dit jaar...

[ afbeelding ]
Mooi!
pi_178558716
Scroll’t terug.

Weer zo’n mooie foto. _O_
pi_178561476
Mijn border staat vol met groene stengels waarvan ik echt geen idee heb wat het moet worden en of het nog wat moet worden. Soms haal ik maar wat weg, omdat mijn mooie tulpjes worden overwoekerd door die jungle.
pi_178562292
quote:
1s.gif Op maandag 16 april 2018 18:15 schreef AnneX het volgende:
Scroll’t terug.

Weer zo’n mooie foto. _O_
Vind ik leuk, met de macrostand minstens 12 foto's nemen vanuit allerlei hoeken en dan is er meestal 1 leuke bij :D
pi_178563358
Donderdagavond komt er iemand m'n tuin checken om te kijken hoe we het egel proof kunnen maken en of m'n tuin groot genoeg is. Ben benieuwd.
pi_178564384
quote:
0s.gif Op maandag 16 april 2018 20:28 schreef Bluezz het volgende:

[..]

Vind ik leuk, met de macrostand minstens 12 foto's nemen vanuit allerlei hoeken en dan is er meestal 1 leuke bij :D
En dan het rolletje wegbrengen, een weekje wachten en dan de resultaten bekijken, teleurgesteld.
Vroegûh.
8-)
pi_178564401
quote:
0s.gif Op maandag 16 april 2018 21:01 schreef Koettie het volgende:
Donderdagavond komt er iemand m'n tuin checken om te kijken hoe we het egel proof kunnen maken en of m'n tuin groot genoeg is. Ben benieuwd.
Wij ook. B-)
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 maandag 16 april 2018 @ 22:20:48 #295
74056 crew  ToT
pi_178565953
quote:
1s.gif Op maandag 16 april 2018 21:30 schreef AnneX het volgende:

[..]

En dan het rolletje wegbrengen, een weekje wachten en dan de resultaten bekijken, teleurgesteld.
Vroegûh.
8-)
_O- :D
pi_178574987
quote:
0s.gif Op maandag 16 april 2018 12:40 schreef June. het volgende:
Oh nee, mijn peterselie en mini basilicum lijken wel opgevreten (alleen de steeltjes staan nog)! Het zit in een bak dus lijkt me sterk dat er slakken zitten?

(...)
_O- _O- _O- })
Slakken zitten overal. Ik heb ze op balkon en ik zag er eentje aan een verticale draad omhoog gaan.

Ik moet altijd lachen als ik mensen tevreden zie zeggen dat de planten in een verhoogde bak staan, dus de slakken kunnen er lekker niet bij. Ze kunnen overal bij. Ze schuiven in planten omhoog en om laag, tot in de toppen. Dus waarom kunnen ze niet tegen de poten van een verhoogde bak op of tegen de wand van een bloempot?

Dus bakken met babyplanten afdekken met fijn gaas of zo, ik zet ze trouwens in een witte transparante box en dan 's nachts het deksel erop geklemd. Geklemd, want slakken wonen/overwinteren in de grond en werken zich ook omhoog als er grind en stenen boven ze ligt. Als het donker wordt komen ze te voorschijn. En af en toe een poosje 's avonds laat met een lantaarn op slakkenjacht. Dat is een vieze klus, want in een bakje doen en over de heg gooien of verderop in het plantsoen, ze komen gewoon weer naar huis. Je verzamelt ze om te vernietigen of je laat ze in het vreetparadijs zitten.

Naaktslakken zijn lastiger te zien & vangen dan huisjesslakken. Ik pak alles op met kookpincet. Ikea heeft een handige die een set slappe kooklepels/spatels zit, voor ca. ¤ 4. De slappe dingen gaan naar de kringloopwinkel.
pi_178575161
Slakken laten slijmsporen achter. Verder moet je letten op sporen van rupsen, krekels, torren en muizen. Muizen laten een keuteltjesspoor achter (formaat rijstkorrel, zwartig). Bij die anderen moet je het aan de manier van aanvreten zien.

Alleen rupsen kan je uitzetten. Voor hun is het te lastig om weer terug te keren naar de plaats waar ze uit het ei kropen.
pi_178582441
quote:
1s.gif Op maandag 16 april 2018 21:30 schreef AnneX het volgende:

En dan het rolletje wegbrengen, een weekje wachten en dan de resultaten bekijken, teleurgesteld.
Vroegûh.
8-)
Nou he pfffff :D
pi_178582517
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 april 2018 12:35 schreef Teslynd het volgende:

[..]

_O- _O- _O- })
Slakken zitten overal. Ik heb ze op balkon en ik zag er eentje aan een verticale draad omhoog gaan.

maar slakken met huisjes zijn essentieel voor het voortplantingsproces van vogels (halen ze hun calcium uit) dus niet doodmaken hoor
pi_178582565
De tulpen worden hier met de dag mooier. O+



[ Bericht 20% gewijzigd door #ANONIEM op 17-04-2018 17:56:57 ]
pi_178582603
Die eerste is mooi!! Mijne moeten nog uitkomen, heb ze gehad dus geen idee wat het gaat worden.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')